EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat. En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
True, maar dat grote aantal valt inmiddels erg mee - pak hem beet 2/3 van alle SUC's in europa zijn inmiddels (deels) V4, en het aantal V3-only neemt rap af.jeroenkb schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
En mocht je geen Tesla hebben en wel bij Tesla gaan laden...een groot aantal Tesla laadpalen is nog zo ontworpen dat ze voor niet Tesla's een beetje onhandig zijn en je soms 2 plaatsen in beslag moet nemen en je auto erg dicht bij de laadpaal moet plaatsen om te kunnen laden
Whatever
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Mwoah, nou reis ik eigenlijk alleen maar naar Frankrijk maar daar zijn nogal wat AC-laders die goedkoper zijn dan snelladers waarbij je met een abbo van Ionity terecht kan.jdbiggelaa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:30:
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat.
Grappig, jij vindt het tijdverspillen terwijl ik dat niet vind, omdat het mij nog geen 5 minuten kost.jdbiggelaa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:30:
En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
Ik vind 5 minuten nu eenmaal geen tijdverspillen. Zeker niet als ik er goedkoper mee uit ben.
Al is het maar 1 eurocent. Buiten dat, ik vermaak mij er kostelijk mee. Die nog geen 5 minuten.
Een poosje terug in Munster, (Frankrijk) middels de EnBW app een IZIVIA lader gevonden (59 cent/kWh), aangekoppeld en laden maar met de EnBW pas, dan moet ik toch even wachten tot de auto vol genoeg is, dus ik keek even in de Electroverse app.
Daar bleek dat die bijna de helft (30 cent/kWh) kostte per kWh, dat bleek 4,43 euro te kosten voor 7,51kWh, dus sessie beeindigd, en opnieuw begonnen met de Elektroverse pas. Die leverde 49,31kWh voor 14,80 euro, dat scheelt toch aanzienlijk.
Ik ga nu in de toekomst niet eerst alle pasjes/apps checken, maar zal buiten Duitsland toch vaker de Electroverse pas eerst gebruiken, dan kan ik tijdens het laden altijd nog even kijken of er een veel goedkopere is. Voor een paar cent vind ik het niet de moeite om te wisselen.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Abonnementen zijn niet gratis. En voor 1x laden kan het meestal niet uit. Met een vakantie is het vaak verreweg de slimste optie. Maar dat was niet de vraag. Ging om eenmalig snelladen op een ritje Utrecht- Maastricht.jdbiggelaa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Dat hangt er helemaal vanaf waar je laadt. Als ik op reis ben in Europa, mijd ik zoveel mogelijk de 11kW laders. Met een abbo zoals van Ionity of Mobilize laadt je vrijwel overal goedkoper en gemakkelijker dan met 11 kW AC laders ergens op straat. En ik weiger steeds weer opnieuw tijd te verspillen en mij te ergeren aan het goochelen met een stapel laadpassen en apps van weer een andere aanbieder om een paar € op een laadbeurt te besparen bij aanbieder X, Y of Z.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
EnBW is bijna nooit goedkoop bij een andere niet-Duitse aanbieder. Dus volgende keer eerst ElectroversePeter-036 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:23:
Mijn houding daarin is: beter duur dan niet te koop, als een pas werkt is dat goed genoeg.............maar:
Een poosje terug in Munster, (Frankrijk) middels de EnBW app een IZIVIA lader gevonden (59 cent/kWh), aangekoppeld en laden maar met de EnBW pas, dan moet ik toch even wachten tot de auto vol genoeg is, dus ik keek even in de Electroverse app.
Daar bleek dat die bijna de helft (30 cent/kWh) kostte per kWh, dat bleek 4,43 euro te kosten voor 7,51kWh, dus sessie beeindigd, en opnieuw begonnen met de Elektroverse pas. Die leverde 49,31kWh voor 14,80 euro, dat scheelt toch aanzienlijk.
Ik ga nu in de toekomst niet eerst alle pasjes/apps checken, maar zal buiten Duitsland toch vaker de Electroverse pas eerst gebruiken, dan kan ik tijdens het laden altijd nog even kijken of er een veel goedkopere is. Voor een paar cent vind ik het niet de moeite om te wisselen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ‘t Zou betekenen dat je met volle accu een bereik van 2 x 180km x 100/60 = 600km hebt!?THE_BASE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:01:
Nou, de welbekende range anxiety was wederom nergens voor nodig: heen en weer van Utrecht naar Maastricht met een korte omweg via België weer terug komen we thuis aan met 40% op de batterij. Opladen buiten de deur dus nergens voor nodig.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De WLTP van een EV3 is max 605. Dus je rekensommetje kloptblb4 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:05:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ‘t Zou betekenen dat je met volle accu een bereik van 2 x 180km x 100/60 = 600km hebben!?
Niet als je met 40% weer thuis aankomt volgens de poster....Holzschuh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:17:
[...]
De WLTP van een EV3 is max 605. Dus je rekensommetje klopt
Lees de post die ik quote nog eens door, volgens zijn rekensom zou het bereik 600 km moeten zijn bij een volle accu. 600-180-180 = 240 km, toevallig 40% van 600.jeroenkb schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:31:
[...]
Niet als je met 40% weer thuis aankomt volgens de poster....
Knip
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]
[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 10-10-2025 09:19 . Reden: Onnodig ]
Model 3 LR (model 2023)
Lol, ik dacht dat je een EV3 met de 58kwh batterij had. Zelfs dan was het nog (bijna) mogelijk met een volle accu en een lichte rechtervoet. Met de 81kwh accu is Utrecht <> Maastricht echt een eitjeTHE_BASE schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:10:
Gezelligheid hier. Ik heb 15 kw per 100 km gereden als ik het goed vertaal vanaf de boordcomputer. Maar we hadden inderdaad ongveeer 240 km over en de range was zo’n 600 km op 100%.
Mooi dat het gelukt is en dat je je had voorbereid.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier.
In Spanje Eranovum ontdekt, 0.45euro/kWh met Electroverse. Endesa 120kW was 0.61euro/kWh met de chargemyhyundai pas, Endesa 60kW slechts 0.41euro/kWh. Ik probeer nog steeds onder de 0.45euro/kWh te laden maar dat is de afgelopen dagen niet helemaal gelukt. Het is een mooi streven maar ik ga er ook niet de hele vakantie voor omgooien, regelmatig rond de 0.60euro/kWh moeten laden. Dat is altijd nog fors beter dan de 0.90euro/kWh die je zonder puzzelen kan tegenkomen.
Vanuit Cádiz hebben we een dagtocht naar Gibraltar gemaakt. Heel gaaf. Je kan met de kabelbaan de berg op en dan terug lopen. Je kan Afrika zien liggen. Echt het puntje van Europa. Op de weg terug naar Nederland via Cuenca gereden. Dat was voor het eerst een beetje een uitdaging kwa range. We stonden er met nog 150km range maar noordwaarts was de dichtstbijzijnde laadpaal op 175km.
Normaliter ontbijten we bij de eerste stop maar dat ging nu dus niet, we moesten eerst laden.
Ofwel snelladers in de kelder van een supermarkt maar die ging pas om 10 uur open. Danwel middenin het stadje een 150kW Moeve paal met slechts 1 aansluiting. Ze rijden hier denk ik niet veel electrisch, hij wordt maar ongeveer 1x per dag gebruikt. Hij was vrij al stond er een auto half op het laad-parkeervak. We konden er met enige creativiteit nog bij.
Deze keer ook het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik heb het voorverwarmen deze trip uit staan. Meestal is het zo warm dat het geen zin heeft, maar aangezien we vaak laadpalen van 50 a 80kW hebben voegt voorverwarmen sowieso niet veel toe.
Anyway.. we waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet echt nodig.
Overnacht in Zaragoza. De volgende dag via Jaca de Pyreneeën over. Voor de Pyreneeën nog volgeladen bij een iberdrola paal. Die probeer ik te vermijden aangezien ik slechte verhalen las. Deze keer ook. Na 15kWh laden hield hij er mee op. Gelukkig stonden er 2 palen, de tweede deed het daarna wel.
Midden in Cuenca, er stond iemand half op de laadplek maar we konden laden.
:strip_exif()/f/image/SBvN69Hv8pyFsrYCfb7ODZol.jpg?f=fotoalbum_large)
Met koude accu, 13 graden toch al 62kW
:strip_exif()/f/image/ZwJNOKlCOyeQhz8VFycvqnqk.jpg?f=fotoalbum_large)
10 minuten later 101kW
:strip_exif()/f/image/N5VQ1Zk9LPxeIjT0s4qRuj3y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Stefannn op 10-10-2025 11:13 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
In de picos wat meer gepland maar op een aantal plekken stonden snelladers van 60 en 120 kwh, genoeg om even te lunchen of een dorpje in te duiken en terug te komen bij een volle auto. Daarnaast ook veel AC laders, viel me allemaal heel erg mee.
Toevoeging:
Handig om vooraf te installeren + account aanmaken op je telefoon:
Electromaps: Veel laadpalen (meeste 11/22 kw, ook in veel kleine dorpjes, maar ook een aantal snelladers), je kunt direct zien of je beschikbaar zijn en werken en vanuit de app de sessie starten (kosten dus inzichtelijk).
