Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
Menesis schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Aan de andere kant heb ik 1,5 jaar geleden zonder echte planning Oslo - Bilbao gereden.
Ik probeerde afentoe op parkeerplaatsen bij te laden op destination chargers van verschillende maatschappijen. Maar die hadden allen vervelende en slecht werkende apps, dus toen besloten om alleen nog maar Tesla SC te gebruiken (heb een ´21 model3) en dat ging stress-vrij eigenlijk..
Ik ben 2 vakanties in Scandinavië geweest, met een ID.4 77kWh.
Scandinavië is heel erg gefocust op EV's, er zijn vele (AC) laders van vele aanbieder. Daar waar je in NL met elke pas bij elke lader kunt laden, heb je in Scandinavië voor elke aanbieder een eigen pas of app nodig, en vaak werkt het heel brak.

Ik heb daarom ook hoofdzakelijk bij Tesla SuC's geladen, dat werkt altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blij dat het wintersport dorpje waar ik nu voor de 3e keer zit in 5 jaar EV-rijden nog altijd de 3x 2.7kW gratis laders bij de skilift heeft. Overdag zijn ze altijd vol, maar als je in de avond je auto er neerzet en dan de bus pakt, is die de volgende ochtend (en anders avond) echt wel weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
ikweethetbeter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Scandinavië is heel erg gefocust op EV's, er zijn vele (AC) laders van vele aanbieder. Daar waar je in NL met elke pas bij elke lader kunt laden, heb je in Scandinavië voor elke aanbieder een eigen pas of app nodig, en vaak werkt het heel brak.

Ja klopt. Ik woon dus in Noorwegen en heb nog nooit iets anders dan Tesla SC gebruikt voor snellader.

Overigens moet je in Zweden wel oppassen, daar is Tesla verwikkeld in een strijd met de unions en wordt er al een jaar geen nieuwe SC aangesloten. Met andere woorden zijn de Tesla SC daar vaak overvol, dus handig om daar wel naar andere providers te kijken.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Menesis schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:14:
Met andere woorden zijn de Tesla SC daar vaak overvol, dus handig om daar wel naar andere providers te kijken.
Ja daar is dat beruchte filmpje van online: https://www.instagram.com/reel/DEh0GSsMvtk/
Voer voor de ev-haters uiteraard maar goed, heel simpel te verklaren dus:
Swedish Strike Disrupts EV Charging—Long Lines Form at Tesla Superchargers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
[...]

Ik ben afgelopen zomer naar Finland gereden en bovenlangs de Botnische Golf weer terug. Voornamelijk bij Tesla en Ionity geladen zonder problemen. In Finland kon ik bij de AC laders met de Virta app prima terecht. Je moet je wel een beetje voorbereiden, bedoel ik maar te zeggen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

assje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Ik vind dit eigenlijk wel grappig; in het EV topic zijn mensen die met een 24kWh auto naar Spanje zijn gereden o.i.d. en hier wordt 760km door Duitsland met een 64kWh auto als avontuur gezien :P

Volgend jaar overweeg ik om met mijn 28kWh Ioniq ook naar het buitenland op vakantie te gaan met twee jonge kinderen. Tegen die tijd maar eens gaan puzzelen hoe dat precies aan te pakken.
Wij zijn afgelopen jaar naar Zweden geweest met een 28Kwh ioniq, zoveel mogelijk tesla SUC's gepakt en om de 150km een laadstop inplannen, stippel dus wel van te voren even een route uit en je moet natuurlijk geen haast hebben want je moet gewoon wel vaak laden, al is de ioniq wel snel weer vol. Wij zaten vrij consequent na 23 minuten weer op 95%. Hele verslag staat ergens in dit topic. (rond juni 2024)
[...]

Tesla werkt idd het best maar ik heb geen enkele snellader in scandinavia gehad die het niet met mijn laadpassen deed. Sterker nog, ik heb er maar 1 gebruikt de hele vakantie (plugsurf)
AC laders heb ik niet veel gebruikt maar degene die ik gebruikt heb deden het ook gewoon met die pas.

Die wirwar aan aanbieders mogen ze dan wel weer eens paal en perk aan stellen en zorg dat mensen in elk geval altijd met creditcard of pinpas óók kunnen betalen, desnoods wat duurder maar dan kan je in elk geval wel laden.

[ Voor 48% gewijzigd door Metro2002 op 17-01-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
pmiddeld schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Ik ben afgelopen zomer naar Finland gereden en bovenlangs de Botnische Golf weer terug. Voornamelijk bij Tesla en Ionity geladen zonder problemen. In Finland kon ik bij de AC laders met de Virta app prima terecht. Je moet je wel een beetje voorbereiden, bedoel ik maar te zeggen.
Ja ik heb me ook voorbereid, had verschillende pasjes besteld en apps geïnstalleerd, waaronder Virta Helen voor Finland. Maar in het noorden is er weinig, daar heb ik vrijwel alleen Tesla gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
ikweethetbeter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Ja ik heb me ook voorbereid, had verschillende pasjes besteld en apps geïnstalleerd, waaronder Virta Helen voor Finland. Maar in het noorden is er weinig, daar heb ik vrijwel alleen Tesla gebruikt.
Ik ben vanuit Helsinki langs de kust naar Tornio in het noorden gereden. Om de paar honderd kilometer staat daar een Tesla- en een Ionity-station. Je mag er ook niet te hard rijden, dus zelfs voor een kleine accu geen probleem. In de steden/dorpen langs de route stonden o.a. AC palen van Virta. Verder hier en daar nog 50 kW laders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:08
Weliswaar niet in Europa, maar mocht je nog van plan zijn met de EV naar Sint Helena te gaan, dat kan nu.

https://www.volkskrant.nl...-op-sint-helena~bd534c6e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:17
markjanssen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Lolbroek, dit is al het 5e jaar dat ik met deze EV naar Oostenrijk ben. (En mijn rijbewijs heb ik al ruim 25 jaar)
Ik zie dat de prijs van het superchargen in Oostenrijk erg duur is, en afhankelijk van de laadsnelheid. Klopt dat? Want dan kan je misschien beter laden bij een ander merk. Iemand ervaring? Ik wil binnenkort met mijn Tesla naar Axams, bij Innsbruck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Mackeessie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:41:
[...]
Ik zie dat de prijs van het superchargen in Oostenrijk erg duur is, en afhankelijk van de laadsnelheid. Klopt dat? Want dan kan je misschien beter laden bij een ander merk. Iemand ervaring? Ik wil binnenkort met mijn Tesla naar Axams, bij Innsbruck.
TIWAG heeft wat AC laders voor 36ct (sommige ook voor 63ct, dus even opletten). Her en der zijn er ook nog wat gratis AC laders te vinden, maar in het algemeen is 't wel wat duurder dan in Nederland.
Zelf gooi ik de accu 't liefst even in duitsland nog zo vol mogelijk, zodat in oostenrijk bijna niet geladen hoeft te worden om weer in duitsland te laden op de terugweg.

Qua AC laden is er ook nog ionity, als je daar een abbo voor hebt is 't te doen, en anders gewoon 1x extra betalen voor bij de SuC, vermoed dat je geen honderden kilometers gaan rijden hier.

Momenteel in oostenrijk, en de accu zit op 90% nadat die eergisteren gratis van 45->100 is gegaan bij de skilift in Kaltenbach :) De dag voor ik naar huis ga zal die nog wel even een middagje aan die paal hangen, zodat de terugweg kan beginnen met een 90%+ acculading.

Heb voor de reis zelf een EnBW-L abbo afgesloten, dus kan eventueel ook op enkele laders hier ook voor 39ct AC/DC laden (en veel laadpunten in .de)

[ Voor 5% gewijzigd door markjanssen op 18-01-2025 17:50 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
Net terug van wintersport, dus tijd voor een ervaringenverhaaltje.

