Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Largamelion schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Ik ga over een week ook weer richting Oostenrijk. Vorig jaar voor 90% gebruik gemaakt van de SuC's en dat ging vlot, maar in het kader van boycot the USA wil ik nu proberen enkel op Ionity te rijden. Het Power abo kost 12€/maand (t.o.v. 5€/maand bij Renault) en heb ik vorige zomer ook gebruikt richting Spanje, daarmee betaal ik 39c/kWh dus dat is net iets goedkoper dan via Renault (40% korting op 69c dus 41,4c/kWh). Je hebt dan idd geen pasje en moet op de app vertrouwen, maar daarmee had ik vorige zomer nooit problemen. Ik moet dus minstens 291kWh (prijsverschil abo: 7€ / prijsverschil per kWh: 0.024€) laden om voordeliger te zijn met Ionity en daar kom ik zeker met 5 laadstops enkele rit 8).

Wel benieuwd of het even vlot gaat want Ionity heeft over het algemeen minder laadpalen per locatie.
Wij zijn net retour italië geweest, 2x geleden bij ionity en terugweg 1x ionity, 1x allego, 1x circleK, deze laatste 2 waren “gratis” (AndCharge tegoed).
Mijn ervaring met 100% ionity zijn zeer goed, hooguit bij de heel kleine (tot 4 stalls) loop je risico om te moeten wachten.
Alleen net in Denemarken (Aabenraa) heb ik eens een mega file gezien.
Ik houdt meestal een minimum van 10-20% aan, dan hou je genoeg opties over wanneer het een keer tegenzit is mijn ervaring.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-09 18:43
De eerste wintersport rit zit erop, 886km , gem snelheid 95 met 30min File. 4 laadstops variërend van 10min tot 30 min. Steeds tussen 100 en 135 gereden met skibox, gem. Gebruik bc 24.9/100km (Volvo XC40 recharge 2024 extended range).Valt me alles mee. 5e laadstops bij snellader 10min van accomodatie vandaan, en daar bijna volgegooid vanaf 8% tot 98% omdat het eten wat langer duurde.
Laadinfra Duitsland prima op orde ( net snelweg af). Een keer 2 min gewacht bij een Fastned met slechts 4 palen, overige keren ionity en Ew en B met voldoende vrije plekken .

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:06:
Jup, daar gaat het dit jaar dus mis :> (voorjaarsvakantie).

Bedankt allen voor de input. Ik ga Ionity afsluiten en probeer waar mogelijk daar te laden, ook ingevoerd als voorkeur in ABRP.
Gisteren weer thuis gekomen, ik zal ook eens een reisverslagje doen.

Mijn ervaring is positief te noemen maar met wat negatieve kanttekeningen. Ik had dus een Ionity Power abbonement afgesloten voor een maand met inzet waar mogelijk (als de drukte het toe liet) gebruik te maken van Ionity. Initieel begon ik met een combinatie van Google maps, ABRP en Ionity app om e.e.a. te monitoren.

Onderweg bleek het allemaal mee te vallen dus heb ik gaandeweg alles losgelaten en heel simpel gemaakt: rijden tot ca. 100km range resterend en dan kijken welke volgende Ionity lader passend was.

Eigenlijk heb ik alles wat je verkeerd kan doen verkeerd gedaan:
  • Reizen in voorjaarsvakantie (zwarte zaterdag?)
  • Aanhouden specifieke laadaanbieder
  • Op de terugweg; rijden op standaard/drukke tijd
En dit ging eigenlijk gewoon helemaal prima; geen enkele keer hoeven wachten. Op de heenweg hadden we een overnachting wat heel lekker was maar achteraf wellicht niet echt nodig. Verbruik blijkt altijd lager uit te vallen dan waar de routeplanners mee rekenen, op de heenweg was de temperatuur ook vrij hoog.

Overzicht van totaal: 18,2kWh op 1.820km, met verkeer mee en wanneer het kon 130km/u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y20LvGRe_VIFO7K3dmvlWS75gU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I1idHGqCsrBRelLsDYhw4CTT.jpg?f=user_large

Maar dan de negatieve ervaring; bij meerdere Ionity laders problemen gehad om het laden te starten met de app. De eerste stop op de heenweg was het direct al raak. De auto 3x bij een andere lader geplaatst, eerst de stekker dan de app, andersom, en van alles geprobeerd. Was er inmiddels een kwartier ofzo mee bezig dus wel klaar mee. Direct ernaast stonden laders van ARAL, daar aangesloten en me Shell pas werkte direct zonder probleem (tegen dubbele kosten :F )

Alle volgende laadstops op de heenweg wel gelukt; duurde echter altijd wel lang en kostte soms meerdere pogingen. Ook meerdere laders waar het display niet werkte; dan is het met die problematiek nog wat lastiger om te weten wat er gebeurt.

Op de terugweg ging het nog beroerder. Bij de eerste laadstop leek hij te beginnen (blijk achteraf iets geladen te hebben) maar werd weer afgebroken (display werkte niet). Inmiddels andere laders bezet dus maar bij EnbW gezet (werkte weer direct). Hier bleek toen we terug kwamen echter de laadsessie ergens halverwege gestopt te zijn. Wij vermoeden dat iemand die het display wilde bekijken hoe lang het nog duurde wellicht de sessie gestopt heeft (?). We waren toen al klaar om te vertrekken en konden wel weer stuk dus maar verder gereden met wat we hadden.

Totaaloverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqRO1leotQVeaE7fIaF4BPaCuS4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EwjD0KhrqbWqKNQ5hY8N5nfe.jpg?f=user_large

Door problemen met Ionity dus €37,67 aan voordeel van het abbonement misgelopen. Andere kant om ernaar te kijken is dat ik alsnog €40 voordeel heb gehad door het advies hier in het topic :9 Met €0.09/km is de EV ongeveer gelijkwaardig aan een diesel op deze lange rit terwijl we de rest van het jaar veel goedkoper rijden; zelfs de lange rit prima dus.

Laden gaat met de eNiro wel echt traag vergeleken met de moderne EV's zoals bijvoorbeeld de Ioniq5 van mijn schoonvader. Moet gezegd worden dat we ons ook niet altijd aan optimaal schema gehouden hebben. Een keer doorgeladen tot bijna 90% omdat de kinderen aan het spelen waren bijvoorbeeld. Zowel op de heenweg als terugweg hadden we eigenlijk geen enkele haast.

Onder de streep is het me enorm mee gevallen; ik was echt bang voor laadfiles in onze eerste keer wintersport in de voorjaarsvakantie. Het was soms best druk en we hebben wel eens wachtende achter ons gehad toen we klaar waren met laden. Maar, in alle gevallen waren er ook nog laders van ander merk op dezelfde locatie aanwezig dus was keuze om te wachten een financiele overweging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 21:40
Voor wie naar Italië gaat en wil laden, Adiconsum (een Italiaanse consumentenorganisatie) probeert wat licht in de duisternis te schijnen aangaande tarieven dmv een maandelijkse monitoring;

Artikel in het Engels;
Italy Launches Price Observatory for EV Charging

Bron in het Italiaans;
Nasce l’Osservatorio prezzi delle tariffe di ricarica della mobilità elettrica di Adiconsum e TariffEV.

Komen dus maandelijks 3 tabellen om de tarieven te doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08 17:29

thv

JoopO schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Heb deze app ook net geïnstalleerd en gekoppeld aan creditcard. Miio geeft aan dat veel laadstations met de app te activeren zijn, maar dat je mogelijk soms een card of key nodig hebt. Sta op het punt een key te bestellen. Is die nodig naar jouw ervaring?
Nog geen ervaring mee, moet nog naar Portugal gaan

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:02

JerryVR

ioniq5 N-Line

Ik ben zondag naar Neurenberg gereden, De eerste lange rit met mijn ioniq 5. komende van een Skoda superb waar ik 1200 kilometer op een tank benzine mee kon rijden, was ik benieuwd of me dit ging bevallen. Aangezien ik maar 1 nacht daar zou blijven en geen zin had om extra abonnementen af te sluiten, had ik vantevoren een EWE-go en een ENBW account aangemaakt, en had ik een beetje uitgezocht waar ik bij die palen kon laden. vertrokken met 100% ben ik als eerste naar een Circle K lader in arnhem gereden om nog even met mijn electroverse pas naar 80% te laden (30 cent per kWh) ( wat wel even gek was, want normaal wil je in Duitsland als eerste de auto volgooien ;-) ) volgende stop was een EWE-Go paal bij een McDonalds vlak langs de snelweg. De prijs met de EWE-go app was 0,52 cent per kWh , opgeladen tot 80% en weer verder rijden.
vooraf had ik eigenlijk besloten, gewoon lekker 100 - 110 km/h te rijden want we hadden geen haast. Maar mijn broer die met me mee was vond dat onzin en vond dat we maar gewoon een beetje moesten doortrappen. Dus toen hebben we gewoon eigenlijk elke 200 kilometer even gestopt om bij te laden. de volgende stop was een ENBW paal op een grote parkeerplaats zo'n paar kilometer van de snelweg verwijderd, Aangezien het zondag was was de enorme supermarkt gesloten dus we hebben daar geladen( 59 cent per kWh ) en weer doorgereden naar de volgende lader. Dit was ook weer een ENBW voor 59 cent per kWh en lag vlak langs de snelweg op een industrieterrein waar 12 palen stonden. daarna was het nog een half uurtje naar Neurenberg en waren we op de plek van aankomst.

