Als je naar de software kijkt op de 7x, dan snap je waarom de oude garde van de 001 (en ook de X trouwens) amper tot niks geen verbeteringen krijgen de laatste maanden zo vermoed ik.
Dat ziet er daar echt heel anders uit, functionaliteit die wij missen zoals bv auto parking zit daar wel in verwerkt (gaat trouwens enorm traag zag ik dat inparkeren) en ik vermoed dat men tav software ontwikkeling de focus op heeft gelegd op de 7x omdat die (multimedia) hardware ook bv in de nieuwere 800v modellen vd de 001 zit.
Vrees met vreze dat er op het UX gebied weinig substantieel en moois nog zit aan te komen voor de oude garde.... hopelijk profiteren we nog wel van back end verbeteringen inclusief stabiliteit.
Een heel klein simpel voorbeeldje, laat het gedrag van knoppen gelijkwaardig functioneren. Zoiets simpels heeft men na bijna 2 jaar namelijk nog steeds niet voor elkaar. Zie bv de knopjes boven in het scherm.
Zit geen logica in behalve onlogica

, en zoiets simpels geeft net als de soms stupide vertalingen in mijn ogen aan aan hoe er met de kwaliteit van de software wordt omgegaan binnen in dit geval Zeekr, en breder binnen het Geely concern.
Men is binnen Geely schijnbaar heel trots op de omvorming van een auto productie/bouw fabrikant naar een software gebaseerde producten organisatie. althans dat hoor ik de CEO van Geely roepen. Het is in mijn ogen juist nog steeds zo dat de software flink rammelt, ontwikkelingen traag verlopen en dat juist de auto productie kwalitatief wel in orde is.
Reed vanochtend bv even achter een BMW i5, als je dan ziet hoe men daar de cams heel goedkoop hebben gemonteerd, de achterbumper vanuit een brandstof auto hebben omgebakken dan ziet dit er bij een Zeekr 001 toch echt veel beter gemaakt uit.
Xioami, Avatr komen bv ook naar Europa dit jaar. Benieuwd wat die gaan brengen ook vanuit China op met name het software terrein. Een volgende keer zal ik dat echt meer meenemen bij de keuze want nu teveel aandacht op bouwkwaliteit (na de ervaringen met de Ioniq 5) en wil voorkomen dat ik nog weer een keer jaren met een pruttelend product op pad moet. Wacht nog steeds op een eerste ritje zonder een software issue bv....
Ohja... onlangs in Fortune Magazine gaf de COO van Zeekr tussen de regels ook toe dat het product nog niet voldoende goed in orde is, want men gaat pas naar de UK en DE zodra dat het geval is want daar kan zich geen slechte eerste indruk veroorloven want dat zou desastreus zijn voor het merk. Plan was om begin 2024 in bv Duitsland te starten...... dat is nu medio 2026 op zijn vroegst... tel uit je winst.
Men is binnen Zeeker zelf (intern dan) duidelijk kritischer op haar producten dan de mensen op bv dit forum. Dat is maar goed ook wat mij betreft :-)