Met 4 man (en spullen) naar het zillertal vertrokken, niet ver van waar ik afgelopen april (buitentemp 24c +) ook naartoe ben gereden, die ervaring is in de link hieronder te lezen. Ik ga niet het hele riedeltje opnieuw ophouden, maar vooral vergelijken, want in buitentemperatuur zit er nogal wat verschil)

LigeTRy in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
en
LigeTRy in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Strategie was: Navigatie aan en gaan. Vlammen op de autobahn waar het kan, meestal rond de 170km/h

Heenrit

Via voglende superchargers (op de laatste stop na):
- Monchengladbach > Het was vroeg (6:30) dus niks was open
- Mogendorf > Autohof bij de mac, prima voor koffie
- Weibersbrunn > Iets verder van de snelweg, bij een klein hotel met goede faciliteiten.
- Tennenlohe > Bij een dicht hotel, wel een bakker en een supermarkt verderop, iets langer gestaan dan gepland
Tesla gaf initieel aan dat ik met 55% (45 min rijden) weer moest gaan laden, dat vond ik wat overdreven en ben ik op eigen initiatief naar een supercharger verder gereden (schweitenkirchen), deze heeft maar 8 stalls en daar stonden 4 tesla's in de rij, gelukkig wist ik dat er op 1,5km afstand nog een SuC zat met 24 stalls
- Pfaffenhofen > Bij een hotel, grote charger, bijna niemand anders aan het laden
- Raststatte intall West > De file bij de Oostenrijkse grens was niet leuk, dus we hadden wel zin in een stop, daar nog even wat geladen (Niet tesla). Niet veel laadplekken maar er was er eentje vrij.
Samenvatting en vergelijking
Totaal gereden: 1032km
Totale tijd: 12 uur en 15 min (waarvan 10 uur rijden en 2 uur laden)
Energie verstookt: 226 kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 99,5km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 83km/h
Gemiddeld verbruik: 220 Wh/km

Korte vergelijking met de warme heenrit afgelopen zomer:

Totaal gereden: 1048km
Totale tijd: 11 uur en 42 min (waarvan 9,5 rijden en 2 uur laden)
Energie verstookt: 206kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 109km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 89km/h
Gemiddeld verbruik: 198 Wh/km

Zo'n 10% meer vebruik, dat valt me alles mee, de model 3 blijft een topauto om lekker door te karren. Het was leuk om bij volgende laadstops weer dezelfde tesla's/mensen tegen te komen. Wel moet ik stoppen met eigenwijs zijn en de navigatie blijven volgen, ook al lijkt het soms wat onlogisch, de tesla houdt goed rekening met drukte en verdeeld deze over de laadstations.

Terugrit

Niet met een volle accu vertrokken, maar met 90%, terug over Stuttgart gereden

Na weer onnodig veel tijd in de file gestaan te hebben bij de grens naar duitsland 8)7 8)7 De volgende stops gepakt:

- Irschenberg > Eerder gestopt ivm volle blaas, weinig opmerkingen
- Zurmarshausen > Wat mij betreft een van de fijnste laadplekken in Duitsland, mooi groot laadplein, mooi restaurantje met lekkere broodjes. Er stonden nog wat verkopers van Caddilac met hun nieuwe EV, geen idee hoe ze die in duitsland aan de man willen brengen, maargoed.
- Pforzheimer > Grote (sunroof) supercharger met lounge, even mario kart gespeeld tijdens het wachten. Leuk dat deze lounges er zijn/komen, maar doe mij maar het concept een grote raststatte met veel mogelijkheden of de facliliteiten die zein Zurmarhausen hebben.
- Pfalzfeld > Verlaten authof, wel een mac voor koffie/burger.
- Monchengladbach > Nu waren er wel gelegenheden open, de alm zag er van binnen leuk/gezellig uit, ik denk dat je daar goed kunt eten, maar we wouden snel naar huis
Samenvatting en vergelijking
Totaal gereden: 1023km
Totale tijd: 12 uur en 24 min (waarvan 10.5 uur rijden en weer bijna 2 uur laden)
Energie verstookt: 214 kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 97,3km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 82,6km/h
Gemiddeld verbruik: 211 Wh/km

Korte vergelijking met de terugrit (ook over stuttgart) afgelopen zomer:

Totaal gereden: 1038km
Totale tijd: 10 uur en 45 min (waarvan iets meer dan 9 rijden en 1,5 uur laden)
Energie verstookt: 200kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 112km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 96km/h
Gemiddeld verbruik: 195 Wh/km

Ook hierbij liggen de getallen niet ver uit elkaar, afgelopen april konden we wel zo de grens over, dat was nu wel anders :P
TLDR
Het verschil tussen winter en zomer is in mijn ervaring minimaal, het oostenrijk/duitse "faber effect" heeft veel meer impact gehad op de rit/gemoedstoestand, man wat is dat een achteruitgang :+.

Ondanks dat ik 1x heb uitgeweken naar een andere supercharger (omdat ik zelf eigenwijs was), viel het me wel op dat het bij de meeste chargers best druk (75+% bezetting) was. Het was geen vakantiezaterdag, maar ik kan me voorstelen dat dit in de piekperiodes iets meer problemen/wachttijden kan opleveren.

Bij de tesla superchargers onderweg heb ik totaal ongeveer 155 euro uitgegeven aan stroom.

Hier nog een kiekje van de lounge:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hXe31j8GM47pNYZXvNjqB03_4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dEiKlWjRPM16dseW13aAykx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een boel meer data van de ritten, als iemand ergens in geïnteresseerd is, let me know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
markjanssen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:49:
[...]

TIWAG heeft wat AC laders voor 36ct (sommige ook voor 63ct, dus even opletten). Her en der zijn er ook nog wat gratis AC laders te vinden, maar in het algemeen is 't wel wat duurder dan in Nederland.
Zelf gooi ik de accu 't liefst even in duitsland nog zo vol mogelijk, zodat in oostenrijk bijna niet geladen hoeft te worden om weer in duitsland te laden op de terugweg.

Qua AC laden is er ook nog ionity, als je daar een abbo voor hebt is 't te doen, en anders gewoon 1x extra betalen voor bij de SuC, vermoed dat je geen honderden kilometers gaan rijden hier.

Momenteel in oostenrijk, en de accu zit op 90% nadat die eergisteren gratis van 45->100 is gegaan bij de skilift in Kaltenbach :) De dag voor ik naar huis ga zal die nog wel even een middagje aan die paal hangen, zodat de terugweg kan beginnen met een 90%+ acculading.

Heb voor de reis zelf een EnBW-L abbo afgesloten, dus kan eventueel ook op enkele laders hier ook voor 39ct AC/DC laden (en veel laadpunten in .de)
En wat is de gemiddelde prijs per kWh bij Oostenrijkse Superchargers? Ik zag dat ze daar de prijs af laten hangen van de laadsnelheid, erg ingewikkeld.

[ Voor 75% gewijzigd door Mackeessie op 19-01-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mackeessie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:33:
[...]

En wat is de gemiddelde prijs per kWh bij Oostenrijkse Superchargers? Ik zag dat ze daar de prijs af laten hangen van de laadsnelheid, erg ingewikkeld.
Kun je toch zien als je een supercharger opzoekt?
Bijvoorbeeld:

https://www.tesla.com/nl_...arger/bregenzsupercharger

Is afhankelijk hoe snel je laadt, zelf een beetje uitrekenen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
ZeRoC00L schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Bijvoorbeeld:

Ik was benieuwd waar je gemiddeld op uitkomt als je van 10-80% laadt. Scheelt boel rekenwerk ;)
Abetterrouteplanner doet dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Mackeessie op 19-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mackeessie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Ik was benieuwd waar je gemiddeld op uitkomt als je van 10-80% laadt. Scheelt boel rekenwerk ;)
Abetterrouteplanner doet dat niet.
Als je niet aangeeft hoe snel je kunt laden, dan valt er niets te rekenen, maar ik denk dat het op zich vrij weinig uitmaakt.

Stel je laadt een half uur a 100 kW a 0,81€
Kost je 0,81 x 30 =24,3.
Daarbij laadt je (ongeveer) 50 kW, dus:
24,30 / 50 =0,486 per kWh.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ZeRoC00L schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Bijvoorbeeld:

Deze manier van staffelen is voor mij wel reden tesla sucs niet mee te nemen in de routeplanning. Eén van de staffels loops van 100 t/m 180 kW. Als ik dan een half uur sta te laden met 100kW en iemand anders met 180kW betalen we een totaal andere prijs per kWh. Ergens snap ik de manier van tesla wel, maar ik vind het toch merkwaardig.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ugchel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Deze manier van staffelen is voor mij wel reden tesla sucs niet mee te nemen in de routeplanning. Eén van de staffels loops van 100 t/m 180 kW. Als ik dan een half uur sta te laden met 100kW en iemand anders met 180kW betalen we een totaal andere prijs per kWh. Ergens snap ik de manier van tesla wel, maar ik vind het toch merkwaardig.
Volgens dit bericht op x schijnt het ivm 'regelgeving' te zijn:

https://x.com/TeslaCharging/status/1842224361304211804

Maar ik heb niet gezien dat andere snellaad-leveranciers dit ook moeten ?

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
ZeRoC00L schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Als je niet aangeeft hoe snel je kunt laden, dan valt er niets te rekenen, maar ik denk dat het op zich vrij weinig uitmaakt.

Stel je laadt een half uur a 100 kW a 0,81€
Kost je 0,81 x 30 =24,3.
Daarbij laadt je (ongeveer) 50 kW, dus:
24,30 / 50 =0,486 per kWh.
Maximum laadsnelheid van mijn Tesla is 250kWh, maar daalt snel tot onder de 200kWh. Voor Tesla rijders komt 10-80% neer op gemiddeld € 0,53 per kWh. Is lastig rekenen. Ik las het eerst verkeerd, dat het per percentage ging, toen kwam ik op €1,03 uit per kWh, maar toen goed gelezen, per minuut dus, en dan kom ik dus op 60kWh geladen in ongeveer 35 minuten op totaal € 32,40 uit. Nogmaals dit geldt voor Tesla rijders of voor andere merken met een Tesla abonnement.Iets duurder dus dan in Duitsland

[ Voor 29% gewijzigd door Mackeessie op 19-01-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Mackeessie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Er is al het een en ander over gezegd, maar toch nog mijn toevoeging. Ik heb maar 1x aan een SuC in Oostenrijk gehangen, en dat was om wat reserve prik te hebben, dat was in april en toen heb ik 38ct/kwh betaald voor 17kWh (laadcurve was van 155kw > 100kw). Ik zie op de factuur ook niets over staffels. Misschien werd er toen (April 2024) nog niet op die manier gerekend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
LigeTRy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Er is al het een en ander over gezegd, maar toch nog mijn toevoeging. Ik heb maar 1x aan een SuC in Oostenrijk gehangen, en dat was om wat reserve prik te hebben, dat was in april en toen heb ik 38ct/kwh betaald voor 17kWh (laadcurve was van 155kw > 100kw). Ik zie op de factuur ook niets over staffels. Misschien werd er toen (April 2024) nog niet op die manier gerekend
Nee, vorig jaar was dat nog niet zo, voor mijn auto is 't redelijk ok qua prijzen, ik kan alleen bij warme batterij boven de 60kw uitkomen, en dan alleen van ~20-55% soc, dus meestal 50-55kw, en dan is de prijs vergelijkbaar met AC laden of de reguliere per kwh prijs voor bijvoorbeeld duitsland.

Nou verwacht ik niet in oostenrijk bij de tesla te moeten laden, maar het is mooi dat er hier in 't dorp een paar v4 SUC's zijn mocht ik ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ZeRoC00L schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Volgens dit bericht op x schijnt het ivm 'regelgeving' te zijn:

https://x.com/TeslaCharging/status/1842224361304211804

Maar ik heb niet gezien dat andere snellaad-leveranciers dit ook moeten ?
De methode om DC kWh te meten is blijkbaar niet wettelijk toegelaten. Dus moeten ze het op deze manier doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:36
Klopt het dat voor Freshmile bijna geen paal meer in NL en België te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
Volgens hun eigen site zijn er zo'n 20.000 punten in NL waar je via Freshmile kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
keko12 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:14:
Klopt het dat voor Freshmile bijna geen paal meer in NL en België te vinden is?
Nee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-09 18:43
Rondje Scandinavië gedaan afgelopen zomer met leen tesla Y Standard range met Knaus 450fu erachter, zon 1350kg. Totaal zon 4500km gereden in ruim 3 weken met 44x laden, meeste bij suc. In. Duitsland en Nl veel afkoppelen, in Zweden en Noorwegen nauwelijks. Rondje vanuit boot Göteborg naar åre, via Trondheim en Oslo terug naar Göteborg. Prima te doen als je om de paar dagen een andere camping doet en zo 250-300max op een dag pakt met dus 2 keer laden voor 25min.
Scandinavië ligt mijlen ver voor op laadinfra.
Uiteraard onderweg vele vragen gehad, ook op de boot, hoe dat nu gaat. Goed werkelijkheid is dat om de 120km laden eigenlijk net te krap is, een keer van 100 naar 5% gereden met 157km. Fijner zou de longe range zijn. Inmiddels voorzien van een Volvo MY2024ER dus komende zomer eens kijken of die wat verder komt op een lading.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiIPkSnPZguxJG8TTDHGVFRxhf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnIjNKOsiBkz35BDnuTMaKFQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door peutje op 21-01-2025 07:43 . Reden: Tekst fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23
[quote]Mackeessie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:41:
[...]

[/quot
Dan hoef je niet in Oostenrijk te laden,gooi hem vol in Duitsland dan heb je genoeg om weer aan de Duitse grens te komen de terugweg,en Tesla wel mee,daar betaal je nu per minuut bijvoorbeeld €0,40 ct bij een laadsnelheid van 100kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
dropie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:50:
[quote]Mackeessie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:41:
[...]

[/quot
Dan hoef je niet in Oostenrijk te laden,gooi hem vol in Duitsland dan heb je genoeg om weer aan de Duitse grens te komen de terugweg,en Tesla wel mee,daar betaal je nu per minuut bijvoorbeeld €0,40 ct bij een laadsnelheid van 100kw
Verschillen zijn uiteindelijk minder groot dan ik dacht, zie eerder bericht van mij.
In Fűssen, Duitsland, per kWh €0,45-€0,49 in Oostenrijk gemiddeld van 10-80% ongeveer 35 minuten laden € 0,53 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Mackeessie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:52:
[...]

Verschillen zijn uiteindelijk minder groot dan ik dacht, zie eerder bericht van mij.
In Fűssen, Duitsland, per kWh €0,45-€0,49 in Oostenrijk gemiddeld van 10-80% ongeveer 35 minuten laden € 0,53 per kWh.
Ondanks dat prijs wat ondoorzichtig is valt het inderdaad nog wel mee bij tesla in Oostenrijk. Ik heb in december in Imst voor 56 cent per kWh geladen. Naast wat @dropie al zegt kun je nog even in Duitsland volgooien. Ik heb zelf een abbo bij Ionity en laad voor 39 cent en dan heb je afhankelijk van welke grensovergang je neemt een Ionitylader na Kufstein of Reutte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Zjanzjak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Ja daar is dat beruchte filmpje van online: https://www.instagram.com/reel/DEh0GSsMvtk/
Voer voor de ev-haters uiteraard maar goed, heel simpel te verklaren dus:
Swedish Strike Disrupts EV Charging—Long Lines Form at Tesla Superchargers
Ja klopt, dat is een extreme situatie, maar de 2 keer dat ik door Zweden ben gereden heb ik ook met rijen te maken gehad (5-10 minuutjes, maar toch).

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Menesis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:
Ja klopt, dat is een extreme situatie, maar de 2 keer dat ik door Zweden ben gereden heb ik ook met rijen te maken gehad (5-10 minuutjes, maar toch).
Mja, dat verbaast mij toch een beetje want op zich is het wel goed geregeld daar. Tenzij je alleen puur bij Tesla gaat/wilt laden lijkt het mij toch meer uitzondering dan regel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Zjanzjak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Mja, dat verbaast mij toch een beetje want op zich is het wel goed geregeld daar. Tenzij je alleen puur bij Tesla gaat/wilt laden lijkt het mij toch meer uitzondering dan regel.
Inderdaad, Ionity is daar goed vertegenwoordigd langs de hoofdwegen. Was deze zomer met Ionity passport 30 ct/kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Wellicht is dit helemaal geen 'lange rit in Europa' meer onderhand, maar toch mijn ervaring voor wintersport naar Oostenrijk. Ruim 1800 kilometer gereden met gemiddeld verbruik van 20,06kWh/100km, geladen voor gemiddeld 0,383/kWh (meeste bij ionity, en een beetje in Oostenrijk). Erg rustige rit gehad, nergens laadfile (locatie stond soms wel gemarkeerd als vol, maar eer dat we er aankwamen was er weer een plekje en het liep sowieso wel goed door) dus het was - als eerste langere reis met de EV - een aangename ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
wow mooi verbruik en gemiddelde prijs. Welke auto en met welke snelheid heb je gereden? Ook knap dat je nog lager dan de 39 cent van Ionity uitkomt, waar je heb je geladen dat nog goedkoper dan Ionity is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Hier mijn summary van mijn oostenrijk rit, 2x ~1000 km, en in oostenrijk nog een paar honderd (verder niet te actief bijgehouden, maar wel iedere dag (19 dagen) naar een ander dorp gereden, en 't was goed koud, dus vrij veel energie ging naar het ontdooien)

Voor de rit een EnBW-L (18,-, 39ct/kwh) abbo afgesloten, vertrokken met een 90%+ lading en toen:
- 44.2 kwh in Keulen
- 34.0 kwh in Heusenstamm
- 10.5 kwh in Wertheim (tijdens een burgerking bezoekje, enkele dual-port lader)
- 39.5 kwh in Allersberg
- 34.9 kwh in Brunntal
- 3.2 kwh in Miesbach (wat bedoeld als even bijladen bij ontbijt/winkelen, helaas waren alle winkels gesloten, want feestdag, dus snel weer weg)

Nergens drukte bij de laders...alleen Brunntal was maar 1 dubbele lader, waar ik de laatste plek had.

Op de heenrit vooral de cruise-control op 105-110 gehouden, kwam ook uit op een gebruik van ~16kwh/100km.

In Kitzbuhel een aantal keer geladen met TIWAG voor 36ct ( tijdens een restaurantbezoekje)
- 22.1 kwh, 20.5 kwh en 14.6 kwh. Daarna in Kaltenbach (9 dagen) kon ik gratis laden, geen stats daarvan, maar dat is verspreid over 2 sessies ook wel bijna 64kwh geweest denk ik.

