Hoi MarcoEV ik had jouw post inderdaad al eens gelezen. Erg enthousiast werd ik er niet van :-).MarcoEV schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Als je in dit topic terug gaat naar bladeren naar de periode van 26 februari 2024, zie je een post van mij met daarbij de ervaringen (met een E-Niro) in de voorjaarsvakantie.
Met de kennis van die vakantie in het achterhoofd, zou ik het nu op een aantal punten aanpassen. De route an sich, maar ook wanneer je gaat rijden.
Mijn vereisten voor een nieuwe EV zijn daardoor aangescherpt (denk aan batterijverwarming). Geen 1F AC laden, en een aantal andere zaken gerelateerd aan laadsnelheid.
Misschien heb ik het ergens al kunnen lezen, maar met welke auto ga je deze voorjaarsvakantie?maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Hoi MarcoEV ik had jouw post inderdaad al eens gelezen. Erg enthousiast werd ik er niet van :-).
Tja, ik was ook erg verbaasd maar het was met een Macan, en laden bij Ionity in F en Fastned in B.LigeTRy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:33:
[...]
Dit klinkt als een bericht uit 2017, elke reputable navigatie tegenwoordig houdt toch wel rekening met het aantal palen en hoeveel ervan bezet zijn? (eigen ervaring:)Tesla houdt rekening met hoeveel auto's er op het moment onderweg zijn naar de supercharger. Vorig jaar naar Frankrijk geweest en de snellaaddichtheid was daar nog wel wat lager dan Duitsland, maar er was toen echt ruim genoeg genoeg (wel in de zomer, en soms een minuutje van de snelweg, dus niet bij een aire, daar was t vaak nog druk of palen in aanbouw)
Hij is regelmatig de autostrade af gereden naar een supermarkt waar er dan 4 palen van 150 staan die maar 70 -100kW leveren.
13 uur over 850km is geen succes.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Met een Volvo XC40 model 2024. Bereik in de praktijk is rond de 400/450 KM, en laadsnelheid maximaal 200 kw. Maar ik weet ook dat met kou en skibox het bereik sterk afneemt. Dus ik verwacht in de praktijk om de 300 km te moeten stoppen.MarcoEV schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Misschien heb ik het ergens al kunnen lezen, maar met welke auto ga je deze voorjaarsvakantie?
Ik ben in de zomer naar Frankrijk geweest en ik vond dat ze daar aardig veel snellaadstations hadden. Zowel aan de snelweg als even daarbuiten. Dat geeft weinig hoop voor de voorjaarsvakantie.Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:25:
Net gesproken met mij collega' die in de Kerstvakantie in Frankrijk ging skieen met de EV voor de eerste keer.
Laadfiles bij elke laadstop van ca 1h, en diverse palen van Ionity die niet boven de 100kW geraakten.
Heb weinig van dergelijke verhalen gelezen hier. Zou de situatie in Frankrijk dan zo veel slechter zijn dan in Duitsland op weg naar Oostenrijk?
13 uur?? Dat kan niet alleen aan het laden hebben gelegen. Met 850km dan heb je een netto rijtijd van ongeveer 8.5uur, dus heb je nog 4.5 uur aan laadtijd. Met de Macan zal die waarschijnlik 2 laadstops nodig hebben gehad. Zelfs met een laadsnelheid van 70kw heb je dan geen 2 uur nodig per laadstop.Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Tja, ik was ook erg verbaasd maar het was met een Macan, en laden bij Ionity in F en Fastned in B.
Hij is regelmatig de autostrade af gereden naar een supermarkt waar er dan 4 palen van 150 staan die maar 70 -100kW leveren.
13 uur over 850km is geen succes.
Ik ben op die 'beruchte' vrijdag richting Dolomieten gegaan via Oostenrijk. Wilde alleen Ionity laden ivm prijs. Geen enkele keer hoeven wachten om te kunnen laden. En met preconditionering van de accu (EV6) steeds laadsnelheden tussen de 150 en 200 gehad.maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:27:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die afgelopen kerstvakantie op wintersport zijn gegaan. Ik begreep dat het vooral op vrijdag 27 erg druk was richting Oostenrijk. Ik vroeg me af wat dan de gevolgen zijn bij de laadstations.
Komend voorjaar ga ik in de voorjaarsvakantie ook naar Oostenrijk en ik maak me toch wel wat zorgen. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Alvast bedankt.
Terugweg een week later ook geen problemen.
Tijdens het rijden ook met schuin oog gekeken naar andere laadmogelijkheden langs mijn route. Altijd voldoende vrije laadmogelijkheden naast Ionity.
Denk dat laadfiles vooral ontstaan door het type rijders dat rijdt tot de auto zegt dat er nu echt geladen moet worden en dan de eerste mogelijkheid pakken. Bij een iets actieve aanpak kun je je laadmoment aanpassen aan de omstandigheden (eerder of later) De EV6 geeft zelf al een goed overzicht van alle mogelijkheden langs je route, maar er zijn ook apps voor (zoals charging time)
Grappig, skiën met de EV, dat wil ik wel eens zien.Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:25:
Net gesproken met mij collega' die in de Kerstvakantie in Frankrijk ging skieen met de EV voor de eerste keer.
Laadfiles bij elke laadstop van ca 1h, en diverse palen van Ionity die niet boven de 100kW geraakten.
Heb weinig van dergelijke verhalen gelezen hier. Zou de situatie in Frankrijk dan zo veel slechter zijn dan in Duitsland op weg naar Oostenrijk?
Laadfiles bij elke laadstop!!! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er file staat bij elke laadlocatie waar hij langs kwam, niet goed goed opgelet lijkt mij. En met een Macan is het misschien twee keer laden en je kan in de navigatie ook zien hoeveel er vrij zijn. Dus echt bijdehand is die collega niet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met wintersport omstandigheden? Lijkt me met lage temperatuur van niet. En in Frankrijk wil je normaal bijladen voor je de wintersportberg op rijdt. Dus denk 3 stops minimaal. Wel denk ik, dat het heel druk was op de weg. Vrienden hadden het in en uitgaand naar La Plagne ook heel pittig op de weg met een ICE.Twardt schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:53:
[...]
13 uur?? Dat kan niet alleen aan het laden hebben gelegen. Met 850km dan heb je een netto rijtijd van ongeveer 8.5uur, dus heb je nog 4.5 uur aan laadtijd. Met de Macan zal die waarschijnlik 2 laadstops nodig hebben gehad. Zelfs met een laadsnelheid van 70kw heb je dan geen 2 uur nodig per laadstop.
Ik reed in december naar Praag ook maar 70 gemiddeld. (Inclusief laadstops) Lagere laadsnelheden en veel file.
Dan klopt 850 km in 13 uur wel.
ok, maar dan was de reistijd met een ICE ook niet aanmerkelijk korter geweest.Azqi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:10:
[...]
Met wintersport omstandigheden? Lijkt me met lage temperatuur van niet. En in Frankrijk wil je normaal bijladen voor je de wintersportberg op rijdt. Dus denk 3 stops minimaal. Wel denk ik, dat het heel druk was op de weg. Vrienden hadden het in en uitgaand naar La Plagne ook heel pittig op de weg met een ICE.
Ik reed in december naar Praag ook maar 70 gemiddeld. (Inclusief laadstops) Lagere laadsnelheden en veel file.
Dan klopt 850 km in 13 uur wel.
Eens!Twardt schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:16:
[...]
ok, maar dan was de reistijd met een ICE ook niet aanmerkelijk korter geweest.
Er stonden zelfs borden op de autostrade dat de laadpalen allemaal bezet waren.PeterZ(on) schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Grappig, skiën met de EV, dat wil ik wel eens zien.![]()
Laadfiles bij elke laadstop!!! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er file staat bij elke laadlocatie waar hij langs kwam, niet goed goed opgelet lijkt mij. En met een Macan is het misschien twee keer laden en je kan in de navigatie ook zien hoeveel er vrij zijn. Dus echt bijdehand is die collega niet.
Macan heeft wel een 100kWh batterij, maar is niet zuinig dus 4 keer laden want het vroor.
(en dat zie ik ook als ik het simuleer)
Toch wel hé.
Als je iedere keer bij een laadstop pakweg 30 minuten extra verliest...
Moet eerlijk zeggen dat het verhaal mij ook stevig verwondert.
In de zomer hebben wij Cherbourg - Brussel gedaan door Frankrijk, en dat was 600km in minder dan 7 uur met 2 keer laden omdat we niet met 100% vertrokken in Cherbourg.
Geen enkele laadfile, altijd 150kW minstens bij de laadstart.
1 laadstop viel tegen omdat we er iets wouden eten, maar dat was al dicht om 17h (bleek een lunchcafeetje te zijn dat rond 16h dicht ging)
Ik weet natuurlijk niets van zijn route en het tijdstip, maar als ik alleen al de opengestelde SuC's zie met groot aanbod van stalls dan ga je toch niet wachten. En ja, 800V gaat natuurlijk niet lekker bij Tesla maar wachten schiet ook niet op. En verder zijn er genoeg locaties met veel laders, neem Total bij Toul met 16 HPC's en vlak bij nog Ionity met 12 stuks. En zo zijn er wel meer met veel laders zoals Elektra. En zijn die dan ook allemaal bezet, dan is er ook veel verloop. Verder is drukte en file voor ICE en EV gelijk.Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Er stonden zelfs borden op de autostrade dat de laadpalen allemaal bezet waren.
Macan heeft wel een 100kWh batterij, maar is niet zuinig dus 4 keer laden want het vroor.
(en dat zie ik ook als ik het simuleer)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
1 zwaluw maakt nog geen zomer, dat 1 meneer een uur moest wachten om te laden is dan niet gelijk DE waarheid. Deze meneer had dat wel heel makkelijk kunnen vermijden door een paar hele simpele oplossingen.maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:28:
Ik ben in de zomer naar Frankrijk geweest en ik vond dat ze daar aardig veel snellaadstations hadden. Zowel aan de snelweg als even daarbuiten. Dat geeft weinig hoop voor de voorjaarsvakantie.
Sowieso alleen voor Ionity kiezen is erg dom niet zo slim, er is zoveel meer keuze dan dat in Frankrijk.
Kijk het kaartje van Denis (Schoelens) maar eens, hij heeft alle snelladers van Frankrijk in beeld gebracht;
https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6
Dit kaartje wordt ook zeer regelmatig ververst. Voor mij een beetje de bijbel als ik richting Frankrijk ga.
Vind het zowat godsonmogelijk om dan nog in laadfiles van 1 uur terecht te komen.
Oh en voor de mensen die niet schuwen om af en toe van de snelweg af te gaan, of toevallig in de buurt komen van een IECharge snellaadpunt in Frankrijk, het tarief is verlaagd van 30 cent naar 25 cent.
Let wel, voor de rest geen voorzieningen, je staat soms echt in the middle of nowhere.
Maar voor sommigen onder ons is dat geen probleem.
https://iecharge.io/locations/
Maar goed;
En met jou, velen van ons hier ook.Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:53:
Moet eerlijk zeggen dat het verhaal mij ook stevig verwondert.
Laat hem eens kennismaken met dit topic.
Da's behoorlijk optimistisch, die 300km...maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Met een Volvo XC40 model 2024. Bereik in de praktijk is rond de 400/450 KM, en laadsnelheid maximaal 200 kw. Maar ik weet ook dat met kou en skibox het bereik sterk afneemt. Dus ik verwacht in de praktijk om de 300 km te moeten stoppen.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Mijn Peugeot heeft volgens het boekje een bereik van 422km, maar in de praktijk haal ik de 300 niets eens.maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Met een Volvo XC40 model 2024. Bereik in de praktijk is rond de 400/450 KM, en laadsnelheid maximaal 200 kw. Maar ik weet ook dat met kou en skibox het bereik sterk afneemt. Dus ik verwacht in de praktijk om de 300 km te moeten stoppen.
En afgelopen week ging er bij een rit van 100km bij een snelheid van 100-120 km/u 200km van mijn bereik af.
Denk dat de kou meer invloed heeft dan je denkt.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ja ik denk dat het in de praktijk misschien wel meer riching 250 gaat. Zeker als je nog met wat marge aan wilt komen bij het volgende laadstation. Dus ik houd rekening met 4x laden.Cpt. Peacock schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Da's behoorlijk optimistisch, die 300km...
Ik gok 250 max door a) kou en b) skibox. Even los van of je pech hebt, en fikse tegenwind vanuit het oosten erbij krijgt. Onderschat die niet. Elke keer laden tot 80%, ook al zegt het systeem dat 65% voldoende is. Je weet niet hoe de volgende laadstop ook is op het moment dat je daar weer rijdt na een X periode.maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:34:
[...]
Ja ik denk dat het in de praktijk misschien wel meer riching 250 gaat. Zeker als je nog met wat marge aan wilt komen bij het volgende laadstation. Dus ik houd rekening met 4x laden.
Absoluut. Als ik in mijn TeslaMate logs kijk voor de rit van mijn schoonouders naar huis (Nederland->Zwitserland, ca. 650 km), dan kom ik in de zomer op iets meer dan 180 Wh/km, maar in de winter op zo'n 240 Wh/km. Beide bruto, en voor een 2019 Tesla Model 3 LR Dual Motor.m-vw schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Denk dat de kou meer invloed heeft dan je denkt.
Ik ben zeer benieuwd, afgelopen april met een buitentemperatuur van 24+ graden flink doorgekart naar Oostenrijk, aanstaande zaterdag staat hetzelfde ritje op de planningnhbergboer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:45:
[...]
Absoluut. Als ik in mijn TeslaMate logs kijk voor de rit van mijn schoonouders naar huis (Nederland->Zwitserland, ca. 650 km), dan kom ik in de zomer op iets meer dan 180 Wh/km, maar in de winter op zo'n 240 Wh/km. Beide bruto, en voor een 2019 Tesla Model 3 LR Dual Motor.
Hier alvast een overzicht van de legs toen, als ik terug ben zal ik een tripreport met vergelijking posten
/f/image/AuW86fh6sOQnyFxoWsQv8IKt.png?f=fotoalbum_large)
(Model 3 2024 RWD, Op de terugweg vergelijkbare cijfers , wel een laadstopje meer door een hogere gemiddelde snelheid)
Afgelopen kerstvakantie met Model Y RWD een trip naar Denemarken gemaakt. Uitstekend verlopen. Elke laadstop gewisseld met rijden en kwamen ontspannen aan, ik kan me herinneren dat ik dat in de ICE auto minder had, ook al was ik daarmee iets sneller op bestemming. Nagenoeg geen vertragingen onderweg en over 870km 10 uur gedaan, inclusief laadstops (4 stuks). Temperatuur zat rond de 7 graden, koud windje. Nergens moeten wachten om te laden, voornamelijk superchargers gebruikt. Altijd lekker een procentje of 35% met 170kw, daarna zakt hij langzaam wat in. Lekker door kunnen rijden met stukken van 150/160 per uur, heerlijk rustig op de weg en alle ruimte. Een stuk autobahn waar het dus nog wel mogelijk was om lekker door te rijden. Op die snelheden gaat het hard met de accu, en loopt relatief snel leeg, maar minder snel dan het vullen van de blaas van de rest van de inzittenden
Dat kwam dus elke keer mooi uit.
Ik heb geen exacte gegevens bijgehouden maar we zaten gemiddeld op de +/- 250Wh/km. Niet heel gek met de hoge snelheden en kou. Vrienden met een ID4 (1st gen, zonder warmtepomp maar met de grote accu) hebben diezelfde dag op dezelfde trip er een stuk langer over gedaan (+/-1,5 uur). Puur en alleen omdat de ID4 het zelfde verbruik had met een lagere snelheid en ook met laden alleen bij de laatste stop voor het eerst 150kw aantikte, voor de rest alleen maar < 100kw. Dan verlies je gewoon heel veel tijd bij je stops. Zo zie je maar dat de techniek in een auto heel veel uitmaakt voor het comfort van je reis. Hoog verbruik + langzaam laden is een killer, ook met een grote accu.
Ik heb geen exacte gegevens bijgehouden maar we zaten gemiddeld op de +/- 250Wh/km. Niet heel gek met de hoge snelheden en kou. Vrienden met een ID4 (1st gen, zonder warmtepomp maar met de grote accu) hebben diezelfde dag op dezelfde trip er een stuk langer over gedaan (+/-1,5 uur). Puur en alleen omdat de ID4 het zelfde verbruik had met een lagere snelheid en ook met laden alleen bij de laatste stop voor het eerst 150kw aantikte, voor de rest alleen maar < 100kw. Dan verlies je gewoon heel veel tijd bij je stops. Zo zie je maar dat de techniek in een auto heel veel uitmaakt voor het comfort van je reis. Hoog verbruik + langzaam laden is een killer, ook met een grote accu.
Klopt, ben er erg content meeMarcoEV schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:05:
[...]
Deze Blade batterij van BYD is echt zoveel beter dan de CATL batterij in de reguliere RWD / Model Y uit Berlijn.
Ook een stuk beter dan de LR qua curve, ook al start die ruim boven de 200.
Zoals aangegeven is mijn tactiek DC laden van +/- 15 naar 60%. Dan is het 170+ KW constant in de meeste gevallen. Wel de juiste apparatuur pakken (Alpitronic of SuC V3 en V4, bij de ABB 175 laders haal ik dit niet)
Voor LFP schijnt het ook niet goed te zijn om heel diep te gaan (<5%). Als ik het meeste uit het pakket wil persen ga ik ri 8%
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Ik kan niets zeggen over de kerstvakantie, maar ben momenteel in oostenrijk (zondag afgereden). Bij de meeste laadstops was ik de enige, af en toe was er een andere auto aanwezig. Alleen de laatste laadpaal voor oostenrijk (2 poorten) was vol toen ik er (ook) stond.maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:27:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die afgelopen kerstvakantie op wintersport zijn gegaan. Ik begreep dat het vooral op vrijdag 27 erg druk was richting Oostenrijk. Ik vroeg me af wat dan de gevolgen zijn bij de laadstations.
