Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Wat zijn jouw problemen met barkeeper?
Ik heb echt debiele hoeveelheden nodig om mijn banden lucht dicht te krijgen en eigenlijk blijven ze zweten. Dit zijn banden die dus nog niet eens lek zijn gegaan.
En toen ik eindelijk een keer een lekke band ( andere set dan hierboven ) had was het spul al opgedroogd echt na een maand al. Gelukkig kon ik met een scheut water in de band het weer activeren en ging mijn band weer dicht. Maar ik heb er eigenlijk nog niets aan gehad.
Ik heb zelfs gebeld met dynamic met de vraag of ik een mislukte batch had en waren zo vriendelijk om een nieuwe fles te sturen,maar die is net zo "goed".
Op de boulevard van Sopot heb ik een paar weken terug ook opvallend veel gravelbikes gezien (o.a. Rondo, Triban, Romet).Yakolev schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:30:
Volgende week ga ik gravellen in de omgeving van Gdansk. Schijnt langzaam een gravel hotspot te worden in Polen, maar ik moet het nog gaan zien.
We gaan ook tot aan Kaliningrad fietsen, dus ik ben heel erg benieuwd in hoeverre we last gaan hebben van Russische GPS jamming. (mocht het aanwezig zijn).
Rondo is een merk uit Gdansk, dus mijn Ruut keert terug naar zijn heimat.
Heb zelf in de omgeving van Olsztyn gefietst, erg mooi bosrijk en heuvelachtig gebied met veel offroad mogelijkheden.
Veel plezier!
Bedankt!guapper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:56:
[...]
Op de boulevard van Sopot heb ik een paar weken terug ook opvallend veel gravelbikes gezien (o.a. Rondo, Triban, Romet).
Heb zelf in de omgeving van Olsztyn gefietst, erg mooi bosrijk en heuvelachtig gebied met veel offroad mogelijkheden.![]()
Veel plezier!
Ik hoopte dat Rondo ergens een showroom in de buurt had, ik wil de nieuwe Mylc / Ruut wel eens van dichtbij bekijken. Is helaas veel te weinig fiets voor veel te veel geld, maar de kleur is zo mooi.
Natuurlijk ook een te gek design voor zo'n Slavische Pinarello.
:strip_exif()/f/image/pUkFskQ3hcXRe8XgkF2xpzOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Als je wedstrijden rijdt: ja, je hebt gelijk, bij langere afdalingen is het dan wel handig om harder dan 55-60 te kunnen trappen.Kluus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:03:
Wat ik vooral een beetje wil tegenspreken is het argument wat je vaak ziet (ook op de weg) dat je nooit zou hoeven bijtrappen en een 50 voorblad etc altijd voldoende is. Neem een lang vals-plat stuk zoals de afdaling van de Galibier, daar kan je best dit soort snelheden halen zonder levensmoe te zijn. 120/130 vind ik ook geen comfortabele cadans meer, in mijn voorbeeld was het prima, maar voor een langere afdaling... Voor mij valt dat al onder uitspinnen.
Echter voor ons recreanten zie ik het nut nog steeds niet echt. Ook niet in afdalingen. Ik heb recentelijk nog de Gotthard (noordzijde) beklommen en afgedaald via dezelfde kant. Bij de afdaling heb ik het eerste stukje getrapt totdat ik ong. 50km/u ging met ~80rpm in mijn 50-11. Daarna gestopt met trappen en verder alleen in de beugels gezeten. 2km later, ~150hm lager met een gemiddelde daling van ong 7.5% (alles volgens intervals.icu) zat ik op 100km/u, zonder te trappen dus. Je kunt dus prima hard gaan zonder te trappen.
Daarna nog een keer moeten remmen voor een auto, waarna ik hem ingehaald heb. Remmen tot ong 35-40, bijgetrapt tijdens het inhalen tot ~65 met 110rpm, en daarna weer laten lopen. Zeker als je Duitsers of Nederlanders inhaalt komen ze je daarna echt niet meer voorbij, aangezien die echt niet omlaag kunnen rijden op een bergweg. Die remmen alleen maar continu.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Het hoofdprobleem is dat het spul gewoon niet doet wat het moet doen. Ik heb geen problemen na het opleggen van de band (maar de velg (ethirteen XCX Race Carbon Gravel) en band (Tufo Thundero) hebben ook een goede passing (net zonder gereedschap te monteren, houden ook zonder vloeistof lucht enigszins vast)). Maar daarna.... zelfs nogal kleine gaten gaan gewoon niet dicht... en als ze eenmaal dicht zijn, gaan ze onverwacht ook weer open... Vloeistof spuit eruit, laag rubber & stof van het frame afkrabben, vlekken blijven in de kleding zitten...kaaas schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:38:
@begintmeta
Wat zijn jouw problemen met barkeeper?
...
Rijd je zo vaak lek met de Thundero's dan? Ik in een jaar tijd 2x, waarbij ik van de 2e niks gemerkt heb. Die doorn vond ik pas toen ik banden wisselde.begintmeta schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:25:
[...]
Het hoofdprobleem is dat het spul gewoon niet doet wat het moet doen. Ik heb geen problemen na het opleggen van de band (maar de velg (ethirteen XCX Race Carbon Gravel) en band (Tufo Thundero) hebben ook een goede passing (net zonder gereedschap te monteren, houden ook zonder vloeistof lucht enigszins vast)). Maar daarna.... zelfs nogal kleine gaten gaan gewoon niet dicht... en als ze eenmaal dicht zijn, gaan ze onverwacht ook weer open... Vloeistof spuit eruit, laag rubber & stof van het frame afkrabben, vlekken blijven in de kleding zitten...
Hij wil.
Daar was ik al bang voor. Het is echt maf spul het doet van alles behalve gaten dicht maken.begintmeta schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:25:
[...]
Het hoofdprobleem is dat het spul gewoon niet doet wat het moet doen. Ik heb geen problemen na het opleggen van de band (maar de velg (ethirteen XCX Race Carbon Gravel) en band (Tufo Thundero) hebben ook een goede passing (net zonder gereedschap te monteren, houden ook zonder vloeistof lucht enigszins vast)). Maar daarna.... zelfs nogal kleine gaten gaan gewoon niet dicht... en als ze eenmaal dicht zijn, gaan ze onverwacht ook weer open... Vloeistof spuit eruit, laag rubber & stof van het frame afkrabben, vlekken blijven in de kleding zitten...
Ik heb toendertijd Barkeeper gekozen, oa vanwege een review op Wielerflits. Het blijft wel goed vloeibaar en droogt niet meteen in, ook in de band, en je moet vooraf de fles goed schudden om de vezels in je mengsel te krijgen. Tot dusverre niet gemerkt dat de band lek was, maar zou wel prettig zijn als dat zweten over was.
Ik heb voor en achter Schwalbe G-one R liggen en gebruik van Airolube de Tyresealer.PietervSk schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:39:
Hmmm, dat geeft me weinig hoop... Ik gebruik Barkeeper ook icm Vredestein Aventura's. De 44 mm variant blijft aardig op druk, de 38 mm variant blijft druk verliezen en door de wang heen zweten.
Ik heb toendertijd Barkeeper gekozen, oa vanwege een review op Wielerflits. Het blijft wel goed vloeibaar en droogt niet meteen in, ook in de band, en je moet vooraf de fles goed schudden om de vezels in je mengsel te krijgen. Tot dusverre niet gemerkt dat de band lek was, maar zou wel prettig zijn als dat zweten over was.
Met de voorband geen enkel dollen, achter blijft zweten vooral op de zijwang, maar ook op het loopvlak.
Verschil in druk is 2 bar voor, 2,5 bar achter. Denk dat het iets is wat er een beetje bijhoort.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik heb zelf Doc Blue en geen issues. Rij uberhaupt weinig lek
Ik reed hiervoor stance race en dat is me toch een verschil. Nu is dat weer een ander uiterste en ik wil milieu technisch geen ammoniak gebaseerde latex meer gebruiken.
Wat mij betreft hoef ik nooit over te stappen.
Maar een pomp (Silca Gravelero
[ Voor 21% gewijzigd door Yakolev op 20-08-2024 16:06 ]
Verder bevallen de Strada Bianca’s erg goed overigens. Voor mijn gebruik, relatief veel weg en af en toe lichte gravel/schelpen vind ik het een top band. Rolweerstand is dik voor mekaar, lekbestendigheid lijkt prima en het comfort is heerlijk. Enige echte minpunt tot op heden is dat in korte bochten op enige snelheid de band wat piept/knerpt alsof hij grip verliest. Het is natuurlijk geen pure weg band, maar op asfalt vind ik dat toch wel opvallend. Ik denk dat het samenhangt met het soort profiel.
En omdat een topic zonder foto’s saai is…
:strip_exif()/f/image/iCgljFk4NMXJgdukvZSe6AOQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik je wax of olie op de ketting? Wax geeft een stuk minder troep is mijn ervaring.
Ik ging daar met m’n gravel fiets en 28mm banden 42 diep Carbon nog extra stoppen. Winderig en kwam van alle kanten maar niet in de rug. Stuur zwabberde zo erg dat ik hem nog aan de kant had gezet om te checken of de steekas wel vast zatderx666 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:29:
[...]
Als je wedstrijden rijdt: ja, je hebt gelijk, bij langere afdalingen is het dan wel handig om harder dan 55-60 te kunnen trappen.
Echter voor ons recreanten zie ik het nut nog steeds niet echt. Ook niet in afdalingen. Ik heb recentelijk nog de Gotthard (noordzijde) beklommen en afgedaald via dezelfde kant. Bij de afdaling heb ik het eerste stukje getrapt totdat ik ong. 50km/u ging met ~80rpm in mijn 50-11. Daarna gestopt met trappen en verder alleen in de beugels gezeten. 2km later, ~150hm lager met een gemiddelde daling van ong 7.5% (alles volgens intervals.icu) zat ik op 100km/u, zonder te trappen dus. Je kunt dus prima hard gaan zonder te trappen.
Daarna nog een keer moeten remmen voor een auto, waarna ik hem ingehaald heb. Remmen tot ong 35-40, bijgetrapt tijdens het inhalen tot ~65 met 110rpm, en daarna weer laten lopen. Zeker als je Duitsers of Nederlanders inhaalt komen ze je daarna echt niet meer voorbij, aangezien die echt niet omlaag kunnen rijden op een bergweg. Die remmen alleen maar continu.
Ik heb een canyon grail, en met mijn idiote moves is mijn drinkbus tussen de spaken en die balk naar het achterwiel gesukkeld. Resultaat: 1 spaak & nipple uit de carbon velg (DT Swiss) getrokken.
Hersteller: wel, we bestellen een nieuw wiel, dat blijkbaar dan op maat gemaakt is, want er is blijkbaar niets voor handen?
Ik wacht nu al meer dan 7 weken op dat nieuwe wiel.
Vraag:
- is het normaal dat dit zo lang duurt?
- zou 1 spaak en nipple niet gewoon terug geplakt kunnen worden?
Komt er een compleet loswiel?brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:25:
Hallo,
Ik heb een canyon grail, en met mijn idiote moves is mijn drinkbus tussen de spaken en die balk naar het achterwiel gesukkeld. Resultaat: 1 spaak & nipple uit de carbon velg (DT Swiss) getrokken.
Hersteller: wel, we bestellen een nieuw wiel, dat blijkbaar dan op maat gemaakt is, want er is blijkbaar niets voor handen?
Vraag:
Komt er een velg die nog ingespaakt moet worden met je oude naaf?
Weet je dat het vakantietijd is?
Als het al kan, zal de wachttijd er niet korter van worden gok ik- zou 1 spaak en nipple niet gewoon terug geplakt kunnen worden?
Daarnaast is er (grote) kans dat je het blijft zien.
Snap je frustratie, tijd voor een setje reservewielen

Bijv setje G1800 van MP (ff checken dat ze 28 inch zijn en niet 27,5/650B en dat ze 24 mm intern zijn
[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 21-08-2024 19:46 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
ik heb nu deze velgen: https://www.dtswiss.com/e...road/gravel/g-1800-spline
Heeft u een link waar ik die zelf nogmaals kan bestellen - of - iets vergelijkbaars dat u aanraadt?
(Nu zijn ook wel die witte krassen van de flanken af)
Dat is geen carbonnen velg.brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:58:
Mij werd elke keer 2-4 weken voorgehouden, 7 weken is echt wel vies lang.
ik heb nu deze velgen: https://www.dtswiss.com/e...road/gravel/g-1800-spline
Heeft u een link waar ik die zelf nogmaals kan bestellen - of - iets vergelijkbaars dat u aanraadt?
(Nu zijn ook wel die witte krassen van de flanken af)
Het is je achterwiel toch?
Heb je een SRAM of Shimano cassette?
10, 11 of 12 speed?
En hoeveel tandjes is je kleinste achter tandwiel als je Shimano hebt (10 of 11 tandjes)?
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 21-08-2024 20:20 ]
Inderdaad, ik heb deze, die zijn wel carbon: https://www.dtswiss.com/e...oad/gravel/gr-1600-splinemhr-zip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:17:
[...]
Dat is geen carbonnen velg.
Het is je achterwiel toch?
Heb je een SRAM of Shimano cassette?
10, 11 of 12 speed?
En hoeveel tandjes als je Shimano hebt?
2x11 grx 800 di2 van shimano
enkel achterwiel
Zelfs op de website van canyon kan ik niet zien of die wielen nu 650B of 700C zijn.
ik denk 11 tanden op het kleinste tandwiel.
[ Voor 12% gewijzigd door brecht_vb op 21-08-2024 20:26 ]
Die zijn ook aluminium.brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:20:
[...]
Inderdaad, ik heb deze, die zijn wel carbon: https://www.dtswiss.com/e...oad/gravel/gr-1600-spline
Maat wiel staat ook op je band (evt 28" = 700c of 27,5" = 650B).
Inderdaad 11 tandjes (ook omdat je 2 bladen voor hebt).brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:20:
[...]
ik denk 11 tanden op het kleinste tandwiel.
Dat betekend dat je een body hebt "Shimano road 11 speed" of hoe ze hem ook noemen.
Dus geen SRAM XDR en geen Shimano Micro spline.
Dan kan je hier kijken voor het juiste achterwiel (kga er vanuit dat hij 28" is, maar controleer dat nog even).
https://www.bike24.com/cy...s%5B129%5D%5B4160%5D=4160
https://www.bike-discount...=296788%7C296749%7C296765
https://r2-bike.com/Road-...1-speed-Road?Sortierung=3
(Aangezien je verschillende nummers blijft roepen, en dat je velg carbon is. Moet je zelf maar ff kijken welk type het is).
[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 21-08-2024 20:44 ]
heb ~ 4cm velghoogte, allemaal niet echt gratis.
Het feit dat die niet leverbaar is misschien ook wel de reden dat het wat langer duurtbrecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:51:
Het gaat dit wiel zijn: https://www.bike24.com/p2334025.html
heb ~ 4cm velghoogte, allemaal niet echt gratis.

Ik zou even op MP kijken. G1800/GR1600 shimano body. Kan je van het weekend rijden
Collega zei om een alminium wiel van 200 euro te kopen om verder te kunnen - had dat beter gedaan.
https://www.rullensfietse...db-gravel-wielen/719969-2brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:59:
Wel, mijn fiets staat dus ook al 7 weken bij canyon te wezen.
Hier is het wiel gewoon op voorraad (en prima betrouwbare zaak).
Dat was ook wat ik bedoelde met op marktplaats kijken.Collega zei om een alminium wiel van 200 euro te kopen om verder te kunnen - had dat beter gedaan.
Succes iig!
Als spaak én nippel door de velg heen getrokken is, dan is de velg kapot en valt er niets te repareren.brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:25:
Hallo,
Vraag:
- zou 1 spaak en nipple niet gewoon terug geplakt kunnen worden?
Je vertelt er niet bij of je een nieuw wiel gekocht hebt wat nabesteld is, of dat je een wiel uit garantie krijgt. Dat scheelt behoorlijk in de levertijd.
@mhr-zip noemt ook een goede reden. Zomervakantie. In Nederland zijn de vakanties een beetje uitgesmeerd maar in het buitenland is het normaal dat in augustus alles op zijn gat ligt. En 8 tot 10 weken wachten op een fabriekswiel is echt niet bijzonder als deze niet op de plank ligt. De verschillende modellen worden in batches gemaakt volgens een planning. Als je pech hebt is jouw type nog niet aan de beurt (geweest). En misschien is de volgende batch al compleet uitverkocht en in backorder en moet je nog een ronde wachten. Zoveel mogelijkheden.
Je kunt ook om een reserve/leenset vragen bij de winkel waar je bent geweest zodat je door kunt rijden.
Of zoals @mhr-zip zegt een 2ehands DT alu setje kopen zodat je door kunt fietsen. Heb je geen idee wat je moet kopen door de vele types, ga terug naar de winkel en koop een alu DT set bij hun. Dan betaal je iets meer voor het advies. En misschien kun je wat korting krijgen omdat je al een bestelling hebt kopen bij hun.
Fiets staat al 7 weken stil bij canyon. Had inderdaad een alu wiel moeten kopen, maar mij werd elke keer 2 tot 4 weken gezegd, dus ik wachtte maar.
5d geleden: "je wiel is klaar, het wordt klaargemaakt voor verzending"
vandaag: "nog geen wiel of geen tracking info"
Gaat niks boven een fiets rechtstreeks kopen bij de fabrikantbrecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:15:
Dank voor alle input.
Fiets staat al 7 weken stil bij canyon. Had inderdaad een alu wiel moeten kopen, maar mij werd elke keer 2 tot 4 weken gezegd, dus ik wachtte maar.
5d geleden: "je wiel is klaar, het wordt klaargemaakt voor verzending"
vandaag: "nog geen wiel of geen tracking info"

In januari liet ik de lagers vooraan en achteraan + "bottom bracket" (trapas?) vervangen.
na 3-4 ritten merkte ik dat mijn derailleur vooraan (2x11 grx 800) niet vlot schakelde, elke keer wat bijregelen.
Was het beu en ging terug naar canyon. Hun antwoord: "het kettingblad stond nog los gemonteerd? heeft u de trapas vervangen?"
Ik zei: nee, HIER zijn de lagers en dat (?) vervangen.
Hij: wel, dan staat het nu vast.
Dat kettingblad schommelde mm's van links naar rechts.
Nu bij het tonen van mijn wiel probleem stelde men vast dat de voorderailleur slecht werkt. Het gaat nog, maar de servomotor heeft er alle moeite van de wereld mee.
Nu: ik denk dat die zich heeft geforceerd met dat schommelende kettinblad.
Zoek een goede fietsenmaker, als het geen garantie is hoef je er echt niet mee naar Canyon zelf toe.brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:26:
Ik heb nog een probleem!
In januari liet ik de lagers vooraan en achteraan + "bottom bracket" (trapas?) vervangen.
na 3-4 ritten merkte ik dat mijn derailleur vooraan (2x11 grx 800) niet vlot schakelde, elke keer wat bijregelen.
Was het beu en ging terug naar canyon. Hun antwoord: "het kettingblad stond nog los gemonteerd? heeft u de trapas vervangen?"
Nu bij het tonen van mijn wiel probleem stelde men vast dat de voorderailleur slecht werkt. Het gaat nog, maar de servomotor heeft er alle moeite van de wereld mee.
Ik wil mij gaan mengen in het hele gravel / tour bike verhaal.
Heb geen ervaring met Mountain, Race Bikes maar heb wel voor mij de keuze gemaakt dat een Gravelbike mij het meeste aanspreekt.
Inmiddels een proefrit gemaakt op de Giant Revolt Advanced 3, geen ervaring dus heb totaal geen vergelijking materiaal behalve mijn eigen oude vertrouwde fiets met 6 versnellingen
Ik zit te twijfelen wat nu wijsheid is, zal ik voor Aluminium gaan of voor Carbon.
