It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Een Belgische postcode wordt jammer genoeg niet aanvaardt in het aanvraagformulierPuppetmaster schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:30:
[...]
Volgens mij zijn ze niet zo principieel bij ANWB?
Een Duitse collega van mij heeft er ook een.
Ok daar zit dus irritatie,ik dacht je kan met die passen bij elke lader laden. Toch jammer dat dit niet makkelijker gemaakt kan worden bv netzoals met je visa.slagroomsoes schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:51:
[...]
Correct, via de app zie je alle palen waar je met je pas (of app) via de betreffende aanbieder kan laden.
Ik kan vanuit Spanje ook geen anwb en laadkompas pas aanvragen. Een familielid heeft het nu geregeld.stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:36:
[...]
Een Belgische postcode wordt jammer genoeg niet aanvaardt in het aanvraagformulier
UK is wel even terug in de tijd. Vaak naar Noorwegen geweest en dat is wel het tegenovergestelde. Hier weinig laadpalen en vervolgens vaak meegemaakt dat er storing is. Altijd de mogelijkheid pakken om te laden is met onze Ioniq 38kWh dus ook echt belangrijk hier.
Goede vrijdag aangekomen en alle Britten genieten ook van het paasweekend. Bij bezienswaardigheden zijn GSM masten overbelast en heb je dus echt een pasje nodig. Laden is duur in de UK, dus een beetje nadenken is nodig, anders betaal je gerust meer dan £0,80 per kWh.
Ieder dorp heeft eigen afspraken, laadpalen en aanbieder ms qua apps. Goed opletten en kijken waar de mogelijkheden zitten.
Goed nieuws: 7kW palen zijn 1 fase, net als mijn auto. Ik haal die snelheid daadwerkelijk ook met deze palen en laad dus sneller dan aan een 22kW paal in NL. Zaak dus om AC te laden, want goedkoper en relatief snel voor onze auto.
Tot zover mijn ervaring. Aangezien we Tesla vermijden laden we DC bij Lidl en AC waar mogelijk. De DC palen tot 50kW zijn voor vele anderen niet interessant, maar met onze auto prima. Ook is dit prima te combineren met boodschappen doen voor ons gezin (kleine prinses van 2 en hond van 10).
Is het nou lastig op locatie omdat je bijv. in de middle of nowhere zit of wat dan ook... kijk vooraf waar de laatste snellader voor eindbestemming zit en gebruik die sowieso als laatste stop om je wagen nog even (helemaal) vol te gooien. Zodat je altijd op locatie aan komt met genoeg procenten en je vanuit daar ook zonder zorgen weer verder kan.
En tot slot, als je naar afgelegen plekken gaat, neem idd altijd een granny mee. Als je bijv. een dag je auto niet nodig hebt en je hangt die aan de granny (uiteraard even netjes vragen of het mag/kan) dan is je auto alsnog weer vol de volgende dag.
Het valt allemaal echt mee en het is wat anderen ook zeggen, vaak de angst van een eerste keer buitenlandse trip met EV. Ik had dat zelf ook hoor vorig jaar, eerste keer met de Volvo op vakantie en mezelf achteraf gezien te druk gemaakt, te veel willen plannen en uitzoeken. In praktijk kon ik mijn plan in de prullenbak gooien want er waren zoveel opties om te laden dat zelfs zoeken eigenlijk niet eens hoefde. Zeker tot noord Spanje staat het ook goed aangegeven langs de snelweg dus je kan zonder een app erbij te pakken gewoon zo van laadstop naar laadstop gaan.
Wel met de disclaimer dat wij altijd net buiten het hoogseizoen gaan, komende zomer ook weer richting Spanje eind augustus. Dan is de grootste drukte al geweest. Maargoed, dan nog, er zijn zoveel laadstops met vaak flink veel laadpalen dat je hooguit misschien even moet wachten tot er iemand weg gaat als het echt druk is.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 23-04-2025 23:07 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
taylor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:42:
Even resumé want misschien ga ik hier de fout nee in. Ik heb de electromaps laadpas dan kan ik deze pas alleen gebruiken bij laadstations die staan in de electromaps app? Dus buiten deze laadpalen functioneerd de pas niet.
Als een laadpaal niet in een app voorkomt, betekent dat niet altijd dat je daar met de bijbehorende laadpas niet kunt laden, met name semi-publieke laadpalen staan vaak niet in apps - denk aan bedrijven, parkeergarages. Zeker als je accu bijna leeg is kun je altijd proberen of je pas het doet. Bedenk wel dat je in zo'n geval geen enkele indicatie hebt van de prijs van die laadpaal, en dat kan dan alles zijn van (bijna) gratis tot meer dan €1 per kWh en daarbovenop nog blokkeertarief...slagroomsoes schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:51:
[...]
Correct, via de app zie je alle palen waar je met je pas (of app) via de betreffende aanbieder kan laden.
ANWB was maar een voorbeeld van een “gratis pas die op heel veel plaatsen geaccepteerd wordt”. Eflux heeft nagenoeg dezelfde dekking. Shell recharge “denk ik” ook maar die kwam later dan dat ik mijn pasjes had en toen heb ik geen moeite meer gedaan.stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:36:
[...]
Een Belgische postcode wordt jammer genoeg niet aanvaardt in het aanvraagformulier
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zomer 2022 ook rondgetrokken in zuid Engeland, toen meest geladen bij TSC, die zijn aardig aanwezig en niet zo duur.Meestermaas schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:57:
Zo, ondertussen een paar dagen in de UK. Eerst randje Cotswolds en ondertussen Derbyshire. Heerlijk weer en leuke pubs. In de avond lekker een vuurtje stoken en mooie architectuur. Nu over het laden.
Laden is duur in de UK, dus een beetje nadenken is nodig, anders betaal je gerust meer dan £0,80 per kWh.
Ieder dorp heeft eigen afspraken, laadpalen en aanbieder ms qua apps. Goed opletten en kijken waar de mogelijkheden zitten.
Tot zover mijn ervaring. Aangezien we Tesla vermijden laden we DC bij Lidl en AC waar mogelijk.
Als je dat wilt vermijden, dan was het lastiger idd.
Let dan ook op dubbele kosten voor parkeren en laden tegelijk, zelfs bij snelladers.
Zo hebben wij een keer bij een snellader 70 pond boete gekregen omdat we geen parkeerkaartje hadden gekocht.
Was totaal onduidelijk, de lader leek naast het parkeerplein te liggen.
En dat was ook nog net die ene paal die aangesloten is bij een Europees netwerk, die boete kwam dus toch op de mat… 😬
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Met bijvoorbeeld de ANWB-pas en/of de Shell Recharge pas (<-- maar daar blijf ik weer ver vandaan) kan je in principe wel overal laden. Ga je naar de wat minder bekende passen dan kan het wel eens zijn dat de boel niet werkt. Kwestie van proberen, alhoewel ik dat vrijwel niet doe (tenzij ik stiknieuwsgierig ben) omdat ik wel graag even de prijs wil weten. Wat vaak, maar ook niet altijd, na is te gaan in de bijbehorende app van de laadpas.taylor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:42:
[...]
Ok daar zit dus irritatie,ik dacht je kan met die passen bij elke lader laden. Toch jammer dat dit niet makkelijker gemaakt kan worden bv netzoals met je visa.
Dat het jammer is dat dit niet makkelijker kan is een 'discussie' die hier en in het andere topic al 10 miljoen miljard keer voorbij is gekomen en eigenlijk niets bijdraagt, vandaar de diverse topic-warnings.
Eens dat het jammer is, maar ik haal er echt mijn schouders er bij op, als iets zoals het is navigeer ik al heel snel weg bij de noemer 'irritant'. Kan mij daar zo NIET druk om maken. Het zal vast ooit beter worden.
Zo niet dan toch, en als het blijft zoals het is, dan jammer de bammer maar zeker niet meer dan dat.
We gaan zo'n 3x per jaar op vakantie naar Spanje, omgeving Valencia/Alicante. Met de brandstofauto stopten we om te tanken, toilet te bezoeken en dan vooral weer snel door. Traject legden we vaak in twee dagen af, overnachting na zo'n 1500km en de volgende dag de laatste 500km.
Afgelopen week voor het eerst met de EV dit traject afgelegd. Vooraf realiseerde ik me terdege dat de reis 'anders' zou zijn dan met een brandstofauto; net wat vaker én langer pauzeren, rustig even buiten de auto een broodje eten, op het gemak naar toilet, kopje koffie en door.
Ik heb 'just in case' een aantal laadpassen in bezit, anwb, shell, electroverse en apps van Tesla en Iberdola. Ik heb een abonnement genomen bij Ionity. Doel was om hier zoveel mogelijk gebruik van te maken ivm het lagere tarief.
Reis is mij (en gezin) ontzettend goed bevallen, veel relaxter zo, gemiddeld elke 300km gestopt om te laden, de eerste dag vier keer en de tweede dag drie keer, om met 65% in Denia aan te komen. Muv één keer Tesla (Valencia) alles bij Ionity kunnen laden. Hier tussendoor een keer bij een AC Ibedrola paal geladen en volgende week weer terug.
In de zomervakantie zal het wel wat drukker zijn bij Ionity dus dan wijken we uit naar andere aanbieders indien noodzakelijk.
Ik heb inmiddels de anwb aangevraagd via mijn broer en iberdola heb ik vandaag gedownload.Zjanzjak schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:53:
[...]
Met bijvoorbeeld de ANWB-pas en/of de Shell Recharge pas (<-- maar daar blijf ik weer ver vandaan) kan je in principe wel overal laden. Ga je naar de wat minder bekende passen dan kan het wel eens zijn dat de boel niet werkt. Kwestie van proberen, alhoewel ik dat vrijwel niet doe (tenzij ik stiknieuwsgierig ben) omdat ik wel graag even de prijs wil weten. Wat vaak, maar ook niet altijd, na is te gaan in de bijbehorende app van de laadpas.
Dat het jammer is dat dit niet makkelijker kan is een 'discussie' die hier en in het andere topic al 10 miljoen miljard keer voorbij is gekomen en eigenlijk niets bijdraagt, vandaar de diverse topic-warnings.
Eens dat het jammer is, maar ik haal er echt mijn schouders er bij op, als iets zoals het is navigeer ik al heel snel weg bij de noemer 'irritant'. Kan mij daar zo NIET druk om maken. Het zal vast ooit beter worden.
Zo niet dan toch, en als het blijft zoals het is, dan jammer de bammer maar zeker niet meer dan dat.
Heb je de gratis Iberdrola 22kW laders in Denia al ontdekt?slagroomsoes schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:58:
Sinds drie maanden rij ik elektrisch, een Kia ev3 long range. Hiervoor een verstokte benzine- en dieselrijder.
We gaan zo'n 3x per jaar op vakantie naar Spanje, omgeving Valencia/Alicante. Met de brandstofauto stopten we om te tanken, toilet te bezoeken en dan vooral weer snel door. Traject legden we vaak in twee dagen af, overnachting na zo'n 1500km en de volgende dag de laatste 500km.
Afgelopen week voor het eerst met de EV dit traject afgelegd. Vooraf realiseerde ik me terdege dat de reis 'anders' zou zijn dan met een brandstofauto; net wat vaker én langer pauzeren, rustig even buiten de auto een broodje eten, op het gemak naar toilet, kopje koffie en door.
Ik heb 'just in case' een aantal laadpassen in bezit, anwb, shell, electroverse en apps van Tesla en Iberdola. Ik heb een abonnement genomen bij Ionity. Doel was om hier zoveel mogelijk gebruik van te maken ivm het lagere tarief.
Reis is mij (en gezin) ontzettend goed bevallen, veel relaxter zo, gemiddeld elke 300km gestopt om te laden, de eerste dag vier keer en de tweede dag drie keer, om met 65% in Denia aan te komen. Muv één keer Tesla (Valencia) alles bij Ionity kunnen laden. Hier tussendoor een keer bij een AC Ibedrola paal geladen en volgende week weer terug.
In de zomervakantie zal het wel wat drukker zijn bij Ionity dus dan wijken we uit naar andere aanbieders indien noodzakelijk.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat is voor mij de reden om in de zomervakantie tóch TSC te kiezen met de ID.7.slagroomsoes schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:58:
Die hebben verreweg de meeste stalls per locatie, daardoor hopelijk geen ladestau.
In het verleden met reizen met de Model 3 nooit last van gehad, echter heb ik nog nooit de autoroute du soleil in de zomerdrukte gedaan.
Weet iemand een app of kaart waar je kan filteren op V4 TSC’s?
[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 24-04-2025 16:30 ]
Ja en hier spelen ze ook mee. Zo lijkt het soms goedkoop laden en dan is het ineens op een betaald parkeerterrein.Puppetmaster schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:56:
[...]
Let dan ook op dubbele kosten voor parkeren en laden tegelijk, zelfs bij snelladers.
Zo hebben wij een keer bij een snellader 70 pond boete gekregen omdat we geen parkeerkaartje hadden gekocht.
Was totaal onduidelijk, de lader leek naast het parkeerplein te liggen.
Of je krijgt een toeslag als je langer dan 90 minuten aan de AC laadpaal staat (£10 per uur)
Al met al is de UK niet echt leuk voor de EV.
Op https://supercharge.info/map kun je filteren op V4.Puppetmaster schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:26:
Mooi dat het meteen zo goed gegaan is!
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Thnx! 😄👍🏼PeterZ(on) schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:07:
[...]
Op https://supercharge.info/map kun je filteren op V4.
Ik zie de Iberdrola laders nu weer wel op de site en app staan, was misschien een update of zo.stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:53:
[...]
De laders die ik zie in de Iberdrola app staan toch echt niet in de Shell app... Dus telt blijkbaar niet voor alle palen?
Tsjechië is wat dunner bezaaid met snelladers. Pak begin Tsjechië even dit EON laadplein mee:mister_S schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:46:
Ik ga richting Luxemburg, Zwitserland en Tsjechië volgende week. Ik ga proberen alleen gebruik te maken van Ionity, dus ga ik een Power abo nemen. Wat is eigenlijk het verdienmodel van Ionity in zulke gevallen als mensen een maandje nemen en meteen opzeggen? Puur het feit dat je dan wel beter zal opletten en naar Ionity zal gaan? Of is er een addertje onder het gras? Wel jammer trouwens dat Ionity relatief weinig stalls heeft per locatie. Gridserve in de UK was daar echt geweldig in, bijna altijd 12+.
https://maps.app.goo.gl/8c6p9f9dVnStKa5c9?g_st=com.google.maps.preview.copy
Stuk betere laadervaring dan de Ionity daar vlakbij.
In mijn ervaring was Ionity altijd erg betrouwbaar, al is mijn ervaring alleen in UK en Duitsland.
[ Voor 39% gewijzigd door mister_S op 25-04-2025 13:52 ]
Ik denk dat dit de voornaamste reden is.mister_S schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:46:
Wat is eigenlijk het verdienmodel van Ionity in zulke gevallen als mensen een maandje nemen en meteen opzeggen? Puur het feit dat je dan wel beter zal opletten en naar Ionity zal gaan? Of is er een addertje onder het gras?
Daanaast dat er zijn die het niet opzeggen, dan hebben ze toch alweer (minimaal) een tweede keer een maandbedrag binnen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Die ken ik niet. Ionity Lovosice viel me tegen qua ligging (in centrum dorp en lage snelheid)mister_S schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:50:
Ik was van plan om bij Ionity Beroun te laden. Wat voor problemen had je daar?
In mijn ervaring was Ionity altijd erg betrouwbaar, al is mijn ervaring alleen in UK en Duitsland.
Goeie tip, op de terugweg wilde ik daar laden.Azqi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:32:
[...]
Die ken ik niet. Ionity Lovosice viel me tegen qua ligging (in centrum dorp en lage snelheid)
Ik heb hier twee keer geladen, snelheid was beide keren goed.Azqi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:32:
[...]
Die ken ik niet. Ionity Lovosice viel me tegen qua ligging (in centrum dorp en lage snelheid)
Tip: als je onder het spoor doorloopt ben je in 10 minuten bij een grote Kaufland voor toiletbezoek, wat boodschappen en heb je toch weer een stukje gewandeld.
Even voor mijn eenvoudige hersentjes: TSC is misschien de nieuwe naam voor het "besmette" Tesla?Puppetmaster schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:26:
Mooi dat het meteen zo goed gegaan is!
[...]
Dat is voor mij de reden om in de zomervakantie tóch TSC te kiezen met de ID.7.
Die hebben verreweg de meeste stalls per locatie, daardoor hopelijk geen ladestau.
In het verleden met reizen met de Model 3 nooit last van gehad, echter heb ik nog nooit de autoroute du soleil in de zomerdrukte gedaan.
Ik Google op "TSC lader" maar kan niks vinden... Is er iets te vinden over deze naamswijziging?
En ik blijf het vreemd vinden een merk af te branden op wat een CEO doet buiten zijn werk als CEO.
Prima ff wat gegeten en koffie gedronken (allerlei ketens daar te vinden, ook een Starbucks etc. ). Ook daar was Ionity te vinden. Het was daar ook rustig. Toch even de lader gebruikt om van 74% naar 100% SoC te komen, want leek me goed om te doen voor ik weer een IONITY tegen zou komen... ?
Ik heb wel gedoe met de virtual MasterCard die ik via Revolut heb. Want blijkbaar bestempelt het algoritme de laadacties als frauduleus. Klacht ingediend bij Revolut. Ik hoop dat Mobilize me niet gaat afsluiten. Ik heb m'n Mastercard van N26 gekoppeld en daar zag ik nu het abo van 4,99 wel afgeschreven zijn. Maar de laadbeurten nog niet.
Maar tot dusver kan ik zeggen dat het me prima bevalt om met een EV te reizen in het buitenland.
Yep, dat is het idd.janne_nl schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:33:
Ik zou zeggen dat het gewoon een afkorting is voor Tesla SuperCharger...
Geen schaamnaam, maar gewoon lekker kort. SuC kan ook, maar klinkt wat raar vind ik.
Same here, vandaar straks de ID.7 i.p.v. weer een model 3.stanny schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:26:
[...]
Voor mij persoonlijk was het genoeg om geen nieuwe tesla te kiezen maar voor een ander merk te gaan.
Als ik ergens moet laden en ik zou er echt voor moeten omrijden, dan ga ik wel echt niet uit principe niet bij tesla gaan laden.
Echter om in 2 dagen in Spanje aan te komen met vouwwagen wil ik de laagst mogelijke kans op vertraging door ladestau, dus laadpleinen met het hoogste aantallen stalls. Dan kom je eigenlijk alleen bij TSC terecht op die route.
Zo meed ik een paar jaar geleden Ionity na hun absurde prijsstijging, nu is het mijn voorkeurs aanbieder. Gewoon omdat het mij het beste uitkomt en/of de beste prijs heeft. Als je een aanbieder met een CEO, die een jou onwelgevallige mening heeft, gaat mijden dan is het eind zoek.stanny schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:26:
[...]
Als ik ergens moet laden en ik zou er echt voor moeten omrijden, dan ga ik wel echt niet uit principe niet bij tesla gaan laden.
Kijk eens aan, hier wordt het ook de ID.7Puppetmaster schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:57:
[...]
Same here, vandaar straks de ID.7 i.p.v. weer een model 3.
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 26-04-2025 17:03 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]
Ik heb een veel grotere voorkeur om, vergelijkbaar met toen ik nog benzine reed, gewoon bij een benzinestation to stoppen en daar te snelladen en even de toiletten enzo te gebruiken, zeker met kids. Het vervelende is dat hier vaak maar weinig snelladers staan en het vaak 3 keer zo duur is als een supercharger.
Ik heb veel gelezen over het legendarische set it and forget it systeem met de superchargers, maar qua faciliteiten is dat niet helemaal wat ik verwacht had.
Hoe ervaren anderen dit?
Verklaar u nader, wat is hier gebrainwashed en triest aan? Oprechte vraag, ik hoor het graag.
Verder zal ik als er goede alternatieven zijn op mijn zomerreis naar zuid Duitsland ook zoveel mogelijk Tesla vermijden. Gelukkig lijken de alternatieven er veel te zijn.
Ik probeer persoonlijk Tesla om 3 redenen te vermijden:
- Zeer aparte CEO waar ik het absoluut niet mee eens ben (en dit is lichtjes uitgedrukt). Disclaimer, dat zijn heel veel CEO's, maar deze is nu wel het boegbeeld van de negatieve eindbazen
- met mijn ampera heb ik al gezien dat er laden bij vooral de oudere stations lastig is met de korte kabel
- De Ampera en Tesla chargers lijken niet helemaal lekker te gaan altijd. Aldus wesco beter boven 20% beginnen met laden
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 26-04-2025 17:03 . Reden: Quite knip ]
Daar kun je als 4e reden aan toevoegen dat Tesla laders wèg van de snelweg liggen en je dus extra tijd kwijt bent en soms ook nog twee keer door een tolpoort moet.MLPN schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:02:
[...]
Ik probeer persoonlijk Tesla om 3 redenen te vermijden:
- Zeer aparte CEO waar ik het absoluut niet mee eens ben (en dit is lichtjes uitgedrukt). Disclaimer, dat zijn heel veel CEO's, maar deze is nu wel het boegbeeld van de negatieve eindbazen
- met mijn ampera heb ik al gezien dat er laden bij vooral de oudere stations lastig is met de korte kabel
- De Ampera en Tesla chargers lijken niet helemaal lekker te gaan altijd. Aldus wesco beter boven 20% beginnen met laden
Alleen Tesla Superchargers gebruikt afgelopen zomer met vakantie in Duitsland was niet altijd ideaal, maar een paar week terug Berlijn op en neer met alleen Ionity is ook niet zaligmakend.
Hopelijk komt er straks een leuk abonnement van Spark Alliance start met korting bij alle deelnemers.
Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Maximum qua afstand in Frankrijk was is 1,5km van de autosnelweg, maar al de rest lag meestal na de afrit zo'n max 500m verder. Ik heb in deze landen al Tesla SuCs gehad: België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Italië.jdbiggelaa schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:11:
[...]
Daar kun je als 4e reden aan toevoegen dat Tesla laders wèg van de snelweg liggen en je dus extra tijd kwijt bent en soms ook nog twee keer door een tolpoort moet.
Tolpoorten in Frankrijk is toch geen probleem met zo'n tolbadge? Daar verlies je toch geen tijd mee?
In Duitsland hebben we één SuC gehad waar niks was, maar was in de ochtend en we kwamen pas van ontbijt, dus niet echt een probleem. De meeste SuC's liggen bij een hotel/restaurant en heb er al echt lekkere koffie's gedronken, niet zo'n rommel als bij die pompstations langs de autosnelweg
Anderzijds vind ik het ook een pak rustiger dan langs de autosnelweg, zeker tijdens de zwarte weekends. Mijn vrouw en dochter zijn meestal meer dan een half uur weg om gewoon naar toilet te gaan bij die drukte, en moet ik mij al verplaatsen want de batterij staat al op 100%
Nope, laden wanneer het nodig is, heb ze denk allemaal al gehad langs de autosnelweg in Frankrijk. Total Energies en Engie vond ik nog één van de betere, lekker veel laadpunten met 300kW laders.MichielFRL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:13:
Vastpinnen op 1 aanbieder is financieel misschien wel het aantrekkelijkst, maar lang niet altijd handig.
Dat zou zeker mooi zijn. Zou helemaal mooi zijn als er nog meer aanbieders aansluiten bij Spark AllianceMichielFRL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:13:
Hopelijk komt er straks een leuk abonnement van Spark Alliance start met korting bij alle deelnemers.
Eerst 4 dagen op 2 verschillende plekken in Duitsland geweest en vervolgens in 2 dagen naar Ardeche in Frankrijk gereden. Zeker 900km door de regen met flink wind en zo..... geen centje pijn en heerlijk gereisd.
Laden onderweg dikke prima, auto vaak eerder klaar dan wij... Laden wisselend, omdat de snelladers niet op gelijke afstand staan en heuvels soms zorgen voor eerder of juist later stoppen. Maar in 15 minuten naar 60% en weer 1 1/2 uur verder rijden is ook prima.
Gemiddeld over ruim 1600km met caravan, wisselende omstandigheden en heuvels rijden verbruik van 32.9 kWh. Dan rijden we alles op de snelweg gewoon met 106km/u op de Acc en bij inhalen gas erbij.
Combinatie rijdt super en na de Enyaq 60 met vouwwagen is de Elroq 83 met caravan ook een ideale combinatie.
De software en het laden is ook prima combinatie, navigeren/voorbereiden van route gedaan met ABRP. Ook met live data gebruikt, grappige was dat na 2x laden de Elroq prima in de gaten had wat z'n actuele verbruik was en in de gehele route deed hij prima voorspelling van laden tot 74% en aankomen met 10%.
Ben er nog niet achter of de instelling aanhanger bij hulpsystemen en navigatie ergens voor het omslagpunt zorgen. Nergens vul je gewicht of oppervlakte in namelijk.
Maar zelfs op de heuvelachtige stukken gaat het prima qua voorspelling en met recupereren erbij kom je vaak iets voller aan dan gepland.
Enige verschil wat ik ontdek in navigeren met de huidige Skoda planner, is dat hij rekening houd met bijvoorbeeld 100km/u als maximum met aanhanger, alleen als je dan 106km/u rijdt zit die er logische een paar procent naast.
En dan de laadstops in deze periode.... prima! Zelfs met de caravan maar 1x hoeven loskoppelen.
Als prive-rijder is Ionity power paspoort intressant, 39cent in Duitsland en Frankrijk zelfs 34cent.
Alleen maar Ionity geladen dus, afsluiten via Elly (voormalige Powerpass) is ook nog een idee, dan heb je plug en charge!
Misschien dat we die doen in de zomervakantie naar Groot Brittannië 😎
Met combinatie op de trein door kanaaltunnel en qua laders in GB is de Elly-app wel intressant lijkt het.
Over een week weer terug naar NL, kijken wat rijden met alleen maar 20+ temperaturen en drige wagen dan doet, maar als het al zo gaat dan tot nu toe is het top.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Als ik naar het buitenland ga, dan rij ik vrijwel uitsluitend via de Tesla Superchargers, puur om de reden wat je hierboven noemt. De SuCs zijn niet altijd even handig geplaatst, en je hebt niet altijd de meest relaxte voorzieningen ernaast, maar het werkt wel altijd en vaak is er ook ruim voldoende plek. Geen gedoe met laadpassen of palen die niet werken, dat bespaart een hoop gedoe en gestress en dat is het ook wel wat waard. Zit nu ook in Girona, en we zijn hier een week geleden probleemloos naartoe gereden via SuCs.taylor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:21:
Ik werd hier laatst afgebrand voor mijn vragen over de laapassen. Waar ik dus bang voor was is dus uitgekomen ik ben in het bezit van drie laadpassen,electromaps,chargemap,electroverse en de tesla app. Van alicante naar girona wat een drama bij de laadstations bij de één kwam er een melding geen authorization bij de ander moest je alsnog de code scannen en dan alsnog functioneerde het niet. Ik hou mijn hart vast als ik van alicante naar Nederland moet rijden. Voorzover ik er nu in sta word het waarschijnlijk dat ik toch maar met mijn diesel
ga. Verscheidende Nederlanders gesproken onderweg die me vertelden,nooit meer.
Ik was ook deze week in girona maar de tesla pakte mijn byd atto 3 niet zowel de V4 of de V3.hallom schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:05:
[...]
Als ik naar het buitenland ga, dan rij ik vrijwel uitsluitend via de Tesla Superchargers, puur om de reden wat je hierboven noemt. De SuCs zijn niet altijd even handig geplaatst, en je hebt niet altijd de meest relaxte voorzieningen ernaast, maar het werkt wel altijd en vaak is er ook ruim voldoende plek. Geen gedoe met laadpassen of palen die niet werken, dat bespaart een hoop gedoe en gestress en dat is het ook wel wat waard. Zit nu ook in Girona, en we zijn hier een week geleden probleemloos naartoe gereden via SuCs.
Chinese heffing vanuit Musk 🥹, handig Cloud-Diensten.taylor schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:44:
[...]
Ik was ook deze week in girona maar de tesla pakte mijn byd atto 3 niet zowel de V4 of de V3.
[ Voor 4% gewijzigd door peutje op 26-04-2025 21:48 ]
Ik heb zelf nog nooit bij Tesla geladen. Als ik dit zo lees, dan moet ik het misschien ook eens gaan testen. Ik vind ze in Duitsland wel redelijk duur. Duurder dan EnBW HPC in elk geval.hallom schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:05:
[...]
Als ik naar het buitenland ga, dan rij ik vrijwel uitsluitend via de Tesla Superchargers, puur om de reden wat je hierboven noemt. De SuCs zijn niet altijd even handig geplaatst, en je hebt niet altijd de meest relaxte voorzieningen ernaast, maar het werkt wel altijd en vaak is er ook ruim voldoende plek. Geen gedoe met laadpassen of palen die niet werken, dat bespaart een hoop gedoe en gestress en dat is het ook wel wat waard. Zit nu ook in Girona, en we zijn hier een week geleden probleemloos naartoe gereden via SuCs.
Geen idee of het werkt,
Als ik het goed lees:
- gratis Laadpas via laadkompas.nl
- werkt via bestaand ionity account
- dus ionity subscriptions werken dan ook
Daarmee dus een alternatief voor “laden met pasje” ten opzichte van het “my Renault intense” abonnement dat zonder Renault vin voor wisselende resultaten zorgt.
Wel 7euro/maand duurder dan Renault maar “als je met Renault steeds problemen hebt” is dat wel de moeite.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mooi dat er weer een aanbieder is met laadpas waar je een Ionity abo kunt afsluiten. Vraag mij alleen af wat het verschil is met Chargemap want daar kun je ook een Ionity abo afsluiten. Je moet bij Laadkompas ook een starttarief betalen van 47ct lees ik, is dat ook bij een Ionity abo vraag ik mij af? Voorlopig gebruik ik Chargemap en kan ik in Frankrijk ook met pas en Ionity abo laden. Benieuwd waar Ionity zelf mee komt.Stefannn schreef op zondag 27 april 2025 @ 06:36:
Gevonden: “Laadpas voor ionity”
Geen idee of het werkt,
Als ik het goed lees:
- gratis Laadpas via laadkompas.nl
- werkt via bestaand ionity account
- dus ionity subscriptions werken dan ook
Daarmee dus een alternatief voor “laden met pasje” ten opzichte van het “my Renault intense” abonnement dat zonder Renault vin voor wisselende resultaten zorgt.
Wel 7euro/maand duurder dan Renault maar “als je met Renault steeds problemen hebt” is dat wel de moeite.
Ik zit ff te kijken, maar je kunt dan niet kiezen welke IONITY abo je afsluit via ChargeMap klopt dat? De tarieven zijn namelijk hoger dan ik net betaald heb in Frankrijk met een Power abo (33ct p/kWh).PeterZ(on) schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:45:
[...]
Mooi dat er weer een aanbieder is met laadpas waar je een Ionity abo kunt afsluiten. Vraag mij alleen af wat het verschil is met Chargemap want daar kun je ook een Ionity abo afsluiten. Je moet bij Laadkompas ook een starttarief betalen van 47ct lees ik, is dat ook bij een Ionity abo vraag ik mij af? Voorlopig gebruik ik Chargemap en kan ik in Frankrijk ook met pas en Ionity abo laden. Benieuwd waar Ionity zelf mee komt.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik zie ook maar één optie, dat was dacht ik anders en ook heeft Chargemap wat hogere tarieven. Ik gebruik Chargemap eigenlijk alleen maar bij de triple en dan is een abo niet voordeliger. Mooiste is gewoon een pas van Ionity zelf, zit er niemand tussen die ook wat wil verdienen.The Legend schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:40:
[...]
Ik zit ff te kijken, maar je kunt dan niet kiezen welke IONITY abo je afsluit via ChargeMap klopt dat? De tarieven zijn namelijk hoger dan ik net betaald heb in Frankrijk met een Power abo (33ct p/kWh).
Hier lees ik goed nieuws, de vraag is echter of het echt zo gaat werken:
https://www.evupdate.nl/e...n-ionity-gaan-samenwerkenWie bijvoorbeeld een abonnement heeft bij Fastned of Ionity hoeft niet meer uit te wijken naar aparte apps of prijsvergelijkers om ook daar het voordeel van het abonnement te kunnen benutten. Met een Ionity Power abonnement, waarbij je maar 0,39 €/kWh in plaats van het gangbare tarief betaalt, betaal je dat voordelige tarief ook als je je auto oplaadt bij Fastned, Electra en Atlante.
Dat zou echt top zijn en scheelt daadwerkelijk een hoop uitzoeken. Zo niet dan voegt het volgens mij weinig toe voor niet-zakelijke rijders die het niet uitmaakt bij welke aanbieder en tegen welk tarief ze laden.
[ Voor 63% gewijzigd door The Legend op 27-04-2025 10:30 ]
Ik heb het nog eens nagelezen.
Ik heb het idee dat het toch niet zo mooi is als ik dacht.
- yep.., @PeterZ(on) je hebt gelijk, sowieso dus een start tarief van 0.47euro.
- en ik had begrepen dat het werkte samen met het ionity abonnement want die worden op die webpage genoemd. Echter… er staat ook dat ionity “ook via app werkt”. Kan zomaar zo zijn dat het ionity abonnement dus niet actief is op de Laadpas.
In app zie je bij aankomst al vrije palen, of als alles bezet is dat er 3 auto’s op ruim 70% zitten. Dan weet je ook dat er vrij snel palen vrij komen.
Daarnaast optie Plug and Charge. Rijdt je VAG en je doet laden via Elli, kan je inpluggen en start sessie direct (ala Tesla).
Geen gedoe met pasjes, die weer andere tarieven hanteren dan laadpaal
Wat mij betreft is dit een van de dingen waar we Europa wel voor kunnen gebruiken. Gewoon 1 geadverteerd tarief per paal (met eventueel een spits-toeslag), en de mogelijkheid om overal met je bankpas te betalen.
Zelf ga ik komende zomer naar Noord-Spanje met mijn Tesla MYLR. Tot aan de Frans/Spaanse grens wil ik volledig op SuC rijden, daarna benieuwd hoe het gaat lopen met accommodaties nabij Ourense, Pontevedra, Foz, Cangas de Onis en Bilbao. Met name in het gebied bij Picos de Europa lijkt het me een uitdaging te worden om snelle laders te blijven vinden.
Plug and Charge/Autocharge is natuurlijk het makkelijkste maar dat heb ik niet bij Ionity met mijn Ioniq.JS-Ah schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:23:
Snap niet zo goed voordeel van laadpas.... app is goedkoper en je ziet direct welke paal werkt/vrij is. Soms blijft er paal in sessie hangen door verkeerd afsluiten vorige gebruiker, of gewoon storing oid.
In app zie je bij aankomst al vrije palen, of als alles bezet is dat er 3 auto’s op ruim 70% zitten. Dan weet je ook dat er vrij snel palen vrij komen.
Daarnaast optie Plug and Charge. Rijdt je VAG en je doet laden via Elli, kan je inpluggen en start sessie direct (ala Tesla).
En wat het voordeel is van de laadpas? Dat is parkeren en aansluiten en pas ervoor, met een app heb je amper de app geopend. En dan begint het, lader kiezen en betaalmiddel kiezen en bevestigen nog een code, afhankelijk van een netwerk enz... Maar goed, ieder zo zijn eigen voorkeur.
Ik zie in de Ionity app wel dat een paal in gebruik is, maar niet het percentage geladen op die palen.JS-Ah schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:23:
Snap niet zo goed voordeel van laadpas.... app is goedkoper en je ziet direct welke paal werkt/vrij is. Soms blijft er paal in sessie hangen door verkeerd afsluiten vorige gebruiker, of gewoon storing oid.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
HansAuutB schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:31:
[...]
Ik zie in de Ionity app wel dat een paal in gebruik is, maar niet het percentage geladen op die palen.
:strip_exif()/f/image/BtsatbVQdOjKBuCiaxbkcOsH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie het percentage overigens niet in de Ionity app, alleen de melding "In gebruik". Chargefinder liet dat vroeger ook zien maar tegenwoordig alleen hoelang een lader bezet is.
:strip_exif()/f/image/EcPpltQR1uAt5t2kv685EygA.jpg?f=fotoalbum_large)
Net even in de nieuwe IONITY app gekeken. Bij de meeste laadpunten zie ik alleen in gebruik maar bij sommige laadpunten is er inderdaad meer info. Toch handig.
Wel ‘alle laders’ inschakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 27-04-2025 17:19 ]
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Het lukt mij niet om een betaalmiddel in te voeren in de app. Het scheelt nogal. Shell is 79, TankE is 60 cent.
Op de website staat dat je ook los via een qr-code kunt laden. Maar het is mij niet duidelijk wat je daarvoor nodig hebt.
[ Voor 24% gewijzigd door DDDikkiedik op 27-04-2025 18:44 ]
Vrijdag vertrokken vanuit Leeuwarden met 100% acculading.
Eerste stop was Ionity Breda/Oosterhout. Laden ging goed maar helaas kreeg ik de kabel niet losgekoppeld. Gebeld met het nummer wat op de paal stond en ze konden op afstand de sessie loskoppelen.
Tweede stop was IONITY in Seclin. Veel palen (12 stuks) Hier ging het laden wel in 1x goed. Omdat we ook moesten eten (rond 18:30 uur aangezien het echt megaaaaaaaa druk was op de weg) hebben we hier tijdens het laden een Mc Donalds gepakt. Hier zon 40 min gestaan om aan te komen in Amiens om te overnachten.
Het hotel ook zo uitgekozen omdat hier een Tesla SuC op 100 meter stond. De volgende ochtend rond 07:00 uur de auto hier naartoe gebracht en aan de lader gezet voor een uurtje.
De laatste stop om uiteindelijk bij onze bestemming te komen was een Tesla SuC in Caen. Hier zat een hotel waar we een kop koffie hebben gedronken.
De terugreis:
Weer met 100% vertrokken (We mochten gewoon laden bij het huisje) richting de eerste Tesla SuC in Rouen. Deze bleek toch best ver van de snelweg af te liggen. Met name ook om weer de snelweg op te komen was best drama. Moesten helemaal door de stad wat toch zon 20 min extra tijd opleverd.
De tweede stop was weer IONITY Seclin. Auto ingeplugd, pas ervoor gehouden... helaas noppes: You are not authorized.

De derde stop was weer in Nederland bij Tesla Meerwerk. Hele fijne locatie direct aan de snelweg.
Uiteindelijk is het prima bevallen! Wel ga ik voor onze volgende vakantie richting Corisca goed kijken waar alle Tesla SuC's liggen. Ik heb geen zin om zover om te rijden. Met name natuurlijk dat je al een stuk langer onderweg bent met een elektrische auto.
Ook baal ik ervan dat het met IONITY niet goed is gegaan (terugreis) omdat de pas werd geweigerd. Zal hier nog eens contact met Renault hebben.
Verbruik heenreis: 15.2 KWh/100km.
Terugreis: 16,5 KWh/100km
Totaal kosten laden: 90 euro voor zon 1500km. Dit had dus zon 14 euro minder kunnen zijn
Dus als iemand tips heeft om in Duitsland langs Tesla SuC's te gaan of IONITY die niet te ver van de weg liggen, ik hou mij aanbevolen
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
:strip_exif()/f/image/kWSGEl26S1eDIAi9fhGfHwJM.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou er een algemene storing zijn waardoor laden bij Ionity niet lukt via Mobilize?
Gelukkig wel kunnen laden bij EWE go, via de fijne app en natuurlijk ook Tesla.
Het idee was toch dat je je abo van een (bijv. Ionity) kan gebruiken bij de palen van de andere deelnemers, incl dezelfde prijs?MichielFRL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:13:
Dus dan moet je degene kiezen met de laagste prijs (Ionity?) en dan is het netwerk ineens een stuk groter.
Classic, dat had ik ook één van de eerste keren snelladen.Possible schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:42:
Eerste stop was Ionity Breda/Oosterhout. Laden ging goed maar helaas kreeg ik de kabel niet losgekoppeld. Gebeld met het nummer wat op de paal stond en ze konden op afstand de sessie loskoppelen.
Je kunt het laden stoppen door het maximale DC laadpercentage tijdelijk omlaag te zetten (in de auto in het EV menu of in de app onder EV service) tot onder het huidige niveau. Laden stopt en de stekker komt los.
Niet vergeten daarna direct weer omhoog te zetten, anders kun je de volgende keer snelladen voor een verrassing komen te staan.
[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 27-04-2025 22:36 ]
ALS je al netwerk hebt, wij kwamen van Luik richting Maastricht en langs de Maas heb je een FastNed, mijn wagen had geen internet, maar MIJN telefoon ook nog niet, daar we net de grens over waren BE/NL. Ik moest niet laden, maar één van de dames moest daar naar het toilet, en ik bedacht mij onmiddellijk, geluk dat ik niet moet laden, want het zou toch wel voor issues gezorgd hebben.PeterZ(on) schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:27:
[...]
Plug and Charge/Autocharge is natuurlijk het makkelijkste maar dat heb ik niet bij Ionity met mijn Ioniq.
En wat het voordeel is van de laadpas? Dat is parkeren en aansluiten en pas ervoor, met een app heb je amper de app geopend. En dan begint het, lader kiezen en betaalmiddel kiezen en bevestigen nog een code, afhankelijk van een netwerk enz... Maar goed, ieder zo zijn eigen voorkeur.
Na een grensovergang kan het netwerk wel eens wegvallen maar dat komt weer terug, desnoods de telefoon opnieuw opstarten. Erger is als je in het buitenland bent en jouw provider heeft net geen afspraken met de provider die op jouw locatie daar een dekkend netwerk heeft. Sta je daar als je alleen van een app afhankelijk bent zoals bijvoorbeeld Tesla. Zij hebben dan altijd wel veel laders beschikbaar maar heb je geen netwerk dan is het toch niet laden. In zo'n geval kun je misschien gebruik maken van een local die een hotspot op zijn telefoon beschikbaar wil stellen. Geef mij maar een rfid card, geeft mij meer vertrouwen.RigolleM schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:59:
[...]
ALS je al netwerk hebt, wij kwamen van Luik richting Maastricht en langs de Maas heb je een FastNed, mijn wagen had geen internet, maar MIJN telefoon ook nog niet, daar we net de grens over waren BE/NL. Ik moest niet laden, maar één van de dames moest daar naar het toilet, en ik bedacht mij onmiddellijk, geluk dat ik niet moet laden, want het zou toch wel voor issues gezorgd hebben.
Mja. Ben ook meer van de pasjes maar mijn mobiel werkt altijd wel. Tegenwoordig geen issue meer.PeterZ(on) schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:40:
[...]
Na een grensovergang kan het netwerk wel eens wegvallen maar dat komt weer terug, desnoods de telefoon opnieuw opstarten. Erger is als je in het buitenland bent en jouw provider heeft net geen afspraken met de provider die op jouw locatie daar een dekkend netwerk heeft. Sta je daar als je alleen van een app afhankelijk bent zoals bijvoorbeeld Tesla. Zij hebben dan altijd wel veel laders beschikbaar maar heb je geen netwerk dan is het toch niet laden. In zo'n geval kun je misschien gebruik maken van een local die een hotspot op zijn telefoon beschikbaar wil stellen. Geef mij maar een rfid card, geeft mij meer vertrouwen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik krijg de indruk dat Mobilize toch ‘stiekem’ iets van een check heeft ingebouwd op VIN-nummer. Ik lees nu veel van dit soort verhalen. Voor mij de reden om het maar helemaal niet te proberen en gewoon een IONITY Power abo af te sluiten (precies de bedoeling van Mobilize natuurlijkFarmie schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:02:
Vandaag ook teruggereisd vanuit Oostenrijk richting België. Mobilize intense abo voor Ionity; werkte perfect op vrijdag (en eerder in Maart). Vandaag ook geen autorisatie mogelijk bij Ionity. In de Renault app zojuist een algemene storingsboodschap tijdens het openen. Wanneer je naar de mobilize sectie gaat volgend scherm:
[Afbeelding]
Zou er een algemene storing zijn waardoor laden bij Ionity niet lukt via Mobilize?
Gelukkig wel kunnen laden bij EWE go, via de fijne app en natuurlijk ook Tesla.
Voor zover ik het heb kunnen bijhouden is er op dit forum een 100% match tussen niet werkende passen en Visa als betaalmethode, maar misschien heb ik iets gemist?The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:42:
[...]
Ik krijg de indruk dat Mobilize toch ‘stiekem’ iets van een check heeft ingebouwd op VIN-nummer. Ik lees nu veel van dit soort verhalen.
Meerwerk!Possible schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:42:
De derde stop was weer in Nederland bij Tesla Meerwerk. Hele fijne locatie direct aan de snelweg.
Kiddin, maar wat je zegt, Tesla Meerkerk is een fijne locatie, voor ons altijd een stop als we richting Veluwe gaan. Niet dat het perse moet want het is makkelijk te halen zonder te laden maar gewoon fijn, leuke afwisseling, soms even gebruikmakend van de toiletten, of Starbucks, of heel af en toe de Mac.
Er was gister wel een, soort van, storing bij de Renault app, misschien gerelateerd.Farmie schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:02:
Nu weer opgelost trouwens.
Dit is toch wel de tip van de dag, daarom deze quote omdat niet iedereen weet dat dit eventueel kan helpen.ASW1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:43:
Je kunt het laden stoppen door het maximale DC laadpercentage tijdelijk omlaag te zetten (in de auto in het EV menu of in de app onder EV service) tot onder het huidige niveau. Laden stopt en de stekker komt los.
Niet vergeten daarna direct weer omhoog te zetten, anders kun je de volgende keer snelladen voor een verrassing komen te staan.
Moet de wagen dat wel kunnen uiteraard maar is voor mij al eens een keertje redder in 'nood' geweest.
Ik heb toch liever een app. Vorig jaar Ionity Mobilize pas, maar gaf onzeker gevoel of die wel startte, daarom maar rest met Tesla geladen.PeterZ(on) schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:40:
[...]
Na een grensovergang kan het netwerk wel eens wegvallen maar dat komt weer terug, desnoods de telefoon opnieuw opstarten. Erger is als je in het buitenland bent en jouw provider heeft net geen afspraken met de provider die op jouw locatie daar een dekkend netwerk heeft. Sta je daar als je alleen van een app afhankelijk bent zoals bijvoorbeeld Tesla. Zij hebben dan altijd wel veel laders beschikbaar maar heb je geen netwerk dan is het toch niet laden. In zo'n geval kun je misschien gebruik maken van een local die een hotspot op zijn telefoon beschikbaar wil stellen. Geef mij maar een rfid card, geeft mij meer vertrouwen.
Afgelopen zaterdag in Frankrijk richting Nederland tweemaal niet kunnen laden via de Ionity-app. Heb toen een bankpas en ANWB-laadpas moeten gebruiken. In de 4 weken daarvoor 10 maal gewoon met de app kunnen laden.The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:42:
[...]
Ik krijg de indruk dat Mobilize toch ‘stiekem’ iets van een check heeft ingebouwd op VIN-nummer. Ik lees nu veel van dit soort verhalen. Voor mij de reden om het maar helemaal niet te proberen en gewoon een IONITY Power abo af te sluiten (precies de bedoeling van Mobilize natuurlijk).
Hiervoor abonnementen afgesloten bij Tesla en Ionity, en een e-key besteld bij Miio. Tevens een abonnement bij ABRP, en gebruik gemaakt van enode voor real-time informatie (de dongle werkte helaas niet goed). Een ANWB-laadpas en Shell-laadpas had ik al.
Op een enkele uitzondering na steeds bij Tesla en Ionity geladen. Deze als preferred opgegeven bij ABPR en dan de route laten bepalen. Dat werkte goed, alleen de navigatie van ABPR is niet geweldig en daarom grotendeels Tomtom gebruikt. Alleen de laatste paar kilometer vóór het laadstation via ABPR. De Miio-app en e-key een enkele keer nodig gehad in Spanje en Portugal. Portugal heeft nog wel een weg te gaan op laadpaal-gebied....... Gelukkig niet heel veel kilometers gemaakt daar. De ANWB-laadpas drie keer gebruikt.
De laadstations van Ionity en Tesla liggen soms op verrassende plekken. Varieert van 4 palen op een achteraf-veldje tot aan 25 palen (Tesla) en 12 palen (Ionity) bij een Aire met alle voorzieningen.
:strip_exif()/f/image/NmY7aAcYvfvNRTcR3BiLr7Uq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lOy29gTMaHnlcKbqzPUylDG3.jpg?f=fotoalbum_large)
Heenreis via Lille, Blois, Bordeaux, Valadolid, Salamanca en Sevilla, terug via Sevilla, Cordoba, Valencia, Girona, Clermond Ferrand, Parijs, Lille.
[ Voor 3% gewijzigd door JoopO op 28-04-2025 12:07 ]
Misschien was het andersom?taylor schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:44:
[...]
Ik was ook deze week in girona maar de tesla pakte mijn byd atto 3 niet zowel de V4 of de V3.
Op wzich verklaart de auto waarschijnlijk ook wel waarom de reiservaring wat minder was?
Niet een heel grote range (snelweg ca. 200km) en beperkt snelladen (80kW).
Op het snelladen na bijna de specs van onze e-Up, daar zou ik nooit zo’n reis mee ondernemen!
Oeps, verkeerd gekeken.
[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 28-04-2025 21:55 ]
Na 200km is het wel weer tijd voor een pauze en dan komt het fijne van de BYD blade battery, de laadcurve is tot 64% gewoon vlak 88kW en dan gaat het laden best snel. Even toiletteren, koffie halen en rondje over de parkeerplaats lopen en de weg kan weer vervolgd worden.Puppetmaster schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:06:
Op zich verklaart de auto waarschijnlijk ook wel waarom de reiservaring wat minder was?
Op het snelladen na bijna de specs van onze e-Up, daar zou ik nooit zo’n reis mee ondernemen!
Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Zo'n app geeft mij ook een onzeker gevoel, zie de post @JoopO die twee keer niet kon laden met de app. Voor mijn komende vakantie heb ik veel Tesla SuC's op mijn route maar dat geeft mij toch geen 100% veilig gevoel. Ik heb toch liever een pas.Zapato schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:13:
[...]
Ik heb toch liever een app. Vorig jaar Ionity Mobilize pas, maar gaf onzeker gevoel of die wel startte, daarom maar rest met Tesla geladen.
Dat een app ook je redding kan zijn heb ik tijdens mijn laatste reis ervaren in het binnenland van Spanje. Met de Spaanse druppel kreeg ik het laden niet gestart, de helpdesk kon mij ook niet helpen en uiteindelijk dacht ik tijdens het wachten op de afsleepwagen, laat ik nog een poging wagen met de app en toen ging het totaal onverwacht. Dus ik bedoel maar, zorg voor verschillende mogelijkheden.
Ik denk toch dat het gewoon een incasso probleem met de CC is. Ook zag ik dat Chargemap in hun voorwaarden dit benoemen, je hebt dan een dag of drie om te betalen en anders blokkeren ze de laadpas. Bij mij werkt de app nog steeds en krijg nog steeds die aanbieding voor het Intens abo.The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:42:
[...]
Ik krijg de indruk dat Mobilize toch ‘stiekem’ iets van een check heeft ingebouwd op VIN-nummer. Ik lees nu veel van dit soort verhalen. Voor mij de reden om het maar helemaal niet te proberen en gewoon een IONITY Power abo af te sluiten (precies de bedoeling van Mobilize natuurlijk).
Stel je bent aan het laden en er is een stroompanne, groot zoals nu, of kleiner en de laadpaal die je op dat moment gebruikt valt er door uit: ben je dan gezien door een geblokkeerde kabel?
Of kan je die toch manueel losmaken?
Die met vaste laadkabel zullen allicht wel aan de auto kant via de auto te ontgrendelen zijn. Of niet?
Maar wat dan met de palen waar je je eigen kabel gebruikt?
Geen ervaring mee maar ik gok dat die vast blijft zitten, en bellen heeft dan geen zin als alles plat ligt. Daarom gebruik ik onderweg o.a. liever gewoon een snellader, die kun je altijd zelf ontgrendelen.stanny schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:15:
Niet direct een idee of deze vraag hier thuis hoort, maar aangezien het op dit moment over Spanje en Portugal gaat en daar misschien wel een tweaker zit die er op kan antwoorden:
Stel je bent aan het laden en er is een stroompanne, groot zoals nu, of kleiner en de laadpaal die je op dat moment gebruikt valt er door uit: ben je dan gezien door een geblokkeerde kabel?
Of kan je die toch manueel losmaken?
Die met vaste laadkabel zullen allicht wel aan de auto kant via de auto te ontgrendelen zijn. Of niet?
Maar wat dan met de palen waar je je eigen kabel gebruikt?
Als de paal spannningsloos is, is er toch geen mechanisme dat de kabel vergrendeld kan houden?PeterZ(on) schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:19:
[...]
Geen ervaring mee maar ik gok dat die vast blijft zitten, en bellen heeft dan geen zin als alles plat ligt. Daarom gebruik ik onderweg o.a. liever gewoon een snellader, die kun je altijd zelf ontgrendelen.
Dat ligt er maar aan, als het werkt zoals een lichtschakelaar dan blijft het gewoon zo staan bij spanningsuitval.Azqi schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:34:
[...]
Als de paal spannningsloos is, is er toch geen mechanisme dat de kabel vergrendeld kan houden?
Last summer, we experienced congestion in Croatia 🇭🇷, specifically the Zagreb-Zadar corridor. We're urgently adding capacity this year (+64 stalls) and next year (+72 stalls).
— Tesla Charging (@TeslaCharging) 28 april 2025
2025 Plan
- Otočac (+4 stalls): adding 4 stalls, V2 to V4 retrofit to follow
- Zadar (+2 stalls): V2 to… pic.twitter.com/JGsdKws0MP
En hier was ik niet van op de hoogte. Dit gaat nog mooier nieuws zijn voor jullie allemaal:
Also, all Croatian Superchargers will be open to non-Teslas as soon as ministry approvals, permits & utility upgrades for new Superchargers are received.
— Tesla Charging (@TeslaCharging) 28 april 2025
[ Voor 36% gewijzigd door Oekol op 28-04-2025 20:51 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Heb je een iPhone? Probeer dan eens PUMP ipv ABRP, die leest ook meteen zelf je SoC & range uit van je ID.Buzz.JoopO schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:02:
Dat werkte goed, alleen de navigatie van ABPR is niet geweldig en daarom grotendeels Tomtom gebruikt.
Sorry maar ik zat net over de 300km en het laden deed ik in 40minuten totaal geen problemen mee.Puppetmaster schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:06:
[...]
Misschien was het andersom?
Op zich verklaart de auto waarschijnlijk ook wel waarom de reiservaring wat minder was?
Edit:
Ik zie dat ik idd verkeerd gekeken heb!
De highway-range is op EV-database idd ook 300km, het verbruik is 202 Wh/km.
Excuses!
[ Voor 65% gewijzigd door Puppetmaster op 28-04-2025 21:53 ]
ABRP is mij ook niet goed bevallen, de navigatie van VW wel. Heb je die ook geprobeerd? Ga op de terugweg Pump gebruiken. Die pakt iig direct de meest logische route, en kiest ook daadwerkelijk alleen Ionity chargers als je daar om vraagt.JoopO schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:34:
[...]
Afgelopen zaterdag in Frankrijk richting Nederland tweemaal niet kunnen laden via de Ionity-app. Heb toen een bankpas en ANWB-laadpas moeten gebruiken. In de 4 weken daarvoor 10 maal gewoon met de app kunnen laden.
Goede zaak. Ik reed 2 jaar geleden heen en weer naar Montenegro en dat kwam soms krap uit. Ionity Zadar met te weinig stalls, na Zadar was het ook wel klaar met de snellaad pleinen. Dubrovnik en omgeving was vrijwel niks te vinden.Oekol schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:42:
Iemand naar Kroatië op vakantie? De congestie wordt opgelost door tesla:
[Embed]
En hier was ik niet van op de hoogte. Dit gaat nog mooier nieuws zijn voor jullie allemaal:
[Embed]
Er zit tegenwoordig wel een Ionity halverwege Zadar-Dubrovnik, scheelt al.
Istrie was vorig jaar wel nog erg leeg
Nee, gen iPhone. ABRP leest in de betaalde versie ook de SoC en range uit, dat werkt goed. Helaas alleen niet goed met de dongle die ik had besteld. Wel via Enode.ikweethetbeter schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:43:
[...]
Heb je een iPhone? Probeer dan eens PUMP ipv ABRP, die leest ook meteen zelf je SoC & range uit van je ID.Buzz.
De VW-navigatie vind ik niet echt gebruikersvriendelijk. De Tomtom-app gebruik ik al jaren en die bevalt prima. ABRP werkt prima om de juiste laadpunten te vinden, alleen de navigatie-aanwijzingen zijn niet altijd snel genoeg en rij je wel eens afslagen voorbij.The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:57:
[...]
ABRP is mij ook niet goed bevallen, de navigatie van VW wel. Heb je die ook geprobeerd? Ga op de terugweg Pump gebruiken. Die pakt iig direct de meest logische route, en kiest ook daadwerkelijk alleen Ionity chargers als je daar om vraagt.
Je behoort volgens mij tot een minderheid. Welke software versie? Ik ben begonnen bij 2.3, en zit nu op 3.7, en vin het een optisch onoverzichtelijk geheel, en heb het alleen een keer (bij een langere rit) gebruikt toen m'n ID.4 geen verbinding wilde maken met mijn iPhone. Persoonlijk vind ik de VW navi een ramp.The Legend schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:57:
ABRP is mij ook niet goed bevallen, de navigatie van VW wel. Heb je die ook geprobeerd?
Ja, hier ook super ervaring met PUMP in het buitenland. Wel even voor €5 een maand abonnement nemen, dan kun je aanbieders kiezen en werkt CarPlay.Ga op de terugweg Pump gebruiken. Die pakt iig direct de meest logische route, en kiest ook daadwerkelijk alleen Ionity chargers als je daar om vraagt.
Heb je toevallig al ergens een review geplaatst? Ben altijd benieuwd waarom mensen een IdBuzz rijden, het zijn leuke bussen maar als camper oid zie je toch vaker de transporter.JoopO schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:02:
In de afgelopen 4 weken circa 6000 kilometer gereden in mijn ID Buzz, met als doel Portugal, omgeving Faro.
Hiervoor abonnementen afgesloten bij Tesla en Ionity, en een e-key besteld bij Miio. Tevens een abonnement bij ABRP, en gebruik gemaakt van enode voor real-time informatie (de dongle werkte helaas niet goed). Een ANWB-laadpas en Shell-laadpas had ik al.
Op een enkele uitzondering na steeds bij Tesla en Ionity geladen. Deze als preferred opgegeven bij ABPR en dan de route laten bepalen. Dat werkte goed, alleen de navigatie van ABPR is niet geweldig en daarom grotendeels Tomtom gebruikt. Alleen de laatste paar kilometer vóór het laadstation via ABPR. De Miio-app en e-key een enkele keer nodig gehad in Spanje en Portugal. Portugal heeft nog wel een weg te gaan op laadpaal-gebied....... Gelukkig niet heel veel kilometers gemaakt daar. De ANWB-laadpas drie keer gebruikt.
De laadstations van Ionity en Tesla liggen soms op verrassende plekken. Varieert van 4 palen op een achteraf-veldje tot aan 25 palen (Tesla) en 12 palen (Ionity) bij een Aire met alle voorzieningen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heenreis via Lille, Blois, Bordeaux, Valadolid, Salamanca en Sevilla, terug via Sevilla, Cordoba, Valencia, Girona, Clermond Ferrand, Parijs, Lille.
Die laatste is er toch niet volledig elektrisch? Als je 'n EV wilt met 6-7 ruime zitplaatsen en deftig rijbereik, dan is de ID Buzz volgens mij de enige keuze op dit moment. Je hebt ook nog de KIA EV9 maar die is wat duurder nu de Buzz z'n prijs wat gezakt is tegen de eerste jaren. Verder ook een zeer mooi en uniek design imo, maar dat is uiteraard persoonlijk.twowheeler schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:33:
[...]
Heb je toevallig al ergens een review geplaatst? Ben altijd benieuwd waarom mensen een IdBuzz rijden, het zijn leuke bussen maar als camper oid zie je toch vaker de transporter.
Ik hoop 'm als volgende lease te hebben, zou ideaal zijn met m'n samengesteld gezin. Nu telkens met 2 auto's overal naartoe of 1 iemand met de vlieger sturen, is geen pretje...
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Geen echt review, wel wat opmerkingen: https://gathering.tweaker...message/78275722#78275722twowheeler schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:33:
[...]
Heb je toevallig al ergens een review geplaatst? Ben altijd benieuwd waarom mensen een IdBuzz rijden, het zijn leuke bussen maar als camper oid zie je toch vaker de transporter.
Het is een gewone personenuitvoering. En waarom een Buzz? Gewoon, superauto met veel ruimte. Net zoals al zijn voorgangers, de t2, t4's en t5 die ik heb gehad. Lange reizen in het buitenland is even wennen als je gewend bent zo rond de 1000 km op één tank te rijden. Maar per saldo ben je niet veel langer onderweg, en je komt een stuk uitgeruster aan. Bij onze rit naar en van Portugal stopten we om de twee uur, laden, koffie drinken, eten, toilet, stukje wandelen, gewoon even niets doen. Na een half uur weer op pad. Prima te doen. Verbruik over de hele rit circa 19 kWh. Eveneens verbruik over langere periode (27000 km)
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.