Op de terugweg (vertrokken met 90%) weer alleen EnBW geladen, maar daar de cruise-control op 120 en ook regelmatig stukken 140 gereden, mijn gemiddelde kwam uit op 17.3/100km toen ik thuis was:

- 44.9 kwh bij Rothenbach
- 42.7 kwh Heusenstamm
- 38.0 kwh bij Sankt-Augustin
- 17.4 kwh bij Hunxe (laatste EnBW voor de grens, om genoeg te hebben om thuis te komen, aangezien tesla net over de grens in .nl op dat moment duurder was wegens avond-piek

Ook weer nergens drukte, alleen bij Hunxe, waar ook weer alleen een 2-poort 150/300kw was en een triple-charger (max 50). Ik had hier de 2e poort op de snellader, en iets na mij kwam een tesla die op de 50kw inprikte. Die stonden een tijdje te prutsen, en vroegen toen of de andere lader sneller ging. Op dat moment gingen zowel ik als de andere auto daar ook weg, dus gingen zij (en een volvo die aankwam) omprikken, maar weer dus nergens hoeven wachten, en meestal eenzaam staan laden.

Vannacht thuis weer tot 70% volgeladen voor ~18-25ct/kwh.

Al met al, ~200,- voor al het laden en de abbo's, best netjes weer.

[ Voor 15% gewijzigd door markjanssen op 27-01-2025 11:11 . Reden: drukte toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

jouwheld schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:52:
wow mooi verbruik en gemiddelde prijs. Welke auto en met welke snelheid heb je gereden? Ook knap dat je nog lager dan de 39 cent van Ionity uitkomt, waar je heb je geladen dat nog goedkoper dan Ionity is?
Gereden met een volgeladen bmw ix1, cruisecontrol tussen de 120 - 125 en volgens de app een gemiddelde snelheid van rondom de 98km/uur. Primair geladen bij ionity, maar dan met een bmw laadpas met abonnement (gratis het eerste jaar bij de auto, dus die abonnementskosten heb ik niet meegerekend). Nog een keer bij een andere (voorkeurs)aanbieder via die pas voor 0,49 en nog een keer in Oostenrijk bij een snellader voor 0,44.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
assje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:37:
Mooie referentie :) Twee jaar geleden met onze E-Niro op wintersport geweest maar dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie. We zitten in Gaschurn dus rit valt behoorlijk mee met 880km. Toch hebben we (voor het eerst) besloten onderweg een overnachting te doen; geen zin in gedoe met twee kinderen in de auto. We houden ze die vrijdagochtend thuis van school en zijn van plan rond 9 uur net na de ochtendspits te vertrekken. Overnachting in de buurt van Ulm naast een FastNed dus daar voorzien.
Doe ik mezelf tekort als ik geen laadabbonementen overweeg? Ik heb weinig zin in gedoe qua selectie laders in een week waar drukte ook al een factor is. Daarnaast zit ik bij mijn overnachting al vast aan Fastned.

Kijk ik bij Fastned; €11,99 voor 30% korting; break-even bij 58kWh laden. Dat kan dus uit als ik minimaal 2-3 laadstops bij Fastned heb. Maar, dan is Fastned wellicht niet de beste optie voor de rest van de rit dus zou eventueel Ionity of EnBW nog overweging zijn (?)

Of; ik neem geen enkel abbonement en gebruik de besparing op abbonement om met verstand op nul te rijden :+

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 27-01-2025 11:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Ugchel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Gereden met een volgeladen bmw ix1, cruisecontrol tussen de 120 - 125 en volgens de app een gemiddelde snelheid van rondom de 98km/uur. Primair geladen bij ionity, maar dan met een bmw laadpas met abonnement (gratis het eerste jaar bij de auto, dus die abonnementskosten heb ik niet meegerekend). Nog een keer bij een andere (voorkeurs)aanbieder via die pas voor 0,49 en nog een keer in Oostenrijk bij een snellader voor 0,44.
Ah inclusief de 22 cent bij Ionity, vandaar het lage gemiddelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

jouwheld schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Ah inclusief de 22 cent bij Ionity, vandaar het lage gemiddelde
Nou ja ik heb alleen geladen in Duitsland en die is dus 37 cent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Doe ik mezelf tekort als ik geen laadabbonementen overweeg? Ik heb weinig zin in gedoe qua selectie laders in een week waar drukte ook al een factor is. Daarnaast zit ik bij mijn overnachting al vast aan Fastned.

Kijk ik bij Fastned; €11,99 voor 30% korting; break-even bij 58kWh laden. Dat kan dus uit als ik minimaal 2-3 laadstops bij Fastned heb. Maar, dan is Fastned wellicht niet de beste optie voor de rest van de rit dus zou eventueel Ionity of EnBW nog overweging zijn (?)

Of; ik neem geen enkel abbonement en gebruik de besparing op abbonement om met verstand op nul te rijden :+
Financieel doe jezelf inderdaad tekort, maar overal kunnen laden zonder het idee dat je voordeel misloopt is ook wat waard. Maakt je planning een stuk makkelijker.
Ionity geeft 30 cent korting op hun regulier tarief voor 11.99 (je kunt zelfs nog wel voordeliger abbos vinden). Dan hoef je maar 40 kWh te laden om het abbo eruit te hebben. Dus dan ben je bij je tweede beurt al flink aan het besparen namelijk 12 euro. Als je bedenkt dat je toch wel 8 keer laad heen en terug, kan je dus 84 euro besparen.
Dus ja wat vind je belangrijker weinig plannen en als je moet laden de eerste snellader pakken en dus ook drukke snelladers kunnen skippen, of toch flink besparen en op vakantie aan iets leukers kunnen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
jouwheld schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:51:
Ionity geeft 30 cent korting op hun regulier tarief voor 11.99 (je kunt zelfs nog wel voordeliger abbos vinden).
Ionity lijkt wel een heel goede kanshebber inderdaad; €7,99 voor de eeste maand is break-even bij 27kWh; dat is dus al met één laadsessie.

Ik denk dat ik dit nog eerder overweeg dan Fastned eerlijk gezegd. Mijn vrouw heeft het hotel uitgezocht, eigenlijk is zo'n fastned helemaal niet ideaal. Een goede AC lader zou veel makkelijker zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Ionity lijkt wel een heel goede kanshebber inderdaad; €7,99 voor de eeste maand is break-even bij 27kWh; dat is dus al met één laadsessie.

Ik denk dat ik dit nog eerder overweeg dan Fastned eerlijk gezegd. Mijn vrouw heeft het hotel uitgezocht, eigenlijk is zo'n fastned helemaal niet ideaal. Een goede AC lader zou veel makkelijker zijn.
Ik zou geen hotel onderweg uitzoeken vanwege het hebben van een AC lader. In de praktijk is de kans dat de beschikbaar is vaak best klein. Vaak bezet of geblokkeerd door een andere gast die zijn ICE daar geparkeerd heeft. Dus dat levert vaak alleen maar teleurstelling of frustratie op. Wij hadden bij onze laatste vakantie (Nov-24) vlak bij ons hotel onderweg een snellader. Dus bij het opstaan de auto daar ingeplugd, rustig ontbeten en uitgecheckt. Bij vertrek was de batterij was mooi opgeladen, >90% en ook alvast wat opgewarmd door het laden. Onze auto heeft geen pre-conditioning voor het laden, dus dit (en hard rijden) is een mooie manier om vast wat warmte in de batterij te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:17
Twardt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Ik zou geen hotel onderweg uitzoeken vanwege het hebben van een AC lader. In de praktijk is de kans dat de beschikbaar is vaak best klein. Vaak bezet of geblokkeerd door een andere gast die zijn ICE daar geparkeerd heeft. Dus dat levert vaak alleen maar teleurstelling of frustratie op. Wij hadden bij onze laatste vakantie (Nov-24) vlak bij ons hotel onderweg een snellader. Dus bij het opstaan de auto daar ingeplugd, rustig ontbeten en uitgecheckt. Bij vertrek was de batterij was mooi opgeladen, >90% en ook alvast wat opgewarmd door het laden. Onze auto heeft geen pre-conditioning voor het laden, dus dit (en hard rijden) is een mooie manier om vast wat warmte in de batterij te krijgen.
Tip van flip: vaak is je batterij bij aankomst een stuk warmer dan 's ochtends als je wilt vertrekken. Mocht je willen bijladen bij een snellader dan is het sneller om dat te doen bij aankomst v.s. vertrek.

Of dat ook goed uitkomt op dat moment is natuurlijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Homer-Simpson schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Tip van flip: vaak is je batterij bij aankomst een stuk warmer dan 's ochtends als je wilt vertrekken. Mocht je willen bijladen bij een snellader dan is het sneller om dat te doen bij aankomst v.s. vertrek.

Ja dat klopt. Maar als ik savonds laad, dan vind ik de laadsnelheid niet belangrijk, want ik hoef niet snel weg om verder te rijden. En in de ochtend is de batterij inderdaad koud, maar omdat ik rustig ontbijt, tanden poetsen en moet uitchecken ben ik zo >45min verder voordat ik klaar ben om weg te rijden. De batterij is dan wel koud, maar wordt door het laden alvast wat opgewarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:59:
[...]

(Snel)laders bij hotel zijn nice to have, maar ik ga vooral goedkoop en handig op de route. Als ik dan kan laden is het een leuke verrassing. Anders nog een laadstop vlak voordat je bij hotel aankomt of eerste stop de volgende dag wat sneller. Je kunt ook nog steeds hem even aan de fastnedlader hangen zonder abbo en accepteren dat je ongeveer twee keer zoveel betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
[...]

my 2cents...
Ja je doet jezelf dan tekort.
persoonlijk doe ik inotiy, zoals je hebt geconstateerd heb je dat er snel uit.
Ik zou me niet blindstaren op die ene fastned. "heel erg op 1 paal rekenen" ben ik een beetje afgeleerd. Gewoon aan de snelweg zorgen dat de accu vol genoeg blijft. En op locatie 1 of 2x een alternatief. Dat kost dan maar een beetje meer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:57
[...]
Naast wat hiervoor is gezegd: het hangt ook af van de route die je volgt. Landen hebben hogere of lagere laadprijzen en de beschikbaarheid van bepaalde aanbieders verschilt ook per land.

Als ik door Frankrijk rij sluit ik geen abonnement af, want de laadprijzen zijn met Ovo ook prima (meestal € 0,54). In Duitsland zijn de prijzen veel hoger, dus sluit ik een Ionity-abonnement af voor de reis naar Italië. Dat scheelt veel, en Ionity is de enige aanbieder met goede dekking in Duitsland, Oostenrijk en Italië.

EDIT:
Als je met zo min mogelijk gedoe wilt reizen en niet onredelijk veel wilt betalen, dan is reizen via Tesla Superchargers (al dan niet met abonnement) het gemakkelijkst. Dan betaal je in elk land een competitieve prijs, hoewel vaak iets hoger dan de prijs die je met een abonnement bij Ionity of Fastned betaalt.

[ Voor 15% gewijzigd door Nova163 op 27-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:08

EDB

Homer-Simpson schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipdlZYck8FSRJBA6XqyiwlX_dxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TYOerrsS93XuAU3t4VjvYmPZ.png?f=fotoalbum_large

Onderweg naar Spanje hadden we in de nacht -9 graden. Auto koud aan de lader gezet om de auto te ontdooien en op te warmen en dan zie je hoe ongelofelijk langzaam het laden dan gaat…. (12.95 kw in 43 minuten bij Tesla)

[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 27-01-2025 13:40 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
EDB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]

Onderweg naar Spanje hadden we in de nacht -9 graden. Auto koud aan de lader gezet en dan zie je hoe ongelofelijk langzaam het laden gaat…. (12.95 kw in 43 minuten bij Tesla)
Met hoeveel % SOC heb je aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Twardt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Ik had de auto bij aankomst de avond er voor al opgeladen tot 85%. De ochtend sessie was alleen voor het ontdooien en verwarmen voor vertrek. In de 43 minuten is volgens mij van de geleverde kw’s maar de helft in de accu terecht gekomen, de rest ging naar het opwarmen van de auto.
Alle sterren stonden dus inderdaad ongunstig voor het snel laden maar het verbaasde mij toch dat het zo langzaam ging.
Ik kan er soms ook geen peil op trekken. In Noord Spanje bij 15 graden buiten geladen na een rit van 3 uren. Kreeg bij IONITY ongeveer 60 kw met een SOC van 16% terwijl naast mij een Tesla 3 stond te blazen met 170 kw.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
Twardt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Maakt bij de eerdere generaties ID.3 niet heeeel veel uit met deze temperaturen. Mijn ID.3 haalde in december ook maar 30 kW met een buitentemperatuur van ongeveer 4 graden. Dat was vrij consistent tussen de 10% en 60%. Kan me goed voorstellen dat dat nog veel lager ligt bij -9.
Het ging zelfs iets omhoog naar 35 kW door de warmte van het laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sicco92 op 27-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twardt
EDB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Ik had de auto bij aankomst de avond er voor al opgeladen tot 85%. De ochtend sessie was alleen voor het ontdooien en verwarmen voor vertrek. In de 43 minuten is volgens mij van de geleverde kw’s maar de helft in de accu terecht gekomen, de rest ging naar het opwarmen van de auto.
Alle sterren stonden dus inderdaad ongunstig voor het snel laden maar het verbaasde mij toch dat het zo langzaam ging.
Als jij met 85% aansluit, hoeveel kwh denk je dan nog te kunnen laden? Als je batterij 77kwh is, dan is dat sowieso nog maar 11.5kWh tot 100%.
je eerdere post is erg misleidend en je doet net alsof de auto zo slecht laadt. Maar je sluit een met een nagenoeg volle accu en dan ook nog met -9°C!!! Wat verwacht je dan, een laadsnelheid van >100kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
Nova163 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Als ik door Frankrijk rij sluit ik geen abonnement af, want de laadprijzen zijn met Ovo ook prima (meestal € 0,54). In Duitsland zijn de prijzen veel hoger, dus sluit ik een Ionity-abonnement af voor de reis naar Italië. Dat scheelt veel, en Ionity is de enige aanbieder met goede dekking in Duitsland, Oostenrijk en Italië.
En zelfs in Frankrijk kun je nog besparen, Ionity is met abbo 33 cent, scheelt toch weer 21 cent per kWh, maar inderdaad 54 cent is al een mooie prijs vergeleken met Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
[...]
Alle 3 genoemde netwerken hebben genoeg coverage om exclusief mee te reizen, dus het is vooral een kwestie van, wil je wat geld besparen. Als je niet aan de drukste dagen (schoolvakanties / duitse feestdagen) vast zit, dan is drukte ook 0 issue is mijn ervaring van de laatste jaren. Ik was vaker de enige op het laadplein, dan dat er >50% bezetting was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
markjanssen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:37:
Als je niet aan de drukste dagen (schoolvakanties / duitse feestdagen) vast zit,
Jup, daar gaat het dit jaar dus mis :> (voorjaarsvakantie).

Bedankt allen voor de input. Ik ga Ionity afsluiten en probeer waar mogelijk daar te laden, ook ingevoerd als voorkeur in ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Twardt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Als jij met 85% aansluit, hoeveel kwh denk je dan nog te kunnen laden? Als je batterij 77kwh is, dan is dat sowieso nog maar 11.5kWh tot 100%.
je eerdere post is erg misleidend en je doet net alsof de auto zo slecht laadt. Maar je sluit een met een nagenoeg volle accu en dan ook nog met -9°C!!! Wat verwacht je dan, een laadsnelheid van >100kW?
100 kw helaas nog nooit gezien. Afgelopen week geladen bij een buitentemperatuur van 21 graden en een SOC van 14%. Begon met 82 kw om daarna terug te vallen naar 54.
Onderweg naar Spanje duurden alle laadsessies tussen de 3 en 5 kwartier en dit vind ik teleurstellend langzaam.
Overigens reageerde ik op de post van Homer die aangaf dat het slimmer was om na een rit te laden en dat kon ik dus be-amen. Mijn ochtendsessie was alleen om de auto op te warmen aan de paal ipv vanuit de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
EDB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:40:
[...]

100 kw helaas nog nooit gezien. Afgelopen week geladen bij een buitentemperatuur van 21 graden en een SOC van 14%. Begon met 82 kw om daarna terug te vallen naar 54.
Onderweg naar Spanje duurden alle laadsessies tussen de 3 en 5 kwartier en dit vind ik teleurstellend langzaam.
Overigens reageerde ik op de post van Homer die aangaf dat het slimmer was om na een rit te laden en dat kon ik dus be-amen. Mijn ochtendsessie was alleen om de auto op te warmen aan de paal ipv vanuit de accu.
Of het slimmer is om te laden na een rit is nog maar de vraag. Ja, het zal sneller gaan omdat je batterij waarschijnlijk warm is. Maar na een rit bij je hotel, waar je dus niet hoeft te wachten, is snelheid niet belangrijk. Als je dan in de ochtend aansluit, dan kan in de ochtend je batterij alvast wat opwarmen door het laden. En je kan de auto opwarmen zonder daar energie vanuit de batterij voor hoeven te gebruiken. Ik ga er dan vanuit dat je genoeg tijd hebt tussen starten met laden en vertrek, want het laden zal wel langer duren.
Je vertrekt dan met een batterij die alvast wat opgewarmd is i.p.v. met een koude batterij omdat je de avond daarvoor hebt opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Ik ben bezig met het plannen van onze reis naar Corsica. De heenweg willen wij dit in twee dagen doen. (Donderdag middag direct uit school kids vertrekken vanuit Leeuwarden) (+- 530km)

Eerst stop zat ik zelf te denken aan Frankfurt als eindbestemming.

