bloc79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:11:
Mijn vrouw is echter zeer geintreseerd in bikepacking (niet perce in gravellen anzich) en wil dat graag gaan doen voor weekendjes weg. Eind deze maand gaan we naar vrienden toe om daar te gaan overnachten in de tuin. Een eerste bikepack probeer tocht dus. Ik neem men gravel fiets mee en mijn vrouw neemt mijn "normale" fiets. Hoeveel liter opberg ruimte zouden we aan moeten denken? Ik heb nu 2 tassen bij agu in de aanbieding weten te kopen maar dat lijkt niet voldoende te zijn. We hebben nog een ortlieb fietstas voor de andere fiets maar dat gaat natuurlijk 1 kant op hangen als die te vol is.
Nog tips van mensen? En word het zwaar voor men vrouw die normaal niet fiets maar wel sport (+/- 70km)
Ik houd dit topic in ieder geval in de gaten

Hoe veel bagage je mee neemt hangt voornamelijk af van de volgende keuzes:
- Neem je een tent + slaapzak + matje mee of logeer je ergens anders
- Gaan je kinderen mee in een aanhangfiets/fietskar en moet je ook hun bagage meenemen
- Neem je kookspullen mee of eet je buiten de deur
- Voor hoeveel dagen en weertypen neem je kleding mee, rekening houdend met de voorspelling
Voor bikepacken geldt in zijn algemeenheid, less is more. Veel kleding heb je niet nodig. Denk efficient en in laagjes. Deel zoveel mogelijk spullen onderling dan hoef je het maar een keer mee te nemen.
Ben zelf net terug van drie weken bikepacken met kamperen (Eurovelo 19 Maasroute afgefietst) Wij hadden bij:
-Fietskar met kind bevestigd aan mijn achteras. Bagagenet achterin de kar had onze regenjasjes, alle boodschappen en een tasje met waardevolle spullen en kettingslot
- 2x stuurtas met daarin alle slaapzakken + deken voor de kleine
- 2x frametas met daarin alle toiletartikelen, ehbo set, gereedschap, binnenbanden en alle andere reparatiespullen, met genoeg ruimte in het frame voor nog 2 bidons per fiets
- 2x bovenbuis tas met daarin 10+ mueslirepen, haribo snoepjes en kettingolie
- 2x zadeltas met daarin alle kleding voor mijn vrouw, dochter en ikzelf
- op de bagagedrager van mijn vrouw: 2x 25L fietstas, met daarin tent, 2 lichte stoeltjes, gasfles + kookspullen, slaapmatjes, down jassen en opklapbaar toiletpotje voor de kleine
Onze setup was redelijk minimalistisch vergeleken met andere fietsers maar ik heb de hele vakantie niks gemist behalve een flesopener aan mijn zakmes
Op dit moment ben ik bezig om een 1 persoons kampeersetup te maken op mijn fiets met tassen op de bagagedrager maar niet aan de zijkanten, om het een beetje aero te houden. Dit is een uitdaging maar ik denk dat het te doen is.
Al met al kan je het zo klein en simpel maken als je zelf wilt, uiteindelijk is het een persoonlijke afweging van comfort en zwaar versus licht en meer afstand/snelheid.