Toon posts:

Noucmen's saga om een huis te kopen

Pagina: 1 2
Acties:
  • 62.173 views

• noucmen
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 26-10 10:14
Beste mede-forumers,

Hoe ernstig is oplevering & material kosten op dit moment t.o.v. Jan 2021 ? (Corona, bos brand in VS & Canada, Suez kanal, overstrooming Europa + China)

Bij een "special" woning met 170 m2 wonen, 570m3 inhoud moet ik denken om de volgende nieuw items te kopen & laten monteren

- 10-15k: Keuken, L vorm 6m lang (buiten kant van de L vorm), alles van Siemens: inductie, 1 combi, 1 vaatwasser, 1 afzuigkap, en ook rond 4m lang boven-hoofd kast

- 6k: Volledig laminaat voor 160m2 laten doen (dus laminaat kopen, en soms leggen ze met een lage tarief)

- 3k: 2 nieuwe toiletten (1 in de toilet op BG en 1 in de badkamer op 1e verdieping)

- 1k: 1 douche cabin

- 1k: Badkamer: ongeveer max 1 m2 van nieuw tegels omdat de oude niet vaste zitten (maar misschien moet nog meer nieuw tegels in als de oude witte tegel nu gelig er uit ziet)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal: max 30k kwa material + arbeid <-- Is dit ver-onderinschatteerd ?

En ook nog: de geur van de honden weg te doen van de muren: huidige eigenaar heeft honden en slecht ventilatie. Ik hoop dat met nieuw verf en iets special behandeling kan het weg ???

Bedankt

PS: Ik kan zelf laminaat leggen, en kan mee helpen met het monteren van keuken. De toilet heb ik een keer uit demonteerd en weer gemonteerd. Douche cabin heb ik ook een keer gemonteerd met silicon.
Modbreak:Verplaatst uit Ervaring met huis kopen - Deel 8 waar ook de voorgeschiedenis te vinden is.

[Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 28-07-2021 15:33]

• noucmen
The Killer schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Als je schuldenvrij (buiten bestaande hypotheek) en BKR-vrij bent en je taxatiewaarde voldoende is, is de kans op afwijzing voor een hypotheek zelfs op de top van je leenvermogen verwaarloosbaar. Als je daar onder zit en cash genoeg, dan is 'ie nihil. Je kunt alles van tevoren regelen met je hypotheekadviseur, taxatie in de drie dagen bedenktijd en je loopt virtueel geen risico. Ik zou in deze markt hetzelfde doen als jij.
1) Ons BKR gegevens:
- Mijn vrouw 1 lopende krediet 1600 euro (de maximaal rood staan van haar bank rekening), die ik heb net verwijderd 25 Juli 2021,
- En de en-of rekening van ons heeft 1 roodstaan (2k) in 2018, 1 persoonlijk lening (33k) die afgelossen was eind 2020.
2) Taxatiewaarde van de te koop woning is rond de maximale lening capaciteit (LTI), maar wij hebben nog 150k contant voor overbieden.

3) Koopwoning heeft rond 300-370k overwaarde, dit staat met ons naam, dus niet (meer) verhuurd.

4) Witwassen: heb mijn bank net gebeld, ze zeggen: "u doen normaal, geen terrorisme, geen witwassen"

5) IB (inkomstenblasting aangifte) 2019 gedaan, IB 2020 moet nog bezig zijn (opgeleverd in Augustus)

6) Onderneming (een maanzaak) heeft ZERO inkomen sinds het beginnen, en was opgeheffen 1 Juli 2021.

Kan ik met genoeg vertrouwen zonder voorbehoud financiering doen ? 2 hypotheek adviseurs durven niet "guaranderen", morgen vraag ik nog een andere adviseur over dit.

• noucmen
Rmg schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:54:
Niemand kan je garanties geven, je moet zelf die risicoafweging doen

Worst case als alles mis gaat kost het je 10% van je aankoopbedrag, en in principe heb je die.
Snap ik, en ik ben aan het voorbereiden om risico's te beperken: zo veel mogelijk alle documenten klaar hebben

• noucmen
laurens0619 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:28:
denk al vaak genoeg gezegd maar geen enkele hypotheekversterkker gaat je zeggen wat je wilt horen
Ik heb het ook wel eens gevraagd (was zelfs nog pre corona) of ik zonder voorbehoud kon bieden.
- Hypotheek waarde 1/3 van wat ik maximaal kon lenen
- Geen andere woning/complexiteit maar huur
- 2 vaste contracten met goede inkomens
- Veel spaargeld
- Aankoopbedrag laag genoeg om de evt boete van 10% te kunnen dragen.
En toch zeggen ze allemaal: ik zou het met financieel voorbehoud doen.
Ze coveren hun eigen ass en dat snap ik ook

Je moet het risico zelf accepteren. het is jouw risico
Nu dat ik jou geval heb gelezen, ga ik stoppen met het hopen dat een hypotheek adviseur zou naar mij gaan zeggen: "jij kan zonder voorbehoud financiering doen".

• noucmen
Peacefield78 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:06:
In de huidige markt zou ik alleen noodzakelijke verbouwingen vooraf gaan incalculeren. Alle nice-to-have aanpassingen zijn eigenlijk niet relevant op dit moment. Vind je een huis waarvan de locatie en uitstraling je aanstaat, en je krijgt een kans om te bieden, dan zou ik dat maar gewoon doen. Ander laminaat, een andere badkamertegel, dat kan allemaal later nog. Als je maar gewoon een huis hebt.

Overigens: dat is wel met het idee dat je een huis nodig hebt. Als je nu naar je zin woont en niet per se hoeft te verhuizen, dan zou ik niet teveel haast maken.
Mijn vrouw vind dit woning erg lelijk: de foto's zijn lelijk (30% door de fout van fotographer, 70% omdat de woning veel gerenoveerd moet worden)

Ik moet vooraf gaan inschatten wat ik kan doen, om mijn vrouw te overtuigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noucmen
doomtech schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:23:
Niet om het één of ander maar loop je niet erg hard van stapel om gelijk met een financieel adviseur te gaan zitten en een fictieve verbouwing op poten te zetten?

Persoonlijk zou ik eerst een buurtscan maken of het wel ok is (goede scholen voor de kinderen bijvoorbeeld lijken mij heel belangrijk). Die overstromingen doe je in je OP al aanstipt zijn tegenwoordig ook een dingetje. En natuurlijk je vrouw, is die het er mee eens? En als de houtprijs nu flink daalt, dan klopt die schatting van dat laminaat ook niet meer (rente op je spaarrekening hiermee verdisconteren!).

Volgens mij sta je wat stappen over, als ik jou was zou ik bij het begin beginnen.
Na 6 maanden van hard werk, nu hebben mijn kinderen plekken in een top school.
De buurt scan: heb ik met 1 buurman gesproken.

Nu om mijn vrouw te overtuigen is de hardste.

Mijn punt: de woningen dat beide van ons willen, zijn hard te vinden (in de laaste 6 maanden waren er 2-3 woningen die zo waren), en ze zijn moeilijk te kopen door concurrentie. Nu gaan wij een lelijk woning met veel potentiel kopen en gaan wij renoveren.

• noucmen
Richh schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Tja, ik zou in een woning in jouw prijsklasse (600k?) dus geen laminaat leggen :P zeker als je vloerverwarming hebt zou ik toch overwegen op z'n minst naar PVC te kijken.
Maar ja, je kan voor 6k overal laminaat in drukken.
Dit is maar rond 500k, en de buurt is niet chic, dus laminaat is goed genoeg.
Alleen ene nieuwe pot of de gehele ruimte? Inclusief betegelen? Dat laatste is erg duur, dat red je niet voor 3k denk ik.
Ja alleen ene nieuwe pot, ik denk zelf rond 500/ pot, daarna nog 1000 arbeid.
Als je de badkamer wil gaan verbouwen én nieuw wilt laten betegelen ga je dat niet redden. Arbeid is super duur en het duurt maanden voor je ze kunnen helpen :P of ga je zelf tegelen en plaatsen?
Badkamer's tegelen zijn nog "goed", maar er zijn rond 10 tegelen die af ging en moet vervangen worden. De probleem is misschien de witte tegelen zijn al beetje geel en het is moeilijk om nieuwe witte tegelen daar te toevoegen.

