Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 67 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

joker1977

Tweakert

Pilosa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:25:
[...]

Ik zie deze versie van de Grail wel staan onder het kopje Compatibility ('See compatible products') bij de balhoofdlagers Canyon GP7172-01. Dus, ik denk dat de Ali lagers gaan passen. Maar, garanties krijg je niet van mij :)
Ik heb een GP7172 in mijn Canyon Alu van 2022 geplaatst. Kan bevestigen dat dat klopte.

Persoonlijk ga ik niet heel snel goedkope(re) lagers erin zetten. Na 2,5 jaar vind ik het niet zo'n probleem om 50 euro neer te tellen voor officiële, maar YMMV.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:34

Kluus

Gang is alles

Wat mij opvalt sinds ik wat rond zit te kijken in de gravel hoek is dat er ineens van alle merken gravelbikes worden aangeboden met de oude non-T-type Eagle AXS drive trains in het geval van sram. Is dit gewoon een poging om van de voorraad af te komen nu de meeste MTB's transmission drive trains hebben of is daar nu echt een use-case voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-12-2024 18:24 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-01 22:17
Die t type is nogal duur en die oude zijn wel lekker sterk. Mullets zijn vrij hip nu. Ik snap het wel, alleen in Nederland misschien wat minder, maar snap het wel

Heb ook niet het idee dat er ergens teveel voorraad is :p

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 12-12-2024 19:39 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:37:
Die t type is nogal duur en die oude zijn wel lekker sterk. Mullets zijn vrij hip nu. Ik snap het wel, alleen in Nederland misschien wat minder, maar snap het wel

Heb ook niet het idee dat er ergens teveel voorraad is :p
Ah er is gewoon een term voor, ja, dan snap ik wel dat de markt er op in springt als het echt een ding is inderdaad. Ik heb nog veel te leren :).

T-type lijkt me sowieso lastig inderdaad daar ook de nodige frame aanpassingen zal vereisen.

• 418O2
Kluus schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:08:
[...]

Ah er is gewoon een term voor, ja, dan snap ik wel dat de markt er op in springt als het echt een ding is inderdaad. Ik heb nog veel te leren :).

T-type lijkt me sowieso lastig inderdaad daar ook de nodige frame aanpassingen zal vereisen.
Ja mullet wordt ook gebruikt voor mtbs met een 29"/27.5" setup.

Het is een goedkopere manier voor grote range, met als downside grote stappen tussen de versnellingen

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Nou die touring bike werd weer ingenomen. Opzich een goede fiets maar fabricage fout. Wielen waren niet geschikt (zou met dt swiss wielen vervangen worden) en er zit een deuk in het frame. Dit was bij fabricage gebeurd. Want de deuk is daarna bespoten. Dus dat kan nooit bij transport (of mij) zijn gebeurt.

Fiets is op het moment niet leverbaar dus geld terug gekregen maar er is een vergelijkbare fiets die inplaats van sram rival een shimano deore xt trek groeiende heeft. Dit is mij echt totaal onbekend. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een beetje goeie groeiende? Ik het is een 3x9 (of 10) als ik me niet vergis. Ik ben verbaasd dat die als deore xt nog nieuw verkocht wordt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 18:24
@justice strike of ik mis essentiële context of er is iets mis gegaan bij het opstellen van het bericht.

• justice strike
kaaas schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:12:
@justice strike of ik mis essentiële context of er is iets mis gegaan bij het opstellen van het bericht.
Sorry. Er mist inderdaad wat context. Had een riverside 920 touring gekocht. Maar er bleken wat fabricage fouten te zijn (achteraf) bij 25 km/h begon de fiets enorm te trillen. Bleek achteraf een fout met de wielen en het frame te zijn.

Nu zie ik een riverside touring 900 te koop. Geen drop bar maar wel shimano deore xt (shimano heeft toch mijn voorkeur) maar ik ben verbaasd dat het een 3x is inlaatspruitstuk van 2x if 1x. Ik ken overigens ook de deore xt trek helemaal niet. Dus ben benieuwd of ik beter kan wachten op de rival of dat dit eigenlijk ook wat is.

• kaaas
Die Riverside wist ik nog wel ik ben vooral in de war door: groeiende deore xt en de inlaat spruit stukken ;).

Deore xt is MTB spul en dikke prima. De op een na hoogste groep in MTB.

[ Voor 25% gewijzigd door kaaas op 14-12-2024 22:20 ]

• justice strike
kaaas schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:16:
Die Riverside wist ik nog wel ik ben vooral in de war door: groeiende deore xt en de inlaat spruit stukken ;).

Deore xt is MTB spul en dikke prima. De op een na hoogste groep in MTB.
Deore xt ken ik inderdaad wel. Maar deore xt trekking ken ik daarentegen helemaal niet. En ik was al helemaal verbaast om een nieuwe deore xt te zien met 3x10 versnellingen. Ik dacht dat 3 versnellingen op de voor derailleur helemaal niet meer van deze tijd was. Notabene mijn 105 groeiende van 4 jaar geleden was een 2x11.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Poeh de grizl is inmiddels binnen, hele dag gesleuteld:

- sowieso afstellen uiteraard
- sram rival powermeter upgrade er op
- kettingblad van 40 naar 44 en dus ook gelijk een andere ketting. Moest nog wel snel naar mantel een nieuwe pons halen daar die ik had niet paste op een flattop ketting!
- zadel vervangen voor mijn goto zadel waarvan ik er gelukkig nog een had. Wel even uitvogelen hoe je de hoek instelt van zo’n leaf pen
- bandjes -> pathfinder 42mm en tubeless
- mtb geupgrade naar 55 poe ratchet en de 36 poe ratchet uit de mtb in de grizl (was 18 poe)
- lang lopen klooien om de voorrem te centreren..

Nu is het wachten op het pakketje met de spatborden en de bidonhouders, die komen maandag pas. En ik denk toch dat een cm langere stuurpen moet dus ook maar vast besteld. Binnenkort met het eerste ritje zal ik eens wat foto’s maken!

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 14-12-2024 23:47 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
justice strike schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:21:
[...]

Sorry. Er mist inderdaad wat context. Had een riverside 920 touring gekocht. Maar er bleken wat fabricage fouten te zijn (achteraf) bij 25 km/h begon de fiets enorm te trillen. Bleek achteraf een fout met de wielen en het frame te zijn.

Nu zie ik een riverside touring 900 te koop. Geen drop bar maar wel shimano deore xt (shimano heeft toch mijn voorkeur) maar ik ben verbaasd dat het een 3x is inlaatspruitstuk van 2x if 1x. Ik ken overigens ook de deore xt trek helemaal niet. Dus ben benieuwd of ik beter kan wachten op de rival of dat dit eigenlijk ook wat is.
Deore xt 3x was een vrij goede set voor tourfietsen, maar zie je tegenwoordig nog zelden (ook deels omdat er minder gewone en tourfietsen worden verkocht, teveel shift naar e-bike in dat segment)

• justice strike
Hmm hebben we het over dezelfde groupset. Als IL me niet vereisen hebben we het over de xt t8000 die tegenover de xt m8000 staat en de ultegra r8000 staat.

Die laatste 2 zijn gewoon 2x11 speed terwijl de t8000 een 3x10 speed is. Ergens voelt het aan alsof het de groepset van de vorige generatie is (m780 ofzo) die stamt al uit 2012 als ik me niet vergis

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:59
Kluus schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:38:

- kettingblad van 40 naar 44 en dus ook gelijk een andere ketting. Moest nog wel snel naar mantel een nieuwe pons halen daar die ik had niet paste op een flattop ketting!
- zadel vervangen voor mijn goto zadel waarvan ik er gelukkig nog een had. Wel even uitvogelen hoe je de hoek instelt van zo’n leaf pen
- mtb geupgrade naar 55 poe ratchet en de 36 poe ratchet uit de mtb in de grizl (was 18 poe)

Nu is het wachten op het pakketje met de spatborden en de bidonhouders, die komen maandag pas. En ik denk toch dat een cm langere stuurpen moet dus ook maar vast besteld. Binnenkort met het eerste ritje zal ik eens wat foto’s maken!
Wat moet je aan je voorrem afstellen dan? Die stond bij mij af fabriek gewoon prima..

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
justice strike schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:45:
Hmm hebben we het over dezelfde groupset. Als IL me niet vereisen hebben we het over de xt t8000 die tegenover de xt m8000 staat en de ultegra r8000 staat.

Die laatste 2 zijn gewoon 2x11 speed terwijl de t8000 een 3x10 speed is. Ergens voelt het aan alsof het de groepset van de vorige generatie is (m780 ofzo) die stamt al uit 2012 als ik me niet vergis
Als je kiest voor een 3x setup dan kies je toch ook voor techniek uit 2012? Die groep heeft gewoon geen verdere updates gehad. Hoeft ook niet want met 3x10 kon en kun je prima de wereld rond.

Je moet alleen wel een heel specifieke use case hebben om in 2024 nog voor een triple te kiezen (ver, hoog en zwaar).

Hij wil.

• justice strike
klaaas schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:44:
[...]

Als je kiest voor een 3x setup dan kies je toch ook voor techniek uit 2012? Die groep heeft gewoon geen verdere updates gehad. Hoeft ook niet want met 3x10 kon en kun je prima de wereld rond.

Je moet alleen wel een heel specifieke use case hebben om in 2024 nog voor een triple te kiezen (ver, hoog en zwaar).
Die use case heb ik niet echt. Dan laat ik die fiets maar aan mij voorbij gaan (was ansich ook wel wat ik zelf in gedachte had.

Ik had alleen niet verwacht dat ze anno 2024 nog een triple deore XT zouden uitbrengen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Net na het thuiskomen van mountainbiken gelijk nog even een ritje op de Grizl gedaan om te testen en uiteraard wat foto's te maken:

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CpsXhqAcIux1n-eOoYODKSPVRw5Ukhm_84ht7yS933c-2048x1536.jpg

Allereerst voelt de fiets echt super zeker in het bos, dat was al wel fijn. Paar kleine zaken nog aan de afstelling veranderd: het stuur wat verder naar achteren gekantelt, ik ben gewend om het laatste stuk van een drop bar horizontaal te laten lopen maar volgens mij is dat met dit stuur niet de bedoeling. En ik heb de shifters verder naar binnen gezet, die stonden vanuit canyon erg ver naar buiten vond ik.

Net overigens geprobeert mijn Roval C38 wielen met DT Swiss 370 Ratchet EXP naven die bij mijn racefiets zaten om te bouwen van Shimano naar SRAM, maar dat is helaas tot nu toe mislukt! Dat is wel jammer want ik wilde deze set mooi gaan inzetten met wegbandjes... De kit die ik probeer te gebruiken is deze:

https://www.bike-componen...b-Body-2020-Model-p76339/

Volgens mij zit er toch verschil tussen Ratchet LN en de oude Ratchet:
Daar kom ik net achter doordat ik bij aandraaien mijn ketting vast klemde in mijn frame (en hij klemde ook op de cassette). Nu maar kijken welke cassette ik dan wel kan gebruiken dus...

EDIT: Ah het was ook een XD body wat ik had liggen maar de Rival cassette is XDR, XD cassette past blijkbaar wel op XDR maar andersom niet! Weer wat geleerd... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 15-12-2024 18:43 ]

• kaaas
3x is in nl misschien overkill maaaar je hebt wel kleine stapjes en een groot bereik. Niet om je over te halen, maar meer om aan te geven dat 3x ook voordelen heeft.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Duclaasie schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:31:
[...]

Wat moet je aan je voorrem afstellen dan? Die stond bij mij af fabriek gewoon prima..
Bij mij liep ie aan helaas, achter was wel prima.

Achteraf kan het ook zijn dat ik de as wat te hard hat aangehengst, want daar is die vork wel gevoelig voor heb ik gemerkt, maar toen was ik al aan het sleutelen gegaan. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 15-12-2024 20:46 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 21:49

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Kluus schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:38:

Wat maakt dat je kiest voor 44t voor?
Twijfel al heel lang om van 40t naar 42t te gaan.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:24
Is heel persoonlijk natuurlijk, maar 40T zou ik als ik op weg ga fietsen te vaak tekort komen. (heb op slechtweer racefiets dus 46T)
Maar op gravelfiets heb ik wel een 40T maar dan merk je dat soms wel eens, maar dan maar even iets minder hard met wind mee.
Strandfiets heb ik 42T ook prima compromis omdat je dan ook wel mul zand wat langer gaat en onverhard soms leuke pijnlijke klimmetjes hebt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Kluus

Kluus

Gang is alles

magic_nl schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:51:
[...]

Wat maakt dat je kiest voor 44t voor?
Twijfel al heel lang om van 40t naar 42t te gaan.
Ja ik heb ook getwijfeld, ik wilde sowieso hoger dan 40 want ik ben van plan om deze fiets ook te gaan gebruiken als winter/slecht weer fiets en daarbij komen ook (relatief) snelle groepsritten op de weg kijken. Dan heb ik getwijfeld tussen 42 en 44 maar als ik met ritzelrechner keek kwam ik met de 44 ik op bepaalde snelheden net wat mooier op de cassette uit (al is dat in de praktijk altijd afwachten natuurlijk), en met de 44 kan ik alsnog 1/1 schakelen met de gravel cassette en 1/1,2 op de 10-36 cassette die ik voor op de weg wil gebruiken, wat overeenkomt met mijn weg fiets (36/30). Ik kan altijd lager gaan als het toch tegen valt maar op dit moment leek dit mij het beste verzet voor mijn gebruik.

Wat zeker ook mee speelt is dat ik ook een XC full suspension MTB heb, dus als het een beetje technisch wordt pak ik die fiets en daar heb ik uiteraard wel een (veel) grotere range op. Als de Grizl mijn do-it-all bike werd dan had ik ook weer een andere afweging gemaakt waarschijnlijk.

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-01 10:55
Om te beginnen is gravel vrij nieuw voor mij, Grizl in bestelling staan rij momenteel nog op mijn hardtail met een 36 ovaal in combi met (10-51) hier rond Eindhoven is dat prima te doen. Zelf de indruk dat ik daarmee een voor mij fijnere cadans mee aan kan houden. Tijdens de proefrit met de Grizl merkte ik op dat ik al veel op de kleinere kransjes zat, overweeg een 42 ovaal. Maar kom dit erg weinig tegen bij Gravel, is daar misschien een reden voor ?

• 418O2
Ovaal is gewoon heel zeldzaam... Op gravel zie je meestal 40-44t. 42 ovaal is ongeveer 44 toch?

Ik heb ovaal op mijn mtb en had het op mijn Bianchi, maar icm sram is het geen goed idee dus heb het niet meer

• cosmos81
418O2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:55:
Ovaal is gewoon heel zeldzaam... Op gravel zie je meestal 40-44t. 42 ovaal is ongeveer 44 toch?

Ik heb ovaal op mijn mtb en had het op mijn Bianchi, maar icm sram is het geen goed idee dus heb het niet meer
Een 42T ovaal heeft een ovaalheid van 40/44T. Okay is dat de reden, wist niet dat dit niet zo goed functioneert met Sram. Op mijn mtb zit Shimano.

• 418O2
cosmos81 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:59:
[...]

Een 42T ovaal heeft een ovaalheid van 40/44T. Okay is dat de reden, wist niet dat dit niet zo goed functioneert met Sram. Op mijn mtb zit Shimano.
Op 1x is het wellicht anders, maar alsnog is het erg niche.

• DDX
Ik heb op aantal fietsen (de 1x's) een oval zitten, maar of ik echt verschil merk niet echt eigenlijk.
Waarom; het zat toevallig op m'n standfiets en daarna ook op gravelfiets gezet en slechtweer racefiets toen ik daar een ander voorblad voor moest kopen.

• cosmos81
DDX schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:06:
Ik heb op aantal fietsen (de 1x's) een oval zitten, maar of ik echt verschil merk niet echt eigenlijk.
Waarom; het zat toevallig op m'n standfiets en daarna ook op gravelfiets gezet en slechtweer racefiets toen ik daar een ander voorblad voor moest kopen.
Goed om te weten, dat het eventueel wel functioneert op 1x aandrijflijn.Sram of Shimano?

• DDX
cosmos81 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:59:
[...]

Goed om te weten, dat het eventueel wel functioneert op 1x aandrijflijn.Sram of Shimano?
2 fietsen met sram axs (rival en force), 1 met shimano di2 grx 11s

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 16-12-2024 16:25 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren de spatborden op de grizl gezet, maken jullie nog gebruik van beschermfolie bij de bevestigingspunten? De pootjes op de voorvork maken direct contact over een heel vlak dus ik ben benieuwd of dit niet gaat krassen.

Ik had even een voorwiel van de racer met 28mm bandjes gestoken maar dat ziet er een beetje gek uit met veel spatbord clearance… Vanaf welke maat voor wegbandjes gaat het er “ok” uit zien? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 17-12-2024 08:04 ]

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-01 20:29

Reginas

Queen of Core Stability

@Kluus 34mm dikke sloffen eronder leggen! *O*

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 23:21
Kluus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:07:
Gisteren de spatborden op de grizl gezet, maken jullie nog gebruik van beschermfolie bij de bevestigingspunten? De pootjes op de voorvork maken direct contact over een heel vlak dus ik ben benieuwd of dit niet gaat krassen.

Ik had even een voorwiel van de racer met 28mm bandjes gestoken maar dat ziet er een beetje gek uit met veel spatbord clearance… Vanaf welke maat voor wegbandjes gaat het er “ok” uit zien? :+
Tussen die spatborden en je frame zit binnen 5 minuten zand. Spatborden trillen, waardoor je zo door de lak heen bent. Goed beschermen dus, en nu en dan controleren of die folie in slijt.

[ Voor 6% gewijzigd door guapper op 17-12-2024 09:04 ]

• klaaas
Maximaal opvullen. Vanaf een mm of 40 ziet het er goed uit.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

OK wat zijn goede 35-40mm weg bandjes? Of kom je dan toch bij gravelbanden uit? In dat geval hou ik voorlopig de 42mm pathfinders eronder denk ik, die voelde erg zeker bij mijn eerste ritje in het bos, maar doen het denk ik ook wel redelijk op de weg met het slick middenstuk....

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 16:48
Kluus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:29:
OK wat zijn goede 35-40mm weg bandjes? Of kom je dan toch bij gravelbanden uit? In dat geval hou ik voorlopig de 42mm pathfinders eronder denk ik, die voelde erg zeker bij mijn eerste ritje in het bos, maar doen het denk ik ook wel redelijk op de weg met het slick middenstuk....
Ik rij zelf met 45mm Pirelli Cinturato H en dat ziet ook wel ok uit met de spatborden.
Meen dat er laatst een racefietsband in 40 of 50mm is uitgebracht. Conti GP5000 of Pirelli P Zero.
Yep Pirelli P Zero Race in 40mm. Lijkt me lekker bandje!

[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 17-12-2024 09:43 ]

• klaaas
Als je het niet te exotisch wilt maken ligt een Schwalbe Pro One tle in 38mm wel voor de hand. Scheelt je ca.6 watt t.o.v. de Pathfinders. Of dat voldoende is om de boskwaliteiten van de Pathfinders op te geven is de vraag.

De Pirelli P Zero in 40mm scheelt je 3 watt t.o.v. de Pathfinders. Dat zou voor mij igg te weinig verschil zijn. Dan heb je met de Pathfinders een veel capabeler band.

Hij wil.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-01 11:04
Voorwiel een andere breedte qua band dan achterwiel, go of no-go? Heb een paartje Pirelli Cinturato M 45 mm op mijn nieuwe wielset gelegd, maar de clearance bij de chainstay is echt millimeterwerk. Ze blijken vrij ruim te vallen. Die gaat 'm 100% raken als ik bijv. staand aanzet of er wat modder ophoopt.

Nu kan mijn gravelbike (Canyon Grail 2024) op papier ook max. 42 mm aan, maar her en der positieve verhalen gelezen over 45 mm icm Grail, maar dat gaat dus niet op voor de Cinturato.

Ik heb een 40 mm Cinturato besteld voor achter, maar twijfel of ik dat dan aan de voorzijde ook moet gaan doen. Voor de looks: ja. Maar als ik het me goed herinner is het in het mtb wereldje ook niet ongebruikelijk om voor een wat bredere band te rijden dan achter.

• DDX
Ik heb dat niet gedaan, maar ze gaan er bij mij ook nooit meer af....
Ja voorwiel heb je best wat clearance, ik kreeg het ook niet echt lekker weg, hier met 32mm banden :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/fJqA9JYUxkJDdM-NbZpaOsxnbK9KowxYy6oPKGH0ogk-2048x1152.jpg

En resultaat na weekendje lekker in prutweer fietsen :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/XDg4TX3OwDlPOpl2xmcJvSijY4ArBKpMmj2MLIDsWyY-1152x2048.jpg

Mag wel groothandelsverpakking gaan bestellen :o

[ Voor 45% gewijzigd door DDX op 17-12-2024 10:13 ]

• klaaas
Bakkenist schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:07:
Voorwiel een andere breedte qua band dan achterwiel, go of no-go? Heb een paartje Pirelli Cinturato M 45 mm op mijn nieuwe wielset gelegd, maar de clearance bij de chainstay is echt millimeterwerk. Ze blijken vrij ruim te vallen. Die gaat 'm 100% raken als ik bijv. staand aanzet of er wat modder ophoopt.

Nu kan mijn gravelbike (Canyon Grail 2024) op papier ook max. 42 mm aan, maar her en der positieve verhalen gelezen over 45 mm icm Grail, maar dat gaat dus niet op voor de Cinturato.

Ik heb een 40 mm Cinturato besteld voor achter, maar twijfel of ik dat dan aan de voorzijde ook moet gaan doen. Voor de looks: ja. Maar als ik het me goed herinner is het in het mtb wereldje ook niet ongebruikelijk om voor een wat bredere band te rijden dan achter.
45mm voor en 40mm achter gaat prima. Ik zou het zelf ook zo doen als 45mm achter niet zou passen. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om achter een snellere band dan de M te leggen. Tenzij je veel glibberige klimmen gaat doen is iets met minder profiel achter ook prima. En ja, zo doen we dat op de MTB idd ook ;)

Hij wil.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:54
Bakkenist schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:07:

Heb je ook gemeten hoe breed je band op de velg is? WAM kan flink verschillen per velg.

• DDX
Voor wegbandjes zou ik niet snel breder dan 32mm gaan, ik heb er 34mm op gehad (scheelt niet echt kwa clearance met spatborden) maar krijg dan minder lekker gevoel bij bochten.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-01 11:04
Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:15:
[...]

Heb je ook gemeten hoe breed je band op de velg is? WAM kan flink verschillen per velg.
Ik heb geen schuifmaat, maar inderdaad interessant om dat ook nog even te checken ja.

• Duclaasie
Challenge Strada Bianca in 40mm doet het ook prima op de weg vind ik. Daarnaast kun je ook nog een keer met een gerust hart een schelpenpaadje of lichte gravel op duiken.

• DDX
Schelpenpaadje of licht gravel kan ook prima met 28,30 of 32mm ofzo.
Afgelopen weekend op de Veluwe ook nog 10km gravel meegepakt omdat ik per ongeluk komoot op gravel had staan toen ik route maakte naar checkpoint.
Afdalen in zand wel iets voorzichtiger en voorrem niet gebruiken maar ging prima.

• klaaas
Strada Bianca's rollen als een malle, maar als looks belangrijk zijn dan zou ik wel eerst even een RAL-waaier naast de fiets houden ;)

Hij wil.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:13
klaaas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:46:
Strada Bianca's rollen als een malle, maar als looks belangrijk zijn dan zou ik wel eerst even een RAL-waaier naast de fiets houden ;)
Zijn er toch gewoon ook in het zwart?

De 40mm niet...

*schrapt van lijst*

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 17-12-2024 10:47 ]

• Requiem19
Kluus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:29:
Heb je de Hutchinson Caracal Race al voorbij zien komen?

Ik heb een paar op de plank liggen voor als m'n fiets klaar is. Dit is zo ongeveer de snelste semi slick band die re is. Sneller nog dan redelijk wat normale wegbanden.

https://www.bicyclerollin...s/hutchinson-caracal-race

Deze band is bijv even snel als de normale Pirelli P Zero Race TLR.

Afbeeldingslocatie: https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2024/05/Hutchinson-Caracal-TLR-Hardskin-Tan-700x40-A-scaled.jpg?webp=1&w=1200

• Duclaasie
Ruud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:46:
[...]

Zijn er toch gewoon ook in het zwart?

De 40mm niet...

*schrapt van lijst*
Verschilt per versie. De gevulkaniseerde is er met een bruine ipv gele tanwall en er is ook een zwarte versie in 36mm.

• klaaas
Duclaasie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:08:
[...]

Verschilt per versie. De gevulkaniseerde is er met een bruine ipv gele tanwall en er is ook een zwarte versie in 36mm.
Maar de gevulcaniseerde is lang niet zo snel. Dan zijn er wel andere interessantere banden imo.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:49:
[...]

Heb je de Hutchinson Caracal Race al voorbij zien komen?

Ik heb een paar op de plank liggen voor als m'n fiets klaar is. Dit is zo ongeveer de snelste semi slick band die re is. Sneller nog dan redelijk wat normale wegbanden.

https://www.bicyclerollin...s/hutchinson-caracal-race

Deze band is bijv even snel als de normale Pirelli P Zero Race TLR.

[Afbeelding]
Ahja die zien er ook nice uit, net nog wat vlakker dan de pathfinders!

• Requiem19
Kluus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:23:
[...]

Ahja die zien er ook nice uit, net nog wat vlakker dan de pathfinders!
Deze banden zijn per band ongeveer 7 watt (!) sneller dan een Pathfinder 42.

Je geeft wel wat puncture protection en mss ook grip op. Let op: wel de ‘Race’ versie nemen. De non-race is een matige band qua RR.

• Ruud
Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:48:
[...]

In welke omstandigheden? De cijfers liegen niet, maar de omstandigheden waaronder die cijfers gemeten zijn ben ik nog nooit tegengekomen. Ik fiets nooit op een rol van traanplaat. Zelfs als we uitgaan van een asfaltweg kan het type asfalt al uitmaken waardoor een minder snelle band toch ineens sneller blijkt te zijn.

En dat verschil kan alleen maar groter worden wanneer de ondergrond minder perfect is.

Bron: eigen ervaring met bijvoorbeeld een Vittoria Mezcal op Nederlandse MTB routes. Volgens de bekende site niet vooruit te branden in vergelijking met een Schwalbe Racing Ralph. (100% verschil in rolweerstand, 2x zoveel) In de praktijk minimaal vergelijkbaar met de Racing Ralph.

• klaaas
Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:48:
[...]

Je geeft wel wat puncture protection en mss ook grip op. Let op: wel de ‘Race’ versie nemen. De non-race is een matige band qua RR.
Dat is idd ongeveer dezelfde rolweerstand als de One Pro. Ik vraag me dan vooral af of je gemak of hinder gaat hebben van die nopjes aan de zijkant.

Hij wil.

• klaaas
Ruud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:58:
[...]

In welke omstandigheden? De cijfers liegen niet, maar de omstandigheden waaronder die cijfers gemeten zijn ben ik nog nooit tegengekomen. Ik fiets nooit op een rol van traanplaat. Zelfs als we uitgaan van een asfaltweg kan het type asfalt al uitmaken waardoor een minder snelle band toch ineens sneller blijkt te zijn.

En dat verschil kan alleen maar groter worden wanneer de ondergrond minder perfect is.

Bron: eigen ervaring met bijvoorbeeld een Vittoria Mezcal op Nederlandse MTB routes. Volgens de bekende site niet vooruit te branden in vergelijking met een Schwalbe Racing Ralph. (100% verschil in rolweerstand, 2x zoveel) In de praktijk minimaal vergelijkbaar met de Racing Ralph.
MTB is wel een verhaal apart. Op asfalt geldt in principe het tegenovergestelde van wat jij stelt. In z'n algemeenheid is een soepele band sneller dan een minder soepele band. Op heel vlak asfalt is dat verschil in de praktijk kleiner dan op slecht asfalt.

Hij wil.

• Requiem19
Ruud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:58:
[...]

Uiteraard alleen enigszins vergelijkbaar op asfaltwegen (waar je denk ik vooral deze banden voor wilt gebruiken, met maar een klein gedeelte offroad).

• Ruud
Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:08:
[...]

Uiteraard alleen enigszins vergelijkbaar op asfaltwegen (waar je denk ik vooral deze banden voor wilt gebruiken, met maar een klein gedeelte offroad).
Maar vaak wel met een hoop zooi onderweg in deze tijd van het jaar waar die band maar omheen moet vervormen. Het is gewoon niet vergelijkbaar met een rol van traanplaat. Het idee achter de site is leuk, maar om het als waarheid te poneren gaat me te ver. Dan lees ik liever real life ervaringen van rijders die weten waar ze het over hebben.

• Requiem19
Ruud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:11:
[...]

Maar vaak wel met een hoop zooi onderweg in deze tijd van het jaar waar die band maar omheen moet vervormen. Het is gewoon niet vergelijkbaar met een rol van traanplaat. Het idee achter de site is leuk, maar om het als waarheid te poneren gaat me te ver. Dan lees ik liever real life ervaringen van rijders die weten waar ze het over hebben.
Nou, dat ligt er maar net aan waar je fietst toch? Hier in de polder boven Amsterdam valt dat nog reuze mee.

Het probleem met ervaringen is dat de verschillen tussen banden soms zo marginaal zijn dat het subjectief niet te meten is qua snelheid. Ik wil de eerste wielrenner not ongmoeten die blind kan vertellen of hij 30.5 of 30.8 rijdt. Vergelijken op basis van je fietscomputer data is ook altijd erg tricky gelet op de wisselende omstandigheden.

Dan zou je echt een Ghibli sensor of vergelijkbaar moeten nemen waarbij je een ochtendje in detail een gestructureerde test gaat uitvoeren op 1 stuk weg. En dat moet dan eigenlijk wel een stuk weg zijn dat vrij strak is en weinig rommel heeft zoals jij het zegt - anders wordt de test niet goed herhaalbaar.

• Ruud
Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:14:
[...]

Nou, dat ligt er maar net aan waar je fietst toch? Hier in de polder boven Amsterdam valt dat nog reuze mee.

Het probleem met ervaringen is dat de verschillen tussen banden soms zo marginaal zijn dat het subjectief niet te meten is qua snelheid. Ik wil de eerste wielrenner not ongmoeten die blind kan vertellen of hij 30.5 of 30.8 rijdt. Vergelijken op basis van je fietscomputer data is ook altijd erg tricky gelet op de wisselende omstandigheden.

Dan zou je echt een Ghibli sensor of vergelijkbaar moeten nemen waarbij je een ochtendje in detail een gestructureerde test gaat uitvoeren op 1 stuk weg. En dat moet dan eigenlijk wel een stuk weg zijn dat vrij strak is en weinig rommel heeft zoals jij het zegt - anders wordt de test niet goed herhaalbaar.
Daar heb je gelijk in, in een wat meer bosrijke omgeving ligt waarschijnlijk meer op de fietspaden dan bij jou.

De verschillen zijn zo marginaal dat een iets te hoge druk of lage druk al meer weerstand oplevert. Of een iets smallere/bredere velg waardoor het profiel van negatieve of juist positieve invloed is op het frontaal oppervlak en dus de luchtweerstand.

Of wat als je bandje al een jaar oud is en wat van zijn soepelheid ingeleverd heeft?

Marginal gains zijn echt wel een ding en als je er maar genoeg hebt scheelt het net die ene seconde die je nodig hebt. Maar op een gegeven moment zijn marginal gains voorzien van zoveel vereisten dat je ze niet meer allemaal in de hand hebt.

Terug naar de laboratoriumopstelling; ik blijf erbij dat het geen weergave is van de wereld buiten het laboratorium. Daar zijn factoren die je niet kunt beïnvloeden en waar de test geen rekening mee kan houden. Let wel; daarmee zeg ik niet dat band A niet sneller is dan band B. Ik zeg alleen dat die tests niet de waarheid hoeven zijn en dat je dat alleen kunt ondervinden door er zelf mee te rijden.

• klaaas
Het hele idee van een laboratoriumtest is natuurlijk dat je zoveel mogelijk factoren uitsluit. En het verschil zal in werkelijk niet exact de 7 Watt (of whatever) zijn, maar over het algemeen komen de resultaten toch aardig overeen met de ervaring. Een verschil in rolweerstand van (2x) 7 Watt (volgens de labtest) is iets wat veel mensen in de praktijk ook wel ervaren.

Wat ik overigens een groter probleem vind dan het gebruik van een drum is het gebruik van een velg met interne breedte van 17,8mm...

Hij wil.

• Ruud
klaaas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:21:
Wat ik overigens een groter probleem vind dan het gebruik van een drum is het gebruik van een velg met interne breedte van 17,8mm...
Wat is daar dan de invloed van op de resultaten?

• Requiem19
klaaas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:21:
Het hele idee van een laboratoriumtest is natuurlijk dat je zoveel mogelijk factoren uitsluit. En het verschil zal in werkelijk niet exact de 7 Watt (of whatever) zijn, maar over het algemeen komen de resultaten toch aardig overeen met de ervaring. Een verschil in rolweerstand van (2x) 7 Watt (volgens de labtest) is iets wat veel mensen in de praktijk ook wel ervaren.

Ooit begonnen met deze velg en nu is het natuurlijk lastig om vanaf vandaag een modernere velgbreedte te gaan gebruiken wat het lastiger te vergelijken maakt.

• Requiem19
Ruud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:36:
[...]

Moderne velgen, zeker voor gravel hebben een veellll bredere interne breedte. De nieuwe Zipps bijv 32mm interne breedte.

Als je daar een band oplegt blaast die veel breder op en ook met een iets andere vorm (minder bol). Tussen 18mm IW en 32mm IW kan zomaar 5-6mm zitten voor dezelfde band.

Dat verandert het contact punt van de banden en daarmee ook ws wel iets aan de rolweerstand.

• klaaas
Ruud schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:36:
[...]

Het profiel over de breedte van een (gravel)band is niet gelijk maar wordt naar buiten toe meestal grover. Met een smalle velg is je band ronder en test je vooral het middelste deel van het profiel. In de praktijk komt ws een groter deel van de band in contact met de grond en kunnen de resultaten dus behoorlijk verschillen.

@Requiem19 : het is idd heel begrijpelijk, maar het is wel een beperking van de testmethodiek.

Hij wil.

• Requiem19
klaaas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:49:
[...]

Het profiel over de breedte van een (gravel)band is niet gelijk maar wordt naar buiten toe meestal grover. Met een smalle velg is je band ronder en test je vooral het middelste deel van het profiel. In de praktijk komt ws een groter deel van de band in contact met de grond en kunnen de resultaten dus behoorlijk verschillen.

@Requiem19 : het is idd heel begrijpelijk, maar het is wel een beperking van de testmethodiek.
Eens, ik ben betalende subscriber bij BRR en zou eigenlijk vinden dat ze met mijn geld nu in parallel moeten gaan testen met zowel een moderne velgbreedte (23-24mm voor road velgen en 28mm oid voor gravel), tegelijkertijd met de oude methode. En dan na een jaar langzaam overgaan op alleen nieuwe velgen.

• Ruud
Ik weet wat de invloed is van bredere velgen in de echte wereld. Ben alleen benieuwd of er een meetbaar verschil is op de rol. ;)

Maar alle gekheid op een stokje, zag de Caracal Race maar 40 euro per stuk zijn bij Hopmans. Dus ze zijn onderweg om zelf te testen. Ik moet me echt over mijn aversie tegen bruine wangen heenzetten. Weet niet of dat gaat lukken, maar daarvoor moet ik de combinatie met het frame in het echt zien.

Enige vergelijkingsmateriaal is een lading wegbanden en een nog grotere lading MTB-banden. De gravelfiets staat nog steeds binnen te wachten op het eerste ritje op Schwalbe G-One Bite nogwat. Dus echt veel is mijn ervaring voor anderen niet waard.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:32

Galois

1811 - 1832

Ik heb een GRX600 crankset en ik wil een (enkelzijdige) vermogensmeter (alleen links dus).
De 4iii is een mooie en betaalbare optie, alleen wordt deze alleen gemaakt voor de GRX810 crankset.
(omdat de GRX600 niet vlak is aan de binnenkant, kan 4iii er geen vermogensmeter op zetten).

Nu weet ik dat de GRX810 crankarm compatible is met GRX600, dus hij zal sowieso passen. Maar het grootste verschil is dat de GRX810 100 gram lichter is. Als ik dus voor de GRX810 vermogensmeter kies, dan zal ik dus rechts een GRX600 crank hebben en rechts een GRX810.

Zal ik dit merken? Zijn er nadelen aan deze optie? En zijn er 'kleur'verschillen waardoor er het wel werkt, maar niet mooi uitziet?

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 17-12-2024 17:03 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
Dat gewicht gaat niet je issue zijn, je hebt zoiezo verschil links/rechts door kettingbladen bijvoorbeeld.
En kleur tja, je gaat het zelf niet direct zien tijdens het fietsen.

Ik heb in het verleden lang met een dura ace 7900 stages gereden op een ultegra 6800 crankset.
De dura ace 7900 was in de uitverkoop want oud model.
En dat was vrij groot kleurverschil/design.

[ Voor 36% gewijzigd door DDX op 17-12-2024 17:20 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:01:
Ik heb een GRX600 crankset en ik wil een (enkelzijdige) vermogensmeter (alleen links dus).
De 4iii is een mooie en betaalbare optie, alleen wordt deze alleen gemaakt voor de GRX810 crankset.
(omdat de GRX600 niet vlak is aan de binnenkant, kan 4iii er geen vermogensmeter op zetten).

Nu weet ik dat de GRX810 crankarm compatible is met GRX600, dus hij zal sowieso passen. Maar het grootste verschil is dat de GRX810 100 gram lichter is. Als ik dus voor de GRX810 vermogensmeter kies, dan zal ik dus rechts een GRX600 crank hebben en rechts een GRX810.

Zal ik dit merken? Zijn er nadelen aan deze optie? En zijn er 'kleur'verschillen waardoor er het wel werkt, maar niet mooi uitziet?
Ik heb zelf ook met deze combinatie rond gereden en heb niets van het verschil in gewicht gemerkt.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:20:
[...]

Ik heb zelf ook met deze combinatie rond gereden en heb niets van het verschil in gewicht gemerkt.
En qua 'looks'? Valt het op dat het andere cranks zijn?
(en waarom nu niet meer?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:18:
Dat gewicht gaat niet je issue zijn, je hebt zoiezo verschil links/rechts door kettingbladen bijvoorbeeld.
En kleur tja, je gaat het zelf niet direct zien tijdens het fietsen.

Ik heb in het verleden lang met een dura ace 7900 stages gereden op een ultegra 6800 crankset.
De dura ace 7900 was in de uitverkoop want oud model.
En dat was vrij groot kleurverschil/design.
Ja, dat vind ik dan wel jammer als het model/kleur/de looks opvalt dat het echt anders is.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:21:
[...]

En qua 'looks'? Valt het op dat het andere cranks zijn?
Het is lastig om beide kanten van de fiets te zien, ik vond het niet opvallen iig... Maar het zijn wel echt verschillende cranks, de 810 is namelijk hollow forged (anders paste er ook geen PM pod op)!
(en waarom nu niet meer?)
Omdat ik met mijn Grizl naar SRAM ben gegaan. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 18-12-2024 06:53 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

4iii GRX810 past dus moeiteloos op de GRX600 crankstel. Ook volgens 4iii zelf. Dus die bevestiging is er :)

Nu alleen nog of het opvalt dat het een ander type is links en rechts. Daar zou ik mij namelijk wel aan storen...

• klaaas
Ik heb niet de 4iiii maar een Stages pm voor 800 op mijn GRX 600 crankstel. Als je hem er voor montage naast houdt dan zie je natuurlijk verschil. Eenmaal gemonteerd valt het mij totaal niet op. Maar dat ben ik. Kan niet voor een ander spreken.

Hij wil.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:46
Na wat lezen meld ik mij hier ook. Zelf heb ik een fietsenwinkel in elektrische fietsen. De meeste tijd op Tweakers spendeer ik dan ook in het grote elektrische fietsen topic. Nou wil ik voor mijzelf een gravel bike kopen. Ik zal er vast eens mee gaan gravelen, maar ik ga er voornamelijk een paar keer in de week mee naar werk fietsen. Is dat hier vloeken in de kerk?

Deze moet het worden in het zwart: Unibike Geos. Puur omdat ik van dit merk zelf de elektrische fietsen importeer. Dus ik vind het leuk van hun deze fiets te nemen. En hij voldoet aan mijn erg korte wensenlijstje: GRX schakel groep en hydraulische remmen.

Nou ben ik wel benieuwd wat jullie als fanaten van de fiets vinden.

Ik twijfel ook een beetje over de maat. Grappig, want in elektrisch geef ik hier mensen dagelijks advies over. Lengte 1.78m binnenbeenlengte 85cm. Andere types fietsen neem ik 53 tot 57 afhankelijk van lengte. Nu zegt de fabriek dat bij mijn lengte 51cm hoort. In elektrische fietsen heb ik dezelfde ervaring met ze: ze maken geen hoge maten en adviseren veel lager dan we in Nederland kennen. De link hierboven is in Pools, maar stack en reach staan Engels geschreven en vind je vrij onderaan.

• DDX
Vergeet even die hele 'fietsmaat' gewoon uitgaan van stack en reach.
Zo heb ik van Trek een 54cm en 58cm die kwa stack en reach (en 120 en 100mm stuurpen) op zelfde uitkomen voor mij.

Als ik naar die fiets kijk die jij linkt valt die voor mij trouwens direct af, veel te lage stack. (en naar verhouding erg lange reach)

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 17-12-2024 21:35 ]

• Foxhill
DDX schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:34:
Vergeet even die hele 'fietsmaat' gewoon uitgaan van stack en reach.
Zo heb ik van Trek een 54cm en 58cm die kwa stack en reach (en 120 en 100mm stuurpen) op zelfde uitkomen voor mij.
Ja. Maar bij elektrische fietsen gaat het elke dag over 90graden verstelbare stuurpen en gebogen stuur monteren. Dus hoewel ik wel durf te zeggen dat ik echt expert ben op gebied van ebikes, heb ik van stack en reach niet zo veel kaas gegeten.

Jij bent snel. Leuk dat gravelbikes hier zo’n actief topic hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 17-12-2024 21:36 ]

• DDX
Tja een reach kan je nog wel beetje berekenen/gokken op basis van iemands lengte.
Maar een reach tja, ik met 1m85 zou voor een stack van 56 gaan iig. (en dan ben ik geen gemiddeld persoon, ik zit vrij diep/aero)
Misschien dat jij het red met een stack van 54, maar het klinkt mij als vrij diep zitten iig, helemaal voor een gravel bike.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 17-12-2024 21:39 ]

• klaaas
De stack die in de tabel staat is idd erg laag, maar het balhoofd is niet erg kort. Meer de lengte die je bij een normale endurance geometrie zou verwachten. Op het plaatje ziet de fiets er ook niet uit als een fiets met hele sportieve zit. Komt uiteraard ook door centimeters aan spacers onder de stuurpen. De sprong in reach tussen 51 en 53 is ook een vreemde. Kortom: ik zou dit niet blind kopen.

De maat die ze aangeven is gebaseerd op de zitbuis en dan is 51 ms nog niet eens zo gek. Dan heb je een effectieve bovenbuislengte van bijna 56cm. Dat zou best eens goed kunnen zijn. Maar zoals gezegd roept de tabel verder vooral vragen op.

Als je dealer bent kun je ze neem ik aan gewoon wat vragen stellen? En is een fiets laten overkomen voor een testje geen optie?

Hij wil.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 23:13
klaaas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:01:
De stack die in de tabel staat is idd erg laag, maar het balhoofd is niet erg kort. Meer de lengte die je bij een normale endurance geometrie zou verwachten. Op het plaatje ziet de fiets er ook niet uit als een fiets met hele sportieve zit. Komt uiteraard ook door centimeters aan spacers onder de stuurpen. De sprong in reach tussen 51 en 53 is ook een vreemde. Kortom: ik zou dit niet blind kopen.
Appels en peren.
Wat ze in de folder 'stack' noemen wordt gemeten vanaf de ashoogte, niet vanaf de brackethoogte. 8)7
Dat maakt één ding duidelijk: documentatie vinden ze geen serieus onderdeel van het product.

De malle sprongen tussen de reach van de vier maten (3 - 14 - 1) is hopelijk ook een documentatie fout. Als dit reeele productmaten zijn hebben ze nl. ook geen verstand van fietsen...

[ Voor 11% gewijzigd door DieAnder op 18-12-2024 01:26 ]

• Foxhill
@klaaas ik ben importeur. Als ik een fiets wil testen moet ik naar ze toe (zit er nu even niet in ivm gezinsuitbreiding) of moet ik een fiets kopen. Dat laatste is niet zo’n probleem. Mijn kostprijs ligt natuurlijk erg laag.

@DDX je zget lage stack in verhouding tot reach. Dat is ook consistent met de elektrische fietsen die ze voeren (althans de serieuzere modellen).

@DieAnder ik zal even vragen naar de stack en reach. De tabel lijkt inderdaad niet te kloppen. Effectieve bovenbuislengte is trouwens de tweede rij in de tabel (Efektywna długość górnej rury), en die maakt logischere sprongen. Die maat is ook bij al hun andere fietsen vermeld, in tegenstelling tot stack en reach. Misschien dat die beter klopt.

[ Voor 20% gewijzigd door Foxhill op 18-12-2024 06:38 ]

• klaaas
DieAnder schreef op woensdag 18 december 2024 @ 01:19:
[...]

Appels en peren.
Wat ze in de folder 'stack' noemen wordt gemeten vanaf de ashoogte, niet vanaf de brackethoogte. 8)7
Scherp. Als @Foxhill dan kan achterhalen wat de bottom bracket drop is dan zijn we er ook. Uitgaande van een drop ergens tussen de 60-80mm dan hebben we ineens een heel andere stack...

Hij wil.

• DDX
Zouden de maten wel meteen wat normaler maken ja.

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01 15:38
Na 1,5 jaar zwoegen op de gravelfiets met geen enkele ervaring in het wielerwereldje (of uberhaupt iets sportiefs) heb ik deze week een bikefit gedaan, dat was wel echt nodig...

Mijn huidige fiets (de Topstone) is eigenlijk een maat te groot, waardoor zonder aanpassing ik een positieve drop had. Dus stem verkort en spacers eruit gehaald, zadelhoogte was redelijk en mijn schoenplaatjes vervangen en aangepast (met een goed advies voor nieuwe schoenen). Ik kan het iedereen wel aanraden eerlijk gezegd.

Gelijk gekeken naar een eventuele nieuwe aanwinst, iemand hier ervaring met Basso?
In de zaak stond een Palta in White Poseidon die werd opgebouwd, wat een prachtige fiets is dat zeg!

Als je mij 2 jaar geleden had gezegd dat ik een fiets zou overwegen van 4k, had ik je voor gek verklaard.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 15:18
Met een positieve drop zou je haast zeggen dat hij wel meer dan een maatje te groot is. Of een barrage aan spacers nog onder het stuur. :P

Klein beetje ervaring met Basso. Afgelopen jaar een weekend in Spanje een Diamante gehuurd. Hele fijne en mooi afgewerkte fiets. Heeft als merk dan ook een plekje gevonden voor de shortlist voor een nieuwe (race)fiets. De Palta ziet er ook wel chique uit, maar je betaalt wel deels voor het merknaampje natuurlijk, er zullen vast mensen hier komen die zeggen dat je voor dat geld beter een Cube of Canyon kan kopen.

Flickr - Strava

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:08
Fietsen, net als auto's en motoren, zijn ook deels emotie. Ik rij zelf een Bianchi omdat ik het een schitterend en historisch mooi merk vindt. Was het de beste qua specs versus prijs, waarschijnlijk niet, maar ik geniet van het rijden op dat ding en als ik hem zie hangen in de schuur.

[ Voor 7% gewijzigd door RobNemoo op 18-12-2024 14:16 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik vind Basso ook heel mooi! Het enige nadeel wat ik vaak heb bij de italiaanse merken (persoonlijk!) is dat de grote maten vaak niet zo mooi uit de verf komen. Dus dan kom ik toch snel uit op een Canyon of als "emotie" merk in mijn geval Specialized, die fietsen worden wat meer voor grote mensen gemaakt heb ik het idee... Of het is smaak, kan ook. ;)

Vandaag tussen de bedrijven door weer een iets langer gravel ritje kunnen doen op een stukje "Brabantse Strade Bianche" in mijn achtertuin. Ik moet zeggen dat het me nu, met een passende fijne fiets toch wel erg bevalt. Excuses voor mijn negatieviteit rond het gravelen de afgelopen jaren, ik ben bang dat ik hier nu toch op terug moet komen!

Is het een alternatief voor MTB, zeker niet! Maar het is wel een mooie afwisseling in plaats van een relax rondje over de dijk, minder explosief dan Mountainbiken en toch lekker beschut in het bos! Ik kijk er naar uit om straks ook wat langere ritten te doen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/WdVsZDty19kMXq42ple_pQrbuKyq72KuGNQV4JEGWEI-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/mjgDjG2W6nWENrHO8lG0A1UgHR6RjMg3jA4XbFAOZ4A-2048x1536.jpg

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-01 21:52
Mooi groen wagenpark! ;)

Welke vertanding is je casette? (heb gelezen dat je van voorblad 40 —> 44 bent gegaan)

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:26
Kluus schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:49:
Ik vind Basso ook heel mooi! Het enige nadeel wat ik vaak heb bij de italiaanse merken (persoonlijk!) is dat de grote maten vaak niet zo mooi uit de verf komen. Dus dan kom ik toch snel uit op een Canyon of als "emotie" merk in mijn geval Specialized, die fietsen worden wat meer voor grote mensen gemaakt heb ik het idee... Of het is smaak, kan ook. ;)

Vandaag tussen de bedrijven door weer een iets langer gravel ritje kunnen doen op een stukje "Brabantse Strade Bianche" in mijn achtertuin. Ik moet zeggen dat het me nu, met een passende fijne fiets toch wel erg bevalt. Excuses voor mijn negatieviteit rond het gravelen de afgelopen jaren, ik ben bang dat ik hier nu toch op terug moet komen!

Is het een alternatief voor MTB, zeker niet! Maar het is wel een mooie afwisseling in plaats van een relax rondje over de dijk, minder explosief dan Mountainbiken en toch lekker beschut in het bos! Ik kijk er naar uit om straks ook wat langere ritten te doen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg strak die spatborden van Canyon. Mooi plaatje zo!!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:14:
Mooi groen wagenpark! ;)

Welke vertanding is je casette? (heb gelezen dat je van voorblad 40 —> 44 bent gegaan)
Klopt ja er hangen nu drie tinten groen fietsen hier in de schuur ;).
Ik ben van 40 -> 44 gegaan inderdaad, de cassette heb ik standaard gehouden en is 10-44. Op mijn weg setje ga ik straks de 10-36 cassette proberen maar ik moet nog even wachten tot ik de juiste body daarvoor binnen heb (is nu Shimano).

Officieel zijn dit geloof ik de enige twee cassettes die de Rival AXS XPLR derailleur aan kan, al geloof ik dat @DDX wel gewoon een kleinere weg-cassette gebruikt. Maar aan de andere kant hebben we hier ook wat heuvels in de buurt dus een 10-36 lijkt me prima voor mij, dan komt het ook redelijk overeen met de verhouding op mijn racefiets (36-30).

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 18-12-2024 15:51 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoEV6 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:26:
[...]

Erg strak die spatborden van Canyon. Mooi plaatje zo!!
Thanks, tot nu toe ook nog geen gerammel of iets dergelijks, ook een paar stukjes singletrack mee gepikt maar ook daarop geen problemen met de spatbordjes.

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01 15:38
GWBoes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:30:
Met een positieve drop zou je haast zeggen dat hij wel meer dan een maatje te groot is. Of een barrage aan spacers nog onder het stuur. :P
Ja dat zat er ook, ruim 4 centimeter die zijn nu weg >:) of ze zitten er bovenop tot ik terug ga naar de FM om de afstelling definitief te maken.
Klein beetje ervaring met Basso. Afgelopen jaar een weekend in Spanje een Diamante gehuurd. Hele fijne en mooi afgewerkte fiets. Heeft als merk dan ook een plekje gevonden voor de shortlist voor een nieuwe (race)fiets. De Palta ziet er ook wel chique uit, maar je betaalt wel deels voor het merknaampje natuurlijk, er zullen vast mensen hier komen die zeggen dat je voor dat geld beter een Cube of Canyon kan kopen.
Ja die Palta is qua afwerking (in mijn ogen) echt wel beter dan een Canyon Grail, die stonden ook in de zaak. De prijs van de Palta doet niks onder voor een Grail hoor, zeker de Di2 versie niet.

• DDX
Kluus schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:27:
[...]

Officieel zijn dit geloof ik de enige twee cassettes die de Rival AXS XPLR derailleur aan kan, al geloof ik dat @DDX wel gewoon een kleinere weg-cassette gebruikt.
Klopt ja, werkt prima.
Een 10-36 dus, want xplr is alleen 10-44 toch ?

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 18-12-2024 16:49 ]

• Ruud
Hutchinson Caracal Race 40mm bandjes zijn binnen en gaan niet heel makkelijk om de velg. Nou heb ik nog nooit een ander bandje op deze velg gelegd dus misschien ligt het aan de velg. (Syncros Capital X40)

Maar zelfs de eerste, makkelijke kant kreeg ik er niet op zonder bandenknecht. En dat terwijl ik normaal nooit moeite heb met banden. Is dat sowieso lastiger met hookless velgen?

Ik kan me nog een GP4000S in 25mm herinneren op een Reynolds velg. Dat was nog erger dan deze combo.

Er zat trouwens meer dan 250ml sealant in 1 wiel. Dat was redelijk overdreven. Nou begrijp ik nog beter waarom de wielen loodzwaar voelen. Gelukkig had ik zo'n Stan's spuit liggen om het op te zuigen.

Ik moet het andere wiel nog doen, ben benieuwd of ze daar ook zoveel sealant ingekieperd hebben.

• klaaas
Je mag pas klagen als je Challenge banden er op probeert te leggen ;)

Hij wil.

• Duclaasie
klaaas schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:58:
Je mag pas klagen als je Challenge banden er op probeert te leggen ;)
Als dat de moeilijkste zijn, dan durf ik al het andere wel aan. Met wat dreft op de velgrand vond ik het best redelijk te doen. Zónder is het schier onmogelijk inderdaad. Laat staan als je ook nog een binnenband gebruikt zoals ik. Tubeless moet het best wel te doen zijn.

• Requiem19
Niet georobeerd, maar veel mensen vinden dit hallelujah.

https://www.mantel.com/bb...0py951Q6HSmxoCUEIQAvD_BwE

• Ruud
Zo, een halve liter sealant in een potje rijker. Morgen maar de rest van de fietsen voorzien van nieuwe sealant.

Ze plopten dan wel weer heel makkelijk op de velg richting de 2 bar.

Ik zal nog wel een foto posten voor het skinwall effect. Ik ben heel slecht in kleuren combineren dus kan wel wat feedback gebruiken. 😁

• Ruud
Bij lastige combo's is dat vaak de oplossing las ik na het Reynolds/GP4000s verhaal. Dus jaren geleden aangeschaft en nu voor het eerst gebruikt :P

• Requiem19
Ruud schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:21:
[...]

Bij lastige combo's is dat vaak de oplossing las ik na het Reynolds/GP4000s verhaal. Dus jaren geleden aangeschaft en nu voor het eerst gebruikt :P
En, ging het daarmee wel makkelijk? Koop ik m ook.

• klaaas
Ik vind de Tyre Monkey beter werken. Ook makkelijker mee te nemen.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 67 ... 91 Laatste