Toon posts:

Noucmen's saga om een huis te kopen

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 51.306 views

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:31
Koekfabriek schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

Waarom is dat eigenlijk zo? Ik heb nul verstand van crypto's laat dat duidelijk zijn. Is het vanwege het verkopen naar cash, vanwege de witwas regelgeving of iets heel anders dat het zo lang duurt?
Wat rmg zegt, maar bijna niemand gebruikt een echte broker. Allemaal luchtfabrieken zonder de juiste certs en garanties enzo.

Vaak heb je een fake tegoed bij die fake brokers en maken ze het geld over, zonder papier.

Achteraf heb je dan geen papieren hoe dat geld tot stand gekomen is. Dus als de belastingdienst of een notaris erom vraagt kan je dat nooit aantonen.

Sowieso worden transacties van bepaalde sommen getoetst. Alle banken hebben echt gigantisch op hun flikker gekregen en moeten nu proactief op zoek naar dit soort dingen.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Rmg schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Mja zo zit het niet.

Je hebt een boete, meestal 10% als je niet levert.

In geval van koper is wat je moet leveren het geld op de rekening van de notaris voor het passeren.

Als je een financieringsvoorbehoud opneemt dan is er voor jou een moment dat je nog kan afzien van de koop zonder boete.
Standaard zul je 2 afwijzingen van hypotheekaanvragen moeten laten zien. Je kan kiezen of je dit doet of niet en je kan ook onderhandelen over de voorwaarden.

Dan heb je nog de waarborgsom dat is weer een losse clausule, een verkoper doet dat omdat ze niet achter hun geld aan willen als jij niet levert. Je kan dat voldoen door 10% over te maken naar de notaris, of je kan dit regelen via een waarborgfonds. Je kan ook onderhandelen dat je dit niet doet of andere percentages.

Deze losse dingen hebben niet meteen iets met elkaar te maken.
Is dat zo?
Ik dacht altijd dat je binnen x weken de waarborgsom moet betalen en je daar of cash voor gebruikt of je hypotheek
Als je het cash hebt en je hypotheek is bv pas na 4 maanden rond (maar voor passeerdatum) dan is het toch ok?

Dus:
- bieden met voorbehoud financ: je kunt onder koop af als je de financiering niet rond krijgt binnen x weken
- bieden zonder voorbehoud en zonder 10% cash: je moet binnen 6 weken hypotheek rond hebben om de waarborgsom te kunnen ontvangen die je moet overmaken (10%). Red je dat niet, dan betaal je 10% boete
- bieden zonder voorbehoud maar 10% cash: je hebt nu veel langer de tijd de hypotheek te regelen, als t maar voor de notaris is. Waarborgsom tik je cash af. Red je dat niet, dan betaal je 10% boete

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2021 22:09]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:19
laurens0619 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

Is dat zo?
Ik dacht altijd dat je binnen x weken de waarborgsom moet betalen en je daar of cash voor gebruikt of je hypotheek
Als je het cash hebt en je hypotheek is bv pas na 4 maanden rond (maar voor passeerdatum) dan is het toch ok?

Dus:
- bieden met voorbehoud financ: je kunt onder koop af als je de financiering niet rond krijgt binnen x weken
- bieden zonder voorbehoud en zonder 10% cash: je moet binnen 6 weken hypotheek rond hebben om de waarborgsom te kunnen ontvangen die je moet overmaken (10%). Red je dat niet, dan betaal je 10% boete
- bieden zonder voorbehoud maar 10% cash: je hebt nu veel langer de tijd de hypotheek te regelen, als t maar voor de notaris is. Waarborgsom tik je cash af. Red je dat niet, dan betaal je 10% boete
Nee hoor waarborgsom is alleen een borgstelling voor het eventuele niet nakomen van je verplichtingen.

Of je dat nou via een bankgarantie doet of een storting naar de notaris heeft niets te maken met hoelang je hebt om je hypotheek rond te krijgen.

Pak je oude koopcontract of modelovereenkomst er maar eens bij.

Wij hebben net een huis gekocht zonder financieringsvoorbehoud, dus we hebben geen ontbindende voorwaarden als we de hypotheek niet rond krijgen.

Omdat we geen financieringsvoorbehoud hebben we tot voor het passeren om het geld bij de notaris te krijgen.

Dat heeft nog niets met een waarborgsom of boetebeding te maken.

Boetebeding hebben we gehouden, als we niet nakomen kost t geld.

Maar waarborgsom stellen hebben we er uit gelaten, tot t passeren hoeven wij niet 10% aan te betalen of een bankgarantie te nemen. We hebben de verkopers overtuigd dat wij het uit eigen middelen kunnen dragen en er wel uitkomen als het mis zou gaan.

[Voor 3% gewijzigd door Rmg op 04-08-2021 22:18]

• laurens0619
@Rmg ja die laatste alinea is wel ff een belangrijk stukje context :p zover ik weet is dat niet standaard

Normaal moet je wel die 10% overmaken toch? En dan maakt t hebben van cash dus wel verschil
Toch?

[Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 04-08-2021 22:31]

• Rmg
laurens0619 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:30:
@Rmg ja die laatste alinea is wel ff een belangrijk stukje context :p zover ik weet is dat niet standaard

Normaal moet je wel die 10% overmaken toch? En dan maakt t hebben van cash dus wel verschil
Toch?
Ja omdat je dan geen kosten hoeft te maken voor een bankgarantie.

Alleen wanneer je je financiering rond moet hebben staat daar nog steeds los van. Dat heeft te maken met je financieringsvoorbehoud.

• laurens0619
Rmg schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:34:
[...]

Ja omdat je dan geen kosten hoeft te maken voor een bankgarantie.

Alleen wanneer je je financiering rond moet hebben staat daar nog steeds los van. Dat heeft te maken met je financieringsvoorbehoud.
De situatie is toch zonder voor behoud bieden?
Noucmen heeft stress omdat die alles rond moet hebben binnen 6 weken, ik zeg dat hoeft niet perse als je die cash hebt.
Of praten we langs elkaar heen :p

• Rmg
laurens0619 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

De situatie is toch zonder voor behoud bieden?
Noucmen heeft stress omdat die alles rond moet hebben binnen 6 weken, ik zeg dat hoeft niet perse als je die cash hebt.
Of praten we langs elkaar heen :p
Ja maar die 6 weken heeft niets met het wel of niet cash hebben van je waarborgsom. :?

Je kan prima zonder financieringsvoorbehoud en met een waarborgsom die je via bankgarantie doet kiezen. En dan hoef je niet binnen x tijd je financiering rond te hebben maar als het maar rond is voor je passeert

[Voor 10% gewijzigd door Rmg op 04-08-2021 22:41]

• laurens0619
Rmg schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:40:
[...]

Ja maar die 6 weken heeft niets met het wel of niet cash hebben van je waarborgsom. :?

