Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 64 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:06

hamsteg

Species 5618

kaaas schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Hier wat leesvoer
https://bike.bikegremlin....e-rear-hub-compatibility/

De CS-HG700-11 is HG spline M (10/9/8-speed, MTB 11-speed) 34.9 mm body length
De CS-R7000 is HG spline L (RACE 12/11-speed) 36.75 body length

De cassette die je nu hebt is "smaller" dan de CS-R7000.
Of de CS-R7000 past is afhankelijk van welk type body je hebt op je naaf.
Er zijn 2 opties:
1- je hebt een body met HG-spline L met een 1.85 mm spacer zodat die compatible is met je CS-HG700-11
2- je hebt een body met HG spline M zonder spacers want dit is de body met de juiste breedte voor de CS-HG700-11

Bij optie 1 kun je de spacer verwijderen en kun je de CS-R7000 monteren bij optie 2 heb je pech en gaat ie niet passen.

Als je je af vraagt ja kak he hoe moet ik dit weten.
https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-CS-HG700-11.html -> click op full details en kijk bij Spline type. Het zelfde geld voor die andere cassette.
Als je wilt weten wat voor hub je hebt kun je hem meten met een schuifmaat of een liniaal. zie de tabel hiero.
https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-731
Ten eerste, hartelijk dank voor je uitleg! Wat een wereld waarin je je dan begeeft :) een mooie puzzel.

Gisteravond cassette er weer afgehaald, extra gezocht op een spacer maar niet gevonden en de body opgemeten. 36.1 ... alleen had ik dus de hele outerbody gemeten en had het vanaf het "draagpunt" van de cassette moeten zijn dus wordt het 34mm. Een Freehub HG Spline M dus, daar kan geen Road 11 speed CS-R7000 op. Dan ben ik weer een simpele ziel, kan ik dan de body eenvoudig (laten) vervangen voor een HG Spline L zodat ik beide cassettes kan gebruiken op de Cube of kom ik dan weer in een puzzel terecht?

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 18:24
In theorie zou het mogelijk moeten zijn, maar ik ben nog nooit een naaf tegen gekomen waar je kunt wisselen tussen spline M en spline L. En er is vast een reden dat spline L bestaat buiten dat het fijn is om dingen incompatible te maken. Bijv hoe groter het tandwiel des te meer de spaak wijkt en je dus meer naar het midden kunt komen, waardoor je bij mtb weg kunt komen met een kortere body en je de ruimte er bij smokkelt door over te hangen.

Maar er is nog een verschil tussen de 2 en dat is dat de afstand tussen de tandwielen ook anders is.
Bij een spline m cassette is het 3.9 mm en bij een spine L is het 3.74. Nu moet ik zeggen dat ik beiden door elkaar gebruik zonder problemen, dus ik zou het er niet om laten. Maar misschien helpt het met het accepteren dat de CS-R7000 niet past ;)

TLDR koop een spline M cassette

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 22:20
Iemand hier ervaring met het meenemen van de gravelfiets in het vliegtuig? Ik zit momenteel naar fietskoffers te kijken, maar vind het moeilijk een keuze te maken tussen bijv:

- Evoc Road Bike Bag Pro 300L
- Evoc Bike Bag Pro 305L
- Scicon Aerotech Evolution Road

Voordeel van die eerste is dat je het stuur en zadel er niet af hoeft te halen. Echter heb ik momenteel een stuur met wat flair dus volgens mij past die niet niet. Volgens Evoc is de max stuurbreedte 50cm (maar geen geen idee hoeveel speling zij nemen in hun afmetingen), maar de benedenkant van mijn stuur komt uit op zo'n 53cm vanwege de flair.

Ik zou mijn stuur natuurlijk kunnen vervangen door een versie zonder flair, want ik ben niet heel overtuigd dat de flair daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft.

Verder twijfel ik tussen soft-shell (zoals die evocs) en hard-shell (zoals die scicon). Voordeel van die softshells is dat je ze gedeeltelijk op kan vouwen en dus zonder fiets redelijk eenvoudig in de meeste auto's kan gooien. Hardshell geeft natuurlijk weer meer bescherming.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:36
robbert schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:55:
Iemand hier ervaring met het meenemen van de gravelfiets in het vliegtuig? Ik zit momenteel naar fietskoffers te kijken, maar vind het moeilijk een keuze te maken tussen bijv:

- Evoc Bike Bag Pro 305L

Voordeel van die eerste is dat je het stuur en zadel er niet af hoeft te halen. Echter heb ik momenteel een stuur met wat flair dus volgens mij past die niet niet. Volgens Evoc is de max stuurbreedte 50cm (maar geen geen idee hoeveel speling zij nemen in hun afmetingen), maar de benedenkant van mijn stuur komt uit op zo'n 53cm vanwege de flair.

Ik zou mijn stuur natuurlijk kunnen vervangen door een versie zonder flair, want ik ben niet heel overtuigd dat de flair daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft.

Verder twijfel ik tussen soft-shell (zoals die evocs) en hard-shell (zoals die scicon). Voordeel van die softshells is dat je ze gedeeltelijk op kan vouwen en dus zonder fiets redelijk eenvoudig in de meeste auto's kan gooien. Hardshell geeft natuurlijk weer meer bescherming.
Wat ik op het interwebs heb gelezen bij reviews is dat bij de Scicon de ruimte voor de wielen eigenlijk veel te klein is. Qua diameter.

Ik had voor mijn laatste reis deze gebruikt en inpakken was echt fluitje van een cent (wielen en 1 pedaal eraf is genoeg).
https://bikeboxalan.com/product/triathlon-easyfit/

[ Voor 5% gewijzigd door ElGreco op 02-11-2024 19:31 ]

www.vanspeykwheels.nl

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43
ElGreco schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:30:
[...]

Wat ik op het interwebs heb gelezen bij reviews is dat bij de Scicon de ruimte voor de wielen eigenlijk veel te klein is. Qua diameter.

Ik had voor mijn laatste reis deze gebruikt en inpakken was echt fluitje van een cent (wielen en 1 pedaal eraf is genoeg).
https://bikeboxalan.com/product/triathlon-easyfit/
mhr-zip in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:33
robbert schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:55:

- Evoc Bike Bag Pro 305L

Iets meer dan een maand geleden de 305L versie gekocht en gebruikt om mijn 3T exploro racemax mee te nemen. Volgens de handleiding kan het je het zadel laten zakken maar mijn zadelpen kon door het frame niet vergenoeg zakken dus zadel is met pen los in de tas gegaan (netjes vastgezet) en moest m'n stuurpen 180 graden draaien om de fiets te laten passen.
Eerste keer inpakken was even puzzelen maar op de terugweg zat de fiets in een half uurtje in de tas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzAg07st8S0qFh7qzyASaBrjofM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OBIIMdIEqH3HCEXBsLALLEHr.jpg?f=user_large

Tas ligt nu opgevouwen op zolder

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• robbert
Bedankt voor de antwoorden.

@ElGreco Ik kende de bikeboxalan nog niet. Heeft helaas hetzelfde probleem als de evoc road bike koffer, te weinig ruimte om een stuur met flare er niet af te hoeven halen (max 48cm).

@tabaqui Hoe is jouw ervaring qua stevigheid/bescherming? Heb je het idee dat als het bagagepersoneel er ruig mee omgaat de fiets heel aankomt?

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:33
robbert schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:13:

@ElGreco Ik kende de bikeboxalan nog niet. Heeft helaas hetzelfde probleem als de evoc road bike koffer, te weinig ruimte om een stuur met flare er niet af te hoeven halen (max 48cm).

@tabaqui Hoe is jouw ervaring qua stevigheid/bescherming? Heb je het idee dat als het bagagepersoneel er ruig mee omgaat de fiets heel aankomt?
ja, zit wel aardig wat padding verwerkt in de breedte van de tas, zeker in combinatie met de stokken/verstevigingen die je er insteekt om de tas z'n vorm te geven aan de voor/achterkant en bij de wielvakken. Als je alles goed doet qua inpakken zit alles in de tas ook echt goed vast.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 11:00
Mijn Scicon Aerocomfort 3.0 heeft mijn race en gravel bike overal probleemloos naar toe gebracht. Ik geef al mijn reizende fietsvrienden de tip over deze tas.

Creating my own hero.

• mhr-zip
robbert schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:13:

Is een stuur met iets minder flare nog een optie?

• robbert
Fasterinside schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:37:
Mijn Scicon Aerocomfort 3.0 heeft mijn race en gravel bike overal probleemloos naar toe gebracht. Ik geef al mijn reizende fietsvrienden de tip over deze tas.
Deze had ik nog niet gezien. Heb jij een idee of je een stuur die bovenin 45cm is en onderin 52.5cm in deze tas krijgt?
mhr-zip schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:14:
Is een stuur met iets minder flare nog een optie?
Ja, maar zo'n carbon stuur met interne (rem + di2) kabels is niet goedkoop of gemakkelijk te vervangen, dus dat doe ik liever enkel als ik mezelf heb overtuigd dat er geen koffers/tassen bestaan waar het stuur gewoon in past.

• Fasterinside
  • Laatst online: 06-01 11:00
robbert schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:11:
[...]

Deze had ik nog niet gezien. Heb jij een idee of je een stuur die bovenin 45cm is en onderin 52.5cm in deze tas krijgt?

[...]

Ja, maar zo'n carbon stuur met interne (rem + di2) kabels is niet goedkoop of gemakkelijk te vervangen, dus dat doe ik liever enkel als ik mezelf heb overtuigd dat er geen koffers/tassen bestaan waar het stuur gewoon in past.
Dat past denk ik wel, de tas is zacht dus je hebt wat speelruimte. Let wel, je stuur zal dan strak(ker) tegen de tas aan zitten dus wordt automatisch het deel waar de tas op steunt als deze plat ligt. Door wat buisisolatie over je beugels te doen kun je dit beter beschermen. 52cm is ook wel allemachtig breed trouwens!

