PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Mag ik vragen waarom je geen Tesla wilde laden? Is dat ivm Musk? Ik heb met onze Kia Ev3 afgelopen week retour Zwitserland gedaan, juist wel nagenoeg geheel via de Tesla Super chargers. Wat een feest, altijd veel palen en dus veel ruimte, alles werkt, geen wachtrijen, geen stress. Zeker in Duitsland zeer veel laadpleinen, vaak net (max 1 km) van de snelweg af, met nagenoeg altijd 1 of meer goede restaurantjes of bakkertjes erbij. We hebben los van de startlading en de eindlading (beiden weer thuis) zo'n 175 euro aan laadkosten gehad, inclusief een tientje Tesla abonnement, op 2000 km. Dat kan vast nog wel goedkoper maar een stukje relaxtheid hoort er op vakantie ook bij. Wat mij betreft komende zomer weer zo.tweebel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:04:
Vorige week 7 nachten in Italie geweest voor wintersport (Val di Fassa). Vertrek vanuit omgeving Eindhoven. Ford Explorer RWD, long range (77 kWh), 19 inch, all season banden, 3 volwassenen, veel bagage.
Gereden met de ingebouwde navigatie, maar de gesuggereerde stops grotendeels genegeerd omdat de ingebouwde navi vaak kiest voor wat meer obscure laders (of Tesla) met slechts 2-4 aansluitingen. In plaats daarvan ervoor gekozen om te laden daar waar het uitkwam, soms vooraf even checken tegen Google Maps en waar mogelijk Tesla vermijden. Batterijverwarming handmatig bediend (kwam er gister pas achter waar de optie zit om die automagisch/via de planner te laten werken)
Ik heb de tijdlijn niet helemaal meer voor ogen, maar jouw nieuwe pas werd toch zo ongeveer op hetzelfde moment verstuurd als dat je oude pas geblokkeerd werd? Klinkt logisch in dat geval.PeterZ(on) schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:49:
[...]
Maar dan waren ze daar wel heeeeeeeel erg snel mee.
Woensdagmiddag een email verstuurd en donderdag in de postnl app lijkt mij onmogelijk want ze maken er een foto van dus moeten ze de brief daadwerkelijk hebben in NL. maar ik ben niet de enige die een nieuwe pas kreeg opgestuurd. Harrie van Til in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"ASW1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]
Ik heb de tijdlijn niet helemaal meer voor ogen, maar jouw nieuwe pas werd toch zo ongeveer op hetzelfde moment verstuurd als dat je oude pas geblokkeerd werd? Klinkt logisch in dat geval.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tesla laders houden niet zo van wagens met 800v architectuur... je krijgt daar met heel veel geluk 75kW uit.BBKing schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]
Mag ik vragen waarom je geen Tesla wilde laden? Is dat ivm Musk? Ik heb met onze Kia Ev3 afgelopen week retour Zwitserland gedaan, juist wel nagenoeg geheel via de Tesla Super chargers. Wat een feest, altijd veel palen en dus veel ruimte, alles werkt, geen wachtrijen, geen stress. Zeker in Duitsland zeer veel laadpleinen, vaak net (max 1 km) van de snelweg af, met nagenoeg altijd 1 of meer goede restaurantjes of bakkertjes erbij. We hebben los van de startlading en de eindlading (beiden weer thuis) zo'n 175 euro aan laadkosten gehad, inclusief een tientje Tesla abonnement, op 2000 km. Dat kan vast nog wel goedkoper maar een stukje relaxtheid hoort er op vakantie ook bij. Wat mij betreft komende zomer weer zo.
Ja hij heeft telkens voorverwarmd. Terug waren de condities in Duitsland best goed met temperaturen van 15 graden buiten. Laatste 2 laadstops enorm goede snelheden. Alleen dit keer niet bij Ionity, terwijl het mijn normale GoTo laadpaal leverancier is.jouwheld schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:52:
[...]
[...]
Jammer dat het zo slecht bevallen is. Ik zie dat je een Ioniq 6 rijdt, is de accu wel iedere keer gaan voorverwarmen? Ik heb de rit van en naar Oostenrijk al meerdere keren gedaan deze winter. Ik laad ook altijd bij Ionity en haal altijd de max snelheid van mijn Ioniq5, ook als alle andere palen bezet zijn. Dit doen ze stuk beter dan bv Allego, daar haal je maar 150 als je de paal deelt. Ik herken de langzame snelheid alleen als de accu niet op temperatuur is, vaak als mijn eerste laadstop te snel is waaardoor accu niet volledig verwarmd is, heeft in de winter wel 40 minuten nodig. Het aantal plekken bij Ionity is inderdaad wel een ding, vaak maar 4 stalls, wel bij meerdere al twee extra in de linten gezien. Wat ik doe is de bezetting van de volgende laadstop een beetje in de gaten houden, dit laad je infotainment zien. Als die continue op 0/4 staat , dan kijk alvast naar andere opties met meer stalls.
Ik gebruik ook charging time en selecteer dan het station in de Hyundai navigatie. Probeer sowieso van de snelweg af te laden, wanneer de stalls naast de snelweg vol/druk zijn. (Autohof)
Jep, ik had er al weinig mee op, en na de acties de laatste tijd helemaal niet. Bovendien los declareren ipv direct op de laadpas.BBKing schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]
Mag ik vragen waarom je geen Tesla wilde laden? Is dat ivm Musk?
En, je moet in de regel stukje vd snelweg af.
Nou, dat is eigenlijk precies andersom. 800V auto’s kunnen minder goed overweg met 400V palen (zoals SuC).Akira_ZSE schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Tesla laders houden niet zo van wagens met 800v architectuur... je krijgt daar met heel veel geluk 75kW uit.
De Koreanen (Hyundai/Kia) doen dit slechter dan VAG PPE (Porsche/Audi).
Audi A6 haalt ca. 120-140kW op 400V
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Met de ionity-app kom je een heel eind, en er zullen meer ap's zijn die voor Noorwegen handig/nuttig zijn.Leaguer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:13:
Wij gaan volgende week vrijdag voor tweeënhalve week naar Noorwegen en huren een elektrische auto. Heeft er iemand tips voor laadpassen / apps die ik nodig heb? Het lijkt nogal te verschillen in prijs, als ik de reacties hier zo lees... (Ik heb zelf geen elektrische auto dus ben er niet zo mee bekend)
Als je nu nog laadpassen moet aanvragen, ben ik bang dat ze te laat aankomen, maar Shell en ANWB zal wellicht nog lukken.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Shell/anwb zou ik ook nog kunnen proberen. Heb n.a.v. enkele forumberichten de apps Bilkraft, Elton, Kople en ABRP (voor navigatie/ laadpalenmap) geïnstalleerd. Ik zal Ionity ook nog toevoegen.Peter-036 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:49:
[...]
Met de ionity-app kom je een heel eind, en er zullen meer ap's zijn die voor Noorwegen handig/nuttig zijn.
Als je nu nog laadpassen moet aanvragen, ben ik bang dat ze te laat aankomen, maar Shell en ANWB zal wellicht nog lukken.
Nog andere tips? Komt een huurauto niet ook met een pas o.i.d. denk je? Informatie daarover op de website van de verhuurders is erg summier...
Laadpassen kun je beter hier bespreken: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3Leaguer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:13:
Wij gaan volgende week vrijdag voor tweeënhalve week naar Noorwegen en huren een elektrische auto. Heeft er iemand tips voor laadpassen / apps die ik nodig heb? Het lijkt nogal te verschillen in prijs, als ik de reacties hier zo lees... (Ik heb zelf geen elektrische auto dus ben er niet zo mee bekend)
Wat zei de verhuurder?
Ik denk dat je voor de stroom die je laadt met een pasje van de verhuurder, de hoofdprijs betaalt.Leaguer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:13:
[...]
Shell/anwb zou ik ook nog kunnen proberen. Heb n.a.v. enkele forumberichten de apps Bilkraft, Elton, Kople en ABRP (voor navigatie/ laadpalenmap) geïnstalleerd. Ik zal Ionity ook nog toevoegen.
Nog andere tips? Komt een huurauto niet ook met een pas o.i.d. denk je? Informatie daarover op de website van de verhuurders is erg summier...
Dus zelfs wanneer er een pasje bij is van de verhuurder, zou ik eerst willen weten wat die stroom kost, en bij een (te) vaag antwoord, die pas alleen in noodgevallen gebruiken om zoveel stroom te laden dat ik bij een lader met een bekende (lagere?) prijs kon komen.
Als je niet heel veel gaat rijden daar, maakt het niet veel uit, maar Noorwegen is zo groot, dat je daar heel veel kilometers kunt maken.
Wat een interessante keuze, naar Noorwegen gaan om daar een EV te huren. Wij rijden gewoon met de EV naar Noorwegen toe.Leaguer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:13:
Wij laden gewoon altijd bij Tesla (ook met onze vorige EV, een E208). Heel soms bij een lokale laadpaal, maar dan meestal gewoon de QR-code scannen of een app downloaden. MER Norway en Fortum Charge & Drive waren vaak voldoende. Wij hebben geen laadpassen nodig gehad in Noorwegen.
[ Voor 3% gewijzigd door Destynx op 20-03-2025 09:28 ]
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Mijn ervaring met een EV huren in Noorwegen, nee ik kreeg geen laadpas mee..Leaguer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:13:
[...]
Noorwegen is best een lappendeken qua aanbieders, en een app waar vrijwel alle laders in staan bestaat volgens mij niet.
Er zitten behoorlijke regionale verschillen in welke aanbieders dominant zijn, en je kan het beste op google maps een algemene zoekopdracht doen rond jouw bestemming om te zien welke laders daar veel voorkomen.
Dan installeer je de bijbehorende apps en dan kun je een beetje rondkijken en de prijzen zien, zit best wat verschil in maar vergeleken met Nederland is het goedkoop. In de app voeg je een betaalmethode toe en het starten/stoppen van een laadsessie doe je dan vanaf je telefoon.
Iets waar je verder (geen) rekening mee moet houden is de tol. Veel bruggen/tunnels en wegen rond grote steden hebben tol of een spitsheffing, niet heel duur maar wel af te rekenen uiteraard. Vrijwel alle huurauto's zijn uitgerust met een toll badge en je krijgt de rekening vanzelf na inleveren auto.
Ook parkeren is een lappendeken met verschillende aanbieders zonder landelijke dekking. Waar ik was kon het vaak met Easypark app maar ook dit kan verschillen, ook hier als je parkeergelegenheden zoekt op maps dan kun je vaak zien hoe je kunt betalen.
Hou er rekening mee dat je voor je de auto inlevert eerst nog een laadsessie moet doen naar 75 of 80% dus plan dat in voor de rit naar het vliegveld. Wij hadden een huisje met lader dus uiteindelijk niet snelgeladen (omdat de Tesla gebricked was hebben ze die omgewisseld voor een hybride en dus de rit terug naar vliegveld ook niet hoeven laden.)
[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 20-03-2025 09:43 ]
Electroverse kun je ook nog proberen. Ik zie veel laders voor 5-6 NOK per kWh.Leaguer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:13:
[...]
Shell/anwb zou ik ook nog kunnen proberen. Heb n.a.v. enkele forumberichten de apps Bilkraft, Elton, Kople en ABRP (voor navigatie/ laadpalenmap) geïnstalleerd. Ik zal Ionity ook nog toevoegen.
En Tesla 4 NOK per kWh zonder en 3 NOK per kWh met abonnement (€10 per mnd).
Gewoon downloaden en credit card koppelen, kost niets wanneer je ze niet gebruikt.
Chargeprice is een handige app om te zien wat de beste kaart voor een bepaalde lader is.
Vorige week naar Noorwegen geweest en elektrisch gehuurd.Leaguer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:13:
[...]
Ik heb gewoon alleen de Tesla laders gebruikt met de app omdat ik zeker wist dat dat goed werkt.
Mer is een grote goedkope aanbieder daar en Circle-K ook.
Mer heeft een eigen app.
In Noorwegen adviseren ze vaak de Elton app te gebruiken (de verhuurmaatschappij ook)
en nee je krijgt er geen pas bij en moet hem met 75% inleveren.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Welke laadpas (combinatie) werkt nu goed als je zo af en toe Nederland door moet crossen en een paar keer per jaar door Frankrijk en duitsland moet. Wat zou jullie aanraden?
Ik vind abonnementen niet zo leuk, ik betaal liever per sessie.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
ANWBDinictus208 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:47:
Zie door de bomen het bos niet meer.
Welke laadpas (combinatie) werkt nu goed als je zo af en toe Nederland door moet crossen en een paar keer per jaar door Frankrijk en duitsland moet. Wat zou jullie aanraden?
Ik vind abonnementen niet zo leuk, ik betaal liever per sessie.
Geen abonnement, werkt bij veel palen, goede app.
Lage opslag op basis tarief, maar natuurlijk niet de korting die je met abonnement hebt.
Prima pas voor “kan in ieder geval bijna overal laden voor schappelijke prijs”
Daarnaast heb ik nog de e-flux met zelfde motivatie stomweg als backup.
Van anderen hoor ik dat Shell recharge ook dezelfde motivatie heeft maar die was er nog niet toen ik het nam.
Kan denk ik ook. Een 2de backup vind ik overdreven.
Oh.. en tesla app downloaden en aan credit card koppelen. Met name in buitenland strand je soms ergens waar enkel tesla is. Die doen het altijd.
[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 20-03-2025 11:00 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ga met jullie tips nu toch maar nóg meer apps installeren en dan hebben we straks met bijna 8 apps vast genoeg keus
Sja, het is een beetje een last-minute keuze om toch wat flexibeler te kunnen zijn als we uit het vliegtuig stappen. Tot een paar dagen geleden wilden we nog met trein+taxi naar vakantiebestemming gaan, maar aangezien de weersvoorspellingen nogal fluctueren is het fijn om toch alsnog een auto tot onze beschikking te hebben zodat we makkelijker kunnen verkassen naar een andere plek.Destynx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Wat een interessante keuze, naar Noorwegen gaan om daar een EV te huren. Wij rijden gewoon met de EV naar Noorwegen toe.
Dank voor de info!Stefannn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:58:
[...]
ANWB
Geen abonnement, werkt bij veel palen, goede app.
Lage opslag op basis tarief, maar natuurlijk niet de korting die je met abonnement hebt.
Prima pas voor “kan in ieder geval bijna overal laden voor schappelijke prijs”
Daarnaast heb ik nog de e-flux met zelfde motivatie stomweg als backup.
Van anderen hoor ik dat Shell recharge ook dezelfde motivatie heeft maar die was er nog niet toen ik het nam.
Kan denk ik ook. Een 2de backup vind ik overdreven.
Oh.. en tesla app downloaden en aan credit card koppelen. Met name in buitenland strand je soms ergens waar enkel tesla is. Die doen het altijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Dinictus208 op 20-03-2025 13:37 ]
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Met MER, Kople en Tesla kun je op vrij veel plekken laden.Leaguer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:13:
Het jammere van Noorwegen is dat elke aanbieder z'n eigen pasje / app heeft. Er is niet één pas waarmee je overal kunt laden!
Als je in de zuidelijke helft blijft, kun je met Ionity ook op veel plekken laden.
Het land is bezaaid met tesla superchargerlocaties, afgelopen zomer daar ook een rondreis gedaan.Leaguer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:13:
Qua prijs en functie zit je daar altijd goed. Ook werkt het via de app, dus niet afhankelijk van de levering van een pas of druppel.
