Geen enkel model is 100% correct, sommige modellen zijn wel bruikbaar...
Niet als directe reactie op jouw post, want jij begrijpt het volgens mij wel, maar over het algemeen vind ik het onterecht dat er vaak met een negatieve smaak geschoten wordt op zijn model(len). De man doet een poging om Bitcoin in een vat te gieten dat enigszins te begrijpen is. Verder hecht hij waarde aan zijn privacy, wat begrijpelijk is. Genoeg respectabele mensen 'hoog' in het Bitcoin wereldje kennen zijn identiteit, dus obscuur is het niet.
Ik heb het idee dat mensen vaak op de 'omgekeerde' manier naar zijn modellen kijken. Alsof hij een prijs probeert te voorspellen, en als dat niet uitkomt, zou zijn model niet correct zijn...
Zijn model beschrijft over het algemeen een 4-jarig gemiddelde. Dus als de koers omhoog en omlaag schiet, en het gemiddelde matcht zijn model, dan is het model correct.
De conclusie is eerder andersom: Als Bitcoin niet volgens zijn model gaat, dan is Bitcoin blijkbaar toch een vreemde eend in de bijt...
Zijn modellen zijn namelijk een poging om vergelijkbare modellen - die zich historisch gezien bewezen hebben - met betrekking tot het voorspellen van assets waarbij schaarste een rol speelt toe te passen op Bitcoin.
De grote vraag is: gedraagt Bitcoin zich hetzelfde als bijvoorbeeld goud? Of een andere asset met schaarste? Daarmee staat of valt zijn stock to flow benadering.
Op Twitter probeert hij wel prijzen te voorspellen, maar dit is meer een nevenactiviteit. De kern waar het om draait is om te herkennen of Bitcoin bepaalde karakteristieken heeft.
In dit daglicht is het daarom - naar mijn mening - niet terecht om zijn modellen af te schieten op het niet behalen van prijs niveaus. Betere conclusies zouden kunnen zijn:
1. Bitcoin gedraagt zich blijkbaar anders: model wordt aangepast/model variant verschijnt/missie volbracht en Bitcoin kan niet beschreven worden volgens een dergelijk model.
2. Externe factoren (bijvoorbeeld *ovid crisis) kunnen tijdelijk ervoor zorgen dat het model scheuren lijkt te vertonen. Echter dit is normaal in dit soort modellen. De x-as is hierin de meest onzekere factor.
In het eerste geval zullen er in de toekomst andere modellen gebruikt moeten worden, of zal het model extra parameters/wijzigingen moeten krijgen toegespitst op Bitcoin (wat hij overigens al doet met met z'n S2Fx model).
In het tweede geval is het slechts de parameter 'tijd' op de x-as die aangepast moet worden, echter de prijsniveaus tov schaarste veranderen daarmee niet zozeer...