Ik ben momenteel eigenlijk op zoek naar een winter/slecht weer oplossing voor de komende jaren. Hiervoor vind ik een gravelbike best ideaal. Ik beschouw mezelf (nog) niet echt als een pure "gravelbiker" aangezien ik voor puur offroad al snel de voorkeur heb voor de MTB, maar het bos wordt natter en natter en ik merk dat ik dan in de winter toch de voorkeur heb om met spatborden op de weg te gaan rijden. Voor woonwerk had ik de laatste tijd een aluminium cube Nuroad maar daar wordt ik niet meer echt warm van en ik merk dat ik voor dit soort ritjes alsnog snel de Tarmac pak.
Aldus, om de Tarmac iets beter te houden gedurende de winter aangezien deze wat omslachtiger onderhoud vereist ben ik nu toch op zoek naar een andere oplossing voor de winter ritten. Eisen hierbij zijn:
- Gemakkelijk te servicen!! (Van mijn Tarmac zijn de balhoofdlagers nu eigenlijk op, maar ik wil deze nog niet vervangen aangezien dit nogal een klusje is met de interne kabelgeleiding en ze daarna nog een hele winter zouden moeten afzien, voordeel van de Tarmac zijn dan wel weer de BSA BB, maar pressfit heb ik in het verleden ook onderhouden en dat kan ik ook wel).
- Af en toe wil ik best een gravelpad kunnen nemen maar ik ga hier niet voor omrijden zeg maar.
- Niet al te dure onderdelen, maar wel duurzaam en degelijk.
- Mogelijkheid tot monteren van spatborden (en makkelijk demonteren voor offroad gebruik eventueel).
Ik zit hiervoor de shoppen bij Canyon momenteel en hoewel mijn gebruik misschien meer neigt naar de Grail maar die heeft interne kabels en een geintegreerde cockpit, wat heel mooi is, maar voor mijn wintergebruik niet het handigste. Daarnaast vind ik de Grizl gewoon mooiere kleurtjes hebben en wellicht is de mogelijkheid tot extra bandbreedte wellicht ook niet verkeerd. Het grootste voordeel voor mij van de Grizl is echter de cockpit welke nog uit delen bestaat en externe kabels.
Daarnaast denk ik aan de uitvoering met AXS Rival, daar mij dit een perfecte groep lijkt voor winterfiets waarop ik toch iets van elektronisch schakelen wil

.
Zie ik hierin dingen over het hoofd, andere zaken om op te letten?
Volgens mij zijn beiden redelijk op maat te maken met mijn Tarmac, uitgaande van een 110mm stem op de tarmac en standaard 90 op de grizl en 80 op de grail (welke ook lastig aan te passen is dus):
https://geometrygeeks.bik...-61,canyon-grail-2024-xl/
[
Voor 6% gewijzigd door
Kluus op 11-12-2024 11:08
]