• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
EDB schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Daar heb ik eerder dit jaar ook geladen. Hij ligt wat minder handig tov de snelweg maar de voorzieningen zijn goed. Het was -tot nu toe- de allerdrukste Tesla Suc waar ik heb geladen. Moest bijna een kwartier wachten. Twee van de laadpunten deden het niet en enkelen konden niet gebruikt worden door niet Tesla’s die de laadaansluiting rechts i.p.v. links hadden (ik was er zelf ook met de ID3). Viel me ook op dat meerdere mensen daar kennelijk voor het eerst met een EV ( geen Tesla) wilden laden en nog helemaal geen app hadden. Die bleven maar proberen en omstanders vragen en dat kost veel tijd. Ook werd er door meerderen tot boven de 90% geladen en da’s wat minder sociaal als er een aantal auto’s staat te wachten.
Je moet idd ff van de snelweg af wat iets om is maar dat is het mij zeker waard en voelt eigenlijk niet als om want je vervolgt gewoon de weg en hoeft niet hetzelfde stuk terug zoals je bijvoorbeeld in Torrent hebt. Het is idd drukker geworden maar ik heb nog nooit hoeven wachten.

Maar met die V4's kun je toch zonder problemen met elke EV daar laden, ligt dan toch meer aan de bestuurder. Zo heb ik er eens een vrouw op gewezen dat ze twee plekken in beslag nam, ze ging daarna toch goed in het vak staan. Ja als je niet bekend bent met laden kost het tijd om erachter te komen hoe het werkt, zeker nu ze in Spanje ook de EV hebben ontdekt. De verkoop gaat daar sneller dan elders.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 22:33
Iemand een tip?

Eind juni met mijn Audi Q4 naar Oostenrijk, dus dwars door Duitsland. Ik zoek een laad abonnement met voordelig tarief bij snelladers. Mag 1 aanbieder zijn, ik vind het leuk om daar de reis aan aan te passen.

Ik heb oa. Gekeken naar FastNed (redelijke prijs, maar onoverzichtelijk waar hun laders staan.), Audi Charging (redelijk tarief, via Ionity, ook hier deels onduidelijk waar de laadpalen staan, maar ga ervan uit, als Audi dit aanbied het ook voor de Duitse markt aantrekkelijk gemaakt moet zijn). Verder heb ik naar Electra gekeken, inmiddels de app aangemaakt en account aangemaakt, mooie tarieven, alleen hier ook weer, onbekend wat de dekking is.

Kleine uitleg wat die onduidelijkheid dekking, in de apps van de aanbieders zie ik alle laadpalen, ik kan niet filteren op enkel hun eigen laadpalen.

Weet iemand hoe het zit met het Audi Charge abonnement, integreert dit met je Audi MMI?

Thanks.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 22:55
lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:15:
Iemand een tip?

Electra gekeken, inmiddels de app aangemaakt en account aangemaakt, mooie tarieven, alleen hier ook weer, onbekend wat de dekking is.

.
Je ziet in electra app toch gewoon waar de palen staan. Verder krijg je met het 5e pm abo ook korting bij ionity en fastned

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:01
lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:15:
Iemand een tip?

Eind juni met mijn Audi Q4 naar Oostenrijk, dus dwars door Duitsland. Ik zoek een laad abonnement met voordelig tarief bij snelladers. Mag 1 aanbieder zijn, ik vind het leuk om daar de reis aan aan te passen.

Ik heb oa. Gekeken naar FastNed (redelijke prijs, maar onoverzichtelijk waar hun laders staan.), Audi Charging (redelijk tarief, via Ionity, ook hier deels onduidelijk waar de laadpalen staan, maar ga ervan uit, als Audi dit aanbied het ook voor de Duitse markt aantrekkelijk gemaakt moet zijn). Verder heb ik naar Electra gekeken, inmiddels de app aangemaakt en account aangemaakt, mooie tarieven, alleen hier ook weer, onbekend wat de dekking is.

Kleine uitleg wat die onduidelijkheid dekking, in de apps van de aanbieders zie ik alle laadpalen, ik kan niet filteren op enkel hun eigen laadpalen.

Weet iemand hoe het zit met het Audi Charge abonnement, integreert dit met je Audi MMI?

Thanks.
In de apps van Electra en Fastned kan je toch wel filteren om alleen hun laders te tonen?

Electra: op het hoofdscherm (kaart) rechtsboven op de filters klikken --> "Uitsluitend Electra-stations"

Fastned: op het hoofdscherm (kaart) linksboven op de filters klikken --> "Alleen Fastned stations" (wel grappig dat het Nederlandse bedrijf het koppelteken "-stations" weglaat, terwijl het Franse bedrijf het wel juist spelt)

Verder kan het ook handig zijn om via ABRP je route uit te stippelen met één van die netwerken aangeduid als voorkeursnetwerk. Dan zie je ook hoe de dekking is.

[ Voor 11% gewijzigd door Hellbull89 op 23-05-2026 12:26 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
En je kunt het altijd in AI gooien, wel controleren of het klopt. En idd ABRP werkt prima. En ook de Fastned app kan een route bepalen.

Zelf denk ik aan een Ionity en Fastned abbo als ik naar zuid frankrijk ga in oktober. Wellicht Fastned pas als ik er moet laden.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@lucas321 Je kan via Electra en Ionity een route plannen met als voorkeur hun netwerk toch? (En bv ook tolwegen vermijden). Zal bij FastNed en andere ook vast kunnen.

• lucas321
marteltor schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Je ziet in electra app toch gewoon waar de palen staan. Verder krijg je met het 5e pm abo ook korting bij ionity en fastned
Als ik via de Electra app de route plan, komt er 1 paal van Electra naar voren en de rest van Plugsurfing (rood vogeltje als logo) - ondanks dat ik heb aangeven Electra laadpalen te gebruiken. En van die Plugsurfing staan er geen prijzen bij. Ik zie alleen wat de rit in totaal kost.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Als ik via de Electra app de route plan, komt er 1 paal van Electra naar voren en de rest van Plugsurfing Ionity (rood vogeltje als logo) - ondanks dat ik heb aangeven Electra laadpalen te gebruiken. En van die Plugsurfing Ionity staan er geen prijzen bij. Ik zie alleen wat de rit in totaal kost.
FTFY.

Als je het laadpunt aanklikt zie je toch de prijs per eenheid?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

hjs schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:35:
@lucas321 Je kan via Electra en Ionity een route plannen met als voorkeur hun netwerk toch? (En bv ook tolwegen vermijden). Zal bij FastNed en andere ook vast kunnen.
Tolwegen vermijden werkt bij mij niet in de Electra app...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• lucas321
SpongeRob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:36:
[...]

FTFY.

Als je het laadpunt aanklikt zie je toch de prijs per eenheid?
Ah, Great, zie ik nu ook. Thanks. :)

• lucas321
Thanks allemaal voor jullie snelle en hulp gerichte reacties.

Die ABRP is de uitkomst. Met Ionity (via Audi) kan ik voor 43c / kWh (correctie in Duitsland 0,39c) laden, zonder abonnement. Dat wordt ‘m dus, want ik kan naar Oostenrijk rijden volledig op laadpalen van Ionity.

Prijs Duitsland laden aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door lucas321 op 23-05-2026 13:57 ]

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:06
Is het interessant om abrp op te waarderen naar premium?

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bolulla schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
Je kan het een maandje proberen. Ik heb het 1 keer gedaan, maar met mijn kia niro was t niet echt de moeite en het geld waard. Kon daarmee via de kia cloud de SoC uitlezen, maar na 2 uur ofzo zat ik aan de API limiet, en de rest van de dag vond ABRP dat mijn SoC constant 37% was.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 08:43
EDB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Gracias! In maart bij de buren (Tesla) geladen en aangezien ik nu Tesla rijdt zal ik daar vermoedelijk de volgende keer ook weer laden maar het is mooi dat er meer keus is. Ik hoop wel dat ze de stoeprand wat hebben verlaagd want de inrit naar de buren was eerder eigenlijk te hoog.
Ik stond dus de 22e bij tesla te laden, had de 21e nog gekeken of ionity al open was, maar niet dus. En nee, de stoeprand bij tesla is nog niet gefixed. Flinke klap met volgestouwde auto

Whatever

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-06 19:23
Bolulla schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
Dat ligt eraan hoe je abrp wil gebruiken.
Wil je deze via android auto in het scherm van je auto gebruiken en wil je abrp voor het batterij niveau aan de auto koppelen, dan heb je premium nodig.

• janne_nl
Zorgt abrp er ook voor dat je accu voor snelladen op temperatuur gebracht wordt?

• ikbentochniegek
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:15:
Zorgt abrp er ook voor dat je accu voor snelladen op temperatuur gebracht wordt?
Nee, in elk geval niet in mijn skoda. In de zomer heb je dit ook niet nodig.

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:22
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:15:
Nee, ABRP kan niet ingrijpen op de auto. Data gaat van auto->ABRP

• janne_nl
ikbentochniegek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Nee, in elk geval niet in mijn skoda. In de zomer heb je dit ook niet nodig.
Mijn huidige auto heeft dat ook niet en zeker bij de eerste laadstop is dat ook in de zomer handig.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
@ikbentochniegek behalve voorverwarmen kan de auto het batterijpack ook koelen om binnen de optimale waarde te blijven voor snelladen.

Ik heb regelmatig het koel icoontje gezien onderweg naar Zuid-Frankrijk bij mijn Kia EV6

[ Voor 25% gewijzigd door Bo0bz op 24-05-2026 13:50 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• ikbentochniegek
Bo0bz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:48:
@ikbentochniegek behalve voorverwarmen kan de auto het batterijpack ook koelen om binnen de optimale waarde te blijven voor snelladen.

Ik heb regelmatig het koel icoontje gezien onderweg naar Zuid-Frankrijk bij mijn Kia EV6
Dat is interessant. Mijn skoda verwarmt automatisch wanneer laden is ingepland via de navigatie, of ik kan accu verwarming handmatig starten. Ik zie niets staan over koelen. Wellicht niet nodig, maximaal laadvermogen is ongeveer 175kW. Bij een EV6 is dat een stuk meer.

• Bolulla
ikbentochniegek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Dat ligt eraan hoe je abrp wil gebruiken.
Wil je deze via android auto in het scherm van je auto gebruiken en wil je abrp voor het batterij niveau aan de auto koppelen, dan heb je premium nodig.
Ja via het scherm maar ik rij de byd atto3 maar die koppelt het batterij niveau niet aan abrp. Dan moet je met een dongel gaan werken. Ik ben benieuwd als de routeplanner een grote verbetering is bv op de atto snelwegen vermijden dan stuurt hij me toch de snelweg op.

• ikbentochniegek
Bolulla schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ja via het scherm maar ik rij de byd atto3 maar die koppelt het batterij niveau niet aan abrp. Dan moet je met een dongel gaan werken. Ik ben benieuwd als de routeplanner een grote verbetering is bv op de atto snelwegen vermijden dan stuurt hij me toch de snelweg op.
Ik ken de navigatie in de BYD natuurlijk niet. Misschien kun je eens wat routes proberen met abpr, zonder laadstops, maar gewoon eens om te zien of de route planning bevalt. Indien hef bevalt kun je wellicht een dongel aanschaffen

• Bolulla
ikbentochniegek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Ik ken de navigatie in de BYD natuurlijk niet. Misschien kun je eens wat routes proberen met abpr, zonder laadstops, maar gewoon eens om te zien of de route planning bevalt. Indien hef bevalt kun je wellicht een dongel aanschaffen
Ik ga eerdaags naar nederland dan probeer ik een maandabonnement.

• bert pit
  • Laatst online: 07:36
Binnenkort een vakantie op Corsica. We gaan er met de auto naar toe. Corsica is natuurlijk Frans, maar heel erg Corsicaans. Het past dan ook in de Corsicaanse cultuur om niet zomaar een laadnetwerk open te stellen voor derden maar dit zelf te exploiteren.

Hierbij kwam ik uit op e-Motum die een 80 tal laders en snelladers op het eiland heeft. Het zou ook mogelijk moeten zijn om bij de lader met een creditcard te betalen, maar voor de zekerheid toch maar een account aangemaakt. Na de vakantie post ik mijn bevindingen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 16:32
lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:51:
Thanks allemaal voor jullie snelle en hulp gerichte reacties.

Die ABRP is de uitkomst. Met Ionity (via Audi) kan ik voor 43c / kWh (correctie in Duitsland 0,39c) laden, zonder abonnement. Dat wordt ‘m dus, want ik kan naar Oostenrijk rijden volledig op laadpalen van Ionity.

Prijs Duitsland laden aangepast.
Ionity is geen slechte keuze voor Duitsland. Houd er wel rekening mee dat ze heel populair zijn en er daarom nogal eens gewacht moet worden om te kunnen laden op drukke momenten.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Ionity is geen slechte keuze voor Duitsland. Houd er wel rekening mee dat ze heel populair zijn en er daarom nogal eens gewacht moet worden om te kunnen laden op drukke momenten.
Precies. Daarom ben ik ondertussen wel fan geworden van het Duitse EnBW. Meer ruimte en met een maandabonnement vergelijkbare tarieven in Duitsland.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Precies. Daarom ben ik ondertussen wel fan geworden van het Duitse EnBW. Meer ruimte en met een maandabonnement vergelijkbare tarieven in Duitsland.
Hier ook, ze hebben veel meer (vooral kleine) lokaties, vaak ook bij bouwmarkten/supermarkten/winkelcentra, dus je kan meteen een broodje halen of even langs de wc :)

Moet je wel even de autobahn af, maar meestal is 't niet te ver. Hun grotere/eigen lokaties hebben meestal geen voorzieningen, maar puur 10+ laadpalen, de lokaties met 1-4 palen zijn meestal bij winkels op de parking.

• Pr088
  • Nu online
sigio schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:23:
[...]

Hier ook, ze hebben veel meer (vooral kleine) lokaties, vaak ook bij bouwmarkten/supermarkten/winkelcentra, dus je kan meteen een broodje halen of even langs de wc :)

Moet je wel even de autobahn af, maar meestal is 't niet te ver. Hun grotere/eigen lokaties hebben meestal geen voorzieningen, maar puur 10+ laadpalen, de lokaties met 1-4 palen zijn meestal bij winkels op de parking.
Soms kom je juweeltjes tegen, bijvoorbeeld bij Hamburg (Maldfeldstrasse) waar de Duitse snelweg 1 uit richting Nederland overgaat in de 7 richting Denemarken. 20 laadpunten bij een tuincentrum, dat kwalitatief hoogstaand eettentje heeft. Lunch, maar ook ontbijt, alles met bediening.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

Dani86

AeroGeek

EnBw zie ik ook vaak op autohofs, dat is pal aan de Autobahn.

Onlangs deze gebruikt richting Ulm:

https://maps.app.goo.gl/KQUTV4eXp9R2H5Dy5?g_st=ac

Maak eigenlijk zoveel mogelijk gebruik van Tesla, maar soms zitten ze net niet op de optimale plekken.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:19
Ja EnBW is tegenwoordig ook mijn favoriet. Bij Tesla betaal je zonder Tesla en zonder abonnement al meer dan 0,60€/kWh overdag ondertussen in Duitsland!

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 26-05-2026 21:22 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 23:24
Dani86 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:12:
EnBw zie ik ook vaak op autohofs, dat is pal aan de Autobahn.

Maak eigenlijk zoveel mogelijk gebruik van Tesla, maar soms zitten ze net niet op de optimale plekken.
Tesla zit ook vaak bij EnBW en op autohof in Duitsland.
Bij Ulm zitten er meerdere. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:21:
Ja EnBW is tegenwoordig ook mijn favoriet. Bij Tesla betaal je zonder Tesla en zonder abonnement al meer dan 0,60€/kWh overdag ondertussen in Duitsland!
EnBW is idd zonder abo (maar wel registratie) €0,56/kWh.
Desondanks kan een abo alsnog wel uit tov dat standaard tarief als je een beetje serieuze afstand aflegt.
Zowel bij Tesla als EnBW of Ionity

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:30
bert pit schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:33:
Binnenkort een vakantie op Corsica. We gaan er met de auto naar toe. Corsica is natuurlijk Frans, maar heel erg Corsicaans. Het past dan ook in de Corsicaanse cultuur om niet zomaar een laadnetwerk open te stellen voor derden maar dit zelf te exploiteren.

Hierbij kwam ik uit op e-Motum die een 80 tal laders en snelladers op het eiland heeft. Het zou ook mogelijk moeten zijn om bij de lader met een creditcard te betalen, maar voor de zekerheid toch maar een account aangemaakt. Na de vakantie post ik mijn bevindingen.
Hier idem, bedankt voor de tip. Goed voor de oversteek van kust naar kust, bij de kust alleen enkele Tesla chargers beschikbaar...hoop wel dat het snelladers zijn dan.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19
JTHZZ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:21:
Ik heb dit weekend in Frankrijk bij een Tesla SuC voor 8h nog geladen aan 15ct, en overdag was het daar 20ct...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:11
Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Ik heb dit weekend in Frankrijk bij een Tesla SuC voor 8h nog geladen aan 15ct, en overdag was het daar 20ct...
Zie hier het verschil tussen kernenergie (F) en bruinkool (D)

• Tommie12
Naafkap schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Zie hier het verschil tussen kernenergie (F) en bruinkool (D)
OF het verschil tussen een sterk netwerk zodat de prijzen overal lager zijn (historisch gegroeid door de directe electrische verwarming), en een te zwak netwerk in D.

Bruinkool wordt wel al snel afgebouwd.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:18:
[...]

OF het verschil tussen een sterk netwerk zodat de prijzen overal lager zijn (historisch gegroeid door de directe electrische verwarming), en een te zwak netwerk in D.

offtopic:
met nostalgie denk ik terug aan de geur van bruinkool als je net de grens over was in de DDR

• Pr088
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:18:
[...]

OF het verschil in staatsteun voor (kern)centrales. Die is behoorlijk in Frankrijk.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:19
Tommie12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:45:
[...]

OK, maar wat is je punt? Ik had het over Duitsland en het was in relatie tot EnBW, dus Frankrijk lijkt me niet echt relevant. Ik heb onlangs voor -8 cent in het weekend AC geladen. Nou jij weer!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:39:
[...]

EnBW is idd zonder abo (maar wel registratie) €0,56/kWh.
Desondanks kan een abo alsnog wel uit tov dat standaard tarief als je een beetje serieuze afstand aflegt.
Zowel bij Tesla als EnBW of Ionity
Recent een abo afgenomen en een charging card bij besteld. Inmiddels een maand verder en nog niks ontvangen. Neem ik contact op met klantenservice krijg ik enkel:
Dear App User, thank you for your message. Unfortunately, we are currently unable to ship a prepaid card to your country (the Netherlands). We apologize for the inconvenience and appreciate your understanding. Best regards, The EnBW mobility+ Team.
Niet eens vermelding dat ik een nieuwe voucher of mijn geld terug kan krijgen voor de pas... Kan uberhaupt niet eens reageren op hun laatste bericht door het stomme "messaging" systeem.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Puppetmaster
Ja, had ik ook afgelopen kerst.
Kreeg niet eens een reactie op mn mail…

Maar de laadpas was gratis bij het abo, dus later nog eens proberen met een ander adres.

• Bolulla
Puppetmaster schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:32:
Ja, had ik ook afgelopen kerst.
Kreeg niet eens een reactie op mn mail…

Maar de laadpas was gratis bij het abo, dus later nog eens proberen met een ander adres.
Lekker dan als ze teveel afschrijven van je rekening en je kan niet communiceren.

• Puppetmaster
Oh, maar er is bij mij niet teveel afgeschreven. Alleen de abo kosten en wat ik verbruikt heb. :)

• Tommie12
JTHZZ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:48:
[...]

OK, maar wat is je punt? Ik had het over Duitsland en het was in relatie tot EnBW, dus Frankrijk lijkt me niet echt relevant. Ik heb onlangs voor -8 cent in het weekend AC geladen. Nou jij weer!
Ik heb gratis zonnestroom geladen thuis, en krijg daar binnen een paar weken 31ct voor.

Het ging er om dat de prijzen aan laders enorm variabel zijn, en tussen landen en merken ongelooflijk verschillen.

• Pr088
  • Nu online
Mirabis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:02:
[...]

Recent een abo afgenomen en een charging card bij besteld. Inmiddels een maand verder en nog niks ontvangen. Neem ik contact op met klantenservice krijg ik enkel:

[...]

Niet eens vermelding dat ik een nieuwe voucher of mijn geld terug kan krijgen voor de pas... Kan uberhaupt niet eens reageren op hun laatste bericht door het stomme "messaging" systeem.
Balen. Overigens kun je je app wel gebruiken met het abbo. Dat werkt in Duitsland over het algemeen goed, dus je hebt een optie voor de vakantie.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Balen. Overigens kun je je app wel gebruiken met het abbo. Dat werkt in Duitsland over het algemeen goed, dus je hebt een optie voor de vakantie.
Duitsland was geen probleem. Maar wij reden door naar Tjechië en zouden dan bij PRE & SMATRICS het EnBW tarief betalen (i.v.m partnernetwerk). Helaas accepteerden PRE & SMATRICS geen sessies die gestart worden via de app en had je toch echt een pas nodig.

Als ze van tevoren aangaven geen pas naar NL te kunnen sturen (zoals een andere partij ook doet), had ik mijn hotel adres opgegeven.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-06 18:01
Met mijn nieuwe Ioniq5 naar Spanje. Abonnement zoals altijd IONITY. Opvallend is dat het gratis kaartje regelmatig niet werkt, gelukkig de app wel. Wel drukker als andere jaren. Een maal uitgeweken naar Mc kosten 0,30 Euro. Geen abonnement en maximaal 0,35 euro. Veel kapotte laders door afgesneden kabels. Nu ook veel kabels met GPS. Bereik 480 kilometer, dus eigenlijk nooit probleem daar ik na 250 km stop voor pauze.

PieterH

• Tommie12
Pieter Hermens schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:30:
Met mijn nieuwe Ioniq5 naar Spanje. Abonnement zoals altijd IONITY. Opvallend is dat het gratis kaartje regelmatig niet werkt, gelukkig de app wel. Wel drukker als andere jaren. Een maal uitgeweken naar Mc kosten 0,30 Euro. Geen abonnement en maximaal 0,35 euro. Veel kapotte laders door afgesneden kabels. Nu ook veel kabels met GPS. Bereik 480 kilometer, dus eigenlijk nooit probleem daar ik na 250 km stop voor pauze.
Ik was afgelopen weekend in Frankrijk, maar geen afgesneden kabels gezien.

Enne bereik 480... dat haal je niet vrees ik.

• Pr088
  • Nu online
Mirabis schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Duitsland was geen probleem. Maar wij reden door naar Tjechië en zouden dan bij PRE & SMATRICS het EnBW tarief betalen (i.v.m partnernetwerk). Helaas accepteerden PRE & SMATRICS geen sessies die gestart worden via de app en had je toch echt een pas nodig.

Als ze van tevoren aangaven geen pas naar NL te kunnen sturen (zoals een andere partij ook doet), had ik mijn hotel adres opgegeven.
Dat was inderdaad beter geweest. Mijn pas kwam vorig jaar gewoon aan in Nederland. Wat er veranderd is? Geen idee.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Enne bereik 480... dat haal je niet vrees ik.
Nou…🤔

https://ev-database.org/car/2236/Hyundai-IONIQ-5-84-kWh-RWD

Close?

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33

EDB

Not even close: lange afstanden winter 320, zomer 415. En dat is van 100 naar 0%.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

EDB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:50:
[...]

Not even close: lange afstanden winter 320, zomer 415. En dat is van 100 naar 0%.
Oh? Ik las 450km Real Range, vandaar mijn reactie.

• EDB

EDB

NaN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Oh? Ik las 450km Real Range, vandaar mijn reactie.
Dat staat er inderdaad maar hij ging naar Spanje en dan zijn het waarschijnlijk veel snelweg km’s. Best wel een slechte range voor een 84kwh batterij. Begrijp me niet verkeerd, mijn range is minder (EV database zegt 355km zomer/ snelweg) maar mijn batterij is bruto 20 kWh kleiner.

[ Voor 16% gewijzigd door EDB op 28-05-2026 15:00 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:22
EDB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:50:
[...]

En bij 110. Ik rij doorgaans toch het meest 130+ naar Spanje.

• Bo0bz
@EDB Het verschil tussen een model Y en een Ioniq5 zit met name in het aerodynamisch ontwerp. De Luchtweerstandscoëfficiëntie is een factor 25% hoger bij een Ioniq5 door het vierkante design. Niet heel gek dus dat de range anders is. Het snelladen met 800V maakt een hoop goed op een reis door Europa. Met mijn EV6 haal ik naar zuid-frankrijk met een aanhanger vol met kampeerspullen +/- 350km 110-120km/u maar dat rij ik nooit want na 2 uur wil ik wel even de benen strekken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Tommie12
ev-database heeft geen enkele auto in real life getest. Al hun cijfers zijn bepaald op basis van formules en vuistregels.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:09:
[...]

ev-database heeft geen enkele auto in real life getest. Al hun cijfers zijn bepaald op basis van formules en vuistregels.
Dat roep jij nu elke keer maar waar baseer je dat op want als ik ff zoek gebruiken zij toch meerdere bronnen. Hieronder een AI antwoord en daar moet je ook kritisch op zijn maar dat geeft toch een heel ander beeld. Daarnaast zeggen ze ook data te verkopen voor inkomsten, dus als dat allemaal onbetrouwbaar is verkopen ze niets meer.

De belangrijkste pijlers achter de data zijn:
  • Praktijkdata en verbruik: De database richt zich op het leveren van realistische cijfers in plaats van enkel theoretische fabrieksspecificaties. Ze gebruiken praktijkervaringen om een nauwkeurig beeld te schetsen van onder andere de werkelijke actieradius en laadsnelheid onder verschillende omstandigheden.
  • Autofabrikanten & Importeurs: De technische basis van modellen, accucapaciteit, stekkertypes en prestaties worden rechtstreeks geverifieerd via officiële voertuigdata van fabrikanten.
  • Industriepartners: De EV Database deelt en verrijkt haar data met gerenommeerde automotive dataleveranciers en brancheorganisaties zoals RDC, Vinacles en de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Dat roep jij nu elke keer maar waar baseer je dat op want als ik ff zoek gebruiken zij toch meerdere bronnen. Hieronder een AI antwoord en daar moet je ook kritisch op zijn maar dat geeft toch een heel ander beeld. Daarnaast zeggen ze ook data te verkopen voor inkomsten, dus als dat allemaal onbetrouwbaar is verkopen ze niets meer.

• Praktijkdata en verbruik: De database richt zich op het leveren van realistische cijfers in plaats van enkel theoretische fabrieksspecificaties. Ze gebruiken praktijkervaringen om een nauwkeurig beeld te schetsen van onder andere de werkelijke actieradius en laadsnelheid onder verschillende omstandigheden.
  • Autofabrikanten & Importeurs: De technische basis van modellen, accucapaciteit, stekkertypes en prestaties worden rechtstreeks geverifieerd via officiële voertuigdata van fabrikanten.
  • Industriepartners: De EV Database deelt en verrijkt haar data met gerenommeerde automotive dataleveranciers en brancheorganisaties zoals RDC, Vinacles en de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Laat jij maar eens zien waar ze één test gereden hebben.

Ze nemen de WLTP en doen daar een factor op.

Er staan al gegevens van bv de VOLVO EX60 P12. Nog niemand buiten Volvo heeft met die auto gereden.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Laat jij maar eens zien waar ze één test gereden hebben.

Ze nemen de WLTP en doen daar een factor op.

Er staan al gegevens van bv de VOLVO EX60 P12. Nog niemand buiten Volvo heeft met die auto gereden.
Ik lees daar ook: * = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Verder valt er aan harde data zoals lengte en gewicht e..d.. weinig zelf te testen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Ik lees daar ook: * = data is geschat. Praktijkwaardes kunnen sterk afwijken. Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.
denk dat je hiermee exact het punt van @Tommie12 bewijst.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Verder valt er aan harde data zoals lengte en gewicht e..d.. weinig zelf te testen.
Ja, lengte en gewicht moeten ze gewoon copieren, maar range, verbruik etc zijn gewoon schattingen. Dan vertrouw ik meer op de data van Bjorn, die rijdt tenminste een test. Nooit 100% vergelijkbaar, maar je weet wel bij welke temperatuur hij de test doet.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Ja, lengte en gewicht moeten ze gewoon copieren, maar range, verbruik etc zijn gewoon schattingen. Dan vertrouw ik meer op de data van Bjorn, die rijdt tenminste een test. Nooit 100% vergelijkbaar, maar je weet wel bij welke temperatuur hij de test doet.
Die testen van Bjorn zijn natuurlijk interessant, vooral zijn 1000km, maar verder hecht ik daar ook niet zoveel waarde aan als dat het een maatstaf is voor het werkelijke verbruik. Net zo min als de data van de EV-database voor 100% overeen zal komen met de praktijk. Verbruikscijfers zijn nooit hetzelfde. Zelfs WLTP cijfers zijn geen echte praktijkcijfers, het is alleen handig voor een snelle vergelijking onder standaard condities. Dus om de ev-database af te doen alsof je er niets aan hebt gaan mij toch wat te ver.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Die testen van Bjorn zijn natuurlijk interessant, vooral zijn 1000km, maar verder hecht ik daar ook niet zoveel waarde aan als dat het een maatstaf is voor het werkelijke verbruik. Net zo min als de data van de EV-database voor 100% overeen zal komen met de praktijk. Verbruikscijfers zijn nooit hetzelfde. Zelfs WLTP cijfers zijn geen echte praktijkcijfers, het is alleen handig voor een snelle vergelijking onder standaard condities. Dus om de ev-database af te doen alsof je er niets aan hebt gaan mij toch wat te ver.
Klopt, maar sommigen gebruiken het echt als exacte data, en dat zijn ze niet. Daar reageer ik op.

• EDB

EDB

PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Voor beide stellingen is wat te zeggen. Volgens EV database is de max laadsnelheid van mijn auto 175kw, maar ik ben nu in Kroatië (1ste lange trip met deze EV) en ik zag regelmatig 185 op het display (uiteraard kortstondig).

WLTP voor mijn voertuig is 534km - 13.1kw/100 maar EV database gaat uit van een heel ander getal terwijl: mijn boordcomputer laat nu een getal zien 13.3kw/100. Ik probeer steeds een snelheid van rond de 115km aan te houden en bij 100% geeft de auto 452km rijbereik aan en da’s flink meer dan EV database hanteert. Zij rekenen met gemiddelden en het is nu lekker warm dus ik snap wel dat er verschillen kunnen zijn. Ik kan in ieder geval langer door dan dat ik in de praktijk doe, dat was met vorige EV (ID3) heel anders: rijden van laadstop naar laadstop met pauzes van gemiddeld 45 minuten.

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-06 18:01
Leuk al dat commentaar op mijn bereik van 480 km. Ik haal dit wel degelijk. Ik rijd naar Spanje zonder tolwegen. Max 110 km maar vaker 80-90 km. Onze hobby is “lekker op ons gemakje “ We rijden er meestal 4 of 5 dagen over. Onderweg mooie hotelletjes en lekker eten en drinken. Gepensioneerd 72 jaar, genieten.

PieterH

• 4v4t4r
  • Laatst online: 07:44
Pieter Hermens schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:47:
Leuk al dat commentaar op mijn bereik van 480 km. Ik haal dit wel degelijk. Ik rijd naar Spanje zonder tolwegen. Max 110 km maar vaker 80-90 km. Onze hobby is “lekker op ons gemakje “ We rijden er meestal 4 of 5 dagen over. Onderweg mooie hotelletjes en lekker eten en drinken. Gepensioneerd 72 jaar, genieten.
Ik ben in de 40.. en doe ook 3 dagen over een rit naar italie. Niet omdat ik angst heb voor bereik (mijn auto red ook bijna 500km, maar zeg 400, en kan laden als de beste) maar vind het indd relaxed rustig aan te doen. Lekker te lunchen en niet teveel file.

Prima toch 😊 niet iedereen wil 1500km in 11 uur willen afleggen met ICE en ook noet met een EV..

Zeekr 7x Privilege AWD

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:37

peutje

XC40 recharge my24ER

4v4t4r schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Ik ben in de 40.. en doe ook 3 dagen over een rit naar italie. Niet omdat ik angst heb voor bereik (mijn auto red ook bijna 500km, maar zeg 400, en kan laden als de beste) maar vind het indd relaxed rustig aan te doen. Lekker te lunchen en niet teveel file.

Prima toch 😊 niet iedereen wil 1500km in 11 uur willen afleggen met ICE en ook noet met een EV..
Blijkbaar begint bij velen pas de vakantie als ze op de plek bestemming zijn, ook 1500km verder. Het hele leven jakkert men door en dan ook nog ff. Ik reed met ice met caravan erachter max 600 a 700 op een dag, dat is nu met 4x laden van 30 min in totaal niet veel langer met ev tov ice, met 1 groot verschil....veel relaxter elke 2 tot 2.5u even stoppen, koffietje, lunch of korte shopstop bij veel laadpunten. Los van dat de vakantie bij me thuis al startte. Schijnt beter voor je bloeddruk te zijn 😅

• PeterZ(on)
Helemaal mijn idee, voor mij is de reis ook vakantie. :)

• Tommie12
Prima, maar dat moet je er dan van in het begin bij zetten. Het gaat hier over lange ritten, en 90% legt die af over autostrades tot bestemming. En dan halen heel weinig auto’s die 480km.

• ikbentochniegek
Mirabis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:02:
[...]

[...]

Fijn een bedrijf waar je niet mee kan communiceren.
Ik kan je Ionity aanbevelen. Die hebben gewoon een telefoonnummer dat je kan bellen.
Ik stond eens in Slovenië met een weigerende app waardoor ik het laden niet kon starten.
Gebeld, kreeg direct iemand aan de lijn die me vroeg het nummer van de lader door te geven. Laden werd op afstand gestart en ik kreeg 30kWh gratis.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

Dani86

AeroGeek

PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:14:
[...]

De testen van Björn zijn een goede indicatie. Alleen zie je een verschil tussen de winter tests en de zomer tests. Zeker in Scandinavië.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• PeterZ(on)
Dani86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:29:
[...]

De testen van Björn zijn een goede indicatie. Alleen zie je een verschil tussen de winter tests en de zomer tests. Zeker in Scandinavië.
Hooguit om onderlinge verschillen te zien, maar het zijn m.i. geen realistische tijden voor de normale EV-rijder. Hij weet precies waar hij kan laden en neemt risico's die een vakantieganger liever niet neemt. Hij laadt met optimale snelheid door vaker te laden en vanaf een lagere SoC. Dat is toch een ander gebruik dan iemand die met gezin op vakantie gaat. Dus ook zijn tests arbitrair maar net als de EV-database nuttig.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-06 17:04
EDB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dat staat er inderdaad maar hij ging naar Spanje en dan zijn het waarschijnlijk veel snelweg km’s. Best wel een slechte range voor een 84kwh batterij. Begrijp me niet verkeerd, mijn range is minder (EV database zegt 355km zomer/ snelweg) maar mijn batterij is bruto 20 kWh kleiner.
Bijzonder. Er zijn hier al drie mensen geweest die zeggen dat ze naar Spanje in drie dagen reizen, en niet over tolwegen. Niet iedereen is hetzelfde. Als je zo rijdt, zeker op niet te warme maar wel zonnige dagen, dan ga je soms nog over de WLTP heen, is mijn ervaring.

• DDDikkiedik
Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:21:
[...]

Prima, maar dat moet je er dan van in het begin bij zetten. Het gaat hier over lange ritten, en 90% legt die af over autostrades tot bestemming. En dan halen heel weinig auto’s die 480km.
Dit is toch wel het toppunt. Ik geloof er niets van dat 90 procent van de mensen dat doet. Niet van de mensen die ik ken in ieder geval. En ik ben nog geen 50.

Jij trekt een overhaaste conclusie. Het is niet de ander die niet volledig informeert. :-(

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Hooguit om onderlinge verschillen te zien, maar het zijn m.i. geen realistische tijden voor de normale EV-rijder. Hij weet precies waar hij kan laden en neemt risico's die een vakantieganger liever niet neemt. Hij laadt met optimale snelheid door vaker te laden en vanaf een lagere SoC. Dat is toch een ander gebruik dan iemand die met gezin op vakantie gaat. Dus ook zijn tests arbitrair maar net als de EV-database nuttig.
Hij doet dat om onderling te kunnen vergelijken.

Uiteraard zijn er weinig mensen die 1000km doen in minder dan 10 uur, ook met een diesel.

Die resultaten hebben bij mij in elk geval de bedenkingen over de extra tijd die nodig is met een EV weg gehaald.

• Tommie12
DDDikkiedik schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:07:
[...]

Bijzonder. Er zijn hier al drie mensen geweest die zeggen dat ze naar Spanje in drie dagen reizen, en niet over tolwegen. Niet iedereen is hetzelfde. Als je zo rijdt, zeker op niet te warme maar wel zonnige dagen, dan ga je soms nog over de WLTP heen, is mijn ervaring.
En ik ken dan weer niemand die voor dergelijke afstanden geen autostrades neemt….

Dus, het is nuttig om dat er bij te vermelden als je spreekt over bereik en rijtijden.

• 4v4t4r
peutje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Blijkbaar begint bij velen pas de vakantie als ze op de plek bestemming zijn, ook 1500km verder. Het hele leven jakkert men door en dan ook nog ff. Ik reed met ice met caravan erachter max 600 a 700 op een dag, dat is nu met 4x laden van 30 min in totaal niet veel langer met ev tov ice, met 1 groot verschil....veel relaxter elke 2 tot 2.5u even stoppen, koffietje, lunch of korte shopstop bij veel laadpunten. Los van dat de vakantie bij me thuis al startte. Schijnt beter voor je bloeddruk te zijn 😅
Mag ik heel eerlijk zijn - hiervoor moest ik indd 30 mins laden. Met mn nieuwe auto is dat ~10 a 12 mins (beetje afhankelijk met welk % ik stop) Is gewoon te weinig tijd om even benen te strekken, te plassen en koffie te halen. Kwam een maand terug zo vaak bij de auto dat hij weer 90% was..

Zeekr 7x Privilege AWD

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:15:
[...]
Dus, het is nuttig om dat er bij te vermelden als je spreekt over bereik en rijtijden.
Nuttig, maar vooral in beide richtingen. Aannemen dat zonder context iemand wel de autosnelweg zal nemen, of net niet, het is in beide gevallen gewoon handiger het te weten.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Hij doet dat om onderling te kunnen vergelijken.

Uiteraard zijn er weinig mensen die 1000km doen in minder dan 10 uur, ook met een diesel.

Die resultaten hebben bij mij in elk geval de bedenkingen over de extra tijd die nodig is met een EV weg gehaald.
Precies, om onderling te kunnen vergelijken want in de praktijk heeft niemand zijn rijstijl. Dus zijn zijn testen net zo nuttig of onnuttig als de EV-database. Dus waarom jij de laatste altijd afdoet als onrealistisch om vervolgens te wijzen naar Bjorn Nyland zijn tests snap ik dan niet.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:23
Het meest interessante aan de tests van Björn is de manier waarop hij handmatig de resterende range berekend en dus kan berekenen tot hoeveel % hij moet laden en met een redelijke marge tot de volgende stop te komen. Op lange ritten weet ik waar ik wil laden en hoeveel tijd ik tussen stops wil hebben (ongeveer 2-2,5 uur) en dan kan ik op basis van het reële verbruik zelf heel goed berekenen nu tot hoeveel % ik dan minimaal moet laden.

Dit geeft mij rust en veel ontspanning gecombineerd met goedkoop laden bij stops met mogelijkheden tot eten en vermaak voor de kids.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 13:03

Crazy D

I think we should take a look.

Voor de meeste mensen is dat geen realistisch scenario. Met 3 weken zomervakantie ben je dus meer dan een week aan het rijden. Heb je nog 11 a 12 dagen op bestemming. Maar neemt niet weg dat het _ook_ een use case is! En relaxed als je de tijd hebt (als pensionado zullen jullie ook wel meer weken op pad zijn gok ik?).

Exact expert nodig?

• 4v4t4r
Crazy D schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Voor de meeste mensen is dat geen realistisch scenario. Met 3 weken zomervakantie ben je dus meer dan een week aan het rijden. Heb je nog 11 a 12 dagen op bestemming. Maar neemt niet weg dat het _ook_ een use case is! En relaxed als je de tijd hebt (als pensionado zullen jullie ook wel meer weken op pad zijn gok ik?).
Ik rij om 9 uur weg, ben 2 a 3 uur op de 1e bestemming. 1x laden onderweg tijdens de lunch, en vaak op de bestemming van die dag ook een lader dus met 100% weg de volgende dag. Geniet van de middag - doe leuke dingen met kids- lekker uit eten etc. Is voor mij al vakantie. De teller hier gaat niet pas lopen als ik daadwerkelijk op mn eind bestemming ben. Uiteraard is dit voor iedereen anders heh - er zijn daarom ook mensen die liever vliegen omdat dit nog veel sneller is.

Zeekr 7x Privilege AWD

• DDDikkiedik
[...]

Het punt is dan nog, dat als je twee uur rijdt, een mooie stad of plek bezoekt, en nog een keer twee uur rijdt, eet, en nog een keer twee uur rijdt, dan voelt het echt als een vakantiedag. Geen verloren dag. Als je ergens bent, dan moet je ook een stuk rijden om iets te zien. Meestal geen twee uur, in mijn geval, maar ok. De reis duurt dus wel langer, maar voelt veel minder als een 'verloren dag'. Dus het klopt wel dat je dan korter op de bestemming bent, maar naar mijn idee heb je dan 'meer' vakantiedagen. Ik zou het nu met een waterstofauto ook zo doen. Dat is wel iets wat ik niet van huis uit heb meegekregen, moet ik zeggen. Het is begonnen met een camperreis, waarbij de hele reis me eigenlijk niet was opgevallen, bij wijze van spreken, door de vele onderbrekingen.

• Tommie12
[...]

Idd, en 3 dagen onderweg - 2 keer - kost ook extra aan hotel, maaltijden etc.

Nu zeg ik niet dat je 1500km op een dag moet afjakkeren, maar het mag wel een beetje vooruit gaan vind ik. Dus ik rij altijd de max snelheid +5, en laad als de auto leeg is. De lengte van de pauzes hangen dan vooral af van de maaltijd, koffie of toiletbezoek. Als ik alleen rij, dan doe ik eerder 10-50-10 en met de vrouw is het meer 15-80-15.

• Puppetmaster
Tja, ik vind de reisdag ook onderdeel van de vakantie, vooral omdat ik geniet van / tijdens het rijden. :)

Richting de Costa Brava met vouwwagen wil ik echter wel na dag 1 ter hoogte van Lyon zijn, voor ons ca. 1000km.
De stints zijn 350, 300, 300, en nog het restant naar bestemming (80-90km). Omdat er bij de bestemming een laadmogelijkheid is, is de laatste stop onderweg ook kort, er hoeft maar ca. 150km bij (beetje marge).
Vorig jaar waren we daar rond 19-20u ‘s avonds.
Ff chillen aan de bar of in het zwembad en op tijd naar bed.
Volgende ochtend op tijd weg. I.p. Is het haalbaar met 1 stop, maar ook hier neem ik nog even wat goedkope stroom mee vlak voor de grens met Spanje.
In de middag staan we dan met een nog halfvolle accu op de camping. :)

Althans, zo ging het vorig jaar.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. ;)

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Die bespaar je op de eindbestemming.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Precies, om onderling te kunnen vergelijken want in de praktijk heeft niemand zijn rijstijl. Dus zijn zijn testen net zo nuttig of onnuttig als de EV-database. Dus waarom jij de laatste altijd afdoet als onrealistisch om vervolgens te wijzen naar Bjorn Nyland zijn tests snap ik dan niet.
En ik snap niet waarom jij EV-database zo blijft verdedigen...

Bjorn test, en zet er de testomstandigheden bij. Dat is voor mij veel meer bruikbaar.

• Bo0bz
Ik rij zo'n beetje 600-700km op een dag met een bagagewagentje achter de EV6. Dan rijden we thuis weg net na de ochtendspits en stoppen met rijden rond 15:00-16:00. Dan hebben we, naar eigen zeggen, een drankje verdient aan de bar en kunnen de kinderen zich nog even uitleven in een speeltuin of zwembad van het hotel. De volgende dag rustig ontbijten en dan de laatste 350-400km afrijden. Meestal kunnen we de camping toch pas op rond 14:00 - 15:00. Zo houden we het tempo redelijk laag en hebben we nog voldoende energie om een tent op te zetten.

• Stefannn
  • Nu online
Tjonge… wat een ophef
Mijn duit in het zakje…

Met mijn IONIQ 5 heb ik zomers een bruikbare range van 500km en laad ik enorm snel met gemiddeld 150kW.
Ik kijk natuurlijk wel naar soc maar defacto stop ik elke 2.5 uur en als ik genoeg ben uitgerust zit hij voldoende vol. Dan kost de EV me geen extra tijd.
Ik heb ook al een aantal lange caravan tochten gemaakt (verslagen in deze thread). Dan halveert het bereik. Mijn honger en dorst verdubbelt echter niet. Door de halvering wordt het een stuk lastiger om laadstops te plannen want “50km extra” zit meestal niet in de accu.
Dan kost het met diezelfde auto opeens wel extra reistijd.
(Al is dat voor een deel psychisch, je vergelijkt ongemerkt met caravan-loos ipv ice-caravan die net zo langzaam rijdt)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:07:
[...]

En ik snap niet waarom jij EV-database zo blijft verdedigen...

Bjorn test, en zet er de testomstandigheden bij. Dat is voor mij veel meer bruikbaar.
En ik snap niet dat jij de EV-database zo afwijst want beide zijn net zo bruikbaar met hun eigen voor- en nadelen. :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 13:03

Crazy D

I think we should take a look.

DDDikkiedik schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Het punt is dan nog, dat als je twee uur rijdt, een mooie stad of plek bezoekt, en nog een keer twee uur rijdt, eet, en nog een keer twee uur rijdt, dan voelt het echt als een vakantiedag. Geen verloren dag. Als je ergens bent, dan moet je ook een stuk rijden om iets te zien. Meestal geen twee uur, in mijn geval, maar ok. De reis duurt dus wel langer, maar voelt veel minder als een 'verloren dag'. Dus het klopt wel dat je dan korter op de bestemming bent, maar naar mijn idee heb je dan 'meer' vakantiedagen. Ik zou het nu met een waterstofauto ook zo doen. Dat is wel iets wat ik niet van huis uit heb meegekregen, moet ik zeggen. Het is begonnen met een camperreis, waarbij de hele reis me eigenlijk niet was opgevallen, bij wijze van spreken, door de vele onderbrekingen.
Dat snap ik alleen als ik 2000 km van huis ga, vind ik het zonde om daar dan 5 dagen over te doen. Dan maak ik liever een roadtrip van 3 weken met steeds 2 a 3 nachten op 1 locatie en dan weer een paar uur verder. Dan wordt het een heel andere vakantie. Ik rij trouwens ook geen 2000 km naar een bestemming, dan pak ik het vliegtuig. Ik vind zo'n 1000km het maximale, dat is gewoon 1 dag rijden, optioneel 1 overnachting (afhankelijk van of we een dag 'eerder' in de middag al weg kunnen). Afhankelijk van waar ik rij vind ik een hele dag rijden ook geen verloren dag, wel in NL, dat is retesaai (en hoe kun je hier ene hele dag rijden :+) maar door DE heen richting Polen of Oostenrijk, hele andere uitzichten dan hier, dat vind ik alsnog al best wel vakantie feeling.

Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen dus :) En met EV's die genoeg kunnen laden in een minuut of 20 maakt het qua reistijd allemaal weinig uit (tenzij je met je ICE 4 uur non-stop doorrijdt, even tankt, piest, en weer 4 uur doorrijdt).

Exact expert nodig?

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Ik zie dat dan ook als vakantie, een leuke afstand relaxt rijden en een leuk hotel en lekker eten. En onderweg zie je dan nog eens wat of stopt ergens, nix mis mee. :)

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Ik zie dat dan ook als vakantie, een leuke afstand relaxt rijden en een leuk hotel en lekker eten. En onderweg zie je dan nog eens wat of stopt ergens, nix mis mee. :)
Dat is dan gewoon een andere reis.

Vroeger ook regelmatig gedaan hoor, maar dan eerst 1000km om wat in de omgeving te komen en dan om de 2-3 dagen verplaatsen. Dat doen we nu iets minder omdat we geen zin hebben om zo dikwijls in te pakken, uit te checken etc.

Dit jaar gaan we naar het Lake district, eerste dag is 250km en de Shuttle. Overnachten ca 30km van Dover.

Tweede dag is dan 600km tot het eerste huisje en na een week verhuizen we naar de Cotswolds. De laatste dag daar rijden we tot thuis.

Ben wel benieuwd of de laadinfra daar nu wat beter is, maar het gaat lukken.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41
Ik kan over ev-database enkel oordelen voor mijn usecase en dat klopt exact met wat ik al 3 jaar ervaar in mijn XC40:

Snelweg - Winter: 235 km
Snelweg - Zomer: 295 km

Dus zelfs al is het puur een inschatting, dan klopt dat voor mijn auto 100%. Helaas zijn het geen geweldige cijfers, maar het is ook geen ramp vind ik. Jaarlijks naar Spanje in de zomer en Oostenrijk in de winter en meestal heb ik het gevoel dat ik 1 laadstop per dag te veel doe. Tegen volgende zomer hoop ik een ID Buzz te leasen en dan liggen die cijfers net iets hoger:

Snelweg - Winter: 280 km
Snelweg - Zomer: 350 km

Dat zou die laadstop die ik als te veel ervaar dus moeten vermijden en de rit iets aangenamer moeten maken. De extra ruimte/comfort binnenin zullen ook helpen, zeker voor de kinderen :) . Had stiekem gehoopt op een grotere batterij voor het '27 model maar die komt er dus niet.

Over een maand weer richting Spanje met Tesla/Electra abo, deze keer ga ik Ionity mijden omdat die de vorige jaren meestal druk bezet waren langs de snelweg. Met ABRP gekeken en ik zou maar 2-4x laden bij Electra, maar dat abo kost maar 5€ en geeft 20ct korting per kWh dus dat heb ik al terugverdiend na 1 laadbeurt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Pr088
  • Nu online
Die 480 vind ik voor een (77? kWh) accu in de Ioniq 5 niet onrealistisch. Mijn ID3 met 58 kWh doet ook 'gewoon' 375 km bij 20 graden en 100 km/h.

• Tommie12
Pr088 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Die 480 vind ik voor een (77? kWh) accu in de Ioniq 5 niet onrealistisch. Mijn ID3 met 58 kWh doet ook 'gewoon' 375 km bij 20 graden en 100 km/h.
Ik denk dat jullie die optimistische cijfers ook halen door de 100km/h limiet.

Bij 120 gaat er nog ca 20% af hoor. In de winter haal ik met mijn Y LR AWD amper 300km bij 120km/h. 80-10 is dan geen 250km en dat vind ik mager.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:27:
[...]

En ik snap niet dat jij de EV-database zo afwijst want beide zijn net zo bruikbaar met hun eigen voor- en nadelen. :)
Vrij veel fouten, gewichten fout,max trekgewichten, 0-100 metingen, prijzen. Range is uiteraard arbitrair per gebruiker, maar de rest zou wel wat beter kunnen. Maar gebruikt het als richtlijn, en bestel er niets op. Zal bijv. niet de 1e zijn die er achterkomt dat zn EV stuk minder mag trekken dan EV-Database aangeeft ;)

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:11
Voor mijn wagen is 110 km/h echte gps-snelheid het mooiste compromis op langere ritten en ik vind dat een prima kruissnelheid.

• Pr088
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Ik denk dat jullie die optimistische cijfers ook halen door de 100km/h limiet.

Bij 120 gaat er nog ca 20% af hoor. In de winter haal ik met mijn Y LR AWD amper 300km bij 120km/h. 80-10 is dan geen 250km en dat vind ik mager.
Zeker! 120/130 betekent wel andere cijfers. Al haalde ik op de Autobahn met 120 over langere afstand toch nog 15 op 100.

Pagina: 1 ... 149 ... 154 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.