Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
ASW1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:57:
Zijn er hier mensen die wel eens de Hoek van Holland - Harwich ferry hebben genomen met een elektrische auto? Je moet het aangeven bij je boeking. Kom je dan in een aparte rij terecht voor/op het schip?
Afgelopen zomer de ferry naar Hull genomen en ook aangegeven dat ik een EV heb. Je kan dan een plek aan de zijkant krijgen waar laders hangen. In mijn geval ging die vlieger niet op,, aangezien een gezin alle deuren opengooiden waardoor niemand er op dat ogenblik langs kon en we een andere rij toegewezen kregen. Ik stond toen gewoon dus de ICE’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
LigeTRy schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:13:

Hoe doen jullie dit? Geen laadstops in laten plannen en maar kijken wat we doen als SoC onder de 20% komt vind ik nog wel spannend.
Ik vind de Tesla juist te conservatief (overigens begrijp ik wel dat ze er voor kiezen); laden met een SoC rond de 15% wil ik niet. Rond de 5% is voor mij, na 5 jaar EV, OK. Daarnaast stop ik ook niet meer bij only V2 SuC’s.
Ik zoek 50km voor de voorgesteld SuC naar volgende SuC’s op de route en voeg die toe aan de route. Hij kiepert dan de eerder voorgestelde SuC uit de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
MooieMario schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:15:
[...]

Afgelopen zomer de ferry naar Hull genomen en ook aangegeven dat ik een EV heb. Je kan dan een plek aan de zijkant krijgen waar laders hangen. In mijn geval ging die vlieger niet op,, aangezien een gezin alle deuren opengooiden waardoor niemand er op dat ogenblik langs kon en we een andere rij toegewezen kregen. Ik stond toen gewoon dus de ICE’s.
Oh dat is interessant; volgens de P&O website zijn er helemaal geen laders aan boord: "Please note we currently do not have the facility to offer EV charging points on our ships."
Heb je gezien hoeveel er zijn, en of ze gratis zijn?
En wordt je met een EV dan naar het bovenste parkeerdek gestuurd of het onderste?

Eigenlijk ging het me er meer om of het ontschepen eventueel langer of juist korter duurt wanneer je in het rijtje met EV's terecht komt. Want als je als laatste van boord komt kan het heel erg kang duren voor je langs de paspoortcontrol bent.

Wij pakken heen overigens de Hoek-Harwich ferry van Stenalines en terug de Hull-Rotterdam ferry van P&O maar op hun websites is niets te vinden inschepen/ontschepen procedure met EV's.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 16-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
LigeTRy schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:15:
[...]

Het grote verschil zit hem in echt flink door kunnen karren (wat ik fijn vind, ook al is verbruik enorm) en baustelle (mijn trip van de zomer was met abbo). Als je het niet gaat halen zoekt ie een nieuwe stop uit, maar ga je het ruim halen, pakt ie niet een stopje oif 2 verder, ook al is dat een stuk beter voor je totale reistijd. En dan is mijn iPhone (13) inmiddels ook nog zo warm dat ABRP nauwelijks/traag reageert.

Anyway, zo kan ik nog wel even doorgaan maar voor mij is ABRP t m niet (meer), vandaar de vraag of iemand ervaring heeft met alternatieven als die er zijn, voor lange ritjes in europa

Edit: Ik heb nu de pump app gevonden, dat ziet er veelbelovend uit :)
Ik vind ABRP ook verre van ideaal. Mijn grootste irritatie is dat bepaalde laders om onduidelijke redenen nooit worden aanbevolen, terwijl ze aan alle filtercriteria voldoen. Zo worden de laders direct aan de snelweg E17 in België nooit vanzelf in de planning opgenomen. Andere features die ik mis zijn 'elke twee uur stoppen', in plaats van pas als de batterij leeg is, en een knop met 'stoppen bij de eerstvolgende lader', voor als je nodig naar een toilet moet.

Maar voor jouw specifieke usecase kun je de snelheid die je maximaal rijdt in ABRP wel aanpassen naar bijv. 160 km/u. Dan houdt hij daar rekening mee op de delen van het traject dat dat is toegestaan. Dan zou de inschatting toch weer redelijk moeten kloppen, omdat ie dan zowel rekening houdt met laag verbruik bij baustelle als hoog verbruik waar dat kan en mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
ASW1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:47:
[...]

Oh dat is interessant; volgens de P&O website zijn er helemaal geen laders aan boord: "Please note we currently do not have the facility to offer EV charging points on our ships."
Heb je gezien hoeveel er zijn, en of ze gratis zijn?
En wordt je met een EV dan naar het bovenste parkeerdek gestuurd of het onderste?

Eigenlijk ging het me er meer om of het ontschepen eventueel langer of juist korter duurt wanneer je in het rijtje met EV's terecht komt. Want als je als laatste van boord komt kan het heel erg kang duren voor je langs de paspoortcontrol bent.

Wij pakken heen overigens de Hoek-Harwich ferry van Stenalines en terug de Hull-Rotterdam ferry van P&O maar op hun websites is niets te vinden inschepen/ontschepen procedure met EV's.
Wij gingen met P&O. Als EV rijder let je laadmogelijkheden, vandaar dat ik het zag. Ik heb verder geen onderzoek gedaan, aangezien ik meer dan voldoende lading had.
Heen konden we direct de boot op rijden en sloten we ‘gewoon’ aan. Terug waren we ruimer op tijd en werden we wel ingedeeld in een specifieke ‘lane’, maar kwamen we uiteindelijk ook op een andere plek op het dek terecht. Je staat gewoon tussen de andere personenauto’s en ik heb niet het idee dat aandrijving een verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 15:07
ASW1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:57:
Zijn er hier mensen die wel eens de Hoek van Holland - Harwich ferry hebben genomen met een elektrische auto? Je moet het aangeven bij je boeking. Kom je dan in een aparte rij terecht voor/op het schip?
Afgelopen voorjaar. Je komt gewoon tussen de andere auto's te staan.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Frieseteun schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:18:
[...]

Afgelopen voorjaar. Je komt gewoon tussen de andere auto's te staan.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrewestendorp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-03 10:22
Aghilas schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 02:06:
Heeft iemand ervaring met de Thule Arcos L bagagebox voor op de trekhaak en daarmee naar bijv. Spanje of Italië gereden?

Doet de politie daar moeilijk over de bagagebox? Ik lees namelijk allerlei regels op de ANWB site e.d. over een verplicht 50cm bij 50cm markeringsbord V20, maar dat is natuurlijk veel te groot om aan deze box te monteren. En als je het al probeerde, blokkeer je gegarandeerd je witte kenteken of de verlichting van de trekhaakkoffer. Ik snap dat het op een fiets(endrager) een stuk makkelijker is om het bord te monteren omdat dat meer oppervlak heeft. Maar op de Thule? Nog los van dat het er dan niet uitziet en de aërodynamica verslechtert. 50x50 is gewoon te groot voor deze koffer.

Ik wil graag met deze Thule op mijn Model 3 naar het zuiden rijden, maar de regels maken het wat verwarrend...
heeft iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:58
andrewestendorp schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:13:
[...]

Thule vragen?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:13

avotar

P0werd by Black Coffee

[...]

Check even bij de anwb, die kunnen je dat vast zo vertellen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

[...]

Volgens mij bevat het oorspronkelijke bericht een paar onwaarheden. Als ik nu kijk bij de ANWB en ook op andere fora, dan zie ik daar maar een paar wettelijke beperkingen:
  • De box mag niet meer dan 20 cm uitsteken naast de auto (op zich wel vreemd)
  • Je mag er niet meer in vervoeren dan de maximale kogeldruk minus het gewicht van de koffer.
  • Als je kentekenplaat of achterlichten worden afgedekt, moet je daar iets voor monteren.
Er is nog een extra voorschrift: je mag niet iets vervoeren waarvoor de drager niet is ontwikkeld. Je mag dus geen koeien vervoeren op een fietsendrager. Of een magnetron. Je mag dus ook geen fietsen vastbinden op je bagagekoffer.

Dit is de volledige wettekst:
5.18.7 Regeling voertuigen
1 Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;
d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;
e. indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager;
f. indien de op het voertuig aangebrachte kentekenplaat door de lastdrager of de goederen wordt afgeschermd, moet de lastdrager zijn voorzien van een kentekenplaat met het kenteken van het voertuig waarop de lastdrager is aangebracht, alsmede van achterkentekenplaatverlichting; het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en mag niet zijn afgeschermd;

g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

2°. mag de lastdrager met inbegrip van de bevestigingsdelen onder normale gebruiksomstandigheden het wegdek niet kunnen raken;

[ Voor 57% gewijzigd door multikoe op 19-12-2024 09:24 ]

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
[...]

"In Italië dien je altijd gebruik te maken van een markeringsbord op een fietsendrager of bagagerek. Ook als je rek niet beladen of opgeklapt is. Dit markeringsbord moet een Italiaanse goedkeuring hebben. Ook moet het, net als het Spaanse bord, van aluminium of staal zijn.

De verplichte afmeting van het Italiaanse bord is 50 bij 50 centimeter. Het heeft vijf reflecterende rode en vier reflecterende witte diagonale strepen."
Lijkt mij duidelijk!

Aanvulling: voor Spanje moet dat bord ook 50x50 cm zijn, maar 3 witte en 3 rode strepen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 19-12-2024 09:29 . Reden: aanvulling. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Heb bijna 4 maand na dato de rekening van het opladen ontvangen van vakantie. 160 kWh geladen en we moeten 7 euro betalen. De schoften haha. Geweldig land Portugal❤️

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
@ASW1 @PeterZ(on) @Zapato
Nou… de my Renault mobilize charge pas is binnen.
Exact 10 dagen na bestelling. Geen extra moeite voor hoeven doen.

