• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-06 23:17
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:46:
@Tweak_ers
Het gaat niet om wel/geen russische propaganda. Het gaat er om dat we de informatie kunnen verifieren.
Bedenk dat dit oorlog is en dat er extreem VEEL misinformatie rond gaat aan beide kanten. Dus tenzij men de informatie van een lokale groep kan verifieren is het beter om het niet toe te voegen en te wachten op partijen (lees: nieuwsorganisaties) die dat wel gedaan hebben.

Wees gewoon extreem voorzichtig met foto's en video's. Die spelen extreem makkelijk met je emotie en dat is de beste tactiek om misinformatie te verspreiden.
En hoe verifieer je dan de post waar ik op reageerde?

Waarom mag dat dan wel?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:17

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:30:
[...]

En hoe verifieer je dan de post waar ik op reageerde?

Waarom mag dat dan wel?
Geen idee, was er niet bij betrokken. Maar als ik een verschil mag aanstippen: Die persoon heeft het over potentiele toekomstige situatie gebasseerd op iets wat historisch als algemeen kennis wordt aangezien. Compleet anders dan wat jij hier beschrijft.

Maar laten we even een stapje terug doen: Welke informatie wil jij toevoegen aan het topic? En waarom kan je geen andere bron vinden dan een telegram kanaal die wel acceptabel is?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Er is helaas nog duidelijkheid inzake informatietechnieken in het topic, maar zo langzamerhand is dat toch wel een dingetje. Er is aanwezigheid van een beperkt aantal gebruikers die in toepassingen volledig voorbij gaan aan vermogen van moderatie om effect achter te corrigeren.

Zelfs real-time moderatie heeft daar zijn natuurlijke grenzen in.

Nu heb ik zojuist in het topic maar even het risico genomen om de technieken aan te stippen, in de hoop dat het effect neutraliseert en het dit keer niet verwijdert wordt, maar er ligt wel een iets van een overweging op tafel.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hoewel de reden van mijn post jullie duidelijk zal zijn, wil ik één ding heel helder hebben: Ik zit al veel langer met dit gevoel. Het voorval (een herhaling van 2 jaar geleden) was voor mij niks anders dan de druppel die de emmer liet overlopen. Wat betreft het voorval hoop ik dat jullie de les van 2 jaar geleden nu ook weer leren en hopelijk sneller.

Enfin, tot dus ver over de oorzaak. Ik ga het over het probleem hebben waar ik mee zit en niet over individuele moderaties.

Het valt ontzettend vaak op dat wanneer mensen iets niet begrijpen ze vooral eerst zeer aggresief reageren. Daar wordt door de moderators vaak niet op ingegrepen. Vaak is dit ook niet nodig want meestal lost het zichzelf op omdat anderen mensen in het topic erbij springen. Persoonlijk vind ik het een onderdeel van het spel dat wij het kunnen opruimen voordat moderatie nodig is.

We hebben in de topics mensen van allerlei niveaus met verschillende achtergronden. Vanwege de niveau's wordt er op verschillende niveaus gecommuniceerd. Dat niet iedereen elkaar dan begrijpt vanwege het niveau verschil is logisch: Dat ligt aan niveau of achtergrond. Dat het tot wrijving leidt is dan een logisch gevolg. Soms moeten we de context vertalen of het juist naar een concreter of abstracter niveau brengen.

Zolang we allemaal oprecht zijn is dat allemaal geen probleem. Echter er zijn ook groep mensen waarbij de oprechtheid afwezig is. Die hebben het potentieel om trol te worden. Vaak hebben ze het zelf niet in de gaten, maar de rest is daar heel alert op. Vaak proberen we die potentiele trollen om te toveren naar elven, met wisselend succes.

Maar soms is er een grote groep trollen en worden ook wij in het topic ze meer dan SPUUGZAT (met hoofdletters zodat jullie mijn frustratie begrijpen). Vaak hebben we te maken met verkapte verwensingen waar niet op ingegrepen wordt, maar waar wij ook niet op reageren. En vaak roepen we ons zelf tot de orde omdat we weten dat wij ook mensen zijn.

Het feit dat jullie de laatste tijd in een ZT-topic niet gehandhaafd wordt heeft als gevolg dat wij het spuugzat aan het worden zijn en ons geduld ook opraakt. Dit met als gevolg dat het meerdere keren geescaleerd is en dat wanneer jullie dan ingrijpen jullie het precies doen wat geen effect heeft.

En dus zijn we weer op het punt aangekomen van 2 jaar geleden. Geweldig :(

Mijn verzoek aan de moderators:
  1. Handhaaf de ZT-tag eens serieus en laat het niet elke keer zover komen. Waar ik op hint was al dagen aan de gang en was ook niet het enige. Zelf heb ik er ook al twee keer meegemaakt en die personen kwamen ook telkens terug.
  2. Maak de volgende keer een kroegtopic waar mensen dronkend kunnen praten, in plaats van dat ze de serieuze mensen continue lastig vallen. Ja, ja. Drank en oorlog, I know, maar als jullie niet willen handhaven dan moeten jullie "dat volk" maar op een andere manier bezig houden.
Verder ontken ik ook niet dat jullie het lastig hebben, maar ik vrees dat de huidige situatie door julie ontstaan is. Meerdere mensen hebben al direct en indirect aangegeven dat ze de huidige discussie gewoon weg KUT vinden. Helaas zijn dat ook dezelfde mensen die vaak de inhoud geven aan de discussies.

Zonde, hopelijk kan het hersteld worden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:13:
Hoewel de reden van mijn post jullie duidelijk zal zijn, wil ik één ding heel helder hebben: Ik zit al veel langer met dit gevoel. Het voorval (een herhaling van 2 jaar geleden) was voor mij niks anders dan de druppel die de emmer liet overlopen. Wat betreft het voorval hoop ik dat jullie de les van 2 jaar geleden nu ook weer leren en hopelijk sneller.

Enfin, tot dus ver over de oorzaak. Ik ga het over het probleem hebben waar ik mee zit en niet over individuele moderaties.

Het valt ontzettend vaak op dat wanneer mensen iets niet begrijpen ze vooral eerst zeer aggresief reageren. Daar wordt door de moderators vaak niet op ingegrepen. Vaak is dit ook niet nodig want meestal lost het zichzelf op omdat anderen mensen in het topic erbij springen. Persoonlijk vind ik het een onderdeel van het spel dat wij het kunnen opruimen voordat moderatie nodig is.

We hebben in de topics mensen van allerlei niveaus met verschillende achtergronden. Vanwege de niveau's wordt er op verschillende niveaus gecommuniceerd. Dat niet iedereen elkaar dan begrijpt vanwege het niveau verschil is logisch: Dat ligt aan niveau of achtergrond. Dat het tot wrijving leidt is dan een logisch gevolg. Soms moeten we de context vertalen of het juist naar een concreter of abstracter niveau brengen.

Zolang we allemaal oprecht zijn is dat allemaal geen probleem. Echter er zijn ook groep mensen waarbij de oprechtheid afwezig is. Die hebben het potentieel om trol te worden. Vaak hebben ze het zelf niet in de gaten, maar de rest is daar heel alert op. Vaak proberen we die potentiele trollen om te toveren naar elven, met wisselend succes.

Maar soms is er een grote groep trollen en worden ook wij in het topic ze meer dan SPUUGZAT (met hoofdletters zodat jullie mijn frustratie begrijpen). Vaak hebben we te maken met verkapte verwensingen waar niet op ingegrepen wordt, maar waar wij ook niet op reageren. En vaak roepen we ons zelf tot de orde omdat we weten dat wij ook mensen zijn.

Het feit dat jullie de laatste tijd in een ZT-topic niet gehandhaafd wordt heeft als gevolg dat wij het spuugzat aan het worden zijn en ons geduld ook opraakt. Dit met als gevolg dat het meerdere keren geescaleerd is en dat wanneer jullie dan ingrijpen jullie het precies doen wat geen effect heeft.

En dus zijn we weer op het punt aangekomen van 2 jaar geleden. Geweldig :(

Mijn verzoek aan de moderators:
  1. Handhaaf de ZT-tag eens serieus en laat het niet elke keer zover komen. Waar ik op hint was al dagen aan de gang en was ook niet het enige. Zelf heb ik er ook al twee keer meegemaakt en die personen kwamen ook telkens terug.
  2. Maak de volgende keer een kroegtopic waar mensen dronkend kunnen praten, in plaats van dat ze de serieuze mensen continue lastig vallen. Ja, ja. Drank en oorlog, I know, maar als jullie niet willen handhaven dan moeten jullie "dat volk" maar op een andere manier bezig houden.
Verder ontken ik ook niet dat jullie het lastig hebben, maar ik vrees dat de huidige situatie door julie ontstaan is. Meerdere mensen hebben al direct en indirect aangegeven dat ze de huidige discussie gewoon weg KUT vinden. Helaas zijn dat ook dezelfde mensen die vaak de inhoud geven aan de discussies.

Zonde, hopelijk kan het hersteld worden.
Wij moeten uiteindelijk ook roeien met de riemen die we hebben. Met meer moderatoren om een beeld te geven: de 250+ reports af te handelen op de 3400 posts op het topic die dus sinds vrijdagmiddag open is. Het zit ons echt niet in het willen, we steken er vele uren in met zijn allen :)

ZT wordt gehandhaafd, maar ook hier zitten we met tijd en onze capaciteit. Tot op heden zijn we bij, maar een uur later kan het weer achterlopen. De ontwikkelingen en daarmee de posts gaan snel. De limieten van een topic worden snel gevonden.

We evalueren de topic opzet en ook daar geldt: de tijd hebben we daarvoor nodig. We hebben net sinds kort Discord eraan toegevoegd, maar als dat ook niet voldoende is, moeten we ook daar weer aan bijstellen. Aan iedereen is het dan ook: heb geduld en blijf zelf constructief en prettig reageren.

Tweakers Discord

• Tweak_ers
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Geen idee, was er niet bij betrokken. Maar als ik een verschil mag aanstippen: Die persoon heeft het over potentiele toekomstige situatie gebasseerd op iets wat historisch als algemeen kennis wordt aangezien. Compleet anders dan wat jij hier beschrijft.

Maar laten we even een stapje terug doen: Welke informatie wil jij toevoegen aan het topic? En waarom kan je geen andere bron vinden dan een telegram kanaal die wel acceptabel is?
Het gaat erom dat het een zeer accuraat inzicht kan geven.

Als ik beweringen hoor dat Russen massaal weglopen, staaft dat niet met de berichten die ik voorbij zie komen.

Nu hebben de troepen van de Russen 2 markeringen, de Z en de V. Het lijkt erop dat de V troepen beter getraind zijn en/of gemotiveerder zijn. Geen idee waarom.

Ik vind dat hele nuttige informatie. Jij misschien niet, dat kan.

Maar ik in er slecht tegen dat het ene niet mag, omdat het niet geverifieerd is. Maar de helft roept in het topic maar wat zonder bronnen en dat mag opeens wel.

Nog een -voor mij- interessant stukje over drones. Blijkbaar heeft Ukraine Turkse Stones in bedrijf er komen dan beelden voorbij van een droneaanval (beelden vanuit de drone zelf) op een Russische cologne tanks. Daarna zie je de beelden van het resultaat. Allemaal brandende tanks met de Z markering duidelijk op sommige voertuigen herkenbaar.

Ik vind dat soort dingen interessant, maar mag ze niet delen omdat het niet geverifieerd is.

Tegelijkertijd wordt er door de helft maar wat geroepen. Bij wijze van spreken.

Maar zolang je geen “ongeverifieerde” bronnen gebruikt is dat allemaal prima.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:29

Amphiebietje

In de blubber

Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Als ik beweringen hoor dat Russen massaal weglopen, staaft dat niet met de berichten die ik voorbij zie komen.

Nu hebben de troepen van de Russen 2 markeringen, de Z en de V. Het lijkt erop dat de V troepen beter getraind zijn en/of gemotiveerder zijn. Geen idee waarom.

Maar ik in er slecht tegen dat het ene niet mag, omdat het niet geverifieerd is. Maar de helft roept in het topic maar wat zonder bronnen en dat mag opeens wel.

Nog een -voor mij- interessant stukje over drones. Blijkbaar heeft Ukraine Turkse Stones in bedrijf er komen dan beelden voorbij van een droneaanval (beelden vanuit de drone zelf) op een Russische cologne tanks. Daarna zie je de beelden van het resultaat. Allemaal brandende tanks met de Z markering duidelijk op sommige voertuigen herkenbaar.

Ik vind dat soort dingen interessant, maar mag ze niet delen omdat het niet geverifieerd is.

