Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 68 ... 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
Duclaasie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:54:
[...]

Als dat de moeilijkste zijn, dan durf ik al het andere wel aan. Met wat dreft op de velgrand vond ik het best redelijk te doen. Zónder is het schier onmogelijk inderdaad. Laat staan als je ook nog een binnenband gebruikt zoals ik. Tubeless moet het best wel te doen zijn.
Bij sommige velgen lijkt het wel redelijk te gaan, maar als ze er moeilijk op gaan dan gaan ze er ook echt moeilijk op. Beetje dreft was bij mij iig niet voldoende.

Hij wil.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:55
klaaas schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:25:
[...]

Ik vind de Tyre Monkey beter werken. Ook makkelijker mee te nemen.
Tyre Monkey ken ik niet maar is sowieso beter mee te nemen ja.

Zal er sowieso een kopen voor onderweg.

@Requiem19 ging prima ja. Maar bovenstaande blijkt beter te zijn.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:12:
4iii GRX810 past dus moeiteloos op de GRX600 crankstel. Ook volgens 4iii zelf. Dus die bevestiging is er :)

Nu alleen nog of het opvalt dat het een ander type is links en rechts. Daar zou ik mij namelijk wel aan storen...
De 4iii GRX810 gekocht en zojuist geïnstalleerd op een GRX600 crank.

Er zijn minimale kleurverschillen. Zo is het logo grijs op de GRX600 en wit op de GRX810. Ook wat glans/mat verschillen. Maar dit valt niet heel erg op. Wel is de uitlijning van het logo echt anders.

Al met al prima, maar wel jammer… zie foto’s hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1hxJUsHVACnt_kXLAaWFek0hc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhwoAhEpq3kvJ7fMq5mNWLR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnKbjREocxCXrmrDID5-uuoHbxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXt8Fa9PkKKO6i9wVq0IlotS.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40
Dat ga je toch niet zien/aan ergeren ?
Zeker als je wat slijtage aan de crankarmen krijgt doordat je overschoenen oid er paar keer tegenaan gezeten hebben.

En anders koop je gewoon een complete 800 crankset.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 20-12-2024 15:27 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:17

Kluus

Gang is alles

Inderdaad het is volgens mij onmogelijk om beide kanten tegelijk te zien, dus niemand die dit gaat zien. ;)

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
@Galois Rij zo ook al jaren rond met een Stages, zie je echt niet. Je kijkt nu in detail ;)

Maar heb wel nog een 810 crank gekocht voor weinig :+
Maar dat was meer omdat ik naar 1x12 wil ipv 2x10

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43
Kluus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:31:
Inderdaad het is volgens mij onmogelijk om beide kanten tegelijk te zien, dus niemand die dit gaat zien. ;)
Ik heb een 105 PM op mijn GRX crank, lekker boeiend *O*

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• DDX
Op die manier zou ik mij er ook aan ergeren dat je aan 1 kant kettingbladen hebt en aan de andere kant niet.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
Galois schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:13:
[...]

Er zijn minimale kleurverschillen. Zo is het logo grijs op de GRX600 en wit op de GRX810. Ook wat glans/mat verschillen. Maar dit valt niet heel erg op. Wel is de uitlijning van het logo echt anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
fiets poetsen of linker crank vies maken en het verschil is al een heel stuk kleiner ;)

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
Galois schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou hier niet zo goed op gaan, dus ik snap je wel.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Requiem19 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:22:
[...]

Ik zou hier niet zo goed op gaan, dus ik snap je wel.
Hahahaha! Jij begrijpt mij!

Maar inderdaad hoor. Wat @DDX, @Prulleman, @Kluus terecht opmerken: je gaat het niet opmerken. Zeker het kleurverschil, mat en glans-deel ga je niet zien. Logo echt op een andere plek, uiteraard wel. Dat vind ik jammer, maar niet een reden om voor volledige 810 te gaan of geen vermogensmeter te nemen.

Wat zou de reden van Shimano zijn om het logo anders uit te lijnen? Toch verschil laten zien? Bewuste keuze dus?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:05:
[...]

Hahahaha! Jij begrijpt mij!

Maar inderdaad hoor. Wat @DDX, @Prulleman, @Kluus terecht opmerken: je gaat het niet opmerken. Zeker het kleurverschil, mat en glans-deel ga je niet zien. Logo echt op een andere plek, uiteraard wel. Dat vind ik jammer, maar niet een reden om voor volledige 810 te gaan of geen vermogensmeter te nemen.

Wat zou de reden van Shimano zijn om het logo anders uit te lijnen? Toch verschil laten zien? Bewuste keuze dus?
De reden is denk ik vooral dat je straks alsnog een rechter crank erbij gaat kopen ;).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:50:
[...]

Ik heb een 105 PM op mijn GRX crank, lekker boeiend *O*
Ja dat heb ik toen ook overwogen, maar 105 heeft wel een andere offset en daarmee q factor (dacht ik). Dat was toen de reden voor mij om wel binnen GRX te blijven. Maar waarschijnlijk merk je daar inderdaad niets van.

• mhr-zip
Kluus schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:31:
[...]

Ja dat heb ik toen ook overwogen, maar 105 heeft wel een andere offset en daarmee q factor (dacht ik). Dat was toen de reden voor mij om wel binnen GRX te blijven. Maar waarschijnlijk merk je daar inderdaad niets van.
Heb ik opgelost met ringetje tussen pedaal en PM.

Tevens was de GRX niet in 165 mm lengte en de 105 wel. Dus was sowieso beperkt in keuze.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:38

Stufferdt

doet ook maar wat.

Hier toch ook nog wel aan het loeren naar een powermeter. Toch benieuwd wat je zo nu en dan wegtrapt.

Zie overigens dat m’n remblokken er na 450km winterbagger waarvan 100km ruig door de Ardennen (fully mtb had volstaan) wel ver doorheen zijn. Gaat lekker zo :+

😀😀😀

• Ruud
Skinwall bandjes. Ik weet het zo net nog niet. Ik hoop dat ze wat donkerder worden als ze gebruikt worden :)

Stuurbuis moet nog ingekort worden als ik goed zit, dan kan het afdekkapje ook over de stuurpen waardoor het netjes afgewerkt is.

Zadel staat op standje Kickr. Voorwiel staat dan hoger dan het achterwiel. Dus staat nu iets te ver voorover met de wielen weer op gelijke hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54221066657_a42d665d9f_o.jpg

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:38
Ruud schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:56:
Skinwall bandjes. Ik weet het zo net nog niet. Ik hoop dat ze wat donkerder worden als ze gebruikt worden :)
Meestal gaan ze iets schimmelen, iets wat je op een zwarte band niet zo snel zichtbaar krijgt.
Op mijn huidige fiets komt een skinwall wel mooi uit qua kleur maar het moet je liggen.

Wel een mooie fiets sowieso! ;)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:18
@Ruud Skinwall mag van de modepolitie wel maar dan wel op een verder redelijk saaie/donkere fiets. Die Scott is dat verre van O+ . Ik had hier gewoon zwarte op gezet.

Flickr - Strava

• mhr-zip
GWBoes schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:26:
@Ruud Skinwall mag van de modepolitie wel maar dan wel op een verder redelijk saaie/donkere fiets. Die Scott is dat verre van O+ . Ik had hier gewoon zwarte op gezet.
Het enige wat we kunnen doen en toestaan hierin, is de wet van @Prulleman volgen.
Helaas voor alle betrokkenen is er hier verder niks in te onderhandelen.

Wet van Prulleman

Ik vind het wel een mooie fiets hoor @Ruud O+

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 23-12-2024 11:35 ]

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:40
Vraagje aan de Zuid limburg locals/kenners:

Hoe liggen de paden er inmiddels bij na de afgelopen regenachtige periode? Komende dagen valt er gelukkig niets meer, maar hier in Noord Holland staat momenteel veel onder water / of veel blubber..

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
YLMOSE schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:21:
Vraagje aan de Zuid limburg locals/kenners:

Hoe liggen de paden er inmiddels bij na de afgelopen regenachtige periode? Komende dagen valt er gelukkig niets meer, maar hier in Noord Holland staat momenteel veel onder water / of veel blubber..
Dat is hier momenteel helaas niet anders ;(

• Ruud
Goed, die wet had ik graag eerder leren kennen. Ben het er mee eens overigens. Weer twee banden voor de stapel. 😅

Schwalbe G One RS dan maar? De Caracal Race zijn alleen maar in skinwall te krijgen.

Bike24 heeft ze in zwart zie ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 23-12-2024 13:44 ]

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 15:45

djfrankel

It's a trap!

Ruud schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:43:
Goed, die wet had ik graag eerder leren kennen. Ben het er mee eens overigens. Weer twee banden voor de stapel. 😅

Schwalbe G One RS dan maar? De Caracal Race zijn alleen maar in skinwall te krijgen.

Bike24 heeft ze in zwart zie ik.
Gewoon lekker laten zitten, ik vind het wel tof!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zo, inmiddels wat ritten gemaakt in de weg configuratie en ook dan is het een heerlijke fiets zeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_VPAUidTwLbgb3_cC6_nbSvYLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1ZVQXnyDI0W9edwEWY580Fx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag dat er ook 34mm Schwalbe Pro Ones waren, dus gelijk gehaald om te proberen, maar ik vind dat ze nog vrij smal vallen eigenlijk, dat is wel jammer, maar het rijdt erg goed tot nu toe dus soit.

Nog te twijfelen wat ik met mijn top tube tas doe, wat vinden jullie, permanent er op of alleen bij een lange rit? ;)

Tevens vandaag tatico pompje en die silca zadeltas binnen gekregen, ik ben weer goed gefietsfluenced…

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ruud gaaf ding hoor, en mooi met die kleuren. Ik ben meestal pro skinwall, ook bij gekleurde fietsen, maar bij deze denk ik ook meer zwarte bandjes. Ik kan mij wel vinden is die wet van Prulleman… ;)

• mhr-zip
Kluus schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:06:
Zo, inmiddels wat ritten gemaakt in de weg configuratie en ook dan is het een heerlijke fiets zeg!

[Afbeelding]

Ik zag dat er ook 34mm Schwalbe Pro Ones waren, dus gelijk gehaald om te proberen, maar ik vind dat ze nog vrij smal vallen eigenlijk, dat is wel jammer, maar het rijdt erg goed tot nu toe dus soit.
Hoe breed zijn je velgen intern?
Nog te twijfelen wat ik met mijn top tube tas doe, wat vinden jullie, permanent er op of alleen bij een lange rit? ;)
Als je die schroefjes gaat gebruiken vind ik permanent wel zo makkelijk. En in de winter mag alles, en reepjes uit je achterzak met handschoenen aan vind ik ook niet echt een succes.

Daarnaast zeg ik niet dat bandjes gaan krassen, maar geef ook geen garantie dat het niet gaat gebeuren.
ik ben weer goed gefietsfluenced…
Kijk even bij Tailfin voor een toptube bag O+

Werkt ook goed als je ipv schroefjes de bandjes wil gebruiken.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:20:
[...]

Hoe breed zijn je velgen intern?
Deze zijn slechts 21mm, dus waarschijnlijk ligt het daar inderdaad aan, dat leek mij ook al. Op zich geen probleem voor de weg setup wat mij betreft maar de volgende keer gooi ik er dan denk ik max 32mm onder. Er komt binnenkort wel een brede set (25mm) vuurtoren wielen aan, maar daar wil ik dan de gravel banden op zetten.
Als je die schroefjes gaat gebruiken vind ik permanent wel zo makkelijk. En in de winter mag alles, en reepjes uit je achterzak met handschoenen aan vind ik ook niet echt een succes.
Ja precies dit, ik zit het iedere keer uit te stellen om iets te pakken omdat ik geen zin heb met handschoenen te gaan zitten zoeken, ook nog eens onder het windjack... En dan daarna het papiertje weer wegmoffelen, ook zoiets... Dan is zo'n tasje best een uitkomst inderdaad.
Daarnaast zeg ik niet dat bandjes gaan krassen, maar geef ook geen garantie dat het niet gaat gebeuren.

