Het grote Geely Zeekr 001 topic

Pagina: 1 ... 5 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:58
miani schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Ik heb ook proefgereden in de ET5 Touring en van alle auto's die ik heb getest, zonder enige twijfel de favoriet. Snap alleen echt niets van het huren vd batterij en dat weerhoudt mij er een te kopen. NIO zit hierdoor in een andere prijsklasse dan de Zeekr en dat is niet gerechtvaardigd.
Nio is zowel in aanschaf als gebruik/lease duurder dan een Zeekr 001. De ET5T is gewoon 10k te duur. Rijdt prima, maar ik vind de Zeekr nog net iets fijner rijden vanwege de luchtvering opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
miani schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Ik moet zeggen dat als ik de gebruikerservaringen hier zo lees, dat de auto een stuk onzuiniger is dan dat Zeekr doet voorkomen.

Wat vooral blijft hangen uit die recensie is dat de Zeekr 001 een auto is waar niemand echt op zit te wachten, behalve als je de beste massagestoelen wilt. Er werd wel met een soort dedain geschreven die ik niet lees over de conventionele merken.
De vraag is even hoe en wat men vergelijkt bij het verbuik. Zeekr telt het voorverwarmen mee ook bij ritregistratie, bv bij mijn Hyundai’s gebeurde dat niet op dezelfde wijze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rentes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 14:13
Uit de reacties, is weer duidelijk, auto is emotie. Wat de een mooi/prettig vindt, vindt de andere vervelend.

Ik vond hem erg mooi, en zou zeker weer opnieuw kiezen voor de auto. Ik had hiervoor een Kia EV6. Ook een van de eerste in NL die ik reed, ook die had zijn (haar?) nukken. Waar blinkt de Zeekr voor mij in uit:
- Rijgedrag en geluid. Het is een heel stille, snelle auto. Ligt als en blok op de weg en is door zijn kleine draaicirkel ook nog prima handelbaar.
- Afwerking incl stoelen. Ik ben lang (ruim 190), en achteraf begrijp ik nu pas wat ik gemist heb in de KIA. Het is een zeer mooie auto, zeer netjes afgewerkt en ook nog een prima meubilair erin.
- Hardware van hulpsystemen. Meer dan prima camera’s, goede verlichting (dat is tegenwoordig niet automatisch meer zo).

De zaken die beter kunnen (lees moeten) zijn software matig. Zoals eerder al opgemerkt, is de software in China al op versie 5 en zitten wij op versie 1. Vergeet echter niet wetgeving / regelgeving en cultuur (wat vinden wij goed en willen chinezen niet), is totaal anders, dus software zal belangrijk opnieuw ontwikkeld worden. Ik kan met recht zijn dat de KIA na 2 jaar softwarematig minder issues had, maar ook zeker niet foutloos was.

Echter ik meen dat er al een ruime 200.000 zijn gebouwd in china, dus qua software komt het wel goed. Wij zijn met recht early adopters. In Europa (lees NL) rijden er een stuk of 100 rond. Er komt een veel grotere impact wanneer meer in 2024 in Zweden en Duitsland de auto;s ook gaat uitleveren en feedback krijgen.

Daarnaast als laatste: Deze auto is technisch en polestar 4, die later dit jaar op de markt komt. Specs zijn hetzelfde, alleen is de Zeekr wat ronder, en de polstar wat hoekiger. Ook die ervaringen zullen zeker gebruikt worden om eea voor elkaar te krijgen.

Mijn punt: Wil je vanaf dag 1 een no-nonsens werkende auto: kies een (mijn inschatting, zonder echter ervaring) Enyaq of model y of iets mainstreams. Wil je iets byzonders en accepteer je dat misschien nog niet alles ok is, dan is een Zeekr (en ook de andere modellen als een XPENG of NIO) mogelijk iets voor jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rentes
Ik zag recent een paar opmerkingen dat mensen op zoek zijn naar de handleiding van de Zeekr. Ik heb een PDF bestand gemaild gekregen van support met daarin heel veel info (meer dan de app). Weliswaar in het Engels, maar ik meen ruim 250 pagina’s groot.

Wil je deze ook? stuur me even een appje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
spidertje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Nio is zowel in aanschaf als gebruik/lease duurder dan een Zeekr 001. De ET5T is gewoon 10k te duur. Rijdt prima, maar ik vind de Zeekr nog net iets fijner rijden vanwege de luchtvering opties.
Je hebt absoluut gelijk dat de Nio ET5T 10k te duur is. Was hij zoveel goedkoper, had ik hem meteen besteld. Ik las ook ergens dat Nio's in Duitsland al afgeprijsd aangeboden worden. Kijkend naar de restwaarde lijkt mij Zeekr sterker.

De Zeekr rijdt heel elegant door de luchtvering. De Nio Touring voelde sportief en dynamisch maar toch ook als een gezinsauto. Ze zijn stilistisch niet met elkaar te vergelijken behalve dat het beiden conceptueel spannende auto's zijn die buiten de conventionele lijntjes kleuren.

Mijn huidige lease contract loop over 4 maanden af dus ik heb nog de tijd om er over na te denken, maar de Zeekr staat op nummer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

miani schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Je hebt absoluut gelijk dat de Nio ET5T 10k te duur is. Was hij zoveel goedkoper, had ik hem meteen besteld. Ik las ook ergens dat Nio's in Duitsland al afgeprijsd aangeboden worden. Kijkend naar de restwaarde lijkt mij Zeekr sterker.

De Zeekr rijdt heel elegant door de luchtvering. De Nio Touring voelde sportief en dynamisch maar toch ook als een gezinsauto. Ze zijn stilistisch niet met elkaar te vergelijken behalve dat het beiden conceptueel spannende auto's zijn die buiten de conventionele lijntjes kleuren.

Mijn huidige lease contract loop over 4 maanden af dus ik heb nog de tijd om er over na te denken, maar de Zeekr staat op nummer 1.
is de NIO ET5 wel de juiste vergelijking? of is dat meer de NIO ET7 (size niveau lijkt de ET7 meer gewaagd aan de Zeekr 001) maar de touring is natuurlijk wel iets groter lijkt mij.
maar interieur wise en achterbank enzo heb ik niet gecheckt bij de NIO ET5...maar bij de ET7 was dit meer dan voldoende (3 vuisten van je knie naar de achterbank) dat is echt heel ruim!
Mijn lease was al in december afgelopen dus ik lever hem eind van deze week hopelijk als alles goed gaat half feb dan de levering. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveypayvey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 07:45

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

Lostson schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:54:
[...]

is de NIO ET5 wel de juiste vergelijking? of is dat meer de NIO ET7 (size niveau lijkt de ET7 meer gewaagd aan de Zeekr 001) maar de touring is natuurlijk wel iets groter lijkt mij.
NIO ET5 is - wat mij betreft - te vergelijken met de Zeekr 007 (en niet met de 001).

De Touring heeft een grotere laadruimte (dan de sedan), maar ik vond 'm toch nog erg beperkt.

De 001 heeft 539 liter de ET5 Touring (!) heeft 450 liter bagareruimte.

De ET7 is 5.10m lang. Oeff.. de 001 is al geen kleine jongen. Parkeergarages in het buitenland worden een uitdaging.. bagageruimte slechts 363 liter. De lengte van de ruimte gaat dus vooral naar de voor de achterinzitters.

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jvs.
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
Goedemorgen forum-leden

hier ook een toekomstig Zeekr 001 rijder. Kom zelf uit Jaguar I pace, die ik 5 jaar kon rijden met 4% bijtelling. Nu moet ik er toch aan geloven om de staatskas te spekken.

Jaguar I pace was een grote, mooie en luxe auto, maar met mijn 1 fase lader toch wel wat vaker bij Fastned gestaan dan gewenst. Als 1 van de eerste rijders in NL toch wel wat kinderziektes ondervonden die nooit goed zijn opgelost.

Elektrisch rijden beviel mij wel, dus vandaar de keuze voor opnieuw een elektrische auto. 2 Testrondjes gereden in Grijze Zeekr 001 long range edition ( voornamelijk om zo'n laag mogelijk bijtelling te hebben ) en enthousiast over de uitstraling en grootte van de auto, het 200kw laden en het grote accu pakket. Verder was het snelle leveren ook een voordeel daar ik wat te laat om me heen begon te kijken.

Zou de auto voor oud en nieuw jaar kunnen ophalen, maar werd last minute verteld dat hij is vertraagt naar begin februari, lees van anderen hier dat zij ook rond die datum de auto verwachten, dus zal wel van een andere boot zijn.

Leuk om jullie eerste reacties te lezen. Hopelijk zijn de leveringen van begin feb al met de nodige software aanpassingen.

Ben zelf niet zo'n expert in al die software die jullie benoemen (top dat jullie daar zo bovenop zitten), vind het voornamelijk leuk om in wat uniekere auto te rijden dan bijv Tesla model Y voor hetzelfde geld.

Iig kijk ik uit om van jullie ervaringen en tips verder te leren zodat ik de auto ook ten volle kan benutten :)

Groet, Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Jvs. schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:02:
Goedemorgen forum-leden

hier ook een toekomstig Zeekr 001 rijder. Kom zelf uit Jaguar I pace, die ik 5 jaar kon rijden met 4% bijtelling. Nu moet ik er toch aan geloven om de staatskas te spekken.

Jaguar I pace was een grote, mooie en luxe auto, maar met mijn 1 fase lader toch wel wat vaker bij Fastned gestaan dan gewenst. Als 1 van de eerste rijders in NL toch wel wat kinderziektes ondervonden die nooit goed zijn opgelost.

Elektrisch rijden beviel mij wel, dus vandaar de keuze voor opnieuw een elektrische auto. 2 Testrondjes gereden in Grijze Zeekr 001 long range edition ( voornamelijk om zo'n laag mogelijk bijtelling te hebben ) en enthousiast over de uitstraling en grootte van de auto, het 200kw laden en het grote accu pakket. Verder was het snelle leveren ook een voordeel daar ik wat te laat om me heen begon te kijken.

Zou de auto voor oud en nieuw jaar kunnen ophalen, maar werd last minute verteld dat hij is vertraagt naar begin februari, lees van anderen hier dat zij ook rond die datum de auto verwachten, dus zal wel van een andere boot zijn.

Leuk om jullie eerste reacties te lezen. Hopelijk zijn de leveringen van begin feb al met de nodige software aanpassingen.

Ben zelf niet zo'n expert in al die software die jullie benoemen (top dat jullie daar zo bovenop zitten), vind het voornamelijk leuk om in wat uniekere auto te rijden dan bijv Tesla model Y voor hetzelfde geld.

