Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:57
MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:37:
Lijkt erop dat de meesten hier een laadpas van de baas hebben? Zie relatief weinig discussie over de prijzen in Frankrijk.
Ik kom heel vaak in Frankrijk en moet het zelf betalen, maar ik vind de prijzen heel schappelijk. Ik laad regelmatig bij een McDonalds (30 cent per kWh) of langs de snelweg (met Ovo 54 cent per kWh). Tesla zit daar ergens tussenin, de laatste keer betaalde ik 41 cent per kWh. Al met al hele nette prijzen als je het mij vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door Nova163 op 02-02-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
thv schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:16:
Ik overweeg begin maart met mijn XC40, twin, naar Lissabon te rijden. Zijn er nog mensen met tips en dan met name voor het laden in Portugal? Bij voorbaat dank voor de reacties
Ik ben 3 jaar geleden naar de Alentejo gereden (ten zuiden van Lissabon). Met SUC netwerk van Tesla kom je er makkelijk. Lokaal loopt het niet over met laders, dus het is handig als je afspreekt bij je accommodatie nerves granny chargers te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:50
Hier een mooi reisverhaal van Roland Tameling in een Lucid Air op weg naar de wintersport:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:02

EDB

MooieMario schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:07:
[...]

Ik ben 3 jaar geleden naar de Alentejo gereden (ten zuiden van Lissabon). Met SUC netwerk van Tesla kom je er makkelijk. Lokaal loopt het niet over met laders, dus het is handig als je afspreekt bij je accommodatie nerves granny chargers te kunnen laden.
De Tesla laadpunten in Portugal zijn alleen voor Tesla rijders. Dus die vallen af voor andere merken.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Andrehj schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:22:
Hier een mooi reisverhaal van Roland Tameling in een Lucid Air op weg naar de wintersport:
[YouTube: Is DIT het einde van laaddrama's? - 1.060 km Roadtrip in de Lucid Air - AutoRAI TV]
Mooi verhaal hoor, ondanks de benoemde "ellende van de vorige jaren" tegen beter weten in tóch nog ff lekker een hotel zonder laadpaal boeken en dan lopen janken. Absoluut waardeloos.

EDIT: verhaal kwam me al bekend voor :) Werd hier ook al gepost en besproken.

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 02-02-2025 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:06
Slonzo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Mooi verhaal hoor, ondanks de benoemde "ellende van de vorige jaren" tegen beter weten in tóch nog ff lekker een hotel zonder laadpaal boeken en dan lopen janken. Absoluut waardeloos.

In het Electrische auto forum is die video ook al besproken en zijn de meeste berichten alsmede de video door de Mod weer verwijderd. Clickbait video waar niemand wat aan heeft.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
Slonzo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Je kan in de Lucid navi software filteren op laadsnelheid. Dus als ze een beetje moeite hadden genomen, dan zouden ze niet zitten te klooien bij 150kW (of nog minder) laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 08:56
Nog een interessante gevonden.
Freshmile heeft een €0,27 + €0,07 tarief bij IZIVIA laadpalen in Frankrijk. Die zijn er in 150kW en 200kW varianten, wat dit toch ook een interessante aanbieding maakt.

Chargemap toont verschillende filters van Izivia (fast, express, ...) voor zover ik kan zien telt het tarief overal, maar ik heb ze niet allemaal overlopen.

Zoals voorgaande voordelige prijzen bij Freshmile, wel goed opletten voor eventuele wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Mijn vraag heeft indirect betrekking op een lange rit met onze Tesla.

Wij hebben een baby van op dit moment ~ 7 weken oud en ik overweeg om met de auto naar Turkije te gaan. Bestaat er een alternatief voor een maxi cosi, zodat onze zoon liggend vervoerd kan worden?

Zal wel pas rond september worden, dus dan is die ~ 9 maand oud :)

En anders wordt het toch weer vliegen!

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 03-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:55

The Legend

*Plop*

turkeyhakan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:30:

Wij hebben een baby van op dit moment ~ 7 weken oud en ik overweeg om met de auto naar Turkije te gaan. Bestaat er een alternatief voor een maxi cosi, zodat onze zoon liggend vervoerd kan worden?

Dat is wel heel indirect ja :+ Het antwoord is nee: een baby moet in een goedgekeurd autostoeltje worden vervoerd. Ik weet niet hoe je dat anders voor je had gezien, maar los op de achterbank lijkt me ook gewoon niet zo verstandig :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:22

Met 9mnd ben je toe aan een (achteruit kijkende) autostoel toch? Je kind is dan in principe te groot voor de maxi cosi.
Iedere 2 uur stoppen wordt dan sowieso aangeraden, zodat het kind niet steeds in dezelfde houding hangt. Kun je mooi laden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso niet goed voor een kind om zo lang te zitten. Goedgekeurd stoeltje of niet, ik zou er niet aan beginnen.

Liggend kan sowieso niet, hoe zou je het kind dan goed vast willen maken en de krachten verdelen?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2025 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:33
MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:18:
Sowieso niet goed voor een kind om zo lang te zitten. Goedgekeurd stoeltje of niet, ik zou er niet aan beginnen.

Liggend kan sowieso niet, hoe zou je het kind dan goed vast willen maken en de krachten verdelen?
Idd, 3 dagen van minstens 10-12 uur rijden vind ik voor zo’n kind (en de ouders) wel erg lang… en dan nog eens terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 12:21

Wij hebben de cybex maxi cosi gebruikt. Deze kan je uitklappen in een langere stand, bijna liggend. Als je echt liggend wilt, moet je met de slaaptrein en een paar keer overstappen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

https://huren.reiswieg.nl...by-reiswieg-huren-weekend

Bovenstaande link even als voorbeeld, prijzen voor andere perioden huren: https://huren.reiswieg.nl/bestellen/huren

Deze hadden wij toen onze zoon klein was, die kan helemaal plat achterin. Je kan hem dus hier huren, wij hadden er een gekocht samen met een onderstel als kinderwagen. Al verkocht op marktplaats btw |-) p.s. zelf niet gebruikt voor de lengte van ritten die jullie in de planning hebben..

[ Voor 11% gewijzigd door _Guido_ op 04-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
_Guido_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:40:
[...]

https://huren.reiswieg.nl...by-reiswieg-huren-weekend

Bovenstaande link even als voorbeeld, prijzen voor andere perioden huren: https://huren.reiswieg.nl/bestellen/huren

Deze hadden wij toen onze zoon klein was, die kan helemaal plat achterin. Je kan hem dus hier huren, wij hadden er een gekocht samen met een onderstel als kinderwagen. Al verkocht op marktplaats btw |-) p.s. zelf niet gebruikt voor de lengte van ritten die jullie in de planning hebben..
Thanks!! Ik kwam een dergelijk product al eerder tegen maar zonder specifiek een model of merk gevonden te hebben. Nu dus wel, enorm bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:49
turkeyhakan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Thanks!! Ik kwam een dergelijk product al eerder tegen maar zonder specifiek een model of merk gevonden te hebben. Nu dus wel, enorm bedankt!
Hier zijn er nog 2:
https://nunababy.eu/nl/ca...-car-seat?color_ref=16785
https://www.maxi-cosi.nl/kinderwagens/jade-reiswieg

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• cvl01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 08:56
Ik lees al eventjes mee op dit forum, maar nu zelf ook een lange rit gemaakt. Eerste keer met mijn Ioniq uit 2017, die ik onlangs tweedehands heb aangeschaft.

In twee dagen zijn wij met de Ioniq van Rotterdam naar Griekenland gereden. Trip van totaal zo'n 2500 km.
We hebben een tussenstop gemaakt in Maribor, Slovenie. Volgens planning met ABRP zouden het dan twee reisdagen van zo'n 16 uur zijn.

Dag 1 verliep voorspoedig, vooral geladen bij Ionity (abonnement genomen). We hebben er iets meer dan 17 uur over gedaan, dus o.b.v. de planning slechts een uurtje langer.

Dag 2 was een grotere uitdaging. De laadinfrastructuur in m.n. Servie en Noord Macedonie is niet heel goed. Het moest kunnen volgens planning, maar er waren weinig alternatieven voor de geplande laders.

Onderweg hebben we best veel vertraging opgelopen doordat het vaak veel tijd kostte om de laders aan de praat te krijgen. In Servië hebben we snelladers van twee verschillende aanbieders gebruikt, Charge & Go en Orion/OMV. Voor Charge&Go is het alleen mogelijk hun best wel buggy app te gebruiken.
In Noord-Macedonie hebben we geladen bij de laders van EVN. Deze zijn alleen via QR code te gebruiken (Shell en Electroverse laadpassen nog even gebruikt, maar palen blijken alleen EVN Rfid kaarten te accepteren). Het aan de praat krijgen via het webformulier achter de QR kost best even tijd en is foutgevoelig.

Zo kun je bijvoorbeeld niet bij aankomst de laadkabel al in de auto steken. Dan gaat de lader op status in gebruik en kun je niet via de QR/webpagina het laden starten. Dit hebben we met trial-en-error uitgevonden, kostte even 10-15 minuten en even wat stress.... Dus eerst via QR starten / credit kaart invullen en dan pas inpluggen.

Ook is het nodig om goed even het hele terrein over te rijden als je ergens bij een tankstation wilt laden, maar je ziet de lader niet. De laders staat geregeld op hele andere punten dan in alle apps aangegeven. Dit zorgde soms voor lichte stress, omdat er vaak geen alternatieve optie was binnen het resterende bereik.

Daarom, vooraf checken van een lader via Plugshare is ook aan te bevelen. Soms de planning van ABRP handmatig aangepast omdat lader niet / slecht bleek te werken. Houd er verder rekening mee dat Servie en N-Macedonie niet in de EU zitten, en je 4G-bundel dus niet geldig is.

Verder verloren we op dag 2 ook nog flink wat tijd door grenscontrole tussen Servie - N Macedonie. Uiteindelijk 21 uur over gedaan (planning was 16), en i.c.m. uur tijdsverschil kwamen we om 5 uur 's ochtends aan :Z .

We haalden gemiddeld verbruik van 15 kwh op dag 1, en 15.8 op dag 2.

Wie vragen heeft over laden op de Balkan, stel ze gerust!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 09:23

bert pit

asdasd

@cvl01 Heldhaftig, wat voor Ioniq heb je?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

The Legend schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:11:
[...]

Dat is wel heel indirect ja :+ Het antwoord is nee: een baby moet in een goedgekeurd autostoeltje worden vervoerd. Ik weet niet hoe je dat anders voor je had gezien, maar los op de achterbank lijkt me ook gewoon niet zo verstandig :P
Gewoon in de kinderwagen in de kofferbak, net als mijn jongste broertje vroeger. :D
Als er wat was kon een van ons gewoon omdraaien om bij hem te kijken. Er waren immers geen gordels op de achterbank.

Maar inmiddels zijn de jaren 80 ook alweer zo'n 40 jaar geleden.

)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cvl01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 08:56
De 28kwh versie, in premium variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
DrSpixel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:41:
[...]

Wij hebben de cybex maxi cosi gebruikt. Deze kan je uitklappen in een langere stand, bijna liggend. Als je echt liggend wilt, moet je met de slaaptrein en een paar keer overstappen ;)
Maar die uitklapstand van de cybex autostoel mag je niet gebruiken in de auto, alleen als je de autostoel gebruikt op een onderstel buiten de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Smurf schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Gewoon in de kinderwagen in de kofferbak, net als mijn jongste broertje vroeger. :D
Als er wat was kon een van ons gewoon omdraaien om bij hem te kijken. Er waren immers geen gordels op de achterbank.

Maar inmiddels zijn de jaren 80 ook alweer zo'n 40 jaar geleden.
Mijn oudste (1985) stond gewoon los op de neergeklapte bank in de reiswieg achter ons in een Renault 5.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 21:40
Waterblok schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:45:

Mijn oudste (1985) stond gewoon los op de neergeklapte bank in de reiswieg achter ons in een Renault 5.
Gelukkig zijn we in de loop der jaren iets wijzer geworden en kwalificeren we dit nu toch wel als gevaarlijk.

Maar goed, ieder zijn verantwoording plus we raken nogal off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Voor mijn wintersport half maart loer ik op Livigno. Hier nog mensen met routetips voor de EV of laadtips rond de eindbestemming? Wel/niet autotrein maakt nogal uit, begrijp ik. Vignetkosten maakt me niet uit, ik reis niet op zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geof
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-09 19:07
thv schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:16:
Ik overweeg begin maart met mijn XC40, twin, naar Lissabon te rijden. Zijn er nog mensen met tips en dan met name voor het laden in Portugal? Bij voorbaat dank voor de reacties
Vorig jaar met een ID 4 naar de Algarve en Nazare geweest. Gebruik gemaakt van het Tesla netwerk tm Portugal. In Portugal gebruik gemaakt van Shell Recharge, Octopus Electroverse. Voor de zekerheid had ik ook 2 lokale kaarten mee Miio en Evio. Heb in Nederland de oplaad mogelijkheden op mijn/ rond mijn route in Google Maps gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geof
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-09 19:07
Heb voornamelijk geladen met de Electroverse card is een van de weinige niet lokale kaarten die daar werkt. Neem wel een lokale kaart mee als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
cvl01 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:02:
[...]
De 28kwh versie, in premium variant.
..en dan naar Griekenland _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ goed gedaan hoor!

Je moet wel elke 2 uur aan de lader hebben gehangen, zij het dat je met de maximale snelheid van 50 kW ook wel weer na een dik half uurtje vol zit.

[ Voor 25% gewijzigd door HDoc op 10-02-2025 15:17 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lijkt erop dat het aanvragen van een renault/dacia chargepass niet meer kan zonder ingeven van een (geldige) VIN, het lukt mij in ieder geval niet in de Dacia of Renault apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
markjanssen schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:37:
Lijkt erop dat het aanvragen van een renault/dacia chargepass niet meer kan zonder ingeven van een (geldige) VIN, het lukt mij in ieder geval niet in de Dacia of Renault apps.
Dat is in het public laden topic ook al uitgebreid aan de orde geweest. Zou met een update van de app verplicht zijn geworden. Hopelijk blijft mijn pas het nog wel even doen en kan ik over een maand nog even een abo afsluiten voor mijn trip naar Spanje.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
Azqi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:38:
Voor mijn wintersport half maart loer ik op Livigno. Hier nog mensen met routetips voor de EV of laadtips rond de eindbestemming? Wel/niet autotrein maakt nogal uit, begrijp ik. Vignetkosten maakt me niet uit, ik reis niet op zaterdag.
Ik speel ook met de gedachte Livigno wanneer de condities met Pasen goed zijn, als eerste stop richting Puglia. Ik rijd met een Tesla en verwacht dat reis erheen via SUC’s geen probleem is. Lokaal zie ik al genoeg laadpalen via de Shell recharge app.
Trein e.d. heb ik mij nog niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:26
MooieMario schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:36:
[...]

Trein e.d. heb ik mij nog niet in verdiept.
Ik herinner me een gedeelde ervaring hier die niet erg positief was over de autotrein.
Ja, het scheelt een stuk rijden, maar tegelijkertijd kost het toch best veel tijd, biedt weinig comfort en het is erg duur.

Rustig aan zelf rijden met een leuk hotelletje en restaurantje onderweg kost net zoveel tijd en is goedkoper,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
ASW1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:07:
[...]
Ik herinner me een gedeelde ervaring hier die niet erg positief was over de autotrein.
Heb zelf ervaring met de autotrein. Ooit, in de jaren 80 een tweetal keer op en neer Zuid-Frankrijk met mijn ouders en een jaar of 10 geleden zelf. Vond het zelf een leuke belevenis. Het scheelt natuurlijk wel als je 's avonds de trein op rijdt en de volgende ochtend in de buurt van de bestemming er weer van af. Het is niet goedkoop maar wat is wel goedkoop?

Het is jammer dat er maar een beperkte dienstregeling is, als de autotrein weer richting Spanje gaat rijden is het voor mij wel een overweging.

[ Voor 3% gewijzigd door HDoc op 12-02-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HDoc schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Heb zelf ervaring met de autotrein. Ooit, in de jaren 80 een tweetal keer op en neer Zuid-Frankrijk met mijn ouders en een jaar of 10 geleden zelf. Vond het zelf een leuke belevenis. Het scheelt natuurlijk wel als je 's avonds de trein op rijdt en de volgende ochtend in de buurt van de bestemming er weer van af. Het is niet goedkoop maar wat is wel goedkoop?

Het is jammer dat er maar een beperkte dienstregeling is, als de autotrein weer richting Spanje gaat rijden is het voor mij wel een overweging.
Heb er heel lang geleden ook naar gekeken, maar was echt heel duur. Ik denk dat vliegen en auto huren gewoon goedkoper was.
Op lange afstanden zijn treine gewoon echt duur, en dat is spijtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:26
Ah, gevonden de ervaring met de autoslaaptrein. Vooral het aftandse materieel schrikt me af, het lijkt geen alternatief voor goede nachtrust in een fatsoenlijk bed als ik het zo lees...
TCMR schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:29:

Omdat we beiden niet erg van lang autorijden houden, en het ook wel eens leuk vonden om te zien hoe het ook alweer is, zo’n autoslaaptrein (laatste keer was richting Zuid-Frankrijk, ergens halverwege de jaren ’90), hadden we die geboekt vanaf Düsseldorf tot aan Innsbruck (Oostenrijk).
Over die trein kan ik kort zijn: knetterduur, erbarmelijk aftands materieel, ontbijt is om te huilen, langzaam. Niet voor herhaling vatbaar dus. Maar desondanks toch leuk om ’s ochtends al de grens met Italië over te steken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HDoc
Tommie12 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:05:
[...]
Heb er heel lang geleden ook naar gekeken, maar was echt heel duur. Ik denk dat vliegen en auto huren gewoon goedkoper was.
Op lange afstanden zijn treine gewoon echt duur, en dat is spijtig.
Beetje off-topic: ik maak er een sport van om voor alles binnen Europa met de trein of de EV te gaan. Vorig jaar met de trein nog naar Barcelona geweest, en dat ging prima. Inderdaad duurder dan vliegen maar ja, ik heb hier en daar ook wat principes dus toch maar de trein. Als je het zelf probeert uit te zoeken ben je veel geld kwijt maar via de Treinreiswinkel kan je soms toch redelijk goedkoop boeken. Eén tip: Interrail is niet meer alleen voor jongeren, als je boekt met een supplement kan je ook gewoon met de TGV en je hebt zelfs Interrail 1e klas. Die combinatie werkte prima ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooieMario
ASW1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Ja, het scheelt een stuk rijden, maar tegelijkertijd kost het toch best veel tijd, biedt weinig comfort en het is erg duur.

Rustig aan zelf rijden met een leuk hotelletje en restaurantje onderweg kost net zoveel tijd en is goedkoper,
Ik vermoed dat originele vraagsteller niet praat over een trein over lange afstand, maar een autotrein door een tunnel om Livigno te bereiken. Livigno ligt afgelegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:50
Afgelopen week in CP Allgau geweest (zuid DE tegen de grens Zwitserland/Oostenrijk aan) laatste dagen heeft het +- 10cm gesneeuwd, daarna kort boven 0 geweest, en daarna -5 tot -10 snachts. Dat is een ultiem recept voor stevig aangevroren koplampen / frunkklep.

Uiteindelijk de lampen stevig sneeuwvrij gemaakt met een zakje lauwwarm water, Maar alleen een 5-10 minuutjes de koplampen aan helpt ook. LED's genereren stiekem nog best wel een beetje hitte :).

Een beetje verwarming op de lampen / voorkant van de auto had niet misstaan. Uiteindelijk hoeft t allemaal maar iets boven 0 te worden voordat t ijs niet meer plakt.

Verder is de BYD RWD Y echt een langeafstands beest, geen enkel laadstopje gehad waar we in doorreistijd niet door onze blaas-leeg-tijd beperkt werden. In 3 stopjes van +- 10 minuten (laadbenodigdheid) enkele reis (750km) gemaakt. Her en der lekker doorgeblazen met snelheden richting de 200 waar het ging. Terug was de langste stop +- 25 minuten, gelimiteerd door de snelheid waarop onze lunch geserveerd werd. En op de heenweg werden we gelimiteerd door hoe snel we ons drankje konden opdrinken bij de laatste laadstop.

Binnenkort 400km naar Bostalsee maken (zuid-west DE, tegen FR aan), daar schijnt het een stuk warmer te gaan worden. Én dat is maximaal 1x laden onderweg afhankelijk van hoe hard ik erheen rijd.

Wel lekker is dat je door de jaren heen merkt dat het aanbod laders, zowel onderweg als op bestemming stevig toegenomen is. Op CenterParcs Allgau zijn er sinds vorig jaar nog eens 12 laadplekken bijgekomen, voor een totaal van 20 (10 palen met 2 stekkers). En 't leek hard nodig, allemaal bezet met regelmaat.

Geeft in elk geval wel vertrouwen om er gewoon heen te rijden, je weet zéker dat er wel stroom is, in geval van nood kun je altijd met een verlengsnoertje een paar uur stekkeren aan het stopcontact aan de buitenkant van het huisje (dat eigenlijk bedoeld is voor de golfkarretjes die ze verhuren).

Eerder hield ik nog wel eens een halve accu buffer aan omdat ik 't niet zeker wist. Dat doe ik tegenwoordig echt niet meer, met 11kW laden zit je zo weer op 80% (wat ik een lekker niveau vind om 'm een week op te parkeren). In dit geval kwam ik met +- 20% aan op het park, uitgeladen, en daarna auto aan de lader, en gaan zwemmen en eten, tegen de tijd dat we klaar waren met eten zat er alweer 90% in. Auto weggezet en naar 't huisje gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
Byd Y?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Martin loopt een paar jaar voor.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Model Y met LFP batterij van BYD. Heb dezelfde. Hele vlakke laadcurve! Van 0 tot 55% soc gewoon op 175kw laden :9 .

OT: In mei ga ik naar Zuid Frankrijk. Vorig jaar dat ook met de Tesla M3 SR+ gedaan. Echt veel laadmogelijkheden onderweg en ook redelijk in dorpjes, bij supermarkten etc. Heel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Pieroman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Wat off-topic maar je kan hier bestellen: https://feinstaubplakette.shop/nl-eu/collections/all
Met verzendkosten komt die dan op € 8,- uit.

Het kan ook via de gemeente Berlijn voor € 6,- maar dan wordt er met een stift je kenteken op de sticker gekrabbeld.
Ik krijg een groene voor een e-golf. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:46
DDDikkiedik schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Groene klopt. Schoner dan groen kan niet.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30

De blauwe sticker geeft (heel beperkt!) voordeeltjes voor elektrische auto's, maar is geen alternatief voor de normale milieusticker die op de voorruit moet, de blauwe moet op de achterruit.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36
[...]

Zoals gezegd wel, Frankrijk heeft wel een speciale sticker voor elektrische wagens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 10:52
Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
[...]

De blauwe sticker geeft (heel beperkt!) voordeeltjes voor elektrische auto's, maar is geen alternatief voor de normale milieusticker die op de voorruit moet, de blauwe moet op de achterruit.
Met die blauwe mag je bij een laadpaal opladen. Zonder mag die niet (afhankelijk van het bord wat erbij staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

MWDKing schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Model Y met LFP batterij van BYD. Heb dezelfde. Hele vlakke laadcurve! Van 0 tot 55% soc gewoon op 175kw laden :9 .

OT: In mei ga ik naar Zuid Frankrijk. Vorig jaar dat ook met de Tesla M3 SR+ gedaan. Echt veel laadmogelijkheden onderweg en ook redelijk in dorpjes, bij supermarkten etc. Heel goed te doen.
Jaja, sterker nog, ik was met mijn Model Y RWD met BYD pakket sneller in Frankfurt dan m'n collega met een Model Y LR AWD. En, je hoeft met de BYD batterij niet naar 4% te gaan ofzo

25 naar 75% doet ie ook met 175KW flat.