Iberdrola: maar 1x gebruikt, veel aanbod in de grotere steden. Al kon je daar ook met electromaps op.
Zunder: veel (semi, 60 kwh-150kwh) snelladers. Meeste palen werkten ook met electromaps, tegen hetzelfde tarief.
[ Voor 33% gewijzigd door Pirate-Bozz op 10-10-2025 13:28 ]
Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRPASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:10:
ABRP is een leuke app voor je laadstops en ik weet dat je er mee kan navigeren, maar weet deze app ook waar de files staan zoals vele ingebouwde navigaties, Google Maps, TomTom, etc?
Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?Nova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRP
De stops zijn doorgaans wel logisch. De route ernaar toe idd soms niet. Al heeft mijn gebouwde navi daar ook last van. Dus op lange ritten gebruik ik Waze. Ik navigeer dan van charger naar charger. De route op hooflijnen heb ik dan wel met ABRP gemaakt.ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
In Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk rijd ik puur op de ingebouwde navigatie en “laadpalen langs route” functie van mijn ioniq5. In die landen zijn zoveel laadpalen dat ik de route niet afstem op de laadpaal beschikbaarheid. De ingebouwde navigatie geeft ruime keuze.ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Maar als ABRP vreemde routes maakt, dan plant ie toch laadstops op plekken waar je met Maps of Waze niet langsrijdt?
Ik kom net uit Portugal en Spanje. Op de tolwegen en snelwegen heb je ook geen enkele behoefte aan abrp. Als je binnenwegen gaat rijden moet je echter wel degelijk plannen.
Bij voorkeur kies ik een route met de ingebouwde navigatie en kijk dan op abrp of er laad voorzieningen zijn. De ingebouwde “laadpalen langs de route” functie van de auto doet het dan om verschillende redenen niet voldoende:
- er zijn duidelijk minder laadpalen dus je moet ook laadpalen overwegen die iets verder van de route afliggen dan de interne navigatie meepikt.
- interne navigatie is niet goed up-to-date. Abrp wordt met user-reviews/reacties up-to-date gehouden. Ik heb meermalen meegemaakt dat de interne navigatie geen laadpaal zag die abrp wel zag. Of een ander merk. Of een ander wattage. Of andere “werkt” status.
- de prijzen gaan alle kanten op. Met abrp kan je instellen welke passen en abonnementen je hebt en hij geeft dan welke van de passen die je bezit tegen welke prijs kunnen laden. Dat moet je wel checken in de app van betreffende pas want dat klopt met enige regelmaat niet.
Dat alles doet mijn vrouw in de bijrijders stoel tijdens het rijden. Het is daarbij erg handig dat ze maar 1 app hoeft te kennen en niet de nukken van elke Laadpas-app apart.
Ik gebruik abrp dus niet om route te plannen. Dat laat ik lekker door de auto doen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Eens, de doorgaande routes zijn bijna nergens een probleem en daar zijn genoeg laders. Maar in het binnenland van Spanje ligt dat een stuk lastiger en dan heb je aan ABRP ook niks. Natuurlijk kan die een laadplanning maken maar of je dan op je bestemming komt is maar de vraag.Stefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:39:
[...]
In Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk rijd ik puur op de ingebouwde navigatie en “laadpalen langs route” functie van mijn ioniq5. In die landen zijn zoveel laadpalen dat ik de route niet afstem op de laadpaal beschikbaarheid. De ingebouwde navigatie geeft ruime keuze.
Ik kom net uit Portugal en Spanje. Op de tolwegen en snelwegen heb je ook geen enkele behoefte aan abrp. Als je binnenwegen gaat rijden moet je echter wel degelijk plannen.
Volgende week zit ik in Spanje en heb een overnachting in Fresneda in het binnenland. Op de route daar naartoe en de volgende dag verder zijn genoeg laders maar of je er kunt laden is maar de vraag. Ze zijn vaak geiced of bezet of stuk.
Zag vandaag dat twee locaties snelladers in Alcaniz defect zijn en precies waar ik had willen laden. Nu had ik daar wel rekening mee gehouden en alternatieve locaties genoteerd dus het zal geen ramp zijn en misschien doen ze het volgende week wel weer. ABRP houd met zulke omstandigheden geen rekening, en laders kiezen met bijvoorbeeld minimaal 4 laders kun je vergeten want die zijn daar niet.
Dus zul je zelf een planning moeten maken en voor elke geplande lader minstens één maar liefst meerdere alternatieven moet hebben. Heb je een bereik van 500km dan speelt dit niet of minder, maar met mijn Ioniq moet ik hier echt rekening mee houden en daarnaast extra moet je ook rekening houden met bergpassen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik volg Waze en dan komt ABRP vanzelf met een andere laadstop als je een andere route volgt dan ABRP heeft verzonnen.ASS-Ware schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Alles is mogelijk tot het tegendeel bewezen is.DDDikkiedik schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:33:
Zou het niet mogelijk zijn om om ICE te laten afslepen?
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagdNova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Ja, als je een abonnement neemt. Maar de navigatie is niet best. Vaak vreemde routes, veel te optimistisch over de reistijd, etc. Ik rij met Maps of Waze en plan dan de stops met ABRP
Dat is de reden dat ik een OBD dongle gebruik tijdens lange ritten.Frij5fd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagd
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Leuk om te lezen. Je mag wel je interieur eens schoonmakenStefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:49:
Deel 6, Inmiddels terug in Frankrijk, net over de grens in de Pyreneeën.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier, deel 2 hier, deel 3 hier, Deel 4 hier ,Deel 5 hier.
In Spanje Eranovum ontdekt, 0.45euro/kWh met Electroverse. Endesa 120kW was 0.61euro/kWh met de chargemyhyundai pas, Endesa 60kW slechts 0.41euro/kWh. Ik probeer nog steeds onder de 0.45euro/kWh te laden maar dat is de afgelopen dagen niet helemaal gelukt. Het is een mooi streven maar ik ga er ook niet de hele vakantie voor omgooien, regelmatig rond de 0.60euro/kWh moeten laden. Dat is altijd nog fors beter dan de 0.90euro/kWh die je zonder puzzelen kan tegenkomen.
Vanuit Cádiz hebben we een dagtocht naar Gibraltar gemaakt. Heel gaaf. Je kan met de kabelbaan de berg op en dan terug lopen. Je kan Afrika zien liggen. Echt het puntje van Europa. Op de weg terug naar Nederland via Cuenca gereden. Dat was voor het eerst een beetje een uitdaging kwa range. We stonden er met nog 150km range maar noordwaarts was de dichtstbijzijnde laadpaal op 175km.
Normaliter ontbijten we bij de eerste stop maar dat ging nu dus niet, we moesten eerst laden.
Ofwel snelladers in de kelder van een supermarkt maar die ging pas om 10 uur open. Danwel middenin het stadje een 150kW Moeve paal met slechts 1 aansluiting. Ze rijden hier denk ik niet veel electrisch, hij wordt maar ongeveer 1x per dag gebruikt. Hij was vrij al stond er een auto half op het laad-parkeervak. We konden er met enige creativiteit nog bij.
Deze keer ook het “betrekkelijke nut” van voorverwarmen gezien. Ik heb het voorverwarmen deze trip uit staan. Meestal is het zo warm dat het geen zin heeft, maar aangezien we vaak laadpalen van 50 a 80kW hebben voegt voorverwarmen sowieso niet veel toe.
Anyway.. we waren rond 9 uur bij de laadpaal, het was nog maar 13 graden, accu koud, nog maar 10km gereden. Het laden begon op 62kW, 10 minuten later al 101kW. Kortom… tenzij je met wintersport gaat is “voorverwarmen aanschaffen” niet echt nodig.
Overnacht in Zaragoza. De volgende dag via Jaca de Pyreneeën over. Voor de Pyreneeën nog volgeladen bij een iberdrola paal. Die probeer ik te vermijden aangezien ik slechte verhalen las. Deze keer ook. Na 15kWh laden hield hij er mee op. Gelukkig stonden er 2 palen, de tweede deed het daarna wel.
Midden in Cuenca, er stond iemand half op de laadplek maar we konden laden.
[Afbeelding]
Met koude accu, 13 graden toch al 62kW
[Afbeelding]
10 minuten later 101kW
[Afbeelding]
Dat is idd wel handig en werkt voor m’n ID.7 best goed, hooguit 1-2% delay. Je kan het proberen in de 2wk proefperiode. Als het niet goed werkt met je auto, neem je het niet.Frij5fd schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Een andere benefit van ABRP premium zou kunnen zijn dat deze op basis van de Enode-service met de status van de batterij (percentage vol) dynamisch de laadplanning zou kunnen aanpassen. Helaas werkte dat ook niet betrouwbaar bij 2 lange ritten dit jaar, met een Kia e-Niro en een BMW iX1. Het batterij-percentage werd heel infrequent bijgewerkt. Bij de Kia alleen als via de Kia app het batterij percentage eerst handmatig werd opgevraagd
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dat komt thuis.Naafkap schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:50:
[...]
Leuk om te lezen. Je mag wel je interieur eens schoonmaken
Vlak voor we weg gingen was hij gepoetst.
5 weken “stoffig spanje&portugal” eist zijn tol.
In 5 weken 2x 2 uur tegen gehad.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.