Iig kijk ik uit om van jullie ervaringen en tips verder te leren zodat ik de auto ook ten volle kan benutten :)

Groet, Jan
toon volledige bericht
Momenteel kun je het opladen met 200kwh nog vergeten met deze temperaturen, pre heating werkt niet of amper dus als je bv 130kwh haalt ben je spekkoper. Uiteraard vlotter dan de iPace maar lang niet de snelheden zoals door Zeekr beloofd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prut2806
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01-2024
Heeft er ook al iemand ervaring met de Mobile Service van Zeekr. Ik woon niet in de buurt van Zeist dus voor onderhoud is het wel belangrijk dat ik op de Mobile Service kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

spidertje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Momenteel kun je het opladen met 200kwh nog vergeten met deze temperaturen, pre heating werkt niet of amper dus als je bv 130kwh haalt ben je spekkoper. Uiteraard vlotter dan de iPace maar lang niet de snelheden zoals door Zeekr beloofd helaas.
bedoel je pre-heating als in de auto voorverwarmen voordat je vertrekt? dat heb ik nu in de Tesla Model S en is ideaal met dit weer...dat werkt altijd goed bij Tesla ik hoopte dat dit bij de Zeekr ook goed zou werken...of zijn er nog kinderziektes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Lostson schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:32:
[...]

bedoel je pre-heating als in de auto voorverwarmen voordat je vertrekt? dat heb ik nu in de Tesla Model S en is ideaal met dit weer...dat werkt altijd goed bij Tesla ik hoopte dat dit bij de Zeekr ook goed zou werken...of zijn er nog kinderziektes?
Nee dat werkt uitstekend, hooguit wat lawaaiig. Ik bedoel het opwarmen vd accu zodat deze ook de 200kw aan kan van zeg nov tm mrt in de koudere maanden vh jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
  • Laatst online: 15-06-2024
prut2806 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:29:
Heeft er ook al iemand ervaring met de Mobile Service van Zeekr. Ik woon niet in de buurt van Zeist dus voor onderhoud is het wel belangrijk dat ik op de Mobile Service kan vertrouwen.
Ze hebben ophaal en breng service! Ze komen mijn zeekr ophalen en geven andere zeekr totdat mijne hebben weer teruggebracht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_N
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:23
prut2806 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:29:
Service wordt uitbesteed aan LKQ Fource:
https://www.automotive-on...artner-zeekr/?gdpr=accept.

Vestigingen:
https://automotive.fource.nl/vestigingen/

Geen idee wanneer dat precies effectief wordt. Hopelijk spoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Beste Zeekr 001 privilege bezitters, Is jullie laatste OTA versie ook 0.9.1d?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Payakh11 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:17:
Yups, zit met smart uit te kijken naar een volgende betere versie als ik eerlijk ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bavarois1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-04 22:11
Payakh11 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:17:
1.0.2 hier.
Volgens de geleerde kan deze alleen in Zeist geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Bavarois1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:58:
[...]

1.0.2 hier.
Volgens de geleerde kan deze alleen in Zeist geïnstalleerd worden.
Vreemd! Ze hebben vandaag voor mijn auto in Zeist software update gedaan maar staat zowel in de auto scherm als in app nog steeds 0.9.1d!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bavarois1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WxvpDV6hk0W5Qj7KVCrbfYjBlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To555uUePqt3KJBduCJGaOda.jpg?f=fotoalbum_large

De kou heeft blijkbaar wat goeds gedaan met de accu.
Bij het wegrijden was de range 381.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Payakh11 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:01:
[...]

Vreemd! Ze hebben vandaag voor mijn auto in Zeist software update gedaan maar staat zowel in de auto scherm als in app nog steeds 0.9.1d!
Volgens mij zijn er rijders die terug gegaan zijn om die update te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 14:20
Ik heb ook nog 0.9.1d. Heeft iemand ook release notes of iets dergelijks van 1.0.2? Ik ben wel benieuwd wat die versie voor verbeteringen brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Windom Earle schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:42:
Ik heb ook nog 0.9.1d. Heeft iemand ook release notes of iets dergelijks van 1.0.2? Ik ben wel benieuwd wat die versie voor verbeteringen brengt
Toevallig net contact gehad Zeekr.
De volgorde van de versie nummers zegt blijkbaar niks. Er is nu dus een 0.9(nog iets) versie die nieuwer is dan de 1.0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windom Earle
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 14:20
Bavarois1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Toevallig net contact gehad Zeekr.
De volgorde van de versie nummers zegt blijkbaar niks. Er is nu dus een 0.9(nog iets) versie die nieuwer is dan de 1.0.2
Ok, de eerste 'echte' reguliere update dan maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

wat een logica zeg...je zou zeggen dat een 0.9 iets nieuwere versie niet de betere/recentere update is dan 1.0.2...de nummering is dan ook totaal niet logisch LOL maar goed we zullen zien wat de verbeteringen zijn...komen er ook altijd release notes zijn?

by the way ik heb gisteren mijn oude Lease Tesla Model S ingeleverd dus nu lekker afwachten op de Zeekr 001 (moet nog steeds afspraak maken, maar dat gaat wel goed komen...kwestie van tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

spidertje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Nee dat werkt uitstekend, hooguit wat lawaaiig. Ik bedoel het opwarmen vd accu zodat deze ook de 200kw aan kan van zeg nov tm mrt in de koudere maanden vh jaar.
met dit koude weer zou het haast een must zijn hahaha maar batterij verwarmen maakt mij niet zoveel uit, want ik laad toch altijd thuis en dat is voor een 3 fase toch niet zo spannend (zou wat zijn als je thuis kan snelladen...) maar over het algemeen maakt het voor thuis toch niet uit hoe lang je daar staat dus vind het eerlijk gezegd geen probleem dat die maar max 11kwh haalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 15:50
miani schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Ik heb ook proefgereden in de ET5 Touring en van alle auto's die ik heb getest, zonder enige twijfel de favoriet. Snap alleen echt niets van het huren vd batterij en dat weerhoudt mij er een te kopen. NIO zit hierdoor in een andere prijsklasse dan de Zeekr en dat is niet gerechtvaardigd.
Even buiten de prijs om vind ik de hele instelling van NIO verkeerd. Zij vinden zichzelf niet te vergelijken met andere merken en zien zichzelf als een A-merk. Toch hebben ze op alle NIO's plastic bumpers en wielkasten.
Intern ziet het er prima uit, maar zeker niet beter dan een Zeekr.
Je ziet dat NIO verkopen ook erg tegenvallen. Ze hebben een hele goede productie capaciteit, maar als er geen verkopen zijn....heeft het ook geen zin. Ze hebben de markt in het westen gewoon verkeerd ingeschat. Ze dachten dat ze hier ook zouden wegkomen met 70-100k auto's. Terwijl de trend nu juist is om onder de 40-45k te blijven (ivm subsidie).

NIO heeft echter wel betere software. Geely auto's hebben altijd software issues gehad (van Polestar tot Lotus). Dat heeft ook vooral te maken met de mogelijkheden die in China zijn qua opties en wat niet in de EU mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laadpunt
  • Laatst online: 27-01 17:40
kx22 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Even buiten de prijs om vind ik de hele instelling van NIO verkeerd. Zij vinden zichzelf niet te vergelijken met andere merken en zien zichzelf als een A-merk. Toch hebben ze op alle NIO's plastic bumpers en wielkasten.
Je ziet dat NIO verkopen ook erg tegenvallen. Ze hebben een hele goede productie capaciteit, maar als er geen verkopen zijn....heeft het ook geen zin. Ze hebben de markt in het westen gewoon verkeerd ingeschat. Ze dachten dat ze hier ook zouden wegkomen met 70-100k auto's. Terwijl de trend nu juist is om onder de 40-45k te blijven (ivm subsidie).

NIO heeft echter wel betere software. Geely auto's hebben altijd software issues gehad (van Polestar tot Lotus). Dat heeft ook vooral te maken met de mogelijkheden die in China zijn qua opties en wat niet in de EU mag.
Altijd software issues is een beetje een vreemde constatering wanneer Lotus en Zeekr nog geen maanden op de markt zijn. Alle problemen lijken tot erg serieus opgenomen te worden, we zullen het de aankomende maanden meemaken.

De NIO zijn simpelweg veel duurder met de huur van de batterij en Zeekr niet van betere kwaliteit. Of het een succes wordt met het wisselen van de ACCU vraag ik mij af.

[ Voor 10% gewijzigd door Laadpunt op 12-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

[...]

tijdens de proefrit van de NIO ET7 vond ik de plastic bumpers/wielkasten en misschien ook interieur niet storend...maar de reden dat ik niet voor de NIO ben gegaan is puur omdat het te duur werd. ik vond de software heel goed werken en het rijden was ook een verademing...echter vond ik de stoelen een beetje cheap uitzien/voelen in vergelijking met die van andere chinese merken zoals BYD en Xpeng/Zeekr hebben allemaal veel mooiere stoelen.
maar eens dat de prijs te hoog is...ik zou eerder zeggen price tussen 60-70k zou meer justified zijn incl batterij ipv 93k incl batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Laadpunt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Altijd software issues is een beetje een vreemde constatering wanneer Lotus en Zeekr nog geen maanden op de markt zijn. Alle problemen lijken tot erg serieus opgenomen te worden, we zullen het de aankomende maanden meemaken.

De NIO zijn simpelweg veel duurder met de huur van de batterij en Zeekr niet van betere kwaliteit. Of het een succes wordt met het wisselen van de ACCU vraag ik mij af.
NIO ook niet in Europa. In China rijden zowel Zeekr als NIO's.

Toen ik een proefrit deed in Huis ter heide, waren er allemaal piepjes en toeters. Degene die meereed met de proefrit zei: alle bugs gaan ze voortijdig oplossen. Ze gaan geen auto's leveren met software problemen. Uiteraard wist ik dat dit niet waar was, want = Geely = Polestar. Daar hebben we ook genoeg software problemen meegemaakt.

Accu wissel gaat geen succes zijn, maar het is vooral dat je straks meer range gaat krijgen op bepaalde momenten als je het nodig hebt + betere batterijen (Semi SSD of straks geheel SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Lostson schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:55:
[...]

tijdens de proefrit van de NIO ET7 vond ik de plastic bumpers/wielkasten en misschien ook interieur niet storend...maar de reden dat ik niet voor de NIO ben gegaan is puur omdat het te duur werd. ik vond de software heel goed werken en het rijden was ook een verademing...echter vond ik de stoelen een beetje cheap uitzien/voelen in vergelijking met die van andere chinese merken zoals BYD en Xpeng/Zeekr hebben allemaal veel mooiere stoelen.
maar eens dat de prijs te hoog is...ik zou eerder zeggen price tussen 60-70k zou meer justified zijn incl batterij ipv 93k incl batterij.
Het is niet storend voor het rijden, maar als A-merk wil je zoveel mogelijk luxe uitstralen en niet Action plastic bumpers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passat1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:58
Na een uitstekend bevallen proefrit en de nodige research op onder meer dit forum, sta ik ook op het punt de Zeekr 001 te bestellen.

