PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hoe heb jij dat afgesloten? Via de app van Renault?PeterZ(on) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:32:
Vanmorgen weer het Mobilize Intense abo afgesloten voor de komende vakantie. Kennelijk hebben ze nog steeds problemen met mijn betaling zoals ook bij vele anderen. E.a.a. is te lezen op goingelectric. Voor de zekerheid even geladen bij een Ionity in de buurt, stond niet in de app net als die bij Baraque Fraiture ook niet, maar de afgerekende prijs was wel juist.
Het gekke was dat ik na die laadsessie direct een email kreeg dat de betaling niet was gelukt, en kon dat doen via een betalingslink. Echter de kosten van het abo stond niet in die email. Voorlopig dus een gratis abo want ook de vorige vakantie heb ik die niet betaald v.z.i.w.. Nog steeds een rommeltje daar met voordeel klant.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Via de Mobilze app van Renault. Tot voor kort kon dat zonder VIN van een Renault in te vullen maar dat is nu verplicht naar het schijnt.TeslaNerd schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Hoe heb jij dat afgesloten? Via de app van Renault?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tweakers-tip: google de vin van een renault zoe op internet en jij kan door naar het volgende level 🥳PeterZ(on) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Via de Mobilze app van Renault. Tot voor kort kon dat zonder VIN van een Renault in te vullen maar dat is nu verplicht naar het schijnt.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb zelf ook een hoop ellende met betalingen bij Mobilize Intense... kan je de link delen van die info bij goingelectric, kan het zo snel niet vinden.PeterZ(on) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:32:
Vanmorgen weer het Mobilize Intense abo afgesloten voor de komende vakantie. Kennelijk hebben ze nog steeds problemen met mijn betaling zoals ook bij vele anderen. E.a.a. is te lezen op goingelectric. Voor de zekerheid even geladen bij een Ionity in de buurt, stond niet in de app net als die bij Baraque Fraiture ook niet, maar de afgerekende prijs was wel juist.
Het gekke was dat ik na die laadsessie direct een email kreeg dat de betaling niet was gelukt, en kon dat doen via een betalingslink. Echter de kosten van het abo stond niet in die email. Voorlopig dus een gratis abo want ook de vorige vakantie heb ik die niet betaald v.z.i.w.. Nog steeds een rommeltje daar met voordeel klant.
Waarschijnlijk was het deze https://www.goingelectric...&t=93062&hilit=abrechnung maar het bericht wat ik gelezen had was recent, begin dit jaar dacht ik. Had gezocht omdat ik werd verzocht de opstaande/niet inbare rekening te voldoen.BaSsDruM schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Ik heb zelf ook een hoop ellende met betalingen bij Mobilize Intense... kan je de link delen van die info bij goingelectric, kan het zo snel niet vinden.
De pas werkt voor mij prima en dat is voor mij het belangrijkste, achteraf betalen is voor mij geen probleem, eerder voor hen.
Achteraf betalen is voor mij ook geen probleem, echter krijg ik een overzicht van laadsessies welke niet klopt, en een betaallink van honderden euro's zonder verdere factuur. Of ik ff wil betalen, en verzoek om mij een kloppend laadoverzicht of überhaupt een factuur te sturen wordt niet op gereageerd. Telefonisch meerdere malen geprobeerd te bereiken, maar dat is ook onbegonnen werk (de juiste afdeling is er nooit en belt niet terug). Ik ben echt niet te beroerd om te betalen (in tegendeel), maar dan ga ik wel pas betalen na ontvangst een kloppende factuur.PeterZ(on) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:21:
[...]
Waarschijnlijk was het deze https://www.goingelectric...&t=93062&hilit=abrechnung maar het bericht wat ik gelezen had was recent, begin dit jaar dacht ik. Had gezocht omdat ik werd verzocht de opstaande/niet inbare rekening te voldoen.
De pas werkt voor mij prima en dat is voor mij het belangrijkste, achteraf betalen is voor mij geen probleem, eerder voor hen.
Oh dat is dan wel een probleem als de rekening niet klopt. Ik heb alle laadsessie genoteerd op mijn overzicht en daarvan was een gedeelte wel afgerekend en een gedeelte niet maar het klopte wel tot op de cent. Raar is wel dat de ene sessie wel kan worden geïncasseerd en de andere weer niet.BaSsDruM schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:33:
[...]
Achteraf betalen is voor mij ook geen probleem, echter krijg ik een overzicht van laadsessies welke niet klopt, en een betaallink van honderden euro's zonder verdere factuur. Of ik ff wil betalen, en verzoek om mij een kloppend laadoverzicht of überhaupt een factuur te sturen wordt niet op gereageerd. Telefonisch meerdere malen geprobeerd te bereiken, maar dat is ook onbegonnen werk (de juiste afdeling is er nooit en belt niet terug). Ik ben echt niet te beroerd om te betalen (in tegendeel), maar dan ga ik wel pas betalen na ontvangst een kloppende factuur.
Had ik ook.BaSsDruM schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:33:
[...]
Achteraf betalen is voor mij ook geen probleem, echter krijg ik een overzicht van laadsessies welke niet klopt, en een betaallink van honderden euro's zonder verdere factuur. Of ik ff wil betalen, en verzoek om mij een kloppend laadoverzicht of überhaupt een factuur te sturen wordt niet op gereageerd. Telefonisch meerdere malen geprobeerd te bereiken, maar dat is ook onbegonnen werk (de juiste afdeling is er nooit en belt niet terug). Ik ben echt niet te beroerd om te betalen (in tegendeel), maar dan ga ik wel pas betalen na ontvangst een kloppende factuur.
Heb ze de onjuiste sessies gemaild met verzoek ze te corrigeren en dat ik daarna zou betalen. En zo geschiedde. Wacht nu wel nog steeds op een factuur.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik denk dat dat de komende minimaal 10 jaar wel gaat meevallenfisherman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:07:
[...]
De verwachting is dat niet iedereen in de toekomst meer een auto heeft. Eigenlijk net zoals vroeger. Je ziet het al met veel nieuwe wijken. In de stad waar ik woon worden 2 nieuwe wijken gebouwd die compleet autovrij worden. Ook hebben veel mensen geen eigen oprit om te laden.
Je merkt aan alles dat exclusief gebruik maken van een auto in de nabije toekomst voor velen niet meer weggelegd is en daar is helemaal niets mis mee. Een van de stappen van de overheid zal natuurlijk zijn om mensen uit een ICE te dwingen, maar uiteindelijk ook fiscale voordelen te veranderen in fiscale nadelen voor zakelijke rijders, aangezien de helft van de nieuwe auto's zakelijk gereden wordt. Van de andere helft is ook 40% niet in bezit. De rest behoort tot de groep die in de toekomst nog een eigen auto zal hebben. Er zullen wel goede alternatieven komen. Beter OV en deelauto's op bepaalde centraal gelegen knooppunten.
De opzet was eigenlijk om uitvoerig te pauzeren, om zo geen onnodige wachttijden te hebben en geen temperatuurproblemen. Prima gelukt op de heenreis. Al vallen de temperatuurproblemen buiten de zomer mij erg mee.
Op de heenreis had ik een half uur vertraging omdat Shell Recharge mijn laadpas ineens op privaat gebruik had gezet, waardoor ik niet meer publiek kon laden. Geen idee waarom. Ik dacht dat er iets was met de laadpaal. Uiteindelijk heb ik via Vattenfall bij Shell geladen. Ben benieuwd wat dat gaat kosten. Laden bij Shell was nodig omdat ik wat extra moest doen in de morgen. Als er geen gedoe was geweest, had het bij vijf minuten kunnen blijven. Maar helaas. De rest via Elbizz geladen.
Eerste beoogde laadstop was Brussel. Parkeren in Brussel centrum is met een elektrische auto niet moeilijk. Verschillende plekken gezien die beschikbaar waren. Ook enkele geiced, vooral in de ambassadewijk. Precies tussen de Kathedraal en de Grote Markt geparkeerd en geladen. Lekker gegeten en de omgeving bekeken, en na iets meer dan vier uur weer vertrokken.
Naar Sedan gereden. Dat viel een beetje tegen, door de hoogteverschillen. In Charleville-Mezieres daarom even aan de snellader gehangen en nog wat boodschappen gedaan bij Carrefour.
In Sedan de nacht doorgebracht. Handig om een stepje mee te hebben, want de lader was niet echt om de hoek. Daar ook een uurtarief moeten betalen. Geen idee hoe duur dat gaat worden. Er waren geen alternatieven voor de laadpaal (ook omdat de Shell-kaart niet werkte). Ik weet ook niet of dat de hele nacht doorloopt. In ieder geval stimuleert zo’n regeling niet om in de daluren te laden. In de morgen daarom vroeg naar de bakker gegaan en gelijk even de auto ontkoppeld. Binnendoor naar Metz gereden.
Laden in Metz is ook goed geregeld: een snellader aan de rand van het centrum, op 5-10 minuten lopen van de Kathedraal. Ideaal. Ik had niet helemaal door dat de auto ernaast klaar was met laden. Uiteindelijk kwam ik daar via de app achter. De laadpaal was niet stil dus ik durfde hem niet zomaar los te halen. Achteraf zou hij dan vergrendeld moeten zijn, maar zo vaak laad ik niet bij een snellader.
De lader in Toul is ook ideaal: ook op loopafstand van oude centrum/ Kathedraal zit een Lidl, waar je met 80 Kw kunt snelladen.
In Nancy heb ik niet geladen, omdat bleek dat je van zaterdagavond zes uur tot maandagmorgen tien uur gratis op straat kon staan. De laadpalen in Nancy staan vooral in parkeergarages. Vanwege de opties van Toul en Metz is dat geen probleem, vond ik. Achteraf gezien hadden we ook nog even boodschappen kunnen doen bij de LeClerc, en daar bijladen.
Vanwege ziekte van reisgenoot hebben we de terugweg grotendeels met snelladen gedaan.
Wel vrij rustig gereden en het eerste stuk van Toul naar Charleville binnendoor. Gezien de ziekte had ik beter via Maastricht kunnen gaan, maar ik wilde het plein van Charleville Mezieres graag zien. Was ook de moeite waard. De laders op de parkeerplek waren echter erg traag. Daar kun je niet op rekenen dus. Gelukkig hadden we nog even boodschappen gedaan en bij de Carrefour snelgeladen.
Op de terugweg stond de inschatting net vóór Charleroi op 240 km range. In Gerrepines (bij Charleroi) zit een snellader vlakbij een outlet-centrum. Ik ben er niet geweest, want moest even wat mails wegwerken.
Vandaar in één keer doorgereden naar Capelle aan den IJssel. Het precieze aantal kilometers weet ik niet meer ( ik weet niet of ik dat kan achterhalen zonder te betalen voor de app) maar in Dordrecht moesten we omrijden, dus het moet ruim meer dan 200 km geweest zijn.
Ook de derde keer snelladen aan het einde van de dag ging op volle snelheid. Die is met een e-golf niet hoog, maar goed. Kennelijk als je rond de 100/110 rijdt, en de buitentemperatuur is niet te hoog, kun je gerust drie keer snelladen.
