Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 60 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 13:38

Trouble

Everything is awesome

Vandaag heb ik 43 kilometer gefietst, en vond het fantastisch. Ik heb mijn gravelbike nu ongeveer 4 weken, en ondertussen 150 kilometer gefietst. Hoe meer ik het doe, hoe lekkerder ik het vind, dus tot zover geen enkele spijt van mijn aankoop.

Vandaag was m'n langste route tot nu toe en omdat ik geen idee had of ik 43 zou kunnen (alhoewel 36 km afgelopen woensdag ook vrij soepel ging) had ik mogelijkheid ingecalculeerd om met het OV het laatste stuk te doen. Was niet nodig, en het was best een kick om voorbij het plaatsnaambordje van m'n stad te fietsen :P

Route was voor een groot deel verhard, maar dat vind ik voor nu nog wel prima. Een paar mooie stukjes over onverhard/gravel was natuurlijk wel lekker dus die ga ik denk ik meer opzoeken als ik meer ervaring heb :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdd6Tg1z00SkgRD9S1d10wq6LSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObF4PkDu3iYIU4WIcm80HMZP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1uFqiLBS2kK_brJV0mH9x77R40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjgxWfItX8ApxQDEwJYJovQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrfCp6NbD_AKKHkMDNfN1v32pas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YswCCnOUHsVsKzCUwItsL5L3.jpg?f=fotoalbum_large

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik ben nu terug van een weekje Gdansk, geboorteplaats van mijn Rondo Ruut. Wegens heel erg veel bier en vodka is het maar bij 2 ritten gebleven.

De eerste rit van ongeveer 75k, was een heuvelrit om de groene belt van Gdansk, Sopot en Gdynia. Binnen een paar km ben je vanaf het centrum al bezig aan klimmen die niet onderdoen voor die in Zuid-Limburg. Genoten van een de intro aan het nieuwe Poolse gravel walhalla.

Onze 2de rit een dag of twee later was van het centrum van Gdansk, richting de Russische grens om daarna onze weg te vervolgen naar het prachtige stadje Elblag. Aan de grens was het best chill, een paar vriendelijke grenssoldaten die zeiden dat het geen fantastisch idee was om Rusland in te fietsen, iets waar we natuurlijk gehoor aan gaven.
Richting Elblag leek het voor mijn gevoel alsof we in de Eifel waren, op de 50 resterende kilometers ongeveer 750 hoogtemeters gemaakt. A+ kwaliteit gravel, helaas wel afgewisseld met de meest verschrikkelijke betonplaten die je buiten België kunt vinden. Nog even een KOM poging gedaan, maar op een klim van 25 minuten kwam ik alsnog 2 minuten te kort.

Ik vind het absoluut een aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl3io1WHdIvEcgk_EBCrH6IS1-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdaPbYpAMc5CG7aLJZ2obsLR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y__G6UJ7TmnIobQLpmULwazWq2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4biII2PlEMDn1AxTKZasQgBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYWMZBiCQKthuq4yUE8X8cFUCwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR3OVluJsjZ8BI6C1k0MA2XK.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Laatst online: 10-09 18:52

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips en advies. Ik heb de vraag reeds gesteld in het wielren-topic, en hoop ook op jullie kennis en expertise :)

Ik heb gisteren een bezoek gebracht aan 12Gobiking. Ik ga (vanaf binnenkort) heel vaak in Drenthe fietsen. Daar zijn beduidend meer gravelfietspaden dan hier, zo kreeg ik de indruk via Komoot.

Op dit moment beschik ik over een Sensa Modena LTD Disc 105 met schijfremmen. Bevalt uitstekend, maar bij 12GObiking eens het balletje opgegooid wat ik zou kunnen doen als ik ook meer gravel wil meepakken. De medewerker adviseerde mij de Koga Roqa Premium (deze) (nu afgeprijsd naar 2799 euro). Volgens de medewerker kan ik met deze fiets de huidige Sensa verkopen.

Nu mijn vraag; ik hou van heerlijk toeren, ik hoef niet de snelste tijd te halen en mijn ritten zijn rond de 30-60 kilometer per dag, gemiddeld twee dagen per week. Ik fiets voornamelijk op asfalt, maar wil dus ook op gravel gaan fietsen. Geen idee wat voor soort gravel er voornamelijk is in Drenthe, maar wil vooral door de bossen en natuur toeren.

Is dit een goede keuze volgens jullie? Ga ik qua snelheid wat merken als hier 32mm (of breder) banden onder zitten, dan de 28mm die ik nu heb? Hoe is de SRAM Rival eTAP ASX groepset ten opzichte van de Shimano 105? Of zouden jullie dit afraden?

Ik ben echt een leek op dit soort gebied, dus goede tips, informatie ben ik heel blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwQBOqjos1fCrilWvp9oNm81X9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DcrQxw78RsucolbyIFd8IqKK.webp?f=fotoalbum_large

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:04
Snelheid zou ik mij geen zorgen over maken. Bandenspanning, type band en tubeless/tube maakt een veel groter verschil dan de breedte.

Echte gravel in Drenthe lijkt mij vrij zeldzaam, maar schelpenpaadjes liggen er zeker wel. Hangt ook een beetje af van welk deel van de provincie je fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
De vraag is idd wat je van plan bent te gaan rijden. Zijn dat schelpenpaadjes, dan is een fiets met 45mm banden overkill. Maar bij Drenthe moet ik aan zand denken en dan kan het niet breed genoeg.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Ik "gravel" veel in Drenthe met 42mm pathfinder pros en dat is echt wel voldoende voor alles wat je dan tegenkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:49
Lijkt me eerlijk gezegd een prima advies. De ontwikkeling naar bredere banden is al een tijdje gaande, en niet zozeer de breedte of het contactoppervlakte maar hoe soepel een band is lijkt op dit moment de belangrijkste factor qua rolweerstand.
Gravelbanden met noppen zijn iets trager in de windtunnel, maar als je in eerste instantie vooral schelpenpaadjes (Gooisch gravel) rijd kan je met een goede wegband ook nog wel lang toe. Als je dan echt de trails op gaat zoeken heb je met deze fiets de ruimte om wel een serieuze gravelband te steken en met die casette achter kan je dat ook nog wel in de heuvels doen. Rij je vooral op het vlakke dan zou je nog kunnen overwegen of je niet naar een iets kleinere casette wilt.
Verschil tussen SRAM en Shimano weet ik niet uit eigen ervaring, maar wat ik voorbij hoor komen zit het wel ongeveer op een vergelijkbaar niveau als 105.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:40
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:57:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips en advies. Ik heb de vraag reeds gesteld in het wielren-topic, en hoop ook op jullie kennis en expertise :)

Ik heb gisteren een bezoek gebracht aan 12Gobiking. Ik ga (vanaf binnenkort) heel vaak in Drenthe fietsen. Daar zijn beduidend meer gravelfietspaden dan hier, zo kreeg ik de indruk via Komoot.

Op dit moment beschik ik over een Sensa Modena LTD Disc 105 met schijfremmen. Bevalt uitstekend, maar bij 12GObiking eens het balletje opgegooid wat ik zou kunnen doen als ik ook meer gravel wil meepakken. De medewerker adviseerde mij de Koga Roqa Premium (deze) (nu afgeprijsd naar 2799 euro). Volgens de medewerker kan ik met deze fiets de huidige Sensa verkopen.

Nu mijn vraag; ik hou van heerlijk toeren, ik hoef niet de snelste tijd te halen en mijn ritten zijn rond de 30-60 kilometer per dag, gemiddeld twee dagen per week. Ik fiets voornamelijk op asfalt, maar wil dus ook op gravel gaan fietsen. Geen idee wat voor soort gravel er voornamelijk is in Drenthe, maar wil vooral door de bossen en natuur toeren.

Is dit een goede keuze volgens jullie? Ga ik qua snelheid wat merken als hier 32mm (of breder) banden onder zitten, dan de 28mm die ik nu heb? Hoe is de SRAM Rival eTAP ASX groepset ten opzichte van de Shimano 105? Of zouden jullie dit afraden?

Ik ben echt een leek op dit soort gebied, dus goede tips, informatie ben ik heel blij mee!

