• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

En mocht je geen Tesla hebben en wel bij Tesla gaan laden...een groot aantal Tesla laadpalen is nog zo ontworpen dat ze voor niet Tesla's een beetje onhandig zijn en je soms 2 plaatsen in beslag moet nemen en je auto erg dicht bij de laadpaal moet plaatsen om te kunnen laden
Die had ik al begrepen, dank voor de tip.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-10 16:12
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Snelladen is sowieso duurder dan AC 11kW.
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat. En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-10 11:25
jeroenkb schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

En mocht je geen Tesla hebben en wel bij Tesla gaan laden...een groot aantal Tesla laadpalen is nog zo ontworpen dat ze voor niet Tesla's een beetje onhandig zijn en je soms 2 plaatsen in beslag moet nemen en je auto erg dicht bij de laadpaal moet plaatsen om te kunnen laden
True, maar dat grote aantal valt inmiddels erg mee - pak hem beet 2/3 van alle SUC's in europa zijn inmiddels (deels) V4, en het aantal V3-only neemt rap af.

Whatever

• Puppetmaster
  • Nu online
En V3’s vind ik alweer fijner dan V2 qua kabel. Ook qua snelheid natuurlijk.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-10 22:50
jdbiggelaa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:30:
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat.
Mwoah, nou reis ik eigenlijk alleen maar naar Frankrijk maar daar zijn nogal wat AC-laders die goedkoper zijn dan snelladers waarbij je met een abbo van Ionity terecht kan.
En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
Grappig, jij vindt het tijdverspillen terwijl ik dat niet vind, omdat het mij nog geen 5 minuten kost.
Ik vind 5 minuten nu eenmaal geen tijdverspillen. Zeker niet als ik er goedkoper mee uit ben.
Al is het maar 1 eurocent. Buiten dat, ik vermaak mij er kostelijk mee. Die nog geen 5 minuten.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:49
Mijn houding daarin is: beter duur dan niet te koop, als een pas werkt is dat goed genoeg.............maar:
Een poosje terug in Munster, (Frankrijk) middels de EnBW app een IZIVIA lader gevonden (59 cent/kWh), aangekoppeld en laden maar met de EnBW pas, dan moet ik toch even wachten tot de auto vol genoeg is, dus ik keek even in de Electroverse app.
Daar bleek dat die bijna de helft (30 cent/kWh) kostte per kWh, dat bleek 4,43 euro te kosten voor 7,51kWh, dus sessie beeindigd, en opnieuw begonnen met de Elektroverse pas. Die leverde 49,31kWh voor 14,80 euro, dat scheelt toch aanzienlijk.
Ik ga nu in de toekomst niet eerst alle pasjes/apps checken, maar zal buiten Duitsland toch vaker de Electroverse pas eerst gebruiken, dan kan ik tijdens het laden altijd nog even kijken of er een veel goedkopere is. Voor een paar cent vind ik het niet de moeite om te wisselen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:39
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat. En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
Abonnementen zijn niet gratis. En voor 1x laden kan het meestal niet uit. Met een vakantie is het vaak verreweg de slimste optie. Maar dat was niet de vraag. Ging om eenmalig snelladen op een ritje Utrecht- Maastricht.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• Pr088
Peter-036 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:23:
Mijn houding daarin is: beter duur dan niet te koop, als een pas werkt is dat goed genoeg.............maar:
Een poosje terug in Munster, (Frankrijk) middels de EnBW app een IZIVIA lader gevonden (59 cent/kWh), aangekoppeld en laden maar met de EnBW pas, dan moet ik toch even wachten tot de auto vol genoeg is, dus ik keek even in de Electroverse app.
Daar bleek dat die bijna de helft (30 cent/kWh) kostte per kWh, dat bleek 4,43 euro te kosten voor 7,51kWh, dus sessie beeindigd, en opnieuw begonnen met de Elektroverse pas. Die leverde 49,31kWh voor 14,80 euro, dat scheelt toch aanzienlijk.
Ik ga nu in de toekomst niet eerst alle pasjes/apps checken, maar zal buiten Duitsland toch vaker de Electroverse pas eerst gebruiken, dan kan ik tijdens het laden altijd nog even kijken of er een veel goedkopere is. Voor een paar cent vind ik het niet de moeite om te wisselen.
EnBW is bijna nooit goedkoop bij een andere niet-Duitse aanbieder. Dus volgende keer eerst Electroverse ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• THE_BASE
  • Niet online
Nou, de welbekende range anxiety was wederom nergens voor nodig: heen en weer van Utrecht naar Maastricht met een korte omweg via België weer terug komen we thuis aan met 40% op de batterij. Opladen buiten de deur dus nergens voor nodig. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:31
THE_BASE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:01:
Nou, de welbekende range anxiety was wederom nergens voor nodig: heen en weer van Utrecht naar Maastricht met een korte omweg via België weer terug komen we thuis aan met 40% op de batterij. Opladen buiten de deur dus nergens voor nodig. :)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ‘t Zou betekenen dat je met volle accu een bereik van 2 x 180km x 100/60 = 600km hebt!?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-10 14:40
blb4 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:05:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ‘t Zou betekenen dat je met volle accu een bereik van 2 x 180km x 100/60 = 600km hebben!?
De WLTP van een EV3 is max 605. Dus je rekensommetje klopt :)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Holzschuh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:17:
[...]

De WLTP van een EV3 is max 605. Dus je rekensommetje klopt :)
Niet als je met 40% weer thuis aankomt volgens de poster....

• Holzschuh
jeroenkb schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:31:
[...]

Niet als je met 40% weer thuis aankomt volgens de poster....
Lees de post die ik quote nog eens door, volgens zijn rekensom zou het bereik 600 km moeten zijn bij een volle accu. 600-180-180 = 240 km, toevallig 40% van 600.

Knip

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]

Model 3 LR (model 2023)

• THE_BASE
  • Niet online
Gezelligheid hier. Ik heb 15 kw per 100 km gereden als ik het goed vertaal vanaf de boordcomputer. Maar we hadden inderdaad ongveeer 240 km over en de range was zo’n 600 km op 100%.

• Pr088
THE_BASE schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:10:
Gezelligheid hier. Ik heb 15 kw per 100 km gereden als ik het goed vertaal vanaf de boordcomputer. Maar we hadden inderdaad ongveeer 240 km over en de range was zo’n 600 km op 100%.
Lol, ik dacht dat je een EV3 met de 58kwh batterij had. Zelfs dan was het nog (bijna) mogelijk met een volle accu en een lichte rechtervoet. Met de 81kwh accu is Utrecht <> Maastricht echt een eitje :P
Mooi dat het gelukt is en dat je je had voorbereid.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:31
Deel 6, Inmiddels terug in Frankrijk, net over de grens in de Pyreneeën.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier.
In Spanje Eranovum ontdekt, 0.45euro/kWh met Electroverse. Endesa 120kW was 0.61euro/kWh met de chargemyhyundai pas, Endesa 60kW slechts 0.41euro/kWh. Ik probeer nog steeds onder de 0.45euro/kWh te laden maar dat is de afgelopen dagen niet helemaal gelukt. Het is een mooi streven maar ik ga er ook niet de hele vakantie voor omgooien, regelmatig rond de 0.60euro/kWh moeten laden. Dat is altijd nog fors beter dan de 0.90euro/kWh die je zonder puzzelen kan tegenkomen.
Vanuit Cádiz hebben we een dagtocht naar Gibraltar gemaakt. Heel gaaf. Je kan met de kabelbaan de berg op en dan terug lopen. Je kan Afrika zien liggen. Echt het puntje van Europa. Op de weg terug naar Nederland via Cuenca gereden. Dat was voor het eerst een beetje een uitdaging kwa range. We stonden er met nog 150km range maar noordwaarts was de dichtstbijzijnde laadpaal op 175km.
Normaliter ontbijten we bij de eerste stop maar dat ging nu dus niet, we moesten eerst laden.
Ofwel snelladers in de kelder van een supermarkt maar die ging pas om 10 uur open. Danwel middenin het stadje een 150kW Moeve paal met slechts 1 aansluiting. Ze rijden hier denk ik niet veel electrisch, hij wordt maar ongeveer 1x per dag gebruikt. Hij was vrij al stond er een auto half op het laad-parkeervak. We konden er met enige creativiteit nog bij.
Deze keer ook het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik heb het voorverwarmen deze trip uit staan. Meestal is het zo warm dat het geen zin heeft, maar aangezien we vaak laadpalen van 50 a 80kW hebben voegt voorverwarmen sowieso niet veel toe.
Anyway.. we waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet echt nodig.
Overnacht in Zaragoza. De volgende dag via Jaca de Pyreneeën over. Voor de Pyreneeën nog volgeladen bij een iberdrola paal. Die probeer ik te vermijden aangezien ik slechte verhalen las. Deze keer ook. Na 15kWh laden hield hij er mee op. Gelukkig stonden er 2 palen, de tweede deed het daarna wel.

Midden in Cuenca, er stond iemand half op de laadplek maar we konden laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOf9NDGjJF2kPW5QIUVT_49Opcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBvN69Hv8pyFsrYCfb7ODZol.jpg?f=fotoalbum_large

Met koude accu, 13 graden toch al 62kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5G6LzexNd12p3II85uV--DFhQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwJNOKlCOyeQhz8VFycvqnqk.jpg?f=fotoalbum_large

10 minuten later 101kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87PkNtj2nqBDqHtaLY2p1sqsTeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5VQ1Zk9LPxeIjT0s4qRuj3y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Stefannn op 10-10-2025 11:13 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-10 21:10
Begin september van Nederland naar Noord-Spanje gereden (Oviedo) met een model 3 (sr). Goed te doen met alleen de tesla navigatie en superchargers, en niet te duur (duurste was 44 cent per kwh maar meestal rond de 35-40) Voor de zekerheid ook nog ABRP ernaast gehad maar dat was niet nodig.