Ik ga komende kerstvakantie naar Engeland en proberen goedkoper uit te zijn.
Ik kom er vaak omdat mijn dochter er woont. Laden is redelijk goed te doen, meestal gewoon met creditcard, maar behoorlijk aan de prijs:0.8 tot 0.9 pond/kWh. Met de my Renault pas met mobilize intense abonnement zou ik voor 0.43 pond/kWh dus ongeveer de helft klaar moeten zijn.
We zullen zien! Ik post een verslag als ik terug ben.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:10
Oekol schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:14:
Heb bijna 4 maand na dato de rekening van het opladen ontvangen van vakantie. 160 kWh geladen en we moeten 7 euro betalen. De schoften haha. Geweldig land Portugal❤️
In welke plaats en welke plek? Ik heb in Vila Real bij Mc geladen gedurende 2 jaar en nooit rekening ontvangen. :P

PieterH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Pieter Hermens schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:46:
[...]

In welke plaats en welke plek? Ik heb in Vila Real bij Mc geladen gedurende 2 jaar en nooit rekening ontvangen. :P
Regio Vila Real en Braga. In 2023 ook niks gehad maar dat zat sowieso onder de grens om überhaupt te factureren. Was namelijk 1x dit was 6x laden of zo.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:10:
Ik ga komende kerstvakantie naar Engeland en proberen goedkoper uit te zijn.
Hier idem, van Hoek naar Harwich en dan van Hull naar Rotterdam terug in het nieuwe jaar.
Ik ga waarschijnlijk weer een maandje het mobilize intense abbo aanslingeren, ondanks dat ik waarschijnlijk niet veel zal hoeven te laden in de UK. Ik neem ook de granny charger mee, mocht ik die kunnen gebruiken dan hoef ik denk ik maar 1 keertje aan de tesla supercharger onderweg.

Laden is daar schandalig duur inderdaad, ook openbare AC palen (die daar vaak maar 7 kW zijn). EV rijden heeft daar financieel volgens mij geen enkele zin wanneer je niet over een eigen laadgelegenheid beschikt?
De plek waar ik eerst zit (Chelmsford) heb ik geen enkele betaalbare snellader in de omgeving kunnen vinden, het zit allemaal rond de €1 per kWh.
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
ASW1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:59:
[...]

Hier idem, van Hoek naar Harwich en dan van Hull naar Rotterdam terug in het nieuwe jaar.
Ik ga waarschijnlijk weer een maandje het mobilize intense abbo aanslingeren, ondanks dat ik waarschijnlijk niet veel zal hoeven te laden in de UK. Ik neem ook de granny charger mee, mocht ik die kunnen gebruiken dan hoef ik denk ik maar 1 keertje aan de tesla supercharger onderweg.
Vergeet niet een stevige UK verloopplug mee te nemen als je granny een Schuko heeft ;) sommige hebben een zekering.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HDoc schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:18:
[...]

Vergeet niet een stevige UK verloopplug mee te nemen als je granny een Schuko heeft ;) sommige hebben een zekering.
Oh verdraaid, helemaal niet aan gedacht.
Ben inmiddels al op de ferry ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:32:
[...]

Oh verdraaid, helemaal niet aan gedacht.
Ben inmiddels al op de ferry ;)
No problem. Kopen bij de homedepot. Is nergens zo goedkoop. 1 a 2 pond.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Niet te geloven, een gratis 7 kW ac lader gevonden bij de Tesco superstore in Chelmsford. We moesten wat dingetjes in de buurt doen voor enkele uren dus daar zeg ik geen nee tegen. De 11 kW lader rechts ernaast kost £0,49/€0,59 en de 50 kW lader links £0,64/€0,77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo9qDMjbtZT_lEjF_PaZ63pWAuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGXOhs1LWFk9edaNGj9mkZ8f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:24:
Niet te geloven, een gratis 7 kW ac lader gevonden bij de Tesco superstore in Chelmsford. We moesten wat dingetjes in de buurt doen voor enkele uren dus daar zeg ik geen nee tegen. De 11 kW lader rechts ernaast kost £0,49/€0,59 en de 50 kW lader links £0,64/€0,77
[Afbeelding]
Gaaf, ik ga heel binnenkort ook naar Engeland.
“Hoe” heb je hem gespot?
En moest je een account of zo aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:28:
[...]

Gaaf, ik ga heel binnenkort ook naar Engeland.
“Hoe” heb je hem gespot?
En moest je een account of zo aanmaken?
Herinner me niet meer hoe ik hem vond want hij staat op geen enkele andere app. Misschien gewoon via google maps omdat ik wel gezocht had daar in de buurt en toen via podpoint bekeken.
Ja heb een podpoint account aangemaakt.
Bij het insteken kabel begon hij onmiddellijk te laden en daarna met de app "geactiveerd'.
In de app staat te lezen dat "You must confirm your charge within 15 minutes or charging will stop. If this happens you will need to unplug your car and start again".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:51:
[...]

Herinner me niet meer hoe ik hem vond want hij staat op geen enkele andere app. Misschien gewoon via google maps omdat ik wel gezocht had daar in de buurt en toen via podpoint bekeken.
Ja heb een podpoint account aangemaakt.
Bij het insteken kabel begon hij onmiddellijk te laden en daarna met de app "geactiveerd'.
In de app staat te lezen dat "You must confirm your charge within 15 minutes or charging will stop. If this happens you will need to unplug your car and start again".
Ah.. podpoint account aanmaken dus.
En zoeken op podpoint laadpalen.
We zullen zien…
Het moet wel een beetje in de buurt zijn anders begin ik er niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:06:
[...]

Ah.. podpoint account aanmaken dus.
En zoeken op podpoint laadpalen.
We zullen zien…
Het moet wel een beetje in de buurt zijn anders begin ik er niet aan.
Geen idee of er meer van dit soort gratis laders bestaan of dat dit een one-off is...
Heb er zelf iig niet meer kunnen vinden.

Edit: verdraaid, bij Sainsbury's in Sheffield staan 6 gratis 7 kW laders ook van Podpoint.
Dat is op loopafstand van onze volgende stop. Ga de auto daar een dagje parkeren dan komt hij met 7 kW ook wel weer vol...

[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 24-12-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:09:
[...]

Geen idee of er meer van dit soort gratis laders bestaan of dat dit een one-off is...
Heb er zelf iig niet meer kunnen vinden.

Edit: verdraaid, bij Sainsbury's in Sheffield staat 6 gratis 7 kW laders ook van Podpoint.
Dat is op loopafstand van onze volgende stop. Ga de auto daar een dagje parkeren dan komt hij met 7 kW ook wel weer vol...
Nou.. benieuwd of het gratis blijft en je niet later toch een rekening krijgt….
(Of heb je je creditcard er niet aan gehangen? dan kan het niet betaald worden),
Ik heb 3 podpoint punten met elk 4 7kW laders gevonden in de buurt van Altrincham, bij Manchester. Allemaal 0.44pond/kWh allemaal bij een tesco.
Op website, en ik heb nog geen account dus het zou kunnen dat het met account goedkoper is. Wel een beetje raar anders dat jij ze wel vindt en ik niet.

0.44 is trouwens een hele mooie prijs voor UK. Ik heb dat überhaupt nog nergens gevonden zonder abonnement. Deze laders zijn eigenlijk best in de buurt van waar ik ga slapen, dus wie weet ga ik het wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:35:
[...]

Nou.. benieuwd of het gratis blijft en je niet later toch een rekening krijgt….
(Of heb je je creditcard er niet aan gehangen? dan kan het niet betaald worden),
Ik heb 3 podpoint punten met elk 4 7kW laders gevonden in de buurt van Altrincham, bij Manchester. Allemaal 0.44pond/kWh allemaal bij een tesco.
Op website, en ik heb nog geen account dus het zou kunnen dat het met account goedkoper is. Wel een beetje raar anders dat jij ze wel vindt en ik niet.

0.44 is trouwens een hele mooie prijs voor UK. Ik heb dat überhaupt nog nergens gevonden zonder abonnement. Deze laders zijn eigenlijk best in de buurt van waar ik ga slapen, dus wie weet ga ik het wel gebruiken.
Ik heb wel een basic account aangemaakt maar er geen betaalwijze aan gehangen.
Volgens mij kan dat ook niet; Podpoint lijkt te werken met credit dat je eerst moet aanschaffen voor je laden kunt. Best onhandig, want dan hou je natuurlijk altijd weer credit over wat je niet gebruikt.
Maar goed, gratis is in dit geval wel echt gratis dus want mij de sessie achteraf nog in rekening brengen kan niet.

£0,44 is in de UK een prima prijs, maar voor ongeveer hetzelfde geld kun je ook terecht bij tesla of bij Ionity (met een €5 abonnementje op mobilize)
Dan zou ik dat denk ik liever doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 24-12-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:43:
[...]

Ik heb wel een basic account aangemaakt maar er geen betaalwijze aan gehangen.
Volgens mij kan dat ook niet; Podpoint lijkt te werken met credit dat je eerst moet aanschaffen voor je laden kunt. Best onhandig, want dan hou je natuurlijk altijd weer credit over wat je niet gebruikt.

£0,44 is in de UK een prima prijs, maar voor ongeveer hetzelfde geld kun je ook terecht bij tesla of bij Ionity (met een €5 abonnementje op mobilize)
Dan zou ik dat denk ik liever doen.
Klopt… ik ga het mobilize abonnement doen. En dat zal op de snelweg prima zijn. Ik blijf alleen 3 dagen bij mijn dochter in Altrincham dus zal daar wellicht willen laden. Ionity is dan wat ver weg.