Eigenlijk het enige dat me nog weerhoud, is de breedte van 2 meter. Met enige regelmaat parkeer ik in diverse parkeergarages onder kantoorpanden. Met mijn huidige auto (Ford Focus Stationwagon) rijd ik er doorgaans soepel doorheen, alhoewel ook met deze auto's sommige bochten en parkeerplekken vrij krap zijn en ik soms stapvoets moet rijden om een bocht te halen in een krappe garage (met name onder oudere kantoorpanden in het buitenland). Het is alleen lastig in te schatten of een auto die ca. 15cm breder is nu veel verschil maakt.

Wat is de ervaring van medetweakers hiermee? Hebben jullie weleens 'last' gehad van de breedte van de wagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Payakh11
Passat1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:26:
Na een uitstekend bevallen proefrit en de nodige research op onder meer dit forum, sta ik ook op het punt de Zeekr 001 te bestellen.

Eigenlijk het enige dat me nog weerhoud, is de breedte van 2 meter. Met enige regelmaat parkeer ik in diverse parkeergarages onder kantoorpanden. Met mijn huidige auto (Ford Focus Stationwagon) rijd ik er doorgaans soepel doorheen, alhoewel ook met deze auto's sommige bochten en parkeerplekken vrij krap zijn en ik soms stapvoets moet rijden om een bocht te halen in een krappe garage (met name onder oudere kantoorpanden in het buitenland). Het is alleen lastig in te schatten of een auto die ca. 15cm breder is nu veel verschil maakt.

Wat is de ervaring van medetweakers hiermee? Hebben jullie weleens 'last' gehad van de breedte van de wagen?
Goede keuze d:)b . Dat is een echte big boy auto! Ja gaat aan wennen maar wel opletten als je tussen de auto's parkeert! Niet iedereen in de gaten houdt dat met hun autoportier de andere auto niet raken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Passat1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:26:

ik ben zelf een Tesla Model S rijder en dat is ook geen kleine auto met zijn 1.987 m breed. enigste wat ik je als tip kan geven is dat parkeren in een Q-park / Bijenkorf / Krappe garage je vooral moet weten wat de limieten zijn van je auto. dat is wel wat ik geleerd heb in die 5 jaar met een brede auto.

Dus in parkeergarages kijk goed naar de "waar begint je zijspiegel" (bestuurder zijde) want daar zit je velg
eigenlijk is dat met alle auto's zo, maar goed...bij een brede auto moet je daar extra op letten omdat je vaak minimale speling hebt...en ook wanneer je in de bestuurder stoel zit welke herkenningspunten van de motorkap gedeelte je kunt gebruiken om richting de slagboom toe te rijden...vaak helpt het om wat hoger te zitten zodat je iets meer ziet van de motorkap.

dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen die je moet toepassen (dus je kan idd niet zomaar hardcore naar de slagboom toe rijden) je moet wel je auto zo positioneren dat je je velgen niet raakt.
enigste keer waar ik echt een probleem had was bij Lijnbaan Rotterdam wanneer je uitrijdt dan heb je van die rijstroken met 2 betonnen stoepjes (wie verzint zulke dunnen rij stroken man...geesh)...ik heb daar wel hard mijn velgen beschadigd daardoor. ik had net zo goed over de stoep kunnen rijden maar goed das allemaal verleden tijd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 15:52
Ik kom ook van een tesla, en kwam ook regelmatig in het buitenland en daar echt wel problematisch. Ik heb de auto vorige ingeleverd en kreeg nog een naheffing want van de velgen was niet veel meer over zeg maar ;)
Het went, maar het blijft opletten, ik rij nu af en toe even in de picanto van mn vriendin en dat is toch wel een verademing in de stad en met parkeren..

Ik ga m denk ik ook wel bestellen maar zit nog vast in het bestelproces, door eigen toedoen, niet zeekrs fout.

Die updates gaan die in de toekomst wel over the air ? Ik zit er niet op te wachten elke maand naar zeist te rijden om een update op te halen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
libero schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:02:
Ik kom ook van een tesla, en kwam ook regelmatig in het buitenland en daar echt wel problematisch. Ik heb de auto vorige ingeleverd en kreeg nog een naheffing want van de velgen was niet veel meer over zeg maar ;)
Het went, maar het blijft opletten, ik rij nu af en toe even in de picanto van mn vriendin en dat is toch wel een verademing in de stad en met parkeren..

Ik ga m denk ik ook wel bestellen maar zit nog vast in het bestelproces, door eigen toedoen, niet zeekrs fout.

Die updates gaan die in de toekomst wel over the air ? Ik zit er niet op te wachten elke maand naar zeist te rijden om een update op te halen eigenlijk.
Updates gaat via OTA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mausie01
  • Laatst online: 02-12-2024
Bavarois1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:07:
[Afbeelding]

De kou heeft blijkbaar wat goeds gedaan met de accu.
Bij het wegrijden was de range 381.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR9jNoyN88BRZObcci3G3hF58B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpSTJcyLNhXPGWi7L86Rotqr.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook een goed resultaat, 251 km met 50% van de lading. De 500 heb ik. niet gehaald, op de terugweg toch even rechtervoetje wat meer gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDal
  • Laatst online: 25-04 20:47
Iemand hier met een autovisie abbonement?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrRHVfHun6zbwzTrSxq5nls8fBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miZDHDWL7WHh1Z91SYEjWirA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andre24
  • Laatst online: 08-05 20:57

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

SDal schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:41:
Iemand hier met een autovisie abbonement?
[Afbeelding]
Copyright Autovisie:
De Volkswagen ID.7 heeft vijf deuren, is bijna vijf meter lang en moet de hogere middenklasse op elektrische ideeën brengen. Laat dat nou net ook de omschrijving én taak zijn van de Zeekr 001.

Onzekere tijden
Niets is zeker in deze onstuimige energietransitie. Traditionele modellen en trouwe merksentimenten worden pragmatisch terzijde geschoven. De leaserijder stapt niet meer vanzelfsprekend in een Passat, maar moet op het speelveld van de elektrische auto’s speuren naar nieuwe bakens. Volkswagen probeert met zijn eerste grote BEV in de vorm van de ID.7 een veilige haven te bieden aan zoekenden.

Volkswagen ID.7, Zeekr 001
(Afbeelding: Noël van Bilsen)
Die moeten voor de grote hatchback ruim zestig mille meebrengen en daar wringt de schoen. De verleidingen uit het Oosten zijn immers groot. Door overheidssubsidies en strategische voordelen produceren de Chinezen goedkoper, want de cruciale grondstoffen voor de accu’s halen ze uit eigen bodem. Volkswagen stuit tijdens zijn expansiedrift op het imperialistische China met tal van veelbelovende kwartiermakers. De Zeekr 001 is er één van en bestormt de prijsklasse van de ID.7 met een premium ambitie.

Kosten uitrusting en veiligheid Volkswagen ID.7 en Zeekr 001
Volkswagen houdt het productieproces van de ID.7 voorlopig eenvoudig. Hij is er als Pro Business met 286 pk op de achterwielen en een netto 77 kWh-accu. Andere batterijvarianten en de stationwagon volgen later dit jaar. Hij kost 63.990 euro, waarvoor hij een range van 599 kilometer moet halen en kan laden met 175 kW.

Goedkoop is hij allerminst. Hyundai levert bijvoorbeeld met de Ioniq 6 veel meer auto voor een vergelijkbaar bedrag en ID.4 ’s met dezelfde accu gingen eind van afgelopen jaar onder de veertig mille weg! De uitrusting is wel keurig, met onder meer elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen met massagefunctie, uitgebreide rijassistenten, led-matrix koplampen, 360-gradencamera, 20inch wielen, een multimediasysteem, draadloze smartphone-integratie, een head-up display met augmented reality en batterijvoorverwarming. Voor deze prijs mag een warmtepomp niet ontbreken, maar daarvoor is toch een meerprijs van 1.100 euro vereist.

Dit exemplaar heeft verder achterbankverwarming, stoelventilatie, een Harman Kardon-audiosysteem en wat interieurfrutsels voor 2.250 euro extra. Ook is het Exterieur Pakket Plus van 2.500 euro aanwezig. Dat bevat variabele dempers met vijftien standen, een stuurinrichting met progressieve overbrenging, een panoramadak en gelamineerde zijruiten. Dat brengt een royaal uitgeruste ID.7 op ruim 70.000 euro, maar die opties heeft hij állemaal nodig om zich de 001 van het lijf te houden.

De Zeekr start bij 60.490 euro voor een achterwielaangedreven versie met 272 pk en een accu van netto 94 kWh. Goed voor ruim 600 kilometer bereik. Gezien de royale uitrusting van de ID.7 is er ruimte voor het topmodel, de Privilege AWD. Die heeft dezelfde batterij, maar voor én achter een identieke motor. Hij levert 544 pk en een WLTP-range van 580 kilometer voor 68.490 euro. Laden kan met maximaal 200 kW en de uitrusting overstijgt die van de VW op de meeste punten. Zo heeft deze 001 standaard luchtvering, variabele dempers, 22-inch wielen, een panoramadak, stoelventilatie en -verwarming, een massagefunctie, achterbankverwarming, 21 ADAS-voorzieningen, een warmtepomp, camera’s rondom, een multimediasysteem, een high-end audiosysteem van Yamaha en draadloze smartphone-connectiviteit. Maar een preconditioningfunctie voor de accu ontbreekt om hem optimaal te prepareren voor de snellader.

De 001 levert wel veel meer power, meer kWh’s, meer luxe en hoogwaardigere ondersteltechniek voor minder geld. Met vijf jaar garantie op de 001 tegenover twee jaar voor de ID.7 probeert Zeekr op dat vlak ook elke mogelijke twijfel weg te nemen. De VW behaalde onlangs de maximale score tijdens de EuroNCAP-crashtest en de Zeekr moet dat proces nog doorlopen. In de verzekering is de ID.7 is veertien euro per maand voordeliger, terwijl het maandtarief in de lease 1.045 euro bedraagt. Onze vaste leaseverstrekker Alphabet had nog geen bedrag voor de 001.

