Eerste ervaringen, 2200km vanaf 22 dec 2023, met mijn 001 Privilege Electric Blue-White interior and aut wegklapbare trekhaak.
Einde van de zomer na een testrit gekozen voor de privilege versie, keuze was tussen 001 en de Nio ET5 Touring, vanwege met name het prachtige interieur, degelijke bouw kwaliteit, comfortabel rijden, carplay optie, luchtvering, HUD en iets meer stuurgevoel dan de ET5-T.
Tot op heden zijn de ervaringen heel erg wisselend.
De auto op zich rijdt heel plezierig en zit kwalitatief goed in elkaar, en dat is voor mij na een jaar gerammel gekraak losse stoelen en ac laden met vele issues met mijn Hyundai Ioniq5 superfijn om te ervaren. Sterker, een waar genot eerlijk gezegd.
Hooguit zou de demping aan de voorzijde wat beter afgesteld kunnen worden (nu in comfort vaak net wat te slap/laat reagerend), de rij instellingen wat specifieker gemaakt worden en bv gevoel van rem/gaspedaal kan worden verbeterd. Allemaal softwarematig op te lossen lijkt me trouwens en geen hardware issues.
Hardwarematig heb ik alleen wat (veel) vocht in de lichtunits zowel voor als achter en zit klepje vd laden niet helemaal 100% recht in/op de carrosserie. Hopelijk kan men dit oplossen en dan is er verder heel weinig op aan te merken.
Als men het echt tiptop zou willen doen, grotere frunk aanbrengen, installeer een bak met ruimtes onder de vloer vd kofferbak (zoals in China beschikbaar is) en doe wat aan de telefoon laadplek want nu schuift mijn iPhone veelal door het interieur.
Kortom, auto bevalt wat dat betreft prima!
Je krijgt ook veel duimpjes, mensen die op
Je af komen om te vragen wat voor een fraaie wagen het is, en het ontwerp vind ik zelf ook erg geslaagd. De omvang zie je er zo niet vanaf
Verbruik is trouwens wel vrij fors, met dit weer zit ik gemiddeld op 27kwh en dat is zeg 350km range. Dat kan echt beter is mijn ervaring met andere elek autos in de afgelopen 10+ jaar.
Heel veel plezier wordt vervolgens door de werkelijk hopeloze software vd auto, ook de app is niet veel soeps nog helaas, helaas helaas teniet gedaan.
Eigenlijk werkt er behalve de stoel massage namelijk niet echt iets echt goed. Ik heb versie 0.9.1d in de auto en dit is eerder een alpha release dan een “premium” versie passend bij een dergelijke auto als je het mij vraagt.
Inloggen werkt bv niet of nauwelijks, gezichtsherkenning zelfde verhaal, instellingen van cams gaan verloren (niet te voorspellen wanneer), het piept aan alle kanten, constant meldingen in scherm + hud die nergens toe dienen, LCC/ACC/LCA etc niet te gebruiken.
Te pas en te onpas krijg je dus meldingen van “remmen” of de auto doet dat uit zichzelf cq snelheden in beeld die kant noch wal raken. De navigatie is trouwens uberhaupt niet te gebruiken, constant overbodige superslecht vertaalde meldingen en vaak wil de dame je vd snelweg afsturen…. Geen id waarom want alle andere nav systemen die ik dan ernaast aanzet denken daar anders over.
Voordat ik op pad ga druk ik gemiddeld zon 15x op een “knop” voordat je enigszins redelijk ongestoord op pad kan, tenminste zolang je zoveel mogelijk opties uitzet van het ADAS (Annoying Drivers Assistent System…).
Vertalingen zijn Toon Hermans waardig zoals bv Schema dat uit het Engels (Cycle) is vertaald naar Fiets of Charging dat vertaald is in kosten…
Snelladen werkt slecht, pre heating vd accu start zo heb ik de indruk pas met iets te doen als je 10-15% hebt geladen. Kortom, als je in 1 dag naar de wintersport wil tuffen moet je geluk hebben met het weer gezien verbruik en laadprestaties.
Zo zijn er nog wel meer issues, er zit bv een specifieke car wash functie op de auto. Heel leuk bedacht, maar als je dan het aut rempedaal er niet af haalt en piept en meldingen geeft dat je in neutraal staat dan gebruik je dat nooit weer… zo kan ik nog wel doorgaan…
Mijn conclusie, auto is te snel met deze software naar de markt gebracht en de eerste gebruikers dienen als alpha testers. Men had dit beter eerlijk kunnen aangeven, had ik nog wel even gewacht of opties gewoon niet beschikbaar stellen of mensen keuze geven van tester ja/nee.
Komende week krijg ik van Zeekr nieuwe software. OTA werkt nog niet dus verricht men dit uit service door henzelf. Wat dat betreft doet men dat bij Zeekr prima en de organisatie lijkt na de eerste aanloopproblemen ook beter voor elkaar te zijn.
Als men de software in orde gaat krijgen dan kan dit een hele fijne supergoede rijdende auto worden maar nu is dat helaas door de software nog niet het geval.
Ik zal na de nieuwe software eens een uitgebreid verslag geven na zeg 4000km ofzo gereden te hebben.
Mijn advies zou nu zijn, als je geen issues hebt met testen van software en mee wil doen om dat te verbeteren kun je blind voor deze auto kiezen want doet verder echt niet onder voor bv een Mercedes e als je ook naar de prijzen kijkt.
Als je dat niet wil, dan zou ik minimaal 3 maanden wachten en dan eerst eens rijden met die systemen/software om te bekijken hoe het er dan voorstaat.
Aan u de keuze