Op de terugweg dezelfde stations weer aangehouden, en af en toe even goed "gas" gegeven op de snelweg.
Aangezien het maandag was ware nu wel alle winkels open, dus konden we tijdens het laden even boodschappen doen bij de diverse winkels die zich daar bevonden.

Al met al is het me zeer goed bevallen, en heb ik ook geen enkel probleem ondervonden tijdens het laden. Het is wel opvallend dat mensen met een elektrische auto niet allemaal weten hoe het een en ander werkt( ik waarschijnlijk ook niet, aangezien ik de auto net een maand heb) maar ik zie iedereen zoveel mogelijk op de zo hoog mogelijke lader aangesloten staan. terwijl er bijvoorbeeld 150kwh laders vrij zijn, nemen die mensen allemaal de 400 kWh , waardoor ik dan aan een 150 kWh lader moet hangen.

Ik heb mijn rit in een excel bijgehouden voor als je het interessant vind. en ook even een fotootje gemaakt van mijn kilometer teller tijdens de autobahn rit;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD0NXApDNYXB3KEq2Ct9KrUT6ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykcFaz8rEZTBX3PaJkvOT1C5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVYftyFjLT05LqRiLOkpC6KpVTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7ylRp5CsH3KMTAFc2kCRJjA.jpg?f=fotoalbum_large

instagram: ioniq5nline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:23
vraagje voor de lange rit makers richting itaie door DE/AT/IT, wat zijn nou een beetje de snelste laadpalen? ionity? sta op het punt een 800v auto te bestellen, dus uit intresse om zo snel mogelijk te kunnen laden ;)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
4v4t4r schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:04:
vraagje voor de lange rit makers richting itaie door DE/AT/IT, wat zijn nou een beetje de snelste laadpalen? ionity? sta op het punt een 800v auto te bestellen, dus uit intresse om zo snel mogelijk te kunnen laden ;)
Ben ik ook wel beniewd naar zoek nog naar goed alternatief voor als Ionity geen optie. Want Ionity is inderdaad de beste die ik ben tegengekomen, geeft altijd vol vermogen als je auto op temp is. Bij Allego moet je 300 kW delen waardoor je niet boven de 150 uitkomt, ook als de ander maar 50 kW gebruikt. Total energies heeft max 175 kW. Ik moet toegeven dat ik EWE Go en EnBW nog niet geprobeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Linkje naar een (Google-maps) kaart van 'Elektrotrucker' een Duitse vrachtwagenchauffeur.
https://www.google.com/ma...3wQsGcRTTeI4jvXRuemYvVM3o
Hij houdt dit kaartje bij voor andere elektrische vrachtwagenrijders, maar heeft (natuurlijk?) de 800+ Volt laders nodig. Veel ervan zijn 'normale' laders (dus niet speciaal voor vrachtauto's).

[ Voor 18% gewijzigd door Peter-036 op 04-03-2025 08:46 . Reden: (vergeten) link toegevoegd. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
4v4t4r schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:04:
Gros van alle snelladers zijn tot 1000V, eigenlijk alles wel wat boven de 300 kW zit. Bij een 800V infra moet je eigenlijk alleen de Tesla SuC's vermijden om lage laadsnelheden te voorkomen, uiteraard in noodgevallen kan je het altijd doen, maar afhankelijk van welke auto het is haal je tussen de 60 en de 120 kW.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
pbennink schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Ik weet niet wat voor EV je hebt maar tot nu toe kunnen vanwege Portugese regelgeving niet-Tesla's niet laden bij de Tesla superchargers in Portugal (al lijkt er op dat vlak wel wat te gaan veranderen, ik weet alleen niet wanneer). Tot en met Spanje kom je prima weg met Tesla, Ionity en Zunder.

Voor Portugal (ik heb de reis afgelopen juni-augustus gemaakt) heb ik bij Evaz Energy een laadpas aangevraagd. Die had ik met een paar dagen in huis en daarmee kun je bij alle laadpalen (langzaam en snel) in Portugal laden.
Even een vraag: in de eVaz app heb ik de registratie doorlopen. Maar ik kan niet laden vanuit de app. Wel is er een optie om een laadpas toe te voegen. Een optie om een pas te bestellen zie ik niet. Keeg je deze vanzelf toegestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
The Wizard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Gros van alle snelladers zijn tot 1000V, eigenlijk alles wel wat boven de 300 kW zit. Bij een 800V infra moet je eigenlijk alleen de Tesla SuC's vermijden om lage laadsnelheden te voorkomen, uiteraard in noodgevallen kan je het altijd doen, maar afhankelijk van welke auto het is haal je tussen de 60 en de 120 kW.
Thanks, op zich gaat het wel lukken vermoed ik, maar als er bijv palen zijn die je beter kan vermijden (BenW wellicht) hoor ik dat graag. Ik haal soms op die palen mn huidige 150 KW niet eens (onder prima condities)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 17:33
ucsdcom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Even een vraag: in de eVaz app heb ik de registratie doorlopen. Maar ik kan niet laden vanuit de app. Wel is er een optie om een laadpas toe te voegen. Een optie om een pas te bestellen zie ik niet. Keeg je deze vanzelf toegestuurd?
Ik heb het via de website gedaan destijds, daar staat rechtsboven in de hoek een groene knop met "Get Card / Pedir Cartão")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 21:37
JerryVR schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:23:
Het is wel opvallend dat mensen met een elektrische auto niet allemaal weten hoe het een en ander werkt( ik waarschijnlijk ook niet, aangezien ik de auto net een maand heb) maar ik zie iedereen zoveel mogelijk op de zo hoog mogelijke lader aangesloten staan. terwijl er bijvoorbeeld 150kwh laders vrij zijn, nemen die mensen allemaal de 400 kWh , waardoor ik dan aan een 150 kWh lader moet hangen.
Bij een 50 kW lader haal ik nooit meer dan 45 kW.
Bij een 150 kW lader haal ik nooit meer dan 125 kW.
Op een 350 kW lader haal ik 175 kW, het maximum voor mijn ID.4 Pro.

Belangrijker dan de maxima, als ik met een halfvolle accu aan het snelladen ben, dan haal ik op een 350 kW lader minimaal zo'n 10 kW meer dan op een 150 kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ikweethetbeter schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Bij een 50 kW lader haal ik nooit meer dan 45 kW.
Bij een 150 kW lader haal ik nooit meer dan 125 kW.
Op een 350 kW lader haal ik 175 kW, het maximum voor mijn ID.4 Pro.

Belangrijker dan de maxima, als ik met een halfvolle accu aan het snelladen ben, dan haal ik op een 350 kW lader minimaal zo'n 10 kW meer dan op een 150 kW lader.
De auto die ik voor ogen heb kan >350 kW laden, en blijft ver tot voorbij de 80% rond de 200kW laden.
Als ik maximaal gebruik wil maken van zn capaciteit, dan is het wenselijk te laden bij palen die enigzins wat aankunnen (lees, een 300KW paal die 2x150 kan en dus nooit boven de 150 uitkomt is dan gewoon minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:30
Ik overweeg in 4 weken naar Portugal te gaan, met de auto (Mercedes EQB 300 4matic). De range is niet geweldig (in NL meestal rond de 350-390km) maar het lijkt me heerlijk onze auto daar te hebben, ik heb dus ook behoorlijke range anxiety.

Hieronder wat ABRP voorstelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UqALqMQ-PhuybDtJC3XhEypCJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFqk7eipLDEyjUoHLvZET9nS.png?f=fotoalbum_large

Wat ik vooral spannend vind is dat hij doorrijd tot 10% en dan gaat laden. Ik snap dat dat efficient is, maar ik ben meteen bang dat een lader net even niet werkt en ik dan maar 30km over heb om een alternatief te zoeken.

Ik ga met 1 of 2 kinderen, mijn vrouw zou gaan vliegen met de jongste. Op zich lijkt het avontuur me leuk met mijn kinderen maar ik ben daardoor wel wat kritischer natuurlijk, voor wat betreft het lang achter elkaar rijden en in the middle of nowhere stranden.

Overigens wil ik hier goed de tijd voor nemen, dus die 20 uur rijtijd opknippen in 2x 10 uur ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Muldert Als je wat angstig bent om met 10% aan te komen, laad je toch 5-10% meer dan wat ABRP je voorstelt?
Ik zie dat 'ie je regelmatig laat laden tot 50-70%, daar kun je met niet heel veel tijdverlies toch wel 60-80% van maken.
De keren dat 'ie je tot 80% (of meer) laat laden heb je de mogelijkheid om wat langzamer te rijden.
Maar over het algemeen is ABRP vrij pessimistisch over het stroomverbruik, dus dat geeft ook wel ruimte.
Boa viagem!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Muldert Ik zou het in 3 dagen doen (los van elektrisch of benzine). Je bent echt wel langer dan die 26uur onderweg van je schermprint voor lunch pauze, extra plaspauze etc.
Hoe ga je die opdelen in 2 x 10uur?

En 13uur rijden is echt super lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 10:52
4v4t4r schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:27:
[...]

De auto die ik voor ogen heb kan >350 kW laden, en blijft ver tot voorbij de 80% rond de 200kW laden.
Dat is dan de Zeekr 7X Long Range RWD?.

Charge Power (max) 360 kW DC
Charge Power (10-80%) 260 kW DC

[ Voor 28% gewijzigd door lfah2000 op 04-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
jongetje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:50:
@Muldert Ik zou het in 3 dagen doen (los van elektrisch of benzine). Je bent echt wel langer dan die 26uur onderweg van je schermprint voor lunch pauze, extra plaspauze etc.

