Top, dank jullie wel. Ik ga zowel die optie in ABRP als ChargingTime proberen. Overigens krijgt de auto de grotere 86 kWh batterij, vooral wegens de grotere laadsnelheid.
Dat toont ABRP toch ook gewoon? Wij zijn zo heen- en teruggereden naar Oostenrijk paar maand terug met 'n ID4. Via CarPlay en ABRP (met abo) en dan gewoon de bijrijder op de kaart laten zoeken naar snelladers langs de route als het tijd werd om te laden.jeroenkb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Ik ben geen fan ABRP. Ik gebruik ChargingTime. Daar kun je ook routes mee plannen, maar het grote voordeel (vind ik) is dat de app gewoon alle laadmogelijkheden langs een route laat zien (in te stellen met filters). Je gaat dan gewoon rijden en als de pauzetijd er aan komt, kijk je in de app wat er in de buurt zit.
Kan zijn dat je bijrijder dan wat moet helpen, maar ik heb mijn gsm gewoon in een houder en doe die handelingen zelf.
Grootste nadeel daarvan imo is dat het een pak meer geld kost om te laden als je zo bij random laders stopt i.p.v. op voorhand te plannen en je tot 1 of 2 aanbieders beperkt met een abo. Komt snel op dubbel de laadkost uit.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Als ik het goed zie staat er hier weinig over tochten in de Pyreneeën. Ik overweeg (vanwege een e-Golf, waarmee het een lange reis zou zijn) te gaan vliegen naar Spanje en dan daar een elektrische auto te huren (of eventueel een benzineauto) en van Valencia naar Bilbao te reizen en weer terug. Zou dat goed kunnen met een Fiat 500e? Het is in ieder geval veel goedkoper dan met de eigen auto, heb ik het idee.
In het dorpje waar ik een geschikt huisje vond, zag ik al helemaal geen laadpaal in het LMS-systeem. Maar misschien moet ik daarvoor een andere aanbieder bekijken.
In het dorpje waar ik een geschikt huisje vond, zag ik al helemaal geen laadpaal in het LMS-systeem. Maar misschien moet ik daarvoor een andere aanbieder bekijken.
Niet specifiek deze route, maar wel de nodige lange routes door de bergen. Steeds verbaast het mij weer hoeveel energie je terugwint bij het afdalen. Zorg dat je wel voldoende marge aanhoudt, zodat je daadwerkelijk boven komt en zeker niet (vol)laadt bij een hooggelegen laadstation.dicksterrrr schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:53:
Ik wil deze zomer van Spanje naar NL eens niet via de Route du Soleil rijden, maar bij Beziers, richting Clermont-Ferrand, richting Troyes (A75 - A79 - A77) Iemand ervaring op deze route? Ik hoor met name het stuk van Lodeve naar Clermond-Ferrand nogal stijgen/ dalen is en nogal impact heeft op de actieradius. (Tesla/ Ionity) laders voldoende onderweg zo te zien.
[Afbeelding]
Een paar jaar geleden haalde ik de top van de Mont Ventoux met nog 10 km bereik, terwijl ik nog 65 km te rijden had naar ons huisje. Ik kwam aan met nog 30 km bereik….
Valencia Bilbao lijkt mij geen enkel probleem, hangt natuurlijk wel van het bereik van de Fiat af. Ik zou het met de Ioniq 28kWh wel aandurven. Ben dat voor komende vakantie zelfs van plan, alleen dan van iets onder Bilbao richting Valencia. Kijk voor laders bijvoorbeeld op https://chargefinder.com/nl/searchDDDikkiedik schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:43:
Als ik het goed zie staat er hier weinig over tochten in de Pyreneeën. Ik overweeg (vanwege een e-Golf, waarmee het een lange reis zou zijn) te gaan vliegen naar Spanje en dan daar een elektrische auto te huren (of eventueel een benzineauto) en van Valencia naar Bilbao te reizen en weer terug. Zou dat goed kunnen met een Fiat 500e? Het is in ieder geval veel goedkoper dan met de eigen auto, heb ik het idee.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De Iberdrola app geeft onder Zaragossa in ieder geval een hele laadwoestijn weer. Maar goed, die is dan 40 km. Toch vreemd dat daar zelfs geen trage laadpalen zijn. Wat betreft de Fiat 500: dat ligt ook aan de accu-omvang.PeterZ(on) schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Valencia Bilbao lijkt mij geen enkel probleem, hangt natuurlijk wel van het bereik van de Fiat af. Ik zou het met de Ioniq 28kWh wel aandurven. Ben dat voor komende vakantie zelfs van plan, alleen dan van iets onder Bilbao richting Valencia. Kijk voor laders bijvoorbeeld op https://chargefinder.com/nl/search
In Spanje moet je ook niet alleen in de Iberdrola app kijken maar ook naar andere aanbieders. Vorig jaar ben ik van Zaragoza via Alcaniz naar Valencia gereden en dat is te doen, wel opletten en laden waar het kan. Van Zaragoza naar Valencia via de A23 is ook te doen, zit zelfs Tesla op meerdere plaatsen.DDDikkiedik schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:10:
[...]
De Iberdrola app geeft onder Zaragossa in ieder geval een hele laadwoestijn weer. Maar goed, die is dan 40 km. Toch vreemd dat daar zelfs geen trage laadpalen zijn. Wat betreft de Fiat 500: dat ligt ook aan de accu-omvang.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als “vaker laden” in ABRP nog niet afdoende werkt, kan je ook de gewenste SoC bij de laadpunten (en je bestemming) hoger maken.Maarten Koning schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:03:
Top, dank jullie wel. Ik ga zowel die optie in ABRP als ChargingTime proberen. Overigens krijgt de auto de grotere 86 kWh batterij, vooral wegens de grotere laadsnelheid.
Ik vind dat zelf dan weer jammer omdat je op een minder goed deel van de curve komt, maar kan wel helpen om stints van 2,5 u te forceren.
Wat ook kan werken is kunstmatig (zelf invoeren) je verbruik hoger maken. Maar dan komt je ervaring waarschijnlijk niet overeen met het geplande.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dat probleem heb je natuurlijk alleen maar als je EV de laadcurve van een skischans heeft i.p.v. een schaatsbaan. Ik let er met de Ioniq iig nooit op.Puppetmaster schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Ik vind dat zelf dan weer jammer omdat je op een minder goed deel van de curve komt, maar kan wel helpen om stints van 2,5 u te forceren.
De CEZ app, is dat futurego? Mijn ervaring in Tsjechië is hetzelfde. Hoge prijzen (ook voor AC) en matige infra. Rond Praag en centraal Tjechie zit nog wat Ionity en Shell.Steeffoon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:15:
Dit ging perfect. Nu de eerste vakantie met de EV achter de rug is, heb ik er vertrouwen in dat dit in de toekomst ook prima zal gaan. Zeker voor Polen en Tsjechië geldt: ga wel voorbereid op reis. Anders kan je het jezelf onnodig moeilijk maken. Voor Polen is Elocity een interessante, relatief voordelige app om even bij te registreren, in Tsjechië is dat ČEZ.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.