Je kan prima zonder financieringsvoorbehoud en met een waarborgsom die je via bankgarantie doet kiezen. En dan hoef je niet binnen x tijd je financiering rond te hebben maar als het maar rond is voor je passeert
Aaah ik dacht dat het de hypotheekverstrekker was die de waarborgsom af gaf, niet dus

Dan boeit t niet nee maar dan snap ik ook niet waar die 6 weken vandaan komt bij zonder voorbehoud

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:40
laurens0619 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:55:
[...]

Aaah ik dacht dat het de hypotheekverstrekker was die de waarborgsom af gaf, niet dus

Dan boeit t niet nee maar dan snap ik ook niet waar die 6 weken vandaan komt bij zonder voorbehoud
Mijn hypotheekverstrekker heeft ook borgstelling verzorgd maar dat hoeft niet.
Ik zou als verkoper wel graag zo snel mogelijk een borgstelling, cash of bankgarantie, willen. Hele geruststelling als de notaris meldt dat dat geregeld is. Misschien dat daar die 6 weken vandaan komt?

[Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 04-08-2021 23:07]

PVoutput

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:24
laurens0619 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:55:
[...]

Meestal om te voorkomen dat er een passeerdatum in de toekomst is afgesproken en men dan erachter komt dat de hypotheek niet rond is.

In theorie heb je dan de 10% waarborg die dan al gestort moet zijn maar genoeg rechtszaken die gevoerd zijn dat men alleen de werkelijke schade mag claimen. Dan kan je het circus van opnieuw op Funda plaatsen weer opstarten.

Daarom wordt er bij bieden zonder voorbehoud dezelfde 6 weken termijn aangehouden als bij bieden met voorbehoud. Zie het als een stok achter de deur.

• noucmen
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16:00
Zonnepanelen vraagje (omdat ik misschien geen andere topic mag openen)

Beste allen, met mijn huidige woning zoek ik een plek voor zonnepanelen. Voor rond 4000 kwh/jaar is 15 panelen aanbevolen. De ligging en de ruimte rondom de woning is ideal voor zonnepanel.

Dit is mijn woning (schuindak, jammer he' ), ik heb gedacht om een vol dakkapen te plaatsen i.p.v. helf als het nu is, dus het plaatsen op de dak is nu een NO NO.

Op de garage plaats mijn buurman 10 panelen, door de boom daarnast kan ik ook max 10 plaatsen

Is het dom om op de vertical muur de extra panelen te plaatsen, of misschien op de schuur in de tuin ? Moet wel de gemeente en de buurman een toestemming krijgen ?

Bedankt

[Voor 69% gewijzigd door noucmen op 06-08-2021 08:36]

• mevrouwKees_1
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 23:31
noucmen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Dus als uik 10% cash heb, dan de hypotheek moet rond te zijn pas op de passeer datum ?
Is heel goed om te weten,
Dit had je allang kunnen weten als je bij een goede adviseur had gezeten.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• NoInput
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 17:33
noucmen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:51:

Beste allen, met mijn huidige woning zoek ik een plek voor zonnepanelen. Voor rond 4000 kwh/jaar is 15 panelen aanbevolen. De ligging van de woning is ideal voor zonnepanel.

Dit is mijn woning (schuindak, jammer he' ), ik heb gedacht om een vol dakkapen te plaatsen i.p.v. helf als het nu is, dus het plaatsen op de dak is nu een NO NO.

Op de garage plaats mijn buurman 10 panelen, door de boom daarnast kan ik ook max 10 plaatsen

Is het dom om op de vertical muur de extra panelen te plaatsen, of misschien op de schuur in de tuin ? Moet wel de gemeente en de buurman een toestemming krijgen ?

Bedankt
Misschien even je foto verwijderen, je adres staat er in...

EDIT: Je was er even snel bij als ik ;)
Nu nog de naam van de ringweg weghalen :)

[Voor 4% gewijzigd door NoInput op 05-08-2021 08:56]

• Xghost
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:05
Waarom ben je van plan zonnepanelen te plaatsen als je toch zo snel mogelijk wilt verhuizen? Het is ook weer niet zo dat je de prijs van de zonnepanelen 1 op 1 terugverdient met de verkoopprijs van het huis.

• noucmen
deleted

[Voor 99% gewijzigd door noucmen op 05-08-2021 09:16]

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 23:21
Dit huis wil je toch verkopen? Waarom dan nu investeren in dakkapel en zonnepanelen? Dat verdien je niet terug.
Verticaal plaatsen kan niet. Levert te weinig op.

• noucmen
Xghost schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:59:
Waarom ben je van plan zonnepanelen te plaatsen als je toch zo snel mogelijk wilt verhuizen? Het is ook weer niet zo dat je de prijs van de zonnepanelen 1 op 1 terugverdient met de verkoopprijs van het huis.
Ik denk het wel.
Een huis van 600k wordt 610k als er 5k bij zonnepanelen geinvesteerd was :)
Ook een series van goed foto's die 1k kosten zou misschien 10k opleveren na een gekke competitie
En goed verfen van 2k levert ook 10k terug.
Dakkapel van 15k levert misschien ten minste 20k terug, maar in mijn geval niet omdat ik de oud dakkapel moet verwijderen.

Nu dat ik dit aan het schrijven ben, denk ik om misschien beter een minder goed ondergehouden te kopen i.p.v. gloed nieuw, of heel netjes ondergehouden woning te kopen. De competitie bij een klaar woning is te hoog --> te veel moet overgeboden worden.

[Voor 39% gewijzigd door noucmen op 05-08-2021 09:09]

• Roadman
  • Laatst online: 20:00
Die bedragen komen allemaal uit je dikke duim zeker (of je excel sheet)?

• noucmen
Roadman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:16:
Die bedragen komen allemaal uit je dikke duim zeker (of je excel sheet)?
Ik heb subsidie voor zonnepanelen.

• Ikke_Niels
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 08:58
Rmg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Nou dan beantwoord je die "flinke vragen" en laatje je zien dat op op datum x euro's omgezet hebt naar crypto en op datum y crypto omgezet hebt naar euro's.

Desnoods bespreek je dit even een week voor de oplevering met je notaris.
Dit, aangezien ik een tijd geleden zelf een huis heb gekocht kan ik het volgende inzicht geven:
Tegenwoordig is er , en ik ben even de term kwijt, een soort van "zwart geld" / "illegaal geld" / geld uit "duitere zaken" onderzoek vanuit de notaris.

Je moet aantonen waar geld vandaan komt e.d.

Ik weet niet hoe er met crypto geld wordt omgegaan, maar het is zeker iets om op te letten... Last minute omzetten is vragen om problemen is mijn gevoel. (IANAL)

User Error -- Please Replace User

• Roadman
  • Laatst online: 20:00
noucmen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb subsidie voor zonnepanelen.
En ook voor schilderwerk en een nieuw dakkapel?