[...]

Kijk even bij Tailfin voor een toptube bag O+

Werkt ook goed als je ipv schroefjes de bandjes wil gebruiken.
Yes goeie tip ;-). Maar ik had die Apidura x Canyon tas al met de fiets mee besteld, best een sjiek ding ook met magneet sluiting en werkt ook met die schroefjes inderdaad! En ik heb zelfs al frame protectie geplakt. Dus die tas gaat er inderdaad gewoon op.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 23-12-2024 15:44 ]

• mhr-zip
Kluus schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:39:
[...]

Deze zijn slechts 21mm, dus waarschijnlijk ligt het daar inderdaad aan, dat leek mij ook al. Op zich geen probleem voor de weg setup wat mij betreft maar de volgende keer gooi ik er dan denk ik max 32mm onder. Er komt wel een brede set (25mm) aan van onze griekse wielbouwer, maar daar wil ik dan de gravel banden op zetten.
Dat is natuurlijk wel smal in 2024 :') maar voor 34 mm bandjes valt het ook wel weer mee lijkt mij.
Yes goeie tip ;-). Maar ik had die Apidura x Canyon tas al met de fiets mee besteld, best een sjiek ding ook met magneet sluiting en werkt ook met die schroefjes inderdaad! Dus die gaat er gewoon op.
Volgens mij is dit op paar details na hetzelfde tasje.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tja ik lees wel meer online dat die Schwalbe Pro One in 34 relatief smal vallen. Bij mij zijn ze nu ~32,5 mm denk ik, dusja als 32 dan wel als 32 valt...

Ik had hier toevallig van de week (inmiddels verkocht) nog een setje van de cube nuroad waar 32mm conti all seasons op zat en die leken breder te zijn dan deze schwalbes. Volgens mij was dat ook een 21mm velg.

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 23-12-2024 15:48 ]

• Ruud
Kluus schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:12:
@Ruud gaaf ding hoor, en mooi met die kleuren. Ik ben meestal pro skinwall, ook bij gekleurde fietsen, maar bij deze denk ik ook meer zwarte bandjes. Ik kan mij wel vinden is die wet van Prulleman… ;)
Zwarte Caracal Race banden zijn inmiddels besteld. 😁
Kluus schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:46:
Tja ik lees wel meer online dat die Schwalbe Pro One in 34 relatief smal vallen. Bij mij zijn ze nu ~32,5 mm denk ik, dusja als 32 dan wel als 32 valt...

Ik had hier toevallig van de week (inmiddels verkocht) nog een setje van de cube nuroad waar 32mm conti all seasons op zat en die leken breder te zijn dan deze schwalbes. Volgens mij was dat ook een 21mm velg.
Ik heb de 30 en 32 voor de wegfiets en die vallen respectievelijk 33 en 35 breed op een 23mm hooked velg.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

loyske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:56:

En aan het voorspatbord heb ik inderdaad zoals DDX aangaf een spatlapje gemaakt, maar dan deze. De 53mm versie past perfect. Deze heb ik zo laag mogelijk gemonteerd zodat mijn voeten en BB schoon blijven.
Thanks voor de tip nog, inmiddels ook deze gemonteerd, past inderdaad perfect!

• Ruud
Ruud schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:56:

Stuurbuis moet nog ingekort worden als ik goed zit, dan kan het afdekkapje ook over de stuurpen waardoor het netjes afgewerkt is.

Zadel staat op standje Kickr. Voorwiel staat dan hoger dan het achterwiel. Dus staat nu iets te ver voorover met de wielen weer op gelijke hoogte.

[Afbeelding]
Nu met zwarte Caracal Race in 40mm. Fun fact, deze set kreeg ik er met de hand op...

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Dag dames en heren,

Ik ben sinds een jaartje eigenaar van een mooie Cannondale Topstone Carbon 2L (momenteel enige fiets). Ik ben ook dol op mountainbiken waardoor ik 45mm banden op de gravelbike heb gezet. Het is goed te doen, maar merk dat de fiets erg snel slijt door het regelmatig fietsen op MTB paden. Wat is jullie ervaring hierin? Ik heb een 2x11 afmontage en merk dat in het voorblad veel zand (blijft) zitten. Misschien dan toch een goedkope MTB voor erbij?

• Galois

Galois

1811 - 1832

niels2322 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:04:
Dag dames en heren,

Ik ben sinds een jaartje eigenaar van een mooie Cannondale Topstone Carbon 2L (momenteel enige fiets). Ik ben ook dol op mountainbiken waardoor ik 45mm banden op de gravelbike heb gezet. Het is goed te doen, maar merk dat de fiets erg snel slijt door het regelmatig fietsen op MTB paden. Wat is jullie ervaring hierin? Ik heb een 2x11 afmontage en merk dat in het voorblad veel zand (blijft) zitten. Misschien dan toch een goedkope MTB voor erbij?
Zoveel mensen meegemaakt die voor erbij een goedkope MTB nemen voor een paar honderd euro op Marktplaats. Vervolgens er eigenlijk niet op fietsen, want is toch niet zo’n fijne fiets. “Ik vind MTB’en toch niet zo leuk.”, is dan de reactie. Ik denk dat het vooral komt door die goedkope fiets.

Ik zou altijd afraden om een ‘goedkope’ MTB te nemen. Zonde van het geld.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Zoveel mensen meegemaakt die voor erbij een goedkope MTB nemen voor een paar honderd euro op Marktplaats. Vervolgens er eigenlijk niet op fietsen, want is toch niet zo’n fijne fiets. “Ik vind MTB’en toch niet zo leuk.”, is dan de reactie. Ik denk dat het vooral komt door die goedkope fiets.

Ik zou altijd afraden om een ‘goedkope’ MTB te nemen. Zonde van het geld.
Ik heb dit twee keer gehad met mijn eerste mtb en eerste gravelbike. Nu heb ik die laatste nog wel veel als woon werk gebruikt maar voor mijn lol er op fietsen deed ik niet. En precies zoals je zegt vond ik gravel niet zo leuk, ondanks er bij mij in de buurt best wat te gravelen is, omdat ik op dat moment een relatief veel betere mtb en race had staan. Dat heb ik ook meermaals hier geroepen als je terug zoekt… :+

Nu toch maar eens een upgrade gravelbike gekocht en vind ik het ineens toch heel leuk! Afgelopen buiten ritten zijn bijna allemaal gravel ritten. :)

Maar het is wel een dilemma natuurlijk, want je wil ook niet gelijk een groot bedrag uitgeven aan iets waarvan je nog niet weet of je het leuk vind..

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 01-01-2025 15:35 ]

• Ruud
Dag dames en heren,

Dat slijt net zo hard en zal niet heel veel goedkoper zijn om te vervangen. En dan heb je twee fietsen te onderhouden. Waarvan je MTB ook regelmatig onderhoud aan de voorvork nodig heeft.

Wat voor smeermiddel gebruik je op je ketting en in welke omstandigheden fiets je wanneer er zand in je voorbladen blijft zitten?

Ik ben fervent MTBer maar heb weinig last van een vieze aandrijving. Zal wel komen doordat ik met een natte ondergrond niet op de MTB ga. ;)

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-01 11:35
Dag dames en heren,

N.m.

[ Voor 4% gewijzigd door supersoco80 op 01-01-2025 18:33 ]

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:24
Het enige dat goedkoop is in de bagger is een single speed fiets. Maar dat is wel een niche en de vraag is of je het leuk vind. Zelf vind ik ik het heerlijk.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
@Ruud hoe bevallen de Caracal Race bandjes?

• klaaas
Dag dames en heren,

Hoeveel fiets je en wat is snel slijten?

Hij wil.

• Ruud
Requiem19 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:53:
@Ruud hoe bevallen de Caracal Race bandjes?
Fiets staat binnen op de trainer dus kan er nog niets over zeggen.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-01 11:58
Dag dames en heren,

Als er veel zand blijft zitten dan heb ik het vermoeden dat je smeert met olie. Als dat zo is dan kan je overstappen op een wax.

Ik ploeter zelf ook veel door het zand, maar herken de slijtage niet.

Het is wel interessant om te weten wat jij verstaat onder snel slijten, welke smeermiddel je gebruikt en hoe je je onderhoud doet.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@niels2322 Of als je wel olie gebruikt de ketting na het smeren aan de buitenkant schoon maken, ik doe dit door hem even door een doek met lamenpolie te trekken, werkt perfect.

Ik gebruik gewoon all weather lube van cyclon het hele jaar door en herken de problemen ook niet echt.

• DDX
Of als het gewoon plakzand is.
Heb het wel eens gehad op strand dat hele cassette vol met zand begon te zitten en ik de 3 kleinste kransjes niet meer kon gebruiken.

En wat/welk onderdeel versta je onder snel slijten ?

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 02-01-2025 09:52 ]

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Ik gebruik momenteel olie van de Decathlon, wellicht dat daar ook een probleem in zit.. daarnaast blijft er erg veel zand zitten bij het crankstel maar kreeg vandaag de tip om deze onderdelen (en ook de ketting) ook schoon te maken met een luchtcompressor zodat al het zand weg is.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

niels2322 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:11:
Ik gebruik momenteel olie van de Decathlon, wellicht dat daar ook een probleem in zit.. daarnaast blijft er erg veel zand zitten bij het crankstel maar kreeg vandaag de tip om deze onderdelen (en ook de ketting) ook schoon te maken met een luchtcompressor zodat al het zand weg is.
Ja dit is ook wel deels het nadeel van 2-by denk ik, met een 1-by is het wel makkelijk ff de ketting van het voorblad halen om dat schoon te maken vind ik.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:36
Het nadeel van een compressor is dat je het zand mogelijk naar plekken blaast waar je er helemaal niet meer bij komt met schoonmaken. Dan kan het daar rustig zijn werk doen als schuurpapier… Ik zou het je eerlijk gezegd niet aanraden.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:13
Duclaasie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Het nadeel van een compressor is dat je het zand mogelijk naar plekken blaast waar je er helemaal niet meer bij komt met schoonmaken. Dan kan het daar rustig zijn werk doen als schuurpapier… Ik zou het je eerlijk gezegd niet aanraden.
Eerst de ketting schoon spoelen en dan droog spuiten met een compressor is bij mij geen probleem hoor. Doe dit in de herfst en winter al een paar jaar.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:08
Kluus schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Ja dit is ook wel deels het nadeel van 2-by denk ik, met een 1-by is het wel makkelijk ff de ketting van het voorblad halen om dat schoon te maken vind ik.
Het schoonmaken van 2-by is ook echt geen probleem hoor.

• klaaas
Kleine blad is bij een 2x wel wat lastig te bereiken. Maar goed, die gebruik ik zelden en wat je niet gebruikt slijt ook niet. Ook niet als het vies is.

[ Voor 9% gewijzigd door klaaas op 02-01-2025 13:09 ]

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

bwernsen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Het schoonmaken van 2-by is ook echt geen probleem hoor.
Nee geen probleem maar met 1-by is het gewoon wel echt lekker makkelijk. Ik heb beide en vind mijn 1-by fietsen wel net wat makkelijker wat dat betreft.

Maar goed, spul slijt, en met slecht weer en offroad nog wat meer, maar dat beperkt zich toch vooral tot de ketting (mits op tijd vervangen) en de remblokken in mijn geval. En remblokken vallen met metal pads ook nog wel mee.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 02-01-2025 14:21 ]

• Duclaasie
GerbenBK schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Eerst de ketting schoon spoelen en dan droog spuiten met een compressor is bij mij geen probleem hoor. Doe dit in de herfst en winter al een paar jaar.
Dan valt het ongetwijfeld mee, maar helaas heeft niet iedereen de gave om goed in te schatten wat kan en niet.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Deze manier van schoonmaken is alleen leuk en houdbaar met sponsoren die ongelimiteerd onderdelen leveren :z

Informaticus of vakkundig Googler?

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15
Afgelopen woensdag ben even wezen buitenspelen en een lekker rondje rondom de bossen van Zeist gefietst.
Meteen een mooi moment om mijn nieuwe DJI Action 5 uit te proberen.
YouTube: Zeist 2025

De route was prima te doen, maar was ook vooral een mix van gravel/asfalt.
Mijn fiets was in ieder geval lekker ranzig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Rm3mZW0KCn0oOAlePDUEvTuBr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KExJ4R14GQVGhAWks9UdEVG1.jpg?f=fotoalbum_large
Thuis maar weer even onderhanden genomen. Hogedrukreiniger voor het frame en de banden en laf straaltje voor de wat gevoeligere delen. Daarna binnen laten drogen.
Op naar de volgende rit.

PSN ID Binloading_nl

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
steefje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:09:
Afgelopen woensdag ben even wezen buitenspelen en een lekker rondje rondom de bossen van Zeist gefietst.
Meteen een mooi moment om mijn nieuwe DJI Action 5 uit te proberen.
YouTube: Zeist 2025
Toch wel erg leuk speelgoed zoiets en mooi om zo een stukje meegenomen te kunnen worden in de natuur 👍🏻

• steefje
rinslll schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Toch wel erg leuk speelgoed zoiets en mooi om zo een stukje meegenomen te kunnen worden in de natuur 👍🏻
Yep aankomende zomer wil ik van München naar Gardameer en dan door naar Verona fietsen. Dat wil graag vastleggen.

PSN ID Binloading_nl

• bwernsen
steefje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Yep aankomende zomer wil ik van München naar Gardameer en dan door naar Verona fietsen. Dat wil graag vastleggen.
Hoe draag je de camera met je mee tijdens het fietsen/filmen?

• steefje
bwernsen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Hoe draag je de camera met je mee tijdens het fietsen/filmen?
Normaal heb ik een soort van nekhouder. Voordeel hiervan is dat je de camera zelf ook nog kan bewegen en je shots iets dynamischer zijn. Alternatief is een borstmontage of vast aan je fiets, maar dat maakt het allemaal vrij statisch qua beelden.
In dit geval heb ik alles uit de hand gefilmd.

PSN ID Binloading_nl

• GWBoes
Ik vind zelf met een vaste montage aan de fiets wel lekkerder wegkijken later. In de hand kan je wel sneller even richten op wat er langs de weg is maar kan het ook wel onrustig van worden. Ook kan je snel even op opnemen drukken en er niet meer aan denken, lekker opnemen en later monteren en terugkijken. Dit had ik iig niet uit de hand kunnen opnemen. Wel even geluid uitzetten, tenzij je van het gepiep van remmen houdt, pad was verre van geschikt voor een gravelbike :+ (ookal zie je dat niet zo op de video)

Flickr - Strava

• bwernsen
GWBoes schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:14:
Ik vind zelf met een vaste montage aan de fiets wel lekkerder wegkijken later. In de hand kan je wel sneller even richten op wat er langs de weg is maar kan het ook wel onrustig van worden. Ook kan je snel even op opnemen drukken en er niet meer aan denken, lekker opnemen en later monteren en terugkijken. Dit had ik iig niet uit de hand kunnen opnemen. Wel even geluid uitzetten, tenzij je van het gepiep van remmen houdt, pad was verre van geschikt voor een gravelbike :+ (ookal zie je dat niet zo op de video)
Heb je, als je m op het stuur gemonteerd hebt, nog een gimball of iets dergelijks nodig om tot iets toonbaars te komen of is de beeldstabilisatie vd actiecamera’s tegenwoordig goed genoeg?

• GWBoes
@bwernsen dit is gewoon standaard beeldstabilisatie van een Gopro Hero 10. Niet eens de hoogste stand want die maakt alles wel heel zweverig. Vooral bij haardspeldbochten heb je dan het gevoel dat je de bocht uitvliegt. :p

Flickr - Strava

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Met welke remblokken rijdt iedereen hier?

Heb ze na zo'n 500km uit de gravel gehaald net maar ze zijn zowel voor als achter op na alle bagger en prut van de afgelopen weken. Weekendje Ardennen heeft ook niet meegeholpen natuurlijk in de sneeuw.

Ik kom alleen niet echt uit welke blokken ik heb en waar ik ze het beste mee vervang.
Heb sram apex met standaard 4D74/B8052E blokken erin (aldus de achterkant). Nu heb ik nog keuze tussen organic en resin, waarbij de laatste het meest duurzaam is met blubber en rotzooi toch? Ik ben het spoor momenteel even bijster...

aldus Sram heb ik 4 keuzes en ik lees dat sintered de beste optie is voor door de blubber rijden. Dus dan kom ik hierop uit: Zijn dit de juiste dus?

[ Voor 27% gewijzigd door Stufferdt op 06-01-2025 21:20 ]

😀😀😀

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:55:
Met welke remblokken rijdt iedereen hier?

Heb ze na zo'n 500km uit de gravel gehaald net maar ze zijn zowel voor als achter op na alle bagger en prut van de afgelopen weken. Weekendje Ardennen heeft ook niet meegeholpen natuurlijk in de sneeuw.

Ik kom alleen niet echt uit welke blokken ik heb en waar ik ze het beste mee vervang.
Heb sram apex met standaard 4D74/B8052E blokken erin (aldus de achterkant). Nu heb ik nog keuze tussen organic en resin, waarbij de laatste het meest duurzaam is met blubber en rotzooi toch? Ik ben het spoor momenteel even bijster...

aldus Sram heb ik 4 keuzes en ik lees dat sintered de beste optie is voor door de blubber rijden. Dus dan kom ik hierop uit: Zijn dit de juiste dus?
Ja deze heb ik ook in mijn mtb gestopt toen de standaard resin blokken vrij snel op waren en nu ook al in mijn gravel.

Remmen prima en op mijn MTB gaan ze nu al een paar duizend km, met ook de nodige bagger ritten mee!

• DDX
Die idd, en voor grootverbruikers zoals ik :

https://www.derks-wielers...r-005315035010014000.html

Met weer van de laatste tijd gaan ze er in weekje wel doorheen... (op mijn slechtweer racefiets)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ze hebben wel wat meer vlees dan de standaard blokken heb ik het idee, bij mijn gravel moest ik een drupje olie er uit laten voor ik de zuigers voldoende ver terug kon duwen om deze blokken te laten passen.

• DDX
Dat drupje olie eruit laten heb ik zoiezo vaak als ik sram blokken moet vervangen.
Wat dat betreft is shimano makkelijker even blokken vervangen.

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-01 19:42
Kluus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:45:
Ze hebben wel wat meer vlees dan de standaard blokken heb ik het idee, bij mijn gravel moest ik een drupje olie er uit laten voor ik de zuigers voldoende ver terug kon duwen om deze blokken te laten passen.
ben een newbie op dat gebied dus hoe laten jullie er een drupje olie uit? Moet je daarna systeem weer opnieuw vullen? :? :?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wari42 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 01:55:
[...]

ben een newbie op dat gebied dus hoe laten jullie er een drupje olie uit? Moet je daarna systeem weer opnieuw vullen? :? :?
Stuur/fiets zo zetten dat de bleedport op de shifter horizontaal staat, deze zit bij sram waarschijnlijk helemaal bovenop onder de kap, bleedport openen en dan de zuigers voorzichtig uit elkaar duwen met een tool of met de oude blokken er nog op. Als er eventueel wat olie uit is gelopen even goed weghalen met een doekje, DOT is niet per se heel fijn spulen wil je niet laten zitten.

Maar je kan eerst dat laatste proberen met de bleedport dicht, als dat niet lukt pas openen. Je hoeft darna geen olie toe te voegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 07-01-2025 07:08 ]

• Duclaasie
DDX schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:31:

Met weer van de laatste tijd gaan ze er in weekje wel doorheen... (op mijn slechtweer racefiets)
Een week voor een setje remblokken?! Remmen is angst toch?

• DDX
Duclaasie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:12:
[...]

Een week voor een setje remblokken?! Remmen is angst toch?
Scheelt natuurlijk dat ik in een week fiets wat anderen in een maand fietsen 8)
En met nattigheid/zooi op wegen hoor je remblokken gewoon wegslijten terwijl je niet eens remt.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 07-01-2025 09:49 ]

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Kluus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Ja deze heb ik ook in mijn mtb gestopt toen de standaard resin blokken vrij snel op waren en nu ook al in mijn gravel.

Remmen prima en op mijn MTB gaan ze nu al een paar duizend km, met ook de nodige bagger ritten mee!
Thanks! Besteld ondertussen. Ze smelten weg lijkt het inderdaad...

Goedkoper en sneller binnen. Goed om te weten! Thanks.
Heb de pech dat alle fietsen in huis andere remmen hebben dus alles op voorraad leggen is onhandig...
Kluus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:45:
Aiii. Klinkt complex en iets wat ik niet moet proberen :+
I'll keep you posted hoe het afloopt!

😀😀😀

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Aiii. Klinkt complex en iets wat ik niet moet proberen :+
I'll keep you posted hoe het afloopt!
Valt mee hoor! Gewoon wat je normaal ook zou doen maar dan met de bleedport van de shifter open (zie hierboven). En misschien ook helemaal niet nodig in jouw geval, bij mijn MTB hoefde ik het (dacht ik) ook niet te doen, al heb ik wel het idee dat de Level TL klauwen sowieso wat meer ruimte hebben dan de rival klauwen (logisch ook wel).

Ik was overigens wel blij verrast dat SRAM voor de Level MTB XC remmen en de Road/gravel groepen dezelfde blokken gebruikt! Heb ik alleen andere blokken op mijn Tarmac met Shimano, maar goed, daar gebruik ik sowieso ook een ander type op (resin).

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 07-01-2025 10:21 ]

• klaaas
DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:48:
[...]

En met nattigheid/zooi op wegen hoor je remblokken gewoon wegslijten terwijl je niet eens remt.
Maar dan nog... ik heb vorig jaar 1 of 2x nieuwe remblokjes in de gravelfiets gestopt...

Hij wil.

• DDX
klaaas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Maar dan nog... ik heb vorig jaar 1 of 2x nieuwe remblokjes in de gravelfiets gestopt...
Op de weg spat er naar mijn idee veel meer vuil omhoog.
En spatborden helpen ook niet voor levensduur van remblokken volgens mij, zooi komt omhoog in spatbord en valt dan naar beneden waar remmen zitten.

En woon-werk route in het donker rem je ook wel wat vaker dan gewoon doorgaande route waar je minder hoeft te remmen.

Oja de grizl is van origine een gravelbike dus soort van ontopic hier ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 07-01-2025 10:34 ]

• mhr-zip
klaaas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Hoeveel stoplichten heb je in het bos?

• klaaas
DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Op de weg spat er naar mijn idee veel meer vuil omhoog.
En spatborden helpen ook niet voor levensduur van remblokken volgens mij, zooi komt omhoog in spatbord en valt dan naar beneden waar remmen zitten.

En woon-werk route in het donker rem je ook wel wat vaker dan gewoon doorgaande route waar je minder hoeft te remmen.

Oja de grizl is van origine een gravelbike dus soort van ontopic hier ;)
Gravelfiets is hier ook woon-werkfiets met in de wintermaanden spatborden. En mijn fiets is schoner na een rondje over de (natte) weg dan door de KD. Wel minder stoplichten op mijn routes. En dikke banden. Dat scheelt vooral in het donker ook wel het nodige gerem.

Hij wil.

• DDX
Hangt denk ook erg af waar je fietst gewoon nattigheid zal het wel meevallen.
Maar toen ik vorige maand rondje over de veluwe maakte hoorde je zand gewoon schuren over de remblokken terwijl je niet aan het remmen bent.
Zelfde effect heb ik ook regelmatig in de duinen.

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-01 08:30
Heeft er iemand ervaring met het werk WOOOD? Ik ben in de markt voor een gravelbike en kwam deze tegen:
https://www.marktplaats.n...-12sp-nieuwste-model-2025

Hierbij bieden ze een hangespaakte wielset aan van hun eigen merk WOOOD ziet er goed uit maar kan online nergens reviews vinden van deze wielen, dus was even benieuwd of iemand ze toevallig kent/heeft.

• klaaas
DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:43:
Hangt denk ook erg af waar je fietst gewoon nattigheid zal het wel meevallen.
Maar toen ik vorige maand rondje over de veluwe maakte hoorde je zand gewoon schuren over de remblokken terwijl je niet aan het remmen bent.
Zelfde effect heb ik ook regelmatig in de duinen.
Ik doe (bijna) alleen maar Veluwe hè ;) Ik ken dat schuren wel als je echt door plassen rijdt of als je bij regen rijdt (wat jij veel meer doet dan ik). Maar bij een gewone rit over best wel natte ondergrond heb ik niet echt last van continu / geregeld schuren. Ms toch een verschil tussen sram en shimano?

Hij wil.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:32

Sorry maar op een week een remblokje verslijten? :+
Ik heb even op je profiel gekeken en je rijdt 789 km gemiddeld, wat waanzinnig veel is, maar dat is toch op voornamelijk vlakke wegen in Nederland? :X

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:47
Heb van de zomer voor het laatste mijn tubeless banden bijgevuld en de gravelbike hangt nu een maanf of 5 ongebruikt in de schuur. Het lijkt erop of er een klont met sealant in de banden zit. Bij het draaien van de band draait hij terug totdat de sealant weer beneden in de band zit. Komt dit los bij fietsen en doet het z'n werk nog of kan ik beter alles eruit halen en opnieuw vullen?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
GoEV6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:07:
Heb van de zomer voor het laatste mijn tubeless banden bijgevuld en de gravelbike hangt nu een maanf of 5 ongebruikt in de schuur. Het lijkt erop of er een klont met sealant in de banden zit. Bij het draaien van de band draait hij terug totdat de sealant weer beneden in de band zit. Komt dit los bij fietsen en doet het z'n werk nog of kan ik beter alles eruit halen en opnieuw vullen?
Ik zou denken: er uit met die klont.

Als je wat vaart gaat maken (heuvel/viaduct af) kan je wiel door de onbalans flink gaan trillen en je mogelijk in problemen brengen.

edit:
https://open.substack.com...-road-safety-and-relative
/edit

Komt bij dat die klont geen gaten meer gaat sealen.

[ Voor 15% gewijzigd door guapper op 07-01-2025 14:24 ]

• mhr-zip
GoEV6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:07:
Er uithalen is optioneel.
Zorgen dat je werkende sealant hebt, is essentieel.
(Het feit dat er nog een vloeibare substantie in zit, betekend niet dat het nog werkzaam is).

Ik controleer altijd met zo'n spuitje of het nog vloeibaar is (als het doorzichtig is, dan is het niet goed meer).

(Er zijn ook spuitjes te koop die bijv. niet door je ventiel heen passen, dus koop bij voorkeur de gelinkte).

Sommige anderen hier op het forum gooien er gewoon wat bij, dat werkt trouwens ook. Klont verwijderen kan, maar dat kan altijd nog O-)

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 07-01-2025 12:23 ]

• GoEV6
Dank voor de tips! Ik zal is een rondje gaan fietsen en kijken hoe het voelt. Heb eigenlijk niet zoveel zin om wielen eraf te halen en de banden leeg te moeten spoelen......Misschien wat erbij gooien als die klont is opgelost en hopen dat het goed komt :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
GoEV6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:38:
Dank voor de tips! Ik zal is een rondje gaan fietsen en kijken hoe het voelt. Heb eigenlijk niet zoveel zin om wielen eraf te halen en de banden leeg te moeten spoelen......Misschien wat erbij gooien als die klont is opgelost en hopen dat het goed komt :)
volgens mij is het na een half jaar altijd wel tijd voor nieuwe sealant..

(en afhankelijk van uitgedroogd of uitgewerkt is bijvullen ipv vervangen niet altijd de beste keuze..) mijn ervaring met bv Stan's is dat het na een maand of 4 heel waterig wordt en niet meer werkt. Barkeeper blijft weer weinig vloeibaars van over na een tijdje, nu voor de racefiets overgestapt op orange, die moet ik binnenkort eens inspecteren hoe het erbij staat)

Ik zou niet met een klont van een half jaar oud gaan rijden, maar gewoon zoveel mogelijk verwijderen en verse sealant er weer in.

Spoelen is ook niet nodig, ik schep het er meestal gewoon uit (pollepel, dopje van een spuitbus, ... , als er nog wat vloeibaars inzit.. ) en nog even met een stuk keukenrol er doorheen. Als je 1 kant van de band losmaakt, dan is het een werkje van 5 minuten. Bedenk even hoeveel tijd en energie het je gaat kosten als je onderweg met een platte band staat :X

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 07-01-2025 13:08 ]

Strava

• GoEV6
Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:05:
[...]

volgens mij is het na een half jaar altijd wel tijd voor nieuwe sealant..

(en afhankelijk van uitgedroogd of uitgewerkt is bijvullen ipv vervangen niet altijd de beste keuze..) mijn ervaring met bv Stan's is dat het na een maand of 4 heel waterig wordt en niet meer werkt. Barkeeper blijft weer weinig vloeibaars van over na een tijdje, nu voor de racefiets overgestapt op orange, die moet ik binnenkort eens inspecteren hoe het erbij staat)

Ik zou niet met een klont van een half jaar oud gaan rijden, maar gewoon zoveel mogelijk verwijderen en verse sealant er weer in.

Spoelen is ook niet nodig, ik schep het er meestal gewoon uit (pollepel, dopje van een spuitbus, ... , als er nog wat vloeibaars inzit.. ) en nog even met een stuk keukenrol er doorheen. Als je 1 kant van de band losmaakt, dan is het een werkje van 5 minuten. Bedenk even hoeveel tijd en energie het je gaat kosten als je onderweg met een platte band staat :X
Eens, dank voor je advies. Ik haal die smurrie eruit en doe er nieuwe in. Moet er idd niet aan denken om ergens op de Veluwe te staan met een platte band en op dat moment een binnenband erin moeten vreubelen.

• mhr-zip
GoEV6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Eens, dank voor je advies. Ik haal die smurrie eruit en doe er nieuwe in. Moet er idd niet aan denken om ergens op de Veluwe te staan met een platte band en op dat moment een binnenband erin moeten vreubelen.
Smurrie er uithalen is prima. Maar haal het ergste er uit, en ga niet als een Tweaker er een operatie kamer van maken.

Daarnaast zit er ook veel verschil in welke sealant je gebruikt.

Over sommige merken kom ik veel slechte dingen tegen. En dan bedoel ik niet dat het wel of niet sealt. Maar meer dat het niet uit kleding gaat of snel opdroogt etc.

• GoEV6
mhr-zip schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Smurrie er uithalen is prima. Maar haal het ergste er uit, en ga niet als een Tweaker er een operatie kamer van maken.

Daarnaast zit er ook veel verschil in welke sealant je gebruikt.

Over sommige merken kom ik veel slechte dingen tegen. En dan bedoel ik niet dat het wel of niet sealt. Maar meer dat het niet uit kleding gaat of snel opdroogt etc.
Ik heb die van Muc-off erin zitten. Heb net een paar km gefietst en in de voorband gekeken en het zag er eigenlijk beter dan verwacht uit. Ik zal hem nog wat bijvullen en dan de fiets op.

• Duclaasie
DDX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Die van mij gaan al bijna 4K mee… dat fiets je vast niet in een week.

• Ruud
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Sorry maar op een week een remblokje verslijten? :+
Ik heb even op je profiel gekeken en je rijdt 789 km gemiddeld, wat waanzinnig veel is, maar dat is toch op voornamelijk vlakke wegen in Nederland? :X
Ik heb wel eens op een rondje van 50km een set nieuwe remblokken weggereden. Toegegeven; dat was op een MTB in Limburg met wat regen maar met het juiste zand tussen blok en schijf gaat het heel rap.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:17
Duclaasie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Die van mij gaan al bijna 4K mee… dat fiets je vast niet in een week.
In een week doet @DDX dat misschien niet, maar in een goede week komt hij wel heel ver. Afstanden van 1K op weekbasis komt regelmatig voor.

Dat gezegd hebben. Slijtage is uiteraard nogal afhankelijk van omstandigheden. Bij deelname aan Drenthe 200 heb ik ook wel een groot deel zonder werkende remmen gefietst. Gelukkig werd je wel door de modder afgeremd. :/

• DDX
Vanavond ook weer goed nat en dan zit je toch regelmatig te remmen voor auto's andere fietsers etc etc.
Denk dat je dan op paar km net zo veel remt als in een weeekend op rondje van 100km.

Maargoed het slijt iig hard bij mij ;)

• Linkser
Nog meer mensen met de ambitie om Flatlands300 te doen hier?
Inschrijving is nu geopend.

• DDX
Ja heb mijn ingeschreven.
Best prijzige bedoeling maargoed niet te lang over nadenken verder, gelukkig dit keer ook optie om tentje erbij te boeken.

• Linkser
DDX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
Ja heb mijn ingeschreven.
Best prijzige bedoeling maargoed niet te lang over nadenken verder, gelukkig dit keer ook optie om tentje erbij te boeken.
Ja 150 euro + is het sowieso, wel een uniek evenement natuurlijk (in NL).
Nu nog een paar ritjes plannen richting de 200km+ voor aankomende periode :P

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
Ik zit na te denken om dit jaar een UCI wedstrijd mee te doen. Niet zo zeer voor de prijzen of kwalificatie voor het WK maar vooral voor de ervaring ervan. Nu vraag ik mij echter af, of een alternatieve wedstrijd/toertocht niet hetzelfde gaat bieden. Of dat ik uberhaupt beter aan een toertocht mee kan doen aangezien ik eerder achterin dan voorin het veld eindig met een 3,5 w/kg.

Overweeg nu met name de Eislek gravel in Vianden.

• DDX
Linkser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Ja 150 euro + is het sowieso, wel een uniek evenement natuurlijk (in NL).
Nu nog een paar ritjes plannen richting de 200km+ voor aankomende periode :P
Voor uniek zou ik je deze ook aanraden :

https://www.grenspalenklassieker.nl/borderride/event-info/

• DDX
la_fusion schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:54:
Ik zit na te denken om dit jaar een UCI wedstrijd mee te doen. Niet zo zeer voor de prijzen of kwalificatie voor het WK maar vooral voor de ervaring ervan. Nu vraag ik mij echter af, of een alternatieve wedstrijd/toertocht niet hetzelfde gaat bieden. Of dat ik uberhaupt beter aan een toertocht mee kan doen aangezien ik eerder achterin dan voorin het veld eindig met een 3,5 w/kg.

Overweeg nu met name de Eislek gravel in Vianden.
Zou opppassen voor wedstrijden die rondjes van paar km doen.
Nu al paar keer fimpjes gezien/ervaringen van mensen gehoord en zoiets zou niets voor mij zijn.
Dringen op smalle strookjes en gedoe met achterliggers icm snelle mannen die rondje verder zijn etc.

Ik hou het wel op de flatlands en grenspalen.
Beide doen gezamelijke start dus wedstrijd idee. (maar geen afgesloten parcours, al was dat met die uci gravel vorig jaar ook niet)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 13:15
DDX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Zou opppassen voor wedstrijden die rondjes van paar km doen.
Nu al paar keer fimpjes gezien/ervaringen van mensen gehoord en zoiets zou niets voor mij zijn.
Dringen op smalle strookjes en gedoe met achterliggers icm snelle mannen die rondje verder zijn etc.

Ik hou het wel op de flatlands en grenspalen.
Beide doen gezamelijke start dus wedstrijd idee. (maar geen afgesloten parcours, al was dat met die uci gravel vorig jaar ook niet)
Het zijn 2 rondes van +/- 60 km. Natuurlijk ook de nodige mensen achter mijn leeftijdscategorie(35-39) maar afgelopen jaar met de grenspalenklassieker vanuit Reusel mee gedaan en vrijwel de gehele dag alleen gefietst :+ Wel een paar andere toertochten gedaan, ook leuk maar iets extra spanning maakt het wel wat specialer natuurlijk.
Pagina: 1 ... 68 ... 91 Laatste