Ontwerp en afwerking Volkswagen ID.7 en Zeekr 001
De Zeekr is een imposante verschijning met een breedte van bijna twee meter en een lengte van vijf meter. De shooting-brake is niet heel hoog, waardoor het een krachtig ontwerp is. De ID.7 is korter, smaller en lager.

Het is een ietwat merkwaardig ogende sedan, die feitelijk een hatchback is vanwege zijn vijfde deur. Net als de 001, trouwens. Door deels zwarte raamlijsten, donkergetinte zijruiten en zwarte dorpelranden wordt geprobeerd de werkelijke vorm van de ID.7 te camoufleren. Pas als je achter de auto staat, valt op dat de kont veel smaller is dan de neus.

De Zeekr 001 heeft een wow-effect dankzij zijn koetswerk en de Volkswagen straalt efficiëntie en doelmatigheid uit, maar vanbinnen revancheert hij zich. In elk geval voor de bijkans droevige materiaalkeuzes in eerdere ID-modellen. In de ID.7 Pro Business worden grotendeels zachte kunststoffen gebruikt voor delen van het dashboard en de deurpanelen. De vormgeving is minimalistisch en dat zorgt voor een rustige sfeer. Centraal staat het grote multimediapaneel en achter het stuur zit een led-strip voor de bestuurdersinformatie. De algehele afwerking is netjes en maakt een degelijke indruk. De ambiance in de Zeekr is echter van een hoger niveau. Hij heeft mooiere materialen met een luxere uitstraling dan in de Volkswagen. Een grote tablet vormt het moderne middelpunt, terwijl de koperkleurige accenten het laatste restje soberheid uit het interieur jagen.

Comfort en functionaliteit
Kijken we aan boord verder, dan is de Zeekr de bredere van de twee met uitzonderlijk veel schouderruimte, maar de Volkswagen scoort hier ook bovengemiddeld. De hoofdruimte is vergelijkbaar en de ID.7 heeft een hogere instap. Je komt terecht op uitstekende stoelen met een uitschuifbaar (en wat plat) zitvlak en veel verstelmogelijkheden. Ze zijn voorzien van verwarming en massage om het verblijf te veraangenamen. Voor hedendaagse begrippen is de carrosserie redelijk te overzien en anders helpen de rondom geplaatste camera’s de situaties goed in te schatten.

De 001 is ook rijkelijk bedeeld met extra ‘ogen’ om het minder overzichtelijke koetswerk zonder schade langs obstakels te sturen. De fraaier beklede stoelen in de Zeekr zijn vergelijkbaar van vorm met die van de VW, met subtiel geprononceerde wangen voor zijdelingse steun, maar ze hebben een kortere zitting. Die zijn met vijftig centimeter lengte volgens de standaard industriematen geconcipieerd. Niets mis mee, maar in de ID.7 zijn er simpelweg meer verstelmogelijkheden.

Op de tweede zitrij zijn de verschillen groter, in het voordeel van de Volkswagen. Het ruimteaanbod voor de knieën is van limousineniveau. Voor het hoofd en de schouders is het minder royaal, maar nog altijd ruim bemeten. Het comfort is goed dankzij een fijne zitting. Alleen is de zithouding niet optimaal doordat je gedwongen wordt met opgetrokken benen te zitten en de leuning een nogal rechte hoek heeft. Zeker voor langere personen voelt het onnatuurlijk aan. Achter in de Zeekr is de zitting langer; hij staat ook lager en heeft een minder rechte hoek, maar hij biedt eveneens een prettige zitplek. De leuning is elektrisch te verstellen. De beenruimte is riant, maar zes centimeter minder dan in de Volkswagen. De schouderruimte is fors breder en de hoofdruimte vier centimeter lager. In de 001 verdient de tweede zitrij een ‘goed’ en in de ID.7 door het ruimteaanbod een ‘prima’. Achter de vijfde deur is in allebei plek voor dik 500 liter aan bagage. In de Zeekr is de kofferbak breder met een groot vak onder de vloer, terwijl die van de VW langer is. Om de functionaliteit af te sluiten: de VW mag 1.000 kilogram trekken en de Zeekr dubbel zoveel.

Infotainment en bediening Volkswagen ID.7 en Zeekr 001
De Volkswagen ID.7 en Zeekr 001 zijn typische kinderen van deze tijd. Dat betekent in het geval van de Zeekr dat vrijwel alle bedieningsfuncties zijn verwerkt in het centrale scherm (dat in dit pre-productiemodel geen internetverbinding had), een nauwelijks functionerende spraakbediening bood en vol knullige vertaalfouten zat. Niet goed voor de luxebeleving, evenmin als de user-interface. Zelfs voor het verstellen van de buitenspiegels moet je in het scherm duiken om vervolgens op de touchpads van het stuur de stand aan te passen.

Net als bij Tesla, maar daarin hoef je minder te zoeken. Er zijn alleen fysieke knoppen voor het volume, de deurontgrendeling, de zijruiten en verwarming van voor- en achterruit. Voor de rest zit alles weggestopt in het scherm dat aan de linkerkant hoofdmenu’s heeft, die aan de rechterzijde een verticaal menu laten zien waar je doorheen moet scrollen. Bijvoorbeeld om alle piepjes en waarschuwingen van de rijassistenten uit te zetten. Niet alles is logisch ingedeeld, waardoor je veel moet zoeken en kunt stellen dat Zeekr is doorgeslagen door alles te integreren.

De draadloze verbinding met de smartphone gaat wel soepel en de navigatie berekent ook de laadstops voor een langere reis. Volkswagen heeft zijn gebruikersomgeving in vergelijking met andere ID-modellen verbeterd. Nog altijd moet je swipen om de temperatuur of het volume aan te passen, maar de sliders zijn nu tenminste verlicht. Een flinke verbetering zijn de te personaliseren piepkleine sneltoetsen boven aan het scherm om bijvoorbeeld direct naar het rijhulpmenu te gaan om assistenten uit te schakelen.

Verder zijn de iconen op het startscherm groter en de menu’s sneller te doorgronden, waardoor het systeem beter scoort qua bediening dan de Zeekr. Maar ook hier heerst een gebrek aan echte toetsen, al hebben de spiegels en ramen wel fysieke knoppen. De aanraaksymbolen op het stuur zijn nogal gevoelig en dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede. Bovendien toucheer je ze soms onbedoeld. Opmerkelijk is verder dat er geen mogelijkheid bestaat om handmatig de luchtstroom aan te passen; dat moet je met spraakopdrachten doen. Dat werkt redelijk, maar zeker niet optimaal.

Beter dan in de Zeekr is ook de routeplanner met duidelijke informatie over de laadstops. Hij laat bovendien zien hoeveel tijd de accu nodig heeft om op te warmen, voordat hij zijn maximale laadprestaties kan leveren. Dat hebben we nog niet eerder gezien. Beide zijn dus geen ergonomische wonderen, maar de Volkswagen ID.7 is gebruiksvriendelijker dan de 001.

Prestaties en verbruik
Met 286 pk en 545 Nm sprint de 2.072 kg wegende Volkswagen in 6,4 tellen naar 100 km/h, iets rapper dan opgegeven. Hij voelt vlot aan en tot 70 km/h neemt de kracht geleidelijk toe om de achterwielen tractie te laten houden. Daarboven trekt hij constant door en tijdens het bruusk wegtrekken klinkt er een bonk uit de achteras als die zich zet in zijn rubbers. Het is verder een soepele en stille aandrijflijn, waarmee eenpedaalsrijden niet mogelijk is: hij blijft met 5 km/h kruipen.

Verbruik en milieu Volkswagen ID.7
WLTP-verbruik gemiddeld 14,6 kWh/100 km
Gemeten verbruik 18,3 kWh/100 km
WLTP-actieradius 599 km
Gemeten actieradius 421 km
Max. gemeten laadsnelheid 189,7 kW
Laadtijd 10-80% 28 min.
Er zijn de rijstanden D en B om de mate van motorremvermogen te variëren, maar flippers aan het stuur om zelf de regeneratiekracht nauwkeurig te bepalen, ontbreken. Op de ecorun tijdens kille omstandigheden haalde hij een verbruik van 18,3 kWh/100 km. Dat komt overeen met een praktijkrange van 421 kilometer. Fors minder dan de opgegeven 599 kilometer, maar in zomerse condities is 500 kilometer niet ondenkbaar. Is de 77 kWh-accu leeg, dan weet hij in 27 minuten van 10% naar 80% state of charge te laden. Dat is een minuut sneller dan opgegeven en hij piekte op 189,7 kW, waarmee hij de fabrieksopgave ruim overtreft. De laadcurve vertoonde door de voorverwarmde accu een mooi verloop. Hij laadde tot 40% met ruim 180 kW, bij 50% met 147 kW, met 100 kW bij 60% en pas bij 70% begon hij af te bouwen tot 70 kW naar de finish bij 80%.

Zeekr 001
WLTP-verbruik gemiddeld 18,5 kWh/100 km
Gemeten verbruik 23,2 kWh/100 km
Actieradius WLTP/Gemeten 580 km / 405 km
Max. gemeten laadsnelheid 202,4 kW
Laadtijd 10-80% (Gemeten) 30 min. / 33 min.
Aan de AC-paal pakt de ID.7 11 kW en de 001 trekt 22 kW als je een dergelijke locatie kunt vinden. Dat scheelt flink wat tijd en aan de snellader piekte de Zeekr op 202,4 kW, terwijl de batterijconditie niet is te optimaliseren voor de start van een snellaadsessie. Om de 94 kWh-accu van 10% naar 80% op te laden had hij 33 minuten nodig. Dat is 3 minuten meer dan opgegeven en de curve was grillig. Hij startte met 199 kW, piekte bij 20% boven 200 kW, zakte bij 30% terug naar 112 kW om vervolgens te stijgen naar 130 kW en dat tot 60% vast te houden. Daarna trok hij door met 114 kW, om na 70% met 78 kW over de 80%-streep te gaan. Op de spaarroute van 100 kilometer kwam hij uit op een verbruik van 23,2 kWh. Fors meer dan de Volkswagen met zijn kleinere frontaaloppervlak en flink boven de fabrieksopgave. Daardoor haalt hij niet de beloofde 580 kilometer range, maar 405 kilometer.

