Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
HansAuutB schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Mooi verhaal van je ervaringen.
Wat is je auto super efficiënt. Waarom lukt dat bij andere auto's niet?
Stroomlijn
Plus een relatief lage snelheid aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14
tweebel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:35:
[...]

Stroomlijn
Plus een relatief lage snelheid aanhouden.
Die twee punten en ik denk ook de manier van rijden. Zoals uitrollen zonder regen en niet op het laatst boven op de rem gaan staan, anticiperen op wat er voor je gebeurd. De bandenspanning en een beetje vloeiend rijden en gebruik maken van hoogteverschillen. Het is denk ik vooral de combinatie. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De rijstijl is inderdaad ook belangrijk, toen ik afgelopen zomer zo'n 750 km heb gereden in een ICE (noodgedwongen helaas, omdat de EV kaduuk was gegaan...) heb ik aanzienlijk zuiniger gereden (4,9l/100km) dan de WLTP belofte (5,9l/100km) van die auto.
Met m'n Ioniq had ik afgelopen zomer op een rit van 999km een verbruik van 10kWh/100km gehaald, dus ik durf wel te stellen dat ik een zuinige rijstijl heb.

[ Voor 3% gewijzigd door SpongeRob op 18-10-2025 21:21 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:09
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:13:
Mijn ervaringen met de reis naar Calpe via een tolvrije route zijn best positief maar echt geld besparen door een extra overnachting doe je denk ik niet. Misschien wel als je, waar het kan en mag, een hogere snelheid aanhoud en het dan geen extra overnachting kost maar ik heb gewoon mijn gebruikelijke rustige tempo aangehouden.

Op de eerste dag was mijn bestemming Argenton sur Creuse, zo'n 824km rijden. De eerste laadstop was in Peutie bij Fastned om vijf uur in de ochtend, de volgende bij Tesla in Frasnes bij Couvin. Op beide locaties was ik de enige. Vandaar naar Chalons en Champagne voor mijn eerste laadervaring met Izivia en heb daar geladen met mijn Chargemappas, 33ct/kWh. De volgende stop was Ionity Troyes en geladen met de Mobilize pas voor 35ct/kWh. Volgende stop was Auxerre en weer bij Izivia en daarna in Vierzon bij een Lidl, beide geladen met Chargemap.

De tweede dag was mijn eerste laadstop in Boismande bij Ionity en de Mobilizepas werkt nog steeds, ik was daar ook weer de enige. Daarna naar Angouleme voor mijn eerste ervaring met IEcharge die net buiten de stad lag, ook weer geladen met Chargemap. Dat is 2ct duurder dan met een bankpas maar dan heb ik wel een overzicht. Je denkt dat je daar buiten de stad de enige bent maar er stond reeds een Tesla te laden, en na een paar minuten kwam er een taxi/Xpeng, en weer een paar minuten later nog een ID4, maar die vond het kennelijk te druk en vertrok direct zonder te laden.

[Afbeelding]

Vandaar naar Bordeaux en geladen bij Tesla en daarna Tesla Castets. Op de A63 moet je daar tol betalen maar door net voor het tolstation eraf te gaan en er iets verder weer op voorkom je tol, en dat twee keer. Dat werd door de Tomtom allemaal prima aangegeven, viel mij allemaal erg mee want ik reed toch de meeste km's op de snelweg. Alleen zijn die omleidingen niet echt handig met een caravan, veel drempels en veel 30km en flitsers. Laatste stop die dag was Bayonne, ook weer Tesla. En ik daarna overnacht in een voormalig paleis in Amaiur o Maya in de Pyreneeën.

De derde dag kort na vertrek in Ordoki geladen aan een BP/Iberdrola lader want vol is maar vol en heb geladen met de app, 60ct/kWh. Volgende laadstop in Tudela maar had per ongeluk de verkeerde gekozen een 100kW 60ct/kWh, i.p.v. de 50kW lader die 45ct/kWh doet. De volgende laadstop had ik gepland bij Ionity in Zaragoza, maar helaas, die was met een lint afgezet en buiten dienst. (Zag later dat er in Spanje meerdere locaties buiten dienst waren zoals Torredembarra en Tarragona) Dus uitgeweken naar Tesla aan de zuidkant van de stad. Hierna begon de laadwoestijn, dus voorzichtigheid geboden want er zijn wel laders vaak geiced of buiten dienst of hebben het nog nooit gedaan. Mijn volgende laadstop was in Belchite want vol is maar vol en geladen met Electromaps voor 37ct/kWh.

[Afbeelding]

Hierna was de bedoeling te laden in Alcaniz en wilde de kortste weg nemen maar daar werd aan de weg gewerkt over meer dan 20km. Het eerste stuk gravel en allemaal borden met waarschuwingen maar gelukkig geen "carretera cortado" Dat laatste werd later gelukkig nog bevestigd door een wegwerker, want terug moeten rijden en dan met een omweg naar Alcaniz zou toch vervelend zijn. In Alcaniz waar twee locaties zijn, een Endesa buiten de stad en twee Iberdrola's in de stad die ook regelmatig "fuera de servicio" zijn. En ja hoor precies als ik er wil laden doen ze het niet. Mijn enige uitwijk is Calaceite met een 50kW triple van Iberdrola en die bracht redding.

De vierde en laatste dag vertrok ik daardoor met al wat gereden km's uit La Fresneda richting Calpe, maar met te weinig bereik voor mijn geplande route. Ik wilde daarom laden in San Mateu del Maestrat, waar twee 50kw's triple's van Iberdrola staan, maar die deden het opeens ook niet meer. Dus dan maar de geplande route omgegooid richting Castellon de la Plana waar de Tesla V4 SuC een betrouwbare laadlocatie is en je een leuke cafetaria hebt. Maar ik moest nog wel een paar cols over en dat zou moeten kunnen maar het bereik daalde wel aanzienlijk, maar de laatste 50km gaan gelukkig geleidelijk bergaf dus dat kost bijna niets je krijgt er zelfs bereik bij. Je zoeft dan kilometers lang heerlijk met een gangetje van 90 kmh richting kust, en daar uiteindelijk met genoeg reserve aangekomen. Na de de koffie loop ik terug naar de auto en zie een VW ID5 op twee laadplekken geparkeerd staan. Dus ik zeg tegen die Spaanse "je staat lekker geparkeerd zeg", ze zegt iets van apacar en zet hem dan toch goed. Ik snap niet dat ze dat zelf niet zien. Het begint daar bij de SuC ook steeds drukker te worden want toen ik daar arriveerde was ook bijna alles bezet. Daarna nog een korte stop in Torrent bij Zunder zodat ik met genoeg bereik in Calpe zou arriveren.

Kortom, de reis zonder tol is prima verlopen. Nergens hoeven wachten, geen files of ongelukken en geen problemen met de Ioniq. Het verbruik volgens de boordcomputer was de 1e dag 10,6kWh/100km, de 2e dag 10,4kWh/100km, de 3e dag 10,2kWh/100km en de laatste dag 9,7kWh/100km. :)

[Afbeelding]
Waren er nog alternatieven voor de tesla laadpunten? Mijn auto pakt geen tesla alleen de V2 maar die zie je haast niet neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:09
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:22:
In aanvulling op mijn verslag hierboven is het nog wel wetenswaardig om te vermelden wat snelheid doet met het verbruik. Ik had in Belchite geladen, en ik reset het verbruik dan altijd zodat ik weet welk verbruik ik heb tussen de laadsessies.
Heb je weleens overwogen om vanaf vierzon richting chateauroux,periqueux,agen,pau,jaca te rijden? Is nml een prachtige route.

Nu mocht ik op dat stuk met die wegwerkzaamheden maar 40kmh rijden en dat deed ik ook min of meer. En dan zie je het verbruik alleen maar dalen en na die 21km zat ik op een verbruik van iets van 4,8kWh/100km en was nog steeds dalende. :) Op een normaal bereden weg is dat natuurlijk niet te doen maar hier ging dat prima. Geeft maar weer eens aan hoe groot de impact van een hoge snelheid is.
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.