JaoZeetie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:14:
Hoi Allemaal,
Ik ben voornemens om de Zeekr 001 Business Edition op te nemen in mijn shortlist voor mijn nieuwe leaseauto. Over twee weken heb ik een proefrit ingepland. Ik had eerder mijn oog laten vallen op de 7GT, maar zag dat prijstechnisch deze Business Edition ook goed uitkomt.
Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten tijdens de proefrit?
Ik heb nu een Polestar 2 Long Range Single Engine waar ik zeer tevreden over ben.
Bedankt voor jullie input.
Ik heb zelf de Busisiness edition.
Punten waar ik persoonlijk op zou letten als ik nu zou testrijden.
1: Vering, (de demping van de 001 zonder luchtvering is naar mijn mening te slap en deint daardoor). Het rijdt prima maar veert te ver door bij drempels en kan op oneven (slecht) wegdek hard rijden in bochten stuiteren. Het is dus geen sportieve auto. Hij rijdt prima, maar verwacht geen sportieve auto.
2: Audio, de audio vind ik persoonlijk echt bagger bij alle edities behalve de privilege (ze hebben allemaal hetzelfde audio systeem op de privilege versie na), ik heb dan ook eind deze maand afspraak staan schut car systems om dit te upgraden. Dat kost geld een pak geld, dus mocht je audio belangrijk vinden let hier goed op of je de audio acceptabel vindt of je laat er wat aan doen (hier kom ik eind deze maand op terug hoe de upgrade dan bevalt).
3: Software, ik heb persoonlijk niet echt klachten met de software na de laatste update van december, ja er zijn wat bugs zoals sentry mode die maar 1 kant filmt en ACC die te veel afstand houdt.
Van een paar andere met de 001 rijders die ik tegen ben gekomen zijn er issues als je meerdere profielen gebruikt. Voorbeelden zijn: dat de stoel/stuur/ niet goed staat als de andere bestuurder in stapt.
Dus als je gebruikt wil maken van verschillende rijders profielen, hou er rekening mee dat dit gewoon niet optimaal werkt met de huidige software versie (1.4.2. Zeekr OS)
4: De auto is breed bijna 2 meter. Dit kan vervelend zijn bij parkeren afhankelijk waar je woont en vaak komt. Dus let hier op. ik vind het niet erg, maar is nog wel eens vervelend bij een krappe parkeer garage met die mislukte bochten bij in of uit rijden, gelukkig heb je 360 camera.
Koop de auto op wat het op DIT moment heeft, niet wat Zeekr beloofd m.b.t. software/features.
Bovenstaande klinkt misschien wat negatief. Laat ik vooropstellen dat ik zeer tevreden ben met de auto. Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik zeker de 001 nogmaals kiezen. Ik rij er nu bijna 11 maanden in en ik vind het persoonlijk een zeer mooie auto, comfortabel, goede kwaliteit en mooi interieur, draadloze AA en Apple Car play, waarvan Android auto prima werkt. De range is ook dik in orde. In de winter is de auto zeker niet efficiënt, maar haal zelfs met lekker doorrijden altijd wel boven de 400km in de winter en in de zomer dik boven de 500. (let op dat ik het hier heb over naar 100% opladen, dat doe ik dagelijks niet, ik hou deze bijna altijd tussen de 40-80% met standaard het limiet op 80%).
22Kwh laden aan publieke palen is ook fijn. Snelladen kan ik niet beoordelen, want heb dit maar 2x gedaan bij een paal die niet goed was.
[
Voor 4% gewijzigd door
Tweakiers op 08-03-2026 15:48
]