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:40
Nou... dat is wel degelijk mogelijk. Het is helemaal niet zo'n gek idee. Het zit een beetje in dezelfde categorie als een nieuwe badkamer ofzo. Kan best zijn dat een koper net iets liever @noucmen's huis wil kopen omdat er zonnepanelen op zitten.

Ik verwacht echter niet dat een setje van 5000 euro een waardevermeerdering van 10.000 euro oplevert.

PVoutput

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

In de tijdspanne waarin hij wil verhuizen (liever binnen enkele weken dan binnen enkele maanden) gaat het toch niet lukken om nog zonnepanelen en een dakkapel te laten plaatsen. En de waarde van de woning stijgt ook zonder zonnepanelen en een nieuwe dakkapel (als je de woning bijvoorbeeld nog een half jaar aanhoudt), dus het is helemaal niet zo eenvoudig om met zekerheid te zeggen dat zo'n investering 1-op-1 terugkomt. In een 'normale' markt weet je in ieder geval vrij zeker dat dit niet het geval is.

[Voor 6% gewijzigd door AGee op 05-08-2021 09:36]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• noucmen
Roadman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

En ook voor schilderwerk en een nieuw dakkapel?
Schilderwerk is goedkoop en levert veel op.
Dakkapel in eind 2021 misschien niet een goede idee, maar als ik zonnepanelen op de dak zet, dit is niet goed als iemand later een vol dakkapel wil plaatsen.
Dus is de vraag: waar meer kan ik zonnepanelen plaatsen.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Jij wilt blijkbaar dit jaar nog niet verhuizen, als je perse zonnepanelen wilt leggen.

Verbouw dan ineens je huis volledig. Dan maakt je gebrek aan eigen capaciteiten en je vrouw die met niets mee helpt, niets meer uit.

[Voor 5% gewijzigd door bottom line op 05-08-2021 09:46]

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:18
Van de lijst met mogelijke aanpassingen die je noemt zou ik echt alleen het schilderwerk eventueel overwegen. De rest is weggegooid geld en tijd. Onderhoud is altijd goed, slecht schilderwerk laat mensen denken dat de rest van het huis ook slecht is onderhouden (en vice versa). Maar zonnepanelen, nee. Leuk die 15 paneeltjes, maar het huis heeft een oprit, als de nieuwe eigenaar graag daarop een EV wil zetten en een laadpaal en warmtepomp wil dan zijn die 15 paneeltjes veel te karig en kan hij de boel weer laten aanpassen. Misschien is de dak-isolatie/-bedekking van die garage waardeloos maar liggen er panelen op waardoor onderhoud 2x zo duur/lastig wordt. Een paar jaar geleden had je huis daarmee boven de concurrentie uitgestegen, in de huidige markt wordt het sowieso verkocht. Mensen bieden al hun max, dus met dure extra's gaan kopers niet meer betalen, maar moet je een hoger segment kopers zoeken.

• D-dark
  • Laatst online: 23:24
Waar je de fout ingaat met zonnepanelen is dat iedereen weet hoeveel de kosten van het plaatsen zijn en hoe weinig moeite dat kost. Daar rekent iedereen + 5000 voor recente panelen in zijn bod en geen 10000

Verven en een dakkapel is wat anders. Dat is wat meer verbouwing, troep en regelwerk.

Maar waarom je nu nog al die moeite op de hals halen om dat te regelen. Men heeft het stervensdruk dus of dat op korte termijn kan betwijfel ik.

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17:23
Ikke_Niels schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Dit, aangezien ik een tijd geleden zelf een huis heb gekocht kan ik het volgende inzicht geven:
Tegenwoordig is er , en ik ben even de term kwijt, een soort van "zwart geld" / "illegaal geld" / geld uit "duitere zaken" onderzoek vanuit de notaris.

Je moet aantonen waar geld vandaan komt e.d.

Ik weet niet hoe er met crypto geld wordt omgegaan, maar het is zeker iets om op te letten... Last minute omzetten is vragen om problemen is mijn gevoel. (IANAL)
Hoorde datzelfde deze week. Formulier mbt WFT (Wet Financieel Toezicht): Is jouw geld wel echt jouw geld en ben je daar eerlijk aangekomen (papertrail).

<aanvulling> https://www.smartlegal.nl...oek-herkomst-gelden-wwft/

[Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 05-08-2021 11:33]

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
DjoeC schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Hoorde datzelfde deze week. Formulier mbt WFT (Wet Financieel Toezicht): Is jouw geld wel echt jouw geld en ben je daar eerlijk aangekomen (papertrail).

<aanvulling> https://www.smartlegal.nl...oek-herkomst-gelden-wwft/
Het is echter niet heel spannend in de praktijk. Bij mij kwam het neer op een belletje, ja uh je brengt meer dan 10k eigen geld in, hoe kom je daaraan? "Nou.. ik werk en dan spaar je wat" oh oh, uh u werkt gewoon in loondienst of als ZZPer "gewoon in loondienst" oh ok ok, en u krijgt een kleine schenking, heeft u daar een overeenkomst van "Jazeker, die zal ik even opsturen" Ja ja prima, dan is het goed zo.

Dus of het geld uit crypto komt of je het als 'gewoon' spaargeld aanmerkt maakt weinig verschil denk ik zo. Als je maar een reden hebt dan keuren ze het al snel goed. Vrij grote wassen neus als je het mij vraagt.

• amboly
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:37
Omdat @noucmen een trol is!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:51:

Beste allen, met mijn huidige woning zoek ik een plek voor zonnepanelen. Voor rond 4000 kwh/jaar is 15 panelen aanbevolen. De ligging en de ruimte rondom de woning is ideal voor zonnepanel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt
De vorige keer beweerde je nog dat je in een huurwoning zat............ :/

• Toke_gt
SmurfLink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Het is echter niet heel spannend in de praktijk. Bij mij kwam het neer op een belletje, ja uh je brengt meer dan 10k eigen geld in, hoe kom je daaraan? "Nou.. ik werk en dan spaar je wat" oh oh, uh u werkt gewoon in loondienst of als ZZPer "gewoon in loondienst" oh ok ok, en u krijgt een kleine schenking, heeft u daar een overeenkomst van "Jazeker, die zal ik even opsturen" Ja ja prima, dan is het goed zo.

Dus of het geld uit crypto komt of je het als 'gewoon' spaargeld aanmerkt maakt weinig verschil denk ik zo. Als je maar een reden hebt dan keuren ze het al snel goed. Vrij grote wassen neus als je het mij vraagt.
Nou nee, je moet een schenking wel kunnen aantonen (wat jij blijkbaar deed) en zo ook je cryptogeld. Als je niet kunt aantonen dat je het legaal hebt gekregen, wordt het niet geaccepteerd en dan heb je echt wel een probleem bij de notaris.
In die zin is het slim om je cryptogeld in een verbouwing te steken, die zwart laat uitvoeren en te hopen dat het op die manier wordt omgezet in herleidbare euro’s.

• SmurfLink
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Nou nee, je moet een schenking wel kunnen aantonen (wat jij blijkbaar deed) en zo ook je cryptogeld. Als je niet kunt aantonen dat je het legaal hebt gekregen, wordt het niet geaccepteerd en dan heb je echt wel een probleem bij de notaris.
In die zin is het slim om je cryptogeld in een verbouwing te steken, die zwart laat uitvoeren en te hopen dat het op die manier wordt omgezet in herleidbare euro’s.
Maar mijn spaargeld hoefde ik niet aan te tonen. Dus als hij het geld gewoon als spaargeld neerzet ben ik benieuwd of daar vragen naar komen eigenlijk.

• AGee
  • Niet online

AGee

SmurfLink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

Maar mijn spaargeld hoefde ik niet aan te tonen. Dus als hij het geld gewoon als spaargeld neerzet ben ik benieuwd of daar vragen naar komen eigenlijk.
't Is een beetje semantisch, maar je hebt het wel aangetoond, nameliijk door de vragen van de notaris te beantwoorden. Blijkbaar had hij/zij geen reden om aan je antwoorden te twijfelen, en daarmee was het klaar. De notaris maakt gewoon een inschatting, aangezien hij/zij zelf verantwoordelijk / aansprakelijk is. De ene notaris gaat daar wat anders mee om dan de ander.

• Toke_gt
SmurfLink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

Dat geld moet ergens vandaan komen. Van je bankrekening (dan vraagt de bank hoe je aan dat cryptogeld komt) of cash (en dan vraagt de notaris ernaar). Beide kunnen er een melding ongebruikelijke transactie van maken als ze twijfelen, en dat geven ze niet aan jou door. Daar kun je flinke last van krijgen, nog lang nadat je het huis hebt gekocht. Dus denk er niet te licht over.

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:41
Toke_gt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Breng Noucmen nou niet op ideeën om geld wit te gaan wassen :X

• Toke_gt
migchiell schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:12:
[...]
Breng Noucmen nou niet op ideeën om geld wit te gaan wassen :X
Ik denk dat hij dit zelf al heeft bedacht en daarom ineens met verbouwingsplannen komt.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:31
Toke_gt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat hij dit zelf al heeft bedacht en daarom ineens met verbouwingsplannen komt.
Hij wilt zijn geld niet opgeven in de aangifte van 2020 en 2021. Dus ja, je hebt gelijk.

Trouwens, als hij nu ZP erop zet zijn er weer issues met KOR. Hoe gaat die dat doen met het nieuwe huis :p op de naam van zijn vrouw!

Zoals gezegd, hij gaat dit jaar geen huis kopen en volgend jaar ook niet, en het jaar daarop ook niet. Hoop dat dit wel iedereen nu duidelijk is.

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21:45
Zoals hij zelf al aangegeven heeft, zit hij niet helemaal lekker in zijn vel.

Zou me niets verbazen dat dit gewoon allemaal onderdeel van zijn therapie is....

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:41
Een tijdje terug had je een programma "kinderen kopen een huis", is dat niet wat? :)

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:01
jeroenkb schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:46:
Zoals hij zelf al aangegeven heeft, zit hij niet helemaal lekker in zijn vel.

Zou me niets verbazen dat dit gewoon allemaal onderdeel van zijn therapie is....
Een soort van alter ego om wat tijd te verdoen en ons voor een paar maanden te vermaken op tweakers tijdens de rustige uurtjes? Er gaat hoe dan ook geen huis komen (als dit al geen troll is).

• Toke_gt
migchiell schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:08:
Een tijdje terug had je een programma "kinderen kopen een huis", is dat niet wat? :)
Variant: Tweakers kopen een huis >:)

• SmurfLink
  • Niet online
Wartopia schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Zoals gezegd, hij gaat dit jaar geen huis kopen en volgend jaar ook niet, en het jaar daarop ook niet. Hoop dat dit wel iedereen nu duidelijk is.
Maar moest hij niet naar Delft voor werk en de school van z'n kinderen? Lijkt me dat die ergens de komende weken wel zouden moeten beginnen op die school dan.. :X

• bottom line
  • Nu online
SmurfLink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:46:
[...]

Maar moest hij niet naar Delft voor werk en de school van z'n kinderen? Lijkt me dat die ergens de komende weken wel zouden moeten beginnen op die school dan.. :X
Kinderen zijn niet belangrijk. Past niet in de excel.
Zonnepanelen zijn dat wel, omdat die geld kunnen opbrengen

• AGee
  • Niet online

AGee

bottom line schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Kinderen zijn niet belangrijk. Past niet in de excel.
Zonnepanelen zijn dat wel, omdat die geld kunnen opbrengen
Dan heb je de discussie over scholen gemist denk ik :X

• bottom line
  • Nu online
AGee schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:58:
[...]

Dan heb je de discussie over scholen gemist denk ik :X
Je kunt mijmeren en discussiëren zoveel je wilt, maar als je echt zorgen maakt over je kinderen en een goede school ervoor, dan zorg je ervoor dat ze bij het begin van het schooljaar gesetteld zijn, en dan bekijk je niet alles met een financiële bril.

Zodat ze niet halverwege het jaar / schoolgaande periode moeten veranderen en hun vrienden moeten achterlaten omdat de papa opeens het perfecte huis heeft gevonden.

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21:45
bottom line schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Je kunt mijmeren en discussiëren zoveel je wilt, maar als je echt zorgen maakt over je kinderen en een goede school ervoor, dan zorg je ervoor dat ze bij het begin van het schooljaar gesetteld zijn, en dan bekijk je niet alles met een financiële bril.

Zodat ze niet halverwege het jaar / schoolgaande periode moeten veranderen en hun vrienden moeten achterlaten omdat de papa opeens het perfecte huis heeft gevonden.
Eens.

Zie wel vaker mensen die alles perfect willen doen: 100% voor hun carrière gaan, 100% voor hun relatie / gezien en dan ook nog 100% voor een sociaal leven.
Dan kan gewoon niet; ga je maximaal voor het ene dan zullen de andere onderdelen daar onder 'lijden'

En Noucmen wil maximaal rendement uit zijn (huidige en toekomstige) huis, de perfecte school voor zijn kinderen en al zijn woonwensen vervult.

Kansloos....

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:46

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:In DED heb je prachtige topics over zonnepanelen. Dit soort brainfarts maakten de situatie in het reguliere kooptopic al onhoudbaar, laat dat dus. We zijn niet je persoonlijke klankbord voor alles wat je tijdens een verloren minuut verzint.

De volgende stap is een slotje en zal je je helemaal zelf moeten redden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• noucmen
Señor Sjon schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:45:
[modbreak] In DED heb je prachtige topics over zonnepanelen. Dit soort brainfarts maakten de situatie in het reguliere kooptopic al onhoudbaar, laat dat dus. We zijn niet je persoonlijke klankbord voor alles wat je tijdens een verloren minuut verzint.

De volgende stap is een slotje en zal je je helemaal zelf moeten redden.[/]
Sorry, heb een aparte topic gemaakt voor zonnepannelen.

• Peacefield78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:56
@noucmen Gestopt met de zoektocht naar een huis?

• mwa
Ik merk dat ik toch wel een beetje nieuwsgierig ben.. hoe gaat het met de zoektocht @noucmen ?

• Koptelefoontje
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:54
Dacuuu schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 06:36:
Maar vonden jullie dit nu een leuk topic of niet? Ik blijf een beetje een nare smaak houden. Dit was het toch net niet.
Ik vond het altijd leuk om mee te lezen, ik snap niet helemaal dat mensen nu nog steeds klagen terwijl hij zijn eigen topic heeft. Ik was juist wel benieuwd of hij ooit nog een huis ging kopen en wat het dan zou worden.

[Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 15-08-2021 09:27. Reden: Quote aangepast en reactie weggehaald]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:30

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Modbreak:Als er geen updates zijn, reageer dan niet.

Paar reacties zijn weggehaald. We proberen iemand altijd nog te helpen en het is geen leedvermaak topic.

Tweakers Discord

• BazzH
  • Registratie: november 2001

BazzH

Kei-goed...

bottom line schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Dat van die school gaat hem niet worden. Delft is regio midden, dus over 2 weken zitten de kinderen daar weer in de klas.

Of het is een troll, of ze zijn nog niet klaar om te verhuizen. Ik weet het niet hoor, maar ik denk dat kinderen meer hebben aan een redelijk stabiele situatie dan aan de meest perfect aangeschreven basisschool in Delft. Maar dat laatste is wel veel makkelijker natuurlijk. :)

Think smart........ Act stupid........

• noucmen
Beste allen,

Ik ben nog niet dood :-),

Misschien is dit alle benoemd, sorry als het zo is, ik ben benieuwd wat de stappen zijn voor het bieden zonder voorbehoud financiering ?
  • 1. Dag 1: Bieden zonder voorbehoud financiering
  • 2. Dag 3: bod is geaccepteerd
  • 3. Dag 3-13: (a) taxatie rapport gedaan (of een bezoek van een taxateur met een mondelijk inschatting), (b) bouwkundige rapport gedaan
  • 4. Dag 10: koopakte getekend
  • 5. Dag 13: drie dagen bedenktijd is voorbij
  • 6. Dag xxx: ......
  • ..........
  • x. Dag zzz: of ik de hypotheek rond krijg, of ik mijn 10% verlies

• Quadcheck
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:04
Als de verkoop makelaar jou achtergrond kent geeft hij je geen 10 dagen om uitgebreid een taxatie en bouwkundige keuring te doen.

Dan zou de koopakte wat eerder zijn lijkt me.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Dag 1: bod zonder voorbehouden
Dag 3: tekenen koopakte
Dag 7: klaar.

In het geval met bieden zonder voorbehouden is de taxatie voor de hypotheekverstrekker (wat je zelf gaat moeten inleggen) en de bouwtechnische keuring voor jezelf, want een verborgen gebrek ga je er niet mee aantonen.

• Rmg
Sowieso ga je als verkoper toch niet akkoord zonder voorbehoud maar dan wel eerst een taxateur langsturen?

Dat is gewoon een verkapt voorbehoud..

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:03
Je hebt een bod gedaan wat voegt de taxatie dan nog toe of is dat nodig voor de hypotheek?

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• Compuchip87
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 00:12
battler schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:54:
Je hebt een bod gedaan wat voegt de taxatie dan nog toe of is dat nodig voor de hypotheek?
Ja, een hypotheekverstrekker gaat je niet meer geld geven dan wat de woning waard is (en wat je kan betalen, natuurlijk). Dus taxatie is verplicht. Als kopers mee willen gaan in de overbiedgekte doen ze dat maar lekker van eigen geld, de bank wil vooral weten dat ze hun investering terugkrijgen als het huis verkocht moet worden.

• bug53
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
bieden zonder voorbehoud is binnen 3 dagen tekenen... en geen 10 dagen 'tijd rekken' met tussentijds bezoekjes van taxateurs en bouwkundigen met bijbehorend risico voor verkoper dat je alsnog -met goede redenen voor jou- afhaakt. In een andere markt misschien, maar nu niet.

lurkt sinds 1999, account sinds 2019

• SmurfLink
  • Niet online
Ik snap alleen nog steeds niet waarom het per se zonder voorbehoud moet...

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rmg schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:47:
Sowieso ga je als verkoper toch niet akkoord zonder voorbehoud maar dan wel eerst een taxateur langsturen?

Dat is gewoon een verkapt voorbehoud..
Hadden wij wel gedaan.. bod ontvangen van 10% boven de waarde (2017) zonder voorbehoud, koper wilde in de bedenktijd keuren.. prima, we wisten dat er niets geks was (behoudens ouderdom).
Ik zou als koper juist argwaan krijgen als een keuring van verkoper niet mag en het hele bod meteen intrekken.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Sport_Life schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

Hadden wij wel gedaan.. bod ontvangen van 10% boven de waarde (2017) zonder voorbehoud, koper wilde in de bedenktijd keuren.. prima, we wisten dat er niets geks was (behoudens ouderdom).
Ik zou als koper juist argwaan krijgen als een keuring van verkoper niet mag en het hele bod meteen intrekken.
2017 vs 2021, soort van Guldens vs Euro's

En daarnaast:
Je mag van mij keuren tot je een ons weegt, maar je gaat niet 10 dagen wachten met tekenen van een koopakte en in die 10 dagen alle mogelijk redenen zoeken om er onderuit te komen :)

Je hebt precies de 3 dagen bedenktijd, kom je op de 4de dag met je technische keuring of dat je taxatie te laag is, pech, dan had je met voorwaardes moeten bieden.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:46

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Sport_Life schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

De bedenktijd gaat pas in na tekenen ovk. Als iemand biedt en het winnende bod heeft, dan zijn de stukken binnen een 1-2 dagen gereed om te tekenen. Als je er 10 dagen over wilt doen, moet je niet beteuterd zijn als de woning is doorverkocht, want voor woningen geldt nog altijd dat alleen een getekend contract telt en niet een mondelinge overeenkomst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

KRGT schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

In 2017 was het in de grote steden al een gekkenhuis... (op goede locaties).
50-80k boven de vraagprijs kwam al af en toe voor, alleen geloofde nog niemand het buiten de stad ;).
KRGT schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

En daarnaast:
Je mag van mij keuren tot je een ons weegt, maar je gaat niet 10 dagen wachten met tekenen van een koopakte en in die 10 dagen alle mogelijk redenen zoeken om er onderuit te komen :)

Je hebt precies de 3 dagen bedenktijd, kom je op de 4de dag met je technische keuring of dat je taxatie te laag is, pech, dan had je met voorwaardes moeten bieden.
Bedenktijd gaat natuurlijk pas in na tekenen koopovk door beide partijen.. in de praktijk duurt dat doorgaans enkele dagen voordat de overeenkomst wordt opgemaakt, door beide partijen geaccepteerd en getekend is. Dan gaan de 3 werkdagen bedenktijd in.
Tenzij je als verkoper weet dat je de boel aan het besodemieteren bent zou ik nooit tegen een keuring zijn als dat binnen enkele dagen mogelijk is.

In ons geval hebben we na sleuteloverdracht nog een wijntje met de koper gedronken, gingen uiteindelijk om 2u 's nachts naar huis ;)

[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2021 09:32]

• Rmg
Ik zou niet tegen een keuring of taxatie zijn.

Alleen een bod "zonder voorbehoud" maar taxatie voor het teken van het koopcontract is exact het zelfde als een bod met een financieel voorbehoud.

Dat heeft voor mij als verkoper helemaal geen extra waarde.

• AGee
  • Niet online

AGee

Je kunt je natuurlijk serieus afvragen wat je nou precies aan zo'n taxatie denkt te hebben, als je al een aankoopmakelaar hebt en een gedegen financieel advies. O-)

That said: Op basis van de informatie in dit forum zou ik hem zeker niet aanraden om zonder financieel voorbehoud te bieden. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik geloof er helemaal niets van dat zijn financieel adviseur een goed advies kan uitbrengen. Simpelweg omdat er telkens informatie verdraaid wordt, nieuwe dingen bijkomen die eerst verzwegen waren, opeens andere wensen of feitne op tafel komen, etc. Zal wel een cultuur-dingetje zijn, maar (financieel) advies is maar zo betrouwbaar als de informatie die beschikbaar is. Om het even in een IT-term (optimalisatie / modelering) te zeggen: Garbage in -> Garbage out.
Rmg schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:04:
Alleen een bod "zonder voorbehoud" maar taxatie voor het teken van het koopcontract is exact het zelfde als een bod met een financieel voorbehoud.
Dat is feitelijk ook niet juist trouwens. Een financieringsvoorbehoud gaat veel verder dan een taxatie en kan ook ingeroepen worden als er bv simpelweg te weinig inkomen is om het betreffende huis te financieren of als er andere verrassingen boven tafel komen tijdens het aanvragen van de hypotheek. Een taxatie kan in principe (op zo'n korte termijn) alleen ervoor zorgen dat een koper afhaakt omdat het verschil tussen bod en taxatie-waarde te groot is, en zou dus eigenlijk alleen een voorbehoud zijn voor het stukje eigen-geld dat eventueel nodig is.

[Voor 33% gewijzigd door AGee op 17-08-2021 09:11]

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21:57
Sport_Life schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:57:
Tenzij je als verkoper weet dat je de boel aan het besodemieteren bent zou ik nooit tegen een keuring zijn als dat binnen enkele dagen mogelijk is.
Misschien waren er wel partijen die een beter bod hadden - maar met voorbehoud van bouwkundige keuring. Die heb je laten schieten, en dan komt die koper met een 'lager' bod alsnog met een - verkapt - voorbehoud?

Ik zou alsnog contact opnemen met de partijen die wél eerlijk waren over hun voorbehoud.

Ten tweede zijn er natuurlijk een hoop reden waarom een taxatie/keuring kan leiden tot het afbreken van de verkoop. Misschien is de gewenste verbouwing niet (makkelijk) te realiseren. Misschien worden de kopers ineens gewezen op allerlei 'normale' gebreken waar ze niet over hadden nagedacht (houten vloeren, enkel glas, etc.)

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:12
AGee schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:04:
Je kunt je natuurlijk serieus afvragen wat je nou precies aan zo'n taxatie denkt te hebben, als je al een aankoopmakelaar hebt en een gedegen financieel advies. O-)
Zonder taxatie geen financiering?

Bank waar wij hypotheekaanvraag hebben ingediend enkele weken terug moest een taxatie hebben.
Zonder taxatie geen geld.

• AGee
  • Niet online

AGee

Rensjuh schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Zonder taxatie geen financiering?
Maar dat hoeft niet binnen die drie dagen bedenktijd ;)

[Voor 10% gewijzigd door AGee op 17-08-2021 12:51]

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:12
AGee schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Maar dat hoeft niet binnen die drie dagen bedenktijd ;)
Nee, hoeft niet, klopt.

Echter, als je dit gedaan hebt voor tekenen contract kun je er in die 3 dagen bedenktijd nog wel makkelijk van af.
Maar dan komt er weer bij dat je in deze tijd waarschijnlijk wel meer biedingen hebt met "normale" voorwaarden, dus dan kies je iemand anders.

Wij hadden voor ons huis een bod ontvangen met rare voorwaarden.
Huis was reeds getaxeerd (voor overwaarde) op €320.000,-.
Bod was onder voorwaarde van financiering van €325.000,- 8)7
Een ander bod was €100,- lager maar dan met een financieringsvoorbehoud van €200.000,-
Die keuze was dus snel gemaakt 8)

• ColeJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17:32
Prima om tijd te rekken maar bedenk wel dat je pas iets hebt gekocht als je handtekening daar staat. Als de verkoper nu in de tussentijd een ander bod krijgt dan heb je kans dat ie gewoon dikke doei tegen jou gaat zeggen.

Zoiets als dit:

https://www.tubantia.nl/w...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• Louislouislouis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 16:39
ColeJ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:11:
Prima om tijd te rekken maar bedenk wel dat je pas iets hebt gekocht als je handtekening daar staat. Als de verkoper nu in de tussentijd een ander bod krijgt dan heb je kans dat ie gewoon dikke doei tegen jou gaat zeggen.

Zoiets als dit:

https://www.tubantia.nl/w...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Ja dit is wel belangrijk om in gedachten te houden. Mijn vriendin en ik hadden gelukkig hele principiële verkopers.

Ze hadden ons bod geaccepteerd en tijdens de bouwkundige keuring hoorden we dat ze een halfuur daarna nog een bod hadden ontvangen dat 20k hoger lag.

Met of zonder voorbehoud wil je dus wel zsm dat contract tekenen, en dan binnen de bedenktijd een taxatie uit laten voeren.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 23:31
Je zou bij mij niet hoeven aan te komen met dit schema. Zonder voorbehoud bieden is ook snel door met voorlopig koop contract tekenen. Ik zou niet akkoord gaan met tekenen op dag 10. Maandag bod geaccepteerd is vrijdag tekenen uiterlijk en dan bedenktijd van 3 dagen. Wat je doet in die drie dagen zal mij jeuken maar niet 2 weken bijna wachten en dan alsnog drie dagen bedenken ..

[Voor 47% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 19-08-2021 19:42]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• noucmen
- Door een bekend aankoopmakelaar, van een heel bekend makelaardij, is een huis geadviseerd om niet meer dan X + 4.6% te bieden.
- Mijn excel zegt: X + 3.7% is de marktwaarde, omdat X de vraagprijs al te hoog is
- Ik heb zelf 6.4% overgeboden, zonder voorbehoud financiering. Het lukt niet.

Misschien iemand biedt toch X + 10%, "omdat 10% is nu normaal !!!" ???

Het is nog mijn vraag:
- of dit woning al te veel is gevraagd, en dan er is iemand die FOMO heeft.
- of mijn aankoopmakelaar is te "zuinig" in het inschatting ?

• Peacefield78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:56
Adviseerde de makelaar echt in procenten hoeveel je moest overbieden? Ik heb geen ervaring met het kopen van een bestaand huis, maar dacht altijd dat een makelaar je gewoon zou adviseren over de prijs waarvoor hij dacht dat je het huis zou kunnen kopen.

Zonder te weten over welk huis het gaat is jouw vraag niet te beantwoorden. Ik denk wel dat een makelaar in de huidige markt maar beperkt kan ‘voorspellen’ hoeveel je moet bieden voor een huis, vanwege de gekte.

• Jaer
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:03
noucmen schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:49:
- Door een bekend aankoopmakelaar, van een heel bekend makelaardij, is een huis geadviseerd om niet meer dan X + 4.6% te bieden.
- Mijn excel zegt: X + 3.7% is de marktwaarde, omdat X de vraagprijs al te hoog is

Het is nog mijn vraag:
Welke planning heb je afgegeven voor het bieden en tekenen? Dat was eerder wat discussie in je topic. Kan zijn dat je het hoogste bod had en iemand dacht daar heb ik dus geen zin in. Dan maar 1000 minder en sneller getekend.

Andere optie is dat je gewoon de marktwaarde verkeerd inschat of dat een ander daadkrachtiger biedt. Je twijfel in je topics zorgen er denk ik niet voor dat je snel toeslaat.

• amboly
  • Registratie: maart 2016
Hoe is 't met je kinderen @noucmen?

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:59
Vrienden van ons hebben op hun nieuwe huis in Rotterdam 10% overboden omdat ze de keer ervoor te laag zaten. Waardoor de makelaar, hoewel die het ook teveel vond, nu zoiets had van doe maar.
Verschil tussen hun winnende bod en het eerstvolgende verliezende bod was 1000 euro.
En dan hebben we het hier niet over een studiootje van 1 of 2 ton......

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:40
Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar in Rijswijk wordt er enorm veel gebouwd, 1 van de woningen waar naar je linkte is 1 van die nieuwe woningen (Parelgraslaan). Heb je nieuwbouw al eens overwogen?

De woning aan de Kristalweg is voor mij 5 minuten loopafstand, dat is een nette buurt met meerdere basisscholen in de directe omgeving. Voor een ander woning in de buurt hadden wij een afspraak gemaakt om de woning te bezichtigen, voordat we het konden bezichtigen was het al verkocht.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is in Den Hoorn kijken.

Als je goedkoop wilt wonen in Delft moet je kopen in Tanthof, echter zit je dan aan het rand van Delft en niet de meest leuke buurt/wijk.

[Voor 11% gewijzigd door c-nan op 24-08-2021 08:02]

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:00:
Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar in Rijswijk wordt er enorm veel gebouwd, 1 van de woningen waar naar je linkte is 1 van die nieuwe woningen (Parelgraslaan). Heb je nieuwbouw al eens overwogen?

De woning aan de Kristalweg is voor mij 5 minuten loopafstand, dat is een nette buurt met meerdere basisscholen in de directe omgeving. Voor een ander woning in de buurt hadden wij een afspraak gemaakt om de woning te bezichtigen, voordat we het konden bezichtigen was het al verkocht.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is in Den Hoorn kijken.
:')

hij was al minmaal 1x ingeloot....

• c-nan
KRGT schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

:')

hij was al minmaal 1x ingeloot....
Ah, excuses. Lange topic, niet alles gelezen. Ingeloot, maar toch niet gedaan?

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Ah, excuses. Lange topic, niet alles gelezen. Ingeloot, maar toch niet gedaan?
Klopt, want lijstjes met vooral zaken die tegenstonden (schuine muren etc...)

• c-nan
KRGT schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:03:
[...]

Klopt, want lijstjes met vooral zaken die tegenstonden (schuine muren etc...)
Dan hebben wij misschien zijn woning wel gekocht :P In eerste instantie waren wij niet ingeloot, maar enkele weken later bericht gehad dat wij het alsnog zijn geworden omdat diegene voor ons heeft afgezegd :D

En ja, deze woning heeft nogal wat schuine muren :D

[Voor 6% gewijzigd door c-nan op 24-08-2021 08:04]

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:08
@noucmen je merkt momenteel wel dat mensen echt in de stress zitten om aan een woning te komen. Als je het topic over verkopen ook volgt, daar zie dat er biedingen zijn van ongeveer 10% (tot soms 20%) boven de vraagprijs. Echter dat zijn er dan maar wel 1 of 2, maar die hebben het huis dan wel. Om in de regio waarin jij zoekt echt kans te maken dan zal je daarin ook mee moeten gaan vrees ik.
Naar zoals al eerder gezegd, zonder te weten welk huis kunnen we alleen globale tips geven, zoals ook al meerdere malen gedaan
Succes met je zoektocht!

• AGee
  • Niet online

AGee

Het is nog mijn vraag:
Je zou bijna gaan denken dat er geen magische formule is waarmee je het optimale bedrag kunt bepalen waarvoor je een huis kunt kopen, zoals velen in dit topic (en de vorigen) al hebben aangegeven O-)

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:11
Gijsje22 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:12:
@noucmen je merkt momenteel wel dat mensen echt in de stress zitten om aan een woning te komen. Als je het topic over verkopen ook volgt, daar zie dat er biedingen zijn van ongeveer 10% (tot soms 20%) boven de vraagprijs. Echter dat zijn er dan maar wel 1 of 2, maar die hebben het huis dan wel. Om in de regio waarin jij zoekt echt kans te maken dan zal je daarin ook mee moeten gaan vrees ik.
Naar zoals al eerder gezegd, zonder te weten welk huis kunnen we alleen globale tips geven, zoals ook al meerdere malen gedaan
Succes met je zoektocht!
Een paar jaar geleden toen het overbieden begon in het westen zei ik tegen de makelaar dat zal hier niet gebeuren in ons doarp.
momenteel is overbieden dus "standaard"en dan soms nog een envelopje erbij.
en 10% is al heel normaal hier.

• rphilipsen
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 23:38
Peacefield78 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 04:17:
Adviseerde de makelaar echt in procenten hoeveel je moest overbieden? Ik heb geen ervaring met het kopen van een bestaand huis, maar dacht altijd dat een makelaar je gewoon zou adviseren over de prijs waarvoor hij dacht dat je het huis zou kunnen kopen.
Hij zal het voor ons gemak even omgerekend hebben, anders lastig met de magische excel te vergelijken ;)

Maar ja, soms bieden anderen nog hoger @noucmen . Doe je niks aan, behalve zelf nog hoger bieden of door te gaan naar het volgende huis. Die makelaar zal naar eer en geweten geadviseerd hebben.

• mwa
AGee schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:17:
[...]

Je zou bijna gaan denken dat er geen magische formule is waarmee je het optimale bedrag kunt bepalen waarvoor je een huis kunt kopen, zoals velen in dit topic (en de vorigen) al hebben aangegeven O-)
Joh!!!! Misschien tijd om Excel eens een update te geven (of in zn geheel het raam van je huidige woning uit te gooien).

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Het is nog mijn vraag:
Aankoopmakelaars, excelsheets, Walter Living, allemaal doen ze een poging om de 'echte' waarde van een woning te benaderen.

En iedereen kijkt en luistert erna. Maar wie het écht wil, gaat er toch nog ietsje boven zitten...

Zeker nu zijn zelfs aankoopmakelaars voor prijsbepaling eigenlijk nutteloos, zeker als je al even op zoek bent en een 'gevoel' bij de markt hebt.

Wij hebben >20 biedingen gedaan, waarvan een groot deel in de afgelopen maanden en allemaal ruim boven wat het eigenlijk 'waard' is.

Het huis wat we uiteindelijk hebben bemachtigd hebben we op geboden met het idee 'niet geschoten is altijd mis, maar deze word vast weer dik overboden', slechts 4% overboden en we hadden zowaar het winnende bod.

Je hebt óf heel veel geld, óf heel veel geduld nodig.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Zeker nu zijn zelfs aankoopmakelaars eigenlijk nutteloos, [...]
Ho - voordat de TS het verkeerd interpreteert (er is hem juist vaak aanbevolen een aankoopmakelaar in de hand te nemen) even deze uitspraak wat nuanceren:

"Zeker nu zijn zelfs aankoopmakelaars eigenlijk nutteloos voor het bepalen van het te bieden bedrag / de woningwaarde,"

(want voor connecties en begeleiding van het traject is een aankoopmakelaar nog wel nuttig)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• SmurfLink
  • Niet online
Fladder80 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:33:
Vrienden van ons hebben op hun nieuwe huis in Rotterdam 10% overboden omdat ze de keer ervoor te laag zaten. Waardoor de makelaar, hoewel die het ook teveel vond, nu zoiets had van doe maar.
Verschil tussen hun winnende bod en het eerstvolgende verliezende bod was 1000 euro.
En dan hebben we het hier niet over een studiootje van 1 of 2 ton......
Ja ik woon ook in een grote stad en heb toch wel 20% moeten overbieden om m'n nieuwe woning te krijgen... :X Ik had ook een aankoopmakelaar en die wist wel ongeveer wat het moest gaan worden, er waren inderdaad nog 2 biedingen rond dit bedrag maar gezien ik er financieel het beste voor stond kreeg ik de woning. En dat was gewoon met voorbehoud van financiering van 2/3e van de aankoopsom. Dus ik snap nog steeds die obsessie van Noucmen niet met dat voorbehoud weglaten. Dat maakt écht niet het verschil. 3% overbieden terwijl elk huis anders is en dus de makelaar per huis je adviseert wat je zou moeten bieden... tja, dát maakt flink verschil.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Dus ik snap nog steeds die obsessie van Noucmen niet met dat voorbehoud weglaten.

[...]
Dat is hem (in het vorige topic) meerdere keren aanbevolen. En sterker nog - ik ben het met dit advies eens: meer dan eens is gebleken (lees de aan- en verkoop-topics er maar op na) dat het hebben van minder voorbehouden je kans op een winnend bod verhoogt.

Dat het bij jou (n=1) niet uitmaakte, betekend niet dat het voor anderen geen goede strategie kan zijn.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• AGee
  • Niet online

AGee

Dus ik snap nog steeds die obsessie van Noucmen niet met dat voorbehoud weglaten.
Tegenover elk voorbeeld waarin een voorbehoud niets uitmaakt staan er minimaal 10 voorbeelden waarin iemand het hoogste bod had én een voorbehoud maar het huis vervolgens gegund is aan een lager bod zonder voorbehoud. Zie bv het huis-kopen-topic.

• SmurfLink
  • Niet online
Ik snap het punt van jullie beiden, echter heb ik toch niet gigantisch veel vertrouwen in of TS de financien rond zou krijgen. Als je dat 100% zeker weet lijkt het me geen probleem, maar dit hele topic veroorzaakt bij mij in ieder geval flinke twijfels of het allemaal überhaupt wel echt is...

• Louislouislouis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 16:39
[...]

Ja ik woon ook in een grote stad en heb toch wel 20% moeten overbieden om m'n nieuwe woning te krijgen... :X Ik had ook een aankoopmakelaar en die wist wel ongeveer wat het moest gaan worden, er waren inderdaad nog 2 biedingen rond dit bedrag maar gezien ik er financieel het beste voor stond kreeg ik de woning. En dat was gewoon met voorbehoud van financiering van 2/3e van de aankoopsom. Dus ik snap nog steeds die obsessie van Noucmen niet met dat voorbehoud weglaten. Dat maakt écht niet het verschil. 3% overbieden terwijl elk huis anders is en dus de makelaar per huis je adviseert wat je zou moeten bieden... tja, dát maakt flink verschil.
Wij hebben in april ook 20% moeten overbieden. Er was een hoger bod maar dat was met voorbehoud en dat heeft de verkoper afgeslagen. (Overigens was er na de deadline een nog hoger bod maar dat heeft de verkoper gelukkig ook afgeslagen)

Onze aankoopmakelaar maakte destijds ook wel duidelijk dat zonder voorbehoud je zo een voordeel van 10k kan opleveren t.o.v. een bod met voorbehoud, in onze prijsklasse dan.

In de randstad ken ik ook eigenlijk niemand die onlangs een huis heeft gekocht met een voorbehoud van financiering (6 personen).

Dat het bij jou wel met voorbehoud is gelukt is lijkt anekdotisch bewijs als ik het afzet tegen de ervaring van onze aankoop en verkoop makelaar + omgeving.

• AGee
  • Niet online

AGee

SmurfLink schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:53:
Ik snap het punt van jullie beiden, echter heb ik toch niet gigantisch veel vertrouwen in of TS de financien rond zou krijgen. Als je dat 100% zeker weet lijkt het me geen probleem, maar dit hele topic veroorzaakt bij mij in ieder geval flinke twijfels of het allemaal überhaupt wel echt is...
O, dat punt heb ik ook al eens gemaakt, maar dat neemt niet weg dat je met een voorbehoud gewoon met 1-0 achter staat.

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-09 16:25
Ahh, nummertjes, mijn excel komt uit op deze woning:

https://www.funda.nl/koop...42419300-oeverwallaan-29/

Maar goed, mensen denken niet in procenten met bieden, eerder in mooie/ronde bedragen, ja dan is 599k bieden 10%.

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:08
Nee, nee.. die heeft een puntdak! Dat valt af.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee