Servor schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:58:
Even serieus, ik vind een exit strategie echt lastig dus. Gedachtenloos euro's erin pompen kan ik wel, en hodl-en gaat ook best. Ik sta nu ondanks instappen in mei (

) op ongeveer 15% winst over mijn hele PF en dat is uiteraard vele malen meer dan welke spaarrekening dan ook me had op kunnen leveren. Dus ja, ergens moet je blij zijn met wat je hebt, het voelt nu nog teveel als een loterij namelijk.
Dat is normaal. Toch is het ten zeerste aan te raden om voor eind Oktober een exit strategie te vormen. Waarom? Omdat we tegen die tijd wel dik in de gekte zitten en je 15% winst is uitgelopen tot 100% of meer. Dat wil je niet verliezen, want de dip gaat er komen na een bull rally.
DUS!
Gewoon in Excel per munt een tabelletje maken:
- Algemeen: Muntsoort, Begin aantal (dit is de eerste #munten over, zie onder

)
- In te vullen:
-- Uitstapprijs (prijs waarvoor je wilt verkopen)
-- Percentage uitstap (% van de munten dat je op die prijs wilt verkopen)
- Te berekenen:
-- #munten verkoop (vorige munten over * percentage uitstap)
-- #munten over (vorige #munten over - #munten verkoop),
-- opbrengst (#munten verkoop * uitstapprijs)
Je kunt dan een aantal rijen maken waarin je in % verkoopt en berekenen wat het je oplevert.
Van het totale bedrag (som van opbrengst) dat je overhoudt kun je weer beslissen welk % je overmaakt naar je bank-/spaarrekening en welk % je bewaart om opnieuw te investeren in crypto in de bear.
Doen. Het levert je een groot deel van de winst op die je anders alleen hypothetisch zou hebben gehad als je verkocht zou hebben.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.