Ik zou er een fiets nooit om laten staan.
Als ik een set wielen los koop, neem ik ze altijd met hook, want dan kan je "alle" banden monteren, ipv alleen een selectie hookless geschikte banden. Maar zelfs als ik daartoe wordt veroordeeld, kan ik er nog wel mee leven.
En als je er echt niet aan wil, hou die velgen dan nieuw. En zet ze als nieuw op Marktplaats. Want 3 rondjes mee rijden en niemand kan zien of ze 100 of 1000 km gebruikt zijn.
Edit:
Hookless velgen hebben in principe nog steeds een randje, wat er voor zorgt dat een band op zijn plek blijft zitten. Als een band zomaar naar het middel van je velgbed zou kunnen, kan een band er heel makkelijk vanaf.
Dit randje houd het tegen, en zou je band dus op eens een veel grotere diameter moeten krijgen om er vanaf te kunnen. Zolang een fabrikant zijn productieproces op orde heeft, is er niks aan de hand.
Maar ik roep wel meer, niet iedere (tubeless) producent heeft zijn proces op orde.
Als je banden tubeless maakt, hoor je vaak ook een plop. Die plop komt omdat je band dan over dat randje heen schiet. DT Swiss velgen hebben niet (of niet altijd) zo'n randje, daarom zal je daar minder of geen plop geluid horen.
[
Voor 45% gewijzigd door
mhr-zip op 13-09-2024 13:08
]