De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.033 views

Onderwerpen

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
In ieder geval heeft Kaag een eerder niet voorziene invulling gegeven aan 'hier scheiden onze wegen'.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00
Kaag's aftreden is er 1 voor de bühne als ze straks gewoon deelneemt aan een nieuw kabinet.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:59:
In ieder geval heeft Kaag een eerder niet voorziene invulling gegeven aan 'hier scheiden onze wegen'.
Rutte zou het eens eigenhandig doen voor zijn eigen post. :+

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:57:
Dan is Kaag natuurlijk alle geloofwaardigheid verloren van elke NL kiezer. Maar gaan zien hoe sterk de magneet van de macht is voor haar.
Mogen we verder kijken naar de trekpop wat betreft d66.
Yups ze heeft wat dat betreft zich zelf vrij klem gezet.
Andere terugkomst zou nog kunnen zijn, hoe ironisch ook, de echte Rutte-route, nieuwe verkiezingen en dan zeggen dat je hernieuwd mandaat hebt gekregen. Rutte was afgekeurd op Rutte voor de verkiezingen en vond dat hij daarna weer een nieuwe mandaat had, dus mooi een nieuw kabinet kan gaan vormen.
Dus aangezien ze nu voorlopig de lijn lijkt te volgen om er inderdaad gevolg aan te geven lijkt me dat onwaarschijnlijk dat ze zich er zo uit zou willen proberen te worstelen.

Maar goed dat blijft nogal lastig te rijmen als je een nieuwe bestuurscultuur zou willen en ergens ook wel cru dat de rest blijft zitten.

Aan de andere kant leek haar aandeel in de informatie richting de kamer nog niet echt blijk liet te geven van een nieuwe "openheid". Dus lijkt het me toch echt alleen de onverwachte CU-stem als ware het een Taliban-offensief, die met hun voorstem dit stukje "nieuwe bestuurscultuur" heeft geforceerd.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 16-09-2021 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 12:19
Ik zie liever Kaag in een nieuw kabinet dan Rutte, Bijleveld en vele anderen

• Joosie200
  • Niet online
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:57:
[...]
Dan is Kaag natuurlijk alle geloofwaardigheid verloren van elke NL kiezer. Maar gaan zien hoe sterk de magneet van de macht is voor haar.
Mogen we verder kijken naar de trekpop wat betreft d66.
Deze post kun je 1 op 1 toepassen op Rutte. Mogen we kijken welke trekpop VVD heeft. Oh wacht die hebben ze al. Eentje die niet van biezen pakken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08
alexbl69 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:50:
De moties zijn aangenomen... benieuwd...

Kaag treedt af!!
Ah Rutte heeft weer een minister voor de bus gegooid. Zou hem ook eens sieren als hij eens het boetekleed aan trekt en er ook consequenties aan verbindt.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

TheRicolaa10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:03:
[...]

Ah Rutte heeft weer een minister voor de bus gegooid. Zou hem ook eens sieren als hij eens het boetekleed aan trekt en er ook consequenties aan verbindt.
Dit wou ik net posten toen ik hem zag toen Kaag haar ontslag aankondigde.

Elect a clown, expect a circus.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nou dat verbaasd mij enigszins wel. Ze had het zichzelf door eerdere uitspraken niet makkelijk gemaakt.

Rutte stapt niet op vermoed ik, iemand anders die de consequenties op zich neemt en weer door.

Tweakers Discord

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Rutte is net zo ongrijpbaar als een paling in een emmer snot. Heeft al heel wat ministers versleten.

• Bean77
gekkie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:01:
[...]

Yups ze heeft wat dat betreft zich zelf vrij klem gezet.
Andere terugkomst zou nog kunnen zijn, hoe ironisch ook, de echte Rutte-route, nieuwe verkiezingen en dan zeggen dat je hernieuwd mandaat hebt gekregen. Rutte was afgekeurd op Rutte voor de verkiezingen en vond dat hij daarna weer een nieuwe mandaat had, dus mooi een nieuw kabinet kan gaan vormen.

Maar goed dat blijft nogal lastig te rijmen als je een nieuwe bestuurscultuur zou willen en ergens ook wel cru dat de rest blijft zitten.
Zou ondenkbaar zijn met alles wat zij Rutte eerder heeft verweten. Kaag misschien nog als fractievoorzitter in de 2e kamer, maar in een kabinet welke vorm dan ook lijkt mij toch echt onmogelijk qua beeldvorming.

Benieuwd naar het effect van de coalitievorming.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Laatst online: 11-09 14:16
TheRicolaa10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:03:
[...]

Ik vind meer dat Kaag in haar eigen gerotzooi is gestikt. Eerst motie van afkeuring steunen, 'hier scheiden onze wegen' en meer van dat geleuter, om vervolgens 6 maanden lang in die formatiedrek te blijven hangen. Ze had gewoon nooit mee moeten gaan maar was verblind door de troon, de macht. Onder de streep heeft ze VVD nog sterker gemaakt, PvdA en GL nog meer gemarginaliseerd en haar eigen partij gaat ook een flinke deuk oplopen. Voor al haar prachtige prestaties is het een tragiek geworden. Een jaar geleden vond ik het nog een sympathiek en integer mens. Maar dat jesus complex dat ze aangetrokken heeft, 'we, Nederland'' dit en ''we, nederland'' dat. Neehoor, toededokie. Veel succes met dat weekendje Remkes maar dit gaan nieuwe verkiezingen worden.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:26
Zit net haar speech terug te kijken maar dit is wel echt exit Kaag. Ze wordt zowaar een beetje menselijk en lijkt het er wel een beetje moeilijk mee te hebben. Wel respect voor haar keuze. Had ik dit niet zien aankomen.

[ Voor 55% gewijzigd door Robkazoe op 16-09-2021 20:12 ]

• Bean77
Robkazoe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:08:
Zit net haar speech terug te kijken maar dit is wel echt exit Kaag.
Ollongren had destijds gelijk, het ging niet over Omtzigt, maar over Kaag :+

Ollongren lijkt mij wel de persoon om in te stappen. Wel een ander geluid, maar veel beter te pruimen door vvd/cda/cu.

edit: Verbaasde mij ook in haar speech dat ze 'Mark' noemde ipv alleen Rutte. Was niet nodig geweest, maar toch benoemd.

[ Voor 13% gewijzigd door Bean77 op 16-09-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
(jarig!)
IThom schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:53:
Er waren wat mensen die zeiden dat als Bijleveld wegestuurd zou worden / zou opstappen de positie van Kaag ook onhoudbaar zou worden. Geldt dat andersom ook?

Ben in ieder geval blij dat het (nog) niet standaard is om te blijven zitten en geen verantwoordelijkheid te nemen.
Nee. Er is geen causale relatie.

En daar heb je het punt van de oefening. Coming soon: "but I took responsability!" - vanuit dezelfde stoel.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

JeroenNietDoen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:01:
Kaag's aftreden is er 1 voor de bühne als ze straks gewoon deelneemt aan een nieuw kabinet.
Geldt voor de hele demissionaire kliek natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:07:
[...]

