Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:25:
[...]

Mijn advies op basis van diverse internationale ritten in de afgelopen jaren: mijd AC palen zoveel mogelijk. Ik laad alleen nog DC snel langs de autoweg, bijvoorbeeld ook kort voordat ik op een verblijfslocatie aankom. Steeds voor €0,39 per kWh en zonder gezeur. Alleen als ik lang op één locatie verblijf zonder snellader in de omgeving, laad ik nog AC. Altijd duurder en vaak gedoe.
Je wilt ook wel wat steden etc bezoeken en uitjes doen toch? Persoonlijk heb ik er dan niet zoveel zin in om naar een Tesla punt of IONITY punt te gaan rijden om te laden.

Bij de camping zelf zouden laadpalen moeten zitten voor 0,44 ct per KWh wat wel schappelijk is?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]

Je wilt ook wel wat steden etc bezoeken en uitjes doen toch?
Eenmaal op bestemming wordt er meestal niet veel meer gereden en hoef je nauwelijks te laden.
Mocht je wel veel rijden op bestemming dan kom je ongetwijfeld vanzelf weer langs een snellader.
Als er niks beters is dan laadt ik ook AC op vakantie, maar vaak is het niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:42:
[...]

Eenmaal op bestemming wordt er meestal niet veel meer gereden en hoef je nauwelijks te laden.
Mocht je wel veel rijden op bestemming dan kom je ongetwijfeld vanzelf weer langs een snellader.
Als er niks beters is dan laadt ik ook AC op vakantie, maar vaak is het niet nodig.
Precies dit, bij laatste snellader voor je vakantieverblijf de wagen tot 90% volknallen, dan kun je flinke tijd vooruit.

Ik rijd pas 2 maanden elektrisch maar ben nu al helemaal klaar met AC laden, traag en duur in verhouding tot snelladen bij Tesla of Ionity met abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:46:
[...]

Heb inderdaad ook een visa van de ANWB. Deze vereist inderdaad een 3D secure wachtwoord als extra controle.

@Stefannn ik heb inmiddels het abonnement afgesloten. Ik kan echter nergens prijzen zien wat je moet betalen bij Ac palen. De Renault app biedt dit niet aan en de mobilizes app moet je een Renault invoeren om verder te kunnen.
Als je niet te lang laadt maakt de prijs niet uit toch? Het gaat vooral om even te testen of je pas werkt. In de renault app kun je trouwens wel de prijzen zien. Je moet naar map gaan en dan even op stekker klikken. Vaak moet je ook nog even search in this area klikken. Vervolgens kun je een laadpaal kiezen en naar prices gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPTuLhSQx_OjaaLHN4BZzyktUjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5FYFRbqhxCtlbolEbAKasHQ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
BBKing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:58:
[...]

Precies dit, bij laatste snellader voor je vakantieverblijf de wagen tot 90% volknallen, dan kun je flinke tijd vooruit.

Ik rijd pas 2 maanden elektrisch maar ben nu al helemaal klaar met AC laden, traag en duur in verhouding tot snelladen bij Tesla of Ionity met abonnement.
AC laden is leuk voor op de eigen oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 20:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeZVXxPk3xlAWyYia5LH7ugCFBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AqtnSsnVecSMnAODicCMRNnO.png?f=fotoalbum_large
De my Renault app op Android toont mij al maanden dit soort beelden, met een soort placeholders. Iemand die weet hoe je dat oplost? Opnieuw installeren heeft geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:50
Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:46:~Stefannn] ik heb inmiddels het abonnement afgesloten. Ik kan echter nergens prijzen zien wat je moet betalen bij Ac palen. De Renault app biedt dit niet aan en de mobilizes app moet je een Renault invoeren om verder te kunnen.
De app is hopeloos.
in Principe krijg je 9% korting.
Als je in de app op de kaart een paal zoekt en erop klikt krijg je het tarief te zien wat je moet betalen. Maar de app is vrij hopeloos.
Anderen melden hier dat die 9% op het "tarief zonder mobilize abbonement is" en niet op het CPO tarief.

Kortom... voor die 9% is het abbonment een wassen neus.
Ik gebruik het puur voor de ionity en "zolang het actief is" ook voor andere palen maar meer als "baat het niet dan schaadt het niet"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:14:
[...]

De app is hopeloos.
in Principe krijg je 9% korting.
Als je in de app op de kaart een paal zoekt en erop klikt krijg je het tarief te zien wat je moet betalen. Maar de app is vrij hopeloos.
Totaal brakke app ja op Android, op Ios werkt hij beter is mijn ervaring. Maar je kunt ook de Plugsurfing app gebruiken om het tarief (zonder abbo korting) te zien.
Mobilize maakt gebruik van Plugsurfing als backend en het zijn dezelfde prijzen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:21
ASW1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:47:
AC laden is leuk voor op de eigen oprit.
Spreek voor je zelf. :)

Paar weken terug mooi in Beziers (zuid-Frankrijk) AC geladen zonder enig gedoe en mooi een plek in het centrum met een ruimte om mij heen van heb ik jou daar. Ook nog eens beter dan de parkeergarage waar je parkeerplaatsen hebt met een breedte waar een Fiat 500 uit de 60-iger jaren amper in past. ;)
Ook voorgaande jaren probleemloos AC geladen in Frankrijk, als het kan, waarom niet.

Nou bezoeken wij wel veel plaatsjes dus als ik kan kiezen tussen ergens aan een snellader te gaan staan en te moeten wachten of een plaatsje te bezoeken, paar uur rondhobbelen, leuke dingen doen, en terug komen bij een wagen die weer aardig wat erbij heeft dan is de keuze snel gemaakt voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:50
Zjanzjak schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:10:
[...]

Paar weken terug mooi in Beziers (zuid-Frankrijk) AC geladen zonder enig gedoe en mooi een plek in het centrum met een ruimte om mij heen van heb ik jou daar. Ook nog eens beter dan de parkeergarage waar je parkeerplaatsen hebt met een breedte waar een Fiat 500 uit de 60-iger jaren amper in past. ;)
Ook voorgaande jaren probleemloos AC geladen in Frankrijk, als het kan, waarom niet.

Nou bezoeken wij wel veel plaatsjes dus als ik kan kiezen tussen ergens aan een snellader te gaan staan en te moeten wachten of een plaatsje te bezoeken, paar uur rondhobbelen, leuke dingen doen, en terug komen bij een wagen die weer aardig wat erbij heeft dan is de keuze snel gemaakt voor mij.
Volgens mij werd er bedoelt dat je op lange ritten naar je vakantiebestemming beter bij een snellader kunt laden, wat je meestal bij een grote aanbieder doet (Tesla, Ionity, Fastned, e.d.) waarvan je de prijs weet, dan dat je dat doet bij een lokale AC paal die dan tegenwoordig vaak ook nog duurder is. Ik laad onderweg ook niet bij een hotel, mij te onzeker of je er echt kunt laden. Op je bestemming waar je langer verblijft ligt het natuurlijk anders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:49
De prijzen voor AC laden zijn soms gewoon te idioot voor woorden. Deze week even naar de Ardennen geweest voor een paar dagen en aangekomen met 20%. Omdat we die dag toch om boodschappen gingen even een laadpaal in het dorp gezocht nabij een winkel en de prijzen gingen van 63ct/kWh bij Shell tot 89ct/kWh of zelfs +1€/kWh + nog eens een startkost. Uiteindelijk een half uurtje geladen via de Shell druppel om wat comfortabeler te zitten en bij aankomst aan ons huisje gevraagd of ik mocht laden via het stopcontact. Dat bleek geen enkel probleem te zijn en we moesten er zelfs niet extra voor betalen.