Hij heeft zijn grotere accu dan ook nodig om de actieradius van de efficiëntere ID.7 te benaderen. Ongetwijfeld helpen zijn 265 millimeter brede banden daarbij niet. Dat forse rubber graait naar grip als 544 pk en 686 Nm de massa van 2.350 kg afschiet op nat asfalt. Hij zakt op zijn kont, waardoor de achteras veel tractie heeft en de uitgeveerde vooras doorslipt. Het vermogen wordt vervolgens nauwelijks gelimiteerd, waardoor beide assen gevoelsmatig zelfstandig en langs elkaar heen opereren. Hij is wel bloedsnel met een sprinttijd van 3,9 seconden naar 100 km/h en dat is een tiende trager dan opgegeven. De mate van regeneratie is via het scherm in meerdere standen te zetten tot aan eenpedaalsrijden toe. Vertragen doet hij met 39,9 meter in natte omstandigheden goed, maar de Volkswagen stond in een knappe 36,6 meter stil.

Rijeigenschappen
De Volkswagen ID.7 rijdt met veel souplesse in het onderstel. Hij gaat soepel drempels op en weet het gewicht ook weer vloeiend op te vangen tijdens het afrijden. Het koetswerk wordt mooi in toom gehouden zonder te strak of te slap te zijn. De besturing is licht en gevoelloos, maar de neus reageert wel direct op commando’s en laat zich goed plaatsen. Op de uitwijkproef gedraagt hij zich voorbeeldig met een scherp reagerende neus en een kont die beheerst volgt. In de rijstand Sport stuurt hij wat zwaarder en je kunt de instelbare dempers heel strak zetten, waardoor hij nog wat makkelijker van richting verandert.

Met het stabiliteitssysteem in de vrijere setting blijft hij ingrijpen, maar dan komt de prima balans van de Volkswagen naar boven. De achterzijde wil lichtjes omkomen na gas lossen om hem nog wat beter te laten insturen. Op het vermogen genieten van de achterwielaandrijving is heel beperkt mogelijk. De ene keer grijpt het ESP resoluut in, de andere keer laat het iets meer ruimte. Al met al is het vooral een hoogst comfortabele en zeer stille auto.

De Zeekr weet met zijn luchtvering en variabele dempers de kilo’s strak onder controle te houden, maar de onderlinge verschillen tussen de rijmodi zijn niet heel groot. In Eco en Comfort is de neus te zacht gedempt, want bij het oprijden van een drempel raakt hij vaak de bumpstops. Voor de rest laat de geavanceerde ondersteltechniek het koetswerk op hobbels even zakken, voordat het geleidelijk wordt gestabiliseerd. Hij voelt stijver, breder en zwaarder aan dan de zachtere Volkswagen, maar is ook verregaand comfortabel. Op de uitwijkproef houdt hij de massa knap in toom en door de grote spoorbreedtes is de richtingverandering voor zo’n kolos heel goed. Met zijn dubbele draagarmen aan de voorkant laat hij zich beter plaatsen dan de Volkswagen ID.7 en de besturing geeft een natuurlijke tegendruk. Het voelt aan alsof je in een pot stroop aan het draaien bent, terwijl het stuur van de Volkswagen denkbeeldig rondgaat in een glas melk.

Het ESP van de 001 grijpt vroeg in en op zijn 22-inch wielen met lage bandwang vond hij minder grip op de vochtige testbaan, waardoor zijn maximale inrijsnelheid veel lager lag. Hij onderstuurde meer en de achterzijde deed helemaal niets. Zoek je een ruimere bocht op met de rijhulpjes in de vrijere setting, dan voel je de achterste motor nadrukkelijk domineren. De neus komt omhoog en de kont duwt hem dan wild rechtdoor. De Zeekr weet een Europese indruk te maken, maar dan wel met een Chinees rafelrandje. De finetuning kan beter om de aanwezige, fraaie techniek harmonieuzer te laten samenwerken.

Rijassistenten
Dat geldt zeker ook voor zijn ADAS-systemen. Op de eerste plaats is het al een hele toer om in de verschillende menu’s alle ingrepen en piepjes uit te schakelen. Vooral de stuurhulp in de 001 werkt ronduit slecht met te late en te wilde reacties, waardoor hij ruim over de witte streep komt. Vervolgens zet hij automatisch het knipperlicht aan richting de juiste rijstrook in combinatie met een onbesuisde stuurcorrectie. Achterliggers denken dat je stomdronken bent. De lompe werking is volgens Zeekr op de daadwerkelijke productieauto’s die naar klanten gaan inmiddels verholpen. Laten we het hopen, want op dit pre-productiemodel zijn sommige hulpjes onbruikbaar. De assistenten in de Volkswagen opereren veel beter met zorgvuldige ingrepen en gedoseerde snelheidsaanpassingen, waardoor ze niet irriteren en vertrouwen geven om ze te gebruiken. Alleen in het donker geeft de stuurhulp niet thuis, want hij ziet de wegmarkeringen dan onvoldoende en gaat in bochten plotseling rechtdoor.

Testnotitie
Eén van de redenen dat de Chinese auto-industrie momenteel als een stoomwals over Europa heen rolt, zijn de ogenschijnlijk bijzonder korte ontwikkelingscycli die daar gehanteerd worden. Minpunten die door ons worden geconstateerd, zijn regelmatig het jaar erop al verbeterd. Geen standaard achtjaarsplanning met halverwege een facelift, maar altijd blijven doorontwikkelen. Toch lijkt die haastige aanpak ook nadelen met zich mee te brengen, want ik kan me geen Chinese auto voor de geest halen die niet op één of andere manier onvoltooid leek.

Het zijn soms maar kleine dingen, zoals gebrekkig vertaalde teksten in het dashboard of de navigatie, grillige rijassistentie-systemen of een slecht doseerbaar rempedaal. Maar het zijn precies die kleinigheden die bij elkaar opgeteld hier de Zeekr 001 de das omdoen. In de basis is het een indrukwekkend model, maar op detailniveau frustrerend. Benieuwd hoelang het duurt voordat de 001 wel helemaal perfect is, en dan mogelijk alsnog een betere koop is dan zo’n Volkswagen ID.7.

Volkswagen ID.7 of Zeekr 001
De Zeekr 001 levert veel vermogen, veel acceleratiekracht, mooie ondersteltechniek, een grote accu, een hoge laadpiek en een indrukwekkende standaarduitrusting voor minder dan 70.000 euro. Een sterk aanbod, dat hebberig maakt door zijn uiterlijk en interieur. Het is begrijpelijk als menig leaserijder kiest voor de mooie en ambitieuze Geely-dochter. Maar nuchter bekeken is de ID.7 de verfijndere auto, zij het met een stevige prijs.

Volkswagen Zeekr
Catalogusprijs € 63.990,- € 68.490,-
Fiscale waarde € 62.660,- € 67.490,-
Prijs testauto € 72.240,- € 68.490,-
Kosten rijklaar maken € 1.330,- € 1.000,-
Houderschapsbelasting p.j. € 0,- € 0,-
Leaseprijs € 1.045,01 n.b.
Verzekeringspremie* € 1.111,32 € 1.284,12
Onderhoudsintervallen 2 jaar 2 jaar/40.000 km
Garantietermijn 2 jaar/onbeperkt 5 jaar/100.000 km
Garantietermijn accupakket 8 jaar/160.000 km 8 jaar/200.000 km
De ID.7 heeft een gebruiksvriendelijker multimediasysteem, betere stoelen, enorm veel interieurruimte, comfortabele rijeigenschappen, goede rijassistenten, een keurige uitrusting en steekt degelijk in elkaar. Het is het topmodel van de ID-reeks en dat maakt hij waar. Hij pakt hier de winst, maar deze vijfdeurs Pro Business vormt niet de sweet spot. Als uitgeklede stationwagon gaat hij het beste tot zijn recht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Mausie01 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:28:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag ook een goed resultaat, 251 km met 50% van de lading. De 500 heb ik. niet gehaald, op de terugweg toch even rechtervoetje wat meer gebruikt. :)
Dat zijn nog eens goede berichten.
Op 50% is zeker niet verkeerd!

Benieuwd wat de auto morgen als range aangeeft op dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

voor diegene die meer range wilt dan is de ID7 dan wel weer een betere keuze, maar goed
over het algemeen als je ritjes van max 120km heen en max 120km terug doet dan moet je het altijd redden (als. je thuis zelf een laadpaal heb kun je helemaal tot het gaatje gaan)

maar ik verwacht dat de gemiddelde rijder maar max 60km enkeltje maken dus ja die 120km extra die je bij de ID7 krijgt hoe vaak ga je dat gebruiken? ik denk niet vaak...tenzij je constant ritjes maakt naar Belgie of duitsland ofzo ja dan misschien wel...

maar wel interessante vergelijkingen ik had de zeekr 001 nog nooit vergeleken met de ID7...enkel de NIO ET7 en de BYD Han etc...

[ Voor 6% gewijzigd door Lostson op 13-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3LRnaarZ001
  • Laatst online: 14-04-2024
Zijn er levertijden bekend voor de 001 Privilege, huidige model3 LR contract loopt eind december af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spidertje
3LRnaarZ001 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
Zijn er levertijden bekend voor de 001 Privilege, huidige model3 LR contract loopt eind december af
Dat mag geen enkel issue zijn, denk eerder in weken dan maanden bij de Chinezen zou ik je adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EV angelist
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-12-2024
Sterker nog: ik heb gehoord dat het voor is gekomen dat een koper in de ochtend aangaf graag zo snel mogelijk in een zeekr 001 te willen rijden en aan het eind van de middag al in zijn nieuwe 001 wegreed! Een geplande lease aflevering diende namelijk enkele maanden te worden verschoven dus was er een onmiddellijk beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:54
[...]

Van welk materiaal moet een bumper dan volgens jouw gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausie01
Bavarois1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Dat zijn nog eens goede berichten.
Op 50% is zeker niet verkeerd!

Benieuwd wat de auto morgen als range aangeeft op dynamisch
Hij gaf vanmorgen 495 km aan op dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
webgangster schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Van welk materiaal moet een bumper dan volgens jouw gemaakt worden?
Plastic, maar wel afgewerkt.
Niet van de Curver prullenbak materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Mausie01 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Hij gaf vanmorgen 495 km aan op dynamisch.
Op 90% accu?
Bij was het vanmorgen 410km op 90%.
Met het rijden loopt de range ook gelijk met de gereden kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Vanmiddag de auto aan ac 22kw laadpaal aangesloten! Accu stond op 40%. Bij het laden auto gaf 10,8 kw/h de snelheid van laden en app 6,2 kw/h! Welke klopt wel? En zijn deze snelheden realistisch voor het opladen of zijn te laag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 11:07
Het artikel heeft het over een netto 94 kWh-accu.
Terwijl Zeekr het heeft over een bruto 100 kWh-accu.
Waarom heeft ieder het hier dan steeds over het aantal kilometers met een 90% volle accu? Je kunt toch gewoon tot 100% vol laden (100% is namelijk slechts 94%). Of mis ik iets?