In de picos wat meer gepland maar op een aantal plekken stonden snelladers van 60 en 120 kwh, genoeg om even te lunchen of een dorpje in te duiken en terug te komen bij een volle auto. Daarnaast ook veel AC laders, viel me allemaal heel erg mee.

Toevoeging:

Handig om vooraf te installeren + account aanmaken op je telefoon:

Electromaps: Veel laadpalen (meeste 11/22 kw, ook in veel kleine dorpjes, maar ook een aantal snelladers), je kunt direct zien of je beschikbaar zijn en werken en vanuit de app de sessie starten (kosten dus inzichtelijk).

Iberdrola: maar 1x gebruikt, veel aanbod in de grotere steden. Al kon je daar ook met electromaps op.

Zunder: veel (semi, 60 kwh-150kwh) snelladers. Meeste palen werkten ook met electromaps, tegen hetzelfde tarief.

[ Voor 33% gewijzigd door Pirate-Bozz op 10-10-2025 13:28 ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:09
ABRP is een leuke app voor je laadstops en ik weet dat je er mee kan navigeren, maar weet deze app ook waar de files staan zoals vele ingebouwde navigaties, Google Maps, TomTom, etc?

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-10 12:54
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:10:
ABRP is een leuke app voor je laadstops en ik weet dat je er mee kan navigeren, maar weet deze app ook waar de files staan zoals vele ingebouwde navigaties, Google Maps, TomTom, etc?
Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRP

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:09
Nova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRP
Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:02
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?
De stops zijn doorgaans wel logisch. De route ernaar toe idd soms niet. Al heeft mijn gebouwde navi daar ook last van. Dus op lange ritten gebruik ik Waze. Ik navigeer dan van charger naar charger. De route op hooflijnen heb ik dan wel met ABRP gemaakt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Stefannn
[...]

In Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk rijd ik puur op de ingebouwde navigatie en “laadpalen langs route” functie van mijn ioniq5. In die landen zijn zoveel laadpalen dat ik de route niet afstem op de laadpaal beschikbaarheid. De ingebouwde navigatie geeft ruime keuze.
Ik kom net uit Portugal en Spanje. Op de tolwegen en snelwegen heb je ook geen enkele behoefte aan abrp. Als je binnenwegen gaat rijden moet je echter wel degelijk plannen.
Bij voorkeur kies ik een route met de ingebouwde navigatie en kijk dan op abrp of er laad voorzieningen zijn. De ingebouwde “laadpalen langs de route” functie van de auto doet het dan om verschillende redenen niet voldoende:
- er zijn duidelijk minder laadpalen dus je moet ook laadpalen overwegen die iets verder van de route afliggen dan de interne navigatie meepikt.
- interne navigatie is niet goed up-to-date. Abrp wordt met user-reviews/reacties up-to-date gehouden. Ik heb meermalen meegemaakt dat de interne navigatie geen laadpaal zag die abrp wel zag. Of een ander merk. Of een ander wattage. Of andere “werkt” status.
- de prijzen gaan alle kanten op. Met abrp kan je instellen welke passen en abonnementen je hebt en hij geeft dan welke van de passen die je bezit tegen welke prijs kunnen laden. Dat moet je wel checken in de app van betreffende pas want dat klopt met enige regelmaat niet.
Dat alles doet mijn vrouw in de bijrijders stoel tijdens het rijden. Het is daarbij erg handig dat ze maar 1 app hoeft te kennen en niet de nukken van elke Laadpas-app apart.

Ik gebruik abrp dus niet om route te plannen. Dat laat ik lekker door de auto doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
Stefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

In Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk rijd ik puur op de ingebouwde navigatie en “laadpalen langs route” functie van mijn ioniq5. In die landen zijn zoveel laadpalen dat ik de route niet afstem op de laadpaal beschikbaarheid. De ingebouwde navigatie geeft ruime keuze.
Ik kom net uit Portugal en Spanje. Op de tolwegen en snelwegen heb je ook geen enkele behoefte aan abrp. Als je binnenwegen gaat rijden moet je echter wel degelijk plannen.
Eens, de doorgaande routes zijn bijna nergens een probleem en daar zijn genoeg laders. Maar in het binnenland van Spanje ligt dat een stuk lastiger en dan heb je aan ABRP ook niks. Natuurlijk kan die een laadplanning maken maar of je dan op je bestemming komt is maar de vraag.

Volgende week zit ik in Spanje en heb een overnachting in Fresneda in het binnenland. Op de route daar naartoe en de volgende dag verder zijn genoeg laders maar of je er kunt laden is maar de vraag. Ze zijn vaak geiced of bezet of stuk.

Zag vandaag dat twee locaties snelladers in Alcaniz defect zijn en precies waar ik had willen laden. Nu had ik daar wel rekening mee gehouden en alternatieve locaties genoteerd dus het zal geen ramp zijn en misschien doen ze het volgende week wel weer. ABRP houd met zulke omstandigheden geen rekening, en laders kiezen met bijvoorbeeld minimaal 4 laders kun je vergeten want die zijn daar niet.

Dus zul je zelf een planning moeten maken en voor elke geplande lader minstens één maar liefst meerdere alternatieven moet hebben. Heb je een bereik van 500km dan speelt dit niet of minder, maar met mijn Ioniq moet ik hier echt rekening mee houden en daarnaast extra moet je ook rekening houden met bergpassen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-10 12:54
[...]

Ik volg Waze en dan komt ABRP vanzelf met een andere laadstop als je een andere route volgt dan ABRP heeft verzonnen.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:33
Zou het niet mogelijk zijn om om ICE te laten afslepen?

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:09

Harrie van Til

Doe maar blauw

DDDikkiedik schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:33:
Zou het niet mogelijk zijn om om ICE te laten afslepen?
Alles is mogelijk tot het tegendeel bewezen is.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10 22:11
Nova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagd

• blb4
Frij5fd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagd
Dat is de reden dat ik een OBD dongle gebruik tijdens lange ritten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:01
Stefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:49:
Deel 6, Inmiddels terug in Frankrijk, net over de grens in de Pyreneeën.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier.
In Spanje Eranovum ontdekt, 0.45euro/kWh met Electroverse. Endesa 120kW was 0.61euro/kWh met de chargemyhyundai pas, Endesa 60kW slechts 0.41euro/kWh. Ik probeer nog steeds onder de 0.45euro/kWh te laden maar dat is de afgelopen dagen niet helemaal gelukt. Het is een mooi streven maar ik ga er ook niet de hele vakantie voor omgooien, regelmatig rond de 0.60euro/kWh moeten laden. Dat is altijd nog fors beter dan de 0.90euro/kWh die je zonder puzzelen kan tegenkomen.
Vanuit Cádiz hebben we een dagtocht naar Gibraltar gemaakt. Heel gaaf. Je kan met de kabelbaan de berg op en dan terug lopen. Je kan Afrika zien liggen. Echt het puntje van Europa. Op de weg terug naar Nederland via Cuenca gereden. Dat was voor het eerst een beetje een uitdaging kwa range. We stonden er met nog 150km range maar noordwaarts was de dichtstbijzijnde laadpaal op 175km.
Normaliter ontbijten we bij de eerste stop maar dat ging nu dus niet, we moesten eerst laden.
Ofwel snelladers in de kelder van een supermarkt maar die ging pas om 10 uur open. Danwel middenin het stadje een 150kW Moeve paal met slechts 1 aansluiting. Ze rijden hier denk ik niet veel electrisch, hij wordt maar ongeveer 1x per dag gebruikt. Hij was vrij al stond er een auto half op het laad-parkeervak. We konden er met enige creativiteit nog bij.
Deze keer ook het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik heb het voorverwarmen deze trip uit staan. Meestal is het zo warm dat het geen zin heeft, maar aangezien we vaak laadpalen van 50 a 80kW hebben voegt voorverwarmen sowieso niet veel toe.
Anyway.. we waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet echt nodig.
Overnacht in Zaragoza. De volgende dag via Jaca de Pyreneeën over. Voor de Pyreneeën nog volgeladen bij een iberdrola paal. Die probeer ik te vermijden aangezien ik slechte verhalen las. Deze keer ook. Na 15kWh laden hield hij er mee op. Gelukkig stonden er 2 palen, de tweede deed het daarna wel.

Midden in Cuenca, er stond iemand half op de laadplek maar we konden laden.
[Afbeelding]

Met koude accu, 13 graden toch al 62kW
[Afbeelding]

10 minuten later 101kW
[Afbeelding]
Leuk om te lezen. Je mag wel je interieur eens schoonmaken :+

• Puppetmaster
  • Nu online
Frij5fd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is idd wel handig en werkt voor m’n ID.7 best goed, hooguit 1-2% delay. Je kan het proberen in de 2wk proefperiode. Als het niet goed werkt met je auto, neem je het niet. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Stefannn
Naafkap schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Leuk om te lezen. Je mag wel je interieur eens schoonmaken :+
Dat komt thuis.
Vlak voor we weg gingen was hij gepoetst.
5 weken “stoffig spanje&portugal” eist zijn tol.
In 5 weken 2x 2 uur tegen gehad.

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-10 23:58
Ook maar even mijn ervaringen posten van ons tripje eind augustus. Met een renault scenic 87kWh naar camping mohrenhof in Beieren voor een tussenstop van een paar dagen, om vervolgens door te rijden naar playmobil park in Zirndorf, tegen Neurenberg.

Op voorhand wat met abrp gespeeld om de laadmogelijkheden wat te bekijken, maar dat was eigenlijk niet echt nodig, google maps geeft genoeg info, is ook de ingebouwde navigatie in de auto en dat werkt als een tierelier. Laadpassen aan boord van mobilize (met abonnement, dus voorkeur voor ionity), enbw en electroverse. Tot de camping zou het zo'n 560 km zijn, accu tot 100% geladen en op weg. De blaas van dochterlief moest al snel geledigd worden, zo vond ze, dus net voor Keulen de eerste de beste snelwegparking op; Frechen sud. Hier bleek een E.ON Drive paal te staan, dus maar eens even geprobeerd (1 paal en die was vrij). 16 kWh geladen aan € 0.85/kWh met de mobilize pas, dat het zo duur ging zijn, kwamen we pas bij thuiskomst te weten, op de paal komt hier geen melding van, da's nog wel een dingetje vind ik.

Door naar de volgende stop, dat werd ionity Rodgau (6 palen, 4 vrij), 66 kWh geladen hier, gegeten, twee keer toilet met de kinders en weer door. Hier uiteraard wel de vriendelijke € 0.39/kWh betaald, maar tijdens de transactie heb je er geen idee van. Bij het begin van de laadsessie netjes de 149 kW aangetikt, naar het einde toe was dit nog ~60 kW (accu toen al > 80%). Wat me opviel bij het vertrekken: ik kon de laadsessie gewoon stoppen met een druk op het touchscreen van de paal, geen laadpas meer nodig. Handig, zou je denken, maar het betekent ook dat elke onverlaat dit kan doen als je toevallig naar het toilet bent of zit te eten zonder zicht op je auto. Zou niet mogen kunnen, vind ik.

Verder naar de camping om daar een paar dagen door te brengen.
In het dorpje Geslau staan ook enkele laders, de 22 kW versies kreeg ik niet aan de praat, de 130 kW (duurder, snelheid was nu niet nodig) deed het wel. Na een uurtje de auto terug opgehaald, 37 kWh bijgeladen à € 0.85/kWh (dat had ik op voorhand opgezocht, de 22 kW was goedkoper en had daarom de voorkeur). Gemiddeld laadvermogen dus niet hoog, geen idee waarmee ie begonnen of geëindigd is, was niet zichtbaar op het scherm.

Met 94% accu verder naar Zirndorf en een heel eind weer terug, tot aan Ionity Oberhonnefeld (8 palen, 7 vrij). Hier wilden we op de heenrit al laden, maar wegens de vroege plasstop van dochterlief, hebben we deze toen overgeslagen. 65 kWh geladen à € 0.39/kWh, het was al nacht, de bakkerij was al dicht, dus maar even naar de burger king aan de overkant voor een hapje en een toiletbezoek, vonden de kinderen wel bijzonder, frietjes in de nacht! Bij terugkomst aan de auto bleek ook nu weer dat ik de laadsessie kon beëindigen door een druk op het touchscreen, gelukkig had niemand dat gedaan in onze afwezigheid. Met gelukzalig slapende kindjes thuisgekomen.

Heel de tijd (waar het kon) 115 km/h gereden, in Duitsland uiteraard heel veel baustelle met 100 of 80 km/h gepasseerd. Volgens de auto kwam ie toe met 19 kWh/100 km. Goed meegevallen allemaal.

Als je, zoals wij, niet aan de slag gaat met mobiele data op de telefoon, heb je geen idee wat je nu gaat betalen (of je moet het op voorhand opgezocht hebben en van buiten geleerd) bij laadpaal X met pasje van aanbieder Y, dat zou beter mogen. Ook het zomaar kunnen stoppen van een laadsessie (bij ionity) door iedereen, lijkt me niet heel wenselijk. Gaat dit ons tegenhouden langere trips te maken? Nee hoor, uiteraard niet, de voordelen van elektrisch rijden zijn nog altijd vele malen groter dan deze kleine nadelen.

[ Voor 5% gewijzigd door morgoth924 op 12-10-2025 21:37 . Reden: interpunctie ]

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-10 22:36
@morgoth924
Mooie trip.
Maar waarom maak je je zorgen over je mobiele data. Die kosten niks, en een liedje luisteren kost meer data dan wat laadpalen nakijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• morgoth924
Tommie12 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:10:
@morgoth924
Mooie trip.
Maar waarom maak je je zorgen over je mobiele data. Die kosten niks, en een liedje luisteren kost meer data dan wat laadpalen nakijken.
Maak me daar echt geen zorgen over, maar doe er gewoon niet aan. Maar da's geheel offtopic.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:27
Tommie12 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:10:
@morgoth924
Mooie trip.
Tenzij je last hebt van roaming in Zwitserland. Dat kan aardig in de papieren lopen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Tommie12
HansAuutB schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Tenzij je last hebt van roaming in Zwitserland. Dat kan aardig in de papieren lopen.
Dan koop je daar toch een extra sim kaart. Je hebt toch data nodig voor navi etc.
In elk geval, datagebruik is in dit topic nog nooit een echt issue geweest...

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 13-10-2025 11:12 ]

• blb4
ik zie @morgoth924 iets melden over geheel off-topic, dus volgens mij hoeven we 't hier niet over roaming kosten te hebben. Mogelijk gewoon een keuze om tijdens vakanties e.d. geheel off-line te willen zijn, wie zal 't zeggen. Feit is denk ik dat zonder (mobiel) internet je dus totaal verstoken bent van prijsinformatie. Daar valt nog wel wat aan te verbeteren idd.

• Holzschuh
morgoth924 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:27:
Als je, zoals wij, niet aan de slag gaat met mobiele data op de telefoon, heb je geen idee wat je nu gaat betalen (of je moet het op voorhand opgezocht hebben en van buiten geleerd) bij laadpaal X met pasje van aanbieder Y, dat zou beter mogen. Ook het zomaar kunnen stoppen van een laadsessie (bij ionity) door iedereen, lijkt me niet heel wenselijk. Gaat dit ons tegenhouden langere trips te maken? Nee hoor, uiteraard niet, de voordelen van elektrisch rijden zijn nog altijd vele malen groter dan deze kleine nadelen.
Apart van Ionity dat je dan kunt stoppen zonder laadpas. Mijn ervaring tot nu toe bij EnBW en een Censo paal bij een winkelcentrum in Gouda is dat je met pas start maar ook moet afsluiten. Heb Ionity tot nu toe alleen via de app gedaan.

Dat van die prijs is inderdaad wel een ding, zou niet verkeerd zijn als het in ieder geval zichtbaar wordt als je het pasje er tegenaan houdt. Tot nu toe steeds 1 abo gehad als ik op vakantie ging en dan weet je wat de prijs is. Want dan laad ik ook alleen daar :*) .

• Peter-036
Mogelijk biedt Ionity de mogelijkheid om op die manier de laadsessie stoppen wanneer de auto al boven 80% is? Mij was het nog niet opgevallen, maar er is wel een 'stopknop' op of bij het scherm.
Mijn Hyundai stopt het laden (tijdelijk) wanneer er een deur wordt geopend, en dan kun je de laadstekker eruit trekken, wellicht is dat een verklaring voor dit fenomeen?

• Stefannn
Peter-036 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:52:

Mijn Hyundai stopt het laden (tijdelijk) wanneer er een deur wordt geopend, en dan kun je de laadstekker eruit trekken, wellicht is dat een verklaring voor dit fenomeen?
niet op DC toch?

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

je kunt gewoon je eigen stops erin zetten en dan past de navigatie het aan

• morgoth924
De laadsessie is - voor zover ik weet - nooit uit zichzelf gestopt, in beide gevallen was het laadpercentage wel al boven de 80% gekomen, dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Bij de volgende laadgelegenheid gaan we het eens uittesten onder de 80% ! Kan nog wel even duren, want het gros van het laden gebeurt thuis.

• Peter-036
Ik dacht van wel, maar weet het niet helemaal zeker......de vergrendeling van de laadpoort 'weet niet' wat er voor stekker in zit, en die opent even wanneer de deuren ontgrendeld worden, misschien verwar ik het daarmee.

• Stefannn
Peter-036 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Ik dacht van wel, maar weet het niet helemaal zeker......de vergrendeling van de laadpoort 'weet niet' wat er voor stekker in zit, en die opent even wanneer de deuren ontgrendeld worden, misschien verwar ik het daarmee.
De auto “weet” wel of hij ac of dc aan het laden is.
Tenzij ik me heel erg vergis gaat dc laden gewoon altijd door. Dat weet ik eigenlijk wel zeker want in sommige gevallen lukt het stoppen niet en is de enige manier de laad limiet naar beneden te zetten.
Ac neemt inderdaad 30sec pauze als je deuren ontgrendelt.