Mer is een goede om de App van te installeren met NFC, daar zijn er ook veel van vaak bij winkelcentra. Geen echte snelladers, wel vaak 50kW, dus als je wat langer pauzeert een optie.
Waren ondanks de lagere snelheid vaak wel duurder dan TSC.
Verder nog verschillende lokale laders waar je in geval van nood wel terecht kan. Dan kan je ter plekke met QR code de app installeren.
Is wel wat omslachtiger, maar werkt uiteindelijk wel.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Weet niet wat je rijdt (Tesla gezien de weergave van je scherm, maar type?), maar met 150 op de cruise vind ik dat een erg knappe Wh/km. Ik heb een Model Y en in Nederland op lange rustige stukken met AP op 140 ga ik al snel naar 190/200 Wh/km.Hamer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:11:
[Afbeelding]
Zaterdagmiddag vanuit Sölden, pas bij Würzburg (Dettelbach) hoeven opladen. In Duitsland continu met 150 op de cruise. Ideaal dat warmere weer!
RWD of AWD?coelho schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Weet niet wat je rijdt (Tesla gezien de weergave van je scherm, maar type?), maar met 150 op de cruise vind ik dat een erg knappe Wh/km. Ik heb een Model Y en in Nederland op lange rustige stukken met AP op 140 ga ik al snel naar 190/200 Wh/km.
Dat maakt nogal een verschil.
Als ik naar 140 ga, dan zit ik altijd boven de 200Wh/km. (Y LR Dual Motor)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat denk je van 1200m dalen, zal best schelen.🙂coelho schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Weet niet wat je rijdt (Tesla gezien de weergave van je scherm, maar type?), maar met 150 op de cruise vind ik dat een erg knappe Wh/km. Ik heb een Model Y en in Nederland op lange rustige stukken met AP op 140 ga ik al snel naar 190/200 Wh/km.
Je rijdt in principe ook een beetje naar beneden en hoe stond de wind? Want met 150 op de cruise haal je deze verbruikswaardes doorgaans ECHT niet.Hamer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:11:
[Afbeelding]
Zaterdagmiddag vanuit Sölden, pas bij Würzburg (Dettelbach) hoeven opladen. In Duitsland continu met 150 op de cruise. Ideaal dat warmere weer!
Heb je ook de gem. Snelheid over deze rit in de log staan?Hamer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:11:
[Afbeelding]
Heb dezelfde, ook een Y LR.Tommie12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:53:
[...]
RWD of AWD?
Dat maakt nogal een verschil.
Als ik naar 140 ga, dan zit ik altijd boven de 200Wh/km. (Y LR Dual Motor)
Daling, zuidenwind en looooooots of BaustellesDinictus208 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:09:
[...]
Je rijdt in principe ook een beetje naar beneden en hoe stond de wind? Want met 150 op de cruise haal je deze verbruikswaardes doorgaans ECHT niet.
Daar rijden ze niet allemaal 100
Van en naar wintersport zette ik ook altijd de cc op 150. Hoger kan niet bij tesla.
Meestal dan een verbruik tussen 20-22 kWh/100km wat ik nog best acceptabel vind.
Je maakt iets kortere stints, maar ook kortere stops wanneer je vrij diep gaat om zo optimaal op je Laadcurve te blijven.
Meestal <10% bij aankomst bij de supercharger en rond 70% weer weg.
Als ff wat gaat eten kan je hem eens voller laden.
Hou er wel rekening mee dat de adviessnelheid in Duitsland max. 130 is. Boven die snelheid geldt een risicoaansprakelijkheid bij ongevallen. Als je bij een hogere snelheid betrokken raakt bij een ongeval (ook buiten jouw schuld) kun je toch (gedeeltelijk) aansprakelijk gesteld worden voor de schade, omdat dan snel wordt aangenomen dat je een te groot risico hebt genomen door je niet aan de adviessnelheid te houden.Puppetmaster schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:59:
Het betreft hier wel een rit door D he?
Daar rijden ze niet allemaal 100.
Van en naar wintersport zette ik ook altijd de cc op 150. Hoger kan niet bij tesla.
Meestal dan een verbruik tussen 20-22 kWh/100km wat ik nog best acceptabel vind.
Je maakt iets kortere stints, maar ook kortere stops wanneer je vrij diep gaat om zo optimaal op je Laadcurve te blijven.
Meestal <10% bij aankomst bij de supercharger en rond 70% weer weg.
Als ff wat gaat eten kan je hem eens voller laden.
Dat 130 een adviessnelheid was wist ik, van die aansprakelijkheid bij >130 was ik me niet bewust.
Daar zou bijvoorbeeld een ANWB best wat meer aandacht aan mogen geven. Dit zegt ANWB erover:
Autosnelwegen: 130 km/h
Let op: 130 km/h is geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid.
Verder niks over verhoogde aansprakelijkheid??
Omdat het amper toegepast wordt. Je hoort daar verder niks over tenzij echt aangetoond kan worden dat je enorm veel harder reed.Puppetmaster schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:31:
Oké!
Dat 130 een adviessnelheid was wist ik, van die aansprakelijkheid bij >130 was ik me niet bewust.
Daar zou bijvoorbeeld een ANWB best wat meer aandacht aan mogen geven. Dit zegt ANWB erover:
Autosnelwegen: 130 km/h
Let op: 130 km/h is geen maximumsnelheid maar een richtsnelheid.
Verder niks over verhoogde aansprakelijkheid??
De wet is 1 ding, gaan bewijzen dat een auto 130+ reed, EN dat die snelheid mee bijdroeg aan de oorzaak van het ongeval is iets anders.
Maar het creeert wat onzekerheid, dat klopt.
Uitlezen boordcomputer is in dit soort gevallen het eerste wat de politie doet.
Bewijs op een presenteerblaadje.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Iemand hier ervaring met lange roadtrips (naar Noorwegen) met een Model Y Performance? Is het een beetje uit te houden om de hele dag hierin te rijden?
Van de zomer een rwd te leen gehad, met caravan best comfortabel, zonder caravan een stuiterbak. De stoelen, daar zit je meer 'op' dan 'in'. Ik was blij dat ik een leenauto had maar wel de conclusie getrokken dat voor mij de Y het niet was.jackaubrey schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:16:
We zijn van plan een 2e hands Model Y te kopen, maar twijfelen nog over een LR of Performance qua rijcomfort.
Iemand hier ervaring met lange roadtrips (naar Noorwegen) met een Model Y Performance? Is het een beetje uit te houden om de hele dag hierin te rijden?
Als het om comfort gaat is het handig te weten dat eind 2022 de wielophanging veranderd is. Deze is comfortabeler gemaakt na veel kritiek hierop.jackaubrey schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:16:
We zijn van plan een 2e hands Model Y te kopen, maar twijfelen nog over een LR of Performance qua rijcomfort.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Klopt, maar als ik tussen mijn MY en de Audi van mijn vrouw wissel, dan merk ik alsnog dat de MY een stuk harder is afgeveerd. Mijn hond zit niet graag in de auto, die jankt ook echt harder in de Tesla dan in de Audibert pit schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:47:
[...]
Als het om comfort gaat is het handig te weten dat eind 2022 de wielophanging veranderd is. Deze is comfortabeler gemaakt na veel kritiek hierop.
Het valt al bij al wel mee, maar de comfortabelste bak zal het nooit worden
[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 27-03-2025 10:34 ]
Ik heb een 2024 Model Y Performance, hij is zeker wat straffer dan de normale, maar kan er prima een dag in rijden. Rijd met regelmaat 500 km op een dag.jackaubrey schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:16:
Nou is het wel buiten seizoen maar paar dingen die mij opvielen, Fransen (en wat toeristen) geven meer de voorkeur aan Ionity dan aan Tesla en/of Total Energies is mijn persoonlijke bevinding in deze tijdsperiode.