Ik neem alles serieus, behalve mezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

hoeveel zijn jullie kwijt aan All Risk verzekering voor een Privilige AWD?
wilde gewoon even weten hoeveel het mij ongeveer ging kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Brian12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:44:
Het artikel heeft het over een netto 94 kWh-accu.
Terwijl Zeekr het heeft over een bruto 100 kWh-accu.
Waarom heeft ieder het hier dan steeds over het aantal kilometers met een 90% volle accu? Je kunt toch gewoon tot 100% vol laden (100% is namelijk slechts 94%). Of mis ik iets?
Laatst laten vertellen dat het beter is voor de accu om deze niet boven de 90% te laden.
Waarom? geen idee, ik ben een EV noob, als iemand zichzelf voor doet komen als een ervaringsdeskundige, dan geloof ik dat gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bavarois1
Lostson schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:10:
hoeveel zijn jullie kwijt aan All Risk verzekering voor een Privilige AWD?
wilde gewoon even weten hoeveel het mij ongeveer ging kosten...
Iets van € 85,- p.m. zakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Bavarois1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Iets van € 85,- p.m. zakelijk
waar heb je deze auto laten verzekeren? ben ook een beetje aan het rondkijken waar ik het scherpste kan laten verzekeren...ik ga wel altijd voor All Risk (kan ook bijna niet anders voor nieuwe wagens). als ik op Inshared, FBTO, Allianz Direct, Zekur een random Zeekr 001 kenteken invul dan wordt deze auto niet geaccepteerd (Privilige AWD)...ik kijk nog even meer rond...

Bedrijven die het wel accepteren:
- Rabobank lijkt het wel te accepteren met 15 jaar schadevrij 156 euro.
- Unive lijkt het ook te accepteren voor 146,56 euro per maand

maar ik kom nowhere near jouw 85 euro per maand?

[ Voor 34% gewijzigd door Lostson op 13-01-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Lostson schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:09:
[...]

waar heb je deze auto laten verzekeren? ben ook een beetje aan het rondkijken waar ik het scherpste kan laten verzekeren...ik ga wel altijd voor All Risk (kan ook bijna niet anders voor nieuwe wagens). als ik op Inshared, FBTO, Allianz Direct, Zekur een random Zeekr 001 kenteken invul dan wordt deze auto niet geaccepteerd (Privilige AWD)...ik kijk nog even meer rond...

Bedrijven die het wel accepteren:
- Rabobank lijkt het wel te accepteren met 15 jaar schadevrij 156 euro.
- Unive lijkt het ook te accepteren voor 146,56 euro per maand

maar ik kom nowhere near jouw 85 euro per maand?
Ik zit bij NN en zit meegenomen in mijn verzekeringspakket wat daar loopt. Wellicht dat dit ook scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausie01
Bavarois1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Op 90% accu?
Bij was het vanmorgen 410km op 90%.
Met het rijden loopt de range ook gelijk met de gereden kilometers.
Nee, met 100% accu, staat inmiddels weer op max 90% laden. Ook range staat weer een stuk lager, vanmorgen een stukje met paardentrailer gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Payakh11 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:39:
Vanmiddag de auto aan ac 22kw laadpaal aangesloten! Accu stond op 40%. Bij het laden auto gaf 10,8 kw/h de snelheid van laden en app 6,2 kw/h! Welke klopt wel? En zijn deze snelheden realistisch voor het opladen of zijn te laag!
App klopt niks van, die lijkt altijd terug te rekenen naar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Mausie01 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Nee, met 100% accu, staat inmiddels weer op max 90% laden. Ook range staat weer een stuk lager, vanmorgen een stukje met paardentrailer gereden.
Hoe verliep dat met de trailer? Wat was bv toen je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
spidertje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:47:
[...]

App klopt niks van, die lijkt altijd terug te rekenen naar 1 fase.
Ok, maar 10,8 kw/h snelheid is oke voor 22kw laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Payakh11 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Ok, maar 10,8 kw/h snelheid is oke voor 22kw laadpaal?
Nee, dat lijkt op 3 fase 16 amp. Loadbalancing aanstaan (op 16a)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
spidertje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Ligt het aan de auto? Waar kan ik de loadbalancing controleren?

[ Voor 8% gewijzigd door Payakh11 op 14-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Payakh11 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Ligt het aan de auto? Waar kan ik de loadbalancing controleren?
Nee zit in de instellingen van je laadpaal, tenzij je het laden in de auto op max 16a hebt gelimiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
spidertje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Nee zit in de instellingen van je laadpaal, tenzij je het laden in de auto op max 16a hebt gelimiteerd.
Nee, ik had de auto op een publieke 22kw laadpaal aangesloten maar 2 keer ging de snelheid niet hoger dan 10,8 kw/h en in mijn auto staat het laden op max 32a!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laadpunt
Komt waarschijnlijk door de lader. Mijne laadt direct op 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Laadpunt schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:21:
Komt waarschijnlijk door de lader. Mijne laadt direct op 22kW
Dus niks mis met de auto batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laadpunt
Payakh11 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Dus niks mis met de auto batterij?
Met de batterij sowieso niet. De omvormer kan stuk zijn, maar vaak laadt de auto dan maar op 1 fasen.

De meeste publieke laders kunnen geen 22 kW. Stond er iemand naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Laadpunt schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Met de batterij sowieso niet. De omvormer kan stuk zijn, maar vaak laadt de auto dan maar op 1 fasen.

De meeste publieke laders kunnen geen 22 kW. Stond er iemand naast?
De omvormer van de laadpaal of van de auto?En ja beide keren stond een auto bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

De paal is 22kw, maar met 2 auto’s aan de paal wordt het gedeeld door 2

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Daveypayvey schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:49:
De paal is 22kw, maar met 2 auto’s aan de paal wordt het gedeeld door 2
Oh, Ok! Dat wist ik niet. k dacht dat elke aansluiting 22kw snelheid moet geven! Dus dat klopt als laadsnelheid in dit geval bij mij 10,8 is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Bavarois1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Ik zit bij NN en zit meegenomen in mijn verzekeringspakket wat daar loopt. Wellicht dat dit ook scheelt
ah ok goed om te weten...ik zal deze ook in overweging nemen...maar tot nu toe zijn het maar een handjevol bedrijven die de zeekr 001 willen verzekeren (dat had ik dus 5 jaar geleden met mijn Model S ook...geen enkel bedrijf wilde het verzekeren zonder klasse 5 alarm of iets dergelijks) ik kon destijds alleen terecht bij Private Insurance Nederland die rond de 275 euro per maand was (wat eigenlijk veel te duur was...had eigenlijk al veel eerder naar ABN AMRO moeten overstappen...die kostte maar 151 euro). Private insurance nederland. had dan weliswaar geen premie verhoging als je brokken maakt, maar ze berekenen dat door in hun hoge premie.

maar goed weer mijn lesje geleerd dat elk jaar rondkijken wel degelijk je geld bespaard...met dat 124 euro hadden we toch elke maand weer lekker uit eten kunnen gaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
Voor particulier kan je ook bij de ANWB terecht, ook onder de € 100,-
Zakelijk gedogen ze soort van wel, beetje vage constructie, persoonlijk vond ik dat te risico vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Bavarois1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:01:
Voor particulier kan je ook bij de ANWB terecht, ook onder de € 100,-
Zakelijk gedogen ze soort van wel, beetje vage constructie, persoonlijk vond ik dat te risico vol.
Ik koop hem zakelijk, maar je zegt dat het een vage constructie is? heb zelf nog geen research gedaan over ANWB...maar zal die ook eens checken wat hun voorwaarden zijn...ik denk Eigen Risico en wat er gebeurt bij schades doet elke verzekeraar weer anders...wordt goed vergelijken dus (heb nog tijd dus komt goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Fuego
  • Laatst online: 02-01 20:39
Afgelopen weekend de knoop doorgehakt en de leasemaatschappij opdracht gegeven een Zeekr 001 Long Range te bestellen. Ik had reeds wat offertes liggen van Zeekr Lease en onze leasemaatschappij kwam daar redelijk in de buurt.

Ik heb lang zitten twijfelen qua kleur, maar uiteindelijk gegaan voor Electric Blue. Ook al vindt mijn vriendin de kleur niet mooi. Maar ja, wie gaat er het meest in rijden....... Met deze kleur komen de zwarte accenten mijns inziens wat beter uit dan bij het antraciet en zwart, en het is een speciale kleur. Na 5 jaar in een witte VW Arteon te hebben gereden wilde ik wat anders dan wit.

Zo gauw ik 'm heb, laat ik de achterzijde van het dak en de raamstijlen nog zwart wrappen, à la de Privilege (zwart dak is enkel bij de Performance een af-fabriek optie). Zoals ik eerder in dit forum heb aangegeven heeft de Long Range in mijn ogen een belabberd audio-systeem. Daar ga ik ook nog wat aan doen middels een audio-upgrade. Voorlopig eerst maar wachten tot dat ie geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

El Fuego schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:25:
Afgelopen weekend de knoop doorgehakt en de leasemaatschappij opdracht gegeven een Zeekr 001 Long Range te bestellen. Ik had reeds wat offertes liggen van Zeekr Lease en onze leasemaatschappij kwam daar redelijk in de buurt.

Ik heb lang zitten twijfelen qua kleur, maar uiteindelijk gegaan voor Electric Blue. Ook al vindt mijn vriendin de kleur niet mooi. Maar ja, wie gaat er het meest in rijden....... Met deze kleur komen de zwarte accenten mijns inziens wat beter uit dan bij het antraciet en zwart, en het is een speciale kleur. Na 5 jaar in een witte VW Arteon te hebben gereden wilde ik wat anders dan wit.

Zo gauw ik 'm heb, laat ik de achterzijde van het dak en de raamstijlen nog zwart wrappen, à la de Privilege (zwart dak is enkel bij de Performance een af-fabriek optie). Zoals ik eerder in dit forum heb aangegeven heeft de Long Range in mijn ogen een belabberd audio-systeem. Daar ga ik ook nog wat aan doen middels een audio-upgrade. Voorlopig eerst maar wachten tot dat ie geleverd wordt.
gefeliciteerd! ik ben wel heel benieuwd wat jij voor een range gaat halen met je Long Range aangezien veel van de mensen voor een Privilige AWD zijn gegaan. ik had getwijfeld tussen zwart / wit of Electric blue. mijn vorige model s was donker grijs dus ik wilde sowieso geen grijs...maar zwart vond ik ook een beetje een saaie kleur. In het wit en electric blue vond ik het persoonlijk het mooiste...maar toch de YOLO pak aangetrokken en maar voor electric blue gekozen.

maar was het puur vanwege de catalogus prijs dat je voor de long range bent gegaan? want je gaat wel een hoop aftermarket dingen zoals Audio en dingetjes wrappen etc. (kost toch ook geld? en moet je die dan niet verwijderen als je de lease weer inlevert?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

spidertje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:38:
[...]

ik laad thuis ook op 16 amp (3 fase)en dat vind ik eerlijk gezegd snel genoeg...als ik naar 24/32A ga dan knalt mijn meterkast eruit (Letterlijk) want dan overbelast die 1 fase hardcore...
meestal als ik thuis kom dan zit de auto gewoon heel de nacht aan de lader (als je gaat slapen bijvoorbeeld) dan hoeft die echt niet te knallen om binnen 1.5-2 uur opgeladen te zijn.

zou wel nice zijn...maar niet echt een must voor een thuislader. dat even hoe ik het thuis heb zeg maar...ik heb zelf niet gekeken of het mogelijk is in combinatie met load balancing of ik nog harder kan laden...ik kon dat niet zien in de instellingen van de Home charger (ik heb een New motion laadpaal wat nu Shell Recharge heet)
kun je uberhaupt harder laden dan 16a met een 3 fase 3x 25?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rentes
Zo vandaag eens echt kunnen ervaren hoe de Zeekr rijdt met belabberde weersomstandighden. Vanochtend midden in de spits (geen files) en zware sneeuwbui naar werk gereden. Kan er een lang verhaal van maken, maar simpel gezegd: Dit is de beste auto die ik tot op heden gehad heb. Ondanks gladheid (heb wat zien glibberen), geen grip issues, stil, warm, goed zicht. Dat heb ik in mijn KIA wel eens anders gehad. Eerlijk is eerlijk dat was een RwD en dit een AWD, maar verschil is dag en nacht. Prima

Intussen ook een week of 2 met de laatste software update kunnen rijden. De exacte status van de update weet ik niet, de versie in mijn auto blijft 1.01b. Mijn conclusie is dat het een stuk beter is dan het was, maar nog steeds wat ruw. Adaptive CC met de "simpele" lane assist werkt goed, Duidelijk minder ghostbreaking, maar nog niet helemaal weg. Wel opvallend, vandaag geen last van gehad van uitvallende sensoren ondanks slechte weer (heb ik bij andere autos wel eens anders gehad). De LCC (complexe lane assist) gebruik ik bijna niet. Al was het maar dat wanneer je je richting aanwijzer uitzet dat deze met een piep de auto van baan wisselt. Werkt goed, maar Zeekr.... waarom nu weer een jengeltje?

Ik heb een aantal zaken welke voor mij prio moeten hebben in software:
1. Afgeleide bestuurder optie. Veel te nerveus. Moet een flinke timer op.
2. Afgeleide bestuurder foutmelding wegens sturen. Ook bij uitgeschakeld, moet een timer op.
3. Rijden > toegestane snelheid. Onthoudt wanneer bestuurder de optie op visueel zet. Te meer omdat de verkeersbordenherkenning nog niet 100% is, denkt de auto dat je op de snelweg nog steeds soms maar 50 km/h mag.
4. Afremmen van de ACC. Bochten door/tunnels in of even gas om ervoorbij te gaan en dan gas los richting target snelheid, te hard ingrijpen. De auto moet hier een stuk relaxed worden.
5. Batterijverwarming. Er is me uitgelegd hoe het werkt, maar krijg het nog niet werkend.

En voor mij persoonlijk verbruik. Ik zit nog steeds op 330km/accu. Met rustige rechtervoet, te hoog verbruik.

Ook na deze eerste maand, realiseer je je wat er goed is. Dingen die mij opvallen:
1. De auto zelf, zit goed in elkaar, goed interieur, zit goed etc etc. prima ding.
2. Camera's rondom. De auto schotelt je een rondom beeld van de auto voor bij langzaam rijden / parkeren. Het beeld is scherp en duidelijk. Bij andere auto's kon je duidelijk zien waar de verschillende camera's in elkaar overgaan. Bij de Zeekr is dat prima voor elkaar. Voor mij ook een signaal dat de ADAS systemen zeker goed gaan komen.
3. Weggedrag. De auto mag qua vermogen misschien uitnodigen tot flink doortrappen, maar is een prima rustige reisgenoot. Lekker tuffen op de weg is echt super.
4. Parkeren. Hier had ik vooraf wel wat schrik van. Was mijn vorige auto al geen kleintje, deze is nog wat groter. Echter de camera's in combinatie met de kleine draaicirkel maakt het dat de auto prima handelbaar is.

Tot zover de update....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

[quote]El Fuego schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:25:

Heel veel plezier ermee!

[ Voor 69% gewijzigd door Daveypayvey op 15-01-2024 12:01 ]

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_N
El Fuego schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:25:

Zoals ik eerder in dit forum heb aangegeven heeft de Long Range in mijn ogen een belabberd audio-systeem. Daar ga ik ook nog wat aan doen middels een audio-upgrade. Voorlopig eerst maar wachten tot dat ie geleverd wordt.
Ga zelf in maart ook naar de RWD (eerst mijn Tesla even oprijden). Benieuwd naar jouw audio tweaks - die overweeg ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

Valt de Privilege buiten de leasenorm?

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Daveypayvey schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:38:
zal waarschijnlijk wel met lease budget te maken hebben (anders heb je een eigen bijdrage bovenop je leasebedrag)
maar opzicht die long range is wel bang for your buck dat wel voor 59k 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:08
rentes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:57:
Zo vandaag eens echt kunnen ervaren hoe de Zeekr rijdt met belabberde weersomstandighden. Vanochtend midden in de spits (geen files) en zware sneeuwbui naar werk gereden. Kan er een lang verhaal van maken, maar simpel gezegd: Dit is de beste auto die ik tot op heden gehad heb. Ondanks gladheid (heb wat zien glibberen), geen grip issues, stil, warm, goed zicht. Dat heb ik in mijn KIA wel eens anders gehad. Eerlijk is eerlijk dat was een RwD en dit een AWD, maar verschil is dag en nacht. Prima

Intussen ook een week of 2 met de laatste software update kunnen rijden. De exacte status van de update weet ik niet, de versie in mijn auto blijft 1.01b. Mijn conclusie is dat het een stuk beter is dan het was, maar nog steeds wat ruw. Adaptive CC met de "simpele" lane assist werkt goed, Duidelijk minder ghostbreaking, maar nog niet helemaal weg. Wel opvallend, vandaag geen last van gehad van uitvallende sensoren ondanks slechte weer (heb ik bij andere autos wel eens anders gehad). De LCC (complexe lane assist) gebruik ik bijna niet. Al was het maar dat wanneer je je richting aanwijzer uitzet dat deze met een piep de auto van baan wisselt. Werkt goed, maar Zeekr.... waarom nu weer een jengeltje?

Ik heb een aantal zaken welke voor mij prio moeten hebben in software:
1. Afgeleide bestuurder optie. Veel te nerveus. Moet een flinke timer op.
2. Afgeleide bestuurder foutmelding wegens sturen. Ook bij uitgeschakeld, moet een timer op.
3. Rijden > toegestane snelheid. Onthoudt wanneer bestuurder de optie op visueel zet. Te meer omdat de verkeersbordenherkenning nog niet 100% is, denkt de auto dat je op de snelweg nog steeds soms maar 50 km/h mag.
4. Afremmen van de ACC. Bochten door/tunnels in of even gas om ervoorbij te gaan en dan gas los richting target snelheid, te hard ingrijpen. De auto moet hier een stuk relaxed worden.
5. Batterijverwarming. Er is me uitgelegd hoe het werkt, maar krijg het nog niet werkend.

En voor mij persoonlijk verbruik. Ik zit nog steeds op 330km/accu. Met rustige rechtervoet, te hoog verbruik.

Ook na deze eerste maand, realiseer je je wat er goed is. Dingen die mij opvallen:
1. De auto zelf, zit goed in elkaar, goed interieur, zit goed etc etc. prima ding.
2. Camera's rondom. De auto schotelt je een rondom beeld van de auto voor bij langzaam rijden / parkeren. Het beeld is scherp en duidelijk. Bij andere auto's kon je duidelijk zien waar de verschillende camera's in elkaar overgaan. Bij de Zeekr is dat prima voor elkaar. Voor mij ook een signaal dat de ADAS systemen zeker goed gaan komen.
3. Weggedrag. De auto mag qua vermogen misschien uitnodigen tot flink doortrappen, maar is een prima rustige reisgenoot. Lekker tuffen op de weg is echt super.
4. Parkeren. Hier had ik vooraf wel wat schrik van. Was mijn vorige auto al geen kleintje, deze is nog wat groter. Echter de camera's in combinatie met de kleine draaicirkel maakt het dat de auto prima handelbaar is.

Tot zover de update....
toon volledige bericht
Mooie en herkenbare update. Voor mij is ook het continue uitgelogd worden een verbeterpunt. Alles bij elkaar nog steeds heel blij met de auto :-)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_N
Deels. De privilege kost me bijna +400 euro netto p/m tov mijn huidige (4%) Model 3 LR, de RWD 'slechts' +175.
En dat extra vermogen...ik vond de RWD vlot genoeg in de testrit. Sterker nog: vrouw en kind zetten de Tesla steevast op Chill mode - dus waarom extra betalen voor iets wat je niet gebruikt. Alleen de audio zal ik wellicht willen opleuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

Alex_N schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Deels. De privilege kost me bijna +400 euro netto p/m tov mijn huidige (4%) Model 3 LR, de RWD +175.
En dat extra vermogen...ik vond de RWD vlot genoeg in de testrit. Sterker nog: vrouw en kind zetten de Tesla steevast op Chill mode - dus waarom extra betalen voor iets wat je niet gebruikt. Alleen de audio zal ik wellicht willen opleuken.
Ok, duidelijk! Ik stond ook voor die keuze, maar de 4-wielaandrijving, de luchtvering en de Yamaha trokken me naar de Privilege.

