Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 63 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
ElGreco schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Die Bianca's gaan allemaal kapot op die flinten
Je moet ook niet de Continental Bianca's gebruiken hè!

Hij wil.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:13
Waarom is 40mm breder inzetbaar dan 45mm? No pun intended... :P

[ Voor 21% gewijzigd door GerbenBK op 08-10-2024 15:32 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 18:24
Over flinten gesproken ik rij meestal ergen in april de vieze flinten. Ik zal er aan proberen te denken hem hier te posten tegen die tijd.

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:37
GWBoes schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:46:
Ik ben ook wel een beetje klaar met de "gravel" in mijn regio (ZW-Drenthe, Drents-Friese wold, etc.). Veel ploeteren op zand- en schouwpaden, steeds meer fietspaden die verhard worden en bospaden buiten de mtb routes is vragen om gezeik.
Ga dan ook binnenkort de 45mm gravelbanden maar vervangen voor ≤40mm (semi)slicks. Kunnen de spatborden er ook normaal op en wordt hij iets breder inzetbaar.
Klinkt bekend. Ik heb ooit een echte gravelbike gehad waar 50 mm banden in pasten. Daarmee geëxperimenteerd met van alles en nog wat qua banden 35 tot 50 mm, grof, fijn, semi slick, etc. Een hele hoop gedoe, maar het komt er op neer dat ik na van alles proberen een 40mm semi-slick (met name de Schwalbe G-One RS, I love it!) als perfect ervaar voor NL :) . Je rijdt toch meer als 50% op de weg, en als het een natte drassige bende wordt wil ik er niet wezen met m'n (snelle) gravel fiets met 40mm semi-slick.

• klaaas
Is natuurlijk wel sterk afhankelijk van waar je rijdt. Ik haal makkelijk meer dan 50% onverhard. Ik ben geen modderfietser, maar een beetje nattigheid is vaak niet te vermijden dus dan heb ik liefst wel net wat meer nop dan een semi-slick. Maar met zo'n G-One RS kun je heel veel gravel in NL rijden, dat zeker.

Hij wil.

• MvdV
Moet er misschien wel bijzeggen dat ik alleen een gravelbike rijdt, ook op de weg. Dus ik geef de voorkeur aan de 'feel' van een snelle gravelbike. Een 45+mm band vind ik dan net wat minder lekker op gang komen gevoelsmatig. In absolute rolweerstand zal een 45+ misschien wel net zo snel zijn, maar het voelt anders vind ik. Nu past in mijn huidige fiets maar max 42mm, probleem opgelost ;).

• kaaas
Ik rij meestal in de winter op mijn gravel bike met een setje 45mm ultra bites. Maar ik rij dan ook meestal door de bagger over de mtb routes. Doet weinig onder voor mijn mtb. In de zomer conti trail speeds 45mm. Rete snel en toch comfortabel. Ik ben wel 90kg, dan is wat breder wel lekker.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
bwernsen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:39:
Nu het zo vroeg donker wordt en ik toch vaak zin heb om nog een rondje te trappen ben ik op zoek naar verlichting. Liefst ook voor onverlichte paden.

Welke voor verlichting gebruiken jullie?
Ze hebben weleens een lampenset bij de Aldi of Lidl. Voor 20 euro een leuk setje. Of het voor jou geschikt is, ligt er een beetje aan wat je er van verwacht.

Voor mijn beperkt verlichte fietsroute naar school langs het kanaal heb ik er voldoende aan. Zolang ik het verloop van het fietspad zie en ik niet tegen de enkele zigzagjes die ik tegen kom aanfiets, ben ik blij. Heel veel meer is het ook niet. Dus ik neem aan dat je een beter setje wilt, maar dan heb ik het in ieder geval vermeld.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02:01
Ik heb vandaag met een vriend van me de Veluwe tussen Ede en Arnhem verkend. 60km door het bos, langs de rijn, tussen de weilanden en over de hei. De Boersberg bedwongen en daarna een heel stuk over het MTB pad daar gestoempt. We hebben nauwelijks verharde wegen gezien.

Wat is Nederland toch ontzettend mooi als je de gebaande paden kan verlaten. Gravelen is echt een toffe bezigheid. Het geeft eenzelfde gevoel van vrijheid als zeilen (mijn andere hobby) en het is echt een stuk leuker dan hardlopen (wat ik deed om het hoofd leeg te krijgen).

Ik ben benieuwd wanneer ze thuis gaan klagen… Ga je nú alweer weg??

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:31
bwernsen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:31:

Ik ben benieuwd wanneer ze thuis gaan klagen… Ga je nú alweer weg??
Tot dat moment heb je om voor hun gravelbikes te sparen ;)

WoT stats

• MvdV
ElPaco schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Tot dat moment heb je om voor hun gravelbikes te sparen ;)
Hah, die truc werkt ja. Ik heb m’n vrouw ook een gravelbike cadeau gedaan, sindsdien geen commentaar meer gehad.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:58
bwernsen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:39:
Nu het zo vroeg donker wordt en ik toch vaak zin heb om nog een rondje te trappen ben ik op zoek naar verlichting. Liefst ook voor onverlichte paden.

Welke voor verlichting gebruiken jullie?
Wat is verlichting op de fiets een drama.

Heb best wat onderzoek gedaan om met name te voorkomen dat ik mijn tegenliggers verblindt - zoals de meeste e-bikes dat tegenwoordig doen. Je kan altijd een StVZO-gecertificeerde lamp kopen (al dan niet uit Duitsland) om dat te voorkomen, maar die bieden dan over het algemeen niet héél veel maximaal lumen.

Wat eis ik dan verder: ik wil met USB-C opladen - en dan het liefst full spec zodat je niet een USB-C->USB A kabel nodig hebt en moet relatief lang meegaan op lage Lumenstanden.

Ik heb zelf een Nitecore BR25 gekocht, die kwam bij mij het beste uit de bus na alle reviews en heeft als voordeel dat er een batterij in zit. Die batterij is op USB-C op te laden én je kan er meerdere meenemen op reis. Bovendien is het feit dat er een wisselbare batterij in zit enorm duurzaam, ding kan denk ik zo 15 jaar mee.
Daarnaast is het een typische zaklamp die je ook in je kampeeravonturen kan gebruiken (of bij het klussen). Ten slotte is ie makkelijk op en af klikken voor mee naar binnen te nemen en is de houder makkelijk af te schroeven (zonder apparatuur) als je hem een tijd niet nodig hebt.
Het nadeel is dat ie best lelijk is en best wat ruimte op je stuur neemt, maar in de donkere uren hoef je toch niet snel en niemand ziet hem ;).