Komend voorjaar ga ik in de voorjaarsvakantie ook naar Oostenrijk en ik maak me toch wel wat zorgen. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Alvast bedankt.
Hele rit enbw geladen, dus dat is meestal bij een autohof of net een dorpje in bij een supermarkt of bouwmarkt, helaas was echt alles gesloten qua winkels, maar wel overal voor 39ct kunnen laden dus.
Nu in oostenrijk ook nog wat enbw-enabled AC-palen gevonden in de parking van de supermarkt, dus ik ben weer op 80%, zou genoeg moeten zijn voor alle ritjes hier.
(Gelukkig niet afhankelijk van schoolvakanties)
En dan gelijk een rit naar Oostenrijk. dapper!markjanssen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Ik kan niets zeggen over de kerstvakantie, maar ben momenteel in oostenrijk (zondag afgereden).
https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/afrijdenjeroenkb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:50:
[...]
En dan gelijk een rit naar Oostenrijk. dapper!
af·rij·den (reed af, heeft, is afgereden)
1
vertrekken
2
naar beneden rijden
3
ten einde rijden
4
rijdend doortrekken: stad en land afrijden
5
rijexamen doen
On-topic:
Wij zijn 21-12 naar Oostenrijk vertrokken en 28-12 teruggereden. Alleen bij Ionity geladen (want Mobilize 39 cent) behalve in Gerlos (TiWag 36 cent). Op de heenweg 1x moeten wachten bij een 4 palen Ionity, was de eerstwachtende en heb er iets meer dan 5 minuten gewacht.
Verder wel een paar keer de laatste vrije aansluiting gepakt maar over het algemeen dus heel goed te doen.
Denk wel iets eerder...maar ben benieuwdmaartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Als je thuis vertrekt zal je dat met ~100% doen, maar alle laadsessies daarna zijn 10-70, dus net meer dan je halve capaciteit, 200-250km tussen laadstops
[ Voor 0% gewijzigd door markjanssen op 07-01-2025 14:10 . Reden: typo ]
Lolbroek, dit is al het 5e jaar dat ik met deze EV naar Oostenrijk ben. (En mijn rijbewijs heb ik al ruim 25 jaar)jeroenkb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:50:
[...]
En dan gelijk een rit naar Oostenrijk. dapper!
25 jaar terug afgereden dusmarkjanssen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:15:
[...]
(En mijn rijbewijs heb ik al ruim 25 jaar)
Ja ik denk dat 300 te optimistisch was. Zal eerder rond de 250 liggen. Zeker met een skibox op het dak.
Wij gaan ook naar Gerlos. Ik zag dat er in het dorp niet veel laadpalen zijn. We overnachten vrijdag op zaterdag in Wiesenweiler, onder aan de pas naar boven. Ik zag dat daar wat snelladers zijn. Hopelijk kan ik daar laden, dan hoef ik er tijdens mijn vakantie niet mee bezig te zijn.db I Delirium schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Wij zijn 21-12 naar Oostenrijk vertrokken en 28-12 teruggereden. Alleen bij Ionity geladen (want Mobilize 39 cent) behalve in Gerlos (TiWag 36 cent). Op de heenweg 1x moeten wachten bij een 4 palen Ionity, was de eerstwachtende en heb er iets meer dan 5 minuten gewacht.
Verder wel een paar keer de laatste vrije aansluiting gepakt maar over het algemeen dus heel goed te doen.
In Stumm (bij Kaltenbach) is een tesla supercharger in ieder geval, En in Gerlos zijn minstens 20 AC laders en 1 snellader (Chargepoint Austria) voor zover ik in de EnBW app kan zien.maartenmu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:13:
Wij gaan ook naar Gerlos. Ik zag dat er in het dorp niet veel laadpalen zijn. We overnachten vrijdag op zaterdag in Wiesenweiler, onder aan de pas naar boven. Ik zag dat daar wat snelladers zijn. Hopelijk kan ik daar laden, dan hoef ik er tijdens mijn vakantie niet mee bezig te zijn.
In het dorp zijn er best wel wat en vaak vrij (in kerstvakantie weinig electrische auto's), wel opletten, prijzen van 0.36 tot ruim boven de euro. Overigens zijn ze ook vaak geblokkeerd door vanalles en nog wat.maartenmu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:13:
[...]
Ja ik denk dat 300 te optimistisch was. Zal eerder rond de 250 liggen. Zeker met een skibox op het dak.
[...]
Wij gaan ook naar Gerlos. Ik zag dat er in het dorp niet veel laadpalen zijn. We overnachten vrijdag op zaterdag in Wiesenweiler, onder aan de pas naar boven. Ik zag dat daar wat snelladers zijn. Hopelijk kan ik daar laden, dan hoef ik er tijdens mijn vakantie niet mee bezig te zijn.
Parkeergarage bij dorfbahn is eerste 2 uur gratis parkeren en met QR code 0.51 per kWh.
Bij de Isskogelbahn ook 4 laadpunten (0.51 met QR) maar die zijn overdag vaak de hele dag bezet.
Mooie referentieMarcoEV schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:50:
Als je in dit topic terug gaat naar bladeren naar de periode van 26 februari 2024, zie je een post van mij met daarbij de ervaringen (met een E-Niro) in de voorjaarsvakantie.
Op vrijdag hopen we een beetje op tijd bij het hotel te kunnen zijn zodat we nog wat kunnen eten en de volgende dag uitgerust op weg. Dat laatste stukje op zaterdag zal het probleem niet zijn.
We gaan het zien. Wel grappig om te zien hoe snel dat perspectief van wat "normaal" is verandert. Inmiddels is de laadsnelheid van de Niro wel echt achterhaald zegmaar.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die supercharger is een beetje een casino qua tarief (minutentarief afhankelijk van de laadsnelheid) en bijna drie kwartier rijden vanaf de gerlospass. Maar inderdaad even in de EnBw app kijken en je krijgt meer dan genoeg alternatieven AC en DC.markjanssen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:33:
[...]
In Stumm (bij Kaltenbach) is een tesla supercharger in ieder geval, En in Gerlos zijn minstens 20 AC laders en 1 snellader (Chargepoint Austria) voor zover ik in de EnBW app kan zien.
Er is in Frankrijk weer een nieuwe aanbieder van laders, https://go.leplein.fr/ die nu nog in het noordwesten zit zo te zien en heeft redelijke prijzen. Om in detail te kijken moet je de app installeren en dat laat ik voorlopig maar achterwege omdat ik voorlopig toch niet die kant op ga, hoewel ze wel in heel Frankrijk willen zitten. Voor wie die kant op gaat misschien interessant.
Klopt, ik heb er deze zomer één in aanbouw zien staan op de parking van de Auchan in Roncq, en zie ik op de kaart dat het deze wasPeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:40:
Er is in Frankrijk weer een nieuwe aanbieder van laders, https://go.leplein.fr/ die nu nog in het noordwesten zit zo te zien en heeft redelijke prijzen. Om in detail te kijken moet je de app installeren en dat laat ik voorlopig maar achterwege omdat ik voorlopig toch niet die kant op ga, hoewel ze wel in heel Frankrijk willen zitten. Voor wie die kant op gaat misschien interessant.
Bij mijn weten zijn er op dit moment nog maar 2 maar als we de webpagina mogen geloven komt daar snel verandering in. De andere staat in het zuidwesten van Montpellier (kaartje kan een beetje traag laden);PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:40:
https://www.google.com/ma...2C3.8460096850310332&z=17
Volgens hun site zijn het er 11, https://aide.leplein.fr/f...stations-le-plein-p9h5c3/Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:52:
[...]
Bij mijn weten zijn er op dit moment nog maar 2 maar als we de webpagina mogen geloven komt daar snel verandering in. De andere staat in het zuidwesten van Montpellier (kaartje kan een beetje traag laden);
https://www.google.com/ma...2C3.8460096850310332&z=17
Rijsel: Btwin Village
Mérignac: Decathlon
Chasseneuil: Leroy Merlin
Sint-Jan van de Veda's: Leroy Merlin
Les Martres de Veyres: Auchan
Bois Sénart: Decathlon
Le Mans (Noord en Zuid): Auchan
Plezier: Auchan
Chantepie: Decathlon
Saint-Priest-en-Jarez: Leroy Merlin
Roncq: Auchan
Die lijst van Dennis is dus niet up to date en het laden duurt erg lang.
Voor wie richting zuiden gaat via Luxemburg is er sinds vandaag een Ionity geopend in Longwy.
Verhip je hebt gelijk. I stand corrected.PeterZ(on) schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:31:
Volgens hun site zijn het er 11, https://aide.leplein.fr/f...stations-le-plein-p9h5c3/
En eentje staat op de route die ik ergens in mei wil gaan rijden, wie weet eens live gaan zien.
[ Voor 29% gewijzigd door Zjanzjak op 08-01-2025 14:56 ]
Een puntje van aandacht: de laders bij de Decathlons zijn in mijn ervaring niet bereikbaar als de winkel gesloten is. Ook niet om je auto met volle accu op te halen…Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:55:
[...]
Verhip je hebt gelijk. I stand corrected.
En eentje staat op de route die ik ergens in mei wil gaan rijden, wie weet eens live gaan zien.
Vooral het geen batterijverwarming hebben in combi met de piek laadsnelheid inderdaad.assje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:37:
[...]
Mooie referentieTwee jaar geleden met onze E-Niro op wintersport geweest maar dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie. We zitten in Gaschurn dus rit valt behoorlijk mee met 880km. Toch hebben we (voor het eerst) besloten onderweg een overnachting te doen; geen zin in gedoe met twee kinderen in de auto. We houden ze die vrijdagochtend thuis van school en zijn van plan rond 9 uur net na de ochtendspits te vertrekken. Overnachting in de buurt van Ulm naast een FastNed dus daar voorzien.
Op vrijdag hopen we een beetje op tijd bij het hotel te kunnen zijn zodat we nog wat kunnen eten en de volgende dag uitgerust op weg. Dat laatste stukje op zaterdag zal het probleem niet zijn.
We gaan het zien. Wel grappig om te zien hoe snel dat perspectief van wat "normaal" is verandert. Inmiddels is de laadsnelheid van de Niro wel echt achterhaald zegmaar.
Wij gaan aankomende voorjaarsvakantie ook op de vrijdag, alleen dan rond 6u & pakken een overnachting in Denkendorf (voor Munchen). En zaterdagochtend de laatste 250 km. Terugrit op de zaterdag eind van de ochtend pas rijden, achter de files aan. Weer slapen op dezelfde locatie als heenreis. En zondag het restant.
Wij gaan ook op vrijdag rijden en trekken dan direct door naar Aosta. Naast het hotel is een Tesla SUC. Daar gooi ik hem vol tot 90% tijdens het inchecken. Op zaterdagochtend rijden we de laatste 80km, zet ik de auto een week weg en staan we om 10.00 op de latten. De zaterdag er op staan we tot 16.00 op de latten en rijden dan tot 22-23uur achter de meute aan. Op zondag rijden we dan de rest op een waarschijnlijk lege snelweg.
Ik heb de app geinstalleerd. Het concept lijkt ideaal voor de wat trager snelladende auto's. In (maximaal) twee uur laden bij een winkelcentrum of andere plaats voor maar 39 ct/ Kwh. Dat is niet veel. Zij het ook niet minder dan Tesla in Frankrijk. Ik dacht eerst 29 ct, maar dat is voor 11 kW.PeterZ(on) schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:31:
[...]
Volgens hun site zijn het er 11, https://aide.leplein.fr/f...stations-le-plein-p9h5c3/
[ Voor 5% gewijzigd door DDDikkiedik op 08-01-2025 20:56 ]
Er is ook nog korting te verkrijgen, hoe precies ben ik nog niet achter maar just so you know.DDDikkiedik schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:53:
Ik heb de app geinstalleerd. Het concept lijkt ideaal voor de wat trager snelladende auto's. In (maximaal) twee uur laden bij een winkelcentrum of andere plaats voor maar 39 ct/ Kwh. Dat is niet veel. Zij het ook niet minder dan Tesla in Frankrijk. Ik dacht eerst 29 ct, maar dat is voor 11 kW.
Ik heb daar vrijdag 3 januari de auto al kunnen laden, pal naast een McDonalds. Prima plekje.PeterZ(on) schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:32:
Voor wie richting zuiden gaat via Luxemburg is er sinds vandaag een Ionity geopend in Longwy.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ah, dus toch. Ik zag op Chargemap al commentaren van vorig jaar maar op de site van Ionity was die vandaag pas geopend dus een beetje verwarrend. Lijkt mij idd een prima plek. Komende vakantie zal ik daar bij terugkomst wel gaan laden, komt mooi uit voor de Ardennen.EDB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Ik heb daar vrijdag 3 januari de auto al kunnen laden, pal naast een McDonalds. Prima plekje.
In de kerstvakantie hebben we de heenweg naar Gerlos in 1x gedaan, terugweg gestopt bij "Holiday Inn Express Frankfurt - Messe" was ongeveer 2/3 van de reis voor ons. Relatief goedkoop, 135 voor kamer met slaapbank erbij (2 volw, 2 kids) en ontbijt. Daarnaast twee Tesla destination chargers, gratis maar wel wie het eerst komt wie het eerst laadtassje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:37:
[...]
Mooie referentieTwee jaar geleden met onze E-Niro op wintersport geweest maar dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie. We zitten in Gaschurn dus rit valt behoorlijk mee met 880km. Toch hebben we (voor het eerst) besloten onderweg een overnachting te doen; geen zin in gedoe met twee kinderen in de auto. We houden ze die vrijdagochtend thuis van school en zijn van plan rond 9 uur net na de ochtendspits te vertrekken. Overnachting in de buurt van Ulm naast een FastNed dus daar voorzien.
Wij hadden geluk dus in de ochtend met volle maag en volle accu weer op pad.
Een klein jaar geleden een gebruikte ID.3 gekocht en die eigenlijk alleen thuis geladen. Eén keer onderweg geladen bij een snellader.
Vorige week onze eerste lange afstand trip gereden naar Zuid Spanje (2690 km enkele reis). De VW navigatie gebruikt en dat voldeed aardig. Gekeken naar apps als ABRP en anderen maar die niet gebruikt.
Wel de apps van IONITY (tijdelijk abonnement) en Tesla bij de hand omdat de VW navigatie geen Tesla plant en niet alle recente IONITY laadpunten bekend zijn in de navigatie.
Buiten Tesla en IONITY ook geladen bij FastNed, Shell (Luik), Allego (Frankrijk), Zunder (Valencia) en Endesa (Spanje).
Totaal 15 laadstops en 483 Kw geladen. Nergens laadfile’s maar omdat het onderweg in Frankrijk flink vroor was de aktieradius beperkt en was de laadsnelheid ook erg laag. Auto zou 120 kw moeten kunnen laden maar zelfs in Girona bij een buitentemperatuur van 15 graden ging het niet sneller dan 75 kw om daarna vlot te dalen naar zo’n 45 kw. En dan sta je zo maar 45 min te laden.
Gemiddelde laadprijs (alleen maar snelladers): 0.52 cent per Kw.
Op de bestemming blijkt er hier vlakbij nog een Tesla lader te zijn en is de Lidl hier zo vriendelijk om je een half uur lang gratis en zonder pasje te laten laden. Vlakbij zit ook een Mercadona supermarkt met in de parkeergarage een aantal laadpunten maar daar heb je de Waylet app voor nodig. Daar aangemeld maar kan de registratie niet voltooien omdat ik na het ingeven van ons mobiele nummer geen SMS ontvang. Da’s jammer anders had ik op 50 meter afstand 11kw kunnen laden voor 0.25 cent.
De terugreis zal pas begin maart plaatsvinden dus eerst tijd om te genieten van het mooie weer.
Vorige week onze eerste lange afstand trip gereden naar Zuid Spanje (2690 km enkele reis). De VW navigatie gebruikt en dat voldeed aardig. Gekeken naar apps als ABRP en anderen maar die niet gebruikt.
Wel de apps van IONITY (tijdelijk abonnement) en Tesla bij de hand omdat de VW navigatie geen Tesla plant en niet alle recente IONITY laadpunten bekend zijn in de navigatie.
Buiten Tesla en IONITY ook geladen bij FastNed, Shell (Luik), Allego (Frankrijk), Zunder (Valencia) en Endesa (Spanje).
Totaal 15 laadstops en 483 Kw geladen. Nergens laadfile’s maar omdat het onderweg in Frankrijk flink vroor was de aktieradius beperkt en was de laadsnelheid ook erg laag. Auto zou 120 kw moeten kunnen laden maar zelfs in Girona bij een buitentemperatuur van 15 graden ging het niet sneller dan 75 kw om daarna vlot te dalen naar zo’n 45 kw. En dan sta je zo maar 45 min te laden.
Op de bestemming blijkt er hier vlakbij nog een Tesla lader te zijn en is de Lidl hier zo vriendelijk om je een half uur lang gratis en zonder pasje te laten laden. Vlakbij zit ook een Mercadona supermarkt met in de parkeergarage een aantal laadpunten maar daar heb je de Waylet app voor nodig. Daar aangemeld maar kan de registratie niet voltooien omdat ik na het ingeven van ons mobiele nummer geen SMS ontvang. Da’s jammer anders had ik op 50 meter afstand 11kw kunnen laden voor 0.25 cent.
De terugreis zal pas begin maart plaatsvinden dus eerst tijd om te genieten van het mooie weer.
[ Voor 18% gewijzigd door EDB op 13-01-2025 10:11 ]
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Komende zomer naar de laars van Italië.
Reisroute gebruik ik de Mobilize-pas bij Ionity.
Regionaal lijken Freshmile en Wroom niet meer interessant (in 2024 nog wel).
Iemand tips voor een app of pas in Zuid-Italië?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ook ik ben fan van Mercodona,EDB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:47:
Een klein jaar geleden een gebruikte ID.3 gekocht en die eigenlijk alleen thuis geladen. Eén keer onderweg geladen bij een snellader.
De terugreis zal pas begin maart plaatsvinden dus eerst tijd om te genieten van het mooie weer.[Afbeelding]
Hier de complete lijst van winkels met laadpunten :
https://info.mercadona.es...ntos-de-recarga.pdf#page2
Ik ben wel fan van de winkel maar laden zal ik er niet doen. Meestal heb je een uitrijkaart nodig, dus gedoe. En dan ook nog het risico op beschadiging van de auto met al die karretjes. En vaak maar 11kW dus dat schiet ook niet op en duurt uren, en zo lang blijf je niet in de supermarkt.Hans4545 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Ook ik ben fan van Mercodona,
Top! Maar zolang je Waylet niet hebt kun je er volgens mij niet laden. Account aanmaken in Waylet is makkelijk maar dan moet je een landnummer (NL31) selecteren, gevolgd door je NL mobiele nummer. Je krijgt dan een SMS en klaar is het. Maar… ik heb alle varianten van mijn nummer ingevoerd (0031, 31, zonder 0, met 0 etc) zonder succes. Mail gestuurd naar Waylet maar die reageren generiek: account aanmaken en nummer doorgeven, ja dat wist ik al.Hans4545 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Ook ik ben fan van Mercodona,
Mercadona lukt dus niet.
Als je een klein boodschapje haalt dan wordt bij de kassa je parkeerkaart gevalideerd dus gratis. Ik verblijf op 50 meter afstand van een winkel dus het was voor mij best handig geweest.PeterZ(on) schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:49:
[...]
Ik ben wel fan van de winkel maar laden zal ik er niet doen. Meestal heb je een uitrijkaart nodig, dus gedoe. En dan ook nog het risico op beschadiging van de auto met al die karretjes. En vaak maar 11kW dus dat schiet ook niet op en duurt uren, en zo lang blijf je niet in de supermarkt.
Het is heel verschillend waarmee je kunt laden. In Benidorm kun je met de Iberdrola app laden maar in Calpe weer niet. De laders in Calpe vind ik weer niet terug bij de mij bekende MSP's. Erg onduidelijk dus.EDB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:49:
[...]
Top! Maar zolang je Waylet niet hebt kun je er volgens mij niet laden. Account aanmaken in Waylet is makkelijk maar dan moet je een landnummer (NL31) selecteren, gevolgd door je NL mobiele nummer. Je krijgt dan een SMS en klaar is het. Maar… ik heb alle varianten van mijn nummer ingevoerd (0031, 31, zonder 0, met 0 etc) zonder succes. Mail gestuurd naar Waylet maar die reageren generiek: account aanmaken en nummer doorgeven, ja dat wist ik al.
Mercadona lukt dus niet.
Ja in zo'n geval kan het handig zijn. In mijn geval in Calpe moet ik er echt een flink stuk voor lopen en daarbij is het vooraf onbekend hoe dat laden gaat. Dus dan begin ik er niet aan en rij dan wel een stukje door naar de snellader (50kW) en betaal dan liever iets meer. Gelukkig is sinds afgelopen week mijn favoriete gratis lader weer in de lucht.EDB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:51:
[...]
Als je een klein boodschapje haalt dan wordt bij de kassa je parkeerkaart gevalideerd dus gratis. Ik verblijf op 50 meter afstand van een winkel dus het was voor mij best handig geweest.
Voor een internationaal nummer moet (moest?) je toch 99 vóór het landnummer draaien in Spanje?EDB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:49:
[...]
Top! Maar zolang je Waylet niet hebt kun je er volgens mij niet laden. Account aanmaken in Waylet is makkelijk maar dan moet je een landnummer (NL31) selecteren, gevolgd door je NL mobiele nummer. Je krijgt dan een SMS en klaar is het. Maar… ik heb alle varianten van mijn nummer ingevoerd (0031, 31, zonder 0, met 0 etc) zonder succes. Mail gestuurd naar Waylet maar die reageren generiek: account aanmaken en nummer doorgeven, ja dat wist ik al.
Mercadona lukt dus niet.
Ben er al lang niet meer geweest, dus 't kan nu anders zijn.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ook geprobeerd, geen succes helaas. Het is ongeveer 10 minuten rijden naar een Tesla laadpunt, wel iets duurder maar wel betrouwbaar. Het is niet anders.Peter-036 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:23:
[...]
Voor een internationaal nummer moet (moest?) je toch 99 vóór het landnummer draaien in Spanje?
Ben er al lang niet meer geweest, dus 't kan nu anders zijn.
Normaal is +31 wat ervoor moet. Dat is de afspraak. De lokale operator zoekt het dan verder uit.
Vanuit regio Rotterdam naar Wemberhardt (L) geweest;
Vertrokken met 87% en eerste laadstop in Verviers bij de Tesla Supercharger gecombineerd met een lunch bij van der Valk. SOC 15% bij aankomst. Vlak in de buurt is ook een Ionity aanwezig.
Wel een lader op moeten schuiven, doordat er maar 34 Kw geleverd werd. Tot 93% geladen i.v.m. de lunch. Heb het in de gaten gehouden, maar er was altijd nog een lader vrij.
Daarna terug naar huis en met 11% aangekomen bij de Shell Recharge A58 Gilze om nog iets bij te laden voor het laatste stukje naar huis.
Ca. 610 km gereden met een gemiddeld verbruik van 22.8 Kwh/100km. NL overdag 110km/h, BE 120 km/h en in de avond 125 km/h in NL. Valt me op zich niet tegen. Erg benieuwd wat het verbruik doet met lente/zomer weer.
Niet omdat het nodig was, maar om te proberen, een trial genomen op de PUMP app.
Lijkt een prima app, toch vind ik de inschatting nog erg voorzichtig. Van te voren had ik de stop in Verviers in gedachte, maar zowel de Cupra als de PUMP app gaven aan dat ik het niet ging halen.
Na een kleine stop bevriest de app op Carplay en moet de route opnieuw ingegeven worden. Nog geen app gevonden die aan m'n verwachtingen voldoet...
Verbaast me redelijk dat het nog niet goed werkt in Google Maps. Laders aan de andere kant van de weg en geen filter mogelijkheden. Het vergrootglas om uberhaupt EV laadstations te vinden is niet zichtbaar op het scherm van de auto.
Vertrokken met 87% en eerste laadstop in Verviers bij de Tesla Supercharger gecombineerd met een lunch bij van der Valk. SOC 15% bij aankomst. Vlak in de buurt is ook een Ionity aanwezig.
Wel een lader op moeten schuiven, doordat er maar 34 Kw geleverd werd. Tot 93% geladen i.v.m. de lunch. Heb het in de gaten gehouden, maar er was altijd nog een lader vrij.
Daarna terug naar huis en met 11% aangekomen bij de Shell Recharge A58 Gilze om nog iets bij te laden voor het laatste stukje naar huis.
Ca. 610 km gereden met een gemiddeld verbruik van 22.8 Kwh/100km. NL overdag 110km/h, BE 120 km/h en in de avond 125 km/h in NL. Valt me op zich niet tegen. Erg benieuwd wat het verbruik doet met lente/zomer weer.
Niet omdat het nodig was, maar om te proberen, een trial genomen op de PUMP app.
Lijkt een prima app, toch vind ik de inschatting nog erg voorzichtig. Van te voren had ik de stop in Verviers in gedachte, maar zowel de Cupra als de PUMP app gaven aan dat ik het niet ging halen.
Na een kleine stop bevriest de app op Carplay en moet de route opnieuw ingegeven worden. Nog geen app gevonden die aan m'n verwachtingen voldoet...
Verbaast me redelijk dat het nog niet goed werkt in Google Maps. Laders aan de andere kant van de weg en geen filter mogelijkheden. Het vergrootglas om uberhaupt EV laadstations te vinden is niet zichtbaar op het scherm van de auto.
:strip_exif()/f/image/azYL9GGvN0TDLTt6VK4F6jTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan laden bij Tesla en dan ga je op de terugweg laden bij Shell die toch wel twee keer zo duur is, dat snap ik niet. Je komt dan langs verschillende SuC's dus omrijden hoeft m.i. niet.TVSCN schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:20:
Tis zodanig van een aantal factoren afhankelijk, apps zijn dan wel in te stellen en sommige komen in de buurt van wat men wilt maar uiteindelijk ben je, na een half jaartje ofzo, zelf de beste app.TVSCN schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:20:
Nog geen app gevonden die aan m'n verwachtingen voldoet...
Cool verslag overigens, kudos.
Leaserijder.PeterZ(on) schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:12:
Je kan laden bij Tesla en dan ga je op de terugweg laden bij Shell die toch wel twee keer zo duur is, dat snap ik niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Zjanzjak op 13-01-2025 11:16 ]
Afgelopen week naar de wintersport gereden met de EV6 in Frankrijk (Val-Cenis +-1200km). Helaas kwam ik er onderweg achter dat de update waarbij preconditioning van de accu automatisch aangaat niet geïnstalleerd was (2e hands) waardoor het laden wat langer duurden dan we gehoopt hadden. Toch haalde we nog wel 125kWh/h en daarmee mogen we niet klagen t.o.v. andere platforms.
Mobilize pas aangevraagd via Renault en die vooral gebruikt op de terugweg. Die ging best makkelijk. Op de heenweg E-vadea direct met de CC betaald, ook makkelijk.
Gemiddeld verbruik zo rond de 25kWh/100km. We deden over het totaal zo'n 14u. Hierbij hebben we telkens geladen vanaf +- 20% tot +-80% en kwamen we met +-60% aan op onze eindbestemming op de heenweg en 16% op de terugweg
Heenweg:
Fastned - Vossedal
Fastned - Vielsalm Baraque de Fraiture
E-vadea - Aire de Bourg Teyssonge Jasseron
E-vadea - Aire de Dijon Brognon
Ionity - Frouard
Eni - Saint-Martin-d'Arc
We reden op 4 januari heen, 2x voor gekozen om een lader verder op te pakken i.v.m. een laadfile. Dit was voornamelijk bij stations waarbij er ook verkeer vanaf de tegenovergestelde richting bij kwam.
Terugweg:
Totalenergies - Relais L'isle d'Abeau Nord
Ionity - Dijon Sud
Totalenergies - Relais Lorraine les Rappes
Superchargy - Aire de capellen direction Arlon
Fastned - Eijsden Patiel
Op 11 januari weer terug gereden, geen enkele keer hoeven wachten. 1x door gereden naar het volgende station omdat er een kapotte Ionity lader roet in het eten gooide.
In het skigebied stonden bij de grote lift of bij het VVV vaak een combinatie paal AC/DC. DC wel beperkt tot 22kWh maar dat past perfect als je een paar uurtjes gaat skiën. (Vrouw had 6 ochtenden les, waardoor ik 6 ochtenden heerlijk alleen over de pistes kon knallen)
Mobilize pas aangevraagd via Renault en die vooral gebruikt op de terugweg. Die ging best makkelijk. Op de heenweg E-vadea direct met de CC betaald, ook makkelijk.
Gemiddeld verbruik zo rond de 25kWh/100km. We deden over het totaal zo'n 14u. Hierbij hebben we telkens geladen vanaf +- 20% tot +-80% en kwamen we met +-60% aan op onze eindbestemming op de heenweg en 16% op de terugweg
Heenweg:
Fastned - Vossedal
Fastned - Vielsalm Baraque de Fraiture
E-vadea - Aire de Bourg Teyssonge Jasseron
E-vadea - Aire de Dijon Brognon
Ionity - Frouard
Eni - Saint-Martin-d'Arc
We reden op 4 januari heen, 2x voor gekozen om een lader verder op te pakken i.v.m. een laadfile. Dit was voornamelijk bij stations waarbij er ook verkeer vanaf de tegenovergestelde richting bij kwam.
Terugweg:
Totalenergies - Relais L'isle d'Abeau Nord
Ionity - Dijon Sud
Totalenergies - Relais Lorraine les Rappes
Superchargy - Aire de capellen direction Arlon
Fastned - Eijsden Patiel
Op 11 januari weer terug gereden, geen enkele keer hoeven wachten. 1x door gereden naar het volgende station omdat er een kapotte Ionity lader roet in het eten gooide.
In het skigebied stonden bij de grote lift of bij het VVV vaak een combinatie paal AC/DC. DC wel beperkt tot 22kWh maar dat past perfect als je een paar uurtjes gaat skiën. (Vrouw had 6 ochtenden les, waardoor ik 6 ochtenden heerlijk alleen over de pistes kon knallen)
PeterZ(on) schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Je kan laden bij Tesla en dan ga je op de terugweg laden bij Shell die toch wel twee keer zo duur is, dat snap ik niet. Je komt dan langs verschillende SuC's dus omrijden hoeft m.i. niet.
Inderdaad, leaserijder. Moet wel zeggen dat ik er op probeer te letten. Had hiervoor nog niet bij een Shell Recharge gestaan en tijdens het laden eens gekeken in de app van de laadpasprovider en zag inderdaad dat de prijs niet mis was. Overigens heeft er nog geen één app mij naar een Tesla Supercharger geleid. Gok dat dit te maken heeft met dat ze wat verder van de snelweg af zitten? Wel aangegeven als favoriet!Zjanzjak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:15:
[...]
Tis zodanig van een aantal factoren afhankelijk, apps zijn dan wel in te stellen en sommige komen in de buurt van wat men wilt maar uiteindelijk ben je, na een half jaartje ofzo, zelf de beste app.
Cool verslag overigens, kudos.
[...]
Leaserijder.
Sowieso is het hele elektrisch rijden nog nieuw. Inmiddels ca. 5000km waarvan 70% gewoon AC geladen wordt. Helemaal leek ben ik ook weer niet, want lees wel al even mee.
Heb overigens bij de PUMP app een instelling veranderd, waardoor je kan zien met welk verbruik de app calculeert en dit was veel te hoog. Dit een beetje aangepast en nu wordt de stop wel aangegeven. in maart wat verder Duitsland in, dus dan een nieuwe poging!
Deze app gedownload om er achter te komen wat het meest bevalt voor een eventuele trip dit najaar naar het zuiden.
Ik ben 2 jaar geleden met de Tesla naar Puglia (omgeving Lecce) gereden en zit er aankomende mei vakantie ook weer 2 weken. Heen is een fluitje van een cent (zeker met Supercharger netwerk). Lokaal zijn er wel palen, maar die stonden of dagen op rood of waren ge-ICE-d. Ik heb er voor gekozen om lokaal aan het stopcontact te laden. Alle eigenaren van huisjes of restaurants vonden het geen probleem en waren vooral geïnteresseerd in het electrisch rijden.HansAuutB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:24:
Komende zomer naar de laars van Italië.
Als ik nu kijk in de Shell recharge app is er sindsdien veel bijgekomen (vooral BeCharge en Enel X).
Wij gaan ook naar Puglia deze meivakantie. Hoe lang doe je er met jouw elektrische auto over? Ik zou het liefste met de trein gaan, maar omdat dat ingewikkeld en duur lijkt, wordt het vrees ik het vliegtuig. Met een e-Golf is dat echt geen optie voor 12 dagen.MooieMario schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:24:
[...]
Ik ben 2 jaar geleden met de Tesla naar Puglia (omgeving Lecce) gereden en zit er aankomende mei vakantie ook weer 2 weken. Heen is een fluitje van een cent (zeker met Supercharger netwerk). Lokaal zijn er wel palen, maar die stonden of dagen op rood of waren ge-ICE-d. Ik heb er voor gekozen om lokaal aan het stopcontact te laden. Alle eigenaren van huisjes of restaurants vonden het geen probleem en waren vooral geïnteresseerd in het electrisch rijden.
Als ik nu kijk in de Shell recharge app is er sindsdien veel bijgekomen (vooral BeCharge en Enel X).
Wij trekken er voor de heenreis 3 dagen voor uit. Terug overigens ook.DDDikkiedik schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:29:
[...]
Wij gaan ook naar Puglia deze meivakantie. Hoe lang doe je er met jouw elektrische auto over? Ik zou het liefste met de trein gaan, maar omdat dat ingewikkeld en duur lijkt, wordt het vrees ik het vliegtuig. Met een e-Golf is dat echt geen optie voor 12 dagen.
Overnachten in omgeving Basel en Bologna.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Twee jaar geleden reed ik in 2 dagen heen en in 2 dagen terug, waarbij ik overnachtte in omgeving Lugano (heen, 12.30 weg in Hilversum en rond 23.00 bij hotel), en Basel (7.00 weg in Nardo en rond 20.00 bij hotel).DDDikkiedik schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:29:
[...]
Wij gaan ook naar Puglia deze meivakantie. Hoe lang doe je er met jouw elektrische auto over? Ik zou het liefste met de trein gaan, maar omdat dat ingewikkeld en duur lijkt, wordt het vrees ik het vliegtuig. Met een e-Golf is dat echt geen optie voor 12 dagen.
Dit jaar rijd ik terug weer in 2 dagen. Heen trekken we er een weekje voor uit: als de condities goed zijn, wil ik een paar daagjes skiën in noord Italië en daarna nog een stad aandoen (Florence, Napels of Rome).
Met een e-Golf zou ik het ook niet doen. Met een moderne EV ben je weliswaar langer onderweg vanwege het laden, maar kan je langere dagen en grotere afstanden rijden vanwege het ‘verplichte’ rusten.
Een e-Golf is niet geschikt voor dergelijke lange trajecten, tenzij je rekent met 3-500km per dag, en er een road trip van maakt.DDDikkiedik schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:29:
[...]