Ik rij nu bijna 2 jaar elektrisch en vermijd AC laden zoveel mogelijk, dit was eigenlijk 1 van de eerste keren. Voor de rest altijd thuis via de laadpaal en op verplaatsing via het stopcontact of een snellader.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:23
Wordt bijna net zo duur zo als benzine. Zeker als je ee auto hebt die 1:20 rijdt.

😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:24:
Wordt bijna net zo duur zo als benzine. Zeker als je ee auto hebt die 1:20 rijdt.

😎
Het is maar net waar je mee vergelijkt. Om het bij lange reizen te houden, bijvoorbeeld naar Spanje. Dan is mijn verbruik tijdens mijn afgelopen vakantie 11,9kWh/100km. Op zo'n reis ga je natuurlijk niet voor dure ad-hoc prijzen laden maar neem je een abo bijvoorbeeld bij Ionity voor 33ct/kWh in Frankrijk. Oftewel 3,93 euro p/100km, met je 1:20 ICE is dat gauw 5x1,80euro oftewel 9 euro. Daarnaast kun je nog profiteren van de nog steeds aanwezige gratis laders. :) Bij een ICE is dat ondenkbaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat was mijn punt ook. Voor 130 euro op en neer naar Bilbao vanuit Zuid Limburg. Ongeveer 4000 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:02
janne_nl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:51:
Dat was mijn punt ook. Voor 130 euro op en neer naar Bilbao vanuit Zuid Limburg. Ongeveer 4000 km
Dat was dan wel met een flinke omweg. Rechtreekse afstand ongeveer 1.400- 1.500 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:51:
Volgens mij is dat bij de genoemde prijzen en verbruik 360 euro ipv een 160euro aan stroom. Dus ik snap dan niet wat je punt is. Een ICE is gewoon veel duurder, en niet bijna net zo duur. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 19:50
Zjanzjak schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:10:
[...]

Helemaal eens. Met veel plezier geladen in centrum Brussel en Gent. Ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:26

EDB

PeterZ(on) schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:16:
[...]

Volgens mij is dat bij de genoemde prijzen en verbruik 360 euro ipv een 160euro aan stroom. Dus ik snap dan niet wat je punt is. Een ICE is gewoon veel duurder, en niet bijna net zo duur. Of mis ik iets?
De afgelopen jaren meerdere keren met de benzineauto retour Zuid Spanje geweest, ruim 5000km retour. Enkele reis ongeveer 4 x tanken en ongeveer 300 euro aan brandstof (benzine in Spanje spotgoedkoop).
Dit voorjaar met de ID.3. Enkele reis 15 laadstops en ongeveer 250 euro aan stroom (abo bij IONITY).
Mijn conclusie: benzine nauwelijks duurder en scheelt heel wat laadstops. Volgende keer weer gewoon met de ICE

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EDB schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:08:
[...]

De afgelopen jaren meerdere keren met de benzineauto retour Zuid Spanje geweest, ruim 5000km retour. Enkele reis ongeveer 4 x tanken en ongeveer 300 euro aan brandstof (benzine in Spanje spotgoedkoop).
Dit voorjaar met de ID.3. Enkele reis 15 laadstops en ongeveer 250 euro aan stroom (abo bij IONITY).
Mijn conclusie: benzine nauwelijks duurder en scheelt heel wat laadstops. Volgende keer weer gewoon met de ICE
Dus voor 300euro kun jij 8x je je tank vullen? Ben je dan met een 2CV geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

PeterZ(on) schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:16:
[...]

Dus voor 300euro kun jij 8x je je tank vullen? Ben je dan met een 2CV geweest?
Nope, stroom 250 euro enkele reis, retour 500.
Benzine 300 euro enkele reis, retour 600.

Voor 600 euro kan ik zeker 8x tanken. Lijkt me overigens wel een leuk avontuur met een 2CV.

Maar goed, het verschil was dus zo’n 100 euro in het voordeel van de EV. Maar daar hoorden dus retour 30 laadstops bij en dat kost, zeker in de winter, erg veel tijd.

[ Voor 25% gewijzigd door EDB op 10-04-2025 21:40 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EDB schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:20:
[...]

Voor 600 euro kan ik zeker 8x tanken. Lijkt me overigens wel een leuk avontuur met een 2CV.

Maar goed, het verschil was dus zo’n 100 euro in het voordeel van de EV. Maar daar hoorden dus retour 30 laadstops bij en dat kost, zeker in de winter, erg veel tijd.
Bij mij ligt de verhouding toch anders als ik met mijn ICE of een benzine uitvoering van de Ioniq zou gaan. In mijn eerdere berekening ben ik uitgegaan van alles publiek laden. Echter ik kan thuis gratis PV stroom laden, op mijn bestemming in Spanje kan ik op veel plaatsen gratis publiek laden. Dus van de 4500km kan ik zeker al 1000km gratis rijden. No way dat een ICE goedkoper is. Maar natuurlijk kan dat voor iedereen weer anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
EDB schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:20:
[...]

Waarom heb jij dan minder dan 200km tussen laadstops? Kleinste batterij gekozen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:01
BBKing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:58:
[...]

Om nog maar te zwijgen over de wildgroei aan laad-apps op m'n telefoon en de tijd die er verloren gaat om weer een app te downloaden, account aan te maken, creditcard toevoegen. In diezelfde tijd heb ik al 50% bijgeladen bij een snellader.

Wat dat betreft zou de grote regelneef "EU" de acceptatie van electrisch rijden nog een heel stuk kunnen vergroten door een uniforme betaalwijze te forceren. Zoals we dat met benzine ook gewend zijn, zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
XelaRetak schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:38:
Wat dat betreft zou de grote regelneef "EU" de acceptatie van electrisch rijden nog een heel stuk kunnen vergroten door een uniforme betaalwijze te forceren. Zoals we dat met benzine ook gewend zijn, zegmaar.
Men is er mee bezig, maar zoals het de politiek beaamt, lopen ze wat achter de feiten aan.
Ondertussen is de wildgroei er en zal het meer energie/tijd/geld kosten om alles in lijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Tommie12 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:06:
[...]

Waarom heb jij dan minder dan 200km tussen laadstops? Kleinste batterij gekozen?
58 / 62 accu.
Heeft meerdere redenen. Ten eerste was dit onze eerste lange reis met een EV. Verder was het in januari erg koud in Frankrijk en als laatste merkten we dat (betaalbare) snelladers in Spanje wat dunner gezaaid waren zodat er wat vaker geladen moest worden om de volgende te kunnen halen. In Frankrijk bij -7 was de range erg beperkt….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EfTTu0MTrBeekiQdlEzYBRqGIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zAnkLIHKVDuTSenPFUssQcKh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
EDB schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:54:
[...]

58 / 62 accu.
Heeft meerdere redenen. Ten eerste was dit onze eerste lange reis met een EV. Verder was het in januari erg koud in Frankrijk en als laatste merkten we dat (betaalbare) snelladers in Spanje wat dunner gezaaid waren zodat er wat vaker geladen moest worden om de volgende te kunnen halen. In Frankrijk bij -7 was de range erg beperkt….
Mijn conclusie is dat in de zomer op en neer rijden je dus 10 laadstops scheelt en ook nog eens > €100 aan laadkosten. Lang leve de EV. En voor het mooie weer hoefden we afgelopen winter niet naar Spanje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:58:
[...]

Mijn conclusie is dat in de zomer op en neer rijden je dus 10 laadstops scheelt en ook nog eens > €100 aan laadkosten. Lang leve de EV. En voor het mooie weer hoefden we afgelopen winter niet naar Spanje :)
Inderdaad, in de zomer zal het plaatje er zeker anders uitzien. We rijden dus altijd in de winter en dat merk je. Ook de laadstops duren dan al snel 45 tot 60 minuten omdat deze ID.3 nog geen accu voorverwarmen heeft.
Gelukkig was het weer in Spanje in januari en februari prima, begin maart werd het daar inderdaad slecht en zijn wij vertrokken. Volgend jaar opnieuw maar of we dan weer met de EV gaan weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:54:
[...]

Dat was dan wel met een flinke omweg. Rechtreekse afstand ongeveer 1.400- 1.500 km.
Op en neer he, ik wilde nog graag naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:16:
[...]

Geen idee hoe je rekende, maar dat is wat ik onderweg betaald heb.

En dat was mijn punt, een ICE is meestal veel duurder in de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Edit, niet meer van toepassing.

[ Voor 89% gewijzigd door PeterZ(on) op 11-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
EDB schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:06:
[...]

Inderdaad, in de zomer zal het plaatje er zeker anders uitzien. We rijden dus altijd in de winter en dat merk je. Ook de laadstops duren dan al snel 45 tot 60 minuten omdat deze ID.3 nog geen accu voorverwarmen heeft.
Gelukkig was het weer in Spanje in januari en februari prima, begin maart werd het daar inderdaad slecht en zijn wij vertrokken. Volgend jaar opnieuw maar of we dan weer met de EV gaan weet ik nog niet.
Tja, je hebt die auto gekocht voor je dagelijks gebruik, en dan ben ik overtuigd dat die prima doet wat je nodig hebt.
Je kan er dus mee naar Spanje, maar laat ons het houden op ... er zijn auto's die daar beter voor geschikt zijn.
Neem een BEV die echt snel laadt met een bereik van 250km tussen laadstops en het verhaal is helemaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
janne_nl schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:20:
[...]

Op en neer he, ik wilde nog graag naar huis.
2x1.500 km is 3.000, geen 4.000 km. Maar ach, we kijken niet op een kilometer meer of minder ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Het zal idd ergens in het midden hebben gelegen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:35

The Legend

*Plop*

Volgende week voor het eerst een verre vakantiereis met de ID7. 1200 kilometer naar Zuid-Frankrijk. Is het vreemd dat ik met de ICE gewoon plankte vlot doorreed en tankte aan de snelweg (wel 1x in Luxemburg natuurlijk :P) zonder te kijken wat dat kostte, en nu ineens uren besteed aan het uitvogelen welk laadabo ik het beste kan nemen (Ionity of Fastned) om zo goedkoop mogelijk over te komen? 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
The Legend schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:10:
Volgende week voor het eerst een verre vakantiereis met de ID7. 1200 kilometer naar Zuid-Frankrijk. Is het vreemd dat ik met de ICE gewoon plankte vlot doorreed en tankte aan de snelweg (wel 1x in Luxemburg natuurlijk :P) zonder te kijken wat dat kostte, en nu ineens uren besteed aan het uitvogelen welk laadabo ik het beste kan nemen (Ionity of Fastned) om zo goedkoop mogelijk over te komen? 8)7
Nee dat is niet vreemd; voor fossiele brandstoffen aan de snelweg betaal je een premium van hooguit 20% ofzo. Bij snelladen is het verschil veel groter oplopend tot 100%.
Ik denk wanneer de goedkoopste en duurste snelladers 20% uit elkaar zouden liggen dat ik er ook niet meer op zou letten voor een lange vakantierit.
En je lette er wel op uiteraard door in Lux. te tanken maar daar is het verschil ook groter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

ASW1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:31:
[...]

Nee dat is niet vreemd; voor fossiele brandstoffen aan de snelweg betaal je een premium van hooguit 20% ofzo. Bij snelladen is het verschil veel groter oplopend tot 100%.
Ik denk wanneer de goedkoopste en duurste snelladers 20% uit elkaar zouden liggen dat ik er ook niet meer op zou letten voor een lange vakantierit.
En je lette er wel op uiteraard door in Lux. te tanken maar daar is het verschil ook groter .
Dat is natuurlijk waar. Ben een beetje aan het prutsen met de routes. VW en ABRP schotelen prima opties voor, maar ik wil eigenlijk specifiek Fastned proberen, omdat ik die in de zomer waarschijnlijk ook ga aanhouden (dan rijden we met vouwwagen en wil ik zo min mogelijk afkoppelen). We rijden vanuit Twente en in zuid west Duitsland is Fastned nog dun gezaaid. Dus nu een optie via Maastricht (Fastned Knuvelkes) en dan Luik, Luxemburg, naar Fastned Aire de L’Obrion, Fastned Aire de Gevrey, Tesla Aire de Portes les Valence, camping. Allemaal stints van minder dan 300km. Dat moet lukken volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:36
The Legend schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:36:
[...]

Dat is natuurlijk waar. Ben een beetje aan het prutsen met de routes. VW en ABRP schotelen prima opties voor, maar ik wil eigenlijk specifiek Fastned proberen, omdat ik die in de zomer waarschijnlijk ook ga aanhouden (dan rijden we met vouwwagen en wil ik zo min mogelijk afkoppelen). We rijden vanuit Twente en in zuid west Duitsland is Fastned nog dun gezaaid. Dus nu een optie via Maastricht (Fastned Knuvelkes) en dan Luik, Luxemburg, naar Fastned Aire de L’Obrion, Fastned Aire de Gevrey, Tesla Aire de Portes les Valence, camping. Allemaal stints van minder dan 300km. Dat moet lukken volgens mij.
Bedenk wel dat Fastned in Frankrijk niet altijd langsrij plaatsten zijn; ik heb ook gewoon inparkeerplekken meegemaakt.
Daarbij heeft Ionity steeds vaker wel plekken na elkaar zodat afkoppelen niet altijd hoeft.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:03:
[...]

Bedenk wel dat Fastned in Frankrijk niet altijd langsrij plaatsten zijn; ik heb ook gewoon inparkeerplekken meegemaakt.
Daarbij heeft Ionity steeds vaker wel plekken na elkaar zodat afkoppelen niet altijd hoeft.
Of die locaties aanhanger vriendelijke laders hebben kun je makkelijk controleren met behulp van de Streetview of foto's van bijvoorbeeld Chargemap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
The Legend schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:36:
[...]

Of je 300km haalt met de vouwwagen zal afhangen van de aero kwaliteiten van die vouwwagen en je snelheid.

Maar een planning maken over de volle 1200km heb ik nooit gedaan.
Gewoon 1 stop verder kijken. Een onverwachte plasstop, een file, en je planning is …
No attack plan survives contact with the ennemy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:21:
[...]

Of je 300km haalt met de vouwwagen zal afhangen van de aero kwaliteiten van die vouwwagen en je snelheid.

Gewoon 1 stop verder kijken. Een onverwachte plasstop, een file, en je planning is …
Op mijn Spanje reizen maak ik gewoon vooraf een planning waar ik wil laden en zo gebeurt het ook, op een enkele uitzondering na dan zoals een geblokkeerde weg of een overstroming in Valencia. En dan pak je daarna weer gewoon het schema op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb gekeken welkener op de route het meeste lagen en dat was in ons geval Ionity. Daar een abbo van gekocht en min of meer van Ionity naar Ionity gereden.

Dat ging op zich prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:59
The Legend schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:10:
Maandabonnement van Ionity nemen en eventueel Fastned. Ionity is langs de tolwegen goed vertegenwoordigd (let wel op het aantal stalls). In het binnenland is het meer zoeken naar snelladers. Niet overal aanwezig maar als ze wel in de buurt zijn is IeCharge een aanrader (€ 0,25). Deze staan meestal in de "middle of nowhere" en willen wel nog eens in storing gaan. AC laders zijn over het algemeen goed vertegenwoordigd. Je vindt er ook nog weleens triple laders: Chademo, AC, en CCS type 2, allen met aangesloten kabel.

Omdat het vorig jaar de eerste keer was dat ik met een EV op vakantie ging en dus geen ervaring had (te) veel Apps en laadpassen aangeschaft. Tevens een heel lijstje gemaakt met laadstops. Alles overbodig en voor dit jaar doe ik dit dus niet meer en neem alleen de meest geaccepteerde laadpassen/Apps mee. Als het tijd is voor een pauze dan kijk ik wel of op de "Aire" Ionity aanwezig is. Als het niet nodig is dan mijd ik Total Energies omdat deze vrij prijzig is.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:21:
[...]

Nee dit is zonder vouwwagen. Met die er achter ga ik (zeker van 80-10%) geen 300km halen. Eerder 200-250. De 1 stop verder kijken strategie werkt lijkt me wel minder goed als je zoveel mogelijk op Fastned wil laden. IONITY geloof ik wel dat die tegenwoordig zo wijd verspreid zitten dat het wel gaat.

Ik heb gemaild met de camping, en waar ze op de site zeggen dat laden vanuit de mobile home verboden is, melden ze per mail dat ze speciale adapters (?) uitleveren bij de receptie en dat je gratis vanuit je huisje kunt laden. Dat zou mooi zijn. Neem voor de zekerheid de granny charger maar gewoon mee.

[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 12-04-2025 10:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:14
EDB schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:08:
[...]
Met jouw ICE, hoeveel keer stopte je dan? Toch niet alleen maar die 4 luttele keren? (met een beetje zin voor overdrijving : laat mij dan ook graag weten wanneer je de volgende keren naar ginder rijdt, dan blijf ik even uit die buurt).

Neen, ff serieus nu. Mijn eerste reactie was "die 15 keer is nu toch wat overdreven". Maar Z-Spanje is natuurlijk wel een hele afstand (2200 km van bij mij thuis). En ik dacht tevens: "die auto moet behoorlijk weinig range hebben". Dan berekende ik het eens voor mijzelf, en met die Long Range van mij kom ook ik aan 11 laadstops. Waarbij die winterse 15 laadstops niet eens meer zó veel lijken. En ik heb mij met de EV eigenlijk nog nóóit beperkt gevoeld door het "moeten" laden. Integendeel, met de EV kom ik heel wat ontspannener toe, want de (noem ze "noodgedwongen") laadstops zorgen voor de (met de diesel ICE) nooit voorheen ervaren (maar nu gesmaakte!) rustmomenten op de trip.

Natuurlijk, als je "álles" wil vergelijken, dan kan het wel eens voorkomen dat je er "niets" goeds aan vindt, aan dat EV rijden. Dan wordt EV rijden al snel "niet eens goedkoper", "duurt het langer", en weet ik wat nog allemaal. Zo heeft mijn motomaatje het ook nog over "niet milieuvriendelijker", want is bijvb. mijn (100% groene) thuis geladen electriciteit "dezelfden elektriek als die van uwen buurman", en claimt hij ook dat hij met een EV "niet meer op shortski" zou kunnen, hoe sterk ik ook weerlegde dat hij dat wél zou kunnen mocht hij er een béétje open voor staan. <sarcasm mode>Maar ja, 't is dan vakantie, en dan moet 't snel gaan</sarcasm mode>

Elk zijn ding. Maar na al die jaren dagelijks filerijden naar Brussel (nu gelukkig achter de rug) had ik nooit meer gedacht nog ooit plezier te zullen vinden in het autorijden. Laat nu net EV rijden daar verandering in hebben gebracht...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:47

ThsAdrns

Be the change!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:30:
[...]

Op mijn Spanje reizen maak ik gewoon vooraf een planning waar ik wil laden en zo gebeurt het ook, op een enkele uitzondering na dan zoals een geblokkeerde weg of een overstroming in Valencia. En dan pak je daarna weer gewoon het schema op.
Jouw reisgezelschap is allicht kleiner en zonder kinderen - minder kans op onvoorziene stops...
En jij rijdt met een auto met aanzienlijk kleinere range dan huidige modellen. Dan moet je allicht terug naar je schema, simpelweg omdat het niet anders kan... Ik weet nog hoe wij negen jaar geleden met onze 24 kWh Leaf naar Bretagne reden... Zoals Bertha Benz van apotheek naar apotheek reed voor benzine... Een heel verschil met de rit naar Taizé met de ë-C4, en niet alleen omdat Bretagne de helft verder was.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ThsAdrns schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:16:
[...]

Jouw reisgezelschap is allicht kleiner en zonder kinderen - minder kans op onvoorziene stops...
En jij rijdt met een auto met aanzienlijk kleinere range dan huidige modellen. Dan moet je allicht terug naar je schema, simpelweg omdat het niet anders kan... Ik weet nog hoe wij negen jaar geleden met onze 24 kWh Leaf naar Bretagne reden... Zoals Bertha Benz van apotheek naar apotheek reed voor benzine... Een heel verschil met de rit naar Taizé met de ë-C4, en niet alleen omdat Bretagne de helft verder was.
Ja mee eens, dat speelt zeker mee. Maar ik reageerde meer op die trip met aanhanger die dus ook een beperkte range heeft. Tegenwoordig zijn er in Frankrijk zoveel snelladers dat ik niet perse terug hoef naar mijn laadschema, maar dan heb ik wel telkens onbekende aanbieders en daar heb ik geen zin in. Maar als je iemand naast je hebt zitten die dat piekfijn on the go kan aanpassen is het weer een heel ander verhaal. Afgezien dan dat als je een Ionity abo hebt je dat dan niet optimaal gebruikt.

Maar ik heb niet alle stops 100% vaststaan maar meer als leidraad waar het meestal wel op uitdraait. Op de terugweg uit Spanje vorige week heb ik mijn schema ook aangepast. Mijn eerste laadstop is meestal Torrent bij Valencia, maar ik ging 99% vol weg, met een zuiden wind en rustig achter een camper aan kon mijn volgende (als 2e geplande) laadstop in Castellon risicoloos halen. Ideale stop, Tesla V4, cafetaria en toiletten. Maar heb ik nu tijd gewonnen door die over te slaan, niet echt. Ik was weer op dezelfde tijd bij mijn overnachtingshotel in noord Spanje.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterZ(on) op 12-04-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:33:
[...]

Ja mee eens, dat speelt zeker mee. Maar ik reageerde meer op die trip met aanhanger die dus ook een beperkte range heeft. Tegenwoordig zijn er in Frankrijk zoveel snelladers dat ik niet perse terug hoef naar mijn laadschema, maar dan heb ik wel telkens onbekende aanbieders en daar heb ik geen zin in. Maar als je iemand naast je hebt zitten die dat piekfijn on the go kan aanpassen is het weer een heel ander verhaal. Afgezien dan dat als je een Ionity abo hebt je dat dan niet optimaal gebruikt.

Maar ik heb niet alle stops 100% vaststaan maar meer als leidraad waar het meestal wel op uitdraait. Op de terugweg uit Spanje vorige week heb ik mijn schema ook aangepast. Mijn eerste laadstop is meestal Torrent bij Valencia, maar ik ging 99% vol weg, met een zuiden wind en rustig achter een camper aan kon mijn volgende (als 2e geplande) laadstop in Castellon risicoloos halen. Ideale stop, Tesla V4, cafetaria en toiletten. Maar heb ik nu tijd gewonnen door die over te slaan, niet echt. Ik was weer op dezelfde tijd bij mijn overnachtingshotel in noord Spanje.
In maart waren de Zunder laadpalen bij Torrent langs de snelweg defect en de IONITY is nog steeds niet operationeel (alles staat er al, toch al ruim 480 dagen in aanbouw). Tijd dat er in die hoek wat meer aanbieders komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EDB schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:05:
[...]

In maart waren de Zunder laadpalen bij Torrent langs de snelweg defect en de IONITY is nog steeds niet operationeel (alles staat er al, toch al ruim 480 dagen in aanbouw). Tijd dat er in die hoek wat meer aanbieders komen.
Ik heb daar 14 mrt toch kunnen laden richting zuid. Maar ik heb zowel ri zuid als noord wel alternatieven. In Torrent zelf zit Iberdrola en iets zuidelijker in Picassent zit ook Iberdrola. Maar een grote betrouwbare aanbieder zoals Ionity of Tesla is daar zeker welkom. Beide werken daar aan uitbreiding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:14
PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:27:
[...]

In Torrent zelf zit Iberdrola en iets zuidelijker in Picassent zit ook Iberdrola. Maar een grote betrouwbare aanbieder zoals Ionity of Tesla is daar zeker welkom. Beide werken daar aan uitbreiding. :)
In Aldaia, luttele kilometers van Torrent, is er een 12-stall Tesla laadpark, zie ik toch al?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
flupp schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:33:
[...]

In Aldaia, luttele kilometers van Torrent, is er een 12-stall Tesla laadpark, zie ik toch al?
Klopt, maar is mij wat te ver van de route, dan is die bij Paterna misschien wat handiger. Maar ik rij liever niet te veel om, dus dan is Torrent voor mij handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:52
Zou mooi zijn dat Tesla eens gaat uitbreiden bij Torrent. Prima plek zo aan de snelweg. Maar twee stalls is wel mager. Ook altijd druk daar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Inspired schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:10:
Zou mooi zijn dat Tesla eens gaat uitbreiden bij Torrent. Prima plek zo aan de snelweg. Maar twee stalls is wel mager. Ook altijd druk daar.
De 2 Tesla stalls aan beide kanten van de weg zijn daar ook alleen voor Tesla rijders, niet voor andere merken. Ernaast staan 2 Zunder palen (90 kw volgens mij), die zijn prima, mits ze werken (ik ben aan beide kanten geweest: 1x kunnen laden, 2x storing).
Het wordt gewoon eens tijd dat die IONITY iets verderop open gaat, die lokatie is ook prima. Alleen duurt dat heeeeel lang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOrUeEh4R9LTTEifxGOWcCtT8rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOFolilaLFnA7XanCn4tpKHC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door EDB op 12-04-2025 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
EDB schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:51:
[...]

De 2 Tesla stalls aan beide kanten van de weg zijn daar ook alleen voor Tesla rijders, niet voor andere merken. Ernaast staan 2 Zunder palen (90 kw volgens mij), die zijn prima, mits ze werken (ik ben aan beide kanten geweest: 1x kunnen laden, 2x storing).
Het wordt gewoon eens tijd dat die IONITY iets verderop open gaat, die lokatie is ook prima. Alleen duurt dat heeeeel lang.[Afbeelding]
Ja, ik heb een Tesla dus kan daar wel laden maar is toch vaak wel grote kans dat ze bezet zijn daar. Er zijn nu wel wat opties bijgekomen dus wellicht dit jaar maar eens skippen.

Zou mooi zijn dat ze daar aan beide kant 8 v4s bij zetten en dan open gooien voor alle merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EDB schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:51:
[...]

Het wordt gewoon eens tijd dat die IONITY iets verderop open gaat, die lokatie is ook prima. Alleen duurt dat heeeeel lang.[Afbeelding]
En niet te vergeten Algemesi iets zuidelijker, 12 x V4 in aanbouw. En ik begrijp ook niet waarom ze die 16 bij Ondara niet open gooien voor iedereen, kan mij niet voorstellen dat die zo veel bezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:03:
[...]

Ja, ik heb een Tesla dus kan daar wel laden maar is toch vaak wel grote kans dat ze bezet zijn daar. Er zijn nu wel wat opties bijgekomen dus wellicht dit jaar maar eens skippen.

Zou mooi zijn dat ze daar aan beide kant 8 v4s bij zetten en dan open gooien voor alle merken.
Ik denk eerder dat Torrent wordt gesloten, net als Cambrils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:32
Ik ben in het bezit van de volgende laadpassenen, electroverse,chargemap,tesla,BP,electromaps en chargepoint. Zijn deze passen genoeg voor België Frankrijk en Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

taylor schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:51:
Ik ben in het bezit van de volgende laadpassenen, electroverse,chargemap,tesla,BP,electromaps en chargepoint. Zijn deze passen genoeg voor België Frankrijk en Spanje.
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

En ook voor daar. Benoem misschien je auto, je actieradius en hoever je per dag wil rijden en of je wil snelladen of traag laden en wat je eigenlijk wil weten.

In theorie kan je laden in al die landen met Tesla.
Misschien voor de paal bij je camping nog een ANWB pas. Maar nogmaals, ik heb aan de hand van wat je hier letterlijk dumpt geen idee van je usecase.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
BYD ATTO3 en ik rij van spanje naar Nederland en dan weer terug. En niet over de tolwegen. Alleen snelladen en ongeveer 700km per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:25
taylor schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:51:
Zou ovo en tango er nog bij pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:48
boyette schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:23:
[...]

Zou ovo en tango er nog bij pakken
Eventueel Shell Recharge. Vaste prijs en wordt veel geaccepteerd.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:28:
[...]

Eventueel Shell Recharge. Vaste prijs en wordt veel geaccepteerd.
Shell spanje geeft geen passen uit betalen met je creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Zijn er forumleden die ervaring hebben met het vermijden van de tolwegen in Frankrijk richting spanje? Zijn er genoeg laad mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
taylor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:18:
[...]

Shell spanje geeft geen passen uit betalen met je creditcard.
Maar je komt eerst nog door een paar andere landen hè... Of woon je in Spanje?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Ja ik woon daar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb je posts (en de reacties er op) even naar het juiste topic gezet. Voor nu laat ik de posts staan, maar er wordt wel meer eigen inzet verwacht. GoT is geen helpdesk waar je vragen kan deponeren en dan maar geholpen wordt. Dit topic (het juiste topic) heeft enorm veel informatie over de door jou gestelde vraag. Begin daar eens mee voor je vervolg vragen stelt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
taylor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:20:
Zijn er forumleden die ervaring hebben met het vermijden van de tolwegen in Frankrijk richting spanje? Zijn er genoeg laad mogelijkheden.
Geen ervaring maar je kunt gewoon ABRP pakken en de optie tolwegen vermijden aan zetten. Dan kun je ook zien waar je moet laden en of je laadpas die lader ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:46
taylor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:20:
Kijk maar eens op dit kaartje:
https://www.google.com/ma...08%2C4.75222396926581&z=7

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Heeft er iemand ervaring met laden op de rit van valencia richting huesca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

taylor schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:00:
Heeft er iemand ervaring met laden op de rit van valencia richting huesca?
Omgeving Huesca kom ik eigenlijk nooit. Totale afstand zal tussen de steden iets van 350km zijn?
Dan zou je -afhankelijk van je accu- een heel eind moeten komen op 1 lading.
IONITY Zaragoza?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:10
EDB schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:23:
[...]

Omgeving Huesca kom ik eigenlijk nooit. Totale afstand zal tussen de steden iets van 350km zijn?
Dan zou je -afhankelijk van je accu- een heel eind moeten komen op 1 lading.
IONITY Zaragoza?
En ook nog Tesla La Puebla de Valverde en Zaragoza. Die afstand is zo'n 200 km, dus moet gemakkelijk te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Ik rij met een byd atto3 ik denk dat 320km moet kunnen. Ik kom vanaf altea en mijn eerste laadunit is omgeving valencia sagunto. Maar de route sagunto naar huesca wel tig gereden met een diesel en eigenlijk nooit opgelet naar laadpunten.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• PeterZ(on)
taylor schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:02:
Ik rij met een byd atto3 ik denk dat 320km moet kunnen. Ik kom vanaf altea en mijn eerste laadunit is omgeving valencia sagunto. Maar de route sagunto naar huesca wel tig gereden met een diesel en eigenlijk nooit opgelet naar laadpunten.
Jij stelt hier telkens vragen waarop je zelf ook makkelijk de antwoorden kunt vinden, is je door de mod ook al eens op gewezen. Vervolgens krijg je reacties maar een bedankje of duimpje kan er niet af. Lijkt mij niet echt de manier om hier tips te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
https://abetterrouteplanner.com/
https://chargemap.com/

hoef je niet eens de route te plannen, die weet je prima - maar beide sites geven je prima overzichten over laders op de route (hoeveel/snelheid/reviews/fotos/etc) Maar als je EV rijd weet je dat zelf wel denk ik?

[ Voor 4% gewijzigd door 4v4t4r op 17-04-2025 12:34 ]

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:20:
[...]

Jij stelt hier telkens vragen waarop je zelf ook makkelijk de antwoorden kunt vinden, is je door de mod ook al eens op gewezen. Vervolgens krijg je reacties maar een bedankje of duimpje kan er niet af. Lijkt mij niet echt de manier om hier tips te krijgen.
Dat is jou interpretatie maar ieder geval bedankt.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
La Puebla De Valverde heb je idd een SuC met een groot restaurant naast, daar doe ik altijd mijn laatste stop als ik naar Valencia rijd. En daarvoor laad ik aan Zaragoza, daar kan je kiezen uit een SuC op een parking voor vrachtwagens (ticket gratis afhalen in tankstation ernaast om parking af te rijden) of bij Ionity vlak naast de snelweg op verlaten parking waar niets te beleven is buiten een kleine en redelijk vuile wc. Daar staan intussen wel 6 laadpalen i.p.v. 2 een paar jaar geleden dus dat is wel mooi.

Mijn XC40 haalt in de zomer max 300km op de snelweg maar vorig jaar moest ik vaart minderen tussen Zaragoza en La Puebla De Valverde om er te geraken. Ik had tot 96% geladen ofzo maar op weg naar het zuiden zag ik het aankomstpercentage steeds zakken, toen ik 6% zag heb ik snelheid geminderd tot 100km/u en toen liep het weer op. Het was toen wel 35° en de airco stond wellicht te hard (temp in auto stond op 20°).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Largamelion schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:19:
[...]
La Puebla De Valverde heb je idd een SuC met een groot restaurant naast, daar doe ik altijd mijn laatste stop als ik naar Valencia rijd. En daarvoor laad ik aan Zaragoza, daar kan je kiezen uit een SuC op een parking voor vrachtwagens (ticket gratis afhalen in tankstation ernaast om parking af te rijden) of bij Ionity vlak naast de snelweg op verlaten parking waar niets te beleven is buiten een kleine en redelijk vuile wc. Daar staan intussen wel 6 laadpalen i.p.v. 2 een paar jaar geleden dus dat is wel mooi.

Mijn XC40 haalt in de zomer max 300km op de snelweg maar vorig jaar moest ik vaart minderen tussen Zaragoza en La Puebla De Valverde om er te geraken. Ik had tot 96% geladen ofzo maar op weg naar het zuiden zag ik het aankomstpercentage steeds zakken, toen ik 6% zag heb ik snelheid geminderd tot 100km/u en toen liep het weer op. Het was toen wel 35° en de airco stond wellicht te hard (temp in auto stond op 20°).
Daarom bijt ik mijn vast op deze route je weet zelf dat je 300km in een verlaten landschap rijdt. Ik heb geen trek om daar stil te komen staan. De hr peter z heeft geen benul hoe het daar is. Ieder geval bedankt voor je gerichte antwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
taylor schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:01:
[...]

Dat is jou interpretatie maar ieder geval bedankt.👍
Je hebt hier 2 dagen geleden een waarschuwing voor gekregen (scroll maar een stukje naar boven). Dat is dus geen interpretatie, maar iets waar jij rekening mee zult moeten houden wil je hier je vragen kunnen blijven stellen. Dus zorg voor wat meer eigen inzet en reageer wat meer als iemand je helpt. Dat maakt het voor beide kanten een stuk beter :)
Largamelion schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:19:
[...]
Mijn ervaring is dat veel EVs dit doen. Waarom weet ik niet, maar ik rijd regelmatig op maximale range van een EV en bij zo'n beetje elke daalt ie dan onderweg tot niet toffe getallen, om dan een stukje verder weer rustig op te lopen. Geen flauw idee waarom dat gebeurd, maar met een o.a. een XC40, Polestar 2 en ID.4 ben ik dit al tegen gekomen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:27:
[...]

Je hebt hier 2 dagen geleden een waarschuwing voor gekregen (scroll maar een stukje naar boven). Dat is dus geen interpretatie, maar iets waar jij rekening mee zult moeten houden wil je hier je vragen kunnen blijven stellen. Dus zorg voor wat meer eigen inzet en reageer wat meer als iemand je helpt. Dat maakt het voor beide kanten een stuk beter :)
Om dan te komen vertellen dat hij eigenlijk het antwoord al kent…

Kunnen vragen over : waar kan ik laden nabij plaats x, of tussen y en z gewoon geband worden in dit topic?
Er zijn ondertussen zo veel apps die dat ook kunnen, gaande van Shell, Electromaps, Chargefinder, ABRP (zelfs in gratis versie) tot simpelweg google maps.
Dergelijke vragen hebben toch echt geen zin meer en getuigen van weinig eigen inzet of gewoon luiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
redwing schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:27:
[...]

Mijn ervaring is dat veel EVs dit doen. Waarom weet ik niet, maar ik rijd regelmatig op maximale range van een EV en bij zo'n beetje elke daalt ie dan onderweg tot niet toffe getallen, om dan een stukje verder weer rustig op te lopen. Geen flauw idee waarom dat gebeurd, maar met een o.a. een XC40, Polestar 2 en ID.4 ben ik dit al tegen gekomen.
Ik ben intussen met de EV al 2x vanuit België naar Valencia gereden en 2x naar Oostenrijk en bij Google Maps is het aankomstpercentage bijna altijd spot-on. Op uitzondering van 2 stukken richting het westen waar er behoorlijk wat tegenwind was en dat ene stuk in Spanje waarover ik het hierboven heb. Deze zomer rijd ik weer hetzelfde traject, benieuwd of hij het nu beter inschat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
taylor schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:27:
[...]

Daarom bijt ik mijn vast op deze route je weet zelf dat je 300km in een verlaten landschap rijdt. Ik heb geen trek om daar stil te komen staan. De hr peter z heeft geen benul hoe het daar is. Ieder geval bedankt voor je gerichte antwoord.
Toevallig heb ik daar vorige maand nog gereden, zelfs in de sneeuw en rond het vriespunt, maar jij weet het natuurlijk beter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:44:
[...]
Ik ben intussen met de EV al 2x vanuit België naar Valencia gereden en 2x naar Oostenrijk en bij Google Maps is het aankomstpercentage bijna altijd spot-on. Op uitzondering van 2 stukken richting het westen waar er behoorlijk wat tegenwind was en dat ene stuk in Spanje waarover ik het hierboven heb. Deze zomer rijd ik weer hetzelfde traject, benieuwd of hij het nu beter inschat.
Bij mij klopte het dus bij aankomst ook, alleen zie ik dus regelmatig tussendoor een drop waarna hij later weer oploopt. De 1e keer ben ik ook rustiger gaan rijden (dat was ook de enige keer dat ik echt niet wilde laden onderweg), maar de keren erna ben ik gewoon doorgereden waarna het percentage dus weer opliep om bij aankomst volgens verwachting te zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Laatst online: 01-06 21:00
Deze zomer ga ik met een opel Ampera-E naar zuid Duitsland in de buurt van Basel. Dit wordt de eerste verre reis met het elektrische bakkie.

Ik ben aan het kijken of het loont om een abonnement te nemen op Ionity, Fastned of Tesla enz.
Alleen heb ik geen credit card en eigenlijk ook geen zin om er een te nemen (nog nooit nodig gehad in mijn leven, was altijd wel een alternatief). Dus volgens mij maak ik het mijzelf echt heel moeilijk, had het idee dat alleen Fastned automatische incasso als betaalmethode accepteert en laat die nou net dunbezaaid zijn op de snelweg naar baden wurtemberg.
Verder heb ik ook al wat gepuzzeld op ABRP, maar daar kwam praktisch elke stop een hele andere aanbieder uit. Dus daardoor lijkt moeite doen voor een abbo ook weer minder handig (ook met uitsluitingen/voorkeuren voor een aanbieder bij mij, misschien had ik nog meer met het eind laadpercentage moeten spelen).

Dus wilde ik het maar met de ANWB of Shell laadpas doen. Is dat een goede keuze of heb ik nog iets slims gemist?

Verder is de ampera een trage snellader (max 50 KW). Dus dacht zoveel mogelijk een autohof met speeltuintje te zoeken (zodat de kleine zich niet gaat vervelen terwijl we een uur staan te lurken aan een snellader).
Wilde daarvoor deze stops gaan bekijken of die overeen komen met waar ik moet snelladen. Iemand daarvan nog aanraders?

https://www.opwegmetmama....tsen-duitsland-speeltuin/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
MLPN schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:13:
Deze zomer ga ik met een opel Ampera-E naar zuid Duitsland in de buurt van Basel. Dit wordt de eerste verre reis met het elektrische bakkie.

Ik ben aan het kijken of het loont om een abonnement te nemen op Ionity, Fastned of Tesla enz.
Alleen heb ik geen credit card en eigenlijk ook geen zin om er een te nemen (nog nooit nodig gehad in mijn leven, was altijd wel een alternatief). Dus volgens mij maak ik het mijzelf echt heel moeilijk, had het idee dat alleen Fastned automatische incasso als betaalmethode accepteert en laat die nou net dunbezaaid zijn op de snelweg naar baden wurtemberg.
Verder heb ik ook al wat gepuzzeld op ABRP, maar daar kwam praktisch elke stop een hele andere aanbieder uit. Dus daardoor lijkt moeite doen voor een abbo ook weer minder handig (ook met uitsluitingen/voorkeuren voor een aanbieder bij mij, misschien had ik nog meer met het eind laadpercentage moeten spelen).

Dus wilde ik het maar met de ANWB of Shell laadpas doen. Is dat een goede keuze of heb ik nog iets slims gemist?

Verder is de ampera een trage snellader (max 50 KW). Dus dacht zoveel mogelijk een autohof met speeltuintje te zoeken (zodat de kleine zich niet gaat vervelen terwijl we een uur staan te lurken aan een snellader).
Wilde daarvoor deze stops gaan bekijken of die overeen komen met waar ik moet snelladen. Iemand daarvan nog aanraders?

In de Tesla-app kun je je bankrekening koppelen als SEPA, geen credit-card nodig. Ook zonder abo is dat vaak voordelig.
In abrp kun je voorkeur opgeven voor aanbieders, maar ook voor voorzieningen als een speeltuin - als je Fastned en Tesla op zou geven als voorkeur en de speeltuin, misschien krijg je er dan een bruikbare route uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:07

Je kan in ABRP inderdaad een voorkeur opgeven voor een of meerdere laadpaal providers. Standaard zal ABRP de meest optimale route uitstippelen en dan zal je waarschijnlijk langs vele verschillende laadpalen providers komen.

Qua geld kan een (IONITY) abonnement zeker schelen, je zal op een retourtje gok ik minimaal 4x snelladen met een ampera (pure gok hoor!) Je zou eventueel kunnen overwegen om een prepaid credit card aan te schaffen. Overigens hebben sommige IONITY palen ook een NFC terminal en daar kan je meen ik gewoon met de pinpas betalen (https://support.ionity.eu...nity-stations-nfc-payment). Nadeel van NfC payment is dat je geen gebruik kan maken van een abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

kwa creditcard kan je "wise" proberen. Is sowieso heel handig voor niet-euro landen omdat je een vele malen betere koers krijgt dan gewoon met je bankpas. Je kan ook een fysiek pas krijgen voor 1mailig (ongeveer) 10euro. Werkt voor heel veel dingen waar je een credit card voor nodig hebt maar soms niet.
(ik gok met de mobilize niet, die zijn super kieskeurig).
Ik heb de wisecard vanwege het koers voordeel en gebruik een Mastercard voor ionity maar je kan het dus proberen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:03
Alleen heb ik geen credit card en eigenlijk ook geen zin om er een te nemen (nog nooit nodig gehad in mijn leven, was altijd wel een alternatief).
Heb je een nieuwe bankpas? Mastercard i.p.v. Maestro?
Deze kan je gewoon koppelen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42

Een tesla abo kost €10 per maand en is per maand opzegbaar.
Het prijsverschil is minstens €0,10/kWh, dus als je meer dan 100kWh denkt te snelladen, dan kan het al uit. :)

Ionity power kost €12/mnd (eerste maand €8), de winst is daar veel groter omdat het laden zonder abo daar erg duur wordt gehouden. Met is €0,39, zonder €0,69, die kan dan dus nog veel sneller uit.

Echter laden zonder abo is bij tesla goedkoper, ca. 0,55 en met vergelijkbaar ca. 0,40.
TSC’s hebben meer locaties en vooral veel meer stalls per locatie, dus een voordeel als je rijdt op drukke dagen.
Echter als het gunstig op je route ligt, kan ionity voordeliger zijn.
Als je gewoonweg niet bij tesla wilt laden is de keuze ook makkelijk. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Puppetmaster op 19-04-2025 11:19 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:11:
[...]

Echter laden zonder abo is bij tesla goedkoper, ca. 0,55 en met vergelijkbaar ca. 0,40.
TSC’s hebben meer locaties en vooral veel meer stalls per locatie, dus een voordeel als je rijdt op drukke dagen.
Vergeet niet dat je er nog een 10% bij op moet tellen omdat Tesla het AC/DC verlies meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Snelladen is toch altijd DC?
Welk AC/DC verlies hebben we het dan over?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Puppetmaster schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:12:
Snelladen is toch altijd DC?
Welk AC/DC verlies hebben we het dan over?
geen AC/DC Verlies maar wel een DC/DC verlies: efficiency van de lader/batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Hoeveel zou dat zijn?
Geen 10% lijkt me, want anders moet de auto 25kW wegkoelen op piekvermogen.
Dat lijkt me niet haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:26:
Hoeveel zou dat zijn?
Geen 10% lijkt me, want anders moet de auto 25kW wegkoelen op piekvermogen.
Dat lijkt me niet haalbaar?
Toch wel, zie https://gathering.tweaker...bookmark/2144286/82204914
Edit, niet de auto maar die kasten met omvormers die bij de snelladers staan.

[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 19-04-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:14:
[...]

geen AC/DC Verlies maar wel een DC/DC verlies: efficiency van de lader/batterij
Het is toch het verlies van de AC kant naar de lader die het moet omzetten in DC, wat de accu ingaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:46:
[...]

Vergeet niet dat je er nog een 10% bij op moet tellen omdat Tesla het AC/DC verlies meetelt.
Dat is echt niet waar, die dingen zijn goed bemeterd en wat de meter aangeeft is ook wat er uitgekomen is.
Wat wel zo is dat er laadverliezen optreden o.a. door warmteontwikkeling in je accupakket dus als je er bij wijze van spreken 11 kWh in stopt dan zit er uiteindelijk 10 kWh in je accu en 1 kWh is in je auto verloren aan warmte.
Bij AC laden is het niet anders, alleen komt dan het ac/dc verlies er ook nog bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:29:
[...]

Dat is echt niet waar, die dingen zijn goed bemeterd en wat de meter aangeeft is ook wat er uitgekomen is.
Wat wel zo is dat er laadverliezen optreden o.a. door warmteontwikkeling in je accupakket dus als je er bij wijze van spreken 11 kWh in stopt dan zit er uiteindelijk 10 kWh in je accu en 1 kWh is in je auto verloren aan warmte.
Bij AC laden is het niet anders, alleen komt dan het ac/dc verlies er ook nog bovenop.
Ik heb van verschillende bronnen (geen idee meer wie of waar, is al langer geleden) vernomen dat Tesla de geladen kWh's op een andere manier berekend dan bijvoorbeeld een Ionity doet. Ook zou het verbruik wat een Tesla aangeeft verschillend zijn met het daadwerkelijke verbruik. Nu heb ik geen Tesla dus ik kan dat ook niet zelf controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:45:
[...]

Het is toch het verlies van de AC kant naar de lader die het moet omzetten in DC, wat de accu ingaat?
Een batterij zelf heeft ook een “round trip efficiency”. Je moet er meer in gooien dan je er uit kan krijgen. Bij het laden wordt hij bijvoorbeeld warm.
Je kan het ook wel zien bij het dc laden. De leverancier rekent meer kWh dan dat jij ontvangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:58:
[...]

Een batterij zelf heeft ook een “round trip efficiency”. Je moet er meer in gooien dan je er uit kan krijgen. Bij het laden wordt hij bijvoorbeeld warm.
Je kan het ook wel zien bij het dc laden. De leverancier rekent meer kWh dan dat jij ontvangt.
Uiteraard heb je daar ook verliezen.

Maar als ik het verlies bij Ionity bereken bij mijn laatste vakantie zit ik op een 5 a 6% verlies tegen 10% bij Tesla. Dus mijn eerder genoemde 10% wat je er bij moet tellen is dan wat overdreven, maar rekening houden met een 4 a 5% extra als je bij Tesla gaat laden is toch wel verstandig als het je om het geld gaat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Eerste echte lange reis met een EV, verslag!

Gisteren rond 22.15 vertrokken vanuit Twente richting Zuid-Frankrijk. Het prijsverschil voor DC-laden is wel groot als je voor 7,99 een IONITY Power abo neemt, dus ik ben daar toch maar op gaan plannen.

Het Ruhrgebied is niet heel dik bezaaid met hun paaltjes, dus ik heb ‘noodgedwongen’ een vroege stop gemaakt bij IONITY Ohligser Heide. Thuis geladen tot 100%, aangekomen met 53% en geladen tot 70% in 14 minuten (toilet met 5 man duurt langer), 15,26kWh geladen.

Er tegenover stonden nog wat ID7’s te wachten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxCNfK_5hfacGHRfKtp6C4GGVa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EB2aFoRxlRXKD8WgR3oAKjDp.jpg?f=fotoalbum_large

Harde voorwaarde voor mij als verstokt ICE-vakantie-jager is: alleen stops direct aan de snelweg. Vanwege het ontbreken van IONiTY in Luxemburg en dat stuk van Noord-Frankrijk werd de tweede stop Aire de Wasserbillig. Dat is een Chargy station, en ik wilde laden met de Electroverse app omdat die 10ct goedkoper was. Eerste paal wilde niet, daar heb ik 5 minuten mee staan kloten terwijl ik gewoon direct de paal er naast had moeten proberen. Die werkte direct. In 11 minuten van 12 naar 48% (30,4kWh) geladen. Daarna door naar Fastned Aire de l’Obrion om van 15 naar 61% te laden (38,2kWh) in 18 minuten.

Vervolgens kon de rest van de trip via IONiTY. Eerst langs IONITY Langres Perrogney. Iets langer gestopt om ook ff koffie te doen, geladen van 8 naar 80% (58,84kWh) in 30 minuten. Iets na 7.00 aangekomen bij IONITY Macon Saint-Albain en voor het eerst bezette laadpalen aangetroffen. Er was er nog 1 vrij gelukkig. Geladen van 28 naar 59% (25,49kWh) in 14 minuten. Door naar IONITY Saint-Rambert Ouest, daar was weer alle ruimte. Geladen van 24 tot 80% (45,71kWh) in 30 minuten. Tot slot nog een stop gepland bij IONITY Tavel Nord, niet omdat het nodig was maar om niet te leeg op de camping te komen. Daar aangekomen bleek alles vol te staan, en er stond een BMW te wachten. Gewoon gestopt en het laden overgeslagen. Met 25% op de camping gearriveerd.

De keren dat ik tot 80% ging was ‘ie al gestopt met laden voordat we zelf klaar voor vertrek waren. Ik had beter de max ff wat hoger kunnen zetten, maar dat bleek dus ook niet per se nodig.

Totaal 1194km afgelegd, 21,3kWh/100km. Ik heb de maximumsnelheid +10-15 op de TA gereden. Juist door het plannen van laadstops op minder dan 2 uur kun je lekker doorrijden en hoef je nooit lang te laden. Het voelde een beetje als een 1000km challenge van Björn Nyland :P En de ID7 is ruimschoots geslaagd. TA scheelt echt een pak vermoeidheid en rijd gewoon heel lekker. De VW routeplanner is goed, imo beter dan ABRP. VW zorgt voor ‘dieper’ aankomen en kortere laadstops. Zelf een gekozen laadpunt aan de route toevoegen gaat makkelijk, jammer kunnen dat er niet meer dan drie tegelijk zijn. ‘s nachts overigens temperaturen van 2-4 graden, eind van de ochtend 20 graden met harde wind tegen.

Resumé: het vaker stoppen is me goed bevallen. ‘s nachts rijden scheelt denk ik ook in het hoogseizoen de nodige laadfile. Het enige dat zou kunnen tegenvallen, is inprikken als het met bakken uit de lucht komt. Toch veel stations die niet overdekt zijn. Maar gelukkig goed weer gehad onderweg :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH0RISBfZpVgnjzC_zvJ3cUjIaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFMpkkm704gs0Jg3ZH8Pmd8F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 20-04-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:14:
[...]

Uiteraard heb je daar ook verliezen.

Maar als ik het verlies bij Ionity bereken bij mijn laatste vakantie zit ik op een 5 a 6% verlies tegen 10% bij Tesla. Dus mijn eerder genoemde 10% wat je er bij moet tellen is dan wat overdreven, maar rekening houden met een 4 a 5% extra als je bij Tesla gaat laden is toch wel verstandig als het je om het geld gaat.
Ik denk dat net als een benzinepomp een snellader een goedgekeurde en geijkte meter aan boord moet hebben en dat wat jij beschrijft gewoon niet kan, tenzij er gefraudeerd wordt of er een technisch defect is.
Dat jij een N=1 ervaring had bij een supercharger lijkt me te weinig onderbouwing voor de stelling dat ze systematisch teveel kWh in rekening zouden brengen, en ik zou voorzichtig zijn zoiets op te schrijven omdat het zo weer een verhaal wordt dat een eigen leven gaat leiden.
Stel dat het zo was; als Tesla systematisch teveel kWh in rekening zou brengen dan was dat ongetwijfeld meer mensen opgevallen en was dit allang een groot verhaal in de media geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat net als een benzinepomp een snellader een goedgekeurde en geijkte meter aan boord moet hebben en dat wat jij beschrijft gewoon niet kan, tenzij er gefraudeerd wordt of er een technisch defect is.
Dat jij een N=1 ervaring had bij een supercharger lijkt me te weinig onderbouwing voor de stelling dat ze systematisch teveel kWh in rekening zouden brengen, en ik zou voorzichtig zijn zoiets op te schrijven omdat het zo weer een verhaal wordt dat een eigen leven gaat leiden.
Stel dat het zo was; als Tesla systematisch teveel kWh in rekening zou brengen dan was dat ongetwijfeld meer mensen opgevallen en was dit allang een groot verhaal in de media geworden.
Ik ben echt niet de enige, zie hier: https://www.reddit.com/r/...harger_i/?tl=nl&rdt=36720

Pagina: 1 ... 100 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.