En stiekem vind ik het extra vermogen ook wel lekker, terwijl je Privilege ook echt relaxed kunt berijden zonder misselijk te worden ;)

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Fuego
Lostson schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:50:
[...]

maar was het puur vanwege de catalogus prijs dat je voor de long range bent gegaan? want je gaat wel een hoop aftermarket dingen zoals Audio en dingetjes wrappen etc. (kost toch ook geld? en moet je die dan niet verwijderen als je de lease weer inlevert?)
Inderdaad vanwege de catalogusprijs (lees leasebudget). De Privelige zit helaas boven budget. Wrappen dak is € 300, hetgeen niet in verhouding staat tot de meerprijs die je bij een Performance af-fabriek betaalt voor het zwarte dak. Wat betreft de audio heb je zeker een punt. Kost ook knaken, maar doe dit after-market en kan dan eigen systeem bepalen. Bij inleveren kan ik t.z.t. overwegen wat ik doe. Eruit halen of laten zitten. Leasemaatschappij gaat dat niet inventariseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Fuego
Yep! Meerprijs t.o.v. de LR vind ik overigens zeer te verdedigen. Strakke aanbieding die Privelige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Vandaag bij snelladen van shell geweest 175kw! De behaalde vermogen was in verschillende tijdstippen van het opladen dik onder 175 kw. Ik heb behaalde vermogens in foto’s met gele pijl aangeduid! Zeggen deze cijfers iemand iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd-Mvm5-_bI6I5-4PNZACVwWRBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLkY6UulfSs1p7OzaoHMo5by.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omq4b4D3m47KYee5_qNittIJs3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbWWpN6EPspnZjJDUDq9S5Cd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1uBRSeUyhMCWHXisdZO1sFn09k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUN92WtByTc3UUFf1s2X7JLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKiZd74Y-lJaJ5kadXjEHGr3rew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycZtm83c5Hl0ELno1QOAaw3z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SDal
Payakh11 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:02:
Vandaag bij snelladen van shell geweest 175kw! De behaalde vermogen was in verschillende tijdstippen van het opladen dik onder 175 kw. Ik heb behaalde vermogens in foto’s met gele pijl aangeduid! Zeggen deze cijfers iemand iets?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij een auto die 200kw zou moeten kunnen laden zijn dit geen goed laadwaarde. Ik lees op dit forum wel meer Zeekr 001 eigenaren die niet de aangegeven laadsnelheid halen. Als je veel onderweg bent dan is dit een no go want duurt veel te lang. Hoop dat dit met software updates wel sterk verbeterd wordt. Ik heb de privilege op het lijstje staan. Ben verder benieuwd wat Zeekr zelf zegt over deze laad snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
SDal schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Bij een auto die 200kw zou moeten kunnen laden zijn dit geen goed laadwaarde. Ik lees op dit forum wel meer Zeekr 001 eigenaren die niet de aangegeven laadsnelheid halen. Als je veel onderweg bent dan is dit een no go want duurt veel te lang. Hoop dat dit met software updates wel sterk verbeterd wordt. Ik heb de privilege op het lijstje staan. Ben verder benieuwd wat Zeekr zelf zegt over deze laad snelheden.
Pre heating werkt nog niet goed. Issue is bekend bij Zeekr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SDal
spidertje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Als dat goed werkt gaat dat zeker een positieve impact geven. Heeft Zeekr iets gezegd over wanneer dit opgelost zou moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Payakh11
spidertje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Ok, thanks! Dus die lage cijfers heeft met preheating functie te maken? Dan moet iedere Zeekr rijder ongeveer zelfde cijfers halen bij snelladen! Kan iemand bevestigen of in die richting zit wat ik heeft aangegeven of heeft andere cijfers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rentes
Snellaad snelheden hangt van heel veel zaken af. Ik noem er een paar:
- Temperatuur accu.
- Percentage nog in accu bij start laden
- Hoe lang gereden?
- Voorverwarmen
En mogelijk nog meer.

Ik begrijp dat voorverwarmen nog niet goed werkt. Dat klinkt bekend. Had ik in mijn EV6 in het begin ook. Echter dan nog zou je hoge snelheden kunnen halen. Stel het is warm buiten (ca 25 gr) of je bent onderweg op vakantie voor enkele 100’en kilometers. Mijn ervaring tijdens wintersport was dat je zonder batterij conditionering de eerste keer laden onderweg niet heel snellaad, echter bij de keren erna wel. De auto is dan namelijk door en door warm en de accu is warm door gebruik. Ik heb het ook al meegemaakt dat het laden van de auto die nog ca 40% gevuld was langer duurde om 80% te halen dan dat dezelfde auto leeg was tot 20%. Het heeft ermee te maken dat de software niet te slim is. Bij 20% pakt ie de laadcurve bij 20% welke meestal de max snelheid meenemen. Bij 40% die daarbij hoort. Bij mijn eerdere auto was die signifcant lager dan de eerst. Ik vond het wel heel vreemd….

Mijn punt hier is: Het is heel moeilijk de verschillende situaties te vergelijken.

Ik las ook een opmerking over al dan niet de accu volladen danwel tot 80 of 90% laden. Dit schijnt ook te verschillen per fabrikant en manier van laden.. Bij mijn aflevering werd mij verteld dat ik gewoon tot 100% kon laden altijd: Zeekr zou meer dan voldoende reserve in de accu ingebouwd hebben.

Een ander ding dat me eerder deze week opviel was de capaciteit van de accu. Er wordt gesproken over 100kWh bruto ofwel ongeveer 94kWh netto. Kijkende naar mijn verbruik….. en ja daar ben ik een beetje een studie van aan het maken wegens het in mijn ogen verhoogde verbruik….. denk ik dat de accu 100 kWh netto is. Hiervoor heb ik de volgende info:
1. Ik heb een keer op de oprit de accu opgeladen terwijl deze nog 4% was. Er ging 105kWh in. Rekening houdend met ruim tot max 10% laadverlies via laadpunt, kom ik uit dat de accu 100kWh, bij 94kWh is verlies erg hoog. Ik heb dit ook bij andere percentages laden gecheckt ongeveer hetzelfde resultaat.
2. Wanneer ik het verbruik (driver display) vergelijk met % verbruik van de accu voor een route x, dan kan je terugrekenen wat de accu capaciteit is. Ik kom dan afgerond ook op 100kWh.

Vandaag nogmaals de manual even bekeken en kwam een stukje over de binnen en buitenspiegels tegen. Onze auto blijkt auto dimmende spiegels binnen en buiten te hebben. Dat wist ik niet, ik vermoedde iets met de binnenspiegel, maar ga er nu op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
SDal schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Als dat goed werkt gaat dat zeker een positieve impact geven. Heeft Zeekr iets gezegd over wanneer dit opgelost zou moeten zijn?
Mij niet bekend, helaas helaas. Ik hoop heel snel trouwens met oog op wintersport :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 15:52
SDal schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Sta op het punt van bestellen maar dit is wel een ding. Tesla deed ik ook nooit preheaten maar haalde veel betere snelheden dan wat ik hier zie. Als dit niet verbeterd ga ik niet voor de zeekr.
Grootste frustratie van elektrisch rijden vond ik het laden op lange ritten if vakantie daar ben ik wel klaar mee, en wil seker geen verslechtering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Payakh11 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
336 km bij 80%+ is dat niet erg weinig voor een privilege awd? Althans ik neem van aan dat je de privilege hebt? Ik zag bij test voertuigen toch echt wel dik boven de 400km uitkomen of is dit een bug? Ik begrijp het ook even niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payakh11
Lostson schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:52:
[...]

336 km bij 80%+ is dat niet erg weinig voor een privilege awd? Althans ik neem van aan dat je de privilege hebt? Ik zag bij test voertuigen toch echt wel dik boven de 400km uitkomen of is dit een bug? Ik begrijp het ook even niet meer…
Dit is op dynamische stand! Of dat correct is of niet weet ik ook niet! Op 100% toont scherm 415 km. Als ik hem op standaard zet dan toont scherm wel 580km op 100% accu. Maar ja goed 580 km haal ik nooit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SDal
Payakh11 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Dit is op dynamische stand! Of dat correct is of niet weet ik ook niet! Op 100% toont scherm 415 km. Als ik hem op standaard zet dan toont scherm wel 580km op 100% accu. Maar ja goed 580 km haal ik nooit!
Ik denk dat dit gezien de huidige weersomstandigheden een prima score is. Betekend dat je in de zomer richting de 500 km moet kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_N
[...]

Er is een prima subforum op Tweakers speciaal voor al je vragen over laden: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

[...]

Wat zijn precies die verschillende standen dan? ik heb de auto zelf nog niet dus ik heb nog geen idee over de rij modus etc...maar vind het wel bijzonder dat een rij modi zoveel range kan verschillen? maar goed 300-400 range is echt wel meer dan genoeg om ergens heen te gaan in Nederland (even vanuit gaande max 120 enkeltje dan) en ik heb zelf een laadpaal thuis dus range is nooit een probleem voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Payakh11
Lostson schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Wat zijn precies die verschillende standen dan? ik heb de auto zelf nog niet dus ik heb nog geen idee over de rij modus etc...maar vind het wel bijzonder dat een rij modi zoveel range kan verschillen? maar goed 300-400 range is echt wel meer dan genoeg om ergens heen te gaan in Nederland (even vanuit gaande max 120 enkeltje dan) en ik heb zelf een laadpaal thuis dus range is nooit een probleem voor mij.
Volgen auto info icoontje in tab laden, dynamisch heeft te maken met je eigen verbruik en op basis daarvan wordt range berekend wat naar mijn mening acurater is dan Staandaard dat range op basis van nationale verbruik berekend wordt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AcrobaticZebra
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:41
Lostson schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:53:
[...]

De rijmodus kun je zelf instellen, er zijn een paar standaard instellingen, maar je kunt ook een persoonlijke kiezen. Ik heb zelf bijvoorbeeld dat het gaspedaal op "comfort" reageert en het regenereren op maximaal staat, maar je kunt ook de sportinstellingen aanhouden, dan heb je altijd het maximale vermogen. Het verbruik ligt dan ook automatisch wat hoger. Beetje vergelijkbaar met de chillmode op de Tesla. Ik vind die zelf meer dan snel genoeg en anders kun je die vanuit het scherm snel omzetten naar sport als je een keer een sprintje wilt trekken.

De verwachte range kun je dynamisch instellen, dan is de verwachte range op basis van je eigen rijgedrag getoond, anders volgens de WLTP-norm. Ik heb zelf de performance, daar is mijn dynamische range momenteel bij 90% steeds zo'n 400 km, de standaard range laat dan 537 zien ongeveer. Rij je veel korte stukjes kost het relatief veel energie om de auto (klimaat) en accu steeds te verwarmen en zal het verbruik hoog zijn. Doorgaans als ik 's ochtends weg rijd en de snelweg op rij (ongeveer 1 km rijden) dan ligt het verbruik net boven 30, maar dat zakt vrij snel terug naar een waarde tussen 19-23, afhankelijk van drukte, temperatuur, wind etc. Niet heel anders als bij mijn model S een jaar geleden.
Pagina: 1 ... 5 ... 43 Laatste