Zou ik ook doen. Heb al 2 zomers met een EV naar Spanje gereden (1700km verdeeld over 2 dagen) en dat is op het randje (vooral voor de kinderen). Zelfs met al die laadstops zijn we toch echt blij als we op onze tussenstop en bestemming aankomen.

Het is 2 x 10u rijden voor hem en 2 x 3u laden als hij het in 2 dagen doet, maar dat is het ideale scenario als alles vlot verloopt, calculeer sowieso wat extra tijd in voor als er eens een laadpaal moeilijk doet of er een queue is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Laatst online: 10:30
Peter-036 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:49:
@Muldert Als je wat angstig bent om met 10% aan te komen, laad je toch 5-10% meer dan wat ABRP je voorstelt?
Ik zie dat 'ie je regelmatig laat laden tot 50-70%, daar kun je met niet heel veel tijdverlies toch wel 60-80% van maken.
De keren dat 'ie je tot 80% (of meer) laat laden heb je de mogelijkheid om wat langzamer te rijden.
Maar over het algemeen is ABRP vrij pessimistisch over het stroomverbruik, dus dat geeft ook wel ruimte.
Boa viagem!
Oh ja logisch, duh. Thnx!

Ja is te optimistisch he? Was ik al bang voor.. Toch plannen voor 3 dagen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 10:44
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:31:
Ik overweeg in 4 weken naar Portugal te gaan, met de auto (Mercedes EQB 300 4matic). De range is niet geweldig (in NL meestal rond de 350-390km) maar het lijkt me heerlijk onze auto daar te hebben, ik heb dus ook behoorlijke range anxiety.

Hieronder wat ABRP voorstelt:
[Afbeelding]

Wat ik vooral spannend vind is dat hij doorrijd tot 10% en dan gaat laden. Ik snap dat dat efficient is, maar ik ben meteen bang dat een lader net even niet werkt en ik dan maar 30km over heb om een alternatief te zoeken.

Ik ga met 1 of 2 kinderen, mijn vrouw zou gaan vliegen met de jongste. Op zich lijkt het avontuur me leuk met mijn kinderen maar ik ben daardoor wel wat kritischer natuurlijk, voor wat betreft het lang achter elkaar rijden en in the middle of nowhere stranden.

Overigens wil ik hier goed de tijd voor nemen, dus die 20 uur rijtijd opknippen in 2x 10 uur ongeveer.
Als je auto 350-390km kan, dan snap ik niet waarom ABRP stukken voorstelt van 120km... Dat zou ik echt niet willen, dan komt er geen eind aan.

Ik zou in elk geval vertrekken met 100%, en dan mikken op minstens 200km tussen 2 stops.
En een reserve van 30-50km zou in Frankrijk zeker voldoende moeten zijn om een alternatief te vinden.

En dan.. 2 of 3 dagen is een moeilijke. Vroeger vonden we alles tot 1200km te doen op 1 dag, en ooit ben ik van Barcelona (1440) km op 1 dag terug gereden, maar toen hadden we 4 chauffeurs in de auto. Toch zou ik dat nooit meer doen, omdat de laatste 200km na een korte eetpauze iedereen te moe was, en ik met tegenzin die laatste 200km gereden heb.

Hoe 2 dagen na elkaar van 1000km+ voelt... ik durf het niet zeggen. Die regelmatige pauzes zouden het toch wat draaglijk moeten maken. Althans, dat is wat ik vond op onze langere trips met de EV. 1000km was echt geen probleem, en zelfs 600km bij vertrek vanaf de ferry om 16h was ook geen groot probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 04-03-2025 16:15 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:49
Ik ben inderdaad benieuwd naar je instelligen in ABRP.... want hij lijkt iets niet helemaal lekker te doen.
Alsof de schuif 'few but long stops' tot 'short but many stops' Helemaal naar rechts is geschoven.
Je kan in de instellingen ook instellen met hoeveel % je bij een lader wilt aankomen en met hoeveel je max wilt vertrekken.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 22:04
normaal stop je iedere [stel]2,5 uur[/stel] ivm pauze / wat eten / toilet / benen strekken / etc, wellicht met kinderen wat vaker ?
Dan zou ik "DAT" rijtempo kiezen zodat je in die 2,5 uur de accu leegrijdt van 80 naar 20 %, en dan die pauze weer bijladen naar 80 %

stel dat je 100 km / uur rijdt, rij je stuk zuiniger en zou je vast wel 250+ km kunnen rijden voordat je moet laden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44

@Muldert Dit en daar komt nog 5 uur en een beetje aan laadtijd bij. ABRP is altijd veel te optimistisch voor wat betreft de rijtijd, dat check ik altijd even bij Google Maps.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
@Muldert probeer ook eens je max snelheid iets lager te zetten. Ik denk dat die nu overal de max toegestaan aanhoudt. Ik weet natuurlijk niet hoe je rijstijl is, maar ik denk als je hem op 115kmh zet, ABRP een paar minder laadstops laat zien. En dan heb je een snelheid waarmee je aardig met het verkeer mee rijdt. Maar hoe dan ook, je moet de ABRP planning meer zien als indicatie. In de praktijk zal het anders verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:22
Twardt schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:55:
@Muldert probeer ook eens je max snelheid iets lager te zetten. Ik denk dat die nu overal de max toegestaan aanhoudt. Ik weet natuurlijk niet hoe je rijstijl is, maar ik denk als je hem op 115kmh zet, ABRP een paar minder laadstops laat zien. En dan heb je een snelheid waarmee je aardig met het verkeer mee rijdt. Maar hoe dan ook, je moet de ABRP planning meer zien als indicatie. In de praktijk zal het anders verlopen.
Dit zou ik niet doen, dan valt je 'safety' ook weg. Normaal gesproken is ABRP conservatief, dus ik zou die 10% wel aandurven. En 3 dagen 110 km/u rijden terwijl je 130 mag klinkt mij niet aantrekkelijk in de oren.

Nog een optie: kan het zijn dat ABRP de huidige seizoenscondities aanhoudt? Dus relatief winterse temperaturen. Bij road conditions kun je dit aanpassen. Wat gebeurt er als je zelf temperatuur 18 graden o.i.d. invoert?
En wind is natuurlijk tricky als je deze rit moet maken met zuidwesterstorm ga je de conservatieve inschatting van ABRP ook niet halen. Met noordoostenwind wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:07:
Ja is te optimistisch he? Was ik al bang voor.. Toch plannen voor 3 dagen dan.
Ikzelf ga komende zomer van Gent naar Alicante, alleen.
Heb de route wat opgedeeld en met wat omwegen die ik uiteindelijk wil maken kom ik op een totaal van 2500km die ik, dus alleen, op 5 dagen ga rijden. ABRP zegt 36u, inclusief laden.
Ik ga wel wat schuiven in laadstops, bijvoorbeeld die net na vertrek in de ochtend, reeds de avond er voor aan het hotel al doen zodat ik niet onmiddellijk nog mag staan laden.

Ik heb er zin in, maar ergens kijk ik er toch ook weer tegenop. Het blijft enkel ik als chauffeur, even afwisselen gaat niet, en we moeten er door...

Elke chauffeur is ook anders naar aantal rijuren per dag, die gemiddeld 5u/d is wel de bovengrens voor mezelf, het moet leuk blijven ook he, het blijft vakantie :)

Natuurlijk heb ik wel de luxe dat ik over meer dagen beschik om de rit op in te delen en het meeste van men omwegen kan ik ook eenvoudig overslaan door andere stukken autosnelweg te nemen.

We zien wel. Vooral spannend naar laden toe, hoogzomer en Spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
schumacher schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:02:
[...]

Dit zou ik niet doen, dan valt je 'safety' ook weg. Normaal gesproken is ABRP conservatief, dus ik zou die 10% wel aandurven. En 3 dagen 110 km/u rijden terwijl je 130 mag klinkt mij niet aantrekkelijk in de oren.

Nog een optie: kan het zijn dat ABRP de huidige seizoenscondities aanhoudt? Dus relatief winterse temperaturen. Bij road conditions kun je dit aanpassen. Wat gebeurt er als je zelf temperatuur 18 graden o.i.d. invoert?
En wind is natuurlijk tricky als je deze rit moet maken met zuidwesterstorm ga je de conservatieve inschatting van ABRP ook niet halen. Met noordoostenwind wel :).
ik zeg toch niet dat hij 110kmh moet gaan rijden? Nee gewoon met de rest meerijden. Als de snelheid op 130kmh staat ingesteld, dan gaat hij er ook vanuit dat jij continue (waar het mag) 130kmh gps snelheid aanhoud. Je moet flink doorrijden om dat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:43
schumacher schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:02:
[...]

Ik vind het juist heerlijk om 100 te rijden, ook waar het harder mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Ik vind het juist heerlijk om 100 te rijden, ook waar het harder mag.
Dan zit je toch continu tussen de vrachtwagens.

Ik ben meer een "go with the flow" chauffeur, en dan vooral de snelheden op de 2e en 3e rijstrook tot ca 5-8km/h boven de limiet.
Ik ga niemand van de weg drummen, maar ga mee. En meestal valt de snelheid over langere trajecten alsnog wat tegen. Als je tijdens het rijden meer dan 100km/h gemiddeld haalt op zo'n vakantierit, dan is het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:17:
[...]