De ironie van dit bericht is dat je je zelf schuldig maakt aan exact datgene waar je anderen van beschuldigt, notabene in dit bericht zelf, maar om de een of andere reden denkt dat *jij* er wel mee weg mag komen terwijl de anderen gestraft moeten worden.

Ik zal aan de moderatoren overlaten na te denken over wat daar fout aan is, en wat het doel van dat soort gedrag is, alhoewel ik denk dat zowel Virtuozzo als DevWouter al het grootste deel duidelijk hebben opgeschreven.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:36:
[...]

Wij moeten uiteindelijk ook roeien met de riemen die we hebben. Met meer moderatoren om een beeld te geven: de 250+ reports af te handelen op de 3400 posts op het topic die dus sinds vrijdagmiddag open is. Het zit ons echt niet in het willen, we steken er vele uren in met zijn allen :)
Dan zul je heel blij zijn om te horen dat ik nog niet besloten hebt om stipheidsacties uit te voeren. En helemaal als je hoort wanneer ik denk dat meer dan 50% in overtreding is (waar ik zelf ook aan mee doe) ;)
ZT wordt gehandhaafd, maar ook hier zitten we met tijd en onze capaciteit. Tot op heden zijn we bij, maar een uur later kan het weer achterlopen. De ontwikkelingen en daarmee de posts gaan snel. De limieten van een topic worden snel gevonden.
Oprecht, ik heb er geen enkele moeite mee als het topic een paar uur op slot gaat tot dat de bezem er doorheen gaat. Dat is voor iedereen (de goeie en kwade) een mooie gelegenheid om weer tot bezinning te komen.

Dat er geen onderlinge strijd is zoals met Corona betekent niet dat het topic regelmatig verhit is.
We evalueren de topic opzet en ook daar geldt: de tijd hebben we daarvoor nodig. We hebben net sinds kort Discord eraan toegevoegd, maar als dat ook niet voldoende is, moeten we ook daar weer aan bijstellen. Aan iedereen is het dan ook: heb geduld en blijf zelf constructief en prettig reageren.
Het punt dat ik wil maken is juist dat het bij mij op is. Het voorval was voor mij juist het moment dat ik dusdanig kwaad werd dat ik in de pen klom. Als het gaat zoals in 2020 dan duurt het een paar dagen duren voordat het effect zichtbaar wordt.

Wat betreft mankracht, tja, ik heb dat aanbod afgeslagen. Zoals een ex-moderator ooit tegen mij zei toen ik het aanbod kreeg: "Welke forum? AWM? Fuck, dat is het forum met long-reads waar je onmenselijk snel moet kunnen lezen." :+

Voorstel/Suggestie

Wat als we er per topic een paar mensen aanwijzen die als "kamerheer/voorzitter" functioneren?
(Eventueel dmv rotatie, maar het liefst 2/3 tegelijk)

Hun verplichtingen:
  • Verhitting in het topic actief beheersen door als "kamerheer/voorzitter" om kalmte te vragen.
  • Mensen proactief wijzen op de regels wanneer men ze onbedoeld overtreed
  • Op commando context geven rond een bepaalde situatie dat al een tijdje speelt (immers de trollen bouwen tegenwoordig vaak over meerdere posts op of prikken zelfs met een opmerking van weken terug)
  • Actief TR aanmaken met advies zodat jullie die eerst kunnen afhandelen en niet door de vele lage kwaliteit meldingen moet (zeker als we meerdere personen hebben die één persoon trollen)
  • Negatieve TRs aanmaken wanneer een "triggerende post/reactie" een positieve uitkomst markeren. Dit zodat jullie de TRs op die post kunnen overslaan.
    Voorbeeld: Een persoon gaat over de rooie omdat een andere denkt dat iets persoonlijk bedoelt is en reageert fel (iets wat een TR kan geneneren) maar komt later tot inzicht.
  • Kunnen instructies ontvangen om bepaalde personen te begeleiden / op te voeden.
Hun rechten:
  • Geen, sterker: Ze hebben er minder want we verwachten meer van ze. Dus bij vermoeden van misbruik wordt er meteen zwaar ingegrepen. Hun enige bonus is dat ze fijner ervaring voor iedereen generen.
Mix & Match wat bevalt. Eigenlijk is het hele concept om de kennis en kunde in de groep te gebruiken zodat jullie minder tijd nodig hebben. Qua taak verandert er niet veel (nou ja, los van die TR's wel). En zodra er een conflict is kunnen jullie die persoon wippen.

Het is ook een klassiek schaal probleem: Als 5% van de groep trolt dan valt het mee wanneer de groep uit 100 man bestaat. Maar wanneer die groep uit 1000 personen bestaat wordt het heel wat minder. En dan heb je nog de onbedoelde trollen en trollen die het systeem gamen.

• Tweak_ers
Amphiebietje schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:19:
[...]

De ironie van dit bericht is dat je je zelf schuldig maakt aan exact datgene waar je anderen van beschuldigt, notabene in dit bericht zelf, maar om de een of andere reden denkt dat *jij* er wel mee weg mag komen terwijl de anderen gestraft moeten worden.

Ik zal aan de moderatoren overlaten na te denken over wat daar fout aan is, en wat het doel van dat soort gedrag is, alhoewel ik denk dat zowel Virtuozzo als DevWouter al het grootste deel duidelijk hebben opgeschreven.
Helemaal niet, er zijn bronnen die eraan ten grondslag liggen.

In de tussentijd kom ik er juist niet mee weg, want wordt weggemoddereerd, maar mensen die alleen tekst neerzetten met beweringen wél.

Dat zie je in het topic terug, dus wat je precies bedoelt met dat ik er wel mee weg mag komen, snap ik niet helemaal.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Accuraat betekent voor mij dat iets met minimale afwijking is. En op basis van de rest van jouw betoog zie ik iets in de vorm van "X beweert Y zie bewijs Z" dat jij wilt presenteren. En dan kan accuraat zijn als het om quotes gaat, maar niet om de werkelijkheid te beschrijven.

Wat jij beschrijft klinkt als "specifiek" en dat is net een beetje anders.

Als je die laatste zin herschrijft maar je vervangt "vind dat" met "weet" dan wordt de rest van je vraagstuk een hele stuk intressanter. Ook wordt die een stuk lastiger om te bewijzen, maar daardoor wordt die ook een stuk waardevoller voor de rest.

offtopic:
Ben uit nieuwsgierigheid er op ingedoken, maar het antwoord was saai: Het kenmerkt ze als een bepaalde unit of categorie. En daar kan een oorsprong, doelbestemming, taak, rol of functie aan verbonden zijn. Daaruit komt een vervolg vraag. Zou je die in het topic plaatsen dan zou ik het als een opdracht formulieren waarbij je ook vraagt wat we kunnen doen om de stelling voor Z/V te bewijzen.
Nogmaals, mijn doel is niet om uitspraken van anderen te beoordelen. Wel wil ik je helpen om te zorgen dat jij in het vervolg posts maakt waar iedereen (en ook jij) blij van wordt.
Helaas niet "bij wijze van spreken". Het merendeel herhaalt wat al vaak genoeg voorbij is gekomen en voegt niks nieuws toe. Vaak komen ze er alleen mee weg omdat het al eerder bewezen is. ;(
Laten we die opmerking constructief maken: "Wat kan ik nu doen om te zorgen dat mijn berichten beter ontvangen wordt door anderen?"

Enfin, ik denk dat ik nu wel genoeg schoolmeester gespeeld hebt. ;)
Het merendeel, waarschijnlijk allemaal, van de vragen weet jij het antwoord al op.
Wel een laatste tip: Probeer jezelf niet te vergelijken met anderen, maar vergelijk de persoon die je bent vandaag met de persoon die je wilt zijn. Over jezelf heb je macht, over anderen meestal niet. Jezelf verbeteren is dan ook veel waardevoller dan klagen over anderen.

Success!

• Tweak_ers
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Accuraat betekent voor mij dat iets met minimale afwijking is. En op basis van de rest van jouw betoog zie ik iets in de vorm van "X beweert Y zie bewijs Z" dat jij wilt presenteren. En dan kan accuraat zijn als het om quotes gaat, maar niet om de werkelijkheid te beschrijven.

Wat jij beschrijft klinkt als "specifiek" en dat is net een beetje anders.

[...]

Als je die laatste zin herschrijft maar je vervangt "vind dat" met "weet" dan wordt de rest van je vraagstuk een hele stuk intressanter. Ook wordt die een stuk lastiger om te bewijzen, maar daardoor wordt die ook een stuk waardevoller voor de rest.

offtopic:
Ben uit nieuwsgierigheid er op ingedoken, maar het antwoord was saai: Het kenmerkt ze als een bepaalde unit of categorie. En daar kan een oorsprong, doelbestemming, taak, rol of functie aan verbonden zijn. Daaruit komt een vervolg vraag. Zou je die in het topic plaatsen dan zou ik het als een opdracht formulieren waarbij je ook vraagt wat we kunnen doen om de stelling voor Z/V te bewijzen.

[...]

Nogmaals, mijn doel is niet om uitspraken van anderen te beoordelen. Wel wil ik je helpen om te zorgen dat jij in het vervolg posts maakt waar iedereen (en ook jij) blij van wordt.

[...]

Helaas niet "bij wijze van spreken". Het merendeel herhaalt wat al vaak genoeg voorbij is gekomen en voegt niks nieuws toe. Vaak komen ze er alleen mee weg omdat het al eerder bewezen is. ;(

[...]

Laten we die opmerking constructief maken: "Wat kan ik nu doen om te zorgen dat mijn berichten beter ontvangen wordt door anderen?"

Enfin, ik denk dat ik nu wel genoeg schoolmeester gespeeld hebt. ;)
Het merendeel, waarschijnlijk allemaal, van de vragen weet jij het antwoord al op.
Wel een laatste tip: Probeer jezelf niet te vergelijken met anderen, maar vergelijk de persoon die je bent vandaag met de persoon die je wilt zijn. Over jezelf heb je macht, over anderen meestal niet. Jezelf verbeteren is dan ook veel waardevoller dan klagen over anderen.

Success!
Ik vind het aardig dat je probeert te helpen 👍

Maar echt, ik zit er echt niet mee. Het is maar een online forum met mensen die ik niet ken. Je denkt toch niet dat het mij maar iets interesseert wat onbekenden van mijn reactie vinden?

Ik had alleen commentaar op de moderatie, omdat het gewoon krom is. Het is onjuist hoe men ertegen aan kijkt. Maar goed dat idee heb ik wel vaker op Tweakers. Een soort D66 gedachtegang dat alles geoorloofd is wanneer het in hun eigen straatje valt. Zodra het erbuiten valt, lekker weg-modereren. Ook dat schept een beeld. Waarbij het ene geluid altijd maar geverifieerde bronnen moet gebruiken, en het andere geluid niets hoeft te doen, maar gewoon stellingen als absolute waarheid deelt.

Maar joh, als je die berichten in het topic moet geloven is Rusland bijna terug gerend, dus zou het vallen van Kiev geen risico meer zijn. Ze staan allemaal zonder benzine en/of rennen massaal terug naar Rusland.

De tijd zal leren wie er gelijk had 😉

Wel grappig dat ik dezelfde filmpjes nu ook bij de NOS terugzie die eergisteren al in de Telegramgroep werden gedeeld. NOS heeft ook niet geverifieerd, ze geven letterlijk aan dat ze eigenlijk niet precies weten wat er gebeurd is met de voertuigen 🤣

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:50

J2S

Tweak_ers schreef op maandag 28 februari 2022 @ 00:06:
Maar echt, ik zit er echt niet mee. Het is maar een online forum met mensen die ik niet ken. Je denkt toch niet dat het mij maar iets interesseert wat onbekenden van mijn reactie vinden?
Wat doe je hier dan? :?

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Tweak_ers schreef op maandag 28 februari 2022 @ 00:06:
[...]
Maar goed dat idee heb ik wel vaker op Tweakers. Een soort D66 gedachtegang dat alles geoorloofd is wanneer het in hun eigen straatje valt. Zodra het erbuiten valt, lekker weg-modereren. Ook dat schept een beeld.
Potverdorie: nu breekt mijn klomp :X Ik dacht juist dat Tweakers een soort VVD gedachtegang hanteerde, aangezien dat de politieke partij is voor veel verdieners :+

Maar ik herken dat beeld wel hoor: echter in dat Rusland topic staat al een tijdje, dat Tweakers een Nederlands forum is. Dus als je neutraal probeert te zijn en niet perse pro Oekraïne bent: volgens mij is dat niet bepaald het schoolvoorbeeld, van een democratie. Al heeft Rusland natuurlijk geen gegronde reden, buiten dat ze zich bedreigd voelen om Oekraïne binnen de vallen.

Dat land had echt een hele mooie blonde vrouw als premier/president en die hebben ze toen opgesloten, omdat ze werd beschuldigd van fraude. Dit is mij altijd bijgebleven wat betreft Oekraïne: maar je ziet het ook in de politiek, GroenLinks wilt nu de democratische gekozen PVV uitsluiten van de vertrouwelijke briefing.

Bij Fvd begrijp ik dat nog wel: maar het moet toch niet zo zijn, dat je in een democratische land niet zelf mag beslissen als volksvertegenwoordiger of je de sancties tegen Rusland steunt of niet.

Maar ik reageer gewoon niet meer in dit topic: als Oostenrijker probeer ik net als mijn regering, neutraal in dit conflict te staan. Echter volgens de regels van dat topic, moet je pro Oekraïne zijn: omdat onze overheid dat schijnbaar ook is.

Wel fijn dat nu de discussie over het wel of niet vechten voor Nederland toegestaan is, in een apart topic. Ik kan mij echter niet vinden in de meningen, dat de moderators niet streng genoeg in dat topic modereren. Of verwachten de actieve deelnemers soms, dat moderators hun privéleven op pauze zetten omdat er tig berichten per minuut worden geplaatst, waarvan er sommige niet aan het ZT beleid voldoen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat sommige reacties van twijfelachtige aard worden verwijderd. Maar mijn serieuze reactie erop met argumenten waarom ik het oneens ben met die verwijderde reactie, wordt dan ook in zijn geheel verwijderd omdat het "happen" is. Dat de quote eruit gaat, oké. Maar waarom de hele reactie weg? Ik snap het niet.

Maar goed, ik snap ook niet dat schrijven dat ik een bericht niet begrijp een persoonlijke aanval is blijkbaar volgens moderators hier en dus ook verwijderd moest worden. Terwijl een daadwerkelijke persoonlijke aanval wel mag, want dat is gewoon "je uitdagen".

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik modereer bij voorkeur niet in AWM. Maar op momenten als dit heb ik echt medelijden met de AWM-mods.

Even ter vergelijking: er zijn in heel PFSL in de laatste 30 dagen 130 TR's geweest. Dat zijn er iets meer dan 4 per dag. Soms doe je 2 minuten over 'n TR, soms 'n half uur. Dat kan ik, met wat ondersteuning, redelijk aan.

De AWM-mods krijgen er dus 420 in minder dan 4 dagen. In 1 topic. Dat zijn er 105 per dag! Dat is minimaal 4-7 uur bezig zijn per dag. In het weekend. En dan de andere topics nog.

Voor iedereen die nú durft te klagen over de moderatie: stop daarmee. Het is vrijwilligerswerk, de mensen hebben er vaak 'n full-time baan bij. Ja, er sneuvelt misschien her en der 'n bericht dat anders geïnterpreteerd had kunnen worden. Wat moeten ze doen? 8 uur per dag hier zitten? 10 uur?

Ik weet niet hoe ik 't anders moet verwoorden, maar werkelijk: ga je schamen.

En wat betreft "onze" politieke voorkeur: vanuit rechts worden we beschuldigd dat we links zijn, vanuit links worden we beschuldigd dat we rechts zijn. Ons team is (heb ik 't idee) een mooie afspiegeling van de maatschappij: rechtse lui, linkse lui en alles er tussen in. Maar ons beschuldigen van, is een mooie afleiding en maakt dat je niet naar jezelf hoeft te kijken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Sissors
  • Niet online
.

[ Voor 93% gewijzigd door Sissors op 28-02-2022 18:31 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Ardana

Allereerst, ik weet niet aan wie het gericht is, maar gezien ik me ook beklaag reageer ik toch heel even op de paar punten waar ik mee aangesproken voel. Niet zo zeer op jouw tegen te spreken of mijn agenda te pushen, maar eerder zodat jij je bewust ben dat de gebruikers meeleven.

Er zijn veel mensen in het topic die er al jaren zijn en dondersgoed weten tot welke wanhoop ze de moderators drijven. Dat wordt besproken en in de regel is de sfeer fijn tot dat de wereld compleet idioot wordt. Dan gaat het mis. Dat is nu, dat was in 2020, dat zagen we met Brexit.

En dan gaat het mis. Gebruikers boos, moderators boos. Iedereen boos.

Politiek bespreken kan makkelijk ook als er niveau verschil is, maar dat vereist toewijding van de mensen in het topic en daar moet ruimte voor zijn. Het probleem is echter dat wanneer de wereld idioot is, die ruimte snel verdwijnt. De ruimte verdwijnt en opeens schrijft iedereen een tweet ipv de longreads die we gewend zijn. De nuances verdwijnen en de TRs verschijnen.

De moderators zijn beperkt in hun capiciteiten en worden overspoeld. Mede omdat het TR systeem dan misbruikt wordt. Dit weten want ze maken soms de fout om in dit topic te reageren om naar een specifiek geval te verwijzen. Ik denk dat de meeste dit topic volgen puur om voorbereid te zijn en weten met wie ze wel/niet in contact moeten.Verder niet relevant, maar ik wil daarmee aangeven hoe bewust sommige onder ons zijn.

Het probleem is dat de moderators nu helaas niet het niveau halen die ze normaal gesproken wel halen. Sterker we zien ze de mist in gaan. Niet met opzet, maar gewoon omdat ze de tijd niet hebben.

Het verbaast me ook zo dat men niet standaard het topic op slot gooit wanneer er meer dan X TRs zijn. Ja, het voorkomt een discussie kunnen aangaan en daarmee jagen we ook mensen weg. Maar niemand en ook niemand wilt dat onze geliefde moderators overspannen raken.

Ik ben het dan ook spuugzat, dit keer zonder hoofdletters, op de situatie waar we in terecht zijn gekomen. Het topic is al sinds het begin oververhit en niemand trapt op de rem. Vergelijk dat ene topic maar met een corona topic aan het begin.

Fuck, er is een reden waarom ik mijn toon heb verandert. Dat is puur zelfbescherming. Iemand liefde en tijd geven kost verdomd veel tijd, echter in het huidige debat heeft het geen zin dus schakel ik terug naar mijn wat natuurlijker toon. En als ik dat doe, wat moeten jullie dan al niet doen om julie eigen persoon te beschermen?

Dus nee, ik ga me niet schamen. Ik ben trots op de moderators. Wel blijf ik pissig op de situatie, maar ik weet ook dondersgoed hoe die situatie tot stand komt. Op deze manier discussie voeren gaat gewoon weg niet, maar die discussie moeten we maar bewaren voor later.

Nogmaals, ik ben geen moderator, maar ik leef echt met jullie mee en als er een simpel antwoord is dan zou ik die geven. Maar oproep tot schaamte is geen oplossing. Echter soms is het fijn dat we even onze frustratie kwijt kunnen. En hopelijk is het ook fijn om te horen dat jullie gewaardeerd worden ook als we jullie het idee geven dat het net ietsjes minder is. Dus ga door en wees niet bang. d:)b

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27

World Citizen

FreeReef.nl

Ik lees dit topic en zie ontzettend veel dingen waar ik het niet mee eens ben, maar laten we aub niet berichten van users gaan verwijderen en daarin "Propaganda" vermelden. Dit voegt niks toe aan je ingrijpen.

FreeReef.nl

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
verplaatst.
Ongelooflijk dat @virtuozzo een ban aan de broek heeft.
:(

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-02-2022 21:31 ]

• Tweak_ers
Ardana schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:05:
Ik modereer bij voorkeur niet in AWM. Maar op momenten als dit heb ik echt medelijden met de AWM-mods.

Even ter vergelijking: er zijn in heel PFSL in de laatste 30 dagen 130 TR's geweest. Dat zijn er iets meer dan 4 per dag. Soms doe je 2 minuten over 'n TR, soms 'n half uur. Dat kan ik, met wat ondersteuning, redelijk aan.

De AWM-mods krijgen er dus 420 in minder dan 4 dagen. In 1 topic. Dat zijn er 105 per dag! Dat is minimaal 4-7 uur bezig zijn per dag. In het weekend. En dan de andere topics nog.

Voor iedereen die nú durft te klagen over de moderatie: stop daarmee. Het is vrijwilligerswerk, de mensen hebben er vaak 'n full-time baan bij. Ja, er sneuvelt misschien her en der 'n bericht dat anders geïnterpreteerd had kunnen worden. Wat moeten ze doen? 8 uur per dag hier zitten? 10 uur?

Ik weet niet hoe ik 't anders moet verwoorden, maar werkelijk: ga je schamen.

En wat betreft "onze" politieke voorkeur: vanuit rechts worden we beschuldigd dat we links zijn, vanuit links worden we beschuldigd dat we rechts zijn. Ons team is (heb ik 't idee) een mooie afspiegeling van de maatschappij: rechtse lui, linkse lui en alles er tussen in. Maar ons beschuldigen van, is een mooie afleiding en maakt dat je niet naar jezelf hoeft te kijken.
Tja je creeert het zelf met al die regeltjes. Niet jij, maar Tweakers.

Het is maar een internetforum, geen alternatieve samenleving.

Maar goed, de gemiddelde IT’er zal daar misschien niet mee overweg kunnen.

Ik vond dat in het Corona topic altijd al zo frappant. Er mocht maar een geluid verteld worden, iedere twijfel werd weggemofdereerd omdat het niet bewezen is.

Een jaar later werden zaken opeens met andere inzichten wetenschappelijk bewezen en dan mocht het opeens wél gezegd worden.

Ik heb nooit de moeite genomen om die berichten terug te zoeken, maar het gevoel van “i told you so” is nog wel aanwezig richting bepaalde moderaters.

Gelukkig zie je dat in veel mindere mate in het Rusland Ukraine topic.

Neem je taak niet zo serieus. Het is maar een online forum.

• tweakduke

tweakduke

World Citizen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:06:
Ik lees dit topic en zie ontzettend veel dingen waar ik het niet mee eens ben, maar laten we aub niet berichten van users gaan verwijderen en daarin "Propaganda" vermelden. Dit voegt niks toe aan je ingrijpen.
In het kader van desinformatie wordt het inderdaad wel eens gebruikt. Het is wel de kortste weg om te duiden dat het om Russische desinformatie gaat. Na de zoveelste ingreep kan ik mij voorstellen dat deze korte weg dan wordt gebruikt. Iets om over na te denken.

@DevWouter de topics zijn uitgebreid, zoals je al had gezien. We nemen alles mee, moderatie kost helaas tijd :)

De gastheer is wel een leuke out of the box idee, ik waardeer de suggestie. Echter als het topic alsnog hard loopt en je hebt verder geen middelen om in te grijpen dan lijkt het mij geen leuke functie om te bekleden. Dan zou ik er toch voor kiezen om basis van argumenten, mensen te overtuigen en anders toch een topic report te maken.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Tweak_ers schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Tja je creeert het zelf met al die regeltjes. Niet jij, maar Tweakers.

Het is maar een internetforum, geen alternatieve samenleving.

Maar goed, de gemiddelde IT’er zal daar misschien niet mee overweg kunnen.

Ik vond dat in het Corona topic altijd al zo frappant. Er mocht maar een geluid verteld worden, iedere twijfel werd weggemofdereerd omdat het niet bewezen is.

Een jaar later werden zaken opeens met andere inzichten wetenschappelijk bewezen en dan mocht het opeens wél gezegd worden.

Ik heb nooit de moeite genomen om die berichten terug te zoeken, maar het gevoel van “i told you so” is nog wel aanwezig richting bepaalde moderaters.

Gelukkig zie je dat in veel mindere mate in het Rusland Ukraine topic.

Neem je taak niet zo serieus. Het is maar een online forum.
Die regels zijn er niet voor niks. Zonder geldige argumenten, geen goede discussie is en blijft onze basis. Dingen moeten eerst goed aangetoond worden en als het wordt bewezen dan kun je het meenemen.

We willen graag een bepaalde standaard en kwaliteit naleven, daar staan we ook om bekend en in alle eerlijkheid staat dat zelfs onder druk door de verandering in informatievoorziening. Als we onze taak niet serieus nemen dan kunnen we ook niet bestaan, het hangt allemaal samen.

Tweakers Discord

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:28

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
World Citizen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:06:
Dat was een edit van mij. Ik heb op die post bijna 15 edits in totaal moeten doen. Ik ga dan niet meer de ruimte hebben om het heel uitgebreid toe te lichten.

Ook als gebruiker mag er kritisch gekeken worden naar wat men post en welke bronnen men gebruikt. Dit is meteen ook naar jouw lange tekst @DevWouter. Vanaf dat we moeten knippen, heeft een gebruiker de plank al misgeslagen. Ik wil niet zeggen dat we perfect moderaten daarbij, maar hoe losjes wordt omgegaan met wat een goede bron zou zijn is wel iets waar mensen wat dieper over mogen nadenken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
raceneus968 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:10:
Ongelooflijk dat @virtuozzo een ban aan de broek heeft.
:(
Aangezien dit overduidelijk wordt rondgestuurd via DM's, ga ik er maar op reageren.

Ja, ik heb hem na zeer uitgebreid, intern overleg binnen de forumcrew hierover, gisteren verbannen uit AWM. Dit is gebeurd omdat we na jaren aan herhaaldelijk en uitgebreid verzoeken of confronteren alsmede het opleggen van lichtere sancties, nog steeds moesten constateren dat het niet kon blijven bij de inhoud en er regelmatig persoonlijke verwijten naar andere participanten gemaakt werden.

Ook is duidelijk gemaakt dat wij vanuit de forumcrew, best bereid zijn om deze verbanning weer op te heffen. Voorwaarde is wel dat we beargumenteerd te horen krijgen waarom dit niet meer zal gebeuren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27

World Citizen

FreeReef.nl

@tweakduke Dankjewel voor het verplaatsen. Ik maakte inderdaad de fout te reageren IN het topic en had dit niet moeten doen.

Het ging over deze post

Ik vind dat topic tof om te lezen en vind de moderatie ook prima. Mocht ik iemand bier moeten sturen omdat ik loop te zeuren dan hoor ik het ook graag.

Ik stel voor dat we gewoon de post wissen en als bericht geven "Je post is niet volgens beleid, neem contact op met XXX voor vragen."

Los van dat ik rode namen per definitie alheersers vind, moeten ze in blauw altijd gewoon neutraal zijn.

@polthemol dat betekend trouwens verder helemaal niks :). Als je het dus had gezegd in zwarte tekst dan was het een toevoeging geweest aan het topic. Ik vind het nu gewoon riskant voor de status die GoT heeft. Modjes grijpen in en zeggen daar niks over, en dat is top!

FreeReef.nl

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:17:
@DevWouter de topics zijn uitgebreid, zoals je al had gezien. We nemen alles mee, moderatie kost helaas tijd :)
Ik had het gezien. Super! Ik zal je mijn overige meningen besparen.
De gastheer is wel een leuke out of the box idee, ik waardeer de suggestie. Echter als het topic alsnog hard loopt en je hebt verder geen middelen om in te grijpen dan lijkt het mij geen leuke functie om te bekleden. Dan zou ik er toch voor kiezen om basis van argumenten, mensen te overtuigen en anders toch een topic report te maken.
Bij het volume in "dat topic" zou het ook niet meer werken.
Het is vooral een preventief middel en informatiebron. Een beetje zoals vroeger wanneer papa en mama bij de buren waren en de iemand in de groep werd aangewezen om de boel in de gaten te houden. Gaat het verkeerd dan greep die persoon in. Deed die zijn werk niet dan gaat een kind zijn verhaal halen bij mama. En als een kind ging huilen dan kwam papa boos het huis uit en moest de aangewezen kind uitleggen wat er aan de hand was.

Leuk is het niet, maar het geeft voldoening wanneer alles goed verloopt. Je moet er ook een beetje een spel van maken.

En nogmaals bij een shitstorm zoals oorlog en verkiezingen is het niet handig. Een gastheer kan maar zoveel personen bedienen. Daar hebben we de professionals nodig ;)

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16
@DevWouter jij had zelf eerder een rol binnen Tweakers toch?

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PLAE schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:34:
@DevWouter jij had zelf eerder een rol binnen Tweakers toch?
Nee, ik was ooit gevraagd als moderator, maar dat aanbod sloeg ik af. Geloof me, Virtuozzo en ik zagen het aankomen. Het is gewoon 2020, toen was er ook oververhit topic. Zelfde condities en zelfde patroon.

Hoewel ik behoorlijk veel details ken, ga ik nu even niet in op de inhoud. Verstandigst is nu om gewoon even te wachten. De vorige keer moest de boel ook even afkoelen. Toen was er ook weer ruimte, helaas hebben we toen ook niet doorgepakt met een permante oplossing.

Nogmaals: De schuld is de omstandigheid, niet perse de moderators of Virtuozzo. Het is gewoon een shitstorm.

Geef het tijd, het komt goed.

• raceneus968
  • Niet online
Er zijn maar weinig goede duiders/analisten die hun woord kwijt willen.
Des te meer zijn er die de voor hun ongekende chaos kunnen interpreteren.
Een shitstorm bezweer je niet, die pak je aan.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:57
DaniëlWW2 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:30:
...nog steeds moesten constateren dat het niet kon blijven bij de inhoud en er regelmatig persoonlijke verwijten naar andere participanten gemaakt werden.

Ook is duidelijk gemaakt dat wij vanuit de forumcrew, best bereid zijn om deze verbanning weer op te heffen. Voorwaarde is wel dat we beargumenteerd te horen krijgen waarom dit niet meer zal gebeuren.
In veel gevallen terechte verwijten, in bepaalde gevallen niet. In alle gevallen vermoed ik dat de juiste weg van kritiek VIA de de modjes zou moeten verlopen. Afgezien daarvan, het is echt spijtig om iemand als Virtuozzo te moeten missen. Juist nu is een bron met wat bredere inzichten goud in de discussie. Zonder twijfel wordt dat niet ontkend door de modjes maar is een lijn in het zand gezet op een ander criterium.
Ik kan alleen maar zeggen, probeer eruit te komen. D.w.z. als Virtuozzo er nog zin in heeft.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

dr.lowtune

Deugt niet

DaniëlWW2 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Aangezien dit overduidelijk wordt rondgestuurd via DM's, ga ik er maar op reageren.

Ja, ik heb hem na zeer uitgebreid, intern overleg binnen de forumcrew hierover, gisteren verbannen uit AWM. Dit is gebeurd omdat we na jaren aan herhaaldelijk en uitgebreid verzoeken of confronteren alsmede het opleggen van lichtere sancties, nog steeds moesten constateren dat het niet kon blijven bij de inhoud en er regelmatig persoonlijke verwijten naar andere participanten gemaakt werden.

Jammer, een verarming van het topic en AWM. De afgelopen dagen waren er een hoop Putin adepten actief die desinformatie verspreidden en Virtuozzo ook direct aanvielen, vaak omdat ze niet beschikten over de wil of intellectuele vermogens om zijn (soms lange en complexe) epistels te begrijpen. Maar zijn inbreng bevatte vaak wel unieke duiding en was vaak zeer rijk qua inbreng (met soms inside info).

Ik weet niet wat de druppel was, maar ik kon zijn toenemende frustratie en gebrek aan geduld goed begrijpen, een eventueel “gebrek” aan zelfbeheersing daarmee ook, want juist die domme achterlijke manieren van redeneren die sommigen er rond Rusland op na houden is een belangrijke oorzaak waarom de democratie (en algemene staat van de wereld) achteruit gaat en volgens mij komt hij daar professioneel gezien bovengemiddeld vaak mee in aanraking.

Jammer.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 00:06
mekkieboek schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:54:
[...]

In veel gevallen terechte verwijten, in bepaalde gevallen niet. In alle gevallen vermoed ik dat de juiste weg van kritiek VIA de de modjes zou moeten verlopen. Afgezien daarvan, het is echt spijtig om iemand als Virtuozzo te moeten missen. Juist nu is een bron met wat bredere inzichten goud in de discussie. Zonder twijfel wordt dat niet ontkend door de modjes maar is een lijn in het zand gezet op een ander criterium.
Ik kan alleen maar zeggen, probeer eruit te komen. D.w.z. als Virtuozzo er nog zin in heeft.
Ik onderschrijf dit graag, en zou dan ook beroep willen doen op het begrip voor iemand die een breder inzicht heeft. En naar alle waarschijnlijkheid dus wat meer frustratie heeft over het onderwerp. Het is een gevoelig onderwerp wat dat betreft.

En ik heb persoonlijk de neiging van persoonlijke aanvallen, en misrepresentatie van mijn argumenten mogen ervaren in het corona topic. Uiteindelijk na wat persoonlijke verwijten werd ik gewoon goed geïnformeerd door dezelfde persoon. Inhoudelijk, netjes verwoord, en waarschijnlijk met meer geduld dan wat je zou mogen verwachten. Maar des te meer gewaardeerd, en daardoor de informatie ook gretig overgenomen.

Het modereren op de de genoemde argumenten snap ik, maar de waarde van zijn inzichten hebben meerdere malen zichzelf bewezen vind ik. En hiermee vind ik persoonlijk dan een ban ook niet proportioneel.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 09:19
Allereerst, het is vreemd te vernemen dat een van de meest inhoudelijke posters is verbannen. Ik snap niet goed de reden hiervoor, elkaar aanspreken (zonder tussenkomst mod) hoort er ook bij op een forum. In de postgeschiedenis zie ik geen sporen terug van dingen die niet door de beugel kunnen; misschien is dat inmiddels verwijderd.
tweakduke schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:17:
[...]
Ter aanvulling: op Hackernews werkt het zo dat vanaf een bepaalde hoeveelheid karma mensen kunnen reporten danwel vouchen. Iets dergelijks zou je kunnen doen, met de gastheer-rol of op karma-basis: deze kunnen dan bijv. een bericht 'uitzetten' of half dimmen oid, zodat het de draad niet vervuilt, maar een mod bepaald uiteindelijk of het verwijderd wordt of weer terugkomt. Juist in snel lopende topic kun je met een aantal helpers zo de vaart uit de ergste desinformatie stromen halen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:18
mekkieboek schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:54:
[...]

D.w.z. als Virtuozzo er nog zin in heeft.
Als ik @Virtuozzo was, zou ik m’n tijd lekker ergens anders aan besteden.

Ik mis z’n posts en ofschoon ik ze ook niet allemaal meteen snap, helpt Google een hoop en zijn ze vaak leerzaam. Heb ik een keer geen zin/tijd ze helemaal te lezen, sla ik ze over. 🤷🏼‍♂️ Klagen dat ze moeilijk leesbaar zijn of iets in die trant; armoe.

Hopelijk komt hij terug, maar het zou me niks verbazen als ‘ie wat anders gaat doen met z’n tijd and I don’t blame him. 🤷🏼‍♂️

Hello. Is it me you're looking for?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
Alsjeblieft zeg. Dat hele Oekraïne topic lijkt wel bevolkt door 16 jarigen die een oorlog geweldig vinden en exploderende bommen zo mooi als vuurwerk vinden. Er is niet eens een discussie mogelijk. Alleen maar Twitter posts met filmpjes. En dan zeg ik dat je niet alles moet geloven, dat propaganda door allebei wordt misbruikt, en dan wordt mijn hele post gewist en in rood Propaganda erin gezet. Serieus, lopen we allemaal dezelfde mening achterna? Moeten we dat willen?

Ik krijg zelfs dm's van gebruikers die nog wel op tijd mijn posts hadden gelezen, en die snappen er ook niks van. Al sinds covid is de tendens hier dat als je niet conformeert aan de publieke opinie , je de mond wordt gesnoerd.

Ik hou tweakers nog een beetje in de gaten voor wat simpel netwerk related stuff, maar voor de rest.... nee, zeer slechte moderatie daar.

• Sissors
  • Niet online
dr.lowtune schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:06:
[...]
omdat ze niet beschikten over de wil of intellectuele vermogens om zijn (soms lange en complexe) epistels te begrijpen.
Man man man. Echt waar, gaan we het daarop gooien. Goed om te weten dat ook ik gewoon dom ben. Misschien moeten we een "simpel" forum topic hebben voor de domme mensen en eentje voor de rest?

• Brent
MrDirect schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:19:
Alsjeblieft zeg. Dat hele Oekraïne topic lijkt wel bevolkt door 16 jarigen die een oorlog geweldig vinden en exploderende bommen zo mooi als vuurwerk vinden. Er is niet eens een discussie mogelijk. Alleen maar Twitter posts met filmpjes. En dan zeg ik dat je niet alles moet geloven, dat propaganda door allebei wordt misbruikt, en dan wordt mijn hele post gewist en in rood Propaganda erin gezet. Serieus, lopen we allemaal dezelfde mening achterna? Moeten we dat willen?
Je keuze voor het onderwerp om dit punt te maken is pijnlijk: een regelrechte inval onder het mom van een vredesmissie heeft geen twee kanten.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:52
dr.lowtune schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Jammer, een verarming van het topic en AWM. De afgelopen dagen waren er een hoop Putin adepten actief die desinformatie verspreidden en Virtuozzo ook direct aanvielen, vaak omdat ze niet beschikten over de wil of intellectuele vermogens om zijn (soms lange en complexe) epistels te begrijpen. Maar zijn inbreng bevatte vaak wel unieke duiding en was vaak zeer rijk qua inbreng (met soms inside info).

[...]

Jammer.
Ik denk dat het beter is dat iedereen zijn mening kan doen zonder dat daar een account heel cryptische reacties die als persoonlijke aanvallen voelen constant doorheen fietst. Ik snap best dat mensen het vaak als 'inhoudelijk' markeren maar vele reacties zijn niets meer dan aanvallen om het aanvallen. Bovendien is het voor mij persoonlijk 'leuker' om in een topic te discussiëren waar iedereen begrijpbaar Nederlands neerpent. Omdat ik al enige tijd in de VS woon en ook actief ben op maatschappelijk vlak (Ook in Washington DC) begon ik me ook behoorlijk te ergeren aan de inhoud op de VS, alhoewel dat niet een goede reden is voor een ban natuurlijk.
Sissors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Man man man. Echt waar, gaan we het daarop gooien. Goed om te weten dat ook ik gewoon dom ben. Misschien moeten we een "simpel" forum topic hebben voor de domme mensen en eentje voor de rest?
Ik denk altijd maar dat mensen die meester zijn in hun vakgebied dingen ook simpel kunnen uitleggen :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Sissors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Ik zal me inhouden, maar heb je ook gelezen dat ik het over de wil heb? Een poster boven je omschrijft het mooi: soms moet je googelen om het te begrijpen (ik ook) en soms is het /ignore. Maar meteen ranten omdat je zo’n post niet begrijpt (wat ook veel gebeurde, volgens mij trouwens niet door jou) is gewoon armoe.

Voel je niet zo aangevallen, is niet nodig:)

• Brent
Kaaswagen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Ik denk altijd maar dat mensen die meester zijn in hun vakgebied dingen ook simpel kunnen uitleggen :)
Dan heb jij zeker nooit op de universiteit rond gelopen ;)

Alle gekheid op een stokje, net zomin als dat mensen die een tekst niet begrijpen dom genoemd moeten worden, moeten we ook niet doen alsof er wat mis is met lange, soms ingewikkelde teksten. Het is aan de lezer er wat uit te halen, als je daar geen zin in hebt, lees lekker verder.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wtf jongens... wat is dit nou! Virtuozzo graag terug ASAP!

Als hij uberhaupt nog zin heeft.

Kerel tikt meer onderbouwde qualiteit bij elkaar dan 1000 andere posters. Ban die dan.

specs

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:45
maratropa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:34:
wtf jongens... wat is dit nou! Virtuozzo graag terug ASAP!

Als hij uberhaupt nog zin heeft.

Kerel tikt meer onderbouwde qualiteit bij elkaar dan 1000 andere posters. Ban die dan.
het is helaas geen democratie hier, ik ben het 100% met je eens, echter snap ik de modjes ook wel het is nog steeds een vrijwilligersbaan maarja het voelt een beetje jammer dat we de inhoudelijke posts van @Virtuozzo kwijt zijn nu

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:25
Tja, ergens vindt ik toch wel een zwaktebod dat iemand die regelmatig aangevallen wordt door trolls en daar niet altijd goed op reageert geband wordt. Hebben de trolls hun doel bereikt

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Een paar dingen.
1) Dit is echt geen simpel besluit geweest dat we even hebben genomen. Er zit een zeer, zeer lange voorgeschiedenis aan vooraf.
2) Nee, we gaan hier inhoudelijk niks over zeggen om overduidelijke redenen.
3) Al deze steunbetuigingen gaan ook niks veranderen omdat een van de fundamenten van GoT, juist het feit is dat dit een gemodereerd forum is met regels waar iedereen zich aan te houden heeft. Dat is nu aan Virtuozzo en alleen aan hem om te bewijzen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:25
Gezien de huisregels en de geschiedenis en z’n regelmatige wanneer-mod-gedrag en t op de man spelen snap ik het aan de ene kant ook wel. Maar ik vraag me af of het niet uitlokking van trolls is. En een afkoelperiode/ ban van een aantal uur zou ik dan een logischere straf vinden dan een lange/ eeuwige ban.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DaniëlWW2 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:50:
Een paar dingen.
1) Dit is echt geen simpel besluit geweest dat we even hebben genomen. Er zit een zeer, zeer lange voorgeschiedenis aan vooraf.
3) Al deze steunbetuigingen gaan ook niks veranderen omdat een van de fundamenten van GoT, juist het feit is dat dit een gemodereerd forum is met regels waar iedereen zich aan te houden heeft. Dat is nu aan Virtuozzo en alleen aan hem om te bewijzen.
En wat als 'ie wegblijft? Hit&run trollen hebben we genoeg en die komen altijd wel weer hun oneliners plaatsen. Users die inhoudelijk bijdragen waarvan je het bestaan na een tijdje wel doorhebt zijn wat zeldzamer.

Kijk, een forum wordt natuurlijk niet perse door 1 user van kwaliteit voorzien maar de weging van wat klwaiteit is wordt wel erg subjectief ingevuld. Indien je per user alleen de notes telt heeft een discussiemakende user vaak erg veel vijanden en op den duur weg. Het is dan uiteindelijk een zelfversterkend effect en worden discussies vanzelf minder discussie.

De crew kan dan wel neutraliteit willen waarborgen maar neutraliteit gaat vrijwel altijd ten kostte van onderliggende partijen. Een betoog bouwen is veel moeilijker dan een betoog afzeiken dus een beetje krediet voor users zou wel prettig zijn. De trollen blijven immers ook hun vrije meningsuiting gebruiken.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

rik86 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:49:
Tja, ergens vindt ik toch wel een zwaktebod dat iemand die regelmatig aangevallen wordt door trolls en daar niet altijd goed op reageert geband wordt. Hebben de trolls hun doel bereikt
Yep, de trols hebben gewonnen

Natuurlijk schrijft hij af en toe moeilijk te doorgronden post. Bovendien is hij soms ook voorzichtig in uitspraken waar je de nodige moeite moet doen om de verwijzingen te volgen die je uiteindelijk bij de informatie brengen.

Daarvan af gezien is de inhoudelijke informatie vaak zeer waardevol. Zeker niet van alle posts maar er zitten exemplaren tussen van info die je op een andere manier maar moeilijk kunt verkrijgen. Als je de moeite wil doen dan.

Zo iets is zeer waardevol in een forum waar de kwaliteit een belangrijk element is om mee te doen. Soms enkel en alleen om wat te leren, soms om kennis en ervaring te delen met anderen.

Wat willen we dan eigenlijk? voor ongefundeerde info kijk ik wel naar de reacties op nu.nl. Juist omdat dit forum anders is, dat maakt het speciaal en met significante toegevoegde waarde.

Indien mijn post te ingewikkeld is mag hij worden verwijderd :+

• Brent
Delerium schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:55:
[...]
Indien je per user alleen de notes telt heeft een discussiemakende user vaak erg veel vijanden en op den duur weg. Het is dan uiteindelijk een zelfversterkend effect en worden discussies vanzelf minder discussie.
Klinkt alsof er zo geredeneerd wordt inderdaad: aan deze poster gerelateerd onderhoud is teveel, dus ban, terwijl dat onderhoud ontstaat wegens anderen, of in elk geval (groten)deels, en dus eigenlijk positief is.

Laat ik het zo zeggen, het was te merken dat het Oekraïne topic het met deze poster minder moest doen.

• raceneus968
  • Niet online
Indien mijn post te ingewikkeld is mag hij worden verwijderd :+

echt niet :)

(en tja, ik eerdere posts positief gewaardeerd, doe ik niet vaak)

[ Voor 30% gewijzigd door raceneus968 op 01-03-2022 00:07 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 12:22

ACID-dude

Make More Music!

Een paar dingen.
Het zal in het verleden ongetwijfeld vaker fout zijn gelopen. Daar heb ik me niet in verdiept. De laatste dagen heb ik lompe, brutale en frontale aanvallen gezien van users ("luie diplomaat ga eens aan het werk"), waarop ik geen reactie van hem zag, dus deze ban verbaasde me nogal. Ik vind ook dat we juist deze dagen extra voorzichtig moeten zijn met wie we hoe de mond snoeren. Obvious en inhoudsloos getroll: prima. Maar mensen die ook nog bijzondere invalshoeken weten te belichten zouden nu het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Nee, geen democratie hier, al heb je daarbij meestal ook geen directe invloed. Bedankt voor het harde modwerk though.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ex-moderator kan ik dit beamen. Helaas is het op forums en extra in dit soort topics zo dat de reageerder (die hapt, het symptoom) wordt aangepakt, maar de oorzaak niet of veel minder. Toen ik nog mod was hadden we aanslagen e.d. waar plotseling veel werd gepost, inclusief het soort users dat er op uit is om het topic te verstoren, en daar was niet tegen op te werken als je niet met de banhamer kan of mag uithalen. In ZT topics zal die banhamer veel sneller moeten worden gebruikt tegen de one-liner posters, de twitterlink posters en vooral de users die in meerdere topics sfeerverpestend zijn. Eerste ingreep = waarschuwing, 2e ingreep = wegwezen. Dan kun je nog primair en secundaire moderatie meenemen (verwijderen reacties op troll), maar hard zal het moeten. Ik ga zeker niet reageren in het Oekraine topic.

Ik blijf zelf allang weg uit het NL/BE coronatopic omdat ik anders waarschijnlijk me niet meer zou kunnen inhouden en tegen hetzelfde lot zou aanlopen. Er zijn daar users die allang met een grote schop van het forum afgetrapt hadden moeten worden...

Dat gezegd hebbende kan V ook zuigen :p

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 01-03-2022 00:15 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Absoluut jammer dat @Virtuozzo weg is :/

En sorry als ik soms ook meewerk aan het happen en iets te ver doorschieten @ moderators (you know who you are en om welke berichten het ging ;)). Ik merk dat ik best vaak meerdere keren reacties moet bewerken omdat ik dan toch een of twee extra woorden toevoeg die net genoeg zijn om iemand anders juist weer te triggeren.

Wat het reageren in AWM leert is dat je eigenlijk voor het drukken op de "Plaats reactie"-knop even tot tien moet tellen. Kan zoiets niet als feature worden geimplementeerd? Helpt wellicht ook bij het terugduwen van het aantal reacties :P

Dat zit wel Schnorr.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een paar dingen.
Wat ik niet begrijp is dat je streng wilt zijn maar tegelijkertijd trollen hooguit een tijdelijke ban of een gewist/gemod bericht krijgen, tolerantie paradox?. Het Oekraïne topic volg ik, zoals velen, de laatste tijd iets meer in detail en het is treurig dat er structureel getrold wordt waarna pagina's lang het topic ontspoort, berichten worden aangepast door een mod en later volgt een bericht van dezelfde strekking weer, ik kan zo een lijstje userd geven welke nog steeds post en welke posts op zijn best bedenkelijk zijn. Om dan een user te bannen die deze trollen triggerd is weird, te begrijpen misschien, maar komt op mij niet zuiver over.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tijd voor een wisselkoers: 20 echte trolls bannen per Virtuozzo ban :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Indoubt
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

gambieter schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:20:
Tijd voor een wisselkoers: 20 echte trolls bannen per Virtuozzo ban :+
Dat is niet genoeg :+

Ik kan jou posts ook wel waarderen vaak.

Overigens heb ik ook een groot respect voor de moderators, die hebben in deze tijden echt een moeilijke taak.

Helaas is het zo dat ook hier op de forums er veel kaf tussen het koren zit. best wel een afspiegeling van de maatschappij dus ook al wordt er door velen veel beter nagedacht en is er vaak ook echte kennis te vergaren.

Ik heb vorig jaar (of langer geleden) ook een ban gehad, voor het eerst in mijn leven. Volgens mij was het in het corona topic deel 1. Het is wat het is.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

raceneus968 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:50:
Een shitstorm bezweer je niet, die pak je aan.
Een shitstorm overkomt je en zit je uit. Wind kan je niet pakken.
polthemol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:30:
Ook als gebruiker mag er kritisch gekeken worden naar wat men post en welke bronnen men gebruikt. Dit is meteen ook naar jouw lange tekst @DevWouter. Vanaf dat we moeten knippen, heeft een gebruiker de plank al misgeslagen. Ik wil niet zeggen dat we perfect moderaten daarbij, maar hoe losjes wordt omgegaan met wat een goede bron zou zijn is wel iets waar mensen wat dieper over mogen nadenken.
Niemand die verlangt dat jullie perfect zijn.
Wat betreft de geknipte tekst, ik kom daar nog een keer op terug via een DM. Ik heb het idee dat het jouw meer dwars zit dan gebruikelijk, maar dat is niet nodig. De overige moderators kunnen waarschijnlijk gokken waar ik op hint, maar gezien jij het opruimde is het voor jouw gemoedsrust ook fijn. Voor nu ga ik naar bed.

• alienfruit
  • Laatst online: 13:58

alienfruit

the alien you never expected

Deze beslissing maakt het toch een stuk minder interessant op GoT. Erg jammer deze beslissing en toch wel een aderlating voor het forum in het algemeen. Ik vond zijn bijdrages altijd redelijk en informatief. Veel geleerd in zijn bijdrages in Brexit topic.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ach. het is een mooie parallel met de echte wereld.

Inhoud legt het af tegen veel geschreeuw, de behoefte van de middelmaat, oppervlakkigheid en snelle behoeftebevrediging, commercie en gemakzucht van "de overheid" die zich door overmacht in een bepaalde richting laat duwen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:34
Weten we eigenlijk wat er exact gebeurd is? Het gaat kennelijk om het Oekraïne topic? Ik heb er een aantal keren gepost maar zelf volg ik dat topic niet 24/7 dus ik heb er zelf niet zoveel zicht op. Buiten commentaar op de oorlog zelf valt daar in mijn ogen namelijk weinig inhoudelijke discussie te halen waar je als user in Nederland echt wat mee kunt. En dat is niet alleen vanwege de trollen die je daar ook ziet.

In het verleden heb ik zelf, samen met enkele andere users, ook wel de nodige ervaringen gehad met Virtuozzo. Dus ik wil wel de kanttekening plaatsen dat hij geen "heilige" is en ook uit de bocht kan vliegen richting reguliere users die niet trollen. Maar het ging de laatste tijd wel prima geloof ik, ook tussen ons.

In het algemeen: wanneer een user geen obvious trol is en met goede intenties hier op AWM zit lijkt een terugkeer me altijd mogelijk en ook logisch. Nu neem ik aan dat Virtuozzo daar onder valt maar ik weet uit mijn hoofd al sowieso één andere user die ik hier na een ban nooit meer gezien heb en waarbij ik me nog steeds afvraag waar de ban überhaupt voor was. En die user had echt nuttige goede bijdragen. Dus Virtuozzo zou ook weer geen uitzondering zijn.

• Tweak_ers
dr.lowtune schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:25:
[...]

Ik zal me inhouden, maar heb je ook gelezen dat ik het over de wil heb? Een poster boven je omschrijft het mooi: soms moet je googelen om het te begrijpen (ik ook) en soms is het /ignore. Maar meteen ranten omdat je zo’n post niet begrijpt (wat ook veel gebeurde, volgens mij trouwens niet door jou) is gewoon armoe.

Voel je niet zo aangevallen, is niet nodig:)
Het zal wel aan mij liggen, blijkbaar heb ik ondanks mijn studie, niet het intellect om op Tweakers mee te kunnen.

Als ik iedere post 2 woorden moet googelen houdt het snel op hoor. Ik sloeg zijn Posts de laatste tijd over, dus voor mij verandert er niet veel.

Wat ik wel merkte, was dat hij steeds meer op de man ging reageren, die posts las ik wel, omdat ze vaak maar één zin bevatte. Die waren op verschillende gebruikers met een ander inzicht. Die zijn uiteraard al lang verwijderd.

Het probleem van Virtuozo en meerdere in het topic is dat je er blijkbaar geen grijze mening op na mag houden. Het moet zwart of het moet wit.

Ondanks dat ik fel tegen de oorlog en tegen Putin ben, zie ik wel dat we als westen een aandeel hebben in de jarenlange opmars naar dit conflict.

Dan kunnen we nog steeds zeggen dat het goede beslissingen waren om Ukraine steeds meer EU gezonder te laten worden, maar dan moeten we nu de consequenties ervan ook onder ogen zien.

Let op, want hier komt het grijze gebied, dat wil uiteraard niet zeggen dat ik niet vind dat Ukraine en de EU zelf die keuze mogen maken.

We hadden kunnen weten, of we wisten dondersgoed dat Putin dit niet OK vond.

En dan kun je nog zo gelijk hebben in het punt dat we zelf mogen kiezen. Als je weet dat een Putin zich steeds meer bedreigd voelt, of dat nu terecht is of niet, kon je dit ook zien aankomen.

En ik veroordeel het ten sterkste!

Verder mag in het topic alleen nieuws wat pro-Ukraine is gedeeld worden. Als je het topic leest renden alle Russen 3 dagen geleden al naar huis en zaten ze zonder brandstof. Als dat werkelijk zo was, hoe kunnen ze nog steeds oprukken en steden innemen?

Ik krijg in de telegram groepen een ander beeld. Ja sommigen boeit het niets en zitten zonder brandstof, maar er zitten grote verliezen aan beide kanten. Maar ook zie je beter uitgeruste (Tsjetsjeense?) eenheden, die zeer gemotiveerd zijn en écht meters maken.
Dat mag alleen niet gedeeld worden omdat het ongeverrifieetd is.

Maar intussen zie ik bij de NOS de rode stukken met bezet gebied uitbreiden. Dus dan klopt dat beeld, wat ik niet mag delen (want niet geverifieerd) toch wel en zijn al die berichten dat Russen massaal stranden en opgeven desinformatie!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:06
Een gebruiker is goed geïnformeerd en helpt anderen om de context ook beter te begrijpen. Niet altijd even toegankelijk, overigens.
Die inzichten passen niet in het Russische narratief, dus het pro-Russische kamp gebruikt een standaard aanpak: target de persoon achter de onwelgevallige inhoud. Ze analyseren waar de zwakke plekken zitten en beginnen te prikken, net zo lang tot de gewenste irritatie tot escalatie leidt.

En wat doen de AWM-mods? Die bedienen de trolls op hun wenken en verwijderen de bron van de onwelgevallige inzichten, in plaats van die te beschermen tegen de trolls.

Ga je schamen.

En felicitaties aan kamp Rusland: goed gespeeld, mooi resultaat! Nu op de grond nog...

• Tweak_ers
D-e-n schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:37:
Weten we eigenlijk wat er exact gebeurd is? Het gaat kennelijk om het Oekraïne topic? Ik heb er een aantal keren gepost maar zelf volg ik dat topic niet 24/7 dus ik heb er zelf niet zoveel zicht op. Buiten commentaar op de oorlog zelf valt daar in mijn ogen namelijk weinig inhoudelijke discussie te halen waar je als user in Nederland echt wat mee kunt. En dat is niet alleen vanwege de trollen die je daar ook ziet.

In het verleden heb ik zelf, samen met enkele andere users, ook wel de nodige ervaringen gehad met Virtuozzo. Dus ik wil wel de kanttekening plaatsen dat hij geen "heilige" is en ook uit de bocht kan vliegen richting reguliere users die niet trollen. Maar het ging de laatste tijd wel prima geloof ik, ook tussen ons.

In het algemeen: wanneer een user geen obvious trol is en met goede intenties hier op AWM zit lijkt een terugkeer me altijd mogelijk en ook logisch. Nu neem ik aan dat Virtuozzo daar onder valt maar ik weet uit mijn hoofd al sowieso één andere user die ik hier na een ban nooit meer gezien heb en waarbij ik me nog steeds afvraag waar de ban überhaupt voor was. En die user had echt nuttige goede bijdragen. Dus Virtuozzo zou ook weer geen uitzondering zijn.
Hij had er ook een handje van om mensen die anders dan hem tegen iets aankijken, direct als trol te bestempelen.

Dat is niet heel constructief voor een discussie.

Dat heeft hij ook een keer bij mij gedaan, m.i uiteraard onterecht. Vanaf dat moment ben ik zijn Posts gaan negeren. Ik lees ze niet meer.

• Tweak_ers
Anakha schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:41:
Een gebruiker is goed geïnformeerd en helpt anderen om de context ook beter te begrijpen. Niet altijd even toegankelijk, overigens.
Die inzichten passen niet in het Russische narratief, dus het pro-Russische kamp gebruikt een standaard aanpak: target de persoon achter de onwelgevallige inhoud. Ze analyseren waar de zwakke plekken zitten en beginnen te prikken, net zo lang tot de gewenste irritatie tot escalatie leidt.

En wat doen de AWM-mods? Die bedienen de trolls op hun wenken en verwijderen de bron van de onwelgevallige inzichten, in plaats van die te beschermen tegen de trolls.

Ga je schamen.

En felicitaties aan kamp Rusland: goed gespeeld, mooi resultaat! Nu op de grond nog...
Het ging veel verder, want ik zie mijzelf zeker niet als kamp-Rusland. Ik hoop dat Ukraine lang stand houdt en dat Putin snel een einde aan zijn leven maakt en de democratie zegen viert in Rusland zelf.

Maar tegelijkertijd vind ik het interessant WAAROM Putin dit doet en hoe de Russische bevolking hier tegenaan kijkt. Je ziet dat dat zij de NAVO als aggressor zien.

Toen ik dat noemde, was ik direct een trol. Nou dan sla je een discussie plat, niet op de inhoud. Dan ben ik persoonlijk wel klaar met je en sta je bij mij op /ignore.

Ik heb daarna dus weinig van meegekregen, omdat ik zijn posts niet meer lees. Maar daarvoor heeft hij diverse keren op de man gespeeld en bleef er lang in hangen. Ik kan mij best voorstellen dat daar meermaals gewaarschuwd is.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

alienfruit schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:17:
Deze beslissing maakt het toch een stuk minder interessant op GoT. Erg jammer deze beslissing en toch wel een aderlating voor het forum in het algemeen. Ik vond zijn bijdrages altijd redelijk en informatief. Veel geleerd in zijn bijdrages in Brexit topic.
Eerlijk gezegd heb ik iets van: Delete mijn account maar.

Er zijn tal van andere fora waar je ook kan discussieren, en waar tenminste niet de zich hier herhalende fout van het volgende telkens opnieuw wordt gemaakt:

1) Ontvlambaar topic wordt gestart
2) Topic wordt plotseling gevuld door volkomen onbekende posters wiens account ofwel heel lang inactief was, ofwel nieuw.
3) Die posters gaan in grote getale telkens hetzelfde opnieuw posten, net binnen de regels blijvend, en daarbij telkens uitermate doorzichtige subversieve meningen plaatsen (ofwel: intrigantje spelen)
4) Hierbij refereren ze ook telkens aan de regels, terwijl ze zich er zelf niet aan houden
5) Gebruikelijke posters raken geirriteerd, maken commentaren, en gaan berichten rapporteren
6) Mods doen iets. Er worden wat berichten verwijderd.
7) Duidelijk patroon van shitposten blijft, gebeurt niks mee.
8) Mensen die de inhoud om het hart gaat, klagen/reageren fel.
9) Mods hebben discussie met die mensen, niks verandert aan inhoudelijke aanpak mods en/of dat wordt goedgepraat omwille van het polderen*. Vervelende regulars wordt verteld dat zij het probleem zijn ("shoot the messenger") en krijgen een ban.
10) Topic wordt gewonnen door de trolls.

Nou ja, Tweakers was leuk voor enige tijd, maar ik heb het er een beetje gezien hierzo.

* Dit is hoe het op mij overkomt. Op diverse andere fora waar ik op zit zou het beschreven shitpost gedrag in de tijd al lang tot een ban hebben geleid - of het heel erg effectieve "de enige die je berichten ziet ben je zelf". Ik weet dat de meeste mods ook maar vrijwilligers zijn (ben er elders ooit eentje geweest), maar als je telkens jezelf weer stoot aan dezelfde steen moet het toch op een gegeven gaan dagen dat er wat schort aan je aanpak... :/

• D-e-n
Tweak_ers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:47:
[...]

Maar tegelijkertijd vind ik het interessant WAAROM Putin dit doet en hoe de Russische bevolking hier tegenaan kijkt. Je ziet dat dat zij de NAVO als aggressor zien.

Toen ik dat noemde, was ik direct een trol. Nou dan sla je een discussie plat, niet op de inhoud. Dan ben ik persoonlijk wel klaar met je en sta je bij mij op /ignore.
Hohoho, waag het niet mijn bijdrage deze kant op te duwen.

Het gaat om de manier waarop. Met welk idee breng je dit in? Je kunt ook zeggen dat Hitler veel steun had van zijn bevolking. Maar kun je daar wat mee in de discussie? Wat voegt het inhoudelijk toe als je niet zegt wat je er vervolgens mee wilt? Op moment dat je dit zomaar in een discussie brengt heeft het wel degelijk een pro-Poetin/Hitler inslag.

Ik zit daarin op één lijn met Virtuozzo wat dat betreft.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tweak_ers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, blijkbaar heb ik ondanks mijn studie, niet het intellect om op Tweakers mee te kunnen.

Als ik iedere post 2 woorden moet googelen houdt het snel op hoor. Ik sloeg zijn Posts de laatste tijd over, dus voor mij verandert er niet veel.
Troost je, je bent niet de enige. Ik sla ze overigens altijd over (m'n scrollknop is versleten inmiddels :P ), als ik ze probeer te doorgronden zie ik veel woorden maar wat wordt er eigenlijk gezegd? Als je boodschap door een woordenbrij niet bij de ontvanger aankomt, wat bereik je daar dan mee?

Ik zie het meestal niet. Maar misschien ligt dat aan mij. Ik vroeg me wel af waar zo iemand de tijd toch vandaan haalt in een (neem ik aan) drukke politieke baan (geen idee welke richting)

Maar ik verwacht niet dat die ban lang zal duren.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 01-03-2022 08:05 ]

• Sissors
  • Niet online
Het is inderdaad wel heel makkelijk om hem als onschuldig slachtoffer van trolls neer te zetten. Gezien hoe vaak ik persoonlijke aanvallen heb gezien op andere gebruikers, denk ik eerder dat mods hem vanwege de rest van zijn posts redelijk wat ruimte hebben gegeven.

En ja als ik posts na drie keer lezen nog niet begrijp, dan sla ik hem gewoon over. Soms wel woorden gaan Googlen, die soms verduidelijking geven, en soms als resultaat hadden dat Google enkel en alleen als resultaat had dat ene topic waar hij ze gebruikte. Dus meestal sloeg ik zijn posts gewoon over, behalve als ze rechtstreeks op mij gericht waren.

Maar goed, onder de streep heeft iedereen zich aan de regels te houden. En daar zit altijd een subjectief stuk bij want aan de mods is om te beslissen, en daar ben ik het echt lang niet altijd mee eens. Maar je kan ook niet hebben dat de inhoud in post A betekend dat in post B wel weer een aanval op de persoon mag.

• Sissors
  • Niet online
Brent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Dan heb jij zeker nooit op de universiteit rond gelopen ;)
Ik wel. Ik durf wel te zeggen dat er een behoorlijke correlatie zit tussen hoe goed een professor zijn/haar werk aan een leek kan uitleggen en hoe goed die professor in het algemeen in zijn/haar werk is.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Troost je, je bent niet de enige. Ik sla ze overigens altijd over (m'n scrollknop is versleten inmiddels :P ), als ik ze probeer te doorgronden zie ik veel woorden maar wat wordt er eigenlijk gezegd? Als je boodschap door een woordenbrij niet bij de ontvanger aankomt, wat bereik je daar dan mee?
Een van de dingen die ik altijd jammer heb gevonden in NL, is dat veel mensen niet naar een woordenboek grijpen als ze een woord tegenkomen dat ze niet begrijpen. Zelf met Google kan je dat al door het woord plus de term "definitie" in te typen. Het is niet zo dat dan van je wordt verwacht dat je dan zelf plots dat soort woorden gaat gebruiken (hoewel dat wel na een tijdje komt), maar wat nieuws leren is over taal is meestal niet slecht en maakt het makkelijker de wereld te begrijpen.
Ik zie het meestal niet. Maar misschien ligt dat aan mij. Ik vroeg me wel af waar zo iemand de tijd toch vandaan haalt in een (neem ik aan) drukke politieke baan (geen idee welke richting)
Bij sommige functies zit dit soort aandacht bij de functie inbegrepen (zoals onze Russische trollen vast zullen beamen O-) ), maar veel mensen die dingen hebben die hen om het hart gaat, zeker academici, vinden het vaak ook vervullend om tot laat in de avond zulke berichten te plaatsen.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Sissors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Ik wel. Ik durf wel te zeggen dat er een behoorlijke correlatie zit tussen hoe goed een professor zijn/haar werk aan een leek kan uitleggen en hoe goed die professor in het algemeen in zijn/haar werk is.
Uh, dat hangt nogal van de richting af. Veel mensen in de exactere richtingen zijn niet al te erg sociaal en sommigen zijn echt niet goed in lesgeven, maar wel hele goede wetenschappers.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Een paar dingen.
Alleen haal je wel de beste informatiebron weg. Veel restaurants verliezen ook kwaliteit als de head chef verdwijnt. Formule 1 was ook niet meer hezelfde zonder Charlie. Mercedes ook niet meer zonder Niki. Het topic is direct minder interessant.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Een van de dingen die ik altijd jammer heb gevonden in NL, is dat veel mensen niet naar een woordenboek grijpen als ze een woord tegenkomen dat ze niet begrijpen.
Ik vind dat, voor een internetforum, net iets teveel van het goede als het om moeite doen gaan. Verder is het zo dat ik dat meerdere malen per post moet doen. En dan heb ik het nog niet eens over de vele oneliners, vaak in een andere taal. Daar heb ik gewoon geen zin in :)
maar veel mensen die dingen hebben die hen om het hart gaat, zeker academici, vinden het vaak ook vervullend om tot laat in de avond zulke berichten te plaatsen.
Ik heb gister een film op Netflix gekeken. Maak daarvan wat je wil :+
Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:25:
Het topic is direct minder interessant.
Dat is geen feit. Voor een ander is het misschien juist interessanter geworden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 01-03-2022 08:28 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Alleen haal je wel de beste informatiebron weg. Veel restaurants verliezen ook kwaliteit als de head chef verdwijnt. Formule 1 was ook niet meer hezelfde zonder Charlie. Mercedes ook niet meer zonder Niki. Het topic is direct minder interessant.
Dat valt wel mee denk ik. Achter alle dure woorden en suggesties zat maar zeer weinig daadwerkelijk nuttige informatie. We moesten ons voornamelijk zorgen maken over Trump de afgelopen jaren en Putin was een marginale crimineel.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Ik vind dat, voor een internetforum, net iets teveel van het goede als het om moeite doen gaan. Verder is het zo dat ik dat meerdere malen per post moet doen. En dan heb ik het nog niet eens over de vele oneliners, vaak in een andere taal. Daar heb ik gewoon geen zin in :)

[...]

Ik heb gister een film op Netflix gekeken. Maak daarvan wat je wil :+

[...]

Dat is geen feit. Voor een aantal is het juist interessanter geworden ;)
Precies, daar heb je dan geen zin in (en ik soms ook niet). Dus dan negeer je het en ga je er niet half (-of totaal niet) tegenin. Als je dat wel doet, ja, dan trigger je hem.

Zo kreeg ik ook meteen een reactie toen ik in mijn eerdere post hier schreef dat sommigen niet de wil of het intellect hebben om zijn posts te begrijpen. Men leest dan over het woordje “wil” heen (want laten we eerlijk zijn, het waren soms taaie stukken) en men is meteen aangevallen. Ik zag nog een users posten die zich daar meteen door aangevallen voelde, heb ook nog een DM gekregen naar aanleiding van die post.

Ik verwacht ook niet dat mijn “steunbetuiging” iets uithaalt, het besluit is genomen. Ik kan me ook echt wel voorstellen dat de mods de posts van Virtuozzo te veel onderhoud vinden vergen. Ik zie het als een klassieke auto, heeft wat onderhoud nodig maar je hebt wel iets exclusiefs en als je er goed mee omgaat ook veel plezier van, de mods kiezen nu voor de onderhoudsvrije Aygo :)

• Sissors
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Uh, dat hangt nogal van de richting af. Veel mensen in de exactere richtingen zijn niet al te erg sociaal en sommigen zijn echt niet goed in lesgeven, maar wel hele goede wetenschappers.
Lesgeven is gewoon onderdeel van taken pakket van een professor. Maar in zijn algemeenheid is goed en duidelijk communiceren ook gewoon essentieel onderdeel in de wetenschap. Zeker ook in de exacte richtingen. Kan je dat niet, dan zal je al snel een slechtere professor zijn dan iemand die dat wel kan.

Overigens kan ik ook bij posts in mijn vakgebied hier mensen bedelven onder jargon. Maar waarom zou ik? Als ik reageer op iets in mijn vakgebied dan doe ik dat om wat uit te leggen, schiet weinig op als ik het dan alsnog onbegrijpelijk maak. Als je wat wil communiceren houd je rekening met je doelgroep lijkt mij.

• Sissors
  • Niet online
dr.lowtune schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:35:
[...]
Men leest dan over het woordje “wil” heen (want laten we eerlijk zijn, het waren soms taaie stukken) en men is meteen aangevallen.
Nah ik las niet over dat woordje heen ;) . Maar dan ga je ervan uit dat ik niet de wil had. Ik had (soms) de wil. (Want eerlijk is eerlijk, veel ben ik gewoon automatisch gaan skippen). En ook met de wil kwam ik vaak niet vaker dan wat hoofdlijnen te begrijpen. En als dat niet genoeg was, miste ik blijkbaar dan dus het intellect :).

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Sissors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Nah ik las niet over dat woordje heen ;) . Maar dan ga je ervan uit dat ik niet de wil had. Ik had (soms) de wil. (Want eerlijk is eerlijk, veel ben ik gewoon automatisch gaan skippen). En ook met de wil kwam ik vaak niet vaker dan wat hoofdlijnen te begrijpen. En als dat niet genoeg was, miste ik blijkbaar dan dus het intellect :).
Nou in dat geval wil ik er nog wel bij zetten dat sommige van zijn posts ook wel erg wollig konden zijn ;) heb ik dan de diverse smaken gehad? :P

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Genoeg over VIrtuozzo. Het is al uitzonderlijk dat we überhaupt uitspraken doen over sancties die zijn opgelegd aan andere personen, maar ellenlang door discussiëren over waarom iemand geband is gaan we hier niet doen.
Die discussie is iets voor tussen hemzelf en de crew.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Orion84 op 01-03-2022 12:36 . Reden: Stop met discussie / speculatie over bans van andere users. ]

• alienfruit

alienfruit

Ik snap niet waarom we het hier niet over mogen hebben. Is er een algemene ban over dit onderwerp? Ik vind het toch wel storend dat er zo makkelijk over heen wordt gelopen. Maar goed, het is niet mijn forum. En duidelijke moet er hier een bepaalde toon hier zijn. Misschien goed moment voor een analyse of graafwerk

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:04
@polthemol Ik gaf in het oorlog topic feitelijk aan dat de vrouwelijke ministers van defensie dat inderdaad waren met namen. Wat mocht daaraan niet?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik weet niet waar jij precies speculatie of discussie in mijn bericht las @Orion84 maar het komt wat overgevoelig en kinderlijk over eerlijk gezegd. Stel je niet zo aan zeg.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:28

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:42:
@polthemol Ik gaf in het oorlog topic feitelijk aan dat de vrouwelijke ministers van defensie dat inderdaad waren met namen. Wat mocht daaraan niet?
zie je DM voor toelichting. Feedback op losse moderaties worden per DM gevraagd normaal/gedaan

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

alienfruit schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:41:
Ik snap niet waarom we het hier niet over mogen hebben. Is er een algemene ban over dit onderwerp? Ik vind het toch wel storend dat er zo makkelijk over heen wordt gelopen. Maar goed, het is niet mijn forum. En duidelijke moet er hier een bepaalde toon hier zijn. Misschien goed moment voor een analyse of graafwerk
Heel simpel: omdat het hoe en waarom iemand geband is een zaak is tussen die user en de crew. Dat is niet iets om publiekelijk over te discussiëren. Bij hoge uitzondering is er een beknopte toelichting gegeven, daar zal je het mee moeten doen. We gaan hier niet verder over uitweiden.
dawg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:46:
Ik weet niet waar jij precies speculatie of discussie in mijn bericht las @Orion84 maar het komt wat overgevoelig en kinderlijk over eerlijk gezegd. Stel je niet zo aan zeg.
Je reactie ging over een niet nader genoemde gebruiker waarvan je misschien wist om wie het ging en die mogelijk ook geband was. Dat kan ik niets anders noemen dan speculeren. En hoe dan ook: we gaan hier dus niet verder in op bans van andere users.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Sommige users hebben de neiging om het topic volgens hun normen in te richten. Dat je een beetje naar elkaar toetrekt als je elkaars visie deelt en gewend raakt aan een bepaalde dynamiek is logisch.
Een keerzijde daarvan is dat je misschien iets te makkelijk een eenheid vormt die gaat verlangen dat iedereen zich min of meer conformeert aan de standaard binnen het topic. Het narratief van derailing toepassen op iedereen die niet naar dat niveau mee wil is niet constructief. Niet alleen heeft niet iedereen een zelfde mening over het onderwerp maar soms wil men ook wel eens met gedachtes kunnen spelen.

Ik heb het idee dat er te makkelijk deelnemers als troll worden weggezet. Vele zijn gewoon nog niet 'up to speed' en missen de hele aanloop (ondanks dat het al jaren aan de gang is, is het nu pas breaking)
En de meeste zijn best voor rede vatbaar. Enkel willen die ook graag vanaf het begin serieus genomen worden en niet meteen kribbig worden voorzien van repliek (ook al is het al 20 keer langsgekomen, sommige mensen stappen in en uit een topic gelijk een tram)
Ook als men andere redenaties rondom dit conflict willen bespreken worden ze vrij snel als propaganda slachtoffer of troll weggezet. En ook al is die houding begrijpelijk, zou ik alsnog zeggen; laat het aanpakken van trollen gewoon over aan de crew. Reageer dan gewoon niet met tegengas als je denkt dat het opzettelijke ontsporing is en maak die TR. Na een tijdje komt de bezemwagen heus wel.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Orion84 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Heel simpel: omdat het hoe en waarom iemand geband is een zaak is tussen die user en de crew. Dat is niet iets om publiekelijk over te discussiëren. Bij hoge uitzondering is er een beknopte toelichting gegeven, daar zal je het mee moeten doen. We gaan hier niet verder over uitweiden.
[...]

Je reactie ging over een niet nader genoemde gebruiker waarvan je misschien wist om wie het ging en die mogelijk ook geband was. Dat kan ik niets anders noemen dan speculeren. En hoe dan ook: we gaan hier dus niet verder in op bans van andere users.
Tja. Dat lees jij er kennelijk in, wellicht zou je het even kunnen verifiëren in het vervolg

En los daarvan, hoewel ik het zeer eens ben met de post van @Ardana hierboven (die heb ik nota bene een +1 gegeven) vind ik het langzaam ook wel duidelijk worden dat - kennelijk - jullie in jullie vrijwillige taak (waar helemaal niets mis mee is verder) niet opgewassen zijn tegen topics die gaan over dergelijke crises als deze nu in Oekraïne, eveneens die over corona vorig jaar.

Dan zou ik zeggen; sluit die dan. Want dit slaat nergens op natuurlijk.

• Brent
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Orion84 op 01-03-2022 12:53 . Reden: Nee is nee. We gaan hier niet verder in discussie over bans van users. ]

• alienfruit

alienfruit

Is er meer informatie over het banproces van GoT?

Ik vind het zelf een rare en onduidelijke manier van handelen. Volgens mij is gewoon beter om dan zulke onderwerpen op het forum niet toe te staan; meteen meer rust voor de moderators.

• Brent
Hippocampus schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:51:
Ik heb het idee dat er te makkelijk deelnemers als troll worden weggezet. Vele zijn gewoon nog niet 'up to speed' en missen de hele aanloop (ondanks dat het al jaren aan de gang is, is het nu pas breaking)
En de meeste zijn best voor rede vatbaar. Enkel willen die ook graag vanaf het begin serieus genomen worden en niet meteen kribbig worden voorzien van repliek (ook al is het al 20 keer langsgekomen, sommige mensen stappen in en uit een topic gelijk een tram)
Ik ben niet ongevoelig voor het punt, want ik zie wat jij bedoelt gebeuren. Toch is het lastig, want als je hier al wat jaren meeloopt, weet je ook dat er wel heuse trolls (geweest) zijn en stevig de boel weten de derailen. Misschien kunnen we allemaal iets meer de andere kant bekijken van die discussie: weet iemand het nu echt niet, en wanneer is trollengedrag een trol? In normale tijden is een oproep tot eventjes teruglezen te doen, nu vaak niet. Maar helaas is het daarmee nog steeds niet echt nuttig als nieuwkomers keer op keer dezelfde info, stelling of informatie (danwel propaganda) komen inbrengen.

Iets naarboven haalde ik de methode van HN aan, waar users vanaf een bepaald karma kunnen flaggen, zodat reacties gedimd of verborgen kunnen worden tot er een mod aan toe komt. Dat lijkt mij geen slecht systeem en misschien een oplossing voor dit probleem.

Maar, wat het probleem precies is, we kunnen het niet samen oplossen als we het probleem niet precies definiëren/kennen.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

dawg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Tja. Dat lees jij er kennelijk in, wellicht zou je het even kunnen verifiëren in het vervolg

En los daarvan, hoewel ik het zeer eens ben met de post van @Ardana hierboven (die heb ik nota bene een +1 gegeven) vind ik het langzaam ook wel duidelijk worden dat - kennelijk - jullie in jullie vrijwillige taak (waar helemaal niets mis mee is verder) niet opgewassen zijn tegen topics die gaan over dergelijke crises als deze nu in Oekraïne, eveneens die over corona vorig jaar.

Dan zou ik zeggen; sluit die dan. Want dit slaat nergens op natuurlijk.
Tsja, en als we topics sluiten omdat ze uit de hand lopen staan een boel users hier ook weer klaar met fakkel en hooivork om te klagen dat dat niet de juiste optie is.

Hoe dan ook: ons werk wordt er niet makkelijker op als we naast de inhoudelijke discussie ook nog eens dit feedback topic op de rails moeten houden en continue allerlei ongefundeerde verwijten naar ons hoofd geslingerd krijgen.

Dus als we dan aangeven dat een bepaalde discussie hier stopt, stop er dan ook mee.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

alienfruit schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:54:
Is er meer informatie over het banproces van GoT?

Ik vind het zelf een rare en onduidelijke manier van handelen. Volgens mij is gewoon beter om dan zulke onderwerpen op het forum niet toe te staan; meteen meer rust voor de moderators.
Het algemeen beleid #banrichtlijnen

Als je dat verder wilt bespreken: open een topic in LA, dit is niet de plek voor algemene discussie over het forumbrede beleid.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Orion84 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:58:
[...]
Tsja, en als we topics sluiten omdat ze uit de hand lopen staan een boel users hier ook weer klaar met fakkel en hooivork om te klagen dat dat niet de juiste optie is.

Hoe dan ook: ons werk wordt er niet makkelijker op als we naast de inhoudelijke discussie ook nog eens dit feedback topic op de rails moeten houden en continue allerlei ongefundeerde verwijten naar ons hoofd geslingerd krijgen.

Dus als we dan aangeven dat een bepaalde discussie hier niet stopt, stop er dan ook mee.
Je ziet spoken want ik gaf al aan dat ik niet aan het discussiëren was. Dat is puur jouw eigen vooringenomenheid, excuus hoor. Je vraagt niet eens om toelichting. Dat dat in een snellopend topic als dat over Oekraïne niet gebeurd a la, maar in een feedbacktopic is dat nou niet echt een signaal dat je open staat voor kritiek. Doe daarmee wat je wilt.

En nee. Jullie werk zal nooit makkelijker worden in dergelijke topics want:
  • trolls komen en gaan en daar win je nooit van in een 'open' discussietopic.
  • jullie taak is vrijwillig.
  • het is ingewikkeld in deze tijd aangezien dergelijke topics aantrekkelijk zijn voor bots/fakeusers & fakenews wat het een dagtaak zou maken om alles te controleren.
  • je je het verkeerde geklaag kennelijk teveel aantrekt. Who cares wat trolls vinden afgezet tegen dergelijk inhoudelijke posts als van <user>?
Maar goed. Het zal wel; ik postte er om exact deze redenen toch al niet. Idem in andere, vergelijkbare topics over explosieve actualiteit. Dat is niet jullie schuld maar hoe er mee omgegaan wordt wel.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

dawg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Je ziet spoken want ik gaf al aan dat ik niet aan het discussiëren was.
Je quote een reactie uit die discussie en gaat daar op door. Nadat er een modbreak is geplaatst om juist die discussie af te kappen. Dan ga ik niet vriendelijk vragen, dan gaat je reactie gewoon weg, punt.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vooral niet doen inderdaad, vriendelijk vragen in een feedbacktopic.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:05
Als het topic te hard gaat en mods het blijkbaar niet aankunnen is het wellicht een idee om een timer op de posts te zetten (is die functie beschikbaar ?). Gebruiker mag om het half uur een post plaatsen ?

Werkt effectief op andere sociale plaatsen.

• D-e-n
Palindrome schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:21:
Als het topic te hard gaat en mods het blijkbaar niet aankunnen is het wellicht een idee om een timer op de posts te zetten (is die functie beschikbaar ?). Gebruiker mag om het half uur een post plaatsen ?

Het zou voor mij niet werken. Ik denk dat de wat snellere interacties dan ook verloren gaan. Dan ben je verplicht alles wat je in dit topic kwijt wilt te verzamelen in een lang betoog om vervolgens weg te lopen. Het moet geen slow chat worden maar een snelle korte reactie op iets wat je zegt kan ook heel fijn en nuttig zijn.

Het is juist zo fijn dat je tegenwoordig korte reacties op diverse personen achter elkaar geplakt terug in het topic ziet ipv dat het diverse post zijn.

• Palindrome
D-e-n schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Dan ben je verplicht alles wat je in dit topic kwijt wilt te verzamelen in een lang betoog om vervolgens weg te lopen.
Dat is juist het punt. langer nadenken over wat je post en langer nadenken over de post waarop je wil reageren. Geen reflex reacties waar bijvoorbeeld virtuozzo aan ten onder is gegaan.

Edit: Idealiter zou je dit willen koppelen aan een beloningsysteem, (worden je post gewaardeerd dan mag je sneller weer posten). Quasi passieve ban en preventie op reflex reacties gevoed door emotie die opgeheven wordt door goed gedrag.

[ Voor 23% gewijzigd door Palindrome op 01-03-2022 15:22 ]

• D-e-n
Palindrome schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Dat is juist het punt. langer nadenken over wat je post en langer nadenken over de post waarop je wil reageren. Geen reflex reacties waar bijvoorbeeld virtuozzo aan ten onder is gegaan.
Niet mee eens. Ik kan binnen een half uur prima meerdere goed onderbouwde reacties geven en soms is dat gewoon nuttig of zelfs noodzakelijk om elkaars punt uit te diepen. Met korte snelle reacties is dus ook niks mis. Met trollende reacties is wel iets mis. Maar dat modereren is gewoon moeilijk.

Snelheid of lengte van een betoog zegt ook helemaal niets over de inhoud. Ik zie genoeg lange reacties waarbij juist de fout gemaakt wordt niet op de ander te reageren maar enkel een éénzijdig betoog te houden. Ook dat is dodelijk voor een forum.

• Palindrome
D-e-n schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Niet mee eens. Ik kan binnen een half uur prima meerdere goed onderbouwde reacties geven en soms is dat gewoon nuttig of zelfs noodzakelijk om elkaars punt uit te diepen. Met korte snelle reacties is dus ook niks mis. Met trollende reacties is wel iets mis. Maar dat modereren is gewoon moeilijk.

Snelheid of lengte van een betoog zegt ook helemaal niets over de inhoud. Ik zie genoeg lange reacties waarbij juist de fout gemaakt wordt niet op de ander te reageren maar enkel een éénzijdig betoog te houden. Ook dat is dodelijk voor een forum.
Bijt je niet stuk op dat half uur, dat is maar een voorbeeld.
Ik kan binnen een half uur prima meerdere goed onderbouwde reacties geven en soms is dat gewoon nuttig of zelfs noodzakelijk om elkaars punt uit te diepen.
Dat kan maar dat kan je het ook prima binnen het tijdbestek van een dag. zo hebben de mods kans om alle posts te beoordelen, dat is de essentie, het gesprek afremmen.
Het gaat dan ook niet om de lengte van posts de veranderen maar om de mods de ruimte te geven om te modereren op momenten dat het er toe doet en niet achteraf terwijl het gesprek 3 pagina's verder is.

Feitelijk kan je ook nog steeds je zegje doen hoe kort die ook maar mag zijn echter wel minder vaak en minder herhalend. Reflex reactie kunnen ook nog prima maar dan wel minder vaak om zo de reflex op reflex, emotie op emotie sneeuwbal af te remmen.

• tweakduke

tweakduke

Palindrome schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:21:

Die optie is er niet en daarom komen er dus meer topics en als het kan een optie in Discord. Vooral die laatste is veel geschikter voor hoger tempo slowchat en kunnen wel opties ingevoegd worden als een timer.

Nu loopt het al wat beter, ook dat is een proces wat tijdens een dergelijke oorlog of crisis even vorm moet krijgen.

We bieden de mogelijkheden wel aan, maar hoe goed je bijdrages ook mogen zijn, er is geen enkel excuus om op de man te reageren.

Modbreak:Nogmaals het verzoek om de discussie over Virtuozzo hierbij te stoppen. Het is een beslissing geweest van ons als crew en daar is heel wat jaren en wik en weeg momenten aan vooraf geweest.

Of hij mag terugkomen is tevens tussen de crew en hem.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.

Het is niet bedoeld als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een topic report aan of stuur de AWM moderators een DM.

Bij klachten over specifieke misstanden in topics verwachten we dat er ook een topic report is aangemaakt. Zo kunnen we zien waar het mis is gegaan.

Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.