Hier (ook) met een EV3 inmiddels een langere rit rijker. Ca 500 km heen en terug door Duitsland én voor het eerst gebruik gemaakt van snelladen. De voorzieningen voor laden langs de snelweg zijn er in Duitsland voldoende, zoals bij EnBW, de ervaring is desondanks wat minder geweest om twee redenen:
- We hadden richting het einde van de rit snelladen ingecalculeerd langs de snelweg. Daarna moesten we het binnenland in waar de voorzieningen een stuk minder waren en waar het wel prettig is om een voldoende volle accu te hebben
- Het ingecalculeerde tankstation had twee laadpalen voor 300kW en twee voor 50 kW laden voor de CCS stekker. Van de twee 300 kW-laadpalen was er 1 bezet door een auto die al volgeladen was waarvan de bestuurder nergens te bekennen was en de andere laadpaal kapot. Op 50Kw zou van de ca 30% stroom naar 80% waarschijnlijk minstens een uur duren.
- Toen omgereden naar het tankstation aan de overkant (6 minuten rijden) waar we wel konden laden aan de 300kw palen. Dat ging zoals verwacht perfect tot 80% (conform specificaties van de auto 125 kWh laden tot 80% meen ik).
- Omdat we daarna het binnenland ingingen met weinig laadpalen, wilde ik een 100% accu hebben. Dat duurt dan vervolgens nog wel bijna een heel uur waar de laadsnelheid van 50kW (op 80%) langzaam zakt tot 10kw (nabij 100%).
- En eerlijk: dit is gewoon kut. Dan kom je erachter hoe impraktisch dit allemaal is. Kies je er dan voor om verder te rijden op 80% accu, verplaats je de auto naar een 50Kw laadpaal, of blijf je een heel uur lekker staan aan de 300 kW laadpaal (wat niet echt sociaal gewenst is imo)? Tja, zeg het maar. Ik wil bij voorkeur
juist op die lange ritjes volledig gebruik kunnen maken van de 81 kWh accu.
Het ergste: het is nu nog niet eens hoogseizoen als de vraag naar laden nog veel hoger zal zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
Justinn1988 op 22-04-2025 08:20
]