Wowhead schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:17:
Voor de gene die ook in gewone stocks zit, hoe staan jullie hier tegen over vergeleken met de progressie van jullie Crypto PF?
Diverse PF op het moment goed of juist zoveel mogelijk vruchten nog proberen te paken in crypto en pas over een jaartje of 5 wat stocks erbij nemen?
Zoals ik eerder aangaf gaat het om risicomanagement. Het is het beste om een pijplijn te maken van hoge risico investeringen richting lage risico investeringen en uiteindelijk je bankrekening. Simpel gezegd: Hoe hoger het risico, hoe hoger de
potentiele winst.
Simpel gezegd is de progressie van crypto de afgelopen jaren vele malen beter dan die van stocks.... maar wel met bijbehorend hoog risico (je kan alles in een oogwenk kwijtraken).
Gegeneraliseerd voorbeeld:
Crypto is een hoge risico investering
p2p lending en stocks middelmatig
Spaarrekening een enorm lage risico investering
Bankrekening geen risico, geen investering
Het is het beste om een plannetje te maken met daarin:
0. Wat is je doel?
1. Wil je in investeren? (in welke risico klassen en in welke producten/platformen)
2. Hoeveel (% van je PF) je maximaal wilt investeren? (vast bedrag of maandelijks inleg)
3. Doel- en Exit-strategie per investering (Waar gaat het naartoe als je doel gehaald is?)
Ik heb een divers portfolio met een pijplijn zoals hierboven beschreven. Uiteindelijk wil ik alle winst/inleg van crypto naar o.a. stocks laten gaan om dividend en % te vangen op die centen zodat het me een maandelijks inkomen geeft. Dat is nu ook al een beetje het geval, maar ik zit pas op ~6% van mijn streefbedrag per maand. Dit omdat een groot deel van het PF nog in investeringen zit als Crypto en aandelen. Dat levert maandelijks niks op. De winst daaruit
kan me echter maandelijks wel iets op gaan leveren, dus die gaat t.z.t. richting dingen die dividend en % genereren.
Ik zou daarom ook niet 'zomaar' wat stocks pakken, maar stocks die dividend opleveren. Ik investeer dan voor een jaarlijks/maandelijks bedrag ipv toename van de stock zelf. Het nadeel hiervan is dat: a. de koers enorm kan fluctueren (en daarmee de waarde van je PF en hoogte van dividend), b. er tegenwoordig betere/stabielere alternatieven zijn zoals p2p lending. Desalniettemin heb ik wel stocks omdat risicomanagement en spreiding.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.