Degradatie is bij mij na 9 maanden en 27000KM minder dan 1% volgens de tessie app.

Nu met de Juniper met een iets groter pakket en nog efficiëntere aandrijflijn echt een topper.

Dan is het alleen een saaie auto voor dit topic; bij elke V3 of V4 supercharger ben je voor een scheet en drie knikkers binnen 10 minuten weer op weg ongeacht SoC.

Klopt het dat de Tesla Trip planner zelflerend is? Eerst liet deze mij van 20 naar 80% laden, dit doe ik nooit en overrulede ik handmatig.
Tegenwoordig plant hij de stops precies zoals ik ze wil. Elke 200KM 10 minuutjes laden van 10 naar 65% ofzo

[ Voor 19% gewijzigd door Dani86 op 22-02-2025 22:57 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

lfah2000 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Met die blauwe mag je bij een laadpaal opladen. Zonder mag die niet (afhankelijk van het bord wat erbij staat)
Handhaven zhe Zhermans daar op? Als ik zie hoe vaak ik al ge iced ben bij lokale AC palen in Duitsland dan mogen ze daar ns wat aan doen.

Nu schijn je dus in Parijs wel wat perks te kunne krijgen, dan moet een Certificate of Conformity opsturen. Maar waar krijg ik die? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Dani86 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Jaja, sterker nog, ik was met mijn Model Y RWD met BYD pakket sneller in Frankfurt dan m'n collega met een Model Y LR AWD. En, je hoeft met de BYD batterij niet naar 4% te gaan ofzo

25 naar 75% doet ie ook met 175KW flat.

Degradatie is bij mij na 9 maanden en 27000KM minder dan 1% volgens de tessie app.

Nu met de Juniper met een iets groter pakket en nog efficiëntere aandrijflijn echt een topper.

Dan is het alleen een saaie auto voor dit topic; bij elke V3 of V4 supercharger ben je voor een scheet en drie knikkers binnen 10 minuten weer op weg ongeacht SoC.

Klopt het dat de Tesla Trip planner zelflerend is? Eerst liet deze mij van 20 naar 80% laden, dit doe ik nooit en overrulede ik handmatig.
Tegenwoordig plant hij de stops precies zoals ik ze wil. Elke 200KM 10 minuutjes laden van 10 naar 65% ofzo
Tot 75% soc op 175kw?! Dat is wel heel extreem. De laadcurve van Björn was ook 175kw tot ong. 55% soc en dat is ook mijn ervaring. Hoe is het je gelukt tot 75% 175kw te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

MWDKing schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Tot 75% soc op 175kw?! Dat is wel heel extreem. De laadcurve van Björn was ook 175kw tot ong. 55% soc en dat is ook mijn ervaring. Hoe is het je gelukt tot 75% 175kw te laden?
Ik zal het ns in de gaten houden, plug hem maar ns in met 45%, je krijgt meteen 175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Dani86 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:37:
[...]

Ik zal het ns in de gaten houden, plug hem maar ns in met 45%, je krijgt meteen 175
Ja klopt, maar na 55% loopt die snelheid langzaam terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Die blauwe sticker is met private glass echter wel heel slecht zichtbaar (helaas).
Nog geen problemen mee gehad maar zou mij voor kunnen stellen dat dat wel kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 09:22

Freak187

geen

Afgelopen week een bescheiden rit naar België. De A2 vanaf Noord Holland tot Limburg, geen enkel probleem natuurlijk met FastNed en vele andere aanbieders. Aangekomen in het dorpje in België. Staan er 2 prachtige laadpalen naast het dorpsplein. Auto neerzetten en vervolgens blijkt dat je een pas moet hebben van de lokale gemeente om te laden…. Er zat een pin optie op de paal, maar die was ‘greyed out’. Dus alternatief zoeken.

Gelukkig was er een bedrijventerreintje met 6 laders die werkte met de Shell pas.

Goed om te zien dat zelfs de kleinste dorpjes, genoeg laadmogelijkheden hebben.
Jammer dat sommige laadpalen weer hun eigen kaart nodig hebben.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-09 18:43
MWDKing schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Hier kun je mooi de laadcurves zien van elke EV
https://evkx.net/models/t...range_gen1/chargingcurve/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47
lfah2000 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Heb je hier ergens een website van waar dit staat?
Lijkt me namelijk heel raar dat wanneer je met je EV staat te laden bij een laadpaal, dat je daar een prent voor krijgt als je geen blauwe sticker hebt.
Staat me bij dat ik wel eens ergens gelezen heb, dat het aanschaffen van zo'n blauwe sticker 1: niet eenvoudig is en 2: best prijzig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:48
Net terug van Oostenrijk.
Alles met Ionity.
Prima gegaan.
Zowel heen als terug weg 3x geladen, 1x 5 minuten moeten wachten.
Op heenweg was het ongeveer 0 graden, ondanks voorverwarmen was de laadsnelheid overal 150kW hetgeen voor een ioniq5 aan de lage kant is. Geen idee of het aan paal of auto lag. Een probleem was het niet, plassen, koffie en eten duurde langer.
Op de terugweg was het ongeveer 13 graden en was de laadsnelheid 180kW of meer. Dat suggereert dat het probleem meer de auto dan de laadpaal is. Ook hier duurde eten en plassen langer.
Ter plekke stond er een AC lader naast de deur dus dat was ook handig. Wel opletten dat hij na 4 uur 7euro/uur standkosten ging rekenen maar dat heb ik netjes voorkomen.

Alles gedaan voor 39ct/kWh op Ionity met my Renault charge pass met mobilize intense abonnement dat ik al sinds december heb.

Nu de hamvraag…..
Over 3 maanden maak ik weer een lange tocht en dan wil ik het intense abonnement weer.
Als ik het nu opzeg. Kan ik het dan als niet-Renault rijder weer activeren?
@PeterZ(on) : volgens mij heb jij dezelfde. Ik dacht dat jouw abonnement al is afgelopen is? Ben jij in staat een nieuw abonnement te nemen?

(Nb,.. voor hen die het gemist hebben, je kan zonder Renault geen my Renault account meer aanmaken, bestaande accounts doen het echter nog)

Er is al wat discussie over geweest, zonder opnieuw een welles nietes discussie uit te willen lokken bij deze mijn persoonlijke mening/voorkeur/verbelijking:

vorig jaar met Ionity app
- werkte overal zonder problemen
- qr code scannen werkte nergens
- overal paalnummer invoeren
- soms lastig met felle zon
- met geen mogelijkheid uitlegbaar aan vrouw.

Dit jaar my Renault charge pas / mobilize / intense
- werkte overal, 1x moest ik het 3x opnieuw doen
- ervoor houden en het werkt
- vrouwlief heeft alles gestart en was vooral verbaasd dat er geen extra handelingen waren.

Kortom…
- niet zozeer omdat 1 maand Ionity duurder is dan 1 maand mobilize/intense
- maar vanwege de extreme simpelheid wil ik over 3 maanden veel liever een intense dan een Ionity abonnement
- als ik het niet opnieuw kan afsluiten dan betaal ik met liefde 3 maanden zonder gebruik voor mobilize/intense

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Stefannn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:39:
Net terug van Oostenrijk.
Alles met Ionity.
Prima gegaan.
Zowel heen als terug weg 3x geladen, 1x 5 minuten moeten wachten.
Op heenweg was het ongeveer 0 graden, ondanks voorverwarmen was de laadsnelheid overal 150kW hetgeen voor een ioniq5 aan de lage kant is. Geen idee of het aan paal of auto lag. Een probleem was het niet, plassen, koffie en eten duurde langer.
Op de terugweg was het ongeveer 13 graden en was de laadsnelheid 180kW of meer. Dat suggereert dat het probleem meer de auto dan de laadpaal is. Ook hier duurde eten en plassen langer.
Ter plekke stond er een AC lader naast de deur dus dat was ook handig. Wel opletten dat hij na 4 uur 7euro/uur standkosten ging rekenen maar dat heb ik netjes voorkomen.

Alles gedaan voor 39ct/kWh op Ionity met my Renault charge pass met mobilize intense abonnement dat ik al sinds december heb.

Nu de hamvraag…..
Over 3 maanden maak ik weer een lange tocht en dan wil ik het intense abonnement weer.
Als ik het nu opzeg. Kan ik het dan als niet-Renault rijder weer activeren?
@PeterZ(on) : volgens mij heb jij dezelfde. Ik dacht dat jouw abonnement al is afgelopen is? Ben jij in staat een nieuw abonnement te nemen?

(Nb,.. voor hen die het gemist hebben, je kan zonder Renault geen my Renault account meer aanmaken, bestaande accounts doen het echter nog)

Er is al wat discussie over geweest, zonder opnieuw een welles nietes discussie uit te willen lokken bij deze mijn persoonlijke mening/voorkeur/verbelijking:

vorig jaar met Ionity app
- werkte overal zonder problemen
- qr code scannen werkte nergens
- overal paalnummer invoeren
- soms lastig met felle zon
- met geen mogelijkheid uitlegbaar aan vrouw.

Dit jaar my Renault charge pas / mobilize / intense
- werkte overal, 1x moest ik het 3x opnieuw doen
- ervoor houden en het werkt
- vrouwlief heeft alles gestart en was vooral verbaasd dat er geen extra handelingen waren.

Kortom…
- niet zozeer omdat 1 maand Ionity duurder is dan 1 maand mobilize/intense
- maar vanwege de extreme simpelheid wil ik over 3 maanden veel liever een intense dan een Ionity abonnement
- als ik het niet opnieuw kan afsluiten dan betaal ik met liefde 3 maanden zonder gebruik voor mobilize/intense
Apart zelfde auto en waarschijnlijk de meeste Ionities onderweg naar Oostenrijk ondertussen al eens gehad en ik haal bijna altijd wel meer dan 200 kW. Alleen wanneer de eerste snellader van de dag te snel komt is de accu nog niet op temperatuur.
Mijn mobilize intenseabbo is verlopen en ik heb nog de optie om er een af te sluiten. Vrijdag ga ik daadwerkelijk weer een abbo afsluiten en kan het dan dus bevestigen. Is natuurlijk geen garantie dat het over drie maanden nog steeds kan.
Ik kan alleen maar bevestigen dat laadpas inderdaad fijner werkt dan de app. Een keer bij volle Ionity gestaan waar auto wegreed omdat die lader niet aan de praat kreeg omdat scherm stuk was. Geprobeerd door pas erlangs te houden en ging inderdaad laden. Was waarschijnlijk met de Ionity app ook wel gelukt, maar toch. Ik blijf het wel apart vinden dat je de laadsessie zonder authenticatie kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:39:

Toen ik een paar dagen geleden keek had ik die optie nog, of het daadwerkelijk kan weet ik natuurlijk niet. Daar kom ik over twee weken achter als ik weer naar Spanje ga. Mijn alternatief is dan Chargemap waar je ook een Ionity abo kunt afsluiten. Dat is wel iets duurder dan Mobilize en Ionity zelf maar je hebt dan ook een rfid card en dat is voor mij het belangrijkste.

Overigens las ik onlangs ergens dat Ionity een onderzoek was gestart naar de vraag om een rfid card, die zou er dus zomaar kunnen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 10:52
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Heb je hier ergens een website van waar dit staat?
Lijkt me namelijk heel raar dat wanneer je met je EV staat te laden bij een laadpaal, dat je daar een prent voor krijgt als je geen blauwe sticker hebt.
Staat me bij dat ik wel eens ergens gelezen heb, dat het aanschaffen van zo'n blauwe sticker 1: niet eenvoudig is en 2: best prijzig.
Dit is de website: [right]https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/parken-e-ladesaeulen/[/right]

Elke gemeente hanteert een ander beleid. Er is op die website ook een filmpje met uitleg. Goed kijken dus.

Bij het onder bord waar ik de pijl heb bijgezet heb je dus een E kenteken nodig (voor buitenlandse auto's dus de blauwe stikker) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjm9KcSZnAOYtX3-0nl3MwpqKDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXb5HjTCbquRoCFQ5jFghF3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door lfah2000 op 24-02-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jouwheld schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Apart zelfde auto en waarschijnlijk de meeste Ionities onderweg naar Oostenrijk ondertussen al eens gehad en ik haal bijna altijd wel meer dan 200 kW. Alleen wanneer de eerste snellader van de dag te snel komt is de accu nog niet op temperatuur.
Mijn mobilize intenseabbo is verlopen en ik heb nog de optie om er een af te sluiten. Vrijdag ga ik daadwerkelijk weer een abbo afsluiten en kan het dan dus bevestigen. Is natuurlijk geen garantie dat het over drie maanden nog steeds kan.
Ik kan alleen maar bevestigen dat laadpas inderdaad fijner werkt dan de app. Een keer bij volle Ionity gestaan waar auto wegreed omdat die lader niet aan de praat kreeg omdat scherm stuk was. Geprobeerd door pas erlangs te houden en ging inderdaad laden. Was waarschijnlijk met de Ionity app ook wel gelukt, maar toch. Ik blijf het wel apart vinden dat je de laadsessie zonder authenticatie kan stoppen.
Ha!
Ja graag een update of dat dat lukt.
Geen garantie inderdaad. Maar ik heb ook geen garantie dat als ik het abonnement zonder te gebruiken aanhoud ik niet over 3 maanden bericht krijg “dat ze het discontinueren omdat ik geen Renault ben”

Die 200 heb ik vorig jaar wel gehaald. Misschien nu na 10 minuten ook wel, ik bleef er niet met de neus op staan. Viel me dus wel,op dat het op heenweg bij 13 graden kouder echt wel minder was.

Mbt “werkende paal”, in all fairness kreeg ik hem bij 1 paal met de Renault pas niet aan de praat, een paal verder op zelfde laad plein wel. En poosje later stond er een auto te laden bij de paal die mij niet lukte. Er zijn wellicht ook gewoon “paal specifiek glitches”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 09:20
De BYD versie hebben ze nog niet getest. Hier wel: https://www.carexpert.com...charging-to-tesla-model-y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2SZGwX419FhnQEnVcrY2DoD1mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9YmAk5t3khhzLP2ftWq0Z8p.png?f=fotoalbum_large

Dus 175 kW tot ~50% en daarna zakt het in. Zeker niet slecht, zeker voor een 400V pack, maar is wel trager dan Kia / Hyundai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/365kL_31KxDMSpC7yuFQ5X68hiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uj8wxvb5M0Ces9QvYVsppqjk.png?f=fotoalbum_large

Die starten hoger en laden bij 80% nog steeds met 150kW, daar zit de Tesla Y met BYD pack op 75 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:11:
[...]
...Staat me bij dat ik wel eens ergens gelezen heb, dat het aanschaffen van zo'n blauwe sticker 1: niet eenvoudig is en 2: best prijzig.
Een euro of 18 (inclusief verzending) valt wel mee toch: https://feinstaubplakette...n-ausserhalb-deutschlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47
Hmm, dat valt inderdaad wel mee ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Thx. Onze thaise vriend Björn heeft ook op een Google Drive al zijn laaddata/curves beschikbaar gesteld. Via een link onder zijn videos te vinden.

Op basis van die data heb ik deze plot gemaakt. Je ziet heel mooi dat t/m 65% SOC de LFP batterij bij koud weer sneller kan laden dan bij warm weer. En je ziet dat bij koud weer het vermogen rond de 50% SOC afneemt. Al met al een heel stuk betere laadcurve dan mijn vorige M3 SR+! :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCzF7MQoiYcniEmolfMTFrQI2uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bpxq76wNMSjI4riJYgs5PIiM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
w00key schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:48:
[...]

De BYD versie hebben ze nog niet getest. Hier wel: https://www.carexpert.com...charging-to-tesla-model-y

[Afbeelding]

Dus 175 kW tot ~50% en daarna zakt het in. Zeker niet slecht, zeker voor een 400V pack, maar is wel trager dan Kia / Hyundai.

[Afbeelding]

Die starten hoger en laden bij 80% nog steeds met 150kW, daar zit de Tesla Y met BYD pack op 75 kW.
Hyundai en Kia laden idd sneller, maar je moet eigenlijk wel corrigeren voor het feit dat de accu ruim 30% groter is t.o.v. de BYD Blade (78 vs 58 kwh). Dan kan je al 30% sneller laden bij dezelfde accu technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 21:42

Oekol

waka waka hey hey

Helemaal weer zin om op vakatie te gaan in Portugal. Helaas gaan we dit jaar Frankrijk.

Eindelijk groot nieuws wat betreft Portugal en haar SuC netwerk. Kunnen de twee laadplekken die al paar jaar klaar zijn bij oa porto open en dan verder groeien in Portugal. Bleef vreemde eend in de bijt in EU.

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 26-02-2025 22:32 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Stefannn
Met betrekking tot “niet ingelezen” een aardige anekdote die ik afgelopen december in Engeland heb meegemaakt.
Ik was de laadsessie bij een Ionity gestart en liep wat over het laadplein.
Ik kwam bij een Engelsman die duidelijk moeite had om de laadpaal aan de praat te krijgen, ik bood aan te helpen en dat wilde hij wel heel graag. Het was zijn eerste keer publiek laden, tot die tijd had hij het altijd gratis op werk geladen. Ik moest hem dus uitleggen dat hij voor Ionity eerst een app moest downloaden. “Simpel” zou je zeggen maar daarvoor moest hij zijn Apple ID en password kennen en hij had geen flauw idee. Dat duurde zo een kwartiertje en op 1 of andere manier zat de app er toen op.
Vervolgens account aanmaken. Daar ging “adres invullen mis” omdat je een huisnummer moest invullen. Alleen…. Hij had geen huisnummer… hij had een huis met een naam. Aangezien mijn dochter in Engeland woont ken ik wel een en ander van Engeland en dat komt daar inderdaad voor (dat is denk ik van heel vroeger), huizen zonder huisnummer maar met enkel een naam. Dan weet je echter ook wel meteen dat het over een huis van meer dan 5 miljoen gaat. Maar goed… op 1 of andere manier passeerden we ook die hobbel. Vervolgens creditcard koppelen hetgeen ook weer 10 minuten kostte.
Uiteindelijk was het allemaal voor elkaar.
Mijn auto was inmiddels helemaal vol geladen. We hadden er een half uur of zo over gedaan. De man was extreem blij.
Maar goed….. ik heb me hogelijk verbaasd.
Daar staat dus een steenrijke vent.
Met een huis van meer dan 5 miljoen
Met een splinternieuwe electrische porche
En die rijdt dan naar een laadpaal om te laden zonder ook maar iets voor te bereiden en is bovendien nog een absolute nono op telefoon.
Ik vroeg me echt heel hard af “met welke intelligentie” hij dat vermogen verzameld had. Maar goed….

Afijn.. fun experience :)

(Nb, cross post van het laadpalen topic, als fun experience dacht ik dat dat voor 1x wel ok zou zijn)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

lfah2000 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Dit is de website: [right]https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/parken-e-ladesaeulen/[/right]

Elke gemeente hanteert een ander beleid. Er is op die website ook een filmpje met uitleg. Goed kijken dus.

Bij het onder bord waar ik de pijl heb bijgezet heb je dus een E kenteken nodig (voor buitenlandse auto's dus de blauwe stikker) [Afbeelding]
@mm.kool deze mag wel in de TS of een pin krijgen w.m.b. uiterst nuttige toevoeging.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:54
Stefannn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:45:
Met betrekking tot “niet ingelezen” een aardige anekdote die ik afgelopen december in Engeland heb meegemaakt.
Ik was de laadsessie bij een Ionity gestart en liep wat over het laadplein.
Ik kwam bij een Engelsman die duidelijk moeite had om de laadpaal aan de praat te krijgen, ik bood aan te helpen en dat wilde hij wel heel graag. Het was zijn eerste keer publiek laden, tot die tijd had hij het altijd gratis op werk geladen. Ik moest hem dus uitleggen dat hij voor Ionity eerst een app moest downloaden. “Simpel” zou je zeggen maar daarvoor moest hij zijn Apple ID en password kennen en hij had geen flauw idee. Dat duurde zo een kwartiertje en op 1 of andere manier zat de app er toen op.
Vervolgens account aanmaken. Daar ging “adres invullen mis” omdat je een huisnummer moest invullen. Alleen…. Hij had geen huisnummer… hij had een huis met een naam. Aangezien mijn dochter in Engeland woont ken ik wel een en ander van Engeland en dat komt daar inderdaad voor (dat is denk ik van heel vroeger), huizen zonder huisnummer maar met enkel een naam. Dan weet je echter ook wel meteen dat het over een huis van meer dan 5 miljoen gaat. Maar goed… op 1 of andere manier passeerden we ook die hobbel. Vervolgens creditcard koppelen hetgeen ook weer 10 minuten kostte.
Uiteindelijk was het allemaal voor elkaar.
Mijn auto was inmiddels helemaal vol geladen. We hadden er een half uur of zo over gedaan. De man was extreem blij.
Maar goed….. ik heb me hogelijk verbaasd.
Daar staat dus een steenrijke vent.
Met een huis van meer dan 5 miljoen
Met een splinternieuwe electrische porche
En die rijdt dan naar een laadpaal om te laden zonder ook maar iets voor te bereiden en is bovendien nog een absolute nono op telefoon.
Ik vroeg me echt heel hard af “met welke intelligentie” hij dat vermogen verzameld had. Maar goed….

Afijn.. fun experience :)

(Nb, cross post van het laadpalen topic, als fun experience dacht ik dat dat voor 1x wel ok zou zijn)
Oud geld waarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jouwheld
Stefannn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:18:
[...]

Ha!
Ja graag een update of dat dat lukt.
Geen garantie inderdaad. Maar ik heb ook geen garantie dat als ik het abonnement zonder te gebruiken aanhoud ik niet over 3 maanden bericht krijg “dat ze het discontinueren omdat ik geen Renault ben”
Zojuist weer succesvol een abonnement afgesloten, vanavond weer goedkoop en gemakkelijk snelladen. 8)
Tripje naar Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
jouwheld schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Zojuist weer succesvol een abonnement afgesloten, vanavond weer goedkoop en gemakkelijk snelladen. 8)
Tripje naar Oostenrijk.
Ik heb vorige week ook een abbo afgesloten, pasje kwam gisteren ook binnen, maar in de Renault app kan ik helaas geen laadpalen zien, omdat ik geen Renault EV vin nummer ingevoerd heb, nog niet kunnen testen met laden, maar dat gaat dit weekend wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
markjanssen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Ik heb vorige week ook een abbo afgesloten, pasje kwam gisteren ook binnen, maar in de Renault app kan ik helaas geen laadpalen zien, omdat ik geen Renault EV vin nummer ingevoerd heb, nog niet kunnen testen met laden, maar dat gaat dit weekend wel gebeuren.
Ik heb vanmorgen nog in de app naar de prijs van een bepaalde lader in Frankrijk gekeken en ik heb geen VIN ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
[...]

Hij werkt niet heel intuatief vind ik zelf, je moet het stekker symbooltje selecteren. Vervolgens naar plek op de kaart gaan waar je zoekt en dan nog eens op search in this area klikken, hij toont ze niet vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
[...]

Ik heb vorige week ook een abo afgesloten, pasje kwam gisteren ook binnen, maar in de Renault app kan ik helaas geen laadpalen zien, omdat ik geen Renault EV vin nummer ingevoerd heb, nog niet kunnen testen met laden, maar dat gaat dit weekend wel gebeuren.
Ik ga over een week ook weer richting Oostenrijk. Vorig jaar voor 90% gebruik gemaakt van de SuC's en dat ging vlot, maar in het kader van boycot the USA wil ik nu proberen enkel op Ionity te rijden. Het Power abo kost 12€/maand (t.o.v. 5€/maand bij Renault) en heb ik vorige zomer ook gebruikt richting Spanje, daarmee betaal ik 39c/kWh dus dat is net iets goedkoper dan via Renault (40% korting op 69c dus 41,4c/kWh). Je hebt dan idd geen pasje en moet op de app vertrouwen, maar daarmee had ik vorige zomer nooit problemen. Ik moet dus minstens 291kWh (prijsverschil abo: 7€ / prijsverschil per kWh: 0.024€) laden om voordeliger te zijn met Ionity en daar kom ik zeker met 5 laadstops enkele rit 8).

Wel benieuwd of het even vlot gaat want Ionity heeft over het algemeen minder laadpalen per locatie.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Iemand tips voor Belgie? Wij gaan in april voor het eerst een weekje weg met de EV (Kia e-Niro) naar Bretagne. Totale afstand is 939 km vanaf Leeuwarden.

Nu wou ik het Ionity en Tesla gaan laden (dicht bij de snelweg), maar in België (route E17) zijn er maar bar weinig laders. Of zie ik dit verkeerd?

Wat zijn de ervaringen? Eerder stoppen (Breda bijvoorbeeld) en dan België overslaan?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Possible schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:40:
Iemand tips voor Belgie? Wij gaan in april voor het eerst een weekje weg met de EV (Kia e-Niro) naar Bretagne. Totale afstand is 939 km vanaf Leeuwarden.

Nu wou ik het Ionity en Tesla gaan laden (dicht bij de snelweg), maar in België (route E17) zijn er maar bar weinig laders. Of zie ik dit verkeerd?

Wat zijn de ervaringen? Eerder stoppen (Breda bijvoorbeeld) en dan België overslaan?
Tesla heeft op elke 70 a 80 km een lader, ook in Belgie, ook voor non Tesla. Dus download de app en 100km voordat de accu leeg is zoek je de SuC die je nog kunt halen. Kijk ook even hier:

https://www.tesla.com/fin..._to_all_evs_superchargers

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

België via de E17 dan kom je langs de superchargers van Antwerpen, Lokeren en Kortrijk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Maasluip schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:03:
[...]

België via de E17 dan kom je langs de superchargers van Antwerpen, Lokeren en Kortrijk.
Ik heb inderdaad verkeerd gekeken ja. Thanks!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
Komende zomer willen we een rondreis maken door Noord-west Spanje en het noorden van Portugal. Ik lees wisselende berichten over de situatie met laden in dit gebied. Heeft iemand recente laad-ervaringen in deze regio? Nog specifieke laadpassen voor snelladen nodig, anders dan Ionity en Tesla? Idem voor 11 kW laders in de dorpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44

Een handige laadplek ongeveer halverwege vinden wij de Ionity in Seclin, iets van de snelweg af net onder Lille. Flink wat snelladers en een grote Leclerc supermarkt, plus veel keus in eetgelegenheden, zoals KFC, Burger King, McDonalds, Subway en een goede Boulangerie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Largamelion schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Ik ga over een week ook weer richting Oostenrijk. Vorig jaar voor 90% gebruik gemaakt van de SuC's en dat ging vlot, maar in het kader van boycot the USA wil ik nu proberen enkel op Ionity te rijden. Het Power abo kost 12€/maand (t.o.v. 5€/maand bij Renault) en heb ik vorige zomer ook gebruikt richting Spanje, daarmee betaal ik 39c/kWh dus dat is net iets goedkoper dan via Renault (40% korting op 69c dus 41,4c/kWh). Je hebt dan idd geen pasje en moet op de app vertrouwen, maar daarmee had ik vorige zomer nooit problemen. Ik moet dus minstens 291kWh (prijsverschil abo: 7€ / prijsverschil per kWh: 0.024€) laden om voordeliger te zijn met Ionity en daar kom ik zeker met 5 laadstops enkele rit 8).

Wel benieuwd of het even vlot gaat want Ionity heeft over het algemeen minder laadpalen per locatie.
Mobilize Intense (€5) via Renault is ook 39 cent bij Ionity (DL en NL) en zelfs 29 cent in bij Ionity Frankrijk. Zie https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf
Naar Oostenrijk met alleen Ionity gaat prima, er zijn echter wel paar locaties met maar 4 snelladers dus dan kan je hebben dat je even moet wachten. Beste dus even van te voren checken wat de bezetting is, of zien of je ook zonder de kleinere kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:09:
[...]
Ik heb vanmorgen nog in de app naar de prijs van een bepaalde lader in Frankrijk gekeken en ik heb geen VIN ingevuld.
In de app kan ik alleen kiezen tussen 'tankstations' en 'garages' ... en de ingevoerde (benzine) renault krijg ik niet uit de app, misschien maar uninstallen en reinstallen dan maar, kijken of dat werkt. (Het is en blijft een prut-app)

Edit:
Yup, na deleten van de auto via de website van my.renault.nl, en het wipen/reinstallen van de app zie ik nu wel de 'laadpunten' optie ;)

Nou geeft de ionity in bodegraven en delft nog altijd iets van 72ct/kwh aan als ik die aanklik, hoewel de app verderop meld dat ik dus maar 39ct zou moeten betalen.

btw, ik heb app versie 6.1.3 momenteel installed

[ Voor 27% gewijzigd door markjanssen op 28-02-2025 15:38 . Reden: app versie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
markjanssen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:17:
[...]

In de app kan ik alleen kiezen tussen 'tankstations' en 'garages' ... en de ingevoerde (benzine) renault krijg ik niet uit de app, misschien maar uninstallen en reinstallen dan maar, kijken of dat werkt. (Het is en blijft een prut-app)

Edit:
Yup, na deleten van de auto via de website van my.renault.nl, en het wipen/reinstallen van de app zie ik nu wel de 'laadpunten' optie ;)
Das opmerkelijk omdat er berichten zijn dat de app updaten er voor zorgt dat je niet voorbij het ingeven van het VIN komt. Tenzij je natuurlijk een Renault hebt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Das opmerkelijk omdat er berichten zijn dat de app updaten er voor zorgt dat je niet voorbij het ingeven van het VIN komt. Tenzij je natuurlijk een Renault hebt. :)
Ik had gewoon een random renault ingevuld die ik in google had gevonden, was wel van een 20 jaar oude benzine-scenic, maar de app vond daar verder niets raars aan, behalve dat ik de laadpunten dus niet meer zag in de app, nu na laadpas+abbo aanvraag die scenic er weer uitgegooid, en ik zie de laadpunten dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
jouwheld schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Mobilize Intense (€5) via Renault is ook 39 cent bij Ionity (DL en NL) en zelfs 29 cent in bij Ionity Frankrijk. Zie https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf
Naar Oostenrijk met alleen Ionity gaat prima, er zijn echter wel paar locaties met maar 4 snelladers dus dan kan je hebben dat je even moet wachten. Beste dus even van te voren checken wat de bezetting is, of zien of je ook zonder de kleinere kan rijden.
Hmm, dat zijn de tarieven van vorig jaar, op de website lees ik toch echt 40% op de prijs per kWh. Nu scheelt het inderdaad niet veel met het abo van Ionity zelf en heb je het voordeel van een pass t.o.v. de app + 9% korting bij laadsessies bij andere providers... ik bekijk het nog even.

Ik had verder al een simulatie gedaan met ABRP en of ik nu Ionity of Tesla koos, de reis duurt ongeveer even lang. En ja, bij sommige Ionity punten staan maar 4 palen en dat vind ik wat nipt, maar met de ingebouwde Google Maps in m'n Volvo kan ik gelukkig de beschikbaarheid zien dus desnoods rij ik door naar de volgende of val ik alsnog terug op een SuC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Largamelion schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:00:
[...]
Hmm, dat zijn de tarieven van vorig jaar, op de website lees ik toch echt 40% op de prijs per kWh. Nu scheelt het inderdaad niet veel met het abo van Ionity zelf en heb je het voordeel van een pass t.o.v. de app + 9% korting bij laadsessies bij andere providers... ik bekijk het nog even.
Op diezelfde site iets onder de 40% linken ze naar die pdf die inderdaad van juni 2024 is. Twee weken geleden klopte die prijs nog en heb ik voor 39 cent in DE en AT geladen. En degene die vorige week terug zijn gekomen heb ik ook niet horen klagen dat het duurder was. Maar voor een maandje maakt het niet veel uit waar je een abbo afsluit.
Ik weet niet waar je vandaan vertrekt, maar ik pak als eerste stop vaak Ionity Oberhonneveld. Voor in de ochtend zit er een lekkere bakker en in de avond een goede italiaan en voldoende stalls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
jouwheld schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Op diezelfde site iets onder de 40% linken ze naar die pdf die inderdaad van juni 2024 is. Twee weken geleden klopte die prijs nog en heb ik voor 39 cent in DE en AT geladen. En degene die vorige week terug zijn gekomen heb ik ook niet horen klagen dat het duurder was. Maar voor een maandje maakt het niet veel uit waar je een abbo afsluit.
Ik weet niet waar je vandaan vertrekt, maar ik pak als eerste stop vaak Ionity Oberhonneveld. Voor in de ochtend zit er een lekkere bakker en in de avond een goede italiaan en voldoende stalls.
Goed om weten. Ik vertrek vanuit Antwerpen en eerste stop zal iets voorbij Aachen liggen. Heb intussen de My Renault app geïnstalleerd dus nu maar even kijken hoe ik voorbij die VIN geraak om een pasje aan te vragen. Kan altijd handig zijn als er een paal met defect scherm is zoals hierboven vermeld werd en ik zie dat de tarieven bij de meeste AC-palen hier in de buurt toch ook net iets scherper zijn dan de andere apps die ik heb staan (Vattenfall, 50Five, Shell, Volvo). Echt absurd hoe die tarieven verschillen, de paal hier wat verder gaat van 47c tot 69c / kWh en dat is bij al die apps zonder abo.

Volgens ABRP moet ik minstens 6x laden maar ik ben toch vrij zeker dat we het in 5x halen zoals vorig jaar. Hopelijk zit het weer wat mee als we vertrekken want elke 150km laden is toch wat triestig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 21:40

Je ziet het verkeerd. :9

Carte des bornes rapides par opérateurs + appels d'offre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Zie dit verslag van vorige week
My my Renault abbonement ook 39ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Largamelion schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:51:
[...]
Goed om weten. Ik vertrek vanuit Antwerpen en eerste stop zal iets voorbij Aachen liggen. Heb intussen de My Renault app geïnstalleerd dus nu maar even kijken hoe ik voorbij die VIN geraak om een pasje aan te vragen. Kan altijd handig zijn als er een paal met defect scherm is zoals hierboven vermeld werd en ik zie dat de tarieven bij de meeste AC-palen hier in de buurt toch ook net iets scherper zijn dan de andere apps die ik heb staan (Vattenfall, 50Five, Shell, Volvo). Echt absurd hoe die tarieven verschillen, de paal hier wat verder gaat van 47c tot 69c / kWh en dat is bij al die apps zonder abo.

Volgens ABRP moet ik minstens 6x laden maar ik ben toch vrij zeker dat we het in 5x halen zoals vorig jaar. Hopelijk zit het weer wat mee als we vertrekken want elke 150km laden is toch wat triestig.
Probeer eens om op pc een account aan te maken en vervolgens met de app op betreffend account in te loggen.
Ik heb gemerkt dat “editen” van zelfde account op pc beter ging dan met app maar dat was december.
Wonderlijk genoeg kon ik toen enkel vanaf de app een pasje aanvragen. Niet vanaf pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

jdbiggelaa schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:04:
Komende zomer willen we een rondreis maken door Noord-west Spanje en het noorden van Portugal. Ik lees wisselende berichten over de situatie met laden in dit gebied. Heeft iemand recente laad-ervaringen in deze regio? Nog specifieke laadpassen voor snelladen nodig, anders dan Ionity en Tesla? Idem voor 11 kW laders in de dorpen?
Niet direct ervaring met het noordwesten van Spanje, wij zitten al een tijdje in het zuidwesten van Spanje.
Door het hele land best veel laders, wel vaak 50kw. Ik had een account aangemaakt van Zunder (1x gebruikt) en een Electromaps druppel aangeschaft (ook 1x gebruikt). Veel Iberdrola en Endesa palen die met bijvoorbeeld de ANWB en Shell pas prima werken. In het zuiden bij veel vestigingen van de Lidl gratis 11kw laden, in het noorden nog niet gezien.
Wij gaan volgende week weer naar NL terug, ritje van 2600 km.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Ionity Duitsland en Oostenrijk is met (Renault) Mobilize Intense 0,39 (dus zelfde).
In Frankrijk zelfs 0,29.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 17:33
Ik weet niet wat voor EV je hebt maar tot nu toe kunnen vanwege Portugese regelgeving niet-Tesla's niet laden bij de Tesla superchargers in Portugal (al lijkt er op dat vlak wel wat te gaan veranderen, ik weet alleen niet wanneer). Tot en met Spanje kom je prima weg met Tesla, Ionity en Zunder.

Voor Portugal (ik heb de reis afgelopen juni-augustus gemaakt) heb ik bij Evaz Energy een laadpas aangevraagd. Die had ik met een paar dagen in huis en daarmee kun je bij alle laadpalen (langzaam en snel) in Portugal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
EDB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Niet direct ervaring met het noordwesten van Spanje, wij zitten al een tijdje in het zuidwesten van Spanje.
Door het hele land best veel laders, wel vaak 50kw. Ik had een account aangemaakt van Zunder (1x gebruikt) en een Electromaps druppel aangeschaft (ook 1x gebruikt). Veel Iberdrola en Endesa palen die met bijvoorbeeld de ANWB en Shell pas prima werken. In het zuiden bij veel vestigingen van de Lidl gratis 11kw laden, in het noorden nog niet gezien.
Wij gaan volgende week weer naar NL terug, ritje van 2600 km.
Omgeving Huelva?
In hoeveel dagen en laadstops doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik had de electromaps app geinstaleerd. Maar alles met Tesla gedaan en hier en daar met de shell pas. Dat was overigens van Noord Spanje tot Madrid, daarna Zuid Spanje en Zuid Portugal.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 28-02-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

HansAuutB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Omgeving Huelva?
In hoeveel dagen en laadstops doe je dat?
In de buurt van Estepona, da’s zo’n 200 km van Huelva. Heb de heenreis 15x aan de lader gehangen. Dat was overigens 2 maanden geleden dus toen was het kouder. Nu wellicht iets zuiniger door hogere temperaturen. Hadden toen 3 overnachtingen, voor de terugreis nog niets vastgelegd. Gaan waarschijnlijk eerst nog naar Valencia voordat we definitief naar huis rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08 17:29

thv

Naast de apps van Tesla en Ionity heb ik voor Portugal ook de app van Miio gedownload: https://www-miio-com.tran...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq. Die heeft de meeste laadpalen in Portugal

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
thv schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Naast de apps van Tesla en Ionity heb ik voor Portugal ook de app van Miio gedownload: https://www-miio-com.tran...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq. Die heeft de meeste laadpalen in Portugal
Heb deze app ook net geïnstalleerd en gekoppeld aan creditcard. Miio geeft aan dat veel laadstations met de app te activeren zijn, maar dat je mogelijk soms een card of key nodig hebt. Sta op het punt een key te bestellen. Is die nodig naar jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:58
Even kort onze ervaringen gisteren. Van oost brabant naar het Reuzengebergte in Tsjechië. Met een Tesla Model Y RWD.
In duitsland eerst 3 Tesla laders. Lekker snel plug and charge. Het laden was steeds sneller dan wij, en ook vergeleken met een inschatting die we vooraf maakte. Hierdoor nooit onderweg gedacht dat we het niet gingen halen.
Toen nog een Ionity, de eerste (vd 4) wilde niet. Degene ernaast wel. Duurde wel iets langer voor het laden begon, vergeleken met Tesla.

We konden het eigenlijk wel halen tot bestemming, maar door een plaspauze en doordat andere (van de familie) nog wilde tanken waren we gestopt bij een Shell met een 180 kW lader. In Tsjechië. Die begon ook lekker snel en nadat iedereen klaar was zat er toch weer ongeveer 30% bij.
Pagina: 1 ... 96 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.