Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 62 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:59
Hier ook de knoop doorgehakt voor de nieuwe gravel fiets. De Rose Backroad FF was optie 1, maar ik vind het toch iets teveel type Canyon (en die heb ik al).

Na paar dagen research besloten om een gravel frame rechtstreeks bij een Chinese fabrikant te kopen. Keuze voor dit frame omdat hij al m’n eisen aftikt (UDH, 50mm clearance, in frame storage) en weinig kost (750€ incl shipping).

Unpainted, want ga hem bij Beca naar eigen smaak laten spuiten.

Wielen ook al besteld. Stuurtje ook 90% zeker. Alleen nog even goed nadenken of ik hem met Rival/Force of toch 13s Red opbouw. Met Rival ben ik onder de 3k klaar. Met Red 4800-4900, wat toch wel ergens gek voelt voor een budget built. Bepalende factor is of deze fiets ook mede als gewone wegfiets moet gaan dienen (met andere set wielen).

Vermoed ergens dat dit frame met 78mm BB drop wat lui aanvoelt op de weg en dat ik er dan minder lol in heb. Dus lijkt voor nu gravel only te worden.

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10-2025
steefje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:18:
Wellicht dat jullie suggesties hebben.

In januari dit jaar heb ik een Trek Checkpoint gekocht bij 12Go Biking.In die periode niet veel gefietst want het was nog geen mooi weer.
In april voor het eerst een echt rondje gemaakt en toen viel me snel een krakend geluid op bij de trappers. Vooral wanneer ik rustig trap hoor ik het geluid. Als de vaart er eenmaal in zit niet (waarschijnlijk omdat ik dan minder druk op mijn trappers zet)
Vreemd genoeg is het niet consequent, dus het kan ook zo weer stoppen

Ik ben toen teruggegaan naar 12GO en die hebben in eerste instantie de trapas schoongemaakt.
In eerste instantie leek dit het probleem te verhelpen, maar na een paar uur fietsen begint het weer.

In juni weer teruggegaan en toen hebben ze mijn pendalen vervangen. Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ik vind het geluid echt enorm storend, want het voelt alsof ik op een of andere gare stationsfiets rijd.
Ik kan uiteraard weer teruggaan naar 12Go Bike, maar ik heb ook niet echt een idee wat zij nog meer zouden kunnen doen.

Onderstaand het geluid
https://drive.google.com/...bYuseQeOVIVrC7rHyA60/view

Wellicht hebben jullie suggesties
Ik weet niet of het al is opgelost maar zoals iemand anders ook al reageerde kan het geluid echt overalvandaan komen. Ikzelf heb exact hetzelfde gehad, precies zoals jij beschrijft en bij mij bleek het van stuurpen te komen. Een goede fietsenmaker kan dit detecteren.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:29

Reginas

Queen of Core Stability

@Requiem19 Leuk dat je de knoop eindelijk hebt doorgehakt! Wat voor paintjob heb je in gedachte? Kun je misschien iets van een moodboard delen? En op welke termijn hoop je er daadwerkelijk mee te kunnen fietsen?

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Heb zelf eigenlijk geen gravelbike nodig op het moment, maar in Mons/Bergen (BE) liep ik door een lokale intersport en kwam ik het volgende tegen.

https://www.intersport.fr...am-nakamura-p-YF60HE~8QR/

Carbon Frame
SRAM Apex AXS
Mavic All-Road wielen
Zipp stuur en zadel pen
Geïntegreerde kabels
Prima banden en zadel

Ben helemaal niet bekend van het merk Nakamura, maar 2200 euro voor zulke specs is toch best indrukwekkend dacht ik zo. Iemand hier een beetje bekend met het merk?

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Requiem19
Reginas schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:44:
@Requiem19 Leuk dat je de knoop eindelijk hebt doorgehakt! Wat voor paintjob heb je in gedachte? Kun je misschien iets van een moodboard delen? En op welke termijn hoop je er daadwerkelijk mee te kunnen fietsen?
M’n vriendin is designer, die mag dus iets in elkaars fratselen. Zolang het maar beetje hipster en minimalistisch is.

Wordt iets met dit gevoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAPgf3ClLlnSk3ciyzyENriT5XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPyY9PzJ8t6zZbkyXuKk0n62.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc5-UhBQsx71czGEfHcEf9E0R24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIHiuEnOnzcNRw2vdoB4Np4S.jpg?f=fotoalbum_large

Frame komt in oktober binnen, begin november naar de spuiter. Dan nog opbouwen.. denk december pas eerste rondje erop. Maar geeft niet, deze voorbereiding en uitzoekwerk is eigenlijk het leukste :D

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:19
Yakolev schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:
Heb zelf eigenlijk geen gravelbike nodig op het moment, maar in Mons/Bergen (BE) liep ik door een lokale intersport en kwam ik het volgende tegen.

Iemand hier een beetje bekend met het merk?
Bekend mee; nee. Volgens mij is het een eigen merk van Intersport, net zoals van Rysel de fietslijn is bij Decathlon. Qua afmontage denk ik een nette prijs, hoe het rijdt en hoe degelijk het blijft; geen idee. Het is in ieder geval geen Topstone 😜

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

joker1977

Tweakert

Yakolev schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:56:

Carbon Frame
SRAM Apex AXS
Mavic All-Road wielen
Zipp stuur en zadel pen
Geïntegreerde kabels
Prima banden en zadel

Ben helemaal niet bekend van het merk Nakamura, maar 2200 euro voor zulke specs is toch best indrukwekkend dacht ik zo. Iemand hier een beetje bekend met het merk?
Mja. Het is een beetje vergelijkbaar met de Canyon Grizl (bv. https://www.canyon.com/nl...6_pv_rahmenfarbe=R095_P11 )

Hou er rekening mee dat SRAM Apex enkel 1X ondersteunt, als je dat niet boeit, dus als je nooit wilt omzetten naar 2X is dat prima

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:22
Requiem19 schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:50:
Na paar dagen research besloten om een gravel frame rechtstreeks bij een Chinese fabrikant te kopen. Keuze voor dit frame omdat hij al m’n eisen aftikt (UDH, 50mm clearance, in frame storage) en weinig kost (750€ incl shipping).
Een Tideace GR201 vermoed ik dan? Moest ik nu een frame moeten uitzoeken, dan stond deze ook bovenaan mijn lijstje.

Ik heb 2 jaar geleden zelf ook een fiets samengesteld, direct geïmporteerd en opgebouwd. Frame+handlebars (Carbonda CFR707) en wielen (Elite wheels via Ali) uit China, verder opgebouwd met "westerse" componenten. Dat is volgens mij de beste combinatie: de echte expertise voor Carbon fietsonderdelen zit in Shenzhen, terwijl de westerse merken toch nog een voetje voor hebben als het gaat om de fijne mechaniek van schakelsystemen (zowel naar performantie als duurzaamheid).

Veel plezier gewenst met je project! Ik vond het zelf heel leuk om alles uit te zoeken en zo mijn "dream bike" samen te stellen. Het opbouwen zelf is een leerrijk projectje, maar -zeker als je voor een elektronische groepset kiest- best eenvoudig.

Enige nadeel is dat het nu kriebelt om weer aan zo'n projectje te beginnen, terwijl ik helemaal geen nieuwe fiets van doen heb O-)

• Requiem19
CyberThijs schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:18:
[...]

Een Tideace GR201 vermoed ik dan? Moest ik nu een frame moeten uitzoeken, dan stond deze ook bovenaan mijn lijstje.

Ik heb 2 jaar geleden zelf ook een fiets samengesteld, direct geïmporteerd en opgebouwd. Frame+handlebars (Carbonda CFR707) en wielen (Elite wheels via Ali) uit China, verder opgebouwd met "westerse" componenten. Dat is volgens mij de beste combinatie: de echte expertise voor Carbon fietsonderdelen zit in Shenzhen, terwijl de westerse merken toch nog een voetje voor hebben als het gaat om de fijne mechaniek van schakelsystemen (zowel naar performantie als duurzaamheid).

Veel plezier gewenst met je project! Ik vond het zelf heel leuk om alles uit te zoeken en zo mijn "dream bike" samen te stellen. Het opbouwen zelf is een leerrijk projectje, maar -zeker als je voor een elektronische groepset kiest- best eenvoudig.

Enige nadeel is dat het nu kriebelt om weer aan zo'n projectje te beginnen, terwijl ik helemaal geen nieuwe fiets van doen heb O-)
Bingo!

Een groot deel waarom ik dit ook doe ia de lop die ik heb om alles uit te zoeken, de onderdelen te sourcen direct in China en dan precies de fiets zo te maken als ik zelf wil. Heb je nog tips vanuit jouw built ervaring? En foto’s van het eindresultaat?

Eens qua groepset. Daarim dus 1x SRAM. Paar mensen ook gezien met Chinese groepset, maar die hebben echt veel problemen.

Als ik builts van de Tideace Noah vergelijk valt me op dat het esthetisch best makkelijk is om te verknallen.

Deze vind goed gelukt als je het lelijke kettingblad wegdenktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2ZUHuQkdv7kMUBk5WOl-uJNroM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u2J0sDC4qwTZ83UGQIb8Re1d.webp?f=user_large

Terwijl deze weer heel goedkoop voelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP2TB8PN2JfIofRjIdsHHgctS3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zZutpLNJxrRmYRqtTDqCziwa.webp?f=user_large

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:22
In Het Grote China Topic op fiets.nl heb ik een gedetailleerde post staan met alle onderdelen die ik gebruikte en zaken waar ik tegenaan ben gelopen, inclusief plaatjes van het eindresultaat.

Heb er sindsdien niet veel aan moeten sleutelen, enkel op de crankas heb ik nog een ontbrekende DUB preload adjuster toegevoegd: zo is de speling op die as weg, en hebben de lagers in mijn bottom bracket ook de nodige "preload". Zonder deze preload adjuster kwam mijn bottom bracket los, dus zo was het wel snel duidelijk dat er iets fout was :X

Ivm de twee verschillende afwerkingen die je post: hoge velgen doen veel voor de "premium look" van een fiets, tel daar nog eens de omhoog wijzende stuurpen en amateuristisch geplaatste shifters bij op de 2e foto, en zo laat je zelfs het duurste frame er hopeloos goedkoop uitzien.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
Brrr.. dacht dat levertijden tegenwoordig niet meer echt een issue waren.. vooralsnog zou half december de eerst mogelijke levering van een Cube Nuroad C62 Pro kunnen zijn.. het is dat of toch maar bestelling op een (betrouwbare) Oostenrijkse website(incl 2 fysieke winkels) waar mijn maat op voorraad is en daarmee de verzendkosten(90 euro) voor lief nemen om hem eerder in bezit te hebben.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:11

Secsytime

Automagisch

la_fusion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:01:
Brrr.. dacht dat levertijden tegenwoordig niet meer echt een issue waren.. vooralsnog zou half december de eerst mogelijke levering van een Cube Nuroad C62 Pro kunnen zijn.. het is dat of toch maar bestelling op een (betrouwbare) Oostenrijkse website(incl 2 fysieke winkels) waar mijn maat op voorraad is en daarmee de verzendkosten(90 euro) voor lief nemen om hem eerder in bezit te hebben.
Ophalen en naar huis fietsen? Heb je meteen het eerste avontuur te pakken!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:05

Stufferdt

doet ook maar wat.

Begreep dat Cube inderdaad lastig zit met leveringen rondkrijgen. Maar al geprobeerd een lokale winkel te benaderen? Wellicht dat er via Cube zelf iets kan worden geregeld?

En anders inderdaad meteen een mooie reden voor een weekendje dit richting uit inderdaad! :)

😀😀😀

• la_fusion
Stufferdt schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:13:
[...]

Begreep dat Cube inderdaad lastig zit met leveringen rondkrijgen. Maar al geprobeerd een lokale winkel te benaderen? Wellicht dat er via Cube zelf iets kan worden geregeld?

En anders inderdaad meteen een mooie reden voor een weekendje dit richting uit inderdaad! :)
Die levertijden die ik noemde zijn van lokale winkels maar ook grotere webshops helaas.

Een weekend die kant op of terugfietsen staat niet in verhouding met de 90 euro verzendkosten.. dus als ik daarvoor kies, dan ga ik 'm gewoon zelf in elkaar zetten. Nu wel de lokale zaak gevraagd voor de mogelijkheden met betrekking tot garantie en dan maar de knoop doorhakken..

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Die in 'willow green'? Ik ben erg nieuwsgierig naar die kleur, nog geen andere foto's dan van de website van gezien.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

guapper schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:20:
[...]

Die in 'willow green'? Ik ben erg nieuwsgierig naar die kleur, nog geen andere foto's dan van de website van gezien.
Cube heeft echt mooie kleurstellingen.. Alleen kun je ze beter in het echt bewonderen, want sommige zijn zo moeilijk vast te leggen. Mijn frame heeft een regenboog in bepaald licht er doorheen. Maakt het saaie grijs wat minder saai :+

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/fit?width=2000&height=1125&type=webp&url=https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/6/5/651500_d_03_1.jpg

• la_fusion
guapper schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:20:
[...]

Yes die inderdaad! Die kleur is door Cube ook al op andere modellen gevoerd en staan wel wat foto's online oa op Reddit:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/cube-nuroad-c-62-pro-2025-again-v0-q945dagddmpd1.jpg?width=4284&format=pjpg&auto=webp&s=0fd8cd4e524b52585498919e7748ce77b4e2d187
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/cube-nuroad-c-62-pro-2025-again-v0-a73xj5gddmpd1.jpg?width=4032&format=pjpg&auto=webp&s=f85d89e41b2d28efcfbb137855963facb35cc4f1

• la_fusion
Inmiddels besteld.. nu even afwachten hoe lang het gaat duren voor de fiets in Nederland is.. 6-9 werkdagen werd gezegd; Hopelijk blijven de Nederlandse webshops dan even achterwege zodat ik niet voor niets hem van ver laat komen :+

Als ie binnen is, zal ik nog wel wat meer foto's plaatsen.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-01 14:38
mooie kleurtje @la_fusion

andere vraag: iemand ervaring met de dirt desproy van dynamicbikecare? lijkt veelbelovend spul maar is het dat ook? Zeker gezien we de periode ingaan van meer regen etc en ik mijn nieuwe bike graag in goede conditie wil houden :-)

...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:09
koentjuh1987 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:41:
mooie kleurtje @la_fusion

andere vraag: iemand ervaring met de dirt desproy van dynamicbikecare? lijkt veelbelovend spul maar is het dat ook? Zeker gezien we de periode ingaan van meer regen etc en ik mijn nieuwe bike graag in goede conditie wil houden :-)
Ik heb dat product en ook anderen van hun en alles werkt gewoon prima. ook de drivetrain cleaner is prima

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:10
Nu je fiets goed in een echte wax zetten scheelt ook een hoop. Met kraanwater en eventueel een beetje milde auto shampoo vliegt het vuil er dan zo af.

• Duclaasie
la_fusion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
[...]

Die levertijden die ik noemde zijn van lokale winkels maar ook grotere webshops helaas.

Een weekend die kant op of terugfietsen staat niet in verhouding met de 90 euro verzendkosten.. dus als ik daarvoor kies, dan ga ik 'm gewoon zelf in elkaar zetten. Nu wel de lokale zaak gevraagd voor de mogelijkheden met betrekking tot garantie en dan maar de knoop doorhakken..
Er staat een ongebruikt exemplaar te koop, mocht je nog zoeken..

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• guapper
Secsytime schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:08:
[...]

Cube heeft echt mooie kleurstellingen.. Alleen kun je ze beter in het echt bewonderen, want sommige zijn zo moeilijk vast te leggen. Mijn frame heeft een regenboog in bepaald licht er doorheen. Maakt het saaie grijs wat minder saai :+

[Afbeelding]
Gisteren naar Cube Venlo geweest om dat de modellen en kleuren te bewonderen.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar dat geld helaas niet voor de Nuroad serie. Die hebben gewoon een solid color, geen fratsen.

Note to self: niet te vaak bij dat soort winkels langs gaan, wordt ik een beetje hebberig van.. ;)

Edit: de kleur maak ik me geen zorgen over, maar ik las dat Cube maar 3 jaar garantie geeft op het carcon frame. Dat is karig in vergelijking met anderen..

[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 29-09-2024 20:51 ]

• guapper
..weg

[ Voor 98% gewijzigd door guapper op 29-09-2024 20:51 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

guapper schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:35:
[...]

Gisteren naar Cube Venlo geweest om dat de modellen en kleuren te bewonderen.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar dat geld helaas niet voor de Nuroad serie. Die hebben gewoon een solid color, geen fratsen.

Note to self: niet te vaak bij dat soort winkels langs gaan, wordt ik een beetje hebberig van.. ;)

Edit: de kleur maak ik me geen zorgen over, maar ik las dat Cube maar 3 jaar garantie geeft op het carcon frame. Dat is karig..
Tsjah, 3 jaar is niet veel, maar ook niet weinig. Vraag me sowieso af of het uitmaakt, je hebt toch geen garantie op slecht gebruik.. en een fabricage fout merk je in de eerste 3 jaar wel?

• Bobermo
  • Laatst online: 20:48
Tijd om de spatborden weer op de fiets te zetten met dit herfstweer, moet nieuwe schroeven halen want de oude zijn dol. Wat voor materiaal heeft jullie voorkeur?

• Duclaasie
Titanium met een beetje montagepasta.

• la_fusion
Duclaasie schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:32:
[...]

Er staat een ongebruikt exemplaar te koop, mocht je nog zoeken..

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Bedankt voor de tip maar inmiddels al besteld en ongeduldig aan het wachten op verzendbevestiging ;-)

Overigens is dit model met SRAM en wil graag met Shimano.

• la_fusion
418O2 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:52:
[...]

Ik heb dat product en ook anderen van hun en alles werkt gewoon prima. ook de drivetrain cleaner is prima
Is die drivetrain cleaner niet gewoon remmenreiniger? Op basis van de filmpjes lijkt dat namelijk wel zo..

• guapper
la_fusion schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:28:
[...]

Is die drivetrain cleaner niet gewoon remmenreiniger? Op basis van de filmpjes lijkt dat namelijk wel zo..
..en die haal je natuurlijk bij de Action voor € 2,29 /400ml

edit: na reactie van @418O2 lijkt dit niet zo geschikt te zijn om de ketting schoon te maken. Beter zou je gebruik maken van lampenolie of diesel.
Remmenreiniger zou de afwerking van je ketting kunnen aantasten.

[ Voor 26% gewijzigd door guapper op 30-09-2024 12:29 ]

• 418O2
la_fusion schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:28:
[...]

Nee remmenreiniger is heel aggressief. Dat moet je niet op je ketting smeren

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:50:
[...]

Nee remmenreiniger is heel aggressief. Dat moet je niet op je ketting smeren
Kan je dit eens uitleggen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• 418O2
Vziw ik weet is dat nogal bijtend (als je dat op lak spuit vergaat het). Ik denk als dat in je rolletjes in je ketting komt , dat dat niet heel erg lekker gaat werken. Drivertrain reiniger hoeft alleen maar te ontvetten.

Althans, fietskettingen hebben o ringen toch?

• 418O2
guapper schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:54:
[...]

edit: na reactie van @418O2 lijkt dit niet zo geschikt te zijn om de ketting schoon te maken. Beter zou je gebruik maken van lampenolie of diesel.
Of haal gewoon bionet ofzo. Liter kost een tientje, doe je erg lang mee

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:07
guapper schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:54:
[...]

Slecht voor de wereld en voor jezelf. Het is allemaal kankerverwekkend. Het eerder gemelde Bionet is prima.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• la_fusion
@418O2 @Noutie @guapper Wellicht zijn er milieuvriendelijkere opties dan remmenreiniger maar ik heb het al jaren in gebruik en de lak van mijn racefiets ziet er nog prima uit, net als mijn velgen en ander materiaal waar het op komt. Ook zijn mijn kettingen niet eerder versleten met of zonder gebruik van remmenreiniger. Wellicht gebruik ik het niet genoeg om dat voor elkaar te krijgen maar vooralsnog geen ergere schade gecreeerd dan een schone ketting/derrie :+

• Duclaasie
418O2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:42:
[...]

Vziw ik weet is dat nogal bijtend (als je dat op lak spuit vergaat het). Ik denk als dat in je rolletjes in je ketting komt , dat dat niet heel erg lekker gaat werken. Drivertrain reiniger hoeft alleen maar te ontvetten.

Althans, fietskettingen hebben o ringen toch?
Fietskettingen hebben geen O-ringen of andersoortige afdichtingen. Hoe zou je anders een Missing-link moeten toepassen…

Remmenreiniger kun je prima gebruiken als ontvetter, maar gezond voor de gebruiker is het niet persé. Als je na gebruik je ketting naspoelt met water, afneemt en goed laat drogen zie ik niet in waarom je het niet zou kunnen gebruiken.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
@Duclaasie Je kan het beter niet gebruiken omdat voor jezelf en voor de wereld niet goed is. De beschreven werkwijze verontreinigt het water. En als je gaat vernevelen (spuitbus), dan is het echt slecht voor je longen. Je moet die fiets wel overleven hè :) .

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Duclaasie
@Noutie dat klopt helemaal, maar waar het mij om ging is dat het vanuit technisch oogpunt prima kan.

Overigens is remmenreiniger niet gezond, maar welk smeermiddel voor je ketting is nou echt verantwoord en smeert toch goed?

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:17

aerofreak

Steve Jobs

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• MaSw85
  • Laatst online: 14:41
Duclaasie schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:50:
@Noutie dat klopt helemaal, maar waar het mij om ging is dat het vanuit technisch oogpunt prima kan.

Overigens is remmenreiniger niet gezond, maar welk smeermiddel voor je ketting is nou echt verantwoord en smeert toch goed?
Airolube maakt dergelijke producten op basis van koolzaadolie. Ook nog eens een Nederlands product. Ik heb veel fietsproducten van ze en gebruik ze naar volle tevredenheid, waaronder de super degreaser die ik gebruik voor het schoonmaken van mijn ketting en cassettes. Toen ik het kocht was de speciale chain cleaner er nog niet, daar heb ik geen ervaring mee.

NB: De chain wax nog niet geprobeerd, heb wel een probeerflesje maar m'n grote fles Squirt is nog niet op. Verder heb ik de universal cleaner, speedwax, tubeless sealant, carbon pasta, normale pasta en dus de degreaser. Topspul. En nee, geen aandelen :+

[ Voor 21% gewijzigd door MaSw85 op 30-09-2024 17:40 ]

Komoot

• 418O2
la_fusion schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:14:
@418O2 @Noutie @guapper Wellicht zijn er milieuvriendelijkere opties dan remmenreiniger maar ik heb het al jaren in gebruik en de lak van mijn racefiets ziet er nog prima uit, net als mijn velgen en ander materiaal waar het op komt. Ook zijn mijn kettingen niet eerder versleten met of zonder gebruik van remmenreiniger. Wellicht gebruik ik het niet genoeg om dat voor elkaar te krijgen maar vooralsnog geen ergere schade gecreeerd dan een schone ketting/derrie :+
Er zijn wellicht verschillende soorten dan. Anyhow, ik zou zelf gewoon kiezen voor de spullen die er voor bedoeld zijn. Dus degreaser voor een ketting etc

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:26
418O2 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

Er zijn wellicht verschillende soorten dan. Anyhow, ik zou zelf gewoon kiezen voor de spullen die er voor bedoeld zijn. Dus degreaser voor een ketting etc
Dat is wel een valkuil. Er zijn producten die, wanneer ze gelabeld worden als een specifiek fietsproduct, ineens een stuk duurder zijn dan een identiek generiek product.

Hij wil.

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:20
Video gemaakt van het NK "Gravel" van afgelopen weekend.

• Requiem19
Cool!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Afgelopen zaterdag deelgenomen aan Operatie Fazant. Een graveltocht van 120km stond op het programma. Het weer was goed gezind. Niet de voorspelde kou, maar een fijn herfstzonnetje. Een enkele korte bui, maar geen reden tot klagen.
Onderweg langs een heleboel herdenkingsmonumenten gekomen. Die waren goed gemarkeerd met een beachflag. Anders zou je er waarschijnlijk ongemerkt langs rijden.
Twee goed verzorgde pauze plekken waren een welkom rustpunt.
Het eind van de route was indrukwekkend vanwege de snel opvolgende monumenten.
De afsluiter met de riviercrossing was zowel spannend als stoer.
Bij de finish wachtte een lekker biertje en een hamburger.
Met een heel tevreden gevoel weer terug naar huis gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oajVqgomI3KmzT5gLWZ89C6hBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LUin2zVEytHP3BSxsaekDBD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTLxvF9kb_CKpNBk8x7zyLn24Mo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95Zq7uqnIvWBLEGKvvoL6PNV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysepZNrmJ2DmLZ9VaBuG4fI645E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRWDRPreXRMfLWpzLEOmViO2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctUk-vVPjXQOlguIOaH7TpGI7Bk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBtHSvomdhGcZVo1zaNBrcR7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfkMsXiqZib-1enGXfgDnergaMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAqMh5IsR4trNEKWawDzkpw3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKfM8Bq0Gn8E0eBFTPhg-LLe97g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rsDSC1S6kQC8nzDF0VTx7oG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKD46sOo5_SYYhSgfuYhS7EBLgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGQTaKk5EHzvdwN6TvbwDFF9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwmHBb91Tj2-sw_VxV459mZC2cs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9mAb9tVUrWlLC4fuz7QXCAy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbT2sT2jnF6T9lg4YRNMMjdo5RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxXuJrEY5b46ONawbZg6JVQp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNkf2Wlpi3drIKfceUvjgIgaQ4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q34rauPVSTyf1cNzGa6vSbtK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUhQyCgfzHvmzHJzugjpU-Wwo6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjtEaA6Sz0E4uLh1Ee7jgg5j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R1idxObAwM_RpcMP8b--PXsQIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Udq26cMwdXKC4slyjZtbdfRk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCc6IFRrZRYIlieGF7SPP2LSKG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4WG5YfGfjvstAELVKNx2yRT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FJqwuUWe4f0gisXmG4ftOvIssk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ciwV7BCvRxW67immfRPsqac.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP7DFHk2XY4R07sUv_MQfJUNPTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW2CYBsYUl0cngHGZlZRuorI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nVAXawsGgHGPcdCYTYHmQ23jrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug8ZPqWOesDhvBdNCR4yd6RE.jpg?f=fotoalbum_tile

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

Zijn hier nog mensen die op 12 oktober mee gaan doen aan Bockerijders?

Na afgelopen zaterdag denk ik dat het slim is om de zomerbanden (G-one R) te vervangen door de winterbanden (G-one Ultrabite). Dat had in de modder wel handig geweest.

Weet iemand hoe het er in Limburg bij ligt, en of het een slimme zet is?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• klaaas
Als ik naar de voorspellingen kijk dan is het de 12e, na een week regen, overal goed nat...

Hij wil.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 22:35
Hehe leuk! Ik zie flink wat bekenden uit mijn regio O-) Nummer 135 bijvoorbeeld, flink wat mannen van NWVG, WCF etc. Volgend jaar ook maar meedoen O-)

• la_fusion
Dinsdag een fijne verrassing toen ik thuiskwam van werk.. mijn bestelde fiets(Cube Nuroad C:62 Pro) was al binnen uit Oostenrijk(vorige week woensdag besteld), pedalen gemonteerd, afgesteld etc en gistermiddag even erop uit geweest om een kleine ronde te maken.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/OkWCOfiMvMLFQRF4y16ZXBiNrzFdbb-bIzdxMN92ll8-2048x1536.jpg
Afbeelding vanuit Strava.. zou als het goed is openbaar moeten zijn.

De kleur was vooraf een twijfelgeval maar in het echt ziet het er echt heel anders uit. Sowieso afhankelijk van de omgeving en de hoeveelheid licht kleurt hij of meer geel/oker of meer bruin of meer groensig. Lastig vast te leggen in ieder geval.

Mijn eerste 'echte' gravelbike en dat fietst een stuk comfortabeler dan mijn racefiets(Addict RC) met 32 mm bandjes maar wel ook een stuk logger ondanks dat de fiets volledig carbon(incl wielen) is uitgerust. Komend weekend staat er een langere tocht op de planning, benieuwd hoe het dan bevalt.

Wat mij nu vooral al opgevallen is, is dus dat hij wat logger aanvoelt dan de racefiets maar dat het stuur heel veel comfort/gevoel geeft en ook echt lekker vast houdt door de lichte afronding over de breedte maar ook de drops die niet zo diep zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door la_fusion op 03-10-2024 09:06 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

magic_nl schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:39:
Zijn hier nog mensen die op 12 oktober mee gaan doen aan Bockerijders?

Na afgelopen zaterdag denk ik dat het slim is om de zomerbanden (G-one R) te vervangen door de winterbanden (G-one Ultrabite). Dat had in de modder wel handig geweest.

Weet iemand hoe het er in Limburg bij ligt, en of het een slimme zet is?
Ik doe mee!

2 jaar geleden nog zo'n beetje in de kopgroep meegereden, nu ben ik al blij als ik hem uitfiets.

Ik ga ook op de winterbanden. Nu vind ik de Meinweg eigenlijk het hele jaar wel goed fietsbaar, ik heb geen idee waar de rest van de route ons langs gaat brengen. (Ik vermoed het Brachterwald en wellicht een gedeelte van de Maasduinen)

[ Voor 17% gewijzigd door Yakolev op 03-10-2024 12:51 ]

• mhr-zip
  • Nu online
Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Ik doe mee!

2 jaar geleden nog zo'n beetje in de kopgroep meegereden, nu ben ik al blij als ik hem uitfiets.

Ik ga ook op de winterbanden. Nu vind ik de Meinweg eigenlijk het hele jaar wel goed fietsbaar, ik heb geen idee waar de rest van de route ons langs gaat brengen. (Ik vermoed het Brachterwald en wellicht een gedeelte van de Maasduinen)
Ze gingen dit jaar richting België volgens mij.

https://open.spotify.com/show/01G441qcNipZ2JNzTEIj4Y

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ik hoop het oprecht van niet.

• mhr-zip
  • Nu online
Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Ik hoop het oprecht van niet.
Don't shoot the podcast luisteraar :+

• magic_nl

magic_nl

MaSw85 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:35:
[...]

Airolube maakt dergelijke producten op basis van koolzaadolie. Ook nog eens een Nederlands product. Ik heb veel fietsproducten van ze en gebruik ze naar volle tevredenheid, waaronder de super degreaser die ik gebruik voor het schoonmaken van mijn ketting en cassettes. Toen ik het kocht was de speciale chain cleaner er nog niet, daar heb ik geen ervaring mee.

NB: De chain wax nog niet geprobeerd, heb wel een probeerflesje maar m'n grote fles Squirt is nog niet op. Verder heb ik de universal cleaner, speedwax, tubeless sealant, carbon pasta, normale pasta en dus de degreaser. Topspul. En nee, geen aandelen :+
Hier nog een tevreden Airolube gebruiker.
Vanalles en nog wat van ze in huis, en gebruik het al ruim 3 jaar.
Van Tyresealer tot assembly paste, van bikecleaner tot speedwax.
Ketting altijd voorzien van Chainwax. Loopt heerlijk soepel daarmee.

Grootste voordeel als genoemd, nl. dat het plantaardig en microplastic vrij is. Maar ook dat het een (lokaal) Nederlands product is vind ik een pluspunt.

Systeemspecificaties

• Bobermo
  • Laatst online: 20:48
magic_nl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:54:
Afgelopen zaterdag deelgenomen aan Operatie Fazant. Een graveltocht van 120km stond op het programma. Het weer was goed gezind. Niet de voorspelde kou, maar een fijn herfstzonnetje. Een enkele korte bui, maar geen reden tot klagen.
Onderweg langs een heleboel herdenkingsmonumenten gekomen. Die waren goed gemarkeerd met een beachflag. Anders zou je er waarschijnlijk ongemerkt langs rijden.
Twee goed verzorgde pauze plekken waren een welkom rustpunt.
Het eind van de route was indrukwekkend vanwege de snel opvolgende monumenten.
De afsluiter met de riviercrossing was zowel spannend als stoer.
Bij de finish wachtte een lekker biertje en een hamburger.
Met een heel tevreden gevoel weer terug naar huis gegaan.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er tof uit!

Mocht je een carbon frame hebben, beter niet zo aan je standaard hangen!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

Galois

1811 - 1832

Bobermo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Ziet er tof uit!

Geen carbon frame aan de lasnaden te zien :)

Maar je denkt dat het carbonframe zijn eigen gewicht niet zou kunnen dragen?
Als je je zorgen zou moeten maken of het carbonframe niet op deze manier zou mogen hangen, dan zou ik er alleen op mooi glad asfalt op fietsen en nooit een hobbeltje pakken! :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• MaSw85
magic_nl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Hier nog een tevreden Airolube gebruiker.
Vanalles en nog wat van ze in huis, en gebruik het al ruim 3 jaar.
Van Tyresealer tot assembly paste, van bikecleaner tot speedwax.
Ketting altijd voorzien van Chainwax. Loopt heerlijk soepel daarmee.

Grootste voordeel als genoemd, nl. dat het plantaardig en microplastic vrij is. Maar ook dat het een (lokaal) Nederlands product is vind ik een pluspunt.
Goed om te horen dat de chain wax ook goed werkt. Hoe verhoudt die zich t.o.v. Squirt? Klontert dit spul net zo erg?

Komoot

• magic_nl

magic_nl

MaSw85 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Goed om te horen dat de chain wax ook goed werkt. Hoe verhoudt die zich t.o.v. Squirt? Klontert dit spul net zo erg?
Alleen in de winter wordt het wat minder vloeibaar. Dan bewaar ik ‘m niet in de schuur, maar in de keuken.

Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

Bobermo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Ziet er tof uit!

Aluminium frame. In de zomer pak ik de seattube, maar met spatborden erop kan dat niet.

Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

klaaas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:51:
Als ik naar de voorspellingen kijk dan is het de 12e, na een week regen, overal goed nat...
Ondertussen de Ultrabites gemonteerd.
Geloof ook niet dat het dit jaar ergens nog moddervrij gaat worden.

Systeemspecificaties

• MaSw85
magic_nl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Alleen in de winter wordt het wat minder vloeibaar. Dan bewaar ik ‘m niet in de schuur, maar in de keuken.
Check. Ik bedoelde meer hoe de wax werkt als het eenmaal op de ketting aangebracht is. Bij Squirt krijg je bijvoorbeeld van die zwarte korreltjes als afscheiding met zand en vuil.

Komoot

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
MaSw85 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Check. Ik bedoelde meer hoe de wax werkt als het eenmaal op de ketting aangebracht is. Bij Squirt krijg je bijvoorbeeld van die zwarte korreltjes als afscheiding met zand en vuil.
Volgens mij is dat ook exact de bedoeling van het product; het opgepakte stof en vuil klontert met de wax samen en valt er vervolgens tijdens het fietsen vanaf, zodat het geen kans krijgt om tussen de rollers te gaan schuren. Na een lange rit of 2-3 korte ritjes haal je de ketting goed door een doek en breng je een nieuw laagje aan. Na een paar lange ritten of een rit met regen maak ik de drivetrain zelf altijd even extra schoon met zo'n borstelcassette die je om de ketting heen klemt en de cassette en kettingbladen voor even extra meepakken.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:24
Galois schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Geen carbon frame aan de lasnaden te zien :)

Maar je denkt dat het carbonframe zijn eigen gewicht niet zou kunnen dragen?
Als je je zorgen zou moeten maken of het carbonframe niet op deze manier zou mogen hangen, dan zou ik er alleen op mooi glad asfalt op fietsen en nooit een hobbeltje pakken! :D
Gaat niet om het gewicht, maar om dat je carbon niet moet klemmen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• MaSw85
r0g3r schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
Volgens mij is dat ook exact de bedoeling van het product; het opgepakte stof en vuil klontert met de wax samen en valt er vervolgens tijdens het fietsen vanaf, zodat het geen kans krijgt om tussen de rollers te gaan schuren. Na een lange rit of 2-3 korte ritjes haal je de ketting goed door een doek en breng je een nieuw laagje aan. Na een paar lange ritten of een rit met regen maak ik de drivetrain zelf altijd even extra schoon met zo'n borstelcassette die je om de ketting heen klemt en de cassette en kettingbladen voor even extra meepakken.
Weet ik, ben vooral benieuwd hoe de Airolube wax werkt.

Komoot

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

Gaat niet om het gewicht, maar om dat je carbon niet moet klemmen.
Ik mag toch hopen dat niemand die klem zo strak aandraait… als je dat met minder dan 70 N doet, dan gaat het goed komen lijkt mij…

(voor de duidelijkheid: als je zo’n klem met 10 N aandraait zal het al als veel voelen… komt echt goed hoor. No worries!)

[ Voor 16% gewijzigd door Galois op 03-10-2024 23:10 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• magic_nl

magic_nl

Galois schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Ik mag toch hopen dat niemand die klem zo strak aandraait… als je dat met minder dan 70 N doet, dan gaat het goed komen lijkt mij…

(voor de duidelijkheid: als je zo’n klem met 10 N aandraait zal het al als veel voelen… komt echt goed hoor. No worries!)
Voor mij hoeft ie niet harder te klemmen dan dat de fiets er niet uitvalt of erin schuift.
Vergelijkbaar met hoe stevig ik 'm vastpak als ik 'm over een boomstam moet tillen ofzo.

Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

MaSw85 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

Weet ik, ben vooral benieuwd hoe de Airolube wax werkt.
Die klontert niet op de ketting.
Wel ontstaat er na een vieze rit een zwarte waas die je met een doek er zo afveegt.
Tussen de cassette blijft iig geen troep achter ofzo.

Systeemspecificaties

• Duclaasie
Hoe is de standtijd van die Airolube wax bij regen? En heb je de kettingolie ook geprobeerd?

• magic_nl

magic_nl

Duclaasie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:27:
Hoe is de standtijd van die Airolube wax bij regen? En heb je de kettingolie ook geprobeerd?
Kettingolie van Airolube heb ik nooit gebruikt, maar dat komt door een aversie tegen olie.
Mijn racefiets was voorheen altijd met olie behandeld, en die ketting trok alle vuil die je tegenkwam als een supermagneet aan. Smerig als maar zijn kan zelfs na een droge rit.

De term standtijd zegt mij niet veel, maar ik neem aan dat je bedoeld hoeveel tijd er tussen opnieuw aanbrengen zit. Ik merk een verschil tussen regen op verharde weg en modder tijdens een gravelrit.
In het eerste geval bij m'n woon/werk ritjes kan ik volstaan met eens in de maand.
Bij een natte gravelrit van ca. 100km doe ik het standaard nadien.
Maar eigenlijk laat ik me leiden door het geluid van de drivetrain.
Als die klinkt als een koffiemolen is het weer tijd.

Vorige ketting is op die manier ruim 6000km meegegaan.

Systeemspecificaties

• derx666
  • Laatst online: 17:01

derx666

mecker ende blaet

magic_nl schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Voor mij hoeft ie niet harder te klemmen dan dat de fiets er niet uitvalt of erin schuift.
Vergelijkbaar met hoe stevig ik 'm vastpak als ik 'm over een boomstam moet tillen ofzo.
Het probleem is niet alleen de klemkracht, maar ook het draaimoment. Als jij aan je fiets sleutelt (voorwiel eruit, erin, even pedalen ronddraaien, dan remmen, etc) komt er elke keer een draaimoment op het punt waar jij je fiets geklemd hebt zitten. Daarom wordt geadviseerd om niet op de bovenbuis te klemmen maar de zadelbuis / pen bij carbon fietsen.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Galois

Galois

1811 - 1832

derx666 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Het probleem is niet alleen de klemkracht, maar ook het draaimoment. Als jij aan je fiets sleutelt (voorwiel eruit, erin, even pedalen ronddraaien, dan remmen, etc) komt er elke keer een draaimoment op het punt waar jij je fiets geklemd hebt zitten. Daarom wordt geadviseerd om niet op de bovenbuis te klemmen maar de zadelbuis / pen bij carbon fietsen.
Daar heb je een punt. Daarom zou ik 'm dan ook niet op de bovenbuis klemmen en de fiets dan verticaal positioneren. Maar als je 'm op de bovenbuis klemt en de fiets ongeveer met zijn zwaartepunt onder het klempunt hebt, hoef je je echt geen zorgen te maken hoor...

En vaak is het ook handiger om de fiets op de zadelpen te klemmen. Doe ik ook altijd met als voornaamste reden omdat het makkelijker werk :)

Het is jammer dat als je googled je vooral bronnen vindt die heel voorzichtig zijn met carbon uit 'gevoel'. Ik kan helaas nergens een à la Mythbusters test vinden! :) Of zoals de Ikea hun laminaat test.

Misschien moeten wij dat eens doen met een groepje Tweakers: kopen we 10 carbon fietsen, die gaan we op allerlei wetenschappelijk onderbouwde manieren testen en maken hier een YouTube (of TikTok? ;)) filmpje van...
Kost een keer 50.000 euro, maar misschien verdienen we wel een veelvoud terug omdat miljoenen mensen ons filmpje dan gaat bekijken: eindelijk iemand die met echte bewijzen komt! :)

Ik ben voor! Welke Tweaker heeft hier 50k voor over? :D

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
We hebben het hier over carbon… niet over karton.

Als je frame breekt omdat je een wiel vervangt dan had je al een veel groter probleem.

Niet zo bang zijn. De dynamische krachten op je frame tijdens de rit zijn een stuk groter dan als je je fiets liefde geeft.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:35
bwernsen schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:32:
We hebben het hier over carbon… niet over karton.

Als je frame breekt omdat je een wiel vervangt dan had je al een veel groter probleem.

Niet zo bang zijn. De dynamische krachten op je frame tijdens de rit zijn een stuk groter dan als je je fiets liefde geeft.
Juist, top materiaal dat carbon, super sterk. Ik zou er zo een deep sea submergeable van maken. /S

Carbonsterkte heeft beperkingen. Er zijn talloze fietsen waarbij de zadelklem in het frame is gescheurd door wat te strak aandraaien. Datzelfde gebeurt bij een alu frame niet. Niet voor niets dat de momenten er altijd bij staan en laag zijn. Mijn zadelpen mag ik maar met 6nm vastdraaien.

Mijn fietsendrager klemt om de zadelpennen, mocht dat fout gaan, hoef je alleen een pen te vervangen. Waarom zou je het risico met een frame nemen?

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54
Carbon kan ook best wel wat hebben:
YouTube: Carbon vs Aluminum Frames - Which is Stronger?

Maar heel hoge puntdruk zoals bij een klem of zadelpen is wel een risico. Toch doen mensen dat dagelijks en staat het internet niet vol met horrorverhalen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

supersoco80 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

Juist, top materiaal dat carbon, super sterk. Ik zou er zo een deep sea submergeable van maken. /S

Carbonsterkte heeft beperkingen. Er zijn talloze fietsen waarbij de zadelklem in het frame is gescheurd door wat te strak aandraaien. Datzelfde gebeurt bij een alu frame niet. Niet voor niets dat de momenten er altijd bij staan en laag zijn. Mijn zadelpen mag ik maar met 6nm vastdraaien.

Mijn fietsendrager klemt om de zadelpennen, mocht dat fout gaan, hoef je alleen een pen te vervangen. Waarom zou je het risico met een frame nemen?
Dat ‘talloze fietsen’ valt volgens mij mee. Als dat zo zou zijn, dan zou ik op tweakers waar veel fietsers zitten, verwachten dat er ook talloze foto’s zouden zijn met gescheurd carbon.

Want wat @Morrar ook zegt: het internet staat niet vol met dit soort horrorverhalen. Zelfs zeeeeeer weinig.

Neemt niet weg dat ook ik voorzichtig doe met mijn spullen hoor!

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-01 19:42
Volgens mij is carbon sterk in de richting van waar de krachten erop komen... Dus buigen gaat niet terwijl samenknijpen makkelijker zou gaan. Maar sterk is het zeker wel.. Maar kijk je op bustedcarbon.com zie je echt wel wat voorbij komen, zelfs bij proffesionele fietsen

• mhr-zip
  • Nu online
Het ligt niet aan de klem maar aan de gebruiker of “het prima kan”.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
Morrar schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:18:
Carbon kan ook best wel wat hebben:
YouTube: Carbon vs Aluminum Frames - Which is Stronger?

Maar heel hoge puntdruk zoals bij een klem of zadelpen is wel een risico. Toch doen mensen dat dagelijks en staat het internet niet vol met horrorverhalen.
Een carbon zadelpen is dan ook veeel dikker dan een boven of onderbuis. Met name die laatste kan je bij lichte frames gewoon een beetje vervormen door er stevig in te knijpen. Hier op de fietsclub zijn er al meerdere gevallen geweest van leden die door de bovenbuis zijn gezakt, bijvoorbeeld bij het wachten op de pont. En dat waren echt geen heel zware gasten. Een carbon frame is supersterk, maar niet geschikt voor klemmen of puntbelasting.

• guapper
Een beetje extra vorsicht kan geen kwaad lijkt me, en een zadelbuis is een stuk eenvoudiger te vervangen dan een frame.

[ Voor 70% gewijzigd door guapper op 06-10-2024 07:10 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:38
Ik ga Bockerijders voor de tweede keer doen, voor mij is de omgeving dus relatief allemaal nog "nieuw".
De route is wel compleet anders als vorig jaar maar wat is precies het probleem met deze, weinig hoogtemeters misschien?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Linkser schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Ik ga Bockerijders voor de tweede keer doen, voor mij is de omgeving dus relatief allemaal nog "nieuw".
De route is wel compleet anders als vorig jaar maar wat is precies het probleem met deze, weinig hoogtemeters misschien?
Disclaimer: Ik ben heel erg kieskeurig wat betreft gravel in Nederland

Als ik over de Hoge Kempen (dat stuk in België) wil gaat fietsen, dan meld ik mij wel aan voor 1 van de talloze evenementen die daar plaatsvinden.

Het stuk van Herkenbosch tot aan Echt (en terug) bestaat wat mij betreft voor 90% uit saaie veldwegen, hier en daar een technisch stuk door wat aangelegde bosjes en asfalt verbindingswegen. Er zijn een paar mooie stroken, maar het meeste vind ik saai.

Op de Meinweg (een waar gravelparadijs) bestaat voor de helft uit van die aangelegde (grind) fietspaden waar de oudjes op de e-bike ook met 25 overheen kunnen scheuren.
Er zijn zo veel mooie paden, routes op de Meinweg en het gebied ten noorden en zuiden er van. Ik vind oprecht jammer dat de route daar niet komt.

Natuurlijk moet je mijn mening negeren, als voormalige local heb ik natuurlijk gewoon mijn preferenties. Als buitenstaander zal het altijd heel erg leuk zijn om in een nieuw gebied te gravellen. Geniet er van!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

Yakolev schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Natuurlijk moet je mijn mening negeren, als voormalige local heb ik natuurlijk gewoon mijn preferenties. Als buitenstaander zal het altijd heel erg leuk zijn om in een nieuw gebied te gravellen. Geniet er van!
Kan ik me wel in vinden. Regelmatig probeer ik nieuwe locaties uit, maar ik heb echt een hekel aan paden zoals dit;
https://maps.app.goo.gl/2XSrBHhiMyaWqyEY7
Of dit;
https://maps.app.goo.gl/fSrGkWQR2CMAkUCC9

Vaak liggen zulke paden er waardeloos bij (ruiters, mul, modderig) en inderdaad drukke smalle 'fietspaden'.

Tussen weilanden fietsen vind ik sowieso niks, veel wind en meestal kapot gereden door trekkers (sporen, kuilen).

Maar goed, we hebben altijd wel wat te klagen :+ Ik woon pal aan de Veluwe en terwijl ik dat eigenlijk wel het mooiste gebied vind om te Gravelen, heb ik vaak gewoon geen inspiratie meer waardoor ik uitwijk naar andere locaties.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• la_fusion
Gisteren de nieuwe fiets uitgetest in Noord Limburg en op advies van een vriend de bandenspanning eens wat hoger gezet omdat de route er erg strak bij zou liggen(+/- 2 bar ipv 1 bar). Nu fietste ik met name achter die vriend aan maar dat ging over het algemeen zonder problemen met minstens zoveel energie dan normaal. Nu kwam ik echter uit op zo'n 30 km/h ipv 25 km/h. Wel iets minder comfort maar wel vele malen vlotter. Dat geeft toch minstens zoveel plezier! De nieuwe fiets heeft het overigens enorm goed gedaan en het mechanisch schakelen(GRX820 ipv Ultegra Di2) is mij alles behalve tegen gevallen.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
Nu het zo vroeg donker wordt en ik toch vaak zin heb om nog een rondje te trappen ben ik op zoek naar verlichting. Liefst ook voor onverlichte paden.

Welke voor verlichting gebruiken jullie?

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:24
Ik heb lezyne lampen. Goede prijs kwaliteit naar mijn mening.

• klaaas
TommyGun schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:02:
[...]
Of dit;
https://maps.app.goo.gl/fSrGkWQR2CMAkUCC9

Vaak liggen zulke paden er waardeloos bij (ruiters, mul, modderig) en inderdaad drukke smalle 'fietspaden'.
Dat is een slecht voorbeeld, want dat is een echte gravelweg die het hele jaar door prima te rijden is. Dit soort wegen zonder gravel is een veel groter probleem. Van die zandwegen die, als ze hard zijn, prima te fietsen zijn, maar net zo goed een modderbende of zandstrand kunnen zijn...

Hij wil.

• MaSw85
bwernsen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:39:
Nu het zo vroeg donker wordt en ik toch vaak zin heb om nog een rondje te trappen ben ik op zoek naar verlichting. Liefst ook voor onverlichte paden.

Welke voor verlichting gebruiken jullie?
kaaas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:47:
Ik heb lezyne lampen. Goede prijs kwaliteit naar mijn mening.
Hier ook Lezyne, de 800XL. Fel genoeg en prima batterijduur. Met overigens de GoPro adapter, zodat ie onder de HideMyBell kan hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 08-10-2024 09:49 ]

Komoot

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 18:22

TommyGun

Stik er maar in!

klaaas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Dat is een slecht voorbeeld, want dat is een echte gravelweg die het hele jaar door prima te rijden is. Dit soort wegen zonder gravel is een veel groter probleem. Van die zandwegen die, als ze hard zijn, prima te fietsen zijn, maar net zo goed een modderbende of zandstrand kunnen zijn...
Ja fair enough, maar je begrijpt wat ik bedoel :)

Maar nog steeds zijn ze saai haha :+

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 08-10-2024 10:20 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• klaaas
TommyGun schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Ja fair enough, maar je begrijpt wat ik bedoel :)

Maar nog steeds zijn ze saai haha :+
Ik vind het prima stroken. Ik heb een rondje dat ik geregeld rijd waar de Harsloweg ook in zit. Via de stroken in het Binnenveld om Veenendaal heen en dan via Lunteren weer terug naar huis. Dan heb je bos, heide, weiland en een stukje langs de Rijn. Veel afwisselender wordt het niet

Hij wil.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:18
Ik ben ook wel een beetje klaar met de "gravel" in mijn regio (ZW-Drenthe, Drents-Friese wold, etc.). Veel ploeteren op zand- en schouwpaden, steeds meer fietspaden die verhard worden en bospaden buiten de mtb routes is vragen om gezeik.
Ga dan ook binnenkort de 45mm gravelbanden maar vervangen voor ≤40mm (semi)slicks. Kunnen de spatborden er ook normaal op en wordt hij iets breder inzetbaar.

Flickr - Strava

• mhr-zip
  • Nu online
GWBoes schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:46:
Ik ben ook wel een beetje klaar met de "gravel" in mijn regio (ZW-Drenthe, Drents-Friese wold, etc.). Veel ploeteren op zand- en schouwpaden, steeds meer fietspaden die verhard worden en bospaden buiten de mtb routes is vragen om gezeik.
Ga dan ook binnenkort de 45mm gravelbanden maar vervangen voor ≤40mm (semi)slicks. Kunnen de spatborden er ook normaal op en wordt hij iets breder inzetbaar.
Hou je van polder? Dan heb ik hier in de buurt nog wel wat voor je in de aanbieding :')

En gegarandeerd geen gravel!

• Duclaasie
Setje Strada Bianca’s er onder zou ik dan zeggen. Bevallen mij tot op heden uitstekend, zowel qua rolweerstand als ook lek bestendigheid.

• Duclaasie
MaSw85 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

[...]

Hier ook Lezyne, de 800XL. Fel genoeg en prima batterijduur. Met overigens de GoPro adapter, zodat ie onder de HideMyBell kan hangen.
Hier ook Lezyne, maar dan de 1000XL voor en de KTV 75 achter. Ik ben er dik tevreden over.

• klaaas
Geen flinten bij jou in de buurt?

Hij wil.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:18
@klaaas nee, die zitten hier diep weggestopt onder het asfalt of een zandlaag (op 1 pad komt af en toe een stukje naar boven). Daarvoor moet ik toch echt meer naar het (noord)oosten en in mijn ervaring gaan die ook wel op 25mm O-)

@mhr-zip Richting Overijssel genoeg polders. Dus die mag je houden :9

Flickr - Strava

• klaaas
@GWBoes Maar stel je eens voor hoe lekker die flinten gaan met 44mm Bianca's! ;)

Hij wil.

• Duclaasie
klaaas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:38:
@GWBoes Maar stel je eens voor hoe lekker die flinten gaan met 44mm 40mm Bianca's! ;)
😝

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:16
klaaas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:38:
@GWBoes Maar stel je eens voor hoe lekker die flinten gaan met 44mm Bianca's! ;)
Die Bianca's gaan allemaal kapot op die flinten

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 62 ... 91 Laatste