Zijn er tweakers die hier ervaringen hebben met een Tesla of IONITY laters dichtbij een hotel? Dit zodat we de volgende ochtend een volle accu hebben en dus direct weer door kunnen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:27
Possible schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:58:
Ik ben bezig met het plannen van onze reis naar Corsica. De heenweg willen wij dit in twee dagen doen. (Donderdag middag direct uit school kids vertrekken vanuit Leeuwarden) (+- 530km)

Zijn er tweakers die hier ervaringen hebben met een Tesla of IONITY laters dichtbij een hotel? Dit zodat we de volgende ochtend een volle accu hebben en dus direct weer door kunnen.
Dan denk ik aan het volgende hotel bij Frankfurt, https://www.bmine.de/en/hotel-Frankfurt/carloft
Een kamer met je auto op het balkon en daar kun je ook gewoon laden. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
PeterZ(on) schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Dan denk ik aan het volgende hotel bij Frankfurt, https://www.bmine.de/en/hotel-Frankfurt/carloft
Een kamer met je auto op het balkon en daar kun je ook gewoon laden. :)
Ziet er heel vet uit, maar voor een doorreis net iets boven budget vermoed ik ;)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
Possible schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Ziet er heel vet uit, maar voor een doorreis net iets boven budget vermoed ik ;)
hangt ervan af hoeveel kinderen je hebt zo te zien...
2 kinderen kan alleen met hun exclusieve skyloft waar ze 1 kamer van hebben. 900+ per nacht :+

(Wij met 3 kinderen moeten helaas naar een ander hotel :()

Maar eh, zou je niet gewoon een hotel met AC laden kunnen nemen? Je moet in 1 nacht toch wel kunnen volladen, zeker als je niet met 0% aankomt daar.

Wij gingen afgelopen jaar naar zuid frankrijk en toen hebben we in Reims bij een hotel overnacht (Golden Tulip) waar goedkope shell laadpalen naast stonden. Nu zijn wij wel een uitzondering, want onze 3 kids zijn allen onder de 4 jaar, dus wij zoeken specifiek naar 1 kamer, waar 5 personen in passen, en die wel in 2en te delen is (dus woonkamer) zodat wij niet ook om 6 uur meteen moeten slapen.
We hebben 190 euro betaald voor 1 overnachting met 5 personen inclusief ontbijt. De 'kamer' bestond uit een slaapkamer en een woonkamer waar wij met zijn 2en de avond vertoeft hebben. Wij volgen de ritmes van onze kinderen, dus ze gaan vroeg slapen (dus wij moeten vroeg stoppen met rijden), en we vertrekken pas als ze wakker zijn (wat ook 'laat' is, want ze zijn jong en maken dus nachten van 12~14 uur)
We hadden vergeleken met een F1 Hotel. Dat was 95 euro.
100 euro extra besteed dus, maar
- Fijnere kamer waardoor we iets hadden aan onze avond, eerder slapen is voor ons niet eerder vertrekken. De kinderen mogen hun volledige nachtrust pakken :9
- Veel fijnere bedden waardoor we ook nog uitgeruster wakker werden
- Beter ontbijt
- Laadpaal direct aan het hotel voor een lage prijs (was toen nog 0,35 per kWh)

Ik dacht ik zoek even snel bij Frankfurt wat, maar vrijwel alles is 150+ voor 4 personen...
1 van de vliegveld hotels heeft dan wel gratis laden met hun AC lader :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:06

Harrie van Til

Doe maar blauw

Als je de route even plant in de app van Tesla of Ionity zul je zien dat er meer dan voldoende snellaadaanbod is op je route. Bepaal dan waar je als laatste wilt volladen voor de nacht en zoek bijv. via Booking een hotel in de buurt. Kun je 's ochtends bijna vol weer verder.
Easy. Werkt uitstekend voor ons. :)

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld

Beide wel iets voorbij Frankfurt, maar ik heb wel eens bij deze overnacht:
https://maps.app.goo.gl/5oTzLE5bUp8zpKqX8 zit een tesla SuC tegenover
https://maps.app.goo.gl/NtbZKyez3gBhwqvJ6 zit echt direct aan de snelweg bij een raststätte met Ionity en echt alleen voor een even slapen bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Possible Hier al eens gekeken?
https://elektrischeautovakanties.nl/
Knop 'Tips voor hotels onderweg'.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:28
Franciesco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:02:
@B R M als je het over MTC hebt, dan praat je denk ik over een leaseauto? Mijn Tesla leaseauto via Leaseplan/Ayvens kan ik gewoon bij de SuC laden en de kosten gaan automatisch naar de Ayvens. Kan dat niet bij jou?
Is dit bij jou automatisch gegaan ? Is het ergens zichtbaar dat die (automatische) koppeling actief is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 18:04
@Plenkske ja, dat is automatisch gegaan. Bij mijn weten is dit nergens te zien, iig niet in mijn Tesla app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Ik had gister een interessante gedachte. Maakt het nou eigenlijk uit of ik met 80 of 100% wegrijd.

Morgen rij ik namelijk naar de sneeuw en ik heb thuis geen laadpaal (publiek laden == parkeergeld betalen) en moet vandaag nog wat spulletjes halen, dus eigenlijk is het veel makkelijker voor mij om met 80% weg te rijden morgen.

ABRP geeft aan als ik wegrijd met 80%: 5x laden, met een totale laadtijd van 1 uur 30 min
en met 100%: 5x laden met een totale laadtijd van 1 uur en 33 min
in beide gevallen wil ik met 25% aankomen, abrp zegt dat ik de route in 10 uur kan rijden (incl laden) maar dat is onrealistisch

De tesla navigatie (in app) geeft zelfs nog een interessantere bevinding
80% vertrek: totale reistijd: 11 uur en 28 min
100% vertrek: totale reistijd: 11 uur en 40 min
in de app kan ik geen aankomstpercentage aangeven maar de app houdt 20% aan

Op een lange rit (900km) zoals deze zijn er natuurlijk veel factoren: Laadcurve, reistijd van snelweg naar (beschikbare) charger, en zo zijn er vast nog een boel andere dingen te bedenken.

for reference: Tesla Model 3 RWD (60kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
LigeTRy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:39:
Ik had gister een interessante gedachte. Maakt het nou eigenlijk uit of ik met 80 of 100% wegrijd.

Morgen rij ik namelijk naar de sneeuw en ik heb thuis geen laadpaal (publiek laden == parkeergeld betalen) en moet vandaag nog wat spulletjes halen, dus eigenlijk is het veel makkelijker voor mij om met 80% weg te rijden morgen.

ABRP geeft aan als ik wegrijd met 80%: 5x laden, met een totale laadtijd van 1 uur 30 min
in beide gevallen wil ik met 25% aankomen, abrp zegt dat ik de route in 10 uur kan rijden (incl laden) maar dat is onrealistisch

Op een lange rit (900km) zoals deze zijn er natuurlijk veel factoren: Laadcurve, reistijd van snelweg naar (beschikbare) charger, en zo zijn er vast nog een boel andere dingen te bedenken.

Hmm, gevoelsmatig zou ik zeggen dat de extra tijd de tijd is die je nodig hebt om 20% extra te laden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe de laders zijn verdeeld over de route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32

die 20% is wat? 50km in de winter? is slechts 5% van je totale reis dus het zal weinig uitmaken denk ik. Het is meer een gevoel van vol weg kunnen, voorverwarmde auto/batterij

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
pmiddeld schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Hmm, gevoelsmatig zou ik zeggen dat de extra tijd de tijd is die je nodig hebt om 20% extra te laden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe de laders zijn verdeeld over de route.
Als je op elk gewenst moment met de optimale snelheid kunt laden dan is die 20% in het begin wat waard, in de praktijk is dat niet zo. Afrit, lader zoeken, soms nog een rondje om de kerk op de raststatte, dat kost veel meer tijd. Maar vandaar dat ik het ook een interessante bevinding vind, want gevoelsmatig is het niet zo logisch. En zoals ik merkte een maandje geleden, een optimale rit is leuk, maar als je daarna nog een uur voor de grensovergang staat, kan je "optimale planning" de prullenbak in

[ Voor 11% gewijzigd door LigeTRy op 30-01-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
4v4t4r schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:46:
[...]

die 20% is wat? 50km in de winter? is slechts 5% van je totale reis dus het zal weinig uitmaken denk ik. Het is meer een gevoel van vol weg kunnen, voorverwarmde auto/batterij
Eens, het is echt een gevoelskwestie, maar wel eentje die bij mij zorgt voor gedoe. Laadpaal in de straat zoeken, parkeergeld betalen, dus eigenlijk geeft dit mij nu een beter gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:51

Als je de kinderen een wat lokalere ervaring wilt geven dan een saai hotel en een goed ontbijt wilt, is dit te overwegen: https://carolinger.net/
Het is wel een stukje voor Frankfurt. Afgelopen zomer overnacht en het is ons heel goed bevallen.
De laadpaal voor de deur was met de Greenchoice pas (gebruikt uit onervarenheid) niet heel goedkoop. Met Shell recharge bijvoorbeeld goedkoper, maar let op het blokkeertarief na 4 uur.
Op een kwartier rijden zit de Tesla Supercharger in Limburg a/d Lahn, maar dan moet je weer even de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

In de zomer kan ik met 80% zo'n 350km doen, en met 100% iets meer dan 400km.
Dat is allebei al net te veel voor de blaas van mijn vrouw...
In de winter heb ik dergelijke lange ritten nog niet gedaan, maar ik denk wel dat ik met 100% zou vertrekken.
Kost je geen moeite...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Voor jou niet, voor mij wel. Normaliter laad ik op werk, vaak staat de auto dan thuis met 80%. Wagen staat in de parkeergarage. Aan de paal hangen in de buurt kost me 2x 10 minuten (wegzetten en ophalen), moet ik parkeergeld betalen etc.