[Afbeelding]
wat betreft gravel in Drenthe; reken vooral veel op zand- en bospaden. Rond Zuidlaardermeer, Dwingelderveld en Noordenveld kan je wat meer gravel vinden, maar lang niet zo veel als op de Veluwe. Maakt het trouwens zeker niet minder leuk! (woon midden in Drenthe en gravel elk weekend met veel plezier)

als je 28mm slick gaat vergelijken met 42mm gravel (bv noppen) dan ga je wel wat merken in snelheid op asfalt. Ik zelf ongeveer 1-2 km/h. Heeft mij doen besluiten dat ik dat voor lief neen en altijd 40mm gravelbanden eronder heb (Pathfinders met een glad stuk in midden). En als ik alleen op asfalt een rondje ga maken, pomp ik ze op tot 3.5 - 4 bar. Werkt prima!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
Mijn ervaring is wel dat het erg afhankelijk is van je band hoeveel een gravelband scheelt t.o.v. een slick op asfalt. Het verschil is (mede door de verschillende noppenpatronen) best groot tussen de gravelbanden. 1-2km/h verschil dan heb je het wel over een snelle gravelband. Die zijn sowieso het leukst, maar meestal geen budgetbandjes ;)

Als je voor 2 wielsets kiest dan zou ik de gravelbanden zo breed mogelijk kiezen. Eventueel nog afgestemd op de wens om met spatborden te rijden. Ik snap 40mm als je ze ook als wegbanden gebruikt, maar voor een gravelband zou ik richting 45mm gaan. Heeft alleen maar voordelen (het kleine verschil in gewicht en aero vind ik voor de recreant geen nadeel).

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:10
Verschil gaat ook groter worden als je gravelbanden hebt op lagere druk icm bochtige asfalt wegen.
Dan ga je toch minder rap door de bochten en verlies je daardoor snelheid. (als in banden/wielen combi willen vooral rechtdoor)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Duclaasie schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:01:
Snelheid zou ik mij geen zorgen over maken. Bandenspanning, type band en tubeless/tube maakt een veel groter verschil dan de breedte.

Echte gravel in Drenthe lijkt mij vrij zeldzaam, maar schelpenpaadjes liggen er zeker wel. Hangt ook een beetje af van welk deel van de provincie je fietst.
@B-Force

Misschien is gravel niet het beste woord dan inderdaad.
Het zal voornamelijk omgeving Exloo zijn. Het zijn dan vooral bospaadjes en onverharde wegen. Hopelijk geeft dat wat betere informatie ;-)

Goeie ook, @klaaas, dan zal het inderdaad meer dat soort wegen zijn. Zou die Koga dan een mooi compromis zijn tussen asfalt en onverhard?

Wat betreft wielsets wisselen, verwacht ik niet dat ik dit vaak zal doen; ik ben in dat opzicht meer een luie fietser, sorry no sorry. Ik ben in het begin waarschijnlijk daar trouw in, maar het grootste gedeelte van routes zal wel uit asfalt bestaan. Dus denk dat ik meer een compromis zoek, dan trouw wielsets wissel; of is dat heel onhaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
DDX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:38:
Verschil gaat ook groter worden als je gravelbanden hebt op lagere druk icm bochtige asfalt wegen.
Dan ga je toch minder rap door de bochten en verlies je daardoor snelheid. (als in banden/wielen combi willen vooral rechtdoor)
Ja, maar als je vertrekt voor een wegritje met heel ms een stukje gravel kun je ze natuurlijk met hogere druk rijden. Of zou die daar ook te lui voor zijn ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:51:
[...]
Goeie ook, @klaaas, dan zal het inderdaad meer dat soort wegen zijn. Zou die Koga dan een mooi compromis zijn tussen asfalt en onverhard?

Wat betreft wielsets wisselen, verwacht ik niet dat ik dit vaak zal doen; ik ben in dat opzicht meer een luie fietser, sorry no sorry. Ik ben in het begin waarschijnlijk daar trouw in, maar het grootste gedeelte van routes zal wel uit asfalt bestaan. Dus denk dat ik meer een compromis zoek, dan trouw wielsets wissel; of is dat heel onhaalbaar?
Of een compromis acceptabel is kun je alleen zelf bepalen. Als je gewoon van lekker toeren in de natuur houdt dan maakt 2km/h langzamer niet uit. Ben je iemand die na een rit Strava analyseert en je afvraagt hoe je fietsmaten zo hard kunnen fietsen dan zou ik niet op de weg met gravelbanden gaan rijden.

Hoe dat compromis eruit ziet en of de Koga daar geschikt voor is is afhankelijk van wat je ermee doet. Ik heb een Endurace waar 35mm slicks op liggen en daarmee kun je heel veel gravel doen. Maar als het zanderig of nattig wordt gaat het een stuk minder. Maar dat rijdt wel heel snel op asfalt. Kies je voor een 40mm Pathfinder of iets in die geest dan gaan bospaden prima, maar ben je op asfalt wat trager.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb ook lopen hanessen met 36mm gravelkings, maar dat was dan eigenlijk nergens echt fijn. Op de weg liep dat zwaar en op onverhard was het ook net niets. Maar dat moet je wel zelf uitvogelen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 21:56
418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:14:
Ik "gravel" veel in Drenthe met 42mm pathfinder pros en dat is echt wel voldoende voor alles wat je dan tegenkomt
Idem met Schwalbe G-One Allround 40 mm. Volgende banden worden wel ook de Pathfinders in 42 mm.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Hier ook een groot fan van Pathfinders, ik heb ze in 38mm. Lekker snel hier in het Gooi en Heuvelrug, maar voldoen ook prima bij mijn ritten in Zuid-Limburg / Polen.

Alleen bij heel veel modder ga ik voor bredere banden. (met meer bijt)

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 06-09-2024 14:51 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

klaaas schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:01:
[...]

Of een compromis acceptabel is kun je alleen zelf bepalen. Als je gewoon van lekker toeren in de natuur houdt dan maakt 2km/h langzamer niet uit. Ben je iemand die na een rit Strava analyseert en je afvraagt hoe je fietsmaten zo hard kunnen fietsen dan zou ik niet op de weg met gravelbanden gaan rijden.

Hoe dat compromis eruit ziet en of de Koga daar geschikt voor is is afhankelijk van wat je ermee doet. Ik heb een Endurace waar 35mm slicks op liggen en daarmee kun je heel veel gravel doen. Maar als het zanderig of nattig wordt gaat het een stuk minder. Maar dat rijdt wel heel snel op asfalt. Kies je voor een 40mm Pathfinder of iets in die geest dan gaan bospaden prima, maar ben je op asfalt wat trager.
Thanks! Op dagen met regen blijf ik doorgaans sowieso wel op het asfalt (of binnen >:) ) Maar de situatie hoe je die schetst klinkt wel goed!

Begreep van de verkoper (daar is het misschien ook verkoper voor) dat de Koga comfortabeler is op onverhard wegdek dan mijn huidige Sensa. Zou door de meer rechtop-zitpositie zijn, en het gebruik van carbon. Zit daar nog wat in, of is dat verkooppraatje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
Steeffoon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:51:
[...]
@B-Force

Misschien is gravel niet het beste woord dan inderdaad.
Het zal voornamelijk omgeving Exloo zijn. Het zijn dan vooral bospaadjes en onverharde wegen. Hopelijk geeft dat wat betere informatie ;-)
. Dus denk dat ik meer een compromis zoek, dan trouw wielsets wissel; of is dat heel onhaalbaar?
Gezellig, kom ik je vast tegen! Ik woon in Borger ;) Mocht je wat inspiratie nodig hebben, stuur me even een DM, dan kan ik wat Komoots delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
Als je nu op aluminium rijd kan carbon iets comfortabeler zijn; met carbon kan je iets meer spelen met in welke richting een frame stijf of flexibel moet zijn. Ik denk wel dat het materiaal van het frame de grootste rol speelt.
Dikkere banden zorgen met name voor meer demping, en een gravelbike is vaak een wat minder agressieve zit, dus je zal in de standaard-configuratie iets comfortaber zitten (en iets meer wind vangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Had mijn bericht in het wielrenforum gezet, maar er is dus ook een Gravel bike forum!

Morgen ga ik twee gravel bikes ophalen voor mijn vrouw en mezelf (Liv Devote 1 en Scott Speedster Gravel, beide geüpgraded naar GRX600).

Maar hebben jullie het frame nog voorzien van een beschermfolie (Niet voor tassen, maar denk aan onderbuis etc.)?

En zoja, welke?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
B-Force schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:27:
[...]

Gezellig, kom ik je vast tegen! Ik woon in Borger ;) Mocht je wat inspiratie nodig hebben, stuur me even een DM, dan kan ik wat Komoots delen
Annen hiero :w

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
Mooi plekje voor gravel! Schipborg, Zeegse, Oudemolen, Balloo(erveld) 😍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Genoeg moois in Drenthe. Assen is mijn uitvalsbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:26
Vergeet het dwingelderveld, doldersum en de vam berg niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik woon in Overijssel, maar vrijwel tegen de Drentse grens aan. Drents Friese Wold en Holtingerveld is ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 12:55
Even een praktische vraag. Veel fietsen zijn gemaakt om tot een bepaald gewicht te belasten. Zo heeft canyon zijn fietsen tot 120 systeemgewicht (rijder, fiets en eventuele bepakking)

Maar andere leveranciers delen niet of zeer moeizaam deze gegevens. Gezien mijn lengte 2m+ en het een massa van zo’n 120kg is het dan erg lastig om een juiste/geschikt merk te vinden voor een gravelbike..
Iemand toevallig een redelijk overzicht van diverse merken? Mag eventueel ook in een dm. Thnx

Ik ben in de markt voor een gravelbike ipv racefiets…

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:10
Vooral goede wielen nemen. (/dus upgraden naar custom?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 12:55
DDX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:47:
Vooral goede wielen nemen. (/dus upgraden naar custom?)
Thnx ik ga eens kijken wat er beschikbaar is. Maakt de keuze voor een fiets weer een stuk makkelijker

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
potverdikkie Drenthe is present hier ;)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Vorige week 5 dagen aan bikepacken geweest in Zuid Limburg, Eifel en Hoge Venen. Dat betekent met tentje, luchtmatje, slaapzak en voor de eerste keer ook een gasbrander en klein pannetje. In totaal kleine 500km gemaakt en mooie avonturen beleefd. Gravel daar is wel iets anders dan op de Veluwe en ook flink hoogteverschil.

Route was een deel van Limburg 200 en de volledige Plugplug 300 door Eifel en Hoge Venen.
1 keer wild gekampeerd (eerste keer in klein tentje tijdens het bikepacken), 1 keer op bivak locatie overnacht en 2 keer officiële camping.
3 keer lek gereden. Ik was begonnen met 2 reserve binnen bandjes dus tussendoor nog bij een fietsenmaker langs geweest, toevallig was die in de buurt.

Erg genoten van dit gave avontuur! In m'n eentje genoten van de fysieke inspanning van het fietsen in combinatie met het avontuur en het best wel simpele leven :)
Na die tijd flink kapot maar flink wat herinneringen rijker!

Bij deze ook wat foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl6is0miFldedT58kFVsT0-1YFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QY5xkk6fnxcURjLser0EuDWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrQh0lrVU4qGQIBQ71NLKrQnGc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHB9cV7HNjp8brXmxuOeipHM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6BBSxr8P8PiID7T1MMrLkesI-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljo2smZXD4khTQNzVFJm60cZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o7-_cfdZSY60-uImQ-SPR-sg40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZBcDw5tC61Eo2OaCd223RU8.jpg?f=fotoalbum_large

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Ziet er gaaf uit @DJ^ . Wat voor spullen heb je gebruikt? Bv tent, tassen, banden (breedte mm), veel kleding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
kaaas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:18:
Klinkt bijna of er (weer) een gravel SR kan komen in Drenthe, met ditmaal een mooie route over de Hondsrug :+

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
DialOut schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:12:
Ziet er gaaf uit @DJ^ . Wat voor spullen heb je gebruikt? Bv tent, tassen, banden (breedte mm), veel kleding?
Dat wil ie vast vertellen in het speciale bikepacking topic :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WbernardoW
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-06 15:02
prOnorama2 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Ik heb nog een bagagedrager en spatborden liggen (als ze gaan passen). Ook heb ik nog een losse oplaadbare lamp liggen van 1200 lumen of zo dus deze sla ik over.

[...]

Hele mooie fiets, veel plezier ermee. 8) Was een serieuze kandidaat, heb uiteindelijk vanwege het onbreken van een aantal bevestigingspunten voor bidons en de bandenspeling van 'slechts' 40mm gekozen voor een andere fiets.

[...]

Ook een hele mooie! :*) Is nu niet verkrijgbaar in de meeste maten op de Canyon website. Ik heb sowieso weinig geluk met Canyon: heb me ooit voor een Grizl (denk die) 'ingeschreven' via mail maar nooit echt respons gekregen. Iedere keer als ik hun website check is er veel (te veel) uitverkocht, i.i.g. altijd de fietsen waar ik interesse in heb. Jammer maar dan maar niet. ;)

[...]

[Afbeelding]

De Merida Silex 400 (2024) vinkte de meeste hokjes aan. Heb al eerder twee Giant's gehad dus nu is het tijd voor een ander merk. Nu nog een maand wachten op levering....

I.i.g. een knoop doorgehakt (want ik had nog dagen internet kunnen afstruinen naar de niet bestaande 'perfecte fiets'), proost! :9

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook de Silex 400 op het oog voor met name woonwerk verkeer en af en toe een fietstrip (lichte twijfel nog met Lapierre Crosshill 3.0). Wat zijn jouw ervaringen met deze fiets?

Verder twijfel ik nog of ik voor de standaard Merida bagagedrager en spatborden combinatie ga (Link) of zelf iets samenstel. Wat is het bij jou uiteindelijk geworden? En zou je een foto van je fiets in woonwerk uitvoering willen delen? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
@koentjuh1987 ik zou vooral geen te lichte fiets kopen. En dan kun je de kosten die je daar mee bespaard in wielen steken. Er zit hier in het forum een wielen bouwer @ElGreco. Je zou een offerte kunnen opvragen voor een set 140kg wielen dan weet je wat je over hebt voor de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Heeft iemand nog een leuke gravel route in Zuid Limburg? Ergens tussen de 100 en 150km?

Ik ben niet vies van een wat technischer stukje, maar ik lees dat sommige afdalingen wel erg uitgespeeld zijn. Dat liever niet. Of iig niet veel ;)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
Uitgespeeld of uitgespoeld? 😀

https://www.komoot.com/nl-NL/tour/1520511001?ref=itd

Ik heb hier een stuk van gefietst begin van de zomer, sommige hele toffe stukken door weilanden waar ik me echt afvroeg of ik nog goed zat. Maar ook stuk door woonwijken, bebouwd maar misschien is daar geen ontkomen aan.

Als je op Komoot naar het gravelfest account gaat zie je nog meer routes/variaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 21:39
klaaas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:57:
Heeft iemand nog een leuke gravel route in Zuid Limburg? Ergens tussen de 100 en 150km?

Ik ben niet vies van een wat technischer stukje, maar ik lees dat sommige afdalingen wel erg uitgespeeld zijn. Dat liever niet. Of iig niet veel ;)
Ik kan je mijn Limburg200 sturen?
200 haalden we niet tussen zonsopkomst en zonsondergang dus t werd 148km maar voor jou geen probleem 😜
Zaten toen wel paar weggespoelde stukken tussen maar miss moet je t anders ff op mijn strava bekijken met de foto's erbij dan weet je om welke plekken t gaat.

En ik twijfel over zijn username maar @Yakolev heeft daar vlgs mij altijd gewoond dus wie weet heeft hij nog tips (als ik de goede naam heb).

[ Voor 23% gewijzigd door rinslll op 08-09-2024 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Force
kaaas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:18:
Moeten we toch maar eens afstemmen wie welk deel van Drenthe in kaart brengt op Komoot zodat er nog meer komen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 17:52
Blijft een goede aankoop, nog steeds heel tevreden over na 2500km. Kraakt niet, piept niet, zo hoort het ook.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oR8WtXK.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
rinslll schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:26:
[...]