Creating my own hero.

• robbert
Fasterinside schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:46:
Dat past denk ik wel, de tas is zacht dus je hebt wat speelruimte. Let wel, je stuur zal dan strak(ker) tegen de tas aan zitten dus wordt automatisch het deel waar de tas op steunt als deze plat ligt. Door wat buisisolatie over je beugels te doen kun je dit beter beschermen. 52cm is ook wel allemachtig breed trouwens!
Goed om te weten!

Ik vind het qua breedte nog wel meevallen, zeker als je het vergelijkt met sturen zoals een Salsa Woodchipper

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 22:35
Laat ik dan ook meedoen in het Gravel topic gezien ik er nu officieel bij hoor!

Wat plaatjes van de nieuwe bolide (Inclusief zendmast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48E2d6gv-byA0oB2MDXKrlZ1pBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8aXGPWdWhWprZFK4ngLs4NT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR1H7VoERo6qbxMme0Kq-O0t0-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37ruVyp2gklI6xi5Wxd3PArc.jpg?f=fotoalbum_large

Meer plaatjes zijn hier te vinden : https://imgur.com/a/MI9DSCx

Tot nu toe heel tevreden over! 1e ritje van +/- 2 uurtjes heel goed bevallen, +/- 9.3kg op dit moment.

Opgebouwd met Shimano Ultegra 12 speed DI2, LightBicycle AR 55 Pro, gespaakt door onze forum bouwer, Pathfinder 42mm's, TideAce GV201 frame in maat 58 in blauw/paars chameleon! Echt een lekker fietsje, met genoeg paadjes in GRoningen/Drenthe, heel benieuwd naar lange termijn! O-)

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:04
rolandos582 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meer plaatjes zijn hier te vinden : https://imgur.com/a/MI9DSCx

Tot nu toe heel tevreden over! 1e ritje van +/- 2 uurtjes heel goed bevallen, +/- 9.3kg op dit moment.

Opgebouwd met Shimano Ultegra 12 speed DI2, LightBicycle AR 55 Pro, gespaakt door onze forum bouwer, Pathfinder 42mm's, TideAce GV201 frame in maat 58 in blauw/paars chameleon! Echt een lekker fietsje, met genoeg paadjes in GRoningen/Drenthe, heel benieuwd naar lange termijn! O-)
Mooie fiets. Precies dezelfde kleur als die van mij. Blijft bijzonder hoe dat er steeds anders uitziet afhankelijk van het licht.

Maar die zendmast idd, heb jij extreem lange benen ofzo? De verhoudingen zien er op het eerste gezicht wat ongebruikelijk uit.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 22:35
marcel3 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:49:
[...]

Mooie fiets. Precies dezelfde kleur als die van mij. Blijft bijzonder hoe dat er steeds anders uitziet afhankelijk van het licht.

Maar die zendmast idd, heb jij extreem lange benen ofzo? De verhoudingen zien er op het eerste gezicht wat ongebruikelijk uit.
Hehe yep, prachtig inderdaad! Lastig vastleggen hehe maar echt mooi!

Met mijn 195cm en 98cm binnen been lengte ben ik vrij lang, al mijn fietsen hebben 90.5cm zadelhoogte. Meesten zullen een hernia krijgen

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:50
rolandos582 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:34:

[Afbeelding]
Zo te zien heb jij geen last van hoogtevrees :9

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
rolandos582 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:54:
[...]

Hehe yep, prachtig inderdaad! Lastig vastleggen hehe maar echt mooi!

Met mijn 195cm en 98cm binnen been lengte ben ik vrij lang, al mijn fietsen hebben 90.5cm zadelhoogte. Meesten zullen een hernia krijgen
Ik verwacht niet eens dat ik erop kan klimmen, laat staan bij de pedalen kan :+

Overigens ben ik op zoek naar een mooie route op de Veluwe (of een ander mooi gravelgebieden buiten Midden Brabant/Noord Limburg/Meinweg). De route op de Veluwe vind ik vooral lastig omdat ik niet goed kon achterhalen welke gebieden nu daadwerkelijk tijdelijk dicht zijn en waar je eventueel een vignet voor moest hebben.. Zit aan zo'n 100 km te denken overigens..

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
https://www.komoot.com/nl...AnzgnhckxqXEa3OdF&ref=its

Deze 85km route kan je het gehele jaar rijden over de kroondomeinen.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:21
Even copy pasten vanuit het gewone Wielrentopic;

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets kunnen bestellen via mijn werk en wil mijn huidige endurance(Trek Domane SL7 Gen 4) ombouwen tot gravelbike. Iemand een goede tip voor goede gravelbanden(38mm) die passen op mijn hookless Zipp 303s?

Liefst zo betrouwbaar als de Hutchinson's Fusion die ze me hier op mijn racefiets aangeraden hadden. Snelheid is me niet zo heel belangrijk op Gravel, grip uiteraard wel. Ik was met een schuin oog naar Patfhinder pro aan het kijken maar alleen maar om dat de Lau er zo lovend over is. Ondanks dat het vouwbanden zijn passen ze wel volgens hun schema.

Alvast bedankt,

Een gravelmaagd

• klaaas
  • Laatst online: 00:01
Als je 2mm meer kwijt kunt dan de Tufo Thundero's in 40mm. Maar de Pathfinder schijnt ook goed te zijn.
Je wilt trouwens sowieso een vouwband. Ver weg blijven van draadbanden.

Hij wil.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:55
Ligt er ook aan waar je wilt gravellen. Als je tot 38 mm kunt steken verwacht ik niet dat je al te uitdagende omstandigheden wilt opzoeken. Ik heb er zelf op dit moment de Vredestein Aventura onder liggen. Prima bandjes voor Nederlands gravel. De 44mm versie biedt wel flink meer grip dan de 38mm versie (waarschijnlijk is breder gewoon altijd beter zodra het een beetje nat of zanderig wordt) en de 38mm houd z'n druk minder goed vast (ik rij tubeless)

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-01 19:42
Even een klein zijsprongetje (hopelijk mag dat hier ook)... Rijd zelf m'n routes met een Garmin Edge 1040 nu is mijn vraag gebruiken jullie aparte kaarten of speciale instellingen voor gravel of gewoon de standaard Garmin kaarten zonder aanpassingen?

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

derx666

mecker ende blaet

Ik gebruik gewoon de standaard kaarten. Voor mij iig prima.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• kaaas
@wari42 ik zou hem op het gravel of MTB profiel zetten. Dan past klde automatisch de kaart aan

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
kaaas schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:59:
@wari42 ik zou hem op het gravel of MTB profiel zetten. Dan past klde automatisch de kaart aan
Ik heb ook een gravel profiel maar wat is er dan anders qua kaart want daar heb ik eerlijk gezegd zelf niets van gemerkt op mijn 840.

• kaaas
Ik gebruik voornamelijk het mtb profiel en soms road. Dus ik durf het niet helemaal met zekerheid voor gravel te zeggen.
Maar het verschil tussen mtb en road zijn de kleuren en de hoeveelheid details die er op de kaart getoond word.
Je kunt zelf ook het detail niveau aanpassen voor gravel mocht het niet al in het profiel zitten.
YouTube: Garmin EDGE Cycling GPS Map Detail Level Options Explained
YouTube: Ultimate Garmin EDGE Map Screen Setup for Road/Gravel/MTB

• wari42
la_fusion schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb ook een gravel profiel maar wat is er dan anders qua kaart want daar heb ik eerlijk gezegd zelf niets van gemerkt op mijn 840.
Dat idee had ik dus ook, zie geen verschil eigenlijk. Details zijn indd wel aan te passen maar daarom dacht ik mss zijn er mensen die andere speciale kaarten voor gravel gebruiken

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:20
De Edge x40 series heeft standaard maar één soort kaart, de Garmin Cycle Map. In de instellingen kun je een aantal kaartinstellingen aanpassen, zoals het kaartthema (klassiek, hoog contrast of mountainbiken) of hoeveel details er getoond worden. Daarnaast heb je nog de route-instellingen, die bepalen welke wegen er gekozen worden bij het maken van routes op het apparaat zelf.

Profielen zijn eigenlijk niets anders dan een bepaalde set van instellingen die past bij een bepaalde activiteit. De standaardprofielen zijn een soort van aanbevolen instellingen.

Dus in dat opzicht is er geen specifieke Gravel-kaart op de Edge.

Je kunt natuurlijk wel Openstreetmap-gebaseerde kaarten die door anderen zijn gemaakt gebruiken op je Edge, openfietsmap is daar een goed voorbeeld van. Maar echt gravel specifieke kaarten ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen.

• kaaas
Voor zo ver ik weet zijn de garmin cycle kaarten gebaseerd op OSM, met wat garmin sauce.
Voor de niet x40 series kan OSM maps wel interessant omdat ze gratis zijn.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:33
JungleJim schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:48:
De Edge x40 series heeft standaard maar één soort kaart, de Garmin Cycle Map. In de instellingen kun je een aantal kaartinstellingen aanpassen, zoals het kaartthema (klassiek, hoog contrast of mountainbiken) of hoeveel details er getoond worden. Daarnaast heb je nog de route-instellingen, die bepalen welke wegen er gekozen worden bij het maken van routes op het apparaat zelf.

Profielen zijn eigenlijk niets anders dan een bepaalde set van instellingen die past bij een bepaalde activiteit. De standaardprofielen zijn een soort van aanbevolen instellingen.

Dus in dat opzicht is er geen specifieke Gravel-kaart op de Edge.

