U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik doelde ook meer op jouw opmerking dat de fiets minder snel aanvoelt.justice strike schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:38:
[...]
triban weegt 10 kg misschien 500 gram minder omdat er nu andere wielen onder zitten.
Je hebt gelijk van de luchtweerstand en de zware fiets. Dat zijn dingen die ik opmerk, maar ansich hebben die wat minder te maken met hoe de fit van de fiets is.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Eens. Ik noem het alleen om aan te geven waarom het moeilijk te vergelijken is. Het is gewoon een totaal andere fiets. En ik vraag me af in hoeverre ik ze moet vergelijken.derx666 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:44:
[...]
Ik doelde ook meer op jouw opmerking dat de fiets minder snel aanvoelt.
Die Riverside is echt heel compleet. Daar komen weinig fietsen in de buurt voor dat geld.
Je krijgt buiten levens lange garantie op frame en fork:
Sram rival
Xt naafdynamo
USB omvormer/lader in de headset
Brooks cambrium c15 zadel.
Bizar veel montage punten.
Optionele bij behorende dragers voor en achter die serieus goed zijn.
Als je een bikepacking/tour/vakantie fiets zoekt ben je in 1 keer klaar met deze fiets. Als het geen dingen zijn die je zoek is het een minder interessante fiets. Maar als je zoiets zoek en je moet zelf nog alle accessoires kopen wordt het snel duur.
Grizl 6 1BY
Grilz 6
Bij de keuze tussen de Grizl 6 en de Grizl 6 1BY komen de volgende verschillen naar voren:
De SRAM groepset van de 1BY biedt een breder versnellingenbereik, wat handig kan zijn voor zowel klimmen als afdalen, in theorie. Maar in Nederland heb je niet veel grote afdalingen en is het terrein over het algemeen vlak. Is een Shimano 10-speed dan een betere keuze vanwege de lagere prijs?
De zadelpen: de 1BY heeft een SP0057 VCLS zadelpen die lichter is en minder buigzaamheid (compliance) biedt. Terwijl de Grizl 6 een SP0043 VCLS CF zadelpen heeft die zwaarder is en meer buigzaamheid biedt. Buigzaamheid in een zadelpen betekent dat de zadelpen meer kan buigen en schokken kan absorberen tijdens het fietsen, wat resulteert in een comfortabelere rit. Maar is dit verschil duidelijk merkbaar?
Ik weet het, het zijn details, maar ik kan niet echt een proefrit maken en ik twijfel dus tussen de Grizl 6 en de Grizl 6 1BY, wat een verschil van 260 euro is.
Shimano is de goedkoper versie 😇justice strike schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:29:
Ben je shimano gewend? Zo ja zou ik gewoon die 260 euro in je zak steken en de goedkopere nemen.
En ja verschil tussen Shimano en Sram is een persoonlijk iets. Geen voorderrie is mss een voordeel omdat hij dan niet kapot kan. Hetgeen ik daarmee het meest merk is dat het verschil tussen 2 versnellingen wat groter is
Flext naar mijn idee te veel, kan ook zadel best wat draaien zegmaar. (als ik het met de hand probeer)
Of ik er echt last van heb denk het niet, is denk net zoals spd pedalen/schoenen waar je schoenen klapperen doordat ze losser zitten in vergelijking met spd-sl systeem.
Maar ook dat merk je niet echt in prestaties verder.
Ik heb een tijdje time cyclo gravel pedalen op mijn gravelbike gehad, schoenen zaten vaster en in mijn hoofd was dat prettiger.
Maar dat systeem had allemaal kuren (daarom zijn ze ook niet meer te koop)
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 12-11-2024 21:42 ]
Beide groepen zijn prima. Ik zou comfort zeker boven gewicht verkiezen.
10 speed is niet alleen goedkoop nu, maar ook als je onderdelen moet vervangen.
- Shimano GRX RD-RX812 1x11sp, 70 euro
- Shimano SLX CS-M7000 11sp cassette 70 euro
- Shimano 105 ST-R7000 shifterset-Zwart-2x11sp, 160 euro
Nee, klinkt mooi maar als je netjes zo'n upgrade wil doen moet je toch echt wat meer rekenen, schat eerder
€500, alleen al minimaal €300 voor een set GRX-600 2x11 shifters, er van uit gaan dat je zelf de vaardigheden en gereedschap hebt om de upgrade te doen. En op dat punt kan je net zo goed direct naar 2x12s overgaan.
Maar 2x10 is helemaal prima toch? Ik zou in nederland ook prima met 1x uit de voeten kunnen, maar dan wel met een flink groot voorblad en compacte cassette, dat zijn ook geen standaard configuraties dus dan kan je beter voor een dubbel voorop gaan.
Ik zou zelf kiezen voor de SRAM Apex, ik vind elektronisch schakelen zelf echt wel meerwaarde hebben.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Er is eigenlijk geen 10 speed crankstel binnen GRX. Daarvoor gebruiken ze gewoon de 11 speed. Heb ik ook. Je kunt daar gewoon een 40 blad op zetten en dan bouw je de boel best makkelijk om. Het makkelijkst natuurlijk naar 1x10, maar 1x11 (of 2x11) is ook prima mogelijk.GWBoes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:41:
@justice strike 160 euro voor een hydraulische shifterset is wel heel optimistisch, een 1x derailleur op 2x is ook sterk af te raden, die mountainbike cassette krijg je ook nooit lekker schakelend met een 2x crankstel vooraan zonder extra lange kooi en dan hebben we het nog niet over een 11s ketting icm 10s crank en voorderailleur (wat wel gaat werken waarschijnlijk maar niet ideaal).
