Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Vage vermoedens en hij heeft het over "Mijn cijfers laten consistent een extrapolatie zien van 5% toename in de batterijpakketsgrootte"
Ik kan er geen touw aan vastknopen want het lijkt me niet dat de batterijpakketsgrootte toeneemt. Lees ook geen zinnige of verhelderende reacties eronder.

Het lijkt me prima kunnen dat bij snelladen er door warmteontwikkeling meer verlies is dan bij 11 kW AC laden. Er zijn natuurlijk meer variabelen, zoals accutemperatuur die de laadefficiëntie zullen beinvloeden.

Het gaat er bij mij absoluut niet in dat een aanbieder van snellaadinfra zelf zou mogen bepalen hoeveel kWh ze in rekening mogen brengen voor een kWh die uit de lader komt, dat geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54
ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:11:
[...]

Vage vermoedens en hij heeft het over "Mijn cijfers laten consistent een extrapolatie zien van 5% toename in de batterijpakketsgrootte"
Ik kan er geen touw aan vastknopen want het lijkt me niet dat de batterijpakketsgrootte toeneemt. Lees ook geen zinnige of verhelderende reacties eronder.

Het lijkt me prima kunnen dat bij snelladen er door warmteontwikkeling meer verlies is dan bij 11 kW AC laden. Er zijn natuurlijk meer variabelen, zoals accutemperatuur die de laadefficiëntie zullen beinvloeden.

Het gaat er bij mij absoluut niet in dat een aanbieder van snellaadinfra zelf zou mogen bepalen hoeveel kWh ze in rekening mogen brengen voor een kWh die uit de lader komt, dat geloof ik niet.
Het was wat ik zo gauw vond en zoals gezegd, ik heb het vaker voorbij zien komen. Het gaat zoals ik het zie om het verschil in energie wat er uit de DC plug komt en hoeveel er aan AC zijde in de lader/omvormer gaat en die hoeveelheid moet toch aan het energiebedrijf betalen.

In hoeverre dat allemaal legitiem is weet ik niet. In Duitsland zijn ze toch heel precies met dat ijkrecht en daar hoor ik verder ook niets over, dus zal het wel mogen. Maar goed, dit is nu een heel ander onderwerp en heeft ook niets meer met lange reizen te maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:01
ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat net als een benzinepomp een snellader een goedgekeurde en geijkte meter aan boord moet hebben en dat wat jij beschrijft gewoon niet kan, tenzij er gefraudeerd wordt of er een technisch defect is.
Dat jij een N=1 ervaring had bij een supercharger lijkt me te weinig onderbouwing voor de stelling dat ze systematisch teveel kWh in rekening zouden brengen, en ik zou voorzichtig zijn zoiets op te schrijven omdat het zo weer een verhaal wordt dat een eigen leven gaat leiden.
Stel dat het zo was; als Tesla systematisch teveel kWh in rekening zou brengen dan was dat ongetwijfeld meer mensen opgevallen en was dit allang een groot verhaal in de media geworden.
Ik heb het nog niet exact in een tabelletje gezet,
Maar de getallen van @PeterZ(on) komen mij absoluut niet vreemd voor. Ik ben elke keer weer een beetje “niet zo blij” dat er meer kWh in gaat dan ik dacht dat er ruimte was.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 12:20
Met een e-fixxter camperbusje weekje naar Zwitserland geweest. Busje zijn geen kampioen zuinig rijden. 26,5 kwh gemiddeld per km verbruik.

Geladen met mijn Mini laadpas en ionity active abbo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU5Tskci609g50YEZc2gr-8izOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0eRyg0HIT2VpUonmpfBZKl1.png?f=fotoalbum_large

Helaas in het portaal van Mini geen onderscheid tussen tijd, start of Kwh tarieven :/

[ Voor 8% gewijzigd door BoerFrits op 19-04-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04
Komende zomer gaan we een trip naar en door Noorwegen maken. Onder andere omdat Noorwegen een uitstekende laadpaal-dichtheid kent. Maar wat is de beste manier om daar te betalen voor het laden?

De creditcard en pinpas gaan natuurlijk mee. En ik heb heel veel laadpaal-apps gedownload. Die moet ik nog koppelen aan mijn creditcard. Maar moet ik ook (fysieke) Noorse laadpassen aanvragen? En zo ja, welke raden jullie dan aan?

(Vorig bleek dat zoiets voor Schotland omdat er niet bij elke laadpaal mobiel bereik is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-05 09:45
Geen idee welke laad apps of passen. Ik had vorig jaar een leen tesla en met caravan 4500km door Zweden en Noorwegen gereden, maar dus alleen bij tesla aangeknoopt. Laadinfra is fantastisch daar, nooit een probleem. Pleinen van 20-60 palen gezien zelfs. Nooit ergens hoeven wachten en caravan kon meestal aan de haak blijven. tot aan de Noordkaap heb je snelladers zag ik. Misschien is tesla best voordelig, als je de app download dan kun je daar ook gewoon terecht met welke auto dan ook.
Geloof dat je met een tolbadge ook gratis op tolwegen rijdt met een ev. Even googlen.

[ Voor 36% gewijzigd door peutje op 19-04-2025 21:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:50
digilb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:54:
Komende zomer gaan we een trip naar en door Noorwegen maken. Onder andere omdat Noorwegen een uitstekende laadpaal-dichtheid kent. Maar wat is de beste manier om daar te betalen voor het laden?

De creditcard en pinpas gaan natuurlijk mee. En ik heb heel veel laadpaal-apps gedownload. Die moet ik nog koppelen aan mijn creditcard. Maar moet ik ook (fysieke) Noorse laadpassen aanvragen? En zo ja, welke raden jullie dan aan?

(Vorig bleek dat zoiets voor Schotland omdat er niet bij elke laadpaal mobiel bereik is.)
Ik heb deze winter gewoon met mijn Porsche plug & charge geladen bij IONITY en voor Cirkle K m’n NL laadpas gebruikt. Niets Noors specifiek. Geen andere chargers gebruikt.

Vergeet je niet te registeren voor de tol - ik heb dat via EPASS24 gedaan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:45
ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:11:
[...]

Er zijn gewoon verliezen in een DC lader en Tesla breng in rekening wat zij meten aan uitgaande kWh, en dat zullen ze doen op een punt voor de verliezen optreden. En als er verschil is met wat de auto meet als inkomende kWh is dat jammer. Bij een benzinepomp is het toch ook de pomp die bepaald hoeveel liter er uit is gegaan. Bij ICE is het nooit een ding geweest want die hebben geen idee wat er in gepompt wordt.

Je kunt het op twee manieren aanpakken, of gewoon een hoge prijs aanhouden en de verliezen zelf nemen of een redelijk scherpe prijs hanteren maar dan ook de verliezen in rekening brengen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:28
MLPN schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:13:
Deze zomer ga ik met een opel Ampera-E naar zuid Duitsland in de buurt van Basel. Dit wordt de eerste verre reis met het elektrische bakkie.

Ik ben aan het kijken of het loont om een abonnement te nemen op Ionity, Fastned of Tesla enz.).
[…]
Dus wilde ik het maar met de ANWB of Shell laadpas doen. Is dat een goede keuze of heb ik nog iets slims gemist?

Verder is de ampera een trage snellader (max 50 KW).
[…]
Wij hebben vorige zomer met onze Ampera-e een aantal keren bij Tesla snelgeladen in Frankrijk en Noord-Spanje, maar ook een paar keer dat het niet lukte. In de Facebook-groep voor de Ampera-e waren er meer mensen waarbij het soms niet werkte bij Tesla, het leek erop dat het vooral bij lage accu-percentages was (onder de 20% ofzo).
Iemand had ook bevestiging hiervoor van Tesla support, en dat ze bezig waren met een software-update voor de Superchargers. Ik weet niet of het probleem inmiddels verholpen is, maar ik zou dus niet 100% op Tesla vertrouwen.

Met de Shell en ANWB laadpassen zou je ook een heel eind moeten komen, maar betaal je mogelijk wel wat meer.

Qua ‘snel’laden met de Ampera-e zijn er twee tips: probeer met een laag accu-percentage te starten, dus liever 10-15% dan 25-30%, om zo lang mogelijk met een relatief hogere snelheid te laden. En probeer liefst met een warme accu te snelladen, je kunt dus beter aan het eind van een reisdag snelladen in plaats van de volgende ochtend.

