Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 61 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-01 15:27

Maduth

Probeersel

MrAngry schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:56:
Dat is een veel beter afgemonteerde fiets en ook minder lastige internal cable routing. Als je bij die Scott ooit de headset moet vervangen (niet ondenkbaar bij een gravelbike) dan ben je echt veel pieken kwijt bij de fietsenmaker omdat die hele kabelboom los moet. Is het geen mogelijkheid om langs te gaan bij 12go voor een proefrit?
Ligt niet echt in de buurt
Duclaasie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:18:
Als je een goed betrouwbaar Canyon servicepunt in de buurt hebt zou je dat ook kunnen overwegen. Die kunnen je ook goed adviseren met de juiste maat bepalen en mocht er wat zijn dan loopt de garantie toch via servicepunten. Als je kijkt naar hoeveel fiets je voor je geld krijgt zou ik Canyon toch in de overweging meenemen.
Die hebben we inderdaad en zal vanmiddag eens bellen voor advies.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
Die Sensa komt met 35mm bandjes en velegen die ook max 35mm aankunnen? Dat dat nog kan in 2024...

Cube was toch ook een optie? Dan wellicht even wachten tot dit 2025 model leverbaar is:
https://www.cubestores.nl...d-race-rubyred-gloss-2025 (ook in lichtgrijs leverbaar als dat meer je ding is).

Hij wil.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-01 14:38
ik heb vandaag na wikken en wegen deze canyon besteld. https://www.canyon.com/nl...5_pv_rahmenfarbe=R119_P01

inmiddels aan het kijken naar de routes in de buurt om snel de eerste km te kunnen maken :-)

...

• Maduth

Maduth

Probeersel

klaaas schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:49:
Die Sensa komt met 35mm bandjes en velegen die ook max 35mm aankunnen? Dat dat nog kan in 2024...

Cube was toch ook een optie? Dan wellicht even wachten tot dit 2025 model leverbaar is:
https://www.cubestores.nl...d-race-rubyred-gloss-2025 (ook in lichtgrijs leverbaar als dat meer je ding is).
Top, een dealer zit hier om de hoek :o

• Maduth

Maduth

Probeersel

klaaas schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:49:

Klopt dat wel?

Tyre clearance
45 mm

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
Maduth schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:09:
[...]

Klopt dat wel?

Tyre clearance
45 mm
Waarom zou dat niet kloppen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Maduth

Maduth

Probeersel

mhr-zip schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:45:
[...]

Waarom zou dat niet kloppen?
Omdat dit werd geschreven ;)

Die Sensa komt met 35mm bandjes en velegen die ook max 35mm aankunnen? Dat dat nog kan in 2024..

Denk verwarring m.b.t. de Sensa maar ik ga eerst kijken of die Cube of Grizl 6 kan vinden in de buurt.

[ Voor 14% gewijzigd door Maduth op 12-09-2024 15:49 ]

• klaaas
Maduth schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:48:
[...]

Omdat dit werd geschreven ;)

Die Sensa komt met 35mm bandjes en velegen die ook max 35mm aankunnen? Dat dat nog kan in 2024..

Denk verwarring m.b.t. de Sensa maar ik ga eerst kijken of die Cube of Grizl 6 kan vinden in de buurt.
Dat is wat 12Go zelf schrijft: "Bij deze wielset hoort een minimale bandbreedte van 23 mm en een maximale bandbreedte van 35 mm."

Als ik de wielset even google dan lijkt het om een wielset voor de racer te gaan. Interne velgbreedte is 18.5mm. Dat is voor een gravelfiets niet meer van deze tijd en zorgt er voor dat brede banden verre van ideaal vallen. Ik lees ook niks over tubeless dus ik gok dat de velgen niet eens tubeless ready zijn. De Sensa lijkt me echt zo'n fiets waarvan de onderdelen gekozen zijn om er een mooie aanbieding van te kunnen maken. Ver van weg blijven.

Hij wil.

• mhr-zip
Maduth schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:45:
Ik had ook nog deze gevonden maar die kan ik dus niet lokaal kopen (misschien dat ze hem kunnen bestellen?)

Sensa Modena Gravel LTD GRX 2024 - https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-gravel-ltd-grx
Cube en Giant hebben in mijn ogen prima modellen.
2x12 speed.

https://www.cubestores.nl...d-race-rubyred-gloss-2025
https://www.giant-bicycles.com/nl/revolt-0

Bij de Cube staat wel uitverkocht, maar ik gok dat het 2025 model ondertussen door geproduceerd blijft worden en uitgeleverd naar dealers.
Dus dan moet je ff zoeken naar een dealer die er nog 1 in backorder heeft staan.

• Maduth

Maduth

Probeersel

Zojuist ontdekt dat je een Canyon Grizl AL 6 zelf moet monteren, kom ik aan met mijn twee linkerhanden :o

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 20:46
Maduth schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:52:
Zojuist ontdekt dat je een Canyon Grizl AL 6 zelf moet monteren, kom ik aan met mijn twee linkerhanden :o
Waar woon je? Vast wel iemand die kan helpen.

• mhr-zip
Jaaaa, nog meer Opel Kadett’s onder de fietsen.

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01 19:54
Bekijk de YouTube instructie even, valt reuze mee. Ik heb deze week een AL 7 binnen gekregen en in elkaar gezet. Ter referentie is mijn handigheid vooral: ketting en cassette vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door DialOut op 12-09-2024 17:44 ]

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-01 11:35
mhr-zip schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:02:
Jaaaa, nog meer Opel Kadett’s onder de fietsen.
Je verraadt je leeftijd hier wel een beetje ;)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:36
Je kunt hem ook bij een servicepunt laten afleveren, tegen meerprijs uiteraard.

Dat in elkaar zetten stelt echt niets voor en is prima beschreven. Zelfs het gereedschap zit er bij.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:51
DialOut schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:43:
[...]

Bekijk de YouTube instructie even, valt reuze mee. Ik heb deze week een AL 7 binnen gekregen en in elkaar gezet. Ter referentie is mijn handigheid vooral: ketting en cassette vervangen.
dat is echt wel al een level hoger dan het "in elkaar zetten" van de Canyon. Stelt idd niet veel voor, zeker met de youtubes erbij.

Hi Ha Hopjesvla

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Deze morgen vertrokken om 6u30, zalig gewoon om in het donker te fietsen terwijl iedereen nog aan het slapen is. Al mijn geld waard!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OEnRZ23.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2yqtgE.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kbGfhVt.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eglI7Jf.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PXmBaUl.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z7a8ipq.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IFwbP59.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K0O630r.jpeg

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
Vandaag bij de lokale fietsenhandelaar(Wim de Vos) eens gaan kijken en daar tot de conclusie gekomen dat ik teveel verwend ben vanuit mijn racefietsen en toch graag een carbon frame wil. Dat hoeft geen nieuwe fiets te zijn en wielen+casette(12 speed)+schijven heb ik dus al. Prijzen begonnen bij zo'n 2700 voor een eenvoudige Ridley Grifn, geen slechte prijs maar wilde eigenlijk niet veel meer dan 2000 euro uitgeven.

Op Facebook echter 2 mooie modellen gevonden, helaas wel zo'n 2 uur rijden helaas. Nu twijfel ik een beetje want het zijn beide op zich prima fietsen:

1. Giant Revolt Advanced 2 uit 2022, mix van GRX810(2x11) met minimale wielen, voor zo'n 1900 euro.
2. Open UP uit 2021, Ultegra (2x11) met exact dezelfde wielen als die ik al heb, voor zo'n 2300 euro.
3. Open UP kader uit 2021 (zie optie 2 ;)), voor zo'n 1500 euro, daarna nog zelf opbouwen met bijv (2e hands) GRX groepset.

Zelf opbouwen lijkt mij leuk maar is de eerste keer en ben vooral bang alsnog flink meer uit te geven. Optie 1 is ook gewoon prima en tikt alle vakjes af, is het voordeligste en heb erg goede ervaringen met Giant fietsen. Wat zouden jullie doen?

[ Voor 3% gewijzigd door la_fusion op 12-09-2024 21:56 ]

• supersoco80
Stancke schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:23:
Deze morgen vertrokken om 6u30, zalig gewoon om in het donker te fietsen terwijl iedereen nog aan het slapen is. Al mijn geld waard!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, dat heeft echt iets speciaals he. Als eerste op pad, de zon zien opkomen en niemand tegenkomen. Hooguit wat wild hier op de veluwe.

Die Terra is ook echt een heerlijke fiets daarvoor.

• mhr-zip
la_fusion schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:54:
Vandaag bij de lokale fietsenhandelaar(Wim de Vos) eens gaan kijken en daar tot de conclusie gekomen dat ik teveel verwend ben vanuit mijn racefietsen en toch graag een carbon frame wil. Dat hoeft geen nieuwe fiets te zijn en wielen+casette(12 speed)+schijven heb ik dus al. Prijzen begonnen bij zo'n 2700 voor een eenvoudige Ridley Grifn, geen slechte prijs maar wilde eigenlijk niet veel meer dan 2000 euro uitgeven.

Op Facebook echter 2 mooie modellen gevonden, helaas wel zo'n 2 uur rijden helaas. Nu twijfel ik een beetje want het zijn beide op zich prima fietsen:

1. Giant Revolt Advanced 2 uit 2022, mix van GRX810(2x11) met minimale wielen, voor zo'n 1900 euro.
2. Open UP uit 2021, Ultegra (2x11) met exact dezelfde wielen als die ik al heb, voor zo'n 2300 euro.
3. Open UP kader uit 2021 (zie optie 2 ;)), voor zo'n 1500 euro, daarna nog zelf opbouwen met bijv (2e hands) GRX groepset.

Zelf opbouwen lijkt mij leuk maar is de eerste keer en ben vooral bang alsnog flink meer uit te geven. Optie 1 is ook gewoon prima en tikt alle vakjes af, is het voordeligste en heb erg goede ervaringen met Giant fietsen. Wat zouden jullie doen?
Ik heb een Giant, maar krijg altijd een warm gevoel van een Open Up O+

Over dat zelf opbouwen, wat zit er allemaal wel en niet bij?
Je hebt frames en een frameset (bij het eerste heb je er niet eens een voorvork bij. Dan heb je nog zit er een zadelpen bij? Zo niet kan een los frame al een hele dure grap worden.

En dan heb je het nog niet over losse kabels en wat er nog meer allemaal "ff" bij komt kijken.

• la_fusion
mhr-zip schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:20:
[...]

Ik heb een Giant, maar krijg altijd een warm gevoel van een Open Up O+

Over dat zelf opbouwen, wat zit er allemaal wel en niet bij?
Je hebt frames en een frameset (bij het eerste heb je er niet eens een voorvork bij. Dan heb je nog zit er een zadelpen bij? Zo niet kan een los frame al een hele dure grap worden.

En dan heb je het nog niet over losse kabels en wat er nog meer allemaal "ff" bij komt kijken.
Correct, ik heb het dan over een kader, vork, stuur, zadelpen + zadel.

Zie overigens ook een Sensa Giulia Gravel Pro voorbij komen voor 2250. Die komt al direct met GRX820 en ook van carbon, wellicht een betere optie dan een (kwalitatief beter/duurder) 2e hands model.

• klaaas
la_fusion schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:26:
[...]

Correct, ik heb het dan over een kader, vork, stuur, zadelpen + zadel.

Zie overigens ook een Sensa Giulia Gravel Pro voorbij komen voor 2250. Die komt al direct met GRX820 en ook van carbon, wellicht een betere optie dan een (kwalitatief beter/duurder) 2e hands model.
Als een Sensa een optie is zou ik ook de 2025 Cubes even checken. Die zijn scherp geprijsd dit jaar.

Hij wil.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:23

Een bevriende monteur heeft mij ooit ingefluisterd dat Open frames een uitdaging zijn om op te bouwen. De routering is niet heel goed doordacht en de afwerking aan de binnenkant laat wat te wensen over. In ieder geval staat het niet in verhouding tot de gevraagde (nieuw)prijs.

Heb je alle nodige gereedschap om de fiets zelf op te bouwen? En hoe groot is de hand dat je toch de FM moet inschakelen voor een deel van de opbouw? Dan lopen de kosten aardig op ongemerkt.

www.vanspeykwheels.nl

• la_fusion
ElGreco schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:57:
[...]

Een bevriende monteur heeft mij ooit ingefluisterd dat Open frames een uitdaging zijn om op te bouwen. De routering is niet heel goed doordacht en de afwerking aan de binnenkant laat wat te wensen over. In ieder geval staat het niet in verhouding tot de gevraagde (nieuw)prijs.

Heb je alle nodige gereedschap om de fiets zelf op te bouwen? En hoe groot is de hand dat je toch de FM moet inschakelen voor een deel van de opbouw? Dan lopen de kosten aardig op ongemerkt.
Ik heb nog geen van de tools daarvoor aanwezig. Die zou ik wel kunnen lenen van een bevriende monteur die ook aangeboden heeft te kunnen helpen om het samen te doen. Al gaf hij ook aan dat ik beter gewoon een complete fiets kon kopen. Hoe leuk het mij ook lijkt om het eens zelf te doen.
klaaas schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:39:
[...]

Als een Sensa een optie is zou ik ook de 2025 Cubes even checken. Die zijn scherp geprijsd dit jaar.
Interessante prijsstelling inderdaad, voor zo'n 2500 euro een nieuwe van het nieuwe jaar. Alleen weer een pak meer bovenop de bijv 2250 van de Sensa. Voor zover ik weet liggen Sensa/Cube ook niet zover van elkaar af qua kwaliteit, of heb ik het daar mis?

[ Voor 21% gewijzigd door la_fusion op 13-09-2024 08:12 ]

• supersoco80
ElGreco schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:57:
[...]

Hambini heeft ook een erg interessant filmpje over Open frames: YouTube: CESSPIT Engineering: $3000 Bike SCAM Exposed by Autistic Engineer. O...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02

Ik vind een Open UP wel echt 1000keer unieker dan een Giant Revolt.

De Revolt is de rationele keuze. Als je cool wilt zijn ga je voor de open. Los van wat praktische bezwaren rijdt dat frame ook wel echt lekker. Een vriend van mij had er een, heb er een dagje op gereden in de bergen. Heule soepele fiets die mooie balans heeft tussen comfort en snelheid.

• klaaas
Als je cool wil zijn rijd je niet op een plastic fiets 8)

Hij wil.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:13
Hambini REAMED inmiddels wel alles met grote clickbait titels en veel geschreeuw (en heeft trouwens ook een historie ;) met Gerard Vroomen (vroeger Cervelo, nu Open en 3T?).

Voor mij is hij wat minder relevant dan in zn vroege jaren.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• GerbenBK
klaaas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:03:
Als je cool wil zijn rijd je niet op een plastic fiets 8)
Bamboe?

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:33
Titanium!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2XOTD71zzAwvU6K85NRMB7CyB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEMdvRbaXsU0gokKWqEJPYQK.jpg?f=fotoalbum_large

• mhr-zip
Al heeft hij 1000x gelijk, die man zit in mijn rode zone zeg :+ maar

• klaaas
Nee joh, da's voor ouwe lullen ;)

Hij wil.

• GerbenBK
klaaas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:16:
[...]

Nee joh, da's voor ouwe lullen 40+ wannabe hipsters ;)
FTFY

• Requiem19
  • Laatst online: 23:02
Hambini had ook een hele fittie met Canyon. Met welk merk niet zou ik zeggen?

Je kunt beter Peak Torque kijken op Youtube als je kritische reviews vanuit engineering perspectief wilt zien.

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:33
Nee joh, die willen staal. Maar qua leeftijd zit ik goed ;)

• klaaas
Gurby schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:37:
[...]

Nee joh, die willen staal. Maar qua leeftijd zit ik goed ;)
Shit, val ik weer door de mand :o

Hij wil.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:38

Secsytime

Automagisch

Heb je ook een leren jas die net te strak zit? En natuurlijk wat van die kralen armbandjes :+ :+

• mhr-zip
Met Titanium heb je een frame voor het leven!

Ow wacht.

Velgremmen? Grapje, ik bedoelde schijfremmen natuurlijk.
Postmount, nee tuurlijk niet. Vanaf nu gebruiken we flatmount.
Handig die schijven, meer ruimte voor brede banden. 30 mm max? Dat is echt zo 2019. Ik wil 32 mm bandjes kunnen monteren op 25C velgen, dus heb ik minimaal ruimte voor 34mm bandjes hebben.
Kabels binnendoor anyone?

O-)

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20
klaaas schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:39:
[...]

Daar heb je gelijk in maar de Cubes worden geleverd met hookless velgen. Moet ik dit als een nadeel zien?

• klaaas
maxoss schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:45:
[...]

Daar heb je gelijk in maar de Cubes worden geleverd met hookless velgen. Moet ik dit als een nadeel zien?
Wen er maar vast aan ;)

Maar lijkt me op zich niet echt spannend toch? De maximale druk zul je met gravelen niet overschrijden en er zijn zat banden die er geschikt voor zijn.

Hij wil.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
hookless is pas op de weg met smalle banden en hoog systeemgewicht een mogelijk issue. Neemt niet weg dat het een kaksysteem is dat voor gebruikers 0 voordelen biedt

[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 13-09-2024 12:58 ]

• mhr-zip
maxoss schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:45:
[...]

Ik zou er een fiets nooit om laten staan.

Als ik een set wielen los koop, neem ik ze altijd met hook, want dan kan je "alle" banden monteren, ipv alleen een selectie hookless geschikte banden. Maar zelfs als ik daartoe wordt veroordeeld, kan ik er nog wel mee leven.

En als je er echt niet aan wil, hou die velgen dan nieuw. En zet ze als nieuw op Marktplaats. Want 3 rondjes mee rijden en niemand kan zien of ze 100 of 1000 km gebruikt zijn.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGj6LYysTGMp4dXkn4qY6P4k130=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjiu0Yd7WmxWvpKwAcLXH4ot.jpg?f=fotoalbum_large

Hookless velgen hebben in principe nog steeds een randje, wat er voor zorgt dat een band op zijn plek blijft zitten. Als een band zomaar naar het middel van je velgbed zou kunnen, kan een band er heel makkelijk vanaf.
Dit randje houd het tegen, en zou je band dus op eens een veel grotere diameter moeten krijgen om er vanaf te kunnen. Zolang een fabrikant zijn productieproces op orde heeft, is er niks aan de hand.
Maar ik roep wel meer, niet iedere (tubeless) producent heeft zijn proces op orde.