Omdat ik nog kilometers over heb voor de leaseperiode, overweeg ik zoiets nog een keer te doen. Het is in ieder geval heel goed bevallen. Ik had zelf gedacht dat het ingewikkelder zou zijn, maar het viel me uiteindelijk ook alles mee. Zelfs een laadpauze van 35 minuten is zo om als je wat kunt werken. Al geef ik toch de voorkeur aan laden in combinatie met een stad bekijken.
10-mrt. 20:49 10-mrt. 21:04 Abram van Rijckevorselweg 8, Capelle aan den IJssel, NL 9,37 EUR 7,44
10-mrt. 17:26 10-mrt. 18:03 Chaussée de Philippeville 211, Gerpinnes, BE 17,60 EUR 13,62
10-mrt. 15:30 10-mrt. 16:12 Parking Av Gustave Gailly, Charleville-Mezières, FR 3,00 EUR 2,29
10-mrt. 14:49 10-mrt. 15:15 Centre Commercial La Croisette, Charleville Mezieres, FR 17,17 EUR 9,30
10-mrt. 10:43 10-mrt. 11:16 Rue Paul Keller, Toul, FR 13,68 EUR 6,47
08-mrt. 15:01 08-mrt. 15:59 Place de la Préfecture, Metz, FR 22,00 EUR 11,66
07-mrt. 20:31 07-mrt. 20:50 Centre Commercial La Croisette, Charleville Mezieres, FR 12,20 EUR 6,68
07-mrt. 13:14 07-mrt. 18:05 19 Rue de la Montagne, Brussel, BE 29,64 EUR 16,78
7/8 mrt Sedan PM PM
7 mrt Shell Nederland PM
Thuis volladen 06 mrt 35 EUR 10
Ander quote je een bericht uit 2021, we zitten in 2025 hè.Aldusso schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:42:
Ik denk dat dat de komende minimaal 10 jaar wel gaat meevallen
Leuk verslag!DDDikkiedik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:01:
Met de e-golf op reis is makkelijker dan ik had gedacht. Zolang alles werkt althans.
Vraag mij alleen wel iets af;
Waarom heb je niet wat langer aan de snellader gehangen zodat je 20 km verderop niet meer hoeft te laden bij de overnachting?DDDikkiedik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:01:
Naar Sedan gereden. Dat viel een beetje tegen, door de hoogteverschillen. In Charleville-Mezieres daarom even aan de snellader gehangen en nog wat boodschappen gedaan bij Carrefour.
In Sedan de nacht doorgebracht. Handig om een stepje mee te hebben, want de lader was niet echt om de hoek.
Dit is ook in de regel mijn voorkeur maar als het een beetje 'gedoe' begint te worden dan zoek ik toch een snellader op die ik dan kan gebruiken voor of na het bezoek aan een plek.DDDikkiedik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:01:
Al geef ik toch de voorkeur aan laden in combinatie met een stad bekijken.
Hoe dan ook, benieuwd naar je volgende trip, deze verslagen zijn de kers op de taart in dit topic.
Maar achteraf zou het als je de tijd in Sedan heen en weer meerekent ook prima via de snellader hebben gekund.
Een volgende keer plan ik niet op afstand, maar op ABRP. Die houdt rekening met de hoogteverschillen. Dat scheelt zo 60 kilometer range, merk ik.
Ah ok, my bad, wist niet dat je de trip zonder snelladen wilde doen.DDDikkiedik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:45:
Omdat de planning zo bedoeld was dat ik zonder snelladen in Metz kon komen (iedere etappe was bedoeld om in één keer af te leggen) en dat de reis zo min mogelijk oponthoud zou hebben. En op een gegeven moment waren de boodschappen binnen.
Zonder snellader ergens komen is wel een leuke uitdaging, maar toen ik dat verhaal over dat stepje las schaarde ik dat o.a. onder het kopje 'gedoe'.
Ach ja, lessons learned zullen we maar zeggen, wist je ook niet van tevoren.DDDikkiedik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:45:
Maar achteraf zou het als je de tijd in Sedan heen en weer meerekent ook prima via de snellader hebben gekund.
ABRP is een leuke tool maar als je een bepaalde trip eenmaal gedaan hebt weet je wel dat er hier en daar wat haken en ogen aan kunnen zitten, anticiperen voor de volgende keer. Naar Frankrijk toe hoef je eigenlijk niet eens meer te plannen, flinke dichtheid aan snelladers. Tenzij je ze wilt vermijden.DDDikkiedik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:45:
Een volgende keer plan ik niet op afstand, maar op ABRP. Die houdt rekening met de hoogteverschillen. Dat scheelt zo 60 kilometer range, merk ik.
Ik denk dat het feest met de Mobilze laadpas voor niet Renault bezitters voorbij is. Bij mijn vierde laadsessie vandaag in Frankrijk ineens een melding dat ik niet geautoriseerd was om te laden, en ook later niet niet meer. Ik zie in mijn account ook geen laadhistorie meer. Mailtje gestuurd en heel snel antwoord en een verwijzing naar een heel lang stuk met voorwaarden e.d.. Maar nog geen echt antwoord, maar ik vrees dat dit het einde is van deze laadpas voor niet Renault bezitters.PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:27:
Vandaag vertrokken naar Spanje en heb voor elke laadsessie een email gekregen om zelf het bedrag over te maken. Gek dat het dan wel via mijn CC werkt maar dat zij het niet zelf kunnen. Vorige keer kreeg ik een totaal rekening om te betalen, is toch handiger dan voor elke sessie.
Mijn transacties van vorige week staan er nog in, mijn 'subscription' loopt nog 2 weken, maar was al door mijzelf gecancelled (zodat die niet renewed als ik 'm niet nodig heb).PeterZ(on) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Ik denk dat het feest met de Mobilze laadpas voor niet Renault bezitters voorbij is.... maar ik vrees dat dit het einde is van deze laadpas voor niet Renault bezitters.
We gaan 't zien, na het einde van de cheape Circle-K deal zou dit ook wel zuur zijn.
Mijn abo staat ook nog gewoon in de app met de correcte einddatum. Is wel jammer dat het niet meer werkt.markjanssen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:03:
[...]
Mijn transacties van vorige week staan er nog in, mijn 'subscription' loopt nog 2 weken, maar was al door mijzelf gecancelled (zodat die niet renewed als ik 'm niet nodig heb).
We gaan 't zien, na het einde van de cheape Circle-K deal zou dit ook wel zuur zijn.
Kreeg je de melding enkel bij het laden? En heb je (ondanks dat je geen Renault hebt) wel een VIN van een Renault opgegeven?PeterZ(on) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Ik denk dat het feest met de Mobilze laadpas voor niet Renault bezitters voorbij is. Bij mijn vierde laadsessie vandaag in Frankrijk ineens een melding dat ik niet geautoriseerd was om te laden, en ook later niet niet meer. Ik zie in mijn account ook geen laadhistorie meer. Mailtje gestuurd en heel snel antwoord en een verwijzing naar een heel lang stuk met voorwaarden e.d.. Maar nog geen echt antwoord, maar ik vrees dat dit het einde is van deze laadpas voor niet Renault bezitters.
Bij het aanmaken van het account kon ik al niet meer om het invullen van een VIN heen dus heb ik die van een willekeurige ZOE gepakt. Alleen kan ik nu dus al niet meer aanmelden in de app. "Er is een fout opgetreden. Serverfout. Probeer het opnieuw"
Dus misschien is dit een ander probleem met de app, of ze hebben mijn account geblokkeerd. Maar dan wel zonder enige communicatie.
Edit: Die fout was van korte duur, ik kan wel weer aanmelden. Alleen wil niet alles binnen de app goed laden.
[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 13-03-2025 08:22 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Misschien heeft iemand anders datzelfde 'willekeurige Zoe' VIN weer gebruikt. Zoals bijvoorbeeld de rechtmatige eigenaar van die auto, die ook ineens werd geblokkeerd nadat jij hun VIN invoerde in jouw app.Headshot_NL schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:19:
[...]
Kreeg je de melding enkel bij het laden? En heb je (ondanks dat je geen Renault hebt) wel een VIN van een Renault opgegeven?
Bij het aanmaken van het account kon ik al niet meer om het invullen van een VIN heen dus heb ik die van een willekeurige ZOE gepakt. Alleen kan ik nu dus al niet meer aanmelden in de app. "Er is een fout opgetreden. Serverfout. Probeer het opnieuw"
Dus misschien is dit een ander probleem met de app, of ze hebben mijn account geblokkeerd. Maar dan wel zonder enige communicatie.
Edit: Die fout was van korte duur, ik kan wel weer aanmelden. Alleen wil niet alles binnen de app goed laden.
Enkel bij het laden, het account had ik vorige jaar al aangemaakt. Ik zie nu in mijn postnl app dat er een brief uit Duitsland onderweg, volgens mij van dezelfde die de laadpas heeft gestuurd. Zou dus zomaar het opzeggen van het account kunnen zijn. Alleen waarom staat dat dan niet in de app.Headshot_NL schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:19:
[...]
Kreeg je de melding enkel bij het laden? En heb je (ondanks dat je geen Renault hebt) wel een VIN van een Renault opgegeven?
Misschien is je nieuwe laadpas onderwegPeterZ(on) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Ik zie nu in mijn postnl app dat er een brief uit Duitsland onderweg, volgens mij van dezelfde die de laadpas heeft gestuurd.
Zou het niet eerder met jouw vreemde betaalproblemen te maken hebben?
Die heb ik nooit gehad en voor zover ik kan zien lijkt mijn pas het nog prima te doen.
Dat de app soms niet op wil starten of delen niet laden is verder normaal bij Renault.
Ik denk hier het mijne van. Iets met dikke ik en zo....Headshot_NL schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:19:
[...]
Bij het aanmaken van het account kon ik al niet meer om het invullen van een VIN heen dus heb ik die van een willekeurige ZOE gepakt.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik verwacht niet dat de eigenaar van deze ZOE ooit deze pas gaat aanvragen, dat weet ik vrij zeker. Er staan genoeg auto's op "de online sloop" waarvan je de VIN kunt gebruiken. Deze auto's komen nooit meer op de weg omdat ze volledig in elkaar zitten.pmiddeld schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Ik denk hier het mijne van. Iets met dikke ik en zo....
Ah, dan kan het kloppen. Het gedrag van de app is dus gelijk aan het gedrag van hun auto'sASW1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Dat de app soms niet op wil starten of delen niet laden is verder normaal bij Renault.
[ Voor 26% gewijzigd door Headshot_NL op 13-03-2025 12:33 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
OK, dan is het wat minder willekeurig dan je doet voorkomen. Dat klinkt al beter.Headshot_NL schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Ik verwacht niet dat de eigenaar van deze ZOE ooit deze pas gaat aanvragen, dat weet ik vrij zeker. Er staan genoeg auto's op "de online sloop" waarvan je de VIN kunt gebruiken. Deze auto's komen nooit meer op de weg omdat ze volledig in elkaar zitten.
Hopelijk, maar dan hebben ze die pas al verstuurd amper na mijn email of uit eigen beweging. Afwachten maar tot ik weer thuis ben want eerder kan ik niet kijken.ASW1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Misschien is je nieuwe laadpas onderweg![]()
Zou het niet eerder met jouw vreemde betaalproblemen te maken hebben?