Je kunt natuurlijk wel Openstreetmap-gebaseerde kaarten die door anderen zijn gemaakt gebruiken op je Edge, openfietsmap is daar een goed voorbeeld van. Maar echt gravel specifieke kaarten ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen.
Trailforks
https://www.trailforks.com/garmin/

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 15:18
Buiten een handjevol mountainbike routes voegt die niet veel toe in Nederland.

Daarnaast hebben we in nederland zoveel te maken met toegangsbeperkingen dat je sowieso altijd goed moet blijven opletten waar (en wanneer) je een pad inrijdt, leuk dat elk paadje op de kaart staat maar als je er vervolgens niet in mag heb je er alsnog niks aan. Als je ergens niet bekend bent zou ik sowieso een uitgezette of route van een local opzoeken.

Ik heb de openfietsmap op de 1040 staan, maar naast wat andere visuals en POI's voegt die niet heel veel toe t.o.v. de offroad versie van de Garmin kaart.

Flickr - Strava

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:20
De trailforks kaart staat idd ook standaard op een (recente) Edge fietscomputer, maar voor gravelbiking vind ik die persoonlijk weinig toevoegen. Alleen je regelmatig MTB-trails pakt kan het wellicht nuttig zijn.

• wari42
Ben vaak met "andere" dingen dan de standaard mogelijkheden bezig op m'n Garmin omdat ik soms wat functies mis.
Omdat m'n ogen wat minder zijn en ik het lijntje van de na te fietsen route niet de meest geschikte kleur vind (donkerpaars) heb ik daar een howto voor gemaakt die je via de pc kunt uitvoeren evenals een opstartscherm met m'n gegevens zodat een eerlijke vinder me evt zou kunnen bereiken. Mocht er interesse hiervoor zijn hoor ik het wel maar we moeten het hier natuurlijk wel gravel gerelateerd houden ;)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:02

Stufferdt

doet ook maar wat.

In het kader van N+1 op de markt voor een gravelfiets :)

Wil 'm lokaal kopen dus heb een redelijke shortlist met bianchi, BMC, Cervelo, Trek en Cube. Cube en Trek vielen af qua smaak deze keer. Bianchi impulso viel af door het racey-karakter.
Twijfel nog tussen een Cervelo Aspero en een BMC URS 3. Qua prijs vergelijkbaar en afmontage gelijk (beiden Apex 1x12). BMC trekt me meer door de wat "relaxtere geometerie" ten opzichte van de Cervelo.

Beiden zijn qua prijs vrijwel gelijk dus daar zit het niet in. Qua looks vind ik ze identiek. Dus puur van belang nu wat ik zoek. Een racebak (bianchi/cervelo) of wat relaxter en meer cruisen (BMC).

😀😀😀

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 20:15
Stufferdt schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:15:

Wil 'm lokaal kopen dus heb een redelijke shortlist met bianchi, BMC, Cervelo, Trek en Cube. Cube en Trek vielen af qua smaak deze keer. Bianchi impulso viel af door het racey-karakter.
Twijfel nog tussen een Cervelo Aspero en een BMC URS 3. Qua prijs vergelijkbaar en afmontage gelijk (beiden Apex 1x12). BMC trekt me meer door de wat "relaxtere geometerie" ten opzichte van de Cervelo.

Beiden zijn qua prijs vrijwel gelijk dus daar zit het niet in. Qua looks vind ik ze identiek. Dus puur van belang nu wat ik zoek. Een racebak (bianchi/cervelo) of wat relaxter en meer cruisen (BMC).
Hier een tevreden Aspero rijder. Ik gebruik hem ook op de weg met een extra wielset (foto 2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUogj1bdjv19naFAC0fc546nm5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuuYFoAaDU2tg4vlklcmlmcX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jbGfJH_9K68FOglZ55OBWs53sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQzTH049a5aN5ggYpDpLmtjm.jpg?f=fotoalbum_large

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-01 23:09
Na (mede) advies van jullien in de zomer heb ik met een goede deal een (overjarige) Orbea Terra H31 gekocht. Zelf uitgerust met sks spatborden en een ortlieb quick rack en is nu (voor mij) een ideale fiets voor dagelijks gebruik (woon-werk, boodschappen en af en toe een gravel ritje in zuid Gelderland).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JyfzMrrYPm2rhVnI1sJJq1-8A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps5hG71POp84DTVW4MCjWefw.jpg?f=fotoalbum_large

Enige nadeel is wel dat er maximaal 35 mm banden oppassen met de spatborden. Maar dat is voor mijn gebruik voldoende, heb hiervoor de schwalbe g-one allround aangeschaft.

Nu heb ik afgelopen twee weken 2x lek gereden en wil ik de banden tubeless gaan maken. Maar dat lukt vooralsnog niet. Het op de velg leggen gaat erg makkelijk (misschien te?) als ik hem daarna oppomp hoor ik de band wel in de velgrand plopen maar als ik hem dan (langzaam) leeg laat lopen schiet de band weer uit de velgrand. Als ik geluk heb blijft die er deels inzitten. Maar als ik het dan nog een keer probeer schiet die daarna helemaal terug. Is het een probleem als de band deels uit de velgrand schiet of kan ik dan toch sealent toevoegen?

• mhr-zip
Debitencredit schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:49:
Na (mede) advies van jullien in de zomer heb ik met een goede deal een (overjarige) Orbea Terra H31 gekocht. Zelf uitgerust met sks spatborden en een ortlieb quick rack en is nu (voor mij) een ideale fiets voor dagelijks gebruik (woon-werk, boodschappen en af en toe een gravel ritje in zuid Gelderland).

[Afbeelding]

Enige nadeel is wel dat er maximaal 35 mm banden oppassen met de spatborden. Maar dat is voor mijn gebruik voldoende, heb hiervoor de schwalbe g-one allround aangeschaft.

Nu heb ik afgelopen twee weken 2x lek gereden en wil ik de banden tubeless gaan maken. Maar dat lukt vooralsnog niet. Het op de velg leggen gaat erg makkelijk (misschien te?) als ik hem daarna oppomp hoor ik de band wel in de velgrand plopen maar als ik hem dan (langzaam) leeg laat lopen schiet de band weer uit de velgrand. Als ik geluk heb blijft die er deels inzitten. Maar als ik het dan nog een keer probeer schiet die daarna helemaal terug. Is het een probleem als de band deels uit de velgrand schiet of kan ik dan toch sealent toevoegen?
Hebben je velgen zo’n randje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGj6LYysTGMp4dXkn4qY6P4k130=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjiu0Yd7WmxWvpKwAcLXH4ot.jpg?f=fotoalbum_large

Hoever heb je je al verdiept in tubeless? Het is niet dat je op eens niet meer lek rijdt.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:04

[Afbeelding]

Op de zijkant van je banden loopt een 'bead line' die na oppompen evenwijdig tov je velgrand moet zijn. Zo weet je dat de band zich goed heeft gezet. Als dat niet het geval is betekent het meestal dat je toch nog wat harder moet pompen. Ik zou beginnen met dat te controleren.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-01 21:52
lochtejans schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:40:
[...]

Hier een tevreden Aspero rijder. Ik gebruik hem ook op de weg met een extra wielset (foto 2).
Heeft je extra wielset een ''eigen'' casette of wissel je deze steeds? Indien 2 verschillende cassettes, welke?

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

lochtejans schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets!
Toevallig gisteren alsnog groen licht gegeven voor de BMC. Vermoed toch wat meer te gaan ronddwalen en lekker peddelen dan continu vol gas. Daar heb ik de wegfiets voor. Dus benieuwd hoe het gaat bevallen.

Woon randje Veluwe dus hoop genoeg moois in de buurt te hebben.

Overigens komend voorjaar de Taunus Storm Chase op de planning. Heb schoonfamilie vlakbij en het verhaal hier zag er prachtig uit.

😀😀😀

• Neves
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-01 11:28

Hier ook een Cervélo Áspero. Het is een hele fijne fiets met een supergave paintjob (Purple Sunset), die in de zon van paars naar groen/goud kleurt.
De geometrie is inderdaad sportief. Ik vind dat een voordeel want ik gebruik hem ook veel op asfalt. Een extra wielset met wegbanden staat nog op mijn verlanglijstje.

Zo zag hij eruit tijdens The Ride Gravel 2024 :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCDsd8LVnk_gSl0OSxlzMGTNmQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRkIZwFYzF0ecFsHF9ry1mTJ.jpg?f=fotoalbum_large

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:08

Ik heb een Bianchi Impulso, heel erg tevreden mee. Het racey karakter vind ik wel meevallen, ik rij zelf heel gemudlich mijn rondjes.

Hier in woon-werk outfit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_GCy9ruMKtFVldiutPlU9ZrdI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0pFb1o30dsnjpr8D18t9ajn.jpg?f=fotoalbum_large

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Neves schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:32:
[...]

Hier ook een Cervélo Áspero. Het is een hele fijne fiets met een supergave paintjob (Purple Sunset), die in de zon van paars naar groen/goud kleurt.
De geometrie is inderdaad sportief. Ik vind dat een voordeel want ik gebruik hem ook veel op asfalt. Een extra wielset met wegbanden staat nog op mijn verlanglijstje.

Zo zag hij eruit tijdens The Ride Gravel 2024 :-)
[Afbeelding]
Poh knappe kleur!
Ik had keuze uit blauw en wit. Blauw heb ik al (Cube Agree op de weg) en wit is voor mij als matige poetser geen optie. Als de oranje kleur op korte termijn beschikbaar was, had ik die gepakt wellicht!
RobNemoo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:24:
[...]

Ik heb een Bianchi Impulso, heel erg tevreden mee. Het racey karakter vind ik wel meevallen, ik rij zelf heel gemudlich mijn rondjes.

Hier in woon-werk outfit:
[Afbeelding]
Deze toevallig wel in het echt gezien! Kwam niet door de cosmetische commissie thuis en vind het nieuwe model mooier persoonlijk, maar prijstechnisch was het wel een hele prima fiets sowieso. En altijd +1 voor bianchi. Het 2024-model is wel een racebak, ook om te zien. Dus die viel uiteindelijk toch af.