Ik heb de app inmiddels o0 telefoon gezet. Het gaat inderdaad met een “top up”, zoals vroeger met de prepaid phone.
We zullen zien… in ieder geval weer een optie erbij. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:47:
[...]
Ik heb de app inmiddels o0 telefoon gezet. Het gaat inderdaad met een “top up”, zoals vroeger met de prepaid phone.
We zullen zien… in ieder geval weer een optie erbij. Bedankt.
Je zou er eerst naartoe kunnen rijden, zorgen dat je een vrije stall bemachtigt en dan ter plekke net wat minder top-up kopen dan je laden kunt, dan blijf je iig niet met ongebruikt krediet zitten.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
Podpoint laders staan vaak bij supermarkten en zijn vaak gratis. Het is een Noors bedrijf en bij betaalde laders moet je eerst een bedrag in Noorse Kronen op je account zetten. Erg onhandig.
De 7 kW geldt per paal, dus bij dubbele bezetting houd je nog 3,6 kW maximaal over. Ze zijn populair bij plugin hybride rijders die tijdens het boodschappen doen even hun auto bijvullen. In mijn ervaring niet geschikt om een BEV te laden, veel te langzaam. Ook omdat parkeerplaatsen bij supermarkten waar die Podpoints staan bij sluiting van de winkel ook worden afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
jdbiggelaa schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:46:
[...]

Podpoint laders staan vaak bij supermarkten en zijn vaak gratis. Het is een Noors bedrijf en bij betaalde laders moet je eerst een bedrag in Noorse Kronen op je account zetten. Erg onhandig.
De 7 kW geldt per paal, dus bij dubbele bezetting houd je nog 3,6 kW maximaal over. Ze zijn populair bij plugin hybride rijders die tijdens het boodschappen doen even hun auto bijvullen. In mijn ervaring niet geschikt om een BEV te laden, veel te langzaam. Ook omdat parkeerplaatsen bij supermarkten waar die Podpoints staan bij sluiting van de winkel ook worden afgesloten.
Bijna alles wat je zegt moet ik weerspreken.
Inmiddels veel rondgekeken in de Podpoint app en bijna alle laadpunten kosten £0,44 of meer.
Je moet heel goed zoeken/geluk hebben om er een te vinden die gratis is.
Ook bij dubbele bezetting geven ze nog ruim 6 kW (de 7,4 halen ze niet.)
De reden dat je in de UK veel 7 kW laders aantreft is dat kleine 3-fasen aansluitingen vrijwel niet bestaan; ook vrij zware aansluitingen gaan meestal gewoon op 1 fase.
Ze zijn uitstekend geschikt om een BEV te laden wanneer je in de buurt bent en de auto een aantal uren kunt missen.
De superstore hier is van 6 uur in de morgen tot 22u 's avonds open, en het parkeerterrein wordt niet afgesloten daarna. Je kunt je auto in principe altijd volladen als er een vrije plek is op deze locatie.
Voor onderweg heb je er uiteraard niets aan, maar dat hoef ik denk ik niet uit te leggen in dit topic.
Prepaid tegoed is gewoon in Pond, niet in Noorse kronen.

• jdbiggelaa
ASW1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:27:
[...]

Bijna alles wat je zegt moet ik weerspreken.
Inmiddels veel rondgekeken in de Podpoint app en bijna alle laadpunten kosten £0,49 of meer.
Je moet heel goed zoeken/geluk hebben om er een te vinden die gratis is.
Ook bij dubbele bezetting geven ze nog ruim 6 kW (de 7,4 halen ze niet.)
De reden dat je in de UK veel 7 kW laders aantreft is dat kleine 3-fasen aansluitingen vrijwel niet bestaan; ook vrij zware aansluitingen gaan meestal gewoon op 1 fase.
Ze zijn uitstekend geschikt om een BEV te laden wanneer je in de buurt bent en de auto een aantal uren kunt missen.
De superstore hier is van 6 uur in de morgen tot 22u 's avonds open, en het parkeerterrein wordt niet afgesloten daarna. Als je je auto 's ochtends neerzet kun je hem dus altijd volladen.
Voor onderweg heb je er uiteraard niets aan, maar dat hoef ik denk ik niet uit te leggen in dit topic.
Prepaid tegoed is gewoon in Pond, niet in Noorse kronen.
Fijn dat jij positieve ervaringen hebt met Podpoint. Ik helaas niet in Noord Engeland. Steeds als iemand aan dzelfde 7 kW paal aansloot, zakte mijn laadsnelheid tot rond 3,5 kW. Ik heb ze daarna vermeden. En ik krijg mijn app niet op euro of ponden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBFsu-7Q5gq132o_mZorwenNzuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv3qSZxRLRyzjAYXhrAMjx2N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
jdbiggelaa schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:56:
[...]

Fijn dat jij positieve ervaringen hebt met Podpoint. Ik helaas niet in Noord Engeland. Steeds als iemand aan dzelfde 7 kW paal aansloot, zakte mijn laadsnelheid tot rond 3,5 kW. Ik heb ze daarna vermeden. En ik krijg mijn app niet op euro of ponden.

[Afbeelding]
Ik heb de app in de UK geïnstalleerd, misschien maakt dat het verschil? In de app lijkt geen mogelijkheid te zijn andere valuta te kiezen, dus ik vermoed dat die ingesteld wordt bij het installeren.

Je kunt zelf een bedrag top-up bedrag kiezen, waardoor het ook geschikt is voor ad-hoc laden als je even een rekensommetje maken wilt.
Bv je wilt 25 kWh laden voor 49 pence dus je doet een top-up van £12,25 op het moment dat je een vrije lader hebt gevonden en dan laadt je door tot je credit op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ik heb de app in de UK geïnstalleerd, misschien maakt dat het verschil? In de app lijkt geen mogelijkheid te zijn andere valuta te kiezen, dus ik vermoed dat die ingesteld wordt bij het installeren.

Je kunt zelf een bedrag top-up bedrag kiezen, waardoor het ook geschikt is voor ad-hoc laden als je even een rekensommetje maken wilt.
Bv je wilt 25 kWh laden voor 49 pence dus je doet een top-up van £12,25 op het moment dat je een vrije lader hebt gevonden en dan laadt je door tot je credit op is.
Gister in Nederland geïnstalleerd.
Hij staat op ponden
Geen idee hoe ik dat zou moeten veranderen als ik dat zou willen

[edit]
ik herinner me dat ik een regio moest kiezen bij het installeren. ik heb toen UK gekozen

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 26-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:46:
[...]

Mijn ervaring is dat het na een kwartier stopt als je geen tegoed oplaadt en de paal bevestigt. Podpoint heeft nog maar beperkt gratis laders en bijv bij alle Tesco’s ga je na 15 min moeten betalen of anders stopt het laden.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 26-12-2024 21:57 ]

• Stefannn
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:55:
[...]

Mijn ervaring is dat het na een kwartier stopt als je geen tegoed oplaadt en de paal bevestigt. Podpoint heeft nog maar beperkt gratis laders en bijv bij alle Tesco’s ga je na 15 min moeten betalen of anders stopt het laden.
Behalve dus bij de “tesco palen” die @ASW1 met een vergrootglas gevonden had.
Maar goed… ook “niet gratis” is het voor Engelse begrippen goedkoop. Behalve Ionity met mobilize of Ionity abonnement ben ik nog nergens ac of dc palen onder de 0.79pond/kWh tegengekomen.

• ASW1
JTHZZ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:55:
[...]

Gratis laders zijn er idd maar heel weinig, geen idee of dat vroeger meer gebruikelijk was.
Als ze gratis zijn dan moet je wel in de Podpoint app bevestigen om door te kunnen laden, dat kan ook zonder dat je tegoed hebt. Als je niet bevestigt dan stopt idd het laden na 15 minuten.

Maar jij zegt dus dat de betaalde Podpoint palen ook de eerste 15 minuten gratis laden, begrijp ik dat goed?

Wat nog wel een uitdaging kan zijn is het laden stoppen, bij de specifieke paal waar ik laad kan dat niet op de paal zelf en ook niet in de Podpoint app. Mijn auto heeft geen 'stop laden' knop, wel in de Kia app maar wanneer ik dat probeerde kreeg ik een foutmelding, geen idee waarom. Door het gewenste laadniveau op een lager percentage in te stellen dan al aanwezig was kon ik het laden stoppen. Zorg dus, maar dat is sowieso altijd een goed idee, dat je weet hoe je laden vanuit de auto kunt stopzetten want dat was hier de enige optie

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:21:
[...]

Gratis laders zijn er idd maar heel weinig, geen idee of dat vroeger meer gebruikelijk was.
Als ze gratis zijn dan moet je wel in de Podpoint app bevestigen om door te kunnen laden, dat kan ook zonder dat je tegoed hebt. Als je niet bevestigt dan stopt idd het laden na 15 minuten.

Maar jij zegt dus dat de betaalde Podpoint palen ook de eerste 15 minuten gratis laden, begrijp ik dat goed?

Wat nog wel een uitdaging kan zijn is het laden stoppen, bij de specifieke paal waar ik laad kan dat niet op de paal zelf en ook niet in de Podpoint app. Mijn auto heeft geen 'stop laden' knop, wel in de Kia app maar wanneer ik dat probeerde kreeg ik een foutmelding, geen idee waarom. Door het gewenste laadniveau op een lager percentage in te stellen dan al aanwezig was kon ik het laden stoppen. Zorg dus, maar dat is sowieso altijd een goed idee, dat je weet hoe je laden vanuit de auto kunt stopzetten want dat was hier de enige optie
Met de Ioniq kan ik het AC laden stoppen door op de afstandsbediening op ontgrendelen te drukken, wellicht ook bij de Kia.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 21:40
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:39:
Met de Ioniq kan ik het AC laden stoppen door op de afstandsbediening op ontgrendelen te drukken, wellicht ook bij de Kia.
Wellicht offtopic maar toch uit pure nieuwsgierigheid:
Hoe doe je dat dan als je gaat laden maar je blijkt iets vergeten te zijn uit de auto? Dan stopt het laden. Of ontgrendel je dan met de sleutel ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Zjanzjak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:50:
[...]

