Net terug van wintersport, dus tijd voor een ervaringenverhaaltje.
Met 4 man (en spullen) naar het zillertal vertrokken, niet ver van waar ik afgelopen april (buitentemp 24c +) ook naartoe ben gereden, die ervaring is in de link hieronder te lezen. Ik ga niet het hele riedeltje opnieuw ophouden, maar vooral vergelijken, want in buitentemperatuur zit er nogal wat verschil)
LigeTRy in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
en
LigeTRy in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Strategie was: Navigatie aan en gaan. Vlammen op de autobahn waar het kan, meestal rond de 170km/h
Heenrit
Via voglende superchargers (op de laatste stop na):
- Monchengladbach > Het was vroeg (6:30) dus niks was open
- Mogendorf > Autohof bij de mac, prima voor koffie
- Weibersbrunn > Iets verder van de snelweg, bij een klein hotel met goede faciliteiten.
- Tennenlohe > Bij een dicht hotel, wel een bakker en een supermarkt verderop, iets langer gestaan dan gepland
Tesla gaf initieel aan dat ik met 55% (45 min rijden) weer moest gaan laden, dat vond ik wat overdreven en ben ik op eigen initiatief naar een supercharger verder gereden (schweitenkirchen), deze heeft maar 8 stalls en daar stonden 4 tesla's in de rij, gelukkig wist ik dat er op 1,5km afstand nog een SuC zat met 24 stalls
- Pfaffenhofen > Bij een hotel, grote charger, bijna niemand anders aan het laden
- Raststatte intall West > De file bij de Oostenrijkse grens was niet leuk, dus we hadden wel zin in een stop, daar nog even wat geladen (Niet tesla). Niet veel laadplekken maar er was er eentje vrij.
Samenvatting en vergelijking
Totaal gereden: 1032km
Totale tijd: 12 uur en 15 min (waarvan 10 uur rijden en 2 uur laden)
Energie verstookt: 226 kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 99,5km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 83km/h
Gemiddeld verbruik: 220 Wh/km
Korte vergelijking met de warme heenrit afgelopen zomer:
Totaal gereden: 1048km
Totale tijd: 11 uur en 42 min (waarvan 9,5 rijden en 2 uur laden)
Energie verstookt: 206kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 109km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 89km/h
Gemiddeld verbruik: 198 Wh/km
Zo'n 10% meer vebruik, dat valt me alles mee, de model 3 blijft een topauto om lekker door te karren. Het was leuk om bij volgende laadstops weer dezelfde tesla's/mensen tegen te komen. Wel moet ik stoppen met eigenwijs zijn en de navigatie blijven volgen, ook al lijkt het soms wat onlogisch, de tesla houdt goed rekening met drukte en verdeeld deze over de laadstations.
Terugrit
Niet met een volle accu vertrokken, maar met 90%, terug over Stuttgart gereden
Na weer onnodig veel tijd in de file gestaan te hebben bij de grens naar duitsland

De volgende stops gepakt:
- Irschenberg > Eerder gestopt ivm volle blaas, weinig opmerkingen
- Zurmarshausen > Wat mij betreft een van de fijnste laadplekken in Duitsland, mooi groot laadplein, mooi restaurantje met lekkere broodjes. Er stonden nog wat verkopers van Caddilac met hun nieuwe EV, geen idee hoe ze die in duitsland aan de man willen brengen, maargoed.
- Pforzheimer > Grote (sunroof) supercharger met lounge, even mario kart gespeeld tijdens het wachten. Leuk dat deze lounges er zijn/komen, maar doe mij maar het concept een grote raststatte met veel mogelijkheden of de facliliteiten die zein Zurmarhausen hebben.
- Pfalzfeld > Verlaten authof, wel een mac voor koffie/burger.
- Monchengladbach > Nu waren er wel gelegenheden open, de alm zag er van binnen leuk/gezellig uit, ik denk dat je daar goed kunt eten, maar we wouden snel naar huis
Samenvatting en vergelijking
Totaal gereden: 1023km
Totale tijd: 12 uur en 24 min (waarvan 10.5 uur rijden en weer bijna 2 uur laden)
Energie verstookt: 214 kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 97,3km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 82,6km/h
Gemiddeld verbruik: 211 Wh/km
Korte vergelijking met de terugrit (ook over stuttgart) afgelopen zomer:
Totaal gereden: 1038km
Totale tijd: 10 uur en 45 min (waarvan iets meer dan 9 rijden en 1,5 uur laden)
Energie verstookt: 200kWh
Gemiddelde snelheid zonder pauzes: 112km/h
Gemiddelde snelheid incl DC charges: 96km/h
Gemiddeld verbruik: 195 Wh/km
Ook hierbij liggen de getallen niet ver uit elkaar, afgelopen april konden we wel zo de grens over, dat was nu wel anders

TLDR
Het verschil tussen winter en zomer is in mijn ervaring minimaal, het oostenrijk/duitse "faber effect" heeft veel meer impact gehad op de rit/gemoedstoestand, man wat is dat een achteruitgang

.
Ondanks dat ik 1x heb uitgeweken naar een andere supercharger (omdat ik zelf eigenwijs was), viel het me wel op dat het bij de meeste chargers best druk (75+% bezetting) was. Het was geen vakantiezaterdag, maar ik kan me voorstelen dat dit in de piekperiodes iets meer problemen/wachttijden kan opleveren.
Bij de tesla superchargers onderweg heb ik totaal ongeveer 155 euro uitgegeven aan stroom.
Hier nog een kiekje van de lounge:
Ik heb nog een boel meer data van de ritten, als iemand ergens in geïnteresseerd is, let me know