Hij wil.
Volgens mij is die SRAM Apex geen electronisch geschakeld systeem maar gewoon met trekdraadje.Yakolev schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:56:
Heb al jaren de switch gemaakt naar volledig 1by, eerst 10, toen 11 en nu 12 versnellingen. Nog nooit heb ik met het gravellen gedacht, ja ik mis hier een versnelling.
Ik zou zelf kiezen voor de SRAM Apex, ik vind elektronisch schakelen zelf echt wel meerwaarde hebben.
Oude SRAM Apex, nieuwe SRAM APEX (XPLR) is een elektronische groepset. (vandaar prijsverschil) Wel alleen maar 1by, wil je een voor derailleur hebben, dan moet je voor RIVAL gaan.justice strike schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:23:
[...]
Volgens mij is die SRAM Apex geen electronisch geschakeld systeem maar gewoon met trekdraadje.
https://road.cc/content/review/sram-apex-xplr-axs-308115
ik bedoel, ik geloof dat die gene op de grizl 6 1by geen electronische is. Ik zie gewoon een trekdraad naar de derailleur gaan. Als hij electrisch is zou ik ook zeggen betaal even die 250 meer. Maar als het gewoon een trekdraadje is denk ik niet dat je er meer voor moet betalen.Yakolev schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:27:
[...]
Oude SRAM Apex, nieuwe SRAM APEX (XPLR) is een elektronische groepset. (vandaar prijsverschil) Wel alleen maar 1by, wil je een voor derailleur hebben, dan moet je voor RIVAL gaan.
https://road.cc/content/review/sram-apex-xplr-axs-308115
Je hebt inderdaad gelijk. Ik dacht dat het de elektronische versie betrof, wist geeneens dat er een nieuwe mechanische was.justice strike schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:36:
[...]
ik bedoel, ik geloof dat die gene op de grizl 6 1by geen electronische is. Ik zie gewoon een trekdraad naar de derailleur gaan. Als hij electrisch is zou ik ook zeggen betaal even die 250 meer. Maar als het gewoon een trekdraadje is denk ik niet dat je er meer voor moet betalen.
165 mmGWBoes schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:23:
@klaaas crank is gelijk idd, bladen zijn wel "anders" en als ik de prijzen van losse originele shimano bladen zie kan je net zo goed een complete crank kopen
Maar ff serieus, als iemand afwijkende kettingbladen zoekt:
https://www.themechanic-parts.com
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Maar volgens mij maakt dat verder helemaal niks uit. 11s kettingen functioneren prima op 10s kettingbladen (interne breedte gelijk dacht ik). En die 10s voorderrie werkt prima met een 2x11 crank, weet ik uit ervaring.
Hij wil.
Een (tweedehands) canyon Grizl 7 met voorvering. Al wat ritjes mee gedaan, rustig conditie opbouwen.
Komende vrijdag ga ik een 45km gravel gravel route fietsen op het Dwingelerveld, echt vet veel zin in.
Hopelijk is mijn 'redelijk budget' eerste outfit warm genoeg en is de route niet te nat.
Alle voorbladen van 9 tot 12 speed zouden compatibel moeten zijn. Nu heb ik 9 nooit getest maar ik heb 10 11 en 12 speed voorbladen door elkaar gebruikt. Dit is wel altijd met 1BY, op het moment dat je voor gaat schakelen doet de externe breedte van de ketting er toe (die verschilt wel) en zou je problemen kunnen krijgen. Of dat ook echt zo is heb ik nooit getest.
Wat ook nog een optie is als je toch 1BY wilt maar zo min mogelijk geld wilt investeren is een RD-RX812 monteren en die gewoon met je 10 speed shifter rijden. de cable pull is compatible. Enige wat je dan wel hebt is dat je voor een grote 10 speed cassette niet bij shimano terecht kunt. Sunrace en microshift bieden ze wel aan.
Road of MTB cassette maakt voor het schakelen niet uit (de cassette pitch is wel verschillend maar niet genoeg om een probleem te zijn). Maar je moet zeker even checken of je body compatible is. Road en mtb hebben een andere body.
Voorbladen kosten echt geen pepernoot op alieexpress en ze zijn over het algemeen prima. Ik zou als je 1BY gaat wel een narrow wide kopen. Kost nog geen 10 euro.
Al met al loop het nog wel richting de 150 euro om naar een budget 1BY te gaan.
Ik heb net de nieuwe (kortere) stuurpen binnen en eropgezet. Hele korte impressie. Stuur karakterstieken zijn een stuk beter. Ik schat in dat dit komt omdat het stuur uberhaupt breed is. (met mountain bikes zie je ook extreem korte stuurpennetjes). enfin, het was al goed, maar voelt nu nog beter. Morgen even een goede rit maken, dan de balans opmaken en kijken waar we op uitkomen. Moet namelijk ook wel gauw de verzekering gaan regelen.
Nu nog even naar de zadel afstelling kijken. Altijd een probleempje bij mij, had uiteindelijk een ISM zadel gekocht en ben daar eigenlijk wel heel tevreden over. Misschien moet die ook maar op deze gravel.
11 speed 2x bladen met 10s ketting schakelt iig prima. Wat volgens Shimano compatibel is is veel te conservatief. Of is commercieel een betere term?kaaas schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:27:
@klaaas De interne breedte van een 10 speed ketting is gelijk aan die van een 11 speed ketting, sterker nog 9 tot 12 speed hebben de zelfde interne breedte. Met wel als notitie dat je bij 12 speed andere factoren hebt die compatibiliteit in de weg kunnen zitten zoal bijv die flat top kettingen.
Alle voorbladen van 9 tot 12 speed zouden compatibel moeten zijn. Nu heb ik 9 nooit getest maar ik heb 10 11 en 12 speed voorbladen door elkaar gebruikt. Dit is wel altijd met 1BY, op het moment dat je voor gaat schakelen doet de externe breedte van de ketting er toe (die verschilt wel) en zou je problemen kunnen krijgen. Of dat ook echt zo is heb ik nooit getest.
Wat ook nog een optie is als je toch 1BY wilt maar zo min mogelijk geld wilt investeren is een RD-RX812 monteren en die gewoon met je 10 speed shifter rijden. de cable pull is compatible. Enige wat je dan wel hebt is dat je voor een grote 10 speed cassette niet bij shimano terecht kunt. Sunrace en microshift bieden ze wel aan.
Road of MTB cassette maakt voor het schakelen niet uit (de cassette pitch is wel verschillend maar niet genoeg om een probleem te zijn). Maar je moet zeker even checken of je body compatible is. Road en mtb hebben een andere body.
Voorbladen kosten echt geen pepernoot op alieexpress en ze zijn over het algemeen prima. Ik zou als je 1BY gaat wel een narrow wide kopen. Kost nog geen 10 euro.
Al met al loop het nog wel richting de 150 euro om naar een budget 1BY te gaan.
Je kunt natuurlijk nog wel goedkoper naar 1x. Een RD-RX400 schakelt iig een 36t cassette. Met een 40 voor heb je in grote delen van NL niet meer nodig. Indien wel dan kun je altijd een Goatlink oid gebruiken zodat je ook 40t of 42t kunt gebruiken.
Maar eigenlijk is dat tamelijk onzinnig. Dan moet je wel heel graag van 2x10 naar 1x willen. 2x werkt gewoon probleemloos. In NL gewoon de 46 voor gebruiken en dan in het buitenland lekker met 30-36 de berg op peddelen.
Hij wil.
Even korte vraag hier, aangezien ik geen ervaring met thru-axle heb. Klopt het dat In tegenstelling tot QR wielen kun je thru-axle niet scheef monteren of wel is dat wel mogelijk?
dan zit er een bochel in. wat jammer. is een hele lichte bochel, maar voor dit bedrag ga ik natuurlijk geen kormme wielen accepteren.bwernsen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:02:
Nee dat is niet mogelijk.
[ Voor 73% gewijzigd door justice strike op 14-11-2024 17:12 ]
Canyon?Duclaasie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:24:
Een fietsenmaker die nog geen wiel kan richting, daar ging ik sowieso geen fiets kopen…
Die hebben een prima netwerk van servicepunten. Het servicepunt bij mij in de regio kan gelukkig ook een wiel richten mocht dat nodig zijn 😜
Ik ga vandaag nog eens kijken, de band zwabberd zeker. Maar ik geloof dat het wiel ook zwabbert. Het is maar een mm of 2.kaaas schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:10:
Weet je zeker dat het het wiel is en niet de band?
Edit: weer even gekeken. Het wiel is echt niet rech5. Een 1 of 2 mm hobbel. Je merkt er bij het fietsen helemaal niets van, maar hij zit er wel. Helaas heb ik ook de apparatuur niet om het wiel te richten. Anders ?ou ik het zelf wel hebben gedaan.
[ Voor 30% gewijzigd door justice strike op 15-11-2024 08:45 ]
Ik heb zelf een Shimano GRX 2x10 opstelling met Shimano FD-RX400 voorderailler en Tiagra ST4700 brifter. Het grote kettingblad van 46t is aan vervanging toe. Heb via mantel een nieuw blad besteld: de Shimano FC-RX600. Op de site staat dat het voor zowel 10 en 11 speed geschikt is.
De verpakking laat enkel een vinkje zien bij 2x11. Een meebesteld binnenblad toont wel geschikt voor 2x10 en 2x11. Mantel later nog gemaild en zij zeggen dat dit buitenblad prima kan met 10speed. Maar wil toch ff dubbelchecken hier voordat de hele aandrijflijn open ligt.
https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-455 laat enkel FC-RX600-10 als compatible zien. Maar dat lijkt meer het gehele crankstel te omvatten dan slechts de bladen.
Andere mensen ervaring met 10speed kettingblad vervangen? Gaat dit 11speed blad soepel werken bij m'n 2x10 configuratie?
[ Voor 4% gewijzigd door AxzZzeL op 15-11-2024 11:30 ]
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Ik heb een herfstbroek van castelli, maar de zeem begint op sommige plaatsen wat dunnetjes te worden. Heeft iemand ervaring met er een nieuwe zeem te plaatsen?
Onder mijn herfst/winterjas doe ik altijd iets met lange mouwen (strak) aan, maar heb het altijd goed warm.
Nu na 1 keer fietsen heeft mijn winterjas toch al een beetje geur gevangen.
Steken jullie dat in de wasmachine of gaat dat bijvoorbeeld 1 keer in de diepvries, en dan pas bij de 2e keer wassen?
Het waterwerende gaat natuurlijk achteruit bij wassen (beetje te behelpen met spuitbussen natuurlijk).
Geen idee over wat voor jas je het hebt, maar mijn Futurum winterjackie gaan gewoon in de wasmachine na een keer fietsen, en die is na 4 jaar nog net zo wind/waterdicht als bij aanschaf.brecht_vb schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:25:
Vraagje ivm kleding.
Ik heb een herfstbroek van castelli, maar de zeem begint op sommige plaatsen wat dunnetjes te worden. Heeft iemand ervaring met er een nieuwe zeem te plaatsen?
Onder mijn herfst/winterjas doe ik altijd iets met lange mouwen (strak) aan, maar heb het altijd goed warm.
Nu na 1 keer fietsen heeft mijn winterjas toch al een beetje geur gevangen.
Steken jullie dat in de wasmachine of gaat dat bijvoorbeeld 1 keer in de diepvries, en dan pas bij de 2e keer wassen?
Het waterwerende gaat natuurlijk achteruit bij wassen (beetje te behelpen met spuitbussen natuurlijk).
Dit is een northwave winterjas.bas-r schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:40:
[...]
Geen idee over wat voor jas je het hebt, maar mijn Futurum winterjackie gaan gewoon in de wasmachine na een keer fietsen, en die is na 4 jaar nog net zo wind/waterdicht als bij aanschaf.
Hi Ha Hopjesvla
Gisteren einde middag opgehaald dus vandaag een eerste rondje.
Vond het vies koud en er zat een fiks windje (zw2/3 aldus windy... maar no way).
Uiteindelijk lekker rondgeknort en na 3u45 weer thuis met 88km op de teller. Werd nog staande gehouden toen ik een weg het kroondomein inreed. Kwam al teruggereden nadat ik het bord tegenkwam. Maar meneer de boswachter had me dus snel in de smiezen
En een foto!
BMC URS three maatje M met Sram Apex met 40x11-50. Banden zijn tubeless WTB Raddler 44mm.
😀😀😀
Situatie: Ik rij nu 3,5 jaar op Vredestein Aventura bandjes in 38mm, en wil ze vervangen door een van deze twee:
1. Vredestein Aventura Seta in 38mm (de nieuwe, snellere variant voor droge ondergrond)
2. De Schwalbe G-One RS in 40mm (nu bij Mantel in de black friday voor een leuk bedrag)
Voor de goede orde: Fiets is een Pinarello Grevil (max 42mm breedte), ik heb 3 wielsets: 1 set met race bandjes, 1 650b set met grove banden voor het echte natte boswerk en de set waar ik het over heb voor alle (snellle) reguliere gravelritten gecombineerd met asfalt.
Ik heb in mijn hoofd zitten dat Schwalbe gravel banden vaak niet echt uitblinken, maar de G-One RS lijken daarin wel uitzonderingen te zijn. De Vredesteins bevallen me nu echter ook echt heel goed en ik ben ook wat chauvinistisch qua merk, naast dat ze een tientje goedkoper zijn.
Benieuwd naar jullie visie
They who buy the dip, deserves the rip.
Welke banden gebruik je bij het natte boswerk? Ik ben juist op zoek naar banden voor natte en modderige omstandigheden. Ik rijd nu met Schwalbe G-One Allround maar had vandaag (Noord Brabant) maar weinig grip.jwstoop schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:35:
Ik moet nieuwe (light) gravel banden en twijfel tussen twee modellen. Dit is natuurlijk een vraag die veel voorkomt maar ik kan weinig over dit vergelijk vinden dus hoop dat iemand hier ervaring heeft, hoe persoonlijk dat ook zal zijn.
Situatie: Ik rij nu 3,5 jaar op Vredestein Aventura bandjes in 38mm, en wil ze vervangen door een van deze twee:
1. Vredestein Aventura Seta in 38mm (de nieuwe, snellere variant voor droge ondergrond)
2. De Schwalbe G-One RS in 40mm (nu bij Mantel in de black friday voor een leuk bedrag)
Voor de goede orde: Fiets is een Pinarello Grevil (max 42mm breedte), ik heb 3 wielsets: 1 set met race bandjes, 1 650b set met grove banden voor het echte natte boswerk en de set waar ik het over heb voor alle (snellle) reguliere gravelritten gecombineerd met asfalt.
Ik heb in mijn hoofd zitten dat Schwalbe gravel banden vaak niet echt uitblinken, maar de G-One RS lijken daarin wel uitzonderingen te zijn. De Vredesteins bevallen me nu echter ook echt heel goed en ik ben ook wat chauvinistisch qua merk, naast dat ze een tientje goedkoper zijn.
Benieuwd naar jullie visie
Als je grip wil moet je de ultrabites evolution proberen. Niet de snelste maar wel mtb niveau grip (althans zolang je fiets contact houdt met de grond, er zit nog geen vering in de meeste fietsen).lochtejans schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:40:
[...]
Welke banden gebruik je bij het natte boswerk? Ik ben juist op zoek naar banden voor natte en modderige omstandigheden. Ik rijd nu met Schwalbe G-One Allround maar had vandaag (Noord Brabant) maar weinig grip.
Ik rij met Een Pirelli Cinturaton Gravel M, 650b en 50mm breed. Voor mij zowel in natte als droge, losse omstandigheden meer dan prima en nog relatief snel op verhardlochtejans schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:40:
[...]
Welke banden gebruik je bij het natte boswerk? Ik ben juist op zoek naar banden voor natte en modderige omstandigheden. Ik rijd nu met Schwalbe G-One Allround maar had vandaag (Noord Brabant) maar weinig grip.
Wissel je dan telkens bandjes als het gaat regenen?Danjel schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:11:
Zolang het droog is ga ik echt heel lekker op de Schwalbe G-One RS bandjes in dezelfde omstandigheden.
Ik wissel in de herfst en lente even om ja. In de zomer is de grond over het algemeen een stuk sneller droog.PaulC schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:32:
[...]
Wissel je dan telkens bandjes als het gaat regenen?
They who buy the dip, deserves the rip.

Heb er al behoorlijk wat kilometers op gereden, weg en gravel en ze geven een hoop zekerheid. Als de ondergrond te heftig wordt voor deze banden, dan is het tijd voor de mtb
Banden blijven altijd een compromis, rij je geen wedstrijden en wil je niet ieder seizoen of vakantie wisselen kies iets met een wat grover profiel. Veel van de grip haal je uit je eigen technische kunnen en als de grip er niet voldoende is, doe je het wat rustiger aan. Althans zo denk ik er over.
Het was mijn eerste echte tocht op een gravelfiets en dit was meteen een sprong in het diepe voor mij.
De route is origineel van Erwin Sikkens: https://www.komoot.com/tour/1019655127?ref=wtd
Hier is mijn RidewithGPS versie, de start bij vdValk, en een aantal POI versnaperingen aangegeven. En ik gebruik ook de Cue's van de app, erg handig als je je ogen op de weg/boom wortels wilt houden en je hardop hoort welke kant je op moet sturen. https://ridewithgps.com/routes/49049652
/f/image/RcBUDEe4rfh4TxKzVGhrRV9c.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat er best wat pittige rode MTB route stukjes tussen zaten, dat was als beginner wel een verrassing en spannend. Maar ook echt te gek! Voeten zwaar, handen licht, een pad kiezen en kijken waar je naar toe wil. En gewoon gaan! De route is verder echt een genot qua afwisseling: snelle single track door velden en bossen, bredere gravelpaden door open veld, snelle bochtige betonnen fietspadjes door het bos, grasdijkjes langs boeren akkers en boomwortelige mtb tracks.
Een deel van de route had een mtb omleiding door storm schade, ik was zo koppig gewoon door te fietsen. Nou dat was achteraf een onhandige maar wel grappige keuze. Ik heb mijn fiets echt over 10 dikke bomen heen moeten tillen op het schade stuk. Daarna kon ik wel lekker door over een met bladeren bedekt stuk mtb route waar al een tijd niet op gereden was.
Ik ben ook erg te spreken over het gebruik van de RidewithGPS apps als fietscomputer. (Ik heb 'nog' geen fietscomputers dus ik doe het hiermee so far).
Je kan de route offline downloaden zodat er onderweg geen data wordt gebruikt, ik heb een cadans sensor gekoppeld via bluetooth en HR haalt de app van mijn Apple Watch. (vast niet zo nauwkeurig als een dedicated HR band om je borst, maar ik ben maar een amateur). De Cue's worden hardop voorgelezen zodat je lekker op de weg kan letten, en met alle kleine bochtjes en MTB stukjes vond ik dat echt een luxe.
Na 2.5 uur fietsen had mijn telefoon maar 25% batterij gebruikt, echt prima dus.
Wel een stevige mount gebruiken natuurlijk, ik heb een Quadlock.
Hier wat foto'tjes:
:strip_exif()/f/image/nsKd5gVAJW9HT0eqfBoeHjZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wU1EMeog4diznFN91wWIwph1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vZdK9TOknomNOK5OCL7w8bPz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mH92NuHvpfmyM1mqmmGYPoHh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NFPpLoxteffU2ptP5arzO46Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DsWE2yVqxCm2i2PHGYdWnM18.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qKELVD9xkhlMcWVwdupTORtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben hooked!
Mooi rondje! Wij hebben laatst rondje Dwingelderveld gedaan over verhard, was ook zeer de moeite waard. En als je honger hebt, ‘t olde Posthuus in Anholt kun je prima even stoppen.Impstoker schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:01:
Ik heb een te gekke dag gravelen gehad op het Dwingelderveld!
Het was mijn eerste echte tocht op een gravelfiets en dit was meteen een sprong in het diepe voor mij.
De route is origineel van Erwin Sikkens: https://www.komoot.com/tour/1019655127?ref=wtd
Hier is mijn RidewithGPS versie, de start bij vdValk, en een aantal POI versnaperingen aangegeven. En ik gebruik ook de Cue's van de app, erg handig als je je ogen op de weg/boom wortels wilt houden en je hardop hoort welke kant je op moet sturen. https://ridewithgps.com/routes/49049652
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat er best wat pittige rode MTB route stukjes tussen zaten, dat was als beginner wel een verrassing en spannend. Maar ook echt te gek! Voeten zwaar, handen licht, een pad kiezen en kijken waar je naar toe wil. En gewoon gaan! De route is verder echt een genot qua afwisseling: snelle single track door velden en bossen, bredere gravelpaden door open veld, snelle bochtige betonnen fietspadjes door het bos, grasdijkjes langs boeren akkers en boomwortelige mtb tracks.![]()
Een deel van de route had een mtb omleiding door storm schade, ik was zo koppig gewoon door te fietsen. Nou dat was achteraf een onhandige maar wel grappige keuze. Ik heb mijn fiets echt over 10 dikke bomen heen moeten tillen op het schade stuk. Daarna kon ik wel lekker door over een met bladeren bedekt stuk mtb route waar al een tijd niet op gereden was.
Ik ben ook erg te spreken over het gebruik van de RidewithGPS apps als fietscomputer. (Ik heb 'nog' geen fietscomputers dus ik doe het hiermee so far).
Je kan de route offline downloaden zodat er onderweg geen data wordt gebruikt, ik heb een cadans sensor gekoppeld via bluetooth en HR haalt de app van mijn Apple Watch. (vast niet zo nauwkeurig als een dedicated HR band om je borst, maar ik ben maar een amateur). De Cue's worden hardop voorgelezen zodat je lekker op de weg kan letten, en met alle kleine bochtjes en MTB stukjes vond ik dat echt een luxe.
Na 2.5 uur fietsen had mijn telefoon maar 25% batterij gebruikt, echt prima dus.
Wel een stevige mount gebruiken natuurlijk, ik heb een Quadlock.
Hier wat foto'tjes: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben hooked!
Ik heb nu bijna 1000km gereden met mijn gravelbike en ik heb hetzelfde door jou benoemde gevoel.
Het gevoel van vrijheid, de afwisseling van ondergrond en omgeving en het gevecht met jezelf is heerlijk. Ik ben een fanatieke zeiler en doe met regelmaat mee aan solo wedstrijden over grotere afstanden. Het gravelfietsen geeft een vergelijkbare dopamine prikkel. Heel heel erg fijn.
Ik zal binnenkort ook een verslag doen van mijn avonturen.
Overigens net de MTB track van hoofddorp gedaan waarbij er flink wat modder stukken in zaten, deze banden doen het prima op 1 kleine 2-wiel-drift na, kwestie van iets te hard een bocht in, maar ging goed.jwstoop schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:22:
[...]
Ik rij met Een Pirelli Cinturaton Gravel M, 650b en 50mm breed. Voor mij zowel in natte als droge, losse omstandigheden meer dan prima en nog relatief snel op verhard
Ik zie wel de positieve ervaring van de asfalt editie, maar zijn er ook mensen hier die met de gravel editie hebben meegedaan en wat zijn hun ervaringen?
Edit, ik ging er van uit dat The Ride hier wel bekend zou zijn
https://www.the-ride-gravel.cc/
5 daagse 100-125km per dag. Van ergens omgeving Prűm (D) naar Valkenburg.
Voor mijn materiaal ben ik niet bang en ga ik er zeker komen met de G-One R.
Zoals eerder benoemd kom ik overal wel doorheen en boven.
Heb een paar weken geleden nog in het Duitse deel daar gereden met een bijna kale achterband. Ik had de meeste moeite om mijn fiets tot stilstand te brengen op de enorm glibberige mossige asfalt wegen.
Conditie, dag 1 gaat lukken, dag 2 ook, ben bang voor de dagen erna. Maar is pas September 2025, dus heb nog even de tijd
[ Voor 59% gewijzigd door silencedead op 18-11-2024 18:19 ]
Kortom: Hoe dan? En voor wie dan? En met welk materiaal? Is er een site?
Ik op de 40mm variant. Moet wel zeggen dat grote stenen wel schade aan de wang hebben veroorzaakt en ik ze vervangen heb. Maar in noord-italie, Utrechtse heuvelrug, Hilversum - gooi en het Limburgse Heuvelland zijn het prima banden. Alleen wanneer het echt nat wordt met veel blubber, dan is het lastig.silencedead schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:59:
Ik rij nu al bijna een jaar op Schwalbe G-One R in 45mm en op zowat iedere ondergrond die je kan bedenken. van asfalt, tot de lokale MTB parcoursen, tot rotsige ondergronden in de Alpen en dikke blubberige bospaden en weilanden rondom de Saar in Duitsland en kom eigenlijk overal best prima doorheen.
Banden blijven altijd een compromis, rij je geen wedstrijden en wil je niet ieder seizoen of vakantie wisselen kies iets met een wat grover profiel. Veel van de grip haal je uit je eigen technische kunnen en als de grip er niet voldoende is, doe je het wat rustiger aan. Althans zo denk ik er over.
Ps ik ga liever voor net iets meer grip, ipv net meer snelheid. Rij geen wedstrijden dus een fractie langzamer is geen issue, liever dat dan vol onderuit gaan met de gevolgen van dien.
https://www.bicyclerollin...s/hutchinson-caracal-race
Gaat gebruikt worden op m'n nieuwe Gravel bike. Nu alleen ervaring met de Tufo Thundero's en die bevallen ook wel echt heel goed als allround band met redelijk wat snelheid nog.
Leuk bandje voor in het Gooi, die Caracal.Requiem19 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:17:
Ik heb deze knakker thuis liggen:
https://www.bicyclerollin...s/hutchinson-caracal-race
Gaat gebruikt worden op m'n nieuwe Gravel bike. Nu alleen ervaring met de Tufo Thundero's en die bevallen ook wel echt heel goed als allround band met redelijk wat snelheid nog.
Hij wil.
Ja ik heb tzt wel wat tips nodig voor de echt goede banden voor iets avontuurlijker terrein.klaaas schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:43:
[...]
Leuk bandje voor in het Gooi, die Caracal.
Hoeveel mm past er in die chinees?Requiem19 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:35:
[...]
Ja ik heb tzt wel wat tips nodig voor de echt goede banden voor iets avontuurlijker terrein.
Hij wil.
50, maar denk dat aan de voorkant er wel iets meer in past.
Wil wel zo'n MTB bandje proberen die jij ook hebt.
Even een klein update. Wiel is weer recht. Uiteindelijk hebben ze hem toch netjes gemaakt. Ze zagen overigens ook meteen dat de rem/versnellingshendels vreemd op het stuur zaten, dus dat hebben ze ook meteen opgelost.justice strike schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:15:
[...]
Ik ga vandaag nog eens kijken, de band zwabberd zeker. Maar ik geloof dat het wiel ook zwabbert. Het is maar een mm of 2.
Edit: weer even gekeken. Het wiel is echt niet rech5. Een 1 of 2 mm hobbel. Je merkt er bij het fietsen helemaal niets van, maar hij zit er wel. Helaas heb ik ook de apparatuur niet om het wiel te richten. Anders ?ou ik het zelf wel hebben gedaan.
En daarmee waren meteen alle problemen die ik had met deze fiets verholpen. Stuur voelt beter aan, ik heb niet meer het idee dat de afmeting van de fiets niet goed is. Ik ga ook echt een stuk harder op de fiets (zelfs met de gravel banden).
Ik denk dat er op termijn gewoon een setje HU 1900 van dt swiss in gaan, maar voor nu is het een prima fiets voor een prima prijs. Er moet nu alleen een fatsoenlijke middenbok op (het is ook een fiets om mijn zoon mee weg te brengen
Ik ben wellicht iets teveel geinfluenced door de recente hypes met MTB banden. Maar ik vind het wel heel leuk om vanalles te proberen, dus wil deze ook wel proberen.kaaas schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:42:
@Requiem19 Ik heb een setje schwalbe x one ultrabite 45mm banden, die hebben echt veel grip in de bagger.
Als je voor MTB-banden in een gravelbike gaat, zou ik voor de max gaan wat er in je vork past.Requiem19 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:42:
[...]
50, maar denk dat aan de voorkant er wel iets meer in past.
Wil wel zo'n MTB bandje proberen die jij ook hebt.
Bij gebrek aan vering wil je m.i. zo veel mogelijk grip en demping uit je band kunnen halen. Dan is het zonde om een paar mm te laten liggen. Voor de aero hoeft het in ieder geval niet
Toen ik de prijs en testresultaten van Conti RaceKings (bicyclerollingresistance) zag, was dat een nobrainer.
Paste slechts 2.0" bij mij, heel misschien nog 2.1".
Wat een verschil in grip (en daarmee offroad snelheid)
Alle MTB-trail PR's sneuvelden gelijk, met gelijk gebleven achterband (40mm Terreno Dry).
*mist zijn gravelbike-in-MTB-setup en twijfelt over een tweede leven van de RaceKing
[ Voor 6% gewijzigd door TheTinusNL op 25-11-2024 21:48 ]
Informaticus of vakkundig Googler?
De snelle Raceking waar je naar linkt is een andere dan de 2.0. Heeft een andere rubbersamenstelling. Ik heb die ook, maar die rollen echt niet heel licht. Geven wel veel grip en vertrouwen op de trails.TheTinusNL schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:43:
[...]
Als je voor MTB-banden in een gravelbike gaat, zou ik voor de max gaan wat er in je vork past.
Bij gebrek aan vering wil je m.i. zo veel mogelijk grip en demping uit je band kunnen halen. Dan is het zonde om een paar mm te laten liggen. Voor de aero hoeft het in ieder geval niet
Toen ik de prijs en testresultaten van Conti RaceKings (bicyclerollingresistance) zag, was dat een nobrainer.
Paste slechts 2.0" bij mij, heel misschien nog 2.1".
Wat een verschil in grip (en daarmee offroad snelheid)
Alle MTB-trail PR's sneuvelden gelijk, met gelijk gebleven achterband (40mm Terreno Dry).
*mist zijn gravelbike-in-MTB-setup en twijfelt over een tweede leven van de RaceKing![]()
Hij wil.
Wat dat betreft laat die test natuurlijk alleen zien hoeveel weerstand het carcas van de band ondervind tijdens het rollen, zonder rekening te houden met het (profiel x ondergrond)².
Zolang het droog is zijn er bijna geen redenen om niet op race kings te rijden als het in je frame past. De enige reden om het niet te doen is als je richting de 40kmh gaat dan is de luchtweerstand van de dikkere band in je nadeel. Zo snel ben ik toch niet
Dylan johnsen heeft er een goede video over gemaakt.
YouTube: We Went to a Wind Tunnel to Build the Fastest Unbound 200 Bike and T...
[ Voor 27% gewijzigd door kaaas op 26-11-2024 09:25 ]
Vergeleken met gravelbanden heb je met de Racekings juist best veel grip in de nattigheid. Vergelijk je het met andere MTB banden dan wordt het een ander verhaal. Grootste probleem van de Raceking protection is dat ie met z'n 2.2" in bijna geen enkel gravelframe past.kaaas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:23:
Conti racekings zijn fantastische banden, maar zodra het een beetje blubberig word zou ik er aan de voorkant iets anders op leggen.
Zolang het droog is zijn er bijna geen redenen om niet op race kings te rijden als het in je frame past. De enige reden om het niet te doen is als je richting de 40kmh gaat dan is de luchtweerstand van de dikkere band in je nadeel. Zo snel ben ik toch niet.
Dylan johnsen heeft er een goede video over gemaakt.
YouTube: We Went to a Wind Tunnel to Build the Fastest Unbound 200 Bike and T...
Hij wil.
Voordeel van de thunderburts is dat ie in 2.1 verkrijgbaar is. Dat kan net het verschil maken t.o.v. de 2.2 van de conti. Al blijft de kans groot dat het niet echt lekker past. Of alleen voor.Requiem19 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:28:
Nog voorkeur voor de Race kings vs de Thunderburts?
Hij wil.
En dan achter een 2.0, of een normale gravelband (Tufo Thundero?)
Als je dikke banden met relatief veel grip nodig hebt vanwege het terrein en je kunt voor en achter een echter MTB band kwijt dan zou ik het doen. Wordt het behelpen en moet je naar max. 50mm banden dan kun je m.i. net zo goed gravelbanden nemen. Kan goed zijn dat dat in de toekomst anders wordt als de Raceking protection b.v. in 50mm uitkomt, maar voor nu…
Hij wil.
Kan een beetje glad zijn op sommige klimmen.GrooV schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:52:
Iemand een idee of deze route in zuid limburg https://www.komoot.com/nl-nl/tour/1022064905 rond deze tijd van het jaar goed te doen is?
Ik heb jaren het hele jaar rond zulke routes gereden, het is goed te doen allemaal met de juiste banden.
Je moet wel even checken of dit stuk te berijden is, dit was van de Lente / Zomer weggeslagen, geen idee of al hersteld, anders even de verharde Bemelerberg pakken.
[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 26-11-2024 11:11 ]
Dat ligt er wel aan welke gravel banden. Die schwalbe ultrabites hebben een stuk meer grip dan mijn race kings in de blubber.klaaas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:40:
[...]
Vergeleken met gravelbanden heb je met de Racekings juist best veel grip in de nattigheid. Vergelijk je het met andere MTB banden dan wordt het een ander verhaal. Grootste probleem van de Raceking protection is dat ie met z'n 2.2" in bijna geen enkel gravelframe past.
Die race kings heb je in een protection uitvoering die heeft bijna geen hogere rol weerstand en prima lek bescherming.
Ik had die als achterband (voor een cross king) tijden de french divide en de bikepacking trans germany. Nul banden geplakt en ze zeer ernstig mishandeld.
[ Voor 21% gewijzigd door kaaas op 26-11-2024 11:39 ]
Ik vergelijk graag appels met appelskaaas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:34:
[...]
Dat ligt er wel aan welke gravel banden. Die schwalbe ultrabites hebben een stuk meer grip dan mijn race kings in de blubber.
Die race kings heb je in een protection uitvoering die heeft bijna geen hogere rol weerstand en prima lek bescherming.
Ik had die als achterband (voor een cross king) tijden de french divide en de bikepacking trans germany. Nul banden geplakt en ze zeer ernstig mishandeld.
Voor wat betreft de Racekings: die heb je in Protection en Shieldwall. De Protection is de snellere van de 2 (en met minder lekbescherming). De Shieldwall is in het lab 6-7 watt langzamer, wat neerkomt op 1/3 meer rolweerstand. Dat zijn echt geen snelle banden. Het verschil met b.v. een Thundero voel je goed. Zeker op asfalt. Als de ondergrond losser wordt dan wordt het verschil wel kleiner, maar dan nog moet je met de Conti's harder trappen voor dezelfde snelheid.
Van de andere kant: op de lokale MTB-route ben ik met de Conti's denk ik sneller dan met de Tufo's
Hij wil.
Over het algemeen rijden de meeste gravelrijders met een veel te hoge druk in hun banden.klaaas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:06:
Daarbij zijn gravelbanden over het algemeen lekbestendiger. Door de lage druk waarmee MTB banden gereden worden is de kans op lekrijden kleiner en daarom zit er vaak geen anti-leklaag in (= reden dat ze zo lekker rollen). Als je die banden echter in een kleine uitvoering neemt zul je ze ook op wat hogere druk rijden en is het risico op lekrijden groter.
Ja, maar dat geldt eigenlijk ook voor wegfietsers en MTB-ersDDX schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:57:
[...]
Over het algemeen rijden de meeste gravelrijders met een veel te hoge druk in hun banden.
Hij wil.
Mensen die 5 bar rijden met 40mm gravel banden en het dan gek vinden dat ze vastlopen in mulle zandstukken.
Gewoon 1,5-2bar is meer dan voldoende met 40mm.
Dat was de race sport. De protection was de stevigere en ietsjes langzamere uitvoering van de race sport, beiden waren black chili compound banden gemaakt in duitsland. Vandaar dat ik zei dat ie nauwelijks meer rol weerstand heeft.
De shieldwall is inderdaad een hele andere band, andere compound, ander karkas en in een lage lonen land gemaakt.
FTFYDDX schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:57:
[...]
Over het algemeen rijden de meeste gravelrijders met een veel te hoge druk in hun banden.
@kaaas : ik was niet echt verward hoor
Hij wil.
Dat stuk is wel te rijden hoor. Het stuk wat weggeslagen is, is een zijtak van dit stuk. Zeg maar ter hoogte van het cijfer 1, loopt dit rechts naar die hoefijzer wegYakolev schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:09:
[...]
Kan een beetje glad zijn op sommige klimmen.
Ik heb jaren het hele jaar rond zulke routes gereden, het is goed te doen allemaal met de juiste banden.
Je moet wel even checken of dit stuk te berijden is, dit was van de Lente / Zomer weggeslagen, geen idee of al hersteld, anders even de verharde Bemelerberg pakken.
[Afbeelding]
Bij racebanden zijn het toch ook de kleine toevoegingen die het verschil maken?Requiem19 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:07:
Die naamgeving van de MTB banden is nu niet bepaald overzichtelijk te noemen.
Hij wil.
Is vooral een Schwalbe dingetje volgens mij. Die bijvoorbeeld van de zwarte Nobby Nick in 29x2.4" alleen al 7 soorten heeftklaaas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:18:
[...]
Bij racebanden zijn het toch ook de kleine toevoegingen die het verschil maken?
Hij wil.
Oeps, ja ik heb volgens mij deze: Continental Race King Performance ShieldWall.klaaas schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:03:
[...]
De snelle Raceking waar je naar linkt is een andere dan de 2.0. Heeft een andere rubbersamenstelling. Ik heb die ook, maar die rollen echt niet heel licht. Geven wel veel grip en vertrouwen op de trails.
Nog steeds goede testresultaten, soms ook vergelijkbaar met gravelbanden (of soms beter), maar veeeeeel meer grip.
En dat voor een schamele 20 euries.
Informaticus of vakkundig Googler?