Achter heb ik een Magicshine SeeMee 50 gekocht. Veel achterlampen zijn véél en vééls te fel: ook die verblinden je achterliggers (heb ik zowel op de fiets als in de auto soms last van). Deze lamp heeft een knippermodus voor slechts 6-15 Lumen in de nacht en veel meer dan dat heb je ook echt niet nodig - waarom sommige mensen met 200+ Lumen+LED rijden is me echt een raadsel. Verder Wel het bekende USB-A to USB-C kabeltje nodig om op te laden en werkt dus niet met een USB-C -> USB-C -> Adapter zoals de meeste smartphoneladers tegenwoordig komen. Dat was bij achterlichten bijna onoverkomelijk helaas.

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-01 15:20
Ik heb de Magicshine EVO 1700. Die heeft USB-C en een van boven platte lichtbundel (geen StZVO cert geloof ik), goed af te stellen en genoeg licht voor mijn donkere ritten. De lamp hangt onder een Hidemybell Raceday DM. Daarmee dus de lamp, bel en Garmin op 1 houder en doordat die houder aan de bouten van de stem vastzit is er helemaal geen ruimteverlies op je stuur.

Achter heb ik de SeeMee 200, inderdaad ook op de laagste stand (10 lumen), want dat is echt voldoende om gezien te worden. Deze is ook USB-C en zit op een quarter-turn houder die aan de rails van mijn zadel hangt.

Erg tevreden met beiden en zijn heel erg degelijk, zeker ook als je de prijs bekijkt: 145 euro voor beide samen.

• kaaas
@Giku als je een StVZO-gecertificeerde te ver omhoog zet verblind ie nog steeds mensen. Volgens mij is dat een van de dingen die er mis gaat bij ebikes.

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
kaaas schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:55:
@Giku als je een StVZO-gecertificeerde te ver omhoog zet verblind ie nog steeds mensen. Volgens mij is dat een van de dingen die er mis gaat bij ebikes.
Ik woon op de 4e verdieping en de keren dat een ebike m'n woonkamer 's avonds verlicht zijn bijna niet meer op twee handen te tellen. Echt te bizar voor woorden 8)7

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:58
kaaas schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:55:
Oh haha, gelukkig heb ik die dan nooit gebruikt!

E-Bikes lijken lampen trouwens ook vaak genoeg omhoog richting de tegenligger te mikken. Tegenwoordig roep ik die lui na dat ik door dat lampje verblindt wordt, zeker overdag.

• kaaas
Ik heb het opgegeven met ebikes op alle fronten.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40
Tja auto lampen verblinden ook regelmatig, vooral nieuwe auto's met bijvoorbeel led lampen...

https://www.strava.com/athletes/2323035

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:49

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik redeneer heel simpel.
Als m'n lampje een tegenligger verblind heeft ie mij in ieder geval gezien.
Natuurlijk probeer ik het te voorkomen door wat naar beneden te richten.

[ Voor 26% gewijzigd door magic_nl op 11-10-2024 08:25 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:13
magic_nl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:24:
Ik redeneer heel simpel.
Nee, want hij / zij was 'blind' 8)

Heb het wel eens gehad bij een donkere straat bij Lage Vuursche tijdens regenachtige omstandigheden. Moest echt stoppen omdat ik gewoon niets meer zag en anders zo tegen de tegenligger kon botsen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• magic_nl

magic_nl

GerbenBK schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:30:
[...]

Nee, want hij / zij was 'blind' 8)

Heb het wel eens gehad bij een donkere straat bij Lage Vuursche tijdens regenachtige omstandigheden. Moest echt stoppen omdat ik gewoon niets meer zag en anders zo tegen de tegenligger kon botsen.
ik heb dat zowel met de auto als met de fiets ook wel 'ns.
Beter even stoppen en gevaar vermijden dan 'blind' verder rijden.
De snelheid (die vaak oorzaak is van niet tijdig een ander zien) is dan wel weg.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• kaaas
@DDX ja zeker als ze met groot licht rijden of als het fietspad wat lager ligt. Gelukkig rij ik bijna alles door het bos zonder auto's.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-01 11:35
magic_nl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:24:
Ik redeneer heel simpel.
Natuurlijk probeer ik het te voorkomen door wat naar beneden te richten.
Ik rij, op een elektrische scooter, over een smal, slingerend fietspad door het bos naar mijn werk (en terug). Als ik je daar 'zie' zoals jij omschrijft loop je het risico dat ik met net geen 50 frontaal op je knal. Ik heb dan iig een motorjas aan en dikke helm op.

Ik rem meestal af, maar bij fietser 20 met lompe lamp ben je dat wel zat.

• magic_nl

magic_nl

supersoco80 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Ik rij, op een elektrische scooter, over een smal, slingerend fietspad door het bos naar mijn werk (en terug). Als ik je daar 'zie' zoals jij omschrijft loop je het risico dat ik met net geen 50 frontaal op je knal. Ik heb dan iig een motorjas aan en dikke helm op.

Ik heb 'maar' een 300 lumen lampje dus dat scheelt.
Hopelijk heb je zelf de verlichting van de scooter aanstaan, en heb ik jou ook gewoon gezien.
Dan pas ik snelheid aan, en maak ruimte zodat we elkaar op het smalle pad kunnen passeren.
Als dat betekent dat ik even in de berm moet stoppen is dat zo.
Vooruit kijken is verder dan een halve meter :)

[ Voor 3% gewijzigd door magic_nl op 11-10-2024 09:33 ]

Systeemspecificaties

• klaaas
supersoco80 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Stoer man. Lekkere instelling. |:(

Hij wil.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
Hoe lang doen jullie eigenlijk met een ketting en wanneer vervangen jullie die? Ik fiets met een 2x12 GRX en heb nu al twee kettingen op 0,5% slijtage. De originele ketting en een later aangeschafte KMC X12 TiN ketting. Ik denk dat ik zo rond de 2500 km zit, dus dat is naar mijn idee wel erg snel. Wat is nu wijsheid? Beide kettingen op rijden tot 0,75 en dan alles inclusief cassette vervangen, of gewoon nog een keer een paar setjes ketting er tegenaan?

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-01 17:25
Duclaasie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:01:
Hoe lang doen jullie eigenlijk met een ketting en wanneer vervangen jullie die? Ik fiets met een 2x12 GRX en heb nu al twee kettingen op 0,5% slijtage. De originele ketting en een later aangeschafte KMC X12 TiN ketting. Ik denk dat ik zo rond de 2500 km zit, dus dat is naar mijn idee wel erg snel. Wat is nu wijsheid? Beide kettingen op rijden tot 0,75 en dan alles inclusief cassette vervangen, of gewoon nog een keer een paar setjes ketting er tegenaan?
Ik doe niet langer met kmc x10 kettingen op grx 400. Het gaat snel als er veel zand en vuil in komt.(hot) wax kan de levensduur verlengen maar is meer gedoe dan ontvetten en olie op doen vind ik. Bovendien zijn mijn kettingen 10 euro dus ik vervang ze gewoon vaak, scheelt ook weer zand eraf halen, nieuwe moet enkel even weken in white spirit.

• Duclaasie
Qua vuil krijgt het spul bij mij weinig voor de kiezen eerlijk gezegd, dus die factor is minimaal.

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 16:48

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Duclaasie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:01:
Over mijn gravelbike kan ik nog niet veel zeggen(350km oud) maar op m'n mountainbike zit ik nu op 0.10 en 0.15% na 7.500km. XTR 12 speed in zelfgemaakte wax.. Ik wissel zeer regelmatig, soms na 1 regenrit dus er zijn al een aantal quick-links doorheen gegaan.

M'n racefiets (mooiweer/tacx fiets) is het nog beter, 0.04 en 0.02 na 15.000km. KMC DLC11 SL, deze wissel ik na 200~300km.

Wijsheid is voor mij wax en veel wisselen/schoonmaken.

No news is bad news.

• Duclaasie
Man, dat zijn afstanden waar ik jaloers op word zeg! Die KMC DLC ketting vond ik wel erg aan de prijs, dat gaat mij nog even wat te ver. De volgende word denk ik een XTR/Dura ace ketting. Qua cassette heb ik vanwege de 11-36 helaas niet zoveel keuze, alleen de HG-710 (105) is er als 11-36

• supersoco80
klaaas schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Stoer man. Lekkere instelling. |:(
Kan je mij vertellen wat ik anders moet doen? De hele weg 15 km/u gaan rijden omdat constant dezelfde mensen weigeren een beetje normale lamp te monteren of deze een beetje normaal af te stellen?

• supersoco80
magic_nl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

Ik heb 'maar' een 300 lumen lampje dus dat scheelt.
Hopelijk heb je zelf de verlichting van de scooter aanstaan, en heb ik jou ook gewoon gezien.
Dan pas ik snelheid aan, en maak ruimte zodat we elkaar op het smalle pad kunnen passeren.
Als dat betekent dat ik even in de berm moet stoppen is dat zo.
Vooruit kijken is verder dan een halve meter :)
Natuurlijk heb ik normale verlichting op de scooter, die kan niet eens uit. Het fietspad is breed genoeg om elkaar te passerenmaar niet als je geen steek kan zien.

• kaaas
Het is vooral heel onnodig om mensen te verblinden. Ik zie echt niet in waarom je je lamp, mits die een fatsoenlijk licht patroon heeft, omhoog moet mikken. Het is niet zo dat mensen je niet zien en het is zeker niet veiliger. Sterker nog het is minder veilig als je je tegen ligger verblind.

• klaaas
supersoco80 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Kan je mij vertellen wat ik anders moet doen? De hele weg 15 km/u gaan rijden omdat constant dezelfde mensen weigeren een beetje normale lamp te monteren of deze een beetje normaal af te stellen?
Alsof die mensen dat bewust doen... En ja, als verkeersdeelnemer heb je je snelheid aan te passen aan de omstandigheden.

Hij wil.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Veel plezier bij Bockerijders morgen! Zal een vroege ochtend worden.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• supersoco80
klaaas schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Alsof die mensen dat bewust doen... En ja, als verkeersdeelnemer heb je je snelheid aan te passen aan de omstandigheden.
Ik kom keer op keer dezelfde tegen, nadeel van woonwerk. Seinen en roepen heeft niet gewerkt. Ik ga niet eindeloos in de ankers omdat mensen weigeren hun lampje iets te verbuigen.

• DDX
Nee maar tegen iemand aanrijden heb je (ook) jezelf alleen maar mee.
Beetje zelfde als voorrang hebben maar doorhebben dat auto's niet stoppen, dan kan je ook wel denken ik rijd lekker door....

• supersoco80
DDX schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:09:
Nee maar tegen iemand aanrijden heb je (ook) jezelf alleen maar mee.
Beetje zelfde als voorrang hebben maar doorhebben dat auto's niet stoppen, dan kan je ook wel denken ik rijd lekker door....
Natuurlijk rij ik niet bewust tegen iemand aan, maar als je dag in dag uit met een schijnwerper op ooghoogte over een smal fietspad in het bos gaat fietsen loop je het risico dat je een tegenligger dermate verblind dat het alsnog gebeurt

Ik snap niet waarom jullie hier zo op inhakken, maar niet op de tweaker die weiger gewoon niet de ogen van tegenliggers uit te fikken?

• DDX
Vanavond onderweg naar huis ook weer genoeg keren aantal secondes niet kunnen zien door felle lampen van auto's.
Hoort er helaas bij....

Maargoed volgens mij ide het graveltopic, dus gewoon lekker onverhard ergens gaan fietsen.
Heb je ook minder last van tegenliggers of auto's ;) (alleen nadeel dat je vaak niet in het donker onverhard mag fietsen in de bossen etc)

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Bockerijders vandaag was best wel oke. Route was zoals verwacht zeer matig, maar ik heb 70k lang echt kunnen knallen (op 145km niet zo heel veel, maar toch), dus dat is aardig wat progressie na maanden van niet serieus sporten.

Kwaremont blond na afloop smaakte prima, dus dat waren wel wat pluspunten wat betreft het evenement.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:29

Reginas

Queen of Core Stability

Zijn er mensen hier van plan om deel te nemen aan de Prins van de Peel-gravelkoers? 150 of 75 minuten op een afgesloten parcours. De 75 minuten staat ook open voor deelnemers zonder licentie.

Ik kende het evenement nog niet, maar het maakt wel een sympathieke indruk op mij. Misschien wel een leuke en laagdrempelige manier om het gravelracen zelf te ervaren.