Nb.. terug naar het topic…
Ionity heb ik inderdaad altijd zonder pasje kunnen stoppen door op “stop” op het display te drukken.
Nooit geprobeerd onder de 80% (dan wil ik namelijk nooit stoppen).
En ik laad altijd via een Renault mobilize pas. Via de app kan je geloof ik niet op de paal op stop drukken maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 20% gewijzigd door Stefannn op 14-10-2025 14:18 ]

• Pr088
Stefannn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

De auto “weet” wel of hij ac of dc aan het laden is.
Tenzij ik me heel erg vergis gaat dc laden gewoon altijd door. Dat weet ik eigenlijk wel zeker want in sommige gevallen lukt het stoppen niet en is de enige manier de laad limiet naar beneden te zetten.
Ac neemt inderdaad 30sec pauze als je deuren ontgrendelt.
Erg afhankelijk van automerk en -type.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-10 19:33
Stefannn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Via de app kan je geloof ik niet op de paal op stop drukken maar dat weet ik niet zeker.
Als je de sessie via de Ionity-app gestart hebt, dan kun je deze prima op de paal stoppen via de stop-knop.
Wat ik op zich wel bijzonder vind, want dan kan iedereen dus gewoon je sessie voortijdig afbreken.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:17
Pr088 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Erg afhankelijk van automerk en -type.
Inderdaad. Bij mijn polestar druk ik gewoon op het knopje naast de laadpoort om het laden te stoppen. Even wachten en de kabel kan eruit.
Kan natuurlijk alleen met telefoon of sleutel in je broekzak maar laadpas is niet nodig .

• Stefannn
Deel 7, laatste deel, Zondag avond thuis gekomen.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier, deel 6 hier.
Zaterdag en zondag 2 lange reisdagen gemaakt naar huis. Zaterdag van 8:00 tot 19:30, zondag van 7:30 tot 21:30. Het waren 2 lange dagen maar aangezien het al echt koud aan het worden is wilden we geen 3 dagen in Frankrijk.
Door Frankrijk, België en Nederland was alles simpel. Het lastigste is nog om Parijs te vermijden. De navigatie had heel grote voorkeur om er doorheen te plannen. Uiteindelijk via Bordeaux, Vierzon, Chateauroux (camping), Auxerre, Reims en Maastricht naar huis gereden. Laden was geen probleem meer. De ingebouwde navigatie van de ioniq5 vond met “laadpalen langs de route” altijd wel binnen 150..200km een Lidl (0.39euro/kWh), Ionity (0.35euro/kWh met mobilize intense abonnement) of Electra (0.29euro/kWh met gratis promo abonnement). Abrp was deze dagen dus niet nodig.
Terugkijkend….
Op snelwegen heb je ook in Spanje en Portugal geen laadproblemen en kan je zonder extra tools voldoende laden. Dan betaal je wel vaak 80…95euro/kWh hetgeen fors is maar niet duurder dan benzine voor een vergelijkbaar formaat auto. Als je binnenwegen gaat rijden en ook nog rond de 0.50euro/kWh of minder wil laden dan is puzzelen wel nodig. Ik heb abrp nergens gebruikt om routes te plannen, dat kon de auto prima, maar in Spanje/portugal wel om aanwezigheid van laadpalen, prijzen, pasjes-acceptatie en functioneren te checken. Ik deed van te voren vaak een check en mijn vrouw op de bijrijders stoel tijdens het reizen. Het handige aan abrp vond ik dat mijn vrouw maar 1 app hoefde te gebruiken om prijzen voor al onze pasjes te kunnen checken. Die klopten dan regelmatig niet en moest ik in de eigen app nogmaals checken maar het gaf wel een idee. Abrp is ook meer up-to-date dan de auto zelf in beschikbaarheid cq “kapot”. “Kapot” is in Spanje en Portugal nog wel een ding. In Portugal kreeg ik 1 op de 3 palen niet aan de praat. In Spanje ongeveer 1 op de 5 niet. Op de binnenwegen in Spanje een keer een stuk van 100km en 150km gereden zonder een laadpaal tegen te komen. Dan is het dus wel zaak om goed vol geladen weg te gaan en om heel heel heel goed te checken dat die ene laadpaal daarna functioneert en dat je er een pasje voor hebt.
De ioniq5 heeft met caravan een range van 250km. Op de lange stukken heb ik een aantal keer stints van 220km en 230km gereden en met 5% of zo aangekomen. Met caravan laad ik altijd tot 100% vol, het helpt daarbij dat de ioniq5 tot 90% met nog ongeveer 100kW laadt en op 100% nog met 30kW. Een range van 250km is eigenlijk net te weinig om zorgeloos te rijden. Liefst rijd ik stukken van ongeveer 200km, maar dat is dan in praktijk 180..230km vanwege laadpaal beschikbaarheid, dan vertrek je toch liever met 275km of meer in de accu. Met caravan “is het wat het is”, maar voor mensen die een auto aanschaffen: “als je lange tochten wil doen dan wil je toch echt een wltp van boven de 350..400km”.
Met caravan rijd ik steevast 83km/uur. Dan wordt ik op een gegeven moment wel ingehaald door een vrachtwagen waar ik dan met de adaptive cruisecontrol achteraan plak op 93…96km/uur. Op die manier heb ik een zeer voorspelbaar verbruik van ongeveer 50km per 20% accu. Met vrachtwagen gaat het wat sneller, zonder wat langzamer, maar de geplande laadpaal haal ik altijd.
Dan wat statistieken…
- totale tocht was 6988km, bijna 7000km dus.
- 1980kWh gebruikt
- verbruik was daarmee 28.3kWh/100km maar ik heb 500km “dagtochtjes zonder caravan” gedaan. Gecorrigeerd verbruik met caravan was 29.3kWh/100km.
- 37 laadstops: 8x ionity (met mobilize intense abonnement), 6x Electra (met gratis promo abonnement), 4x lidl (via lidl app), en een hele berg lokale aanbieders (zie eerdere verslagen)
Tot en met Frankrijk enkel ionity, Electra en Lidl. In Spanje waren er geen Lidl en Electra laadpalen meer, in Portugal ook geen ionity. In Spanje en Portugal naast de “Chargemyhyundai” pas heel veel gebruik gemaakt van Electroverse. Die geeft heel redelijke tarieven, pasje is gratis in Nederland te bestellen, geen abonnement nodig. Electroverse werd bijna overal geaccepteerd. Het is wel een “must” om deze mee te nemen als je die kant op gaat. Met creditcard betalen heb ik niet geprobeerd. Account maken met lokale aanbieder is me in Portugal nergens gelukt. Ik liep steevast vast omdat ik een belasting nummer moest opgeven.

Nespresso via de V2L van de ioniq5. In Reims.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtSutPzAfNAWJpnr9yRc0Vdi8l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiJsvjpg2ZQHweTVil438n5f.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:48
Stefannn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
Op snelwegen heb je ook in Spanje en Portugal geen laadproblemen en kan je zonder extra tools voldoende laden. Dan betaal je wel vaak 80…95euro/kWh hetgeen fors is maar niet duurder dan benzine voor een vergelijkbaar formaat auto.
Wel even eerlijk rekenen hè?
Zuinige EV met bijv 16 kWh/100 km kost met 87.5 cent per kWh € 14 per 100 km.
Zuinige ICE met 5.5 l/100 km kost met € 1.50 per liter (prijs E5 in Spanje) dus € 8.25 per 100 km.

Die hoge kWh-prijs zorgt er dus voor dat je km-kosten in Spanje en Portugal bijna twee keer zo hoog liggen als met een vergelijkbare ICE... Dat vind ik zeker wel duurder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HansAuutB
Stefannn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:49:
Deel 7, laatste deel, Zondag avond thuis gekomen.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier, deel 6 hier.
Zaterdag en zondag 2 lange reisdagen gemaakt naar huis. Zaterdag van 8:00 tot 19:30, zondag van 7:30 tot 21:30. Het waren 2 lange dagen maar aangezien het al echt koud aan het worden is wilden we geen 3 dagen in Frankrijk.
Door Frankrijk, België en Nederland was alles simpel. Het lastigste is nog om Parijs te vermijden. De navigatie had heel grote voorkeur om er doorheen te plannen. Uiteindelijk via Bordeaux, Vierzon, Chateauroux (camping), Auxerre, Reims en Maastricht naar huis gereden. Laden was geen probleem meer. De ingebouwde navigatie van de ioniq5 vond met “laadpalen langs de route” altijd wel binnen 150..200km een Lidl (0.39euro/kWh), Ionity (0.35euro/kWh met mobilize intense abonnement) of Electra (0.29euro/kWh met gratis promo abonnement). Abrp was deze dagen dus niet nodig.
Terugkijkend….
Op snelwegen heb je ook in Spanje en Portugal geen laadproblemen en kan je zonder extra tools voldoende laden. Dan betaal je wel vaak 80…95euro/kWh hetgeen fors is maar niet duurder dan benzine voor een vergelijkbaar formaat auto. Als je binnenwegen gaat rijden en ook nog rond de 0.50euro/kWh of minder wil laden dan is puzzelen wel nodig. Ik heb abrp nergens gebruikt om routes te plannen, dat kon de auto prima, maar in Spanje/portugal wel om aanwezigheid van laadpalen, prijzen, pasjes-acceptatie en functioneren te checken. Ik deed van te voren vaak een check en mijn vrouw op de bijrijders stoel tijdens het reizen. Het handige aan abrp vond ik dat mijn vrouw maar 1 app hoefde te gebruiken om prijzen voor al onze pasjes te kunnen checken. Die klopten dan regelmatig niet en moest ik in de eigen app nogmaals checken maar het gaf wel een idee. Abrp is ook meer up-to-date dan de auto zelf in beschikbaarheid cq “kapot”. “Kapot” is in Spanje en Portugal nog wel een ding. In Portugal kreeg ik 1 op de 3 palen niet aan de praat. In Spanje ongeveer 1 op de 5 niet. Op de binnenwegen in Spanje een keer een stuk van 100km en 150km gereden zonder een laadpaal tegen te komen. Dan is het dus wel zaak om goed vol geladen weg te gaan en om heel heel heel goed te checken dat die ene laadpaal daarna functioneert en dat je er een pasje voor hebt.
De ioniq5 heeft met caravan een range van 250km. Op de lange stukken heb ik een aantal keer stints van 220km en 230km gereden en met 5% of zo aangekomen. Met caravan laad ik altijd tot 100% vol, het helpt daarbij dat de ioniq5 tot 90% met nog ongeveer 100kW laadt en op 100% nog met 30kW. Een range van 250km is eigenlijk net te weinig om zorgeloos te rijden. Liefst rijd ik stukken van ongeveer 200km, maar dat is dan in praktijk 180..230km vanwege laadpaal beschikbaarheid, dan vertrek je toch liever met 275km of meer in de accu. Met caravan “is het wat het is”, maar voor mensen die een auto aanschaffen: “als je lange tochten wil doen dan wil je toch echt een wltp van boven de 350..400km”.
Met caravan rijd ik steevast 83km/uur. Dan wordt ik op een gegeven moment wel ingehaald door een vrachtwagen waar ik dan met de adaptive cruisecontrol achteraan plak op 93…96km/uur. Op die manier heb ik een zeer voorspelbaar verbruik van ongeveer 50km per 20% accu. Met vrachtwagen gaat het wat sneller, zonder wat langzamer, maar de geplande laadpaal haal ik altijd.
Dan wat statistieken…
- totale tocht was 6988km, bijna 7000km dus.
- 1980kWh gebruikt
- verbruik was daarmee 28.3kWh/100km maar ik heb 500km “dagtochtjes zonder caravan” gedaan. Gecorrigeerd verbruik met caravan was 29.3kWh/100km.
- 37 laadstops: 8x ionity (met mobilize intense abonnement), 6x Electra (met gratis promo abonnement), 4x lidl (via lidl app), en een hele berg lokale aanbieders (zie eerdere verslagen)
Tot en met Frankrijk enkel ionity, Electra en Lidl. In Spanje waren er geen Lidl en Electra laadpalen meer, in Portugal ook geen ionity. In Spanje en Portugal naast de “Chargemyhyundai” pas heel veel gebruik gemaakt van Electroverse. Die geeft heel redelijke tarieven, pasje is gratis in Nederland te bestellen, geen abonnement nodig. Electroverse werd bijna overal geaccepteerd. Het is wel een “must” om deze mee te nemen als je die kant op gaat. Met creditcard betalen heb ik niet geprobeerd. Account maken met lokale aanbieder is me in Portugal nergens gelukt. Ik liep steevast vast omdat ik een belasting nummer moest opgeven.

Nespresso via de V2L van de ioniq5. In Reims.
[Afbeelding]
Bedankt voor de verslagen. Leuk om je ervaringen te lezen.
Ik heb zelf ook een windvangende caravan en reken met stints van 175-200km.
Dan heeft jouw gestroomlijnder caravan dus nog wel een behoorlijk positieve invloed.

• Stefannn
Andrehj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Zuinige ICE met 5.5 l/100 km kost met € 1.50 per liter (prijs E5 in Spanje) dus € 8.25 per 100 km.

Die hoge kWh-prijs zorgt er dus voor dat je km-kosten bijna twee keer zo hoog liggen als met een vergelijkbare ICE... Dat vind ik zeker wel duurder.
"zuinige EV" vind ik eerder 14kWh/100km, maar je hebt gelijk dat je dan met name door de lage benzine prijs in Spanje/Portugal bij 0.85euro/kWh duurder uit bent dan benzine (maar eerder 1.5x dan 2x).
Als "vuistregel" gebruik ik altijd dat 1kWh ongeveer overeenkomt met 0.5liter benzine voor vergelijkbare auto. Daar is geheid van alles op af te dingen maar geeft in ieder geval een richting en is makkelijk hoofdrekenen. zuinige EV versus zuinige ICE is sowieso vrij hachelijk.
Laten we er geen stammenstrijd van maken. Ik snap heel goed wat je zegt. Je hebt wel heel erg gelijk dat als je altijd 0.85euro/kWh betaalt het geen (financiele) zin heeft een EV te rijden. Als dat echter tijdens een incidentele rit is dan ben je niet opeens extreem duur uit.

Dat gezegd hebbende......
Ik heb wel mijn best gedaan om goedkoop uit te zijn. Over de complete 7000km heb ik gemiddeld 0.42euro/kWh betaald. Daarmee dus echt wel goedkoper als ICE.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-10 15:51
[...]

Die hoge kWh-prijs zorgt er dus voor dat je km-kosten bijna twee keer zo hoog liggen als met een vergelijkbare ICE... Dat vind ik zeker wel duurder.
hm ja.

Mijn EV is wat zuiniger en mijn kWh prijs zat gemiddeld tussen de 40 en 50ct. En een ICE die kwa grootte in de buurt van mijn EV komt zal niet zo snel 1 op 18 rijden. De benzineprijs langs de autoweg in Frankrijk (waar je ook laadt) is wel wat hoger dan 1,50 lees ik.

Dus ja, zeg het maar. 130 euro op en neer naar Bilbao vanuit Zuid-Limburg vind ik prima voor een EV. (Zit wel 2 keer gratis laden bij)

Maar idd, als je 80ct per kWh gaat betalen wordt het snel duurder ja.

• Stefannn
HansAuutB schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor de verslagen. Leuk om je ervaringen te lezen.
Ik heb zelf ook een windvangende caravan en reken met stints van 175-200km.
Dan heeft jouw gestroomlijnder caravan dus nog wel een behoorlijk positieve invloed.
De stroomlijn helpt. Het lage "pop-up" dak ook zeker. De platte achterkant is echter wel een killer. Ik trek het daar compleet vacuum.
Snelheid is echt een enorm ding. Zonder vrachtwagen ervoor zit ik dus gemiddeld op 29kWh/100km op 83km/uur. Als ik 100km/uur ga rijden vliegt dat naar 40kWh/100km of zelfs meer (heb ik niet veel getest).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10 14:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Tesla supercharger in Spanje zit eerder rond de 45 cent of 60-65 voor niet-leden.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
[...]

Wat jij doet is dus niet eerlijk rekenen hé.
Je neemt de worst case voor de EV, en zowat de best case voor de ICE.
Trouwens, als je met gelijk welke ICE aan 130 door Frankrijk gaat, dan is 5.5l echt te weinig.
Doe je het aan 100, dan zal de EV ook minder verbruiken...
Maar met die afstanden in het achterhoofd neem je een abo bij IOnity of Tesla en laad je aan de helft van die prijs.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mag ik (sommige) laatste posters weer even wijzen naar wat er in de TW staat mbt EV vs ICE vergelijkingen?

Xbox Live ID:Notna8310

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik rijd in December heen en weer naar Berlijn. Nog tips voor een specifieke pas voor in Duitsland, of werkt alles wel zo’n beetje?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• blb4
Wilde schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:36:
Ik rijd in December heen en weer naar Berlijn. Nog tips voor een specifieke pas voor in Duitsland, of werkt alles wel zo’n beetje?
Berlijn? Net voor de grens nog ff bijladen en dan zonder verdere laadstop naar je bestemming toch :)?

• HansAuutB
Die afstand lijkt me voldoende om vol te profiteren van een Ionity Power abo. Of wellicht een Tesla abo.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-10 15:16
Geen specifieke laadpas nodig. EweGo vind je in Duitsland bij zo ongeveer elke McDonalds (€0,52/kWh).
De Ad-Hoc app https://apps.apple.com/nl/app/ad-hoc-map/id6749895376 van Youtuber Jens kan ook handig zijn. Geen abonnement of laadpas nodig, en laadtarief altijd onder de €0,50/kWh).

[ Voor 5% gewijzigd door MichielFRL op 16-10-2025 06:09 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Tommie12
Speciale passen heb je niet nodig, maar er zijn nog tal van gewone benzinestations/raststätte's die enkel 2 magere 50kW ladertjes hebben.
Beste is je stops te doen bij een 'Autohof'. Dan heb je eten, toilet en meestal wel 2-3 laadaanbieders.

• Pr088
blb4 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Berlijn? Net voor de grens nog ff bijladen en dan zonder verdere laadstop naar je bestemming toch :)?
EnBW is ook fijn. Met Ionity kom je er ook zeker. EWE GO laadapp is voor Duitsland soms ook handig. Vaak bij een McDonalds te vinden (uiteraard voor de goede koffie. Niet de andere meuk |:( ) Gratis app en standaard bij eigen laadpalen € 0,52.

• Holzschuh
Pr088 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:29:
[...]EnBW is ook fijn. Met Ionity kom je er ook zeker. EWE GO laadapp is voor Duitsland soms ook handig. Vaak bij een McDonalds te vinden (uiteraard voor de goede koffie. Niet de andere meuk |:( ) Gratis app en standaard bij eigen laadpalen € 0,52.
Voordeel van EnBW is dat ze hier en daar ook nog wel wat <50kW palen hebben staan. Waar je dan ook de abonnementsprijs voor betaald. Dus als je toevallig in de buurt bent en tijd hebt voor AC laden is dat ook wel prettig.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:36
blb4 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Ik snap niet dat je een +1 hebt gekregen, je antwoord slaat namelijk nergens op!
Ik weet niet of je doorhebt hoe "breed" Duitsland is, Berlijn ligt zo'n 500 km van de grens met Nederland. Met sommige EV's haal je dat misschien net, maar terug zeker niet. Je moet hoe dan ook in Duitsland laden.

• Pr088
ikweethetbeter schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Ik snap niet dat je een +1 hebt gekregen, je antwoord slaat namelijk nergens op!
Ik weet niet of je doorhebt hoe "breed" Duitsland is, Berlijn ligt zo'n 500 km van de grens met Nederland. Met sommige EV's haal je dat misschien net, maar terug zeker niet. Je moet hoe dan ook in Duitsland laden.
Het is vast een plusje voor de dommigheid. Het gemiddelde laadtarief in Nederland (bijv Fastned) ligt hoger dan in Duitsland (vaker Ionity, EnBW, EWE GO etc.)

• blb4
Humor/beetje plagen blijft altijd lastig op een forum.

• Puppetmaster
  • Nu online
MichielFRL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:08:
[...]

Geen specifieke laadpas nodig. EweGo vind je in Duitsland bij zo ongeveer elke McDonalds (€0,52/kWh).
Dat leek mij ook wel wat, dus ff uitgerekend.
Wij gaan ook naar Berlijn in december, het is winter en ik wil 130 rijden, reken dus op 20kWh/100km. Een retour is zegge 1200km, dus 240kWh. We starten vol dus 70kWh tel ik niet mee. Laden in D zal dus 170kWh zijn.

Met die €0,52/kWh van EweGo kost dat €88,40
Incl. een ionity abo á €12 kost dat door slechts €0,39/kWh totaal €78,30.
Het is dus €10 goedkoper met abo, wat nog als voordeel heeft dan de navi van mn auto daarmee overweg kan incl. Auto charge. :)

Dus meer gemak voor een lagere prijs, win-win!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:06
Puppetmaster schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:09:
[...]
Het is dus €10 goedkoper met abo, wat nog als voordeel heeft dan de navi van mn auto daarmee overweg kan incl. Auto charge. :)
Met een Mobilize abbonementje kost het nog €7 minder, heb je toch weer een broodje verdiend.
Ionity op de route naar Berlijn zijn allemaal kleine locaties met maar 6 laders trouwens.

• Puppetmaster
  • Nu online
Goed om te weten, maar daar staat tegenover dat die ewego plekken steeds maar 2 laders hebben.
Over mobilize lees ik hier en in het laadpassentopic wisselende ervaringen?

• Puppetmaster
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Met een Mobilize abbonementje kost het nog €7 minder
Is dat dan via de my Renault app?
Want met mobilize power kan ik alleen bij het stadion van Swansea FC terecht… 😂

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

ASW1 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Ionity op de route naar Berlijn zijn allemaal kleine locaties met maar 6 laders trouwens.
Onzin. De route via Hamburg heeft meerdere plekken met 12 laders. Ionity Maagdenburg 10 plekken.

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

Puppetmaster schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:40:
Over mobilize lees ik hier en in het laadpassentopic wisselende ervaringen?
Das war einmal. Veel gedoe met credit cards gehad, m.n. visa. Maar dat hebben ze allemaal opgelost. Mobilize werkt helemaal perfect. In ieder geval bij mij en bij Ionity.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:06
Harrie van Til schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Onzin. De route via Hamburg heeft meerdere plekken met 12 laders. Ionity Maagdenburg 10 plekken.
Die bij Maagdenburg komt vreemd genoeg niet naar boven bij een Google maps search maar die heeft inderdaad 12 laders.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die via Hamburg rijden of je moet ergens bij Assen of noordelijker wonen.

• HansAuutB
Harrie van Til schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Via Hamburg? Dat ligt er toch wel aan waar je vertrekt.
Het zou voor mij iets zijn als via de Afsluitdijk naar Maastricht.

• Peter-036
De vraagsteller @Wilde vertelde niet waar hij vandaan vertrekt.....niet iedereen woont zuidelijk van Zwolle.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45
Als het echt niet hoeft zou ik nooit via Hamburg rijden, dat kost je als het meezit minimaal een uur extra vanwege alle deukte en werkzaamheden de komende jaren daar.

• Tommie12
jongetje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:16:
Als het echt niet hoeft zou ik nooit via Hamburg rijden, dat kost je als het meezit minimaal een uur extra vanwege alle deukte en werkzaamheden de komende jaren daar.
Idd, best de route via Hannover nemen. Vooral de 150km voor Hannover rijden echt vlot.
En rond Hamm is er een 'Autohof' met Tesla, Ionity en nog een merk laders met ook een McDo etc.

• Peter-036
Als ik het goed heb is @Tommie12 een Belg?
Dan klopt dat wel, langs Venlo-Dortmund-Hamm-Hannover-Magdeburg....
Vanuit midden Nederland, behalve wanneer je tussen Utrecht en Zevenaar woont, of ten zuiden van die lijn, is de route lang Hengelo-Osnabrück-Hannover-Magdeburg naar Berlijn het kortst en het meest gericht.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10 09:25

Smurf

Detri

Maar een EV is wel lekker zuinig in de file :*)
Al is even flink doortrappen in D ook wel fijn, kan je lekker snel weer aan de koffie.

Qua aanbieders zijn denk ik de meeste goede opties hier al genoemd. En de laadpaaldichtheid langs de Autobahn is tegenwoordig hoog genoeg vaak alleen voor een specifieke aanbieder te kunnen kiezen. Wel even controleren natuurlijk. Allicht kan je ook nog kijken naar een aanbieder die ook in Nederland zit zodat je de rest van de maand ook nog profijt hebt. Maar dat hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf of je hier überhaupt wel eens bij een snellader komt.

)

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

HansAuutB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Via Hamburg? Dat ligt er toch wel aan waar je vertrekt.
Het zou voor mij iets zijn als via de Afsluitdijk naar Maastricht.
Maar daar ging het niet om.

• Pr088
Puppetmaster schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Dat leek mij ook wel wat, dus ff uitgerekend.
Wij gaan ook naar Berlijn in december, het is winter en ik wil 130 rijden, reken dus op 20kWh/100km. Een retour is zegge 1200km, dus 240kWh. We starten vol dus 70kWh tel ik niet mee. Laden in D zal dus 170kWh zijn.

Met die €0,52/kWh van EweGo kost dat €88,40

Dus meer gemak voor een lagere prijs, win-win!
Ionity is de goedkoopste grote laadboer, in vakantietijd altijd wel wat druk(ker). Dat is bij EWE Go anders. Ionity is inderdaad goedkoper, maar staat soms op plekken waar je dood nog niet gevonden wilt worden. Lege industrieterreinen etc. Ik ben ondertussen wel fan van EnBW. Ook ruim een tientje duurder, maar altijd ruim, netjes en weinig concurrentie.

Ionity/Mobilize is top.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 23:36
Smurf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Maar een EV is wel lekker zuinig in de file :*)
Dat valt vies tegen in de winter zonder warmtepomp hier 8)7 (Model 3 LR 2019)

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:17
Dat is eigenlijk vooral van toepassing als je de Elbtunnel moet passeren en laat dat nou net niet nodig zijn als je van de A1 naar de A24 richting Berlijn gaat. Zeker geen filevrije route ten allen tijde, maar toch zeker niet dat uur extra wat je in vakantieperiodes bij de tunnel pakt (daarbuiten ook niet meteen zo lang overigens).

• Puppetmaster
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:04:
[...]
Ionity is de goedkoopste grote laadboer, in vakantietijd altijd wel wat druk(ker). Dat is bij EWE Go anders. Ionity is inderdaad goedkoper, maar staat soms op plekken waar je dood nog niet gevonden wilt worden. Lege industrieterreinen etc. Ik ben ondertussen wel fan van EnBW. Ook ruim een tientje duurder, maar altijd ruim, netjes en weinig concurrentie.

Ionity/Mobilize is top.
Probleem met EnBW is dat ik niet door de verificatie kom met m’n CC…
Ook geen andere betaalopties momenteel in de app.

Voor mobilize ben ik nog op zoek naar de juiste app. My Renault vraagt om een kenteken of VIN, ik heb geen Renault dus dat wordt lastig.
De losse mobilize apps die er verder in de Appstore staan lijken het niet te zijn.
Dus wat wel??

• HansAuutB
Puppetmaster schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Voor mobilize ben ik nog op zoek naar de juiste app. My Renault vraagt om een kenteken of VIN, ik heb geen Renault dus dat wordt lastig.
De losse mobilize apps die er verder in de Appstore staan lijken het niet te zijn.
Dus wat wel??
De My Renault app en vraag over VIN of kenteken negeren. Direct door naar Mijn Account en daarbinnen kun je alles regelen.

• Pr088
Puppetmaster schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Dus wat wel??
In de EnBW app kun je ook je bankrekeningnummer (SEPA / IBAN) koppelen. Dat heb ik gedaan. Werkt als een trein.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 21:45
Ik ben terug van een weekje Franse Vogezen, geen mega verre reis, ongeveer 500 km heen.
Leuk die WLTP van 525 of wat is het, maar in de praktijk natuurlijk niet haalbaar.
Ik heb het niet bijgehouden maar berg op was het meestal 20 kWh/100 km, en bergaf 15,5 kWh/100 gemiddeld. Bij die 20 kWh zitten wel heel veel snelweg kilometers trouwens (110-120 km/h).
In elk geval; je hebt toch altijd de eet en plas stops, bij een dergelijke reis plan ik het van te voren gewoon uit met ABRP en dat werkt mij verder prima. Ik vind het een handig hulpmiddel, zeker om dat je van te voren op je computer alvast kan plannen.
Het laden op zich is geen probleem, meer dan voldoende laadmogelijkheden.
Zo kom ik mooi rond het middag uur uit om ergens te eten en meteen te laden.

Ik heb een best wel grote voorkeur voor Electra, die zitten namelijk tot zover ik weet bijzonder vaak in een winkelcentrum of in elk geval dat er een Burger King, KFC of Quick bij zit.
In Frankrijk kon ik zonder abonnement voor 0,59c per kW laden, nog altijd goedkoper als in Nederland.

Iets waar ik ook altijd gebruik van maak is het van te voren reserveren van een laadplek (bij Electra), en dat werkt prima!

Ook bij Tesla heb ik geen problemen ervaren, behalve misschien de laadsnelheid van ongeveer maximaal 100 kW.

• Puppetmaster
  • Nu online
eX0duS schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:12:
Ook bij Tesla heb ik geen problemen ervaren, behalve misschien de laadsnelheid van ongeveer maximaal 100 kWh.
Klinkt als een mooie rit. :)
Je rijdt een 800V auto?

• eX0duS
Ja, een hele mooie rit, maar de rit naar Spanje was nog mooier, haha. En rijden door de bergen daar is de mijn Kia EV6 wel aardig geschikt voor zeg maar, stevige wegligging ook (niet echt op comfort gericht in elk geval).

Laadsnelheden is wisselend, de ene keer 240 kW, de andere keer begint ie bij 50, kruipt ie naar 70, uiteindelijk 100, 160, de laadcurve snap ik nog niet helemaal denk ik.
Maar meestal blijf ik er niet bij en als ik dan na 15 minuten weer kijk is ie van 40% al bijna voor 90% geladen haha, dus uiteindelijk gaat het wel een stuk sneller.

Een paar dagen geleden had ik een tussenstop, maar te vroeg om te gaan eten, dus wel plassen en koffie halen.
Er zat nog 30% in ongeveer. Ik kwam na 20 minuten terug ofzo, was ie al meer dan 80% geladen, was niet de bedoeling want de volgende eet stop zou over 150 km zijn, uiteindelijk daar in een kwartier o.i.d. naar 100% geladen.
Dus uiteindelijk is de gemiddelde laadsnelheid best wel hoog.
Ook met 100 kW bij bijv. een Tesla Supercharger is gemiddeld genomen nog steeds heel snel, en nauwelijks langzamer dan dat ie meteen begint met 240 en uiteindelijk het ritje afmaakt met 60 haha.

En auto charging werkt bij Electra ook prima, kan je bij Ionity geloof ik ook instellen.

[ Voor 52% gewijzigd door eX0duS op 18-10-2025 13:20 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:48
eX0duS schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:31:
Laadsnelheden is wisselend, de ene keer 240 kWh, de andere keer begint ie bij 50, kruipt ie naar 70, uiteindelijk 100, 160, de laadcurve snap ik nog niet helemaal denk ik.
(knip)
Ook met 100 kWh bij bijv. een Tesla Supercharger is gemiddeld genomen nog steeds heel snel, en nauwelijks langzamer dan dat ie meteen begint met 240 en uiteindelijk het ritje afmaakt met 60 haha.
Probeer even op je eenheden te letten. Laadsnelheid is een vermogen, en druk je dus uit met een eenheid van vermogen, dus kW.
kWh is een eenheid van energie, dus bijvoorbeeld voor hoeveel je verbruikt per 100 km, of hoeveel er in je accu past.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Puppetmaster
  • Nu online
Pr088 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:35:
[...]
In de EnBW app kun je ook je bankrekeningnummer (SEPA / IBAN) koppelen. Dat heb ik gedaan. Werkt als een trein.
Helaas, die optie krijg ik niet.

• HansAuutB
Andrehj schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Probeer even op je eenheden te letten. Laadsnelheid is een vermogen, en druk je dus uit met een eenheid van vermogen, dus kW.
kWh is een eenheid van energie, dus bijvoorbeeld voor hoeveel je verbruikt per 100 km, of hoeveel er in je accu past.
Als de lezer het maar begrijpt uit de context...
Idem voor d/t waar ook veel mensen de fout in gaan.
Ik begrijp je, maar stoor me er niet meer aan.

• PeterZ(on)
Mijn ervaringen met de reis naar Calpe via een tolvrije route zijn best positief maar echt geld besparen door een extra overnachting doe je denk ik niet. Misschien wel als je, waar het kan en mag, een hogere snelheid aanhoud en het dan geen extra overnachting kost maar ik heb gewoon mijn gebruikelijke rustige tempo aangehouden.

Op de eerste dag was mijn bestemming Argenton sur Creuse, zo'n 824km rijden. De eerste laadstop was in Peutie bij Fastned om vijf uur in de ochtend, de volgende bij Tesla in Frasnes bij Couvin. Op beide locaties was ik de enige. Vandaar naar Chalons en Champagne voor mijn eerste laadervaring met Izivia en heb daar geladen met mijn Chargemappas, 33ct/kWh. De volgende stop was Ionity Troyes en geladen met de Mobilize pas voor 35ct/kWh. Volgende stop was Auxerre en weer bij Izivia en daarna in Vierzon bij een Lidl, beide geladen met Chargemap.

De tweede dag was mijn eerste laadstop in Boismande bij Ionity en de Mobilizepas werkt nog steeds, ik was daar ook weer de enige. Daarna naar Angouleme voor mijn eerste ervaring met IEcharge die net buiten de stad lag, ook weer geladen met Chargemap. Dat is 2ct duurder dan met een bankpas maar dan heb ik wel een overzicht. Je denkt dat je daar buiten de stad de enige bent maar er stond reeds een Tesla te laden, en na een paar minuten kwam er een taxi/Xpeng, en weer een paar minuten later nog een ID4, maar die vond het kennelijk te druk en vertrok direct zonder te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58-7jg4vikpz6XSCPDL7nmRkKjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vdxoIllY0hbEwvUkGGDuDiw.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar naar Bordeaux en geladen bij Tesla en daarna Tesla Castets. Op de A63 moet je daar tol betalen maar door net voor het tolstation eraf te gaan en er iets verder weer op voorkom je tol, en dat twee keer. Dat werd door de Tomtom allemaal prima aangegeven, viel mij allemaal erg mee want ik reed toch de meeste km's op de snelweg. Alleen zijn die omleidingen niet echt handig met een caravan, veel drempels en veel 30km en flitsers. Laatste stop die dag was Bayonne, ook weer Tesla. En ik daarna overnacht in een voormalig paleis in Amaiur o Maya in de Pyreneeën.

De derde dag kort na vertrek in Ordoki geladen aan een BP/Iberdrola lader want vol is maar vol en heb geladen met de app, 60ct/kWh. Volgende laadstop in Tudela maar had per ongeluk de verkeerde gekozen een 100kW 60ct/kWh, i.p.v. de 50kW lader die 45ct/kWh doet. De volgende laadstop had ik gepland bij Ionity in Zaragoza, maar helaas, die was met een lint afgezet en buiten dienst. (Zag later dat er in Spanje meerdere locaties buiten dienst waren zoals Torredembarra en Tarragona) Dus uitgeweken naar Tesla aan de zuidkant van de stad. Hierna begon de laadwoestijn, dus voorzichtigheid geboden want er zijn wel laders vaak geiced of buiten dienst of hebben het nog nooit gedaan. Mijn volgende laadstop was in Belchite want vol is maar vol en geladen met Electromaps voor 37ct/kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCCGSwG50UjyBYbrZ2KLeqJMgtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkzVV8dC5uqt5DzUwHe1s5tC.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna was de bedoeling te laden in Alcaniz en wilde de kortste weg nemen maar daar werd aan de weg gewerkt over meer dan 20km. Het eerste stuk gravel en allemaal borden met waarschuwingen maar gelukkig geen "carretera cortado" Dat laatste werd later gelukkig nog bevestigd door een wegwerker, want terug moeten rijden en dan met een omweg naar Alcaniz zou toch vervelend zijn. In Alcaniz waar twee locaties zijn, een Endesa buiten de stad en twee Iberdrola's in de stad die ook regelmatig "fuera de servicio" zijn. En ja hoor precies als ik er wil laden doen ze het niet. Mijn enige uitwijk is Calaceite met een 50kW triple van Iberdrola en die bracht redding.

De vierde en laatste dag vertrok ik daardoor met al wat gereden km's uit La Fresneda richting Calpe, maar met te weinig bereik voor mijn geplande route. Ik wilde daarom laden in San Mateu del Maestrat, waar twee 50kw's triple's van Iberdrola staan, maar die deden het opeens ook niet meer. Dus dan maar de geplande route omgegooid richting Castellon de la Plana waar de Tesla V4 SuC een betrouwbare laadlocatie is en je een leuke cafetaria hebt. Maar ik moest nog wel een paar cols over en dat zou moeten kunnen maar het bereik daalde wel aanzienlijk, maar de laatste 50km gaan gelukkig geleidelijk bergaf dus dat kost bijna niets je krijgt er zelfs bereik bij. Je zoeft dan kilometers lang heerlijk met een gangetje van 90 kmh richting kust, en daar uiteindelijk met genoeg reserve aangekomen. Na de de koffie loop ik terug naar de auto en zie een VW ID5 op twee laadplekken geparkeerd staan. Dus ik zeg tegen die Spaanse "je staat lekker geparkeerd zeg", ze zegt iets van apacar en zet hem dan toch goed. Ik snap niet dat ze dat zelf niet zien. Het begint daar bij de SuC ook steeds drukker te worden want toen ik daar arriveerde was ook bijna alles bezet. Daarna nog een korte stop in Torrent bij Zunder zodat ik met genoeg bereik in Calpe zou arriveren.