Hoe doe je dat dan als je gaat laden maar je blijkt iets vergeten te zijn uit de auto? Dan stopt het laden. Of ontgrendel je dan met de sleutel ofzo?
Heel eenvoudig, met het knopje op de deurgreep. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Zjanzjak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:50:
[...]

Als je ontgrendelt met sleutel of deur dan stopt het laden. Maar het stopt voor slechts 20 secondes of zo. Zolang heb je de tijd om de stekker er uit te halen. Als je de stekker er niet uit haalt gaat het laden daarna vanzelf weer verder.
Werkt zo op mijn ioniq5. Zal op Kia waarschijnlijk hetzelfde zijn omdat die veel gemeen hebben. Andere auto’s weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:39:
[...]

Dat schijnt niet bij CCS laden te kunnen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
pmiddeld schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:16:
[...]

Dat schijnt niet bij CCS laden te kunnen.
Klopt, maar het ging dacht ik toch om AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Er stond hier toch pas een lijst met geschikte oplaadstations met bakkerij voor lange Europese ritten? Ik kan die lijst niet meer vinden en ik wil hem opslaan in mijn computer.

Ik zoek op ARAL en bakkerij/bakker, en kom het toch niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 23:06

Harrie van Til

Doe maar blauw

DDDikkiedik schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:03:
Er stond hier toch pas een lijst met geschikte oplaadstations met bakkerij voor lange Europese ritten? Ik kan die lijst niet meer vinden en ik wil hem opslaan in mijn computer.

Bäcker?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
DDDikkiedik schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:03:

Je zoekt op de verkeerde plaats, hoevenpe in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
@ASW1 ,
Kleine update van mijn trip in engeland.
Op stap gegaan met intense mobilize abonnement.
Vrijdagavond op de boot in Rotterdam
Zaterdagochtend aangekomen in Hull
Eerste keer laden bij Ionity, leeds
Yess… ik kom met enige regelmaat in Engeland en dit is de eerste keer dat het is gelukt om voor 0.43pond/kWh te laden.
Zowel AC als DC was me vorige keren niet onder de 0.80pond/kWh gelukt.

Bij aankomst waren 6 van de 6 laadpunten bezet. Op de navigatie kan ik de bezetting zien en tot 10 minuten voor aankomst was er 1 vrij.
Eerst koffie gezet met de V2L van onze ioniq5 op het Nespresso apparaat. 5 minuten later, toen de koffie net klaar was, kwamen 2 laadpunten vrij.
De mobilize pas deed het de eerste keer niet maar de tweede keer wel. Al gauw a kwam er nog een auto op het resterende laadpunt. Helaas…. Met alle 6 palen bezet was de laadsnelheid van deze 350kW palen beperkt tot 74kW.
Toe er 2 palen vrij kwamen liep dat op tot 140kW maar die pret was bij de volgende klant snel over.

Anyway… na 40 minuten inclusief verse koffie weer op stap. Het tragere laden heeft 15 minuten extra gekost. Geen big deal.
Ik zit nu in Altrincham nabij Manchester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Stefannn schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:05:
Eerst koffie gezet met de V2L van onze ioniq5 op het Nespresso apparaat.
Ik zit te kijken naar deze adapters, vaak kan je ze kopen tegelijk met aankoop auto (Renault 5 bijv.) maar ze zijn dan wel aan de prijs. Had jij deze via de dealer, of gewoon los ergens op het internet gekocht?
Ben benieuwd naar de prijs (en eventueel waar je 'em gekocht heb ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Zjanzjak schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:32:
[...]

Ik zit te kijken naar deze adapters, vaak kan je ze kopen tegelijk met aankoop auto (Renault 5 bijv.) maar ze zijn dan wel aan de prijs. Had jij deze via de dealer, of gewoon los ergens op het internet gekocht?
Bij de eerste ioniq5 en ev6 werd deze gratis meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
[...]

Zat bij de auto.
Je kan ze ook zelf maken, het is vrij simpel als je electronica hobbyist bent.
Maar… je auto moet er wel geschikt voor zijn. De V2L is in prince iets “dat de auto doet” de stekker heeft wel een normaal stopcontact maar “voegt de V2L functie niet toe” dat moet de auto zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
HansAuutB schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:31:
Bij de eerste ioniq5 en ev6 werd deze gratis meegeleverd.
Da's mazzel. :*)
Stefannn schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:14:
.Je kan ze ook zelf maken, het is vrij simpel als je electronica hobbyist bent.
Maar… je auto moet er wel geschikt voor zijn. De V2L is in prince iets “dat de auto doet” de stekker heeft wel een normaal stopcontact maar “voegt de V2L functie niet toe” dat moet de auto zelf doen.
Ik ben geen hobbyist en ook nog eens gezegend met 2 linkerhanden. :P
Heb de Alpine A290 op het oog en die auto is er (net als zijn broertje, de nieuwe elektrische Renault 5) dus voor geschikt, alleen rekent Renault/Alpine 200 euro voor een V2L-adapter dus was benieuwd.
Want de gedachte om op een tripje een Nespresso apparaat aan te sluiten klinkt als muziek in mijn oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Zo’n 12V naar 230 V omvormer is van een goed merk zoals Victron te koop vanaf zo’n €100. De prijs loopt snel op, afhankelijk van het vermogen. Vermogen wordt beperkt door de lader van de hoog volt accu naar je 12V accu in je auto…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
Zjanzjak schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:45:

[...]

Ik ben geen hobbyist en ook nog eens gezegend met 2 linkerhanden. :P
Heb de Alpine A290 op het oog en die auto is er (net als zijn broertje, de nieuwe elektrische Renault 5) dus voor geschikt, alleen rekent Renault/Alpine 200 euro voor een V2L-adapter dus was benieuwd.
Want de gedachte om op een tripje een Nespresso apparaat aan te sluiten klinkt als muziek in mijn oren.
Hij is 200 bij Renault. Is geen buitensporig hoge prijs afaik. Weet ook ff niet of die dingen universeel zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 29-12-2024 22:49 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
Inspired schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:47:
[...]

Hij is 200 bij Renault. Is geen buitensporig hoge prijs afaik. Weet ook ff niet of die dingen universeel zijn?
Misschien in een ander topic dit bespreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:47:
Nope. Zijn niet universeel. Is niet extreem hoge prijs, zelf maken kost waarschijnlijk ook al 100.
jdbiggelaa schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:47:
Zo’n 12V naar 230 V omvormer is van een goed merk zoals Victron te koop vanaf zo’n €100. De prijs loopt snel op, afhankelijk van het vermogen. Vermogen wordt beperkt door de lader van de hoog volt accu naar je 12V accu in je auto…
Dat is 100watt 12v naar 230. Dit gaat over 3600watt vanuit de de grote batterij.
Twardt schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:58:
Misschien in een ander topic dit bespreken?
Yep.. laatste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-09 19:39
[...]

Dat is 100watt 12v naar 230. Dit gaat over 3600watt vanuit de de grote batterij.

Dat klopt niet lijkt me. Om 100 W te leveren is ook 100 W uit de grote accu nodig, of ietsje meer i.v.m. energieverlies. Want waar zou anders dat vermogen van 3600 minus 100 = 3500 W bliven denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm9XQ640PKsoh23vTFQtLRJ9D_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/psWopaFNV4isEnoA6BGMiLLy.png?f=fotoalbum_large

De UK trip gaat prima tot zo ver.
Gisteren van Chelmsford naar Sheffield gereden, 's avonds de auto bij Sainsbury's aan de lader gehangen en vanochtend weer opgehaald. Er stonden genoeg andere auto's van locals te laden om het aan te durven de auto daar in de nacht te laten staan. De lader gaf 4,9 kW wat prima timing was qua ophaaltijd, 's ochtends waren alle 6 plekken bezet.
Zoals hier boven te zien nu in totaal 131 kWh geladen voor £0.00 terwijl ik vantevoren dacht dat het een dure vakantie ging worden qua laden.
Eind van de week weer terug met de ferry, zal nog 1x de auto volladen voor vertrek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rwLs6t6cYDt3OM8e6TDrSfrbDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/645BPkoD5L7pfoAmrVisCTUs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
HouterBend schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:49:
[...]

Dat klopt niet lijkt me. Om 100 W te leveren is ook 100 W uit de grote accu nodig, of ietsje meer i.v.m. energieverlies. Want waar zou anders dat vermogen van 3600 minus 100 = 3500 W bliven denk je?
Helaas.. dat is wel erg niet hoe het werkt..
Omvormer 12v naar 230v gaat niet werken want die zijn 100watt en een Nespresso heeft 1200 tot 1400watt nodig.
Die 12 volt komt uit de “electronica en start accu”. Klopt dat die met enige regelmaat wordt bijgeladen uit de grote accu. Maar dan kan die nog steeds geen Nespresso voeden.

V2L gaat met de ingebouwde omvormer die voor opladen wordt gebruikt. Opladen gaat met 3fasen op 11.8kwatt. V2L gaat op 1 fase en derhalve op1/3 daarvan = 3600watt.

De adapter heeft nauwelijks iets intelligents. Alleen een “verloopstekker” naar een gewone stekker en een schakelaar aan 1 van de control pennen waarmee de auto weet dat hij moet leveren in plaats van laden.
Daar is niet echt een internationale standaard voor dus daarom zijn die adapters niet universeel.