Zou ondenkbaar zijn met alles wat zij Rutte eerder heeft verweten. Kaag misschien nog als fractievoorzitter in de 2e kamer, maar in een kabinet welke vorm dan ook lijkt mij toch echt onmogelijk qua beeldvorming.

Benieuwd naar het effect van de coalitievorming.
Ben ook wel benieuwd of ze wel lijsttrekker wil blijven. Ja het is een andere rol, maar toch.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:12:
[...]

Ollongren lijkt mij wel de persoon om in te stappen. Wel een ander geluid, maar veel beter te pruimen door vvd/cda/cu.
Om zo aanbidster van Mark terug te krijgen? 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Robkazoe
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:12:
[...]

Lijkt mij sterk. Zit nu het journaal verder te kijken maar ze zegt dat ze wel aanblijft en gaat formeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Ja die is letterlijk in haar eigen politieke kuil gelopen die ze voor een ander heeft gegraven.

Of Bijleveld zou op stappen is niet eens belangrijk die speelt verder geen rol in de formatie. Kaag wel en die kan wel aanschuiven, maar maakt haar eigen positie zo onmogelijk.

Rutte heeft geduldig lang zitten wachten tot Kaag misschien zelf een fout zou maken. Dat is nu gebeurt, speelveld veranderd en eens kijken wat daarmee gebeurt.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Kaag net met het journaal: "Ik ga vrijdag verder als fractievoorzitter en hopelijk een kabinet maken. We gaan formeren.".

[ Voor 7% gewijzigd door Robkazoe op 16-09-2021 20:16 ]

• Bean77
Robkazoe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:13:
[...]

Lijkt mij sterk. Zit nu het journaal verder te kijken maar ze zegt dat ze wel aanblijft en gaat formeren.
Aanblijven en formeren is wel heel bizar als dat zou gebeuren. Kunnen we dan ook Stef Blok en anderen die zijn opgestapt in het verleden weer terug installeren? Dan geef je dus helemaal geen signaal af van nieuw leiderschap. Ze wordt politiek afgemaakt over haar geloofwaardigheid en keihard afgerekend bij nieuwe verkiezingen als ze dat zou proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:
Ja die is letterlijk in haar eigen politieke kuil gelopen die ze voor een ander heeft gegraven.

Of Bijleveld zou op stappen is niet eens belangrijk die speelt verder geen rol in de formatie. Kaag wel en die kan wel aanschuiven, maar maakt haar eigen positie zo onmogelijk.

Rutte heeft geduldig lang zitten wachten tot Kaag misschien zelf een fout zou maken. Dat is nu gebeurt, speelveld veranderd en eens kijken wat daarmee gebeurt.
Effectief is er niets veranderd. Er is nog steeds de machtspolitieke verbinding: VVD/CDA/D66. That's it. Men speelt altijd elkaars poppetjes uit voor de bühne. En dan gaat men vrolijk verder. Het wordt echt tijd dat het patroon eens herkend wordt als het draaiboek - zoals Jack de Vries dat eens omschreef.

Dat speelveld verandert ook niet, daarvoor zitten ze allemaal veel te diep in de school. Plus, nummer twee daar in de verzuchting naar ook gereedschap krijgen, en de nummer drie in geen eigen gereedschap meer hebben.

Het is meer een vraag waar de gedragseffecten zullen komen. Dat ligt buiten vak K. Maar ik vraag me af of daar iets zal veranderen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ah, Kaag heeft net toegelicht dat ze fractievoorzitter blijft en verder gaat met formeren. Dus die zien we in het nieuwe kabinet wel terug.

Stel je voor dat ze alsnog premier zou worden _O-

March of the Eagles

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik vraag nou wel echt af hoe geloofwaardig het nog zou zijn als Kaag als minister in Rutte XX gaat zitten. Minister van Buza was toch de op 1 na hoogste positie? Maar die functie kan ze niet vervullen denk ik. Financieren zit er ook niet in, met Wopke. En dat waren wel de top 3 toch? Premier, Buza, doekoe? überhaupt vraag ik me af waar ze heen gaat. Kamerlid worden past haar niet zou ik gevoelsmatig zeggen.

En tot slot: eindigde ze nou met "Gods zegen"? Nooit geweten dat ze religieus was

[ Voor 5% gewijzigd door Michael_OsGroot op 16-09-2021 20:19 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Kaag kan nu zeggen kijk ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen. Kom maar over de brug Mark. Want het feit dat ze aanblijft als fractievoorzitter en onder Remkes leiding gaat hossen in de bossen van Hilversum betekent dat het voor de bühne is geweest om Mark niet de overhand te geven. Gevalletje draaiboek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:

Het is natuurlijk wel een treurig schouwspel waarbij de Nederlandse burger de grote verliezer is.

De staat van ons openbaar bestuur is abominabel te noemen. Daar moet eigenlijk wel wat aan gedaan worden maar ik heb er een hard hoofd in.

Toneelspelen kunnen ze als de beste in Den Haag. Ik had overigens nooit verwacht dat ik dergelijke woorden zou bezigen maar helaas. :{

• Robkazoe
Michael_OsGroot schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:19:
Ik vraag nou wel echt af hoe geloofwaardig het nog zou zijn als Kaag als minister in Rutte XX gaat zitten. Minister van Buza was toch de op 1 na hoogste positie? Maar die functie kan ze niet vervullen denk ik. Financieen zit er ook niet in, met Wopke. überhaupt vraag ik me af waar ze heen gaat. Kamerlid worden past haar niet zou ik gevoelsmatig zeggen.

En tot slot: eindigde ze nou met "Gods zegen"? Nooit geweten dat ze religieus was
Minister van Landbouw? Minister van Justitie? Nog genoeg mijnenvelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik vraag nou wel echt af hoe geloofwaardig het nog zou zijn als Kaag als minister in Rutte XX gaat zitten.
Net zo geloofwaardig als dat er een Rutte XX gaat komen :?

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:54
Robkazoe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:20:
[...]

Erger dan Grapperhaus kan het niet toch?

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:16:
[...]

Aanblijven en formeren is wel heel bizar als dat zou gebeuren. Kunnen we dan ook Stef Blok en anderen die zijn opgestapt in het verleden weer terug installeren? Dan geef je dus helemaal geen signaal af van nieuw leiderschap. Ze wordt politiek afgemaakt over haar geloofwaardigheid en keihard afgerekend bij nieuwe verkiezingen als ze dat zou proberen.
Wat genormaliseerd is, dat is niet langer bizar.

No Rules for the Lions and Many Rules for the Oxen is Liberty. Denk er eens over na, want dit is de essentie. De electorale geografie verbonden heeft het óf gewoon niet door, óf zit de diep in de kerk, óf gelooft een kruimel te krijgen voor het meedoen.

In elk scenario is het .... geloofsgedrag. En precies dat is waar machtspolitiek op bankiert. Er is geen relatie van aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid, er is enkel dat doen wat nodig is voor doelstelling per moment.

De beeldvorming is puur afhankelijk van herhaling in ... beeld. Dus, wederom de rol van het medialandschap. En dat is al gekanaliseerd, plus het is al jaar en dag hetzelfde patroon van opflakkeren en normaliseren waarna een prikkel gegeven wordt om in te happen à la "ja maar kijk daar fout zus of zo".

Daar ligt de bottleneck.

• Joosie200
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:20:
[...]

Ach Blok en daarvoor Wiebes die hoppen van ministerie naar ministerie. Kan ze ook nog doen. Gevalletje zien we vaker.

• gekkie
Ik vraag nou wel echt af hoe geloofwaardig het nog zou zijn als Kaag als minister in Rutte XX gaat zitten. Minister van Buza was toch de op 1 na hoogste positie? Maar die functie kan ze niet vervullen denk ik. Financieren zit er ook niet in, met Wopke. En dat waren wel de top 3 toch? Premier, Buza, doekoe? überhaupt vraag ik me af waar ze heen gaat. Kamerlid worden past haar niet zou ik gevoelsmatig zeggen.
Buitenlandse handel dan maar weer ?
Of iets anders verzinnen, iets met reizen, maar geen BuZa. De afgelopen kabinetten zijn er wel meer minstersposten verzonnen om mensen een baan en rol te geven. "Jeugd en gezin" enzo.
Geloof in haar zelf ? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 16-09-2021 20:24 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)

Dit is een punt van transitie naar Angelsaksische politiek.

It's but theatre. Nothing but this.

• Rene44
  • Laatst online: 11-09 14:16
Het is inderdaad wel diep triest dat het louter beeldvorming is. Als CDA integer zou zijn hadden ze gezegd: no way dat we met 6 zetels in peilingen in een kabinet gaan zitten. Maar here they are. Idem Kaag als opperhoofd van D66, de bestuurspartij.

Ik hoop dat de rede bij Kaag overwint en ze opzij stapt. Ik denk dat ze dat gaat doen bij nieuwe verkiezingen. maar tot die tijd alles op alles om aan die laatste strohalm vast te blijven houden. Minister Rob Jetten, etc. Mien god.

• tweakduke

tweakduke

Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:17:
[...]

Effectief is er niets veranderd. Er is nog steeds de machtspolitieke verbinding: VVD/CDA/D66. That's it. Men speelt altijd elkaars poppetjes uit voor de bühne. En dan gaat men vrolijk verder. Het wordt echt tijd dat het patroon eens herkend wordt als het draaiboek - zoals Jack de Vries dat eens omschreef.

Dat speelveld verandert ook niet, daarvoor zitten ze allemaal veel te diep in de school. Plus, nummer twee daar in de verzuchting naar ook gereedschap krijgen, en de nummer drie in geen eigen gereedschap meer hebben.

Het is meer een vraag waar de gedragseffecten zullen komen. Dat ligt buiten vak K. Maar ik vraag me af of daar iets zal veranderen.
Klopt en wie van de drie de grootste is na de verkiezingen neemt het voortouw. Met de tijd van Kok was de PvdA er ook nog bij betrokken en later met Bos, maar die zijn nu uitgespeeld.

Dat speelveld veranderd inderdaad niet en dat is ook wat mensen storen aan de politiek. Teveel van hetzelfde en partijen / personen die elkaar de hand boven het hoofd houden. Deze partijen vallen elkaar immers praktisch nooit af tijdens een coalitie. Moties hebben bijna geen effect.

Zaken als vanavond helpen misschien een beetje om het vertrouwen in de politiek te herstellen, maar je ziet ook dat andere partijen met een nieuw geluid stemmen krijgen. Gevolg, meer versnippering, partijen die bij voorbaat worden uitgesloten (niet omterecht) en nog moeilijker om te formeren. Tevens blijven de partijen krampachtig aan elkaar vast houden wat het effect alleen maar versterkt.

Dat Rutte met een vertrouwenscrisis begon (die niet onterecht is), hielp de formatie niet. Echter loopt het nu onderhand uit op een drama. Als er een nieuw kabinet komt dan is het haast bij voorbaat aangeschoten wild.

Nieuwe verkiezingen kan altijd nog, maar of dat nu een werkbare coalitie gaat geven dat is een grote vraag. Het huidige politieke landschap wordt zo onwerkbaar.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
JeroenNietDoen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:20:
[...]

Net zo geloofwaardig als dat er een Rutte XX gaat komen :?
Rutte is gewoon binnenkort weer minister president, dat is een zekerheid wat ik je nu alvast geef. Helaas maar waar...

• Bean77

Het zou toch wel heel mooi zijn als Rutte daar een stukje voor steekt dat Kaag terug komt als minister. En dan met de boodschap dat ze een half jaar geleden gestart zijn met nieuw leiderschap en dat een terugkeer van Kaag als minister niet bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de NL politiek en het beeld. Dat zou wel een bizar sluitstuk zijn op de greep naar de macht van Kaag destijds.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:23:
Dit is een punt van transitie naar Angelsaksische politiek.

It's but theatre. Nothing but this.
De overeenkomst met het Lagerhuis is inderdaad opvallend: uren debatteren maar echte antwoorden geeft de regering niet. Na een paar vragen is de interruptie klaar en gaan we over naar het volgende punt, het zijn debattechnieken zonder inhoud.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Vlassie1980 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:28:
[...]

Rutte is gewoon binnenkort weer minister president, dat is een zekerheid wat ik je nu alvast geef. Helaas maar waar...
Zeker, vandaar dat dat ongeloofwaardiger is dan Kaag die deelneemt aan dat kabinet. Rutte heeft wat mij betreft 0,0 integriteit noch respect voor de kiezers. Die zit daar echt voor zichzelf en het blijft zo verwonderlijk dat de VVD toch zo populair blijft, ik schuif dat maar op het gebrek aan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Goed dat je de naam noemt: wie was er minister BuZa tot 24 mei jl?
Wikipedia: Lijst van Nederlandse ministers van Buitenlandse Zaken

Dus twee VVD bewindspersonen die de evacuatie hebben getraineerd, vlak voor vertrek VS een wissel en D66 mag de scherven gaan rapen?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

JeroenNietDoen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:32:
[...]

Zeker, vandaar dat dat ongeloofwaardiger is dan Kaag die deelneemt aan dat kabinet. Rutte heeft wat mij betreft 0,0 integriteit noch respect voor de kiezers. Die zit daar echt voor zichzelf en het blijft zo verwonderlijk dat de VVD toch zo populair blijft, ik schuif dat maar op het gebrek aan beter.
Ik denk eigenlijk dat dat laatste niet helemaal klopt. Rutte stond echt absurd hoog in de peilingen. Niet de VVD, Rutte. Noem uit je hoofd eens 3 VVDers zou ik bijna zeggen. Ik denk ergens wel dat hij inderdaad ambieert de langstzittende premier te worden uit eigenbelang maar hij is ook VVDer in hart en nieren. Hij weet dat zonder hem, het land ongetwijfeld een ruk naar links maakt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
Vlassie1980 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:28:
[...]

Ik snap wel dat Rutte heeft afgedaan, maar uiteindelijk krijg je anders een andere VVD-er waarvan ik wat betreft integriteit weinig anders verwacht, dus maakt dat zoveel uit? Blijkbaar is iedereen in Nederland op de een of andere manier verzot op de VVD, maar maakt het echt zoveel uit wie er dan premier wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:33:
[...]
Noem uit je hoofd eens 3 VVDers zou ik bijna zeggen.
Halbe Zijlstra
Jeanine Hennis
Eric Wiebes

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:34:
[...]

Halbe Zijlstra
Jeanine Hennis
Eric Wiebes
Noem je nu specifiek VVD'ers die niet verkiesbaar waren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Napo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:36:
[...]

Noem je nu specifiek VVD'ers die niet verkiesbaar waren?
Ik denk dat juist het punt is. Allemaal opgestapt vanwege schandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:27:
Dat Rutte met een vertrouwenscrisis begon (die niet onterecht is), hielp de formatie niet. Echter loopt het nu onderhand uit op een drama. Als er een nieuw kabinet komt dan is het haast bij voorbaat aangeschoten wild.
Ik heb niet de indruk dat ze zich daar zelf bijster druk om maken.
Nieuwe verkiezingen kan altijd nog, maar of dat nu een werkbare coalitie gaat geven dat is een grote vraag. Het huidige politieke landschap wordt zo onwerkbaar.
Met dezelfde poppetjes met dezelfde denkbeelden, ervaring, instelling en alle lijntjes op de achtergrond etc.
Die wist een verkiezing niet uit.

• JeroenNietDoen
[...]

Ik denk eigenlijk dat dat laatste niet helemaal klopt. Rutte stond echt absurd hoog in de peilingen. Niet de VVD, Rutte. Noem uit je hoofd eens 3 VVDers zou ik bijna zeggen. Ik denk ergens wel dat hij inderdaad ambieert de langstzittende premier te worden uit eigenbelang maar hij is ook VVDer in hart en nieren. Hij weet dat zonder hem, het land ongetwijfeld een ruk naar links maakt.
Tja, ik kan er niet bij als je ziet wat voor schandaaltjes er gepasseerd zijn. Als je ook maar enigszins een greintje integriteit hebt keur je die man af.

3 VVDers, Zijlstra en Hennis? Dan houdt het wel op.

• Joosie200
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:34:
[...]

Halbe Zijlstra
Jeanine Hennis
Eric Wiebes
En nu drie zonder krassen op het blazoen? ;)

• Number10
  • Niet online
Slimme zet van Kaag dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Ze had het gisteren meteen moeten doen, zodat de anderen als een zak hooi achterbleven.

Nu heeft D66 de handen vrij om flink uit te pakken op een nieuwe bestuurscultuur en is de positie van de VVD nog slechter.

Wordt een leuk gesprek in Hilversum. Remkes kan wel twee flipovers meenemen voor die heidag denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
[...]

Er is ook geen alternatief voor Rutte. Vanuit het midden en rechts is er geen uitdager. Misschien dat een Hoekstra nog kan groeien.
Op links werd het met Kaag spannend, maar Ploumen, Marijnissen en ook zelfs een Klaver (die is echt bizar onzichtbaar geworden) is er m.i. geen echt alternatief. Ouwehand is als persoon misschien nog wel de enige die enige aanspraak kan maken, maar ze is een soort linkse Wilders die vooral overal tegen is en extreme standpunten heeft tov andere partijen.

• Number10
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:37:
[...]
En nu drie zonder krassen op het blazoen? ;)
Pffff, hallo! Mmm... Weisglas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 23:02
Voorzitter, het is omTzigT. Die laatste T vergeet ze steeds. Is niet zo belangrijk natuurlijk maar vind het om een of andere reden super irritant lol.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:39:
[...]

Pffff, hallo! Mmm... Weisglas?
Niet zo heel lastig hoor, Maarten van der Weijden

• Number10
  • Niet online
pingkiller schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:40:
Voorzitter, het is omTzigT. Die laatste T vergeet ze steeds. Is niet zo belangrijk natuurlijk maar vind het om een of andere reden super irritant lol.
Ja, dat viel mij ook op. Was gisteren meteen raak. Mevrouw Berkam is wel consequent met het weglaten van die T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:38:
Slimme zet van Kaag dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Ze had het gisteren meteen moeten doen, zodat de anderen als een zak hooi achterbleven.

Nu heeft D66 de handen vrij om flink uit te pakken op een nieuwe bestuurscultuur en is de positie van de VVD nog slechter.

Wordt een leuk gesprek in Hilversum. Remkes kan wel twee flipovers meenemen voor die heidag denk ik.
Succes met 10 zetels met nieuwe verkiezingen in de oppositie.
pingkiller schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:40:
Ze doet het bewust. Gisteren in het debat ook al gecorrigeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Bean77 op 16-09-2021 20:42 ]

• Number10
  • Niet online
Daar is geen meerderheid voor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:04
Het is wel een beetje vreemd dat degenen die nu het hardst roepen dat Kaag niet in een kabinet kan terugkeren het kennelijk doodnormaal vinden dat Rutte er straks weer bij zit. En dan druk ik me voorzichtig uit.

• Number10
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:43:
Het is wel een beetje vreemd dat degenen die nu het hardst roepen dat Kaag niet in een kabinet kan terugkeren het kennelijk doodnormaal vinden dat Rutte er straks weer bij zit. En dan druk ik me voorzichtig uit.
Dit is het Waterloo van Rutte volgens mij

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

D-e-n schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:43:
Bedoel je hier op t.net of in de tweede kamer?

• Bean77
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:42:
[...]

Daar is geen meerderheid voor
Als er niks te formeren valt 'gijzelt' Kaag de formatie door verkiezingen tegen te houden. Ik geloof niet dat dat D66 goed gaat doen in de beeldvorming.

• tweakduke

tweakduke

gekkie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:37:
[...]

Ik heb niet de indruk dat ze zich daar zelf bijster druk om maken.

[...]

Met dezelfde poppetjes met dezelfde denkbeelden, ervaring, instelling en alle lijntjes op de achtergrond etc.
Die wist een verkiezing niet uit.
Nee, maar na aanleiding van de vertrouwenscrisis om Rutte werd de aanval gezocht. Nou het eerste slachtoffer is gevallen.

Zolang de VVD niks verliest in de peilingen veranderd niks. Nieuwe verkiezingen gaan dan weinig helpen wat @gekkie ook aangeeft. Dezelfde poppetjes, lijntjes en denkbeelden worden niet uitgewist. Die nieuwe bestuurscultuur gaat er zo niet komen.

Tweakers Discord

• Number10
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:46:
[...]
Nieuwe verkiezingen gaan dan weinig helpen wat @gekkie ook aangeeft. Dezelfde poppetjes, lijntjes en denkbeelden worden niet uitgewist.
Er komen geen nieuwe verkiezingen. Waarom denkt iedereen dat?

• Bean77
[...]

Nee, maar na aanleiding van de vertrouwenscrisis om Rutte werd de aanval gezocht. Nou het eerste slachtoffer is gevallen.

[...]

Zolang de VVD niks verliest in de peilingen veranderd niks. Nieuwe verkiezingen gaan dan weinig helpen wat @gekkie ook aangeeft. Dezelfde poppetjes, lijntjes en denkbeelden worden niet uitgewist. Die nieuwe bestuurscultuur gaat er zo niet komen.
VVD wint in de peilingen en daar is het recente debacle nog niet in meegenomen.
https://www.maurice.nl/pe...hang-voor-pieter-omtzigt/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:39:
[...]
maar ze is een soort linkse Wilders die vooral overal tegen is en extreme standpunten heeft tov andere partijen.
Stop eens met iemand waar je het mee oneens bent te framen als "extreem". Ouwehand is ook niet "overal tegen". Ouwehand heeft toevallig een visie die moeilijk te verenigen is met het beleid van mogelijke kabinetten. Maar de PvdD heeft, in tegenstelling tot Wilders, gewoon een uitgebreid programma met standpunten, is een democratische partij met leden met inspraak en sluit niemand uit op basis van geloof of overtuiging.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:13

Amphiebietje

In de blubber

Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:44:
[...]

Dit is het Waterloo van Rutte volgens mij
Dat betekent dat hij heeft overwonnen, toch? Rutte IV, V, en VI gaan gewoon volgen, met of zonder verkiezingen/formaties. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:44:
[...]
Als er niks te formeren valt 'gijzelt' Kaag de formatie door verkiezingen tegen te houden. Ik geloof niet dat dat D66 goed gaat doen in de beeldvorming.
Er is maar een iemand die de formatie gijzelt en dat is Rutte. Al vanaf het moment dat het kabinet viel en daarna door op 1 april te blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:47:
[...]

VVD wint in de peilingen en daar is het recente debacle nog niet in meegenomen.
https://www.maurice.nl/pe...hang-voor-pieter-omtzigt/
Nouja, die peilingen van Maurice de Hond hoeven we niet te veel waarde aan te hechten toch? Heb het idee dat die nou niet echt heel accuraat zijn.

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:47:
[...]

Snap ik ook niet helemaal. Ik zou het een gotspe vinden als we nieuwe verkiezingen zouden krijgen. Ik heb gestemd op partij X omdat ik X beleid wil, dat wil ik nog steeds. Ik zou het een smerige manier vinden om stemmen te trekken door verkiezingen uit te schrijven net als je hoog in de peilingen staat. Of als de opponent laag staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Michael_OsGroot op 16-09-2021 20:49 ]

• Number10
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:48:
[...]
Dat betekent dat hij heeft overwonnen, toch?
Juist niet. Dat was het einde van Napoleon

• Bean77
[...]

Het verbaasd me dat je denkt dat over rechts een coalitie mogelijk is.

• D-e-n
Michael_OsGroot schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:44:
[...]

Bedoel je hier op t.net of in de tweede kamer?
Overal waar ik het constateer?

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:27:
[...]

Klopt en wie van de drie de grootste is na de verkiezingen neemt het voortouw. Met de tijd van Kok was de PvdA er ook nog bij betrokken en later met Bos, maar die zijn nu uitgespeeld.
Ja, echter toen was er nog sprake van conforme politiek. Met spel, met drama, met geklooi - hoort er allemaal bij helaas, maar conform vereisten en functionaliteit van bestel.

Dat is niet langer het geval. De rigide focus op herordening op basis van selectief belang is niet enkel een politieke verstoring, het staat haaks op alle best practices van economie, sociologie en zo ongeveer elk domein en discipline. Het is niet voor niets dat we al acht jaar de waarschuwingen van Onderzoeksinstellingen op tafel krijgen t.a.v. interne correlaties, bestuurscultuur, voorzieningen, zekerheden en zo meer.

De dominantie van de machtspolitieke school heeft elke kiezer buiten de deur gezet. Met bijzondere bijrol voor hefbomen - maar ja, die zijn stuk voor stuk herleidbaar tot het Bloemendaalsyndroom achter de machtspolitieke verbinding.

Om eerlijk te zijn, we kunnen niet langer de vergelijkingen met precedent van voorgaande periodes maken.
Dat speelveld veranderd inderdaad niet en dat is ook wat mensen storen aan de politiek. Teveel van hetzelfde en partijen / personen die elkaar de hand boven het hoofd houden. Deze partijen vallen elkaar immers praktisch nooit af tijdens een coalitie. Moties hebben bijna geen effect.
Ja, maar ook nee 8)

Het speelveld an sich, de arena als instrument binnen bestel, die is fundamenteel gecompromitteerd. Dat vervolgens het politieke speelveld ondanks struikelen, sabotage, perikelen, subversief gedrag en zo meer niet verandert - dat is inderdaad wat velen stoort.

Maar dan moeten we ook volledig zijn. De psychologische effecten daarvan zijn gekend, ze zijn niet constructief naar correcties toe. Een grote factor daarbij blijft het medialandschap, maar we zijn er ook zelf bij.
Zaken als vanavond helpen misschien een beetje om het vertrouwen in de politiek te herstellen, maar je ziet ook dat andere partijen met een nieuw geluid stemmen krijgen. Gevolg, meer versnippering, partijen die bij voorbaat worden uitgesloten (niet omterecht) en nog moeilijker om te formeren. Tevens blijven de partijen krampachtig aan elkaar vast houden wat het effect alleen maar versterkt.
Versnippering is zo’n spook, functioneel is het zo erg niet. Zolang politiek maar conform is én zolang de primaire focus van politiek zich richt op collectief belang (dus in de juiste volgorde van correlaties & effecten).

Er zijn partijen die wel uitgesloten moeten worden, die Tolerantie Paradox is een bitter existentiële vereiste. Maar er is inderdaad iets veranderd. Dat zit hem echter niet aan deze of gene kant van keuzes maken en uitsluiten - dat is een regulier en conform proces - binnen focus op compromis en consensus.

Wat veranderd is, dat zit in de verstoring van de dynamiek pur sang - wanneer iets niet langer conform / functioneel is, gaan de regels, aannames en verwachtingen niet langer op. Ze zijn niet langer geldig. We verwarren dan snel reactie met oorzaak. Wat dat aangaat is politiek echt niet anders dan een bestuursraad of vereniging.

Maar daarmee vergroten we effectief de ruimte voor gulzige bestuurscultuur.
Maar dat is nou het hele idee. Sterke man syndroom, gedragseffect, prikkel & verslaving voor normalisatie - dit zijn elementaire draaiboeken. Het Nederlandse kan zich echter niet voorstellen dat ze op politieke arena toegepast worden. En ik bedoel ook “op”, niet eens “in”.

Shock doctrine. Never waste a crisis. Dit is wat Bolkestein ooit meebracht van RAND (toen ik daar verbonden was kreeg hij zijn training - laat ik dat woord gebruiken) maar wat toen gezien werd als radicaal en destructief. Na de zuivering van liberalen is het fundament geworden, na eerst herverpakt te zijn geworden door de Teldersstichting en wat andere bureaus.
Dominantie is makkelijk wanneer de dynamiek niet werkbaar is en alles verwordt tot theater.

Vergeet nooit dat aan de basis van de draaiboeken Hayek’s dogma’s staan. Dethroning Politics is een daarvan.

Het zal misschien vreemd overkomen, of als schok, maar effectief maakt Nederland eenzelfde herordening door als de VS na Citizens United. Voor dat land is dat geen gezond recept gebleken. Er zit een extra smaakje bij vanuit rigide oriëntatie op diep genestelde soft power affiniteit met het VK, maar de functionele analyse van een Economist Inteligence is niet anders dan die van een Global Trends substudie als een Bertelsmann Stiftung, Peace Research Institute Frankfurt, Global Public Policy Institute (GPPi) of 30+ andere onderzoeksinstellingen.

Het Nederlandse zit op een punt van wending waarbij “de politiek” doelmatig tot theater gereduceerd wordt. Cui bono.

• tweakduke

tweakduke

[...]

Geloof ik ook niet, maar ik zit wel eens te redeneren of er dan wat zou veranderen :)

Tweakers Discord

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:33:
[...]

Goed dat je de naam noemt: wie was er minister BuZa tot 24 mei jl?
Wikipedia: Lijst van Nederlandse ministers van Buitenlandse Zaken

Dus twee VVD bewindspersonen die de evacuatie hebben getraineerd, vlak voor vertrek VS een wissel en D66 mag de scherven gaan rapen?
Het is één verbinding. Één machtspolitieke eenheid. De poppetjes, dat is uitspelen voor theater.

Oprecht, het wordt echt tijd dat de burger gaat erkennen dat het geen zelfstandige functionele politieke organisaties meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:50:
[...]
Geloof ik ook niet, maar ik zit wel eens te redeneren of er dan wat zou veranderen :)
VVD omhoog + rest omlaag = geen nieuwe verkiezingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 12:19
Als er nieuwe verkiezingen komen nu, met een bevolking die nog onrustiger is, nog meer gepolariseerd Ik kan me niet voorstellen dat daar een betere/stabielere/groenere progressievere regering uit volgt

• gekkie
[...]
Of ze echt slachtoffer is / wordt moet nog blijken wat mij betreft, ze is nu alleen nog maar naar beneden gehaald naar het race-to-the-bottom niveau van de afgelopen kabinetten. En daar heeft ze zelf toch een aardig aandeel in qua retoriek ipv daden, bijvb op het aspect van hoe met de kamer om te gaan. Wederom was de informatie voorziening naadje. Dan zou het wellicht nog kunnen dat ze dat niet anders zou kunnen vanwege dat de rest dat niet wilde en ze met de eenheid van kabinet zat. Maar dat zou toch als je serieus bent over een nieuwe bestuurscultuur ook ondergeschikt moeten zijn aan het goed, tijdig en volledig informeren van de kamer.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bean77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:44:
[...]

Beetje objectiever graag, is lastig maar probeer het toch maar. Tot op heden is het nog altijd Hoekstra die de formatie frustreert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
[...]

Dat is bewust beleid. VVD selectie & promotie is volledig onderuit gehaald voor dat sterke man syndroom. It’s always about behavioural effects.

Vraag het Dijkhoff eens. Op regionale niveaus loopt de lijn hetzelfde. En voor wie zich nog het onderzoek naar de carrousel in de Groene herinnert? Het is niet meer de partij die namen kiest voor de stoelen en baantjes. Maar externe consultatie.

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

gekkie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:53:
[...]

Of ze echt slachtoffer is / wordt moet nog blijken wat mij betreft, ze is nu alleen nog maar naar beneden gehaald naar het race-to-the-bottom niveau van de afgelopen kabinetten. En daar heeft ze zelf toch een aardig aandeel in qua retoriek ipv daden, bijvb op het aspect van hoe met de kamer om te gaan. Wederom was de informatie voorziening naadje. Dan zou het wellicht nog kunnen dat ze dat niet anders zou kunnen vanwege dat de rest dat niet wilde en ze met de eenheid van kabinet zat. Maar dat zou toch als je serieus bent over een nieuwe bestuurscultuur ook ondergeschikt moeten zijn aan het goed, tijdig en volledig informeren van de kamer.
Slachtoffer of niet, ze zou gewoon als hypocriet weggezet worden als ze niet was opgestapt. Ze had gewoon geen enkele andere mogelijkheid. Nu kijken of ze wel of niet in een volgend kabinet komt. Want dan wordt het meer van dit...

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:54:
[...]

Dat is bewust beleid. VVD selectie & promotie is volledig onderuit gehaald voor dat sterke man syndroom. It’s always about behavioural effects.

Vraag het Dijkhoff eens. Op regionale niveaus loopt de lijn hetzelfde. En voor wie zich nog het onderzoek naar de carrousel in de Groene herinnert? Het is niet meer de partij die namen kiest voor de stoelen en baantjes. Maar externe consultatie.
Aanvulling.
https://www.groene.nl/artikel/baantjes-in-de-polder

Deze dus. :)

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)

Ja, duale focus, zoals altijd. Gedragseffecten, narratief.

Theater. De verbinding is intact en gesterkt. Bereik kan vergroot worden. Verhaal doet de rest.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Die inderdaad, een heerlijk / pijnlijk startpunt voor verkenning. Er komt een deel twee trouwens, maar het is nog niet bekend wanneer dat verdiept kan worden. Enfin, als startpunt is het op zich zelf al een behoorlijke deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:51:
[...]
Oprecht, het wordt echt tijd dat de burger gaat erkennen dat het geen zelfstandige functionele politieke organisaties meer zijn.
Het is gewoon opvallend. Blok en Broekers-Knol hebben de deur dicht gehouden wetende dat Kabul ging vallen, want ondertussen is wel duidelijk dat het kabinet tijden vooraf is geïnformeerd. Dus Blok schoof net op tijd door en toen mocht Kaag haar 'droombaan' invullen. Voor een paar maanden.

Wie wil er nog met Rutte om tafel? Niemand toch? Die vent is volkomen onbetrouwbaar. En 'leidt' ons dus ook nog door de crisis voor de helderheid. Echt een goeie combi hoor, ging ook lekker vanmiddag toen GL vragen stelde over het chronische lekken van informatie vooraf aan de debatten. Heel vervelend allemaal, misschien wel uit het eigen 'team', maar een garantie dat het niet meer gaat gebeuren? Nee dat kon niet.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:52:
[...]

VVD omhoog + rest omlaag = geen nieuwe verkiezingen
Et voila. De verbinding blijft intact. Bereik vergroot. Iedereen hapt op de poppetjes, maar het draaiboek blijft actief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:50:
[...]

Ja, echter toen was er nog sprake van conforme politiek. Met spel, met drama, met geklooi - hoort er allemaal bij helaas, maar conform vereisten en functionaliteit van bestel.

Dat is niet langer het geval. De rigide focus op herordening op basis van selectief belang is niet enkel een politieke verstoring, het staat haaks op alle best practices van economie, sociologie en zo ongeveer elk domein en discipline. Het is niet voor niets dat we al acht jaar de waarschuwingen van Onderzoeksinstellingen op tafel krijgen t.a.v. interne correlaties, bestuurscultuur, voorzieningen, zekerheden en zo meer.

De dominantie van de machtspolitieke school heeft elke kiezer buiten de deur gezet. Met bijzondere bijrol voor hefbomen - maar ja, die zijn stuk voor stuk herleidbaar tot het Bloemendaalsyndroom achter de machtspolitieke verbinding.

Om eerlijk te zijn, we kunnen niet langer de vergelijkingen met precedent van voorgaande periodes maken.

[...]

Ja, maar ook nee 8)

Het speelveld an sich, de arena als instrument binnen bestel, die is fundamenteel gecompromitteerd. Dat vervolgens het politieke speelveld ondanks struikelen, sabotage, perikelen, subversief gedrag en zo meer niet verandert - dat is inderdaad wat velen stoort.

Maar dan moeten we ook volledig zijn. De psychologische effecten daarvan zijn gekend, ze zijn niet constructief naar correcties toe. Een grote factor daarbij blijft het medialandschap, maar we zijn er ook zelf bij.

[...]

Versnippering is zo’n spook, functioneel is het zo erg niet. Zolang politiek maar conform is én zolang de primaire focus van politiek zich richt op collectief belang (dus in de juiste volgorde van correlaties & effecten).

Er zijn partijen die wel uitgesloten moeten worden, die Tolerantie Paradox is een bitter existentiële vereiste. Maar er is inderdaad iets veranderd. Dat zit hem echter niet aan deze of gene kant van keuzes maken en uitsluiten - dat is een regulier en conform proces - binnen focus op compromis en consensus.

Wat veranderd is, dat zit in de verstoring van de dynamiek pur sang - wanneer iets niet langer conform / functioneel is, gaan de regels, aannames en verwachtingen niet langer op. Ze zijn niet langer geldig. We verwarren dan snel reactie met oorzaak. Wat dat aangaat is politiek echt niet anders dan een bestuursraad of vereniging.

Maar daarmee vergroten we effectief de ruimte voor gulzige bestuurscultuur.

[...]

Maar dat is nou het hele idee. Sterke man syndroom, gedragseffect, prikkel & verslaving voor normalisatie - dit zijn elementaire draaiboeken. Het Nederlandse kan zich echter niet voorstellen dat ze op politieke arena toegepast worden. En ik bedoel ook “op”, niet eens “in”.

Shock doctrine. Never waste a crisis. Dit is wat Bolkestein ooit meebracht van RAND (toen ik daar verbonden was kreeg hij zijn training - laat ik dat woord gebruiken) maar wat toen gezien werd als radicaal en destructief. Na de zuivering van liberalen is het fundament geworden, na eerst herverpakt te zijn geworden door de Teldersstichting en wat andere bureaus.

[...]

Dominantie is makkelijk wanneer de dynamiek niet werkbaar is en alles verwordt tot theater.

Vergeet nooit dat aan de basis van de draaiboeken Hayek’s dogma’s staan. Dethroning Politics is een daarvan.

Het zal misschien vreemd overkomen, of als schok, maar effectief maakt Nederland eenzelfde herordening door als de VS na Citizens United. Voor dat land is dat geen gezond recept gebleken. Er zit een extra smaakje bij vanuit rigide oriëntatie op diep genestelde soft power affiniteit met het VK, maar de functionele analyse van een Economist Inteligence is niet anders dan die van een Global Trends substudie als een Bertelsmann Stiftung, Peace Research Institute Frankfurt, Global Public Policy Institute (GPPi) of 30+ andere onderzoeksinstellingen.

Het Nederlandse zit op een punt van wending waarbij “de politiek” doelmatig tot theater gereduceerd wordt. Cui bono.
Wat in wezen veranderd is dat na een poos regeren, iedere premier tegen een fout aanloopt wat achteraf consequenties gaat hebben.

Dat hebben we onder andere gezien bij Kok en Balkenende. Helaas gebeurt dat niet meer onder Rutte. Ja ministers treden af, een kabinet valt, maar Rutte zelf stapt niet op.

Wat bij de vorige premiers een gezonde doorstroom normaal was, is ineens weg. Gevolg is een onwerkbare situatie.

We maken inderdaad dezelfde verandering door als de VS. Ons hele politiek bestel staat zo onder druk.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:56:
[...]

Die inderdaad, een heerlijk / pijnlijk startpunt voor verkenning. Er komt een deel twee trouwens, maar het is nog niet bekend wanneer dat verdiept kan worden. Enfin, als startpunt is het op zich zelf al een behoorlijke deur.
Ah, ik kijk ernaar uit. De Groene is wat mij betreft nog een van de weinige media die daadwerkelijk de vinger op zere plekken (meervoud inderdaad) weet te leggen.

Overigens zou Dieuwertje Kuijpers (politicologe) wel een eigen programma mogen krijgen. Een uur lang één op één politici het vuur aan de schenen leggen. Met Sonja Barend en Paul Witteman als redacteuren. 8)

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

dawg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:54:
[...]

Beetje objectiever graag, is lastig maar probeer het toch maar. Tot op heden is het nog altijd Hoekstra die de formatie frustreert.
Waar baseer je dat op? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar het is voor mij nogal een mysterie wie nou precies wat zegt. Ik dacht juist dat het Rutte was die niet met 'een wolk van linkse partijen' wilde samenwerken en Kaag die niet met CU wilde vanwege medisch-ethische kwesties. Hoekstra was voor mij een beetje de grijze muis die ik alleen via de stukken van Ollongren ken als iemand met een slechte/harde onderhandelingsstijl.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:57:
[...]

Het is gewoon opvallend. Blok en Broekers-Knol hebben de deur dicht gehouden wetende dat Kabul ging vallen, want ondertussen is wel duidelijk dat het kabinet tijden vooraf is geïnformeerd. Dus Blok schoof net op tijd door en toen mocht Kaag haar 'droombaan' invullen. Voor een paar maanden.

Wie wil er nog met Rutte om tafel? Niemand toch? Die vent is volkomen onbetrouwbaar. En 'leidt' ons dus ook nog door de crisis voor de helderheid. Echt een goeie combi hoor, ging ook lekker vanmiddag toen GL vragen stelde over het chronische lekken van informatie vooraf aan de debatten. Heel vervelend allemaal, misschien wel uit het eigen 'team', maar een garantie dat het niet meer gaat gebeuren? Nee dat kon niet.
Even serieus, maar denk je nu echt dat dit soort zaken niet ruim uitgespit wordt voor opties en scenario’s? Dit is elementaire toepassing binnen machtspolitiek. Bekijk het eens als een bestuursraad waar de commissarissen de dienst uitmaken. De poppetjes voeren uit en nemen gereedschap aan.

Ik begrijpbaar je vandaan komt. Ik erken de problematiek. Maar zolang het publieke debat niet door het theater en de toolbox prikt wordt al dit steeds meer dominant. Vorige week zat ik wat berichten uit te wisselen met een Nederlandse gebruiker die in het VK werkt en woont, al sinds zijn studie. Zijn verwachtingen t.a.v. Nederlands politiek theater en spel komen telkens uit. Puur vanuit toepassing Tory praktijken, zoals hij het noemt.

En dat lekken? Heh. Dat communicatielegioen.

Zoals ik eerder zei, het is geen functionele of conforme arena meer. Dat mag best eens hard op tafel gelegd worden in dat publieke debat - want de rekening is nota bene altijd het hardst voor degenen die dergelijke transities electoraal mogelijk maken. Immers, dat is waar bij herordening gemolken en geknepen kan worden.