Die heb ik nooit gehad en voor zover ik kan zien lijkt mijn pas het nog prima te doen.
Ik heb een tweede laadpas ontvangen nadat ik weer een abbo had afgesloten zou bij jou ook het geval kunnen zijn. Ik ben benieuwd of mijn pas begin april het nog gaat doen, als het inderdaad voorbij is met de pret moet ik mijn abbo maar gaan stopzetten.PeterZ(on) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:01:
[...]
Hopelijk, maar dan hebben ze die pas al verstuurd amper na mijn email of uit eigen beweging. Afwachten maar tot ik weer thuis ben want eerder kan ik niet kijken.
Kreeg zojuist een bericht van hen en het gaat om problemen met de betaling, alleen of die het daarom niet meer doet vertellen ze niet. Die post die eraan komt blijft ook onduidelijk want daar hebben ze het niet over. Kreeg nu wel een betaallink voor alle laadsessies. Die ga ik straks maar eens betalen en kijken of ik dan weer kan laden met de pas. Hier in Spanje is het niet zo'n punt. Voorlopig gratis laden bij de Parador.🙂jouwheld schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:05:
[...]
Ik heb een tweede laadpas ontvangen nadat ik weer een abbo had afgesloten zou bij jou ook het geval kunnen zijn. Ik ben benieuwd of mijn pas begin april het nog gaat doen, als het inderdaad voorbij is met de pret moet ik mijn abbo maar gaan stopzetten.
Ouch. Dank voor het mededelen.PeterZ(on) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Ik denk dat het feest met de Mobilze laadpas voor niet Renault bezitters voorbij is. Bij mijn vierde laadsessie vandaag in Frankrijk ineens een melding dat ik niet geautoriseerd was om te laden, en ook later niet niet meer. Ik zie in mijn account ook geen laadhistorie meer. Mailtje gestuurd en heel snel antwoord en een verwijzing naar een heel lang stuk met voorwaarden e.d.. Maar nog geen echt antwoord, maar ik vrees dat dit het einde is van deze laadpas voor niet Renault bezitters.
Dan ga ik dus in ieder geval mijn abbonement beëindigen.
Mhh… of de vin van een kennis met een Zoë “lenen”.
Anyway.. abbonement bij ionity werkt ook, en die extra abonnement kosten zijn voor 1 vakantie geen probleem.
Ik was echter wel mega blij met de fysieke pas.
Eerder bericht in dit forum dat ionity ook met fysieke pas komt, maar daar zie ik op de website nog niks van.
Helaas
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Oh.. toch nog hoop.PeterZ(on) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:25:
[...]
Kreeg zojuist een bericht van hen en het gaat om problemen met de betaling, alleen of die het daarom niet meer doet vertellen ze niet. Die post die eraan komt blijft ook onduidelijk want daar hebben ze het niet over. Kreeg nu wel een betaallink voor alle laadsessies. Die ga ik straks maar eens betalen en kijken of ik dan weer kan laden met de pas. Hier in Spanje is het niet zo'n punt. Voorlopig gratis laden bij de Parador.🙂
Ik zal de betalingen eens checken.
Eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Daarin ook de zinnen:
Gezien het hoge aantal openstaande rekeningen, informeren we je dat je Charge Pass tijdelijk gedeactiveerd werd.
Wanneer we de betaling ontvangen, zullen we je Charge Pass onmiddellijk heractiveren.
Ik vermoed dat dat hier ook het geval is.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
We hebben reeds meerdere vakanties gedaan met de e-niro en dat beviel erg goed. Voor deze langere trip leek het ons wel een goed en prettig idee om een granny charger mee te nemen voor noodgevallen.
Nu is de keuze reuze en ik vroeg me dan ook af of mensen hier bepaalde merken/lengte/functies aanraden.
Kan ik wegkomen met een 5/6 meter kabel of is 10 eigenlijk wel het minimum? Ruimte in de auto is helaas beperkt dus een haspel oid is geen optie.
Ik had de volgende 2 op het oog omdat het starten met 6A laden met wel verstandig lijkt voor de zekerheid aangezien ik het vakantiehuisje graag intact wil laten.
https://evplug.eu/collect...Kl0JAu3vBQGEaAvzIEALw_wcB
Eigenlijk elke granny die je kunt instellen is goed. Vooral op plekken waar het vermogen beperkt is wil je langzaam kunnen laden. Het duurt natuurlijk erg lang maar als je ergens een nacht en een dag staat kom je een heel eind.Wholesome schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:34:
Ben van plan om komende 3 maanden door Italie en Kroatie te gaan touren met mijn gezin in een kia e-niro.
We hebben reeds meerdere vakanties gedaan met de e-niro en dat beviel erg goed. Voor deze langere trip leek het ons wel een goed en prettig idee om een granny charger mee te nemen voor noodgevallen.
Nu is de keuze reuze en ik vroeg me dan ook af of mensen hier bepaalde merken/lengte/functies aanraden.
Kan ik wegkomen met een 5/6 meter kabel of is 10 eigenlijk wel het minimum? Ruimte in de auto is helaas beperkt dus een haspel oid is geen optie.
Ik had de volgende 2 op het oog omdat het starten met 6A laden met wel verstandig lijkt voor de zekerheid aangezien ik het vakantiehuisje graag intact wil laten.
Ik kan je aanraden om gewoon een verlengsnoer mee te nemen van 10 meter, daarmee kom ik altijd uit de voeten. Wel zorgen voor een goed merk en eventueel niet op het volle vermogen laden tijdens gebruik van een verlengsnoer. Hier nooit problemen gehad met een 10 meter brennenstuhl verlengsnoer met 1.5mm aders. Liever 2.5mm maar dat is geen harde eis. Het gaat vaak mis in de stekkers en niet in het snoer zelf.
Het valt een beetje buiten de scope van dit topic maar een prima granny kun je zo van marktplaats halen, daar staan er veel van alle bekende automerken . Hele hordes leaserijders vergeten dat ding in te leveren en die komen een jaar later dan weer achter de kerstspullen vandaan.Wholesome schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:34:
Ben van plan om komende 3 maanden door Italie en Kroatie te gaan touren met mijn gezin in een kia e-niro.
Nou ik ben benieuwd, zojuist alles betaald en als de kaart het weer doet zou mooi zijn, Ik heb eigenlijk nog niet alle e-mailtjes gelezen dus ben die informatie (nog) niet tegengekomen. Ga ik op mijn eindbestemming maar eens doen. Ik ben iig niet de enige die deze problemen heeft. Blijft nog de vraag wat de inhoud van die brief uit Duitsland is. Al met al lijkt dus meer een betalingsprobleem dan dat ze klanten zonder Renault willen skippen.Harrie van Til schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:10:
Ik had na meerdere betalingen die in december en januari niet gelukt waren via Mobilize (lag aan hun, niet aan mijn credit card) ook een mail met betaallink en overzicht gemiste betalingen.
Daarin ook de zinnen:
Gezien het hoge aantal openstaande rekeningen, informeren we je dat je Charge Pass tijdelijk gedeactiveerd werd.
Wanneer we de betaling ontvangen, zullen we je Charge Pass onmiddellijk heractiveren.
Ik vermoed dat dat hier ook het geval is.
Eerste stop Brohltal West: Ionity (mijn favoriet). 3/6 stalls waren vrij. 1 stuk, een Mini schoof net voor mij aan, dus ik met geluk de laatste plek. Start laadsnelheid 164 kW, waar ik 210+ gewend ben bij Ionity. Zakte in naar 105 kW en toen deze boven de 70% zelfs naar 90kW zakte met 71% accu afgesloten.
:strip_exif()/f/image/fNPvgy4duvI3yHBvaX1HURZt.jpg?f=fotoalbum_large)
Tweede stop Bruchstal, wederom Ionity. 6 stalls allemaal bezet, twee laders niet in bedrijf. Erachter echter twee 150 kW laders van ENBW. Deze gepakt en onmiddellijk 145 kW strak laden met maar 1 kant bezet. Ook 2 50 kW laders vrij overigens.
Toch kozen meerdere auto’s om daar voor de 350 kW Ionity laders te wachten... Werd met 135 kW geladen op de Ionity palen, dus de goede keus gemaakt. 😅
Maak me zorgen over deze zomer als het nu op een woensdag in maart al zo druk is bij de Ionity’s.
:strip_exif()/f/image/H8iFDpYCOMY0101OTnJXX2wo.jpg?f=fotoalbum_large)
Derde stop: Illertissen wederom Ionity. 3/6 stalls bezet, 165 kW. Allemaal Tesla SUC ernaast , echt een groot laadplein met faciliteiten.
:strip_exif()/f/image/TGmZQXR8Yx1ceHn24isQMTql.jpg?f=fotoalbum_large)
Wilde nog even optoppen voor de bestemming. Virta 8/8 stalls vrij, moet je blijkbaar eerst een app installeren. 🙈
Een modern ogende Siemens paal er tegenover gepakt CCS laden met maar 12,5 kW… 🫣
Toen maar 1,5 km doorgereden. Ekostrom 400 kW paal, eerste waar mijn Travelcard geen sjoege gaf. At ook CC, dus kunnen optoppen en naar Obergurgl gereden.
Begonnen met 150, maar zakte na minuut al naar 92 kW. Uit pure irritatie met paar minuten afgebroken en gauw doorgereden.
:strip_exif()/f/image/A8TCFmvA4H2Oww1sxy33p1iO.jpg?f=fotoalbum_large)
In Obergurgl prima laadfaciteiten. Tiwag lader 10,5 kW, starten met app uit de Apple store, waar ik op de bestemming WEL alle tijd voor had. 0,36 euro per kWh in hartje centrum. Veel hotels hebben ook eigen laadfaciliteiten. Mijn hotel zelfs 3 laadpalen. Prima ontwikkelingen, die optoppen voor de bestemming niet meer nodig maken.
:strip_exif()/f/image/zvJ7JEQGbQQ8faIUa7X5X9Tc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat bedoelde ik laatst ook al, direct aan autobahn is het niet ruim met de snelladers. Beter een autohof nemen denk ik. In Frankrijk zijn er denk ik meer laders, heb nog nooit hoeven wachten, hoewel het deze reis toch ook weer merkbaar drukker is geworden dan voorgaande keren.Azqi schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:41:
Deze woensdag Arnhem naar Obergurgl in Oostenrijk gereden. Samenvatting: Ik was teleurgesteld in de laadsnelheden tijdens de reis en specifiek de drukte bij de palen bij de eerste stops. (Disclaimer: met een 800V auto mijd ik de SUC’s)
Eerste stop Brohltal West: Ionity (mijn favoriet). 3/6 stalls waren vrij. 1 stuk, een Mini schoof net voor mij aan, dus ik met geluk de laatste plek. Start laadsnelheid 164 kW, waar ik 210+ gewend ben bij Ionity. Zakte in naar 105 kW en toen deze boven de 70% zelfs naar 90kW zakte met 71% accu afgesloten.
[Afbeelding]
Tweede stop Bruchstal, wederom Ionity. 6 stalls allemaal bezet, twee laders niet in bedrijf. Erachter echter twee 150 kW laders van ENBW. Deze gepakt en onmiddellijk 145 kW strak laden met maar 1 kant bezet. Ook 2 50 kW laders vrij overigens.
Toch kozen meerdere auto’s om daar voor de 350 kW Ionity laders te wachten... Werd met 135 kW geladen op de Ionity palen, dus de goede keus gemaakt. 😅
Maak me zorgen over deze zomer als het nu op een woensdag in maart al zo druk is bij de Ionity’s.
[Afbeelding]
Derde stop: Illertissen wederom Ionity. 3/6 stalls bezet, 165 kW. Allemaal Tesla SUC ernaast , echt een groot laadplein met faciliteiten.
[Afbeelding]
Wilde nog even optoppen voor de bestemming. Virta 8/8 stalls vrij, moet je blijkbaar eerst een app installeren. 🙈
Een modern ogende Siemens paal er tegenover gepakt CCS laden met maar 12,5 kW… 🫣
Toen maar 1,5 km doorgereden. Ekostrom 400 kW paal, eerste waar mijn Travelcard geen sjoege gaf. At ook CC, dus kunnen optoppen en naar Obergurgl gereden.
Begonnen met 150, maar zakte na minuut al naar 92 kW. Uit pure irritatie met paar minuten afgebroken en gauw doorgereden.
[Afbeelding]
In Obergurgl prima laadfaciteiten. Tiwag lader 10,5 kW, starten met app uit de Apple store, waar ik op de bestemming WEL alle tijd voor had. 0,36 euro per kWh in hartje centrum. Veel hotels hebben ook eigen laadfaciliteiten. Mijn hotel zelfs 3 laadpalen. Prima ontwikkelingen, die optoppen voor de bestemming niet meer nodig maken.
[Afbeelding]
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst lange rit maken met EV, richting Balkan. Ik heb wel bij auto een Granny, zat standaard bij. Maar heb toch maar wat verder gezocht en kwam volgende tegen. Deze kun je ook op een 16a CEE gebruiken indien je die ter beschikking hebt. In mijn geval is dat wel zo, bij me tante kan ik ermee laden. Er zit ook een verloop naar normale stopcontact bij. Is wel iets duurder dan wat jij hebt gevonden.Wholesome schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:34:
Is leuk…SnowBigQ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:20:
[...]
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst lange rit maken met EV, richting Balkan. Ik heb wel bij auto een Granny, zat standaard bij. Maar heb toch maar wat verder gezocht en kwam volgende tegen. Deze kun je ook op een 16a CEE gebruiken indien je die ter beschikking hebt. In mijn geval is dat wel zo, bij me tante kan ik ermee laden. Er zit ook een verloop naar normale stopcontact bij. Is wel iets duurder dan wat jij hebt gevonden.
En je moet doen wat je niet laten kan…
Maar de toegevoegde waarde is mijns inziens “matig”.
- sowieso erg weinig plekken waar een CEE stopcontact is, maar ok… je tante heeft het.
- Maar 1 nacht van 20:00 tot 8:00 op 1 fase granny a 3.6kW levert 43kWh op oftewel 60% van een volle accu van een 72kWh(ish) auto….. als je op locatie niet meer dan de helft van je accu per dag leeg rijdt is dat genoeg.
NB, zijn redelijk wat mensen die om deze reden thuis altijd met granny laden. Dat zou ik dan weer niet doen want de laadverliezen zijn op 3.6kW hoger dan op 11kW (voornamelijk omdat de auto als hij “aan” staat 200W trekt en op de granny 3x zo lang aan moet staan).
Nee klopt je hebt niet overal een CEE. Maar ik ben wel vergeten erbij te vermelden dat er bij ons binnenkort een CEE wordt geplaatst. Dus ik kan het zelf wel vaker gebruiken.Stefannn schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Is leuk…
En je moet doen wat je niet laten kan…
Maar de toegevoegde waarde is mijns inziens “matig”.
- sowieso erg weinig plekken waar een CEE stopcontact is, maar ok… je tante heeft het.
- Maar 1 nacht van 20:00 tot 8:00 op 1 fase granny a 3.6kW levert 43kWh op oftewel 60% van een volle accu van een 72kWh(ish) auto….. als je op locatie niet meer dan de helft van je accu per dag leeg rijdt is dat genoeg.
NB, zijn redelijk wat mensen die om deze reden thuis altijd met granny laden. Dat zou ik dan weer niet doen want de laadverliezen zijn op 3.6kW hoger dan op 11kW (voornamelijk omdat de auto als hij “aan” staat 200W trekt en op de granny 3x zo lang aan moet staan).
Ik zie ook de Tesla Supercharger in Tournus niet meer in ABRP. Wel in de Tesla app.
[ Voor 23% gewijzigd door Zapato op 16-03-2025 17:28 ]
Voor Tesla Superchargers zou ik qua beschikbaarheid eerder uitgaan van wat er in de Tesla-app staat dan in andere apps.Zapato schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:44:
Ik zie dat de Tesla Supercharger in Remouchamps tijdelijk gesloten is. Weet iemand wanneer die weer open gaat? Ik wil er binnenkort laden.
Ik zie ook de Tesla Supercharger in Tournus niet meer in ABRP. Wel in de Tesla app.
In de Tesla app staat Remouchamps ook tijdelijk gesloten, dus dat klopt wel. Omdat deze voor mij redelijk strategisch gelegen is vraag ik me af waarom en tot wanneer? Ik kan hier niets over terugvinden.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Voor Tesla Superchargers zou ik qua beschikbaarheid eerder uitgaan van wat er in de Tesla-app staat dan in andere apps.
Verder zie ik niet alle Tesla Superchargers (non-Tesla) meer in ABRP. Bijvoorbeeld Tournus Frankrijk is geheel verdwenen. Deze staat wel in de app van Tesla. Als ik niet meer kan vertrouwen op ABRP dan heeft het ook weinig zin ABRP nog te gebruiken.
Denk dat het lastig gaat worden om te achterhalen hoe lang het duurt bij een tijdelijke sluiting.Zapato schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:19:
[...]
In de Tesla app staat Remouchamps ook tijdelijk gesloten, dus dat klopt wel. Omdat deze voor mij redelijk strategisch gelegen is vraag ik me af waarom en tot wanneer? Ik kan hier niets over terugvinden.
Verder zie ik niet alle Tesla Superchargers (non-Tesla) meer in ABRP. Bijvoorbeeld Tournus Frankrijk is geheel verdwenen. Deze staat wel in de app van Tesla. Als ik niet meer kan vertrouwen op ABRP dan heeft het ook weinig zin ABRP nog te gebruiken.
Ik kijk soms wel eens naar https://supercharge.info/map maar daar word je vaak ook niet veel wijzer van.
Dan hoop ik dat iemand er notie van maakt op een facebook-groep waar ik wel eens spiek;
VE : Spécial recharge rapide en France -> actu, news, astuces, etc.
Opgezet door de maker (Denis Schoelens) van het welbekende kaartje met alle snelladers van Frankrijk;
https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6
En ondanks dat ik altijd zeg dat een kans een kans is, acht ik de kans heel klein dat je er daar iets over vindt.
Ik ga vrijwel alleen maar naar Frankrijk als ik naar het buitenland ga, heb in den beginne ABRP wel eens gebruikt maar voor mij bleek achteraf dat ik gewoon zonder kan. Ik zie het als een leuk hulpmiddel maar in de praktijk is de waarheid soms toch wat weerbarstiger, nice to have maar zeker niet need to have. Voor mij.
ABRP is voor mij totaal achterhaald. Elke nieuwe EV waar je wat langere afstanden mee kan doen heeft toch wel een laadplanner. En tegenwoordig kun je op de doorgaande routes bij bijna elk benzinestation toch ook snelladen, zeker in Frankrijk waar ik regelmatig doorheen rij.Zapato schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Als ik niet meer kan vertrouwen op ABRP dan heeft het ook weinig zin ABRP nog te gebruiken.
En als ik dan uit nieuwsgierigheid eens kijk wat ABRP op een onbekende route aangeeft, zoals vorige week op een traject door het binnenland, dan durf ik daar toch echt niet op te vertrouwen. Zelf zorg ik voor alternatieve locaties en dat doet ABRP niet. Ja, je kan allerlei voorwaarden instellen maar dan kun je net zo zelf je route plannen.
Maar als je bij een specifieke lader wilt laden omdat je bijv. een Ionity-abo hebt afgesloten, dan wil je dat daar wel op gefilterd kan worden en dat kunnen (v.z.i.w.) de meeste laadplanners in de auto zelf (nog) niet.PeterZ(on) schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:51:
[...]
... Elke nieuwe EV waar je wat langere afstanden mee kan doen heeft toch wel een laadplanner. En tegenwoordig kun je op de doorgaande routes bij bijna elk benzinestation toch ook snelladen, zeker in Frankrijk waar ik regelmatig doorheen rij.
Voor mij hoeft er inderdaad ook niet meer zoals het nu gebeurt een heel laadplan gegenereerd te worden.
Even uitgaande van bovenstaande voorbeeld, je hebt een Ionity-abo afgesloten, dan wil de route plannen naar je bestemming en dan langs de route alleen de Ionity-laders zien.
Bij voorkeur de eerstvolgende 2 of 3 laadmogelijkheden met daarbij aangegeven met hoeveel SoC je daar aankomt en hoeveel laders er beschikbaar zijn.
Je kunt dan zelf kiezen of je voor de veilige optie gaat of dat je een daredevil bent en zo leeg mogelijk aankomt.
Ga je het met je SoC niet meer redden naar de 3e Ionity, dan pas zou het systeem andere laadaanbieders mogen laten zien.
De route heb ik gewoon door GM laten berekenen en dat deed ie eigenlijk zeer goed. Ik vond 7 laadstops initieel wel veel maar had weinig zin om te zitten klooien voor een meer optimale route dus uiteindelijk gewoon gedaan wat Google voorstelde en dat was op zich best aangenaam. De Ionity's liggen allemaal veel dichter bij de snelweg dan de SuC's en het laden startte ook telkens op zijn max (140kW). Meeste stops duurden dus maar 15-20 min en dat ging geweldig vlot. Er was ook altijd een winkeltje in de buurt om iets te eten of voor een plaspauze dus het wachten voelde nooit echt als wachten.
1 x kwamen we toe bij 6 laadpalen waarvan 1 vrij en daarvoor stond een Volvo C40 te wachten. Even vriendelijk gevraagd of die ging laden, maar hij kreeg bij die vrije paal blijkbaar steeds een communicatiefout, hij had al 6 pogingen ondernomen en zich vervolgens wachtende gezet voor de ladende auto's. Bij ons startte het laden probleemloos bij de eerste poging
Bij een laadstop eerder kwamen we terug uit de winkel en was er een kleine aanvaring... een Kia EV9 was nogal raar aan het manoeuvreren en blijkbaar was die over het voetpad de queue voorbijgereden om 2 wachtende auto's voor te steken. Men probeerde nog achter zijn wagen te gaan staan om hem tegen te houden maar dat bracht weinig op, de aso reed gewoon door. Toch altijd triestig dat er zo'n figuren bestaan
Ook 2 laadstops gepasseerd waar 6 laadpalen stonden maar slechts 3 werkten. 2 waren nieuw en hadden nog een roos lint om zich heen, de andere was defect. Google Maps gaf dit wel telkens correct aan, maar veel overschot is er dus dikwijls niet bij Ionity. Ik vind 6 werkende laadpalen eigenlijk het minimum om ietwat safe te zitten, maar dat is dus niet overal het geval. Wij hadden wat geluk op de terugweg, op de heenweg wel 1x laadfile gehad van 10-15min.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dat kan ChargingTime ook, behalve met hoeveel SoC je aankomt, maar dat kan je zelf ook inschatten.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Maar als je bij een specifieke lader wilt laden omdat je bijv. een Ionity-abo hebt afgesloten, dan wil je dat daar wel op gefilterd kan worden en dat kunnen (v.z.i.w.) de meeste laadplanners in de auto zelf (nog) niet.
Voor mij hoeft er inderdaad ook niet meer zoals het nu gebeurt een heel laadplan gegenereerd te worden.
Even uitgaande van bovenstaande voorbeeld, je hebt een Ionity-abo afgesloten, dan wil de route plannen naar je bestemming en dan langs de route alleen de Ionity-laders zien.
Bij voorkeur de eerstvolgende 2 of 3 laadmogelijkheden met daarbij aangegeven met hoeveel SoC je daar aankomt en hoeveel laders er beschikbaar zijn.
Je kunt dan zelf kiezen of je voor de veilige optie gaat of dat je een daredevil bent en zo leeg mogelijk aankomt.
Ga je het met je SoC niet meer redden naar de 3e Ionity, dan pas zou het systeem andere laadaanbieders mogen laten zien.
Heb ik geprobeerd maar ik krijg dat niet voor elkaar om de laadaanbieders binnen de navigatie te tonen.pmiddeld schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:44:
[...]
Dat kan ChargingTime ook, behalve met hoeveel SoC je aankomt, maar dat kan je zelf ook inschatten.
Ik kan wel wisselen tussen Chargingtime en (in mijn geval) Apple Maps, maar dat is wel weer afleiding van de weg voor je.
Wat ik op YT aan reviews voorbij zie komen zijn die er toch wel waar je op aanbieder kan filteren. Kan het niet dan kun je vaak ook de app van de desbetreffende aanbieder gebruiken. Zelf gebruik ik het liefst mijn Tomtom om van lader naar lader te navigeren en die in de auto op de eindbestemming die dag.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Maar als je bij een specifieke lader wilt laden omdat je bijv. een Ionity-abo hebt afgesloten, dan wil je dat daar wel op gefilterd kan worden en dat kunnen (v.z.i.w.) de meeste laadplanners in de auto zelf (nog) niet.
En net zoals elke auto wel iets heeft wat niet handig of naar je zin is heb je dat natuurlijk ook met de navigatie. Zo stoor ik mij mateloos aan al dat overbodige gewauwel van dat mens van de Ioniq navigatie, heb het geluid dan ook uit staan. De Tomtom zegt alleen wat nodig is.
Volgens mij lukt dat alleen op de Android versie (door de functie "filters"). Bepaalde veelgebruikte MSP's (Ionity. Tesla, Fastned etc.) instellen moet op zowel Android als iOS lukken.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Heb ik geprobeerd maar ik krijg dat niet voor elkaar om de laadaanbieders binnen de navigatie te tonen.
Ik kan wel wisselen tussen Chargingtime en (in mijn geval) Apple Maps, maar dat is wel weer afleiding van de weg voor je.
P.S. O, je bedoelt de weg naar de geselecteerde lader in je navigatie. Dat lukt bij mij met Google Maps wel.
[ Voor 23% gewijzigd door pmiddeld op 17-03-2025 16:38 ]
Ik heb als voorbereiding:
- Zoveel mogelijk met standaard navigatie automatisch langs (Tesla) superchargers rijden.
- Mijn lease laadpas om te laden
- Particuliere ANWB laadpas (voor de zekerheid mocht ik de andere pas kwijtraken)
- In chargeassist mijn laadpas ingeladen, zodat ik ook via de QR kan laden als de passen het anders niet doen
Mis ik dan nog iets? Moet ik me nog voor een bepaalde laaddienst inschrijven? Of een bepaalde laadpas kopen met abonnement om goedkoper te laden? (ik mag niet gratis laden in het buitenland helaas).
Over ABRP: Als ik die tesla superchargers tijdens de rit bekijken, vind ik de faciliteiten tegenvallen, het lijkt wel alsof je soms gewoon op een industrieterrein staat en je moet ook behoorlijk van de snelweg. Of je staat bij een parkeerplaats met een keukenwinkel en geen andere faciliteiten. Zijn de superchargers dan wel aan te raden? Of de gewone parkeerplaatsen langs de route? Dan is de ABRP misschien beter en zet ik gewoon de navigatie op mijn telefoon aan.
Misschien ook leuk om een OP te maken met daarin de antwoorden op basic vragen voor ritjes naar het buitenland.
[ Voor 39% gewijzigd door Belecthor op 17-03-2025 17:13 ]
Probeer anders eens ChargeFinder. Daarmee kun je ook exploitanten selecteren. Ik heb bijvoorbeeld alleen tesla en IONITY. Navigatie zelf doe ik via Google Maps.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Heb ik geprobeerd maar ik krijg dat niet voor elkaar om de laadaanbieders binnen de navigatie te tonen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dit kan bij de KIA EV6 (en Ioniq5/6) voor de grote laadaanbieders ex Tesla.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Totaal achterhaald? Ik weet het toch niet.PeterZ(on) schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:51:
[...]
ABRP is voor mij totaal achterhaald. Elke nieuwe EV waar je wat langere afstanden mee kan doen heeft toch wel een laadplanner. En tegenwoordig kun je op de doorgaande routes bij bijna elk benzinestation toch ook snelladen, zeker in Frankrijk waar ik regelmatig doorheen rij.
En als ik dan uit nieuwsgierigheid eens kijk wat ABRP op een onbekende route aangeeft, zoals vorige week op een traject door het binnenland, dan durf ik daar toch echt niet op te vertrouwen. Zelf zorg ik voor alternatieve locaties en dat doet ABRP niet. Ja, je kan allerlei voorwaarden instellen maar dan kun je net zo zelf je route plannen.
Probeer eens in een id4 - id5 een voorkeur in te geven voor fastned laadpalen.
Dat gaat dus niet. Je kan ook iet filteren op het aantal stalls, je kan ook niet zien hoeveel er vrij zijn.
Voor mij heeft ABRP toch een toegevoegde waarde tov de standaard route planner.
De laatste 14 maanden, met o.a. 2 skireizen en 1 zomervakantie, naar het zuiden heb ik nog nooit de interne routeplanner gebruikt.
Met ABRP kan je bv ook simulaties doen, ik vertrek met zoveel %, met welk % kom ik aan.
Je kan tijden# de rit snel het % aanpassen zonder door heel het menu van de auto te moeten bladeren.
Dus hier geen fan van de VW navigatie
[ Voor 11% gewijzigd door Sky74 op 17-03-2025 20:30 ]
Er zullen altijd wel scenario's zijn waar ABRP iets toevoegt, maar noodzakelijk!? Vroeger in het ICE tijdperk vertrok je gewoon en tankte je waar je dat wilde, nu met een EV kan dat op de doorgaande routes toch net zo. Uitzonderingen daargelaten.Sky74 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:22:
[...]
Totaal achterhaald? Ik weet het toch niet.
Probeer eens in een id4 - id5 een voorkeur in te geven voor fastned laadpalen.
Dat gaat dus niet. Je kan ook iet filteren op het aantal stalls, je kan ook niet zien hoeveel er vrij zijn.
Voor mij heeft ABRP toch een toegevoegde waarde tov de standaard route planner.
De laatste 14 maanden, met o.a. 2 skireizen en 1 zomervakantie, naar het zuiden heb ik nog nooit de interne routeplanner gebruikt.
Met ABRP kan je bv ook simulaties doen, ik vertrek met zoveel %, met welk % kom ik aan.
Je kan tijden# de rit snel het % aanpassen zonder door heel het menu van de auto te moeten bladeren.
Dus hier geen fan van de VW navigatie
Vroeger, en nu nog steeds op de zwarte zaterdagen is het bij een tankstations ook achteraan aansluiten en daar hadden we ook geen tankplanner voor. Mensen praten het elkaar aan dat je het nodig hebt maar de praktijk laat zien dat het helemaal niet noodzakelijk is.
- relatief lage laadsnelheden (-120 kW) bij meeste stops
- Volle laadstalls aan de snelweg
- ICE geparkeerd op laadplekken
- Laadplein van de snelweg af, wat slagbomen bleek te hebben
- Laadplein van de snelweg af, waar de 300 kW laders 35 kW bleken te geven op 2 stalls. (Monchengladbach MVV)
- Laadplek van de snelweg af met 150 kW lader waar iemand net voor mij zijn auto aan de DC lader hangt met 86%, (dus maar 75 kW over voor mij)
In totaal een 3 uur verprutst met van snelweg af rijden en laadstops op reis van 12,5 uur.
Lichtpuntjes waren de laatste 2 laadstops met echt uitstekende snelheden zoals ik het vewend ben.
:strip_exif()/f/image/y0NygpwcByFabWqWtNUZlTUS.jpg?f=fotoalbum_large)
Les voor mij: Ionity is met alle acties te druk geworden. Voortaan vermijden. Was ook eerste EV reis waarbij ik niet 1 x met echt hoge snelheid heb kunnen laden.
Volgende maand Toecane en dan ga ik met Allego en Aral Pulse als voorkeur door Duitsland
Mijn aankomende trip zal vrijwel alleen maar bestaan uit laden bij Tesla. Aangezien ik wel ongeveer weet waar ik zal gaan laden heb ik ze allemaal even bekeken in Google Maps, daarbij heb ik gezien dat er eentje is zonder enige voorzieningen, die skip ik dus en rijd ik een goede 20 km door naar een snellader waar wel de voorzieningen zijn die ik op dat moment nodig acht. Omdat ik privé een ev rijd en het geld niet tegen de plinten klotst raad ik dus wel de Tesla SuC's aan en bij het merendeel de voorzieningen er zijn die ik nodig acht.Belecthor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:00:
Over ABRP: Als ik die tesla superchargers tijdens de rit bekijken, vind ik de faciliteiten tegenvallen, het lijkt wel alsof je soms gewoon op een industrieterrein staat en je moet ook behoorlijk van de snelweg. Of je staat bij een parkeerplaats met een keukenwinkel en geen andere faciliteiten. Zijn de superchargers dan wel aan te raden? Of de gewone parkeerplaatsen langs de route? Dan is de ABRP misschien beter en zet ik gewoon de navigatie op mijn telefoon aan.
Maar goed, wie weet is het op jouw route anders, of heb jij andere standaarden dan ik voor de voorzieningen.
ligt het aan mij, of klopt de indruk dat Duitsland vooral nog niet echt mee is qua laadfaciliteiten? Wat wel zonde zou zijn voor een wintersport-transit-land.Azqi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:05:
Ik ben zondag teruggekomen van de wintersport en mijn vriendin is wel klaar met de EV voor de wintersporttrips. Het is dat ik al 72k km ermee heb gereden, maar er ging zoveel niet naar wens. Vond de terugreis een 4 (zonder file). Volgend jaar de wintersport weer met een ICE.
- Laadplein van de snelweg af, waar de 300 kW laders 35 kW bleken te geven op 2 stalls. (Monchengladbach MVV)
- Laadplek van de snelweg af met 150 kW lader waar iemand net voor mij zijn auto aan de DC lader hangt met 86%, (dus maar 75 kW over voor mij)
In totaal een 3 uur verprutst met van snelweg af rijden en laadstops op reis van 12,5 uur.
Lichtpuntjes waren de laatste 2 laadstops met echt uitstekende snelheden zoals ik het vewend ben.
[Afbeelding]
Les voor mij: Ionity is met alle acties te druk geworden. Voortaan vermijden. Was ook eerste EV reis waarbij ik niet 1 x met echt hoge snelheid heb kunnen laden.
Volgende maand Toecane en dan ga ik met Allego en Aral Pulse als voorkeur door Duitsland
Volgens mij laadt hij vooral bij Ionity en Aral Pulse. Wat natuurlijk ook helpt is dat hij vaak niet veel laadacties nodig heeft en dat hij 's avonds of 's morgens in alle rust kan volladen.
Signatures zijn voor boomers.
Ja en nee.stanny schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:11:
[...]
ligt het aan mij, of klopt de indruk dat Duitsland vooral nog niet echt mee is qua laadfaciliteiten? Wat wel zonde zou zijn voor een wintersport-transit-land.
Er zijn zeker enorme laadparken en de meeste "Autohof's" hebben echt een pak laders.
Maar het is hier eerder geschreven. Een rechtszaak tussen "Tank+Rast" enerzijds en Tesla+Fastned anderzijds zit nu op Europees niveau ivm eerlijke competitie.
Dat betekent dat er op die sites uitgebaat door "Tank+Rast" maar een paar laders mogen komen voorlopig.
Ik ken verder geen details, maar dat kan in bepaalde regio's betekenen dat je beter zoekt naar een Autohof ipv een parking direct aan de autostrade.
Mijn ervaring zegt dat je niet echt een probleem hebt in Duitsland hoor.
Er zijn een pak berichten te vinden, hier één van de recentere: https://mobilityportal.eu/demand-fastned-tesla-autobahn/
[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 18-03-2025 09:20 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Vroegâh.....PeterZ(on) schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:27:
[...]
Er zullen altijd wel scenario's zijn waar ABRP iets toevoegt, maar noodzakelijk!? Vroeger in het ICE tijdperk vertrok je gewoon en tankte je waar je dat wilde, nu met een EV kan dat op de doorgaande routes toch net zo. Uitzonderingen daargelaten.
Vroeger, en nu nog steeds op de zwarte zaterdagen is het bij een tankstations ook achteraan aansluiten en daar hadden we ook geen tankplanner voor. Mensen praten het elkaar aan dat je het nodig hebt maar de praktijk laat zien dat het helemaal niet noodzakelijk is.
Maar juist op zwarte zaterdagen kan ABRP iets toevoegen omdat je de bezetting van de laadpalen kunt zien. Dan kun je beslissen een laadpaal over te slaan en direct te kijken of je de volgende wel gaat halen. Het is zeker niet noodzakelijk, maar wel handig.
Oke en hoe plan je deze reis met de Tesla? Ik kan wel de rit plannen in de auto, maar dan wil ik dat de navigatie onthoudt welke superchargers ik langs wil rijden. Is daar iets voor mogelijk?Zjanzjak schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:08:
[...]
Mijn aankomende trip zal vrijwel alleen maar bestaan uit laden bij Tesla. Aangezien ik wel ongeveer weet waar ik zal gaan laden heb ik ze allemaal even bekeken in Google Maps, daarbij heb ik gezien dat er eentje is zonder enige voorzieningen, die skip ik dus en rijd ik een goede 20 km door naar een snellader waar wel de voorzieningen zijn die ik op dat moment nodig acht. Omdat ik privé een ev rijd en het geld niet tegen de plinten klotst raad ik dus wel de Tesla SuC's aan en bij het merendeel de voorzieningen er zijn die ik nodig acht.
Maar goed, wie weet is het op jouw route anders, of heb jij andere standaarden dan ik voor de voorzieningen.
Dan plan je toch van de ene naar de andere SuC?Belecthor schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:01:
[...]
Oke en hoe plan je deze reis met de Tesla? Ik kan wel de rit plannen in de auto, maar dan wil ik dat de navigatie onthoudt welke superchargers ik langs wil rijden. Is daar iets voor mogelijk?
Vergt wat meer handmatig werk.
Signatures zijn voor boomers.
Ook de Tesla-navigatie is dus niet flawless zo te zien.Maasluip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:32:
Als je bepaalde superchargers wil en niet wil doen wat de Tesla navigatie zegt dan zul je tijdens het laden moeten plannen naar de volgende supercharger die je wil bezoeken. Dan krijg je eerst de melding dat je genoeg hebt om je rit voort te zetten (naar de volgende supercharger die je niet wil) maar je kunt gewoon doorladen tot je ziet dat je je volgende bestemming zonder laden kunt halen.
Vergt wat meer handmatig werk.
Kun je daar niet aangeven of er bepaalde voorzieningen bij een laadmogelijk aanwezig moet zijn?
Ook dan zit je weer met 2 apps te vogelen.Possible schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:19:
[...]
Probeer anders eens ChargeFinder. Daarmee kun je ook exploitanten selecteren. Ik heb bijvoorbeeld alleen tesla en IONITY. Navigatie zelf doe ik via Google Maps.
In de A3 die ik jaren geleden heb gereden, gaf de navigatie de eerstvolgende 3 tankstations aan met de afstand ernaar toe.
Dat lijkt mij niet zo heel ingewikkeld om te maken voor een ontwikkelteam (ik ben daar niet de aangewezen persoon voor ;-) ), en dan nog een filtertje erbij voor welke je wilt zien en voila, één app waardoor je niet meer hoeft te vogelen met 2 apps, één voor de navigatie en één voor de komende laadstations.
Ook als je dan van je route af moet wijken om wat voor reden dan ook, of dat de navigatie dan een andere route voorstelt omdat er verder op file staat, dan krijg je - na wat rekenwerk - 3 andere stations te zien.
Dat je de bezetting kan zien is idd wel erg handig, maar dat is niet exclusief voor ABRP. ChargingTime en sommige navigatiesystemen laten dat ook zien. Nu kun je erg veel in ABRP instellen maar is allemaal generiek.pmiddeld schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:00:
[...]
Vroegâh.....![]()
Maar juist op zwarte zaterdagen kan ABRP iets toevoegen omdat je de bezetting van de laadpalen kunt zien. Dan kun je beslissen een laadpaal over te slaan en direct te kijken of je de volgende wel gaat halen. Het is zeker niet noodzakelijk, maar wel handig.
Zo had ik op mijn route door het Spaanse binnenland er niet veel aan gehad met her en der een enkele snel (50kW) lader, dan moet je zelf een plan maken, Zo van als die het niet doet, dan pak ik die daar ondanks dat die niet op de gewenste route ligt, enz... Dat laat zich echt niet automatiseren, terwijl het dan juist er handig zou zijn.
Dat laatste kan niet, maar het is wel direct zichtbaar. Misschien komt dat nog eens.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Ook de Tesla-navigatie is dus niet flawless zo te zien.
Kun je daar niet aangeven of er bepaalde voorzieningen bij een laadmogelijk aanwezig moet zijn?
Ik denk dat er wel fouten in zitten, dus flawless niet en ik kan het alleen maar vergelijken met de andere circa 10 systemen die ik heb gehad en daar springt Tesla er echt uit.
Als ik nu Milaan in toets, hoef ik niet na te denken over hoeveel lading er in zit, waar ik moet laden etc. Gewoon gaan en de rest gaat vanzelf.
Wij reden vorig jaar vanuit Zeeland naar Portugal en terug zonder te plannen, zonder appjes. We hebben altijd kunnen eten, want je ziet de faciliteiten bij een SuC op je scherm.
Eind januari nog uit regio Chamonix terug gereden, zelfde verhaal, 3 stops op hele mooie plekken. Ik herken het verhaal van @Azqi niet, maar ik denk dat de routes in Frankrijk minder druk zijn dan Duitsland.
[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 19-03-2025 10:08 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dat is precies wat ChargingTime doet.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:45:
[...]
Ook dan zit je weer met 2 apps te vogelen.
In de A3 die ik jaren geleden heb gereden, gaf de navigatie de eerstvolgende 3 tankstations aan met de afstand ernaar toe.
Dat lijkt mij niet zo heel ingewikkeld om te maken voor een ontwikkelteam (ik ben daar niet de aangewezen persoon voor ;-) ), en dan nog een filtertje erbij voor welke je wilt zien en voila, één app waardoor je niet meer hoeft te vogelen met 2 apps, één voor de navigatie en één voor de komende laadstations.
Ook als je dan van je route af moet wijken om wat voor reden dan ook, of dat de navigatie dan een andere route voorstelt omdat er verder op file staat, dan krijg je - na wat rekenwerk - 3 andere stations te zien.
ABRP is sowieso niet geschikt voor routes door het binnenland, laat staan het Spaanse. Daar heb je gelijk in. Maar als ik de verhalen hier mag geloven, met mensen die al klagen als de laadsnelheid daalt tot onder de 150 kW (PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:08:
[...]
Dat je de bezetting kan zien is idd wel erg handig, maar dat is niet exclusief voor ABRP. ChargingTime en sommige navigatiesystemen laten dat ook zien. Nu kun je erg veel in ABRP instellen maar is allemaal generiek.
Zo had ik op mijn route door het Spaanse binnenland er niet veel aan gehad met her en der een enkele snel (50kW) lader, dan moet je zelf een plan maken, Zo van als die het niet doet, dan pak ik die daar ondanks dat die niet op de gewenste route ligt, enz... Dat laat zich echt niet automatiseren, terwijl het dan juist er handig zou zijn.
Niet helemaal, in ChargingTime worden inderdaad netjes alle laadstations langs de geplande route getoond, maar als je dan daadwerkelijk wilt navigeren, dan schakel je over naar ofwel Apple Maps ofwel Google Maps.
Dus zit je met 2 apps te vogelen tijdens het rijden.
Het mooiste zijn zijn als de lijst met laadstations als een soort overlay over AM of GM getoond wordt.
Maar dat gaat wel automatisch, je hoeft niet in GM het adres nog in te voeren. Maar goed als je dat niet wilt kun je Chargefinder gebruiken met de ingebouwde routeplanner. Alleen van de navigatiemodus wordt je niet echt blij.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Niet helemaal, in ChargingTime worden inderdaad netjes alle laadstations langs de geplande route getoond, maar als je dan daadwerkelijk wilt navigeren, dan schakel je over naar ofwel Apple Maps ofwel Google Maps.
Dus zit je met 2 apps te vogelen tijdens het rijden.
Het mooiste zijn zijn als de lijst met laadstations als een soort overlay over AM of GM getoond wordt.
Ik ben intussen 2x op wintersport gegaan met de EV en dat ging telkens vlot. Vorig jaar enkel op de SuC's geladen, nooit laadfile gehad en altijd direct op vol vermogen kunnen laden (max 140kW bij de Volvo XC40). Dit jaar enkel op Ionity gereden en bij de 13 laadstops (6 heen + 7 terug) maar 1 x laadfile gehad van +-15 min.Azqi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:05:
Ik ben zondag teruggekomen van de wintersport en mijn vriendin is wel klaar met de EV voor de wintersporttrips. Het is dat ik al 72k km ermee heb gereden, maar er ging zoveel niet naar wens. Vond de terugreis een 4 (zonder file). Volgend jaar de wintersport weer met een ICE.
[Afbeelding]
Wij vertrekken altijd rond 5u 's nachts om zo de files en massa voor te blijven en dat lijkt best effectief te zijn. Je komt dan ook rond 16u-17u aan op je bestemming en dat vind ik perfect.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dat klopt, het overschakelen gaat automatisch.pmiddeld schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Maar dat gaat wel automatisch, je hoeft niet in GM het adres nog in te voeren. Maar goed als je dat niet wilt kun je Chargefinder gebruiken met de ingebouwde routeplanner. Alleen van de navigatiemodus wordt je niet echt blij.
Maar als de route om wat voor reden dan ook wijzigt dan wordt deze v.z.i.w. niet automatisch bijgewerkt.
Tenminste, de route misschien nog wel, dat regelt AM of GM wel over voor je, maar de laadstations langs de nieuwe route zul je weer via ChargingTime moeten ophalen.
Terug naar het vliegveld om 02:30 en 2 uur gereden in -5 met veel sneeuw.
Toen moest er nog worden opgeladen van de huurmaatschappij naar 75%....
Ik zat op 50%, snelladen ging met 25 kW
Heb nog zitten zoeken naar de battery preheat, kreeg soms daar een notificatie van in de auto, maar nergens kunnen vinden in de menu's dus maar opgegeven en niet ingeleverd met 75%.
Wat het volgens hen kost om van 55% naar 75% op te laden met een iX3 met 72kWh? 40 euro. (20 euro service, 20 euro stroom)
Ze maken het zo niet echt aantrekkelijk.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Met je ICE moet je ook niet terugkomen met een lege tank. Dan betaal je ook vaak ruim het dubbele plus nog servicekosten. Daarbij was het wat makkelijker/sneller tanken maar het idee is hetzelfde.Kodess schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:53:
Afgelopen week in Noorwegen geweest met een iX3 en er circa 700km meegereden.
Ik zat op 50%, snelladen ging met 25 kW![]()
Heb nog zitten zoeken naar de battery preheat, kreeg soms daar een notificatie van in de auto, maar nergens kunnen vinden in de menu's dus maar opgegeven en niet ingeleverd met 75%.
Wat het volgens hen kost om van 55% naar 75% op te laden met een iX3 met 72kWh? 40 euro. (20 euro service, 20 euro stroom)
Maar als ik hier voor het werk een EV meekrijg is dat makkelijk omdat ze helemaal niet willen dat je hem oplaadt. De tijd dat jij aan het wachten bent om op te laden kost meer dan het laden zelf. Dus mag je hem alleen opladen als het nodig is, of als je toch aan het wachten bent (dus als je een oplaadmogelijkheid bij de klant hebt)
[removed]
€1,39/kWh dus. Dat is ongeveer 500% van het reguliere tarief in Noorwegen. Schandalig.Kodess schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:53:
Afgelopen week in Noorwegen geweest met een iX3 en er circa 700km meegereden.
Ik zat op 50%, snelladen ging met 25 kW![]()
Elke keer aangekomen met ongeveer 10%. Maar dat deed ik allen omdat ik in ABRP zag dat de laders vrij waren en werkten. De Tesla superchargers hadden overal echt zat vrije laders, Ionity soms maar 6 laders, dat was het minimum aantal die ik had opgegeven. Maar uiteindelijk nergens hoeven wachten.
Bij een auto met een grotere accucapaciteit is het al wat minder van belang omdat je al verder komt en soms de blaas de beperkende factor is en niet de accucapaciteit.
Volgende keer zou ik het zo weer doen. Maar dat is ook puur omdat je met een Tesla of Ionity abonnement goedkoop kunt laden. Als je ABRP een rit met enkel die laders laat plannen vallen de reiskosten wat lager uit dan de willekeurige laders die je anders langs de weg ziet. Die kosten vaak het dubbele of zelfs nog meer.
[ Voor 13% gewijzigd door Headshot_NL op 18-03-2025 15:22 ]
Maar die vergelijking gaat heel slecht op. Ik zal 1 van de redenen noemen:redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:01:
[...]
Met je ICE moet je ook niet terugkomen met een lege tank. Dan betaal je ook vaak ruim het dubbele plus nog servicekosten. Daarbij was het wat makkelijker/sneller tanken maar het idee is hetzelfde.
Maar als ik hier voor het werk een EV meekrijg is dat makkelijk omdat ze helemaal niet willen dat je hem oplaadt. De tijd dat jij aan het wachten bent om op te laden kost meer dan het laden zelf. Dus mag je hem alleen opladen als het nodig is, of als je toch aan het wachten bent (dus als je een oplaadmogelijkheid bij de klant hebt)
ICE's tanken op dezelfde snelheid, ja het tankstation kan een trage pomp hebben maar je hebt getankt binnen 10 minuten.
EV's verschilt her per model hoe snel die laad. Als ik dan dus een MY huur en krijg een iX3, een auto die ik niet ken, hoe moet ik dan weten hoeveel tijd ik moet rekenen voor het laden. + ik heb een MY gehuurd, en ze komen zogenaamd met een vergelijkbare auto maar hij laad helemaal niet op dezelfde snelheid. Dan is het dus niet een vergelijkbare auto.
Ik dacht ruim te rekenen door een halfuur in te plannen voor het laden, maar zou dus een uur daar moeten staan laden bij de supercharger.
[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 18-03-2025 15:23 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Klopt, een ICE heb je altijd wel binnen 10 minuten volgegooid en met een EV is dat wel wat lastiger, maar dan nog zou een iX3 ook binnen een half uur wel op die 75% moeten zitten. In dit geval zal het dus ook het gebrek aan een goede lader zijn geweest.Kodess schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Maar die vergelijking gaat heel slecht op. Ik zal 1 van de redenen noemen:
ICE's tanken op dezelfde snelheid, ja het tankstation kan een trage pomp hebben maar je hebt getankt binnen 10 minuten.
EV's verschilt her per model hoe snel die laad. Als ik dan dus een MY huur en krijg een iX3, een auto die ik niet ken, hoe moet ik dan weten hoeveel tijd ik moet rekenen voor het laden. + ik heb een MY gehuurd, en ze komen zogenaamd met een vergelijkbare auto maar hij laad helemaal niet op dezelfde snelheid. Dan is het dus niet een vergelijkbare auto.
Ik dacht ruim te rekenen door een halfuur in te plannen voor het laden, maar zou dus een uur daar moeten staan laden bij de supercharger.
Maar dit blijft de komende jaren nog wel een minpunt van een EV, alhoewel je natuurlijk wel al grote stappen ziet.
Hoe dan ook was mijn opmerking vooral bedoeld om aan te geven dat de verhuurmaatschappijen ook bij ICEs al overdreven prijzen rekenden voor de brandstof. Het is gewoon een extra winst-item. Dat zal voor EVs dus niet anders zijn.
[removed]
Zou wel moetencOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Dat klopt, het overschakelen gaat automatisch.
Maar als de route om wat voor reden dan ook wijzigt dan wordt deze v.z.i.w. niet automatisch bijgewerkt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aaS0uq1h7g83fhC710Q9dn3p.jpg?f=user_large)
Als je AA of Carplay gebruikt blijft het ChargingTime scherm met de route actief, ook als je je navigatie gebruikt.Tenminste, de route misschien nog wel, dat regelt AM of GM wel over voor je, maar de laadstations langs de nieuwe route zul je weer via ChargingTime moeten ophalen.
Gereden met de ingebouwde navigatie, maar de gesuggereerde stops grotendeels genegeerd omdat de ingebouwde navi vaak kiest voor wat meer obscure laders (of Tesla) met slechts 2-4 aansluitingen. In plaats daarvan ervoor gekozen om te laden daar waar het uitkwam, soms vooraf even checken tegen Google Maps en waar mogelijk Tesla vermijden. Batterijverwarming handmatig bediend (kwam er gister pas achter waar de optie zit om die automagisch/via de planner te laten werken)
Helaas heeft de Ford app soms een bug waardoor niet alle laadsessies erin staan. Zo goed mogelijk gereconstrueerd.
Heenreis, vertrek met 99%, rond 13:00 (vrijdag). Route via A61 naar Fernpas -> Brenner -> Val Gardena -> Val di Fassa
Stop 1: Raststatte Hunsruck in Stromberg, geladen bij ENBW. 29->87% in 30 min, 46 kWh. 280 km gereden in 2:50. Geluk gehad hier, 2 vd 4 laders bleken slechts 50kW te kunnen leveren
Stop 2: Avondeten bij Halbzeit in Merkling. Mooie plek, veel Ionity laders, ook Tesla. 12 -> 94% in 47 min, 65 kWh. 279 km gereden in 2:30. Daarna door naar hotel.
Stop 3 (dag 2): ergens op de Brennerpas bij Europark o.i.d., lader van E-laden tirol. 260 km gereden in 3:25. Bak file op de Fernpas. Geladen naar ca. 85% - hier geen details van de laadsessie. Hier mazzel met de laders, maar 4 aansluitingen, allemaal vrij.
Daarna doorgereden naar de bestemming, aangekomen met dik 50%. Ter plekke later weer bijgeladen tot ca. 85%
Tijdens de heenweg was het uitstekend weer, weinig wind en niet erg doorgereden door drukte en werkzaamheden. Daardoor gemiddeld verbruik van ca. 20 kWh/100 km. Totale reisduur ca. 12 uur, ook mn omdat de laatste anderhalf uur je nauwelijks boven de 30km/h gemiddeld komt door de Dolomieten.
Dan de terugreis. Vertrek zaterdagochtend 6 uur. Ivm sneeuwval route Val di Fassa - Bolzano - Brenner - Munchen en via de A3 terug. Vertrek met rond de 80%.
Stop 1: Oostenrijk, Ionity in Angath. Wat kleinere locatie. Broodje voor ontbijt. 22 -> 88% in 34 min. 53 kWh. 229 km gereden in 3 uur.
Stop 2: Tesla Fuecht. 15% -> 92% in 42 min, 61 kWh geladen, 259 km gereden in 3:05 (file Duitse grens, ongeval etc). Is een soort winkelcentrum met fast food, supermarkt, drogist. Beetje gewinkeld. Staan obscure borden over kosten voor parkeren en laden, iets op een website doorgeven voor buitenlandse kentekens.
Stop 3: mblty in Bad Camberg. Zeer chaotische laadopstelling waardoor iedereen zeer creatief de auto neerzette. 296 km gereden. Ook deze laadsessie weer foetsie.
Stop 4: Ionity Sevenum. Kop soep bij de La Place. Mooie plek, veel laadopties. Geladen van 10-64% in 21 min, 45 kWh. 244 km gereden in iets minder dan 2 uur.
Tijdens de terugweg veel slechter weer. Sneeuw en regen in de Alpen, in Duitsland vol wind tegen. Reisgezelschap wilde snel naar huis (ging 150 rijden), wat averechts werkte door hoger verbruik. Combinatie van: langere route, harder rijden, files, tegenwind, kou, zorgde uiteindelijk ervoor dat er langer geladen moest worden. Verbruik ca. 23 kWh/100 km. Bij de stops zoveel mogelijk de verwarming op afstand aangezet om de auto op temperatuur te houden. Goede 13 uur onderweg.
Samenvattend:
2000 zo goed als probleemloze kilometers. De Explorer is een fijne reisauto met een niet zo goede EV planner en een wispelturige app (voor bijhouden laadsessies). Laden gaat niet megasnel, maar de laadcurve is zeer vlak en de 135 kW haal je eigenlijk altijd. Sneller zou kunnen door vaker maar korter te stoppen, maar eigenlijk werkte het zo prima. In 3-4 stops naar Italie was prettig.
In Duitsland/Oostenrijk is laden overal goed mogelijk. Een paar keer geluk gehad, maar altijd dichtbij een alternatief beschikbaar. Nooit hoeven wachten. Laden in Italie was uitdagender. Wegbeeld in Duitsland op zaterdag blijft wel dramatisch (onrustig/onprettig rijden), net als alle werkzaamheden en jungle aan snelheidslimieten. En als bekend hebben weersomstandigheden en rijgedrag veel meer effect op je reis dan bij een brandstofauto (en dat moet ik de volgende keer beter uitleggen).
Voor mijn gevoel zitten we heel dicht bij een wereld waarin je niet meer al te veel hoeft te plannen en bij dit soort ritten altijd wel een lader vindt wanneer je die nodig hebt.
Edit: kosten niet exact bekend, via laadpas werk. Maar met wat ik zo zag langskomen, aan de prijs.
[ Voor 1% gewijzigd door tweebel op 18-03-2025 22:15 . Reden: aanvulling ]
Mbt Renault mobilize intense abbonement voor niet-Renault rijders…
Het feest lijkt afgelopen: Krilo_89 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ik had mijn abonnement nog aangehouden omdat ik in juni weer weg ga. Ik probeer het dan nog maar even vast te houden. Ik ben wel verknocht aan de fysieke pas. Hopelijk komt ionity er snel mee (hadden ze ergens aangekondigd).
[ Voor 33% gewijzigd door Stefannn op 19-03-2025 06:58 ]
Same here, Ben een paar weken geleden ook op wintersport geweest in Oostenrijk, ca. 1000km.bert pit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:11:
[...]Ik herken het verhaal van @Azqi niet,
Heenreis vooral veel stau bij baustelles, was niet anders geweest met ICE.
Terugreis 6u vertrokken, 17u thuis, 4 stops ging als een trein.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik heb de hoop toch nog niet helemaal opgegeven.Stefannn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:57:
@PeterZ(on) , @Harrie van Til , @ASW1
Mbt Renault mobilize intense abbonement voor niet-Renault rijders…
Het feest lijkt afgelopen: Krilo_89 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ik had mijn abonnement nog aangehouden omdat ik in juni weer weg ga. Ik probeer het dan nog maar even vast te houden. Ik ben wel verknocht aan de fysieke pas. Hopelijk komt ionity er snel mee (hadden ze ergens aangekondigd).
Op goingelectric lees ik daar niets over, wel dat er problemen zijn zoals niet in de app kunnen komen of een abo afsluiten maar dat ligt meer aan de telefoon of versie.
Waarom sturen ze dan niet iedereen zonder Renault een bericht via de email of per post.
Het thuisfront zou vandaag die bewuste brief openmaken, dus nog ff afwachten of het een nieuwe pas is of de beëindiging van het account. .
Ik kreeg een paar dagen geleden het verzoek om een enquête in te vullen en zou als dank 10 euro laadtegoed krijgen. Dat zullen ze toch niet doen als je geen gebruik meer kunt maken van hun diensten.
Ik heb als alternatief Chargemap want daarbij kun je ook een abo afsluiten, niet zo goedkoop als Mobilize maar je kan wel een laadpas gebruiken. En voor mij is laden in Frankrijk ook zonder Chargemap abo met 38,3ct nog redelijk goedkoop (wel alleen bij de 50kW triple).
Mijn intense abonnement is nog actief. Ik zeg het even niet op tot de volgende trip in juni. Daarna wel. Dan zien we bij de keer daarop wel hoe de vlag erbij hangt.PeterZ(on) schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:28:
[...]
Ik heb de hoop toch nog niet helemaal opgegeven.
Op goingelectric lees ik daar niets over, wel dat er problemen zijn zoals niet in de app kunnen komen of een abo afsluiten maar dat ligt meer aan de telefoon of versie.
Waarom sturen ze dan niet iedereen zonder Renault een bericht via de email of per post.
Het thuisfront zou vandaag die bewuste brief openmaken, dus nog ff afwachten of het een nieuwe pas is of de beëindiging van het account. .
Ik kreeg een paar dagen geleden het verzoek om een enquête in te vullen en zou als dank 10 euro laadtegoed krijgen. Dat zullen ze toch niet doen als je geen gebruik meer kunt maken van hun diensten.
Ik heb als alternatief Chargemap want daarbij kun je ook een abo afsluiten, niet zo goedkoop als Mobilize maar je kan wel een laadpas gebruiken. En voor mij is laden in Frankrijk ook zonder Chargemap abo met 38,3ct nog redelijk goedkoop (wel alleen bij de 50kW triple).
Chargemap wil ik eigenlijk liever niet want is per kWh duurder dan het ionity abonnement. “Dan maar geen kaart”. Met beetje mazzel komt er over en paar maanden een kaart van ionity.
Ik heb ook een kennis met een Zoë. Misschien mag ik daar de vin wel van gebruiken.
Anyway.. “laten wel elkaar sowieso op de hoogte houden”.
Het verhaal heeft weer een vervolg gekregen. Het thuisfront heeft de brievenbus geleegd en de brief uit Duitsland geopend, en tada, een nieuwe laadpas die ik weer kan activeren.Stefannn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:31:
[...]
Mijn intense abonnement is nog actief. Ik zeg het even niet op tot de volgende trip in juni. Daarna wel. Dan zien we bij de keer daarop wel hoe de vlag erbij hangt.
Chargemap wil ik eigenlijk liever niet want is per kWh duurder dan het ionity abonnement. “Dan maar geen kaart”. Met beetje mazzel komt er over en paar maanden een kaart van ionity.
Ik heb ook een kennis met een Zoë. Misschien mag ik daar de vin wel van gebruiken.
Anyway.. “laten wel elkaar sowieso op de hoogte houden”.
De volgende vragen komen bij mij op. Kun je die laadpas activeren zonder VIN in te vullen en waarom hebben ze die mij toegestuurd. Ik ben dinsdag de 11e vertrokken en het laden ging prima tot halverwege de woensdag, en de donderdag zag ik die envelop uit Duitsland al in mijn Postnl app verschijnen. Dus dat is wel heel erg vlug. Dus top service, of toch niet en willen ze je de pas onder nieuwe voorwaarden laten activeren. Maar ja, dat kan toch goedkoper door iedereen zonder VIN te vragen dit alsnog te doen en anders de pas deactiveren.
Ergens wel benieuwd of er een check loopt op laadpassen met een VIN van Renault waar alleen geladen wordt met auto's van andere merken. Tenminste, als boekhouder zou ik zoiets wel als check inbouwen maar dat is beroepsdeformatie van mijn kant uit.Stefannn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:31:
Die data met welk merk geladen wordt komt vast bij ze binnen,
[ Voor 7% gewijzigd door Holzschuh op 19-03-2025 12:24 ]
Er was iig geen controle op. Op het Duitse forum gebruikte men willekeurige VIN's en men zocht ook op internet naar nummers. Of eerst een nummer van een ICE invullen en dan later die VIN weer verwijderen, het is dus allemaal niet erg dichtgetimmerd.Holzschuh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Ergens wel benieuwd of er een check loopt op laadpassen met een VIN van Renault waar alleen geladen wordt met auto's van andere merken. Tenminste, als boekhouder zou ik zoiets wel als check inbouwen maar dat is beroepsdeformatie van mijn kant uit.
Die data met welk merk geladen wordt komt vast bij ze binnen,
@PeterZ(on) het lijkt me dat ze een nieuwe pas voor je hebben gemaakt vanwege die betaalproblemen die je had, zou er verder niets achter zoeken.
Dat lijkt me stug, ik las ook dat je per account 2 passen kunt hebben (bijv. voor 2 bestuurders met elk een eigen pas). Volgens mij zit er geen verplichting aan om de pas alleen te gebruiken voor het voertuig dat aan de account aan hangt.Holzschuh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Ergens wel benieuwd of er een check loopt op laadpassen met een VIN van Renault waar alleen geladen wordt met auto's van andere merken.
Azqi schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:41:
Deze woensdag Arnhem naar Obergurgl in Oostenrijk gereden. Samenvatting: Ik was teleurgesteld in de laadsnelheden tijdens de reis en specifiek de drukte bij de palen bij de eerste stops. (Disclaimer: met een 800V auto mijd ik de SUC’s)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jammer dat het zo slecht bevallen is. Ik zie dat je een Ioniq 6 rijdt, is de accu wel iedere keer gaan voorverwarmen? Ik heb de rit van en naar Oostenrijk al meerdere keren gedaan deze winter. Ik laad ook altijd bij Ionity en haal altijd de max snelheid van mijn Ioniq5, ook als alle andere palen bezet zijn. Dit doen ze stuk beter dan bv Allego, daar haal je maar 150 als je de paal deelt. Ik herken de langzame snelheid alleen als de accu niet op temperatuur is, vaak als mijn eerste laadstop te snel is waaardoor accu niet volledig verwarmd is, heeft in de winter wel 40 minuten nodig. Het aantal plekken bij Ionity is inderdaad wel een ding, vaak maar 4 stalls, wel bij meerdere al twee extra in de linten gezien. Wat ik doe is de bezetting van de volgende laadstop een beetje in de gaten houden, dit laad je infotainment zien. Als die continue op 0/4 staat , dan kijk alvast naar andere opties met meer stalls.Azqi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:05:
[Afbeelding]
Gaat ook alleen om de match met het merk auto dat gebruikt wordt. Als het een Renault pas is, en je moet een Renault VIN invullen maar laad alleen met een ander merk dan kun je daar na een tijdje vraagtekens bij zetten.ASW1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:13:
[...]
Dat lijkt me stug, ik las ook dat je per account 2 passen kunt hebben (bijv. voor 2 bestuurders met elk een eigen pas). Volgens mij zit er geen verplichting aan om de pas alleen te gebruiken voor het voertuig dat aan de account aan hangt.
Ik zou denken dat Renault dit als service naar zijn berijders doet, niet voor iedereen. Gezien de veranderingen van de laatste weken klinkt dit namelijk logisch. Alleen wel een erg Agile implementatie.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.