Collega heeft enige tijd geleden zijn Carbon fiets door 2e gereden na valpartij in de bossen. Gebeurd dit makkelijk?
Giant heeft ook de Revolt 0,1,2 met Aluminium en starten met een mooie vanaf prijs voor een beginnen.
Ik heb niet een budget in mijn hoofd maar zou het zonde vinden op 3500 euro uit te geven aan iets wat vervolgens toch niet het geen is wat ik verwachte.
Kortom, wie kan mij een tip geven wat een mooie beginners gravel bike is.
Heb nu gekeken naar Giant omdat er bij ons om de hoek een prachtige dealer zit wat eventuele reparaties wat ik zelf niet kan uitvoeren een stuk makkelijker maakt.
En als het wél garantie is dan kun je ook gewoon naar een Canyon service punt. Wij zijn hier in de buurt gezegend met een erg goed servicepunt, wat voor mij de keuze ook makkelijker maakte om voor Canyon te kiezen.mhr-zip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:33:
[...]
Zoek een goede fietsenmaker, als het geen garantie is hoef je er echt niet mee naar Canyon zelf toe.
Bij mijn Grizl begon het stuurlint wat te schuiven. Dit kenbaar gemaakt bij Canyon en ik kreeg keurig nieuw lint opgestuurd en voor herstel kon ik mij bij het dichtstbijzijnde servicepunt melden. Al met al keurig opgelost.
Carbon breekt nooit zomaar, dan moet je wel een flinke smak gemaakt hebben. Als beginner is aluminium een prima keuze. Carbon is iets lichter, en kan soms net iets comfortabeler zijn, maar als ik zelf zou moeten kiezen zou ik die upgrade pas kiezen als je een tijdje ervaring hebt en preciezer weet wat je wilt. Giants zijn prima fietsen, zeker als de dealer vlakbij zit.TheBIgW schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:24:
Heren,
Ik wil mij gaan mengen in het hele gravel / tour bike verhaal.
Heb geen ervaring…
Ik zit te twijfelen wat nu wijsheid is, zal ik voor Aluminium gaan of voor Carbon.
Collega heeft enige tijd geleden zijn Carbon fiets door 2e gereden na valpartij in de bossen. Gebeurd dit makkelijk?
Giant heeft ook de Revolt 0,1,2 met Aluminium en starten met een mooie vanaf prijs voor een beginner
Staat ie bij Canyon zelf in Eindhoven?brecht_vb schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:26:
Ik heb nog een probleem!
Ik zou zelf altijd naar een servicepunt gaan.
In mijn geval zit er een servicepunt bij mij in het dorp.
Dat is een gerenomeerde fietsenmaker met verstand van zaken.
En daar valt zoals anderen aangegeven ook wel wat tijdelijks te regelen.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dit alles was in service punt Rotselaar BE.magic_nl schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Staat ie bij Canyon zelf in Eindhoven?
Ik zou zelf altijd naar een servicepunt gaan.
In mijn geval zit er een servicepunt bij mij in het dorp.
Dat is een gerenomeerde fietsenmaker met verstand van zaken.
En daar valt zoals anderen aangegeven ook wel wat tijdelijks te regelen.
Carbon is een stuk beter te repareren dan aluminiumPietervSk schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:32:
[...]
Carbon breekt nooit zomaar, dan moet je wel een flinke smak gemaakt hebben. Als beginner is aluminium een prima keuze. Carbon is iets lichter, en kan soms net iets comfortabeler zijn, maar als ik zelf zou moeten kiezen zou ik die upgrade pas kiezen als je een tijdje ervaring hebt en preciezer weet wat je wilt. Giants zijn prima fietsen, zeker als de dealer vlakbij zit.
Zelf heb ik trouwens een Revolt 0 (2024)*. Prima fiets, weegt wat meer dan mijn carbon racefiets. Maar dan voel ik vooral als ik hem in de schuur in de beugels hang.
Enige nadeel wat ik kon vinden (maar dat hebben de meeste fietsen in deze prijsklasse). De wielset is weinig waard, kom heel veel van deze wielen tegen met uit de velg gescheurde spaken.
Maar niets wat een (gebruikt) setje DT Swiss G1800 van Marktplaats niet op gaat lossen.
(en ja, je hebt gewoon 2 jaar garantie op die wielen uiteraard).
*Let op dat er nog heel veel zwarte Revolt's 0 te koop staan, maar dat is model 2022. Die fiets is ook helemaal prima, maar beding dat ook overjarige modellen korting erbij.
Revolt 1 heeft 2x10 speed, das ook prima verder.
Ik ben altijd bij Bikeservicepunt in Houthalen geweest (officieel Canyon servicepunt) en kan er niets dan positief over zeggen. Ben er al geweest voor slippende zadelklem, kapotte powermeter en onderhoud voor mijn Canyon Ultimate en slecht afgestelde derailleur van mijn Canyon Grail. De openingsuren zijn ook veel beter voor een werkende mens dan die van Canyon Rotselaar.brecht_vb schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Dit alles was in service punt Rotselaar BE.
Dat bedoelde ik dus. Dat is een Canyon Factory Service locatie.brecht_vb schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Dit alles was in service punt Rotselaar BE.
Op https://www.canyon.com/nl...yon-service-partners.html kun je servicepartners vinden. Dat zijn lokale fietsenmakers waar je m.i. betere service krijgt.
Systeemspecificaties
[ Voor 79% gewijzigd door kaaas op 22-08-2024 18:48 ]
Ik rij zelf ieder wekeend hobbymatig door de bossen met ritten tot 100 km, snelheid rond de 25 km/h. Geen wedstrijden, af en toe een toerrit (ook op de weg en MTB). Komende maand de MH2D gravel op het programma, dat is een beetje mijn conditioneel haalbare 😉
Ik heb het niet heel scherp voor ogen, maar de geometrie van een Nuroad past mij wel en een Checkpoint was volgens mij voor mij veel te racy.B-Force schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:57:
Ik ben af en toe aan het kijken naar een upgrade voor mijn Nuroad EX en mijn oog viel vandaag toevallig op een Trek Checkpoint SL5 2024. De geometrie oogt lekker snel, meer gestoeld op MTB en voorzien van IsoSpeed om doorgeven van trillingen te verminderen. Ik zie hem alleen hier niet vaak voorbij komen in dit topic, zijn er eigenaars van een Checkpoint hier en wat zijn de ervaringen?
Ik rij zelf ieder wekeend hobbymatig door de bossen met ritten tot 100 km, snelheid rond de 25 km/h. Geen wedstrijden, af en toe een toerrit (ook op de weg en MTB). Komende maand de MH2D gravel op het programma, dat is een beetje mijn conditioneel haalbare 😉
Dus zou dat even dubbelchecken dat een Checkpoint lekker fietst (en dan bedoel ik niet een rondje om het blok bij de FM, dan fietst alles lekker.)
Aantal keer om wat tegeltjes te kunnen scoren, maar ook leuk bospad omhoog.

8% gemiddeld klinkt nog wel prima, maar daar zitten dus aantal stukjes afdalen/vlak bij later.
In begin hele stukken 15%+
Begint met mooi gravel :

Later wel groffere stenen, maar als klim nogsteeds prima te doen met mooi uitzicht op de rotswand :

Uitzicht bovenop :

Rit met de klim :
https://www.strava.com/activities/12036980415
Ik zou het zelf niet echt aandurven om hem als afdaling te doen (gravelbike met 40mm banden), Bram Tankink heeft hem paar weken geleden met 45mm banden wel afgedaald.
Dus als je wat minder angst/meer techniek hebt kan het dus wel 😎
Col du Lion (die ongeveer uitkomt bij Col de la Bataille) ook nog poging gedaan maar kwa paadjes niet helemaal juiste gekozen, flink moeten klauteren met fiets.

Moet je hier opeens doorheen :

Na wat klauteren zie je omgekeer wel een vtt bordje hangen, dus het is wel 'fietsbaar' oid :

En wat andere 'gravel'paadjes gevonden.
Dit idee, leuk als je klimt maar afdalen mij iets te spannend :

Of als je een bospad volgt en opeens dit tegenkomt waar je overheen mag klauteren :

Gravelbike weer meenemen zorgde wel voor dat ik mijn veloviewer square heb vergroot naar 28x28 (had hem vorig jaar al naar Frankrijk verplaatst met 25x25)

Echt rondje gravel doortrappen zit er niet in, maar als afwisseling dus leuk.
Paar keer gedaan op de racefiets, te doen maar op gravelbike iets minder spannend. (en had het idee dat ze dit jaar wat nieuw grind ofzo gestort hadden)
Ik heb maar een klein deel van de Dolce Via gedaan (vanaf La Voulte tot net Voorbij Les Ollières-sur-Eyrieux ). Daar was het prima te doen op de racefietsDDX schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:27:
Ook leuk gravelpad die dolce via.
Paar keer gedaan op de racefiets, te doen maar op gravelbike iets minder spannend. (en had het idee dat ze dit jaar wat nieuw grind ofzo gestort hadden)
Maar als je gewoon oplet prima te doen, meeste is gravel zoals je rond 't Gooi ook hebt alleen dan wat hoogtemeters erbij. (allemaal <4%)
Maar verder wel een aanrader die Dolce Via route, wel druktse plek kwa fietsers in hele omgeving.
Hele gezinnen die daar fietsen.
Ook veel kinderen die met sleeptouwtje aan fiets van vader of moeder hangen.
https://www.dolce-via.com/
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 23-08-2024 09:47 ]
Route was de Green Devide van Erwin Sikkens, ik had de route opgesplitst in 2 delen. Dag 1 185km, dag 2 142km. Geweldige route, af en toe waande ik me echt alleen op de wereld.
Route lag er goed bij, op 15km voor het einde nog even zand gehapt:)
:strip_exif()/f/image/8xpCJKQNIsSI7knCDf0UXGW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQGPMeVckN1OxLZbmnqq12Nr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SWNppluTf8n6Z0sZvt3dJEH0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfU2FrmMNjkXcGnUeyqX1gdw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a6ziAsbowP2V4hN4FEAUTx8t.jpg?f=fotoalbum_large)
Route: https://www.komoot.nl/tour/321864724?ref=atd
De (foto's van) de SR van afgelopen weekend zag er ook geweldig uit, als 1-daags variant.McMiGHtY schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:53:
Hij gaat iets omhoog op de bucketlist..
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 26-08-2024 21:25 ]
Zelf ben ik in bezit van een racefiets (en MTB) maar wil graag overstappen naar een gravelbike ipv racefiets. De reden is dat ik meer plezier haal uit tochten (hard/onverhard) ipv snelle meters op het asfalt.
Nu heb ik al een racefiets (Bull Harrier 1) en het valt mij op dat versnellingsgroepen van gravelbikes over het algemeen lager geclassificeerd zijn dan bij racefietsen.
Voorbeeld:
Bull Harrier 1 - Shimano 105
Scott Speedster Gravel 50 - Shimano Claris
Dit is dan van laag naar hoog : Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
Misschien zie ik iets over het hoofd?
Plus als iemand nog een tip heeft voor gravelbike (budget 1000-1200)
Cube nuroad PRO's hebben naar mijn weten gravelgroupsets en die vallen binnen jouw budget, heb zelf een Cube nuroad PRO FE met GRX 400 en daar ben ik erg tevreden mee. Deze heeft wel spatborden dus als je iets wilt zonder dan kun je kijken naar de variant zonder FE.
Ben ik wel benieuwd wat er op die bucketlist staat, zoals gezegd, smaakte naar meerMcMiGHtY schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:53:
Green Divide is echt waanzinnig mooi. Als je de tijd hebt zou ik hem zelf gewoon lekker in 3 dagen doen (als je het niet alleen doet), dan kan je net ff wat lekkerder rustig aan doen en een extra bakje koffie nemen en onderweg genieten.McMiGHtY schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:53:
Voor gravelbikes is het budget een beetje de onderkant van de markt.Maduth schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:00:
Hallo Allemaal,
Zelf ben ik in bezit van een racefiets (en MTB) maar wil graag overstappen naar een gravelbike ipv racefiets. De reden is dat ik meer plezier haal uit tochten (hard/onverhard) ipv snelle meters op het asfalt.
Nu heb ik al een racefiets (Bull Harrier 1) en het valt mij op dat versnellingsgroepen van gravelbikes over het algemeen lager geclassificeerd zijn dan bij racefietsen.
Voorbeeld:
Dit is dan van laag naar hoog : Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
Misschien zie ik iets over het hoofd?
Plus als iemand nog een tip heeft voor gravelbike (budget 1000-1200)
Dan krijg je of een bekend merk (Scott / Cube) met mindere afmontage (goedkope weggroep), of je beland bij een totaal onbekend merk met instap gravelgroupset.
Wil je een beetje keuze krijgen, dan zou ik kijken tot ca. €1500 mits je budget het toelaat.
Dan krijg je opties als Canyon en Ridley erbij.
Systeemspecificaties
Of je kijkt tweedehands. De laatste jaren zijn er veel gravelfietsen gekocht door mensen die er na 300km achterkwamen dat ze het toch niets vondenmagic_nl schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:54:
[...]
Voor gravelbikes is het budget een beetje de onderkant van de markt.
Dan krijg je of een bekend merk (Scott / Cube) met mindere afmontage (goedkope weggroep), of je beland bij een totaal onbekend merk met instap gravelgroupset.