Maar goed… het is off topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:07:
[Afbeelding]

De UK trip gaat prima tot zo ver.
Gisteren van Chelmsford naar Sheffield gereden, 's avonds de auto bij Sainsbury's aan de lader gehangen en vanochtend weer opgehaald. Er stonden genoeg andere auto's van locals te laden om het aan te durven de auto daar in de nacht te laten staan. De lader gaf 4,9 kW wat prima timing was qua ophaaltijd, 's ochtends waren alle 6 plekken bezet.
Zoals hier boven te zien nu in totaal 131 kWh geladen voor £0.00 terwijl ik vantevoren dacht dat het een dure vakantie ging worden qua laden.
Eind van de week weer terug met de ferry, zal nog 1x de auto volladen voor vertrek.

[Afbeelding]
Very cool!!!

Mijn auto hangt nu aan pod point bij de tesco voor 0.43pond. Dank voor de goede tip. Ik had die bij vorige trips al gezien maar had geen zin in het aanmelden. Deze trip probeer ik 50% goedkoper te zijn dan vorige trips. Lukt ook goed.

Maarrrrrr…. Nog geen enkele gratis gevonden!!! Dat is wel stoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Stefannn schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:21:
[...]

Maar goed… het is off topic..
:>

De discussie omtrent laders en V2L hoort hier niet; er zijn genoeg andere plekken om die discussie wel (ontopic) te voeren :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Deze week zijn we op wintersport in de Franse Alpen. Het is heerlijk weer en we genieten volop. De heenreis was alleen niet echt genieten. Door de geweldige omstandigheden was het erg druk. Meerdere laadpaal files gehad helaas en ook een keer enorm lopen klooien met een e-Videa lader waar ik niet zomaar kon laden. Ik denk dat ik de terugweg vooral Tesla laders ga gebruiken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
@ASW1 en anderen,
Nou… thuis.
UK trip prima gegaan.
Op terugweg van Manchester naar Nederland nog bij Ionity milton Keynes geladen en in België bij Ionity Veurne.
Milton Keynes deed 140kW, Veurne deed 220kW.

Mijn dochter woont er en ik kom er met regelmaat. Mijn conclusies:
- Engeland liep anderhalf jaar geleden “een beetje achter” kwa laad structuur, toen was het best zoeken naar laadpalen boven de 50kW.
- dat is nu echt wel opgelost, je vindt voldoende snelladers met 150kW of meer.
- of je die snelheid altijd haalt is de vraag, de Milton Keynes Ionity paal deed “maar” 140kW terwijl we de enige waren en de paal als 350kW paal in de app stond. De leeds Ionity paal van zaterdag deed 73kW toen alle 6 palen bezet waren. Hij ging naar 140kW toen er 2 palen vrij waren.
- DC kan je overal met credit kaart betalen. Dat is alleen erg prijzig. 0.80pond per kWh of meer.
- AC palen zijn er ook maar vrij ondoorzichtig kwa betalen.
- veel palen staan niet in de gebruikelijke apps, google maps laat er vaak meer zien.
- de “pod point” app is wel heel handig. Het is “prepaid” dus je koppelt geen creditcard maar moet er eerst een tegoed op zetten. Het is me gelukt om tot 100% te laden en het tegoed precies op te maken door de benodigde lading precies uit te rekenen [ (100 - “% actuele stand”) x “kWh accu specificatie” x 1.1 /100 ]. Sterker… curieus genoeg staat mijn credit nu op -0.07pond.
- ik heb geen gratis pod points gevonden zoals @ASW1 maar op een podpoint op loopafstand 7 uur met 7kW geladen voor 0.44pond/kWh.
- Ionity in uk met mobilize pas met intense abonnement ook 0.43pond/kWh. Ik vind pas gebruiken ook veel handiger als app. Daar is al meer over geschreven en die discussie hoeft van mij niet opnieuw. Persoonlijk vind ik het gewoon erg handig. 1x tappen en hij begint te laden.
- Ionity in België met mobilize pas 0.39euro/kWh

Alles bij elkaar: goed gelukt om in plaats van zoals vorige Uk trips bijna een euro per kWh te betalen het voor de helft te halen.
Op heenweg bij leeds was de stop 45min in plaats van 20 door de lagere laadsnelheid.
Op terugweg waren de stops 20minuten.

Alles bij elkaar kom ik met deze (en eerdere) trip tot de conclusie dat electrisch rijden 20 a 30 minuten per 10 uur langer duurt dan met benzine. Dat is dan wel gebaseerd op rijden met 1 bestuurder (die dus met benzine ook elke 2 a 3 uur moet pauzeren) en een auto die 220kW kan laden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hier ook terug van een weekje road trip met de Taycan - totaal 3.000 km: Denemarken > Noorwegen > Zweden > Denemarken. Vanuit NL uiteraard.

Enige wat ik kan melden is dat er weinig te melden is van toegevoegde waarde voor dit topic. On the go en zorgeloos geladen, niets vooraf gepland dit keer. Kan echt prima als je die kant op gaat.

Vandaag wel gemerkt dat windkracht 5 vol tegen er aardig inhakt voor het verbruik: 29.8kWh / 100km met een kruissnelheid van 110-130.

Heerlijke trip. Maar moet wel aan de poets van t weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8mfiBecl2dPzvoVweyuILyISRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS6kpycdHjc51GZNOH8ByEuW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrIq4K4Zh6k0cemy2MuQPEo6h9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fgR9MtuWrYaA3qJAdv5CpAq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jB9NALRl9l8A9aWqClbQolik5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnroCdK1R2qX1rN9qCaZdD5J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door VidaR-9 op 01-01-2025 19:29 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:21:
Hier ook terug van een weekje road trip met de Taycan - totaal 3.000 km: Denemarken > Noorwegen > Zweden > Denemarken. Vanuit NL uiteraard.

Enige wat ik kan melden is dat er weinig te melden is van toegevoegde waarde voor dit topic. On the go en zorgeloos geladen, niets vooraf gepland dit keer. Kan echt prima als je die kant op gaat.

Vandaag wel gemerkt dat windkracht 5 vol tegen er aardig inhakt voor het verbruik: 29.8kWh / 100km met een kruissnelheid van 110-130.

Heerlijke trip. Maar moet wel aan de poets van t weekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf!
Dergelijke trip ben ik ook van plan dit voorjaar.

Kan je er nog wat meer van vertellen?……

Op de foto’s zie ik allemaal Ionity. Die ken ik
- veel moeten wachten?
- kreeg je goede laadsnelheid?
- zijn er daarvan eigenlijk genoeg? (Al kan ik dat in de app zelf wel zien)

Daarnaast….
- heb je behalve Ionity nog andere providers gebruikt?
- aanraders? Kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:34:
[...]

Gaaf!
Dergelijke trip ben ik ook van plan dit voorjaar.

Kan je er nog wat meer van vertellen?……

Op de foto’s zie ik allemaal Ionity. Die ken ik
- veel moeten wachten?
- kreeg je goede laadsnelheid?
- zijn er daarvan eigenlijk genoeg? (Al kan ik dat in de app zelf wel zien)

Daarnaast….
- heb je behalve Ionity nog andere providers gebruikt?
- aanraders? Kosten?
Sure.

We hebben nooit hoeven wachten. Een keer was Ionity Dammer Berger Ost vol, toen doorgereden om te laden bij EnBW Holtdorf, maar ook daar waren alle 14 stalls vol + 2 wachtende auto's. Ernaast zit echter ook een Tesla SuC waar wel plek was. Daar toen maar geladen, echter haal ik daar met de Taycan slechts ongeveer de helft van de laadsnelheid. Was geen issue omdat het ook lunchtijd was, dus we toch even stonden.

Ik heb een voorkeur voor Ionity ivm de kosten via mijn Porsche laadpas, maar ik maak er ook weer geen noodzaak van. Ionity heeft soms namelijk maar 4 stalls, die locaties sla ik liever over. Ook bij sommige andere providers kan ik met die pas goedkoper laden. Dus ook geladen bij Cirkle K, Fastned en Uno X - allemaal net zo prima (met credit card of laadpas). Zelf zoek ik altijd 300kW laders ivm de laadsnelheid van de Taycan, maar ook daardoor eigenlijk geen beperkingen gehad.

Vooral in Denemarken en Noorwegen aardig wat locaties waar meerdere aanbieders zitten.

Grootste irritatiepunt van de reis was niet het laden, maar het parkeren, Zowel in Denemarken als Noorwegen soms omslachtige systemen met cameraherkenning waarna je na het verlaten binnen 48u via een website moet betalen (wat vervolgens niet werkt).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor het ritje naar oostenrijk vermoed ik dat ik dit jaar voor een ENBW abbo ga, aangezien tesla in .de nog best duur is, en in oostenrijk op een per-minuut prijs zit. Ionity ook nog even overwogen, maar die hebben niet zoveel laadplekken op de route als tesla/enbw, en in oostenrijk zelf niets in de buurt.
TIWAG nog even als backup-optie in het dorpje zelf (36ct AC). Mensen nog andere suggesties voor een betaalbaar ritje van 2x 1000km (kia e-niro 64kwh)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Twee weken geleden op en neer geweest naar Disneyland met de MY RWD (BYD LFP accupakket).

Dit was mijn testje om niet via de Tesla planner te navigeren maar handmatig laadstops toe te voegen en v.t.v. te plannen met ABRP.
Het grote voordeel voor mij is dat ik dan de laadpas van de zaak kan gebruiken, ander heeft het op dit traject wat mij betreft geen voordeel t.o.v. de Tesla SuCs. Wil je met je Tesla gewoon zonder planning willen vertrekken en goedkoop laden bij goede faciliteiten, gebruik gewoon de Tesla Trip planner op dit traject.