Kortom, de reis zonder tol is prima verlopen. Nergens hoeven wachten, geen files of ongelukken en geen problemen met de Ioniq. Het verbruik volgens de boordcomputer was de 1e dag 10,6kWh/100km, de 2e dag 10,4kWh/100km, de 3e dag 10,2kWh/100km en de laatste dag 9,7kWh/100km. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzGONQ8MXJ-PbH3IUyoUssa7wKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jiTJleHrRWeCB7P2dEsRwCE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 18-10-2025 15:24 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eX0duS
Andrehj schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Je hebt gelijk, ik ben te slordig geweest in de eenheden, maar zal er op letten haha. ;) Heb het aangepast, hopelijk ben ik er geen vergeten. :P

[ Voor 5% gewijzigd door eX0duS op 18-10-2025 13:22 ]

• PeterZ(on)
In aanvulling op mijn verslag hierboven is het nog wel wetenswaardig om te vermelden wat snelheid doet met het verbruik. Ik had in Belchite geladen, en ik reset het verbruik dan altijd zodat ik weet welk verbruik ik heb tussen de laadsessies.

Nu mocht ik op dat stuk met die wegwerkzaamheden maar 40kmh rijden en dat deed ik ook min of meer. En dan zie je het verbruik alleen maar dalen en na die 21km zat ik op een verbruik van iets van 4,8kWh/100km en was nog steeds dalende. :) Op een normaal bereden weg is dat natuurlijk niet te doen maar hier ging dat prima. Geeft maar weer eens aan hoe groot de impact van een hoge snelheid is.

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:13:
Mijn ervaringen met de reis naar Calpe via een tolvrije route zijn best positief maar echt geld besparen door een extra overnachting doe je denk ik niet. Misschien wel als je, waar het kan en mag, een hogere snelheid aanhoud en het dan geen extra overnachting kost maar ik heb gewoon mijn gebruikelijke rustige tempo aangehouden.

Op de eerste dag was mijn bestemming Argenton sur Creuse, zo'n 824km rijden. De eerste laadstop was in Peutie bij Fastned om vijf uur in de ochtend, de volgende bij Tesla in Frasnes bij Couvin. Op beide locaties was ik de enige. Vandaar naar Chalons en Champagne voor mijn eerste laadervaring met Izivia en heb daar geladen met mijn Chargemappas, 33ct/kWh. De volgende stop was Ionity Troyes en geladen met de Mobilize pas voor 35ct/kWh. Volgende stop was Auxerre en weer bij Izivia en daarna in Vierzon bij een Lidl, beide geladen met Chargemap.

De tweede dag was mijn eerste laadstop in Boismande bij Ionity en de Mobilizepas werkt nog steeds, ik was daar ook weer de enige. Daarna naar Angouleme voor mijn eerste ervaring met IEcharge die net buiten de stad lag, ook weer geladen met Chargemap. Dat is 2ct duurder dan met een bankpas maar dan heb ik wel een overzicht. Je denkt dat je daar buiten de stad de enige bent maar er stond reeds een Tesla te laden, en na een paar minuten kwam er een taxi/Xpeng, en weer een paar minuten later nog een ID4, maar die vond het kennelijk te druk en vertrok direct zonder te laden.

[Afbeelding]

Vandaar naar Bordeaux en geladen bij Tesla en daarna Tesla Castets. Op de A63 moet je daar tol betalen maar door net voor het tolstation eraf te gaan en er iets verder weer op voorkom je tol, en dat twee keer. Dat werd door de Tomtom allemaal prima aangegeven, viel mij allemaal erg mee want ik reed toch de meeste km's op de snelweg. Alleen zijn die omleidingen niet echt handig met een caravan, veel drempels en veel 30km en flitsers. Laatste stop die dag was Bayonne, ook weer Tesla. En ik daarna overnacht in een voormalig paleis in Amaiur o Maya in de Pyreneeën.

De derde dag kort na vertrek in Ordoki geladen aan een BP/Iberdrola lader want vol is maar vol en heb geladen met de app, 60ct/kWh. Volgende laadstop in Tudela maar had per ongeluk de verkeerde gekozen een 100kW 60ct/kWh, i.p.v. de 50kW lader die 45ct/kWh doet. De volgende laadstop had ik gepland bij Ionity in Zaragoza, maar helaas, die was met een lint afgezet en buiten dienst. (Zag later dat er in Spanje meerdere locaties buiten dienst waren zoals Torredembarra en Tarragona) Dus uitgeweken naar Tesla aan de zuidkant van de stad. Hierna begon de laadwoestijn, dus voorzichtigheid geboden want er zijn wel laders vaak geiced of buiten dienst of hebben het nog nooit gedaan. Mijn volgende laadstop was in Belchite want vol is maar vol en geladen met Electromaps voor 37ct/kWh.

[Afbeelding]

Hierna was de bedoeling te laden in Alcaniz en wilde de kortste weg nemen maar daar werd aan de weg gewerkt over meer dan 20km. Het eerste stuk gravel en allemaal borden met waarschuwingen maar gelukkig geen "carretera cortado" Dat laatste werd later gelukkig nog bevestigd door een wegwerker, want terug moeten rijden en dan met een omweg naar Alcaniz zou toch vervelend zijn. In Alcaniz waar twee locaties zijn, een Endesa buiten de stad en twee Iberdrola's in de stad die ook regelmatig "fuera de servicio" zijn. En ja hoor precies als ik er wil laden doen ze het niet. Mijn enige uitwijk is Calaceite met een 50kW triple van Iberdrola en die bracht redding.

De vierde en laatste dag vertrok ik daardoor met al wat gereden km's uit La Fresneda richting Calpe, maar met te weinig bereik voor mijn geplande route. Ik wilde daarom laden in San Mateu del Maestrat, waar twee 50kw's triple's van Iberdrola staan, maar die deden het opeens ook niet meer. Dus dan maar de geplande route omgegooid richting Castellon de la Plana waar de Tesla V4 SuC een betrouwbare laadlocatie is en je een leuke cafetaria hebt. Maar ik moest nog wel een paar cols over en dat zou moeten kunnen maar het bereik daalde wel aanzienlijk, maar de laatste 50km gaan gelukkig geleidelijk bergaf dus dat kost bijna niets je krijgt er zelfs bereik bij. Je zoeft dan kilometers lang heerlijk met een gangetje van 90 kmh richting kust, en daar uiteindelijk met genoeg reserve aangekomen. Na de de koffie loop ik terug naar de auto en zie een VW ID5 op twee laadplekken geparkeerd staan. Dus ik zeg tegen die Spaanse "je staat lekker geparkeerd zeg", ze zegt iets van apacar en zet hem dan toch goed. Ik snap niet dat ze dat zelf niet zien. Het begint daar bij de SuC ook steeds drukker te worden want toen ik daar arriveerde was ook bijna alles bezet. Daarna nog een korte stop in Torrent bij Zunder zodat ik met genoeg bereik in Calpe zou arriveren.

Kortom, de reis zonder tol is prima verlopen. Nergens hoeven wachten, geen files of ongelukken en geen problemen met de Ioniq. Het verbruik volgens de boordcomputer was de 1e dag 10,6kWh/100km, de 2e dag 10,4kWh/100km, de 3e dag 10,2kWh/100km en de laatste dag 9,7kWh/100km. :)

[Afbeelding]
AH! die Zaragoza ionity buiten dienst had ik je kunnen vertellen. Daar heb ik ook voor niks aangeklopt.
Wel grappig, je doet bijna dezelfde route als ik een week geleden maar dan in omgekeerde richting. Volgen mij heb ik ook bij ionity Troyes geladen.
Ik had inderdaad een redelijke laadwoestijn tussen Cuenca en Zaragoza (omgekeerde richting dus). vanuit Cuenca 150km geen enkele laadpaal.
En inderdaad doet snelheid heel veel. Inclusief caravan doe ik 29kWh/100km op 82km/uur, maar dat gaat naar meer dan 40kWh/100km als ik 95km/uur ga rijden. dwz... zonder vrachtwagen ervoor. Achter een vrachtwagen rijd ik weer 29kWh/100km.
Dat is dus ook wel een geruststellende gedachte. Als je een beetje oplet hoef je nooit leeg te staan. Op tijd snelheid minderen.

• eX0duS
Heeft er iemand trouwens wel eens ooit gebruik gemaakt van de blauwe "e-sticker"?

"Onder de voordelen vallen bijvoorbeeld gratis kunnen parkeren, maar ook het gebruik van de busbaan. Aangezien dit per stad en regio verschillend is, is het goed om van tevoren op te zoeken welke regels gelden voordat je gebruik wilt maken van de voordelen. Een goed overzicht is er op dit moment helaas nog niet, wat het optimaal gebruiken van alle voordelen enigszins lastig maakt."

Bron: https://elektrischeautova...e-e-sticker-in-duitsland/

Ik had er maar gewoon een besteld, maar volgens mij geen gebruik gemaakt van de "voordelen".
Voordeel van een EV is sowieso wel dat je als eerste weg bent bij het stoplicht en ook berg-op als eerste boven bent haha.

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi verhaal van je ervaringen.
Wat is je auto super efficiënt. Waarom lukt dat bij andere auto's niet?

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.