Wil je een beetje keuze krijgen, dan zou ik kijken tot ca. €1500 mits je budget het toelaat.
Dan krijg je opties als Canyon en Ridley erbij.
om die Bulls nou 105 te noemen is wel een beetje enthousiast. letterlijk alleen de shifters en derailleurs zijn 105 en nog velgremmen wat toch zelfs nog goedkoper is dan mechanische schijfremmen.Maduth schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:00:
De echte gravelgroepen van Shimano zijn ingedeeld als:
Tiagra->GRX-400 (10 speed)
105 ->GRX-6xx (11 of 12 speed)
Ultegra -> GRX-8xx (11 of 12 speed)
Maar met een budget van rond de €1000 zou ik lekker gebruikt gaan shoppen, met die Scott zie je dan al dat je echt wat krijgt wat je eigenlijk niet wil, super instap groep, mechanische remmen en verder twijvelachtige afmontage. Leuk als je een paar keer gaat fietsen, maar als je regelmatig gaat fietsen ga je hier waarschijnlijk veel onderhoud aan hebben.
105 mix he!GWBoes schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:02:
[...]
om die Bulls nou 105 te noemen is wel een beetje enthousiast.
https://www.marktplaats.n...ridley-kanzo-2022-grx-600
kijk zoiets is gewoon echt een hele bak fiets voor je centen (puur te illustratie)
Niet echt een hele scherpe prijs. De GRX 400 versie van die fiets koop je nieuw voor dat geld...418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
https://www.marktplaats.n...ridley-kanzo-2022-grx-600
kijk zoiets is gewoon echt een hele bak fiets voor je centen (puur te illustratie)
Hij wil.
Dat is wel een mindere groep en het is een vraagprijsklaaas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:43:
[...]
Niet echt een hele scherpe prijs. De GRX 400 versie van die fiets koop je nieuw voor dat geld...
Moet je er alleen wel beetje verstand van hebben, zo lullig als je wat koopt en je direct hele drivetrain en lagers mag (laten) vervangen en alsnog 500 euro kwijt bent.418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Of je kijkt tweedehands. De laatste jaren zijn er veel gravelfietsen gekocht door mensen die er na 300km achterkwamen dat ze het toch niets vonden
Dat is bij het kopen van elke fiets handig, voor je het weet zit je met een canyon of erger nog, een topstone, opgezadeldDDX schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:42:
[...]
Moet je er alleen wel beetje verstand van hebben, zo lullig als je wat koopt en je direct hele drivetrain en lagers mag (laten) vervangen en alsnog 500 euro kwijt bent.
Ken bij beide merken mensen die er zonder problemen op rijden. Vaak is het ook een kwestie van enige kennis van zaken hebben die ontbreekt bij de klagers (Canyon) of écht te goedkope versie van de Topstone.418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Dat is bij het kopen van elke fiets handig, voor je het weet zit je met een canyon of erger nog, een topstone, opgezadeld
Volgens mij is er geen "slechte" versie van bv. de Canyon Grail/Grizl, behalve dan dat ze wat problemen hebben gehad met een Rotor-crankstel; wat ze overigens hebben opgelost met omruil.
Bieden vanaf 1150 zie ik staan. Dan is het verschil wel erg klein t.o.v. een nieuwe fiets. Met een beetje pech moet je op korte termijn slijtageonderdelen vervangen en dan is het verschil al weg. En tussen die 2 groepen ga je amper of geen verschil merken.418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
Dat is wel een mindere groep en het is een vraagprijs
Maar goed, ik hoef de keuze niet te maken. Ging mij er om dat je binnen budget ook wel iets (bijna) gelijkwaardigs nieuw kunt kopen.
Hij wil.
Nieuw istie 1800 toch? Vind ik nogal een verschil.klaaas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Bieden vanaf 1150 zie ik staan. Dan is het verschil wel erg klein t.o.v. een nieuwe fiets. Met een beetje pech moet je op korte termijn slijtageonderdelen vervangen en dan is het verschil al weg. En tussen die 2 groepen ga je amper of geen verschil merken.
Maar goed, ik hoef de keuze niet te maken. Ging mij er om dat je binnen budget ook wel iets (bijna) gelijkwaardigs nieuw kunt kopen.
Maargoed; het kan de moeite lonen, ik zie veel leuke advertenties tegenkomen voor fietsen met weinig km's
Vergelijken met adviesprijzen heeft niet zoveel zin. Je kunt prima deals scoren voor een nieuwe fiets. Zowel online als in de winkel.418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:24:
[...]
Nieuw istie 1800 toch? Vind ik nogal een verschil.
Maargoed; het kan de moeite lonen, ik zie veel leuke advertenties tegenkomen voor fietsen met weinig km's
De prijzen van Ridley zijn trouwens wel vreemd. De GRX 400 uitvoering is nieuw €100 duurder dan de GRX 600

Hij wil.
Als je betaalt in GBP kom je uit op +/-1260€ incl. verzendkosten.
Mix GRX820/610
https://www.merlincycles....ke-boxed-bike-316151.html
:strip_exif()/f/image/Ym5ti5DMOyIo7mhDr6rMlR06.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door fastpinio op 27-08-2024 17:22 ]
Hij wil.
En dan nog de buiten-eu kosten als je pech hebtfastpinio schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:16:
Felt Breed 30 2024
Als je betaalt in GBP kom je uit op +/-1260€ incl. verzendkosten.
Mix GRX820/610
https://www.merlincycles....ke-boxed-bike-316151.html
[Afbeelding]
Zie de oranje balk. This product ships from our EU-warehouse.418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:42:
[...]
En dan nog de buiten-eu kosten als je pech hebt
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Een topstone van 3500 euro is echt te goedkoop?joker1977 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Ken bij beide merken mensen die er zonder problemen op rijden. Vaak is het ook een kwestie van enige kennis van zaken hebben die ontbreekt bij de klagers (Canyon) of écht te goedkope versie van de Topstone.
Volgens mij is er geen "slechte" versie van bv. de Canyon Grail/Grizl, behalve dan dat ze wat problemen hebben gehad met een Rotor-crankstel; wat ze overigens hebben opgelost met omruil.
(Carbon 3 komt nog steeds met dezelfde lagers, wielen, hub en FSA meuk).
De wereld van gravelfietsen is totaal nieuw voor mij. Vroeger wel wat met de racefiets gereden maar nu al verschillende jaren aan het hardlopen.
Ik zou echter graag terug wat meer beginnen fietsen zowel alleen, in groep als met het gezin.
Daarnaast heb ik ook de ambitie om ooit eens een thriatlon te doen en zou de nieuwe fiets daarvoor graag gebruiken.
Hieronder mijn wensenlijstje.
Ik zou graag de volgende fiets opbouwen:
- Gravel bike of toch een meer all-round racefiets waarop gemakkelijk spatborden gemonteerd kunnen worden.
Dit in de eerste plaats om geen natte rug te krijgen als ik met het gezin zou gaan fietsen.
- Mogelijkheid om er ook alleen mee te gaan touren/wielrennen/trainen (daarom zou ik er graag een vermogensmeter op hebben).
- Omdat ik van plan ben om ook eens te proeven van een kwart triatlon had ik de fiets ook graag snel kunnen ombouwen naar een snellere fiets.
Ik moet hierbij geen snelheidsrecords breken maar een ‘naakte’ fiets, zonder spatborden en dergelijke is dan wel gemakkelijker. Ook de vermogensmeter komt hier dan van pas.
Ik zou de fiets aankopen via de leasing van het werk en moet daardoor dus bij erkende handelaars terecht. Een Canyon kan eventueel ook maar dan zouden ze daar de vermogensmeter moeten monteren, geen idee of ze dat doen?
Budget voor dit nieuwe speelgoed ligt rond de €6000 all-in (dus ook accessoires zoals spatborden en vermogensmeter).
Iemand een idee wat een goeie fiets hiervoor zou kunnen zijn?
Veel endurance fietsen (Giant Defy, Trek Domane bv.) kunnen tot 38mm banden hebben, wel echt de ondergrens van gravel en noppenbanden ga je er ook niet in kwijt worden maar met 35mm Schwalbe G-one banden oid kom je heel ver zonder (al dan niet met een extra wielset) veel in te boeten op je andere wensen.
Het onderscheid tussen gravelfiets of endurance fiets is niet heel hard, en sommige gravelracers lenen ook wat aero-genen van wegfietsen (Ridley Kanzo Fast, Cervelo Aspero, Trek Checkmate)
Daarnaast; zaken als spatborden en zeker vermogensmeters kan je er altijd achteraf opbouwen of afhalen. De Canyon Grail of de laatste Aeroad bieden daar misschien wat meer mogelijkheden voor, maar voor mij zou dat niet altijd doorslaggevend zijn. Een fiets die alles kan zal je vrijwel zeker niet vinden; je hebt wel fietsen die je met een beetje aanpassingen per keer kan tunen naar je gebruik.
In mijn geval heb ik een wegfiets gekozen met ruimte tot 42mm. Ondertussen heb ik een tweede wielset erbij zodat ik een set heb voor de weg en een set voor gravel. Toen ik afgelopen vakantie in Italie was had ik alleen m'n gravelsetje bij me (beperkt in ruimte). Alsnog was het genieten om daarmee de Stelvio op te fietsen. En qua performance denk ik dat daar m'n conditie en gewicht een veel grotere rol speelde dan hoe aero m'n frame of hoe snel m'n banden waren...
Op basis van de omschrijving denk ik dat een endurancefiets hier de betere keuze is.
Hij wil.
Van groepsritten, triatlons, gravel tot ritjes met het gezin lijkt me iets teveel gevraagd van één fiets, en aan de andere kant heb je daar geen fiets van 6k voor nodig. Spatborden dat je rug niet nat wordt is natuurlijk weinig zinvol op een sportfiets, pak dan lekker je stadsfiets of de auto.
Heb eigenlijk maar één tip en dat is begin eerst maar eens; i.p.v. de oplossing direct in het materiaal te zoeken. Elke (tweedehands) fiets van €1.000 zal wel bijna volstaan, en geen enkele fiets van €6k voldoet aan al je eisen. Voor €6k koop je ook 3 goede fietsen (mtb, triatlon en race) waarmee je wel alles kunt, maar dan nog zullen je benen het werk moeten doen.
Het ligt ook aan waar je woont of een gravelbike uberhaupt zin heeft, of dat je niet beter af bent met een mtb, of als je voor triatlons niet beter gewoon voor een wegfiets kiest. In NL zou ik eerder starten met een (endurance) wegfiets dan een pure gravelbike. De gravel hier is zo makkelijk, en uiteindelijk is 95% in NL toch gewoon asfalt. Daar kun je dan ook wat makkelijker mee aansluiten bij een groep en/of een triatlon mee doen.
[ Voor 39% gewijzigd door Ypuh op 30-08-2024 14:44 ]
Echt beginnen is niet echt het geval. Ik heb jaren gefietst en toertochten mee gedaan. Door de komst van de dochters is dat helaas wat op de achtergrond geraakt. Maar nu is de tijd gekomen om dat terug op te rakelen.
Mijn huidige racefiets is al een jaar of 15 oud dus een mens wil eens wat nieuws :-P
Het triatlon deel is zeker niet competitief dus daarop hoeft de fiets niet afgestemd te worden. Ik maakte die bedenking omdat je bij Canyon de fast fenders zeer snel kan monteren en demonteren.
Ik heb een tijdje een stadsfiets gehad (Specialized Sirrus) maar merk dat ik toch liever iets sportiever zit. MTB is ook niet nodig omdat ik die single tracks enzo ook niet op zoek. Heb vroeger een MTB 2dehands gekocht en heb die na een jaar terug de deur uit gedaan.
Momenteel keek ik naar een Ridley Kanzo Fast of iets gelijkaardigs. Met een extra wielset die dan wegbanden heeft kan ik snel omschakelen.
Tweedehands is geen optie omdat deze in de leasing van mijn werkgever wordt gestoken.
[ Voor 17% gewijzigd door Tibs op 30-08-2024 14:30 ]
Mijn huidige racefiets is op papier ook een gravelbike met ruimte voor 38mm banden, en dan gewoon opgebouwd als pure wegfiets. Voor de meeste gravel in NL heb je geen specifieke gravelbike nodig (het gravel in de VS of Italie waar deze fietsen voor gemaakt zijn lijkt nauwelijks op de strak aangelegde schelpenpaadjes hier in Nederland). Mocht je wel een keer echt gaan gravellen, dan koop je daar een simpel tweedehandsje voor van het geld dat je overhoudt door niet maximaal te gaan met je leaseconstructie.
Een gravelbike hoeft niet optimaal te zijn, dat draait vooral om de lol. 32 of 45mm banden, staal of carbon, met of zonder spatborden is allemaal prima. Voor triatlons of groepsritten daarentegen wil je jezelf niet al teveel te benadelen met een fiets die 2-3 km/u langzamer is. De Ridley Kanzo Fast is wel prima als wegfiets op te bouwen lijkt me, maar zou ik zelf niet zo snel mee gaan gravellen.
Belangrijkste voorwaarde voor een gravelfiets lijkt me dat er gravel in jouw buurt is. Als je in Rotterdam, Amsterdam of ergens in het Noorden of Zeeland woont heb je weinig mogelijkheden.
[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 30-08-2024 14:42 ]
Is dat niet omdat je op de racefiets dieper zit ?klaaas schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:07:
Hm, ik dacht ook dat het niet zoveel verschil maakte, maar sinds ik weer een (goedkope) wegfiets erbij heb merk ik dat die toch substantieel sneller is dan mijn gravelfiets. En dat is dan met dezelfde wielset en banden. Met een meer race-georiënteerde gravelfiets zal het verschil kleiner zijn, maar het is wel goed om de afweging snelheid vs gravelbestendigheid goed te maken.
Op basis van de omschrijving denk ik dat een endurancefiets hier de betere keuze is.
Ik merk niet echt verschil in snelheid tussen de canyon grizl met 32mm schwalbe pro one banden en m'n racefietsen. (met 28 en 30mm banden)
Zelfs de gravelfiets met 40mm gravelbanden is maar minimaal langzamer op de weg.
Maar wel allemaal (ongeveer) zelfde houding. (stack/reach en stuurhoogte)
In de buurt van Amsterdam -> PWN duinen 150km onverhard en het Gooi (al is dat laatste meer racefiets gravel)Ypuh schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:37:
Belangrijkste voorwaarde voor een gravelfiets lijkt me dat er gravel in jouw buurt is. Als je in Rotterdam, Amsterdam of ergens in het Noorden of Zeeland woont heb je weinig mogelijkheden.
Maar gravel is ruim begrip ja.
Dat is inderdaad wel een belangrijke factor. Mijn ervaring met heel veel woon-werk verkeer is dat gravelwielen langzamer aanvoelen, maar dat verreweg de grootste factor voor m'n reistijd de wind is. Als je kijkt naar de formule voor luchtweerstand zit daar frontaal oppervlakte stevig in. Het loont het al heel snel om dat oppervlakte kleiner te maken. Dat voel je ook, zodra je met een ligstuurtje gaat fietsen.DDX schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:44:
[...]
Is dat niet omdat je op de racefiets dieper zit ?
Ik merk niet echt verschil in snelheid tussen de canyon grizl met 32mm schwalbe pro one banden en m'n racefietsen. (met 28 en 30mm banden)
Zelfs de gravelfiets met 40mm gravelbanden is maar minimaal langzamer op de weg.
Maar wel allemaal (ongeveer) zelfde houding. (stack/reach en stuurhoogte)
That said; een aerofiets duwt je volgens mij al bijna direct in een diepe zit. Dat is in ieder geval snel, maar niet altijd comfortabel voor gravel denk ik zo.
Ik ben op zoek naar een snelle fiets waar ik ook spatborden op kan monteren en een iets bredere band voor het comfort. Hiermee kom ik al snel bij gravel fietsen uit. Het aandeel racefietsen of endurance fietsen waarop spatborden kunnen gemonteerd worden is niet zo heel groot merk ik. Hiermee bedoel ik dan de spatborden die de wielen goed omhullen, geen zo'n ass saver ding.
En misschien ga ik die dan niet gebruiken om de die-hard gravel ritten mee te doen maar dat is dan ook niet erg.
Het budget is trouwens het maximale dat ik eraan wil geven, alles eronder is zeker ook goed.
Ik woon trouwens in BE en hier in de buurt zijn meer dan genoeg gravel stroken, ook al zijn die misschien te gemakkelijk in vergelijking met Italie of andere landen.
[ Voor 5% gewijzigd door Tibs op 30-08-2024 15:10 ]
Dat dacht ik dus ook.418O2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:10:
Ik denk zelf dat je met een Kanzo fast met 2 wielsets prima uit de voeten kan met wat je wil. Dat is gewoon een hele snelle aero fiets met clearance.
Suggesties wat mij betreft :
canyon grizl en dan 2 wielsets.
trek domane (al is de niet pro endurance versie daarvan wel vrij hoge stack) als je niet heel technisch gravel wilt doen
Ik denk dat een deel van het gebruik wat je voor ogen hebt overeenkomt hoe ik mijn Canyon Grizl ook gebruik, behalve dan de triathlon ambitie. Ik gebruik mijn Grizl icm spatborden en een Ortlieb Quick Rack zodat ik ook boodschappen kan doen. Daarnaast rijd ik ook twee/drie keer per week een tourritje en gaat de fiets ook mee op vakantie de heuvels en bergen in. Icm de Challenge Strada Bianca banden in 40mm is het voor mijn gebruik een hele fijne combinatie die comfort en snelheid weet te combineren. Met een extra wielset is het helemaal af naar mijn idee.DDX schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:13:
Als je spatborden wilt monteren zou ik wel gaan voor een fiets waar je echt spatborden kan monteren en niet behelpen met opzet spatborden.
Suggesties wat mij betreft :
canyon grizl en dan 2 wielsets.
trek domane (al is de niet pro endurance versie daarvan wel vrij hoge stack) als je niet heel technisch gravel wilt doen
Ik vermoed dat die triatlon prima te doen zou zijn als ik de rack en spatborden demonteer en dan een wielset met smallere bandjes heb. Ga eens bekijken met welke frames dat nog kan. Die gast fenders van Canyon zullen ook wel passen op andere merken vermoed ik.Duclaasie schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:25:
[...]
Ik denk dat een deel van het gebruik wat je voor ogen hebt overeenkomt hoe ik mijn Canyon Grizl ook gebruik, behalve dan de triathlon ambitie. Ik gebruik mijn Grizl icm spatborden en een Ortlieb Quick Rack zodat ik ook boodschappen kan doen. Daarnaast rijd ik ook twee/drie keer per week een tourritje en gaat de fiets ook mee op vakantie de heuvels en bergen in. Icm de Challenge Strada Bianca banden in 40mm is het voor mijn gebruik een hele fijne combinatie die comfort en snelheid weet te combineren. Met een extra wielset is het helemaal af naar mijn idee.
Kijk uit hè, voor je het weet heb je een stok in je wiel 😉GWBoes schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:09:
De gravelbike van @klaaas is inderdaad een gevalletje Catterpillar Dumptruck: daar kan je wel Michelin Pilot Super sports op leggen maar snel wordt hij nooit
Grootste verschil zal idd de houding zijn. Paar cm breder stuur scheelt denk ik ook veel. (Beide bewust omdat ik dat ding ook op singletracks uitlaat.) Die ene kg dat ie meer weegt zal het verschil in NL niet maken.
Hij wil.
Ik heb voor hetzelfde doel een cube nulane aangeschaft.. tweede wielset erbij 👍🏻Tibs schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:28:
[...]
Ik vermoed dat die triatlon prima te doen zou zijn als ik de rack en spatborden demonteer en dan een wielset met smallere bandjes heb. Ga eens bekijken met welke frames dat nog kan. Die gast fenders van Canyon zullen ook wel passen op andere merken vermoed ik.