Afgelopen oktober naar Spanje gereden met mijn Cupra Born en uiteindelijk vond ik de standaard navigatie het lekkerste werken wat betreft navigatie en laadpunten. Ook Pump en ABRP gebruikt, maar ik kwam toch elke keer weer terug bij de standaard navigatie.TVSCN schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:20:
Vanuit regio Rotterdam naar Wemberhardt (L) geweest;
[Afbeelding]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ja dat vind ik ook hoor. 500 km kan prima, met een lange pauze. Maar ik denk na over een andere, en met moderne ev's zou ik het nog steeds een heel eind reizen vinden. En de laadkosten van zo'n roadtrip zijn ook niet gering, tenzij je steeds een uur bij een Teslalader gaat staan.Tommie12 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:05:
[...]
Een e-Golf is niet geschikt voor dergelijke lange trajecten, tenzij je rekent met 3-500km per dag, en er een road trip van maakt.
[ Voor 11% gewijzigd door DDDikkiedik op 14-01-2025 09:30 ]
Ik heb nu al 3x een zomervakantie gedaan naar Italië met de Hyundai Ioniq 38kWh. Het is prima te doen. Je moet inderdaad langer laden dan wat je met een moderne EV zou kunnen doen. Maar ik heb echt geen van de laadstops zitten duimen draaien. De pauzes waren wel lekker en vaak loop ik even een rondje door de Aldi (ivm de goedkope snellader daar) in Duitsland, of als het een Tesla Supercharger is, door het winkelcentrum dat er vaak naast ligt. Het is fijn om die pauzes ook te combineren met wat eten.
Uiteindelijk ben ik per dag misschien 1 tot 1,5 uur langer onderweg dan iemand met een moderne EV of iemand met een ICE die gewoon de normale pauzes neemt onderweg.
Uiteindelijk ben ik per dag misschien 1 tot 1,5 uur langer onderweg dan iemand met een moderne EV of iemand met een ICE die gewoon de normale pauzes neemt onderweg.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Mee eens, het hangt helemaal van je instelling en verwachting af. Je moet gewoon geen onrealistische verwachtingen hebben. Met vliegtuig ben je er veel sneller dan met de auto, dus als het om snelheid gaat moet je sowieso niet met de auto gaan.Floris112 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
Ik heb nu al 3x een zomervakantie gedaan naar Italië met de Hyundai Ioniq 38kWh. Het is prima te doen. Je moet inderdaad langer laden dan wat je met een moderne EV zou kunnen doen. Maar ik heb echt geen van de laadstops zitten duimen draaien. De pauzes waren wel lekker en vaak loop ik even een rondje door de Aldi (ivm de goedkope snellader daar) in Duitsland, of als het een Tesla Supercharger is, door het winkelcentrum dat er vaak naast ligt. Het is fijn om die pauzes ook te combineren met wat eten.
Eenmaal op de bestemming maken velen ook uitstapjes met de auto en waarom zou je dat niet combineren met de reis er naartoe. Komende reis naar Spanje plak ik er ook een dag aan vast en doe er vier dagen over i.p.v. drie en maak een mooie omweg door het schitterende binnenland met overnachting in bijvoorbeeld een parador.
Het is dus maar net wat de opzet is van je vakantie en wat je wensen en verwachtingen zijn.
Ik sta er overigens helemaal zo in. Maar omdat een e-golf niet zo goed of althans maar een keer per dag kan snelladen en los laden in een stadje of bij een attractie vaak best duur is, ben je in ieder geval niet zo goedkoop uit. Maar misschien moet ik eens kijken of het mogelijk is om het snelladen tot 30 kW/h te beperken, zodat hij dat meerdere keren per dag kan. En dan inderdaad kijken of er een winkelcentrum in de buurt is.
Maar wellicht zou het via Tesla laders nog helemaal niet perse duurder zijn. Want vliegen kost ook 500 euro en eigenlijk doe ik dat ook liever niet.
Maar wellicht zou het via Tesla laders nog helemaal niet perse duurder zijn. Want vliegen kost ook 500 euro en eigenlijk doe ik dat ook liever niet.
Vliegen naar Zuid Italië is in vergelijking tot Spanje verschrikkelijk duur. En vergeet niet dat je lokaal ook een auto moet huren.DDDikkiedik schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:21:
Ik sta er overigens helemaal zo in. Maar omdat een e-golf niet zo goed of althans maar een keer per dag kan snelladen en los laden in een stadje of bij een attractie vaak best duur is, ben je in ieder geval niet zo goedkoop uit. Maar misschien moet ik eens kijken of het mogelijk is om het snelladen tot 30 kW/h te beperken, zodat hij dat meerdere keren per dag kan. En dan inderdaad kijken of er een winkelcentrum in de buurt is.
Ik weet niet wat het bereik is van een e-Golf, maar tot en met Lecce heb je een Tesla SUC dekking. Vaak liggen deze laadstations bij moderne shopping malls, dus vermaak is er voldoende (wel de portemonnee in de auto laten liggen 🤪).
Je bedoelt 30kW en hoe beperk je dat dan?, want niet meer dan 30kWh laden lijkt mij niet relevant. TeslaBjorn heeft er 1000km mee gedaan YouTube: VW e-Golf 1000 km challenge in 16 uur, dus dat is niet snel. Zijn dus een beetje LEAF snelheden. Maar goed, met vier dagen van 500km ben je ook 2000km ver.DDDikkiedik schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:21:
Ja, op zich zou dat kunnen. Ik zou het zelf ook wel leuk vinden, zeker als we ook steeds een lange pauze doen in een mooi stadje. Maar ik weet niet of mijn reisgezelschap dat wat vindt. Winkelen als zodanig wel, dat zou wellicht een optie zijn;-)
Vliegen is 275 per persoon. Ik denk dat de oplaadkosten niet minder zullen zijn.
Vliegen is 275 per persoon. Ik denk dat de oplaadkosten niet minder zullen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door DDDikkiedik op 14-01-2025 23:16 ]
Geen idee hoe dat moet. Hij komt normaal gesproken tot 40, maar dan raakt hij dus vrij snel oververhit, en dat merk je in de laadsnelheden. Ik heb geen idee of je de DC-laadsnelheid via de auto zelf kunt beperken. Dat is wel een leuke vraag voor in het andere draadje.PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:47:
[...]
Je bedoelt 30kW en hoe beperk je dat dan?, want niet meer dan 30kWh laden lijkt mij niet relevant. TeslaBjorn heeft er 1000km mee gedaan YouTube: VW e-Golf 1000 km challenge in 16 uur, dus dat is niet snel. Zijn dus een beetje LEAF snelheden. Maar goed, met vier dagen van 500km ben je ook 2000km ver.
Ik was ongeveer €175 euro kwijt aan laadkosten naar Calpe, 4100km heen en terug met de Mobilize pas/abo.DDDikkiedik schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:15:
Ja, op zich zou dat kunnen. Ik zou het zelf ook wel leuk vinden, zeker als we ook steeds een lange pauze doen in een mooi stadje. Maar ik weet niet of mijn reisgezelschap dat wat vindt. Winkelen als zodanig wel, dat zou wellicht een optie zijn;-)
Aha. Dat is wel heel goedkoop. Ik heb geen idee hoeveel ik kwijt zou zijn. Ik denk dan dat ik iedere 200 km zou moeten laden en dat is toch al snel een tientje.
Met een tientje per 200km kom je bij 4100 km op 200 euro uit volgens mij. Dat lijkt me prima te doen. Zelf 128 euro geladen op dik 3000km. Wel een paar keer bij een hotel heel goedkoop geladen.
Eerlijk gezegd was mijn inschatting veel hoger. Maar dat komt omdat ik vaak kijk naar de kosten van AC-laden bij attracties en in mooie steden. En dat valt nog niet mee.
Ik denk dat -we kunnen ook kiezen voor diesel, maar is een minder comfortabele auto- het nog niet zo eenvoudig is om te bepalen wat het beste is.
Ik denk dat -we kunnen ook kiezen voor diesel, maar is een minder comfortabele auto- het nog niet zo eenvoudig is om te bepalen wat het beste is.
Ik heb inmiddels een dongle in mijn Hyundai kona en heb hem ook gekoppeld aan ABRP. Maar als ik bijv naar parijs wil navigeren dan is de eerste laadstop op 320 km terwijl ik nog maar 200km kan rijden. Hoort hij dat met die dongle niet automatisch aan te passen? heb het gevoel dat de dongle nog niet iets doet.
Gasloos sinds 2020.
@Herkz Heb je de premium versie van ABRP? De gratis versie leest niet de SOC van je auto uit geloof ik, die moet je handmatig instellen.
Ja ik heb de premium versie. Ik heb net een youtube filmpje gezien dat je bij koppelen van de dongle gelijk allerlei gegevens van de auto te zien krijgt zoals de SOC. Dat zie ik gelijk al niet. Ik zal vanmiddag de dongle even opnieuw koppelen met ABRP. Misschien dat daar ergens iets mis is gegaan.Twardt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:25:
@Herkz Heb je de premium versie van ABRP? De gratis versie leest niet de SOC van je auto uit geloof ik, die moet je handmatig instellen.
Gasloos sinds 2020.