Als je banden tubeless maakt, hoor je vaak ook een plop. Die plop komt omdat je band dan over dat randje heen schiet. DT Swiss velgen hebben niet (of niet altijd) zo'n randje, daarom zal je daar minder of geen plop geluid horen.

[ Voor 45% gewijzigd door mhr-zip op 13-09-2024 13:08 ]

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20
klaaas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:52:
[...]
Maar lijkt me op zich niet echt spannend toch? De maximale druk zul je met gravelen niet overschrijden en er zijn zat banden die er geschikt voor zijn.
Je bent wel veroordeeld tot tubeless rijden. Is voor mij nog een drempel die ik over moet.

• GerbenBK
maxoss schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:40:
[...]

Je bent wel veroordeeld tot tubeless rijden. Is voor mij nog een drempel die ik over moet.
Niet in alle gevallen toch?

https://support.zipp.com/...with-my-ZIPP-hookless-rim

• 418O2
Je moet dus onder de 5 bar blijven in het geval van de 303s, dat is met tubes pas lastig als je zwaar bent en op smalle banden rijdt, dus het zou moeten kunnen

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 13-09-2024 15:34 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
418O2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:33:
[...]

Je moet dus onder de 5 bar blijven in het geval van de 303s, dat is met tubes pas lastig als je zwaar bent en op smalle banden rijdt, dus het zou moeten kunnen
niet met 25mm banden nee

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:24
Let op het volgende is een ervaring van 1 persoon en dus geen waarheid!

Ik rij hookless velgen met:
Niet hookless banden tubeless.
Niet hookless banden met biba.
Hookless banden met biba.
Hookless banden tubeless.

En ik ervaar echt geen drol verschil met hooked velgen. Let wel dit is allemaal op 2 bar of minder.

Er word trouwens voor alle hookless velgen/banden aangeraden onder de 5 bar te blijven. Dat is wat mij betreft het enige wat echt belangrijk is bij hookless.
Nu houd ik niet van race fietsen dus dat is een gemakkelijke voor me, maar het is wel echt een advies met ernstige consequenties als je je er niet aan houdt.

Edit typo (en waarschijnlijk zitten er nog meer in )

[ Voor 4% gewijzigd door kaaas op 13-09-2024 16:51 ]

• 418O2
Ik rekende net even met 135kg systeemgewicht en dan kon 32mm zelfs nog (op het randje, maar toch).

• supersoco80
Requiem19 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:02:
[...]

Ik vind een Open UP wel echt 1000keer unieker dan een Giant Revolt.

De Revolt is de rationele keuze. Als je cool wilt zijn ga je voor de open. Los van wat praktische bezwaren rijdt dat frame ook wel echt lekker. Een vriend van mij had er een, heb er een dagje op gereden in de bergen. Heule soepele fiets die mooie balans heeft tussen comfort en snelheid.
De Revolt is zeker niet vrij van frame problemen en ook over de seatpost kom je weinig goeds tegen.

• derx666
  • Laatst online: 17:01

derx666

mecker ende blaet

Hambini heeft voor mij redelijk afgedaan. Heeft nu ook een mooie beef met Zero Friction Cycling, echter heeft deze laatste een tijdje terug een goeie video uitgebracht waarin hij Hambini betrapt op meerdere onwaarheden. Hij klinkt heel interessant etc, maar ik heb het idee dat hij heeft ingezien dat hij bij de youtubes meer geld verdient met het maken van clickbate/rant video's dan met daadwerkelijk goeie content.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
Wat zijn jullie ervaringen met reistassen/koffers voor je fiets?
Wilde eerst naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaan vanaf vrijdag maar daar geven ze ineens een beste puist regen op voor het eerste gedeelte van m'n 2 weken vakantie die ik heb.
Nu een beetje aan het kijken naar Portugal (vliegen op faro) en dan de fiets meenemen, maar dan moet er wel een tas komen waar de fiets in gaat natuurlijk :)
een Evoc Pro ziet er wel aardig uit en ook niet meteen een hele rib uit het lijf https://www.futurumshop.n...ietstas-grijs-zwart.phtml maar is het ook wat om daadwerkelijk mee te vliegen?

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• kaaas
Je kunt ze ook huren. Staan er best veel te huur op marktplaats. https://www.marktplaats.nl/q/fietskoffer/

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
En ja, daar kan je prima mee vliegen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• mhr-zip
kaaas schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:22:
Je kunt ze ook huren. Staan er best veel te huur op marktplaats. https://www.marktplaats.nl/q/fietskoffer/
Inderdaad bij een fietskoffer vind ik het kopen niet echt probleem, maar meer het opslaan.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ja maar het ophalen/wegbrengen. (of ontvangen/opsturen) is ook zo'n gedoe.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:16:
Als je geen auto hebt inderdaad.

• DDX
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:23:
[...]

Als je geen auto hebt inderdaad.
Maar ook dan nog best gedoe/kost tijd.

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
kaaas schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:22:
mhr-zip schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:38:
[...]

Inderdaad bij een fietskoffer vind ik het kopen niet echt probleem, maar meer het opslaan.
DDX schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:16:
Sorry, wel over huren nagedacht maar zit idd met de punten van DDX waar ik dan geen zin in heb of tijd in wil steken, opslaan is het probleem niet, zolder ligt nog niet vol :)

Dank voor de melding dat hier prima mee te vliegen is. Verder op zoek naar verblijf dan maar

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:27:
[...]

Maar ook dan nog best gedoe/kost tijd.
Als je plek heb voor een koffer is dat top natuurlijk.

Zelf wel eens mijn fiets vervoerd in zo'n box, dat ging helemaal top. Alleen is het qua gewicht lastig buiten Europa, omdat je dan vaak aan 23 kg vast zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq7_CPKs-zj-mQRBzQSQF4K34ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrgJzbBdpYhqUUehDI9uLcPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13PqnAM-iHN5q9b-4zoyU6rzNe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBN0w3MtL3YCjIyxItNbzcd5.jpg?f=fotoalbum_large

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-01 11:04
Als je nou één doordeweekse dag vrij te besteden hebt in Nederland met je gravelbike... waar moet ik dan eens heen om een goeie ronde te maken? Zo'n 100 tot 150 km, ook een beetje afhankelijk van het terrein.

Heb al best een tijd een gravelbike, maar heb er eigenlijk alleen nog maar rondjes mee in de regio Den Bosch gereden. Leuk hoor, maar deze week een dag vrij gepland om 'm eens gewoon een keer echt goed uit te laten in een mooi gravelgebied.

Heb om een of andere reden altijd in mijn hoofd zitten dat het Kroondomein de place to be zou zijn met m'n gravelbike. Maar rond UHR zal het ook vast mooi rijden zijn. Of toch Limburg? Lastig.

Dit soort dagen gun ik mezelf niet vaak (genoeg), dus het gaat een weloverwogen keuze worden. Aanraders iemand?

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:48
tabaqui schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:18:
Wat zijn jullie ervaringen met reistassen/koffers voor je fiets?
Wilde eerst naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaan vanaf vrijdag maar daar geven ze ineens een beste puist regen op voor het eerste gedeelte van m'n 2 weken vakantie die ik heb.
Nu een beetje aan het kijken naar Portugal (vliegen op faro) en dan de fiets meenemen, maar dan moet er wel een tas komen waar de fiets in gaat natuurlijk :)
een Evoc Pro ziet er wel aardig uit en ook niet meteen een hele rib uit het lijf https://www.futurumshop.n...ietstas-grijs-zwart.phtml maar is het ook wat om daadwerkelijk mee te vliegen?
Op Schiphol kan je voor 30 euro een fiets doos kopen. Je moet dan je stuur opzij zetten en de trappers eraf. Voor mij werkte dit prima.

• mhr-zip
Bakkenist schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:12:
Als je nou één doordeweekse dag vrij te besteden hebt in Nederland met je gravelbike... waar moet ik dan eens heen om een goeie ronde te maken? Zo'n 100 tot 150 km, ook een beetje afhankelijk van het terrein.

Heb al best een tijd een gravelbike, maar heb er eigenlijk alleen nog maar rondjes mee in de regio Den Bosch gereden. Leuk hoor, maar deze week een dag vrij gepland om 'm eens gewoon een keer echt goed uit te laten in een mooi gravelgebied.

Heb om een of andere reden altijd in mijn hoofd zitten dat het Kroondomein de place to be zou zijn met m'n gravelbike. Maar rond UHR zal het ook vast mooi rijden zijn. Of toch Limburg? Lastig.

Dit soort dagen gun ik mezelf niet vaak (genoeg), dus het gaat een weloverwogen keuze worden. Aanraders iemand?
Kroondomeinen is dicht.

Je kan hier even kijken: https://landvangrindenzand.nl

• mhr-zip
Delay schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:48:
[...]

Op Schiphol kan je voor 30 euro een fiets doos kopen. Je moet dan je stuur opzij zetten en de trappers eraf. Voor mij werkte dit prima.
Kartonnendoos heb ik ook nog wel staan (moet wel je voorwiel er uit), regio Rotterdam - Dordrecht. Info DM.
(Weggeef, niet voor verkoop).

• Bakkenist
mhr-zip schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:48:
[...]

Kroondomeinen is dicht.

Je kan hier even kijken: https://landvangrindenzand.nl
Wat een prachtig overzicht, thanks. Maasduinen op de shortlist gezet.

En kwam voor Kroondomeinen deze route nog tegen, over segmenten die tijdens sluiting wel geopend blijven: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/473997698

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:29

Reginas

Queen of Core Stability

@Bakkenist Vanuit Eindhoven zijn de routes van Brabants Mooiste Achtertuin ook mooi. Dit zijn echte gravelroutes. Brabants Mooiste is ook leuk, maar dat is een mix tussen asfalt en racegravel. Die routes zijn ook leuk om te rijden op 28/32mm, terwijl Brabants Mooiste Achtertuin roept om je gravelbike.

Rondom Eindhoven (en wat in Zuid-Limburg) vind je ook de routes van Pathfinder Giro. Mooie routes, maar sommige ritten bevatten relatief veel singletrack (tot 15% van de totale afstand) en door de regen van het afgelopen jaar en de hoge waterstand is niet alles goed begaan. Meer een tip om in je achterhoofd te houden voor periodes van langdurige droogte.

Nog een laatste tip: de routes van de Bockerijders door midden-Limburg, zo langs de Duitse grens af. Nationaal Park de Meinweg is erg mooi en in die hoek heb je net wat meer hoogteverschillen te verstouwen dan in Brabant. Net wat meer dan hè, het is geen Zuid-Limburg of Eifel natuurlijk.

• MaSw85
  • Laatst online: 22:55

Drenthe!

Komoot

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:52

Enigszins in de buurt en te combineren met de Maasduinen: het Rijk van Nijmegen en Reichswald. Een beetje glooiend terrein en vanuit Den Bosch goed aan te rijden.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:32
Maduth schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:45:
Ik had ook nog deze gevonden maar die kan ik dus niet lokaal kopen (misschien dat ze hem kunnen bestellen?)

Sensa Modena Gravel LTD GRX 2024 - https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-gravel-ltd-grx
Ik ben net begonnen met fietsen, omdat ik door constante hardloop blessures mijn energie niet kwijt kon.

Mijn racefiets was/is 30 jaar oud en heb ik destijds voor mijn 14e verjaardag gekregen. Lekker old skool dus.

Omdat ik in het Gooi woon en er dus veel groen om ons heen is heb ik voor een gravelbike gekozen. Wat me opvalt is dat er veel concurrentie op de markt is, dat het fiets kiezen wel erg een mannenfetisj is met veel focus op kleine verschillen tussen fietsen. Mijn indruk als buitenstaander is na al het inlezen dat als je beetje op het gebaande pad blijft er geen slechte keuzes zijn voor beginners en recreatieve renners. En dat of iets goed is vaak toch gekoppeld is aan persoonlijke fysieke omstandigheden en voorkeuren.

Uiteindelijk heb ik bij 12gobiking de Sensa Modena gekocht. Na 4-5 modellen daar ‘getest’ te hebben en vergeleken. Uiteraard na veel inlezen en praten met ervaren vrienden. Ik las hier verderop dat er blijkbaar niet de juiste velgen opzitten voor nog bredere banden. Ik ben na een paar weken fietsen wel content met de 35mm banden. Voor mij een prima mix tussen een band die op de weg soepel loopt en tegelijkertijd in de omgeving prima off road uit de voeten kan. En als het nodig is dan moet ik maar wat investeren… Ook dat is onderdeel vd hobby.

k ben bijvoorbeeld afgelopen zondag met mijn dochters van 9 en 10, zij op de mountainbike, me echt prima vermaakt over allemaal kleine bospaadjes. Super leuk dat ik dat met dezelfde fiets kan doen als waarop ik op de weg gas kan geven.

Ik had bij 12gobiking tijdens het vergelijken tussen de fietsen niet de indruk dat elk van de andere keuzes een slechte keuze zou zijn. Zoals ik al zei, de concurrentie is groot en het standaard niveau hoog.

Ik ben overigens superblij met de nieuwe hobby en lees hier graag mee. Er gaat een hele nieuwe wereld open en het gevoel van vrijheid is groot.

• koentjuh1987
mhr-zip schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:42:
[...]

Als je plek heb voor een koffer is dat top natuurlijk.

Zelf wel eens mijn fiets vervoerd in zo'n box, dat ging helemaal top. Alleen is het qua gewicht lastig buiten Europa, omdat je dan vaak aan 23 kg vast zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zelf mijn fiets bij canyon besteld en heb daarbij de bikeguard gekregen. Meer een hoes en zwenkwieltjes die je kunt gebruiken bij de doos waarin je fiets wordt geleverd. Best handig bedacht maar zoals anderen ook al aangeven is zo'n doos/koffer ook niet het meest handige om op te bergen. Heb er wel ruimte voor maar staat toch wel aardig in de weg... als ik er iemand blij mee kan maken laat het dan maar even weten... (ik moet mijn fiets zelf nog wel even uitpakken O-) 8)7

...

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands fiets en ik zie nu een fiets met GRX 810-derailleurs, cranks en casette maar 105 shifters en remmen. Iemand ervaring met deze combinatie? Wat zijn voor/nadelen? Volgens de shimano website moet het wel gewoon kunnen als het maar allemaal 11-speed is.

• GWBoes
  • Laatst online: 15:18
@Owios Enige verschil is de vorm van de grepen, GRX is iets anders gevormd en het rubber heeft wat extra riggels zodat je betere grip hebt.
Ik heb een paar jaar met een mix van GRX achterderailleur en Crank met 105 voorderailleur en shifters gereden zodat ik mechanische schijfremmen kon gebruiken. Neem aan dat deze wel hydraulische heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door GWBoes op 17-09-2024 10:38 ]

Flickr - Strava

• guapper
GWBoes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:37:
@Owios Enige verschil is de vorm van de grepen, GRX is iets anders gevormd en het rubber heeft wat extra riggels zodat je betere grip hebt.
Ik heb een paar jaar met een mix van GRX achterderailleur en Crank met 105 voorderailleur en shifters gereden zodat ik mechanische schijfremmen kon gebruiken. Neem aan dat deze wel hydraulische heeft?
Heeft die GRX achterderailleur niet een clutch, of pal om de veerspanning van de kooi te verhogen om klapperen van de ketting tegen te gaan?
Ik zag die combi vaker op endurance/allroad fietsen, dacht dat dat daarom zo gekozen was.

• klaaas
GRX derrie heeft idd een clutch. Maar dat maakt voor de shifters niet uit (duh). Ik rijd een GRX 8nogwat derrie met Tiagra shifters. Werkt ook prima.

Enige aanvullende verschil tussen 105 en GRX shifters is nog dat het draaipunt van de GRX shifters iets meer afgestemd zou zijn op gebruik offroad. Maar ik denk niet dat dat echt verschil maakt.

Hij wil.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:23
klaaas schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:19:
GRX derrie heeft idd een clutch. Maar dat maakt voor de shifters niet uit (duh). Ik rijd een GRX 8nogwat derrie met Tiagra shifters. Werkt ook prima.

Enige aanvullende verschil tussen 105 en GRX shifters is nog dat het draaipunt van de GRX shifters iets meer afgestemd zou zijn op gebruik offroad. Maar ik denk niet dat dat echt verschil maakt.
Wat bedoel je met draaipunt?

www.vanspeykwheels.nl

• klaaas
ElGreco schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:55:
[...]

Wat bedoel je met draaipunt?
Het punt waar je hendel om scharniert. Als ik het me goed herinner zit dat bij GRX hoger voor een betere hefboomwerking.

Hij wil.

• guapper

In de laatste aflevering van de Cycloworld podcast (aanrader) ging het over Episch Limburg.

https://open.spotify.com/...si=pX2aodAiQX-pR04YgWXtBA

Verslag van CW: Episch Limburg 500: een must voor de fietsavonturier en natuurliefhebber
Officiële site Episch Limburg met GPX route
^^ Routes beschikbaar voor 1, 3 of 5 dagen vol episch Limburgs asfalt of gravel (van horen zeggen ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 17-09-2024 16:19 ]

• Bakkenist
Dank voor jullie tips allemaal. Alles op een rijtje gezet neig ik nu naar de Veluwe. Nog nooit gefietst daar.

Van plan deze route te gaan volgen: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/280513458

Of als je het niet kunt zien wegens geen Komoot login, dit is een beschrijving: https://www.bicycling.com...gravelhemel-veluwe-route/

Ben benieuwd. Klinkt veelbelovend. Ik overweeg wel nog een kleine uitbreiding te doen naar ca. 150 km, wellicht richting Planken Wambuis, of juist aan de noordzijde nog onderkantje Kroondomein (de paden die open zijn) meepikken. Ik heb de tijd namelijk...

En dan ga ik de komende tijd maar eens vaker zo'n dag vrij voor mezelf regelen, zodat ik ook gravel in Limburg, Groesbeek/Reichswald, Maasduinen, etc. etc. kan gaan rijden.

• koentjuh1987
de epische 500 verdeelt in 5 etappes is wel een goede. dank!

...

• klaaas
Bakkenist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:44:
Dank voor jullie tips allemaal. Alles op een rijtje gezet neig ik nu naar de Veluwe. Nog nooit gefietst daar.

Van plan deze route te gaan volgen: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/280513458

Of als je het niet kunt zien wegens geen Komoot login, dit is een beschrijving: https://www.bicycling.com...gravelhemel-veluwe-route/

Ben benieuwd. Klinkt veelbelovend. Ik overweeg wel nog een kleine uitbreiding te doen naar ca. 150 km, wellicht richting Planken Wambuis, of juist aan de noordzijde nog onderkantje Kroondomein (de paden die open zijn) meepikken. Ik heb de tijd namelijk...

En dan ga ik de komende tijd maar eens vaker zo'n dag vrij voor mezelf regelen, zodat ik ook gravel in Limburg, Groesbeek/Reichswald, Maasduinen, etc. etc. kan gaan rijden.
Dat is een leuke route. Veel paden waar ik geregeld kom. De route is idd makkelijk uit te breiden richting noorden of richting Ede. Je zou ook nog wat meer km op de Loenermark kunnen maken.

Wat ik niet zou doen is eten bij Bike & Eat. Hoe sympathiek ook, het eten is er gewoon niet geweldig. Ik zou 1 van de andere horecagelegenheden in Loenen kiezen. Bospaviljoen 't Leesten is ook een prima optie.

Hij wil.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:36
De Tijd in Eerbeek kun je ook prima een hapje doen vind ik. Sowieso prachtige route zo te zien!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ja, ik heb een boete van 110 euro gelijk de eerste dag. Duur ritje.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• DDX
  • Nu online
Zo dicht was die dus nog niet :D

• kaaas
@Klaas volgens mij was het hogere draaipunt alleen zo bij de DI2 versie van GRX. Maar dat gezegd hebbende ik vind de gewone versie van GRX al super comfortabel en uitmuntend remmen. Dat is wel met in combinatie met een setje slx klauwen (ik heb geen flatmounts) .

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 07:41
Ik heb mijn fiets eind April gekocht en daarmee dus ook nog maar alleen zomerkleding voor het fietsen.

Wat zijn jullie adviezen qua broek en shirt?

P.s. ik ben iemand die het niet snel koud heeft :)

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• klaaas
kaaas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:47:
@Klaas volgens mij was het hogere draaipunt alleen zo bij de DI2 versie van GRX. Maar dat gezegd hebbende ik vind de gewone versie van GRX al super comfortabel en uitmuntend remmen. Dat is wel met in combinatie met een setje slx klauwen (ik heb geen flatmounts) .
Ik heb het nog even nagezocht, maar het werd indertijd ook genoemd in de reviews van de mechanische versies. Maar zoals gezegd hebben we het over een klein verschil. Road shifters werken ook prima.

Hij wil.

• 418O2
EdwinC schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:47:
Ik heb mijn fiets eind April gekocht en daarmee dus ook nog maar alleen zomerkleding voor het fietsen.

Merino en over jasjes tegen wind/regen

• kaaas
@klaaas Volgens mij waren er redelijk wat reviews die de press release niet goed gelezen hadden. Van de press release van shimano zelf:
https://bike.shimano.com/...ravel-component-seri.html

DI2 expliciet vermeld dat het draaipunt veranderd is->
ST-RX815-L/R Di2 Hydraulic Disc Brake DUAL CONTROL LEVER
More secure grip in rough terrain from higher brake axis, anti-slip lever, thumb notch on hood, taller hood prevents hand slippage

Niet DI2 geen woord over het draaipunt en als je die vergelijkt met 105 lijkt de as ook op dezelfde plek te zitten.->
ST-RX810-L/R Hydraulic Disc Brake DUAL CONTROL LEVER
Gravel-inspired ergonomics and textured lever for extra grip
11-speed shifting range
klaaas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:35:
[...]

Ik heb het nog even nagezocht, maar het werd indertijd ook genoemd in de reviews van de mechanische versies. Maar zoals gezegd hebben we het over een klein verschil. Road shifters werken ook prima.
Edit iets subtieler

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
EdwinC schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:47:

Beenstukken zijn geweldig in de winter en geven voldoende isolatie in mijn geval. Shirtje zou ik wel iets met dikkere stof kiezen.

Edit:
Ik zou trouwens ook zoveel mogelijk met laagjes werken. Dan kun je een paar shirts kopen, in een warmtecategorie die je veel gebruikt. Door deze verschillende shirts te combineren, kom je ook bij -10 nog relatief ver.

Voordeel is dat je geen dure kleding moet gebruiken die je echt alleen in specifieke gevallen aan kunt en eigenlijk 350 dagen in het jaar in je kledingkast hangt. Je hebt ook direct voldoende kleding om met standaard wintertempersturen niet telkens te moeten wassen.

[ Voor 35% gewijzigd door hoi1234 op 19-09-2024 09:43 ]

• klaaas
@kaaas : lijkt idd een kwestie van onzorgvuldig lezen door al die content makers. Nou ja, nog een reden minder om over te stappen op GRX shifters. Zo kom ik nooit van dat oude spul af... :o

Hij wil.

• DDX
  • Nu online
Is het niet gewoon hetzelfde dat je bij de 12speed remklauwen meer ruimte zou hebben voor de remblokken ?
Grappige is dat bleedblok gewoon exact zelfde ruimte inneemt.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Iemand uit de streek heeft vorig jaar de “Brugse Strade Bianchi” gemaakt, gezien de streek (West-Vlaanderen) en amper iets van hellingen of “gravelbaantjes”, moest ik deze toch écht eens rijden. Wow, nooit gedacht dat ik zoveel gravel kon rijden en zo dicht in de streek, was genieten (en met momenten ook wel hard trappen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n78DMuftA894XpaaIrQ63bULeHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drt1N1npDkxBv1RNHmFibpet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLrw2zHZPnzSygM0ZvxM9QGrPfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ghTnAXsnHpOj2QhKAJgqkAS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlArG3NQhW7z0a0pKmwCONasWdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukjaqOW9io9JUfX2HPDFttVA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUXb3-RY4HxstU12GjvveVD6M6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxdRBmMh38G5cjwTwtbTtlJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPbQoGAfaxXYfmY1whHKBPV9tKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLGfyp8fts7HFsqLl5gt2log.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYTLKARzhHrzUAjmrfLtoJAewjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjofXEbzD3WS4LqEtQ1EZpOH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8szw5bDOaXayceoGzuz0KmfIQSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3tEYNp0yewbvL64anegVGoO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igHq-QqMgDJURE0TXjDibfOK9KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsxWSXy3uvfWbdVBh7fja54t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMvpzQweajIGX_KEbWY_yj70RGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/os9UZSAIi8IDxzMLktwePMUu.jpg?f=fotoalbum_large

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-01 16:02
Wat gebruiken jullie als bovenkleding op dagen dat het wel veel regent, maar qua temperatuur nog wel stukje warmer is. In koud weer heb ik dan een Gabba/4 seasons winterjack die goed werkt, maar dat is veel te warm bij temperaturen rond de 12-14 graden.