• Duclaasie
Dat ziet er uit als een interessant evenement voor beginners zoals ik. Zo gauw ik er aan toe ben misschien toch maar een keer proberen.

• magic_nl

magic_nl

Zaterdag deelgenomen aan Bockerijders.
Ik had via Instagram een deelname ticket gewonnen.
Oorspronkelijk was ik van plan om de 100km route te doen. Maar in de aanloop bleek die route ineens 17km langer geworden.
Met de ervaring van de 120km bij Operatie Fazant in het achterhoofd leek me dat niet zo’n slim idee.
De start na een lekkere koffie was frisjes, maar de zon probeerde er door te komen.
Direct na de start al prachtige gravelpaden, en in no time was daar de Meinweg. Veel al van gezien, maar nog niet eerder gefietst. Het was zeker geen teleurstelling.
Halverwege was een goed verzorgde pauzeplaats met koffie en (hoe kan het ook anders in Limburg) vlaai.
Na de pauze even wat verharde wegen voordat we de bossen weer indoken. Wederom fijne gravelpaden en ook nog een stukje MTB route. Van dat laatste ben ik iets minder fan.
Na 80km was er de finish. De innerlijke mens kon verzorgd worden met friet met zuurvlees en een heerlijk biertje.
Het was een prachtige dag en een geweldig goed verzorgd evenement. Ik heb er van genoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiQ1AQ99kpzAoIxWL-hnxPpzrRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fv46nSGo7TAgSPwTNVgupRGM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCuue58Ea2rGbzrV2ZqemhVnPuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFAjw0Qh6snA6XJ3g3N1aSPS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1QFBl_2b8tZHShJYw3R2C8pn3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny0obyheicTevNTY0v1WW1Jf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQo2fJA4bN3fWdX-8KzJQQr-jtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tfdWzzqbyjZvrNqWSAUpds4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CIzNigkQ7Gvw_cnmLhulGu39aA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfjaOzVsUN6A4AE02JzBBg2C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cwo_GtI2RO22iIM4PERlVKVstqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES73nurVFHOavokQ9gVHdsHs.jpg?f=fotoalbum_tile

Systeemspecificaties

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-01 15:27

Maduth

Probeersel

Tijdje stil geweest maar het is zover, racefiets verkocht en nu mag er een fiets bij komen in het huis. Is wel weer gelijk de twijfel toegeslagen, welke model (budget approx. 1500-1600 euro)

https://www.cubestores.nl...d-race-rubyred-gloss-2025

Kan plaatstelijk gekocht worden dus dichtbij voor onderhoud en service

https://www.canyon.com/nl...6_pv_rahmenfarbe=R075_P04 of

https://www.canyon.com/nl...0_pv_rahmenfarbe=R075_P06

Zeer goede verhalen over gehoord maar alleen online te krijgen.

https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo-a-grx400
Mooie looks en volgens ook dikke prima bike maar helaas op een dik uur rijden te halen.

Deze week toch de knoop doorhakken

[ Voor 10% gewijzigd door Maduth op 23-10-2024 20:56 ]

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@Maduth Als je in de markt bent voor een Ridley (Kanzo), overweeg dan ook Wim en Mark de Vos Fietsen in Oosterhout. Zij hebben regelmatig grote partijen Ridley voor scherpe prijzen.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:30
Wim adverteert ook met de Ridley Griffin voor ongeveer hetzelfde geld. Ik denk dat hij die Kanzo voor 300-400 minder kan aanbieden. Ik zie daar in ieder geval vaak FB berichten van. Soms ook demo modellen rond de € 1000,-.

Als je een 2by wil, is die Cube wel scherp geprijsd voor 2x12. Het frame is wel een beetje typisch Cube qua vormgeving, maar als je dat ligt lijkt mij dat een prima fiets. Die Canyons zijn ook prima verder maar daar komt nog € 70 voor verzending bij. Bij de RAW heb je wel grote lasnaden. Dat moet je net mooi vinden. Het is persoonlijk niet zo mijn ding.

Ik heb zelf net een nieuwe Grizl 7 Trail 1by met Sram gekocht. Ook in dat grijs. In het echt is de kleur wel wat gaver / sprekender. Ik moet hem nog verder in elkaar zetten. Dat staat voor morgen op de planning. Een foto volgt nog. ;)

• Maduth

Maduth

Probeersel

Casual Ruud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:53:
Ik heb zelf net een nieuwe Grizl 7 Trail 1by met Sram gekocht. Ook in dat grijs. In het echt is de kleur wel wat gaver / sprekender. Ik moet hem nog verder in elkaar zetten. Dat staat voor morgen op de planning. Een foto volgt nog. ;)
Waarom de keuze op deze (uit nieuwsgierigheid ;) )

• Duclaasie
Die cube Nuroad Race is inderdaad erg scherp geprijsd. Ik moet wel zeggen dat de Nuroad en de Grizl wel verschillend zijn in zowel afwerking als ook in zitpositie. Ik vond de Cube qua afwerken erg rommelig, dat doet bijvoorbeeld Stevens met de Prestige al een stuk beter. Daarnaast staat bij Cube niet welke Bottom Bracket te gebruiken, maar dit was voorheen een FSA..

• Maduth

Maduth

Probeersel

Zojuist ontdekt dat een service dealer hier 7 km vandaan zit dus neig naar deze unit

[https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fietsen/adventure/grizl/al/grizl-6-raw/4250.html?dwvar_4250_pv_rahmenfarbe=R075_P06]

Tegenstander is de Cube... vanavond maar eens met het MT overleggen ;)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Zag die RAW laatst ook al voorbij komen en vroeg mij af wat het was.

Is dat het nieuwe hookless: kostenbesparing marketen als een feature? 8)7

Informaticus of vakkundig Googler?

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01 19:54
Ik heb een Grizl 7 RAW. Stoere lasnaden voor dezelfde prijs *O* O-)
Als de RAW en de 'normale' versie beide op voorraad waren had ik de normale gekozen. Bij mij was alleen RAW op voorraad, dus keuze snel gemaakt.

Als iemand nog via Canyon fiets gaat kopen, ik heb nog 100euro korting code.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43
Goedkoop afgewerkt noem ik dat met mijn WTB bril.

Maar de marketing afdeling van Canyon zet het om in extra stukje karakter.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Casual Ruud
Maduth schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Waarom de keuze op deze (uit nieuwsgierigheid ;) )
Omdat ik een carbon gravelbike met een 1by, een verende zadelpen en vork zocht. Heel veel keuze is er dan niet en al helemaal niet in deze prijsklasse.

Vandaag een eerste rondje gefietst. Buitengewoon comfortabel, ook bij flinke kuilen. Daar was het met name om te doen. Sram Axs is wel erg wennen als je Shimano mechanisch gewend bent. Niet normaal hoe vaak ik tegen de rechtergreep heb geduwd om terug te schakelen... Het werkt wel rete soepel.

Ik moet hem nog tubeless maken en er moet onder andere nog een bel, power meter en zadeltas op natuurlijk. Of is zo'n top tube tasje het nieuwe zadeltasje? :+

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-01 19:42
Rijd sinds jaar op Grizl 7 1by Sram .... Super tevreden.. En blij met electronische Sram zeker omdat ik dat ook al was gewend van m'n racer... Enige nadeel dat verende zadelpen steeds gaat kraken door vuil tussen de "bladen"

• GWBoes
  • Laatst online: 09-01 15:18
Duclaasie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:28:
Daarnaast staat bij Cube niet welke Bottom Bracket te gebruiken, maar dit was voorheen een FSA..
Hier noemen ze gewoon een Shimano lager. Maar om een fiets nou te laten schieten op een trapas van een paar tientjes waar al wel een Shimano crankstel op zit is wel erg extreem.
Als er nou een FSA crankstel met één of andere exotische BB standaard op zat was het een ander verhaal, dan ben je kleine €150 verder om er iets degelijks op zet.

Flickr - Strava

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
DialOut schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:14:
Ik heb een Grizl 7 RAW. Stoere lasnaden voor dezelfde prijs *O* O-)
Als de RAW en de 'normale' versie beide op voorraad waren had ik de normale gekozen. Bij mij was alleen RAW op voorraad, dus keuze snel gemaakt.

Als iemand nog via Canyon fiets gaat kopen, ik heb nog 100euro korting code.
Als je dan kijkt bij deze 'RAW': https://www.canyon.com/nl.../endurace-7-raw/3705.html

Zijn dan de afbeeldingen niet correct of geld het toch niet overal zo? En is die 'RAW' finish niet bijna standaard bij alle ALU fietsen?

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01 19:54
la_fusion schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Als je dan kijkt bij deze 'RAW': https://www.canyon.com/nl.../endurace-7-raw/3705.html

Zijn dan de afbeeldingen niet correct of geld het toch niet overal zo? En is die 'RAW' finish niet bijna standaard bij alle ALU fietsen?
Er zit wel verschil tussen RAW en niet-RAW. Maar blijven alu frames dus je ziet wel wat. Voor mij was het verschil niet groot genoeg om te wachten tot de standaard versie weer op voorraad was.
Je ziet het voornamelijk bij bovenbuis bij zadel en onderbuis richting stuur.

Standaard alu van een ander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXoqx1bRpe9mrAKNv-7rIiA7wAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q686nhjsoJedtqe43yiBiSX8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn RAW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5oD3uYVqgM4_bModB8T9_nRDkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54c0y28rchm8XCypAA7A8jN9.jpg?f=fotoalbum_large

• GWBoes
  • Laatst online: 09-01 15:18
la_fusion schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Denk dat die hele pagina niet klopt. Staat iets naar onder zelfs:
Aluminium frame, carbon esthetiek
Aluminium frames zien er gewoon niet zo elegant uit. We doen dit door de lasnaden vakkundig te vijlen en schuren, zodat ze bijna onzichtbaar worden voor de toevallige passant.
Volgens mij net wat bij de RAW niet zou zijn.

Flickr - Strava

• klaaas
Dus ze maken bij Canyon frames minder elegant door de lasnaden vakkundig te vijlen en te schuren? 8)7

Hij wil.

• mhr-zip
Nou beste Canyon medewerker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtxtjR3AbgpJuPCG4LKUJHjHt5M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4cMWQ5cHhzkzahDcF4wF6oWx.jpg?f=user_large

• DDX
Echt zo'n zoek de verschillen plaatje, behalve de kleur zie ik het niet zo snel.

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 20:15
Reginas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:11:
Zijn er mensen hier van plan om deel te nemen aan de Prins van de Peel-gravelkoers? 150 of 75 minuten op een afgesloten parcours. De 75 minuten staat ook open voor deelnemers zonder licentie.

Ik kende het evenement nog niet, maar het maakt wel een sympathieke indruk op mij. Misschien wel een leuke en laagdrempelige manier om het gravelracen zelf te ervaren.
Ik heb me ingeschreven voor de 150 minuten koers. Het is voor mij de eerste keer koersen dus ik ben benieuwd. Ik heb 75% van de route al eens eerder gefietst aangezien ik er zo'n 15km vanaf woon.

• wari42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYOr4BxUE3CulmXr5UVG65xSid0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX7GX0nrPGcx4RGrjW7y7sK7.jpg?f=fotoalbum_large
Spatbordjes zijn binnen.... Even gemonteerd.... Wat zeggen jullie? Slim of is het een no go?

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:38

Secsytime

Automagisch

wari42 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:18:
[Afbeelding]
Spatbordjes zijn binnen.... Even gemonteerd.... Wat zeggen jullie? Slim of is het een no go?
Nice, wat voor toptube bag is dat?

• wari42

• kaaas
Zeker slim je billen en ogen zullen je bedanken als je door de prut aan het rijden bent.
[Afbeelding]

• Duclaasie
[Afbeelding]
Slim, maar esthetisch vind ik dit niet zo’n succes eerlijk gezegd.

• MvdV
[Afbeelding]
Ik vind de originele van Canyon voor de Grizl top. Wel een hoop gedoe om ze erop te zetten, maar als ze zitten zijn ze perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door MvdV op 26-10-2024 21:35 ]

• Casual Ruud
MvdV schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Ik vind de originele van Canyon voor de Grizl top. Wel een hoop gedoe om ze erop te zetten, maar als ze zitten zijn ze perfect.
Die passen ook op de carbon Grizl toch?
Er staat op de Canyon site: Grizl / Grail:ON: 28" / 700c (Frame sizes S-XXL). Lijkt me dan voor alle modellen te zijn.

Ik neig ook om die te nemen omdat ze helemaal over het achterwiel gaan.

• Duclaasie
Ik zou dan wel aanraden om de boutjes van Loctite 243 te voorzien. Bij mij kwam al vrij snel het boutje van het voorspatbord onder het balhoofd los, waardoor deze zich in mijn voorband dreigde te boren. Verder zijn de Grizl spatborden prima en ze houden je prima schoon!

• MvdV
Casual Ruud schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Die passen ook op de carbon Grizl toch?
Er staat op de Canyon site: Grizl / Grail:ON: 28" / 700c (Frame sizes S-XXL). Lijkt me dan voor alle modellen te zijn.

Ik neig ook om die te nemen omdat ze helemaal over het achterwiel gaan.
Yes, zo heet hij op de Canyon site: Canyon Grail:ON / Grizl Fender Set. Ik had deze destijds ook op m’n Grizl CF SL.

• magic_nl

magic_nl

MvdV schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Valt toch best mee? 3 schroefjes per spatbord.
Ik monteer ze in het najaar, en haal ze in het voorjaar er weer af.
Twee keer per jaar 6 schroeven in/uitdraaien is toch niet heel veel gedoe?

Systeemspecificaties

• DDX
Lijkt mij ook niet heel veel gedoe.
De eerste keer monteren ja omdat je alles moet afstellen.

Vraag me wel af hoe goed de schroefjes zijn of dat je misschien beter soms nieuwe schroefjes kan gebruiken ivm slijtage.

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:32:
Lijkt mij ook niet heel veel gedoe.
De eerste keer monteren ja omdat je alles moet afstellen.

Vraag me wel af hoe goed de schroefjes zijn of dat je misschien beter soms nieuwe schroefjes kan gebruiken ivm slijtage.
Ik heb ze vervangen, omdat er bij het monteren de eerste keer al eentje z'n kop beschadigd raakte.

Systeemspecificaties

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
magic_nl schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Ik heb ze vervangen, omdat er bij het monteren de eerste keer al eentje z'n kop beschadigd raakte.
Same, snap nooit dat er zulke slechte kwaliteit schroeven geleverd worden bij dure spullen..

• Duclaasie
Bobermo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Same, snap nooit dat er zulke slechte kwaliteit schroeven geleverd worden bij dure spullen..
Wat is slecht… volgens mij is een deel van de boutjes aluminium, wat voor het gewicht gunstig is. Je moet er alleen niet als een orang oetang aan sjorren om het vast te zetten. Als je licht en sterk wil kun je titanium overwegen

• guapper
  • Laatst online: 23:21
Duclaasie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Wat is slecht… volgens mij is een deel van de boutjes aluminium, wat voor het gewicht gunstig is. Je moet er alleen niet als een orang oetang aan sjorren om het vast te zetten. Als je licht en sterk wil kun je titanium overwegen
Je kunt ook beter de schoefjes dol draaien dan de busjes: die vervang je minder makkelijk.

• MvdV
magic_nl schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Valt toch best mee? 3 schroefjes per spatbord.
Ik monteer ze in het najaar, en haal ze in het voorjaar er weer af.
Twee keer per jaar 6 schroeven in/uitdraaien is toch niet heel veel gedoe?
Wel als je, net als ik, zodra het droog is de spatborden er graag af hebt. Ik vind het gewoon onnodige ballast. Dan is het systeem van m’n Grail nu veel beter.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-01 13:09
MvdV schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Wel als je, net als ik, zodra het droog is de spatborden er graag af hebt. Ik vind het gewoon onnodige ballast. Dan is het systeem van m’n Grail nu veel beter.
Dat zie ik inderdaad ook wel zitten, bovendien kan het in de lente en zomer ook nat en modderig zijn. Dan is dit setje (ass savers toch?) wel makkelijk.

• guapper
Impstoker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:46:
[...]

Dat zie ik inderdaad ook wel zitten, bovendien kan het in de lente en zomer ook nat en modderig zijn. Dan is dit setje (ass savers toch?) wel makkelijk.
Je kont droogt wel; een spatbordenset die ook je voeten nog droog houd is wel zo prettig.

SKS Raceblade Pro normaal of XL, afhankelijk van de breedte van je banden.

Al naar gelang je voorkeur te verkrijgen in stemmig mat of glanzend zwart. (y)

Edit: sorry, ff niet gezien dat we hier in het gravel topic zitten.. :+ 7(8)7

[ Voor 6% gewijzigd door guapper op 29-10-2024 11:14 ]

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-01 13:09
guapper schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

Je kont droogt wel; een spatbordenset die ook je voeten nog droog houd is wel zo prettig.

SKS Raceblade Pro normaal of XL, afhankelijk van de breedte van je banden.

Al naar gelang je voorkeur te verkrijgen in stemmig mat of glanzend zwart. (y)
Dat klinkt wel goed opzich, maar er staat bij de XL: 'Minder geschikt voor banden met een bandbreedte groter dan 32 mm.'
Ik rijd op 45mm.

Dan beter de SKS Speedrocker kiezen, maar ik heb een suspension fork en het is mij niet duidelijk of deze daar ook op kunnen. Mailtje gestuurd naar SKS maar nog niets terug gehoord helaas.

• magic_nl

magic_nl

MvdV schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Impstoker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:46:
[...]

Ik begrijp de ballast die je ervaart, en ja ook in de zomer (zeker dit jaar) kan het nat zijn.
Daarom kijk ik ook vooral wat voor mij werkt.
Normaal gaan de spatborden pas eind oktober op de fiets, maar dit jaar al begin september.
Gewoon omdat ik 'm ook gebruik om naar m'n werk te fietsen.
In het voorjaar bepaal ik rond maart wat ik doe. Dit jaar zijn ze pas eind april eraf gegaan.
Ik ga niet per rit bepalen wel/niet. Dat deed ik bij de MTB, maar ook daar irriteerde het me om met spatborden te rijden. En had ik ze vaak niet erop als het wel nodig was.
Er is denk ik geen goed of fout. Ik heb zelfs overwogen om ze gewoon permanent te laten zitten.
Als ik offroad rijdt heb ik er namelijk geen last van, ondanks de nodige grassel en andere plantenzooi die ik soms passeer.

Systeemspecificaties

• bwernsen
Is het niet ook de charme van de gravelbike en het offroaden dat je vies wordt? It makes you feel alive!

Spatborden voorkomen toch niet dat je helemaal niet vies wordt…

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@bwernsen Vies worden is één ding, maar koud en nat een tweede. Ik heb zelf ooit een gravelrit meegemaakt, waarbij ik zoveel water en modder heb gevangen, dat het door mijn broek op mijn zeem terecht was gekomen. Mijn onderkant was geraspt. Niks charmants aan. Dus lekker spatborden pakken als je de keuze hebt, niks mis mee om niet nat, koud en vies te willen worden.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

Reginas schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:06:
@bwernsen Vies worden is één ding, maar koud en nat een tweede. Ik heb zelf ooit een gravelrit meegemaakt, waarbij ik zoveel water en modder heb gevangen, dat het door mijn broek op mijn zeem terecht was gekomen. Mijn onderkant was geraspt. Niks charmants aan. Dus lekker spatborden pakken als je de keuze hebt, niks mis mee om niet nat, koud en vies te willen worden.
Nou dat, en mijn setje spatborden weegt in totaal 400 gram...

Ik kan beter naar m'n eigen gewicht kijken dan daarover zitten miepen :X :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TommyGun
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:14:
Afgelopen weken een aantal mooie ritten gemaakt in Oostenrijk en de Eifel.

https://www.strava.com/activities/12027452638
https://www.strava.com/activities/12163764259
https://www.strava.com/activities/12120467695

Wel ben ik er achter gekomen dat mijn 700c / 42mm set daar niet de meest geschikte optie is (veel losse kiezel maar ook veel stenen en keien). In de voorvelg zit nu ook een deukje waar 'ie op leeg loopt, maar eens kijken of dat te herstellen is...

Voor binnenkort heb ik deze route op de planning staan; Taunus Storm Chase. Gezien ik daar min of meer dezelfde ondergronden verwacht neem ik mooi m'n 600c set mee met 50mm banden. Overigens heb ik de route ietwat aangepast en maken we gebruik van B&B's, dus kom gerust op de lijn voor meer info.

Als onderdeel van de training wil ik aankomend weekend deze route gaan fietsen. Kent iemand 'm?
Gravelen in het Hürtgenwald DE
Toch maar een nieuw voorwiel besteld, alleen jammer dat het design anders is (specs kloppen wel) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGdwZiywFtlG7-OPGv5Q726qqM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8XXmxx6gA2NeAwhcLjhFJTM.jpg?f=fotoalbum_large

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• bwernsen
Reginas schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:06:
Dat is een valide punt!

• bwernsen
Nu we het toch over comfort verhogende maatregelen hebben.

Ik ben me ah inlezen over verende stuur- en zadelpennen. Als je reviews leest of bekijkt of commentaar eronder dan is men bijna altijd positief over de producten, maar id praktijk zie ik ze (bijna) nooit.

Zijn er hier mensen die ze gebruiken of hebben gebruikt en kunnen ze wat vertellen over hun ervaringen?

Als ik het internet mag geloven is het Gods gift aan het menselijk gestel maar als dat zo is, waarom rijdt dan niet iedereen ermee..?

• guapper
bwernsen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:51:

Ik ben me ah inlezen over verende stuur- en zadelpennen. Als je reviews leest of bekijkt of commentaar eronder dan is men bijna altijd positief over de producten, maar id praktijk zie ik ze (bijna) nooit.

Zijn er hier mensen die ze gebruiken of hebben gebruikt en kunnen ze wat vertellen over hun ervaringen?

Als ik het internet mag geloven is het Gods gift aan het menselijk gestel maar als dat zo is, waarom rijdt dan niet iedereen ermee..?
Geen idee waarom je dat niet vaker ziet: zal nog wel niet helemaal hip ende happening zijn ofzo.

30 jaar terug had ik een verende stuurpen (Girvin Flexstem) op mijn mtb, veel plezier van gehad. Het voelt een beetje anders dan een verende vork vanwege het roteren van het stuur, maar is veel lichter en goedkoper.
Het haalt het felle van de klappen af zeg maar (15 a 20mm veerweg), veel meer doet het niet, maar als je je banden op 3,5 tot 4 bar hebt staan (hallo snake-bite) is dat erg prettig.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 08:18

Korakal

Up up up!

Ik heb een Redshift ShockStop PRO op mijn Checkpoint zitten en hoewel ik eerst sceptisch was, was ik om nadat mijn vrouw de er op haar eigen fiets eentje had gemonteerd en ik die probeerde. Het is echt comfortverhogend als je zoals wij het wat steviger terrein meepakt.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-01 18:10

joker1977

Tweakert

Omdat het in de meeste gevallen onnodig is als je geen 18 bar in je banden rost. En dat geveer maakt je minder snel en mensen kijken toch voor fietsen vaak naar wat de profs doen.

Ook is het een extra onderdeel wat stuk kan gaan en specifiek onderhoud nodig heeft.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:38

hamsteg

Species 5618

Doe ik iets fout of heb ik de spec niet goed gelezen? Wie kan deze amateur helpen?
offtopic:
Zie ook eerdere post hier.

TLDR;
Cube Nuroad Race grey/black (2020? versie):
- cassette Shimano 105 CS-HG700, 11-34T (11 spd)
Wens:
- cassette Shimano CS-R7000, 12-25T (11 spd)

Ondertussen durf ik mijn fiets uit elkaar te slopen en weer in elkaar te zetten, kettingen te vervangen en ik begin zelfs het derailleur te snappen. Amateur versie 1.1 dus :o.

Dus heb ik de 12-25T besteld, nog een paar weken laten liggen maar afgelopen weekend had ik de tijd voor groot onderhoud. Lang verhaal kort, ik krijg de 12-25T niet gemonteerd. Het kleinste tandwiel valt buiten de bevestiging. Hoogte van de originele 11-34 en 12-25 is exact gelijk (waterpas erop gelegd). De eerste 10 tandwielen glijden mooi op hun plek maar de laatste wil er niet op/vast; kan ik blijven draaien. Originele set helemaal schoongemaakt (ruim uurtje verder) en deze weer terug gezet en dat past perfect; weer eraf en de 12-25 erop ... nie' passe nie' :(. Spacers hebben zelfde afmeting, deze wisselen bracht ook geen oplossing.

Heeft iemand met deze fiets en deze setup ervaring? Tips? De fiets staat weer te blinken met de originele setup met nieuwe ketting dus voorlopig heb ik weer plezier en loopt deze weer als een zonnetje er ligt alleen een ongebruikte casette :(.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• kaaas
Ik heb een redshift verende stuurpen. Voornamelijk omdat ie al op de fiets zat toen ik hem 2e hands kocht.
Maar ik moet zeggen dat ik het best fijn vind. Aanvankelijk was het wel even wennen.
Of ik hem ga vervangen als ie ooit stuk gaat durf ik niet te zeggen. Ik vind ze nogal aan de prijs. En zoals eerder vermeld zet een een dikkere band op en je bent al een heel eind.

• mhr-zip

Ik hoor best veel goede verhalen over (en niet van influencers) de Redshift stuurpen (niet de Pro die is veel duurder, met weinig voordelen).

Ansich zou ik er ook wel een willen, maar moet eerst ff zeker zijn dat ik de juiste stuurpen lengte heb.

Zo’n redshift stuurpen kopen kan, maar ff wisselen omdat je de verkeerde maat hebt gekocht |:(

Wat je soms ff beste kan doen met zulke artikelen: even op Reddit of het Weightweenie forum kijken wat de meningen zijn.

• joker1977

joker1977

Tweakert

hamsteg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:44:
Doe ik iets fout of heb ik de spec niet goed gelezen? Wie kan deze amateur helpen?
offtopic:
Zie ook eerdere post hier.

TLDR;
Cube Nuroad Race grey/black (2020? versie):
- cassette Shimano 105 CS-HG700, 11-34T (11 spd)
Wens:
- cassette Shimano CS-R7000, 12-25T (11 spd)

Ondertussen durf ik mijn fiets uit elkaar te slopen en weer in elkaar te zetten, kettingen te vervangen en ik begin zelfs het derailleur te snappen. Amateur versie 1.1 dus :o.

Dus heb ik de 12-25T besteld, nog een paar weken laten liggen maar afgelopen weekend had ik de tijd voor groot onderhoud. Lang verhaal kort, ik krijg de 12-25T niet gemonteerd. Het kleinste tandwiel valt buiten de bevestiging. Hoogte van de originele 11-34 en 12-25 is exact gelijk (waterpas erop gelegd). De eerste 10 tandwielen glijden mooi op hun plek maar de laatste wil er niet op/vast; kan ik blijven draaien. Originele set helemaal schoongemaakt (ruim uurtje verder) en deze weer terug gezet en dat past perfect; weer eraf en de 12-25 erop ... nie' passe nie' :(. Spacers hebben zelfde afmeting, deze wisselen bracht ook geen oplossing.

Heeft iemand met deze fiets en deze setup ervaring? Tips? De fiets staat weer te blinken met de originele setup met nieuwe ketting dus voorlopig heb ik weer plezier en loopt deze weer als een zonnetje er ligt alleen een ongebruikte casette :(.
De 11-34 cassette is eigenlijk een MTB-cassette die een 1.85 mm. spacer heeft als eerste op de body (dus dichtst bij de spaken). Die moet eraf bij de installatie van de 12-25. Dan zou het moeten passen!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:38

hamsteg

Species 5618

joker1977 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

De 11-34 cassette is eigenlijk een MTB-cassette die een 1.85 mm. spacer heeft als eerste op de body (dus dichtst bij de spaken). Die moet eraf bij de installatie van de 12-25. Dan zou het moeten passen!
Dus ik moet de body zien los te krijgen om die spacer er tussenuit te halen? Okay, weer wat te doen dit weekend :)

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• joker1977

joker1977

Tweakert

hamsteg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Dus ik moet de body zien los te krijgen om die spacer er tussenuit te halen? Okay, weer wat te doen dit weekend :)
Nee nee, het is veel eenvoudiger. De spacer zit op de body, nog "voor" het grootste kransje (34). Die moet je er mee afhalen.

• PaulC
  • Laatst online: 20:50
bwernsen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:48:
[...]
Comfortverhogende maatregelen
Sommige fabrikanten bieden dit deels aan, zoals FutureShock op Specialized en verende vork bij de Canyon grizl trail.

[ Voor 8% gewijzigd door PaulC op 29-10-2024 16:41 ]

• Casual Ruud
@bwernsen

Ik heb anderhalve week geleden deze Canyon Grizl Trail gekocht met Rockshox. Was toen overigens nog flink afgeprijsd.

Ik heb er nu twee keer mee gereden en ben er erg tevreden mee. Vooral op singletracks en van dat harde gravel (puin) met hobbels merk je goed wat de vering doet. Het was vanuit comfort oogpunt een bewuste keuze. Ik heb aanvankelijk ook getwijfeld om een mtb te kopen, maar met het oog op toekomstige plannen, uiteindelijk hiervoor gekozen. Het hoeft voor mij ook niet super hard te gaan. Dan pak ik wel de racer. De nadelen onder meer in gewicht neem ik graag voor lief.

Je ziet steeds meer modellen op de markt komen met iets van vering. Ik zie er wel toekomst in, maar de prijzen zijn best hoog, vooral als je losse onderdelen moet kopen.

Hierbij nog even een fotootje. Had ik wel aangekondigd maar nog niet gepost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnSy8Yo3D6CRrTXdiF9DinDjvvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H75oepoajPwaiCoEHFc9Jqkx.jpg?f=fotoalbum_large

• kaaas
hamsteg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Hier wat leesvoer
https://bike.bikegremlin....e-rear-hub-compatibility/

De CS-HG700-11 is HG spline M (10/9/8-speed, MTB 11-speed) 34.9 mm body length
De CS-R7000 is HG spline L (RACE 12/11-speed) 36.75 body length

De cassette die je nu hebt is "smaller" dan de CS-R7000.
Of de CS-R7000 past is afhankelijk van welk type body je hebt op je naaf.
Er zijn 2 opties:
1- je hebt een body met HG-spline L met een 1.85 mm spacer zodat die compatible is met je CS-HG700-11
2- je hebt een body met HG spline M zonder spacers want dit is de body met de juiste breedte voor de CS-HG700-11

Bij optie 1 kun je de spacer verwijderen en kun je de CS-R7000 monteren bij optie 2 heb je pech en gaat ie niet passen.

Als je je af vraagt ja kak he hoe moet ik dit weten.
https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-CS-HG700-11.html -> click op full details en kijk bij Spline type. Het zelfde geld voor die andere cassette.
Als je wilt weten wat voor hub je hebt kun je hem meten met een schuifmaat of een liniaal. zie de tabel hiero.
https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-731
Pagina: 1 ... 63 ... 91 Laatste