Toon posts:

Noucmen's saga om een huis te kopen

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 62.034 views

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreakNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
Dat je vrouw zegt: "In zo'n huis wil ik niet eens binnenstappen" vind ik behoorlijk decadent in deze tijd... Vroeger was een kluswoning al redelijk aantrekkelijk, maar dat is in de huidige markt alleen maar meer geworden. Want die huizen waar je turn-key inkan zijn helemaal zo weg...
Het is in mijn ogen een verschrikkelijk huis dat enkel aantrekkelijk wordt omdat een beter huis op dit moment heel schaar is. Maar de ligging is ruk, je zit naast een onderdoorgang, dat heeft vaak de neiging flink te echoën. Badkamer en keuken is gedateerd, trappen moeten aangepakt worden, elke ruimte in het huis moet aangepakt worden. Het is allemaal cosmetisch werk maar het is wel elke ruimte. Je ziet aan de voorgevel nog de klimplantresten zitten waar ze niet bij konden met de ladder. Een huis dat weinig aandacht heeft gehad.
En dan een rare schuine tuin, met amper ruimte, met direct daar achter parkeerplaatsen.

Ik zou er absoluut niet willen wonen, wat een bak ellende.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 964C2
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 14:54

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Als je 150K cash onder je matras hebt liggen, heb je heel snel last van die schuine wanden _O-

Twente : 9450W (16x315 Oost,14x315 op ZZO) GW 10KN-DT LG65E9

• Peacefield78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 13:54
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Het is in mijn ogen een verschrikkelijk huis dat enkel aantrekkelijk wordt omdat een beter huis op dit moment heel schaar is. Maar de ligging is ruk, je zit naast een onderdoorgang, dat heeft vaak de neiging flink te echoën. Badkamer en keuken is gedateerd, trappen moeten aangepakt worden, elke ruimte in het huis moet aangepakt worden. Het is allemaal cosmetisch werk maar het is wel elke ruimte. Je ziet aan de voorgevel nog de klimplantresten zitten waar ze niet bij konden met de ladder. Een huis dat weinig aandacht heeft gehad.
En dan een rare schuine tuin, met amper ruimte, met direct daar achter parkeerplaatsen.

Ik zou er absoluut niet willen wonen, wat een bak ellende.
Oh en die hoge muren van de huizen achter je.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-10 22:52
Het probleem met nu te weinig uit te geven en een net niks huis kopen is dat je er straks als de markt slechter is nauwelijks meer vanaf komt. En als ik @noucmen mag geloven is dat wel het plan. Als je in de huidige markt een huis koopt kan je er maar beter 100% zeker van zijn en anders maar gewoon huren.

• noucmen
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 20-10 21:42
Mag ik een vraagje:

- Welke website / tool geeft uit de maandlasten en restend hypotheek voor een bepaald hypotheek + rente + type hypotheek ? Dit is voor mij heel goed, maar is er iets beter ? https://www.berekenhet.nl...-maandlasten.html#calctop

- Wat is de wiskundige basis om de maandlaste te berekenen ? Het is meer ingewikkeld dan wat ik heb gedacht.

In https://www.berekenhet.nl...ek-netto-maandlasten.html
Bvb met hypotheek 600k voor 30k, rente 1.5% vaste voor 30 jaar, bruto inkomen 140k/jaar:
- Na 30 jaar ik moet 600 * 1.015^30 = 9378481 terug betalen als ik nooit afgelossen heb, dit is 9378481/360 = 2605 euro per maand
- Maar de bruto (annuiteit) maandlaste is volgens berekenhet maar 2071 euro, omdat na iedere maand los ik een stukje af en wordt mijn schuld kleiner. Hoe heeft berekenhet dit 2071 gedaan ?

[Voor 8% gewijzigd door noucmen op 30-07-2021 13:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:00
noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Alles klopt, behalf budget,

Maar nog een plus punt:
+ Mijn smaak is niet typisch dus de concurrentie is minder hoog dan gemiddeld.
Nee hoor klopt wel
Je hebt genoeg geld maar je wilt het niet uitgeven/dubbeltje eerste rang zitten/niet teveel overbieden. Dat bedoel ik met Zuinig budget

Als het jou niet Zou boeien dat je 10% meer betaald dan nr2 dan is het een andere zaak :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online
noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:44:
- Wat is de wiskundige basis om de maandlaste te berekenen ? Het is meer ingewikkeld dan wat ik heb gedacht.
Het staat allemaal goed uitgelegd op de wikipedia-pagina over Annuitaire hypotheken, inclusief afleiding.

Let er op dat je de lengte van de hypotheek in maanden neemt, icm. maandrente (dus jaarrente tot de macht (1/12)), want dat doen de banken volgens mij ook.

• noucmen
michie1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Het staat allemaal goed uitgelegd op de wikipedia-pagina over Annuitaire hypotheken, inclusief afleiding.

Let er op dat je de lengte van de hypotheek in maanden neemt, icm. maandrente (dus jaarrente tot de macht (1/12)), want dat doen de banken volgens mij ook.
Bedankt, maar 1/12 is niet correct, om dat geld "groeit" ook per maand om de jaar rente te kunnen bereiken. Als Als 2% de jaar rente is,
- wordt de maande rente 100 * (1.02 ^ (1/12) - 1) = 0.16515813019 zijn
- als het simpleweg 1/12 van jaar rente, dan is het 2/12 = 0.1666666

Verschil is heel klein per maand, maar na 360 maanden kan het enorm zijn

• noucmen
laurens0619 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Nee hoor klopt wel
Je hebt genoeg geld maar je wilt het niet uitgeven/dubbeltje eerste rang zitten/niet teveel overbieden. Dat bedoel ik met Zuinig budget

Als het jou niet Zou boeien dat je 10% meer betaald dan nr2 dan is het een andere zaak :)
Dan ben ik eens,
Als ik minder zuinig was, dan heb ik al dit zoektocht afgemaakt.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Bedankt, maar 1/12 is niet correct, om dat geld "groeit" ook per maand om de jaar rente te kunnen bereiken. Als Als 2% de jaar rente is,

De rente wordt gewoon door twaalf gedeeld. Had je al eens met een hypotheekadviseur gepraat?

[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 30-07-2021 14:28]

DUT Racing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14:19
noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Dat is volgens mij precies wat michie1 zegt. (jaarrente tot de macht 1/12)

Maar, hoewel dat de correcte manier is om het te berekenen moest ik de jaarrente door 12 delen om in mijn spreadsheet op dezelfde maandbedragen uit te komen als de bank.

• noucmen
Inviscid schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Dat is volgens mij precies wat michie1 zegt. (jaarrente tot de macht 1/12)
Ik heb weer gelezen, ok zie ik het.
Maar, hoewel dat de correcte manier is om het te berekenen moest ik de jaarrente door 12 delen om in mijn spreadsheet op dezelfde maandbedragen uit te komen als de bank.
Lijkt me ook op wat ze doen: https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/berekenen/maandlasten

Rekenvoorbeeld maandlast hypotheek berekening
Voorbeeld gegevens:
Gewenste hypotheek: €290.000
Gewenste rentevastperiode: 20 jaar
Laagste hypotheekrente: 2.18% (0.1817% per maand)
Looptijd hypotheek: 30 jaar (360 maanden)
Formule berekening:
Maandlasten berekening = (maandrente / (1-((1+maandrente)^ – aantal maanden))) x hypotheekbedrag
Uitkomst in dit voorbeeld is een maandlast van €1.098,19
(0,001817 / (1 – ((1+0.001817)^-360))) * 290.000

---> Nu begrijp ik dat de echt rente is per maand defineerd, en de jaarrente is alleen voor communicatie met klanten. Wikipedia: Annuity

[Voor 12% gewijzigd door noucmen op 31-07-2021 03:11]

• Koptelefoontje
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 09:47
noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb weer gelezen, ok zie ik het.

[...]

Lijkt me ook op wat ze doen: https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/berekenen/maandlasten

Rekenvoorbeeld maandlast hypotheek berekening
Voorbeeld gegevens:
Gewenste hypotheek: €290.000
Gewenste rentevastperiode: 20 jaar
Laagste hypotheekrente: 2.18% (0.1817% per maand)
Looptijd hypotheek: 30 jaar (360 maanden)
Formule berekening:
Maandlasten berekening = (maandrente / (1-((1+maandrente)^ – aantal maanden))) x hypotheekbedrag
Uitkomst in dit voorbeeld is een maandlast van €1.098,19
(0,001817 / (1 – ((1+0.001817)^-360))) * 290.000
Vergeet ook niet dat als je nog een hypotheek hebt dat je deze verhuist met dezelfde looptijd om hypotheekrenteaftrek te kunnen blijven ontvangen.

Dat betekent dat je bijvoorbeeld een leen deel hebt van 250.000,- over 15 jaar en 250.000,- over 30 jaar. Dat hakt natuurlijk ook flink in wat je per maand betaald.

• noucmen
Ik heb net een Excel gemaakt, met de rente 1.5% vaste gezet voor 30 jaar, dan de ROI dat iemand een huis koopt is

- 25% met gemiddelde stijging 1.5% per jaar (als 600k de hypotheek is, betaald jij 745k totaal en krijg jij 938k de woningwaarde na 30 jaar)
- 247% met gemiddelde stijging 5% per jaar (als 600k de hypotheek is, betaald jij 745k totaal en krijg jij 2.593k de woningwaarde na 30 jaar)
- 666% met gemiddelde stijging 7.8% per jaar (als 600k de hypotheek is, betaald jij 745k totaal en krijg jij 5.711k de woningwaarde na 30 jaar). En 7.8% per jaar is gemiddeld exclusief inflatie van de laaste 20 jaar in NL https://www.globalpropert...Netherlands/Price-History

In dit excel, gebruik ik
- geen HRA, en natuurlijk ook
- geen Box-3 belasting en
- ook geen gemeente belasting.
- ook geen onderhoudskosten

PS: Nog verder te ontwikkelen, maar ik weet dat volgende keer mag ik minder zuinig zijn in mijn biedingen.

[Voor 21% gewijzigd door noucmen op 30-07-2021 16:12]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• laurens0619
Super fijn man dat, speculatief, vermogen over 30 jaar

maw: Kijk naar je woongeluk en koop op basis daarvan je huis. niet vanuit winstgevende berekeningen

[Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 30-07-2021 14:55]

• noucmen
laurens0619 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:55:
Super fijn man dat, speculatief, vermogen over 30 jaar
maw: Kijk naar je woongeluk en koop op basis daarvan je huis. niet vanuit winstgevende berekeningen
Als ik weet dat ik geld zeker kan verdienen, dan komt woongeluk na 1 second :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 13:51
noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:02:
[...]

Dan gewoon voor een nieuwbouwproject gaan.
Met de stijgende prijzen heb je sowieso winst.

En anders verkoop je hem weer door...

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:32:

---> Maar dit formula klopt ook niet, ik zal nog beetje tijd besteden over dit.
Is dat niet het verschil tussen nominale rente en de jaarlijkse kostenpercentage? Je hypotheekofferte bevat vaak beide; de nominale rente is het percentage wat je vaak terugziet op websites en is de rente die je jaarlijks in 12 maandelijkse termijnen betaald. Het jaarlijkse kostenpercentage is wat hoger.

Edit: Iets wat je financieel adviseur je prima uit kan leggen trouwens.

[Voor 7% gewijzigd door AGee op 30-07-2021 15:42]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:48

BazzH

Kei-goed...

(jarig!)
Jeroenneman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:39:
[...]

100% af qua uitstraling?
Ik zie golfplaten aan de voor/achterkant, en het dak lijkt alsof iemand een oude loods heeft omgekat tot woningen.
De binnenkant....

Think smart........ Act stupid........

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik zou knettergek worden als het regent of hagelt. Vroeger had ik een overkapping met golfplaten in de tuin, kan het niemand aanraden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:48

BazzH

Kei-goed...

(jarig!)
Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Ik zou knettergek worden als het regent of hagelt. Vroeger had ik een overkapping met golfplaten in de tuin, kan het niemand aanraden.
Maar jij bent dus niet de vrouw van noucmen. Ik ook niet. Ik ga haar keuzes en gedachten niet ter discussie stellen. Ze zullen er samen uit moeten komen. Als de gekozen huizen van noucmens vrouw in zijn Excelletje niet hoger komen dan 8,5 punten van de 10, dan zullen ze misschien op zoek moeten naar een huis wat in Excel rond de 9 scoort en in het hoofd van noucmens vrouw ook in die richting. En dan hopen dat je dat kunt betalen. :)

Is maar een gevoel hoor, maar noucmen is op zoek naar een tijdelijk huis waar hij over ongeveer 2 jaar weer goed geld voor kan krijgen als ze het perfecte huis tegenkomen (9,5+ in Excel en ook voor zijn vrouw bijna een 10). Ik denk dat zijn vrouw zelfs daar al iets anders over denkt.

Je zult beiden moeten toegeven en dat botst weleens. Ik moet ook dingen toegeven: ik moet dingen uitbesteden die ik eigenlijk zelf wel had willen doen. Mijn vrouw moet ook toegeven: ik doe dingen zelf, dus het duurt langer dan ze zou willen voor alles af is.

Think smart........ Act stupid........

• Wolly
  • Niet online
BazzH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Maar jij bent dus niet de vrouw van noucmen. Ik ook niet. Ik ga haar keuzes en gedachten niet ter discussie stellen. Ze zullen er samen uit moeten komen. Als de gekozen huizen van noucmens vrouw in zijn Excelletje niet hoger komen dan 8,5 punten van de 10, dan zullen ze misschien op zoek moeten naar een huis wat in Excel rond de 9 scoort en in het hoofd van noucmens vrouw ook in die richting. En dan hopen dat je dat kunt betalen. :)

Is maar een gevoel hoor, maar noucmen is op zoek naar een tijdelijk huis waar hij over ongeveer 2 jaar weer goed geld voor kan krijgen als ze het perfecte huis tegenkomen (9,5+ in Excel en ook voor zijn vrouw bijna een 10). Ik denk dat zijn vrouw zelfs daar al iets anders over denkt.

Je zult beiden moeten toegeven en dat botst weleens. Ik moet ook dingen toegeven: ik moet dingen uitbesteden die ik eigenlijk zelf wel had willen doen. Mijn vrouw moet ook toegeven: ik doe dingen zelf, dus het duurt langer dan ze zou willen voor alles af is.
_O-

Maar misschien dat de factor geluidsoverlast nog niet goed gewogen staat in de Excels, dan is het toch fijn dat ik ze daar even op attent heb gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Die 150k had je van crypto.

Had je dat al laten uitbetalen? Zolang het niet liquide is heb je kans dat de bank eerst ff een witwas onderzoekje wilt doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• michie1
  • Nu online
Tsurany schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:51:
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik vind het binnen allemaal niet eens zo erg (het nieuwe is er vanaf, maar dat betekent niet dat je het meteen moet vervangen), maar de ligging en de tuin, daar kun je zelfs met een ton aan renovatiebudget niets aan veranderen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10:58
noucmen schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:02:
Ga jij even nooit woongeluk vinden. Als geld echt zo belangrijk is, eerst van je vrouw en kinderen scheidden, klein flatje huren en alles investeren! Kun je mooi op je 70ste rijk en ongelukkig zijn!

Een huis kopen doe grotendeels vanuit emotie, omdat je er wil wonen. Een huis kopen als investering doe je om deze weer te verhuren. Jij rekent je rijk met een steeds harder stijgende inflatie. Totdat het moment komt (en die gaat ooit komen) de boel niet meer te fixen valt en alles in elkaar stort. Dan zit je vast in je huis waar je al 10 jaar ongelukkig in woont maar ja, zo lekker rendement toen welke dan weinig meer waard is of onverkoopbaar. Zit je nog eens 20 of meer jaar nog ongelukkiger in je huis, omdat het rendement weg is, en het niet het leukste huis waar jezelf het liefst wilde wonen.

Echt, dat je vrouw hier allemaal mee akkoord gaat snap ik niks, helemaal omdat zij de kostwinner is volgens jouw verhalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noucmen
Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Maar misschien dat de factor geluidsoverlast nog niet goed gewogen staat in de Excels, dan is het toch fijn dat ik ze daar even op attent heb gemaakt.
Klopt helemaal inderdaad, bedankt.
Gelukkig, is meestal gehulpen door de 41 zonnepanelen.

• noucmen
KRGT schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:48:
Die 150k had je van crypto.

Had je dat al laten uitbetalen? Zolang het niet liquide is heb je kans dat de bank eerst ff een witwas onderzoekje wilt doen.
Goed punt,
Ik ga proberen om uit te betalen

• noucmen
Koptelefoontje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Vergeet ook niet dat als je nog een hypotheek hebt dat je deze verhuist met dezelfde looptijd om hypotheekrenteaftrek te kunnen blijven ontvangen.

Dat betekent dat je bijvoorbeeld een leen deel hebt van 250.000,- over 15 jaar en 250.000,- over 30 jaar. Dat hakt natuurlijk ook flink in wat je per maand betaald.
Klopt

• noucmen
AGee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Is dat niet het verschil tussen nominale rente en de jaarlijkse kostenpercentage? Je hypotheekofferte bevat vaak beide; de nominale rente is het percentage wat je vaak terugziet op websites en is de rente die je jaarlijks in 12 maandelijkse termijnen betaald. Het jaarlijkse kostenpercentage is wat hoger.

Edit: Iets wat je financieel adviseur je prima uit kan leggen trouwens.
- Een maandelaste groeit per maand met de maandrente.
- Wat banken communiceren met klanten is de jaarrente = 12 * maandrente. Dit jaarrente wordt niet gebruikt in de formula.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• michie1
  • Nu online
CrazyOne schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:28:
Een huis kopen doe grotendeels vanuit emotie, omdat je er wil wonen.
Nee dat is een goed idee als het om de meest kostbare beslissing van je leven gaat. Ook al wil je "gewoon wonen", je ontkomt er niet aan dat een huis zich als een investering gedraagt, en het rendement van die investering bepaalt of je je oude dag in armoede moet doorbrengen.

Overigens ben ik het met je eens: Jezelf rijk rekenen is dom, daar is de toekomst gewoon te onzeker voor. Als je rekent vanaf de jaren '90 stijgt de huizenmarkt in Nederland maar met iets van 5% per jaar - met flinke pieken en dalen. Als je verder terugkijkt is het percentage nog lager. En er kan in dertig jaar vanalles gebeuren. Een echtscheiding (reken dat maar eens door), falende gezondheid, en erger.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14:40
noucmen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 01:53:
[...]

Goed punt,
Ik ga proberen om uit te betalen
Staan je cryptos bekend bij de belastingdienst? Mits niet kan ik je bij deze som garantie geven dat zowel de bank als de belastingdienst hier achter gaan komen bij uitbetaling. Je ontwijkt namelijk vermogens belasting.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

michie1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:31:
[...]

Nee dat is een goed idee als het om de meest kostbare beslissing van je leven gaat. Ook al wil je "gewoon wonen", je ontkomt er niet aan dat een huis zich als een investering gedraagt, en het rendement van die investering bepaalt of je je oude dag in armoede moet doorbrengen.

Overigens ben ik het met je eens: Jezelf rijk rekenen is dom, daar is de toekomst gewoon te onzeker voor. Als je rekent vanaf de jaren '90 stijgt de huizenmarkt in Nederland maar met iets van 5% per jaar - met flinke pieken en dalen. Als je verder terugkijkt is het percentage nog lager. En er kan in dertig jaar vanalles gebeuren. Een echtscheiding (reken dat maar eens door), falende gezondheid, en erger.
Dus omdat het een grote aankoop is moet je emotie uitschakelen en het puur als zakelijke investering zien waarbij je met geen mogelijkheid het rendement kan voorspellen. Dus beter nooit een huis kopen dan maar? Dat is precies wat Noucmen doet :p

DUT Racing

• CrazyOne
Ik zeg toch ook grotendeels. Je ontkomt er niet aan dat je huis zich als investering gedraagt, echter kun je er weinig mee doen. Ja verkopen, maar dan moet je ook weer ergens anders wonen.

Als ie een beetje goede hypotheekadviseur vindt zal deze ook de toekomstplannen en scenarios bespreken. Maar uiteindelijk koop je een huis omdat je ergens (leuk) wilt wonen. Ik ben nog niemand tegen gekomen die een huis kocht (en in ging wonen) welke hij/zij liever niet wilde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peacefield78
Juist omdat toch onzeker is hoe je investering zich zal gedragen (en mede afhankelijk is van persoonlijke omstandigheden die maken dat je op een ongunstig moment moet verkopen) is denk ik een heel belangrijke overweging: kan ik hier gelukkig wonen, ook als de investering niet rendeert? Een huis kopen als speculatieobject moet je alleen doen wanneer het gaat om een tweede huis denk ik.

• noucmen
Wartopia schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:47:
[...]

Staan je cryptos bekend bij de belastingdienst? Mits niet kan ik je bij deze som garantie geven dat zowel de bank als de belastingdienst hier achter gaan komen bij uitbetaling. Je ontwijkt namelijk vermogens belasting.
Ja, die crypto was nihil op 01-01-2021, en als ik die gebruiken op een woning te kopen, wordt die ook weer nihil op 01-01-2022

• Wartopia
noucmen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Ja, die crypto was nihil op 01-01-2021, en als ik die gebruiken op een woning te kopen, wordt die ook weer nihil op 01-01-2022
Je betaald pas bij de notaris, tenzij je overdracht nog dit jaar is, gaat dit plan niet op. Ook van de bank moet jou crypto vermogen op de je rekening moeten staan in €. Anders telt het simpelweg niet mee.

• praliwi
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11:48
Wartopia schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Je betaald pas bij de notaris, tenzij je overdracht nog dit jaar is, gaat dit plan niet op. Ook van de bank moet jou crypto vermogen op de je rekening moeten staan in €. Anders telt het simpelweg niet mee.
Hoe bedoel je dat laatste. Als jij 200k in crypto op zeg Coinbase hebt staan, telt dat gewoon mee hoor? Dat moet je omdat het boven de grens zit, gewoon opgeven? Of snap ik je verkeerd?

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:39
Ha, dat telt idd gewoon mee en had @noucmen op 1-1 inderdaad als vermogen in box 3 aan moeten geven, dat het niet cash op zijn rekening staat maakt dat niet anders. Hier kan de bank (of notaris) nog wel eens wat vragen over stellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• praliwi
Gijsje22 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:00:
Ha, dat telt idd gewoon mee en had @noucmen op 1-1 inderdaad als vermogen in box 3 aan moeten geven, dat het niet cash op zijn rekening staat maakt dat niet anders. Hier kan de bank (of notaris) nog wel eens wat vragen over stellen.
Nee als het op 1-1-2021 onder de welbekende grens viel heeft hij het niet op hoeven geven. Als het daarna flink gestegen is, en hij het casht en voor 1-1-2022 weer uitgeeft, hoeft hij helemaal niks op te geven.

Als hij het niet uitgeeft en het op 1-1-2022 boven de grens komt (of het nou nog in crypto zit of als geld op de bank staat), dan moet hij het wel op geven.

• Wolly
  • Niet online
praliwi schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:02:
[...]

Nee als het op 1-1-2021 onder de welbekende grens viel heeft hij het niet op hoeven geven. Als het daarna flink gestegen is, en hij het casht en voor 1-1-2022 weer uitgeeft, hoeft hij helemaal niks op te geven.

Als hij het niet uitgeeft en het op 1-1-2022 boven de grens komt (of het nou nog in crypto zit of als geld op de bank staat), dan moet hij het wel op geven.
Als hij expat is en gebruik maakt van de belastingvoordelen voor expats denk ik dat het niet eens altijd nodig is om het op te geven.
Als u in Nederland komt wonen en u komt in aanmerking voor de 30%-regeling voor ingekomen werknemers, dan kunt u kiezen voor partiële buitenlandse belastingplicht. Bij partiële buitenlandse belastingplicht wordt u voor een deel van de inkomstenbelasting beschouwd als een buitenlands belastingplichtige.

Gevolgen voor de inkomstenbelasting
Als u kiest voor partiële buitenlandse belastingplicht, dan worden voor de inkomstenbelasting uw belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en uw belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3) bepaald volgens de regels die gelden voor een buitenlands belastingplichtige. In de praktijk betekent dit dat er voor die boxen een lager bedrag is waarover belasting wordt geheven. U betaalt daardoor minder belasting.
https://www.belastingdien...enlandse_belastingplicht/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wartopia
Gijsje22 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:00:
Nope. Bank wil een wettig betaalmiddel.

Zijn 150K zijn een groot deel van zijn inleg, die kunnen binnen 1 dag met zeg 30% afnemen. Geloof je echt dat een bank dat risico neemt haha.

Mijn bank deed al lastig om 30K€ aandelen in Unilever. Die moest ik inlossen om mijn hypotheek rond te krijgen. Het was heel simpel, geen cash op de bank = geen hypotheek.

• praliwi
Wartopia schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Nope. Bank wil een wettig betaalmiddel.

Zijn 150K zijn een groot deel van zijn inleg, die kunnen binnen 1 dag met zeg 30% afnemen. Geloof je echt dat een bank dat risico neemt haha.

Mijn bank deed al lastig om 30K€ aandelen in Unilever. Die moest ik inlossen om mijn hypotheek rond te krijgen. Het was heel simpel, geen cash op de bank = geen hypotheek.
Hij bedoelt waarschijnlijk dan ook vragen in de zin van hoe kom je aan dat geld (wanneer uitgecasht), als je op 1-1-2021 niks hebt opgegeven.

• Wartopia
praliwi schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:30:
[...]

Hij bedoelt waarschijnlijk dan ook vragen in de zin van hoe kom je aan dat geld (wanneer uitgecasht), als je op 1-1-2021 niks hebt opgegeven.
Dat zou kunnen, in mij geval was mijn hypotheek 70% van de aankoopwaarde. Dus ik gok dat dit hetzelfde is in zijn situatie.

De bank accepteerde alleen € valuta op mijn rekening. Niets anders om de laatste 30% te vullen.

Zijn idee om die 150K te gebruiken, kan dus alleen als deze in € op zijn rekening staat. Anders krijg je niet eens de hypotheek voor het huis, op het moment bij de notaris moet hij deze dus ook op de derden rekening gestort hebben.

Sinds ik betwijfel dat hij dit jaar nog een overdracht gaat hebben zal hij dus die 150K links of rechts om moeten aangeven :p

Zijn zuinigheid en twijfels gaan hem dus geld kosten. Links of rechtsom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• praliwi
Wartopia schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Dat zou kunnen, in mij geval was mijn hypotheek 70% van de aankoopwaarde. Dus ik gok dat dit hetzelfde is in zijn situatie.

De bank accepteerde alleen € valuta op mijn rekening. Niets anders om de laatste 30% te vullen.

Zijn idee om die 150K te gebruiken, kan dus alleen als deze in € op zijn rekening staat. Anders krijg je niet eens de hypotheek voor het huis, op het moment bij de notaris moet hij deze dus ook op de derden rekening gestort hebben.

Sinds ik betwijfel dat hij dit jaar nog een overdracht gaat hebben zal hij dus die 150K links of rechts om moeten aangeven :p

Zijn zuinigheid en twijfels gaan hem dus geld kosten. Links of rechtsom.
Yes, dan denken we hetzelfde 😜 Al valt het natuurlijk enorm mee wat je er uiteindelijk voor moet betalen qua belasting.

[Voor 5% gewijzigd door praliwi op 31-07-2021 14:48]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• michie1
  • Nu online
Peacefield78 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:55:
Juist omdat toch onzeker is hoe je investering zich zal gedragen (en mede afhankelijk is van persoonlijke omstandigheden die maken dat je op een ongunstig moment moet verkopen) is denk ik een heel belangrijke overweging: kan ik hier gelukkig wonen, ook als de investering niet rendeert? Een huis kopen als speculatieobject moet je alleen doen wanneer het gaat om een tweede huis denk ik.
Of het alternatief: de markt is duidelijk overspannen: minimaliseer je exposure, en ga voor iets wat rationeel aan je eisen voldoet. Accepteer dat je in de huidige markt niet je droomhuis kunt kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

En de vraag wordt hoe je aan zoveel crypto bent gekomen in zo’n korte periode.

Dat vinden banken met de nieuwe wetgeving erg belangrijk, een paper trail.

• Wartopia
KRGT schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:49:
En de vraag wordt hoe je aan zoveel crypto bent gekomen in zo’n korte periode.

Dat vinden banken met de nieuwe wetgeving erg belangrijk, een paper trail.
Gast, ik moest tekenen dat ik geen zaken met Cuba doe.

Ik werd 10 minuten lang verhoord, zelf of ik meer dan 100.000€ wilde storten en of ik politieke ambities had.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wolly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Als hij expat is en gebruik maakt van de belastingvoordelen voor expats denk ik dat het niet eens altijd nodig is om het op te geven.

[...]

https://www.belastingdien...enlandse_belastingplicht/
Waarom denkt iedereen altijd dat iedereen met een migratieachtergrond een expat is 8)7 Hij en z'n vrouw hebben de Nederlandse nationaliteit zegt ie, dat zet sowieso een streep door bijna alle belastingvoordelen voor 'expats'.

Notarissen gaan trouwens heel verschillend om met cash (giraal) Afgelopen week de eerste betaling (levering grond) voor een nieuwbouwproject verricht (meerdere tonnen). Gewoon overgemaakt, de notaris vroeg waar het vandaan kwam, verteld dat het spaargeld was en daarmee was het prima. Niet eens zo een formuliertje in hoeven vullen. Vorig jaar toen we ons huis kochten wilde die notaris wel zo een herkomst financiële middelen formuliertje hebben en belastingaangiftes etc.

[Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2021 16:54]

DUT Racing

• Peacefield78
@noucmen Hoe gaat de saga verder, wat gaan jullie komende week doen in de zoektocht naar een huis? Leef natuurlijk helemaal mee!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
[...]

:? Welke crypto heb je dan dat het op 01-01-2021 nihil (qua waarde) was, en nu 150k? (en als hij zo volatiel is: als de donder laten uitbetalen natuurlijk, voor dat het weer allemaal weg is en je het niet voor je huis kan gebruiken)

Was het wel nihil op 1 januari, of waren jouw crypto toch wel aanzienlijk wat waard op 1 januari? In dat laatste geval moet je het gewoon als vermogen bij de belastingdienst opgeven.

https://www.belastingdien...n/wat_zijn_uw_bezittingen
Hebt u in het jaar van aangifte bezittingen in Nederland en/of daarbuiten? Dan moet u de waarde daarvan aangeven als bezittingen in box 3: sparen en beleggen.

Wat geeft u aan in box 3?
De volgende bezittingen geeft u aan in box 3:
[...]
uw overige bezittingen, zoals uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE) en cryptovaluta
https://www.belastingdien...ingen/overige_bezittingen
Bij overige bezittingen horen onder andere:
[...]
cryptovaluta, zoals bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
U kunt deze virtuele betaalmiddelen alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte. Aangezien er verschillende koersen zijn, geldt de koers van het gebruikte omwisselplatform.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• noucmen
Peacefield78 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:45:
@noucmen Hoe gaat de saga verder, wat gaan jullie komende week doen in de zoektocht naar een huis? Leef natuurlijk helemaal mee!
Wij zijn in het afwachten.
Er zijn erg weinig nieuw woningen op de markt.

Klopt het dat tussen Aug 1- Aug 15 is de meeste intense vakantie seizoen in NL ?

Wij denken nu om tussen Aug 13 - Aug 23 op vakantie te gaan, maar ik ben bang dat er nieuw woningen komen tijdens dat period.

Tijdens vakantie period (Juli 15 - Aug 25) zijn er minder woningen, maar ook minder zoekers en het is better voor ik om te blijven zoeken denk ik ???. Bvb er zijn nu 5 woningen per week (in mijn segment) voor 50 zoekers, en vanaf September zou er 20 woningen voor 200 zoekers. Klinkt dezelfde ratio maar eigenlijk niet: tijdens zomer vakantie per woning heb ik 50 concurrenten maar naar vakantie zou het 200 concurrenten zijn want iedereen wilt "dit woning voor nu kopen als het kan".

Wat denken jullie ?

• CrazyOne
Om je huizen zoektocht niet je leven te laten bepalen...

• tilburgs82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:02
laurens0619 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:28:
denk al vaak genoeg gezegd maar geen enkele hypotheekversterkker gaat je zeggen wat je wilt horen
Ik heb het ook wel eens gevraagd (was zelfs nog pre corona) of ik zonder voorbehoud kon bieden.
- Hypotheek waarde 1/3 van wat ik maximaal kon lenen
- Geen andere woning/complexiteit maar huur
- 2 vaste contracten met goede inkomens
- Veel spaargeld
- Aankoopbedrag laag genoeg om de evt boete van 10% te kunnen dragen.
En toch zeggen ze allemaal: ik zou het met financieel voorbehoud doen.
Ze coveren hun eigen ass en dat snap ik ook

Je moet het risico zelf accepteren. het is jouw risico
Vorig jaar huis gekocht zonder voorbehoud van financiering.
Bijna dezelfde situatie als hier, alleen dan 50% hypotheek van maximaal te lenen.
Onze adviseur zei toen dat hij geen enkele rede ziet dat wij de financiering niet rond zouden krijgen, maar dat het altijd geweigerd kan worden. Kans is wel zeer klein.
Maw, zeer waarschijnlijk krijg je de financiering rond, maar bedenk wel dat het fout kan gaan.

Succes met bieden. Soms moet je een (klein) risico nemen.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• amboly
noucmen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Wij zijn in het afwachten.
Er zijn erg weinig nieuw woningen op de markt.

Klopt het dat tussen Aug 1- Aug 15 is de meeste intense vakantie seizoen in NL ?

Wij denken nu om tussen Aug 13 - Aug 23 op vakantie te gaan, maar ik ben bang dat er nieuw woningen komen tijdens dat period.

Tijdens vakantie period (Juli 15 - Aug 25) zijn er minder woningen, maar ook minder zoekers en het is better voor ik om te blijven zoeken denk ik ???. Bvb er zijn nu 5 woningen per week (in mijn segment) voor 50 zoekers, en vanaf September zou er 20 woningen voor 200 zoekers. Klinkt dezelfde ratio maar eigenlijk niet: tijdens zomer vakantie per woning heb ik 50 concurrenten maar naar vakantie zou het 200 concurrenten zijn want iedereen wilt "dit woning voor nu kopen als het kan".

Wat denken jullie ?
Het is algemeen bekend dat de beste koopjes in augustus en september beschikbaar komen. Als je in die tijd op vakantie gaat ben je een dief van je eigen portomonnee.

• noucmen
amboly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Het is algemeen bekend dat de beste koopjes in augustus en september beschikbaar komen. Als je in die tijd op vakantie gaat ben je een dief van je eigen portomonnee.
Serieus ?

Er is nu een woning met geen bod na 1 maand op Funda, slecht moment (zomer vakantie en iets anders) de eigenaar wou mij uitnodigen om te kopen. Veel min punten kwa ruimte en uitzicht, misschien geen bouwkundige probleem. Nu is het verwijderd van Funda en weer op Funda gezet in September.

Goed locatie voor mijn vrouw, het huis' score is 5/10 voor mij. Maar het is wel kans als een tijdelijk woning zonder overbieden.

Een koopje ?

• Flextrip
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 13:52
noucmen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Serieus ?

Er is nu een woning met geen bod na 1 maand op Funda, slecht moment (zomer vakantie en iets anders) de eigenaar wou mij uitnodigen om te kopen. Veel min punten kwa ruimte en uitzicht, misschien geen bouwkundige probleem. Nu is het verwijderd van Funda en weer op Funda gezet in September.

Goed locatie voor mijn vrouw, het huis' score is 5/10 voor mij. Maar het is wel kans als een tijdelijk woning zonder overbieden.

Een koopje ?
Het zal wel een reden hebben dat het niet direct verkocht is. Meestal gewoon te duur in de markt gezet. Dus van een koopje zou ik niet als eerste uitgaan. Maar als je er een goed (genoeg) gevoel bij hebt, zou ik het zeker overwegen.

Trouwens, onze huidige woning was weer op Funda gekomen omdat de eerste 'kopers' de financiering niet rond kregen. Dus zoiets kan ook een rol spelen.

• noucmen
Flextrip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Het zal wel een reden hebben dat het niet direct verkocht is. Meestal gewoon te duur in de markt gezet. Dus van een koopje zou ik niet als eerste uitgaan. Maar als je er een goed (genoeg) gevoel bij hebt, zou ik het zeker overwegen.

Trouwens, onze huidige woning was weer op Funda gekomen omdat de eerste 'kopers' de financiering niet rond kregen. Dus zoiets kan ook een rol spelen.
Ja, te duur, vakantie, aanwezig op de zelfde moment met een veel beter woning op 100m2 daarnast. De eigenaar heeft mij uitgenodigen om een bod uit brengen.

Huis score is 5/10 voor mij, 5.5/10 voor mijn vrouw, locatie 8.5/10 voor mijn vrouw, 5.5/10 voor mij.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Ja, te duur, vakantie, aanwezig op de zelfde moment met een veel beter woning op 100m2 daarnast. De eigenaar heeft mij uitgenodigen om een bod uit brengen.

Huis score is 5/10 voor mij, 5.5/10 voor mijn vrouw, locatie 8.5/10 voor mijn vrouw, 5.5/10 voor mij.
Nou even een hele gekke opmerking weer: waarom koop je niet dat veel betere huis dan? Omdat die niet goed scoort in je Excel-lijstje?

DUT Racing

• noucmen
fsfikke schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Nou even een hele gekke opmerking weer: waarom koop je niet dat veel betere huis dan? Omdat die niet goed scoort in je debiele Excel-lijstje?
Mijn bod was niet de winnaar

• Manarinth
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
Hoe ziet het Excel-lijstje er eigenlijk uit? Ben er wel heel benieuwd naar geworden ondertussen.

• Flextrip
noucmen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Het is al wel vaker gezegd. Als je vrouw het wil, ga er maar voor. Happy wife, happy life. Anders ben je altijd de schuldige van alles en nog wat, wat niet zo goed is. |:(

• noucmen
Flextrip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Het is al wel vaker gezegd. Als je vrouw het wil, ga er maar voor. Happy wife, happy life. Anders ben je altijd de schuldige van alles en nog wat, wat niet zo goed is. |:(
Ook niet erg mijn vrouw's droom huis. Mar ik denk misschien: een tijdelijke oplossing

• Flextrip
noucmen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:37:
[...]

Ook niet erg mijn vrouw's droom huis. Mar ik denk misschien: een tijdelijke oplossing
Dat is het punt niet. Denk zij ook: prima, een tijdelijke oplossing? Of denkt ze wat anders?

• amboly
Doe's lief

[Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 08-08-2021 11:31]

• Louislouislouis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 11:43
Dit was een lichtelijk cynische opmerking. @amboly beetje oppassen met dit soort opmerkingen anders boor je het gezin van @noucmen ook nog een vakantie door de neus ;) ..

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ik denk dat Maart 2022 een goede maand wordt om te kopen!

• noucmen
KRGT schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:41:
Ik denk dat Maart 2022 een goede maand wordt om te kopen!
Ja, woning prijs wordt 80% van Aug 2021, is wel voorgespeld.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

noucmen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Ja, woning prijs wordt 80% van Aug 2021, is wel voorgespeld.
Ja dat klopt, maar, op basis van voorspellingen / verwachtingen moet je echt niet kopen. Je moet kopen op behoefde en passend bij je inkomen.

Daarnaast niet je primaire huis kopen als investering, zie het, lekker slechte vergelijking, als je daily auto, je steekt er alles in om dat ding te laten rijden, niet om geld te verdienen. (Aan de auto, niet om naar je werk te komen)

Koop je nou een jaren 30 boerderij als primair en gaat deze helemaal meerjarig opknappen en restaureren, dan ben je aan het investeren.

Maar een rijtjeswoning/hoekwoning/vrijstaande nieuwbouw als primair huis, nee.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:15
[...]

Nihil? :P
Ben wel benieuwd naar welke coins je hebt (gehad) om van 'nihil' naar 150k te gaan in enkele maanden tijd. En ook: waarom je nu dit geld in een woning wilt investeren, die nog niet eens je droomwoning is. Als je zo'n top-investeerder bent zou ik de lijn van de eerste maanden van het jaar vooral doorzetten totdat die droomwoning er wel in zit :P

Op 1-1-2021 moest je opgeven wat je tot 50k aan crypto in bezit hebt gehad. Je geeft aan nog niet uitbetaald te hebben.
Zelfs al had je 25k crypto en 25k spaargeld (?) dan zou ik niet weten welke coin nu x6 heeft gedaan :P staat het nog steeds wel op het bedrag wat je nodig hebt? Bitcoin zit nu 1/3e lager dan z'n top.

Ik heb zelf heel wat winst heel erg snel naar mijn spaarrekening overgeboekt en zonder dat had de hypotheekverstrekker de boel ook niet geaccepteerd.

[Voor 4% gewijzigd door Richh op 02-08-2021 15:43]

• noucmen
Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

Nihil? :P
Ben wel benieuwd naar welke coins je hebt (gehad) om van 'nihil' naar 150k te gaan in enkele maanden tijd.
Tussen 01-01-2021 en 01-06-2021 hebben wij veel coins gezien die 30x zijn gekomen.
Op 1-1-2021 moest je opgeven wat je tot 50k aan crypto in bezit hebt gehad. Je geeft aan nog niet uitbetaald te hebben.
De grens is 100k,
Ik heb net in mijn voorlopig aangifte 2021 gezien

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:15
noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:00:
[...]

Tussen 01-01-2021 en 01-06-2021 hebben wij veel coins gezien die 30x zijn gekomen.

[...]

De grens is 100k,
Ik heb net in mijn voorlopig aangifte 2021 gezien
Dat klopt maar je geeft aan niet uitbetaald te hebben? Dan is het gros nu weer waardeloos :P

En als je dergelijke winsten kan maken had ik het niet in een woning gestopt haha.

Maar blijkbaar hebben we een verschillend idee bij 'nihil' :)

• noucmen
Ik heb net met een Hypotheek adviseur van ABN Amro gesproken,

Wow, ABN lijkt me de meeste streng kwa aantale nodig documenten te opleveren,

Ik heb dit lijst gevolgd https://www.abnamro.nl/en.../advice-consultation.html, maar die zijn nog niet genoeg

1)- IB aanslag is minder complete dan IB aangifte, want met de aangifte kunnen ze zien (1) alle inkomsten bronnen , (2) de WOZ waarde van mijn huidige woning, (3) mijn eigen vermogen (spaar geld, belegging), (4) of mijn hypotheek lening was 100% gebruikt van mijn huidige woning, (5) alle schulden die niet in BKR staan (bvb leningen van ouders, broer)
Ik moet dus nog IB 2020 doen (ik heb het uitgesteld)

2) Pensioen overzicht van beide

3) Dag afshchrijft van alle bank rekeningen, met naam, adres, datum, saldo

4) Taxatie rapport van de huidige woning: dit heb ik niet gedaan want ik wou geen overbrukkings krediet

5) Overleden verzekering in mijn huidige hypotheek's polis

6) Aanvullende voorziening van de werkgever.

• Wartopia
noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:54:

Ik heb dit lijst gevolgd https://www.abnamro.nl/en.../advice-consultation.html, maar die zijn nog niet genoeg

1)- IB aanslag is minder complete dan IB aangifte, want met de aangifte kunnen ze zien (1) alle inkomsten bronnen , (2) de WOZ waarde van mijn huidige woning, (3) mijn eigen vermogen (spaar geld, belegging), (4) of mijn hypotheek lening was 100% gebruikt van mijn huidige woning, (5) alle schulden die niet in BKR staan (bvb leningen van ouders, broer)

4) Taxatie rapport van de huidige woning: dit heb ik niet gedaan want ik wou geen overbrukkings krediet

Dat vragen ze allemaal. Een gratis advies is altijd anders dan het betaalde gesprek.

Wacht maar af, ik zeg al. Je komt niet ver op jou manier. Je cash in cryptos is geheel waardeloos op dit moment.

• noucmen
Niet allemaal,
Viisi vraagt alle die 6 documenten niet
Een gratis advies is altijd anders dan het betaalde gesprek.
Met een betaalde gesprek vragen ze niet zo streng kwa documenten van mij ?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:10:
[...]

Niet allemaal,
Heb je bij hun al een hypotheekofferte aangevraagd dan?

DUT Racing

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wartopia schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:57:
[...]
Wacht maar af, ik zeg al. Je komt niet ver op jou manier. Je cash in cryptos is geheel waardeloos op dit moment.
Lijkt me een beetje stellig. Crypto hebben is niet illegaal. De banken checken op witwassen, niet of hij z'n belastingaangifte correct heeft ingevuld.

[Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 03-08-2021 17:18]

DUT Racing

• noucmen
Wartopia schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:57:
[...]
Waarom ?

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:54:

Het is je al vrij vaak verteld, en je hebt ook aangegeven al meerdere keren met iemand gesproken te hebben, maar dit is nu opeens nieuw voor je? :? Dit zijn allemaal gegevens die elke adviseur nodig heeft, omdat ze allemaal onderdeel zijn van het financieel advies waar je ze voor inhuurt. Dat advies gaat uiteraard verder dan alleen een offerte voor een hypotheek, en veel van het geadviseerde kun je zelf mee doen wat je wilt (sommige dingen zijn verplicht, maar veel worden alleen aangeraden).

En uiteindelijk heb je veel van deze gegevens ook nodig om een hypotheek geaccepteerd te krijgen (overal): - Bewijs van inkomen (IB-aangifte is het meest uitgebreide overzicht, vooral handig voor het advies)
- Pensioen is vooral voor het advies
- Dagafschrift van bankrekening: Vrijwel overal nodig.
- Taxatierapport huidige woning: Vrijwel overal nodig als je gebruik wilt maken van de overwaarde. Kan soms ook calcasa oid, maar dat komt op hetzelfde neer.
- Overlijdensrisicoverzekering: Vooral voor advies, maar je zult daar sowieso iets mee moeten doen als je je huidige woning verkoopt.
- Aanvullende voorzieningen werkgever: Hoort bij bewijs van inkomen.

Kortom: Niets raars.

Edit: Alles wat je niet vandaag over kunt maken naar een andere partij is waardeloos voor de bank. Crypto, stenen, aandelen, etc. Uiteindelijk moet jij bedrag X in euros naar de notaris overmaken. Een deel daarvan komt van de bank (hypotheek), de rest zul jij in euros moeten bijleggen. Niet in crypto, niet in stenen, niet in aandelen. De bank wil jou alleen een hypotheek voor een deel geven als je de rest zelf kunt bijleggen. In euros, niet in crypto.

[Voor 8% gewijzigd door AGee op 03-08-2021 17:24]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• noucmen
fsfikke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Heb je bij hun al een hypotheekofferte aangevraagd dan?
Nog niet de offerte heb ik al genoeg gezien, van verschillende adviseurs

Wat ik nog niet heb is: de lijste van alle benodigde documenten, om de risico's van zonder voorbehoud financiering te beperken. Meer vraag ik naar verschillende adviseurs, meer heb ik een beeld om mijn risico's in te schatten en ook meer documenten bereid ik voor, zo dat binnen 6 week kan ik makkelijk en snel een hypotheek krijgen.

ABN Amro heeft mij de meeste complete lijst gevraagd, dit is heel goed. Ik wacht nog even tot dat ik de IB aangifte 2020 en de taxatie rapport van huidige woning zal krijgen. Dan ga ik full speed op de markt, zonder voorbehoud financiering

• noucmen
fsfikke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Lijkt me een beetje stellig. Crypto hebben is niet illegaal. De banken checken op witwassen, niet of hij z'n belastingaangifte correct heeft ingevuld.
Ja, en het is pas IB 2021 dat ik nog niet heb aangegeven, niet IB 2020.

• Wartopia
noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:10:
[...]

Niet allemaal,

[...]

Met een betaalde gesprek vragen ze niet zo streng kwa documenten van mij ?
Wacht maar af tot je de aanvraag moet doen, het klopt dat het begin anders is. Het einde is altijd hetzelfde.

Sommige vragen gewoon wat minder aan het begin en meer aan het einde. Uiteindelijk moet je al deze documenten hebben en inleveren.

Aan het begin vragen ze ook geen werkgeversverklaring, zonder krijg je toch echt geen hypotheek.

Jij wilt met vermogen kopen, je moet dus ergens in het proces aantonen dat je dit op de bank hebt. Heb je dat niet gaat je hypotheek gewoon afgekeurd worden.

• noucmen
[b]Wartopia in "Noucmen's saga om een huis te kopen"
Wacht maar af tot je de aanvraag moet doen, het klopt dat het begin anders is. Het einde is altijd hetzelfde.
Helder,
Goed dat ik nu al als een lijst heb, anders zal ik veel stresse hebben binnen de 6 weken of kan ik de hypotheek niet krijgen
Jij wilt met vermogen kopen, je moet dus ergens in het proces aantonen dat je dit op de bank hebt. Heb je dat niet gaat je hypotheek gewoon afgekeurd worden.
Ik ga crypto --> euro pas omzetten op de moment dat het nodig is (de bod die dit crypto wel nodig heeft, is geaccepteerd).

• noucmen
AGee schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Het is je al vrij vaak verteld, en je hebt ook aangegeven al meerdere keren met iemand gesproken te hebben, maar dit is nu opeens nieuw voor je? :? Dit zijn allemaal gegevens die elke adviseur nodig heeft, omdat ze allemaal onderdeel zijn van het financieel advies waar je ze voor inhuurt.
- IB was niet gevraagd door www.hypotheekshop.nl of Viisi, maar wel door IkBenFrits.
- Taxatie rapport is niet nodig als ik geen overbrugginskrediet wil afsluiten, maar eigenlijk weet ik nooit of ik op een bepaald moment moet gebruiken (bvb een woning is duurder dan mijn maximale lening)

Maar goed, ik had better kunnen doen, het is al 10 maanden sinds ik begonnen om te denken om te verhuizen, maar veel dingen zijn nog nieuw voor mij. Mijn slecht geestlijk gezondheid is zeker een van de redenen

- Met veel bodden, zelf wel met voorbehoud financiering, kon ik beter resultaten krijgen als ik een "semi guarantie" brief van een hypotheek adviseur heb als bijlage naar de bod
- De taxatie rapport (van de huidige woning) had ik beter eerder laten doen, het is vooral nodig en koste niet zo veel geld.

Dus, het klopt wel dat er is iets mist in mijn manier, geresulteerd door mijn
- Uitstelling
- Zuinigheid
- Te korte van beslissingneming vaardigheid.
- Relatie met mensen (makelaar, eigenaar, hypotheek adviseur).

• Wartopia
Zucht. We geven het op.

Ga maar lekker die crypto pas omzetten op het laatste moment. Je ziet wel vanzelf wat er gebeurt :) Je bent enorm naïef en hebt een geheel eigen niveau van eigenwijsheid. Je speelt niet alleen met jou leven maar ook dat van je vrouw. Je neemt enorme risico's met geen enkele zinvolle reden.

Wij rekenen er gewoon op dat je eindigt zonder huis en 10% mag aftikken als straf omdat je de hypotheek niet kan rond krijgen op tijd.

Om 150K aan cryptos uit te keren heb jij ruim anderhalf jaar nodig zonder dat er ergens een alarmbel afgaat.

Heel veel succes, je gaat het nodig hebben.

• noucmen
Om 150K aan cryptos uit te keren heb jij ruim anderhalf jaar nodig zonder dat er ergens een alarmbel afgaat.
.
Het is maar 60k crypto.
Een alarmbel is maar een brief naar mij gestuurd, 10-100 dagen na de transactie, die geeft mij tijd om 14-28 dagen later te reageren. Geen invloed op de notaris

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:12
noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

Het is maar 60k crypto.
Een alarmbel is maar een brief naar mij gestuurd, 10-100 dagen na de transactie, die geeft mij tijd om 14-28 dagen later te reageren. Geen invloed op de notaris
Ik weet niet of het echt zo is als je nu stelt, notaris heeft ook een plicht om te onderzoeken waar het geld vandaan komt.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
[...]

Het is maar 60k crypto.
Ik heb een flink stuk cash meegenomen bij de meest recente verhuizing en ik moest toch echt aan kunnen tonen dat dit geen onderhandse lening was. Een uitbetaling van een individu of crypto exchange in deze orde van grootte gaat bij een beetje notaris en hypotheekverstrekker die zijn vak verstaat flinke vragen opleveren naar de herkomst.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 21-10 21:07
[...]

Het is maar 60k crypto.
Crypto is gebakken lucht met slagroom.

Het kan zomaar 0€ waard worden. Dus zolang je het niet laat uitbetalen bestaat je vermogen niet en zal de bank dit niet meenemen.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 14:25
Als jij per se een bod wil doen zonder voorbehoud van financiering is het extra risicovol om pas na een bod je crypto’s om te zetten in euro’s. Wat als de crypto’s die week zakken van 60K naar 20K?
Verder denk ik dat geen aankoopmakelaar je bod serieus neemt als je uitlegt hoe je je financiering hebt voorbereid.
Wat is er nu precies op tegen om iets te doen met de adviezen die je hier al wekenlang krijgt? Als je het psychisch lastig vindt, dan ga je toch juist iets met hulp doen?

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
The Killer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:39:
[...]

Ik heb een flink stuk cash meegenomen bij de meest recente verhuizing en ik moest toch echt aan kunnen tonen dat dit geen onderhandse lening was. Een uitbetaling van een individu of crypto exchange in deze orde van grootte gaat bij een beetje notaris en hypotheekverstrekker die zijn vak verstaat flinke vragen opleveren naar de herkomst.
Nou dan beantwoord je die "flinke vragen" en laatje je zien dat op op datum x euro's omgezet hebt naar crypto en op datum y crypto omgezet hebt naar euro's.

Desnoods bespreek je dit even een week voor de oplevering met je notaris.

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:09
Op maar eens mijn duid in het zakje te gooien, mijn beleggingsportefeuille werd bij hypotheek aanvraag als 0 euro gewaardeerd, net zoals het geld op de betaalrekening.

• laurens0619
noucmen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:31:
[...]

Helder,
Goed dat ik nu al als een lijst heb, anders zal ik veel stresse hebben binnen de 6 weken of kan ik de hypotheek niet krijgen
Als jij de waarborgsom (10%) cash hebt dan hoeft de hypotheek niet binnen 6 weken rond te zijn. Als die maar rond is voor de overdracht bij de notaris (meestal 3-9 maanden €

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15:01
[...]

Het is maar 60k crypto.
Laat ik het zo zeggen.
- Geld op de bank is tastbaar.
- Een paar goudstaven is tastbaar.
- Een oud schilderij met getaxateerde waarde is tastbaar.

- Crypto's zijn lucht en wat de gek ervoor geeft. Waarde fysiek 0 euro.

Ik kan begrijpen dat je er zo lang mogelijk aan vast wil houden want kijken we naar wat ze vorig jaar waard waren tov nu dan heb je al een flinke winst te pakken.

Maar op een gegeven moment moet je consolideren. Ik had zelf een beleggingsrekening en die heb ik ook opgeheven toen ik serieus op huizen aan het bieden was. Had ik meer winst gehad als ik een maand gewacht had Ja. Maar anderzijds mocht de boel crashen dan was ik wel veilig.

En elke hypotheekverstrekker kijkt naar zekerheid !! Hoe meer harde cash je hebt des te veiliger je bod.

Niemand hier wil horen dat je uiteindelijk een huis gekocht hebt waarvoor je flink je eigen spaargeld en crypto's moet inzetten en als puntje bij paaltje komt het niet gaat daar net de cryptomarkt gecrashed is.
Gisteren had ik het geld wel maar vandaag niet.

Verkoop in ieder geval de helft van je crypto's zodat je al wat speling hebt.

En wat ABN Amro betreft.
Al de echt grote en serieuze hypotheekverstrekkers willen die gegevens hebben.
Men wil een volledig en goed beeld hebben om de risico's te bepalen. En een belastingaangifte die nog niet is ingediend is een rode vlag. Waarom is dat niet gedaan? Genoeg goede redenen mogelijk maar geloven doe je in de kerk, moskee, synagoge, tempel.

Andere partijen vragen er in eerste instantie misschien niet om maar als puntje bij paaltje komt mag je het alsnog aanleveren of men vraagt er niet om en dan betaal je een hogere rente voor de extra risico's
En dat kost weer geld wat je ook niet wilt.

Taxatie rapport oude woning. ook volstrekt logisch daar dat benodigd is om je overwaarde te bepalen.
Dat icm met de huidige hypotheek geeft een goede indicatie wat je nog over hebt.

Vandaar wat al vaker in dit forum gezegd is om eerst je basis op orde te hebben.
Als je een bod doet en een voor acceptatie / referentie van een goede hypotheekadviseur of partij kan overleggen die kan zeggen dat al je stukken al zijn ingeleverd en je bod ruim binnen de veilige marges valt
dan kom je veel serieuzer over.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Nou dan beantwoord je die "flinke vragen" en laatje je zien dat op op datum x euro's omgezet hebt naar crypto en op datum y crypto omgezet hebt naar euro's.

Desnoods bespreek je dit even een week voor de oplevering met je notaris.
Dat is ook geen probleem, maar zo eenvoudig als het werd voorgespiegeld is het zeker niet. Al helemaal niet als ze ontbreken op belastingaangiften of er geen één-op-één relatie bestaat tussen inleg en crypto, bijvoorbeeld door het handelen in crypto of nog een stap verder door een mixer/tumbler gegaan zijn.

Als je het hebt over bijvoorbeeld witwassen en zorgplicht zijn dit geen zaken die je lichtzinnig op moet pakken als geldverstrekker. Sterker nog, ik heb om onder andere dat soort redenen al mijn crypto buiten het gehele proces gehouden.

Die flinke vragen gaan dus niet alleen over de uiteindelijke omzetting naar reguliere valuta, maar over hoe je aan de crypto komt en vooral bij wie het vandaan komt/hoe je er aan komt.

[Voor 9% gewijzigd door The Killer op 03-08-2021 22:19]

• noucmen
laurens0619 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:32:
[...]

Als jij de waarborgsom (10%) cash hebt dan hoeft de hypotheek niet binnen 6 weken rond te zijn. Als die maar rond is voor de overdracht bij de notaris (meestal 3-9 maanden €
Dus als uik 10% cash heb, dan de hypotheek moet rond te zijn pas op de passeer datum ?
Is heel goed om te weten,

• noucmen
[b]The Killer in "Noucmen's saga om een huis te kopen"
Als je het hebt over bijvoorbeeld witwassen en zorgplicht zijn dit geen zaken die je lichtzinnig op moet pakken als geldverstrekker. Sterker nog, ik heb om onder andere dat soort redenen al mijn crypto buiten het gehele proces gehouden.
Ja, buiten de gehele proces is beste,

• Rmg
  • Nu online
noucmen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Dus als uik 10% cash heb, dan de hypotheek moet rond te zijn pas op de passeer datum ?
Is heel goed om te weten,
Mja zo zit het niet.

Je hebt een boete, meestal 10% als je niet levert.

In geval van koper is wat je moet leveren het geld op de rekening van de notaris voor het passeren.

Als je een financieringsvoorbehoud opneemt dan is er voor jou een moment dat je nog kan afzien van de koop zonder boete.
Standaard zul je 2 afwijzingen van hypotheekaanvragen moeten laten zien. Je kan kiezen of je dit doet of niet en je kan ook onderhandelen over de voorwaarden.

Dan heb je nog de waarborgsom dat is weer een losse clausule, een verkoper doet dat omdat ze niet achter hun geld aan willen als jij niet levert. Je kan dat voldoen door 10% over te maken naar de notaris, of je kan dit regelen via een waarborgfonds. Je kan ook onderhandelen dat je dit niet doet of andere percentages.

Deze losse dingen hebben niet meteen iets met elkaar te maken.

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:28

Koekfabriek

King Billy's on the wall

Wartopia schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:56:

Waarom is dat eigenlijk zo? Ik heb nul verstand van crypto's laat dat duidelijk zijn. Is het vanwege het verkopen naar cash, vanwege de witwas regelgeving of iets heel anders dat het zo lang duurt?

• Rmg
  • Nu online
Koekfabriek schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

Waarom is dat eigenlijk zo? Ik heb nul verstand van crypto's laat dat duidelijk zijn. Is het vanwege het verkopen naar cash, vanwege de witwas regelgeving of iets heel anders dat het zo lang duurt?
Als je gewoon via een fatsoenlijke broker crypto omzet is er ook niet zo'n probleem.

Litebit is bijvoorbeeld een Nederlandse broker die zich houd aan de Anti witwas regels (aml) en als jij een (tier3) geverifieerd account hebt kan je 35k per dag, tot een een maximum van 245k per week of 500k per maand handelen en/of storten. En tuurlijk dit is duurder dan alles in < 10K euro blokken van shady buitenlandse brokers te trekken met kans op "alarmbellen".

[Voor 38% gewijzigd door Rmg op 04-08-2021 19:32]

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee