My 2 cents:Wowhead schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
Jawel, maar drie kids, hypotheek etc.
Ik merk gewoon nu de kids groter worden dat het financieel gewoon meer knelt. Ben nu 38 en heb mijzelf voorgenomen de komende twee jaar zoveel mogelijk in crypto te pompen (hopelijk is tussen de 6 en 10k euro mogelijk)
en daarna iets rustiger aan doen en gewoon doorblijven DCAèn tot aan pensioen wat hopelijk dan iets vervroegd is dan door staking etc.
Maar ik geef toe het is een redelijk dun lijntje waar je teveel gaat FOMOèn en toch teveel FIAT investeert in de never ending dips. Daar moet ik voor oppassen.
Als je meer financiële ruimte wilt, is opzeggen van onnodige of luxe zaken natuurlijk een goede zaak. Of het in crypto stoppen dan een goed idee is? ... als je de zelfbeheersing hebt en duidelijke afspraken met jezelf kan maken (hoeveel gaat er in? voor hoe lang? wanneer gaat het er precies uit?), is het wel mogelijk. Zonder plan zou ik het zeker niet doen. Je neemt sowieso een groot risico. Daarnaast zijn er minder risicovolle alternatieven om een spaarcentje te laten groeien. Minder hard, maar wel iets dat zijn waarde behoudt en inclusief mogelijkheden om e.e.a. direct beschikbaar te hebben voor als het écht knelt.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
/f/image/gRIOOHppurCVvZd7wAXg6u2w.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PwGTdD0glkCTbDGbCAh7mkKs.jpg?f=user_large)
/f/image/b04wycn7I3DqeyyJKdyOF1qE.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/HHnSEgZRvJzT3M4rheSM5CT0.png?f=user_large)
/f/image/9G7826WF6ZAI911biLzTTvHP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nlqhhLZIsNGa2hgHHjtoJ9EB.png?f=fotoalbum_large)