Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 58 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:47
Debitencredit schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:13:
Zijn er mensen die een gravelbike (ook) gebruiken voor woon werk verkeer en boodschappen? Dus eigenlijk ook als dagelijkse fiets? Wat zijn jullie ervaringen daar dan mee?

Mijn huidige fiets voor deze ritten (Cube Travel Pro / trekking fiets) is aan vervanging toe. En overweeg om hem te vervangen voor een gravel bike en deze uit te rusten met spatborden en een rek voor een fietstas. Ik wil deze fiets dan naast het dag dagelijks gebruik, inzetten voor gravel ritten en als slecht weer racer.

Ik heb momenteel een Sensa Romagna racefiets waar ik tevreden over ben voor de gravelbike staan de volgende modellen op mijn lijstje:

- Sensa Romagna Gravel GRX
- Cube Nuroad (FE)
- Orbea Terra H40
- Giant Revolt 0 of 1

Denken jullie dat deze fietsen dit gebruik aankunnen? Mis ik nog fietsen in dit rijtje? Ik wil de fiets graag proefrijden dus een Canyon valt (helaas) af.

Daarnaast moet ik voor een locatie waar ik 1x in de week kom mijn fiets stallen in een open fietsen stalling, welke zeer druk is waarbij alle steun punten meestal bezet zijn. Daarom dacht ik er over om een standaard te monteren, maar is dit uberhaupt mogelijk? Heeft er iemand een standaard op zijn gravelbike gemonteerd?
Contoura fe-14
Bergamont grandurance rd5 (met standaard gemonteerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:36
Canyon Grizl 7 met Ortlieb Quick rack en spatborden. Standaard op een sportfiets vind ik geen optie, maar wanneer heb je die nou ook écht nodig? Er is altijd wel een muur of hekje.

Ik snap je gedacht over niet kunnen proberen, maar persoonlijk heb ik geen spijt van de keuze. Je hebt een ruime proefperiode en de stappen qua maatvoering bij Canyon zijn mooi klein. Als ik kijk hoeveel waar je voor je geld krijgt, dan is dat de online aankoop wel waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V87clv56gMeu1T9Chru1g-XKSaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSMX6WF7NBH0saiLpOBH2A48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 22:30
Zijn er mensen die een gravelbike (ook) gebruiken voor woon werk verkeer en boodschappen? Dus eigenlijk ook als dagelijkse fiets? Wat zijn jullie ervaringen daar dan mee?

Mijn huidige fiets voor deze ritten (Cube Travel Pro / trekking fiets) is aan vervanging toe. En overweeg om hem te vervangen voor een gravel bike en deze uit te rusten met spatborden en een rek voor een fietstas. Ik wil deze fiets dan naast het dag dagelijks gebruik, inzetten voor gravel ritten en als slecht weer racer.

Ik heb momenteel een Sensa Romagna racefiets waar ik tevreden over ben voor de gravelbike staan de volgende modellen op mijn lijstje:

- Cube Nuroad (FE)
- Orbea Terra H40
- Giant Revolt 0 of 1

Denken jullie dat deze fietsen dit gebruik aankunnen? Mis ik nog fietsen in dit rijtje? Ik wil de fiets graag proefrijden dus een Canyon valt (helaas) af.

Daarnaast moet ik voor een locatie waar ik 1x in de week kom mijn fiets stallen in een open fietsen stalling, welke zeer druk is waarbij alle steun punten meestal bezet zijn. Daarom dacht ik er over om een standaard te monteren, maar is dit uberhaupt mogelijk? Heeft er iemand een standaard op zijn gravelbike gemonteerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYSmMUOHTi0sLIPCQbI2S_LKX54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w76PslnDVzfAb9UpZMWpq6M3.jpg?f=fotoalbum_large

Cannondale Topstone 2 (aluminium) -> heeft bevestigingpunten voor een bagagedrager en spatborden (nog niet uitgeprobeerd, moet wel lukken qua ruimte denk ik want er zitten standaard 37mm banden onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 09:57
Ja, ik had ook een Topstone voor woon-werk. Zoals bij de langere volger van dit topic bekend heb ik absoluut niets goeds te zeggen over Cannondale of de Topstone. Ik zou niemand aanraden om zo'n fiets te kopen, ook niet als je alleen maar van plan bent over biljardlakens te gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-06 16:19
Bedankt voor alle input, ik ga het mee nemen? Hebben jullie gewone SPD pedalen gemonteerd en kun je daar ook makkelijk mee fietsen met gewone schoenen? Ik heb namelijk niet altijd de gelegenheid om me om te kleden? Of hebben jullie speciale combi pedalen?
Duclaasie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:38:
Canyon Grizl 7 met Ortlieb Quick rack en spatborden. Standaard op een sportfiets vind ik geen optie, maar wanneer heb je die nou ook écht nodig? Er is altijd wel een muur of hekje.

Ik snap je gedacht over niet kunnen proberen, maar persoonlijk heb ik geen spijt van de keuze. Je hebt een ruime proefperiode en de stappen qua maatvoering bij Canyon zijn mooi klein. Als ik kijk hoeveel waar je voor je geld krijgt, dan is dat de online aankoop wel waard.

[Afbeelding]
Is de grizl niet te sportief in het (dagelijks) verkeer? Ik heb voor mijn woon werkverkeer circa 8 km buiten wegen maar ook circa 4 km in de stad met stoplichten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:16
Ik heb er nu Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyKL--WTtD6-uK8ZP-e7dG8B8CA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T3fu86Bevlyvi4eZ7fsqRogd.png?f=fotoalbum_large omdat ik voornamelijk woon-werk er mee doen, maar vrienden hebben deze en zijn er erg blij mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hVoOGMdIKAmWfop8duL55FwQiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNvlWAlZ0tb4kCltlTkmnnpm.jpg?f=fotoalbum_large

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Debitencredit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:46:
Bedankt voor alle input, ik ga het mee nemen? Hebben jullie gewone SPD pedalen gemonteerd en kun je daar ook makkelijk mee fietsen met gewone schoenen? Ik heb namelijk niet altijd de gelegenheid om me om te kleden? Of hebben jullie speciale combi pedalen?

[...]

Is de grizl niet te sportief in het (dagelijks) verkeer? Ik heb voor mijn woon werkverkeer circa 8 km buiten wegen maar ook circa 4 km in de stad met stoplichten..
Qua pedalen gebruik ik de Shimano SPF EH-500, dat is en combi pedaal. Daarnaast heb ik fietsschoenen waar je ook fatsoenlijk een stuk op kan lopen. Nadeel daarvan is wel dat een schoen met stijve zool beter fietst, maar minder loopt en vice versa. Dat is wel iets om goed in je afweging mee te nemen.

Te sportief voor dagelijks verkeer zou ik hem niet noemen, maar een gravelbike is natuurlijk geen toerfiets. Persoonlijk ben ik er zeer tevreden over.