Bij de Tesla SuC's kwam ik op een paar (lokale? want paar taxi's) Tesla's na amper andere mensen tegen.
Zal ook vast komen omdat je de snel/tolweg even af moet.
Ik had best wat 'ruzie' bij de Total Energies punten, schermen (touchscreen) die soms totaal niet werken op je vinger en dat ik mij ook een paar keer STRIKT aan de procedure moest houden (bij eerst je card swipe'n en dan pas de lader aansluiten lukte het soms niet) dus eerst aansluiten en dan pas je laadpas gebruiken.
1 keertje schoot de boel in 'Out of order' maar kwam de kabel niet los.
Ionity Aire de Langres (naar het noorden dus aan de oostzijde van de A31) was best druk, ok het was zondag laat in de middag maar toch. Ook ietwat onlogisch om er te komen, schijnt in de zomer zelfs een obstakel te zijn las ik op wat Google Maps reviews. Een aantal mensen hadden wat moeite om de boel aan de praat te krijgen, zag mensen ook van plek verwisselen, wij hadden geen haast en wilden nog even wat eten dus heb 'em daar aan de 'langzame' (50 kW) lader gehangen, ging vlekkeloos.
Maar in de zomer zou ik deze spot echt mijden.
Hoe dan ook....mijn eerste trip met de Alpine A290. Minder bereik dus moest meer laden (wist ik van tevoren) maar mijn rijgedrag (normaliter wel een rustige rijder) droeg soms ook niet bij aan efficiency.
Als ervaren ev rijder weet ik dat weer en wind van invloed is, maar jeutje, keertje in het zuidoosten met een, soort van, mistral was het wel erg bont, verbruik ging rap boven de 22 kWh/100km.
Ik had mij voorgenomen om op tolwegen niet harder dan 110 km/u te gaan rijden en dat deed ik ook in het begin maar in de loop van tijd vond ik 120 km/u toch fijner. Verbruik zeggen is wat lastiger omdat ik verschillend over lokale wegen en snel/tolwegen heb gereden maar in het begin zat ik rond de 17,6 kW/100km, naderhand ging dat naar de 19 kWh/100km.
Wat best een verschil is met het plaatje wat ik laatste in een ander topic had geplaatst over de Renault 5;
:strip_exif()/f/image/AUEnQbR04rfAV5fvWY2HilZM.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou denken dat met de Alpine A290 het verbruik wat hoger zal zijn maar denk dat het komt omdat het weer (temperatuur schommelde bij mij tussen de 15 tot 20 graden) nu waarschijnlijk wat beter was dan met die bewuste test;
110, 120 ou 130 km/h : quelle est VRAIMENT la meilleure vitesse en électrique sur autoroute ?
Beetje appels met peren, maar toch.
Als ik dat verbruik dan vergelijk met dat wat TeslaBjorn tijdens de 1000km challenge met de Inster had dan valt het nog mee. Dat vond ik echt absurd hoog voor de Inster. Ik zat vandaag met de Ioniq vanuit de Costa Blanca steevast onder de 10kWh/100km, uiteraard wel relaxt op de rechter baan.Zjanzjak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:45:
Je zou denken dat met de Alpine A290 het verbruik wat hoger zal zijn maar denk dat het komt omdat het weer (temperatuur schommelde bij mij tussen de 15 tot 20 graden) nu waarschijnlijk wat beter was dan met die bewuste test;
110, 120 ou 130 km/h : quelle est VRAIMENT la meilleure vitesse en électrique sur autoroute ?
Beetje appels met peren, maar toch.
Tesla Val de Meuse is een fijn alternatief als je van Luxemburg komt. Heerlijk rustig en volop laadpalen. De faciliteiten zijn wel beperkt.Zjanzjak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:45:
Ionity Aire de Langres (naar het noorden dus aan de oostzijde van de A31) was best druk, ok het was zondag laat in de middag maar toch. Ook ietwat onlogisch om er te komen, schijnt in de zomer zelfs een obstakel te zijn las ik op wat Google Maps reviews. Een aantal mensen hadden wat moeite om de boel aan de praat te krijgen, zag mensen ook van plek verwisselen, wij hadden geen haast en wilden nog even wat eten dus heb 'em daar aan de 'langzame' (50 kW) lader gehangen, ging vlekkeloos.
Maar in de zomer zou ik deze spot echt mijden.
Bjorn zijn filmpjes zijn leuk maar, voor mij, niet meer dan dat. Je krijgt wel een beetje een idee dat dan weer wel. Denk iig wel dat de Inster een beter verbruik heeft dan de Alpine A290.PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:16:
Als ik dat verbruik dan vergelijk met dat wat TeslaBjorn tijdens de 1000km challenge met de Inster had dan valt het nog mee. Dat vond ik echt absurd hoog voor de Inster. Ik zat vandaag met de Ioniq vanuit de Costa Blanca steevast onder de 10kWh/100km, uiteraard wel relaxt op de rechter baan.
Costa Blanca, daar zal het vast een stuk warmer zijn, is die 10kWh/100km puur snelweg of ook gemixt?
Hmm, goeie, die ga ik onthouden. Ik vind laden bij de Tesla SuC's sowieso een stuk fijner, boeit mij ook totaal niet als ik van de tolweg af moet en nog een aantal km's moet (om)rijden want altijd plek en werkt fijn.Zapato schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:21:
Tesla Val de Meuse is een fijn alternatief als je van Luxemburg komt. Heerlijk rustig en volop laadpalen. De faciliteiten zijn wel beperkt.
Tis alleen altijd even zoeken of er een toilet in de buurt is op loopafstand.
[citation needed]Of-Aaargh schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Hou er wel rekening mee dat de adviessnelheid in Duitsland max. 130 is. Boven die snelheid geldt een risicoaansprakelijkheid bij ongevallen. Als je bij een hogere snelheid betrokken raakt bij een ongeval (ook buiten jouw schuld) kun je toch (gedeeltelijk) aansprakelijk gesteld worden voor de schade, omdat dan snel wordt aangenomen dat je een te groot risico hebt genomen door je niet aan de adviessnelheid te houden.
Dit is geen wet van meden en perzen. Er ligt enkel precedent voor dat als de adviessnelheid duidelijk wordt overschreden, er de kans bestaat op een deelschuld, indien het ongeval vermeden had kunnen worden als er 130 km/h werd aangehouden.
Hoop haken en ogen dus. Dat je boven de 130 per definitie (deel)schuld krijgt, of zelfs onverzekerd zou zijn, is een hardnekkig misverstand. En 150 km/h is, zeker op een driesporige autobaan, ook niet bepaald als "Rasen" aan te merken. Je mag eerder blij zijn er niemand mee in de weg te rijden
Mijn ervaring is echter wel dat ik op de langere ritten daar toch graag wat meer afstand houd met de EV, maar dat heeft vooral met het gewicht en de reminrichting te maken. Ergens achterop rijden is sowieso fout, en die kans is toch wel wat hoger.
Val de Meuse is ongeveer 1 km van de snelweg, iets van 32 laders. Toiletgebouwtje staat er bij (wel een code nodig). Overdag kun je koffie krijgen.Zjanzjak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:54:
[...]
Bjorn zijn filmpjes zijn leuk maar, voor mij, niet meer dan dat. Je krijgt wel een beetje een idee dat dan weer wel. Denk iig wel dat de Inster een beter verbruik heeft dan de Alpine A290.![]()
Costa Blanca, daar zal het vast een stuk warmer zijn, is die 10kWh/100km puur snelweg of ook gemixt?
[...]
Hmm, goeie, die ga ik onthouden. Ik vind laden bij de Tesla SuC's sowieso een stuk fijner, boeit mij ook totaal niet als ik van de tolweg af moet en nog een aantal km's moet (om)rijden want altijd plek en werkt fijn.
Tis alleen altijd even zoeken of er een toilet in de buurt is op loopafstand.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
3 kilometer, en je moet de tolweg af/op, al zal dat laatste geen noemenswaardige vertraging geven met een toll badge. Ben er zelf niet geweest omdat ik besloot deze supercharger over te slaan na het bekijken van de foto's van het toiletgebouwtje op google maps.EDB schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:21:
[...]
Val de Meuse is ongeveer 1 km van de snelweg, iets van 32 laders. Toiletgebouwtje staat er bij (wel een code nodig). Overdag kun je koffie krijgen.
Maar goed, als het erg druk is moet je toch wat en laden kun je er inderdaad wel.
Er zijn vrij weinig Ionity laders tussen Nancy en Dijon, en Langres-sud heeft veel te weinig stalls dus in die zin wel een alternatief.
De laders zijn prima en er staan er zat. Het Toiletgebouw is een ander verhaal, die was erg vies toen wij er waren.
Op de route tussen de tolweg en de lader staat (stond) een apparaat waar je in een paar minuten een pizza uit kunt trekken. Was goedkoop en voor de prijs verassend lekker. Maar we hadden op dat moment ook gewoon honger.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Je zult gelijk hebben, je moet inderdaad van de tolweg af, richting het dorpje en dan weer over de snelweg heen. Aangezien het wel pal langs de snelweg ligt was het voor mijn gevoel dichterbij. Heb daar dit jaar al 3x geladen overigens. Zelfs een keer geslapen in het hotel ernaast, da’s helemaal makkelijk met laden.ASW1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:51:
[...]
3 kilometer, en je moet de tolweg af/op, al zal dat laatste geen noemenswaardige vertraging geven met een toll badge. Ben er zelf niet geweest omdat ik besloot deze supercharger over te slaan na het bekijken van de foto's van het toiletgebouwtje op google maps.
Maar goed, als het erg druk is moet je toch wat en laden kun je er inderdaad wel.
Er zijn vrij weinig Ionity laders tussen Nancy en Dijon, en Langres-sud heeft veel te weinig stalls dus in die zin wel een alternatief.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
"Charge and pay at all Spark Alliance charging stations using any member app."
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 04-04-2025 15:57 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Klinkt goed in ieder geval! 👍🏻helloitsme schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:09:
Een nieuwe (internationale) samenwerking waar o.a Fastned en Ionity onderdeel van zijn: https://sparkalliance.com/
"Charge and pay at all Spark Alliance charging stations using any member app."
Die wc's zijn inderdaad niet aan te bevelen maar toen ik onderstaande las;Ophidian schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:03:
Val de Meuse zijn wij ook geweest op de terugweg. Niet vrijwillig, de Engie snelladers de stop vlak ervoor wilde niet starten met mijn Volvo pas. Wc gebouw is voor mannen nog niet zo erg, voor de vrouwelijke mede passagiers gewoon smerig. En was wel opvallend stuk van de snelweg af inderdaad.
En nog eens goed ging kijken naar een andere mogelijke trip, realiseerde ik mij dat dit wel een ideale stop is om te overnachten daar. Dus deze gaat bij de favorieten.Headshot_NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:58:
Tesla Val de Meuse ben ik vorig jaar 2x geweest. Op de terugweg zelfs in het naastgelegen hotel overnacht.
[ Voor 30% gewijzigd door We Are Borg op 04-04-2025 15:59 ]
Inderdaad. Onze heenrit naar zuid Frankrijk in 1x gedaan. 1300 kilometer met een Ioniq 28 kWh duurt vrij lang al viel het mij persoonlijk wel mee. Het is vooral vervelend dat je net iets vaker stil staat dan je zou willen.Zjanzjak schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:15:
En nog eens goed ging kijken naar een andere mogelijke trip, realiseerde ik mij dat dit wel een ideale stop is om te overnachten daar. Dus deze gaat bij de favorieten.
Mijn vrouw wilde de terugreis toch niet meer in 1x doorrijden en op de heenweg hadden we dit hotel gezien en dat zag er prima uit voor 1 overnachting. Bij aankomst auto volladen, bij het hotel zetten en de volgende dag gelijk weer verder. Zat voor ons op ongeveer de helft van de route dus een mooie tussenstop.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Nou viel tegen tot het middaguur, een graad of 10/12, later wel wat warmer. En zo koud was het tijdens de test van Bjorn toch ook niet, dacht ook tussen de 10 en 20 graden.Zjanzjak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:54:
[...]
Bjorn zijn filmpjes zijn leuk maar, voor mij, niet meer dan dat. Je krijgt wel een beetje een idee dat dan weer wel. Denk iig wel dat de Inster een beter verbruik heeft dan de Alpine A290.![]()
De Inster zal denk ik een lager verbruik hebben bij een lage snelheid, maar bij een hogere zal het mij niet verbazen als de R5e/Alpine het beter doen.
Ik doe de heenreis juist in twee etappes en terug tot nu toe zonder overnachting. Want uit noord Spanje zit ik rond een uur of vijf precies zo rond Langres en heb je de andere dag nog een hele reisdag. Rij je nog een paar uur door, dan kun je in de meeste hotels al niet meer eten. En ik wil ook wel lekker eten, anders eet ik wel wat ik meegenomen heb. Is nog goedkoper ook. Op de heenreis had ik een leuk hotel (La Flambee) vlak bij Dijon. Voor aankomst kun je een paar km verder laden bij Tesla/Ionity en vlak bij het hotel zit nog een Powerdot.Headshot_NL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:22:
[...]
Inderdaad. Onze heenrit naar zuid Frankrijk in 1x gedaan. 1300 kilometer met een Ioniq 28 kWh duurt vrij lang al viel het mij persoonlijk wel mee. Het is vooral vervelend dat je net iets vaker stil staat dan je zou willen.
Mijn vrouw wilde de terugreis toch niet meer in 1x doorrijden en op de heenweg hadden we dit hotel gezien en dat zag er prima uit voor 1 overnachting. Bij aankomst auto volladen, bij het hotel zetten en de volgende dag gelijk weer verder. Zat voor ons op ongeveer de helft van de route dus een mooie tussenstop.
Bij Val de Meuse heb ik een paar jaar geleden al eens geladen, maar is voor mij niet voor herhaling vatbaar, tenzij ik wat binnendoor zou rijden. Zeker nu er veel meer laadlocaties zijn bijgekomen langs de tolweg en je hoeft er dan ook niet af. Met de Ioniq kost je dat relatief veel tijd.
Het gaat om de veel gebruikte Mtc laaddruppel. Alle laders werkten ermee die ik tegen kwam (E-on, Ionity, Enwb, Aral, lokale AC laders), maar de laders van Circle K niet. Dus mocht je zo'n laadpas/druppel hebben, vermijd de Circle K laders
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Beetje zitten lezen en gevonden dat de Pod Point app een oke alternatief is met zelfs gratis (?) laders soms.
Zijn er nog andere Tesla alternatieven? Ik durf de app nog niet te verwijderen van de telefoon nu.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Gratis Pod Point laders kom je vooral tegen bij supermarkten en locaties van oa de National Trust. Die paaltjes zijn 7.2 kW en als er twee auto’s aanhangen (wat vaak voorkomt), leveren ze nog de helft daarvan. Aardig voor een hybride rijder om de auto wat jus te geven, maar onbruikbaar voor een BEV.Meestermaas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:25:
Beetje zitten lezen en gevonden dat de Pod Point app een oke alternatief is met zelfs gratis (?) laders soms.
#alle beetjes helpen
Tja, ik spendeer niet snel 1 uur in een supermarkt, en je krijgt natuurlijk geen netto 3,6kWh in de batterij, dat is eerder 3 kWh.Peter-036 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:38:
Waarom "onbruikbaar" voor een BEV, zelf in een uur laad je ~24 km op 3,6kW.
#alle beetjes helpen
3,6 kW is prima als je een hele nacht kan laden. Als je ergens een paar uur door brengt, dan verwacht ik 11kW, en bij een supermarkt kan 50kW wel iets betekenen.
In Frankrijk is het nu 35ct i.pv. 29ct maar nog altijd aantrekkelijk met abo.
Degenen die ik vond leverden prima snelheid en halveerden zeker niet wanneer er een tweede auto naast stond.
Ik zag het inderdaad, maar goed, daar is op te anticiperen door bijvoorbeeld zelf wat mee te nemen.Ophidian schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:57:
@Zjanzjak Ja, wij hebben er ook naar gekeken. Maar qua eetgelegenheid in de omgeving is er weinig, dus viel die af voor ons.
Of ergens van tevoren nog even stoppen om te eten.
Voor ons is onderweg 'goed eten' namelijk niet echt een prioriteit, als er maar wat ingaat om de honger te stillen is voldoende en daar zijn dus aardig wat opties voor. Het goede en/of gezonde eten komt op de vakantiebestemming, of thuis, wel weer. Die ene avond even wat anders maakt ons niet zo uit.
Op een snellader? Dat is voor mij direct afkoppelen en de lader er naast pakken, zijn die er niet dan een alternatief in de buurt zoeken. Stond vorige week in Beziers, waar we met 2 aan een AC-lader (Reveo) stonden, en het dus met zo'n 7,6 kW ging maar dan boeit het niet want we waren daar wel een uur of 3 zoet.MikeyMan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:09:
Verbaasde me afgelopen vakantie al over zo'n trage lader langs de Franse snelweg. Haalde nog geen 10kW. Das lekker laden tijdens een plas en een broodje
Maar aan/langs de snelweg wil ik toch wel wat meer qua laadsnelheid.
Duitsland en Oostenrijk nog steeds 39 cent. Hier trouwens de NLse versie https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdfPeterZ(on) schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:09:
Mobilize heeft een nieuwe prijslijst, https://cdn.group.renault....asset.pdf/5600007ca2.pdf
In Frankrijk is het nu 35ct i.pv. 29ct maar nog altijd aantrekkelijk met abo.
NL-MTE druppel toevallig?The Wizard schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:38:
Afgelopen weekend met de EV6 Noord-Denemarken op en neer geweest, ik heb een zakelijke laadpas (druppel) en was benieuwd bij welke deze wel of niet wilde werken.
Het gaat om de veel gebruikte Mtc laaddruppel. Alle laders werkten ermee die ik tegen kwam (E-on, Ionity, Enwb, Aral, lokale AC laders), maar de laders van Circle K niet. Dus mocht je zo'n laadpas/druppel hebben, vermijd de Circle K laders. Wel jammer trouwens, in DK (en Noorwegen) staan er veel.
Dan is dit zeker handig om (alvast) te weten. Dit jaar gaan we iig nog een keer naar Oostenrijk omdat dat "bekend terrein" is en het de eerste keer is met de EV+caravan. Maar Scandinavie staat al een tijd lang op de zomervakantie wish-list.
)
Nee, was een Ionity met vier snellaad en een trage laadplek.Zjanzjak schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:58:
[...]
Op een snellader? Dat is voor mij direct afkoppelen en de lader er naast pakken, zijn die er niet dan een alternatief in de buurt zoeken. Stond vorige week in Beziers, waar we met 2 aan een AC-lader (Reveo) stonden, en het dus met zo'n 7,6 kW ging maar dan boeit het niet want we waren daar wel een uur of 3 zoet.
Maar aan/langs de snelweg wil ik toch wel wat meer qua laadsnelheid.
Snellaad was vol, dus toch maar ff aan gehangen. Maar sloeg feitelijk nergens op.
Aire de mionnay was het.
Of het nog zo is weet ik niet, maar vroeger als het laadvermogen niet beschikbaar was dan was het laden gratis bij Ionity.MikeyMan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:49:
[...]
Nee, was een Ionity met vier snellaad en een trage laadplek.
Snellaad was vol, dus toch maar ff aan gehangen. Maar sloeg feitelijk nergens op.
Aire de mionnay was het.
Geen idee... Heb 3,57 kW geladen voor 1,18...PeterZ(on) schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:28:
[...]
Of het nog zo is weet ik niet, maar vroeger als het laadvermogen niet beschikbaar was dan was het laden gratis bij Ionity.
Was gewoon een type2 stekker ook
Dat is daar naast de 4 HPC's gewoon een triple waar je ook tot 50kW mee kan laden, de type2 is voor bijvoorbeeld een Twingo. Heb eergisteren nog een Française mee geholpen die bij de triple wilde laden terwijl ik de CCS had.MikeyMan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:44:
[...]
Geen idee... Heb 3,57 kW geladen voor 1,18...
Was gewoon een type2 stekker ook
Die was helaas ook bezet... Alleen de Type2 was nog beschikbaarPeterZ(on) schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:17:
[...]
Dat is daar naast de 4 HPC's gewoon een triple waar je ook tot 50kW mee kan laden, de type2 is voor bijvoorbeeld een Twingo. Heb eergisteren nog een Française mee geholpen die bij de triple wilde laden terwijl ik de CCS had.
In dat geval is het een kwestie van wachten tot er eentje vrijkomt of doorrijden.MikeyMan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:34:
[...]
Die was helaas ook bezet... Alleen de Type2 was nog beschikbaar
Ik heb afgelopen maand overal tijdens mijn Spanje vakantie kunnen laden en heb nergens hoeven wachten. Alleen toen op de heenreis de Mobilze kaart het niet meer deed was er een triple waar ik wilde laden bezet. Maar goed, laden ging toen sowieso niet door een probleem met de laadpoortvergrendeling, maar dat is een ander verhaal.
Mijn Mobility Charge Pass is trouwens (tijdelijk) geblokkeerd omdat de betaling van mijn VISA blijkbaar niet automatisch lukte (bij het activeren van mijn abonnement geen probleem). Ik heb intussen het bedrag manueel overgeschreven via de link die ik kreeg en bevestiging gehad van de betaling, maar nog geen tegenbericht dat mijn pass weer is vrijgegeven. Als ik mijn pass probeer te activeren in de app dan loopt het mis bij de laatste stap waar ik het facturatieadres moet bevestigen, ik krijg dan telkens de melding dat er een fout is opgetreden en dat ik opnieuw moet proberen. Ik vermoed omdat ie nog steeds geblokkeerd staat ... iemand dit al voorgehad en een oplossing gevonden zonder de support te contacteren?
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Je kunt al het goed is een tweede pas bestellen, dat zou ik eens proberen als ik jou was.Largamelion schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:24:
Ik ga deze zomer ook weer naar Spanje met de EV voor de 3e zomer op rij. Eerste jaar enkel op Tesla gereden, 2e jaar mix van Tesla en Ionity en nu wil ik Tesla zoveel mogelijk mijden dus krijgt Ionity de voorkeur. Ik weet echter al een paar punten waar dat niet simpel wordt, dus ik zal vermoedelijk wel enkele keren bij een SuC moeten laden.
Mijn Mobility Charge Pass is trouwens (tijdelijk) geblokkeerd omdat de betaling van mijn VISA blijkbaar niet automatisch lukte (bij het activeren van mijn abonnement geen probleem). Ik heb intussen het bedrag manueel overgeschreven via de link die ik kreeg en bevestiging gehad van de betaling, maar nog geen tegenbericht dat mijn pass weer is vrijgegeven. Als ik mijn pass probeer te activeren in de app dan loopt het mis bij de laatste stap waar ik het facturatieadres moet bevestigen, ik krijg dan telkens de melding dat er een fout is opgetreden en dat ik opnieuw moet proberen. Ik vermoed omdat ie nog steeds geblokkeerd staat ... iemand dit al voorgehad en een oplossing gevonden zonder de support te contacteren?
Heb intussen mailtje gestuurd naar de support, ik kan moeilijk na elke vakantie een nieuw pasje aanvragen als de betaling niet lukt. Lijkt me een issue bij hen want ik heb hier al hetzelfde verhaal gelezen van anderen. Ik gebruik verder ook mijn VISA in de Tesla/Ionity/etc... apps en daar zijn er nooit problemen met de betaling.ASW1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:52:
[...]
Je kunt al het goed is een tweede pas bestellen, dat zou ik eens proberen als ik jou was.
Toevallig een neiwe pas (en bijbehorende expiration date)? Ik had iets vergelijkbaars na een nieuwe pas, expiry date wijzigen in de app loste dat op (ja, na een keer of 15 eigenwijs proberen met de oude gegevensLargamelion schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:24:
Ik ga deze zomer ook weer naar Spanje met de EV voor de 3e zomer op rij. Eerste jaar enkel op Tesla gereden, 2e jaar mix van Tesla en Ionity en nu wil ik Tesla zoveel mogelijk mijden dus krijgt Ionity de voorkeur. Ik weet echter al een paar punten waar dat niet simpel wordt, dus ik zal vermoedelijk wel enkele keren bij een SuC moeten laden.

Whatever
Ben heel benieuwd. Ook hier een 2e pas na geweigerde VISA-betalingen van een overigens prima functionerende CC.Largamelion schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:14:
[...]
Heb intussen mailtje gestuurd naar de support, ik kan moeilijk na elke vakantie een nieuw pasje aanvragen als de betaling niet lukt. Lijkt me een issue bij hen want ik heb hier al hetzelfde verhaal gelezen van anderen. Ik gebruik verder ook mijn VISA in de Tesla/Ionity/etc... apps en daar zijn er nooit problemen met de betaling.
Heb nog een Maestro achter de hand.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Om te kijken of we een patroon kunnen ontdekken is het wel fijn als men precies opschrijft wat er gebeurd is.Harrie van Til schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:51:
[...]
. Ook hier een 2e pas na geweigerde VISA-betalingen van een overigens prima functionerende CC.
Heb je die 2e mobilize pas zelf aangevraagd of is je oude pas ook geblokkeerd en kreeg je toen automatisch een ander opgestuurd?
Precies dat. (Maar dat had ik al eens gepost)ASW1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:04:
[...]
Om te kijken of we een patroon kunnen ontdekken is het wel fijn als men precies opschrijft wat er gebeurd is.
Heb je die 2e mobilize pas zelf aangevraagd of is je oude pas ook geblokkeerd en kreeg je toen automatisch een ander opgestuurd?
Vanmorgen met de 2e pas geladen en dat ging prima. Maar de betaling lukte weer niet ondanks een nieuwe toegevoegde CC, en kreeg weer een betalingslink. Overigens werd wel de abo prijs van 39ct berekend voor Ionity.Harrie van Til schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:51:
[...]
Ben heel benieuwd. Ook hier een 2e pas na geweigerde VISA-betalingen van een overigens prima functionerende CC.
Heb nog een Maestro achter de hand.
Precies wat, de laatste van de 2 opties?Harrie van Til schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:59:
[...]
Precies dat. (Maar dat had ik al eens gepost)
En, al bericht ontvangen?Largamelion schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:14:
[...]
Heb intussen mailtje gestuurd naar de support, ik kan moeilijk na elke vakantie een nieuw pasje aanvragen als de betaling niet lukt. Lijkt me een issue bij hen want ik heb hier al hetzelfde verhaal gelezen van anderen. Ik gebruik verder ook mijn VISA in de Tesla/Ionity/etc... apps en daar zijn er nooit problemen met de betaling.
Ik heb zaterdag een email gestuurd wat de problemen zijn en waarom mijn betalingen niet gewoon worden afgeschreven en mijn kaart ongeldig werd. Ik kreeg vanmorgen het volgende niets zeggende antwoord. Uiteraard een reply gestuurd dat ik nog altijd geen antwoord heb gekregen.
Goedemorgen,
Wij danken u voor uw feedback en uw medewerking.
Wij kunnen bevestigen dat wij uw regularisatiebetaling hebben ontvangen.
Aarzel niet als u vragen heeft.
Eerlijk,
Mobilize Charge Pass Team
Nee, er is een ticket geopend maar ik heb nog niets gehoord. Intussen nog alle dagen geprobeerd de Charge Pass te activeren maar ik blijf dezelfde nietszeggende fout krijgen. Dat wordt deze zomer gewoon een abo bij Ionity zelf denk ik voor de rit naar Spanje. Jammer want zo een pass werkt net iets sneller dan de app maar op die paar seconden komt het nu ook weer niet aan. Zelfs als mijn pass weer geactiveerd geraakt voorspel ik na de volgende laadbeurt dezelfde miserie en als de support zo brak is dan houdt het voor mij gewoon op. Voor die 7€ minder hoef ik al die miserie niet...PeterZ(on) schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:23:
[...]
En, al bericht ontvangen?
Ik heb zaterdag een email gestuurd wat de problemen zijn en waarom mijn betalingen niet gewoon worden afgeschreven en mijn kaart ongeldig werd. Ik kreeg vanmorgen het volgende niets zeggende antwoord. Uiteraard een reply gestuurd dat ik nog altijd geen antwoord heb gekregen.
Goedemorgen,
Wij danken u voor uw feedback en uw medewerking.
Wij kunnen bevestigen dat wij uw regularisatiebetaling hebben ontvangen.
Eerlijk,
Ik kreeg al weer snel bericht (zie hieronder) maar veel wijzer wordt je er niet van. Lijkt wel AI antwoord. Maar ik wil weten waarom die pas plotseling niet meer werkte en of dat straks weer gebeurd, dus maar weer een email gestuurd.Largamelion schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:22:
[...]
Nee, er is een ticket geopend maar ik heb nog niets gehoord. Intussen nog alle dagen geprobeerd de Charge Pass te activeren maar ik blijf dezelfde nietszeggende fout krijgen. Dat wordt deze zomer gewoon een abo bij Ionity zelf denk ik voor de rit naar Spanje. Jammer want zo een pass werkt net iets sneller dan de app maar op die paar seconden komt het nu ook weer niet aan. Zelfs als mijn pass weer geactiveerd geraakt voorspel ik na de volgende laadbeurt dezelfde miserie en als de support zo brak is dan houdt het voor mij gewoon op. Voor die 7€ minder hoef ik al die miserie niet...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goedemiddag,
Het probleem is niet uw betaal- of kaartmethode, maar eerder een tijdelijk technisch probleem.
Het saldo wordt uitsluitend betaald via de betalingslink die u in de e-mail ontvangt. Het is voor ons dus onmogelijk om vanuit de applicatie geld van je kaart af te schrijven.
We hebben een probleem geïdentificeerd dat momenteel wordt opgelost.
Deze oplossing kan enkele weken duren, wat betekent dat er in de toekomst andere transacties op betaling wachten.
Daarom zal er op dit moment geen directe betaling plaatsvinden, maar alleen via een link.
Oké. Storend, maar hoopvol.PeterZ(on) schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:01:
[...]
Ik kreeg al weer snel bericht (zie hieronder) maar veel wijzer wordt je er niet van. Lijkt wel AI antwoord. Maar ik wil weten waarom die pas plotseling niet meer werkte en of dat straks weer gebeurd, dus maar weer een email gestuurd.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goedemiddag,
Het probleem is niet uw betaal- of kaartmethode, maar eerder een tijdelijk technisch probleem.
Het saldo wordt uitsluitend betaald via de betalingslink die u in de e-mail ontvangt. Het is voor ons dus onmogelijk om vanuit de applicatie geld van je kaart af te schrijven.
Deze oplossing kan enkele weken duren, wat betekent dat er in de toekomst andere transacties op betaling wachten.
Daarom zal er op dit moment geen directe betaling plaatsvinden, maar alleen via een link.
Hoopvol dat toekomstige abo's en transacties niet geblokkeerd worden.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik kreeg dan weer een iets ander antwoord:PeterZ(on) schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:01:
[...]
Ik kreeg al weer snel bericht (zie hieronder) maar veel wijzer wordt je er niet van. Lijkt wel AI antwoord. Maar ik wil weten waarom die pas plotseling niet meer werkte en of dat straks weer gebeurd, dus maar weer een email gestuurd.
Goedemiddag,
Excuses voor het ongemak, maar dank voor uw melding.
U kunt het beste uw situatie incl. print screens in het Nederlands of Engels kenbaar maken aan het e-mailadres : support@rcipay.freshdesk.com
Het probleem van niet kunnen afschrijven heeft waarschijnlijk te maken met de tweetrapsverificatie van uw VISA credit card. Dit is alleen van toepassing bij laadsessies en niet bij het maandelijkse abonnement (dat wordt als maandelijkse vaste incasso afgeschreven). Ik vrees dat Master card hetzelfde werkt als VISA.
Tot er een oplossing is zou ik de Charge Pass even niet gebruiken.
Vraag heb ik nu ook aan support gestuurd. Afwachten dus.
Ook weer een (AI?) antwoord waar je niets aan hebt. Aan de oplossing werken ze nu al maanden zonder dat het is opgelost, hoe lang moet je die laadpas dan wel niet gebruiken.Harrie van Til schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:51:
[...]
Ik kreeg dan weer een iets ander antwoord:
Excuses voor het ongemak, maar dank voor uw melding.
U kunt het beste uw situatie incl. print screens in het Nederlands of Engels kenbaar maken aan het e-mailadres : support@rcipay.freshdesk.com
Het probleem van niet kunnen afschrijven heeft waarschijnlijk te maken met de tweetrapsverificatie van uw VISA credit card. Dit is alleen van toepassing bij laadsessies en niet bij het maandelijkse abonnement (dat wordt als maandelijkse vaste incasso afgeschreven). Ik vrees dat Master card hetzelfde werkt als VISA.
Tot er een oplossing is zou ik de Charge Pass even niet gebruiken.
Vraag heb ik nu ook aan support gestuurd. Afwachten dus.
Dat het abo wel kan worden geïncasseerd heb ik nog niet meegemaakt want ook dat wordt v.z.i.w. niet afgeschreven, alleen daar zie ik verder niets van. Bovendien werd vorig jaar wel een gedeelte van de laadsessies afgeschreven en bij Chargemap lopen de incasso's probleemloos met dezelfde VISA CC. Dus aan de creditcard ligt het m.i. niet.
Ik wacht nog op antwoord na mijn laatste email.
Ik had behoorlijk wat problemen nadat ik erg dure hotelovernachting via ziekteverzekering onmiddellijk van de credit kaart zag verdwijnen in Mei 2024.
Geen zicht dat dat het probleem was ( zo bleek later na analyse )maar Ionity paal sloeg meermaals af.
Na een vijftal keer hield de wagen Ssangyong Korando het ook geheel voor bekeken.
Na een zware operatie had ik persoonlijk de moed even vol en belde de Ionity diensten.
Die hebben me verschillende malen op een paal geactiveerd terwijl de wagen zelf kuren bleef krijgen.
Op bepaald moment zag de medewerker het ook echt niet meer zitten en raadde hij me pechhulp aan.
Een laatste gratis laadsessie die hij me aanbood liet de wagen geheel als bij wonder vollopen.
Ik ben die man en het merk wel heel erg dankbaar geweest.
De opgebelde depanneur stond er al bij en beloofde zelfs niet weg te rijden alvorens ik volgeladen zou zijn.
Veel geluk bij ongeluk dus ...
Franse hoffelijkheid ten top.
Als je zo'n extra hulp ondervond blijft de merknaam Ionity wel aangenaam verder zinderen.
Thuisgekomen van Parijs tot in rand rond Brussel op 1 volle lading maar aan 90 km/u is ook gelukt.
Nu heb ik ook de mobilize app en hier een creditcard aan gekoppeld. Wat zijn dan nu precies de redenen waarom dit niet meer werkt? Is dit bij iedereen zo?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Nee hoor, afgelopen weekend meerdere keren geladen met de Mobilize pas. Ik heb wel een mastercard eraan gekoppeld, degene met problemen lijken alemaal visa te hebben.Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:28:
Wij zijn van plan om volgende week vrijdag naar Frankrijk te rijden (mei vakantie) het idee was om dit deels met IONITY te doen en deels tesla.
Nu heb ik ook de mobilize app en hier een creditcard aan gekoppeld. Wat zijn dan nu precies de redenen waarom dit niet meer werkt? Is dit bij iedereen zo?
De redenen zijn "onnavolgbaar". Als je @PeterZ(on) hoort dan gaat het mis als de creditcard via de app een vestiging/authorizatie moet sturen. Maar raar genoeg is dat bij andere credit cards cq andere mensen met hetzelfde merk credit card geen probleem.Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:28:
Wij zijn van plan om volgende week vrijdag naar Frankrijk te rijden (mei vakantie) het idee was om dit deels met IONITY te doen en deels tesla.
Mijn mobilize pas doet het volgens mij nog maar ik heb hem sinds februari niet gebruikt dus helemaal zeker weten doe ik dat niet.
je moet overigens nog wel het "intense" abonnement afsluiten, dat Gaat in de app. Anders heb je de ionity korting niet.
Wat ik zou doen: paar dagen van te voren intense abbonement afsluiten en dan een laadsessie ergens in de buurt proberen. Dat hoeft geen ionity te zijn, kan gewoon AC zijn. Enkel om te testen "of de boel niet geblokkeerd is".
Als het dan niet werkt kan je nog rustig thuis een abonnement bij inotiy zelf nemen. Is paar euro duurder en je hebt dan geen fysieke pas, maar je hebt in ieder geval wel fikse korting.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Heb inderdaad ook een visa van de ANWB. Deze vereist inderdaad een 3D secure wachtwoord als extra controle.jouwheld schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:38:
[...]
Nee hoor, afgelopen weekend meerdere keren geladen met de Mobilize pas. Ik heb wel een mastercard eraan gekoppeld, degene met problemen lijken alemaal visa te hebben.
@Stefannn ik heb inmiddels het abonnement afgesloten. Ik kan echter nergens prijzen zien wat je moet betalen bij Ac palen. De Renault app biedt dit niet aan en de mobilizes app moet je een Renault invoeren om verder te kunnen.
[ Voor 22% gewijzigd door Possible op 09-04-2025 15:01 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Mijn advies op basis van diverse internationale ritten in de afgelopen jaren: mijd AC palen zoveel mogelijk. Ik laad alleen nog DC snel langs de autoweg, bijvoorbeeld ook kort voordat ik op een verblijfslocatie aankom. Steeds voor €0,39 per kWh en zonder gezeur. Alleen als ik lang op één locatie verblijf zonder snellader in de omgeving, laad ik nog AC. Altijd duurder en vaak gedoe.Possible schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:46:
[...]
Heb inderdaad ook een visa van de ANWB. Deze vereist inderdaad een 3D secure wachtwoord als extra controle.
@Stefannn ik heb inmiddels het abonnement afgesloten. Ik kan echter nergens prijzen zien wat je moet betalen bij Ac palen. De Renault app biedt dit niet aan en de mobilizes app moet je een Renault invoeren om verder te kunnen.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.