Dan zit je toch continu tussen de vrachtwagens.

Ik ben meer een "go with the flow" chauffeur, en dan vooral de snelheden op de 2e en 3e rijstrook tot ca 5-8km/h boven de limiet.
Ik ga niemand van de weg drummen, maar ga mee. En meestal valt de snelheid over langere trajecten alsnog wat tegen. Als je tijdens het rijden meer dan 100km/h gemiddeld haalt op zo'n vakantierit, dan is het wel goed.
Vrachtwagens mogen 80, misschien 90. Die kun je gewoon inhalen. Met ACC gaat dat heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Vrachtwagens mogen 80, misschien 90. Die kun je gewoon inhalen. Met ACC gaat dat heerlijk.
Ja, maar dan moet je met 100 op de 2de rijstrook waar de meeste andere auto's (buiten NL) gewoon 120-130 rijden. Dus invoegen is moeilijker, en daarna heb je klevers die 'in je gat gaan hangen' zo lang je niet terug naar de 1ste strook gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
4v4t4r schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:27:
Als ik maximaal gebruik wil maken van zn capaciteit, dan is het wenselijk te laden bij palen die enigzins wat aankunnen (lees, een 300KW paal die 2x150 kan en dus nooit boven de 150 uitkomt is dan gewoon minder interessant.
Zeg jij nu dat ik een 150 kW paal moet kiezen, en met max 125 kW moet laden, in plaats van bij een 350 kW paal, waar ik met 175 kW kan laden, omdat jij heel misschien langs kan komen?

Kijk, een e-Up die met max 40 kW kan laden heeft niks te zoeken bij een 350 kW lader als er een andere DC lader beschikbaar is. Indien die er niet is, dan heeft zelfs een e-Up net zoveel recht om daar te laden als jij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:06
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:31:
[...]

Ja, maar dan moet je met 100 op de 2de rijstrook waar de meeste andere auto's (buiten NL) gewoon 120-130 rijden. Dus invoegen is moeilijker, en daarna heb je klevers die 'in je gat gaan hangen' zo lang je niet terug naar de 1ste strook gaat.
Zo erg is het nu ook weer niet. Het is daar veel rustiger met het verkeer dan hier en dan heb je ook nog vaak drie rijstroken. Bovendien halen vrachtwagens elkaar ook steeds in.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

ikweethetbeter schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Zeg jij nu dat ik een 150 kW paal moet kiezen, en met max 125 kW moet laden, in plaats van bij een 350 kW paal, waar ik met 175 kW kan laden, omdat jij heel misschien langs kan komen?

Kijk, een e-Up die met max 40 kW kan laden heeft niks te zoeken bij een 350 kW lader als er een andere DC lader beschikbaar is. Indien die er niet is, dan heeft zelfs een e-Up net zoveel recht om daar te laden als jij!
Ach, ik denk dat de meeste gebruikers het niet eens weten, dus ik kan ze weinig kwalijk nemen.
Ik heb mijn vrouw ondertussen aan het verstand weten te brengen dat het handig is om bij een Fastned paal te gaan staan die al niet aan de andere kant gebruikt wordt (omdat je het vermogen dan deelt), maar als ik het over het verschil tussen 150kW en 400kW ga hebben dan gaat ze offline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
en daarna heb je klevers die 'in je gat gaan hangen' zo lang je niet terug naar de 1ste strook gaat.
Ze hangen maar een end weg in mijn gat, kan mij er zo niet druk om maken.
Ik rijd maximale snelheid +3... +4 km en wanneer het veilig is schuif ik weer op.
Het zijn ook vaak dezelfde types met bepaalde type auto's die strak achter je zitten, ze doen maar maar maken mij de pis niet lauw. ;)
Woorden in de mond leggen is ook een vak. :9
Maar nee, dat zegtie niet want ik zie het nergens staan.
Indien die er niet is, dan heeft zelfs een e-Up net zoveel recht om daar te laden als jij!
Does rustig, denk aan je hart. ;)
YJB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:13:

Ik heb mijn vrouw ondertussen aan het verstand weten te brengen dat het handig is om bij een Fastned paal te gaan staan die al niet aan de andere kant gebruikt wordt (omdat je het vermogen dan deelt), maar als ik het over het verschil tussen 150kW en 400kW ga hebben dan gaat ze offline.
_O-
Hier ongeveer hetzelfde trouwens.

Anyways, vraag aan de mensen die wel eens bij Electra (meeste laadpunten zitten in Frankrijk) geladen hebben, of dat handig ging met een creditcard? Ik zie dat ze ook autocharge hebben, iemand daar ervaring mee (bij Electra want bij FastNed werkt het feilloos)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Anyways, vraag aan de mensen die wel eens bij Electra (meeste laadpunten zitten in Frankrijk) geladen hebben, of dat handig ging met een creditcard? Ik zie dat ze ook autocharge hebben, iemand daar ervaring mee (bij Electra want bij FastNed werkt het feilloos)?
Ik heb het op de planning staan voor de terugreis van mijn komende Spanje vakantie. Ik gebruik er mijn Shell pas voor, 59ct kWh. Nadeel van de CC of bankpas is dat je geen bonnetje krijgt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
[...]

Ja, maar dan moet je met 100 op de 2de rijstrook waar de meeste andere auto's (buiten NL) gewoon 120-130 rijden. Dus invoegen is moeilijker
Sinds ik EV rijd (gewoon een e-Niro) gaat invoegen zoveel makkelijker, nooit hoeven schakelen en genoeg vermogen beschikbaar. Me klem laten rijden achter een vrachtwagen gebeurt bijna niet meer, kom er nu vrij makkelijk tussen als ik in wil halen; een voordeel waar ik voor de aankoop nooit aan had gedacht.
Als het echt te druk is om in te halen dan rijdt de auto keurig achter die vrachtwagen aan op ACC, ook niet erg want je hoeft niets te doen behalve wachten op een gaatje en dan de knipper aanzetten en het gaat weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 20:25
Heb het van de zomer nog gedaan, ging top met een master creditcard maar inderdaad geen bon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Ze hangen maar een end weg in mijn gat, kan mij er zo niet druk om maken.
Ik rijd maximale snelheid +3... +4 km en wanneer het veilig is schuif ik weer op.
Het zijn ook vaak dezelfde types met bepaalde type auto's die strak achter je zitten, ze doen maar maar maken mij de pis niet lauw. ;)
Ja en nee….
Het is gewoon onveilig als je zo’n klever achter je aan hebt. Sommigen komen echt zo kort dat je bij een remstoot alvast je ongevalsformulier kan uit zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

pmiddeld schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:26:
[...]

@Muldert Dit en daar komt nog 5 uur en een beetje aan laadtijd bij. ABRP is altijd veel te optimistisch voor wat betreft de rijtijd, dat check ik altijd even bij Google Maps.
Ik gebruik ABRP of ChargingTime alleen maar om te zien hoeveel laders er op de route zijn. In de praktijk veranderd er altijd wel iets aan je planning. Eerder naar de WC, eerder honger, etc etc.

Als je een goed gevoel krijgt bij de route die je wil kiezen, dan gewoon rijden en stoppen wanneer je wil. Inderdaad dat rijden van 50% tot 20% batterij en dan weer bijladen.. lijkt mij een beetje zonde van je tijd.

Sowieso is zijn er in Frankrijk bij elke ‘aire’ wel laadpalen. Spanje en Portugal geen ervaring.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:58:
[...]

Ik heb het op de planning staan voor de terugreis van mijn komende Spanje vakantie. Ik gebruik er mijn Shell pas voor, 59ct kWh. Nadeel van de CC of bankpas is dat je geen bonnetje krijgt.
Electra rekent zelf €0,49/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Carfanatic schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Electra rekent zelf €0,49/kWh
Het is maar eenmalig dat ik van Electra gebruik moet maken, dus met die 15kWh die ik daar zal laden maakt het voor mij niet uit. Zou anders zijn als ik uitsluitend van Electra gebruik kan maken. Voorlopig is Ionity met Moblize veruit de goedkoopste optie. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

als dat is wat je uit mijn verhaal haalt - dan moet ik wellicht iets aan mn communicatie doen :D
Nee dat is absoluut niet wat ik bedoel - ik heb het puur over mnzelf en niet over wie er aan een paal mag hangen? Ik weet ook niet hoe je daar aan komt?

Wat ik dus bedoel : Ik weet uit ervaring bijv langs de duitse snelwegen zo'n enkele BenW lader van 300kW , die vaak maar een fractie of gedeelte van hun snelheid halen (zonder dat er iemand al staat). Ik wil dus alleen maar weten of mensen advies hebben qua aanbieder om dit soort issues te voorkomen, meer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
4v4t4r schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:37:
als dat is wat je uit mijn verhaal haalt - dan moet ik wellicht iets aan mn communicatie doen :D
Jij laat wat ruimte voor interpretatie...
Nee dat is absoluut niet wat ik bedoel - ik heb het puur over mnzelf en niet over wie er aan een paal mag hangen? Ik weet ook niet hoe je daar aan komt?
...en ik vul het verkeerd in!

My bad! Excuses daarvoor.
Wat ik dus bedoel : Ik weet uit ervaring bijv langs de duitse snelwegen zo'n enkele BenW lader van 300kW , die vaak maar een fractie of gedeelte van hun snelheid halen (zonder dat er iemand al staat). Ik wil dus alleen maar weten of mensen advies hebben qua aanbieder om dit soort issues te voorkomen, meer niet.
Ah, nu is het helemaal duidelijk!

Bij de EnBW 300 kW laders haal ik vaak lang niet de snelheden als bij de Ionity 300 kW+ laders. Nadeel is alleen dat je bij een tankstation met EnBW vaak geen keuze hebt om Ionity te gaan laden, dus dat betekent doorrijden.

Bij een incidenteel ritje naar Duitsland laad ik op goed geluk, tijdens vakanties betaal ik €5 voor een maand PUMP, dan kan ik aanbieders kiezen en werkt de app via CarPlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:58:
Hmm, ok, bonnetje is niet noodzakelijk maar altijd fijn om wat gegevens ergens op een rij te hebben ipv alleen een bedrag van de rekening af. Kan bankpas trouwens ook? Dacht alleen CC.
Wanneer (ongeveer) staat die trip voor je in de planning?
Gerwinnn schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:22:
Heb het van de zomer nog gedaan, ging top met een master creditcard maar inderdaad geen bon.
Dank voor de feedback!
Zit een ritje Frankrijk aan te komen en ik zal/wil voornamelijk bij Tesla laden maar aangezien ik nog niet goed kan inschatten hoe het verbruik zal zijn kan Electra op een paar punten een uitkomst zijn.
Tommie12 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:50:
Ja en nee….
Het is gewoon onveilig als je zo’n klever achter je aan hebt. Sommigen komen echt zo kort dat je bij een remstoot alvast je ongevalsformulier kan uit zoeken.
Dat het onveilig is zal ik niet weerspreken maar bij een aanrijding is de achterliggende partij in de regel de schuldige. Regelt de verzekering het verder wel. Maar goed, ik begrijp je punt.
Hoe dan ook, 'Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa', binnenkort het schaapje in wolfskleren in/naar Frankrijk de sporen geven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:16:
[...]

Hmm, ok, bonnetje is niet noodzakelijk maar altijd fijn om wat gegevens ergens op een rij te hebben ipv alleen een bedrag van de rekening af. Kan bankpas trouwens ook? Dacht alleen CC.
Wanneer (ongeveer) staat die trip voor je in de planning?
Volgens mij kan het alle twee, ik heb een paar jaar geleden met bankpas bij een BP pulse in Spanje geladen. Was ook zoeken naar de geladen kWh's, stond op een fysieke meter net boven de grond. Niet echt handig. Een bon kan vast wel maar dan moet je allerlei acties doen, dus ook niet echt handig en daar was laden met bankpas/CC toch om te doen. De terugreis is ergens de eerste dagen van april, geen vaste datum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
Net de Mobilize Charge Pass ontvangen (vrijdag besteld) dus dat ging vlot. Had in de app de Renault van m'n ouders toegevoegd om de pass te kunnen bestellen, maar omdat dat een benzine is kon ik geen laadpalen meer zoeken. Auto terug verwijderd en toen kon ik weer laadpalen zien, maar vond geen optie om een laadsessie te starten vanuit de app, daarvoor moet je blijkbaar effectief een EV koppelen (of ik mis iets).

Geluk dus dat de pass vandaag al toekwam, vrijdagnacht vertrekken richting Oostenrijk... ben benieuwd. Als het goed gaat neem ik deze zomer opnieuw een maandabonnement voor de rit naar Spanje.

Ervaring volgt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:11:
Net de Mobilize Charge Pass ontvangen (vrijdag besteld) dus dat ging vlot. Had in de app de Renault van m'n ouders toegevoegd om de pass te kunnen bestellen, maar omdat dat een benzine is kon ik geen laadpalen meer zoeken. Auto terug verwijderd en toen kon ik weer laadpalen zien, maar vond geen optie om een laadsessie te starten vanuit de app, daarvoor moet je blijkbaar effectief een EV koppelen (of ik mis iets).
Dat schijnt niet te kunnen met de app. Zelf niet geprobeerd want dat wil ik juist niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 09:34
Afgelopen weekend zijn we met onze ID.3 1st Edition, die we sinds begin dit jaar rijden, op pad gegaan naar Berlijn. Dit was voor ons de eerste keer dat we met een elektrische auto een lange afstand gingen rijden, dus we waren erg benieuwd.

Om goedkoop te kunnen laden, heb ik via de Renault-truc een Mobilize Intense-pas kunnen regelen. Daarmee konden we voor €0,39 per kWh bij IONITY opladen. Ook heb ik een OBD-dongle aangeschaft zodat ABRP realtime voertuigdata kon gebruiken.

De heenreis: soepel en ontspannen.
We vertrokken vanuit Nijmegen met een volle accu, maar kwamen er snel achter dat we de groene milieusticker voor Duitsland waren vergeten. Balen, maar toch even terug naar huis gereden. Uiteindelijk vertrokken we effectief met 80% SOC.

Overzicht laadstops:

1. IONITY Lippetal (12% naar 55%)
totale duur: 19 min | geladen: 23,8 kWh | kosten: €9,31
2. IONITY Porta-Westfalica (16% naar 60%)
totale duur: 19 min | geladen: 24,1 kWh | kosten: €9,41
3. IONITY Lehrter See Süd (23% naar 59%)
totale duur: 17 min | geladen: 19,5 kWh | kosten: €7,59
4. IONITY Hohenwarsleben (14% naar 89%)
totale duur: 39 min | geladen: 40,3 kWh | kosten: €14,75
5. IONITY Am Fichtenplan Süd (24% naar 36%)
totale duur: 6 min | geladen: 7,4 kWh | kosten: €2,88

Totaal gereden: 692 km
Gemiddeld verbruik: 20,4 kWh/100 km
Gemiddelde snelheid: 100 km/u
Totale laadkosten: €44,91 (exclusief thuisladen)

Op zich had ik na de vierde laadstop genoeg om Berlijn te halen, maar ik wist nog niet zeker of en hoe er laadmogelijkheden bij ons appartement waren. Daarom heb ik voor de zekerheid een korte stop bij IONITY Am Fichtenplan Süd gemaakt. Achteraf bleek dit niet nodig, want bij ons appartement kon ik gratis laden, waardoor ik van 25% naar 73% kon bijladen.

Mijn vriendin en ik vonden de heenreis heel comfortabel, we kwamen ontspannen aan in Berlijn. De ID.3 rijdt heel lekker, en we kwamen fris en uitgerust aan. De korte stops waren fijn voor haar, omdat ze even de benen kon strekken en naar het toilet kon gaan wanneer nodig. Toen we dezelfde rit wel eens met onze benzineauto maakten, voelde ze zich vaak bezwaard om te vragen of we even konden stoppen daarvoor, want ik reed meestal met volle snelheid over de Autobahn. De reizen waren altijd gericht op zo snel mogelijk van A naar B rijden eigenlijk. Nu we met de ID.3 waren, kon ze gewoon zonder zich opgelaten te voelen naar de wc gaan. Dat maakte voor haar de reis ook een stuk aangenamer.

De terugreis: een compleet andere ervaring
Waar de heenreis heel soepel verliep, was de terugreis een ander verhaal. We gingen dan ook op een zondag heen, dus dan is er weinig verkeer verder. Op dinsdag vertrokken we op een ongunstig tijdstip weer vanuit Berlijn, waardoor we vast kwamen te zitten in files in de binnenstad. Een beetje onhandig was het wel, maar dit kunnen we voortaan gewoon beter plannen. Naast de file in Berlijn liepen we ook nog 2 uur vertraging op door een ongeluk op de A10 helaas.

Overzicht laadstops:

1. IONITY Hohenwarsleben (11% naar 100%)
totale duur: meer dan 1 uur | geladen: 49,4 kWh | kosten: 19,28
We hebben hier bewust langer gestopt, omdat we toch een langere laadsessie nodig hadden (ABRP adviseerde om tot 86% te laden) en er waren meerdere eetgelegenheden. In plaats van bij de bekende Amerikaanse gele vriend te gaan zitten, kozen we voor een kleine pizzeria die vooral door truckers werd bezocht. Een hele goede keuze; het eten was lekker en goed geprijsd, en we konden de lange laadpauze ook efficiënt gebruiken voor het avondeten.

2. IONITY Auetal Nord (27% naar 59%)
totale duur: 17 min | geladen: 17,7 kWh | kosten: €6,92
3. IONITY Lippetal (8% naar 82%)
totale duur: 34 min | geladen: 41,3 kWh | kosten: €16,09

Volgens ABRP had ik nu genoeg om naar huis te rijden met 5%, maar door dalende temperaturen en de minder efficiënte verwarming in de ID.3 nam het verbruik flink toe. ABRP raadde me aan om 100 km/u te gaan rijden.

Met nog 10% durfde ik het niet meer aan en heb ik een extra stop gemaakt:
4. Fastned A73 Hondsiep (10% naar 17%)
totale duur: 3 min | geladen: 4,2 kWh | kosten: €3,11

Hierna had ik genoeg range om met 8% over thuis te komen. Dit laatste stuk heb ik overigens weer 130 km/u gereden.

Door het late tijdstip en vermoeidheid ben ik vergeten om de statistieken van de terugreis te noteren. Het verbruik lag in ieder geval hoger dan tijdens de heenreis.

Totaal gereden: 646 km
Totale laadkosten: €45,40

Wat ik geleerd heb van de eerste keer een lange afstand rijden met een EV:

Het is denk ik handiger om mij in het vervolg niet blind te staren op één laadnetwerk. Door vooraf meerdere opties in gedachten te houden, kan ik efficiënter laden en waarschijnlijk korter stoppen. Ook denk ik dat de rit een stuk soepeler was verlopen als het iets warmer was geweest. Vooral in de ochtend en late avond is het natuurlijk vrij koud op sommige plekken. Wij zijn vanuit Berlijn vertrokken bij 13°C, maar hoe dichterbij we bij Nederland kwamen, hoe kouder het weer werd. We kwamen thuis bij 0°C. Dan presteert de auto natuurlijk ook minder, en bij het rijden van zo’n lange afstand met vrij diverse temperaturen merk je dat ook gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door markimarc op 05-03-2025 15:48 . Reden: Herschreven. Tekst liep niet lekker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
markimarc schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:44:

Om goedkoop te kunnen laden, heb ik via de Renault-truc een Mobilize Intense-pas kunnen regelen. Daarmee konden we voor €0,39 per kWh bij IONITY opladen. Ook heb ik een OBD-dongle aangeschaft zodat ABRP realtime voertuigdata kon gebruiken.
Binnenkort staat een reis naar Portugal op het programma. Ben van plan de premium ABRP te gaan gebruiken en ben nog op zoek naar een dongle. Welke heb jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDB
  • Laatst online: 09:02

EDB

Gisteren terug gekomen van onze eerste lange trip met de ID.3. Eerder al wat gepost over de heenreis. Naar zuid Spanje, totaal aantal kilometers gereden 5648. Zowel op de heen als terugreis 15x snel geladen. Ruim 1000 kw verstookt. Volgens de auto een verbruik van 16.9 kw/100km, volgens de geladen kw’s komt het verbruik op 17.8kw/100km. Gemiddeld ongeveer 110 aangehouden als kruissnelheid.
Gemiddelde laadprijs 49 cent per kw. Had alleen een abonnement op IONITY. Verder veel geladen bij Tesla. Auto navigatie aangehouden maar regelmatig overruled omdat de laadstops veel te kort op elkaar werden gepland en er ook geen rekening werd gehouden met de prijs. Voorbeeld: vanuit Luik naar Nederland werd Fastned Maastricht voorgesteld (77 cent per kw) terwijl op heel korte afstand een Tesla vlak langs de snelweg zit die maar 34 cent rekende.
Op de heenweg begin januari lag de gemiddelde laadsnelheid op ongeveer 50kw met als hoogste (piek)gemeten snelheid 81 kw.
Op de terugweg lag de gemiddelde laadsnelheid op ongeveer 60kw met als hoogste snelheid 102kw.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JoopO schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Binnenkort staat een reis naar Portugal op het programma. Ben van plan de premium ABRP te gaan gebruiken en ben nog op zoek naar een dongle. Welke heb jij?
Kan je niet beter een abo nemen bij Ionity en Tesla bij voorbeeld, dat gaat je meer opleveren dan een premium abo bij ABRP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
JoopO schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Ik heb deze dongle gebruikt!
https://amzn.eu/d/eHpebK5

Plug & play en enigszins veilig, omdat je eerst moet pairen via de fysieke knop op de dongle. Veel OBD Bluetooth-dongles hebben helemaal geen authenticatie, waardoor in theorie ‘iedereen’ met je auto kan verbinden. Niet handig dus.

Ook heb ik voor de zekerheid de dongle op de bestemming ontkoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
Tommie12 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Kan je niet beter een abo nemen bij Ionity en Tesla bij voorbeeld, dat gaat je meer opleveren dan een premium abo bij ABRP...
Je kan een maand gratis ABRP krijgen via bijvoorbeeld Bjørn Nyland.

[ Voor 11% gewijzigd door markimarc op 06-03-2025 10:04 . Reden: Link verwijderd. Volgens mij zijn referrals niet toegestaan. :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wat zijn jullie ervaringen met laden langs de E313 Antwerpen-Luik?

Sowieso geen Fastned stations en als ik zo eens de diverse kaartjes bekijk zitten de laadpunten vooral net van de snelweg af. Bijvoorbeeld bij een MCdonald's.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 23:11
m-vw schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:18:

Sowieso geen Fastned stations en als ik zo eens de diverse kaartjes bekijk zitten de laadpunten vooral net van de snelweg af. Bijvoorbeeld bij een MCdonald's.
Fastned Diepenbeek. Zelf heb ik vorig jaar geladen in Kontich, Ligt wel een behoorlijk stuk van de E313.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25

Naast Diepenbeek zie ik ook fastned bij Hoeselt West en Oost. Ionity zit inderdaad iets van de weg af, maar dat maakt op totale laadtijd toch niet zoveel uit? Ook nog een Allego bij Carpool Hasselt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 17:02
Ik ben de dag na kerst naar mijn ouders gegaan die in Zuid Frankrijk wonen. Net voorbij Aix en Provence.
Dit was mijn eerste lange reis met een elektrische auto en dankzij dit topic was ik er minder huiverig voor.
Ik heb een nieuwe Hyundai Kona Electric met de 65.4 kWh accu, comfort uitvoering met warmtepomp.
Ik heb het kiezen van de laadpunten voor het grootste deel overgelaten aan de navigatie. Hier heb ik mijn stops dan ook op aangepast. Ik stopte elke 2 uur om te laden.
Laden ging altijd met een snellader, die van rond de 20% ging naar de 80% met een vermogen van ongeveer 100 Kwh en dat in ergens tussen de 20 en 40 minuten.

De laadpauzes waren heel fijn omdat ik dan als enige bestuurder lekker kon uitrusten. Ze werden aangekondigd doordat de auto alvast de accu ging voorverwarmen.

De navigatie was soms wel creatief met het laden. Zo zijn we op de heenreis gestopt bij een winkelcentrum in Charleroi. Er waren daar genoeg snellaadpunten, en door een winkelcentrum wandelen is best ontspannend, ook al waren de winkels nog vooral dicht.
Bij Lyon wilde de navigatie dat we ongeveer 40 km terug zouden rijden nadat we waren omgedraaid. Deze optie besloot ik te negeren en het volgende punt was gewoon aan de snelweg. Dat was veel fijner.
Het feit dat je lekker de verwarming in je auto kan aanzetten was ook een groot pluspunt.

Kortom, het was heel fijn rijden. Ik heb alleen niet bijgehouden waar ik allemaal was gestopt. Dat ga ik de volgende keer wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Wakkie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Fastned Diepenbeek. Zelf heb ik vorig jaar geladen in Kontich, Ligt wel een behoorlijk stuk van de E313.
jouwheld schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Naast Diepenbeek zie ik ook fastned bij Hoeselt West en Oost. Ionity zit inderdaad iets van de weg af, maar dat maakt op totale laadtijd toch niet zoveel uit? Ook nog een Allego bij Carpool Hasselt.
Diepenbeek had ik zelf later ook gezien, maar daar lijkt verder geen enkele voorziening. Net als bij de andere suggesties van @jouwheld .

Denk dat ik dan maar gewoon van de snelweg af ga. Gewoon een half uur nutteloos in de auto zitten heb ik weinig zin in, dan liever een bak koffie ergens.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
Tommie12 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Die abo bij Ionity neem ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Niet veel opties, maar toch;

https://www.google.com/ma...6%2C5.189161478940201&z=9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als ik op Chargerfinder kijkt dan wemelt het van de snelladers, direct op een parkeerplaats of vlak naast de snelweg. Bovendien is het van Antwerpen naar Luik slechts 125km, dus ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:19
The Wizard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Op het kaartje van die e-trucker tel ik er 9 met 350 kW

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

PeterZ(on) schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Als ik op Chargerfinder kijkt dan wemelt het van de snelladers, direct op een parkeerplaats of vlak naast de snelweg. Bovendien is het van Antwerpen naar Luik slechts 125km, dus ik zie het probleem niet zo.
Wie heeft het over een probleem?

@Zjanzjak Bedankt voor de link.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
m-vw schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Wie heeft het over een probleem?

@Zjanzjak Bedankt voor de link.
Het niet kunnen laden als je echt moet laden lijkt mij toch een probleem, en dat zie ik daar niet want laders genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vertrek vanavond naar Frankrijk. Zat te kijken of er bij het hotel (Novotel Metz) laadpalen beschikbaar zijn. Dat blijkt zo te zijn.

Maar dan... Uitvinden wat het tarief is:
- anwb geeft wel een tarief, maar komt op 1,98 per kWh als ik vanavond parkeer en morgen weg rij. 0,55 per kWh en 2,81 per uur.
- shell app geeft überhaupt geen tarief
- Vattenfall geeft geen tarief
- Eneco geeft geen tarief
- go charge geeft geen tarief
- chargeprice geen tarief
- ovo geeft 0,59 per kWh, maar zie dan weer niks over per minuut staan. Klopt dit wel?
- ionity pakt een ander laadpunt

Als ik google Streetview erbij pak lijkt er zephyre en electra op het terrein aanwezig te zijn. En zelfs nog een derde... Wat een chaos.

Hoe vind ik nou uit wat ik hier voor rekening ga krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2025 07:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zapato
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:31:
Vertrek vanavond naar Frankrijk. Zat te kijken of er bij het hotel (Novotel Metz) laadpalen beschikbaar zijn. Dat blijkt zo te zijn.

- anwb geeft wel een tarief, maar komt op 1,98 per kWh als ik vanavond parkeer en morgen weg rij. 0,55 per kWh en 2,81 per uur.
- ovo geeft 0,59 per kWh, maar zie dan weer niks over per minuut staan. Klopt dit wel?