Als je een eigen paal hebt is het natuurlijk een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
LigeTRy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Voor jou niet, voor mij wel. Normaliter laad ik op werk, vaak staat de auto dan thuis met 80%. Wagen staat in de parkeergarage. Aan de paal hangen in de buurt kost me 2x 10 minuten (wegzetten en ophalen), moet ik parkeergeld betalen etc.

Als je een eigen paal hebt is het natuurlijk een nobrainer.
Ik snap het probleem niet zo en maak je het ingewikkelder dan het is, zeker met een Tesla. Je geeft de bestemming in en de navigatie stelt een routeplanning voor, dus gewoon met 80% vertrekken als dat makkelijker is. En onderweg kun je altijd nog afwijken van die planning als dat noodzakelijk is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Met 80% wegrijden is ook prima. Betekent alleen dat je onderweg 20% extra moet laden tov een vertrek met 100%. Dus worst case kost het je net een extra laadstop, maar ik denk dat het over de gehele reis je hooguit 10-15 minuten extra reistijd oplevert.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Zojuist aangekomen in Jávea (Spanje). In 3 dagen hier naartoe gereden.
Dag 1: Heerhugowaard - Chasse sur Rhone In NL en België veel regen en tussen de 6 en de 9 graden. 1000 km gereden, gem verbruik 18 kWh/100 km
Dag 2: Chasse sur Rhone - Barcelona Droog en tussen de 8 en 12 graden. 600 km gereden, gem verbruik 16,5 kWh/100 km
Dag 3 Barcelona - Jávea Droog en tussen 6 en 12 graden. 470 km gereden, gem verbuik 16,3 kWh/100 km.
Alle ritten tussen de 100 en 110 km/u gereden. Af en toe sneller om vlot in te halen e.d.
Laadkosten 115,37 eu over 2070 km. Dat is exclusief de laadkosten die ik hier nog moet maken om de accu weer op 80% (zoals bij vertrek) te zetten. Hier kan je echter gratis laden dus dat voegt geen verdere kosten toe. 😄

Alle laadsessies bij Tesla gedaan. Voor mij nog steeds de beste aanbieder, hoewel Musk m’n keuze steeds moeilijker maakt. Veel stalls, betrouwbaar, de beste dekking, concurrerende prijs en makkelijk te bedienen (via de app). Laden ging (bijna) perfect. Eén smetje: In Arlon startte de app niet goed op. Na een paar mislukte pogingen heb ik verbinding gemaakt met het wifi netwerk van het naastgelegen vd Valk hotel en daarna ging het 👍

Paar opmerkingen:
Regen en/ of forse tegenwind zijn killing voor het verbruik
Beheersing van de rechtervoet zorgt voor een laag verbruik.
Dekking met snelladers is op dit traject dik in orde en elke keer breidt het uit.
Ik heb inmiddels ruim 4 jr ev ervaring en heb een ev-mindset gekregen. Ik heb geen haast, ben geduldig (geworden) en erger me niet meer aan gedoe met pasjes/betaalmiddelen/verschillende bediening van laadpalen e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgCqxJ8SKP1ATfrnQodF9FuBPtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3kQiIhCbKpQFjpPycdcTpVN.jpg?f=fotoalbum_large
Laden bij Tesla Castellon de la Plana

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:52:

Prettige locatie om te laden en voor de verzorging van de inwendige mens. Ik sla die volgende maand over omdat ik een omweg door het binnenland neem via de Ruta del Silencio. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 13:30
2 weken geleden zijn wij weer een weekje naar Zweden geweest met onze Model 3 LR uit 2019. Deze trip al een aantal keer gedaan en ook deze keer ging het weer voortreffelijk.

Vrijdag avond om 22:45 met 100% vertrokken vanuit Heerhugowaard. Volle auto met 4 man en bagage. De hele route in Nederland, Duitsland en Denemarken flinke mist gehad met temperaturen tussen de 0 en -2. Pas vanaf de bruggen bij Denemarken klaarde het wat op. Dat hielp niet mee met het verbruik, op de heenweg was deze 220 Wh/km. Daarbij nergens harder dan 130 kunnen rijden vanwege het zicht.

Uiteindelijk om 15:45 aangekomen in Mariannelund. 1300km verder. In totaal 9 laadstops gehad. Wij rijden meestal leeg tot 10% en laden dan op tot 50-60%, afhankelijk van wat het beste uitkomt voor de volgende snellader. Alles via Tesla Superchargers gedaan behalve de laatste laadstop, die hebben we bij Ionity Värnamo gedaan zodat we met 70% bij het huisje aan kwamen.

In totaal dus 1300km gereden in 17 uur. Gemiddeld 76 km/h inc laadstops, plas en lunchpauzes. Verbruik dus rond de 220 Wh/km.

In Mariannelund zelf zit 1 50 kW snellader op ongeveer 15 minuten lopen van het huisje. Deze hebben we 3 keer gebruikt om te laden na tripjes. Dat koste in totaal 58 euro voor 110 kWh, €0,53 per kWh.

Op de terugweg zijn we met 95% vertrokken en hebben we 7 keer geladen. De eerste 60 km's waren een ijsbaan, er lag ijzel op de weg. Dan merk je wel dat de Zweden dat gewend zijn want zij rijden gewoon met 80 km/h door. Wij hebben het rustig aan gedaan met ongeveer 50 km/h, maar zelfs met goede winterbanden en vierwielaandrijving gleed de auto soms weg. Nu wel gemerkt waarom veel Zweden met studded banden rijden.

De rest van de rit ging beter dan de heenweg, het weer zat mee (van -2 in Zweden zaten we al snel op 4-5 graden in Denemarken) en de zon scheen af en toe. Uiteindelijk 16 uur over de terugweg gedaan, 81 km/h gemiddeld. We hadden 1 laadstop van ruim een uur tijdens het avondeten in een restaurant.
Deze keer wel alles met Tesla gedaan, waarbij we 1 keer moesten verplaatsen omdat we maar 30 kW kregen.

In totaal 3200 km gereden met een verbruik van 202 Wh/km. Temperatuur in Zweden zat tussen de -4 en 2 graden in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKGLQ6nf2PkFSyBfVGYrGt3GIZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbleByvXZatqTM2XgU9bvNej.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Destynx op 01-02-2025 23:09 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt erop dat de meesten hier een laadpas van de baas hebben? Zie relatief weinig discussie over de prijzen in Frankrijk.

Ga binnenkort op wintersport en wil tesla vermijden. Welke pas is aan te raden qua pricing? Zag ovo langs komen, maar op de een of andere manier vind ik in de app niet zo gek veel snelweg stations.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:37:
Lijkt erop dat de meesten hier een laadpas van de baas hebben? Zie relatief weinig discussie over de prijzen in Frankrijk.

Ga binnenkort op wintersport en wil tesla vermijden. Welke pas is aan te raden qua pricing? Zag ovo langs komen, maar op de een of andere manier vind ik in de app niet zo gek veel snelweg stations.
Nee, dat denk ik niet. Laadkosten komen daarvoor te vaak langs 😅. Kijk eens naar Ionity via een abbo bij hun of via de Mobilize pas route. Zoek maar eens op in dit topic. Tesla mijden willen meer mensen vanwege ideologische redenen of omdat de laadinfrastructuur incompatible is met die van je 800V auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Azqi op 02-02-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Lijkt erop dat de meesten hier een laadpas van de baas hebben?
Was het maar zo'n feest.
Zie relatief weinig discussie over de prijzen in Frankrijk.
Behoeft ook niet echt discussie, gaat hier meer om de ervaringen, goed en/of slecht.
Wat wel misschien enigszins te destilleren is waar het goedkoop, goedkoper is.
Zou het niet weten welke pas en/off app aan te raden is. Misschien zijn er mensen in dit topic die ongeveer dezelfde route als jij rijden en je tips kunnen geven.
Daarnaast kan ik je wel zeggen hoe ik het altijd aanvlieg;

Als ik mijn bestemming weet in Frankrijk gebruik ik het kaartje van Denis Schoelens, een Fransman die bijhoudt waar ALLE snelladers in Frankrijk (en een beetje omgeving) te vinden zijn. Een enkele snellader zal misschien nog niet te zien zijn maar het leeuwendeel wel. Hier de link, let op kaart laadt wel wat traag;

https://www.google.com/ma...%2C5.3140186750160545&z=6

Aan de hand daarvan zie ik de snelladers die ik (ongeveer) tegenkom en daar baseer ik op welke passen en/of apps ik nodig heb. Zoek ik ook even uit of er nog voordeel te halen is bij verschillende abonnementen.
Stel ik eventueel nog een vraag/vragen hier, of er bij snellader X nog een goedkoop alternatief pas/app Y is te vinden. En dan ben ik er wel.