• Bean77
siggy schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:54:
[...]

Slachtoffer of niet, ze zou gewoon als hypocriet weggezet worden als ze niet was opgestapt. Ze had gewoon geen enkele andere mogelijkheid. Nu kijken of ze wel of niet in een volgend kabinet komt. Want dan wordt het meer van dit...
Terugkomen in een nieuw kabinet zou even goed hypocriet zijn en een bevestiging naar heel Nederland dat haar nieuwe leiderschap gewoon marketing blaat is zonder inhoud (geen verrassing, maar toch).
De consequentie kan niet anders zijn dan dat ze politiek uitgespeeld is. Ze heeft haar rol/nut gehad, vlieg haar opvolger er maar in die het stokje van haar overneemt.
We zitten in de formatie en we moeten dooorrrrrrrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Michael_OsGroot schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:02:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar het is voor mij nogal een mysterie wie nou precies wat zegt. Ik dacht juist dat het Rutte was die niet met 'een wolk van linkse partijen' wilde samenwerken en Kaag die niet met CU wilde vanwege medisch-ethische kwesties. Hoekstra was voor mij een beetje de grijze muis die ik alleen via de stukken van Ollongren ken als iemand met een slechte/harde onderhandelingsstijl.
Omdat dat vorige week (pin me er niet op vast) voorbij kwam bij een van de NOS uitzendingen. Dat Rutte an sich wel wilde maar Hoekstra pertinent niet. Nu kunnen we allemaal wel raden wat de redenen hiervoor waren (neem ik tenminste aan), maar toch.

• Number10
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:59:
[...]
Wat in wezen veranderd is dat na een poos regeren, iedere premier tegen een fout aanloopt wat achteraf consequenties gaan hebben.
Er zijn ondertussen zoveel zaken geweest, maar er staat nog zoveel op de rol.

- Afghanistan is uiteraard nog lang niet klaar, zeker als blijkt hoeveel slachtoffers het echt heeft gekost
- Crisisaanpak gaat nog heel veel zooi opleveren gezien het continue traineren van de Wob
- Hebben we uiteraard nog het Toeslagenschandaal en Omzig(t) is terug
- Aardbevingen in Groningen

Hoeveel fouten wil je hebben om tegenaan te gaan lopen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dawg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:59:
[...]

Ah, ik kijk ernaar uit. De Groene is wat mij betreft nog een van de weinige media die daadwerkelijk de vinger op zere plekken (meervoud inderdaad) weet te leggen.

Overigens zou Dieuwertje Kuijpers (politicologe) wel een eigen programma mogen krijgen. Een uur lang één op één politici het vuur aan de schenen leggen. Met Sonja Barend en Paul Witteman als redacteuren. 8)
Ik vind het erg jammer dat de paar rechtse mensen in mijn omgeving doen alsof de Groene zo'n beetje de antichrist is. Ze openen het niet eens als ik weer eens wat stuur "want da's toch alleen maar linkse onzin".

De grap is dat ik nog steeds een voorbeeld moet krijgen van iets van hetzelfde kaliber als de Groene, maar dan rechts :+

People as things, that’s where it starts.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
dawg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:59:
[...]

Kuijpers, ja. De rest …. Nee. Ik kan wel een paar namen verzinnen van mensen die gezuiverd zijn geworden omdat ze zelfstandig nadachten en vragen deden stellen. Je moet geen selectie maken van personen die in de kerk zitten.

• Number10
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:03:
[...]
En dat lekken? Heh. Dat communicatielegioen.
Het was wel de eerste keer dat er expliciet naar werd verwezen tijdens de crisisdebatten.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
dawg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:03:
[...]

Omdat dat vorige week (pin me er niet op vast) voorbij kwam bij een van de NOS uitzendingen. Dat Rutte an sich wel wilde maar Hoekstra pertinent niet. Nu kunnen we allemaal wel raden wat de redenen hiervoor waren (neem ik tenminste aan), maar toch.
Het probleem Hoekstra is het probleem CDA in de verbinding. Zij zijn de zwakste schakel. Voornamelijk omdat de kern ronduit gestoord gulzig en voorzien van illusies is. De interne dynamiek heeft geen fundament meer, het draait enkel nog om instrumentatie en melken. Hoekstra danst daarbij als een poppetje aan meer dan een touwtje. En elk daarvan is een, eh, lus, zal ik maar zeggen.

Komt puntje bij paaltje, dan volgt Hoekstra op Mark. De verbinding is Heilig. Maar de invulling hem gegeven voor zijn rol stuitert.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

RobinHood schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:04:
[...]

Ik vind het erg jammer dat de paar rechtse mensen in mijn omgeving doen alsof de Groene zo'n beetje de antichrist is. Ze openen het niet eens als ik weer eens wat stuur "want da's toch alleen maar linkse onzin".

De grap is dat ik nog steeds een voorbeeld moet krijgen van iets van hetzelfde kaliber als de Groene, maar dan rechts :+
Dat komt niet. Nooit. Net zoals er geen diepgravend onderzoek komt van een links georiënteerd medium.

Ik heb het al eens vaker aangegeven. Jezelf bij voorbaat profileren zijnde links/rechts als medium maakt dat je niet meer objectief bent, noch neutraal.

Neutraliteit is gevaarlijk, dat zien we nu inmiddels al enige tijd. En de enige objectiviteit is die van de (geverifieerde en/of empirisch vastgestelde) waarheid. De rest kan de prullenbak in.

©Christiane Amanpour.

• Virtuozzo
  • Niet online
(jarig!)
Number10 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:05:
[...]

Het was wel de eerste keer dat er expliciet naar werd verwezen tijdens de crisisdebatten.
Ja, maar nog lang niet zo hapklaar als wel vereist is. Maar, toegegeven, dat is problematisch. Immers, dit is waarom we complottheorieën zaaien. Dan wordt alles afgeschreven. En ja, GL heeft gewoon geen bereik in het medialandschap om daar iets aan te veranderen.

Als men slim is, maakt men retroactief en proactief dossier aan, en maakt er een verhaal van. En dan ligt er nóg een dossier om over te struikelen - want heel serieus, daar liggen geen skeletten, daar liggen kasten vol skeletten.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:07:
[...]

Het probleem Hoekstra is het probleem CDA in de verbinding. Zij zijn de zwakste schakel. Voornamelijk omdat de kern ronduit gestoord gulzig en voorzien van illusies is. De interne dynamiek heeft geen fundament meer, het draait enkel nog om instrumentatie en melken. Hoekstra danst daarbij als een poppetje aan meer dan een touwtje. En elk daarvan is een, eh, lus, zal ik maar zeggen.

Komt puntje bij paaltje, dan volgt Hoekstra op Mark. De verbinding is Heilig. Maar de invulling hem gegeven voor zijn rol stuitert.
Eens. Dat was nogal evident op het congres afgelopen weekend. Maar ja, dat heeft zoals verwacht de media niet opgepikt. Een tweede kans was er bij Buitenhof Marnix van Rij. Die was nog doorzichtiger. Maar ook daar, helaas pindakaas.

De consultantdemocratie. :r
Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona