Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 66 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:02
TheTinusNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:01:
[...]

Oeps, ja ik heb volgens mij deze: Continental Race King Performance ShieldWall.

Nog steeds goede testresultaten, soms ook vergelijkbaar met gravelbanden (of soms beter), maar veeeeeel meer grip.
En dat voor een schamele 20 euries. d:)b
Voor een gravelband is hij alleen niet zo snel, 50% hogere rolling resistance.

Niet dat het per se uitmaakt, maar toch :-)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:52
TheTinusNL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:01:
[...]

Oeps, ja ik heb volgens mij deze: Continental Race King Performance ShieldWall.

Nog steeds goede testresultaten, soms ook vergelijkbaar met gravelbanden (of soms beter), maar veeeeeel meer grip.
En dat voor een schamele 20 euries. d:)b
Maar deze variant is veel minder de wonderversie die de Protection is. De rolweerstand is dusdanig veel hoger dat er zat gravelbanden te vinden zijn die minder rolweerstand hebben. En dan niet alleen banden met amper profiel.

Neem bv. de Cinturato M, die veel gekozen wordt als modderband. Die heeft in 45mm ongeveer 3watt minder rolweerstand en weegt bijna 100 gram minder. Dat ga je wel voelen. Als ik een band met veel grip zocht dan zou dat denk ik eerder mijn keuze zijn. Even los van het prijsvoordeel, want een incourante MTB-band is duidelijk veel voordeliger dan een hippe gravelband 8)7

Hij wil.

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:03
Koenbr schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:29:
[...]

Bedankt voor je info! Ik ben zeer benieuwd naar de detailfoto’s. De originele brug heb ik ondertussen ook binnen. Ik zit nog op de wip voor het kiezen van welk spatbord. De hebie 971 ziet er namelijk zeer strak uit, maar om >100€ voor een setje spatborden te betalen is mij erg gortig.

[Afbeelding]

Ps: bovenstaande foto heb ik hier uit het topic geplukt. Geen idee wiens opstelling dit op deze manier is.
Sorry voor de late reactie had helaas wat andere zaken die voorrang hadden.

Bijgaand een aantal foto's van de spatborden en de ruimteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVDQwCeeZoq478jyKtayF0Ct4kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfJdj7iGoA2vBE1anCQo7NH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq0QZZPCHYemIL70TkK5isw170w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NLFFwIkWrv1u8mOY5gboP1M.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de voorvork wordt een breder spatbord denk ik lastig er blijft erg weinig ruimte over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ7V5OjAvJV6RxUGv85iL7_CNzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2RJhMPNFzuMEkTWcDFqiQcF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de doorbuigen de achtervork brug, heb inmiddels de achtervork brug van rose in huis en deze lijkt te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka0A9eZU22eQ_J2bNwYk3ibE4Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlnKfET1hFBJAe7x2qStQ8xW.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht te zien maar dit is bij het achterspatbord de ruimte die er over is. Daar gaat ook geen breder spatbord passen, tenzij je die bewerkt met een multirool of niets dergelijks.

• klaaas
Debitencredit schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:40:
[...]
Bij de voorvork wordt een breder spatbord denk ik lastig er blijft erg weinig ruimte over.
(...)
Slecht te zien maar dit is bij het achterspatbord de ruimte die er over is. Daar gaat ook geen breder spatbord passen, tenzij je die bewerkt met een multirool of niets dergelijks.
Zijn dit de Bluemels Style? Nadeel van deze is dat ze nogal plat zijn waardoor je (ik iig) ze niet altijd goed tussen je frame / vork krijgt. Setje Bluemels Basic is ronder waardoor je hem hoger in de vork kunt duwen en heeft bij het achterspatbord al een verjonging waardoor de zaag ook in de schuur kan blijven.

Bij mijn fame past een setje Basic 55mm daardoor wel maar dezelfde maat in Style dus niet.

Bijkomend verschil is dat je de stangetjes van de Basic moet inkorten t.p.v. het spatbord. De Style kort je in t.p.v. de bevestiging op het frame / vork. Dat maakt het afstellen en inkorten van de Basic een stuk makkelijker. Kan me wel voorstellen dat mensen die uitvoering minder fraai vinden.

Hij wil.

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:03
Dit is de sks Edge AL46, welke door Orbea worden aanbevolen/verkocht.

Maar als im de montage instructies bekijk van de Bluemels Basic dan denk ik dat deze wellicht beter passen dan de Edge AL46.

Alleen durf en kan ik niet zeggen of een grotere maat (dan 35mm) bij de voorvork gaat passen. Voor het achterwiel wel.

• klaaas
Zo te zien hebben de Edge en de Style hetzelfde profiel dus ik denk dat mijn observaties t.a.v. de Style ook voor de Edge opgaan.

Of een grotere band dan 35mm bij de voorvork gaat passen is afhankelijk van wat bij de Edge de beperkende factor is. Als dat in de hoogte is dan ga je met de Basic in principe genoeg ruimte winnen om de 40mm die SKS opgeeft te halen. Al zal dat ws niet zijn met de minimaal 10/15mm die SKS aangeeft.

Overigens wel slecht dat je met de door de fabrikant aanbevolen spatborden van 45mm naar 35mm maximale band gaat...

Hij wil.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Kort vraagje hier. Ik merk dat mijn fiets niet helemaal stabiel is als ik mijn handen van het stuur haal. Het stuur trilt lichtjes (meer bij hoge snelheid).

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Doet mij denken aan een hele lichte tankslapper (als iemand hier motor rijd).

Aan de stuur inrichting kan het niet liggen (omdat dit gebeurt met handen van het stuur). Ik schat in dat het voorwiel misschien niet strak genoeg is gespannen (klinkt dat logisch?)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:52
Klinkt als onbalans in je velg

• justice strike
je bedoelt toch niet dat ik gewichtjes moet gaan hangen aan de velg of wel?

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:40
Het eerste wat ik zou controleren is of er geen speling in je balhoofd zit.

(dit tril-effect heet Shimmyen) Google daar maar eens op. Kan levensgevaarlijk zijn, ook op een fiets.

[ Voor 41% gewijzigd door Stillekracht op 29-11-2024 14:34 ]

• justice strike
Stillekracht schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:30:
Het eerste wat ik zou controleren is of er geen speling in je balhoofd zit.

(dit tril-effect heet Shimmyen) Google daar maar eens op. Kan levensgevaarlijk zijn, ook op een fiets.
er zit geen speling in het balhoofd. Toen ze hem nagekeken hadden kwamen ze erachter en hadden ze alle speling er uit gehaald (en ik heb net weer gechecked)

en de speedwobble is merkbaar bij een ongeladen fiets (dus geen extra gewicht achter)

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 29-11-2024 15:07 ]

• Duclaasie
justice strike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:11:
[...]

je bedoelt toch niet dat ik gewichtjes moet gaan hangen aan de velg of wel?
Nee, dat heb ik bij fietsen nog nooit gehoord, maar zit er niet gewoon een slinger in je velg?

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:40
Speling in de lagers van het voorwiel?

• justice strike
Duclaasie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:10:
[...]

Nee, dat heb ik bij fietsen nog nooit gehoord, maar zit er niet gewoon een slinger in je velg?
Nee geen slinger in de velg. De spaken zijn misschien wel wat slapjes, maar of dat nu het probleem veroorzaakt kan ik niet echt bepalen.

• justice strike
Stillekracht schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:42:
Speling in de lagers van het voorwiel?
nee, geen spelling in de lagers. Is een nieuw wiel. en ik kan geen spelling zien in de connectie thru-axle hub.

ik zal morgen weer even de balhoofd lagers nalopen. Maar bij een nieuwe fiets verwacht ik dat je dat met aandraaien wel goed zou moeten krijgen. Anders wederom even een trip naar de werkplaats.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:06
Ligt je band er goed recht op? Kan zijn dat de velg recht is maar dat er een slag in de band zit (hoe klein ook)

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 12:35

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

lochtejans schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:45:
Zijn er hier Tweakers die zondag ook mee doen met de gravelwedstrijd Prins van de Peel? Het wordt mijn eerste gravelwedstrijd (150 minuten koersen) met als doel lekker fietsen en finishen. Er doen zondag 250 deelnemers mee😀
Yes ik doe mee! Voor mij ook een eerste dergelijke (gravel)koers. Ik zie wel waar het schip strandt, ik probeer gewoon 150 minuten rond mn drempel te fietsen en waar mogelijk in een groepje wat energie te besparen om nog een lekker eindschot te hebben. Dan is het iig een waardevolle training geweest 😉

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• justice strike
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:55:
Ligt je band er goed recht op? Kan zijn dat de velg recht is maar dat er een slag in de band zit (hoe klein ook)
Nou toch maar terug naar de winked. Dacht dat ze wel de wielen houden nalopen, maar deze fiets gaat direct terug naar de fabriek. Ze hebben de velg banden en balhoofd nagelopen en ze geloven niet dat dit iets is wat in de werkplaats gerepareerd kan worden. Misschien een gebogen frame (uiterst merkwaardig maargoed)

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-01 20:29

Reginas

Queen of Core Stability

Voor de mensen die hebben deel genomen aan Prins van de Peel: hoe was jullie ervaring? Klassementje gereden?
Ik las op de Instagram van Fat Pigeon dat hij geen beste race had, maar dat de sfeer en het circuit top waren.

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-01 21:46
justice strike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:00:
Kort vraagje hier. Ik merk dat mijn fiets niet helemaal stabiel is als ik mijn handen van het stuur haal. Het stuur trilt lichtjes (meer bij hoge snelheid).

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Doet mij denken aan een hele lichte tankslapper (als iemand hier motor rijd).

Aan de stuur inrichting kan het niet liggen (omdat dit gebeurt met handen van het stuur). Ik schat in dat het voorwiel misschien niet strak genoeg is gespannen (klinkt dat logisch?)
ik lees dat je hem al weg gebracht heb, maar dit lijkt me toch echt komen van een kleine onbelans, en als dat in de buurt komt van de eigenfrequentie door het los laten van je stuur krijg je resonantie, en daardoor verneem je de onbelans,

oplossing voor zoiets is de kleine niet voelbare onbalans vinden (de buiten band verschuiven kan genoeg zijn)
of de eigenfrequentie van je stuur veranderen, gewicht toevoegen of weghalen, de spanning van je spaken veranderen of je banden druk.

• justice strike
Rickbhs schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:38:
[...]

ik lees dat je hem al weg gebracht heb, maar dit lijkt me toch echt komen van een kleine onbelans, en als dat in de buurt komt van de eigenfrequentie door het los laten van je stuur krijg je resonantie, en daardoor verneem je de onbelans,

oplossing voor zoiets is de kleine niet voelbare onbalans vinden (de buiten band verschuiven kan genoeg zijn)
of de eigenfrequentie van je stuur veranderen, gewicht toevoegen of weghalen, de spanning van je spaken veranderen of je banden druk.
Ik had zelf al dat misschien de spaken wat moesten worden aangespannen. Maar de monteur gaf aan dat hij toch eerst wil kijken of het frame wel recht is. Hij had wel eens eerder zoiets gehad en dan zoek je je een ongeluk zonder dat je een oplossing hebt.

Blij was ik niet maar laat ze maar met een oplossing komen. Het is een nieuwe fiets dus je mag verwachten dat hij goed werkt. Is overigens de eerste keer dat ik zoiets nooit gezien heb.

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 20:15
Reginas schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:59:
Voor de mensen die hebben deel genomen aan Prins van de Peel: hoe was jullie ervaring? Klassementje gereden?
Ik las op de Instagram van Fat Pigeon dat hij geen beste race had, maar dat de sfeer en het circuit top waren.
Het was mijn eerste wedstrijd op een tweewieler ooit. Het was een hele leuke ervaring en het smaakt zeker naar meer! Leerpunt voor de volgende keer is om met de start meer van voren te zitten. Nu zat ik te ver van achteren en was ik 2 ronden maximaal aan het rijden om in een mooie groep te komen (een beetje zoals met een Zwift race). Daarna lekker gekoerst totdat ik de man met hamer in de laatste ronde tegen kwam. Uiteindelijk 86e overall geëindigd (ongeveer 150 rijders gefinisht geloof ik). Organisatie, weer en sfeer waren zeker top! Nu opzoek naar een volgend vergelijkbare gravel wedstrijd.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:31
Een domme vraag wellicht maar ik kan het antwoord niet echt vinden.

Ik heb een Grizl 1by Sram Rivals AXS met 40 voorblad en 10-44 cassette XPLR (12 speed).

Nu ervaar ik vooral op de weg dat de stappen te groot zijn voor een lekkere cadans. De grootste bladen achter gebruik ik nooit. Is dit gemakkelijk op te lossen met een cassette met een kleiner bereik? Bijv 10-32/34 of zit er een limiet op?

Ik begreep dat alle Sram 12 speed cassettes moeten passen maar ik sluit niet uit dat dat te simpel gedacht is.

Ik moet even uitzoeken welke ratios ik precies wil, maar het gaat om het idee.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06
-
Edit: wat een wespennest. Ik dacht dat het Shimano cable pull spinneweb ingewikkeld was, maar hier kun je ook op afstuderen. :-|

[ Voor 242% gewijzigd door guapper op 03-12-2024 22:38 ]

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 15:42

Appie

F1RST Racing

Kun je makkelijk opzoeken: https://www.sram.com/en/sram/models/rd-riv1-e-d1

1x specific for use with 10-44T XPLR and 10-36T cassettes and Flattop chains. Not compatible with Eagle cassettes and chains.

Dat laatste is overigens ook te overkomen: Ik gebruik die van mij met een 10-50T cassette met een garbaruk rear derailleur cage met pulleys en een xx1 eagle chain. (Waar ik woon is het nogal stijl (stukken met 25%).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Casual Ruud
In zoverre begrijp ik het nog dat groter een probleem vormt, maar niet waarom kleiner dat ook is.

Ik ben/was in de veronderstelling dat een gewone 12 speed Rival (race) cassette zou moeten passen.

Kennelijk niet dus, al snap ik simpel gezegd niet waarom.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Casual Ruud schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:09:
In zoverre begrijp ik het nog dat groter een probleem vormt, maar niet waarom kleiner dat ook is.

Ik ben/was in de veronderstelling dat een gewone 12 speed Rival (race) cassette zou moeten passen.

Kennelijk niet dus, al snap ik simpel gezegd niet waarom.
Het past waarschijnlijk wel, maar of het lekker loopt is de vraag.
Dat is bij al die ranges/specificaties.

Ik heb ook geprobeerd een Shimano 11-25 in mijn GRX RD810 met Low Sprocket Min. 30 te gebruiken, maar dat liep niet lekker. B-screw heel ver ingedraaid (of uit, maar net hoe je het bekijkt), maar het staat ook gewoon "scheef" ofzo.

Misschien dat ik er een kettinglink uit had moeten halen, maar dan kon ik niet meer terug naar de 11-34 :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 15:18
@Casual Ruud ik zie niet waarom het niet gaat passen. Misschien zijn de tandjes net anders geslepen waardoor de echte xplr cassettes beter werken op een 1x setup maar zolang je dezelfde body hebt en dezelfde ketting gebruikt zie ik niet zo problemen.
Wat je je eerder moet afvragen is wat je er mee opschiet. Als je uitgaat van een cadans van 85rpm heb je tussen de 19 en 30km/u exact dezelfde overbrengingen op bijna alle 12s SRAM cassetes. Pas bij de 10-28 komt er een tandje in dat gebied bij (een 16).

Flickr - Strava

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 18:24
Pure speculatie, maar ik kan me goed voorstellen dat buiten de kooi lengte ook de hoek van het parallellogram van je derailleur bepalend is voor je minimum en maximum cassette grote. Als je derailleur naar binnen beweegt beweegt ie ook omlaag. Als de derailleur gemaakt is voor bijv een 50t tandwiel kan ik me voorstellen dat ie meer omlaag gaat dan een derailleur die gemaakt is voor 32t. Als je dan een kleine cassette achter zet word de afstand tot je tandwiel te groot om nog strak te kunnen schakelen.
Ik weet dus niet zeker of mijn theorie klopt. Ik zou de hoek tussen een mtb en road derrie eens moeten vergelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door kaaas op 04-12-2024 17:15 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
https://support.sram.com/...-XPLR-AXS-rear-derailleur

10-36 wordt genoemd in de manual als dat het sowieso werkt

Edit: die was al gepost. Wil je nog kleiner?

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 04-12-2024 11:09 ]

• Casual Ruud
Dank voor het meedenken.

Ik heb gisteren nog wat zitten zoeken op Reddit en WW en daar zijn mensen die ook zeggen dat het bij hun past zonder verder te vertellen of het ook echt lekker schakelt.

@GWBoes Je maakt daar een terecht punt hoor. Mijn vraag / idee is vooral ingegeven doordat ik kleinere stappen wil tussen bepaalde kransjes, maar ik moet nog uitzoeken waar het nu precies zit. Mijn gedachte was eerst, kijken of het past / anders kan om vervolgens met die gear ratio tool te schuiven tot het op papier beter zou moeten zijn.

Ik zal de eerst volgende keer eens opletten bij welke kransjes het speelt. Het zal ergens tussen 13-15-17-19 zijn denk ik. Ik merk het vooral bij een snelheid tussen 25-27 km dat vinden van een fijne cadans (rond 85) wat lastig is. Een andere oplossing is harder trappen natuurlijk ;).

Ik zal vanavond de verschillende cassettes eens op elkaar leggen in de tool om te kijken waar het verschil nu precies zit.

Op mijn racer heb ik overigens een 52/36 met 11-34 (Shimano). Dat voelt prettig. Ik heb eigenlijk nooit met dit bijltje hoeven hakken. Mijn gedachte was dat een 1by wel zou wennen, maar dat valt me ergens een beetje tegen. Het schakelt verder prima en zeker onverhard vind ik het geen probleem en mis ik niets, maar zodra snelheid wat omhoog gaat, gaat het me wat tegen staan.

• 418O2
Het is kiezen of delen he :) ik heb ook vrij bewust toch 2by genomen omdat ik veel op de weg fiets.

"Of het fijn schakelt" is natuurlijk persoonlijk. Je zou eens kunnen kijken of je een 10-30 op marktplaats kan vinden, maar ik zou in jouw situatie wel 10-36 nemen

• Sjaak098
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-12-2024
NewbieNeo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Er zijn denk ik wel veel factoren waar dit vanaf hangt, nog meer dan bij een mtb of racefiets.
bijv. percentage verhard/onverhard, rijdersgewicht, clincher of tubeless, soort band, weersomstandigheden.

Ben zelf 70kg en rijd op 38mm Pathfinder Pro's met binnenband denk ik 80/20% verhard/onverhard.
Omdat ik veel meer verhard rijd, heb ik de bandenspanning standaard op 3,0/3,5 bar V/A.
Zodra ik bij het strand aankom of een rondje singletrack doe, dan verlaag ik de spanning op gevoel naar zo'n 1,7-2,0 bar.
Dan heb ik voor mijn gevoel genoeg grip op het strand, maar niet zo zacht dat ik pinchflats riskeer bij het rijden over boomwortels.

Voorlopig ben ik nog te lui voor tubeless en gaat het prima zo. Nog geen lekke banden of crashes gehad. :+
Ik ben benieuwd of je dit jaren later nog leest. Maar ik overweeg een gravelbike te kopen. Deze heeft banden van 47mm als max die er in passen... Kan je daarmee prettig op het strand fietsen?

Ik ben namelijjk op zoek naar een fiets waarmee ik zowel kan gravelen als op het strand kan. Ik wil namelijjk dit jaar Turijn-Nice gaan fietsen, maar woon zelf in Leiden, en als ik een Gravelbike ga kopen voor Turijn-Nice, wil ik er thuis ook nog wel iets aan hebben. Dus ik zou graag ook met de gravelbike op het strand willen (hier in de buurt is heel erg weinig gravel te vinden). Nu was ik laatst in een zaak en daar raadde ze me een koga colmara extreme aan. Een alu fiets met 27,5 inch wielen met een clearance van 47mm.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjaak098 op 04-12-2024 16:52 ]

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 18:24
Vreemd dat de koga colmara word aangeraden en niet de koga beachracer.
Ik zie geen redenen om een 27,5 gravel te fiets kopen tenzij je een kleine frame maat hebt.
Ik heb niet zo veel ervaring met strand, maar wel met mul zand. Ik vind over het algemeen in mul zand een zo groot mogelijk contact vlak beter.
622 heeft automatisch een groter contact vlak en je hebt ook nog eens meer keuze aan banden in 622 en al helemaal als je naar brede banden kijkt door de overlap met mtb. Je frame moet het natuurlijk ook ondersteunen.

Er zijn hier vast wel strand racers die hier meer ideeën over hebben.
Ik zou gaan kijken wat er beschikbaar is aan banden in 27.5 en of dit matched met wat je wilt doen.

• klaaas
Sjaak098 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:48:
[...]

Ik ben benieuwd of je dit jaren later nog leest. Maar ik overweeg een gravelbike te kopen. Deze heeft banden van 47mm als max die er in passen... Kan je daarmee prettig op het strand fietsen?

Ik ben namelijjk op zoek naar een fiets waarmee ik zowel kan gravelen als op het strand kan. Ik wil namelijjk dit jaar Turijn-Nice gaan fietsen, maar woon zelf in Leiden, en als ik een Gravelbike ga kopen voor Turijn-Nice, wil ik er thuis ook nog wel iets aan hebben. Dus ik zou graag ook met de gravelbike op het strand willen (hier in de buurt is heel erg weinig gravel te vinden). Nu was ik laatst in een zaak en daar raadde ze me een koga colmara extreme aan. Een alu fiets met 27,5 inch wielen met een clearance van 47mm.
Ik zou gewoon de adviezen van fiets.nl opvolgen. Die waren prima.

Hij wil.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:00
Nu was ik laatst in een zaak en daar raadde ze me een koga colmara extreme aan. Een alu fiets met 27,5 inch wielen met een clearance van 47mm.
Heel veel fietsenmakers en Koga zelf hebben daar nog heel veel overjarige modellen van in het magazijn staan.

In mijn ogen ook terecht. Die 27,5" (650B) wielen lijken leuk en ze geven veel clearance op, voor als je normale 28" (700c) wielen wil monteren. Maar er zit een kleine boa constrictor onder het gras.

De wielbasis van deze fiets is heel kort. Ik ben wezen testen bij de FM, als je er 700c X 40 mm bandjes onder doet, dan kom ik in de bocht met mijn schoenen tegen de band. En ik heb een hele bescheiden maat 42.

Dus in mijn ogen zijn die 650B wielen geef feature, maar om een ontwerpfout te verbergen O-) . Er is echt wel een reden dat er nog zoveel staan. Ik snap ook dat je FM er graag vanaf wil :+

Verder is het een goede degelijke fiets, en als iemand zeker weten perse alleen met 650B wielen wil rijden lekker doen.

En wat @kaaas zegt, grotere omtrek lijkt mij ook beter.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 04-12-2024 19:30 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:45
Casual Ruud schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:59:
Dank voor het meedenken.

Ik heb gisteren nog wat zitten zoeken op Reddit en WW en daar zijn mensen die ook zeggen dat het bij hun past zonder verder te vertellen of het ook echt lekker schakelt.

@GWBoes Je maakt daar een terecht punt hoor. Mijn vraag / idee is vooral ingegeven doordat ik kleinere stappen wil tussen bepaalde kransjes, maar ik moet nog uitzoeken waar het nu precies zit. Mijn gedachte was eerst, kijken of het past / anders kan om vervolgens met die gear ratio tool te schuiven tot het op papier beter zou moeten zijn.

Ik zal de eerst volgende keer eens opletten bij welke kransjes het speelt. Het zal ergens tussen 13-15-17-19 zijn denk ik. Ik merk het vooral bij een snelheid tussen 25-27 km dat vinden van een fijne cadans (rond 85) wat lastig is. Een andere oplossing is harder trappen natuurlijk ;).

Ik zal vanavond de verschillende cassettes eens op elkaar leggen in de tool om te kijken waar het verschil nu precies zit.

Op mijn racer heb ik overigens een 52/36 met 11-34 (Shimano). Dat voelt prettig. Ik heb eigenlijk nooit met dit bijltje hoeven hakken. Mijn gedachte was dat een 1by wel zou wennen, maar dat valt me ergens een beetje tegen. Het schakelt verder prima en zeker onverhard vind ik het geen probleem en mis ik niets, maar zodra snelheid wat omhoog gaat, gaat het me wat tegen staan.
Zit min of meer met hetzelfde euvel, tijdens een proefrit op een Grizl (CF SL6) zat ik ook voornamelijk op de kleinere tandwielen, daarbij vind ik de 2 stappen per kransje (ook) niet zo fijn voor m'n cadans op de weg. Dacht zelf aan een 10/36 cassette in combinatie met (indien) mogelijk een 42 (ovaal) voorblad, maybe een 44 (ovaal)  indien dit past ? Ps, welke tool gebruik jij voor het berekenen hiervan.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:05
klaaas schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:53:
[...]

Ik zou gewoon de adviezen van fiets.nl opvolgen. Die waren prima.
Dat idd ik ga mezelf niet herhalen hier ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Casual Ruud
cosmos81 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:37:
[...]

Zit min of meer met hetzelfde euvel, tijdens een proefrit op een Grizl (CF SL6) zat ik ook voornamelijk op de kleinere tandwielen, daarbij vind ik de 2 stappen per kransje (ook) niet zo fijn voor m'n cadans op de weg. Dacht zelf aan een 10/36 cassette in combinatie met (indien) mogelijk een 42 (ovaal) voorblad, maybe een 44 (ovaal)  indien dit past ? Ps, welke tool gebruik jij voor het berekenen hiervan.
https://www.gear-calculat...9,21,24,28,32,36&UF2=2220

Deze.

Ik denk dat een 10-36 het probleem (voor mij) niet gaat oplossen omdat er alleen een extra kransje 12 is en ik vermoed dat ik die niet mis.

Je moet al naar 10-33 voor een extra 12 en 14.

Kleiner naar bijv 10-30 levert niets extras zo lijkt het.

• 418O2
Ik denk dat je misschien toch maar eens moet kijken of 2x niet beter is.

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:45
Casual Ruud schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:17:
[...]

https://www.gear-calculat...9,21,24,28,32,36&UF2=2220

Deze.

Ik denk dat een 10-36 het probleem (voor mij) niet gaat oplossen omdat er alleen een extra kransje 12 is en ik vermoed dat ik die niet mis.

Je moet al naar 10-33 voor een extra 12 en 14.

Kleiner naar bijv 10-30 levert niets extras zo lijkt het.
Waarom geen groter of een ovaal voorblad ?

• guapper
@Casual Ruud
Een groter tandblad is mogelijk ook het overwegen waard, als je in het zand niet tekort gaat komen. Als je dat in de vergelijking mee neemt zie je dat je andere combinaties rijd tussen de 30-35km/u.:
joker1977 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Mijn ervaring met een Grail met een SRAM XPLR 1x12 setup is dat je op de (vlakke) weg prima uit de voeten kunt met een 1X setup. Ik heb een 10-36 cassette op de weg-wielen en een 10-44 cassette op de gravel-wielen. Combineer dat met een 46 voorblad en dat werkt prima op de weg en op de meeste off-road dingen kun je met 46x44 prima uit de voeten, tenzij het én offroad én strak omhooggaat.

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 05-12-2024 06:41 ]

• Casual Ruud
guapper schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:39:
@Casual Ruud
Een groter tandblad is mogelijk ook het overwegen waard, als je in het zand niet tekort gaat komen. Als je dat in de vergelijking mee neemt zie je dat je andere combinaties rijd tussen de 30-35km/u.:

[...]
Dat zou ook nog een optie zijn. Al heb ik vooralsnog niet echt een idee hoe dat gaat aanvoelen, 46 met 10-44. Het wordt in ieder geval ondersteund door Sram en zal wellicht ook de goedkoopste optie zijn.

Ik ga eerst even kijken tijdens het fietsen tussen welke kransjes het speelt en vanuit daar verder kijken.

Ieder erg bedankt voor het meedenken allemaal. Wordt vervolgd.

• DDX
Op mijn strandfiets, gravelfiets en slechtweer racefiets heb ik 1x

strandfiets 44 met 10-33 (12s)
gravelbike 40 met 11-36 (11s)
slechtweer racefiets 46 met 10-36 (12s)

In Nederland nooit probleem mee.
In buitenland met de gravelbike berg af soms wel eens dat ik denk had voor wel groter blad gemogen
of met wind mee
maar niet irritant genoeg om te denken dat ik andere verhouding (of 2x) wil want 40-36 is ook wel weer prima om berg met 10%+ op te fietsen.

strandfiets kan prima 60km/u met wind mee.
en slechtweer racefiets zit ik bijna nooit op de 36 achter, soms met storm tegen

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 05-12-2024 11:30 ]

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 07:41
Ik heb op mijn gravel 40 met 11-42 (11s) en hiermee ook in Frankrijk geen problemen ervaren.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• guapper
EdwinC schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:46:
Ik heb op mijn gravel 40 met 11-42 (11s) en hiermee ook in Frankrijk geen problemen ervaren.
Le Havre, Barcelonnette, Le Mans?

• EdwinC
guapper schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:26:
[...]

Le Havre, Barcelonnette, Le Mans?
Ardeche

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• DDX
Waren daar nog wat leuke gravel dingen te vinden ?
Ik ken daar de Dolce Via (oud treinpad) maar dat is op racefiets ook nog wel te doen.
https://en.francevelotourisme.com/cycle-route/dolce-via

In de Drome wel aantal leuke beklimmingen de Vercors in als gravel, maar als afdaling zou ik die nooit doen.
Deze bijvoorbeeld :
https://www.strava.com/activities/12036980415
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jDyTQPltbzQgCFzB967KYtT91ipmCktF2ze9y4VVI9w-1152x2048.jpg
15km klimmen rond de 10%.

• EdwinC
DDX schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:08:
Waren daar nog wat leuke gravel dingen te vinden ?
Ik ken daar de Dolce Via (oud treinpad) maar dat is op racefiets ook nog wel te doen.
https://en.francevelotourisme.com/cycle-route/dolce-via

In de Drome wel aantal leuke beklimmingen de Vercors in als gravel, maar als afdaling zou ik die nooit doen.
Deze bijvoorbeeld :
https://www.strava.com/activities/12036980415
[Afbeelding]
15km klimmen rond de 10%.
Dit soort paadjes ben ik daar ook veel tegengekomen idd. Het is vooral de grote scherpe stenen die het lastig maakte om er goed overheen te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcVzNWFst_FUk6l_R3E_uLFdhRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY4yA7icBp2qnGzQGogao3F7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4GB-gcOBUZhsTFIB6zpbhgrvKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1XgpvwYpJe6Fsq64ULUWp0c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0lEJC57ua9rBovHDNgBjrPD5Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BW4ehe71a2Nc8d0FQrGYDZTl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WF8r4-6UOXJMKUrjN68zuXodKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpUMC00E0v9ppJsEL2QZmMJY.jpg?f=fotoalbum_large

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-01 09:58
[...]

Als je prettig op het strand wilt fietsen, heb je inderdaad zoals anderen al zeiden vrij brede banden nodig.
Geloof dat de beachracers op 2,3 inch slicks rijden oid. Dat is al 58mm.
38mm op het strand is alleen echt prettig, als je echt hard zand hebt (naast de branding) en eigenlijk ook wind mee. :P

Heb nu trouwens ook een nieuwe gravelbike die 45mm aankan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvZfMVeHelOdbT4r6PoefdN2Wcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILmRgJ8RjcIRcHfEAEyTbv2C.jpg?f=fotoalbum_large

• mhr-zip
NewbieNeo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:05:
[...]

[Afbeelding]
Is die van Dexter geweest?

Leuke fiets O+

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:24
Ah een Backroad in de kleur rotten Candy. Ik vind hem prachtig.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-01 15:17
NewbieNeo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:05:
[...]

Als je prettig op het strand wilt fietsen, heb je inderdaad zoals anderen al zeiden vrij brede banden nodig.
Geloof dat de beachracers op 2,3 inch slicks rijden oid. Dat is al 58mm.
38mm op het strand is alleen echt prettig, als je echt hard zand hebt (naast de branding) en eigenlijk ook wind mee. :P

[Afbeelding]
Sick! _/-\o_

• derx666
  • Laatst online: 10-01 00:26

derx666

mecker ende blaet

EdwinC schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:35:
[...]

Dit soort paadjes ben ik daar ook veel tegengekomen idd. Het is vooral de grote scherpe stenen die het lastig maakte om er goed overheen te komen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zulke paadjes kwam ik in Italie rondom Arezzo ook tegen in de bergen. Bergop ging dat wel met m'n Cube Nuroad Race met 40mm Conti allround, maar bergaf was wel tricky. Daar heb ik wel flinke stukken met samengeknepen billen afgedaald. Denk dat ik een behoorlijke hoeveelheid van m'n remblokjes afgehaald heb daar :) Was iig niet leuk vlot afdalen, maar gewoon constant in de rem en heel goed opletten op welke lijn je pakt. Zeker de >12% gedeeltes... Er zullen vast mensen zijn die daar met een gravel fiets vanaf vliegen, maar voor mij was dat toch een stap te ver, en had ik liever een fully gehad :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40

Kluus

Gang is alles

Ik ben momenteel eigenlijk op zoek naar een winter/slecht weer oplossing voor de komende jaren. Hiervoor vind ik een gravelbike best ideaal. Ik beschouw mezelf (nog) niet echt als een pure "gravelbiker" aangezien ik voor puur offroad al snel de voorkeur heb voor de MTB, maar het bos wordt natter en natter en ik merk dat ik dan in de winter toch de voorkeur heb om met spatborden op de weg te gaan rijden. Voor woonwerk had ik de laatste tijd een aluminium cube Nuroad maar daar wordt ik niet meer echt warm van en ik merk dat ik voor dit soort ritjes alsnog snel de Tarmac pak.

Aldus, om de Tarmac iets beter te houden gedurende de winter aangezien deze wat omslachtiger onderhoud vereist ben ik nu toch op zoek naar een andere oplossing voor de winter ritten. Eisen hierbij zijn:

- Gemakkelijk te servicen!! (Van mijn Tarmac zijn de balhoofdlagers nu eigenlijk op, maar ik wil deze nog niet vervangen aangezien dit nogal een klusje is met de interne kabelgeleiding en ze daarna nog een hele winter zouden moeten afzien, voordeel van de Tarmac zijn dan wel weer de BSA BB, maar pressfit heb ik in het verleden ook onderhouden en dat kan ik ook wel).
- Af en toe wil ik best een gravelpad kunnen nemen maar ik ga hier niet voor omrijden zeg maar.
- Niet al te dure onderdelen, maar wel duurzaam en degelijk.
- Mogelijkheid tot monteren van spatborden (en makkelijk demonteren voor offroad gebruik eventueel).

Ik zit hiervoor de shoppen bij Canyon momenteel en hoewel mijn gebruik misschien meer neigt naar de Grail maar die heeft interne kabels en een geintegreerde cockpit, wat heel mooi is, maar voor mijn wintergebruik niet het handigste. Daarnaast vind ik de Grizl gewoon mooiere kleurtjes hebben en wellicht is de mogelijkheid tot extra bandbreedte wellicht ook niet verkeerd. Het grootste voordeel voor mij van de Grizl is echter de cockpit welke nog uit delen bestaat en externe kabels.

Daarnaast denk ik aan de uitvoering met AXS Rival, daar mij dit een perfecte groep lijkt voor winterfiets waarop ik toch iets van elektronisch schakelen wil :).

Zie ik hierin dingen over het hoofd, andere zaken om op te letten?

Volgens mij zijn beiden redelijk op maat te maken met mijn Tarmac, uitgaande van een 110mm stem op de tarmac en standaard 90 op de grizl en 80 op de grail (welke ook lastig aan te passen is dus):
https://geometrygeeks.bik...-61,canyon-grail-2024-xl/

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 11-12-2024 11:08 ]

• Requiem19
Kluus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:54:
Ik ben momenteel eigenlijk op zoek naar een winter/slecht weer oplossing voor de komende jaren. Hiervoor vind ik een gravelbike best ideaal. Ik beschouw mezelf (nog) niet echt als een pure "gravelbiker" aangezien ik voor puur offroad al snel de voorkeur heb voor de MTB, maar het bos wordt natter en natter en ik merk dat ik dan in de winter toch de voorkeur heb om met spatborden op de weg te gaan rijden. Voor woonwerk had ik de laatste tijd een aluminium cube Nuroad maar daar wordt ik niet meer echt warm van en ik merk dat ik voor dit soort ritjes alsnog snel de Tarmac pak.

Aldus, om de Tarmac iets beter te houden gedurende de winter aangezien deze wat omslachtiger onderhoud vereist ben ik nu toch op zoek naar een andere oplossing voor de winter ritten. Eisen hierbij zijn:

- Gemakkelijk te servicen!! (Van mijn Tarmac zijn de balhoofdlagers nu eigenlijk op, maar ik wil deze nog niet vervangen aangezien dit nogal een klusje is met de interne kabelgeleiding en ze daarna nog een hele winter zouden moeten afzien, voordeel van de Tarmac zijn dan wel weer de BSA lagers, maar pressfit heb ik in het verleden ook onderhouden en dat kan ik ook wel).
- Af en toe wil ik best een gravelpad kunnen nemen maar ik ga hier niet voor omrijden zeg maar.
- Niet al te dure onderdelen, maar wel duurzaam en degelijk.
- Mogelijkheid tot monteren van spatborden (en makkelijk demonteren voor offroad gebruik eventueel).

Ik zit hiervoor de shoppen bij Canyon momenteel en hoewel mijn gebruik misschien meer neigt naar de Grail maar die heeft interne kabels en een geintegreerde cockpit, wat heel mooi is, maar voor mijn wintergebruik niet het handigste. Daarnaast vind ik de Grizl gewoon mooiere kleurtjes hebben en wellicht is de mogelijkheid tot extra bandbreedte wellicht ook niet verkeerd. Het grootste voordeel voor mij van de Grizl is echter de cockpit welke nog uit delen bestaat en externe kabels.

Daarnaast denk ik aan de uitvoering met AXS Rival, daar mij dit een perfecte groep lijkt voor winterfiets waarop ik toch iets van elektronisch schakelen wil :).

Zie ik hierin dingen over het hoofd, andere zaken om op te letten?

Volgens mij zijn beiden redelijk op maat te maken met mijn Tarmac, uitgaande van een 110mm stem op de tarmac en standaard 90 op de grizl en 80 op de grail (welke ook lastig aan te passen is dus):
https://geometrygeeks.bik...-61,canyon-grail-2024-xl/
Aangezien je zelf best handig bent, waarom niet kijken naar een simpel gravel frame uit China en zelf de fiets opbouwen?

Ik ben hier ook mee bezig - echt een heel mooi frame voor 800usd binnengekregen dat deze week naar de spuiter gaat. Kun je alles gelijk customizen en wat extra aandacht besteden aan onderdelen die voor wintergebruik goed moeten zijn.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:01:
[...]

Aangezien je zelf best handig bent, waarom niet kijken naar een simpel gravel frame uit China en zelf de fiets opbouwen?

Ik ben hier ook mee bezig - echt een heel mooi frame voor 800usd binnengekregen dat deze week naar de spuiter gaat. Kun je alles gelijk customizen en wat extra aandacht besteden aan onderdelen die voor wintergebruik goed moeten zijn.
Dat zou inderdaad ook een optie zijn, maar ik weet nog niet goed waar ik het moet zoeken in China, voor welk frame heb jij gekozen als ik vragen mag? Zo'n Canyon is wel lekker snel in huis, dus dat is wel een pre aangezien nu ook het seizoen is waarin ik hem zou willen gebruiken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 11-12-2024 11:10 ]

• Requiem19
Kluus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:04:
[...]

Dat zou inderdaad ook een optie zijn, maar ik weet nog niet goed waar ik het moet zoeken in China, voor welk frame heb jij gekozen als ik vragen mag? Zo'n Canyon is wel lekker snel in huis, dus dat is wel een pre aangezien nu ook het seizoen is waarin ik hem zou willen gebruiken. :)
Ah okay, als je haast hebt moet je gewoon lekker een Canyon of andere standaard merk kiezen. Zo'n China built duurt wel even voordat je alles binnen hebt.

Ik heb Tideace GR201 gekozen:

https://tideacebike.com/c...-carbon-gravel-bike-frame

Wat er zo opgebouwd uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://firebasestorage.googleapis.com/v0/b/air-reviews.appspot.com/o/submitReview%2FGmLAiQDxlKDzYWBxV8if%2F1721878170966_GV201.webp?alt=media&token=c97f950f-0bd4-4c53-97f2-1016817482f9

SP cycles heeft ook wel prima standaard frames, inclusief een Canyon Grail kloon:
https://www.sp-cycle.com/...ross-Gravel-Frame-c57268/

T47, UDH compatible en dat voor 438 USD. Wel echt geinig. Zo heb je enorm veel keuze. Bekende partijen uit deze hoek zijn Tideace, TanTan, SP cycles, Carbonda etc etc.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:09:
[...]

Ah okay, als je haast hebt moet je gewoon lekker een Canyon of andere standaard merk kiezen. Zo'n China built duurt wel even voordat je alles binnen hebt.

Ik heb Tideace GR201 gekozen:

https://tideacebike.com/c...-carbon-gravel-bike-frame

Wat er zo opgebouwd uitziet:
[Afbeelding]

SP cycles heeft ook wel prima standaard frames, inclusief een Canyon Grail kloon:
https://www.sp-cycle.com/...ross-Gravel-Frame-c57268/

T47, UDH compatible en dat voor 438 USD. Wel echt geinig. Zo heb je enorm veel keuze. Bekende partijen uit deze hoek zijn Tideace, TanTan, SP cycles, Carbonda etc etc.
Gaaf ding!

Ja, voor jouw gebruik snap ik het volkomen, maar dat is ook wat ik bedoel met een project wat echt als gravel bike gaat worden ingezet en waar liefde in gaat zitten tov mijn beoogde gebruik primair als winter "afrag" fiets. In jouw fiets moet liefde zitten, maar ik wil er bij voorkeur deze winter gewoon al gebruik van maken en zo min mogelijk in deze tijd van het jaar in mijn koude schuur hoeven sleutelen ;).

Het zou zeker een optie zijn als het voor volgend winterseizoen zou zijn inderdaad, wat ook nog wel zou kunnen.

• Requiem19
Ik denk dat zo'n Grizl prima is, als het een afragfiets lekker met de goedkoopste (elektronische) groepset kopen zoals je zelf al bedacht hebt. Qua positie hoef je - IMO - niet per se je Tarmac te kopieren. Niet heel gek om ietsje minder stack te hebben op een gravel / winter fiets.

En dan gewoon 50mm bandjes erop gooien. Schwalbe heeft net nieuwe banden uitgebracht die wel mooi passen bij je use case: https://www.schwalbe.com/nl/gravel-g-one-r-pro-lijn/

En hier zijn andere mensen beter in; maar denk om even goed te kijken naar de mogelijkheden qua spatborden / framebags etc. Al zit dat volgens mij bij de Grizl wel goed.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:19:
Ik denk dat zo'n Grizl prima is, als het een afragfiets lekker met de goedkoopste (elektronische) groepset kopen zoals je zelf al bedacht hebt. Qua positie hoef je - IMO - niet per se je Tarmac te kopieren. Niet heel gek om ietsje minder stack te hebben op een gravel / winter fiets.

En dan gewoon 50mm bandjes erop gooien. Schwalbe heeft net nieuwe banden uitgebracht die wel mooi passen bij je use case: https://www.schwalbe.com/nl/gravel-g-one-r-pro-lijn/

En hier zijn andere mensen beter in; maar denk om even goed te kijken naar de mogelijkheden qua spatborden / framebags etc. Al zit dat volgens mij bij de Grizl wel goed.
Ja klopt, max bandenbreedte met de Grizl is met spatborden 45mm overigens, maar dat is voor mijn gebruik ruim voldoende denk ik. Zoals gezegd voor het echte off-road werk grijp ik al snel naar de MTB en dat zal zo ook wel blijven.

Ik heb momenteel nog een setje 42mm pathfinder pro's liggen, ongebruikt, die heb ik ooit gekocht toen ik nog het idee had mijn hardtail om te bouwen tot gravelbike, dus dat lijken mij eigenlijk de ideale banden voor nu!

Ook eens dat het niet nodig is om de positie te kopieren, maar ik zit gewoon best wel lekker op dat ding (voor weggebruik dan inderdaad), dus het is wel fijn dat het met minimale ingrepen kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 11-12-2024 11:39 ]

• DDX
Grizl is prima voor wat je vraagt.
Ik had soortgelijke vraag eigenlijk zoals jij paar jaar geleden.
Afwegingen gemaakt tussen aantal opties, maar als je spatborden mooi erop wilt monteren is keus toch wel beperkt.
Alle china opties vielen eigenlijk af.
Kwam toen uit op een trek domane slr frame. (pro geometry) gekocht maar uiteindelijk toch zonde om die in te zetten voor dagelijke ritjes met prutweer.
Spatborden voor de domane heb ik liggen maar nooit gemonteerd.

Daarna een grizl gekocht en die voorzien van spatborden van canyon.
Paar nadelen :
-balhoofdmaat is afwijken, keus kwa stuurpennen is dus beperkt en balhoofdlager zit je vast aan lagers van canyon
-axs 12 speed, achteraf had ik toch shimano 11s willen hebben, scheelt veel in kosten slijtage delen.
maargoed dat is met mijn km's, misschien voor jou minder van toepassing
-spatbord moet je wel voorzien van spatlapje (https://rawmudflap.uk/) aangezien de canyon oplossing veel te kort is.
-standaard uitvoering van canyon, veel te korte stuurpen en te breed stuur, dus weer extra kosten om aan te passen

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 11-12-2024 11:40 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:38:
Grizl is prima voor wat je vraagt.
Ik had soortgelijke vraag eigenlijk zoals jij paar jaar geleden.
Afwegingen gemaakt tussen aantal opties, maar als je spatborden mooi erop wilt monteren is keus toch wel beperkt.
Alle china opties vielen eigenlijk af.
Kwam toen uit op een trek domane slr frame. (pro geometry) gekocht maar uiteindelijk toch zonde om die in te zetten voor dagelijke ritjes met prutweer.
Spatborden voor de domane heb ik liggen maar nooit gemonteerd.

Daarna een grizl gekocht en die voorzien van spatborden van canyon.
Paar nadelen :
-balhoofdmaat is afwijken, keus kwa stuurpennen is dus beperkt en balhoofdlager zit je vast aan lagers van canyon
-axs 12 speed, achteraf had ik toch shimano 11s willen hebben, scheelt veel in kosten slijtage delen.
maargoed dat is met mijn km's, misschien voor jou minder van toepassing
-spatbord moet je wel voorzien van spatlapje (https://rawmudflap.uk/) aangezien de canyon oplossing veel te kort is.
-standaard uitvoering van canyon, veel te korte stuurpen en te breed stuur, dus weer extra kosten om aan te passen
Thanks! Die balhoofd lagers is inderdaad wel jammer, maar dit geld ook voor de Grail neem ik aan? Verder beperkt het fatsoenlijk kunnen gebruiken van spatborden inderdaad de keuze en dat is wel echt een eis.

11 speed shimano speelde in die tijd inderdaad, maar tegenwoordig is dat ook allemaal 12 speed geworden dus dat voordeel is een beetje weg. Dan scheelt het weer dat AXS Rival heeft in elektronisch en 1-by terwijl je met Shimano, als je elektronisch wil, vast zit aan een veel duurdere Di2 groep met 2x12.

Spatlapje komt er inderdaad ook op, zijn die van raw ongevouwen? Ik had op de nuroad een gevouwen spatlapje maar, hoewel het goede kwaliteit materiaal was (kunstleer achtig) bleef er veel zooi in de groeven zitten.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 16:48
@Kluus Ik heb begin 2023 met dezelfde vraag gezeten. Heb toen de goedkoopste Grizl die er was besteld. Grizl AL 6 met 2x10 GRX. Spatborden erop van Canyon. Dit is nu mijn woon-werk/stadsfiets. En gaat ook mee op vakantie achterop de auto. Kinderzitje heeft er ook al opgezeten :+
Al veel plezier van gehad! En was voor mij, na road en MTB, ook de eerste ervaring met gravel.
Dat beviel zo goed dat er ook nog een Grizl CF SL met SRAM Apex AXS erbij gekomen is als echte gravelfiets.

Heb nog een Ortlieb Quick Rack gemonteerd voor de werktas. En aan het voorspatbord heb ik inderdaad zoals DDX aangaf een spatlapje gemaakt, maar dan deze. De 53mm versie past perfect. Deze heb ik zo laag mogelijk gemonteerd zodat mijn voeten en BB schoon blijven.

Succes met je keuze!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:38:
..
Stuur is inderdaad erg breed, maar stem is voor mij denk ik wel OK... Ik heb wel een geschikt stuur liggen op zich die overeen komt met het stuur wat ik heb op de racer, dus mogelijk gaat die er dan op, dat is dan wel een racestuur zonder flare, zou dat nog een gemis zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 11-12-2024 12:11 ]

• mhr-zip
Kluus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:54:
cube Nuroad maar daar wordt ik niet meer echt warm van

[…]

Ik zit hiervoor de shoppen bij Canyon momenteel
Wat is er met de Cube mis dat je bij Canyon wel hoopt te vinden?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:20:
[...]

Wat is er met de Cube mis dat je bij Canyon wel hoopt te vinden?
Het was in de eerste plaats mijn woon-werk fiets en zo voelt het nog steeds een beetje denk ik, ik zoek gewoon een plastic fiets (ik weet het, dat zit misschien tussen de oren, maar toch) en ik zit er gewoon niet echt lekker op. Ik ben bepaald geen expert maar als ik hem door GG gooi is hij ook relatief erg kort, dus wellicht is dat het.

Verder passen er met spatborden "maar" 32mm banden in waardoor het gebruik dan direct redelijk beperkt is tot "winterfiets voor op de weg". Misschien vind ik hierdoor met de Grizl wel meer zin in het gravelen.

En ja het is gewoon mijn oude fiets, soms wil je iets nieuws... ;)

• DDX
Kluus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:50:
[...]

Thanks! Die balhoofd lagers is inderdaad wel jammer, maar dit geld ook voor de Grail neem ik aan? Verder beperkt het fatsoenlijk kunnen gebruiken van spatborden inderdaad de keuze en dat is wel echt een eis.
https://acros-components....ze/is44/is52-lagerset-a01
stukje duurder dan even lagershop.nl oid
Maargoed zelf ik hoef niet jaarlijks balhoofdlagers te vervangen. (inmiddels 1 keer moeten doen, toen waren ze echt op)
11 speed shimano speelde in die tijd inderdaad, maar tegenwoordig is dat ook allemaal 12 speed geworden dus dat voordeel is een beetje weg. Dan scheelt het weer dat AXS Rival heeft in elektronisch en 1-by terwijl je met Shimano, als je elektronisch wil, vast zit aan een veel duurdere Di2 groep met 2x12.
Ja was ook toen ik hem kocht, maar achteraf had ik toch graag iets meer uitgegeven voor shimano.
Want cassette, ketting en remblokken zijn toch stuk duurder bij sram.
En remblokken bijvoorbeeld gaat soms vrij rap, laatst ruime week (1000km) en voorremblokken weer op...
Spatlapje komt er inderdaad ook op, zijn die van raw ongevouwen? Ik had op de nuroad een gevouwen spatlapje maar, hoewel het goede kwaliteit materiaal was (kunstleer achtig) bleef er veel zooi in de groeven zitten.
Is hard plastic dus geen groeven ofzo.

Ander dingetje is dat het pf86 is trouwens :
https://www.hambini.com/b...0mm-or-sram-dub-crankset/

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 11-12-2024 12:42 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hmm, ik vind Hambini over het algemeen wel erg kritisch, heb jij hier al specifiek merkbaar problemen mee gehad? Ik ben op zich wel voorstander van threaded bsa maar af en toe een pf bb (de-)monteren is op zich geen probleem.

Slijtage van de SRAM blokken in mijn MTB vind ik wel meevallen overigens de eerste gingen wel rap, maar dat zijn ook "speciale" OEM blokken bij SRAM geloof ik, daarna geen issues gehad.

Zelfde met de ketting, de GX level ketting op mijn MTB was echt prut, daarna vervangen voor X01 level en 0 problemen meer. Dit verwacht ik ook van de ketting die standaard op deze fiets komt.

Kettingblad wordt waarschijnlijk sowieso vervangen omdat ik er denk ik een Sigeyi AXO PM in ga zetten indien mogelijk.

EDIT: Ok, hij is besteld! Ik ben benieuwd wellicht dat ik nu ook echt mee ga doen aan de tweakers gravel social rides etc etc, who knows ;).

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 11-12-2024 13:14 ]

• DDX
Problemen als in dat ik iets te laat was met vervangen van de bottombracket lagers, ik kreeg wat speling en dacht ok komend weekend maar even beter kijken.
Toen bleek dus dat de plastic insert/sleeves versleten waren en dat crank aan 1 kant op en neer ging.
Krijg je dit effect ;
https://www.mtbr.com/threads/sram-dub-spindle-wear.1213712/

Ik hou het bij sram bottombracket setje, 2 tientjes oid en niet de moeite waard om duurdere te gaan nemen wat mij betreft.
Volgens mij zit ik nu na 3 jaar aan 4e bottombracket dus valt opzich wel mee de slijtage.
Zou bij de sram dub bb ook niet te vaak je crank demonteren.
Je kan die plastic sleeve er dan uit trekken en die ga je er dan niet meer heel in krijgen.... (dus toen kon ik nieuwe bottombracket monteren...)

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 11-12-2024 13:30 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 15:18
Kluus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:54:
[...]

Hmm, ik vind Hambini over het algemeen wel erg kritisch, heb jij hier al specifiek merkbaar problemen mee gehad? Ik ben op zich wel voorstander van threaded bsa maar af en toe een pf bb (de-)monteren is op zich geen probleem.
Ik wel op de MTB. Haal nog geen 400km op een set bb lagers, zelfs met voornamelijk mooi weer ritten. Nu zit hier ook een grote factor van het frame in waarschijnlijk, de eerste set shimano lagers hebben het namelijk ook nog geen 1000km volgehouden.

Flickr - Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hmm oke dat kan dan wel een minpuntje zijn, maar we gaan het zien. In mijn MTB heb ik ook een dub bb waar ik zeer tevreden over ben, maar dat is threaded bsa, dus appels en peren.

Anyway tot nu toe ben ik altijd ruim voor ik speling heb met vervangen dus het zal wel los lopen, verder zijn het de kosten niet inderdaad.

• DDX
Op mijn gravelbike heb ik een t47a dub bb en ook tevreden mee.
Maargoed die maakt ook minder km's in echt prutweer dus niet echt vergelijk.

Puntje van hambini is dus gewoon dat die lagers sneller slijten.
Gewoon aandachtspuntje dus en iets vaker vervangen.

• guapper
Voor mijn beeldvorming: de hierboven besproken bb ellende doet zich allemaal voor bij plastic frames?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:45:
Voor mijn beeldvorming: de hierboven besproken bb ellende doet zich allemaal voor bij plastic frames?
Nee, bij frames met een pressfit 86 bottom bracket icm met ~30mm trapassen (zoals SRAM dub), ongeacht van welk materiaal het frame is.

Zoals ik het begrijp wordt het lager dan "te" smal (kogeltjes te klein etc) voor de beoogde duurzaamheid ervan.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 11-12-2024 13:53 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 16:02
Kluus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:51:
[...]

Nee, bij frames met een pressfit 86 bottom bracket icm met ~30mm trapassen (zoals SRAM dub), ongeacht van welk materiaal het frame is.

Zoals ik het begrijp wordt het lager dan "te" smal (kogeltjes te klein etc) voor de beoogde duurzaamheid ervan.
Gelukkig is een DUB as maar 29mm, daar ben je dus wel veilig mee :+

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
Ja en die laatste mm wordt opgevuld door een plastic sleeve, dus je hebt nogsteeds 30mm lagers.
Iig bij de sram bb's.
Brengen ze ook dat het een voordeel is dat dat je lagers dan niet direct in contact zijn met zachte materiaal van de crank spindle.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:00:
[...]

Gelukkig is een DUB as maar 29mm, daar ben je dus wel veilig mee :+
Vandaar de "~" ;).

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 16:02
DDX schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:03:
Ja en die laatste mm wordt opgevuld door een plastic sleeve, dus je hebt nogsteeds 30mm lagers.
Iig bij de sram bb's.
Brengen ze ook dat het een voordeel is dat dat je lagers dan niet direct in contact zijn met zachte materiaal van de crank spindle.
Niet zo serieus op ingaan he :(:)

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
ElGreco schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:31:
[...]

Niet zo serieus op ingaan he :(:)
Ik heb al een dub as moeten weggooien die door die plastic sleeves nog maar 27mm was :o

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:40:
[...]

Ik heb al een dub as moeten weggooien die door die plastic sleeves nog maar 27mm was :o
Dan past 'ie al bijna in een Shimano BB!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:27

Stufferdt

doet ook maar wat.

Om het weer over leuke thema’s te hebben: iemand bekend rondom Verviers/Eupen en daar een mooie route paraat? Ga komend weekend die richting op. Zaterdag rondje Vanaf Monschau en zondag rondom Verviers/Eupen.

😀😀😀

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:23
loyske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:56:
Heb nog een Ortlieb Quick Rack gemonteerd voor de werktas.
Hoe bevalt de Ortlieb? Gebruik je ook het (optionele) spatbord?

• Duclaasie
Vandaag de Grizl aan een bikefitting onderworpen zodat de puntjes op de i komen te staan. Ik liep al langer met het idee om dit ooit eens te laten doen, maar door een (hardloop) blessure kwam het in een stroomversnelling. Omdat ik een achillespees blessure heb opgelopen wil ik alle variabelen kunnen uitsluiten, dus dit was het moment om de afstelling van de fiets eens door een expert te laten uitvoeren. Vanochtend laten afsluiten en vanmiddag ondanks de koude toch even een rondje gereden. Opende lange duur zal het nog moeten blijken, maar de eerste indruk is erg positief. Ja het kost een paar centen, maar ik vond het zeer de moeite waard!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Stufferdt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:36:
Om het weer over leuke thema’s te hebben: iemand bekend rondom Verviers/Eupen en daar een mooie route paraat? Ga komend weekend die richting op. Zaterdag rondje Vanaf Monschau en zondag rondom Verviers/Eupen.
Toevallig heb ik laatst wat Gravelroutes gevonden via PlugPlug https://www.plugpluggravel.cc/plugplug-gravelroutes
Zitten best wat, op het oog, gave routes bij. Ook in de buurt van de Hoge Venen en de Eifel.

PSN ID Binloading_nl

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Duclaasie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:14:
Vandaag de Grizl aan een bikefitting onderworpen zodat de puntjes op de i komen te staan. Ik liep al langer met het idee om dit ooit eens te laten doen, maar door een (hardloop) blessure kwam het in een stroomversnelling. Omdat ik een achillespees blessure heb opgelopen wil ik alle variabelen kunnen uitsluiten, dus dit was het moment om de afstelling van de fiets eens door een expert te laten uitvoeren. Vanochtend laten afsluiten en vanmiddag ondanks de koude toch even een rondje gereden. Opende lange duur zal het nog moeten blijken, maar de eerste indruk is erg positief. Ja het kost een paar centen, maar ik vond het zeer de moeite waard!
Ik heb het zelf ook gedaan vorig jaar. Ik had altijd wat last van mijn nek en mijn zitvlak. Het is nu echt een stuk minder merk ik. Ik vond het de € 150 in ieder geval waard!

PSN ID Binloading_nl

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
Duclaasie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:14:
Moest er veel aan je fiets worden aangepast? Ik wil ook een keer een bikefitting doen omdat ik altijd zit te rommelen met m'n zadel- en stuurhoogte, maar ben bang dat ik naast de kosten van de fitting ook een nieuw stuur, zadel etc. mag gaan aanschaffen haha

• Duclaasie
sheepdog schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:59:
[...]

Moest er veel aan je fiets worden aangepast? Ik wil ook een keer een bikefitting doen omdat ik altijd zit te rommelen met m'n zadel- en stuurhoogte, maar ben bang dat ik naast de kosten van de fitting ook een nieuw stuur, zadel etc. mag gaan aanschaffen haha
Het originele zadel had ik al vervangen vlak na aankoop, want dat was duidelijk niet mijn maat. Verder viel het op zich wel mee qua afstelling. Eerst werden mijn hoeken gemeten en op basis daarvan is de fiets verder afgesteld. Het fysieke onderzoek was vrij uitgebreid waarbij ook voetstand, beenlengte, bekkenstand schouders en dergelijke worden meegenomen. Eerst zijn de schoenplaatjes goed gezet en daarna zadel en stuur. Dat hield in mijn geval in dat het zadel ongeveer 4mm omhoog moest en een stukje naar voren. Stuurbreedte en stuurpen waren prima, maar op de remgrepen was nog wel wat winst te behalen. Deze zijn iets ingedraaid, zodat de bovenzijdes dichter bij elkaar staan en de remgrepen de flare van het stuur als het ware volgen. Lengte van de cranks was ook goed, dus mijn keuze voor een maat M blijkt absoluut de juiste te zijn.

Of je het de kosten waard vind kun je alleen zelf bepalen, maar voor mij valt het nu gevoelsmatig allemaal op zijn plek. Daardoor zit ik meer ontspannen op de fiets en kan ik mijn vermogen beter overbrengen. Ik denk als je gaat kijken naar wat het oplevert aan extra power die je kan leveren tov lichter lopende lagers, banden en weet ik wat al niet meer dan is dit eigenlijk een koopje en een absolute must. Daarnaast verklein je de kans op blessures, waardoor je niet meer het risico loopt om de fiets aan de wilgen te hangen of uitvalt.

• Pilosa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:31
DDX schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:39:
https://acros-components....ze/is44/is52-lagerset-a01
stukje duurder dan even lagershop.nl oid
Maargoed zelf ik hoef niet jaarlijks balhoofdlagers te vervangen. (inmiddels 1 keer moeten doen, toen waren ze echt op)
Heb zelf ook een Canyon Grail en moest een jaar na aanschaf de balhoofdlagers vervangen. Deze erin gezet, die hebben het ook een jaar volgehouden. Dus wat mij betreft ongeveer even goed als het origineel. En voor een kwart van de prijs. Je krijgt er alleen geen centreerring bij, dus ik heb de oude herbruikt.

Kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever originele onderdelen plaatsen. Maar gezien de discussie over frames direct uit China zijn er hier misschien wel mensen die goedkopere lagers ook wel aandurven.

[ Voor 0% gewijzigd door Pilosa op 12-12-2024 14:11 . Reden: Grizl heeft andere balhoofdlagers dan Grail dus de tip geldt maar beperkt. ]

• DDX
Ja detail is alleen dat de lagers die jij linkt niet de juiste maat zijn.

Je moet deze hebben :
https://acros-components..../is44/is52-bearingset-a01

44x35x5,5-36°/36° en 52x40x7-45°/45°

En die uit jouw link zijn beide 36/45 en onderste lager compleet andere maat.

AC3544 (35x44x5.5 - 36/45) 1PC
+
AC3344 (33x44x6 - 36/45) 1PC

ik kon vorig jaar geen vervangende vinden met juiste maat
alleen van acros/canyon, maar beide vragen zelfde bedrag

[ Voor 68% gewijzigd door DDX op 12-12-2024 14:05 ]

• Pilosa
Oh, je hebt gelijk, ik dacht dat de Grizl dezelfde balhoofdlagers had als de Grail.

Dat blijkt dus niet zo te zijn :$ Wellicht is er voor de Grizl ook een alternatief setje te vinden op Ali?

Overigens waren bij mij beide keren (dus originele lagers en de Ali's) de bovenste het slechtst. Terwijl normaal gesproken het onderste lager het meest te lijden zou hebben? Ik vond het vreemd.

• DDX
Pilosa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:07:
Oh, je hebt gelijk, ik dacht dat de Grizl dezelfde balhoofdlagers had als de Grail.

Dat blijkt dus niet zo te zijn :$ Wellicht is er voor de Grizl ook een alternatief setje te vinden op Ali?

Overigens waren bij mij beide keren (dus originele lagers en de Ali's) de bovenste het slechtst. Terwijl normaal gesproken het onderste lager het meest te lijden zou hebben? Ik vond het vreemd.
Ik heb ze niet kunnen vinden goedkopere lagers voor de grizl, maar kan zijn dat ze er inmiddels wel zijn.
Mooiste zou natuurlijk zijn als je bij sks of enduro gewoon de juiste maat kan kopen dan weet je ook dat het een beetje kwaliteit is.

En je onderste heeft normaal ook het meest te leiden, die was bij mij ook het probleem.
Kan het zijn dat je speling op je balhoofd had en dat daardoor de lager andere bewegingen moest opvangen ?

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-01 15:22
Pilosa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:47:
[...]

Heb zelf ook een Canyon Grail en moest een jaar na aanschaf de balhoofdlagers vervangen. Deze erin gezet, die hebben het ook een jaar volgehouden. Dus wat mij betreft ongeveer even goed als het origineel. En voor een kwart van de prijs. Je krijgt er alleen geen centreerring bij, dus ik heb de oude herbruikt.

Kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever originele onderdelen plaatsen. Maar gezien de discussie over frames direct uit China zijn er hier misschien wel mensen die goedkopere lagers ook wel aandurven.
Welk model, de dubbeldekker Grail?

• Pilosa
RobbieHifi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:46:
[...]

Welk model, de dubbeldekker Grail?
Nee, de AL7 2022, die nu niet meer wordt verkocht. Het setje dat ik linkte is dus een vervanging van deze. Die worden in meer Canyon fietsen gebruikt, volgens mij de Endurace, Inflite, Ultimate, Aeroad.

Ik zie dat de nieuwe Grail weer andere balhoofdlagers heeft...

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 15:24

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Pilosa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:47:
[...]

Ook geschikt voor de Grail 7 eTap AL 2022?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 16:48
DialOut schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:14:
[...]

Hoe bevalt de Ortlieb? Gebruik je ook het (optionele) spatbord?
Die bevalt heel goed! Fijn voor woon-werk en snel eraf als ik echt ga gravellen!
Nee ik heb de vaste Canyon spatborden op de Grizl, dus niet het Ortlieb spatbord.

• DDX
magic_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

Even de maattabel van de lagers erbij pakken ?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:53

joker1977

Tweakert

Pilosa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:07:

Ik heb recent mijn balhoofdlagers van mijn Canyon Grail (na 2.5 jaar, is mijn slecht-weer fiets) vervangen. Onderste was nog wel te redden, bovenste was af.

Schijnbaar komt er van boven toch meer water in dan van beneden...

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 15:24

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

DDX schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:52:
[...]

Even de maattabel van de lagers erbij pakken ?
Dat is altijd de beste optie en dus een goed advies, maar misschien had iemand de kennis paraat.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Pilosa
magic_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:55:
[...]

Ik zie deze versie van de Grail wel staan onder het kopje Compatibility ('See compatible products') bij de balhoofdlagers Canyon GP7172-01. Dus, ik denk dat de Ali lagers gaan passen. Maar, garanties krijg je niet van mij :)
Pagina: 1 ... 66 ... 91 Laatste