Wel zou ik de banden keuze ook meenemen in je zoektocht. Als je de fiets veel voor woon-werk gebruikt dan is een band met noppen minder geschikt. Zelf ben ik overgestapt op Challenge Strada Bianca PRO tlr in 40mm breedte en dat is voor mijn gebruiksdoel uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik heb SPD, maar fiets soms ook wel stukken met gewone schoenen. Als het niet technisch is en de zool is niet te slap, is dat prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Zijn er hier meer mensen die met twee kettingen rijden en rouleren om de cassette zo lang mogelijk goed te houden? Ik heb vandaag een nieuwe ketting gemonteerd en daar ga ik dus ieder 500 km ofzo mee wisselen, zodat kettingen en cassette zo lang mogelijk goed blijven. Zeker met een missing link is het maar weinig moeite om te wisselen tenslotte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oD1hPJIwSOGPwJlF2dPIn-fxhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNybqPUozaBtpAtIcnqafuOb.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval voor een KMC X12 TiN ketting gekozen, vanwege de potentieel lagere slijtage. En het oog wil natuurlijk ook wat…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:10
Nee teveel gedoe/levert niet genoeg winst op.
Gewoon op tijd je ketting vervangen (met tooltje meten) en dan red je zo'n 3 kettingen per cassette.

Bij gravelbike icm modder kan slijtage hard gaan. (<1000km per ketting)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat tooltje heb ik ook, om de ketting te checken. Zo kan ik in ieder geval bijhouden wanneer het helemaal finito is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:37
In het Wielrentopic (en wellicht ook hier) zijn er enkele die regelmatig wisselen... ik zelf zou er niet aan beginnen (kosten/baten...), zoals DDX ook al aangeeft.

Veel belangrijker is om je ketting goed schoon te maken na een rit (met een droge doek) en tijdig te smeren. En afhankelijk in welke omstandigheden (en seizoen!) je rijdt, slijt een een ketting nou eenmaal sneller bij een gravel bike.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 14:00

derx666

mecker ende blaet

RR46 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:29:
In het Wielrentopic (en wellicht ook hier) zijn er enkele die regelmatig wisselen... ik zelf zou er niet aan beginnen (kosten/baten...), zoals DDX ook al aangeeft.
Die wisselen waarschijnlijk omdat ze hun ketting smeren met hotwax. Dan is het makkelijker om er een paar tegelijk te doen, en dan om de 500-600km (oid) te wisselen naar de volgende ketting. Als je er dan een paar gewisseld hebt, kun je deze weer opnieuw waxen, en klaar is klara.
Als je smeert met gewoon olie of dripwax is dat hele wisselen onnodig werk, het levert niks op.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

- Cube Nuroad (FE)
- Orbea Terra H40
- Giant Revolt 0 of 1

Op mijn Stevens Prestige heb ik direct een standaard laten monteren. Beste keus ooit. Ik kan mijn fiets altijd stallen zonder afhankelijk te zijn van een object waar de fiets in of tegenaan kan. Ook met het monteren van een seatpack of andere bagagetassen geweldig! Op mijn racefiets kwam ik eigenlijk altijd 1 hand te kort, omdat ik ook de fiets moest ondersteunen en moest ik eigenlijk hiervoor hulp vragen hierbij (tuurlijk het kan ook alleen, alleen is dat iets onhandiger). Ook erg handig als je ergens onderweg even een (sanitaire) pauze wil inlassen.

Als woonwerkfiets lijkt het me vooral handig met het beladen van je fiets. Het lijkt me erg handig om even je fiets op de standaard te kunnen zetten, als je de boodschappen aan het inladen bent. Het kan natuurlijk ergens tegenaan, maar dat lijkt me toch minder stabiel.

Het grootste nadeel is toch wel het rammelen. Op zich valt dit mee op asfalt. Echter als je onverhard gaat fietsen, gaat natuurlijk alles trillen en rammelen dat hiertoe de mogelijkheid krijgt.

Wat mij betreft hoort een gravelbike zeker over bevestingspunten voor een standaard te beschikken. Maar misschien is het idee om dit na te vragen bij de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Debitencredit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:46:

[...]

Ligt er aan hoe ver je moet. Het fietst toch wel een heel stuk minder prettig met "normale" schoenen. Ik heb het weleens gedaan op vakantie toen ik eventjes van fiets moest wisselen (enkele km's) en toen ik een klein stukje naar de Mantel moest.

Nadeel van dubbele pedalen is dan weer dat ze vaak erg bulky zijn. De kans dat het pedaal de grond raakt in een bocht is dus weer iets groter.

Een andere optie is schoenen op locatie laten staan, mits dit mogelijk is. Volgens mij heeft bijvb. de Decathlon ook SPD schoenen die je ook als sportschoenen kunt dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-04 23:05
Ik denk dat crankarmlengte meer invloed heeft dan de bulk van een pedaal. En bij scherpe bochten kun je beter niet trappen en de pedaal in de binnenbocht op 12 uur zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafflestomper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-06 21:29
Zondag as ben ik in Best en wil graag vanuit daar een mooie gravel route rijden. Zijn er nog mensen die een route paraat hebben die in de buurt van Best start?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Wafflestomper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:16:
Zondag as ben ik in Best en wil graag vanuit daar een mooie gravel route rijden. Zijn er nog mensen die een route paraat hebben die in de buurt van Best start?
Ik kwam laatst deze tegen: Strade Brabantia 2023
Komt in 2 smaken: 75km en 100km (y)

https://twc-atb-brabantia...trade-brabantia-2023-159/
https://twc-atb-brabantia...trade-brabantia-2023-160/
https://twc-atb-brabantia...s/gravelroute-midden-115/

Nog niet zelf gereden, maar wel bookmarked ;)

[ Voor 20% gewijzigd door guapper op 26-07-2024 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:22
RobNemoo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:10:
Ik had dezelfde ervaring zondag. Woon zelf in Beekdaelen en ben een rondje via Valkenburg en Bemelen gegaan. Op sommige stukken even een alternatief moeten zoeken vanwege echt te veel water. Veel uitgespoelde paden. Ik heb via Komoot gepland en reed vooral gravel wegen en tractorsporen, vrijwel geen singletrack, MTB of smalle paadjes. Voor mij helemaal prima.
Wij zijn voornemens om 3-4 Augustus de Limburg200 (gravel) te rijden. Wat zijn jullie verwachtingen hoe de route erbij ligt? Ik zie dat o.a. vandaag en morgen nog regen wil vallen.

Info over de route:
De gravelroute (203km met 2400hm) is een nieuw aangelegde route die gebaseerd is op de bestaande routes van de Gravel Series Limburg, Gravel Fondo Limburg en de gravelroutes van Mountainbike ontwikkeling Zuid Limburg (MOZL).

https://limburg200.com/routes/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
Die uitgespoelde paden zullen niet hersteld zijn, maar het is wel prima te rijden hoor, meer stenen op de bovenlaag daardoor. Plaatsen met modder op de laagste punten, maar het grootste deel van de paden is niet nat als het een dag voordien niet flink regent. Gaat vlotjes de grond in. Wat heb je voor een fiets en banden @Koenbr ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:16
Wafflestomper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:16:
Let wel op dat het hier in de regio nog bijzonder nat is. Er zijn best wat paden die er goed bij liggen, maar schrik niet als je stukken tegenkomt waar je tientallen meters door een laag water aan het fietsen bent ;)

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
RobNemoo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:40:
Die uitgespoelde paden zullen niet hersteld zijn, maar het is wel prima te rijden hoor, meer stenen op de bovenlaag daardoor. Plaatsen met modder op de laagste punten, maar het grootste deel van de paden is niet nat als het een dag voordien niet flink regent. Gaat vlotjes de grond in. Wat heb je voor een fiets en banden @Koenbr ?
Ok! Orbea Terra M(carbon) met Pirelli Cinturato gravel M 40mm. Mixed terrain bandjes dus. Plus flink wat bepakking ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
Koenbr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Ok! Orbea Terra M(carbon) met Pirelli Cinturato gravel M 40mm. Mixed terrain bandjes dus. Plus flink wat bepakking ;)
Grip zul je genoeg hebben, beetje stuiterboel op sommige paden, maar ook niet overal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 14:03
Nou, zojuist ingeschreven voor de Traka360 km. Begin nu wel alvast met trainen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
RobNemoo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:40:
Klopt inderdaad - Het zou mij wel echter niks verbazen als een paar van de minder goed onderhouden klimmen/afdalingen wel iets avontuurlijker zijn dan normaal, maar het kan ook dat ze de zware regenval ontlopen zijn van de afgelopen maanden.