Ik kan je mijn Limburg200 sturen?
200 haalden we niet tussen zonsopkomst en zonsondergang dus t werd 148km maar voor jou geen probleem 😜
Zaten toen wel paar weggespoelde stukken tussen maar miss moet je t anders ff op mijn strava bekijken met de foto's erbij dan weet je om welke plekken t gaat.

En ik twijfel over zijn username maar @Yakolev heeft daar vlgs mij altijd gewoond dus wie weet heeft hij nog tips (als ik de goede naam heb).
Helaas heb ik geen goed beeld meer van wat wel en niet is weggeslagen nu ik bijna een jaar in Utrecht woon. Nu vond ik het 3 weken geleden nog best meevallen allemaal, maar ik zou niet met veel zekerheid een route durven delen of maken.

Maar een verkorte versie van de Limburg200 is natuurlijk gewoon een top idee. Het mogen dan niet alle klimmetjes zijn, het blijven er echt heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
Is goed!
B-Force schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:26:
[...]

Moeten we toch maar eens afstemmen wie welk deel van Drenthe in kaart brengt op Komoot zodat er nog meer komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Veel is hersteld de afgelopen weken hier in het Zuiden. Ik heb zelf geen route voor je, want ik rij meestal maar 70km op een casual ritje, maar de paden liggen er in ieder geval prima bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
B-Force schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:26:
[...]

Ik ben al een aardig eind gekomen met highlights etc. in ieder geval het noordelijk deel van Drenthe.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:07
Sinds begin dit jaar heb ik een extra setje wielen met 32 mm profielbanden voor mijn Scott Addict RC15 racefiets en daarmee de nodige gravelritten gedaan in het zuiden van het land. Dat was prima te doen en ook wat MTB tracks gedaan die op de verschillende routes zaten. Die MTB tracks gingen wat minder en probeer ik sowieso te vermijden :+

Nu heb ik afgelopen weekend de grenspalenklassieker gereden(https://www.grenspalenklassieker.nl/brabantsekempen/ 150km variant) en hoewel dat prima te doen was op de 32mm bandjes, ben ik nog meer aan het twijfelen of het niet veel fijner gaat met bijv 38 mm banden. Alleen die banden passen dan weer niet in het frame van mijn racefiets.

Eerder bewust niet voor een gravelbike gekozen omdat het grootste gedeelte van mijn ritten op asfalt is en er ook niet echt plek is in de garage. Ik niet graag poets en daarom voor een tweede wielset gegaan voor de racefiets.

Lang verhaal kort, nu toch de twijfel om een specifieke fiets voor gravel te kopen waarbij ik dan mogelijk de eerder aangeschafte wielen in kunnen. Die hebben een binnendiameter van 21.6mm en kunnen theoretisch tot 42mm banden aan. De vraag is nu vooral hoe groot het verschil in comfort is tussen 32mm en 38/42mm. Iemand van hier die daar iets over kan zeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Het verschil tussen 32 en 42mm is enorm. Niet te vergelijken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
RobNemoo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:19:
Veel is hersteld de afgelopen weken hier in het Zuiden. Ik heb zelf geen route voor je, want ik rij meestal maar 70km op een casual ritje, maar de paden liggen er in ieder geval prima bij!
Mooi om te horen - Ik was 3 weken geleden ook een beetje angstig dat het slecht zou bijliggen, maar we hebben alleen het stuk parallel aan de Bemelerberg hoeven vermijden. Is die trouwens al hersteld?

Op wat klimmen wat dichter bij Epen liggen er wel iets meer losse stenen / rotsen dan normaal, maar alle paden waren prima begaanbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:47
Onlangs de overstap gemaakt van 38mm naar 44mm (liefst zou ik iets er tussen in hebben, maar dat is er nu eenmaal niet bij dit merk/type)... maar een wereld van verschil.

Meer comfort, druk nog lager en meer controle in bochten. Wanneer je af komt van 32mm zal dat alleen maar toenemen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 21:39
Yakolev schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:10:
[...]

Helaas heb ik geen goed beeld meer van wat wel en niet is weggeslagen nu ik bijna een jaar in Utrecht woon. Nu vond ik het 3 weken geleden nog best meevallen allemaal, maar ik zou niet met veel zekerheid een route durven delen of maken.

Maar een verkorte versie van de Limburg200 is natuurlijk gewoon een top idee. Het mogen dan niet alle klimmetjes zijn, het blijven er echt heel erg veel.
Vond ik ook maar @klaaas vertelde er in zijn post niet bij dat hij nogal een zeikerd kritisch is m.b.t routes 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
rinslll schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:34:
[...]

Vond ik ook maar @klaaas vertelde er in zijn post niet bij dat hij nogal een zeikerd kritisch is m.b.t routes 😆
Zou mij niet kunnen voorstellen dat men ooit kritisch kan zijn op verreweg het mooiste gravelgebied van Nederland ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:42
koentjuh1987 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:35:
Even een praktische vraag. Veel fietsen zijn gemaakt om tot een bepaald gewicht te belasten. Zo heeft canyon zijn fietsen tot 120 systeemgewicht (rijder, fiets en eventuele bepakking)

Maar andere leveranciers delen niet of zeer moeizaam deze gegevens. Gezien mijn lengte 2m+ en het een massa van zo’n 120kg is het dan erg lastig om een juiste/geschikt merk te vinden voor een gravelbike..
Iemand toevallig een redelijk overzicht van diverse merken? Mag eventueel ook in een dm. Thnx

Ik ben in de markt voor een gravelbike ipv racefiets…
Hier liep ik ook tegen aan. Ik ben 20 kg lichter, maar ivm bikepacking zit je als snel aan de max (fiets weegt ook 8-10 kg).
Ik heb gekozen voor een Trek Checkpoint, het frame kan 130 KG aan. Al zou ik me daar iets minder zorgen over maken. Het zit vooral in je banden. Custom banden zou je dan kunnen overwegen.
Ik heb nu zo'n 1000km erop zitten en tot nu toe geen issues op dat vlak

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:24
steefje schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:52:
[...]

Hier liep ik ook tegen aan. Ik ben 20 kg lichter, maar ivm bikepacking zit je als snel aan de max (fiets weegt ook 8-10 kg).
Ik heb gekozen voor een Trek Checkpoint, het frame kan 130 KG aan. Al zou ik me daar iets minder zorgen over maken. Het zit vooral in je banden. Custom banden zou je dan kunnen overwegen.
Ik heb nu zo'n 1000km erop zitten en tot nu toe geen issues op dat vlak
Ik ga ervanuit dat je custom wielen bedoelt.

Ook leuk om te lezen (het is kort maar simpel):

https://www.vanspeykwheel...abels-over-nieuwe-wielen/
Door scrollen naar "Wielen voor zware fietsers".

Mijn (achter)wielen hebben bij voorkeur altijd minimaal 28 spaken. Veel fietsen zijn gemaakt voor de gemiddelde wereldling, die weegt 70 kg.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
RobNemoo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:19:
Goed om te weten. Ik las elders dat er tot redelijk recent best veel stukken slecht bij lagen, vandaar dat ik graag van een local wilde weten hoe de situatie is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Yakolev schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:41:
[...]

Zou mij niet kunnen voorstellen dat men ooit kritisch kan zijn op verreweg het mooiste gravelgebied van Nederland ;) :P
Het gebied is prachtig, maar als ik een paar uur in de auto zit voor een rondje fiets ik natuurlijk wel graag de mooiste paden ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
rinslll schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:34:
[...]

Ik ook van jou! ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 15:19
Yakolev schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:11:
[...]

Mooi om te horen - Ik was 3 weken geleden ook een beetje angstig dat het slecht zou bijliggen, maar we hebben alleen het stuk parallel aan de Bemelerberg hoeven vermijden. Is die trouwens al hersteld?
Nee en dat gaat nog wel even duren aangezien over 100den meters tot op 2 meter diep uitgespoeld is.

Wat betreft de gravel in Zuid Limburg. Ja het is te doen op de meeste stukken, maar hier en daar ligt er wel veel losse kiezel/keien door de vele extreme regenbuien. Ligt er dit jaar toch echt anders bij dan anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
loyske schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:19:
[...]

Nee en dat gaat nog wel even duren aangezien over 100den meters tot op 2 meter diep uitgespoeld is.

Wat betreft de gravel in Zuid Limburg. Ja het is te doen op de meeste stukken, maar hier en daar ligt er wel veel losse kiezel/keien door de vele extreme regenbuien. Ligt er dit jaar toch echt anders bij dan anders.
Dat merkte ik ook, maar een beetje extra uitdaging kan nooit kwaad.

Zelf weer even nostalgisch een route gemaakt, krijg toch echt wel Sehnsucht nach der Heimat zo. Had de rest van het land maar iets meer platentektoniek Opheffing en insnijding, Terrasvorming, Lössdek en Bodemvorming meegemaakt ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 09-09-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
la_fusion schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:00:

Eerder bewust niet voor een gravelbike gekozen omdat het grootste gedeelte van mijn ritten op asfalt is en er ook niet echt plek is in de garage. Ik niet graag poets en daarom voor een tweede wielset gegaan voor de racefiets.

Lang verhaal kort, nu toch de twijfel om een specifieke fiets voor gravel te kopen waarbij ik dan mogelijk de eerder aangeschafte wielen in kunnen. Die hebben een binnendiameter van 21.6mm en kunnen theoretisch tot 42mm banden aan. De vraag is nu vooral hoe groot het verschil in comfort is tussen 32mm en 38/42mm. Iemand van hier die daar iets over kan zeggen?
Voor mij een vergelijkbaar verhaal. Racefiets kan tm 35mm, rij nu met 30. Heb wel een wielset (standaard bij fiets) met 35mm banden met kleine nop, maar was opzoek naar optie voor bredere banden. Uiteindelijk is het de Canyon Grizl 7 geworden en die komt morgen binnen (week eerder dan verwacht *O* ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DialOut schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:14:
[...]

Voor mij een vergelijkbaar verhaal. Racefiets kan tm 35mm, rij nu met 30. Heb wel een wielset (standaard bij fiets) met 35mm banden met kleine nop, maar was opzoek naar optie voor bredere banden. Uiteindelijk is het de Canyon Grizl 7 geworden en die komt morgen binnen (week eerder dan verwacht *O* ).
Nadeel is alleen dat ik ontzettend verwen ben vanuit mijn racefiets(Ultegra di2 incl vermogensmeter) en dat ik dat het liefste ook op mijn gravelbike terug zie. Niet nodig maar daar ga ik dus wel op inleveren als ik er wat minder aan uit wil geven. Zeker omdat ik toch al een extra wielset heb liggen nu ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 23:57
WbernardoW schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb zelf ook de Silex 400 op het oog voor met name woonwerk verkeer en af en toe een fietstrip (lichte twijfel nog met Lapierre Crosshill 3.0). Wat zijn jouw ervaringen met deze fiets?

Verder twijfel ik nog of ik voor de standaard Merida bagagedrager en spatborden combinatie ga (Link) of zelf iets samenstel. Wat is het bij jou uiteindelijk geworden? En zou je een foto van je fiets in woonwerk uitvoering willen delen? :9
Ik heb de Silex 400 even geprobeerd en later ingeruild voor een Cannondale Topstone 2 (2024), die heeft een wat minder sportieve geometrie, past beter bij mijn (on)lenigheid. Ik heb ze allebei niet voor woon/werk verkeer gebruikt. Ik gebruik de Cannondale alleen voor vrijetijdsritten.

Ik rij nu een oude Sparta oid met 3 x 7 versnellingen, bagagedrager en spatborden voor woon/werk verkeer (alleen met mooi weer); als er een nieuw fiets komt specifiek voor woon/werk verkeer dan een elektrische fiets. Ik zie mezelf gewoon niet douchen op mijn werk, dus wil ik graag fris aankomen. ;)

Ik kan verder niet zoveel nuttige tips geven behalve deze 'inkopper': probeer of je fiets uit kunt proberen alvorens te bestellen/kopen dat scheelt gedoe met omruilen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Wellicht dat jullie suggesties hebben.

In januari dit jaar heb ik een Trek Checkpoint gekocht bij 12Go Biking.In die periode niet veel gefietst want het was nog geen mooi weer.
In april voor het eerst een echt rondje gemaakt en toen viel me snel een krakend geluid op bij de trappers. Vooral wanneer ik rustig trap hoor ik het geluid. Als de vaart er eenmaal in zit niet (waarschijnlijk omdat ik dan minder druk op mijn trappers zet)
Vreemd genoeg is het niet consequent, dus het kan ook zo weer stoppen

Ik ben toen teruggegaan naar 12GO en die hebben in eerste instantie de trapas schoongemaakt.
In eerste instantie leek dit het probleem te verhelpen, maar na een paar uur fietsen begint het weer.

In juni weer teruggegaan en toen hebben ze mijn pendalen vervangen. Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ik vind het geluid echt enorm storend, want het voelt alsof ik op een of andere gare stationsfiets rijd.
Ik kan uiteraard weer teruggaan naar 12Go Bike, maar ik heb ook niet echt een idee wat zij nog meer zouden kunnen doen.

Onderstaand het geluid
https://drive.google.com/...bYuseQeOVIVrC7rHyA60/view

Wellicht hebben jullie suggesties

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

geen krakende zadelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:16
Een carbon frame is een klankkast, dus de oorzaak kan soms ergens anders liggen dan waar je het geluid hoort. Inmiddels redelijk thuis in kraakjes, maar herken deze niet direct. Het is vaak een kwestie van troubleshooten, en doe niet alles tegelijk maar 1-voor-1 want anders heb je straks nog steeds geen idee waar het vandaan kwam.

Als je snelspanners hebt zou ik die eerst controleren. #2 is meestal body lager, #3 iets rond zadelpen/zadel (even eruit/loshalen en goed invetten met de juiste smeermiddelen, inclusief de brug van het zadel) en #4 de crankset bouten en #5 eventuele adapters tussen je BB lager en crankas (bijv. DUB 30>29mm of Shimano 25>24mm spacer).

Het klinkt alsof er iets niet goed/droog vast zit. Klinkt idd niet als een pedaal of bottombracket. Die laatste krijgt vaak de schuld, maar dan moet je hem al redelijk verwaarloosd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je je voeten stilhoudt maar wel beweegt op je zadel is het dan weg? Klinkt als zadelpen of zadel rails, maar een opname is toch lastig te beoordelen. Wat ook nog zou kunnen is wielen/spaken die even moeten worden nagelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 14:38
Het kan vanalles zijn, op mijn stadsfiets kraakt de headset. Daar zit soms ook geen vet tussen het frame en cartridge lagers die erin geperst zijn. Heb ook al issues gehad met loszittende cassette of versleten wiellagers (dat is eerder schrapend geluid). Als ze je trapas enkel hebben schoongemaakt kan vervangen ook helpen, een trapas kost minder dan de arbeid dus het is gek om hem enkel schoon te maken. Als je frame onderaan niet goed binnen de standaarden zit kan dat ook issues geven, zeker met pressfit trapas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:16
Headset klinkt ook wel plausibel inderdaad! Heel simpel te testen ook door hem gewoon even iets te strak te zetten (stuurpen los, headsetbout aandraaien, stuurpen weer vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Ik ben vrij zeker dat het geluid rondom mijn pendalen wordt veroorzaakt, je voelt het ook een beetje
Het zit in ieder geval niet in mijn zadel, want ik heb het ook als ik in mijn pendalen sta (bergje op)
Ik ga dan toch nog een keer terug en ga kijken of we de trapas kunnen vervangen.
Dank voor het meedenken

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
steefje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:01:
Ik ben vrij zeker dat het geluid rondom mijn pendalen wordt veroorzaakt, je voelt het ook een beetje
Het zit in ieder geval niet in mijn zadel, want ik heb het ook als ik in mijn pendalen sta (bergje op)
Ik ga dan toch nog een keer terug en ga kijken of we de trapas kunnen vervangen.
Dank voor het meedenken
Mja dat iedere slag een geluid geproduceerd wordt kan ook komen door bijvoorbeeld je zadel(pen) omdat iedere slag ook je gewicht verplaatst.

Pedalen en schoenen zijn ook altijd iets wat je in de gaten moet houden (juist ook omdat als de FM een proefritje maakt, hij dit dan vaak ff met gewone schoenen doet). Verder alles wat hier in topic genoemd wordt.

En verder nooit denken: dat kan het niet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guapper
steefje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:01:
Dank voor het meedenken
pedaal > pedalen

edit: ter lering, niet om de taalnazi uit te hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door guapper op 10-09-2024 16:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Ik volg al geruime tijd dit "Het grote gravelbike topic". Ik lees verhalen en zie foto's dat ik denk wow, dat is huge of profi. Zijn er meer angstvallige lezers die, minder extreem 150km fietsen en blijkbaar :
  • April-sept: 2 á 3 keer in de week fietsen?
  • Ritjes van 30-70km maken (2 tot 3,5 uur)?
  • Wel schoonmaken maar niet uit elkaar halen en op de fietsenmaker vertrouwen?
  • Bos, gravel en zand maar niet de keienpaden rijden van de foto's die ik hier wel eens voorbij zie komen :)
  • Ook 40/50% op asfalt tijden?
  • Voor 2,6 en achter 3,3 rijden?
Ik vind het super leuk om dit topic te lezen, dat filmpje van de gravel wedstrijd in de modder, maar dat is niet mijn stijl maar blijf delen! Dus ik was benieuwd of er ook andere rijders zijn? Ik heb een maand terug voor het eerst mijn gravelbike zelf onder handen genomen. Rij nu 3 jaar. Zelf voor en achterwielen eruit gehaald, cassette uit elkaar en weer in elkaar gekregen _/-\o_ , binnenband vervangen. Had nog wel wat uitdagingen met de derailleur en samen met een maat (die ook naar de fietsenmaker gaat) dat ook met pielen opgelost en later even bij de fietsenmaker langs geweest want ik snap die schroefjes niet (snap het nog steeds niet). Ik durfde de vragen over de derailleur hier niet te stellen want jullie zijn zo pro :+ Zijn er meer hobbyisten light?

Volgende uitdaging, nieuwe ketting leggen. Waar ga ik aan beginnen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 10-09-2024 13:06 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:40
Ik denk dat 90% hier hobbyist light is ;) Degene die hier posten die ik ook op Strava volg rijden ook lang niet allemaal ALTIJD die 150KM ultragravel supermegatofferitten. Maar als iemand wel zo'n rit rijdt, dan zullen ze dat (met trots) hier plaatsen.

Daardoor krijg je een soort confirmation bias, maar ik denk dat 95% van de ritten is zoals jij hierboven zegt, maar die gaat niet iedereen hier iedere keer delen ;)

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
hamsteg schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:42:
Ik volg al geruime tijd dit "Het grote gravelbike topic". Ik lees verhalen en zie foto's dat ik denk wow, dat is huge of profi. Zijn er meer angstvallige lezers die, minder extreem 150km fietsen en blijkbaar :
  • Bos, gravel en zand maar niet de keienpaden rijden van de foto's die ik hier wel eens voorbij zie komen :)
Ik vind het super leuk om dit topic te lezen, dat filmpje van de gravel wedstrijd in de modder, maar dat is niet mijn stijl maar blijf delen! Dus ik was benieuwd of er ook andere rijders zijn? Ik heb een maand terug voor het eerst mijn gravelbike zelf onder handen genomen. Rij nu 3 jaar. Zelf voor en achterwielen eruit gehaald, cassette uit elkaar en weer in elkaar gekregen _/-\o_ , binnenband vervangen. Had nog wel wat uitdagingen met de derailleur en samen met een maat (die ook naar de fietsenmaker gaat) dat ook met pielen opgelost en later even bij de fietsenmaker langs geweest want ik snap die schroefjes niet (snap het nog steeds niet). Ik durfde de vragen over de derailleur hier niet te stellen want jullie zijn zo pro :+ Zijn er meer hobbyisten light?

Dat komt ook ongeveer overeen met mijn ritjes. Overigens denk ik dat als je 3 keer in de week een goeie rit maakt je ook prima een 100+ rit aankan. Het is dan alleen een kwestie van anders doseren. Als ik een rondje ga fietsen maak ik bij voorbaat de keuze of ik ga voor afstand en wat verder, of tempo maar wat korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
ElPaco schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:48:
Ik denk dat 90% hier hobbyist light is ;) Degene die hier posten die ik ook op Strava volg rijden ook lang niet allemaal ALTIJD die 150KM ultragravel supermegatofferitten. Maar als iemand wel zo'n rit rijdt, dan zullen ze dat (met trots) hier plaatsen.

Daardoor krijg je een soort confirmation bias, maar ik denk dat 95% van de ritten is zoals jij hierboven zegt, maar die gaat niet iedereen hier iedere keer delen ;)
Dit inderdaad.

Zelf nu overigens wel serieus aan het kijken naar een dedicated gravelbike waarbij ik vooral ook mijn huidige wielen met 12 speed cassette(11-30) wil kunnen hergebruiken. Daarvoor eigenlijk op zoek naar een carbon frame, single speed crank 42 of 46. Dit geeft mij genoeg bereik en is vergelijkbaar met wat ik nu heb op raceframe(34-50). Dit alles het liefst degelijk en goed maar wel zo goedkoop mogelijk :+

Beetje lastig om dit te gaan vinden, dus ga vooral ook eens bij wat prijsvechters(Wim de Vos bijv) eens vragen wat ze voor mij kunnen betekenen, met name omdat ik geen wielen nodig heb. Zelf ook al aan het kijken of ik wellicht zelf met een (chinees) frame aan de gang kan maar denk dat 2e hands het ook prima te doen is. Iemand van hier wellicht nog met een alternatieve optie om toch mijn huidige wielset + cassette een 2e leven te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
@hamsteg
Sleutelen aan je fiets is een hobby op zich:
  • leuk en leerzaam om te doen
  • gereedschap en materiaal zijn betrekkelijk goedkoop te krijgen via diverse webshops en verdient zich binnen no-time terug
  • lesmateriaal in overvloed > Youtube > o.a. Parktools, > lees ook de Topicstart van Het grote wielrenervaringtopic
  • als je straks zonder werk zit omdat internet kapot is, kun je altijd nog fietsenmaker worden :P
www.bike-components.de | www.bike-discount.de | www.decathlon.nl
la_fusion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:56:
[...]
Iemand van hier wellicht nog met een alternatieve optie om toch mijn huidige wielset + cassette een 2e leven te geven?
Juist bij een gravelfiets (tubeless gedoe) lijkt het me handig om een 2e wielset er bij te hebben, zodat je bandenkeuze kunt afstemmen op je rit
1 set met Pathfinders / Schwalbe G-One RS o.g., 1 set met tractorbanden

[ Voor 24% gewijzigd door guapper op 10-09-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Niemand post zijn ritjes van 29 km waarin hij 2 keer gevallen is.

Even ter referentie, gemiddeld fietsen we helemaal niet zoveel*.

Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

(ja komt uit het racefiets forum, maar daar zitten veel al dezelfde mensen als hier.

*Daarnaast was die post uit augustus, ik denk dat wanneer je dit in Januari vraagt het allemaal nog minder "overdreven" gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
[...]

Dit inderdaad.

Zelf nu overigens wel serieus aan het kijken naar een dedicated gravelbike waarbij ik vooral ook mijn huidige wielen met 12 speed cassette(11-30) wil kunnen hergebruiken. Daarvoor eigenlijk op zoek naar een carbon frame, single speed crank 42 of 46. Dit geeft mij genoeg bereik en is vergelijkbaar met wat ik nu heb op raceframe(34-50). Dit alles het liefst degelijk en goed maar wel zo goedkoop mogelijk :+

Beetje lastig om dit te gaan vinden, dus ga vooral ook eens bij wat prijsvechters(Wim de Vos bijv) eens vragen wat ze voor mij kunnen betekenen, met name omdat ik geen wielen nodig heb. Zelf ook al aan het kijken of ik wellicht zelf met een (chinees) frame aan de gang kan maar denk dat 2e hands het ook prima te doen is. Iemand van hier wellicht nog met een alternatieve optie om toch mijn huidige wielset + cassette een 2e leven te geven?
Een 11-30 met 42 of 46 lijkt mij op stijle klimmen wel erg krap. Ik zou dan toch naar een extra 10-45 of 10-51 cassette kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jullie doen niet de Unbound XL route iedere dag na het werken om te ontstressen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Yakolev schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:38:
Jullie doen niet de Unbound XL route iedere dag na het werken om te ontstressen?
doordeweeks geen tijd voor idd.
Kind(eren).. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 08:56
mhr-zip schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:13:
[...]