Als ik google Streetview erbij pak lijkt er zephyre en electra op het terrein aanwezig te zijn. En zelfs nog een derde... Wat een chaos.

Persoonlijk zou ik vlak voor Metz snelladen (er is een Ionity/Tesla vlak bij elkaar). Geen verrassing over factuur en geen risico dat laadpalen bij het hotel bezet zijn. ANWB klinkt erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zapato schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Persoonlijk zou ik vlak voor Metz snelladen (er is een Ionity/Tesla vlak bij elkaar). Geen verrassing over factuur en geen risico dat laadpalen bij het hotel bezet zijn. ANWB klinkt erg duur.
Zit met twee kleintjes. Liever geen stop meer als het niet nodig is... Maar het klopt dus dat het echt zo ondoorzichtig is? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Nou dat is toch wel heel eenvoudig. Vrouw en kinderen afzetten in het hotel en de auto aan een lader hangen die op minder dan 200m van het hotel zijn, Tesla en Ionity. Hoe makkelijk wil je het hebben. En wil je laden bij het hotel, ff vragen en je weet het. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke Novotel zit je? Die in Metz centrum of die bij Metz Amnéville?
Bij die laatste staat de supercharger aan de overkant van de weg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Als ik de Shell app open krijg ik:
Elektra lader 2 x 11 kW : 0,46€/kWh en 6x 300kW : 0,59€/kWh.
Dan is er nog een Tesla Supercharger er tegenover, en op de parking van Leclerc staan er:
12 x 22kW aan 0,32€/kWh en blocking fee van 6ct/min na 240 min.
En dan staan er nog 18 Ionity’s van 300 kW en aan 55ct en nog een Type 2 AC aan 35ct.
Allemaal data uit mijn Shell app.

In elk geval, je kan op je 2 oren slapen dat je je auto daar vol krijgt.
Ik zou tijdens het ontbijt gaan inpluggen bij Tesla of Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PeterZ(on) schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:57:
[...]

Nou dat is toch wel heel eenvoudig. Vrouw en kinderen afzetten in het hotel ende auto aan de lader hangen die op minder dan 200m van het hotel zijn, Tesla en Ionity. Hoe makkelijk wil je het hebben. En wil je laden bij het hotel, ff vragen en je weet het. 8)7
Die tesla en ionity had ik nog niet gezien, das idd een goede optie. Op de een of andere manier blijft het kaartje in de ionity app leeg bij me.

Tesla gaan we sowieso niet doen natuurlijk :P

Vragen bij het hotel? Alsof die weten welke paal tot welk tarief leidt...

@Tommie12 apart dat jij wel resultaten krijgt uit de shell app dan :?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Laatst online: 09:02

EDB

De Shell app geeft normaal gesproken alle tarieven en ik heb gemerkt dat ze tijdens onze trip vaak wat goedkoper waren dan de ANWB tarieven.
Maar tijdens onze trip vanuit Spanje vorige week liet de app helemaal geen laadpalen zien, dus dan lukt het ook niet om de prijzen te bekijken. Overigens heb ik net even getest en nu werkt de app wel weer normaal. Lokale palen zijn super ondoorzichtig met zo nu en dan belachelijke prijzen. Dus, het advies is al gegeven: laad vooraf of na vertrek bij een snellader. En een mede tweaker gaf in jouw geval de beste oplossing: naar het hotel, iedereen er uit zodat jij de auto kunt snelladen bij een paal dichtbij. Mooier kun je het volgens mij niet krijgen. Goede reis.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Telefoon herstart en Shell app opnieuw geïnstalleerd. Krijg nu wel netjes resultaten buiten Nederland. Schiet mij maar lek.

Maar dat geeft wat vertrouwen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:07:
[...]

@Tommie12 apart dat jij wel resultaten krijgt uit de shell app dan :?
Je moet wel hier en daar eens op het scherm tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tommie12 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Je moet wel hier en daar eens op het scherm tikken.
Ja werkte in NL prima. Erbuiten niet.

Glitch in the matrix ofzo.
Na herstart doet ie het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
Maasluip schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Welke Novotel zit je? Die in Metz centrum of die bij Metz Amnéville?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 07:13

Ben daar twee keer geweest. Palen in overvloed van Ionity. Prima plek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cm44Khv3Ihsz2WKnh9Y7eKo2-I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xsPTJSdiBBeidu6l5hCskSCK.jpg?f=user_large. Naast die foto nog een rij met alleen maar Ionity palen. Tesla was wel drukker midden op de dag.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ophidian je durfde het ook niet aan bij het hotel zelf? ;)

Zet hem morgen voor het ontbijt wel even bij ionity. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Laden bij hotels, en sommige vakantieparken, kan wel eens een gok zijn.
Ik waag het er ook eigenlijk nooit op tenzij ik stiknieuwsgierig ben.
Buiten dat, laden bij hotels zie ik als uiterste nood.
Nogal eens gelezen dat plekken bezet waren en/of de boel niet aan de praat te krijgen was.
Maar kan mij er eigenlijk totaal niet druk om maken.

Want met een beetje minieme voorbereiding zorg je er gewoon voor dat je vlak voor aankomst nog even wat gaat snelladen. Zelf kien ik het altijd zo uit dat ik ongeveer half uur voor aankomst nog even ergens aan de snellader hang, met een beetje planning makkelijk in te passen. Het is echt niet zo moeilijk als wel eens gesuggereerd wordt, kind kan de was doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
2 zomers geleden waren er in Bordeaux ook laders aan ons hotel, maar volgens het hotel zelf waren die nog niet operationeel. Stond niet aangegeven op Booking en ter plaatse was het ook zeer onduidelijk of ze nu werkten of niet (het scherm stond in elk geval actief). Er stond bij 1 van de 2 plaatsen ook een ICE geparkeerd. Op 200m was er aan de overkant een hotel met Tesla SuC's, slagboom met code maar die vond je gewoon terug in de Tesla app. Ik ben 's morgens voor het ontbijt de wagen daar gaan zetten en kon na het ontbijt met 100% vertrekken, was kleine moeite.

Had het hotel toen gekozen op basis van die SuC aan de overkant. Kamer viel echter tegen want was slecht verlucht/stonk en na het raam 5 min te openen zat het vol met muggen. Heb die nacht amper geslapen... Beter een B&B boeken weg uit de stad en daar gewoon in het stopcontact laden, is meestal geen probleem en kan dikwijls zelfs gratis.

Vannacht vertrekken we naar Oostenrijk, ik heb op voorhand onze host al gecontacteerd of ik ter plaatse mag laden in het stopcontact en dat is geen probleem. Ik ga de rit volledig op Ionity proberen deze keer, met de Mobilize pass. Helaas moet er volgens ABRP wel 1 SuC tussen maar die geeft ook 7 laadstops aan voor 998km, dat moet met minder kunnen (vorig jaar 5x geladen met de SuC's). Heb de planning van ABRP afgeprint, maar ik ga toch gewoon kijken wat Google Maps zelf voorstelt en zal daar wel op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Largamelion schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:41:
2 zomers geleden waren er in Bordeaux ook laders aan ons hotel, maar volgens het hotel zelf waren die nog niet operationeel. Stond niet aangegeven op Booking en ter plaatse was het ook zeer onduidelijk of ze nu werkten of niet (het scherm stond in elk geval actief). Er stond bij 1 van de 2 plaatsen ook een ICE geparkeerd. Op 200m was er aan de overkant een hotel met Tesla SuC's, slagboom met code maar die vond je gewoon terug in de Tesla app. Ik ben 's morgens voor het ontbijt de wagen daar gaan zetten en kon na het ontbijt met 100% vertrekken, was kleine moeite.

Had het hotel toen gekozen op basis van die SuC aan de overkant. Kamer viel echter tegen want was slecht verlucht/stonk en na het raam 5 min te openen zat het vol met muggen. Heb die nacht amper geslapen... Beter een B&B boeken weg uit de stad en daar gewoon in het stopcontact laden, is meestal geen probleem en kan dikwijls zelfs gratis.

Vannacht vertrekken we naar Oostenrijk, ik heb op voorhand onze host al gecontacteerd of ik ter plaatse mag laden in het stopcontact en dat is geen probleem. Ik ga de rit volledig op Ionity proberen deze keer, met de Mobilize pass. Helaas moet er volgens ABRP wel 1 SuC tussen maar die geeft ook 7 laadstops aan voor 998km, dat moet met minder kunnen (vorig jaar 5x geladen met de SuC's). Heb de planning van ABRP afgeprint, maar ik ga toch gewoon kijken wat Google Maps zelf voorstelt en zal daar wel op inspelen.
Ik wil je niet afschrikken, maar die verhuurders weten amper wat hun gewone stopcontacten aan kunnen.
Ik kreeg in Ierland een stopcontact toegewezen in het washok waar op dezelfde kring nog een dame aan het strijken was... Ik durfde dat pas starten als zij weg was, en dan niet meer dan 10A. Dan had ik op een nacht amper 20kWh er bij, want er zijn dan toch wat laadverliezen. Omdat wij nogal wat rond rijden was dat net genoeg om wat af te toppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tommie12 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Ik wil je niet afschrikken, maar die verhuurders weten amper wat hun gewone stopcontacten aan kunnen.
Ik kreeg in Ierland een stopcontact toegewezen in het washok waar op dezelfde kring nog een dame aan het strijken was... Ik durfde dat pas starten als zij weg was, en dan niet meer dan 10A. Dan had ik op een nacht amper 20kWh er bij, want er zijn dan toch wat laadverliezen. Omdat wij nogal wat rond rijden was dat net genoeg om wat af te toppen.
We zitten op 5 min rijden van de skilift en zijn niet van plan veel rond de rijden voor de rest, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Vorig jaar ook maar een paar uurtjes moeten bijladen in een hele week, was gelijkaardige situatie als nu. Toen ook via een kiepraam naar het waskot en dat ging perfect.

In Frankrijk ook al 2x gedaan bij 'n B&B en die hadden een stopcontact buiten. Zijn die laadkabels sowieso niet gelimiteerd op 10A, dus 10x230 = 2,3kW max? Kan idd wel een issue zijn als de stroomkring wat beperkt is of laag gezekerd is, maar zelf nog niet tegenaan gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De Tesla mobile connector kan tot 13A laden, dus dat is kort bij 3kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 07:13
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:52:

Nee was voor ons een laadstop. Even broodje bij eClaire gegeten en weer door. Zit daar ook een bakkertje.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ophidian schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Nee was voor ons een laadstop. Even broodje bij eClaire gegeten en weer door. Zit daar ook een bakkertje.
Er zit ook nog een pizzeria die lekkere pizza's heeft naar het schijnt. :) Ik sla Hauconcourt volgende week maar over en ga voor 29ct laden bij de nieuwe Ionity in Longwy, eens kijken hoe het daar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 23:11
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:52:

Ten noorden van Metz (A31) Ionity Hauconcourt 21 stalls. Heel grote parkeerplaats bij een groot winkelcentrum. Heb hier zowel op heen-als terugweg geladen.

Edit @PeterZ(on) was me voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Wakkie op 07-03-2025 12:05 ]

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Largamelion schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:07:
In Frankrijk ook al 2x gedaan bij 'n B&B en die hadden een stopcontact buiten. Zijn die laadkabels sowieso niet gelimiteerd op 10A, dus 10x230 = 2,3kW max? Kan idd wel een issue zijn als de stroomkring wat beperkt is of laag gezekerd is, maar zelf nog niet tegenaan gelopen.
Mijn grannycharger iig niet, instelbaar op 6A, 8A, 10 A, 12A en 16A. Hier thuis gaatie op 10 of 12A, buiten de deur afhankelijk van wat ik aantref maar is 10A sowieso de max, maar dat is meer voor mijn gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
3 stopjes vanuit Zuid Duitsland (met 100% gestart), eerst duurde wat langer (50min) omdat er nog boodschappen gedaan werden. 2e maar 15min maar ingeplugd bij Fastned, stond naast een nixan leaf met 40kw en mijne niet harder dan 50kw, ik fff naar achter paaltje geplugd gelijk naar de 160kw. Maar de derde en laatste...
Huuu.... Een 150kw sticker maar laden start met 175kw . Van 16-85% in 37min gelijk ff gemact, komen met gem 22kwh /100km en 97kmh thuis over 895km niet gek (Volvo XC40 recharge ER my2024)
Snelheid waar het kon 135kmh, maar veel plekken niet omdat het toch best druk was. Verbruik heel prima met 4 volwassenen, volgepakt en skibox.

Laadinfra in kleine dorpen en direct aan snelweg in Duitsland erg beroerd, net van snelweg af meer dan voldoende keus in snelladers, wachten nooit nodig geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door peutje op 08-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
peutje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:56:

Laadinfra in kleine dorpen en direct aan snelweg in Duitsland erg beroerd, net van snelweg af meer dan voldoende keus in snelladers, wachten nooit nodig geweest.
Laadinfra in Duitsland aan de snelweg beroerd?? Bij bijna elke tankstelle zijn ook wel snelladers te vinden. Dat kleine dorpen geen snelladers hebben is niet zo raar, dat in in NL en bijna alle andere landen niet anders. Noorwegen uitgezonderd misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Twardt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:04:
[...]

Laadinfra in Duitsland aan de snelweg beroerd?? Bij bijna elke tankstelle zijn ook wel snelladers te vinden. Dat kleine dorpen geen snelladers hebben is niet zo raar, dat in in NL en bijna alle andere landen niet anders. Noorwegen uitgezonderd misschien.
Snelladers bij tankstelles die het dan niet doen (EON/EOFF) of allemaal bezet zijn. En in NL zijn er genoeg dorpen waar wel snelladers staan want als er vraag naar is komen die er echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ik vertrek woensdag naar Obergurgl, Oostenrijk.
Verwacht 0 issues in Duitsland. Herken de klacht over beroerde laadinfra in Duitsland aan de snelweg niet.

Ionity (snelweg) en Allego (Autohof) als voorkeuren ingesteld. Ik vermijd de (geknepen) Fastned laadstations.

Laadinfra in het dorp zelf prima met genoeg laders dus ga niet meer aan de snellader vlak voor de eindbestemming, zoals ik normaal wel doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Azqi schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:52:
Ik vertrek woensdag naar Obergurgl, Oostenrijk.
Verwacht 0 issues in Duitsland. Herken de klacht over beroerde laadinfra in Duitsland aan de snelweg niet.

Ionity (snelweg) en Allego (Autohof) als voorkeuren ingesteld. Ik vermijd de (geknepen) Fastned laadstations.

Laadinfra in het dorp zelf prima met genoeg laders dus ga niet meer aan de snellader vlak voor de eindbestemming, zoals ik normaal wel doe.
Ik bedoelde met snelweg Drama: vaak slecht 2 of 4 laadplekken, Autohof etc prima te doen. Geknepen Fastned herken ik niet.
Wat betreft de dorpen, in Oostenrijk zijn ze echt veel verder met laadpalen (snel en ac) dan in Zuid Duitsland, vergelijk maar even via chargemap. Duitsland heeft veel te veel overbodige regels voordat ze überhaupt aan een laadpaal mogen denken in de kleinere dorpen. En als ze er zijn, zijn ze schandalig duur, rond de 0.70 voor ac laden.

[ Voor 12% gewijzigd door peutje op 09-03-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

peutje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Ik bedoelde met snelweg Drama: vaak slecht 2 of 4 laadplekken, Autohof etc prima te doen. Geknepen Fastned herken ik niet.
Wat betreft de dorpen, in Oostenrijk zijn ze echt veel verder met laadpalen (snel en ac) dan in Zuid Duitsland, vergelijk maar even via chargemap. Duitsland heeft veel te veel overbodige regels voordat ze überhaupt aan een laadpaal mogen denken in de kleinere dorpen. En als ze er zijn, zijn ze schandalig duur, rond de 0.70 voor ac laden.
Ik snap hem. Ik ben ook enthousiast over de Autohof’s. Daar staan vaak maar zo 10 stuks 300 kW palen.
Daar laad ik dan ook met 170 kW-220 kW. Dat lukt me bij Fastned in NL en Duitsland niet meer. Zal het komende week weer een keer proberen en resultaat hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

Gisteren naar Oostenrijk gereden op Ionity en overal minstens 4 en meestal 6 palen beschikbaar. Sommige plaatsen zelfs tot 18 laadpalen. Naast Ionity stonden er dan overal nog eens 1 of meerdere palen van een andere aanbieder. 1x laadfile gehad bij Ionity (6 palen) van 2 auto's, kwartiertje moeten wachten.

Duitsland is dus echt geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vorige week naar Oostenrijk geregen (Krimml) en dit weekend weer terug. De hele rit op IONITY gedaan met het Renault 5,- abbo (in mijn Kia).
Voor de heenweg:
Bij het 1e laadpunt waren we de 1e die inprikten, maar waren alle laadpunten vol toen we weer vertrokken, alle andere laadplekken hadden we iedere keer de laatste vrije paal.
Op de terugweg een keer een minuutje of 2 moeten wachten, maar ook de nodige lege laadpleinen gezien, 1x een defecte lader tegengekomen (en 1 in onderhoud met monteur erbij).

Op de terugweg wel een punt waarbij de eerstvolgende ionity lader echt wel op de rand van de range was, en dus met 0 indicated range bij de lader terechtgekomen, even spannend en wat langzamer rijden.

In oostenrijk 1x de accu volgegooid bij een AC lader in de garage bij de liften in HochKrimml, daar was laden 45ct met electroverse, verder was er in de buurt niets te vinden voor minder dan 59ct/kwh.

Totaal ~430kwh gebruikt voor de 2x 1020km + lokaal nog een stuk of 100. En dit weekend weer lekker voor 15ct/kwh de accu kunnen volproppen thuis.

[ Voor 0% gewijzigd door markjanssen op 09-03-2025 14:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

In Duitsland is er nog altijd het hangend conflict tussen Tank+Rast (eigenaar of uitbater van zowat de helft van de servicestations aan de snelweg) en Tesla+Fastned. Dat conflict gaat over monopolie etc en zit al voor de europese rechtbanken. Daarom mogen er op die stations maar een paar palen gezet worden voorlopig….

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 22:30
Net terug van een skivakantie in Zuid-Tirol (Italië)
1100 km
Gemiddeld verbruik: 21,9 kWh/100 km
I4 m50, 19’’ winterbanden, auto volgeladen + dakdragers met dakkoffer
Op ongelimiteerde snelweg in D, 140 km/u cc

Positief verrast over dit verbruik en geen laadstress onderweg.
Pagina: 1 ... 97 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.