Afgelopen weekend zijn we met onze ID.3 1st Edition, die we sinds begin dit jaar rijden, op pad gegaan naar Berlijn. Dit was voor ons de eerste keer dat we met een elektrische auto een lange afstand gingen rijden, dus we waren erg benieuwd.
Om goedkoop te kunnen laden, heb ik via de Renault-truc een Mobilize Intense-pas kunnen regelen. Daarmee konden we voor €0,39 per kWh bij IONITY opladen. Ook heb ik een OBD-dongle aangeschaft zodat ABRP realtime voertuigdata kon gebruiken.
De heenreis: soepel en ontspannen.
We vertrokken vanuit Nijmegen met een volle accu, maar kwamen er snel achter dat we de groene milieusticker voor Duitsland waren vergeten. Balen, maar toch even terug naar huis gereden. Uiteindelijk vertrokken we effectief met 80% SOC.
Overzicht laadstops:
1. IONITY Lippetal (12% naar 55%)
totale duur: 19 min | geladen: 23,8 kWh | kosten: €9,31
2. IONITY Porta-Westfalica (16% naar 60%)
totale duur: 19 min | geladen: 24,1 kWh | kosten: €9,41
3. IONITY Lehrter See Süd (23% naar 59%)
totale duur: 17 min | geladen: 19,5 kWh | kosten: €7,59
4. IONITY Hohenwarsleben (14% naar 89%)
totale duur: 39 min | geladen: 40,3 kWh | kosten: €14,75
5. IONITY Am Fichtenplan Süd (24% naar 36%)
totale duur: 6 min | geladen: 7,4 kWh | kosten: €2,88
Totaal gereden: 692 km
Gemiddeld verbruik: 20,4 kWh/100 km
Gemiddelde snelheid: 100 km/u
Totale laadkosten: €44,91 (exclusief thuisladen)
Op zich had ik na de vierde laadstop genoeg om Berlijn te halen, maar ik wist nog niet zeker of en hoe er laadmogelijkheden bij ons appartement waren. Daarom heb ik voor de zekerheid een korte stop bij IONITY Am Fichtenplan Süd gemaakt. Achteraf bleek dit niet nodig, want bij ons appartement kon ik gratis laden, waardoor ik van 25% naar 73% kon bijladen.
Mijn vriendin en ik vonden de heenreis heel comfortabel, we kwamen ontspannen aan in Berlijn. De ID.3 rijdt heel lekker, en we kwamen fris en uitgerust aan. De korte stops waren fijn voor haar, omdat ze even de benen kon strekken en naar het toilet kon gaan wanneer nodig. Toen we dezelfde rit wel eens met onze benzineauto maakten, voelde ze zich vaak bezwaard om te vragen of we even konden stoppen daarvoor, want ik reed meestal met volle snelheid over de Autobahn. De reizen waren altijd gericht op zo snel mogelijk van A naar B rijden eigenlijk. Nu we met de ID.3 waren, kon ze gewoon zonder zich opgelaten te voelen naar de wc gaan. Dat maakte voor haar de reis ook een stuk aangenamer.
De terugreis: een compleet andere ervaring
Waar de heenreis heel soepel verliep, was de terugreis een ander verhaal. We gingen dan ook op een zondag heen, dus dan is er weinig verkeer verder. Op dinsdag vertrokken we op een ongunstig tijdstip weer vanuit Berlijn, waardoor we vast kwamen te zitten in files in de binnenstad. Een beetje onhandig was het wel, maar dit kunnen we voortaan gewoon beter plannen. Naast de file in Berlijn liepen we ook nog 2 uur vertraging op door een ongeluk op de A10 helaas.
Overzicht laadstops:
1. IONITY Hohenwarsleben (11% naar 100%)
totale duur: meer dan 1 uur | geladen: 49,4 kWh | kosten: 19,28
We hebben hier bewust langer gestopt, omdat we toch een langere laadsessie nodig hadden (ABRP adviseerde om tot 86% te laden) en er waren meerdere eetgelegenheden. In plaats van bij de bekende Amerikaanse gele vriend te gaan zitten, kozen we voor een kleine pizzeria die vooral door truckers werd bezocht. Een hele goede keuze; het eten was lekker en goed geprijsd, en we konden de lange laadpauze ook efficiënt gebruiken voor het avondeten.
2. IONITY Auetal Nord (27% naar 59%)
totale duur: 17 min | geladen: 17,7 kWh | kosten: €6,92
3. IONITY Lippetal (8% naar 82%)
totale duur: 34 min | geladen: 41,3 kWh | kosten: €16,09
Volgens ABRP had ik nu genoeg om naar huis te rijden met 5%, maar door dalende temperaturen en de minder efficiënte verwarming in de ID.3 nam het verbruik flink toe. ABRP raadde me aan om 100 km/u te gaan rijden.
Met nog 10% durfde ik het niet meer aan en heb ik een extra stop gemaakt:
4. Fastned A73 Hondsiep (10% naar 17%)
totale duur: 3 min | geladen: 4,2 kWh | kosten: €3,11
Hierna had ik genoeg range om met 8% over thuis te komen. Dit laatste stuk heb ik overigens weer 130 km/u gereden.
Door het late tijdstip en vermoeidheid ben ik vergeten om de statistieken van de terugreis te noteren. Het verbruik lag in ieder geval hoger dan tijdens de heenreis.
Totaal gereden: 646 km
Totale laadkosten: €45,40
Wat ik geleerd heb van de eerste keer een lange afstand rijden met een EV:
Het is denk ik handiger om mij in het vervolg niet blind te staren op één laadnetwerk. Door vooraf meerdere opties in gedachten te houden, kan ik efficiënter laden en waarschijnlijk korter stoppen. Ook denk ik dat de rit een stuk soepeler was verlopen als het iets warmer was geweest. Vooral in de ochtend en late avond is het natuurlijk vrij koud op sommige plekken. Wij zijn vanuit Berlijn vertrokken bij 13°C, maar hoe dichterbij we bij Nederland kwamen, hoe kouder het weer werd. We kwamen thuis bij 0°C. Dan presteert de auto natuurlijk ook minder, en bij het rijden van zo’n lange afstand met vrij diverse temperaturen merk je dat ook gewoon.
[
Voor 18% gewijzigd door
markimarc op 05-03-2025 15:48
. Reden: Herschreven. Tekst liep niet lekker ]