Maar laat je niet afschrikken, als je geen haast heb kun je met de een Ampera-e ook prima verre reizen maken. Wij zijn in de afgelopen vijf jaar al naar Italië, Frankrijk, Noord-Spanje en Praag geweest zonder veel problemen. En de dekking qua snelladers is de afgelopen jaren alleen maar beter geworden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Laatst online: 23:04
VidaR-9 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:27:
[...]
Ik heb deze winter gewoon met mijn Porsche plug & charge geladen bij IONITY en voor Cirkle K m’n NL laadpas gebruikt. Niets Noors specifiek. Geen andere chargers gebruikt.
Welke laadpas was dat? Zelf heb ik de ANWB en de Shell laadpassen (want ik kan thuis laden), maar misschien het handig om dan nog andere kaart erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 01:09

Zoek even terug in dit topic, is al een paar keer voorbij gekomen. Probleem met Noorwegen is dat er nauwelijks roaming is, dus voor elke MSP moet je een aparte app/pas hebben. Geen idee of dat ook voor snelladen geldt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28

Ben meerdere keren met de EV in Noorwegen geweest en heb gebruik gemaakt van de Newmotion druppel, Tesla account en de Bilkraft app. Heb slechts één keer problemen gehad met de Newmotion doordat de laadpalen (was volgens mij een Ionity) kennelijk geen connectie hadden maar daar kon op dat moment helemaal niemand laden bleek al vrij snel. Groot voordeel is de relatief lage gemiddelde snelheid waarmee je door Noorwegen reist (boetes voor te hard rijden zijn geen grap. Been there, done that) wat zeer gunstig is voor het bereik.
Begin juni ga ik weer die kant op (Almere - Hirtshals, veerboot naar Kristiansand en dan door naar omgeving Bergen) met de Newmotion druppel, Tesla account, Bilkraft app en creditcard. Verder geen extra apps, pasjes of wat dan ook.
Heb de afgelopen jaren op die manieren gereisd door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Italie, Denemarkten, Zweden en Noorwegen. In al die landen heb ik het probleemloos gered met die 'paar' betaalmiddelen.
Leaseauto dus wat dat betreft hoef ik niet op de kosten te letten maar als het een privé auto was zou ik dat ook niet doen en altijd voor gemak gaan ook al kost dat wat meer.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 20-04-2025 15:24 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 31-05 16:58

bert pit

asdasd

MLPN schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:13:
Deze zomer ga ik met een opel Ampera-E naar zuid Duitsland in de buurt van Basel. Dit wordt de eerste verre reis met het elektrische bakkie.

Ik ben aan het kijken of het loont om een abonnement te nemen op Ionity, Fastned of Tesla enz.
Alleen heb ik geen credit card en eigenlijk ook geen zin om er een te nemen (nog nooit nodig gehad in mijn leven, was altijd wel een alternatief). Dus volgens mij maak ik het mijzelf echt heel moeilijk, had het idee dat alleen Fastned automatische incasso als betaalmethode accepteert en laat die nou net dunbezaaid zijn op de snelweg naar baden wurtemberg.
Verder heb ik ook al wat gepuzzeld op ABRP, maar daar kwam praktisch elke stop een hele andere aanbieder uit. Dus daardoor lijkt moeite doen voor een abbo ook weer minder handig (ook met uitsluitingen/voorkeuren voor een aanbieder bij mij, misschien had ik nog meer met het eind laadpercentage moeten spelen).

Dus wilde ik het maar met de ANWB of Shell laadpas doen. Is dat een goede keuze of heb ik nog iets slims gemist?

Verder is de ampera een trage snellader (max 50 KW). Dus dacht zoveel mogelijk een autohof met speeltuintje te zoeken (zodat de kleine zich niet gaat vervelen terwijl we een uur staan te lurken aan een snellader).
Wilde daarvoor deze stops gaan bekijken of die overeen komen met waar ik moet snelladen. Iemand daarvan nog aanraders?

https://www.opwegmetmama....tsen-duitsland-speeltuin/
Slim weet ik niet maar ik heb een Tesla en een shell pas en rij hiermee heel europa door. Meestal neem ik Tesla, makkelijke betrouwbaar en goedkoop, soms een andere maar dan met de Shell pas. Heel af en toe Ionity met een app.
Misschien betaal ik wel eens een tientje te veel maar daar maak ik me niet al te druk om. Jongleren met tien laadpassen vind ik een gedoe op vakantie.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 21:49
[b]ninjazx9r98 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:20:[/ met de Newmotion druppel, Tesla account, Bilkraft app en creditcard.
Via welke site kun je een Newmotion druppel aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
pc1t schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:08:
[...]

Via welke site kun je een Newmotion druppel aanvragen?
Uit gewoonte noem ik het nog steeds Newmotion maar ondertussen is het al een tijdje Shell Recharge. De druppel zat hier in de brievenbus een paar dagen voor de leaseauto geleverd werd maar als ik de site mag geloven kun je dat ding gewoon gratis aanvragen via de app.
https://www.shell.nl/elektrisch-opladen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:34

WTM

Ik ga met de Kia EV3 (Long Range) voor het eerst op een EV-vakantie. Met een ICE vaker gedaan, deze route van Amsterdam naar London via Calais (eurotunnel).

Kom dus in Nederland, België, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk op de weg en ook langs laadpalen :-).

Ik weet in elk geval dat ik bij hotel in Calais bij een IONITY laadfaciliteit zit. Vanaf Amsterdam naar daar is het zo’n 362km, bijna allemaal snelweg. Maar helemaal lekker zit ik niet in de wedstrijd als ik erop moet vertrouwen dat het moet kunnen met 100% volle accu naar daar.

Is het nu slim om via Kia zo’n IONITY abo te nemen of ? Ik heb zo’n Renault Mobilize pas al aangevraagd maar geen VIN van een EV Renault om te gebruiken…..

Ik heb Electroverse pasje (in NL doet die het ook goed :-)). En ANWB pas.

Suggesties voor stops En tot hoeveel procent SoC durven jullie te gaan voor je ‘actief gaat zoeken naar een (snel) laadpaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
WTM schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:57:
Ik ga met de Kia EV3 (Long Range) voor het eerst op een EV-vakantie. Met een ICE vaker gedaan, deze route van Amsterdam naar London via Calais (eurotunnel).

Kom dus in Nederland, België, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk op de weg en ook langs laadpalen :-).

Ik weet in elk geval dat ik bij hotel in Calais bij een IONITY laadfaciliteit zit. Vanaf Amsterdam naar daar is het zo’n 362km, bijna allemaal snelweg. Maar helemaal lekker zit ik niet in de wedstrijd als ik erop moet vertrouwen dat het moet kunnen met 100% volle accu naar daar.

Is het nu slim om via Kia zo’n IONITY abo te nemen of ? Ik heb zo’n Renault Mobilize pas al aangevraagd maar geen VIN van een EV Renault om te gebruiken…..

Suggesties voor stops En tot hoeveel procent SoC durven jullie te gaan voor je ‘actief gaat zoeken naar een (snel) laadpaal?
Je zit nog wat met laadstress, en dat is normaal. Die gaat af nemen met 30-50% na iedere snellaadbeurt die gewoon wel lukt.

Ik kijk op lange trips telkens 1 laadstop vooruit, en mik op aankomen met 10-20%. Als je onderweg het aankomstpercentage ziet zakken kan je ofwel vertragen (Duitsland bv), of even kijken of je een eerdere stop kan vinden, en die zijn er ondertussen wel.
Met de pasjes die je hebt zal je in ‘mainland Europa’ geen problemen krijgen.
In UK moet je even de laadkaarten van die aanbieders bekijken, maar dat loopt wel los.

Ik ben al 1 keer gestopt met 1%, en thuis gekomen met 3%.
Die 1% was in Duitsland. Ik had een Suc op het oog, en aanvankelijk zou ik daar met 15% toe komen. Ik heb dus wat doorgeduwd naar 150-160 en dan zakt dat percentage wel. Zodra het in de buurt van de 5% was ben ik wat beginnen te vertragen om dan netjes met 1% aan te komen.
Ik doe dit niet als mijn vrouw ook in de auto zit, anders knijpt ze mijn billen blauw.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Ik neem aan dat je die 362 km niet rijdt zonder te stoppen.
Waarom zoek je niet gewoon een stop uit halverwege, waar je naar het toilet kunt, iets te eten of drinken halen en tegelijkertijd even aan de snellader hangt? Dan kom je met voldoende acculading aan in Calais om het laden daar over te slaan mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 09:49
Hier (ook) met een EV3 inmiddels een langere rit rijker. Ca 500 km heen en terug door Duitsland én voor het eerst gebruik gemaakt van snelladen. De voorzieningen voor laden langs de snelweg zijn er in Duitsland voldoende, zoals bij EnBW, de ervaring is desondanks wat minder geweest om twee redenen:

- We hadden richting het einde van de rit snelladen ingecalculeerd langs de snelweg. Daarna moesten we het binnenland in waar de voorzieningen een stuk minder waren en waar het wel prettig is om een voldoende volle accu te hebben
- Het ingecalculeerde tankstation had twee laadpalen voor 300kW en twee voor 50 kW laden voor de CCS stekker. Van de twee 300 kW-laadpalen was er 1 bezet door een auto die al volgeladen was waarvan de bestuurder nergens te bekennen was en de andere laadpaal kapot. Op 50Kw zou van de ca 30% stroom naar 80% waarschijnlijk minstens een uur duren.
- Toen omgereden naar het tankstation aan de overkant (6 minuten rijden) waar we wel konden laden aan de 300kw palen. Dat ging zoals verwacht perfect tot 80% (conform specificaties van de auto 125 kWh laden tot 80% meen ik).
- Omdat we daarna het binnenland ingingen met weinig laadpalen, wilde ik een 100% accu hebben. Dat duurt dan vervolgens nog wel bijna een heel uur waar de laadsnelheid van 50kW (op 80%) langzaam zakt tot 10kw (nabij 100%).
- En eerlijk: dit is gewoon kut. Dan kom je erachter hoe impraktisch dit allemaal is. Kies je er dan voor om verder te rijden op 80% accu, verplaats je de auto naar een 50Kw laadpaal, of blijf je een heel uur lekker staan aan de 300 kW laadpaal (wat niet echt sociaal gewenst is imo)? Tja, zeg het maar. Ik wil bij voorkeur juist op die lange ritjes volledig gebruik kunnen maken van de 81 kWh accu. ;)

Het ergste: het is nu nog niet eens hoogseizoen als de vraag naar laden nog veel hoger zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Justinn1988 op 22-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-05 17:20

Harrie van Til

Doe maar blauw

Laadstress voor een eerste grote(re) rit is heel normaal. Maar niet nodig (zal je achteraf ook beamen).
Die 362 km zou sowieso moeten lukken, als je het al wilt in een keer. Maar er zijn voldoende bijlaadmogelijkheden onderweg toch? Ik zie sowieso een Ionity in Veurne, maar als je een anwb-pas hebt kun je overal inpluggen om wat bij te kladen zodat je weer rustig aankomt in Calais bij je Ionitylader.
Als je de Mobilizepas niet op tijd krijgt dan kun je gewoon een abo in de ionity-app starten; die gaat meteen in.
Dus, geen stress, niet nodig, laadmogelijkheden genoeg. Fijne vakantie.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:14
Justinn1988 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:15:
Hier (ook) met een EV3 inmiddels een langere rit rijker. Ca 500 km heen en terug door Duitsland én voor het eerst gebruik gemaakt van snelladen. De voorzieningen voor laden langs de snelweg zijn er in Duitsland voldoende, zoals bij EnBW, de ervaring is desondanks wat minder geweest om twee redenen:

- We hadden richting het einde van de rit snelladen ingecalculeerd langs de snelweg. Daarna moesten we het binnenland in waar de voorzieningen een stuk minder waren en waar het wel prettig is om een voldoende volle accu te hebben
- Het ingecalculeerde tankstation had twee laadpalen voor 300kW en twee voor 50 kW laden voor de CCS stekker. Van de twee 300 kW-laadpalen was er 1 bezet door een auto die al volgeladen was waarvan de bestuurder nergens te bekennen was en de andere laadpaal kapot. Op 50Kw zou van de ca 30% stroom naar 80% waarschijnlijk minstens een uur duren.
- Toen omgereden naar het tankstation aan de overkant (6 minuten rijden) waar we wel konden laden aan de 300kw palen. Dat ging zoals verwacht perfect tot 80% (conform specificaties van de auto 125 kWh laden tot 80% meen ik).
- Omdat we daarna het binnenland ingingen met weinig laadpalen, wilde ik een 100% accu hebben. Dat duurt dan vervolgens nog wel bijna een heel uur waar de laadsnelheid van 50kW (op 80%) langzaam zakt tot 10kw (nabij 100%).
- En eerlijk: dit is gewoon kut. Dan kom je erachter hoe impraktisch dit allemaal is. Kies je er dan voor om verder te rijden op 80% accu, verplaats je de auto naar een 50Kw laadpaal, of blijf je een heel uur lekker staan aan de 300 kW laadpaal (wat niet echt sociaal gewenst is imo)? Tja, zeg het maar. Ik wil bij voorkeur juist op die lange ritjes volledig gebruik kunnen maken van de 81 kWh accu. ;)

Het ergste: het is nu nog niet eens hoogseizoen als de vraag naar laden nog veel hoger zal zijn.
Ik heb al een 4-tal lange roadtrips achter de rug en mss 1 of 2x tot 100% geladen. Dat doe ik enkel tijdens de lunch en als er voldoende laadpalen beschikbaar zijn. Dat is dus vooral bij de SuC's en daar krijg je anders sowieso extra tarief aangerekend als je blijft kleven aan de paal als de site voor meer dan 50% bezet is. Beter bij 80% vertrekken dus en elders nog eens laden, zal je veel tijd besparen. Als er maar 2 laadpalen zijn (50kW reken ik niet mee) en er zijn wachtenden dan zou ik nooit tot 100% laden, dat vind ik te aso en ik zou het zelf ook niet leuk vinden moest een ander dat doen (zoals je zelf ervaarde bij de eerste stop waar er maar 1 paal werkte).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 15:07
ninjazx9r98 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:20:
[...]

Begin juni ga ik weer die kant op (Almere - Hirtshals, veerboot naar Kristiansand en dan door naar omgeving Bergen)
Ik zal wel even zwaaien als ik je tegen kom. Wij gaan dezelfde route doen :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Justinn1988 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:15:

Het is een leercurve waar iedereen doorheen moet wanneer je begint met EV rijden.
1. Maak jezelf nooit afhankelijk van een locatie onderweg waar je perse moet snelladen en maar weinig stalls zijn.
Zoals hier maar 2 stalls dan loop je vroeg of laat ertegenaan dat je niet kunt laden wegens bezet/kapot. Kies voor dat soort situaties grotere laadpleinen.
2. Niemand laadt tot 100% bij snelladers onderweg. Tot ongeveer 80% en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 09:49
ASW1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:20:
[...]

Het is een leercurve waar iedereen doorheen moet wanneer je begint met EV rijden.
1. Maak jezelf nooit afhankelijk van een locatie onderweg waar je perse moet snelladen en maar weinig stalls zijn.
Zoals hier maar 2 stalls dan loop je vroeg of laat ertegenaan dat je niet kunt laden wegens bezet/kapot. Kies voor dat soort situaties grotere laadpleinen.
Met name dat laatste had ik nog niet door als 'beginner'. Logisch, maar ik had er geen weet van dat dat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik doe het nog anders.

Ofwel is het laden tot ik mijn lunch op heb (en ja, boven de 80% ga ik dan de auto wel even verzetten), of wel is het toilet, koffie en dan kijken of ik een volgende stop ca 2h verder kan halen. Als dat het geval is, dan rijden we gewoon door.

Ik kijk altijd 1 stop vooruit. Soms is dat afhankelijk van wanneer ik iets wil eten, soms van de plaats waar ik wil laden.
Mijn auto laat me toe naar de volgende stop te navigeren tijdens het laden, en dan kan ik direct zien hoe veel % ik daar voor nodig heb, en dan heb je een idee hoe lang je gaat stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Mooie auto hoor die EV3. Ga gewoon eens 10 minuten snelladen, dan zie je wat er gebeurt. Er staat zo 100km extra op de teller, zeker als de batterijlading onder de 30 a 40% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Freak187

geen

Hoe is de laadinfrastructuur in Polen? Lijkt erop dat Tesla SUC niet open zijn voor andere EV's? Volgens ABRP zijn er wel een aantal laadstations, maar veel defecte stalls op basis van die app.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:08
Theone098 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:06:
[...]

Welke sites gebruiken jullie om deze reis voor te bereiden? Zou deze reis ook wel een keer willen maken, maar blijf wel een hollander dus niet de hoofdprijs ervoor betalen.
De reis ernaartoe zal qua tol/boottocht al flink in de papieren lopen als ik het zo zie, dus als ik dan ergens op kan besparen, dan zou dat wel fijn zijn. Geef mijn geld dan liever uit aan andere zaken in Noorwegen zelf.
[...]

Helaas heb ik bij de laatste wintersport-trip toch echt een keer moeten wachten op iemand waarvan de auto (aan de snellader) al tot 100% was volgeladen.

[ Voor 22% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 22-04-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01

The Legend

*Plop*

Deze problemen kun je minimaliseren door te filteren op laadstations met bijvoorbeeld minimaal 6x >250kW palen. Dan kun je een defect of bezet paaltje wel lijden. Als je niet druk maakt om laadkosten dan is plannen echt nauwelijks nodig. Als je zo snel en goedkoop mogelijk wil, moet je er een sport van maken om te plannen en verschillende routes en laadopties bekijken. Tot 100% laden is erg inefficiënt en zelden echt nodig.

Ik was gewend aan doorrijden “tot de tank leeg was”. Dus ik maakte geregeld stints van 400-500km. Daardoor was ik eerst geneigd om daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te gaan zitten, maar het is sneller om bijvoorbeeld 200-250km door te rijden, dan 10-15 minuten te laden en weer 200-250km rijden. Beginnen met laden in beginsel niet boven de 20%, liefst rond de 10%. Ik ben niet van het lang stoppen, maar vaker een korte stop is best lekker.

[ Voor 34% gewijzigd door The Legend op 22-04-2025 12:18 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:33
Voor wie afreist naar Duitsland, mogelijk is Jet interessant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWcNf19RLvricaUrSpXhsZSzHXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9fJvAmpvGksQrQY4HaUUI80H.png?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:43
Theone098 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:06:
[...]

Ik zal ook zwaaien, wordt druk bij de laadpalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 15:07
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:48:
[...]

Welke sites gebruiken jullie om deze reis voor te bereiden? Zou deze reis ook wel een keer willen maken, maar blijf wel een hollander dus niet de hoofdprijs ervoor betalen.
De reis ernaartoe zal qua tol/boottocht al flink in de papieren lopen als ik het zo zie, dus als ik dan ergens op kan besparen, dan zou dat wel fijn zijn. Geef mijn geld dan liever uit aan andere zaken in Noorwegen zelf.
Ik heb geen speciale sites. wel in dit topic gekeken naar apps voor laden en dergelijke. Verder zoeken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik meen me te herinneren dat hier ooit een bestandje of site gedeeld was waar je fijn kunt laden zonder een vouwwagen/caravan/aanhanger te ontkoppelen. Ik kan hem alleen niet meer vinden. Iemand die dit bekend voor komt? (het bestandje, niet het niet kunnen vinden ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:22
ABRP heeft een optie voor een kleine aanhanger, ik weet alleen niet of hij je dan ook langs laders leidt waar je niet hoeft te ontkoppelen?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 10:50
Freak187 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:09:
Lijkt erop dat Tesla SUC niet open zijn voor andere EV's?
Dat klopt; Tesla SuC's open voor alle ev's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Komende zomer ga ik op reis met de EV naar Spanje en ik zie dat er in de buurt van ons logement een aantal palen beschikbaar zijn die via Iberdrola een pak goedkoper zijn dan de meer gangbare passen die ik al ben tegengekomen.
Echter lijk ik me niet te kunnen registreren, ik krijg telkens de melding: “You are already a public charging user”
Iemand die dit ook al voorgehad heeft en een idee heeft hoe ik dit in orde kan krijgen? Paswoord resetten werkt niet, dus k krijg de mail niet die ze zeggen verstuurd te hebben..
Ik heb de support al gecontacteerd, maar die lijken op een Spaans tempo (nog niet) te werken de afgelopen dagen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Als je als non Tesla EV rijder een abonnement bij Tesla neemt kan je dan wel laden op only Tesla laadplekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 31-05 10:53
WTM schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:31:
[...]

Als je als non Tesla EV rijder een abonnement bij Tesla neemt kan je dan wel laden op only Tesla laadplekken?
Nee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Ik wil proberen Ionity abo te nemen voor een maandje.

Ik had enige tijd geleden Mobilize laadpas aangevraagd maar het geen Renault/Dacia. Dus ook geen VIN daarvan. Kan ik die pas toch activeren zonder VIN van Renault/Dacia?

Of kan ik beter bij Ionity zelf een abo afsluiten dan wel via Kia dit afsluiten?

Bij Ionity zelf kost een abo eerste maand 7,99 voor power ? of bij Kia Charge? Kia Charge easy (zonder abo) is 59 cent per kWh. Als je via Kia Charge Ionity power neemt is dat 7,49 per maand en krijg je 20 cent korting dus 59-20=39 cent per kWh.

Dan beste via Kia Charge dus met power Ionity abo? Of nog andere suggesties? Ik verwacht iets van drie tot vier keer te laden rond de 50 kW per keer. Dus 150 * 0,20 =30 euro verschil wel/niet abonnement. 30-7,50=22,50 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:25
WTM schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:20:

Ik had enige tijd geleden Mobilize laadpas aangevraagd maar het geen Renault/Dacia. Dus ook geen VIN daarvan. Kan ik die pas toch activeren zonder VIN van Renault/Dacia?

Of kan ik beter bij Ionity zelf een abo afsluiten dan wel via Kia dit afsluiten?

Bij Ionity zelf kost een abo eerste maand 7,99 voor power ? of bij Kia Charge? Kia Charge easy (zonder abo) is 59 cent per kWh. Als je via Kia Charge Ionity power neemt is dat 7,49 per maand en krijg je 20 cent korting dus 59-20=39 cent per kWh.

Dan beste via Kia Charge dus met power Ionity abo? Of nog andere suggesties? Ik verwacht iets van drie tot vier keer te laden rond de 50 kW per keer. Dus 150 * 0,20 =30 euro verschil wel/niet abonnement. 30-7,50=22,50 goedkoper.
Even zoeken/filteren op Mobilize hoe je zonder vin kunt gebruiken.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Laatst online: 22:08
Ik werd hier laatst afgebrand voor mijn vragen over de laapassen. Waar ik dus bang voor was is dus uitgekomen ik ben in het bezit van drie laadpassen,electromaps,chargemap,electroverse en de tesla app. Van alicante naar girona wat een drama bij de laadstations bij de één kwam er een melding geen authorization bij de ander moest je alsnog de code scannen en dan alsnog functioneerde het niet. Ik hou mijn hart vast als ik van alicante naar Nederland moet rijden. Voorzover ik er nu in sta word het waarschijnlijk dat ik toch maar met mijn diesel
ga. Verscheidende Nederlanders gesproken onderweg die me vertelden,nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39
WTM schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:20:

Dat is dan toch een makkelijke keuze…
Je kan altijd proberen met Mobilize , werkt dat niet dan kan je on the spot gewoon een IONITY abonnement afsluiten (of Kia )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
taylor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:21:
Ik werd hier laatst afgebrand voor mijn vragen over de laapassen. Waar ik dus bang voor was is dus uitgekomen ik ben in het bezit van drie laadpassen,electromaps,chargemap,electroverse en de tesla app. Van alicante naar girona wat een drama bij de laadstations bij de één kwam er een melding geen authorization bij de ander moest je alsnog de code scannen en dan alsnog functioneerde het niet. Ik hou mijn hart vast als ik van alicante naar Nederland moet rijden. Voorzover ik er nu in sta word het waarschijnlijk dat ik toch maar met mijn diesel
Bericht hier onder het topic gelezen?
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:44
Sla geen acht op de topictitel, die is niet volledig. Je weet immers toch dat het zinloos is om hier niet-positieve ervaringen te delen ;).

Ben grotendeels lurker hier, maar deel je ervaring. Dat kun je echter maar beter voor je laten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
alexbl69 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:36:
[...]

Sla geen acht op de topictitel, die is niet volledig. Je weet immers toch dat het zinloos is om hier niet-positieve ervaringen te delen ;).

Ben grotendeels lurker hier, maar deel je ervaring. Dat kun je echter maar beter voor je laten.
Ik rij verschillende keren per jaar en al meerdere jaren achter elkaar met mijn Classic Ioniq probleemloos van Nederland naar de Costa Blanca en weer terug. Dus om dan hier een algemeen klaagverhaal te houden dat het allemaal zo slecht is daar, daar zit echt niemand op te wachten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tijdens mijn trip naar Oostenrijk was die Mobilize pass super handig bij Ionity moet ik zeggen. Helaas werkte de betaling via mijn VISA niet nadien en werd mijn pass geblokkeerd. Ik heb support gecontacteerd (begin april) en er werd een ticket geopend, maar ik kan dat ticket niet inkijken want heb geen toegang tot dat portaal. Via mail heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen, ook niet nadat ik een update vroeg vorige week. Dat en de andere verhalen hier getuigt voor mij dat het daar echt mank loopt, zowel met de betalingen als de support. Het is sowieso omslachtig, ik heb de pass kunnen aanvragen via het VIN van mijn ouders hun (benzine) Renault, maar die auto moet je dan nadien weer verwijderen om eventueel andere laadpalen te kunnen zoeken in de app om de prijs te zien. Deze zomer weer naar Spanje en ik zal wel gewoon weer een abo bij Ionity nemen zoals vorig jaar. Op zich werkt die app best goed en dan kan je ook de status van het laden zien in de app, wat niet mogelijk is als je via de pass van Mobilize start (al toont de app van Volvo sinds kort ook het aantal kW en de Ampère tijdens het laden dus dat 'probleem' is eigenlijk van de baan).

Als backup neem ik wel weer een Tesla abonnement, al zou ik dat liever niet doen maar de alternatieven in Spanje zijn soms schaars en het aantal stalls bij Ionity dikwijls erg beperkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PeterZ(on) schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:46:
[...]

Ik rij verschillende keren per jaar en al meerdere jaren achter elkaar met mijn Classic Ioniq probleemloos van Nederland naar de Costa Blanca en weer terug. Dus om dan hier een algemeen klaagverhaal te houden dat het allemaal zo slecht is daar, daar zit echt niemand op te wachten.
Om op basis van positieve ervaringen de negatieve ervaringen af te schrijven is evengoed kolder. En dat gebeurt hier vaak genoeg helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MikeyMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:02:
[...]

Om op basis van positieve ervaringen de negatieve ervaringen af te schrijven is evengoed kolder. En dat gebeurt hier vaak genoeg helaas.
Als je een slechte ervaring hebt dan kun je die ook beschrijven zodat een ander daar ook iets aan heeft. Alleen maar roepen dat het slecht is, daar heeft niemand wat aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MikeyMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:02:
[...]

Met de juiste apps kan je toch de laadpunten vinden. Het is een kwestie van de goede selectiecriteria aan te houden.
Met een Shell pas kan je intussen op ontieglijk veel plaatsen laden, maar niet ieder laadpunt is even goed omdat er ofwel weinig laders staan, slecht onderhouden zijn of overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
op de man

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 23-04-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:11
Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:28:
[...]
Met een Shell pas kan je intussen op ontieglijk veel plaatsen laden, maar niet ieder laadpunt is even goed omdat er ofwel weinig laders staan, slecht onderhouden zijn of overbelast.
Met de Shell Recharge pas kreeg ik enkel EVzen charging stations niet aan de praat, die staan meestal bij de budget hotels. Google Maps (AAOS) stuurde mij daar soms naar toe als er ééntje dicht bij een afrit lag, en ik had daar altijd problemen mee. Meestal had ik nog iets meer dan 10% en konden we via ABRP of ChargeTime nog naar een ander laadstation rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
op de man

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 23-04-2025 10:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:16

EDB

Afbranden zal ik zeker niet doen, maar ik herken je verhaal niet. Dit jaar heb ik dat traject via de AP7 al 2x gereden en er staan heel veel snelladers. Je genoemde traject is ongeveer 600 km dus je zou theoretisch 1x moeten laden.
Ook ik had de pech dat ik bij Torrent (Valencia) een Zunderpaal trof die niet werkte maar de VW navi komt dan meteen met een goed alternatief. Tijdens alle reizen in Spanje 1x de Electromaps druppel moeten gebruiken om dat de gangbare passen niet werkten. De meeste palen hebben dan ook nog eens de mogelijkheid om Adhoc te laden met bankpas.
Ik krijg de indruk dat je met enige tegenzin elektrisch rijdt en niet wilt wennen aan een andere manier van reizen, want met een EV lange reizen maken zal voorlopig nog wel wat anders blijven als de ouderwetse diesel volgooien en 1000 km rijden.
Hoop dat je toch van het mooie Spanje weet te genieten.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:48:
[...]

De enige voorbereiding die ik doe is hotel/airbnb boeken in Kristiansand voor zowel de heen als terugreis en boeken van de boot ruim van tevoren. Eén of meer dagen schuiven met de boot kan flink schelen enkele reis. Tijdstip van afvaren kan ook flink wat schelen in prijs maar persoonlijk vind ik heen varen in de avond en terug zo vroeg mogelijk in de ochtend de beste optie.
Extreem voorbeeld maar ik pak nu de boot op maandavond half negen voor EUR 115 maar had ik die op de zaterdag ervoor gepakt dan was dezelfde boot op hetzelfde tijdstip EUR 494 en één week later op zaterdag is het weer EUR 123

Tol heb ik vooralsnog nooit wat van gemerkt in Noorwegen en ook nooit iets gedaan qua voorbereiding.

Verdere voorbereiding voor de auto doe ik eerlijk gezegd niet echt. Heb ABRP Premium en een paar weken terug toen ik me verveelde de route van thuis naar Hirtshals ingevoerd en opgeslagen. Ik weet hoe laat (vroeg) ik van huis moet vertrekken om ruim op tijd bij de boot te zijn en dat is mijn voorbereiding. Voor het deel in Noorwegen (zowel heen als terugreis) doe ik niks qua voorbeiding en ook niet voor de terugreis van Hirtshals naar huis. Dat is een kwestie van instappen in de auto, bestemming invoeren in ABRP en rijden maar.

Reizen naar andere landen doe ik precies hetzelfde, voor de EV niet of nauwelijks voorbereiding en gewoon rijden. Max ergens tussen de 800 en 1000 km op een dag, is de totale reis boven de 1000 km dan boek ik een hotel/airbnb langs de route maar dat heeft niks met het rijden van een EV te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:35:
[...]

Met de Shell Recharge pas kreeg ik enkel EVzen charging stations niet aan de praat, die staan meestal bij de budget hotels. Google Maps (AAOS) stuurde mij daar soms naar toe als er ééntje dicht bij een afrit lag, en ik had daar altijd problemen mee. Meestal had ik nog iets meer dan 10% en konden we via ABRP of ChargeTime nog naar een ander laadstation rijden.
Zeker als je dan aan een hotel staat kan je toch eens kijken of je de app kan gebruiken.
https://www.evzen.com/en/

Die is er (geen ervaring mee), en die installeren zal sneller zijn dan een ommetje maken.
Zelfde situatie gehad in Ierland.
Het lastigste was een Hotel met een charging app waar je vooraf moest betalen. Dus eerst inschatten hoe veel je wil laden, dan omrekenen naar geld (als je het tarief kan vinden), en dan beginnen laden.
Maar hé, ik kon laden en heb er geen euro te veel achter gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:28:
[...]

Met de juiste apps kan je toch de laadpunten vinden. Het is een kwestie van de goede selectiecriteria aan te houden.
Ja precies...

Je moet de goede app hebben. Van een stuk of tien. En de goede pas. Ook van een stuk of tien. Bij de juiste paal. En dan hopen dat er plek is. En maar zien dat het werkt. En dat het ook snel genoeg laadt.

Zeker als je zelf het bonnetje oppakt is het gewoon gekloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MikeyMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:06:
[...]

Ja precies...

Je moet de goede app hebben. Van een stuk of tien. En de goede pas. Ook van een stuk of tien. Bij de juiste paal. En dan hopen dat er plek is. En maar zien dat het werkt. En dat het ook snel genoeg laadt.

Ach... ik dacht dat ook. Voor de reis naar Zweden en Ierland 5 apps gedownload, account en betaalmanier insgesteld, en achteraf 2 nodig gehad...
8/10 werkte de pas van werkgever prima, en op die plaatsen zou mijn Shell pas ook gewerkt hebben.
En ja in Zweden 1 app extra moeten instellen, en in Ierland ook. Valt mee toch...
(zeker gezien ik in 2 Hotels gratis kon laden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
MikeyMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:06:
[...]

Ja precies...

Geen problemen mee gehad de keren dat ik naar het buitenland ben geweest.
Eerste keer op wintersport naar Oostenrijk geen abonnement genomen (onwetendheid op dat moment), wel alles bij Ionity geladen, bij één paal problemen met laden gehad, auto naar andere paal verplaatst en verder geen problemen gehad. Op locatie bij het hotel kunnen laden, dus met volle lading weer aan de reis terug begonnen.

Tweede keer buitenland was naar Wenen en Praag, deze keer wel een Ionity abonnement genomen, ervoor gezorgd dat ik met 50% SoC bij de hotels aankwam, nergens problemen gehad.

Derde keer was weer wintersport naar Oostenrijk, ook deze keer weer een Ionity abonnement genomen.
Vanwege andere locatie dan eerste, deze keer niet bij het hotel kunnen laden, maar de auto bij een snellader in het dorp een stuk bijgeladen. Ook deze keer nul problemen.

Het is maar net met welke insteek je aan de reis gaat beginnen. Ga je die al negatief in, en er gaat iets niet helemaal zoals gewenst, dan is het al helemaal k*t.
Dan ben je dus blijkbaar nog niet klaar voor elektrisch rijden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Heel vervelend, ik zou me wel af vragen waar dat dan aan ligt. Vorig jaar naar Portugal gereden met Shell pas, een paar apps en Tesla. Door Noord Spanje heen, door Zuid Spanje terug. We hebben voornamelijk Tesla gebruikt en geen probleem ondervonden. Zo hebben we al circa 15.000 km afgelegd buiten Nederland, zomer en winter en op een enkele plaats na is de infra gewoon goed.

Ik hoor ook wel eens horror verhalen, deze zijn meestal gerelateerd aan AC laden bij hotels of parkeerplaatsen. Daar heb ik geen hoge verwachting van.
Mijn tip is altijd voldoende energie over te houden om een snellader te bereiken. AC beschouw ik als mooi meegenomen als het werkt tijdens een stop in de nacht. Maar ik heb er een hekel aan omdat het tarief vaak een verassing is en veel hoger dan de SuC.
Dit weekend ben ik voor het eerst doorgereden om wachttijd te vermijden in Frankrijk. Dat was bij een Tesla SuC bij een Centre Commercial in Frankrijk om 14.00 uur de zaterdag voor pasen...

Nog een laatste tip: niet gaan snelladen bij een Centre Commercial om 14.00 uur de zaterdag voor pasen... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 23-04-2025 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:59
Vorige zomer ook een roadtrip door Frankrijk en noord Spanje gedaan. Met de leasepas. Op slechts 1x na werkte het altijd. Zowel bij laders langs de snelweg als bij hotels/parkeergarages etc. Als backup heb ik zelf nog wat extra laadpassen waarvan Shell eigenlijk altijd werkt. Die werkte in Spanje dus ook toen mijn leasepas als enige keer niet werkte. Wel 1x gehad bij een paal waar je sowieso perse eerst een aparte app moest downloaden. Hebben we natuurlijk niet gedaan. Aan die onzin doen we niet mee. Laden was ook niet perse nodig maar meer gevalletje van als je laden kan...dan ga je laden.

Ik heb dus hele andere ervaringen, met een EV naar Spanje was echt easy.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 23-04-2025 11:16 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:19:
[...]

Geen problemen mee gehad de keren dat ik naar het buitenland ben geweest.
Mijn laatste terugreis uit Spanje met 16 keer laden is ook weer probleemloos verlopen.

In Calpe met de Iberdrola app gratis vol geladen. Vervolgens drie keer bij Tesla met daartussen nog een keer bij Iberdrola. De volgende dag in Frankrijk uitsluitend met de Chargemap laadpas geladen en uiteindelijk in Belgie en NL nog drie keer bij Fastned met Autocharge. Ik heb ook nergens hoeven wachten en alle laders werkten zoals het hoort. Wat het gekost heeft moet ik nog eens uitrekenen maar met 35ct bij Ionity in Frankrijk zal het wel meevallen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:17:
[...]

Mijn laatste terugreis uit Spanje met 16 keer laden is ook weer probleemloos verlopen.

In Calpe met de Iberdrola app gratis vol geladen. Vervolgens drie keer bij Tesla met daartussen nog een keer bij Iberdrola. De volgende dag in Frankrijk uitsluitend met de Chargemap laadpas geladen en uiteindelijk in Belgie en NL nog drie keer bij Fastned met Autocharge. Ik heb ook nergens hoeven wachten en alle laders werkten zoals het hoort. Wat het gekost heeft moet ik nog eens uitrekenen maar met 35ct bij Ionity in Frankrijk zal het wel meevallen. :)
Mooi! En met je beperkte batterij doe jij natuurlijk aan gedetailleerd regio-onderzoek. 8)

Het enige wat nog mis kan gaan is eigenlijk dat het heel druk is, en de laadpalen overbevraagd worden.

Als er genoeg bij gebouwd wordt (en dat zie ik ook gebeuren), dan loopt het wel los.

OT: deze ochtend in het nieuws in B: 35 % van de nieuwe ingeschreven auto's dit jaar zijn EV's, vooral door de leaseauto's natuurlijk. Ondertussen is 10% van de vloot een EV in België. We gaan die snelladers nodig hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:22:
[...]

Mooi! En met je beperkte batterij doe jij natuurlijk aan gedetailleerd regio-onderzoek. 8)

Het enige wat nog mis kan gaan is eigenlijk dat het heel druk is, en de laadpalen overbevraagd worden.
Kun je nagaan hoe het is als je bereik dubbel zo groot is dan van mijn Ioniq.

Als je het eenmaal hebt uitgezocht dan hoef je alleen maar de wijzigingen bij te houden, maar deze route heb ik natuurlijk al vele malen gereden. In het najaar ga ik een heel andere (tolvrije ) route rijden via de westkant van Frankrijk en via Zaragoza, maar daar voorzie ik ook geen problemen.

Ja als het druk is, zoals in de vakanties, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan ben ik met het vele laden wel in het nadeel, maar goed, dan ga ik toch niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:19:
[...]

Het is maar net met welke insteek je aan de reis gaat beginnen. Ga je die al negatief in, en er gaat iets niet helemaal zoals gewenst, dan is het al helemaal k*t.
Dan ben je dus blijkbaar nog niet klaar voor elektrisch rijden...
Case in point... Ben ik niet klaar voor elektrisch rijden? Of is elektrisch rijden nog niet klaar voor het grote publiek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MikeyMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:42:
[...]

Case in point... Ben ik niet klaar voor elektrisch rijden? Of is elektrisch rijden nog niet klaar voor het grote publiek?
Filosofische vraag hoor...

Sommigen zullen de geur van benzine aan de handen altijd missen.

Ik ben zelf overstag gegaan toen ik zag dat Bjorn Nyland met een aantal goede EV's de 1000km kon afleggen in minder dan 10 uur inclusief laden.
Dat heb ik waarschijnlijk zelf nooit gedaan met een diesel...
In elk geval, dat betekende voor mij dat laden geen belemmering meer was, en dan zie ik eigenlijk alleen maar voordelen.

Je ziet hier genoeg verhalen voorbij komen die bewijzen dat het prima kan om lange ritten te doen, en het wordt alleen maar makkelijker omdat er elke dag extra (snel)laders bij komen, en elke nieuwe snellader moet nu ook een gewone betaalkaart aanvaarden.

Maar je moet natuurlijk even door die laadstress heen, en meestal is 1 lange rit genoeg. (maar er zijn altijd uitzonderingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:34:
[...]

Kun je nagaan hoe het is als je bereik dubbel zo groot is dan van mijn Ioniq.
Daarom is mijn 'sampling' veel minder gedetailleerd.
Ik ken veel minder laadstations dan jij. En je merkt wel dat er nogal wat verschillen zijn.

De beste volgens mij zijn degene die staan op een 'Autohof' in Duitsland omdat je dan veel faciliteiten hebt en meestal ook meerdere laadaanbieders.

De slechtste zijn voor mij de Fastneds die staan op een 'droge' parking waar je nog geen toilet kan vinden.

De rest zit er ergens tussen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
MikeyMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:42:
Is het glas half vol? Of half leeg?
Eigenlijk is het glas te groot maar dat terzijde.

Laatst nog roadtrip gedaan (Frankrijk), 1 app (Tesla) gebruikt en 2 pasjes (Electroverse + Chargemap).
Als je eenmaal de 'weg' weet qua laad-apps/pasjes is het een kwestie van een paar minuten om een beetje te kunnen besparen (mocht je dat willen) en te weten welke apps/laadpassen van toepassing zijn.

Om aan die kunde te komen moest ik mij natuurlijk wel ooit eens een keertje inlezen, en af en toe eens nagaan of de opgedane kennis nog klopt (vroeger reed ik op het fietsje voorbij 2 benzinepompen hier int dorp om te zien of de 1 nog steeds goedkoper was dan de ander) maar dat is/was het dan ook. De 1 krijgt daar vlekken van in zijn/haar nek, de ander haalt zijn schouders erbij op.

Toen ik elektrisch ging was ik niet klaar, maar de gewenning ging vrij vlot. De vraag of ik groot publiek ben kan ik niet beantwoorden. Maar denk dat het ook enigszins met karakter te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 04:31
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:35:
[...]

Ik met ook met de shell pas dat laadpalen bij hotels/campings niet beschikbaar zijn. Als ik dan bij andere apps kijk zijn die palen buitenproportioneel duur. Ik denk dan ook dat Shell deze bewust verwijderd heeft.
Overigens laad ik in het buitenland voornamelijk aan snellaadpalen omdat dit uiteindelijk veel goedkoper is, zeker als je ook een blokkeer tarief hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Waar ik als, nog 2 laatste maanden te gaan, ICE rijden me wel mateloos aan stoor is de wildgroei van passen en apps.
Ik denk dat een groot deel van de afkeer ten opzichte van EVs en de laadstress gewoon al weg zou vallen moest er 1 uniform platform bestaan. 1 app waar ALLE laadpalen in zitten en waar je bij ALLE laadpalen kan laden.
Dat er verschillende netwerken zijn, geen probleem mee, is bij tankstations evenzeer zo. Elk hanteert zijn tarief, ook geen probleem mee, is bij tankstations ook zo.
Maar gewoon 1 app met 1 pass of zelfs gewoon de bankkaart zoals het nu is bij tankstations.

Los daarvan kijk ik wel uit naar eind juni om aan mijn EV avontuur te beginnen. En beginnen zullen we, 10 dagen later al direct vanuit België naar Zuid-Spanje :*)
Met men 10-tal laadpassen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:29:
Waar ik als, nog 2 laatste maanden te gaan, ICE rijden me wel mateloos aan stoor is de wildgroei van passen en apps.
Ik denk dat een groot deel van de afkeer ten opzichte van EVs en de laadstress gewoon al weg zou vallen moest er 1 uniform platform bestaan. 1 app waar ALLE laadpalen in zitten en waar je bij ALLE laadpalen kan laden.
Ik heb maar één pas en die doet het bijna altijd wel. Soms moet ik de auto verplaatsen naar de paal ernaast maar dat was het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
lfah2000 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:34:
[...]

Ik heb maar één pas en die doet het bijna altijd wel. Soms moet ik de auto verplaatsen naar de paal ernaast maar dat was het dan.
Ik wil altijd met mijn laadpas kunnen laden.
Akkoord, een pas die het in 90% van de gevallen doet, top hoor, mee eens.

Maar waar wij bijvoorbeeld in Spanje terecht gaan komen, valt er enkel met de Iberdrola app te laden.
Over dat soort toestanden heb ik het vooral.

Die houding van de laadpaal uitbaters toont voor mij vooral aan dat ze enkel op korte termijn met hun centen denken, en niet op langere termijn aan gebruiksgemak, waar gewoon extra centen uit voortkomen door iedereen die dan ook gewoon vlot bij hen kan laden zonder alweer een andere app/pass te moeten hebben.

Het zou wat te gek zijn dat elke winkelketen plots met zijn eigen betaalkaart (geen klantenkaart) afkomt en enkel met die kaart kan je daar betalen. Ojaa, je moet die kaart dan ook nog aan een credit card koppelen, anders werkt ze niet.
Wel, bij laadpalen is het naar mijn gevoel exact die situatie op dit moment, compleet van de pot gerukt.

[ Voor 4% gewijzigd door stanny op 23-04-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 17:44
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:41:
[...]

...
Het zou wat te gek zijn dat elke winkelketen plots met zijn eigen bankkaart afkomt en enkel met die kaart kan je daar betalen. Ojaa, je moet die kaart dan ook nog aan een credit card koppelen, anders werkt ze niet.
...
Zoiets als de App Store van Apple?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:29:
Dat er verschillende netwerken zijn, geen probleem mee, is bij tankstations evenzeer zo. Elk hanteert zijn tarief, ook geen probleem mee, is bij tankstations ook zo.
Maar gewoon 1 app met 1 pass of zelfs gewoon de bankkaart zoals het nu is bij tankstations.

Los daarvan kijk ik wel uit naar eind juni om aan mijn EV avontuur te beginnen. En beginnen zullen we, 10 dagen later al direct vanuit België naar Zuid-Spanje :*)
Met men 10-tal laadpassen >:)
Hier kan ik me volledig bij aansluiten, het zou de transitie zoveel makkelijker maken als alles veel transparanter wordt.
En de kosten niet zo uiteenlopend zijn, bij de ene paal laad je voor 0,39 euro en bij de andere paal meer dan een euro, zo nodig nog met een connectie-tarief.
Daar zou wat mij betreft ook wel wat reguliering op mogen plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Het zou wat te gek zijn dat elke winkelketen plots met zijn eigen betaalkaart (geen klantenkaart) afkomt en enkel met die kaart kan je daar betalen. Ojaa, je moet die kaart dan ook nog aan een credit card koppelen, anders werkt ze niet.
Wel, bij laadpalen is het naar mijn gevoel exact die situatie op dit moment, compleet van de pot gerukt.
Zucht...
Ondertussen is er dus EU wetgeving die verplicht dat je bij elke nieuwe snellaadpaal met een bankkaart of creditkaart kan betalen.

En als je bij de ene keten niet kan laden, dan ga je naar een andere...

Bij Sligro kan ik ook niet kopen omdat ik geen BTW nummer heb en geen klantenkaart, en toch heb ik geen honger want er zijn winkels genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Maar waar wij bijvoorbeeld in Spanje terecht gaan komen, valt er enkel met de Iberdrola app te laden.
Bij Iberdrola kun je prima met de Shell pas terecht, alleen voor de gratis laders heb je de app nodig.

Edit. Ik zie nu dat Iberdrola niet meer voorkomt in de app en site van Shell. Gelukkig Chargemap wel.

[ Voor 9% gewijzigd door PeterZ(on) op 23-04-2025 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:48:
[...]

Zucht...
Ondertussen is er dus EU wetgeving die verplicht dat je bij elke nieuwe snellaadpaal met een bankkaart of creditkaart kan betalen.

En als je bij de ene keten niet kan laden, dan ga je naar een andere...

Bij Sligro kan ik ook niet kopen omdat ik geen BTW nummer heb en geen klantenkaart, en toch heb ik geen honger want er zijn winkels genoeg.
Goed te horen dat dit voor elke nieuwe snellaadpaal telt.
Alleen verandert er dus niets aan alle bestaande palen en de AC palen (bestaand of nieuw).
En als er maar 1 keten in de buurt is van je bestemming is het nogal dwaas daar speciaal voor te moeten rondrijden toch?

Dat je bij een winkel niet terecht kan omdat die zich richt op professionele gebruikers is ook een volledig ander punt.
Ik ken ook tankstations waar je als particulier niet terecht kan, of zelfs enkel met vrachtwagens en niets kleiner.

[ Voor 13% gewijzigd door stanny op 23-04-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:51:
[...]

Bij Iberdrola kun je prima met de Shell pas terecht, alleen voor de gratis laders heb je de app nodig.
De laders die ik zie in de Iberdrola app staan toch echt niet in de Shell app... Dus telt blijkbaar niet voor alle palen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:01
[...]

Die houding van de laadpaal uitbaters toont voor mij vooral aan dat ze enkel op korte termijn met hun centen denken, en niet op langere termijn aan gebruiksgemak, waar gewoon extra centen uit voortkomen door iedereen die dan ook gewoon vlot bij hen kan laden zonder alweer een andere app/pass te moeten hebben.

Het zou wat te gek zijn dat elke winkelketen plots met zijn eigen bankkaart afkomt en enkel met die kaart kan je daar betalen.
Enerzijds is je zorg terecht,
Anderzijds…..
“Het is ook een beetje dat je nog niet begonnen bent, dan ziet het er wel als een enorm oerwoud uit”.

De nuancering…
Thuis:
- op oprit laden is ideaal. Als je niet op eigen oprit kan laden is het een flink gepuzzel om niet de hoofdprijs te betalen en dat verandert dan ook nog eens om de haverklap. Daarin heb je zeer zeker een punt.

Op reis:
- DC is het eigenlijk best goed geregeld. Je kan vrijwel overal met credit card laden (defacto dus “de universele pas). Er zijn een paar goedkope aanbieders mits je abonnement neemt (ionity)
En eigenlijk is dat zo in heel west Europa.
- AC op locatie werkt heel vaak met gratis ANWB pas, maar soms heb je een obscure lokale pas nodig. Heel vaak is het handiger om gewoon langs de snelweg met de DC lader vol te gooien (vaak zelfs goedkoper) en de lokale AC mogelijkheden meer als “bonus” dan als essentieel te beschouwen.

Irritant is meestal niet zozeer de beschikbaarheid maar de prijsstelling. Benzine kost op de snelweg 15% a 20% meer dan bij de lokale discounter. kWh prijs varieert van grofweg 0.30euro tot 1.00euro (en er zijn vast nog wel extremere uitschieters). DAT geeft (als je er allemaal een beetje aan gewend bent) veel meer hoofdpijn dan de beschikbaarheid. Met een dergelijke variatie laat je het uit je hoofd om “zomaar bij een lege paal in te pluggen”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:56:
[...]

Enerzijds is je zorg terecht,
Anderzijds…..
“Het is ook een beetje dat je nog niet begonnen bent, dan ziet het er wel als een enorm oerwoud uit”.

De nuancering…
Thuis:
- op oprit laden is ideaal. Als je niet op eigen oprit kan laden is het een flink gepuzzel om niet de hoofdprijs te betalen en dat verandert dan ook nog eens om de haverklap. Daarin heb je zeer zeker een punt.

Op reis:
- DC is het eigenlijk best goed geregeld. Je kan vrijwel overal met credit card laden (defacto dus “de universele pas). Er zijn een paar goedkope aanbieders mits je abonnement neemt (ionity)
En eigenlijk is dat zo in heel west Europa.
- AC op locatie werkt heel vaak met gratis ANWB pas, maar soms heb je een obscure lokale pas nodig. Heel vaak is het handiger om gewoon langs de snelweg met de DC lader vol te gooien (vaak zelfs goedkoper) en de lokale AC mogelijkheden meer als “bonus” dan als essentieel te beschouwen.

Irritant is meestal niet zozeer de beschikbaarheid maar de prijsstelling. Benzine kost op de snelweg 15% a 20% meer dan bij de lokale discounter. kWh prijs varieert van grofweg 0.30euro tot 1.00euro (en er zijn vast nog wel extremere uitschieters). DAT geeft (als je er allemaal een beetje aan gewend bent) veel meer hoofdpijn dan de beschikbaarheid. Met een dergelijke variatie laat je het uit je hoofd om “zomaar bij een lege paal in te pluggen”.
Uiteraard zullen mijn bedenkingen overdreven zijn doordat ik nog geen ervaring heb, ben ik me wel van bewust. Maar ik bedoel vooral dat ze het de consument allesbehalve duidelijk en gebruiksvriendelijk maken met al die verschillende passen en apps.

De ANWB pas, jammer genoeg kom ik daar niet aan als Belg ;)

En even praktisch gezien: komende zomer dus naar Spanje, in een godvergeten gat, waar er binnen het uur rijden geen enkele DC paal te vinden is, dus ik ben nu eenmaal toegewezen op lokale AC palen. Gelukkig valt de prijs reuze mee via de Iberdrola app: €0,25/kWh
En ik ben nogal een planner vooraf, dus ben redelijk in detail aan het uitpluizen waar ik wel of niet zou kunnen laden en hoe dat het goedkoopst kan. Doet ook geen goed aan het opstapelen van apps en passen 8)7

Thuis en op het werk laden is trouwens perfect te doen, dus mijn bezorgdheden tellen ook enkel voor als we op reis gaan.

Maar nogmaals: ik kijk er echt wel naar uit, maar het zal vermoedelijk duren tot na die eerste reis voor ik ook echt overtuigd geraak van elektrisch op reis te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door stanny op 23-04-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:53:
[...]

De laders die ik zie in de Iberdrola app staan toch echt niet in de Shell app... Dus telt blijkbaar niet voor alle palen?
Je hebt gelijk, zie ik nu ook. Maar die hebben er wel altijd in gestaan, wel duurder, maar je kon er toch mee laden in geval van nood. Slechte zaak dat ze die er niet meer bij hebben. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:01:
[...]

Uiteraard zullen mijn bedenkingen overdreven zijn doordat ik nog geen ervaring heb, ben ik me wel van bewust. Maar ik bedoel vooral dat ze het de consument allesbehalve duidelijk en gebruiksvriendelijk maken met al die verschillende passen en apps.

En even praktisch gezien: komende zomer dus naar Spanje, in een godvergeten gat, waar er binnen het uur rijden geen enkele DC paal te vinden is, dus ik ben nu eenmaal toegewezen op lokale AC palen. Gelukkig valt de prijs reuze mee via de Iberdrola app: €0,25/kWh
En ik ben nogal een planner vooraf, dus ben redelijk in detail aan het uitpluizen waar ik wel of niet zou kunnen laden en hoe dat het goedkoopst kan. Doet ook geen goed aan het opstapelen van apps en passen 8)7

Thuis en op het werk laden is trouwens perfect te doen, dus mijn bezorgdheden tellen ook enkel voor als we op reis gaan.

Maar nogmaals: ik kijk er echt wel naar uit, maar het zal vermoedelijk duren tot na die eerste reis voor ik ook echt overtuigd geraak van elektrisch op reis te gaan.
Maakt dat je nu en straks van je vakantie kunt genieten.
2x voor hetzelfde geld. Fijn toch.

[ Voor 7% gewijzigd door HansAuutB op 23-04-2025 14:04 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:02:
[...]

Je hebt gelijk, zie ik nu ook. Maar die hebben er wel altijd in gestaan, wel duurder, maar je kon er toch mee laden in geval van nood. Slechte zaak dat ze die er niet meer bij hebben. :(
Heb ik inderdaad ook al gemerkt dat die Shell app een best grote dekking heeft, maar vaak een pak duurder uitvalt. Op zich een goed ding, maar op dat vlak gesel ik mezelf dan weer om toch de goedkoopste optie te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Typische symptomen van laadstress.

Die zakt met 30% na elke geslaagde laadsessie buiten je vertrouwde perimeter.

Of om het anders te formuleren: er zijn al duizenden EV rijders op vakantie geweest in Spanje, en die zijn allemaal terug thuis geraakt. _/-\o_

En ja, soms moet je op één locatie (waar je dan een paar dagen of weken verblijft eens een appje downloaden...

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 23-04-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:04:
[...]

Heb ik inderdaad ook al gemerkt dat die Shell app een best grote dekking heeft, maar vaak een pak duurder uitvalt. Op zich een goed ding, maar op dat vlak gesel ik mezelf dan weer om toch de goedkoopste optie te vinden :)
Toen ik voor het eerst met de Ioniq naar Spanje ging was ik afhankelijk van Iberdrola laders en hoewel ik een app had wilde ik toch ook met een tweede aanbieder daar kunnen laden en dat was de Shell pas. Maar gelukkig kun je er met Chargemap ook laden. Daarbij gebruik ik die veel als er geen goedkopere aanbieder is en die werkt eigenlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 17:44
Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:13:
[...]

Typische symptomen van laadstress.

Die zakt met 30% na elke geslaagde laadsessie buiten je vertrouwde perimeter.

Of om het anders te formuleren: er zijn al duizenden EV rijders op vakantie geweest in Spanje, en die zijn allemaal terug thuis geraakt. _/-\o_

En ja, soms moet je op één locatie (waar je dan een paar dagen of weken verblijft eens een appje downloaden...
En anders kun je dit nog doen:

https://youtube.com/shorts/_si36bGHnbc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
[...]

Alleen bij fastned bied ik mijn kaart niet aan, die is gekoppeld in de app van fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:16

EDB

[...]

Binnen het uur rijden geen DC paal? Maakt me wel nieuwsgierig waar dat dan is. Ik geloof je zeker, maar dat is wel een uitzondering

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:34:
[...]

Toen ik voor het eerst met de Ioniq naar Spanje ging was ik afhankelijk van Iberdrola laders en hoewel ik een app had wilde ik toch ook met een tweede aanbieder daar kunnen laden en dat was de Shell pas. Maar gelukkig kun je er met Chargemap ook laden. Daarbij gebruik ik die veel als er geen goedkopere aanbieder is en die werkt eigenlijk altijd.
Eerste keer ik met de EV naar Spanje ging was de ervaring bij Iberdrola wel een ramp. App was toen enkel in het Spaans beschikbaar en om te laden moest je registreren met een Spaans adres of je liep vast. Heeft me toen zeker een half uur gekost eer ik via het adres van een vriendin geregistreerd geraakte en het laden kon starten. Bijkomend had ik geluk dat m'n broer zo een bakje bijhad van de bank of anders kon ik mijn bankkaart niet koppelen om te laden. Redelijk dramatisch toen ...

Intussen is dat wel al verbeterd vernam ik, maar het is een feit dat laden aan een AC paal allesbehalve een fijne ervaring is, tenzij geld je niet boeit. 2 weken geleden nog in de Ardennen even AC geladen en de prijzen waren erg uiteenlopend tussen de verschillende apps op mijn telefoon en de QR-code op de paal zelf. Uiteindelijk met Shell geladen want die was het goedkoopst, andere aanbieders gingen tot 2x zo duur.

Een goede voorbereiding maakt het reizen toch een pak aangenamer imo. Met de juiste pass kan je ook gewoon rijden en random laden, maar dat wordt een gepeperde rekening dan op het einde van de rit.
EDB schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:35:
[...]

Binnen het uur rijden geen DC paal? Maakt me wel nieuwsgierig waar dat dan is. Ik geloof je zeker, maar dat is wel een uitzondering
Zou me niet verbazen, in het binnenland van Valencia moet ik ook al een half uur rijden voor een 50kW DC paal. In het dorp waar we zitten wel gratis laden aan 7kW en tot dusver zo goed als geen EV's daar. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Largamelion op 23-04-2025 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
EDB schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:35:
[...]

Net even nagekeken, ik heb wat overdreven, het is 30min rijden. Maar wel op een plek waar we niet gaan komen, dus dat zou dan een apart oplaad-tripje worden, wat wel naar tijdverlies neigt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:37:
[...]

Een goede voorbereiding maakt het reizen toch een pak aangenamer imo. Met de juiste pass kan je ook gewoon rijden en random laden, maar dat wordt een gepeperde rekening dan op het einde van de rit.

[...]
Zou me niet verbazen, in het binnenland van Valencia moet ik ook al een half uur rijden voor een 50kW DC paal. In het dorp waar we zitten wel gratis laden aan 7kW en tot dusver zo goed als geen EV's daar. :)
Je een beetje voorbereiden is altijd goed als je met de materie niet bekend bent. Als je met het openbaar vervoer naar Spanje gaat zul je ook moeten uitzoeken hoe dat gaat als je dat voor het eerst doet. Omdat velen een denken dat een EV hetzelfde is en werkt als een ICE loopt men tegen problemen aan. Vooral als je dat niet wilt erkennen.

Ja in het binnenland is het opletten geblazen, daar zou ik niet zomaar inrijden en denken dat je dan kan laden. Daar ben je echt een van de weinigen met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Largamelion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:37:
[...]
Eerste keer ik met de EV naar Spanje ging was de ervaring bij Iberdrola wel een ramp. App was toen enkel in het Spaans beschikbaar en om te laden moest je registreren met een Spaans adres of je liep vast. Heeft me toen zeker een half uur gekost eer ik via het adres van een vriendin geregistreerd geraakte en het laden kon starten. Bijkomend had ik geluk dat m'n broer zo een bakje bijhad van de bank of anders kon ik mijn bankkaart niet koppelen om te laden. Redelijk dramatisch toen ...

Intussen is dat wel al verbeterd vernam ik, maar het is een feit dat laden aan een AC paal allesbehalve een fijne ervaring is, tenzij geld je niet boeit. 2 weken geleden nog in de Ardennen even AC geladen en de prijzen waren erg uiteenlopend tussen de verschillende apps op mijn telefoon en de QR-code op de paal zelf. Uiteindelijk met Shell geladen want die was het goedkoopst, andere aanbieders gingen tot 2x zo duur.

Iberdrola is op dat vlak nog niets verbeterd blijkbaar, ik liep hier ook tegen vast en dit was het antwoord van hun support:
To register successfully, when it asks for your ID, you must select the "OTHER" option. When it asks for your address, you must provide Iberdrola's generic address, which is as follows:
AVD. SAN ADRIAN 48 - 48003 BILBAO - VIZCAYA - SPAIN
I hope you have no problem registering successfully with this information.
Wat gek dat ze niet gewoon laten aanduiden dat je niet uit Spanje bent, zou het voor hen ook een pak eenvoudiger maken ipv elke buitenlander daar in Bilbao te registreren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:50:
[...]

Net even nagekeken, ik heb wat overdreven, het is 30min rijden. Maar wel op een plek waar we niet gaan komen, dus dat zou dan een apart oplaad-tripje worden, wat wel naar tijdverlies neigt...
Een granny charger is ideaal voor dat soort bestemmingen als je die ergens in mag pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:54:
[...]

Een granny charger is ideaal voor dat soort bestemmingen als je die ergens in mag pluggen.
Maar die zal ik niet hebben en om dat dan apart te kopen, ook weer een kost die me niet aanstaat want buiten die ene keer ga ik er allicht nooit nog gebruik van maken.

bijvraag: zijn granny chargers eigenlijk universeel? Of moet je opletten rond compatibiliteit met je wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:19
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:25:
[...]

Maar die zal ik niet hebben en om dat dan apart te kopen, ook weer een kost die me niet aanstaat want buiten die ene keer ga ik er allicht nooit nog gebruik van maken.

bijvraag: zijn granny chargers eigenlijk universeel? Of moet je opletten rond compatibiliteit met je wagen?
Volgens mij universeel Ik laad mijn tesla op met de granny charger die ik al 7 jaar geleden voor mijn Volvo kocht. Is gewoon een Mennekes charger, met instelbaar amperage, dus 13A, 10A, 8A enz.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RigolleM
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:04:
[...]

Je bent op vakantie en het laden is maar een klein onderdeel van de kosten, en je mag al blij zijn dat je kunt laden tijdens de drukste periode op sommige locaties. Ga je op een terrasje je ook verplaatsen omdat uw cerveza een halve euro duurder is dan op een ander terras? Beter genieten van uw vakantie dan naar elke euro te zitten tellen.. je leeft maar 1 keer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
RigolleM schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:38:
[...]

Je bent op vakantie en het laden is maar een klein onderdeel van de kosten, en je mag al blij zijn dat je kunt laden tijdens de drukste periode op sommige locaties. Ga je op een terrasje je ook verplaatsen omdat uw cerveza een halve euro duurder is dan op een ander terras? Beter genieten van uw vakantie dan naar elke euro te zitten tellen.. je leeft maar 1 keer 8)
Mwah ik snap het wel. Wij gaan over een paar weken weer eens naar Polen en ik wil het met de Ioniq doen voor de ervaring, maar als ik overal lukraak niet op prijs ga letten met DC laden kan ik net zo goed de Octavia pakken en dinosap verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
sigmundfreund schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:54:
[...]

Mwah ik snap het wel. Wij gaan over een paar weken weer eens naar Polen en ik wil het met de Ioniq doen voor de ervaring, maar als ik overal lukraak niet op prijs ga letten met DC laden kan ik net zo goed de Octavia pakken en dinosap verstoken.
Met uw Octivia betaal je ook de hoofdprijs langs de autosnelwegen, maar het valt echt wel mee langs de autosnelwegen met de laadkosten. Ik heb ze allemaal gehad denk ik en ik zag toch niet zo'n grote verschillen, had enkel een abo bij Tesla, maar tijdens de piekuren zijn deze niet altijd veel goedkoper.

Als je thuis geen laadpaal hebt, dan kan ik begrijpen dat je gaat vergelijken qua laadpas en laadkosten, maar voor die paar keer per jaar, zal het niet zo'n groot verschil maken tov de volledige kost van uw vakantie. Je verliest ook tijd met je hiermee bezig te houden en alles in te plannen. Gewoon loslaten en genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:25:
[...]

Soms krijg je er eentje bij je auto. Je kunt er ook een van marktplaats halen voor onder de 100 euro, zolang er maar een type 2 stekker aan zit zijn ze inderdaad universeel ja. Auto wordt vaak weer ingeleverd of verkocht en dan blijft dat ding in de garage liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Even resumé want misschien ga ik hier de fout nee in. Ik heb de electromaps laadpas dan kan ik deze pas alleen gebruiken bij laadstations die staan in de electromaps app? Dus buiten deze laadpalen functioneerd de pas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 31-05 10:53
taylor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:42:
Even resumé want misschien ga ik hier de fout nee in. Ik heb de electromaps laadpas dan kan ik deze pas alleen gebruiken bij laadstations die staan in de electromaps app? Dus buiten deze laadpalen functioneerd de pas niet.
Correct, via de app zie je alle palen waar je met je pas (of app) via de betreffende aanbieder kan laden.
Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.