In principe hoef ik eigenlijk helemaal niet meer te plannen in Frankrijk, genoeg snelladers, daarbij voorziet mijn wagen (Renault Megane E Tech met Google Maps integrated) wel hoe en waar ik moet laden. Maar ja, privérijder dus wil toch een beetje op de centjes letten daarom besteed ik hier een klein uurtje (wat ik vroeger met de benzine-auto ook deed) aan. Bekijk ik de route, waar ik kan/zal laden en wat dies meer zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08 17:29

thv

Ik overweeg begin maart met mijn XC40, twin, naar Lissabon te rijden. Zijn er nog mensen met tips en dan met name voor het laden in Portugal? Bij voorbaat dank voor de reacties

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
mm.kool schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:52:
Zojuist aangekomen in Jávea (Spanje). In 3 dagen hier naartoe gereden.
Dag 1: Heerhugowaard - Chasse sur Rhone In NL en België veel regen en tussen de 6 en de 9 graden. 1000 km gereden, gem verbruik 18 kWh/100 km
Dag 2: Chasse sur Rhone - Barcelona Droog en tussen de 8 en 12 graden. 600 km gereden, gem verbruik 16,5 kWh/100 km
Dag 3 Barcelona - Jávea Droog en tussen 6 en 12 graden. 470 km gereden, gem verbuik 16,3 kWh/100 km.
Alle ritten tussen de 100 en 110 km/u gereden. Af en toe sneller om vlot in te halen e.d.
Laadkosten 115,37 eu over 2070 km. Dat is exclusief de laadkosten die ik hier nog moet maken om de accu weer op 80% (zoals bij vertrek) te zetten. Hier kan je echter gratis laden dus dat voegt geen verdere kosten toe. 😄

Alle laadsessies bij Tesla gedaan. Voor mij nog steeds de beste aanbieder, hoewel Musk m’n keuze steeds moeilijker maakt. Veel stalls, betrouwbaar, de beste dekking, concurrerende prijs en makkelijk te bedienen (via de app). Laden ging (bijna) perfect. Eén smetje: In Arlon startte de app niet goed op. Na een paar mislukte pogingen heb ik verbinding gemaakt met het wifi netwerk van het naastgelegen vd Valk hotel en daarna ging het 👍

Paar opmerkingen:
Regen en/ of forse tegenwind zijn killing voor het verbruik
Beheersing van de rechtervoet zorgt voor een laag verbruik.
Dekking met snelladers is op dit traject dik in orde en elke keer breidt het uit.
Ik heb inmiddels ruim 4 jr ev ervaring en heb een ev-mindset gekregen. Ik heb geen haast, ben geduldig (geworden) en erger me niet meer aan gedoe met pasjes/betaalmiddelen/verschillende bediening van laadpalen e.d.

[Afbeelding]
Leuk verslag.
Wat mij ook hier weer opvalt is hoe efficiënt Tesla met de energie omgaat. Genoemde cijfers haal ik met mijn EV6 bij lange na niet en ik ben echt geen wilde rijder.
Waarom kunnen andere fabrikanten niet wat Tesla wel lukt?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-09 18:43
HansAuutB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Leuk verslag.
Wat mij ook hier weer opvalt is hoe efficiënt Tesla met de energie omgaat. Genoemde cijfers haal ik met mijn EV6 bij lange na niet en ik ben echt geen wilde rijder.
Maar dit gaat toch over een Kia Soul en geen tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 09:00

Dan zou ik absoluut even naar Ionity kijken. Met abonnement van 12 euro betaal je in Frankrijk 33 cent per kWh. Per maand in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
[...]

Leuk verslag.
Simpel; een grote auto verbruikt meer dan een kleine.
Als ik het verbruik van mijn dikke Audi e-tron vergelijk met een kleine Tesla 3, dan schrik ik ook even. Maar ik rij wel in een betere auto. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
BBBvB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Dan zou ik absoluut even naar Ionity kijken. Met abonnement van 12 euro betaal je in Frankrijk 33 cent per kWh. Per maand in te stellen.
Met Intense maandabo op de Mobilize pas (4,99) betaal je bij Ionity in Frankrijk 0,29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
peutje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Maar dit gaat toch over een Kia Soul en geen tesla?
Oh. Haha. Dat had ik er niet van begrepen.
Maar mijn punt over Tesla blijft wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
HansAuutB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Met Intense maandabo op de Mobilize pas (4,99) betaal je bij Ionity in Frankrijk 0,29.
Even gekeken: het lijkt of de Mobilize-pas alleen voor Renault/Dacia-rijders beschikbaar is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
BBBvB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Even gekeken: het lijkt of de Mobilize-pas alleen voor Renault/Dacia-rijders beschikbaar is?
Nee hoor, je kunt gewoon via de Renault-app een pas aanvragen zonder een Renault te hebben. Het lijkt erop dat je een auto moet toevoegen voor je de app kunt gebruiken, maar dat kan je gewoon skippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BBBvB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08FAN_1kcbSPXZ-78n5JToHyVVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oV4f2zWTi8OAPLkku3WzRpav.png?f=user_large

Ik rij een VW ID.7, zoals aangegeven kun je het VIN-deel overslaan met 'my account' of 'terug' o.i.d. dan kun je een pas aanvragen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
HansAuutB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Nog even wat verder gekeken:
Met het Intense abonnement krijg je 40% korting op het actuele Ionity-tarief (in Frankrijk 59 cent).
Je betaalt dus 60% x 59 = 35,4 cent en geen 29 cent.

Dat is meer dan het Ionity Passport Power tarief van 33 cent.
Maar Ionity kost je wel 12 euro per maand, dus het hangt van je verbruik af of het gunstiger is.

EDIT:
Nóg wat verder gekeken (dan m'n neus lang is :) ) en op hun site het volgende document met tarieven gevonden:
https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

Dus mijn verontschuldigingen aan @HansAuutB Je hebt helemaal gelijk! :)

Maar in dat document (van juni 2024) staat wel:
"Bekijk zelf de actuele laadtarieven voordat je begint met opladen via de My Renault / My Alpine app."
Dus voorzichtigheid is geboden! :)

[ Voor 29% gewijzigd door BBBvB op 02-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sicco92 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Nee hoor, je kunt gewoon via de Renault-app een pas aanvragen zonder een Renault te hebben. Het lijkt erop dat je een auto moet toevoegen voor je de app kunt gebruiken, maar dat kan je gewoon skippen.
Ik heb net ook gekeken, maar op de iPhone moet je een auto toevoegen en bij Android word niet eens gevraagd om een auto toe te voegen. Kan het kloppen dat je een toestel gebruikt voorzien van android?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RPiNut schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Ik heb net ook gekeken, maar op de iPhone moet je een auto toevoegen en bij Android word niet eens gevraagd om een auto toe te voegen. Kan het kloppen dat je een toestel gebruikt voorzien van android?
Heb het op een Iphone staan en heb de Mobilise pas in huis zonder auto op te voeren. Gewoon alles mbt auto toevoegen negeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BBBvB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Nog even wat verder gekeken:
Met het Intense abonnement krijg je 40% korting op het actuele Ionity-tarief (in Frankrijk 59 cent).
Je betaalt dus 60% x 59 = 35,4 cent en geen 29 cent.

Dat is meer dan het Ionity Passport Power tarief van 33 cent.
Maar Ionity kost je wel 12 euro per maand, dus het hangt van je verbruik af of het gunstiger is.

EDIT:
Nóg wat verder gekeken (dan m'n neus lang is :) ) en op hun site het volgende document met tarieven gevonden:
https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

Dus mijn verontschuldigingen aan @HansAuutB Je hebt helemaal gelijk! :)

Maar in dat document (van juni 2024) staat wel:
"Bekijk zelf de actuele laadtarieven voordat je begint met opladen via de My Renault / My Alpine app."
Dus voorzichtigheid is geboden! :)
Dan heb je niet goed gekeken, voor Frankrijk is er een apart Ionity tarief. https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
[...]

Leuk verslag.
Ik rijd met een Kia e-soul (zie mijn profiel en de voetnoot onder mijn post(s). Een fluwelen rechtervoet voet wonderen.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
PeterZ(on) schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Dan heb je niet goed gekeken, voor Frankrijk is er een apart Ionity tarief. https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf
Dan heb je niet goed gekeken; had ik al gevonden en aangepast. :)
Blijft wel vaag met een tarievenlijst uit 2024...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BBBvB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Dan heb je niet goed gekeken; had ik al gevonden en aangepast. :)
Blijft wel vaag met een tarievenlijst uit 2024...
Ja dat kruist elkaar dan net. :) Maar vaag valt denk ik wel mee, ze verwijzen er zelf naar vanaf hier https://www.mobilize.co.nl/oplossingen/onderweg-opladen.html Dus dan mag je er toch wel vanuit gaan dat het nog actueel is. Hopelijk blijft het wel zo want het is een aantrekkelijk tarief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Over het algemeen gaat men op vakantie en maakt het tarief wat minder uit. Zo wordt er ook meer getankt aan de snelweg, wat ook duurder zou zijn dan een alternatief.
Kosten voor die paar keer laden maken over het algemeen weinig uit. Gemak/snelheid des te meer.

Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 95 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.