Mijn ervaring met de Kia Niro (2020) is dat de gegevens niet over de OBD bus beschikbaar zijn, enige gegevens die ik eruit kreeg was de 12V batterij voltage, want dat komt direct op de bus, maar geen gegevens over SOC of thermals.Herkz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:17:
Ik heb inmiddels een dongle in mijn Hyundai kona en heb hem ook gekoppeld aan ABRP. Maar als ik bijv naar parijs wil navigeren dan is de eerste laadstop op 320 km terwijl ik nog maar 200km kan rijden. Hoort hij dat met die dongle niet automatisch aan te passen? heb het gevoel dat de dongle nog niet iets doet.
Ook de koppeling met de Kia backend voor state-of-charge in de betaalde versie van ABRP was nutteloos, aangezien die te weinig update, en al snel aan zijn API limit zat, en daarna constant vond dat mijn SOC op 66% was, terwijl ik ondertussen in de 20% zat.
Was ook weer lastig om die koppeling eruit te krijgen, uiteindelijk heel ABRP moeten uninstallen en reinstallen. Ik doe weer gewoon handmatig de SOC invoeren, maar ABRP is soms wat koppig ook en laat de +/- icoontjes niet consistent zien (dat ging vroeger beter)
Hmm. dat zou wel jammer zijn. Ik heb de Dongle inmiddels opnieuw gekoppeld aan ABRP en hij laat nu wel alle gegevens zien, dus tot nu toe lijkt het goed. Nu moet tijdens het rijden nog blijken of hij iets met die gegevens doet en automatich laadstops gaat aanpassen aan de hand van de SOC.markjanssen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Mijn ervaring met de Kia Niro (2020) is dat de gegevens niet over de OBD bus beschikbaar zijn, enige gegevens die ik eruit kreeg was de 12V batterij voltage, want dat komt direct op de bus, maar geen gegevens over SOC of thermals.
Ook de koppeling met de Kia backend voor state-of-charge in de betaalde versie van ABRP was nutteloos, aangezien die te weinig update, en al snel aan zijn API limit zat, en daarna constant vond dat mijn SOC op 66% was, terwijl ik ondertussen in de 20% zat.
Was ook weer lastig om die koppeling eruit te krijgen, uiteindelijk heel ABRP moeten uninstallen en reinstallen. Ik doe weer gewoon handmatig de SOC invoeren, maar ABRP is soms wat koppig ook en laat de +/- icoontjes niet consistent zien (dat ging vroeger beter)
Gasloos sinds 2020.
Dan heb je waarschijnlijk je vertrek batterij percentage in ABRP een keer aangepast, dan houd hij dat vast totdat het gereset wordt.Herkz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Hmm. dat zou wel jammer zijn. Ik heb de Dongle inmiddels opnieuw gekoppeld aan ABRP en hij laat nu wel alle gegevens zien, dus tot nu toe lijkt het goed. Nu moet tijdens het rijden nog blijken of hij iets met die gegevens doet en automatich laadstops gaat aanpassen aan de hand van de SOC.
Dit icoontje moet je aanklikken zodat hij de gegevens van de auto gebruikt.
:strip_exif()/f/image/aZTET1ioDORZSBexFNqCxHcw.png?f=user_large)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Kijk, dat zijn nog eens tips! Heb nu inderdaad al die icoontjes aangevinkt zoals: SOC bij vertrek, referentieverbruik, start temp van voertuig. zal het zo even testen.Kodess schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk je vertrek batterij percentage in ABRP een keer aangepast, dan houd hij dat vast totdat het gereset wordt.
Dit icoontje moet je aanklikken zodat hij de gegevens van de auto gebruikt.
[Afbeelding]
Gasloos sinds 2020.
In mijn ervaring is de prijs voor openbaar AC of DC laden volledig omgekeerd. Ik vermijd lokaal laden aan een AC paal zoveel mogelijk en laad waar het kan op reis met een goedkoop abonnementje overal voor prijzen van €0,39-€0,49 per kWh. En ja, ik ben niet van de soort die een halve stad doorjakkert om ergens een goedkope Lidl lader te vinden.DDDikkiedik schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:09:
Eerlijk gezegd was mijn inschatting veel hoger. Maar dat komt omdat ik vaak kijk naar de kosten van AC-laden bij attracties en in mooie steden. En dat valt nog niet mee.
Het valt mij ook op het laatste half jaar. Wel jammer voor mij, want ik vond dat altijd een voordeel van het feit dat mijn auto toch niet zo snel laadt. Maar helaas.
Is de stand van zaken op dit moment nog ‘gewoon’ dat als je snachts rijd, je het beste gewoon direct aan de snelweg laadstops kan zoeken? Je wil snachts ook wel ff pissen en wellicht even wat drinken halen. Aan de snelweg kan dat altijd, maar die garantie heb je niet als de snelweg verlaat denk ik (FastNeds in het buitenland bv).
Ik ben toch malle pietje niet!
Waarom zou je de autostrade afrijden. 's nachts is sowieso niet veel volk aan de laadpalen. Voor file hoef je meestal dan geen schrik te hebben. In ABRP kan je, dacht ik aangeven dat je laadstops zoekt met toilet.The Legend schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:42:
Is de stand van zaken op dit moment nog ‘gewoon’ dat als je snachts rijd, je het beste gewoon direct aan de snelweg laadstops kan zoeken? Je wil snachts ook wel ff pissen en wellicht even wat drinken halen. Aan de snelweg kan dat altijd, maar die garantie heb je niet als de snelweg verlaat denk ik (FastNeds in het buitenland bv).
De tesla en EnBW laadparken zijn meestal net van de autoweg af, vaak wel bijna direct aan een afslag, maar niet 'op de autoweg'Sky74 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Waarom zou je de autostrade afrijden. 's nachts is sowieso niet veel volk aan de laadpalen. Voor file hoef je meestal dan geen schrik te hebben. In ABRP kan je, dacht ik aangeven dat je laadstops zoekt met toilet.
Ja, en dan zijn toiletten of de nabije McDo dikwijls al dicht.markjanssen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:28:
[...]
De tesla en EnBW laadparken zijn meestal net van de autoweg af, vaak wel bijna direct aan een afslag, maar niet 'op de autoweg'
Den stop ik,ook liever bij een benzinestation met winkel en toiletten.
Precies dat. Al die apps geven wel aan of er voorzieningen zijn, maar niet of die 24h open zijn. Dat is wel een risico met kinderenTommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:43:
[...]
Ja, en dan zijn toiletten of de nabije McDo dikwijls al dicht.
Den stop ik,ook liever bij een benzinestation met winkel en toiletten.
Ik ben toch malle pietje niet!
Een aardig artikel over met de EV naar Spanje&Portugal https://www.dutchcowboys....-een-roadtrip-naar-spanje
Op zich een goed artikel met veel nuttige info.PeterZ(on) schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:38:
Een aardig artikel over met de EV naar Spanje&Portugal https://www.dutchcowboys....-een-roadtrip-naar-spanje
Aan de andere kant heb ik 1,5 jaar geleden zonder echte planning Oslo - Bilbao gereden.
Ik probeerde afentoe op parkeerplaatsen bij te laden op destination chargers van verschillende maatschappijen. Maar die hadden allen vervelende en slecht werkende apps, dus toen besloten om alleen nog maar Tesla SC te gebruiken (heb een ´21 model3) en dat ging stress-vrij eigenlijk..
Dus ja aan de ene kant is het goed om voorbereid te zijn uiteraard (ref. dat artikel), aan de andere kant wil ik met mijn ervaring zeggen dat het tegenwoordig best wel goed zit qua electrisch rijden. Even in de navigatie knallen en rijden maar.
Mixed Reality dev
Op de doorgaande routes is het ook allemaal prima te doen, zeker met een wat grotere accu. Maar ga je het binnenland in met bijvoorbeeld mijn Ioniq 28kWh dan is het wel oppassen. Ben voor komende vakantie van plan een omweg door het binnenland te maken maar daar zijn weinig laders en is er eentje stuk dan sta je daar. Zelfs geen AC lader binnen bereik waar je net even wat kunt bijladen voor de volgende snellader. En dan geeft de ene app/site aan dat de lader online is terwijl een andere site/app deze op storing zet. En dan heb je ook nog dat bijna een kwart van de laders buiten bedrijf is.Menesis schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Op zich een goed artikel met veel nuttige info.
Aan de andere kant heb ik 1,5 jaar geleden zonder echte planning Oslo - Bilbao gereden.
Ik probeerde afentoe op parkeerplaatsen bij te laden op destination chargers van verschillende maatschappijen. Maar die hadden allen vervelende en slecht werkende apps, dus toen besloten om alleen nog maar Tesla SC te gebruiken (heb een ´21 model3) en dat ging stress-vrij eigenlijk..
Dus ja aan de ene kant is het goed om voorbereid te zijn uiteraard (ref. dat artikel), aan de andere kant wil ik met mijn ervaring zeggen dat het tegenwoordig best wel goed zit qua electrisch rijden. Even in de navigatie knallen en rijden maar.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.