• noucmen
[quote]BazzH schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:35:
Keuken kan wel voor dat geld, maar dan geen hoge eisen. Gewoon een eenvoudige keuken met standaard Siemens spul. Maar een beetje kwaliteit moet nog wel lukken, als je verstandige keuzes maakt.
Toilet vernieuwen 2x voor 3k, lukt maar net waarschijnlijk.
3k zijn voor 2 nieuwe pot plus arbeid
Levertijd keuken: lang, meer dan 4 maanden.
Dit is de grootste probleem voor mij: wij zijn aan het verhuizen een stad van 250km. Dit > 4 maanden is erg moeilijk, misschien moet ik huren tijdens het afwachten ? Maar huren is vaak minimaal 12 maanden, dus dit woning is niet praktisch.
Levertijd sanitair: was bij ons 2 maanden (grote bestelling, dat wel). De aannemer had toch pas later tijd.
Met 2 nieuwe potten en arbeid, zijn 2 maanden meer dan genoeg, toch ?
Al schijnt hout langzaamaan ook wel een probleem te worden.
Val laminaat binnen hout of niet ?

• noucmen
CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:08:
Je hebt 150k om over te bieden en 350k overwaarde; en dan maak je je druk om de financiën over relatief eenvoudige klusjes voor je nieuwe huis?
Dit is maar een tijdlijke woning van 1-2 jaar tot dat wij een "droom" woning kunnen vinden.

Wij hebben haast dat wij moetten naar die stad van 250km van ver verhuizen. Veel keer hebben wij gemiste in biedingen en nu denk ik om iets lelijk maar met potentiel te kopen (veel minder concurrentie), voorzichting renoveren (i.e. opknappen met de beste ROI), tijdelijke wonen en daarna weer verhuizen in dezelfd stad.

En huren is niet goed
- Huur huizen zijn ook weinig, en te duur
- Met minimaal 5% stijging per jaar, is niet kopen een van de slechtste opties.

[Voor 9% gewijzigd door noucmen op 28-07-2021 22:22]

• noucmen
Ik overweeg om de Funda link hier te stoppen, maar ik zie dat mensen dat niet doen...
Omdat het posten alleen maar meer concurrentie zal creeren ???

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noucmen
sigmundfreund schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Dit moet je natuurlijk zelf weten maar iedereen die geinteresseerd is in die locatie heeft het huis natuurlijk zelf ook al op funda gezien ;).
Dat denk ik ook,
Maar nog een vraag: niemand dat doet, eigenlijk van 800 pagina's van Ervaring met huis kopen - Deel 8 met misschien 500 mensen heb ik minder dan 10 Funda gezien.

Heel vaak zeggen mensen: "dit is een tussen woning in noorde NL in de buurt van 2.5k/m2 met 2 verdiepingen" of zo iets <--- Of is het een privacy ?

• noucmen
Peacefield78 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:17:
[...]

Die komt inderdaad precies overeen met de eigenschappen die @noucmen deelde: 170 (173) m2, 570m3.
Ja, met alle gegevens dat ik in dit forum bekend heb gemaakt, is moeilijk om te verbegen.

• noucmen
Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:12:
Een pand uit 1994 wat met een ouderdomsclausule wordt verkocht
Ouderdomsclausule betekent dat ik mag niet zeuren na het tekenen en bouwkundige keuring is gedaan, bvb 4 maanden na het kopen, "omdat de woning is gewoon oud" ???

Dus begrijp ik het goed dat een gedateerd woning met goed onderhouden komen bijna nooit met "ouderdomsclausule", omdat "ouderdomsclausule" betekent vaak "kan op iedere moment iets verbreken" ?
:| Flink uitgewoond, goede reminder om geen hond te willen.
Wat betekent dat ?
Qua verbouwing ben je hier wel iets duurder uit, zo gauw je gaat breken in die badkamer kom je erachter dat de rest eigenlijk ook niet jofel is waardoor de hele badkamer gedaan moet worden. Zal met de rest ook zo zijn.
Voor een goed standard van een huis met 170m2 wonen binnen stad Delft, is een luxer badkamer normaal.

Maar als ik daar max 2 jaar wil wonen, hoef de badkamer renovatie maar een nieuwe douche cabin en nieuw toilette pot, toch ?

Voor de reste: ja, alles in mijn originele lijst (1e bericht in dit topic).
Schilderwerk binnen & buiten kost je ook een lieve duit.
Binnen ben ik eens,
Maar buiten waarom moet het zo ? Ik dacht dat een spuiten met hoge druk water is al genoeg ?
Verbouwen = stress en met jouw afwachtende/zuinige levensstijl gaat dit nooit een paleisje op Funda worden.
Jij heb gelijk, mijn vrouw kent mij wel, en misschien dat is de reden waarom zij sla over alle huizen dat iets moet gebeuren:

- Ik besliss erg langzaam, vooral voor de dingen dat ik moet betalen
- Ik heb weinig ervaring van verbouwen (ik kan laminaat leggen, ook kan 80% van een keuken monteren, maar water leiding en beton zijn (nog) niet in mijn ervaring.
- Ik ben mentale niet gezond
- Ik ben erg zuinig, terwijl mijn vrouw van kwaliteit houdt.

Ik dacht dat dit woning is alleen visuel lelijk, en met nieuwe badkamer, nieuw toilet pot, nieuw keuken en binnen schilderwerk kan het heel netjes zijn. Maar misschien heb ik het te veel onderschat? Of ver-onderinschatteerd :-) :-) ?

• noucmen
AGee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:31:
In het kader van risico-inschatting: Als de markt weer een beetje tot rust komt is dit het type woning wat dat als eerste gaat merken. Geen aanloop meer, geen belangstelling, geen overbieden. Voor je het weet staat zo'n woning 2 jaar of meer te koop, zit je vast waar je zit of verkoop je met een restschuld. Iets om in het achterhoofd te houden als je binnen 1 a 2 jaar weer wilt verkopen. Tenzij je in die 1 a 2 jaar alles wilt aanpakken zodat je een goed-verkoopbaar huis weer op de markt terug zet maar ook dan is het nog maar de vraag of je die investering weer gaat terugverdienen in zo'n korte tijd.
Is dit niet een van de woningen met de makkelijkste terug verdiening als ik de keuken + badkamer + toilet pot + binnen verven + laminaat heb gedaan ?

• noucmen
Hoe kijkt je vrouw aan tegen het feit dat ze straks vriendinnen/familie of werkcollega's moet uitnodigen in dit huis waar alleen de wc pot is vervangen?
Zij heeft 2 keer naar mij gezegd: "Ik zal dit huis nooit binnenlopen" !!!
- "Zelf als ik alle die dingen al vervangen heb ?"
- "Ook niet" !!!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• noucmen
Onzekerheid in mijn profiel

- Een keer mijn bod van "628k, met 450k voorbehoud" is verloren over een andere bod van "605k, zonder voorbehoud", zei de makelaar
- Een keer mijn bod van "600k, met 90k contant, met voorbehoud bouwkundige keuring" is verloren over een bod van "gemiddeld van hoogte, zonder voorbehoud", zei de eigenaar. Hij zei ook dat "uw bod is niet slecht kwa hoogte maar ik heb voor zekerheid gekozen". Eigenlijk "voorbehoud van bouwkundige keuring" is geadviseerd door mijn aankoopmakelaar, ga ik dit niet weer doen met redelijk nieuw en netje ondergehouden woningen.

Ik denk dat mijn buitenlander's naam klinkt minder zeker dan een gewoon NL naam, in de ogen van een eigenaar:
- Of ik de regels kent
- Of ik genoeg inkomen heb
- Of de banken mij makkelijk zullen accepteren (terrorisme, frauderen, voorzichtigheid met niet-NL nationaliteiten of niet-NL afkomsten, voorzichtigheid met de feit dat ik de NL taal en cultuur niet erg beheers dus is moeilijker in banen)

(ze weten gelukkig nog niet dat ik ander half keer geanuleerd heb !), maar eigenlijk de feit dat ik annuleerd heb is wel gekoppeld met de feit dat ik een buitenlander ben: ik ken de omgeving, de scholen, de huizen en de huizenmarkt niet dus ik ben niet zeker over wat ik kies en wat ik zal krijgen.

Dus de eigenaren en verkoopmakelaren hebben gelijk om beetje voorzichtig met mij te zijn.

Meer zekerheid in mijn profiel
Ik heb net een gesprek met een "bekend genoeg" hypotheek adviseur (nog online, maar is niet slechter dan offline, toch ?). Dat is Viisi, dit hypotheek adviseur, een werknemer van hun, heeft 400 klanten gezien in de laaste 2 jaar.

Vanaf nu ga ik doen
- Een brief sturen waar in is door Viisi geschreven: "Meneer Noucmen kan een huis tot 1 miljoen kopen"
- Een tekste met: "Wij zijn X en Y kwa banen (die zijn vaak met hooginkomen), met vaste contract(en), wij wonen sinds Z jaar in NL en beide hebben NL nationaliteiten, met kinderen gaan wij naar W verhuizen, en ons huidige banen hebben wij sinds lang tijd. Hier zijn ons Linkedin"
- Ik heb sinds 6 maanden dit regio bekijken dus ik weet wel wat ik wil en wat de huizen en de buurten zijn
- Ik heb alle documenten voorbereiden om z.s.m. ondere anderen een hypotheek te krijgen.
- Tweakers zullen Funda DDoS-en als u naar mij niet verkopen :) :) :)
- Wat mis ik nog ?

PS: De brief van Viisi, naar engels is vertaald, door privacy:

Based on the information we have received
you can buy a house on your income, debts, your own resources and payment morality finance up to a maximum of 1,0XX,000. I see no problem in getting financing for this. The check was performed on XX-YY-2021
Of course, the house's value is not yet known. Normally, a maximum of 100% of the market value of the house. No rights can therefore be attached to this check be derived.

[Voor 43% gewijzigd door noucmen op 29-07-2021 11:52]

• noucmen
Koptelefoontje schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Oké maar je hebt nog niet een bod geplaatst, toch?

Zoeken ze bij “Kopen zonder kijken” niet nog naar mensen?
Nee, nog niet geplaats.

• noucmen
Peacefield78 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:32:
Ik vind het huis wat je nu op het oog hebt ook niet aantrekkelijk. Als ik hierboven lees dat je tot een miljoen kan gaan, zou ik verder zoeken. Bijvoorbeeld het huis aan de Loorhof in Delft. Is weliswaar wat kleiner, maar buurt spreekt mij meer aan (ik ken de omgeving niet hoor, maar gewoon op basis van Funda), en ziet er netjes uit.
https://www.funda.nl/koop/delft/huis-42480293-de-loorhof-1/
+ Mooi inderdaad, afwerkingsniveau en luxheid zijn wat mijn vrouw wilt,
- 3 slaapkamers, ver van scholen <-- mijn klachten

Mijn levenstandaard is erg laag i.v.m. die van mijn vrouw :)
Maar mijn scholenstandaard is erg hoog i.v.m. haar.

erg moeilijk om samen te kopen

De huizen dat wij tot nu toe redelijk eens waren niet veel, in de laaste 6 maanden:

https://www.funda.nl/koop...87786279-parelgraslaan-7/
https://www.funda.nl/koop...42471255-van-veendijk-19/
https://www.funda.nl/koop...481678-van-essendijk-215/

• noucmen
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Omdat je dat niet wil als verkoper.. Ook de kopers zoeken direct verder als jij hoort dat je niet het winnende bod had.. Dus als noucmen lekker gaat lopen neuzelen met zijn biedingen en uiteindelijk zijn bod intrekt kan jij weer opnieuw gaan beginnen want dikke kans dat de andere geïnteresseerden alweer verder zijn met ander huis.
Dat niet,
Met over opgedroge woning markt moeten kopers vaak 1-2 maanden wachten tot dat ze weer iets redelijk kunnen bieden.

• noucmen
BazzH schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Met 150 vierkante meter moet een 4e slaapkamer geen probleem zijn. Wij hadden er 5, maar hebben er nu 1 opgeofferd voor een los toilet boven en een grote inloopkast bij onze slaapkamer.
Niet makkelijk om een van de slaapkamers gesplitsen te worden, denk ik ?
Ik zie overigens 5 basisscholen op loopafstand bij dit huis. Middelbare scholen zijn minder interessant, want daar kunnen ze gewoon op de fiets heen.
Niet de school wat ik wil, wij hebben 6 maanden alles gedaan om plekken in die school te krijgen.
Ik ben gek kwa school, soms te gek, maar er zijn genoeg NL-ers met mij ook eens.

• noucmen
BazzH schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Kans is groter dat die, net als noucmen, ook nog niets anders gevonden hebben. Als de nummer 2 nog niets anders heeft en jouw makelaar komt met het "misschien mag ik nu toch nog feliciteren" telefoontje, dan heb je gewoon goede kans dat daar de vlag uit gaat.
Klopt helemaal wel.

• noucmen
Maar hier is op elke school wel een plekje vrij voor nieuwkomers, dus dat kostte ons geen 6 maanden gelukkig (kennismakingsgesprek en inschrijfformulier invullen). Maar voor jouw budget koop je hier 4 huizen als je zou willen. Da's het voordeel van "geen randstad".
Ja, prijzen hebben altijd een logica.

• noucmen
Heren & damen,

Om (inderdaad) risico's te beperken en documenten te voorbereiden om zonder voorbehoud financiering te doen, moet ik naar banken

- Verkoop opdracht van mijn huidige woning te laten zien ? <--- Geadviseerd door Viisi
- Taxatie rapport van mijn huidige woning te laten zien ? <--- Misschien heb de overbruggings krediet erg nodig ? (denk ik niet voor de huizen van getaxeerd waarde van 6 ton, maar who knows dat banken willen vragen ?)

Ik heb wel calcasa rapport, maar die is maar 525k, waar ik verwacht 660k koopsom van mijn huidige woning.

• noucmen
AGee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Maar het gaat dus niet om een knock-out bod, het gaat om het bod wat meneer in dit topic doet. En da's zo marginaal mogelijk boven het een-na-hoogste bod.
Mijn wens inderdaad :), dus volgende keer als jij een bod wil uitbrengen, graag mij laten wete zo dat ik +1 euro kan doen.

Dat was een grapje, maar is wel wat iedereen wilt, maar is nooit haalbaar.

Met een woning van 465k vraagprijs, heb ik 510k met 480k financieel voorbehoud gedaan. Hij was verkocht op 512k, misschien omdat een aankoopmakelaar heeft dat gehoord van de verkoopmakelaar. Mijn aankoopmakelaar toen kon niks halen van die verkoopmakelaar. Maar het kan ook zijn dat die winning bod een veel lager voorbehoud financiering heeft.

[Voor 5% gewijzigd door noucmen op 29-07-2021 12:51]

• noucmen
laurens0619 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:49:
Maar je huidige huis was 2 maand geleden verhuurd?
Nu niet meer? Wie woont er dan? Jullie?
Ja, terug keren.

• noucmen
Ramon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Ik zie 3 scholen binnen 1 kilometer. Geef je je kinderen een fiets, zijn ze er binnen 2 min.
Jammer, niet DE school dat ik wil

• noucmen
Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:06:
Bel gewoon de makelaar op van deze, vanavond bezichtigen en bod neerleggen van 650k en kijken wat er gebeurt.

https://www.funda.nl/koop...42471255-van-veendijk-19/
672k lukt het niet, al geprobeerd !!!

• noucmen
Ik zou jouw eisen wat betreft het huis doorgeven aan je vrouw en haar lekker laten zoeken. Misschien ziet ze zelfs in dat haar wensen in de huidige markt niet reëel zijn.
.....
Ik heb in Breda gewoond, en om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen kan soms best wat tijd kosten. Het kan zijn dat je vanuit een andere plaats in de buurt een kortere reistijd hebt.
Dat denk ik ook,
Ik ga haar een keer laten doen om te kunnen weten hoe moeilijk het is, dan zal zij haar wensen verlagen.

• noucmen
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:28:
[...]
Voor dat geld kan je waar ik woon echt riant vrijstaand wonen met lap grond..
Eens, ik ga een petitie op www.change.org maken zo dat alle huizen in Randstad moeten hetzelfde prijs hebben als in waar je woon. Waar is het, trouwens ?

• noucmen
Een huis kopen is niet puur rationeel.
Maar hoe de prijzen blijven naar jaren is veel meer rationeel.
Wij kunnen een lange discussie houden over wat "rationeel" betekent, tot dat bvb waarom heeft goud veel waarde, maar niet in deze topic neem ik aan.

• noucmen
amboly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Schuin dak, dus valt af.
Door de hoge plafond, is dit niet een hele grote probleem, Er is maar een kleine vliering die minder optimaal is.

• noucmen
Wat denken jullie over dit ? Is ook gemist

• noucmen
TheJason schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:22:
Ik vind dat een sfeerloos stukje van ypenburg. De wijk de bras iets verderop vind ik veel aantrekkelijker.
Droom plaats voor mijn vrouw, maar huizen daar zijn te duur per m2, met veel te veel schuin dak.
Ik begrijp het niet waarom mensen schuin dak maken en daarna meteen dakkapel bestellen.

• noucmen
Nadeel voor veel mensen is mijn kans,
Misschien is het een idee om het proces volledig uit handen te geven zoals in dat programma kopen zonder kijken! Denk dat het een knaller van een aflevering zou worden.
De resultaat van die programma is vaak een schuine dak :)

• noucmen
Peacefield78 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:32:
Maar Ypenburg enzo kan toch helemaal niet meer in verband met de school? Nogmaals, ben wel heel benieuwd naar de school. @noucmen Kan je delen om welke school het gaat?
Sorry, nog niet, door privacy. Ik ga hier delen nadat ik een koop overeenkomst heb getekent :)

• noucmen
TheJason schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Daarom zijn de huizen per m2 ook duurder.. locatie is gewoon beter dan jouw laatste idee.
Uit esthetische oogpunt..
Is esthetische mooi van huis structuur, groen, water.
Maar de feit dat prijs per m2 van De Bras veel hoger is van Ypenburg, is niet door schuin dak, maar door de ruimte tussen huizen (water, speeltuin), de bevolking's klasse, de groen bos daarnast.

• noucmen
laurens0619 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:39:
Locatie locatie locatie

Als het goed is stijgt die prijs daar ook (miss zelfs harder dan pauper wijk)
Plus als de markt instort heb je dr minder last van als je huis op een a locatie staat
Ook door dit logica werd je locatie^3 huizen ongelooflijk veel te duur.
Dan betaal je onodig te veel aan rente + gemeente belasting + gemiste kans als jij je geld ergens anders heb geinvesteerd.

Plus, wat mensen denken als locatie, is soms niet "locatie" voor mij. Bvb oude woningen naaste het centrum ga ik nooit willen wonen: niet praktische indeling + slechte isolatie + moeilijk met auto + veel onderhoud. Maar die zijn een van de duurste.

[Voor 13% gewijzigd door noucmen op 29-07-2021 15:45]

• noucmen
CyberMania schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Van de buitenkant lelijk. Van binnen beter dan de vorige en op zich niks mis mee. Persoonlijk zou ik zoiets nooit kopen omdat het huis karakter/een ziel mist. Lijkt meer op een kantoorpand waar je in komt te wonen.

Maar let op in sommige kamers heb je wel last van dikke inkijk lijkt het. Zie bijv foto 22.
Ja,
- lijkt op een fabriek
- de dak moet op de inverse manier schuin zijn, om minder naar de buuren en meer naar het water te kijken. Maar dan kunnen we bijna geen zonnepanel hebben

Maar dit is niet te slecht:
- Met de inkjiken is een half-zichtbaar gordijn genoeg
- Met meer dakkapel kunnen we meer naar het water kijken

• noucmen
BazzH schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:09:
[...]

Omdat dat de meest onderhoudsvriendelijke daken zijn. .
Beetje schuin dak is nog onderhoudsvriendelijk, maar nog met veel ruimte,
Bvb
https://www.funda.nl/koop/delft/huis-42463866-lindelaan-25/
https://www.funda.nl/koop/delft/huis-42484858-kristalweg-15/

• noucmen
Een lux woning van binnen (niet lux kwa ruimte) voor dat prijs.

• noucmen
amboly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Jij kijkt echt alleen maar naar de laagste vierkantemeterprijs, dus je krijgt huizen op extreme kutlocaties of die elk normaal denkend mens fucking lelijk vindt. Dat is dus je antwoord.
Van Essendijk een kut locatie ?
Veel huur woningen vroeger, ja. Maar nu zijn meestal koopwoningen.
Huizen zijn lelijk van buiten, ja.
Veel nationaliteiten ja. Maar ik ben ook een buitenlander.

Alle die min punten zijn voor mij goed om een goedkope woning met 200m2 met zicht op HEEL RUIME water te kunnen hebben.

Kristalweg's min punten zijn: op grote straat, lelijk van binnen, bijna geen boom, veel renovatie nodig. Maar de straat is eigenlijk niet druk, en behalf een tekorte van bomen alle de reste zijn haalbaar om te vervangen.

• noucmen
amboly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Freinetschool? Alhoewel ik die filosofie niet echt kan matchen met de @noucmen die ik ken :*) .
Dat ik te rigid ben met de keuzen ? Haha, klopt wel.

• noucmen
wodkabuikje schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:33:
[...]

Ik heb niet heel het topic doorgelezen maar mocht je geen haast hebben dan lekker de handrem erop.
Ik ben bang dat de 2021 prijs is de nieuw normaal, na dat overheden veel geld hebben geprinten.

• noucmen
Smitovic schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Deze kan zo op een tegeltje.

Nu heb ik misschien wat gemist, maar wat is jouw haat tegen schuine daken? Zonde van de ruimte ofzo?
Mensen betalen voor meer m2 en m3, als alle de reste dezelfd is.
Nu met schuine daken verliezen mensen veel van m2 en veel te veel van m3.

• noucmen
laurens0619 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:05:
Maar je eigen huis stijgt ook in waarde
Dus wat boeit het?
De geld dat ik mag lenen zitten nog in banken, die werkt niet hard genoeg.

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:05:
[...]

Hoe grote ramp is een schuin dak nu echt?
Er blijft genoeg ruimte over. Maak een lange kast met laatjes of een dakkapel en klaar.
is het een slaapkamer dan denk ik echt niet dat je kinderen komen klagen dat er een schuine wand in zijn / haar slaapkamer zit.
Schuine muur houdt niet van kasten en alle "normale" dingen.
Bekijk het positief. je hebt meer oppervlakte voor zonnepanelen.
- Niet zo vaak heb jij een dak gedeelte op de zuider kant.
- Vaak moet jij een dakkapel hebben
- Vaak de dak gedeelte met dakkapel is ook de gedeelte van veel zoon.

Zelf in optimale situatie, is de dak gedeelte richting de zon niet groter en/of niet voordeliger dan een plat dak.

• noucmen
964C2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:28:
Waarom maakten de Egyptenaren eigenlijk pyramides met alleen maar schuiven kanten ?
Waarom moeten we in 2021 de technologie van 3000 jaar geleden volgen?

• noucmen
laurens0619 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:50:
Mrja ik snap het wel hoor
Ik zou ook:
- In een krappe markt
- Met een zuinig budget
- Met een heel specifiek wensenlijstje qua locatie ivm scholen
- Met haast bij verhuizen

Potentiele huizen laten schieten omdat de hoek van het dakafschot niet optimaal is.
Alles klopt, behalf budget,

Maar nog een plus punt:
+ Mijn smaak is niet typisch dus de concurrentie is minder hoog dan gemiddeld.

[Voor 11% gewijzigd door noucmen op 30-07-2021 12:02]

• noucmen
Ozzie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:56:
ik een plat dak 9/10 keer ongelofelijk lelijke huizen vind
Dat is een probleem met NL huizen.
Het lijkt me op dat huizen met plat dak zijn express lelijk gemaakt.

Mijn theorie: schuin dak is traditioneel (sinds duizenden jaar) voor dat wij koste-vriendelijk en onderhoud-vriendelijk plat dak woningen konden bouwen (tot 100 jaar geleden ???).
Plat dak daarna in 19xx begint massaal met zuinig-budget appartementen (heel vaak voor lagere inkomen mensen), daarna plat dak is meer gezien in zuinig-budget huizen omdat de gemiddelde smaak van mensen nog traditioneel is.

Er is nog vaak een separatie in 2021
- Als esthetische is belangrijk: kiezen mensen voor schuin dak
- Als praktische ruimte is belangrijk: kiezen mensen voor plat dak

Wat nog niet goed genoeg gedaan: esthetische plat dak.

Bvb: bij Drukkerijlaan straat in Delft
- Lelijk platdak: https://cloud.funda.nl/va.../145/524/292_1440x960.jpg
- Mooier platdak: https://cdn.binqmedia.nl/Woonwijs/2018/5/21/1040678546/1.jpg

• noucmen
fsfikke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Minpunt:
- Je hebt een vrouw die niet in een lelijk huis wilt wonen alleen omdat Excel zegt dat het een goede koop is.
Eens

• noucmen
fsfikke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Minpunt:
- Je hebt een mentaal stabiele vrouw die niet in een lelijk huis wilt wonen alleen omdat Excel zegt dat het een goede koop is.
Dit was OK met haar https://www.funda.nl/koop...481678-van-essendijk-215/

• noucmen
Ozzie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Ik vind deze anders beide behoorlijk lelijk, maar smaken verschillen.
1) Voor rijtjes huizen, is het moeilijker om mooi te maken, kan jij makkelijk mooi schuin dak rijtjes huizen vinden ?
2) De smaak van mensen in NL die plat dakken willen, is nog niet hoog genoeg, plus ze weten dat er zijn niet zo veel keuzen voor esthetischeheid als het een plat dak is.

• noucmen
Ozzie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:22:
[...]
Ik denk niet dat we een discussie moeten gaan voeren over wat mooier is. Ik vind een traditioneel schuin dak mooier, jij vind platte daken mooier. Prima toch?
Ik vind schuin dak huizen vaak mooier (omdat de architecture van plat dak huizen nog niet tot genoeg maturiteit is opgegroeid), maar ik vind praktischheid meer belangrijk.

Een consessie is "beetje" schuin dag.

• noucmen
FreakNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
Ik vind dat er wel wat overdreven op dat eerste huis (in Delft) gereageerd wordt.

Ja, er moet wel wat gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat de algehele staat slecht is.
Helemaal eens
Dat je vrouw zegt: "In zo'n huis wil ik niet eens binnenstappen" vind ik behoorlijk decadent in deze tijd... Want die huizen waar je turn-key inkan zijn helemaal zo weg...
Eens
Dat het met ouderdomsclausule verkocht wordt is wel een "red flag".. Bijzonder eigenlijk.
Denk jij dat normaal gesprok hoef het niet met een ouderdomsclausule verkocht als het zo maar met de items dat jij heb genoemd ?
Dus misschien is er iets structureel kwestbaar hier ?

• noucmen
Koptelefoontje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Ik had een plat dak en vond het irritant dat je nergens ‘verborgen’ bergruimte hebt. Je mist een vliering en alle kerst spullen etc moeten dan maar in de garage staan.

Ik heb nu een lessenaars dak, dus een plat dak die oploopt. Op de verdieping gaat het plafond van 2.60 naar 4.20 (over ~10m). Mooie is dat ik nu in 1 kamer een zolder heb gemaakt die als berging in gebruik is, onzichtbaar en de kamer eronder is gewoon bruikbaar.
Jij kan veel kasten (vloer tot plafond) gebruiken in een plat dak huis, toch ?

PS: En bedoeld jij lessenaars dak als hier https://leebo.nl/wp-conte...staalframebouwsysteem.png ??? Ik begrijp nooit waarom zo'n dak bestaat

[Voor 13% gewijzigd door noucmen op 30-07-2021 12:33]

• noucmen
BazzH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Snap ik en bevestigt mijn beeld. 100% af qua uitstraling. Geen onvolkomenheden waar je doorheen moet kijken. Dat kost gewoon de hoofdprijs.
Ja, dat woning scoort ook hoog (8.5/10) in mijn excel, de nadelen (van: de buurt, te korte van speel tuin, de fabriek/kantoor gevoel) zijn klein.

• noucmen
FreakNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:34:

Het kan ook gewoon zo zijn dat het "voorzichtige" verkopers zijn en dat ze geen zin hebben een mail van de koper (een jaar na dato) dat het dak lekt... (ik geef maar een voorbeeld!).. En in de huidige markt kom je als koper overal mee weg...
Ik zie vakker goedkope woningen in Ypenburg (rond 300k, bouwjaar 2001) die verhuurd waren, nu te koop aangeboden met ouderdomsclausule.

Met die 2001 verhuurd huizen, denk ik vaak aan slijtage, oude douche cabine, oude keuken, een paar laminate of een paar hout trap stappen die niet vaste zitten. De huurders konder niet zo veel die woningen structureel kapot gemaakt.

• noucmen
Mag ik een vraagje:

- Welke website / tool geeft uit de maandlasten en restend hypotheek voor een bepaald hypotheek + rente + type hypotheek ? Dit is voor mij heel goed, maar is er iets beter ? https://www.berekenhet.nl...-maandlasten.html#calctop

- Wat is de wiskundige basis om de maandlaste te berekenen ? Het is meer ingewikkeld dan wat ik heb gedacht.

In https://www.berekenhet.nl...ek-netto-maandlasten.html
Bvb met hypotheek 600k voor 30k, rente 1.5% vaste voor 30 jaar, bruto inkomen 140k/jaar:
- Na 30 jaar ik moet 600 * 1.015^30 = 9378481 terug betalen als ik nooit afgelossen heb, dit is 9378481/360 = 2605 euro per maand
- Maar de bruto (annuiteit) maandlaste is volgens berekenhet maar 2071 euro, omdat na iedere maand los ik een stukje af en wordt mijn schuld kleiner. Hoe heeft berekenhet dit 2071 gedaan ?

[Voor 8% gewijzigd door noucmen op 30-07-2021 13:46]

• noucmen
michie1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Het staat allemaal goed uitgelegd op de wikipedia-pagina over Annuitaire hypotheken, inclusief afleiding.

Let er op dat je de lengte van de hypotheek in maanden neemt, icm. maandrente (dus jaarrente tot de macht (1/12)), want dat doen de banken volgens mij ook.
Bedankt, maar 1/12 is niet correct, om dat geld "groeit" ook per maand om de jaar rente te kunnen bereiken. Als Als 2% de jaar rente is,
- wordt de maande rente 100 * (1.02 ^ (1/12) - 1) = 0.16515813019 zijn
- als het simpleweg 1/12 van jaar rente, dan is het 2/12 = 0.1666666

Verschil is heel klein per maand, maar na 360 maanden kan het enorm zijn

• noucmen
laurens0619 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Nee hoor klopt wel
Je hebt genoeg geld maar je wilt het niet uitgeven/dubbeltje eerste rang zitten/niet teveel overbieden. Dat bedoel ik met Zuinig budget

Als het jou niet Zou boeien dat je 10% meer betaald dan nr2 dan is het een andere zaak :)
Dan ben ik eens,
Als ik minder zuinig was, dan heb ik al dit zoektocht afgemaakt.

• noucmen
Inviscid schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Dat is volgens mij precies wat michie1 zegt. (jaarrente tot de macht 1/12)
Ik heb weer gelezen, ok zie ik het.
Maar, hoewel dat de correcte manier is om het te berekenen moest ik de jaarrente door 12 delen om in mijn spreadsheet op dezelfde maandbedragen uit te komen als de bank.
Lijkt me ook op wat ze doen: https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/berekenen/maandlasten

Rekenvoorbeeld maandlast hypotheek berekening
Voorbeeld gegevens:
Gewenste hypotheek: €290.000
Gewenste rentevastperiode: 20 jaar
Laagste hypotheekrente: 2.18% (0.1817% per maand)
Looptijd hypotheek: 30 jaar (360 maanden)
Formule berekening:
Maandlasten berekening = (maandrente / (1-((1+maandrente)^ – aantal maanden))) x hypotheekbedrag
Uitkomst in dit voorbeeld is een maandlast van €1.098,19
(0,001817 / (1 – ((1+0.001817)^-360))) * 290.000

---> Nu begrijp ik dat de echt rente is per maand defineerd, en de jaarrente is alleen voor communicatie met klanten. Wikipedia: Annuity

[Voor 12% gewijzigd door noucmen op 31-07-2021 03:11]

• noucmen
Ik heb net een Excel gemaakt, met de rente 1.5% vaste gezet voor 30 jaar, dan de ROI dat iemand een huis koopt is

- 25% met gemiddelde stijging 1.5% per jaar (als 600k de hypotheek is, betaald jij 745k totaal en krijg jij 938k de woningwaarde na 30 jaar)
- 247% met gemiddelde stijging 5% per jaar (als 600k de hypotheek is, betaald jij 745k totaal en krijg jij 2.593k de woningwaarde na 30 jaar)
- 666% met gemiddelde stijging 7.8% per jaar (als 600k de hypotheek is, betaald jij 745k totaal en krijg jij 5.711k de woningwaarde na 30 jaar). En 7.8% per jaar is gemiddeld exclusief inflatie van de laaste 20 jaar in NL https://www.globalpropert...Netherlands/Price-History

In dit excel, gebruik ik
- geen HRA, en natuurlijk ook
- geen Box-3 belasting en
- ook geen gemeente belasting.
- ook geen onderhoudskosten

PS: Nog verder te ontwikkelen, maar ik weet dat volgende keer mag ik minder zuinig zijn in mijn biedingen.

[Voor 21% gewijzigd door noucmen op 30-07-2021 16:12]

• noucmen
laurens0619 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:55:
Super fijn man dat, speculatief, vermogen over 30 jaar
maw: Kijk naar je woongeluk en koop op basis daarvan je huis. niet vanuit winstgevende berekeningen
Als ik weet dat ik geld zeker kan verdienen, dan komt woongeluk na 1 second :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noucmen
Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Maar misschien dat de factor geluidsoverlast nog niet goed gewogen staat in de Excels, dan is het toch fijn dat ik ze daar even op attent heb gemaakt.
Klopt helemaal inderdaad, bedankt.
Gelukkig, is meestal gehulpen door de 41 zonnepanelen.

• noucmen
KRGT schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:48:
Die 150k had je van crypto.

Had je dat al laten uitbetalen? Zolang het niet liquide is heb je kans dat de bank eerst ff een witwas onderzoekje wilt doen.
Goed punt,
Ik ga proberen om uit te betalen

• noucmen
Koptelefoontje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Vergeet ook niet dat als je nog een hypotheek hebt dat je deze verhuist met dezelfde looptijd om hypotheekrenteaftrek te kunnen blijven ontvangen.

Dat betekent dat je bijvoorbeeld een leen deel hebt van 250.000,- over 15 jaar en 250.000,- over 30 jaar. Dat hakt natuurlijk ook flink in wat je per maand betaald.
Klopt

• noucmen
AGee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Is dat niet het verschil tussen nominale rente en de jaarlijkse kostenpercentage? Je hypotheekofferte bevat vaak beide; de nominale rente is het percentage wat je vaak terugziet op websites en is de rente die je jaarlijks in 12 maandelijkse termijnen betaald. Het jaarlijkse kostenpercentage is wat hoger.

Edit: Iets wat je financieel adviseur je prima uit kan leggen trouwens.
- Een maandelaste groeit per maand met de maandrente.
- Wat banken communiceren met klanten is de jaarrente = 12 * maandrente. Dit jaarrente wordt niet gebruikt in de formula.

• noucmen
Wartopia schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:47:
[...]

Staan je cryptos bekend bij de belastingdienst? Mits niet kan ik je bij deze som garantie geven dat zowel de bank als de belastingdienst hier achter gaan komen bij uitbetaling. Je ontwijkt namelijk vermogens belasting.
Ja, die crypto was nihil op 01-01-2021, en als ik die gebruiken op een woning te kopen, wordt die ook weer nihil op 01-01-2022

• noucmen
Peacefield78 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:45:
@noucmen Hoe gaat de saga verder, wat gaan jullie komende week doen in de zoektocht naar een huis? Leef natuurlijk helemaal mee!
Wij zijn in het afwachten.
Er zijn erg weinig nieuw woningen op de markt.

Klopt het dat tussen Aug 1- Aug 15 is de meeste intense vakantie seizoen in NL ?

Wij denken nu om tussen Aug 13 - Aug 23 op vakantie te gaan, maar ik ben bang dat er nieuw woningen komen tijdens dat period.

Tijdens vakantie period (Juli 15 - Aug 25) zijn er minder woningen, maar ook minder zoekers en het is better voor ik om te blijven zoeken denk ik ???. Bvb er zijn nu 5 woningen per week (in mijn segment) voor 50 zoekers, en vanaf September zou er 20 woningen voor 200 zoekers. Klinkt dezelfde ratio maar eigenlijk niet: tijdens zomer vakantie per woning heb ik 50 concurrenten maar naar vakantie zou het 200 concurrenten zijn want iedereen wilt "dit woning voor nu kopen als het kan".

Wat denken jullie ?

• noucmen
amboly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Het is algemeen bekend dat de beste koopjes in augustus en september beschikbaar komen. Als je in die tijd op vakantie gaat ben je een dief van je eigen portomonnee.
Serieus ?

Er is nu een woning met geen bod na 1 maand op Funda, slecht moment (zomer vakantie en iets anders) de eigenaar wou mij uitnodigen om te kopen. Veel min punten kwa ruimte en uitzicht, misschien geen bouwkundige probleem. Nu is het verwijderd van Funda en weer op Funda gezet in September.

Goed locatie voor mijn vrouw, het huis' score is 5/10 voor mij. Maar het is wel kans als een tijdelijk woning zonder overbieden.

Een koopje ?

• noucmen
Flextrip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Het zal wel een reden hebben dat het niet direct verkocht is. Meestal gewoon te duur in de markt gezet. Dus van een koopje zou ik niet als eerste uitgaan. Maar als je er een goed (genoeg) gevoel bij hebt, zou ik het zeker overwegen.

Trouwens, onze huidige woning was weer op Funda gekomen omdat de eerste 'kopers' de financiering niet rond kregen. Dus zoiets kan ook een rol spelen.
Ja, te duur, vakantie, aanwezig op de zelfde moment met een veel beter woning op 100m2 daarnast. De eigenaar heeft mij uitgenodigen om een bod uit brengen.

Huis score is 5/10 voor mij, 5.5/10 voor mijn vrouw, locatie 8.5/10 voor mijn vrouw, 5.5/10 voor mij.

• noucmen
fsfikke schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Nou even een hele gekke opmerking weer: waarom koop je niet dat veel betere huis dan? Omdat die niet goed scoort in je debiele Excel-lijstje?
Mijn bod was niet de winnaar

• noucmen
Flextrip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Het is al wel vaker gezegd. Als je vrouw het wil, ga er maar voor. Happy wife, happy life. Anders ben je altijd de schuldige van alles en nog wat, wat niet zo goed is. |:(
Ook niet erg mijn vrouw's droom huis. Mar ik denk misschien: een tijdelijke oplossing

• noucmen
KRGT schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:41:
Ik denk dat Maart 2022 een goede maand wordt om te kopen!
Ja, woning prijs wordt 80% van Aug 2021, is wel voorgespeld.

• noucmen
Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

Nihil? :P
Ben wel benieuwd naar welke coins je hebt (gehad) om van 'nihil' naar 150k te gaan in enkele maanden tijd.
Tussen 01-01-2021 en 01-06-2021 hebben wij veel coins gezien die 30x zijn gekomen.
Op 1-1-2021 moest je opgeven wat je tot 50k aan crypto in bezit hebt gehad. Je geeft aan nog niet uitbetaald te hebben.
De grens is 100k,
Ik heb net in mijn voorlopig aangifte 2021 gezien

• noucmen
Ik heb net met een Hypotheek adviseur van ABN Amro gesproken,

Wow, ABN lijkt me de meeste streng kwa aantale nodig documenten te opleveren,

Ik heb dit lijst gevolgd https://www.abnamro.nl/en.../advice-consultation.html, maar die zijn nog niet genoeg

1)- IB aanslag is minder complete dan IB aangifte, want met de aangifte kunnen ze zien (1) alle inkomsten bronnen , (2) de WOZ waarde van mijn huidige woning, (3) mijn eigen vermogen (spaar geld, belegging), (4) of mijn hypotheek lening was 100% gebruikt van mijn huidige woning, (5) alle schulden die niet in BKR staan (bvb leningen van ouders, broer)
Ik moet dus nog IB 2020 doen (ik heb het uitgesteld)

2) Pensioen overzicht van beide

3) Dag afshchrijft van alle bank rekeningen, met naam, adres, datum, saldo

4) Taxatie rapport van de huidige woning: dit heb ik niet gedaan want ik wou geen overbrukkings krediet

5) Overleden verzekering in mijn huidige hypotheek's polis

6) Aanvullende voorziening van de werkgever.

• noucmen
Niet allemaal,
Viisi vraagt alle die 6 documenten niet
Een gratis advies is altijd anders dan het betaalde gesprek.
Met een betaalde gesprek vragen ze niet zo streng kwa documenten van mij ?

• noucmen
Wartopia schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:57:
[...]
Wacht maar af, ik zeg al. Je komt niet ver op jou manier. Je cash in cryptos is geheel waardeloos op dit moment.
Waarom ?

• noucmen
fsfikke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Heb je bij hun al een hypotheekofferte aangevraagd dan?
Nog niet de offerte heb ik al genoeg gezien, van verschillende adviseurs

Wat ik nog niet heb is: de lijste van alle benodigde documenten, om de risico's van zonder voorbehoud financiering te beperken. Meer vraag ik naar verschillende adviseurs, meer heb ik een beeld om mijn risico's in te schatten en ook meer documenten bereid ik voor, zo dat binnen 6 week kan ik makkelijk en snel een hypotheek krijgen.

ABN Amro heeft mij de meeste complete lijst gevraagd, dit is heel goed. Ik wacht nog even tot dat ik de IB aangifte 2020 en de taxatie rapport van huidige woning zal krijgen. Dan ga ik full speed op de markt, zonder voorbehoud financiering

• noucmen
fsfikke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Lijkt me een beetje stellig. Crypto hebben is niet illegaal. De banken checken op witwassen, niet of hij z'n belastingaangifte correct heeft ingevuld.
Ja, en het is pas IB 2021 dat ik nog niet heb aangegeven, niet IB 2020.

• noucmen
[b]Wartopia in "Noucmen's saga om een huis te kopen"
Wacht maar af tot je de aanvraag moet doen, het klopt dat het begin anders is. Het einde is altijd hetzelfde.
Helder,
Goed dat ik nu al als een lijst heb, anders zal ik veel stresse hebben binnen de 6 weken of kan ik de hypotheek niet krijgen
Jij wilt met vermogen kopen, je moet dus ergens in het proces aantonen dat je dit op de bank hebt. Heb je dat niet gaat je hypotheek gewoon afgekeurd worden.
Ik ga crypto --> euro pas omzetten op de moment dat het nodig is (de bod die dit crypto wel nodig heeft, is geaccepteerd).

• noucmen
AGee schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Het is je al vrij vaak verteld, en je hebt ook aangegeven al meerdere keren met iemand gesproken te hebben, maar dit is nu opeens nieuw voor je? :? Dit zijn allemaal gegevens die elke adviseur nodig heeft, omdat ze allemaal onderdeel zijn van het financieel advies waar je ze voor inhuurt.
- IB was niet gevraagd door www.hypotheekshop.nl of Viisi, maar wel door IkBenFrits.
- Taxatie rapport is niet nodig als ik geen overbrugginskrediet wil afsluiten, maar eigenlijk weet ik nooit of ik op een bepaald moment moet gebruiken (bvb een woning is duurder dan mijn maximale lening)

Maar goed, ik had better kunnen doen, het is al 10 maanden sinds ik begonnen om te denken om te verhuizen, maar veel dingen zijn nog nieuw voor mij. Mijn slecht geestlijk gezondheid is zeker een van de redenen

- Met veel bodden, zelf wel met voorbehoud financiering, kon ik beter resultaten krijgen als ik een "semi guarantie" brief van een hypotheek adviseur heb als bijlage naar de bod
- De taxatie rapport (van de huidige woning) had ik beter eerder laten doen, het is vooral nodig en koste niet zo veel geld.

Dus, het klopt wel dat er is iets mist in mijn manier, geresulteerd door mijn
- Uitstelling
- Zuinigheid
- Te korte van beslissingneming vaardigheid.
- Relatie met mensen (makelaar, eigenaar, hypotheek adviseur).

• noucmen
Om 150K aan cryptos uit te keren heb jij ruim anderhalf jaar nodig zonder dat er ergens een alarmbel afgaat.
.
Het is maar 60k crypto.
Een alarmbel is maar een brief naar mij gestuurd, 10-100 dagen na de transactie, die geeft mij tijd om 14-28 dagen later te reageren. Geen invloed op de notaris

• noucmen
laurens0619 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:32:
[...]

Als jij de waarborgsom (10%) cash hebt dan hoeft de hypotheek niet binnen 6 weken rond te zijn. Als die maar rond is voor de overdracht bij de notaris (meestal 3-9 maanden €
Dus als uik 10% cash heb, dan de hypotheek moet rond te zijn pas op de passeer datum ?
Is heel goed om te weten,

• noucmen
[b]The Killer in "Noucmen's saga om een huis te kopen"
Als je het hebt over bijvoorbeeld witwassen en zorgplicht zijn dit geen zaken die je lichtzinnig op moet pakken als geldverstrekker. Sterker nog, ik heb om onder andere dat soort redenen al mijn crypto buiten het gehele proces gehouden.
Ja, buiten de gehele proces is beste,

• noucmen
Zonnepanelen vraagje (omdat ik misschien geen andere topic mag openen)

Beste allen, met mijn huidige woning zoek ik een plek voor zonnepanelen. Voor rond 4000 kwh/jaar is 15 panelen aanbevolen. De ligging en de ruimte rondom de woning is ideal voor zonnepanel.

Dit is mijn woning (schuindak, jammer he' ), ik heb gedacht om een vol dakkapen te plaatsen i.p.v. helf als het nu is, dus het plaatsen op de dak is nu een NO NO.

Op de garage plaats mijn buurman 10 panelen, door de boom daarnast kan ik ook max 10 plaatsen

Is het dom om op de vertical muur de extra panelen te plaatsen, of misschien op de schuur in de tuin ? Moet wel de gemeente en de buurman een toestemming krijgen ?

Bedankt

[Voor 69% gewijzigd door noucmen op 06-08-2021 08:36]

• noucmen
deleted

[Voor 99% gewijzigd door noucmen op 05-08-2021 09:16]

• noucmen
Xghost schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:59:
Waarom ben je van plan zonnepanelen te plaatsen als je toch zo snel mogelijk wilt verhuizen? Het is ook weer niet zo dat je de prijs van de zonnepanelen 1 op 1 terugverdient met de verkoopprijs van het huis.
Ik denk het wel.
Een huis van 600k wordt 610k als er 5k bij zonnepanelen geinvesteerd was :)
Ook een series van goed foto's die 1k kosten zou misschien 10k opleveren na een gekke competitie
En goed verfen van 2k levert ook 10k terug.
Dakkapel van 15k levert misschien ten minste 20k terug, maar in mijn geval niet omdat ik de oud dakkapel moet verwijderen.

Nu dat ik dit aan het schrijven ben, denk ik om misschien beter een minder goed ondergehouden te kopen i.p.v. gloed nieuw, of heel netjes ondergehouden woning te kopen. De competitie bij een klaar woning is te hoog --> te veel moet overgeboden worden.

[Voor 39% gewijzigd door noucmen op 05-08-2021 09:09]

• noucmen
Roadman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:16:
Die bedragen komen allemaal uit je dikke duim zeker (of je excel sheet)?
Ik heb subsidie voor zonnepanelen.

• noucmen
Roadman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

En ook voor schilderwerk en een nieuw dakkapel?
Schilderwerk is goedkoop en levert veel op.
Dakkapel in eind 2021 misschien niet een goede idee, maar als ik zonnepanelen op de dak zet, dit is niet goed als iemand later een vol dakkapel wil plaatsen.
Dus is de vraag: waar meer kan ik zonnepanelen plaatsen.

• noucmen
Señor Sjon schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:45:
[modbreak] In DED heb je prachtige topics over zonnepanelen. Dit soort brainfarts maakten de situatie in het reguliere kooptopic al onhoudbaar, laat dat dus. We zijn niet je persoonlijke klankbord voor alles wat je tijdens een verloren minuut verzint.

De volgende stap is een slotje en zal je je helemaal zelf moeten redden.[/]
Sorry, heb een aparte topic gemaakt voor zonnepannelen.

• noucmen
Beste allen,

Ik ben nog niet dood :-),

Misschien is dit alle benoemd, sorry als het zo is, ik ben benieuwd wat de stappen zijn voor het bieden zonder voorbehoud financiering ?
  • 1. Dag 1: Bieden zonder voorbehoud financiering
  • 2. Dag 3: bod is geaccepteerd
  • 3. Dag 3-13: (a) taxatie rapport gedaan (of een bezoek van een taxateur met een mondelijk inschatting), (b) bouwkundige rapport gedaan
  • 4. Dag 10: koopakte getekend
  • 5. Dag 13: drie dagen bedenktijd is voorbij
  • 6. Dag xxx: ......
  • ..........
  • x. Dag zzz: of ik de hypotheek rond krijg, of ik mijn 10% verlies

• noucmen
- Door een bekend aankoopmakelaar, van een heel bekend makelaardij, is een huis geadviseerd om niet meer dan X + 4.6% te bieden.
- Mijn excel zegt: X + 3.7% is de marktwaarde, omdat X de vraagprijs al te hoog is
- Ik heb zelf 6.4% overgeboden, zonder voorbehoud financiering. Het lukt niet.

Misschien iemand biedt toch X + 10%, "omdat 10% is nu normaal !!!" ???

Het is nog mijn vraag:
- of dit woning al te veel is gevraagd, en dan er is iemand die FOMO heeft.
- of mijn aankoopmakelaar is te "zuinig" in het inschatting ?

• noucmen
KRGT schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

:')

hij was al minmaal 1x ingeloot....
Maar niet rondom Delft

• noucmen
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:00:
Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar in Rijswijk wordt er enorm veel gebouwd, 1 van de woningen waar naar je linkte is 1 van die nieuwe woningen (Parelgraslaan). Heb je nieuwbouw al eens overwogen?
Er is geen nieuwbouw te kopen in Rijswijk buiten op dit moment

• noucmen
Richh schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Wij hebben >20 biedingen gedaan, waarvan een groot deel in de afgelopen maanden en allemaal ruim boven wat het eigenlijk 'waard' is.
Hoe lang ben jij in dit zoektocht ?
Het huis wat we uiteindelijk hebben bemachtigd hebben we op geboden met het idee 'niet geschoten is altijd mis, maar deze word vast weer dik overboden', slechts 4% overboden en we hadden zowaar het winnende bod.
Misschien de vraagprijs was al te hoog ?

• noucmen
noucmen schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:49:
- Door een bekend aankoopmakelaar, van een heel bekend makelaardij, is een huis geadviseerd om niet meer dan X + 4.6% te bieden.
- Mijn excel zegt: X + 3.7% is de marktwaarde, omdat X de vraagprijs al te hoog is
- Ik heb zelf 6.4% overgeboden, zonder voorbehoud financiering. Het lukt niet.

Misschien iemand biedt toch X + 10%, "omdat 10% is nu normaal !!!" ???

Het is nog mijn vraag:
- of dit woning al te veel is gevraagd, en dan er is iemand die FOMO heeft.
- of mijn aankoopmakelaar is te "zuinig" in het inschatting ?
OK, dit is hem https://www.funda.nl/koop...88867024-oeverwallaan-43/
De winnende bod is rond X + 10% denk ik.

De volgende woning is https://www.funda.nl/koop...42419300-oeverwallaan-29/, die is minder goed dan Nr 43
- 1 muur te korte om 3 slaapkamer op 1e verdieping te hebben
- water in de achter kant kijkt direct naar een lelijk woning
- schuin dak is niet erg, maar dit dak is minder goed voor zonne panelen (terwijl de dak van Nr 43 is veel beter voor zonne panelen)

• noucmen
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Ik zou het in de gaten blijven houden ;) Wij hebben 2 maanden geleden nog een nieuwbouwwoning gekocht in RijswijkBuiten.
Wat is de project naam ? Het was in April gestart met verkoop denk ik ? Er waren 25 personnen per woning, ik was niet ingeloot.

• noucmen
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Hoflanen.

35 woningen, 500+ inschrijvingen. Waarvan wij 1 van de gelukkige zijn.

Maar ze zijn nog niet klaar hoor, er gaat nog enorm veel gebouwd worden, aan de andere kant van het spoor.
Ja, Hoflanen,
Maar hoe heb jij de woning toch gekregen ? Ik was ook in de wachtlijst maar was niet gebeld.

• noucmen
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Hoflanen.

35 woningen, 500+ inschrijvingen. Waarvan wij 1 van de gelukkige zijn.

Maar ze zijn nog niet klaar hoor, er gaat nog enorm veel gebouwd worden, aan de andere kant van het spoor.
Weet jij toevalig de namen van die te komende projecten ?
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee