Eerste echte lange reis met een EV, verslag!
Gisteren rond 22.15 vertrokken vanuit Twente richting Zuid-Frankrijk. Het prijsverschil voor DC-laden is wel groot als je voor 7,99 een IONITY Power abo neemt, dus ik ben daar toch maar op gaan plannen.
Het Ruhrgebied is niet heel dik bezaaid met hun paaltjes, dus ik heb ‘noodgedwongen’ een vroege stop gemaakt bij IONITY Ohligser Heide. Thuis geladen tot 100%, aangekomen met 53% en geladen tot 70% in 14 minuten (toilet met 5 man duurt langer), 15,26kWh geladen.
Er tegenover stonden nog wat ID7’s te wachten
Harde voorwaarde voor mij als verstokt ICE-vakantie-jager is: alleen stops direct aan de snelweg. Vanwege het ontbreken van IONiTY in Luxemburg en dat stuk van Noord-Frankrijk werd de tweede stop Aire de Wasserbillig. Dat is een Chargy station, en ik wilde laden met de Electroverse app omdat die 10ct goedkoper was. Eerste paal wilde niet, daar heb ik 5 minuten mee staan kloten terwijl ik gewoon direct de paal er naast had moeten proberen. Die werkte direct. In 11 minuten van 12 naar 48% (30,4kWh) geladen. Daarna door naar Fastned Aire de l’Obrion om van 15 naar 61% te laden (38,2kWh) in 18 minuten.
Vervolgens kon de rest van de trip via IONiTY. Eerst langs IONITY Langres Perrogney. Iets langer gestopt om ook ff koffie te doen, geladen van 8 naar 80% (58,84kWh) in 30 minuten. Iets na 7.00 aangekomen bij IONITY Macon Saint-Albain en voor het eerst bezette laadpalen aangetroffen. Er was er nog 1 vrij gelukkig. Geladen van 28 naar 59% (25,49kWh) in 14 minuten. Door naar IONITY Saint-Rambert Ouest, daar was weer alle ruimte. Geladen van 24 tot 80% (45,71kWh) in 30 minuten. Tot slot nog een stop gepland bij IONITY Tavel Nord, niet omdat het nodig was maar om niet te leeg op de camping te komen. Daar aangekomen bleek alles vol te staan, en er stond een BMW te wachten. Gewoon gestopt en het laden overgeslagen. Met 25% op de camping gearriveerd.
De keren dat ik tot 80% ging was ‘ie al gestopt met laden voordat we zelf klaar voor vertrek waren. Ik had beter de max ff wat hoger kunnen zetten, maar dat bleek dus ook niet per se nodig.
Totaal 1194km afgelegd, 21,3kWh/100km. Ik heb de maximumsnelheid +10-15 op de TA gereden. Juist door het plannen van laadstops op minder dan 2 uur kun je lekker doorrijden en hoef je nooit lang te laden. Het voelde een beetje als een 1000km challenge van Björn Nyland

En de ID7 is ruimschoots geslaagd. TA scheelt echt een pak vermoeidheid en rijd gewoon heel lekker. De VW routeplanner is goed, imo beter dan ABRP. VW zorgt voor ‘dieper’ aankomen en kortere laadstops. Zelf een gekozen laadpunt aan de route toevoegen gaat makkelijk, jammer kunnen dat er niet meer dan drie tegelijk zijn. ‘s nachts overigens temperaturen van 2-4 graden, eind van de ochtend 20 graden met harde wind tegen.
Resumé: het vaker stoppen is me goed bevallen. ‘s nachts rijden scheelt denk ik ook in het hoogseizoen de nodige laadfile. Het enige dat zou kunnen tegenvallen, is inprikken als het met bakken uit de lucht komt. Toch veel stations die niet overdekt zijn. Maar gelukkig goed weer gehad onderweg
[
Voor 4% gewijzigd door
The Legend op 20-04-2025 10:44
]