Daarentegen zijn de standaard plastic regenjasjes geen jassen die je een hele dag aan wilt hebben. Dan ben je uiteindelijk net zo nat van't zweet als van de regen.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:31
Is meer voor het fietskleding topic maar inmiddels heb ik wel een soort van vuistregels ontwikkeld wat ik zelf prettig vind:

0-5 graden: lange fietsbroek, skisokken, hoge schoenen, fietsjack futurum 4 seasons, merino thermoshirt, dikke handschoenen en merino helm muts

5-10 zelfde, gewone sokken, dunne handschoenen geen muts

10-15 graden beenstukken, korte fietsbroek normaal shirt, fiets jack 4 seasons, fietshandschoentjes

15-20 graden zelfde maar dan thermo+racefiets shirt ipv fietsjack

20 graden+ gewone racefiets outfit

Dus voor regen bij die temp zou ik een fijn ademend waterdicht jack kiezen.

Andere overwegingen: als het non stop regent is het lastig om alles echt droog te houden als het nog iets moet ademen. Ik heb prima ervaringen met dit regenjack: https://www.mantel.com/ro...y-regenjas?autocomplete=1

Dat is dus wel voor de incidentele stortbui van bijvoorbeeld een half uur.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

joker1977

Tweakert

Jwlb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:56:
Wat gebruiken jullie als bovenkleding op dagen dat het wel veel regent, maar qua temperatuur nog wel stukje warmer is. In koud weer heb ik dan een Gabba/4 seasons winterjack die goed werkt, maar dat is veel te warm bij temperaturen rond de 12-14 graden.

Daarentegen zijn de standaard plastic regenjasjes geen jassen die je een hele dag aan wilt hebben. Dan ben je uiteindelijk net zo nat van't zweet als van de regen.
Als het in Nederland 12-14 graden is en het non-stop regent, dan fiets ik wel op een ander moment.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:49

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Jwlb schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:56:

Ik gebruik gewoon een windjack van Decathlon.
Houdt de ergste nattigheid van je rug maar is niet waterdicht.
Als je lang genoeg buiten bent wordt toch alles nat.
Ik heb dan ook meer last van natte voeten, dan een natte rug.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:19
Ligt heel erg aan de specifieke dag & afstand wat mij betreft. Ik begreep dat Castelli bij de ontwikkeling van de laatste Gabba erachter kwam dat snel opdrogen veel belangrijker bleek te zijn voor de meeste recreanten dan volledige waterdichtheid. Uit onderzoek kwam namelijk naar voren dat de meeste recreanten over het algemeen vooral korte buitjes over zich heen krijgen. Opdrogen en ademend vermogen is dan veel belangrijker.

Zelf pak ik voor woon-werk bij lichte regen een jersey met een waterafstotende coating. Voor een incidentele bui heb ik een regenjasje bij me met een membraam tot 10.000mm waterdruk. Als ik zie aankomen dat het echt de hele dag stevig regent pak ik de speed-pedelec. Dan produceer ik zelf minder zweet en gaat het meer om het water buitenhouden dan het ademend vermogen.

En in het algemeen; als je echt wilt blijven fietsen zijn spatborden en overschoenen (of als het nog kouder wordt; winterschoenen) goud waard....

• kaaas
Ik gebruik zolang het kan meestal een windstopper/gilet tegen de regen. Ik doe eigenlijk pas een regenjas aan als er ook een risico is op het koud krijgen. Of als het overduidelijk een hoosbui is. Dan is het meestal wel de moeite waard om niet doorweekt te raken en is het nat van binnen uit worden niet zo'n groot probleem door de beperkte tijd.
Nu zweet ik vrij snel een veel. Dus als het koud is houd een regenjas me nat en warm :)

[ Voor 11% gewijzigd door kaaas op 20-09-2024 15:39 ]

• klaaas
PietervSk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:27:
Ligt heel erg aan de specifieke dag & afstand wat mij betreft. Ik begreep dat Castelli bij de ontwikkeling van de laatste Gabba erachter kwam dat snel opdrogen veel belangrijker bleek te zijn voor de meeste recreanten dan volledige waterdichtheid. Uit onderzoek kwam namelijk naar voren dat de meeste recreanten over het algemeen vooral korte buitjes over zich heen krijgen. Opdrogen en ademend vermogen is dan veel belangrijker.
Mooi verhaal. Het is dat of ze kunnen hun pfas-vrije kleding gewoon nog niet zo waterwerend krijgen als de huidige...

Hij wil.

• la_fusion
Goed, kleine update mbt mijn zoektocht naar een gravelbike.. flink wat opties zijn gepasseerd(nieuw/2e hands) en inmiddels de volgende opties om uit te kiezen:

1. Giant Revolt Advanced 2 ('25 model), vooral goede ervaringen uit het verleden met Giant verder niet specifiek goed/slecht. Aanbod is vergelijkbaar met de Cube qua prijs behalve dat ik hier mijn oude wielen in moet hergebruiken, nogal prijzig voor wat je krijgt dus.
2. Cube Nuroad C:62 Pro ('25 model), bedankt voor de tip van hier ;-) Staat heel hoog op het lijstje met goede specs waaronder zelfs carbon wielen.
3. Sensa Giulia Gravel Pro/Elite ('24/'25 model), stond hoog aangeschreven maar op basis van wat de verschillende fietswinkels aangaven toch wel wat gezakt, toch een wat minder gevoel bij ook.

Belangrijkste waar ik achter ben gekomen is dat de GRX shifters enorm lijken in verhouding met Ultegra Di2 en dat had ik niet verwacht. Voor nu gaat de voorkeur uit naar optie 2 maar ben wel nog afhankelijk van het exacte aanbod + levertijd.
Pagina: 1 ... 61 ... 91 Laatste