@Koenbr - Heel veel succes! De Limburg200 is voor mij nog altijd de zwaarste eendags rit die ik ooit gepoogd heb (kan ook te maken hebben met het weer toen: 30+ graden). Had mijzelf voorgenomen hem dit jaar nog eens te doen, maar het weer, ziekte en recentelijk een operatie hebben voorkomen dat ik de fitheid ervoor heb. Volgend jaar doe ik hem zeker weer!

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 00:00
Sosua schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:44:
Nou, zojuist ingeschreven voor de Traka360 km. Begin nu wel alvast met trainen. :)
Cool, ik heb me ingeschreven met een paar vrienden voor de 200km.

Respect dat je de 360 aandurft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
We hebben uiteindelijk de plannen gewijzigd. Het wordt een landelijke route in de Achterhoek. Helaas waren de weersvoorspellingen ons te slecht. En vandaag komt er >20mm naar beneden in ZL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Komende week ben ik een paar dagen in de buurt van Harlingen.
Dus dacht ik met de nieuwe functie van Komoot wel even een gravel route te vinden.

Helaas: heel Friesland geeft ie aan dat het nog in kaart gebracht moet worden.
Wielren routes zijn wel te vinden, maar een beetje avontuur vind ik ook wel leuk.

Is er hier iemand die misschien iets van een route (ca. 60-80km) in die regio heeft?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik denk dat gravel, zeker in die hoek van Friesland, best wel een uitdaging is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07
Tussen Leeuwarden en Drachten kan je wel mooi gravellen. Moet je wel eerst met de auto. Route van de Hel van Harkema bijvoorbeeld. Vorig jaar gereden:

Komoot link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenbr
Koenbr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:52:
We hebben uiteindelijk de plannen gewijzigd. Het wordt een landelijke route in de Achterhoek. Helaas waren de weersvoorspellingen ons te slecht. En vandaag komt er >20mm naar beneden in ZL?
Mooie ritjes, in totaal zo’n 240 door de pittoreske Achterhoek gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35

Secsytime

Automagisch

B-Force schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:13:
Tussen Leeuwarden en Drachten kan je wel mooi gravellen. Moet je wel eerst met de auto. Route van de Hel van Harkema bijvoorbeeld. Vorig jaar gereden:

Komoot link
Want een gravelbike kan niet over het fietspad? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Secsytime schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Want een gravelbike kan niet over het fietspad? :+
Oh, zeker wel.
Maar als Brabander in een onbekende omgeving is het wel leuk avontuurlijke paadjes te ontdekken.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
magic_nl schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:52:
Komende week ben ik een paar dagen in de buurt van Harlingen.
Dus dacht ik met de nieuwe functie van Komoot wel even een gravel route te vinden.

Helaas: heel Friesland geeft ie aan dat het nog in kaart gebracht moet worden.
Wielren routes zijn wel te vinden, maar een beetje avontuur vind ik ook wel leuk.

Is er hier iemand die misschien iets van een route (ca. 60-80km) in die regio heeft?
Maak wel fotos van het bestaande gravel en zet die op Komoot. Ben altijd zo blij als mensen een beetje de Trailview updaten.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:09

Trouble

Everything is awesome

Laat ik me ook eens melden in dit topic. Sinds donderdag ben ik de eigenaar van een Cube Nuroad. Eerste keer voor me dat ik een gravelbike heb, tot nu toe heb ik altijd 'gewoon' stadsfietsen gehad, maar ik vond een leuke aanbieding en ik vond het tijd om weer eens wat sportiever te gaan zijn.

Afgelopen week een goede fietsbroek en een shirtje gefixed, een fietshelm had ik al.

Vrijdag een kort rondje gedaan, gisteren bijna 27 km getrapt en tot nu toe bevalt het me uitstekend, op naar veel mooie kilometers :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niT30Z3XJrVhZekTkTSX2FXPsY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4kqqSXyWI6ynXywxiJrl3HW.jpg?f=fotoalbum_large

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
Welcome to the club! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 07:15
Dynaplug setjes weer op voorraad bij Mantel, de refill niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:54:
Dynaplug setjes weer op voorraad bij Mantel, de refill niet
Ook weer uitverkocht.

Hier wel op voorraad.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:50
Het probleem is dat jullie niet om het glas en de spijkers heen rijden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
Yeah, iemand hier in dit topic heeft een keiharde haat voor Cannondale Topstone fietsen. Ik wilde het lang niet geloven... Maar ik ben het er wel mee eens.

Wat ik na 1 jaar, 1500km rijden heb moeten vervangen:
- Chainrings voor en vanwege slechte levertijd maar bijbetaald voor Shimano, ook dus de cranks en een nieuwe bottom bracket en een nieuwe ketting.
- Naaf achter is nu naar de gallemiezen. Compleet vastgelopen!
- Het ding piept en kraakt waar het maar kan piepen en kraken. Ik heb de meeste nu opgelost door het los te halen, goed schoon te maken en weer goed vast te zetten (met torque wrench) met wat montage pasta.

Ik moet wel zeggen, dit heeft mij wel geleerd van alles dus uit elkaar te halen en dat een fiets niet zo extreem complex is als dat ik voorheen dacht.

Maar als je gewoon een fiets wilt kopen zonder gedoe. Koop dan geen Cannondale. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Danjel schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:39:
Yeah, iemand hier in dit topic heeft een keiharde haat voor Cannondale Topstone fietsen. Ik wilde het lang niet geloven... Maar ik ben het er wel mee eens.

- Chainrings voor en vanwege slechte levertijd maar bijbetaald voor Shimano, ook dus de cranks en een nieuwe bottom bracket en een nieuwe ketting.
- Het ding piept en kraakt waar het maar kan piepen en kraken. Ik heb de meeste nu opgelost door het los te halen, goed schoon te maken en weer goed vast te zetten (met torque wrench) met wat montage pasta.

Ik moet wel zeggen, dit heeft mij wel geleerd van alles dus uit elkaar te halen en dat een fiets niet zo extreem complex is als dat ik voorheen dacht.

Maar als je gewoon een fiets wilt kopen zonder gedoe. Koop dan geen Cannondale. :(
Mag ik vragen over welke prijsklasse je het hier hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Ik schat even tussen 1000 en 2000. In diezelfde range heb je bv een Cube Nuroad race (1650 zonder korting dacht ik). Die is bij mij tot nu toe nog bulletproof gebleken.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Mijn Rondo is/was niet anders. Ondertussen is daar zoveel geld in gezonken, ik wil het er niet meer over hebben :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
Ben wel blij dat ik niet dezelfde ervaring heb met mijn 'budget' Cube nuroad pro FE. Rond de 3000-3500 km mee gefietst sinds februari 2024 (waaronder een bikepacking trip naar Denemarken waar de fiets flink wat te verduren heeft gekregen) en nog helemaal niks noodzakelijks hoeven te vervangen of mankementen opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Danjel schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:39:

Hoi! Je hebt nog de milde ervaring. Ik zat daar bij 400km al op, mijn vriendin bij 600 (maar die heeft daar extra een versleten balhoofdlager bij) Noob. :+

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 07-08-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
mhr-zip schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Mjin Flopstone (compleet drama) was 1900--, maar de Carbon 3 (officiële nieuwprijs 3500,--) van mijn vriendin doet het tot nu toe bijna nog slechter! (en dat is eigenlijk best een serieuze prestatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Yakolev schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:59:
Mijn Rondo is/was niet anders. Ondertussen is daar zoveel geld in gezonken, ik wil het er niet meer over hebben :'(
Ik heb het lang geleden eens uitgerekend, ik weet niet meer wat het exact was, maar de kosten per kilometer van mijn Topstone waren meer dan het dubbele dan van mijn auto (en toen ging ik nog uit van een restwaarde van 1200). Ik denk als ik de balans op zou maken dat het 3 of 4x de kosten van mijn auto zijn per kilometer (excl kleding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
mhr-zip schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

1499 exact. Het zijn eigenlijk alle niet Shimano onderdelen die nu vervangen zijn. Oftewel, koop gewoon degelijk merk spul. Een Cannondale frame vol met goed merk spul zal ongetwijfeld een stuk beter door de tijd komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 12:07
Dus het is geen Topstone probleem maar afmontage onderdelen die naar de galemiezen gaan?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danjel
Die Cannondale beslist op hun fietsen te plaatsen, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Mijn Cannondale met Microshift groep valt ook uit elkaar. Voorrem (disc) al stuk, BB piept en kraakt. Schakelt steeds matiger.

Maar ok, hij was net 1000€ en heb er de hele winter mee doorgerost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Danjel schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:29:
Die Cannondale beslist op hun fietsen te plaatsen, ja.
Die Cannondale al jaren en jaren op hun fietsen monteert. Toen ik in 2019 mijn eerste wielset kwam omruilen was al bekend dat de wielen slecht zijn, maar de 2023 topstone carbon 3 van mijn vriendin, nieuwprijs dus 3500, komt nog steeds met dezelfde wielen. Deze hebben het 600 km uitgehouden. Idem dito voor alle FSA meuk en lagers die ze monteren.

Wat het frame betreft:
- in mijn geval moet er iets mis zijn met het frame om zo achterlijk snel door bottom brackets heen te gaan
- de remnokken zitten er scheef op, remmen stellen is een drama
- de lassen zijn op zijn best heel lelijk
- er is niets bijzonder aan het frame, het onderscheid zich op geen enkele manier van andere merken. Hooguit dat de voorkant/vork wel heel erg hard is en elke zandkorrel doorgeeft
- die kingpin werkt. Het werkt vrijwel exact even goed als de carbon zadelpen op mijn Orbea, het is alleen veel complexer. Het comfort van de kingpin wordt alleen weer deels teniet gedaan door een knetterhard voorkant (zodra je de slappe wielen vervangen hebt wordt dat nog wat erger). Het kingpin frame komt dan ook nog eens met dat onogelijke vakje voor de batterij van het radar systeem dat niemand koopt (te duur, slechter dan een Garmin Vario)

Er is echt helemaal niets, behalve misschien beschikbaarheid?, wat een topstone positief onderscheid van een willekeurige andere gravelbike in dezelfde prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Enige mooie stuk techniek wat Cannondale heeft is de Lefty en zelfs dat vind ik verder al geen reden om een Cannondale aan te schaffen. Maar zou toch denken dat als het verder allemaal brol is, dat ze allang failliet waren? En dat er op een goedkope fiets minder materiaal zit lijkt me logisch. Dat andere merken dan wel fatsoenlijke fietsen in dat segment kunnen leveren maakt de keuze dan toch alleen maar makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Ik denk dat ze vooral teren op hun merknaam.
Ik heb voordat ik m'n BMC kocht ook even gekeken naar een Synapse. Die viel uiteindelijk heel snel af door de achterlijke accu op het frame. De enige doelgroep die je daar evt. mee aan zou kunnen spreken zijn ultra fietsers, maar daar zou ik dan persoonlijk eerder een voorwiel met dynamo naaf voor gebruiken. Voor elk ander persoon heeft het nauwelijks toegevoegde waarde, je kunt je lampjes en brakke Cannondale radar ermee voeden, hiep fckin hoi. En buiten dat ziet het er nog verschrikkelijk lelijk uit, en maakt het je fiets nog zwaarder.
Voor de prijzen die ze vragen denk ik dat je in dezelfde prijsranges makkelijk een alternatief kunt vinden wat een betere fiets oplevert.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:31
Rednas_N schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:26:
Rond oktober met een mooie korting de Topstone 1 gekocht, inmiddels is de FSA crank vervangen door een GRX crank waar ik erg blij mee ben. Echter begint nu het achterwiel herrie te maken (waarschijnlijk iets met de freehub). Ik ben dus van plan de wielen te vervangen door wat anders, ik heb nu de DT Swiss G 1800 SPLINE® 28" 25mm Shimano Disc Wheelset op het oog. Lijkt me een prima upgrade t.o.v. de WTB ST i23 TCS die er nu op zitten.

Ik heb eigenlijk nooit echt losse wielen aangeschaft waar ik zelf nog de schijven op moet monteren. Ik ben van plan de schijven + casette van m'n huidige wielen af te halen en die dan te monteren op die wielen. Ik heb wel al gelet op de maat, dit is als het goed is de 28", blijkbaar zijn er ook nog 27.5" beschikbaar maar volgens mij kom je dat minder vaak tegen (?). De hub en de as lijkt ook te matchen.

Voordat ik overga tot aanschaf, zijn er verder nog bijzonderheden waar ik op moet letten?
Om mezelf maar even te quoten; sinds afgelopen week zit het vrijloopsysteem op m'n Topstone helemaal vast, bij het stoppen met trappen blijft de cassette ronddraaien (en dus de ketting ook). Gelukkig niet tijdens het fietsen ontdekt maar bij het uit de schuur halen van de fiets.

Ik ga m'n wiel wel opsturen naar de fietsenmaker in de hoop dat het onder garantie vervangen kan worden maar (1500km gefietst waarvan +/- 300km gravel) vraag me af of dat gaat lukken. De fietsenmaker liet weten dat het door vocht/vuil kan komen, na een graveltocht spoel ik m'n fiets altijd af en laat ik 'm weer drogen. Verder heb ik ook een hoop woon/werk verkeer waar ik zo nu en dan terugfiets in de regen, dan laat ik de fiets binnen in huis drogen.

Ik heb dit eigenlijk nog nooit met een van m'n fietsen meegemaakt, ik vroeg me af of het vrijloopsysteem van de G1800 beter (en dichter?) is dan wat er standaard op de Topstone zit. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om na elke (natte) rit de hub helemaal uit elkaar te halen om alles schoon te maken, dan is een stadsfiets helaas meer geschikt voor mijn doeleinden.

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Rednas_N schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Om mezelf maar even te quoten; sinds afgelopen week zit het vrijloopsysteem op m'n Topstone helemaal vast, bij het stoppen met trappen blijft de cassette ronddraaien (en dus de ketting ook). Gelukkig niet tijdens het fietsen ontdekt maar bij het uit de schuur halen van de fiets.

Ik ga m'n wiel wel opsturen naar de fietsenmaker in de hoop dat het onder garantie vervangen kan worden maar (1500km gefietst waarvan +/- 300km gravel) vraag me af of dat gaat lukken. De fietsenmaker liet weten dat het door vocht/vuil kan komen, na een graveltocht spoel ik m'n fiets altijd af en laat ik 'm weer drogen. Verder heb ik ook een hoop woon/werk verkeer waar ik zo nu en dan terugfiets in de regen, dan laat ik de fiets binnen in huis drogen.

Ik heb dit eigenlijk nog nooit met een van m'n fietsen meegemaakt, ik vroeg me af of het vrijloopsysteem van de G1800 beter (en dichter?) is dan wat er standaard op de Topstone zit. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om na elke (natte) rit de hub helemaal uit elkaar te halen om alles schoon te maken, dan is een stadsfiets helaas meer geschikt voor mijn doeleinden.
Die DTSwiss G1800 wielen zijn bombproof. Hier zie je beter hoe die achternaven zijn gemaakt: https://www.dtswiss.com/e...het-technologies-overview (kijk bij Ratchet LN).
Super makkelijk uit elkaar te halen en, mocht het echt nodig zijn, de lagers te vervangen. Hier kun je je echt geen buil aan vallen.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-06 14:58
[...]
dan is een stadsfiets helaas meer geschikt voor mijn doeleinden.
Als je veel woon/werk doet is die dat sowieso. Een fiets met derailleur versnellingen en schijfremmen zal altijd meer onderhoud nodig hebben dan naafversnelligen, rollerbrakes en dichte kettingkast. Maar dat moet je ook maar net willen.

Een kapotte vrijloop na 1500km en minder dan een jaar is echter nooit acceptabel. Met mijn beperkte ervaring met zowel Formula naven (zoals die op de Topstone) en DT Swiss kan ik wel zeggen dat je bij die G 1800 set een flinke sprong in kwaliteit en duurzaamheid gaat maken.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
GWBoes schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Als je veel woon/werk doet is die dat sowieso. Een fiets met derailleur versnellingen en schijfremmen zal altijd meer onderhoud nodig hebben dan naafversnelligen, rollerbrakes en dichte kettingkast. Maar dat moet je ook maar net willen.

Een kapotte vrijloop na 1500km en minder dan een jaar is echter nooit acceptabel. Met mijn beperkte ervaring met zowel Formula naven (zoals die op de Topstone) en DT Swiss kan ik wel zeggen dat je bij die G 1800 set een flinke sprong in kwaliteit en duurzaamheid gaat maken.
Bij mijn vriendin zat ie na 600 km al vast, ik heb dta filmpje al wel eens hier gedeeld. Ze heeft er nu die dt swiss 1800 inzitten. Ze sturen beter en rollen merkbaar veel beter. Dat voel je, zonder overdrijving l als je de fiets met de hand de schuur uit duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Hoe verhouden de DT Swiss Gravel LN, 1800 en 1600 zich eigenlijk ten opzichte van elkaar? Zijn dat grote verschillen, of is de standaard Gravel LN die Canyon monteert ook al prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:01
Duclaasie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:29:
Hoe verhouden de DT Swiss Gravel LN, 1800 en 1600 zich eigenlijk ten opzichte van elkaar? Zijn dat grote verschillen, of is de standaard Gravel LN die Canyon monteert ook al prima?
gaat op mijn Grizl al dik 5000 km goed

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
[...]

Lijkt mij niet de bedoeling. Maar goed ik basseer dat alleen op mijn eigen mening. Ik heb ondertussen 7k op mijn gravelbike staan zonder dergelijke problemen. Daarnaast heb ik ruim 20k zonder service gereden op mijn vorige racefiets. Dit was wel het voorwiel. Daarna de kogellagertjes vervangen die iets dof geworden waren. Achterwiel was nog erger. Daar heb ik de hogedrukspuit op gehad. Op een gegeven moment zat er een rare tik in en enorm veel speling. Maar het reed maar door. Op vakantie 2 kapotte spaken gehad en toen het wiel gedumpt, omdat ik geen problemen wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danjel
[...]

Ja, ik heb dus exact hetzelfde, vrijloop zit hartstikke vast, ik kwam er alleen pas achter terwijl ik aan het fietsen was.... Gelukkig verder geen schade of ongelukken. 1500km op de teller in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Gravel LN wordt ook wel aangeduid met G1850.
Zijn gewoon OEM versie van G1800. Zit een Dt370 naaf in met 18t ratchet.
De 1600 zou wat lichter zijn en een 350 naaf hebben.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
Ik ben blij dat we er inmiddels over eens zijn dat Cannondale een k*tmerk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
Bedankt voor al jullie reacties, van het weekend maar even kijken of ik een setje G1800 wielen voor een redelijke prijs kan scoren. Wat betreft de woon-werk kilometers; het moet heen in ieder geval droog zijn wil ik op de Topstone gaan, terug maakt me niet zo heel veel uit. Verder vind dit wel een prettige fiets omdat een enkele rit naar m'n werk +/- 17km is en dan is een sportieve houding wel prettig (ook om snelheid te maken). Voor mij is de Topstone een beetje een allround fiets.

Mijn huidige achterwiel ga ik nog wel even opsturen naar de fietsenmaker, hoop dat die nog gerepareerd kan worden onder garantie en die kan ik dan reserve houden of verkopen :)

Just do it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danjel
Ik heb er net een setje Newman R32 evolution wielen onder gezet. Voor een mooi prijsje op Marktplaats gevonden. Meteen ook nieuw rubber eronder, Schwalbe g one RS Evo TLS.

Zo hoop ik er weer even tegenaan te kunnen met veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
Sinds vandaag heb ik de G1800 op m’n Topstone zitten, erg blij mee. Ik was in de veronderstelling dat verder alles Shimano was maar het lijkt erop dat de cassette van Microshift is (locking is van dat merk).

Zodra die versleten is ga ik die ook vervangen door iets van Shimano.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-05 10:48
Tijd om die ook te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 11:15
Heb een pr1600 (25000km) en g1600(3000km). De pr1600 laatst voor het eerst in 6 jaar de hub geserviced. Hij ratelde zo hard... Veel mee in winters weer gereden... De boel zat erg vast. Casette/hub zat muurvast en moest ik met veel geweld met lagerpuller eraf trekken. Lagers waren long overdue niet meer soepel. Ratched hub zelf was intern vies met bruinig waterig out vet (wrsch vuil/zand ofzo)maar na schoonmaken als nieuw. Helaas had ik even geen nieuwe lagers en had ik de fiets ook weer nodig. Dus lagers eruit gebikt, seals eruit, ontvet, nieuw lithium vet erin, Ratchet gesmeerd met hetzelfde vet (goed wat vet) en hij loopt weer als nieuw, lekker stille ratel en tergtrappen/freewheelen gaat duidelijk met minder weerstandsverliezen. Ik ben tevreden met het spul.

Waarom zo lang gewacht? Omdat ik de hub nooit los kreeg en ik heb gewacht tot het echt niet meer anders kon en het nu of poging reparatie of slopen van het wiel was waarbij ik had geaccepteerd mogelijk een nieuw wiel te moeten aanschaffen.

[ Voor 19% gewijzigd door HBSVDK op 10-08-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inmiddels zit mijn kleding redelijk vol met bandenvloeistof-spatten... in de was gaan die er bij mij niet helemaal uit. hebben jullie nog tops om dat spul uit kleding te krijgen? Van zadeltas/frame etc is het niet zo'n probleem, maar echt textiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
begintmeta schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:24:
Inmiddels zit mijn kleding redelijk vol met bandenvloeistof-spatten... in de was gaan die er bij mij niet helemaal uit. hebben jullie nog tops om dat spul uit kleding te krijgen? Van zadeltas/frame etc is het niet zo'n probleem, maar echt textiel...
Nee geen tips. Maar voor de volgende keer wel: andere sealant gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mhr-zip schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Nee geen tips. Maar voor de volgende keer wel: andere sealant gebruiken.
Dat is zeker het plan i... eerst gebruikte ik Hutchison vloeistof, werkte prima, maar Dynamic Barkeeper (zit er nu nog in) is in bijna eigenlijk alle opzichten troep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Vraagje: ik ben me al een tijdje op m'n gemak aan het rondkijken naar een nieuwe fiets. Deze vakantie heb ik lekker bossen en over heuvels kunnen rijden op m'n oude ATB, waardoor ik nu steeds meer naar gravelbikes aan het kijken ben. Eėn fiets die zowel op de weg als in het veld en bos te gebruiken is.

De vraag is dan: is dat ook te doen met een racefiets waar 38mm banden onder passen (bijvoorbeeld een Defy of Domane), of doe ik er verstandig aan om te kijken naar een gravel fiets die ik ook op de weg ga gebruiken (2e wielset). 2x op de crank lijkt hierbij een must voor gebruik op de weg.

Edit: qua verhouding verwacht ik zeker 75% op de weg te rijden, in de winter mogelijk iets minder. Budget max 3,5k.
Ik noem Defy en Domane mede vanwege korte reach

[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 17-08-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
guapper schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:50:
Vraagje: ik ben me al een tijdje op m'n gemak aan het rondkijken naar een nieuwe fiets. Deze vakantie heb ik lekker bossen en over heuvels kunnen rijden op m'n oude ATB, waardoor ik nu steeds meer naar gravelbikes aan het kijken ben. Eėn fiets die zowel op de weg als in het veld en bos te gebruiken is.

De vraag is dan: is dat ook te doen met een racefiets waar 38mm banden onder passen (bijvoorbeeld een Defy of Domane), of doe ik er verstandig aan om te kijken naar een gravel fiets die ik ook op de weg ga gebruiken (2e wielset). 2x op de crank lijkt hierbij een must voor gebruik op de weg.
Hangt een beetje af van de verhouding die je verwacht. Als je meer onverhard van plan bent en soms op de weg om er te komen, ga je voor de gravelbike.

Geen idee van je budget, maar een goeie (beetje racy) gravelbike (Factor LS/ 3T Exploro Racemax / Cervelo Aspero oid) met 2 wielsets lijkt me eigenlijk ideaal voor de mix.

Verder heb ik, omdat ik aan mn racer aan het sleutelen was, een tijdje met mn 1x en 32mm op de weg gereden (zowel in groepjes als solo) en dat ging eigenlijk ook prima. Definately geen must voor mij, alleen wat grotere gaten tussen de verschillende versnellingen maar het is redelijk persoonlijk of je daar veel last van hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 17-08-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:07

Edit: qua verhouding verwacht ik zeker 75% op de weg te rijden, in de winter mogelijk iets minder. Budget max 3,5k.
Zeker met een 2x zijn de verschillen tussen een gravel en racer niet heel groot zou ik zeggen. Een beetje snelle gravelfiets kun je ook prima mee op het asfalt. Helemaal als je er een set lichte wielen met dunne slicks bij haalt. Uiteindelijk maakt dat het grootste verschil naar mijn mening.

Andersom ben je denk ik minder flexibel; ruimte voor 38mm klinkt leuk, maar is toch nog vrij krap. Veel gravelbanden zijn 40, 45 of zelfs 50mm. En sommige banden vallen net wat ruim, dus dan zit je weer te pielen.

Als ik maar 1 fiets mocht houden en de rest weg moest, zou ik denk ik voor gravel gaan. Maar ik pak dan ook geen KOMs op Strava...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:08

joker1977

Tweakert

Mijn ervaring met een Grail met een SRAM XPLR 1x12 setup is dat je op de (vlakke) weg prima uit de voeten kunt met een 1X setup. Ik heb een 10-36 cassette op de weg-wielen en een 10-44 cassette op de gravel-wielen. Combineer dat met een 46 voorblad en dat werkt prima op de weg en op de meeste off-road dingen kun je met 46x44 prima uit de voeten, tenzij het én offroad én strak omhooggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19

Ik zit in dezelfde zoektocht. Mijn criteria obv advies van verschillende kanten:

- minimaal 45mm clearance
- niet tè relaxede geometrie (op de weg rijd ik een Aeroad, wil niet een mega verschil)
- Sram 1x12 of 1x13 (wil geen Sram 2x), OF - en dat is interessant voor jou mss) - Grx 2x11/12 (heb je bijna gewoon road gearing
- Wielen: voorwiel brede external width. Een smalle velg met brede voorband is inefficient
- banden: goede semi knobbed banden zoals Schwalbe G-One RS (scheelt echt weinig met wegbanden). Ben ook benieuwd naar de nieuwe Hutchinson Caracal banden

Ik ben zelf obv bovenstaande uitgekomen op de Rose Backroad FF. Is er ook voor 3500:

Afbeeldingslocatie: https://www.velozine.nl/wp-content/uploads/2024/03/Rose_Backroad_FF_2328630_1.jpg

https://www.rosebikes.com/bikes/gravel/race/backroad-ff

(Ik ga ws voor de SRAM Red 1x13 set-up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je ook op de weg wil zou ik een 2X pakken zodat je voldoende keuze hebt in versnellingen. Het grote verschil in snelheid zit hem, zoals eerder aangegeven, hoofdzakelijk in de banden. Met twee sets wielen kom je een heel eind denk ik.

Waar ik in de bergen wel tegenaan liep met mijn 2by Grizl is dat ik naar beneden wat tandjes tekort kwam. Bij 70km/h was de koek echt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Duclaasie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:52:

Waar ik in de bergen wel tegenaan liep met mijn 2by Grizl is dat ik naar beneden wat tandjes tekort kwam. Bij 70km/h was de koek echt wel op.
Aan wat voor vertanding zat je te denken dat je nog wil kunnen bijtrappen bij 70 kmu. Dan is het toch gewoon een kwestie van minder remmen om harder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Requiem19 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Ik zit in dezelfde zoektocht. Mijn criteria obv advies van verschillende kanten:

- minimaal 45mm clearance
- niet tè relaxede geometrie (op de weg rijd ik een Aeroad, wil niet een mega verschil)
- Sram 1x12 of 1x13 (wil geen Sram 2x), OF - en dat is interessant voor jou mss) - Grx 2x11/12 (heb je bijna gewoon road gearing
- Wielen: voorwiel brede external width. Een smalle velg met brede voorband is inefficient
- banden: goede semi knobbed banden zoals Schwalbe G-One RS (scheelt echt weinig met wegbanden). Ben ook benieuwd naar de nieuwe Hutchinson Caracal banden

Ik ben zelf obv bovenstaande uitgekomen op de Rose Backroad FF. Is er ook voor 3500:

[Afbeelding]

https://www.rosebikes.com/bikes/gravel/race/backroad-ff

(Ik ga ws voor de SRAM Red 1x13 set-up).
Let op dat de Rose een laag maximaal gewicht heeft: 109 kg bepakt en bezakt met rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
supersoco80 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Let op dat de Rose een laag maximaal gewicht heeft: 109 kg bepakt en bezakt met rijder.
Oeh goed om te vermelden idd.

Ik sta nooit zo stil bij dat soort dingen omdat ik 67kg ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Duclaasie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:52:
Als je ook op de weg wil zou ik een 2X pakken zodat je voldoende keuze hebt in versnellingen. Het grote verschil in snelheid zit hem, zoals eerder aangegeven, hoofdzakelijk in de banden. Met twee sets wielen kom je een heel eind denk ik.

Ik trap boven de 50-55 echt zelden bij eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
GerbenBK schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Aan wat voor vertanding zat je te denken dat je nog wil kunnen bijtrappen bij 70 kmu. Dan is het toch gewoon een kwestie van minder remmen om harder te gaan?
Het is niet echt een beperking waar je in NL tegenaan loopt, maar ik vond het wel het vermelden waard omdat ik andermans wensen niet ken. Als je nog harder een berg af wil is een gravelbike misschien niet de aangewezen keuzen 😝

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 12:07
Laatst een testje mee gedaan.. Cube Nuroad..m'n wegwielenset ingegooid..HIer in NH mis ik de 2x niet..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:02
joker1977 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:49:
[...]
Ik heb een 10-36 cassette op de weg-wielen en een 10-44 cassette op de gravel-wielen.
Moet je terug afstellen of is het gewoon wisselen en gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Duclaasie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Het is niet echt een beperking waar je in NL tegenaan loopt, maar ik vond het wel het vermelden waard omdat ik andermans wensen niet ken. Als je nog harder een berg af wil is een gravelbike misschien niet de aangewezen keuzen 😝
Ik snap dat dat in NL helemaal geen rol speelt, maar vraag me oprecht af met welk verzet en cadans jij denkt bij 70kmu afdalen nog bij te kunnen trappen naar 90 of 100kmu :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:07
GerbenBK schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

De baanfiets van Harry met 60+ tanden voor O-)

Overigens in de Vogezen zowel met de Trek Checkpoint als de Giant TCR van heuvels / bergen af geweest. Door de dunnere banden wil de TCR wel wat rapper, maar de Checkpoint ging nog best lekker naar beneden. Voelde zeer stabiel mede door de dikke banden en flare van het stuur.

Maar goed, Vogezen zijn niet super stijl en ik ben geen top daler. Met beiden rond de 55 - 65 per uur.

[ Voor 36% gewijzigd door Morrar op 18-08-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:57

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Ik snap dat dat in NL helemaal geen rol speelt, maar vraag me oprecht af met welk verzet en cadans jij denkt bij 70kmu afdalen nog bij te kunnen trappen naar 90 of 100kmu :*)
Beetje off-topic in het gravelbike topic natuurlijk maar hier onlangs nog de volgende waarden getrapt, in Nederland (Rijk van Nijmegen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt1vtrjk8SO8aXLrWMt0F68FZcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnx83DnBjhMFqBhwOqXLqaZv.png?f=fotoalbum_large

En ja het is kort, maar ik herinner me dit moment nog goed, de Garmin piepte dat ik geen tandje zwaarder meer had en dit was op dat moment nodig om in koers te blijven, inderdaad valsplat naar beneden. Het kan dus wel. ;)

Maar inderdaad, niet met een gravelbike dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-08-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

RigolleM schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Moet je terug afstellen of is het gewoon wisselen en gaan...
Gewoon wisselen en gaan. Je moet de B-Tension wel zo instellen dat je genoeg ruimte laat voor de 44-10 cassette - en daardoor schakelt de 36-10 niet lekker van de 36 --> 30 maar dat is het enige. De rest schakelt perfect. Ik rij toch nooit in de 36 op het vlakke - dus ik vind dat niet bezwaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Beetje off-topic in het gravelbike topic natuurlijk maar hier onlangs nog de volgende waarden getrapt, in Nederland (Rijk van Nijmegen):

[Afbeelding]

En ja het is kort, maar ik herinner me dit moment nog goed, de Garmin piepte dat ik geen tandje zwaarder meer had en dit was op dat moment nodig om in koers te blijven, inderdaad valsplat naar beneden. Het kan dus wel. ;)

https://www.bikecalc.com/archives/speeds-at-cadence.html

Met 46x10 kun je op 700c-28 nog de 70 aantikken bij een cadans van 120. En zolang je niet al te idioot gravelled kun je met 46x44 ook wel op de meeste plekken komen en anders hike-a-bike dan maar ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Afgelopen weken een aantal mooie ritten gemaakt in Oostenrijk en de Eifel.

https://www.strava.com/activities/12027452638
https://www.strava.com/activities/12163764259
https://www.strava.com/activities/12120467695

Wel ben ik er achter gekomen dat mijn 700c / 42mm set daar niet de meest geschikte optie is (veel losse kiezel maar ook veel stenen en keien). In de voorvelg zit nu ook een deukje waar 'ie op leeg loopt, maar eens kijken of dat te herstellen is...

Voor binnenkort heb ik deze route op de planning staan; Taunus Storm Chase. Gezien ik daar min of meer dezelfde ondergronden verwacht neem ik mooi m'n 600c set mee met 50mm banden. Overigens heb ik de route ietwat aangepast en maken we gebruik van B&B's, dus kom gerust op de lijn voor meer info.

Als onderdeel van de training wil ik aankomend weekend deze route gaan fietsen. Kent iemand 'm?
Gravelen in het Hürtgenwald DE

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:37
@TommyGun mooie avonturen!

De route kan ik helaas niet zien, maar diverse routes gereden in/om/door Vossenack/Hurtgenwald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

https://www.bikecalc.com/archives/speeds-at-cadence.html

Met 46x10 kun je op 700c-28 nog de 70 aantikken bij een cadans van 120. En zolang je niet al te idioot gravelled kun je met 46x44 ook wel op de meeste plekken komen en anders hike-a-bike dan maar ;)
Ja dat denk ik ook wel, ik gebruik GPS voor snelheid en dit was onder een bomendek dus die snelheid zal wel hoger geweest zijn. Maar wat wel correct gemeten zou moeten zijn is de cadans van 120 en vermogen van 413 Watt (Assioma duo) en verzet 52x11 (Di2). Saillant detail, dit was tijdens de geneutraliseerde ronde van deze koers, ik begreep dat de neutralisatie wagen daar later nog mee is geconfronteerd door de organisatie, hoewel ik me prima comfortabel voel bij deze snelheid was het wel alle zeilen bij om de wagen bij te houden hier...

Maar, on-topic, wat ik wil zeggen is dat je vaak hoort dat je toch nooit hoeft bij te trappen in een afdaling maar dat is niet mijn ervaring, ook tijdens cyclos heb ik nog best wel regelmatig volle bak moeten bij trappen op de 52x11 tijdens een snelle afdaling om in een bepaalde groep te blijven. Ik kan mij voorstellen dat je zulke situaties bij Gravel wedstrijden ook echt wel tegen komt, maar daar moet je inderdaad wel wat meer compromissen sluiten omdat je ook lastigere stukken op onverhard omhoog kan hebben dus in het kader van deze discussie ik kan me voorstellen dat afhankelijk van gebruik 2x wel voordelen bied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
Kluus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

[Afbeelding]

Niet helemaal off-topic omdat het hier wordt gebruikt als argument om een 2x te prefereren boven een 1x in bij afdalen in de bergen. Jij rijdt daar dus met een 52x11 boven de 70kmu (in een koers, dus je had eigenlijk minimaal met een 53 voorblad moeten rijden ;)) en volgens de chart van joker1977 had je met een 53x11 en 130 cadans 79 kmu kunnen rijden voor je uit zou spinnen. Ik denk dus dat het verzet bij langere afdalingen dan ook niet het verschil gaat maken om bijvoorbeeld de 80 - 100 kmu te halen, maar puur je stuurmanskunsten en gebrek aan gezond verstand / angst.

Met de 46x10 op mijn gravelbike zou ik trouwens ook nog 75kmu moeten kunnen halen volgen de chart.

Mijn punt is dus eigenlijk dat een 1x heel goed past op een gravelbike, met als downside dat het voor sommige mensen heel irritant is dat je met grotere gaten tussen de verzetten zit. Als dat voor jou niet speelt, zou ik altijd voor een 1x gaan. Het is namelijk simpeler en lichter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@GerbenBK ja, klopt wel op zich alleen ging het hier geloof ik om een gravelbike die voornamelijk voor wegritten gebruikt werd, dus dan vind ik een 2x wel het overwegen waard. Als het het gebruik richting meer offroad neigt sta ik ook 100% achter 1x. Op de MTB was dat ook een van de meest impactvolle "upgrades" voor mij.

Wat ik vooral een beetje wil tegenspreken is het argument wat je vaak ziet (ook op de weg) dat je nooit zou hoeven bijtrappen en een 50 voorblad etc altijd voldoende is. Neem een lang vals-plat stuk zoals de afdaling van de Galibier, daar kan je best dit soort snelheden halen zonder levensmoe te zijn. 120/130 vind ik ook geen comfortabele cadans meer, in mijn voorbeeld was het prima, maar voor een langere afdaling... Voor mij valt dat al onder uitspinnen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 19-08-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Kluus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:03:
@GerbenBK ja, klopt wel op zich alleen ging het hier geloof ik om een gravelbike die voornamelijk voor wegritten gebruikt werd, dus dan vind ik een 2x wel het overwegen waard. Als het het gebruik richting meer offroad neigt sta ik ook 100% achter 1x. Op de MTB was dat ook een van de meest impactvolle "upgrades" voor mij.

Wat ik vooral een beetje wil tegenspreken is het argument wat je vaak ziet (ook op de weg) dat je nooit zou hoeven bijtrappen en een 50x etc altijd genoeg is. Neem een lang vals-plat stuk zoals de afdaling van de Galibier, daar kan je best dit soort snelheden halen zonder levensmoe te zijn. En 120/130 vind ik ook geen confortabele cadans meer, in mijn voorbeeld was het prima, maar voor een langere afdaling... Voor mij valt dat al onder uitspinnen. ;)
Misschien heb je ook wel een punt als je echt gaat gravel racen, al verwacht ik daar dat iedereen inmiddels ook wel met 1x rijdt. Ik begon op mijn gravelfiets met 2x maar nadat ik in de Belgische modder een aantal keer last had gehad van chainsuck en de tyre clearance ook krapper was ben ik over gestapt op een 1x. En verder eens, 120 draai ik ook niet echt comfortabel rond... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ja dat denk ik ook wel, ik gebruik GPS voor snelheid en dit was onder een bomendek dus die snelheid zal wel hoger geweest zijn. Maar wat wel correct gemeten zou moeten zijn is de cadans van 120 en vermogen van 413 Watt (Assioma duo) en verzet 52x11 (Di2). Saillant detail, dit was tijdens de geneutraliseerde ronde van deze koers, ik begreep dat de neutralisatie wagen daar later nog mee is geconfronteerd door de organisatie, hoewel ik me prima comfortabel voel bij deze snelheid was het wel alle zeilen bij om de wagen bij te houden hier...
Snelheid is enkel en alleen afhankelijk van versnellingsoverbrenging (verhouding), band-omtrek en cadans. Ik verwacht niet dat het sneller ging, als je vermogen levert is de snelheid "dus" niet hoger dan wat je op de calculator ziet, mits je bandomtrek klopt...
Maar, on-topic, wat ik wil zeggen is dat je vaak hoort dat je toch nooit hoeft bij te trappen in een afdaling maar dat is niet mijn ervaring, ook tijdens cyclos heb ik nog best wel regelmatig volle bak moeten bij trappen op de 52x11 tijdens een snelle afdaling om in een bepaalde groep te blijven. Ik kan mij voorstellen dat je zulke situaties bij Gravel wedstrijden ook echt wel tegen komt, maar daar moet je inderdaad wel wat meer compromissen sluiten omdat je ook lastigere stukken op onverhard omhoog kan hebben dus in het kader van deze discussie ik kan me voorstellen dat afhankelijk van gebruik 2x wel voordelen bied.
Ik kan me eigenlijk geen realistisch scenario voorstellen in een gravel-wedstrijd waar je echt 2X wilt. De nadelen van 2X zijn grosso-modo groter dan de enkele keer waar je 70+ gaat én wilt bijtrappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:11
joker1977 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:35:
Ik kan me eigenlijk geen realistisch scenario voorstellen in een gravel-wedstrijd waar je echt 2X wilt. De nadelen van 2X zijn grosso-modo groter dan de enkele keer waar je 70+ gaat én wilt bijtrappen.
Je moet die nadelen van 2x ook niet groter maken dan ze zijn. Ik rijd geen wedstrijden (maar wel veel gravel) en die voorderrie heeft me nog nooit in de weg gezeten. Ok, bij het schoonmaken van de fiets dan, maar verder moet je wel behoorlijk extreme omstandigheden hebben (modder) om echt problemen te krijgen.

Als iemand liever een 2x heeft vanwege weggebruik dan is dat een setup die ook prima te gebruiken is voor gravel.

Hij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
Kluus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:03:.

Wat ik vooral een beetje wil tegenspreken is het argument wat je vaak ziet (ook op de weg) dat je nooit zou hoeven bijtrappen en een 50 voorblad etc altijd voldoende is. Neem een lang vals-plat stuk zoals de afdaling van de Galibier, daar kan je best dit soort snelheden halen zonder levensmoe te zijn. 120/130 vind ik ook geen comfortabele cadans meer, in mijn voorbeeld was het prima, maar voor een langere afdaling... Voor mij valt dat al onder uitspinnen. ;)
Dat was dus ook precies het stuk waar ik tegen de “beperking “ aan liep, naar beneden in de richting van Briançon. Mooie brede weg die over een grote afstand met een procent of 5 afloopt.

Dit was ook meteen mijn eerste echte beklimming sinds ik in april mijn Grizl heb. Tot 3 week ervoor had ik überhaupt nooit een berg of serieuze heuvel beklommen, maar tijdens de vakantie heb ik echt wel de liefde voor fietsen in de bergen ontdekt. En als je dan in de buurt van de Galibier op de camping staat…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srXNBbi8vf-mBwIgytDFhhZuTIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueevWTlkiHbCul3rC9xTPnZH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:01
Ik heb juist 2x vanwege de gravel. Hier in de buurt (zuidkant Veluwezoom) zijn er toch wel het en der plekken waar ik het kleine blad moet gebruiken (los zand, stijle helling) Ook is het soms op bochtige op en neer singletracks fijner fietsen imho. Maar goed, echt vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet, dus wie weet bij een volgende. Echt nadelen zie ik er ieg niet van in, veel problemen met de voorderrie heb ik niet (welgeteld 0 na dik 5000 km).

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 58 ... 77 Laatste