Door omstandigheden met 48% vertrokken uit Utrecht dat was ff balen, maar ook geen ramp.
Het waaide hard met wind tegen en het hoosde van de regen, verbuik lag rond de 224wh/km.

Eerste stop Hazeldonk Fastned. Het laden begon lekker met de gebruikelijke 176KW, tot er 2 b00mers met een Hyundai aan mijn stall gingen hangen terwijl er nog 2 100% vrij waren. Hier kan ik echt niet bij met m'n verstand. Maargoed ik had genoeg voor m'n volgende stop.

Volgende stop was Allego Kortrijk, net voor de grens met Frankrijk. Dit is echt een ranzige truckstop. Vieze toiletten ook. Wel een drive thru station dus deze ga ik komende zomer met de vouwwagen wel gebruiken.

3e stop was Fastned Aire de Vemars Ouest.
Hele nette stopplek en mooi Fastned station.
Hier heb je 1 dikke Alpitronic per parkeerplek (wel achteruit insteken, geen drive thru)
Hier krijg je dus altijd je piekvermogen denk ik :)

De terugweg:

Bij Disneyland heb je bij de hotels veel laadmogelijkheden. Ook zijn de andere EV rijders best solidair: vol = weghalen. En het laden is 100% inbegrepen! Dus "gratis een volle tank" energie nucléaire :P

De terugweg dus met 100% vertrokken.
1e stop was Fastned Aire de Wancourt Est.
Wederom weer top geregeld, echter zijn de faciliteiten niet top. Een carrefour met kleffe broodjes en toiletten zonder bril (Vive la France, waarom willen die gasten op een ondergezeken porseleinen pot zitten? 8)7 )

2e stop was Fastned Brecht, hier is een kleine fastned shop. Dit is helemaal nieuw en erg netjes. Bij beide stops max vermogen. Terugweg totaal 28 minuten geladen, gaat nergens over :P

Met een beetje file bij CDG er 5 uur en 50 minuten over gedaan incl stops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adaNbtAcM0gN7gwpQ6cqEMAZ2Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvByfHPT9wV8VtuY07Hlqq81.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Dani86 op 02-01-2025 13:40 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

markjanssen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:13:
Voor het ritje naar oostenrijk vermoed ik dat ik dit jaar voor een ENBW abbo ga, aangezien tesla in .de nog best duur is, en in oostenrijk op een per-minuut prijs zit. Ionity ook nog even overwogen, maar die hebben niet zoveel laadplekken op de route als tesla/enbw, en in oostenrijk zelf niets in de buurt.
TIWAG nog even als backup-optie in het dorpje zelf (36ct AC). Mensen nog andere suggesties voor een betaalbaar ritje van 2x 1000km (kia e-niro 64kwh)?
Mijn ervaringen met ENBW zijn wisselend. Ik trof meerdere defecte palen vorig jaar in mei. Mijn laatste trip naar Praag in december was het echter prima. Als ze het doen is de snelheid echter goed.

@Dani86 ik zit naar jouw plaatje te kijken, ben jij tevreden over dat soort snelheden bij Fastned of kan jouw wagen niet sneller laden?

Mijn laatste 3 laadbeurten bij Fastned in NL en Duitsland vielen me ook tegen. Was telkens ook redelijk druk, dus daarom waarschijnlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Azqi op 02-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Azqi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:43:
[...]

@Dani86 ik zit naar jouw plaatje te kijken, ben jij tevreden over dat soort snelheden bij Fastned of kan jouw wagen niet sneller laden?
https://www.anwb.nl/auto/...den/tesla-model-y-opladen

(rond de 170kW is normaal/maximaal voor een RWD).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
markjanssen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:13:
Voor welk abbonement bij enbw ga je? Ik ben december twee keer naar Oostenrijk gereden en maar twee keer bij een andere aanbieder dan Ionity gestaan. Een keer omdat ik volgende Ionity net niet haalde en een keer in Oostenrijk omdat ik daar meer reed dan gepland en dus even bij een Tesla laadstation gestaan. Dichtsbijzijnde Ionity was net wat verder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31DEfwCTrNFzscLPSRr5j8ttBts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxAzcEcs63gyHcuyfif71by7.png?f=fotoalbum_large
Genoeg Ionity op de route en als je nog tijd hebt om Mobilize pas aan te vragen, laad je voor 5 euro zowel in Duitsland en Oostenrijk voor 39 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
@markjanssen ik ben dit najaar met een E-208 naar Merano (it) geweest en had een Ionity en Tesla abo genomen. Ik heb op de heen en terugreis één laadstop bij Tesla gestaan, en de rest bij Ionity. In Merano heb ik één keer bij een Italiaanse aanbieder DC geladen omdat de dichtsbijzijnde Ionity/Tesla op 45min rijden was (enkele reis). En ik heb een keer AC geladen bij het hotel. Als ik weer een keer die kant op zou gaan zou ik weer zo doen, dus Ionity abo, en misschien een Tesla abo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Azqi schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Mijn ervaringen met ENBW zijn wisselend. Ik trof meerdere defecte palen vorig jaar in mei. Mijn laatste trip naar Praag in december was het echter prima. Als ze het doen is de snelheid echter goed.

Mijn laatste 3 laadbeurten bij Fastned in NL en Duitsland vielen me ook tegen. Was telkens ook redelijk druk, dus daarom waarschijnlijk.
Mijn auto kan tot 176KW max. Dit houdt hij wel lang vol. Bij Fastned haal ik vaak maximaal vermogen. Als het druk is gaat het wel snel omlaag. In Nederland gebruik ik 99% Fastned, als ik DC nodig heb.

En deze 20 minuten waren omdat het hele gezin een sanitaire stop wilde maken + broodjes halen ;)

Meestal is de auto eerder klaar dan de kids en papa & mama.

Hieronder bijv van rond de 18% bij 49% nog steeds de max van 176, ook bij Fastned.

Wat echt bagger is, zijn de Shell Recharge laadpalen. Ze hebben ook wel Alpitronic laadpalen maar ook die vage dingen die eruit zien als iets uit een jaren 90 SciFi B-film.

Voor mijn werk als travelling salesman is de laadperformance van de RWD zat hoor :) Meestal laad ik van 15 naar 60 ofzo, dit is voor de RWD de snelste tactiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNOeW5Q7taMCfGJD8mj35x8GBis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNfji3nWwHMWHvtpK6SgrLG4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Dani86 op 02-01-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Dani86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Mijn auto kan tot 176KW max. Dit houdt hij wel lang vol. Bij Fastned haal ik vaak maximaal vermogen. Als het druk is gaat het wel snel omlaag. In Nederland gebruik ik 99% Fastned, als ik DC nodig heb.

En deze 20 minuten waren omdat het hele gezin een sanitaire stop wilde maken + broodjes halen ;)

Meestal is de auto eerder klaar dan de kids en papa & mama.

Hieronder bijv van rond de 18% bij 49% nog steeds de max van 176, ook bij Fastned.

Wat echt bagger is, zijn de Shell Recharge laadpalen. Ze hebben ook wel Alpitronic laadpalen maar ook die vage dingen die eruit zien als iets uit een jaren 90 SciFi B-film.

Voor mijn werk als travelling salesman is de laadperformance van de RWD zat hoor :) Meestal laad ik van 15 naar 60 ofzo, dit is voor de RWD de snelste tactiek.

[Afbeelding]
Met een Tesla 99% bij Fastned laden. Dat begrijp ik (kostentechnisch) niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

HansAuutB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Met een Tesla 99% bij Fastned laden. Dat begrijp ik (kostentechnisch) niet.
Kosten technisch niet. Zeg 90% van het laden doe ik thuis. Als het nodig is bij de klant tijdens meetings. En wanneer het nodig is DC en dat is zeldzaam. En dan prefereer ik Fastned.

Onderweg is Fastned het makkelijkst. Ieder tankstation langs de rijksweg heeft wel een Fastned, plannen is gewoon niet nodig.

Het gaat om een paar tientjes per maand, deze auto rijdt voor de zaak al zo relatief goedkoop, dat het niet spannend is. Dan wil m'n baas liever dat je geen gezeik hebt. Bij Tesla moet ik toch weer mijn persoonlijke credit card gebruiken, het bonnetje declareren. BTW administratie etc.etc.

Nu weer ontopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jouwheld schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Voor welk abbonement bij enbw ga je? Ik ben december twee keer naar Oostenrijk gereden en maar twee keer bij een andere aanbieder dan Ionity gestaan.
2 jaar terug met EnBW geweest met het 39ct abbo (18,- eenmalig). Even rekenen op 400kwh, scheelt het 25,- op de retour rit. Vorig jaar tesla gedaan, het 3 jaar terug fastned. Fastned had toen nog wel te weinig laders in het zuiden van duitsland, en niets in oostenrijk. Tesla had een betere verdeling. EnBW beviel alleen beter qua locaties, vaak gewoon bij de tankstations aan de autobahn, maar ook in winkelcentra, wat mooi uitkwam met wat eten/drinken.

Ionity zie ik dan meer op de lijn van Fastned, beperkte lokaties, wel snel laden, maar mijn e-niro komt toch niet boven de 75kw uit, en dan liever een netwerk met zo veel mogelijk lokaties, zodat ik lekker tot <5% kan doorrijden. Heb de vorige keren eigenlijk nooit gehad dat het vol was op de plekken waar ik ging laden, eerder dat ik de enige auto daar was.

Het aanbod aan lokaties (100kw+, 4+ stalls) is absurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3ig8mx7xgIViX_FrZjrnvKyfqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gSpES3Kjo7V6Fmn1BerCr43C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door markjanssen op 03-01-2025 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-09 21:59
Ik blijf het zonde vinden dat MTC in combinatie met Tesla niet werkt. Zou voor de concurrentie naar het tarief van Fastned helemaal niet zo verkeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@B R M als je het over MTC hebt, dan praat je denk ik over een leaseauto? Mijn Tesla leaseauto via Leaseplan/Ayvens kan ik gewoon bij de SuC laden en de kosten gaan automatisch naar de Ayvens. Kan dat niet bij jou?

Meer on topic: met de prive EV (Kia EV6) ben ik net weer terug uit zuid Frankrijk. Het viel me op dat er op de route Lille - Toulouse tegenwoordig duidelijk meer Ionity’s zijn dan een tijdje terug. Daarom uitsluitend bij Ionity geladen met een Ionity Passport Power abonnement. Dat ging net als de vorige keer in Dld probleemloos en laden ging (met pre-conditionering) lekker snel.

Op één plek drukte gehad waardoor we enkele minuten moesten wachten totdat we konden laden. Wel expres rustige dagen gekozen om te rijden: tijdens de Kerst en op nieuwjaarsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-09 21:59
@Franciesco correct

Ik heb een MTC/Shell recharge pas bij mijn leaseauto (geen Tesla). MTC kun je niet instellen als betaalmiddel in de Tesla app. Ik kan er wel laden maar moet dat dan vervolgens eerst zelf betalen en dan declareren. Daar heb ik geen zin in. Daarom maar Fastned wat bijna dubbel zo duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Dani86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:33:

1e stop was Fastned Aire de Wancourt Est.
Wederom weer top geregeld, echter zijn de faciliteiten niet top. Een carrefour met kleffe broodjes en toiletten zonder bril (Vive la France, waarom willen die gasten op een ondergezeken porseleinen pot zitten? 8)7 )
Tip: iets eerder stoppen op de Aire de Coeur de Hauts de France. Daar zit een Paul (bakkersketen), uitstekend eten. Verder nog een restaurant dat ik nooit heb geprobeerd en een McDonald's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Inmiddels weer terug van ons UK tripje,
in totaal 169 kWh opgehaald bij de gratis Podpoint laders in Chelmsford en Sheffield, geen cent aan laden uitgegeven deze vakantie. Ben benieuwd hoe lang die situatie nog blijft bestaan, ik denk niet lang meer.
3x de auto overnacht bij Tesco/Sainsbury's laten staan, dit lijkt geen probleem te zijn ondanks dat je op een priveterrein staat waar je eigenlijk maar 3 uur mag staan en alleen tijdens openingstijden.

Het was stomtoevallig was dat er in beide plaatsen gratis laders waren op loopafstand, dit is zeker niet representatief voor de UK.
Laden in de UK is meestal duur, en er zijn best wat laders maar ze zijn soms lastig te vinden; elke app die ik probeerde liet weer wat andere laders zien, geen enkele app laat de meerderheid van alle aanwezige laders zien en prijzen zie je meestal alleen in de specifieke app van de aanbieder.
Op google maps kun je wel veel laders vinden, wat handig kan zijn wanneer je iets op een specifieke locatie zoekt. Meestal staat de aanbieder er ook bij en kun/moet je dan een app installeren om te zien wat het is en hoeveel het kost.

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 03-01-2025 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
ASW1 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:40:
Inmiddels weer terug van ons UK tripje,
in totaal 169 kWh opgehaald bij de gratis Podpoint laders in Chelmsford en Sheffield, geen cent aan laden uitgegeven deze vakantie. Ben benieuwd hoe lang die situatie nog blijft bestaan, ik denk niet lang meer.
3x de auto overnacht bij Tesco/Sainsbury's laten staan, dit lijkt geen probleem te zijn ondanks dat je op een priveterrein staat waar je eigenlijk maar 3 uur mag staan en alleen tijdens openingstijden.

Het was stomtoevallig was dat er in beide plaatsen gratis laders waren op loopafstand, dit is zeker niet representatief voor de UK.
Laden in de UK is meestal duur, en er zijn best wat laders maar ze zijn soms lastig te vinden; elke app die ik probeerde liet weer wat andere laders zien, geen enkele app laat de meerderheid van alle aanwezige laders zien en prijzen zie je meestal alleen in de specifieke app van de aanbieder.
Op google maps kun je wel veel laders vinden, wat handig kan zijn wanneer je iets op een specifieke locatie zoekt. Meestal staat de aanbieder er ook bij en kun/moet je dan een app installeren om te zien wat het is en hoeveel het kost.
Wij zijn ook onlangs naar de UK gegaan. We zijn naar Londen en omstreken gegaan, wij rijden in de KIA EV9. We rijden al een paar jaar electrisch en ook langere ritten.

Vanuit NL met 100% vertrokken en ik wilde bij Fastned Jabbeke laden, maar deze was continue bezet en daarom vervolgens doorgereden naar Fastned Oostende 10min verderop, die was helemaal leeg. Je moet dan wel 2min voorbij de afslag richting Calais rijden en daarna weer terug - maar die 2 min is verwaarloosbaar.

Vervolgens ook kort geladen bij de tunnel in Calais, dit zijn snelladers maar wij haalde ongeveer 60KWH. Daarna konden we met ongeveer 80% weer op weg.

Ik merkte dat je in de UK inderdaad beter moet zoeken naar laadpalen of snelladers en het iets beter plannen dan in bijv. Duitsland/Italie. Zo wilde wij bij Fastned in st. Albans laden, maar dat was een onmogelijke opgave. Omdat deze laders bij Aldi geplaatst zijn, zijn ze praktisch de hele dag vol en mensen gaan rustig een uur laden. Vervolgens zijn we 20min verder gereden naar een Shell snellader die prima werkte.

Ook vonden we toevallig een 7kwh lader in een parkeergarage in Cambridge - hier stonden we een paar uur te laden. Niet super snel, maar alle mogelijkheden om even bij te laden heb ik maar gepakt.

Op de terugweg wederom geladen bij de tunnel in Folkestone. Dit ging prima, het was wel druk maar nog plek genoeg. Laden ging ook redelijk snel met ongeveer 160KW.

Vervolgens nog een keer kort laden bij Fastned Streepland. Het idee was om bij Fastned Hazeldonk te laden, maar deze was ook vol, terwijl Streepland leeg was. Blijf het apart vinden dat mensen in de rij gaan staan om te laden terwijl er verderop genoeg plek is (tenzij het echt niet anders kan natuurlijk).

Al met al een positieve ervaring, maar ik merk wel dat het drukker begint te worden bij snelladers langs de weg.

[ Voor 4% gewijzigd door F1dude op 04-01-2025 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

B R M schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:13:
@Franciesco correct

Ik heb een MTC/Shell recharge pas bij mijn leaseauto (geen Tesla). MTC kun je niet instellen als betaalmiddel in de Tesla app. Ik kan er wel laden maar moet dat dan vervolgens eerst zelf betalen en dan declareren. Daar heb ik geen zin in. Daarom maar Fastned wat bijna dubbel zo duur is.
Same here en precies dat. Daarbij speelt voor mij de dekking van Fastned en autocharge wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

F1dude schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Wij zijn ook onlangs naar de UK gegaan. We zijn naar Londen en omstreken gegaan, wij rijden in de KIA EV9. We rijden al een paar jaar electrisch en ook langere ritten.

Vanuit NL met 100% vertrokken en ik wilde bij Fastned Jabbeke laden, maar deze was continue bezet en daarom vervolgens doorgereden naar Fastned Oostende 10min verderop, die was helemaal leeg. Je moet dan wel 2min voorbij de afslag richting Calais rijden en daarna weer terug - maar die 2 min is verwaarloosbaar.

Vervolgens ook kort geladen bij de tunnel in Calais, dit zijn snelladers maar wij haalde ongeveer 60KWH. Daarna konden we met ongeveer 80% weer op weg.

Ik merkte dat je in de UK inderdaad beter moet zoeken naar laadpalen of snelladers en het iets beter plannen dan in bijv. Duitsland/Italie. Zo wilde wij bij Fastned in st. Albans laden, maar dat was een onmogelijke opgave. Omdat deze laders bij Aldi geplaatst zijn, zijn ze praktisch de hele dag vol en mensen gaan rustig een uur laden. Vervolgens zijn we 20min verder gereden naar een Shell snellader die prima werkte.

Ook vonden we toevallig een 7kwh lader in een parkeergarage in Cambridge - hier stonden we een paar uur te laden. Niet super snel, maar alle mogelijkheden om even bij te laden heb ik maar gepakt.

Op de terugweg wederom geladen bij de tunnel in Folkestone. Dit ging prima, het was wel druk maar nog plek genoeg. Laden ging ook redelijk snel met ongeveer 160KW.

Vervolgens nog een keer kort laden bij Fastned Streepland. Het idee was om bij Fastned Hazeldonk te laden, maar deze was ook vol, terwijl Streepland leeg was. Blijf het apart vinden dat mensen in de rij gaan staan om te laden terwijl er verderop genoeg plek is (tenzij het echt niet anders kan natuurlijk).

Al met al een positieve ervaring, maar ik merk wel dat het drukker begint te worden bij snelladers langs de weg.
Interessant die UK ervaringen. Het lijkt me nog niet al te best daar. Wil binnenkort ns een city trip Londen maken.

Voor wat betreft de drukte bij DC stations is denk ik ook dat het vakantieperiode was en de kou.

Het valt mij ook op dat de ene locatie vol is en de andere geen levende ziel is.

Vlak trouwens in België Electra en Allego niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:43
Voor UK volg ik dit informatieve en vermakelijke YouTube kanaal.

https://youtube.com/@davetakesiton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Dani86 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Interessant die UK ervaringen. Het lijkt me nog niet al te best daar. Wil binnenkort ns een city trip Londen maken.

Voor wat betreft de drukte bij DC stations is denk ik ook dat het vakantieperiode was en de kou.

Het valt mij ook op dat de ene locatie vol is en de andere geen levende ziel is.

DC UK is wel ok hoor.
Alleen duur. Vrijwel overal 0.8pond/kWh.
Veel palen vind je niet op de apps die je hebt en die apps en pasjes (zoals anwb) werken dan ook niet.
Op Google maps vind je ze wel en het staat aan de afrit ook vaak aangegeven. Er zijn er echt wel genoeg nu.
Alle DC palen accepteren credit card (en dus vaak geen enkel pasje dat je hebt).
AC palen is behoorlijk lastig (maar met genoeg DC mogelijkheden makkelijk te omzeilen).
Afgelopen trip dus gelukt voor de helft van het geld (zie eerdere post) maar dat was wel uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Vergeet niet je auto tijdig aan te melden voor de ULEZ (milieuzone) als je naar London wilt rijden.
https://tfl.gov.uk/modes/...ehicles-driving-in-London

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
[...]

Met de EV? Doe jezelf een plezier neem de trein of het vliegtuig? In Londen wil je niet met je auto rond rijden voor je plezier, want parkeren is stervensduur. Verkeer is enorm druk en volgens mij moet je ook betalen voor een milieuzone ofzo? Of in ieder geval je auto registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Met de EV? Doe jezelf een plezier neem de trein of het vliegtuig? In Londen wil je niet met je auto rond rijden voor je plezier, want parkeren is stervensduur. Verkeer is enorm druk en volgens mij moet je ook betalen voor een milieuzone ofzo? Of in ieder geval je auto registreren?
Mwah ik rijd 30 tot 40Dkm per jaar, rij ook gewoon in Florence, Parijs. Es macht mir egal zoals de Oosterburen zeggen. Uit je doppen kijken en gaan.

Bedankt voor de tip vwb de milieuzone/congestion charge.

Die trein is vaak wat mee en stervensduur. Vliegtuig is ook niet zaligmakend. En als er wat is kan ik linea recta naar huis.
En uiteindelijk de minste footprint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:11
[...]

Wij zijn afgelopen Mei met de EV van Almere naar Edinburgh gereden (Eurotunnel), hebben alles met een Tesla abonnement gedaan, dat ging prima, en goedkoop.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Dani86 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Mwah ik rijd 30 tot 40Dkm per jaar, rij ook gewoon in Florence, Parijs. Es macht mir egal zoals de Oosterburen zeggen. Uit je doppen kijken en gaan.

Bedankt voor de tip vwb de milieuzone/congestion charge.

Die trein is vaak wat mee en stervensduur. Vliegtuig is ook niet zaligmakend. En als er wat is kan ik linea recta naar huis.
En uiteindelijk de minste footprint ;)
Klopt!
Voor mijn dochter in Manchester woonde woonde ze in London. We hebben alle vervoermiddelen geprobeerd (trein, vliegtuig, bus, auto-met-tunnel, auto-met-ferrie). Uiteindelijk vonden we auto-met-tunnel meestal het prettigste. Vanuit zuiden van het land is dat 6 uur deur-tot-deur. Met vliegtuig haalde ik 5 uur deur-tot-deur maar dat was veel meer stressen. De tunnel heeft een short-stay voordeel tarief als je maximaal 5 dagen gaat. Tunnel sowieso vooraf boeken, dat scheelt heel veel. Je kan 2 uur te vroeg of te laat komen en dan mag je met de eerste overtocht mee, je hoeft dus niet “te vroeg te zijn vanwege risico hem te missen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Het valt mij op dat de Tesla tarieven zo hoog zijn.
Zelfs in Frankrijk bij locatie Neuville-en-Ferrain is het met abbo nu 0,40
Ionity Mobilize Charge pass : zijn die tarieven nog steeds 29 cent voor FR en 39 cent voor BE en NL ?
Dan is dat in NL vergelijkbaar met Tesla.

Andere alternatieven voor een rit naar de BE/FR grens bij Lille ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
kevertje1977 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:31:
Het valt mij op dat de Tesla tarieven zo hoog zijn.
Zelfs in Frankrijk bij locatie Neuville-en-Ferrain is het met abbo nu 0,40
Volgens mij is die de prijs zonder abo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Neuville-en-Ferrain geeft de app nu € 0,31/€ 0,35. Dat is dus voor Teslarijders en zal ook de prijs met abonnement moeten zijn.

Dat vind ik niet erg duur. Nederland is i.h.a. goedkoop, België zit rond de 0,36/0,40 en Duitsland 0,44/0,50.

Tesla website zegt ook 0,40/0,46 voor andere elektrische voertuigen.

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 06-01-2025 09:07 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Maasluip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:04:
Neuville-en-Ferrain geeft de app nu € 0,31/€ 0,35. Dat is dus voor Teslarijders en zal ook de prijs met abonnement moeten zijn.

Dat vind ik niet erg duur. Nederland is i.h.a. goedkoop, België zit rond de 0,36/0,40 en Duitsland 0,44/0,50.

Tesla website zegt ook 0,40/0,46 voor andere elektrische voertuigen.
Dank, niet goed gekeken inderdaad. Dan gaan we toch maar weer een Tesla abbo nemen. Wel jammer dat het in Belgie altijd niet de moeite is om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:23
Dani86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:33:
Twee weken geleden op en neer geweest naar Disneyland met de MY RWD (BYD LFP accupakket).

Dit was mijn testje om niet via de Tesla planner te navigeren maar handmatig laadstops toe te voegen en v.t.v. te plannen met ABRP.
Het grote voordeel voor mij is dat ik dan de laadpas van de zaak kan gebruiken, ander heeft het op dit traject wat mij betreft geen voordeel t.o.v. de Tesla SuCs. Wil je met je Tesla gewoon zonder planning willen vertrekken en goedkoop laden bij goede faciliteiten, gebruik gewoon de Tesla Trip planner op dit traject.

Met een beetje file bij CDG er 5 uur en 50 minuten over gedaan incl stops.

[Afbeelding]
Deze Blade batterij van BYD is echt zoveel beter dan de CATL batterij in de reguliere RWD / Model Y uit Berlijn.
Ook een stuk beter dan de LR qua curve, ook al start die ruim boven de 200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
Net gesproken met mij collega' die in de Kerstvakantie in Frankrijk ging skieen met de EV voor de eerste keer.

Laadfiles bij elke laadstop van ca 1h, en diverse palen van Ionity die niet boven de 100kW geraakten.

Heb weinig van dergelijke verhalen gelezen hier. Zou de situatie in Frankrijk dan zo veel slechter zijn dan in Duitsland op weg naar Oostenrijk?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:43
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die afgelopen kerstvakantie op wintersport zijn gegaan. Ik begreep dat het vooral op vrijdag 27 erg druk was richting Oostenrijk. Ik vroeg me af wat dan de gevolgen zijn bij de laadstations.

Komend voorjaar ga ik in de voorjaarsvakantie ook naar Oostenrijk en ik maak me toch wel wat zorgen. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 10:15
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:25:
Net gesproken met mij collega' die in de Kerstvakantie in Frankrijk ging skieen met de EV voor de eerste keer.

Laadfiles bij elke laadstop van ca 1h, en diverse palen van Ionity die niet boven de 100kW geraakten.

Heb weinig van dergelijke verhalen gelezen hier. Zou de situatie in Frankrijk dan zo veel slechter zijn dan in Duitsland op weg naar Oostenrijk?
Dit klinkt als een bericht uit 2017, elke reputable navigatie tegenwoordig houdt toch wel rekening met het aantal palen en hoeveel ervan bezet zijn? (eigen ervaring:)Tesla houdt rekening met hoeveel auto's er op het moment onderweg zijn naar de supercharger. Vorig jaar naar Frankrijk geweest en de snellaaddichtheid was daar nog wel wat lager dan Duitsland, maar er was toen echt ruim genoeg genoeg (wel in de zomer, en soms een minuutje van de snelweg, dus niet bij een aire, daar was t vaak nog druk of palen in aanbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:25:
Ben benieuwd waar hij geladen heeft dan?
Ik mijd Ionity meestal tijdens vakanties, niet al te veel laadplekken en waarvan er soms 1 niet werkt.

Uiteraard is het tijdens vakanties flink drukker maar Frankrijk is nogal rijkelijk bezaaid met snelladers;

https://www.google.com/ma...%2C5.2900516734374925&z=7

Een laadfile van een uur lijkt mij vermijdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:23
maartenmu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:27:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die afgelopen kerstvakantie op wintersport zijn gegaan. Ik begreep dat het vooral op vrijdag 27 erg druk was richting Oostenrijk. Ik vroeg me af wat dan de gevolgen zijn bij de laadstations.

Komend voorjaar ga ik in de voorjaarsvakantie ook naar Oostenrijk en ik maak me toch wel wat zorgen. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Alvast bedankt.
Als je in dit topic terug gaat naar bladeren naar de periode van 26 februari 2024, zie je een post van mij met daarbij de ervaringen (met een E-Niro) in de voorjaarsvakantie.
Met de kennis van die vakantie in het achterhoofd, zou ik het nu op een aantal punten aanpassen. De route an sich, maar ook wanneer je gaat rijden.
Mijn vereisten voor een nieuwe EV zijn daardoor aangescherpt (denk aan batterijverwarming). Geen 1F AC laden, en een aantal andere zaken gerelateerd aan laadsnelheid.
Pagina: 1 ... 93 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.