Hoop komende week de BMC in ieder geval op te halen :) Ander zadeltje erop, kekke bidonhoudertjes, computermount en goan met de banaan :D Zag een mooi setje DT swiss voor weinig geld op marktplaats staan met wat meer slickbandjes, maar ga het even aanzien hoe het allemaal rolt.

😀😀😀

• Debitencredit
mhr-zip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:13:
[...]

Hebben je velgen zo’n randje?

[Afbeelding]

Hoever heb je je al verdiept in tubeless? Het is niet dat je op eens niet meer lek rijdt.
Mijn velgen hebben zon rand dus dat zou moeten werken.

Ik ga dan toch maar langs de fietsenmaker om me te laten helpen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:24
Even simpel antwood wat vaak helpt; extra laag velgtape.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:08
Stufferdt schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:09:
[...]

Poh knappe kleur!
Ik had keuze uit blauw en wit. Blauw heb ik al (Cube Agree op de weg) en wit is voor mij als matige poetser geen optie. Als de oranje kleur op korte termijn beschikbaar was, had ik die gepakt wellicht!

[...]

Deze toevallig wel in het echt gezien! Kwam niet door de cosmetische commissie thuis en vind het nieuwe model mooier persoonlijk, maar prijstechnisch was het wel een hele prima fiets sowieso. En altijd +1 voor bianchi. Het 2024-model is wel een racebak, ook om te zien. Dus die viel uiteindelijk toch af.

Hoop komende week de BMC in ieder geval op te halen :) Ander zadeltje erop, kekke bidonhoudertjes, computermount en goan met de banaan :D Zag een mooi setje DT swiss voor weinig geld op marktplaats staan met wat meer slickbandjes, maar ga het even aanzien hoe het allemaal rolt.
Ah inderdaad, de 2024 is heel erg anders. Dat had ik niet gezien. Ondanks dat de mijne in 2024 is gekocht is het natuurlijk een 2023 model. O-)

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 20:15
RR46 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:49:
[...]

Heeft je extra wielset een ''eigen'' casette of wissel je deze steeds? Indien 2 verschillende cassettes, welke?
Deze heeft een eigen cassette met dezelfde verhoudingen (10-36).

• Cloclo100
Voor de Trek Domane eigenaars die loeren naar gravelband opties: De maximum aangeraden bandbreedte van 38mm is er één met ruime marge. 42mm moet makkelijk lukken! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqRyOLSbzTX28HDU1dWT7Hz4Z9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKqNxW4FUmy0XnifSlaph9tZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzrZsS5DMvQyrRCdNK2fVzfGVno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtkQpe9K1yfu6RY4VKT8MDlv.jpg?f=fotoalbum_large

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

14-15 Juni is Flatlands in 2025, iemand die het gaat wagen?

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• mhr-zip
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:02:
Voor de Trek Domane eigenaars die loeren naar gravelband opties: De maximum aangeraden bandbreedte van 38mm is er één met ruime marge. 42mm moet makkelijk lukken! [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de interne breedte van je velg?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:57
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:02:
Voor de Trek Domane eigenaars die loeren naar gravelband opties: De maximum aangeraden bandbreedte van 38mm is er één met ruime marge. 42mm moet makkelijk lukken! [Afbeelding]

[Afbeelding]
Even nuance. Het maakt wel uit welke generatie je hebt. Die van mij (2020) heeft veel minder clearance. Helaas.

• Cloclo100
mhr-zip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:22:
[...]

Wat is de interne breedte van je velg?
23mm

• Cloclo100
wisselwerking schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:42:
[...]

Even nuance. Het maakt wel uit welke generatie je hebt. Die van mij (2020) heeft veel minder clearance. Helaas.
Juist, vergeten te melden. Sl7 gen 4 (2023)

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:52

[Afbeelding]

Heb je hier de bijbehorende SKS 46s (Orbea kit) bij aangeschaft? Ik zit zelf te kijken naar een iets bredere variant voor mijn Orbea Terra M. Hopelijk passen 50-55mm spatborden in het frame.

• Jsmit86
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 19:55
Vraag voor de mensen met een gravelbike en een 2e wielset voor de racebanden:

Ik heb nu een 1x 12 GRX setup voor de gravelbike. Ik zat te denken aan een 2e wielset, voor de racebandjes. Als ik dan ook een set aanschaf met 12 speed race body, kan ik eenvoudig een 12 speed race casette gebruiken. De vraag is echter of dit lekker werkt met de derailleur?

Iemand ervaring met zo'n setup?

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 16:48

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Jsmit86 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:13:

Ik heb nu een 1x 12 GRX setup voor de gravelbike. Ik zat te denken aan een 2e wielset, voor de racebandjes. Als ik dan ook een set aanschaf met 12 speed race body, kan ik eenvoudig een 12 speed race casette gebruiken. De vraag is echter of dit lekker werkt met de derailleur?

Geen ervaring met gravel specifieke 12 speed groep maar met m'n mountainbike als ik van 12-speed XT 10-45 naar Ultegra 11-36 ga dan moet ik moet ik de B-schroef drie slagen aandraaien anders schakelt het voor geen meter.

No news is bad news.

• Jsmit86
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 19:55
Als dat alles is, dan is daar goed mee te leven. Een weg wielset met 12 speed road body is nog wel te vinden, evt 2e hands. 12 speed met microspline is redelijk schaars....

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 22:55
Jsmit86 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:13:

Had voorheen GRX 1x (11-speed) met een 11-28 voor gravel en een 12-25 cassette voor op de weg. Geen issues met de RD.

Komoot

• Debitencredit
Koenbr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:13:
[...]

Heb je hier de bijbehorende SKS 46s (Orbea kit) bij aangeschaft? Ik zit zelf te kijken naar een iets bredere variant voor mijn Orbea Terra M. Hopelijk passen 50-55mm spatborden in het frame.
Ik heb de bridge adapter bij Orbea besteld en los de sks 46s dit scheelde aanzienlijk in de kosten dan de gehele set bij Orbea los te bestellen.

Maar die bridge adapter bestaat uit twee losse kunstof plaatjes die je met een gleuf in elkaar schuift. Alleen door de kracht van het spatbord wordt dit naar beneden getrokken. Het blijft wel goed zitten maar ziet er niet super netjes uit vind ik. Ik wil eigenlijk deze nog gaan bestellen een andere achtervork bridge bestellen bij rose in de hoop dat die past. https://www.rosebikes.nl/...ize=6075&product_shape=42

Daarnaast heb ik bij de sks spatborden nog een aparte stangen set gekocht omdat de standaard stangen bij het voorwiel (deze is korter dan voor het achterwiel) te weinig ruimte over hielden en de band telkens aanliep. Nu zit de (extra bestelde stang officieel bedoeld voor het achterwiel) bij het voorwiel en zit die perfect.

Ik kan waarschijnlijk morgen wel een detail foto maken van het frame bij de spatborden zodat je een inschatting kan maken of het gaat passen.

• Koenbr
Debitencredit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:35:
[...]

Ik heb de bridge adapter bij Orbea besteld en los de sks 46s dit scheelde aanzienlijk in de kosten dan de gehele set bij Orbea los te bestellen.

Maar die bridge adapter bestaat uit twee losse kunstof plaatjes die je met een gleuf in elkaar schuift. Alleen door de kracht van het spatbord wordt dit naar beneden getrokken. Het blijft wel goed zitten maar ziet er niet super netjes uit vind ik. Ik wil eigenlijk deze nog gaan bestellen een andere achtervork bridge bestellen bij rose in de hoop dat die past. https://www.rosebikes.nl/...ize=6075&product_shape=42

Daarnaast heb ik bij de sks spatborden nog een aparte stangen set gekocht omdat de standaard stangen bij het voorwiel (deze is korter dan voor het achterwiel) te weinig ruimte over hielden en de band telkens aanliep. Nu zit de (extra bestelde stang officieel bedoeld voor het achterwiel) bij het voorwiel en zit die perfect.

Ik kan waarschijnlijk morgen wel een detail foto maken van het frame bij de spatborden zodat je een inschatting kan maken of het gaat passen.
Bedankt voor je info! Ik ben zeer benieuwd naar de detailfoto’s. De originele brug heb ik ondertussen ook binnen. Ik zit nog op de wip voor het kiezen van welk spatbord. De hebie 971 ziet er namelijk zeer strak uit, maar om >100€ voor een setje spatborden te betalen is mij erg gortig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgeVqAI7cWKnmKKBMPNH_EMHjOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0RoFChHP59Vihyzj71IDJKe.webp?f=fotoalbum_large

Ps: bovenstaande foto heb ik hier uit het topic geplukt. Geen idee wiens opstelling dit op deze manier is.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Kort vraagje hier, ik heb net een nieuwe gravel/toer fiets gekocht. Nu schat ik in dat het frame te groot is. Maar in hoeverre dit een probleem is weet ik niet.

Even wat maatjes over de stack en reach.

Mijn huidige (race) fiets heeft een stack van 603mm een reach van 385 met een stem van 110mm. De drop is 90mm

Nu heb ik een toer/gravel fiets, hiervan is de stack 642mm, reach is 423mm met een stem van 100mm.

Nu denk je? Dat is 4 cm te groot op beide de stack en de reach, maar voor een toer/gravel fiets mag de stack best wel wat hoger voor mezelf zodat ik iets wat meer comfort en overzicht heb. Zo kan ik de drop misschien met 4 cm verminderen. En de stem kan ik verkorten naar 70mm (misschien zelfs 60mm) en dan heb ik ongeveer dezelfde houding. Het stuur is ook breder (flared dropbar) dus met de twitchyness zou dat ook beter uitkomen.

Probeer ik nu het frame goed te praten of zit er wat logica in wat ik zeg? Ik ben zelf het meeste bezorgd over de reach. Maar ik moet ook zeggen, als ik kijk naar de maten kleiner dan word het gros van de maat bepaald door de stem niet het frame. E.g. een maat L heeft een reach van 414mm en een stem van 80mm, een maat M heeft een reach van 411 en een stem van 70mm, een maat S heeft een reach van 410mm en een stem van 60mm.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Koenbr
Check even op (bijvoorbeeld) Geometry Geeks of Bike-stats hoe het exact valt qua geometrie. Een stem die 30-40mm korter is zou ik niet aanraden, heeft wel wat invloed op het stuurgedrag. Of de stack hoger mag zijn, ligt ook aan hoe je op je fiets wenst te zitten. Ik zit bijvoorbeeld vergelijkbaar op mijn gravelfiets als op mijn vorige wegfiets (al zet ik de gravelfiets ook in als wegfietst).

• bwernsen
  • Nu online
Koenbr schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:23:
Check even op (bijvoorbeeld) Geometry Geeks of Bike-stats hoe het exact valt qua geometrie. Een stem die 30-40mm korter is zou ik niet aanraden, heeft wel wat invloed op het stuurgedrag. Of de stack hoger mag zijn, ligt ook aan hoe je op je fiets wenst te zitten. Ik zit bijvoorbeeld vergelijkbaar op mijn gravelfiets als op mijn vorige wegfiets (al zet ik de gravelfiets ook in als wegfietst).
Waarom zou je een kortere stem niet aanraden? Wordt ie daar te onrustig van?

• Koenbr
bwernsen schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:23:
[...]

Waarom zou je een kortere stem niet aanraden? Wordt ie daar te onrustig van?
M.i. wel ja.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
justice strike schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:00:
Kort vraagje hier, ik heb net een nieuwe gravel/toer fiets gekocht. Nu schat ik in dat het frame te groot is. Maar in hoeverre dit een probleem is weet ik niet.
Ondervind je dus geen problemen?

Mijn huidige (race) fiets heeft een stack van 603mm een reach van 385 met een stem van 110mm. De drop is 90mm

Nu heb ik een toer/gravel fiets, hiervan is de stack 642mm, reach is 423mm met een stem van 100mm.

Nu denk je? Dat is 4 cm te groot op beide de stack en de reach, maar voor een toer/gravel fiets mag de stack best wel wat hoger voor mezelf zodat ik iets wat meer comfort en overzicht heb. Zo kan ik de drop misschien met 4 cm verminderen. En de stem kan ik verkorten naar 70mm (misschien zelfs 60mm) en dan heb ik ongeveer dezelfde houding. Het stuur is ook breder (flared dropbar) dus met de twitchyness zou dat ook beter uitkomen.

Probeer ik nu het frame goed te praten of zit er wat logica in wat ik zeg? Ik ben zelf het meeste bezorgd over de reach. Maar ik moet ook zeggen, als ik kijk naar de maten kleiner dan word het gros van de maat bepaald door de stem niet het frame. E.g. een maat L heeft een reach van 414mm en een stem van 80mm, een maat M heeft een reach van 411 en een stem van 70mm, een maat S heeft een reach van 410mm en een stem van 60mm.
Ik mis in dit verhaal nog de zitbuishoek.
Dingen over reach roepen is m.i. zinloos zonder zitbuishoek.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:15
Yakolev schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:18:
ik zit hier zeker over te denken.

Dit jaar gereden en dit was een zeer mooie route.
Wel zwaar voor me, zeker de laatste 50km.

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

• mhr-zip
Yakolev schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:18:
Nee sorry, heb ik ponykamp.

• justice strike
TheTinusNL schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:59:
[...]

Ondervind je dus geen problemen?
Niet echt, maar ik heb ook nog niet een lange rit gemaakt. Ik merk wel dat ik meer clearance heb (ik zit dus hoger van de grond).
[...]

Ik mis in dit verhaal nog de zitbuishoek.
Dingen over reach roepen is m.i. zinloos zonder zitbuishoek.
op de racefiets is het 73.5 graden. Op de nieuwe gravel/toerfiets is het 73 graden.

Headtube angle is 73 graden op de racefiets en 72 op de gravel/toer bike

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 23:21
justice strike schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:51:
[...]

Niet echt, maar ik heb ook nog niet een lange rit gemaakt. Ik merk wel dat ik meer clearance heb (ik zit dus hoger van de grond).

[...]

op de racefiets is het 73.5 graden. Op de nieuwe gravel/toerfiets is het 73 graden.

Headtube angle is 73 graden op de racefiets en 72 op de gravel/toer bike
Vergelijk de 2 eens op bike-stats.de, zodat je precies ziet wat de verschillen zijn. Zowel grafisch als nummeriek.

• justice strike
guapper schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:59:
[...]

Vergelijk de 2 eens op bike-stats.de, zodat je precies ziet wat de verschillen zijn. Zowel grafisch als nummeriek.
Bedankt ik heb even gekeken. Ik zie alleen wat ik eerder al uitgerekend had. Stack en Reach zijn gewoon 40mm meer dan op mijn racefiets. Gaat dat wat uitmaken? Ik kan de stem gewoon naar 70 of 60mm inkorten, en dan is de reach+stem op de racefiets hetzelfde als op de gravel/toerfiets. (ik fiets met een 110mm stem op de racefiets). De stack kan ik ook nog wel een cm oid omlaag krijgen (heb zeker nog 2 misschien zelf 3 cm aan spacer ringen) ansich wil ik ook wat rechter op zitten.

Het klinkt in mijn hoofd allemaal alsof het kan, maar zie ik iets over het hoofd?

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-01 20:29

Reginas

Queen of Core Stability

Ik geloof best dat het allemaal kan. Als ik puur naar mezelf kijk, kan ik prima zitten op fietsen variërend van 51 - 52 - 53 - 54 - 56 - 58cm. Waarbij 56 en 58cm niet van harte gaan, maar wat op zich nog wel gaat voor korte ritjes binnen de stad. De max. 20 minuten-ritjes zeg maar, waarbij stoppen voor een stoplicht voelt als een welkome micropauze. Oh en bij die hele grote kaders merk ik zelf dat ik de bovenbuis raak als ik niet op het zadel zit. Vrij suf, vrij onaangenaam, vrij goede reden om niet te gaan voor een te groot frame.

Maar is "gaat op zich wel voor korte ritjes" ook wat je nastreeft voor een gravel/tourfiets? Lijkt me bij uitstek een fiets waar je langer lekker op wil zitten dan 20 minuten.

@justice strike zou je misschien willen delen om welke modellen en maten het gaan bij de betreffende fietsen? En is je iets opgevallen tijdens het fietsen op één van beide modellen?

• justice strike
Reginas schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:18:
Ik geloof best dat het allemaal kan. Als ik puur naar mezelf kijk, kan ik prima zitten op fietsen variërend van 51 - 52 - 53 - 54 - 56 - 58cm. Waarbij 56 en 58cm niet van harte gaan, maar wat op zich nog wel gaat voor korte ritjes binnen de stad. De max. 20 minuten-ritjes zeg maar, waarbij stoppen voor een stoplicht voelt als een welkome micropauze. Oh en bij die hele grote kaders merk ik zelf dat ik de bovenbuis raak als ik niet op het zadel zit. Vrij suf, vrij onaangenaam, vrij goede reden om niet te gaan voor een te groot frame.

Maar is "gaat op zich wel voor korte ritjes" ook wat je nastreeft voor een gravel/tourfiets? Lijkt me bij uitstek een fiets waar je langer lekker op wil zitten dan 20 minuten.

@justice strike zou je misschien willen delen om welke modellen en maten het gaan bij de betreffende fietsen? En is je iets opgevallen tijdens het fietsen op één van beide modellen?
Gaat om mijn huidige 2020 triban rc520 L (105 groepset) en riverside 920 xl

Ik zit zelf ergens tussen de 184 en 188 kwa lengte

Ik bedoelde niet perse dat ik hem gekocht had voor korte ritten, maar meer dat ik tijdens de korte ritten geen last had van mijn positie. Verder was er geen druk om mijn handen, maar misschien ook wel omdat ik überhaupt al een drop van 9 cm gewend ben en dus veel mijn core aanspan tijdens het fietsen.

Wat me wel opvalt is dat het sturen wel veel minder gevoelig aanvoelt dan op mijn racefiets. Dus opzich ook een mogelijkheid om de stem te verkorten.

Ik heb hem nog niet helemaal ingesteld zoals ik dat wil (zadel en drop bar nog naar de juiste positie). Het is wel kwa model gewoon een veel grotere fiets. Ik bedoel niet de maat maar gewoon meer clearance, significant grotere banden en wielbasis. Tussen race en Mountain bike in. Dus het is voor mij ook een beetje zoeken naar de pasvorm.

Ik heb overigens nog geen lange ritten kunnen doen. En weet ook niet of ik hem dan nog terug kan sturen, maar vooralsnog heb ik niet het gevoel dat de stack een probleem is en moet ik denk ik maar even 3en Kortere stem kopen om te kijken of ik daarmee uit de voeten kan. (Niet dat ik meteen een kortere stem wil, maar als het frame toch te groot is en ik kan het niet met een kortere stem dan ben ik een beetje de sjaak)

• bwernsen
  • Nu online
Ik zou de kortere stem zeker proberen.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Meestal zoek je een fiets die bij je past, en ga je die tweaken. Niet een verkeerde fiets kopen en die fout proberen te corrigeren?

Maar ja, in dit geval lijkt me de stem inkorten een no brainer. Het verschil in lengte van de stem hoeft niet eens negatief te zijn qua handling, het is mogelijk alleen iets directer.

De stack is wellicht lastiger te corrigeren, afhankelijk van de nu gebruikte spacers.

• justice strike
Speed24 schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:14:
Meestal zoek je een fiets die bij je past, en ga je die tweaken. Niet een verkeerde fiets kopen en die fout proberen te corrigeren?

Maar ja, in dit geval lijkt me de stem inkorten een no brainer. Het verschil in lengte van de stem hoeft niet eens negatief te zijn qua handling, het is mogelijk alleen iets directer.

De stack is wellicht lastiger te corrigeren, afhankelijk van de nu gebruikte spacers.
Ik ben het volledig met je eens. Ik krijg alleen een fikse korting op deze fiets dus ben ik even aan het kijken of de maat echt onoverkomelijk is. Ik moet ook zeggen, op het eerste gevoel voelt hij ook niet mijlenver te groot.

• kaaas
Ja ik zou zeker een korte stem proberen. Met MTB banden is je voorkant een stuk stabieler.
Gave fiets trouwens die heb ik ooit serieus overwogen hij was toen alleen nergens te krijgen.
Als ik de website van de deca mag geloven heb je een te grote fiets gekocht. Dus mocht je hem kunnen ruilen zou ik dat zeker overwegen.

Edit
Mocht je korting echt heeel fors zijn ze verkopen de frames ook los voor 460e. Je zou het misschien kunnen proberen en als het niet lukt een ander frame kopen

[ Voor 20% gewijzigd door kaaas op 10-11-2024 19:57 ]

• mhr-zip
kaaas schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:51:
Ja ik zou zeker een korte stem proberen. Met MTB banden is je voorkant een stuk stabieler.
Gave fiets trouwens die heb ik ooit serieus overwogen hij was toen alleen nergens te krijgen.
Als ik de website van de deca mag geloven heb je een te grote fiets gekocht. Dus mocht je hem kunnen ruilen zou ik dat zeker overwegen.

Edit
Mocht je korting echt heeel fors zijn ze verkopen de frames ook los voor 460e. Je zou het misschien kunnen proberen en als het niet lukt een ander frame kopen
Ik zou zeker ff contact opnemen met Decathlon. Ze zijn vaak heel coulant.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:24
justice strike schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:00:

Ik zou zeggen meet de boel gewoon even op vanaf zadel naar shifters want op basis van de cijfers kan je niet direct de reach vergelijken.
Stuur zit bijvoorbeeld hoger (dus minder reach) maar ook weer breder stuur (dus meer reach)
Moet je wel zelfde setback en zelfde zadel hebben anders speelt dat ook weer mee.
En kortere stuurpen is heel gebruikelijk bij veel gravelbikes, mijn grizl werd bijvoorbeeld geleverd met een 80mm.

Persoonlijk heb ik zelfde stack (en reach naar shifters) op al mijn fietsen, maar dat is persoonlijk.
Hoor het wel vaker dat mensen minder drop willen op hun gravelbike.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
justice strike schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:42:
[...]

Bedankt ik heb even gekeken. Ik zie alleen wat ik eerder al uitgerekend had. Stack en Reach zijn gewoon 40mm meer dan op mijn racefiets.

(...)

Het klinkt in mijn hoofd allemaal alsof het kan, maar zie ik iets over het hoofd?
Ja. De zadelbuishoek :+
Die heeft geen invloed op stack en reach, maar wel op jouw lichaamspositie op de fiets.
Ik zie die veel te vaak vergeten worden in vergelijkingen.
Voor mij momenteel dé reden om naar een nieuwe fiets te kijken.

e1: Ohja, en niet te vergeten (dank @DDX) het zadel en de setback van je zadelpen.

e2: de "Calculated points of contact" op bike-stats.de zijn daar geweldig voor.

[ Voor 23% gewijzigd door TheTinusNL op 10-11-2024 21:06 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• justice strike
DDX schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:34:
[...]

Ik zou zeggen meet de boel gewoon even op vanaf zadel naar shifters want op basis van de cijfers kan je niet direct de reach vergelijken.
Stuur zit bijvoorbeeld hoger (dus minder reach) maar ook weer breder stuur (dus meer reach)
Moet je wel zelfde setback en zelfde zadel hebben anders speelt dat ook weer mee.
En kortere stuurpen is heel gebruikelijk bij veel gravelbikes, mijn grizl werd bijvoorbeeld geleverd met een 80mm.

Persoonlijk heb ik zelfde stack (en reach naar shifters) op al mijn fietsen, maar dat is persoonlijk.
Hoor het wel vaker dat mensen minder drop willen op hun gravelbike.
Nou, de Gravelbike wordt wat meer een werkpaard waar ik ook mee de stad in ga. Dan wil ik wat minder aggresief op de fiets zitten zodat ik wat beter kan reageren op de omgeving. Anders was ik het wel met je eens hoor.

• justice strike
[quote]TheTinusNL schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:42:
[...]

Ja. De zadelbuishoek :+
Die heeft geen invloed op stack en reach, maar wel op jouw lichaamspositie op de fiets.
Ik zie die veel te vaak vergeten worden in vergelijkingen.
Voor mij momenteel dé reden om naar een nieuwe fiets te kijken.
[/quote[

Zoals eerder aangegeven, scheelt een halve graad. Setback zal ik zowieso op hetzelfde zetten idd, maar dat leek mij evident.
e1: Ohja, en niet te vergeten (dank @DDX) het zadel en de setback van je zadelpen.
Ja dat wordt een leuke. Ik heb een ISM zadel op mijn fiets, moet even nagaan hoe ik dat ga vertalen naar een brooks c15 op de nieuwe fiets.
e2: de "Calculated points of contact" op bike-stats.de zijn daar geweldig voor.
ga ik even naar kijken. maar ik hoor hier niet meteen mensen steigeren en zeggen, niet doen gewoon terugbrengen. Dat is dat wel weer positief :D

• PietervSk
De fit is altijd ook een beetje persoonlijk gevoel. Ik heb ooit als twintiger een Trek gehad in een te grote maat; en Trek heeft van zichzelf al een vrij grote reach. Zolang je jong en vrij flexibel bent gaat het wel, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op m'n huidige gravelfiets een stuk korter en veel comfortabeler zit. En ik zou altijd spijt krijgen later als ik voor een paar 100 euro korting uiteindelijk toch niet lekker zit. Want juist met een gravelfiets zou ik lange tochten willen maken waar comfort zwaarder doorweegt dan bijvoorbeeld snelheid. Met name door die grotere reach heb je de kans dat je extra gestrekt zit. Dus als je em bij de Decathlon eenvoudig kan ruilen zou ik dat zeker proberen. En anders inderdaad een kortere stem.

• justice strike
PietervSk schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:43:
De fit is altijd ook een beetje persoonlijk gevoel. Ik heb ooit als twintiger een Trek gehad in een te grote maat; en Trek heeft van zichzelf al een vrij grote reach. Zolang je jong en vrij flexibel bent gaat het wel, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op m'n huidige gravelfiets een stuk korter en veel comfortabeler zit. En ik zou altijd spijt krijgen later als ik voor een paar 100 euro korting uiteindelijk toch niet lekker zit. Want juist met een gravelfiets zou ik lange tochten willen maken waar comfort zwaarder doorweegt dan bijvoorbeeld snelheid. Met name door die grotere reach heb je de kans dat je extra gestrekt zit. Dus als je em bij de Decathlon eenvoudig kan ruilen zou ik dat zeker proberen. En anders inderdaad een kortere stem.
Yup. Ik overweeg echt deze weer terug te sturen om die reden. Paar observaties.

Mijn race fiets voelt gewoon heel vertrouwd. Ik merk wel, dat ik enorm veel ruimte heb om te bewegen. Ik kan namelijk mijn elleboog op 90 graden zetten als ik in de hood fiets. Wat ik ook merk, is dat heel compact zit op de racefiets. Ik heb echt maar 10-15 cm tussen mijn stuur en mijn knieen op het verste punt en mijn dropbar is ook 420mm. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat ik de reach nog korter moet hebben dan dit. Misschien zou ik zelfs wat meer reach moeten hebben, het was altijd het idee om er aerobars op te zetten, dus dan is een kortere reach ook wel handig.

deze nieuwe fiets is gewoon meer als een mountainbike (logisch, het is een tour/gravelbike :D). Dus, brede dropbar (620mm), grotere wielbasis, meer clearance onder de bottom bracket etc... Hij voelt inherent gewoon anders aan, nog even afgezien van de reach en stack.

Ik heb overigens even gemeten hoe ver de afstand van de zadelpen (boven mij het zadel) tot de hood is. Bij de racefiets is dat 80cm bij de nieuwe fiets is dat 85. Grappig is wel dat verschil in de drops weg is.

enfin, ik heb een 70mm stuurpen gekocht. Ga kijken of ik daarmee uit de voeten kan, als ik mijn bedenkingen heb dan gaat de fiets gewoon terug. Misschien dat ik ook de wielen van mijn racefiets even onder de gravelbike zet. Om even wat variabelen te elimineren.

[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 11-11-2024 11:10 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

justice strike schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:41:
[...]

Yup. Ik overweeg echt deze weer terug te sturen om die reden. Paar observaties.

Mijn race fiets voelt gewoon heel vertrouwd. Ik merk wel, dat ik enorm veel ruimte heb om te bewegen. Ik kan namelijk mijn elleboog op 90 graden zetten als ik in de hood fiets. Wat ik ook merk, is dat heel compact zit op de racefiets. Ik heb echt maar 10-15 cm tussen mijn stuur en mijn knieen op het verste punt en mijn dropbar is ook 420mm. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat ik de reach nog korter moet hebben dan dit. Misschien zou ik zelfs wat meer reach moeten hebben, het was altijd het idee om er aerobars op te zetten, dus dan is een kortere reach ook wel handig.

deze nieuwe fiets is gewoon meer als een mountainbike (logisch, het is een tour/gravelbike :D). Dus, brede dropbar (620mm), grotere wielbasis, meer clearance onder de bottom bracket etc... Hij voelt inherent gewoon anders aan, nog even afgezien van de reach en stack.

Ik heb overigens even gemeten hoe ver de afstand van de zadelpen (boven mij het zadel) tot de hood is. Bij de racefiets is dat 80cm bij de nieuwe fiets is dat 85. Grappig is wel dat verschil in de drops weg is.

enfin, ik heb een 70mm stuurpen gekocht. Ga kijken of ik daarmee uit de voeten kan, als ik mijn bedenkingen heb dan gaat de fiets gewoon terug. Misschien dat ik ook de wielen van mijn racefiets even onder de gravelbike zet. Om even wat variabelen te elimineren.
If it aint broken don't fix it geld zeker voor de houding op een race/gravel fiets. Kijk het aan maar oprecht, ik zou dat ding gewoon terug sturen. Als je op een lange graveltocht volgend voorjaar uit vind dat het toch niet lekker is zit je er mee.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• PietervSk
Ik denk eigenlijk dat je op je racefiets dan op dit moment best wel goed zit. Ik weet niet meer zo snel waar ik het vandaan heb, maar ik had nog ergens een notitie dat ellebogen op 90 in de beugels aangeeft dat je redelijk goed zit.
Ik heb verder voor je nog even gekeken naar de verschillen tussen een endurance en een aeroracer. Ruwweg wil je bij een aeroracer wat lager en dieper zitten (minder frontaal oppervlak, vraagt wel wat meer flexibiliteit) en bij een endurance racer wat rechterop (kan de gemiddelde mens langer volhouden). Bij de meeste fabrikanten zit er in de geometrie tussen die twee types een verschil wat relatief bescheiden kan lijken (zie ook bike-exchange)
Een voorbeeld endurance fiets heeft een stack van +- 20 mm hoger, en een reach van +- 14mm korter (in dit geval een Trek Madone SLR 9 vs Trek Domane).
Met andere woorden; in de meeste gevallen wil je bij een grotere stack ook een kortere reach en vice versa. Een gravelfiets zou je als extreme endurance kunnen beschouwen,dus dan zou ook je ook wel meer stack, maar in ook minder reach willen hebben... Zeker als je zo'n brede bar hebt zodat je handen ook weer verder weg komen te zitten. Met een stem die 30 mm korter is hou je volgens mij nog steeds een positie over waar je 25 mm verder weg zit qua reach. En dat is dus extremer dan het verschil tussen een aero en een endurance fiets. Of je koopt daarmee een aero gravelbike, zo zou je het ook nog kunnen framen :-D maar of je er op langere termijn goed op zit, dat vraag ik me af.

• justice strike
hmm net wat berekeningen gedaan.

eerst wat gegevens basis stats:

BikeReachStemDropbar widthSaddle to Steer (calculated)Stackdrop
Triban385mm110mm420mm800mm603mm90mm
Riverside XL423mm100mm620mm850mm642mm30mm
Riverside M411mm70mm620mm811mm602mm70mm
Riverside XL Adjusted423mm70mm620mm822mm642mm30mm

*bold is gemeten voor Triban en Riverside XL en berekend voor de andere rijen.

Even wat constateringen. Reach veranderd maar heel weinig in alle maten. Alleen XL is 12mm groter, de andere frame maten hebben maar een paar mm verschil. Grootste verschil zit in de Stack, die iedere maat kleiner 2cm afneemt.

De afstand tot het stuur wordt met name bepaald met een andere stuurpen. Alleen de framemaat S heeft een afstand van zadel tot stuur van 790mm maar dit komt voor het grootste gedeelte door een minder breed stuur (560mm ipv 620mm) . Maar die fiets is bedoeld voor iemand met een lengte van 160cm. Zelfs de M maat is voor iemand met een lengte van 170, die heeft echter al een drop van 7 cm.

Enfin, de conclusie is, je moet voor een kleinere maat als je een lagere stack wil. Voor de reach hoef je dat niet echt te doen (misschien alleen van XL naar L).

[ Voor 30% gewijzigd door justice strike op 11-11-2024 13:57 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

justice strike schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:48:
hmm net wat berekeningen gedaan.

eerst wat gegevens basis stats:

Triban385mm110mm420mm800mm603mm90mm
Riverside XL423mm100mm620mm850mm642mm30mm
Riverside M411mm70mm620mm811mm602mm70mm

*bold is gemeten voor Triban en Riverside XL en berekend voor de andere rijen.

Even wat constateringen. Reach veranderd maar heel weinig in alle maten. Alleen XL is 12mm groter, de andere frame maten hebben maar een paar mm verschil. Grootste verschil zit in de Stack, die iedere maat kleiner 2cm afneemt.

De afstand tot het stuur wordt met name bepaald met een andere stuurpen. Alleen de framemaat S heeft een afstand van zadel tot stuur van 790mm maar dit komt voor het grootste gedeelte door een minder breed stuur (560mm ipv 620mm) . Maar die fiets is bedoeld voor iemand met een lengte van 160cm. Zelfs de M maat is voor iemand met een lengte van 170, die heeft echter al een drop van 7 cm.

Enfin, de conclusie is, je moet voor een kleinere maat als je een lagere stack wil. Voor de reach hoef je dat niet echt te doen (misschien alleen van XL naar L).
Het klopt dat per frame er soms niet eens zo gigantisch veel verschil tussen de reach/effective toptube lengte zit (liep hier bij mijn vriendin ook tegenaan, bij S/XS wordt dat soms nog erger omdat ze vaak nog 29inch wielen er in kwijt willen). Punt is echter, ik zou die Saddle to steerer die 22mm groter wordt tov wat je nu hebt niet af doen als weinig. Zeker op Race/Gravel fietsen waar je lang in de zelfde houding zit vind ik dat een flink stuk.

Het lijkt er op dat je je keuze hebt gemaakt (niet omruilen) en dat nu probeert te onderbouwen. Te begrijpen maar niet noodzakelijk de beste oplossing, daarom de oprechte vraag die je jezelf moet stellen: Als ik nu iets had moeten kopen; welke maat kocht ik dan?

Het ding inpakken en terug sturen is even gedoe, de framemaat is daarna voor jaren.

Tot slot: in mijn ogen rijden de meeste mensen op een te grote fiets en is een kleinere fiets wat oprekken bij race en weg fietsen vrij makkelijk (bij een mountainbike heb je er meer last van).

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 11-11-2024 14:26 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• justice strike
GoldenSample schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:25:
[...]

Het klopt dat per frame er soms niet eens zo gigantisch veel verschil tussen de reach/effective toptube lengte zit (liep hier bij mijn vriendin ook tegenaan, bij S/XS wordt dat soms nog erger omdat ze vaak nog 29inch wielen er in kwijt willen). Punt is echter, ik zou die Saddle to steerer die 22mm groter wordt tov wat je nu hebt niet af doen als weinig. Zeker op Race/Gravel fietsen waar je lang in de zelfde houding zit vind ik dat een flink stuk.

Het lijkt er op dat je je keuze hebt gemaakt (niet omruilen) en dat nu probeert te onderbouwen. Te begrijpen maar niet noodzakelijk de beste oplossing, daarom de oprechte vraag die je jezelf moet stellen: Als ik nu iets had moeten kopen; welke maat kocht ik dan?

Het ding inpakken en terug sturen is even gedoe, de framemaat is daarna voor jaren.

Tot slot: in mijn ogen rijden de meeste mensen op een te grote fiets en is een kleinere fiets wat oprekken bij race en weg fietsen vrij makkelijk (bij een mountainbike heb je er meer last van).
Nee, dat heb je verkeerd. die fiets is te duur om hem te houden als hij niet past gaat hij terug.

op je tweede vraag. Als ik een maat zou uitkiezen zou ik voor L gaan en zeker niet voor M, hoewel deze dichter bij mijn huidige fiets zou zitten (M is namelijk voor iemand van 170cm, ik ben zelf 186cm).

Als ik dan die twee ga vergelijken, dan is het grootste verschil de stack. (zie hieronder). Als ik echt dezelfde Saddle to Steer wil hebben dan zal ik voor een maatje S moeten gaan, maar dan hebben we het echt over een fiets die voor iemand van 160 is gemaakt. Overigens heeft die een 560mm breed stuur wat voor het grootste gedeelte er voor zorgt dat de saddle to steer minder wordt. Dat is ook overigens nog een optie. Maar dat zou ik dan altijd moeten doen (want M/L/XL hebben allemaal een 620mm breed stuur)

Riverside L414mm80mm620mm823mm623mm49mm
Riverside XL Match Triban423mm60mm560mm802mm642mm30mm

*Voor de grap ook even een versie met aangepast stuur en stem zoals het modelletje S zou hebben. Dan is het hetzelfde als mij Triban. Dit is overigens niet heel realistisch denk ook niet dat ik dit ooit ga doen, maar het stuur heeft een hele grote impact.

[ Voor 12% gewijzigd door justice strike op 11-11-2024 14:47 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

justice strike schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:38:
[...]

Nee, dat heb je verkeerd. die fiets is te duur om hem te houden als hij niet past gaat hij terug.

op je tweede vraag. Als ik een maat zou uitkiezen zou ik voor L gaan en zeker niet voor M, hoewel deze dichter bij mijn huidige fiets zou zitten (M is namelijk voor iemand van 170cm, ik ben zelf 186cm).

Als ik dan die twee ga vergelijken, dan is het grootste verschil de stack. (zie hieronder). Als ik echt dezelfde Saddle to Steer wil hebben dan zal ik voor een maatje S moeten gaan, maar dan hebben we het echt over een fiets die voor iemand van 160 is gemaakt.

Riverside L414mm80mm620mm823mm623mm49mm
Wie probeer je precies te overtuigen? Je geeft echt alle signalen af.

Verder al zet je een 50mm stem en een short reach bar op een XXL kan je waarschijnlijk ook tot de zelfde uitkomst komen. Wat in een maattabel staat moet je sowieso met een goede schep zout nemen en niets is beter dan van een goed zittende/rijdende fiets uit te gaan bij het zoeken van een nieuwe. Nu heb ik een hekel aan wielrennen en gravel dus heb momenteel enkel op een mountainbike maar met nog iets meer lengte dan jou (188) zou ik waarschijnlijk door lange benen en een korte romp een M kopen (of zelfs een S) omdat ik er lekkerder op zit. Mag iedereen me uitlachen dat de fiets 1 a 2 maten te klein is en veel te veel spacers onder m'n stuur heb. Mijn onderrug heeft geen ogen of oren maar wel zenuwen.

ALS je op die XL met 70mm stem goed kan rijden is het inderdaad prima. Als je dat toch niet doet en naar die 800mm wilt dan ben je wel weer 10mm aan speelruimte kwijt, die je mogelijk net te kort gaat komen.

• justice strike
Ik moet het gewoon idd uitproberen. Probeer alleen wat opties uit te sluiten.

Conclusie waar ik nu uit ben:

1. Grootste verschil in frame maat is stack hoogte
2. Grootste reden voor de grote saddle to Steer maat is de breedte van het stuur. Mocht ik hypotetisch een 420mm stuur met een 80mm stem erop zetten dan is de saddle to steer afmeting gewoon 800 zoals mijn racefiets)

Enige wat ik wil veranderen (liefst zelfs niet) is de stem, ik wil niet korter dan 70mm. Ik ga geen stuur kopen

volgende stappen:
- een 70mm stem monteren en we kijken of dat beter gaat.
- Tevens ga ik ook even het wiel eruit halen en mij racefiets wielen eronder zetten. Gewoon om wat variabelen uit de vergelijking weg te halen.

• GWBoes
@justice strike als ik de specificaties van die Riverside zo zie heeft de stuurbocht ook een super korte reach, ong 20mm korter dan andere sturen die ik zo kan vinden. Dat kan ook al verklaren waarom hij niet veel groter aanvoelt dan je racefiets.
Ik zou zeggen, gewoon lekker fietsen. Zolang het zadel op de goede hoogte kan en je je ellebogen nog een beetje gebogen kan houden zit de maat wel ongeveer in de juiste hoek.

Flickr - Strava

• justice strike
GWBoes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:13:
@justice strike als ik de specificaties van die Riverside zo zie heeft de stuurbocht ook een super korte reach, ong 20mm korter dan andere sturen die ik zo kan vinden. Dat kan ook al verklaren waarom hij niet veel groter aanvoelt dan je racefiets.
Ik zou zeggen, gewoon lekker fietsen. Zolang het zadel op de goede hoogte kan en je je ellebogen nog een beetje gebogen kan houden zit de maat wel ongeveer in de juiste hoek.
Wat bedoel je met stuurbocht? Bedoel je de dropbar? De fiets voelt overigens groot aan, maar niet perse door de fit. Gewoon het feit dat je meer wind vangt, hoger van de grond bent, rechter op zit, je handen breder uit elkaar zijn en de wielbasis gewoon fors meer is. Maar dat zal niet anders zijn bij een maat (of twee) kleiner, dat maakt het ook een beetje moeilijk om op gevoel te bepalen of de maat goed is. De vergelijking is meer, ik koop een Mountain bike, ga ik daarvoor dezelfde maten aanhouden als een racefiets of moet zo'n fiets gewoon heel anders passen, en hoe moet de houding dan veranderen.

Ik ga hem gewoon uittesten. Ik weet niet zo goed wat ik van de stack moet vinden. Ansich wil ik rechter op zitten zodat ik gewoon beter om mij heen kan kijken (zeker in de stad) op dit moment is dat op de racefiets toch echt wel een exercitie in omhoog kijken. Maar wat dat dan betekent voor de houding en wat ik dan moet aanpassen is mij nog onbekend terrein.

[ Voor 21% gewijzigd door justice strike op 12-11-2024 08:48 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Stetho schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:14:
[...]

ik zit hier zeker over te denken.

Dit jaar gereden en dit was een zeer mooie route.
Wel zwaar voor me, zeker de laatste 50km.
Hier dus ook. Ik heb meegedaan in 2022, toen het nog veel later in het jaar viel. (en dus ook echt een jaardoel had om voor te trainen) Ik had dat jaar al een paar 200k+ ritten in de benen toen Flatlands begon. Ik twijfel wel dus nog omdat het veel vroeger valt.

Maar zou ik meedoen, dan wil ik wel meer dan 1 versnelling tot mijn beschikking hebben over de gehele rit.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• GWBoes
justice strike schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:39:
[...]
Wat bedoel je met stuurbocht? Bedoel je de dropbar?
Ja, zo heet dat in het nederlands. Volgens de Decathlon site heeft die een reach van 52mm (hart van de rechte buis tot verste punt in de bocht, waar je de shifter ongeveer monteert), terwijl die bij de meeste sturen rond de 70mm zit.

Flickr - Strava

• derx666

derx666

mecker ende blaet

GWBoes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:27:
[...]

Ja, zo heet dat in het nederlands. Volgens de Decathlon site heeft die een reach van 52mm (hart van de rechte buis tot verste punt in de bocht, waar je de shifter ongeveer monteert), terwijl die bij de meeste sturen rond de 70mm zit.
Volgens mij heeft die Riverside geen dropbar...

Cube Nuroad Race (2022)

• justice strike
GWBoes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:27:
[...]

Ja, ken de nederlandse term niet. Stuurbocht heeft inderdaad minder reach, maar is dan ook wel meteen weer breden wat weer effectief reach toevoegd (vrij significant overigens, want het gaat van een gemiddelde breedte van 420mm naar 620mm)
derx666 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:35:
[...]

Volgens mij heeft die Riverside geen dropbar...
de duurste riverside heeft een dropbar.

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 12-11-2024 12:00 ]

• derx666

derx666

mecker ende blaet

justice strike schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:59:
[...]

de duurste riverside heeft een dropbar.
I stand corrected. Ik had op de decathlon site gezocht naar merk Riverside, en kwam deze dus niet tegen. Bij een gerichte zoekactie op de Touring 920 kwam ik er wel bij. Vreemd.

Wat betreft dat stuur. Er staat inderdaad 620mm breed, maar dat is ook echt een gigantische flare, en dus alleen op de uiterste punten van de drops. Bovenop zal ie denk ik 44 of 46 cm zijn schat ik zo, en dus wat normaler. En wat me opvalt is dat op de foto echt een mega korte stem zit, ik denk dat die niet veel langer is dat 60mm, dus blijkbaar wordt de fiets normaal al met een vrij stem geleverd. Zou het gewoon proberen, werkt het niet kan hij altijd nog terug zeg je.
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p2327513/k$2c933cbf5b437a33cac71e8728fac6b5/picture.jpg

Ik weet niet hoe goed jouw korting is, maar tussen de 1000 en 1500 euro heb je bv ook een Cube of Sensa Gravel fiets.

Cube Nuroad Race (2022)

• justice strike
derx666 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:27:
[...]

I stand corrected. Ik had op de decathlon site gezocht naar merk Riverside, en kwam deze dus niet tegen. Bij een gerichte zoekactie op de Touring 920 kwam ik er wel bij. Vreemd.

Wat betreft dat stuur. Er staat inderdaad 620mm breed, maar dat is ook echt een gigantische flare, en dus alleen op de uiterste punten van de drops. Bovenop zal ie denk ik 44 of 46 cm zijn schat ik zo, en dus wat normaler. En wat me opvalt is dat op de foto echt een mega korte stem zit, ik denk dat die niet veel langer is dat 60mm, dus blijkbaar wordt de fiets normaal al met een vrij stem geleverd. Zou het gewoon proberen, werkt het niet kan hij altijd nog terug zeg je.
[Afbeelding]

Ik weet niet hoe goed jouw korting is, maar tussen de 1000 en 1500 euro heb je bv ook een Cube of Sensa Gravel fiets.
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht. ik heb het even opgemeten. Bovenop is het stuur idd 500mm

en inderdaad de fiets wordt in s met een stem van 60mm geleverd. Lengte verschilt niet zoveel, alleen de stack is echt anders. (2 cm per maat kleiner)

voor 1200 heb ik er niet een gravel die 170 kg kan meesjouwen. Het wordt een werkpaard, dus woon-werk en mijn zoontje naar school brengen. Nu is mijn zoontje nu nog 20 kg, maar met een stoeltje wordt het al snel 40 kg binnen een half jaar. Vandaar de specifieke eis voor deze fiets (maar ik sta open voor suggesties)

Overigens net mijn racefiets wielen eronder gezet. Wat een verschil in ervaring maakt dat. Had ik niet verwacht. Voelt al weer voor een goede 60-70 procent als mijn racefiets.

Ook even gelet op hoe mijn houding is, en in principe kan ik gewoon met gemak door mijn ellebogen tot 90 graden. Dat voelt comfortabel maar vreemd, met name omdat je zoveel ruimte hebt. Ruimte om met je knieen niet tegen je elleboog aan te komen, en ruimte om te ademen, maar het voelt wel ook significant minder "snel" aan. ik ga zo eventjes een stukje fietsen en dan zien we waar we op uitkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 12-11-2024 13:12 ]

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Als je zo breed zit (en rechterop als op je racefiets) heb je gewoon significant meer luchtweerstand. Ook is dit best een zware fiets. Ik weet niet hoeveel die triban weegt, maar ik zag in de geometrie tabel dat deze XL versie meer dan 13kg weegt

Cube Nuroad Race (2022)

Pagina: 1 ... 64 ... 91 Laatste