Niemand post zijn ritjes van 29 km waarin hij 2 keer gevallen is.

Even ter referentie, gemiddeld fietsen we helemaal niet zoveel*.

Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

(ja komt uit het racefiets forum, maar daar zitten veel al dezelfde mensen als hier.

*Daarnaast was die post uit augustus, ik denk dat wanneer je dit in Januari vraagt het allemaal nog minder "overdreven" gaat worden.
Om de ongevraagde poll te beantwoorden O-) :P
2023: totaal 8457 km
2024: voorlopig slechts 4192 km (deels door medische en familiale omstandigheden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
Check ook even je plaatjes en de spanning op je pedalen. Ik heb me ook weleens gek gemaakt over m'n bottom bracket, en kwam er toen achter dat m'n schoenplaatjes gewoon versleten waren. Met teveel ruimte willen die ook weleens gaan kraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Dit inderdaad.

Je wielset van je nieuwe fiets als nieuw op marktplaats zetten. Niet eerst "slechts 100 km" gebruiken, want dan zijn ze niet nieuw meer.

Of je doet zoals ik, koop een Revolt 0. Dan is de standaard wielset niks waard, en is er ook niks verloren :+

PS: (Werkt 11-30 met een 1-by achter derailleur? Ik heb 2-by GRX en voor het mooi kan de b schroef al niet vergenoeg in).
guapper schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:56:
@hamsteg
Sleutelen aan je fiets is een hobby op zich:
  • leuk en leerzaam om te doen
  • gereedschap en materiaal zijn betrekkelijk goedkoop te krijgen via diverse webshops en verdient zich binnen no-time terug
  • lesmateriaal in overvloed > Youtube > o.a. Parktools, > lees ook de Topicstart van Het grote wielrenervaringtopic
  • als je straks zonder werk zit omdat internet kapot is, kun je altijd nog fietsenmaker worden :P
www.bike-components.de | www.bike-discount.de | www.decathlon.nl
https://www.bike24.com | https://r2-bike.com

Nieuwe ketting leggen begint met de oude te meten. Is die te ver versleten, dan kom je niet weg met alleen een nieuwe ketting.

Onderstaande video vond ik heel fijn om achter derailleur af te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Duclaasie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:32:
[...]

Een 11-30 met 42 of 46 lijkt mij op stijle klimmen wel erg krap. Ik zou dan toch naar een extra 10-45 of 10-51 cassette kijken.
Ik beperk mij tot het lichte gravelwerk in Nederland/Belgie, echt stijle klimmen kom ik niet tegen. Eventueel kan ik die 11-30 vervangen door iets groters maar wil in eerste instantie daar mee verder.
mhr-zip schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:51:
[...]

Je wielset van je nieuwe fiets als nieuw op marktplaats zetten. Niet eerst "slechts 100 km" gebruiken, want dan zijn ze niet nieuw meer.

Of je doet zoals ik, koop een Revolt 0. Dan is de standaard wielset niks waard, en is er ook niks verloren :+

PS: (Werkt 11-30 met een 1-by achter derailleur? Ik heb 2-by GRX en voor het mooi kan de b schroef al niet vergenoeg in).
Ja maar ik hoef dus niet perse een nieuwe, 2e hands vind ik ook prima. Natuurlijk kan die wielset op Marktplaats maar die is vaak nogal weinig waard en krijg je op Marktplaats er nog minder voor terug.

Of het ook werkt met 1-by.. ik ga er eerlijk gezegd wel vanuit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
[...]
Ik had een 1x GRX 810 derrie en had daar met dezelfde ketting geen problemen met een 11-28 en zelfs een 12-25 (voor de weg wielset).

En verder herkenbaar hoor @hamsteg. Doe wel iets meer zelf (een ketting is niet spannend) maar ritjes zijn hier doorgaans ook gewoon 40-60 km.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Nieuwe ketting leggen begint met de oude te meten. Is die te ver versleten, dan kom je niet weg met alleen een nieuwe ketting.
[YouTube: DERAILLEUR AFSTELLEN (RACEFIETS - MTB - TREKKINGFIETS): Dit moet je weten]
Dat had ik al ergens gelezen hier en dus een ketting-meet-tool (plaatje ijzer) gehaald. Ken net, 3 van de 4 blijft deze nog liggen op 0,5, de vierde keer valt 'ie er door (max grens bij 11). Cassette ziet er nog goed uit. In de winterstalling ga ik daar eens lekker mee klooien :D. @MaSw85 misschien dat je nog een DM-tje krijgt :).

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 10-09-2024 15:29 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 13:28
steefje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:18:
Wellicht dat jullie suggesties hebben.

In januari dit jaar heb ik een Trek Checkpoint gekocht bij 12Go Biking.In die periode niet veel gefietst want het was nog geen mooi weer.
In april voor het eerst een echt rondje gemaakt en toen viel me snel een krakend geluid op bij de trappers. Vooral wanneer ik rustig trap hoor ik het geluid. Als de vaart er eenmaal in zit niet (waarschijnlijk omdat ik dan minder druk op mijn trappers zet)
Vreemd genoeg is het niet consequent, dus het kan ook zo weer stoppen

Ik ben toen teruggegaan naar 12GO en die hebben in eerste instantie de trapas schoongemaakt.
In eerste instantie leek dit het probleem te verhelpen, maar na een paar uur fietsen begint het weer.

In juni weer teruggegaan en toen hebben ze mijn pendalen vervangen. Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ik vind het geluid echt enorm storend, want het voelt alsof ik op een of andere gare stationsfiets rijd.
Ik kan uiteraard weer teruggaan naar 12Go Bike, maar ik heb ook niet echt een idee wat zij nog meer zouden kunnen doen.

Onderstaand het geluid
https://drive.google.com/...bYuseQeOVIVrC7rHyA60/view

Wellicht hebben jullie suggesties
Heeft jouw Checkpoint ook zo'n IsoSpeed vering? Lijkt me ook een goede plek om't te zoeken. Zeker gezien het constante geluid. Bij Pedalen, bracket, crankset verwacht je meer iets wat met dezelfde snelheid als je pedaalslag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@steefje Ook een om the checken is je derailleur pad. Die zat bij mij laatst los en voordat ik die gevonden had was ik wel een paar gefrustreerde uren verder. Zadel/zadelpen is heel gemakkelijk te testen door te gaan staan tijdens het trappen. Als het dan weg is dikke kans dat het 1 van die 2 is.
Het geluid klinkt me niet als trappers of trapsas in de oren. Als daar iets mis mee is klinkt het meer als een klik en niet als een kraak.
Draai als je ze hebt je steek assen eens aan op 10nm.
En check je blad bouten

[ Voor 7% gewijzigd door kaaas op 10-09-2024 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Wat over het algemeen geen slecht idee is, is elke zoveel maanden met je inbussetje/momentsleutel je complete fiets na te lopen qua boutjes. Ook suffe dingen als bidonhouders bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
[...]
Even voor de duidelijkheid: met de oude ketting meten bedoelt @mhr-zip dat je de slijtage meet (met een daarvoor bedoeld tooltje). Om de lengte van de nieuwe ketting te bepalen moet je niet meten maar schakels tellen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
418O2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:49:
Ook suffe dingen als bidonhouders bijvoorbeeld
Wil geen namen noemen maar @McMiGHtY lees je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 08:56
418O2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:49:
Wat over het algemeen geen slecht idee is, is elke zoveel maanden met je inbussetje/momentsleutel je complete fiets na te lopen qua boutjes. Ook suffe dingen als bidonhouders bijvoorbeeld
Ivm bidonhouders en schroefjes .. iemand weet van makkelijk verwijderbare /afklikbare bidonhouders ?
Ik moet de mijne telkens van de fiets schroeven omdat die in de weg zit ivm de beugel van mijn fietsendrager en schroefje draait ondertussen door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
PaulC schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:47:
[...]

Ivm bidonhouders en schroefjes .. iemand weet van makkelijk verwijderbare /afklikbare bidonhouders ?
Ik moet de mijne telkens van de fiets schroeven omdat die in de weg zit ivm de beugel van mijn fietsendrager en schroefje draait ondertussen door.
Fidlock dan niet iets voor je? Of zit dan ook in de weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLgrTHYZ4FGp7ri9sxzo81sraXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MgNCagL4t1fbLtNMKDYGCCD4.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Yakolev schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:55:
[...]

Fidlock dan niet iets voor je? Of zit dan ook in de weg?

[Afbeelding]
Ik heb dit met keego.at flessen, echt een fijn systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

Derailleur is niet heel moeilijk. Je hebt 4 stelmogelijkheden. L-schroef (uiterste positie grootste kransje), H-schroef (uiterste positie kleinste kransje), een tonnetje voor de kettingspanning en de B-screw (uitlijning toch de kransjes).

Wat soms voorkomt is dat je het tonnetje moet uitdraaien. Daarmee wordt de kabel korter en de kabelspanning hoger. Als de kabelspanning te laag is, gaat schakelen tussen versnellingen moeizaam. Dan blijft de versnelling plakken. Dit heeft niks te maken met de H of L schroef.

Mocht het nou gebeuren dat de ketting van het grootste blad valt, dien je de L-schroef te stellen. Dit doe je tot de ketting net niet meer ratelt in de laagste versnelling. Hetzelfde geldt voor het kleinste kransje en de H-schroef. Als je overal met je poten van af blijft is dit eigenlijk nooit nodig is mijn ervaring.

B-schroef blijf je normaliter ook van af. Maar ik zou niet weten hoe je deze afstelt.

Als je bedoelt dat het wiel lastig terug gaat, heb je waarschijnlijk een derailleur met koppeling. Als de koppeling dicht staat, gaat de derailleur heel stroef. Even koppeling open zetten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
hoi1234 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:34:
[...]

Derailleur is niet heel moeilijk. Je hebt 4 stelmogelijkheden. L-schroef (uiterste positie grootste kransje), H-schroef (uiterste positie kleinste kransje), een tonnetje voor de kettingspanning en de B-screw (uitlijning toch de kransjes).

Wat soms voorkomt is dat je het tonnetje moet uitdraaien. Daarmee wordt de kabel korter en de kabelspanning hoger. Als de kabelspanning te laag is, gaat schakelen tussen versnellingen moeizaam. Dan blijft de versnelling plakken. Dit heeft niks te maken met de H of L schroef.

Mocht het nou gebeuren dat de ketting van het grootste blad valt, dien je de L-schroef te stellen. Dit doe je tot de ketting net niet meer ratelt in de laagste versnelling. Hetzelfde geldt voor het kleinste kransje en de H-schroef. Als je overal met je poten van af blijft is dit eigenlijk nooit nodig is mijn ervaring.

B-schroef blijf je normaliter ook van af. Maar ik zou niet weten hoe je deze afstelt.

Als je bedoelt dat het wiel lastig terug gaat, heb je waarschijnlijk een derailleur met koppeling. Als de koppeling dicht staat, gaat de derailleur heel stroef. Even koppeling open zetten en klaar.
B schroef is makkelijk, zo dicht mogelijk op de cassette zonder dat hij iets raakt. Toevallig afgelopen weekend nog geleerd dat dat iets verder is dan wat speling op het grootste tandwiel, bij schakelen naar het grootste tandwiel heeft hij namelijk nog wat extra ruimte nodig. Je hoort het meteen als hij te krap staat, dan schakelt hij met een bonk naar het grootste blad. De bonk is dan het derailleurwieltje die de cassette aantikt.

Zet me aan het denken, we zouden hier prima een bikewrench topic voor kunnen openen. Ik heb af en toe ook van die sleutelvragen.

Bijvoorbeeld het perfect afstellen van de kabelspanning op de derailleur. Hoe doen jullie dat? Mijn ervaring is dat ik ca 2 slagen op de stelschroef heb waar hij opzich goed schakelt. Maar waar in die 2 slagen zit nou de sweet spot?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:00:
[...]

B schroef is makkelijk, zo dicht mogelijk op de cassette zonder dat hij iets raakt. Toevallig afgelopen weekend nog geleerd dat dat iets verder is dan wat speling op het grootste tandwiel, bij schakelen naar het grootste tandwiel heeft hij namelijk nog wat extra ruimte nodig. Je hoort het meteen als hij te krap staat, dan schakelt hij met een bonk naar het grootste blad. De bonk is dan het derailleurwieltje die de cassette aantikt.

Zet me aan het denken, we zouden hier prima een bikewrench topic voor kunnen openen. Ik heb af en toe ook van die sleutelvragen.

Bijvoorbeeld het perfect afstellen van de kabelspanning op de derailleur. Hoe doen jullie dat? Mijn ervaring is dat ik ca 2 slagen op de stelschroef heb waar hij opzich goed schakelt. Maar waar in die 2 slagen zit nou de sweet spot?
Ik ga gewoon net zo lang door tot het ratelt. Dan kwartslag terug, tot het soepel loopt. Geen idee of dit de beste methode is.

Mijn ervaring is dat een goed stuk fietsen daarna belangrijk is. Bij de mantel zijn ze ooit zo aardig geweest om de derailleur nog net iets beter af te stellen. Vervolgens liep de ketting niet meer soepel op beklimmingen... Tja... pedalen ronddraaien met de fiets in een fietsstandaard/aan een fietslift is geen fietsen. Maar goed, je kunt ook niet verwachten dat ze uitgebreid gaan testen. Daar wil niemand voor betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 11-09-2024 06:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:28

Maduth

Probeersel

Ben ik weer :)

Omdat ik graag een fiets bij een fietsenmaker wil halen in de buurt, heb ik niet veel keuzes m.b.t. gravelbike. Het aanbod is Cube en Scott vooral wat beschikbaar is.

Nu heb ik mijn budget dus verhoogd en heb ik mijn oog laten vallen op deze (mantel linkje):

https://www.mantel.com/scott-speedster-gravel-40&spec[]=7678&spec[]=23419

Heeft iemand deze en zo ja, wat je ervaringen?

• klaaas
Maduth schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:38:
Ben ik weer :)

Omdat ik graag een fiets bij een fietsenmaker wil halen in de buurt, heb ik niet veel keuzes m.b.t. gravelbike. Het aanbod is Cube en Scott vooral wat beschikbaar is.

Nu heb ik mijn budget dus verhoogd en heb ik mijn oog laten vallen op deze (mantel linkje):

https://www.mantel.com/scott-speedster-gravel-40&spec[]=7678&spec[]=23419

Heeft iemand deze en zo ja, wat je ervaringen?
Geen ervaring met die fiets, maar het is wel echt Scott: de hoofdprijs voor een fiets met basic afmontage...

Hij wil.

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:28

Maduth

Probeersel

Ik had ook nog deze gevonden maar die kan ik dus niet lokaal kopen (misschien dat ze hem kunnen bestellen?)

Sensa Modena Gravel LTD GRX 2024 - https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-gravel-ltd-grx

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 21:37
Dat is een veel beter afgemonteerde fiets en ook minder lastige internal cable routing. Als je bij die Scott ooit de headset moet vervangen (niet ondenkbaar bij een gravelbike) dan ben je echt veel pieken kwijt bij de fietsenmaker omdat die hele kabelboom los moet. Is het geen mogelijkheid om langs te gaan bij 12go voor een proefrit?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Duclaasie
Als je een goed betrouwbaar Canyon servicepunt in de buurt hebt zou je dat ook kunnen overwegen. Die kunnen je ook goed adviseren met de juiste maat bepalen en mocht er wat zijn dan loopt de garantie toch via servicepunten. Als je kijkt naar hoeveel fiets je voor je geld krijgt zou ik Canyon toch in de overweging meenemen.
Pagina: 1 ... 60 ... 84 Laatste