Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 36 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

hoi1234 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:11:
Ik wilde net mijn achterband tubeless maken. Aangezien de band toch lek was, vond ik dit een mooie gelegenheid.

Band goed op druk brengen en... Helaas een lekkage. Niet op de wang, maar op het loopvlak. Kapotte band dus. Waarschijnlijk heeft het steentje dat ik in de velg aantrof de band gepenetreerd.

Hamvraag nu, hoe kan ik weer fietsen?

Oude binnenband tegen binnenkant buitenband plakken (eerste poging bleef de binnenband niet plakken), buitenbandplakker plakken, stukje oude buitenband tegen de buitenband, combinatie van een stukje van de oude binnenband en oude buitenband er tegenaan plakken, plugje erin of toch een nieuwe band?

Ik ga 8 juli richting Koblenz fietsen. Dus levensduur is belangrijk. Vind het alleen zonde om een band met genoeg profiel weg te gooien. Ga ik spijt krijgen van de buitenband repareren of is dit een goede optie? En als het een goede optie is, welke reparatiemerhode heeft jullie voorkeur?
Ik zou ook gaan voor de eerder genoemde optie nieuwe band.
Bij zo’n bikepacking trip wil je geen gedoe.

Banden keuze? Als ik bij Schwalbe blijf en andere merken even vergeet zouden de Overland en G-one R ook goede keuzes zijn.

Hopmans heeft zowel de R als RS voor een leuke prijs.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@hoi1234 Ik gravel nog niet zo lang en heb alleen ervaring met de bandjes die er fabrieks-af op zaten. Dit zijn de Bontrager GR1 Team Issue 700 x 40c bandjes, die qua uiterlijk het meest lijken op de Schwalbe G One Allround. Qua prijs zijn ze ook vergelijkbaar en niet echt goedkoop...

Op zich prima bandjes; heb er droge MTB paadjes, schelpenpaadjes en los gravel mee gereden. Ook op asfalt rollen ze redelijk licht, maar natuurlijk niet zoals een racebandje. Langs de kust hebben we geen klei of vette prut, dus meer profiel heb je niet nodig.

Als je wel op dat soort ondergrond gaat rijden zou ik misschien wat verder kijken. Qua profiel kies ik zelf liever iets aan de ruime kant; met teveel grip moet je wat harder trappen, maar met te weinig grip lig je op je muil :P

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 24-06-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
magic_nl schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Ik zou ook gaan voor de eerder genoemde optie nieuwe band.
Bij zo’n bikepacking trip wil je geen gedoe.

Banden keuze? Als ik bij Schwalbe blijf en andere merken even vergeet zouden de Overland en G-one R ook goede keuzes zijn.

Hopmans heeft zowel de R als RS voor een leuke prijs.
Dankjewel voor de tip. 45 euro klinkt een stuk vriendelijker! Weet je of dit een aanbieding is of een vaste prijs? Anders bestel ik er 2.

Toch maar 2 besteld. Scheelt in de verzendkosten. Ook direct een liter cyclon bionet en een setje buitenbandplakkers meebesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 24-06-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

hoi1234 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Dankjewel voor de tip. 45 euro klinkt een stuk vriendelijker! Weet je of dit een aanbieding is of een vaste prijs? Anders bestel ik er 2.

Toch maar 2 besteld. Scheelt in de verzendkosten. Ook direct een liter cyclon bionet en een setje buitenbandplakkers meebesteld.
Daar heb ik echt veel last mee gehad in combinatie met tubeless banden...de latex gaat hier van roesten bij mij :'(

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:09
Nutterd schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Daar heb ik echt veel last mee gehad in combinatie met tubeless banden...de latex gaat hier van roesten bij mij :'(
Dat weet toch iedereen dat je dat niet kan combineren!?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 23:01
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:17:
[...]

pas maar op hoor, er zijn er hier die vinden dat je nu beter een mtb had kunnen kopen ;)

(heb zelf ook deze vork en ben er ook erg tevreden mee :Y )
En ik maar denken dat er in de gravel wereld nog geen ongeschreven regels zouden zijn 8) }:O
Morrar schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:16:
[...]

Gefeliciteerd, mooi ding! En dat een verende voorvork veel comfort geeft geloof ik direct. Mijn gravelaar heeft een stijve vork en het verschil met de XC MTB is groot op hetzelfde baantje...

Gewicht vond ik niet zo interessant, maar onderhoud wel. Toch weer een flink brokje extra complexiteit op je fiets. Bij mij zit ook geen enkele fietsenmaker die een voorvork wil servicen. Dus dat wordt dan opsturen of zelf doen. Spoiler: het vinden van de juiste washers is een drama :+
Ik snap de extra complexiteit wel inderdaad, ik heb dan ook wel de luxe dat er meerdere fijne winkels op loop afstand zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:01:
@klaaas @cedrix5 , ik zal me dan maar eens wat beter op de bb gaan richten... Zou wel snel zijn, maar een BSA SRAM dub is ook niet zo duur...
Pff, aangezien het tikken steeds maar toenam, en mijn band ook niet-vanzelf-dichtend lek was, had ik besloten om vandaag "ff" alles te demonteren en netjes weer te monteren. o.a. dus een nieuwe BSA DUB BB... Uiteindelijk was het gelukt, na verbazingwekken veel moeite om de as te verwijderen (moest een tikje met een hamer geven, dat had ik niet verwacht, kan dat een teken zijn dat de linker en rechter lagers niet goed genoeg ten opzichte van elkaar uitgelijnd zijn?) maar ik krijg de speling er niet vanaf. Ik heb al een paar keer de hele procedure herhaald, met extra vet, met een hamertje tikken op de aandrijfkant etc, maar er blijft (wel minimale zou ik zeggen) speling bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
begintmeta schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:06:
[...]

Pff, aangezien het tikken steeds maar toenam, en mijn band ook niet-vanzelf-dichtend lek was, had ik besloten om vandaag "ff" alles te demonteren en netjes weer te monteren. o.a. dus een nieuwe BSA DUB BB... Uiteindelijk was het gelukt, na verbazingwekken veel moeite om de as te verwijderen (moest een tikje met een hamer geven, dat had ik niet verwacht, kan dat een teken zijn dat de linker en rechter lagers niet goed genoeg ten opzichte van elkaar uitgelijnd zijn?) maar ik krijg de speling er niet vanaf. Ik heb al een paar keer de hele procedure herhaald, met extra vet, met een hamertje tikken op de aandrijfkant etc, maar er blijft (wel minimale zou ik zeggen) speling bestaan...
Mijn gravelfiets is shimano, maar mtb is bsa dub bb. Speling in de (boost) crank links-rechts haal je daar eruit met een plastic ding dat draait en dan sluitbaar is met een fragiel boutje. Als je speling blijft houden zou ik naar fietsenmaker gaan. Je kan veel tijd verspillen met moeilijke klusjes. Zelf ook ervaren met proberen lagers te vervangen in dtswiss set zonder een goede pers. Fietsenmaker deed t voor 70 euro, freehub en as lagers.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Dit weekend de Limburg200 gereden, jeetje wat zwaar zeg - mede door de hitte. Heel veel slechte stukken en zelfs her en der moeten lopen. Delen waren zelfs voor de MTB lastig volgens mij...

Maar gehaald!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4tfdRkGN0ARa7KeT4n-eMRmffQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt0i4FISsGbtJTMdVLIjLcIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbs0Ug31zSLRKrgSRyHKxv5UnVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVaYnl5pDmWuTUdD9EMUaYko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNQ87fhvw8LycgOebBfWelSXds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvAnddj9RRgBPsEm7Ip4qDJl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKDIeX9TsORdQr-BUO2Y5fAPnbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo81ozu9nV66SFEAcOxwzCqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZu_72bJcpiA1QbQM-3q2GFWRCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miW4Nlobe7ZR56Pz5VVUqfLS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyD8jh_R9aIqjuX_N5Hl839KJws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzAyYMxGBzSU5AAPoQhb2Xis.jpg?f=fotoalbum_large

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:21
Heerlijk weekendje gravel gedaan met de fietsclub. Mooi door Friesland en Drenthe (gisteren 165km en vandaag 125km). Er zaten vandaag wel echt mulle stukken tussen en dan merk je dat dat hard werken is met 35mm. Mooie training 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-09 22:22
@TommyGun nice! Het slechte weer van afgelopen donderdag zal natuurlijk weinig goeds gebracht hebben… maar er zijn stukken, zeker om en nabij Cadier en Keer waar je met een mtb nog niet weg komt (…hike & bike)

Heb je de 38mm of de 44mm versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
cedrix5 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Mijn gravelfiets is shimano, maar mtb is bsa dub bb. Speling in de (boost) crank links-rechts haal je daar eruit met een plastic ding dat draait en dan sluitbaar is met een fragiel boutje. Als je speling blijft houden zou ik naar fietsenmaker gaan. Je kan veel tijd verspillen met moeilijke klusjes. Zelf ook ervaren met proberen lagers te vervangen in dtswiss set zonder een goede pers. Fietsenmaker deed t voor 70 euro, freehub en as lagers.
De ring heb ik volgens voorscrrift niet te strak aangedraaid. Speling zit misschien tussen de oren, mijn vrouw voelde het niet... Zal de fiets tzt eens voor een grote beurt naar de fietsenmaker brengen... remvloeistoef moet toch ook tzt eens, daar ga ik de spullen niet voor kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:18
TommyGun schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:18:
Dit weekend de Limburg200 gereden, jeetje wat zwaar zeg - mede door de hitte. Heel veel slechte stukken en zelfs her en der moeten lopen. Delen waren zelfs voor de MTB lastig volgens mij...

Maar gehaald!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top, heel goed gedaan.
Die 5e foto die je hebt gepost, heb ik ook precies daar gemaakt 😂
Iedereen die m doet krijg van mij 10 kudos 👍🏻👏🏻 t is geen easy route.

Ik heb hem gisteren ook deels (150km) gedaan pppfff was idd wat karakter voor nodig 😅
Pitige route hoor en al die stenen op die klimmetjes, was soms geen doen voor mij (38 mm banden en 2 jr geleden mijn rug gebroken door achterwiel die onder mij wegschoof dus ik was op sommige stukken, bij klimmetjes en afdalingen, extra op mijn hoede zeker als je dan aan het slippen kwam op wat stenen.)
Hebben de route noodgedwongen wat aangepast en ingekort maar wel alle stempelposten gehaald en dat vonden wij de medaille waard ondanks niet volledig gefietst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinslll
RR46 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:40:
@TommyGun nice! Het slechte weer van afgelopen donderdag zal natuurlijk weinig goeds gebracht hebben… maar er zijn stukken, zeker om en nabij Cadier en Keer waar je met een mtb nog niet weg komt (…hike & bike)
@Yakolev had mij al gewaarschuwd voor het deel bij Cadier en Keer en toen we net voor Cadier en Keer op een terras zaten werden we door een local nog gewaarschuwd dus bij dat stuk hebben we even een stukje weg gepakt 😅

[ Voor 3% gewijzigd door rinslll op 25-06-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mensen hier die toevallig weten wat er met de Canyon Grizl 7 trail is gebeurd? Stond eerst op leverbaar en nu is hij verdwenen? Was een mooie deal voor 2k met verende vork..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RR46 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:40:

Heb je de 38mm of de 44mm versie?
Van de bandjes bedoel je? Deze zijn 2"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

rinslll schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:39:
[...]

Top, heel goed gedaan.
Die 5e foto die je hebt gepost, heb ik ook precies daar gemaakt 😂
Iedereen die m doet krijg van mij 10 kudos 👍🏻👏🏻 t is geen easy route.

Ik heb hem gisteren ook deels (150km) gedaan pppfff was idd wat karakter voor nodig 😅
Pitige route hoor en al die stenen op die klimmetjes, was soms geen doen voor mij (38 mm banden en 2 jr geleden mijn rug gebroken door achterwiel die onder mij wegschoof dus ik was op sommige stukken extra, bij klimmetjes en afdalingen, op mijn hoede zeker als je dan aan het slippen kwam op wat stenen.)
Hebben de route noodgedwongen wat aangepast en ingekort maar wel alle stempelposten gehaald en dat vonden wij de medaille waard ondanks niet volledig gefietst.
Ja helemaal mee eens hoor.

Ik zag hier berichten over 200km in 1 dag, maar dat lijkt me echt onbegonnen werk. Achteraf gezien hadden we de eerste dag beter iets meer dan 90 km kunnen rijden, want wat daarna komt is echt zo veel zwaarder (technischer en nog meer hm's). Maar in Simpelveld zit een vakantiepark direct aan de route dus dat was wel praktisch...

Ik ben gewend om flink te klimmen op de Veluwe maar hier is het veelal breed en op wat mul zand na doorgaans "hard", in Limburg is het alleen maar losse stenen (keien...), smalle uitgevreten overwoekerde paadjes en constant op en neer. Uitrusten zit er niet in omdat de afdalingen nog lastiger zijn dan het klimmen... Je moet constant je koppie erbij houden.

Naar mijn mening mag er wel een advies/waarschuwing gegeven worden qua bandenmaat door Shimano.

Ik heb Duchenne Heroes gereden wat erg zwaar was, maar Limburg200 staat zonder twijfel op plek 2...

Maar heel erg blij mee dat het gelukt is :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinslll
TommyGun schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:04:
[...]

Ik zag hier berichten over 200km in 1 dag, maar dat lijkt me echt onbegonnen werk. Achteraf gezien hadden we de eerste dag beter iets meer dan 90 km kunnen rijden, want wat daarna komt is echt zo veel zwaarder (technischer en nog meer hm's). Maar in Simpelveld zit een vakantiepark direct aan de route dus dat was wel praktisch...

Ik ben gewend om flink te klimmen op de Veluwe maar hier is het veelal breed en op wat mul zand na doorgaans "hard", in Limburg is het alleen maar losse stenen (keien...), smalle uitgevreten overwoekerde paadjes en constant op en neer. Uitrusten zit er niet in omdat de afdalingen nog lastiger zijn dan het klimmen... Je moet constant je koppie erbij houden.

Naar mijn mening mag er wel een advies/waarschuwing gegeven worden qua bandenmaat door Shimano.
Wij zaten in een (top) b&b in Klimmen en daar gestart dus zwaarste aan het begin (dachten we) maar nadien zaten er ook nog vervelende stukjes bij 😅
Qua dalen zeiden wij dat ook, normaal heb je profijt van t dalen maar dat was nu ook soms hard werken, veel remmen en soms half uitgeklikt zodat je sneller vd fiets kon.
In de achterhoek weinig hoogtemeters 😅 dus waren weinig gewend.

Mgoed, nogmaals jullie goed gedaan.
En ondanks dat wij hem hebben ingekort zijn wij blij met 150 in 1 dag.

Mooi avontuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
TommyGun schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:58:
[...]

Van de bandjes bedoel je? Deze zijn 2"...
Ja, sorry, van de bandjes. 38mm of 44mm?

TommyGun schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:04:[/b]
[...]

Ik heb Duchenne Heroes gereden wat erg zwaar was, maar Limburg200 staat zonder twijfel op plek 2...

Maar heel erg blij mee dat het gelukt is :*)
Wat mij betreft zouden ze daar ook wel wat advies over mogen/moeten geven zoals je zelf ook al opmerkt.

Evenals de extreem(!) gevaarlijke afdaling in Cadier en Keer... Ben van de regio dus bekend ermee, maar op basis van het bordje (wat pas IN de bocht staat, erg laat dus... en toevallig ook nog eens begroeid was) echt gevaarlijk voor iemand die hier de eerste keer komt.

Ik heb de route dus op 1 dag gereden, ben dus ook niet gestart vanaf officiële startpunt (omdat ik a) vanaf huis wilde starten met de fiets en b) strategisch met water vulpunten en/of eetmogelijkheden wilde uit komen).

Maar vanaf km of 165 (Cauberg) was het beste erg echt vanaf... en met dat vooruitzicht (naar mijn persoonlijke mening) het minst leuke stuk in gaan van het parcours was, was niet bevorderlijk laten we zeggen. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Al met al genoten en enkele leuke nieuwe weggetjes ontdekt! 8)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RR46 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Ja, sorry, van de bandjes. 38mm of 44mm?
2" dus zo'n 50mm :9
Wat mij betreft zouden ze daar ook wel wat advies over mogen/moeten geven zoals je zelf ook al opmerkt.

Evenals de extreem(!) gevaarlijke afdaling in Cadier en Keer... Ben van de regio dus bekend ermee, maar op basis van het bordje (wat pas IN de bocht staat, erg laat dus... en toevallig ook nog eens begroeid was) echt gevaarlijk voor iemand die hier de eerste keer komt.
Helemaal mee eens, ik weet niet of je nog de mogelijkheid krijgt tot feedback... Tot dusver niks gezien althans.
Ik heb de route dus op 1 dag gereden, ben dus ook niet gestart vanaf officiële startpunt (omdat ik a) vanaf huis wilde starten met de fiets en b) strategisch met water vulpunten en/of eetmogelijkheden wilde uit komen).

Maar vanaf km of 165 (Cauberg) was het beste erg echt vanaf... en met dat vooruitzicht (naar mijn persoonlijke mening) het minst leuke stuk in gaan van het parcours was, was niet bevorderlijk laten we zeggen. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Al met al genoten en enkele leuke nieuwe weggetjes ontdekt! 8)
Ja, wellicht als je erg goed getraind bent dat het kan - maar we hadden nu al momenten (dag 2) dat we het niet meer zagen zitten. Laat staan als alles in 1 dag moest...

In je eentje gaan de meeste het niet redden naar mijn idee (zou ik ook sterk afraden, niet alleen vanwege het mentale aspect maar ook qua veiligheid).

En bikepacking is ook gewoon tof en gezellig, alleen veel gewicht mee :+

Maar respect hoor _/-\o_ Ook @rinslll

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 26-06-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hier ook, zelfde plek als RR46 aan de route begonnen en het ook binnen 1 dag gered. Bij één van de beklimmingen bij Cadier was ik er echt helemaal klaar mee (de hitte en de brandnetels speelden parten) en dacht even aan stoppen, maar kon gelukkig de motivatie vinden om door te gaan. Vanaf de Shimano Center tot aan Geleen was het gelukkig smooth sailing, verstand op 0 rustig uitgereden.

Hoelang je er ook over doet, het is een rit van 200km met (volgens mijn Wahoo) 47 klimmetjes. Het is voor iedereen een zware uitdaging, of je er nu 1,2 of 3 dagen erover doet.

Qua feedback geven, je kunt gerust een mailtje sturen. Bij een eerdere vraag kreeg ik letterlijk binnen een uur antwoord. Email is info@limburg200.com

Even wat anders, nu het de komende regen aardig gaat regenen is mul zand op de Veluwe geen probleem meer toch?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Yakolev schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:19:
Even wat anders, nu het de komende regen aardig gaat regenen is mul zand op de Veluwe geen probleem meer toch?
Ik zou nog ff wachten, momenteel is het nog steeds heel erg mul (veel MTB stukken zijn ook afgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:04
TommyGun schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Ik zou nog ff wachten, momenteel is het nog steeds heel erg mul (veel MTB stukken zijn ook afgesloten).
Niet mee eens. Zaterdag nog 75Km op de N-Veluwe gereden. Zand stukken waren goed te doen. Gas erop en rechtuit sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Stillekracht schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Niet mee eens. Zaterdag nog 75Km op de N-Veluwe gereden. Zand stukken waren goed te doen. Gas erop en rechtuit sturen!
Ligt er natuurlijk aan waar :) Rheden is nog wel te doen, maar ook daar zitten pittige stukken in.

Apeldoorn zou ik nu echt niet doen...

Kroondomein kan dan wel weer uitstekend.

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 26-06-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:36
Hier ook, zelfde plek als RR46 aan de route begonnen en het ook binnen 1 dag gered. Bij één van de beklimmingen bij Cadier was ik er echt helemaal klaar mee (de hitte en de brandnetels speelden parten) en dacht even aan stoppen, maar kon gelukkig de motivatie vinden om door te gaan. Vanaf de Shimano Center tot aan Geleen was het gelukkig smooth sailing, verstand op 0 rustig uitgereden.

Hoelang je er ook over doet, het is een rit van 200km met (volgens mijn Wahoo) 47 klimmetjes. Het is voor iedereen een zware uitdaging, of je er nu 1,2 of 3 dagen erover doet.

Qua feedback geven, je kunt gerust een mailtje sturen. Bij een eerdere vraag kreeg ik letterlijk binnen een uur antwoord. Email is info@limburg200.com

ligt eraan waar. Veluwezoom is in mijn ervaring een stuk minder zanderig dan richting Kootwijk. Alles ten zuiden van de Groenendaalseseweg bij Loenen en Woeste Hoef weg bij Hoenderlo is prima, boven die lijn richting Kootwijk is het rukker.

Iemand trouwens hier al eens die Erwin Sikkens route van Arnhem naar Zwolle gereden?
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/1020644073

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-06-2023 11:57 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgend weekend doe ik mee aan Flatlands, dus wil even weten wat voor banden (en spanning) ik wil gebruiken. De exacte route weet ik niet helemaal, maar ik vermoed voor een enorm gedeelte over de Veluwe.

Had begrepen dat je voor mul zand een lage bandenspanning nodig hebt, maar gezien 150km gewoon verhard is wil ik het niet te laag hebben.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:01
Yakolev schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:01:
Volgend weekend doe ik mee aan Flatlands, dus wil even weten wat voor banden (en spanning) ik wil gebruiken. De exacte route weet ik niet helemaal, maar ik vermoed voor een enorm gedeelte over de Veluwe.

Had begrepen dat je voor mul zand een lage bandenspanning nodig hebt, maar gezien 150km gewoon verhard is wil ik het niet te laag hebben.
Ik verlaag mijn bandenspanning niet echt als het hier (Veluwe) muller wordt. Op de MTB en met echt veel mul zand kan dat zinnig zijn, maar op een gravelrit m.i. niet. Sowieso zal het buiten Zuid Limburg natuurlijk wel een stuk lager kunnen dan je wellicht gewend bent. Waar rijd je nu mee?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
Aah sorry, was in de veronderstelling dat je alleen 38mm en 44mm had in deze versie… maar er is dus ook nog een “mtb” uitvoering.

Dan rij je wel met vrij brede velgen (icm banden) op de gravelbike.

Afgelopen week zou er door Vredestein een nieuw type gepresenteerd zijn, maar kan er nog weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50
Yakolev schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:01:
maar gezien 150km gewoon verhard is wil ik het niet te laag hebben.
Ik denk dat je inschatting van 150km verhard wel erg hoog is hoor.
Hopenlijk valt de verwachte regen voor zaterdag mee.

Vorig jaar waren er paar zanderige stroken, maar denk dat ik dit jaar gewoon de gravelbike pak ipv de strandfiets.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 26-06-2023 13:26 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RR46 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Aah sorry, was in de veronderstelling dat je alleen 38mm en 44mm had in deze versie… maar er is dus ook nog een “mtb” uitvoering.

Dan rij je wel met vrij brede velgen (icm banden) op de gravelbike.

Afgelopen week zou er door Vredestein een nieuw type gepresenteerd zijn, maar kan er nog weinig over vinden.
Ja klopt, bewust gekozen eigenlijk omdat ik dit jaar ook weer Duchenne Heroes ga rijden (Ardennen...).

Maar ze zijn vooral breed, qua profiel valt het wel mee (tegen?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TommyGun schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:18:

Maar gehaald!
...
Goed gedaan!
Ha, ik herken dat...
begintmeta schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:20:
... Een trap of echt grove-stenen-gravel heuvelaf (zoals dat hier rondom Maastricht wel eens te vinden is) zijn nog wel dingen die ik echt moet oefenen... ...
Voor mij is hier weinig verandering in gekomen gedurende het afgelopen jaar. Ik ga nog steeds regelmatig een stukje lopen...
begintmeta schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:10:
Op mijn gravelbike houdt het voor mij over het algemeen op bij S1-“1.5” op de STS (http://www.singletrail-skala.de/) vooral losse stenen op steile hellingen vind ik niet te doen.
Ik blijf er dan ook bij dat men voor gravelroutes niet veel ambitieuzer moet zijn dan eventueel wat stukjes S1-1.5. liever een tikje minder (<S1).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Upgrade set naar SRAM Apex AXS besteld en verzonden bij R2-Bike :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIgsRFyV12VjIPAwFG28jpEQXk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iwUjG2pmBmY1gRe0lBz9q1T.png?f=fotoalbum_large

Zou de mogelijkheid bestaan Flatlands ook andersom te rijden? :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Andersom rijden wordt wel spannend met al die tegenliggers ;)
Gewoon lekker in wielen zitten op open stukken en in de bossen heb je toch minder last van de wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
Yakolev schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:31:
[Afbeelding]

Zou de mogelijkheid bestaan Flatlands ook andersom te rijden? :7
Hoe/wat/wanner/wie is dit tooltje?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Iemand nog een tip waar Dynaplug racer (pro) verkrijgbaar is? Lijkt vrijwel overal uitverkocht te zijn. Op sommige webshops wordt zelfs vermeld dat ze ook niet meer op voorraad gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Top, was er nog 1 op voorraad dus heb gelijk besteld. Hopelijk wordt deze wel geleverd. Ik had vorige week al besteld bij Futurum toen de levertijd nog op een paar dagen stond maar daarna werd de order opeens aangepast naar levertijd onbekend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44
Jimmy-time1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:46:
Top, was er nog 1 op voorraad dus heb gelijk besteld. Hopelijk wordt deze wel geleverd. Ik had vorige week al besteld bij Futurum toen de levertijd nog op een paar dagen stond maar daarna werd de order opeens aangepast naar levertijd onbekend…
Ik had vanmiddag om 14u daar toevallig de laatste blauwe besteld;)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• DDX
Flatlands was weer pittig met de wind.
Tot vlak voor 1e stop nog wel in groepje gereden daarna groot deel alleen met iemand in m'n wiel die voor de vorm soms even overnam.
Op het eind was het beste er wel vanaf dus blij dat we nog wat mensen tegenkwamen die ook nog wel wat kopbeurtjes deden.

Geslaagd dagje maar m'n maag moet nog even bijkomen van alle zoete bende.
Bak kwark ging er gelukkig net wel in, maar zal komende dagen nog ff wat moeten bij eten :P
De weegschaal gaf net 66kg aan terwijl ik normaal zo rond de 68-69 zit.

https://www.strava.com/activities/9375110185

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/b8EdN28zgg5yEZfmvaXjiJxPGzqG4fyihysQQI6hFzc-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/fa2_8Vdw6PVpp6HEr_ejJeI0366FkOiLbrVeLlwkTYE-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/IKLz4nD37pslPQqB3p0fZaxq5fdRIIAU0LBOpcrn894-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/bj5G_ej-CzxEvrvlhMv2lxQ6nxsSCmKPGyehLJMIiy0-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/b-jAcb37qHy0-UwRE829uSTYvIk8Obs_gUh1Q9MdzE8-1152x2048.jpg

Gelukkig nergens heel mul zand allemaal prima te doen met 40mm bandjes.

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 02-07-2023 22:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Flatlands was inderdaad erg tof.

Omdat op het laatste moment mijn achterste wiel geen druk bleef behouden heb ik mijn winterwiel op de fiets gezet. Pas toen ik al richting het station ging kwam ik erachter dat de cassette volledig was versleten en mijn nieuwe ketting op alleen maar de 2 zwaarste verzetten werkte. Het was dus een een zeer interessante maar zware tocht. Gelukkig zo plat als een pannenkoek, maar na iedere bocht of door mul zand uit de zadel moeten begon steeds meer pijn te doen.

Zelfs tot 130km redelijk vooraan, maar verloor toen aansluiting. Tot 170km eigenlijk vooral in mijn eentje tegen de wind moeten strijden (op slakkentempo). Na Hattem vond ik een klein groepje waarmee ik het tot het einde heb volgehouden.

2 uur en 20 minuten later dan DDX binnen, maar wel nog in de snelste helft van het veld!

Ook voor het eerst in een bivvy geslapen, was best prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 03-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 10:45
Hi tweakers,

Ik wist niet dat er hier ook een gravel topic was maar kennelijk is er overal wel een topic voor :)
Kleine 2 maand terug heb ik het gravellen opgepakt en sindsdien heb ik naar mijn gevoel eindelijk mijn sport gevonden. Lang gekloot en lang ook geen sport gedaan vond fietsen altijd al interessant maar voelde me niet aangetrokken door wielrennen of mountainbiken. Nu dus een gravel bike en helemaal blij mee.

Mijn vrouw is echter zeer geintreseerd in bikepacking (niet perce in gravellen anzich) en wil dat graag gaan doen voor weekendjes weg. Eind deze maand gaan we naar vrienden toe om daar te gaan overnachten in de tuin. Een eerste bikepack probeer tocht dus. Ik neem men gravel fiets mee en mijn vrouw neemt mijn "normale" fiets. Hoeveel liter opberg ruimte zouden we aan moeten denken? Ik heb nu 2 tassen bij agu in de aanbieding weten te kopen maar dat lijkt niet voldoende te zijn. We hebben nog een ortlieb fietstas voor de andere fiets maar dat gaat natuurlijk 1 kant op hangen als die te vol is.

Nog tips van mensen? En word het zwaar voor men vrouw die normaal niet fiets maar wel sport (+/- 70km)

Ik houd dit topic in ieder geval in de gaten :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:32
Ik zou toch wel 2 tassen achter willen hebben om het een beetje te balanceren. Als je die helemaal vol propt met zware spullen ga je een keer de fiets op de grond leggen als je onverwacht moet stoppen.
Maar 2 panniers achter, en 2 tassen op jouw fiets (grote zadeltas en frame of stuurtas?) moet je wel genoeg ruimte hebben, eventueel de tent bovenop de achterdrager. Neem aan dat jullie geen kookspullen meenemen als je bij vrienden gaat kamperen.
M'n ouders zijn vorig jaar in 3 weken naar zuid Frankrijk gefietst met volle bepakking en m'n moeder (60+) doet naast af en toe fietsen en wandelen weinig aan sport, dus die 70km moet wel te doen zijn voor je vrouw.

edit: dit is mijn setup voor solo kamperend rondtrekken. Dus met tent, slaapspullen, kookgerei, minima aan kleren en meestal voor 1,5-2 dagen eten. Deze week langzaam weer alles aan de fiets hangen voor volgende week, zin in :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdTB2XVbrOKxFCrNwiGTIz8OQA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwTDsZ9PCOOKaY6eu9VjTk8q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GWBoes op 03-07-2023 13:49 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
bloc79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:11:
Hi tweakers,

Ik wist niet dat er hier ook een gravel topic was maar kennelijk is er overal wel een topic voor :)
Kleine 2 maand terug heb ik het gravellen opgepakt en sindsdien heb ik naar mijn gevoel eindelijk mijn sport gevonden. Lang gekloot en lang ook geen sport gedaan vond fietsen altijd al interessant maar voelde me niet aangetrokken door wielrennen of mountainbiken. Nu dus een gravel bike en helemaal blij mee.

Mijn vrouw is echter zeer geintreseerd in bikepacking (niet perce in gravellen anzich) en wil dat graag gaan doen voor weekendjes weg. Eind deze maand gaan we naar vrienden toe om daar te gaan overnachten in de tuin. Een eerste bikepack probeer tocht dus. Ik neem men gravel fiets mee en mijn vrouw neemt mijn "normale" fiets. Hoeveel liter opberg ruimte zouden we aan moeten denken? Ik heb nu 2 tassen bij agu in de aanbieding weten te kopen maar dat lijkt niet voldoende te zijn. We hebben nog een ortlieb fietstas voor de andere fiets maar dat gaat natuurlijk 1 kant op hangen als die te vol is.

Nog tips van mensen? En word het zwaar voor men vrouw die normaal niet fiets maar wel sport (+/- 70km)

Zadelpen tas of frametas als je niet de wereld mee hoeft. Als je full camping stijl moet dan zijn Ortlieb Backrollers aan beide kanten wel handig. Ik doe mijn tentje dan op de bagagedrager zelf met wat snelbinders (hubba hubba Nx (2pers, eig net te klein voor 2 pers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:42
Ik heb al een paar lange tochten gedaan, onder andere naar Lourdes, en met de traditionele setup van 2 backrollers en 2 frontrollers en tent en matje op de bagagedrager kwam ik toch het beste weg. Dat is ongeveer 100 liter aan bagage ruimte in de tassen. Mijn minimalistische kookgerei zat toen ook in die tassen en ik had niet veel niet-fiets kleren mee. Ik heb 1 iets kortere tocht gedaan met de bikepacking setup die men tegenwoordig veel ziet, zadeltas die een meter naar achteren steekt, trametas en stuurtas/rol, maar dat vond ik minder prettig rijden omdat het gewicht dan toch wat hoger op de fiets zit. Aantal liters van die setup weet ik niet meer, maar bevatte geen kookgerei en tent vanwege de iets luxere tocht over trekkershutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Yakolev schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:30:
2 uur en 20 minuten later dan DDX binnen, maar wel nog in de snelste helft van het veld!
Ruim voor het donker binnen dus.
Zag de laatste 2 er pas tegen 11u 's avonds waren :o
Hebben extra waar voor hun geld gehad zullen we maar zeggen.

Viel mij persoonlijk mee dat het dit jaar veel minder chaotisch was bij de start tov vorig jaar.
Had tot 1e stop idee dat ik in kopgroep reed.
Vlak voor de stop weggereden omdat ik wist dat er leuk mtb stukje lag en dan wil je (ik iig) niet met groep zitten,
Na 1e stop had ik pas door dat we met z'n 2en in de achtervolging zaten.
Onbegonnen werk aangezien kopgroep met meerdere mensen tegen de wind in konden beuken, ik moest het zelf doen 8)
Met iemand motiverend in m'n wiel.
6km voor de 2e stop krijg hij appje dat kopgroep net wegreed bij de stop.
Iets langer gestopt dus maar en rustig naar de finish gereden.

Moet zeggen dat de route vorig jaar mooiere stukken had, vooral stuk rond Zwolle was dit jaar best veel asfalt. (en open vlakte met wind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 10:45
Bedankt voor de tips :)

Goede idd om de tent mischien direct op de bagage dragger te doen scheelt toch weer.
We gaan inderdaad niet koken en gewoon bij de vrienden eten. Wel vergeten te melden dat we dus al trekking tent en slaap spul hebben gehaald dus we kunnen infeite nu gaan proef plaatsen. Kijken wat het fijnste werkt.Wellicht dat we daarna dan nog een tas voor op een bepaalde plek moeten aanschaffen.

@GWBoes Dat is wel een flink bepakte fiets :| word het niet erg log fietsen zo? Alsin veel gewicht ook in het stuur?

@RobNemoo 100 liter klinkt echt gigantisch denk dat we nu samen met de tassen op 45liter zitten. Is dan nu natuurlijk voor maar 1 dag maar toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobNemoo
Hoe minder hoe beter inderdaad. Ik heb 100 liter ruimte, maar wil het zo veel mogelijk verdelen dus het is niet 100 liter aan spul. Gewicht laag op de voorwielen merk je niet zo veel van, hoog op het stuur wel vond ik. Door dus 4 tassen te hebben kun je het zwaartepunt lager houden, dat vond ik prettig rijden.

Oei, correctie; 2 backrollers plus 2 frontrollers zijn samen 65 liter, geen 100...

Zoiets dus, voor mij minus de stuurtas. De voortassen zitten lekker laag en op mijn fiets hangen de achtertassen nog iets lager denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3O5CA4mxUG2YH-cUA0b9ZjhILI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRLnn2VWXmLrepsMP0cSNQxi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door RobNemoo op 03-07-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:32
bloc79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:37:
@GWBoes Dat is wel een flink bepakte fiets :| word het niet erg log fietsen zo? Alsin veel gewicht ook in het stuur?
totale fiets weegt een 50 tot 60kg. voorop vooral lichter spul, handdoeken, slaapzak, matje, etc.
De eerste km's is even wennen, maar daarna jaag ik hem gewoon tussen paaltjes en hekjes door of met 40-50km/uur de berg af ;) . Een beetje gewicht voorop is ook wel lekker tijdens klimmen om het voorwiel aan de grond te houden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
DDX schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Ruim voor het donker binnen dus.
Zag de laatste 2 er pas tegen 11u 's avonds waren :o
Hebben extra waar voor hun geld gehad zullen we maar zeggen.

Viel mij persoonlijk mee dat het dit jaar veel minder chaotisch was bij de start tov vorig jaar.
Had tot 1e stop idee dat ik in kopgroep reed.
Vlak voor de stop weggereden omdat ik wist dat er leuk mtb stukje lag en dan wil je (ik iig) niet met groep zitten,
Na 1e stop had ik pas door dat we met z'n 2en in de achtervolging zaten.
Onbegonnen werk aangezien kopgroep met meerdere mensen tegen de wind in konden beuken, ik moest het zelf doen 8)
Met iemand motiverend in m'n wiel.
6km voor de 2e stop krijg hij appje dat kopgroep net wegreed bij de stop.
Iets langer gestopt dus maar en rustig naar de finish gereden.

Moet zeggen dat de route vorig jaar mooiere stukken had, vooral stuk rond Zwolle was dit jaar best veel asfalt. (en open vlakte met wind)
Het begin vond ik eigenlijk heel soepel verlopen, kwam in een prima groepje (3de groep meen ik), maar opeens zat er een geul/kuil tussen de Flinten waar we volle snelheid door reden reden en vloog ik bijna over mijn stuur heen, heb daar moeten stoppen om alles weer vast te draaien. Kon de groep wel gelukkig weer inhalen, maar dat vergde veel te veel energie, en dat al op 20-30km. Kwam CP1 maar 10 minuten later binnen dan jij dat deed. Maarja, ik hield het nog maar 15-20k vol voordat mijn spieren op barsten stonden, helaas wel op het punt waar de zandpaden en het asfalt tot aan Zwolle / Hattem begonnen. Aansluiting vinden met een aantal van de groepjes vinden die mij inhaalden lukte niet langer dan 5 minuten. CP2 lag ik dus al een uur en 10 minuten achter op je.

Waren ook 2 verschillende eindes van de route (3-4k voor het einde). Van ons groepje gingen er 2 rechtdoor en 2 linksaf, linksaf bleek een minuutje sneller te zijn ook. Snapte ik niks van.

Maar gefeliciteerd! Echt heel netjes gereden en mooi in de top 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Er was maar 1 einde hoor, ja je kon linksaf en via grote weg aankomen dan maakte je de lus niet (en klimmetje niet)
Je had ook gewoon vanaf Zwolle de weg kunnen nemen was je nog eerder binnen.

Of laat me raden dat waren dan mensen die de nacht track al hadden ingeladen want dan mocht je dus niet meer door de bossen.
Maar die liep de laatste 20km al anders.

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 03-07-2023 15:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
bloc79 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:11:

Hoe veel bagage je mee neemt hangt voornamelijk af van de volgende keuzes:
- Neem je een tent + slaapzak + matje mee of logeer je ergens anders
- Gaan je kinderen mee in een aanhangfiets/fietskar en moet je ook hun bagage meenemen
- Neem je kookspullen mee of eet je buiten de deur
- Voor hoeveel dagen en weertypen neem je kleding mee, rekening houdend met de voorspelling

Voor bikepacken geldt in zijn algemeenheid, less is more. Veel kleding heb je niet nodig. Denk efficient en in laagjes. Deel zoveel mogelijk spullen onderling dan hoef je het maar een keer mee te nemen.

Ben zelf net terug van drie weken bikepacken met kamperen (Eurovelo 19 Maasroute afgefietst) Wij hadden bij:

-Fietskar met kind bevestigd aan mijn achteras. Bagagenet achterin de kar had onze regenjasjes, alle boodschappen en een tasje met waardevolle spullen en kettingslot
- 2x stuurtas met daarin alle slaapzakken + deken voor de kleine
- 2x frametas met daarin alle toiletartikelen, ehbo set, gereedschap, binnenbanden en alle andere reparatiespullen, met genoeg ruimte in het frame voor nog 2 bidons per fiets
- 2x bovenbuis tas met daarin 10+ mueslirepen, haribo snoepjes en kettingolie
- 2x zadeltas met daarin alle kleding voor mijn vrouw, dochter en ikzelf
- op de bagagedrager van mijn vrouw: 2x 25L fietstas, met daarin tent, 2 lichte stoeltjes, gasfles + kookspullen, slaapmatjes, down jassen en opklapbaar toiletpotje voor de kleine

Onze setup was redelijk minimalistisch vergeleken met andere fietsers maar ik heb de hele vakantie niks gemist behalve een flesopener aan mijn zakmes :+

Op dit moment ben ik bezig om een 1 persoons kampeersetup te maken op mijn fiets met tassen op de bagagedrager maar niet aan de zijkanten, om het een beetje aero te houden. Dit is een uitdaging maar ik denk dat het te doen is.

Al met al kan je het zo klein en simpel maken als je zelf wilt, uiteindelijk is het een persoonlijke afweging van comfort en zwaar versus licht en meer afstand/snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
ShortsNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Hoe veel bagage je mee neemt hangt voornamelijk af van de volgende keuzes:
- Neem je een tent + slaapzak + matje mee of logeer je ergens anders
- Gaan je kinderen mee in een aanhangfiets/fietskar en moet je ook hun bagage meenemen
- Neem je kookspullen mee of eet je buiten de deur
- Voor hoeveel dagen en weertypen neem je kleding mee, rekening houdend met de voorspelling

Voor bikepacken geldt in zijn algemeenheid, less is more. Veel kleding heb je niet nodig. Denk efficient en in laagjes. Deel zoveel mogelijk spullen onderling dan hoef je het maar een keer mee te nemen.

Ben zelf net terug van drie weken bikepacken met kamperen (Eurovelo 19 Maasroute afgefietst) Wij hadden bij:

-Fietskar met kind bevestigd aan mijn achteras. Bagagenet achterin de kar had onze regenjasjes, alle boodschappen en een tasje met waardevolle spullen en kettingslot
- 2x stuurtas met daarin alle slaapzakken + deken voor de kleine
- 2x frametas met daarin alle toiletartikelen, ehbo set, gereedschap, binnenbanden en alle andere reparatiespullen, met genoeg ruimte in het frame voor nog 2 bidons per fiets
- 2x bovenbuis tas met daarin 10+ mueslirepen, haribo snoepjes en kettingolie
- 2x zadeltas met daarin alle kleding voor mijn vrouw, dochter en ikzelf
- op de bagagedrager van mijn vrouw: 2x 25L fietstas, met daarin tent, 2 lichte stoeltjes, gasfles + kookspullen, slaapmatjes, down jassen en opklapbaar toiletpotje voor de kleine

Onze setup was redelijk minimalistisch vergeleken met andere fietsers maar ik heb de hele vakantie niks gemist behalve een flesopener aan mijn zakmes :+

Op dit moment ben ik bezig om een 1 persoons kampeersetup te maken op mijn fiets met tassen op de bagagedrager maar niet aan de zijkanten, om het een beetje aero te houden. Dit is een uitdaging maar ik denk dat het te doen is.

Al met al kan je het zo klein en simpel maken als je zelf wilt, uiteindelijk is het een persoonlijke afweging van comfort en zwaar versus licht en meer afstand/snelheid.
Welke 2 keer 25 liter tassen heeft je vrouw achterop? Mijn Ortliebs zijn bijna op na 20 jaar en ben aan het kijken naar wat anders. Of toch weer gewoon de vertrouwde Ortliebs, weet het nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
RobNemoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Welke 2 keer 25 liter tassen heeft je vrouw achterop? Mijn Ortliebs zijn bijna op na 20 jaar en ben aan het kijken naar wat anders. Of toch weer gewoon de vertrouwde Ortliebs, weet het nog niet.
Waarom zou je wat anders willen dan Ortliebs O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
mhr-zip schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Waarom zou je wat anders willen dan Ortliebs O+
Dat had een post van mezelf kunnen zijn, maar ik ben geïntrigeerd door de 5 liter meer per kant. Mijn werkrugzak past eigenlijk net niet lekker in de Ortlieb, dus voor woon-werk zou ik een iets grotere wel overwegen.

Afgezien van dat, beter dan Ortliebs wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
RobNemoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:25:
[...]

Dat had een post van mezelf kunnen zijn, maar ik ben geïntrigeerd door de 5 liter meer per kant. Mijn werkrugzak past eigenlijk net niet lekker in de Ortlieb, dus voor woon-werk zou ik een iets grotere wel overwegen.

Afgezien van dat, beter dan Ortliebs wordt het niet.
Ik heb een commuter insert in mijn Ortlieb. De Ortlieb is gelijk mijn werktas.

Lekker knal rood, altijd leuk als je een meeting inloopt met externen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
mhr-zip schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:01:
[...]

Ik heb een commuter insert in mijn Ortlieb. De Ortlieb is gelijk mijn werktas.

Lekker knal rood, altijd leuk als je een meeting inloopt met externen 8)
Heb ik ook aan gedacht, maar hoe doe je dat dan met vies weer? Ik rij ook in sneeuw en regen en een stukje onverhard, dus modder. De vriendelijke dames, en heer, van de poetsploeg zullen dat wat minder waarderen als ik mijn modderige tas op het tapijt zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
RobNemoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:07:
[...]

Heb ik ook aan gedacht, maar hoe doe je dat dan met vies weer? Ik rij ook in sneeuw en regen en een stukje onverhard, dus modder. De vriendelijke dames, en heer, van de poetsploeg zullen dat wat minder waarderen als ik mijn modderige tas op het tapijt zet.
Als je een vast werkplek hebt kun je ook zo'n matje halen bij de dierenwinkel waar de voer- en vooral waterbak op staan. Die hebben vaak een opstaand randje. Kan je tas daar lekker uitlekken.
Wel zelf regelmatig afnemen zodat je collega's niet naar de zooi kijken als jij er een keer niet bent.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShortsNL
RobNemoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Twee van deze: https://www.bol.com/nl/nl...n-zwart/9300000070522997/

Ze had er al één voor woon-werk op de stadsfiets om haar laptop in te vervoeren. Bleek prima waterdicht voor dat doel. Dus we hebben er nog zo'n zelfde bijgekocht.

Edit: even wat plaatjes bijgezocht

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 40% gewijzigd door ShortsNL op 04-07-2023 09:42 . Reden: even wat plaatjes bijgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
ElGreco schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Als je een vast werkplek hebt kun je ook zo'n matje halen bij de dierenwinkel waar de voer- en vooral waterbak op staan. Die hebben vaak een opstaand randje. Kan je tas daar lekker uitlekken.
Wel zelf regelmatig afnemen zodat je collega's niet naar de zooi kijken als jij er een keer niet bent.
Thanks, dat is misschien nog wel een idee inderdaad.
ShortsNL schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:33:
[...]

Twee van deze: https://www.bol.com/nl/nl...n-zwart/9300000070522997/

Ze had er al één voor woon-werk op de stadsfiets om haar laptop in te vervoeren. Bleek prima waterdicht voor dat doel. Dus we hebben er nog zo'n zelfde bijgekocht.

Edit: even wat plaatjes bijgezocht

***members only***
Thanks, goeie tip. Ziet er net iets ruimter uit dan de Ortlieb inderdaad. Voor mijn woon-werk rit zet ik deze op het lijstje. Ortliebs willen ook maar niet in een mooie aanbiedingen komen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
RobNemoo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Thanks, dat is misschien nog wel een idee inderdaad.

[...]

Thanks, goeie tip. Ziet er net iets ruimter uit dan de Ortlieb inderdaad. Voor mijn woon-werk rit zet ik deze op het lijstje. Ortliebs willen ook maar niet in een mooie aanbiedingen komen helaas.
Je hebt nu wel 20 euro korting bij futurumshop vanaf 125 euro. Misschien dat dat wat is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
RobNemoo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:18:
Ortliebs willen ook maar niet in een mooie aanbiedingen komen helaas.
Normaal gesproken hebben ze hier best redelijke prijzen voor Ortlieb (nu even niet gekeken).

https://rat-bikes.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Komend weekend opnieuw de Green Divide doen. Vorig jaar moeten stoppen ter hoogte van Loenen wegens losse spaken, nu is mijn materiaal in een iets betere staat (als ik op mijn Giant ipv van Rondo fiets tenminste)

Wellicht dat ik hem later in het jaar het op 1 dag probeer te doen, maar even uitrijden op een weekend is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Yakolev schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:10:
Komend weekend opnieuw de Green Divide doen. Vorig jaar moeten stoppen ter hoogte van Loenen wegens losse spaken, nu is mijn materiaal in een iets betere staat (als ik op mijn Giant ipv van Rondo fiets tenminste)

Wellicht dat ik hem later in het jaar het op 1 dag probeer te doen, maar even uitrijden op een weekend is ook prima.
Ben je je er van bewust dat het daar erg mul kan zijn? Ik was daar begin mei. Toen was alles vanaf Velp net een zandbak. Ben maar gestopt uiteindelijk. Lijkt me dat het nu met de hitte en gebrek aan regenval alleen maar erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Ben je je er van bewust dat het daar erg mul kan zijn? Ik was daar begin mei. Toen was alles vanaf Velp net een zandbak. Ben maar gestopt uiteindelijk. Lijkt me dat het nu met de hitte en gebrek aan regenval alleen maar erger is.
De Veluwe Divide (en ook Flatlands) vond ik nog best meevallen qua mul zand, ook regent het de laatste tijd toch wel af en toe. Ik maak mij dus niet zoveel zorgen.

Zal wel de eerste keer zijn voor mijn fietsmaat, dus ben wel benieuwd hoe hij het gaat ervaren. (en ook de 2x150k fietsen voor hem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 15:11
Ik heb 'm in juni gereden toen het al 30 dagen droog was; ging prima met 38 mm banden.

Wel een paar keer moeten afstappen, denk op één hand te tellen. Maar vraag me af of dat na een paar buien niet had gehoeven.

[ Voor 64% gewijzigd door bavara op 10-07-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
bavara schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:36:
Ik heb 'm in juni gereden toen het al 30 dagen droog was; ging prima met 38 mm banden.

Wel een paar keer moeten afstappen, denk op één hand te tellen. Maar vraag me af of dat na een paar buien niet had gehoeven.
Ja ik ook. Alleen had ik dan nog maar 100m gefietst. Als je zoals ik doodbang ben om te vallen en 0 techniek hebt, is het niet heel leuk. Maar ik kan me prima voorstellen dat het voor andere wel leuk kan zijn. Oja. Mijn maatje fiets een factor sneller dan ik. Erg vervelend als je telkens achter ligt en gewoon niet je eigen tempo kan fietsen.

@Yakolev heeft denk ik al de keuze gemaakt. Als hij het niet erg vindt, denk ik dat hij heel veel plezier kan hebben.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• DDX
Grenspalen Xtreme was mooi, genoten van de route van dag 1.
Dag 2 helaas ingekort door noodweer wat in de middag zou komen, in theorie had ik (en nog paar man) de hele afstand nog wel kunnen halen maar voor de organisatie niet verantwoord om door te laten gaan.
Ook door hitte waren eerste dag al flink wat mensen die het niet konden voltooien. (en opgehaald moesten worden, trein namen etc)
Was echt top georganiseerd, 5 stops op dag 1. Vooraf dacht ik beetje overdreven maar met de hitte wel handig.
3 bindons mee. (handig zo'n bidonhouder onderop) en iedere stop bijvullen :)

Verbaasde mij wel over wat sommige mensen aan bandendruk doen.
3bar+ in 40mm.
Ik zat ergens tussen de 1.5 en 1.7bar gok ik. (rit heen 2bar ivm veel asfalt en tailfin achterop en ter plekke wat lucht eruit gelaten)
In bochten lever je wat in, maar geeft zoveel meer comfort op gravel en zandstroken gaat stuk makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/z2U0E-_oL4vkeoezZNZO69MdqIWhRtvDObX7opAXBSc-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CNflhBTiYviuQ-milopwueiWAemgjmoH5IgEiWGdFp8-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/AhUpyvVCKPJMdNlYglw0C27SAJp0DWr9_ghar8pjdEc-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/i28HOe5HiOZH3gAQ13kwZliaMweDR4R_RpmjDoe-vsE-2048x1536.jpg

En het was stoffig :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/5rnWQjK0p7tWbuTnLwGO_FNxMCYmUaITmRCBHGw9VO0-1152x2048.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 10-07-2023 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinslll

Had hen idd gemaild. Ze vroegen om foto's voor social media.
N.a.v het zien van de foto's wilden ze graag de locaties weten ivm onderhoud/snoeiwerk 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09
DDX schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:29:
Grenspalen Xtreme was mooi, genoten van de route van dag 1.
Dag 2 helaas ingekort door noodweer wat in de middag zou komen, in theorie had ik (en nog paar man) de hele afstand nog wel kunnen halen maar voor de organisatie niet verantwoord om door te laten gaan.
Ook door hitte waren eerste dag al flink wat mensen die het niet konden voltooien. (en opgehaald moesten worden, trein namen etc)
Was echt top georganiseerd, 5 stops op dag 1. Vooraf dacht ik beetje overdreven maar met de hitte wel handig.
3 bindons mee. (handig zo'n bidonhouder onderop) en iedere stop bijvullen :)

Verbaasde mij wel over wat sommige mensen aan bandendruk doen.
3bar+ in 40mm.
Ik zat ergens tussen de 1.5 en 1.7bar gok ik. (rit heen 2bar ivm veel asfalt en tailfin achterop en ter plekke wat lucht eruit gelaten)
In bochten lever je wat in, maar geeft zoveel meer comfort op gravel en zandstroken gaat stuk makkelijker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het was stoffig :

[Afbeelding]
Zag ik nou dat je er af gereden werd door een (zot) wijf?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:18:
[...]

Jij niet alleen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
McMiGHtY schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:18:
[...]

Bram ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Bram had kramp..zelfs in het badje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Wat is jullie ervaring met bikepacking en kamperen in Nederland?
Is op de bonnefooi bij een (boerderij)camping aankomen een optie?
Of is reserveren een must?
Het is nu wel hoogseizoen, maar voor een solo fietser met tent lijkt me nogal makkelijk plek voor een nacht.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
magic_nl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:09:
Het is nu wel hoogseizoen, maar voor een solo fietser met tent lijkt me nogal makkelijk plek voor een nacht.
Ja dat is ook mijn ervaring, altijd ruimte voor een trekkerstentje, betekent wel dat het trekkersveld soms beredruk is en je zelf wat ruimte moet scheppen voor anderen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:17
De rand van m'n schijfrem achter heeft een koper-achtige kleur. De schijf an sich is gewoon normaal, alleen de rand (dus als je er van boven op kijkt). Voor is nog gewoon normaal.

Is dat overhitting en zo ja: kan dat kwaad?

(ik weet niet zo goed in welk centraal topic m'n vraag thuishoort, maar aangezien het een gravelfiets betreft -waar ik dan weer niet mee "gravel", maar voornamelijk woon-werk- kom ik toch maar bij jullie buurten *O* )

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
iamerwin schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:47:
De rand van m'n schijfrem achter heeft een koper-achtige kleur. De schijf an sich is gewoon normaal, alleen de rand (dus als je er van boven op kijkt). Voor is nog gewoon normaal.

Is dat overhitting en zo ja: kan dat kwaad?

(ik weet niet zo goed in welk centraal topic m'n vraag thuishoort, maar aangezien het een gravelfiets betreft -waar ik dan weer niet mee "gravel", maar voornamelijk woon-werk- kom ik toch maar bij jullie buurten *O* )
3 jaar geleden na enkele Ventoux afdalingen heb ik dit ook opgemerkt. Ik rij intussen nog met dezelfde remschijven rond, dus kan volgens mij niet veel kwaad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:17
CedricD schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:42:
[...]

3 jaar geleden na enkele Ventoux afdalingen heb ik dit ook opgemerkt. Ik rij intussen nog met dezelfde remschijven rond, dus kan volgens mij niet veel kwaad :9
Danke schön :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
Geen ervaring met echt kamperen, maar met vrienden op de fiets heb ik het idee dat je in bepaalde gebieden best op tijd moet "reserveren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Geen ervaring met echt kamperen, maar met vrienden op de fiets heb ik het idee dat je in bepaalde gebieden best op tijd moet "reserveren".
Mijn ervaring met vrienden op de fiets is hetzelfde... Ik heb weleens gehad dat ik 3-4 adressen moest bellen voordat ik een slaapplek had. In andere gebieden zijn ze juist weer blij als ze weer een keer gasten over de vloer krijgen.

Overigens er zijn voldoende adressen die geen soloreizigers accepteren of spontaan volzitten als je aangeeft dat je alleen komt. Dat is wel een dingetje.

Wat je zou kunnen doen is gewoon fietsen totdat je wilt overnachten. Dan even een Camping vragen of je bij hen terecht kan. Mocht dit echt niet kunnen, kun je misschien bij vrienden op de fiets terecht. Als dit ook niet kan, kun je nog altijd met de trein terug naar huis. Welcome to my garden is ook wel een aardig initiatief. Overigens lijkt het me geen probleem als je bij vrienden op de fiets vraagt of je je tentje mag opzetten in hun tuin. 't zijn vaak gastvriendelijke mensen die het juist gezellig vinden als ze gasten krijgen. Als je het netjes vraagt, zouden er zo maar adressen tussen kunnen zitten die het goedvinden. De kans dat je in een parkje op een bankje moet slapen, is gewoon klein. Er komt altijd wel iets op je pad.

Ik heb zelf trouwens nog een vraag over tubeless. Ik ben nu een week op vakantie geweest en vanaf maandagochtend had ik telkens een bijna lege achterband in de ochtend. Drukverlies dus. Hoe kun je hiervan de oorzaak opsporen?

Ik heb fillmore ventielen en Joe's notubes latex. In het begin had ik ook lekkage. Volgens de fietsenmaker ontbraken er rubberen ringetjes op mijn ventielen (werden niet meegeleverd). Na plaatsing leek de band goed druk te houden, maar niet meer goed kunnen testen. Misschien dat er vanaf het begin dus al problemen waren .

Als ik de banden oppomp tot 6 bar, spuit de latex eruit. Maar met minder druk, worden lekkages gewoon niet gedicht en hoor je ook niks lekken. Ondanks dat het lek wel lijkt te dichten, is de band na een paar uur weer leeg. Oja, is het ook normaal dat je 3x binnen 600km lek rijdt? Moet je bijvoorbeeld de band controleren op scherpe voorwerpen als je lek rijdt? Emmer met water lijkt me alvast niet de oplossing. Het is echt heel weinig wat de band lekt. Maar luchtdicht is deze ook niet. Ik ben bang dat je nauwelijks belvorming krijgt dus.

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 16-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
Het wiel een tijdje vlak leggen, bijvoorbeeld op een emmer. Daarna omdraaien en hetzelfde doen. Uiteindelijk moet hij wel afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Stillekracht schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:09:
Het wiel een tijdje vlak leggen, bijvoorbeeld op een emmer. Daarna omdraaien en hetzelfde doen. Uiteindelijk moet hij wel afdichten.
Ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
Als de TL band (eenmalig) om de velg is ''geplopt'', hoef je er ook geen 6 bar in te jagen...

Ik zou even zoeken in dit topic (en in het wielrentopic) op ''tubeless'' en je vindt 101 tips & trucs : )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Afgelopen weekend de ''Green Divide'' gereden met een vriend van mij.

Het begon goed toen ik richting het station van Sittard fietste en opmerkte dat mijn batterij voor mijn SRAM Rival leeg was. Ipv dan even dan terug te keren en de oplader te pakken besloot ik gewoon weer op 1 versnelling te rijden. (Flatlands was me zo ook immers gelukt..)

Dag 1 van Bussum tot aan Loenen was eigenlijk weinig spannend. Alleen de serie heuveltjes bij Amerongen enzo waren even spannend, want zat op een best zware versnelling. Mijn vriend had het echter stukken zwaarder, zijn langste rit ooit was 130k en nu moet hij 2 keer 150k rijden. Hoe dus te pacen? Op het einde was dus ook te merken dat hij ook echt op was. (het gemiddelde was dus ook echt flink achteruit gegaan)

Dag 2 naar Zwolle was andere koek. Mijn benen begonnen toch wel steeds meer last te krijgen van het fixie fietsen en zeker in het begin zijn er aardig wat hoogteverschillen te overbruggen. Net zo erg was het zand (en wij hadden nog geluk dat het nog flink geregend had die nacht. Zelf heb ik ondertussen wel wat ervaring ermee gekregen, maar voor hem was het zeker in het begin toch best vaak afstappen. We begonnen ons al te verheugen op de pauze in Elspeet. Nu ben ik sinds gisteren er achter gekomen wat de Bijbelgordel is.. Zonder proviand dus gewoon maar verder naar Zwolle dan. Richting Zwolle was er ook heel erg veel mul zand, en ik moest zelf ook voor de allereerste keer afstappen.

Grootste teleurstelling van het weekend was het gebrek aan kebab op station Zwolle. Het werd zo dus nog een lange rit naar Sittard toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry00elD-M6IU6x71ueKLleHtnnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2064tfSCbDJOQF1PSIrOIiJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LDVE3D4tH8XEvLbw2ptsTIMSrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rTwp7AS6jgRpFpUySuD6nor.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door Yakolev op 17-07-2023 10:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik heb gisteren met twee vrienden de Trans veluwe route gereden van Arnhem naar Zwolle. Dit is een prachtige route van Erwin Sikkens, echt een dikke aanrader. Met het mulle zand op een aantal plekken wel echt wat meer richting mtb werk. Ik had 2.1 inch banden, maar een maat op 38mm moest af en toe van de fiets af. In Zwolle wel vervelend dat we niet met de trein meekonden omdat een of andere koekwaus er een enorme driewieler in had gezet en de conducteur vond dat het vol was. Erg a-relaxed.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:06
Yakolev schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:21:
We begonnen ons al te verheugen op de pauze in Elspeet. Nu ben ik sinds gisteren er achter gekomen wat de Bijbelgordel is.. Zonder proviand dus gewoon maar verder naar Zwolle dan.
Haha... Herkenbaar. Weekend er voor fietsen wij 100+ km in het Kroondomein, met ook een geplande tussenstop in Elspeet, want het pannenkoek (of Chinees) restaurant zou open moeten zijn volgens het internet. Helaas. :+

Mooie tocht! De Green Divide staat hier ook nog op het lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Yakolev schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:21:
Afgelopen weekend de ''Green Divide'' gereden met een vriend van mij.

Het begon goed toen ik richting het station van Sittard fietste en opmerkte dat mijn batterij voor mijn SRAM Rival leeg was. Ipv dan even dan terug te keren en de oplader te pakken besloot ik gewoon weer op 1 versnelling te rijden. (Flatlands was me zo ook immers gelukt..)
Rookie mistake ;)
Lijkt me trouwens behoorlijk irritant rijden. Maar zo te horen had je geluk dat je niet zoals ik in de lichtste versnelling stond.

De Green Divide staat ook op mijn lijstje dit jaar, ik gok eind aug of begin sept.
Na de Dales Divide begin dit jaar in April, kan ik na flinke overbelasting van mijn knieeén eindelijk weer een beetje vooruit kijken naar een nieuw tripje. Zit weer lekker in de flow nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
Brilsmurfffje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:52:
Mensen hier die toevallig weten wat er met de Canyon Grizl 7 trail is gebeurd? Stond eerst op leverbaar en nu is hij verdwenen? Was een mooie deal voor 2k met verende vork..
Erg late reactie, maar ik had een soortgelijke vraag over de Grizl 7 1by. Die stond eerst ook op binnenkort leverbaar en was toen plotseling weg.
Gek genoeg kwam die toen na een week afwezigheid weer terug, met volop voorraad. Inmiddels is hij weer uitverkocht, maar nog wel beschikbaar.

Kortom, geen pijl op te trekken bij Canyon. Maar hij kan zomaar terugkomen dus de moeite waard om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
klopt, je moet gewoon blijven kijken, de mail service werkt niet of pas veel later op de een of andere manier. In het grote Sporthorloge met GPS topic wordt gebruik gemaakt van uptime monitor om de ING rentepunten site in de gaten te houden wanneer daar iets specifieks op voorraad komt. Kan misschien hiervoor ook gebruikt worden (voor details even in dat topic kijken en zoeken)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShortsNL
Sorry voor de late reactie, maar toch...

Heb zelf in juni 3 weken gebikepackt en gekampeerd met gezin langs de Maas, waarvan de laatste week in Nederland. Toen geen enkele nacht hoeven te reserveren, altijd plek. Met Pinksteren ben ik ook lastminute geweest, maar toen zat alles hartstikke vol en heb ik goed moeten zoeken om 24 uur vantevoren nog een plekje te kunnen reserveren.

In het hoogseizoen in Nederland heb je kans dat campings vol zijn, ook voor trekkers. Vooral in het weekend en op populaire plekken zoals langs de kust, of bij evenementen. Doordeweeks is de druk minder, zeker voor trekkers.

Mocht je een tocht maken van 1-2 nachten, dan zou ik reserveren absoluut aanraden binnen het hoogseizoen.

Het grote voordeel is dat er in Nederland echt gigantisch veel campings zijn op de vierkante kilometer. Dus als je een beetje flexibel bent met je route, dan kan je meerdere campings aankruisen op de kaart en de avond/ochtend vantevoren bellen.

Vooral als je een meerdaagse tocht maakt loont het om bovenstaande tactiek te hanteren. Dan ben je flexibel. Heb je een dag wind mee, dan fiets je wat verder naar de volgende camping. Dit heb ik drie weken gedaan. Het kost wat uitzoekwerk om alle campings binnen een afstand van 10 kilometer langs de route te vinden, maar het was mij het uitzoekwerk 100% waard, ik kon vervolgens relaxt van dag tot dag leven. Overigens bestaan er ook apps voor, Archies campings werd me aangeraden door een andere fietsvakantieganger onderweg.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:39
na lang wikken en wegen (en wat discussie/vragen her en der) is het ondertussen een paar weken geleden new bike day geweest en is N+1 er gekomen

3T exploro Racemax met Sram Etap Rival afmontage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O30N-yrWhSgp4XOeVeSyONTpAfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1dlykvvF79ISuzvh5F9Ch5Z.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds de foto andere Garmin mount (hidemybell& 2e bidonhouder erop)

Ondertussen kleine 500km mee gefietst waarvan 100 gravel/bospaden (rest woon/werk) en wat een genot om hiermee te rijden.
En om het iets meer verantwoord te houden qua gewicht (zie eerdere posts in dit topic) ondertussen ook een paar kg minder om zelf mee te nemen. (anders mocht ik van mezelf dit monster niet halen). Doel voorlopig is om lekker als woon/werk te gebruiken door de weeks en in het weekend beetje te cruisen door over de makkelijkere paden in het gooi en de Veluwe.

[ Voor 3% gewijzigd door tabaqui op 19-07-2023 20:46 . Reden: kleine toevoeging ]

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolle19
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-07-2023
Goedemorgen!

Mijn naam is Olivier en ik ben al een tijdje aan het mee lezen binnen dit forum. Ik zie ontzettend veel verschillende opties voorbij komen dat ik de volgende vraag gewoon hier wil neerleggen.

Ik ben een beginnend “gravelbiker” en wil backpacking tochten maken en gewoon leuke ritjes maken. Ik ben op zoek naar een gravelbike die hier bij past en die enigszins binnen het budget past van €1000-€1500. Wellicht onmogelijk maar dan hoor ik dat ook graag! Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Voor mij is het allerbelangrijkste aan een gravelbike dat het hydraulische schijfremmen heeft. Wellicht iets minder belangrijk in Noord-Nederland, maar hier in de heuvels van Zuid-Limburg, de Eifel en de Hoge Venen vind ik ze zelf een must. Nu zal niet iedereen het hier mee eens zijn, maar als redelijk onzekere afdaler ben ik blij dat ik ben geupgrade. (TRP Spyre -> Apex -> GRX)

Qua schakelprestaties zijn ze allemaal tegenwoordig zo goed, al is het Shimano, SRAM of zelfs Microshift. Wil je bikepacken dan is het misschien handig om te checken of de fiets genoeg bevestigingspunten heeft. Mijn Ruut heeft die bijvoorbeeld wel waar mijn Revolt dat niet heeft. En ook checken wat de tyre clearence is, 45mm minimaal lijkt me toch wel zo handig.

Canyon, Cube, Bulls lijken me de usual suspects voor een merk.

Maar genoeg mensen die zich gigantisch vermaken op een Triban RC120 gravelfiets (met mechanische schijfremmen) van de Decathlon, dus wat weet ik er nu van..

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 20-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
@Yakolev Ik en mevrouw Stillekracht hebben mechanische TRP Spyre remmen. Toevallig dit voorjaar in de Eifel en Hoge Venen gereden.

Wij hebben mechanische remmen vanwege de eenvoud. Voldoen meer dan uitstekend, al begrijp ik dat de handjes wat harder moeten knijpen.

Het type remblokken maakt wel een groot verschil.

Ik ben nadrukkelijk niet tegen vernieuwing, maar het moet geen doel op zich worden of gedreven door marketing. Ik lees wat te veel problemen met hydraulische remmen en elektronische groepen. Bij de profs zie je met de schijfremmen ook veel valpartijen die voorheen niet voorkwamen.

Op een gravelbike met 40mm banden of meer ontkom je niet aan een schijfrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Stillekracht schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:31:
@Yakolev Ik en mevrouw Stillekracht hebben mechanische TRP Spyre remmen. Toevallig dit voorjaar in de Eifel en Hoge Venen gereden.

Wij hebben mechanische remmen vanwege de eenvoud. Voldoen meer dan uitstekend, al begrijp ik dat de handjes wat harder moeten knijpen.

Het type remblokken maakt wel een groot verschil.

Ik ben nadrukkelijk niet tegen vernieuwing, maar het moet geen doel op zich worden of gedreven door marketing. Ik lees wat te veel problemen met hydraulische remmen en elektronische groepen. Bij de profs zie je met de schijfremmen ook veel valpartijen die voorheen niet voorkwamen.

Op een gravelbike met 40mm banden of meer ontkom je niet aan een schijfrem.
zo nieuw zijn hydraulische remmen an-sich niet hoor. De MTB'ers hier zullen vast de Magura HS11 of HS33 hydraulische velgrem nog kennen (die nog steeds te koop zijn) en al sinds de jaren 90 op de markt zijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Yakolev schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:39:

Wil je bikepacken dan is het misschien handig om te checken of de fiets genoeg bevestigingspunten heeft. Mijn Ruut heeft die bijvoorbeeld wel waar mijn Revolt dat niet heeft. En ook checken wat de tyre clearence is, 45mm minimaal lijkt me toch wel zo handig.
Heel benieuwd welke bevestigings punten voor jouw echt van toegevoegde waarde zijn.

Ik kan een bagagedrager achterop de fiets monteren (wat echte bikepackers niet doen). Met frame/zadeltas kom je verder denk ik ook een heel eind. Enige wat ik niet heb en misschien zou kunnen missen zijn bevestigings punten op de voorvork. Uiteraard wel op te lossen door een ander vorkje te steken, maar dat is weer gedoe en vooralsnog niet de noodzaak toe geweest?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Hoe meer, hoe beter toch?

Overigens heb ik met mijn tailfin wel gewoon een soort van baggagedrager, die ik vervolgens monteer op de mounts (bij mijn Ruut) die ervoor bestemd zijn. Op mijn Revolt heb ik dat moeten oplossen door een dure thru-axle te moeten kopen, want daar ontbreken ze.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 20-07-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:13
HBSVDK schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:09:
[...]

Heel benieuwd welke bevestigings punten voor jouw echt van toegevoegde waarde zijn.

Ik kan een bagagedrager achterop de fiets monteren (wat echte bikepackers niet doen). Met frame/zadeltas kom je verder denk ik ook een heel eind. Enige wat ik niet heb en misschien zou kunnen missen zijn bevestigings punten op de voorvork. Uiteraard wel op te lossen door een ander vorkje te steken, maar dat is weer gedoe en vooralsnog niet de noodzaak toe geweest?!
Ik heb bevestigingspunten op mijn vork, maar heb er nog nooit iets aan durven hangen. Heb echt veel voorbeelden gezien van bikepackers die hun carbon vork op die manier gesloopt hebben. Wel jammer, want ik zou er graag zo'n Ortlieb Fork Pack aan hangen voor extra ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:02
Stillekracht schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:31:
@YakolevIk ben nadrukkelijk niet tegen vernieuwing, maar het moet geen doel op zich worden of gedreven door marketing. Ik lees wat te veel problemen met hydraulische remmen en elektronische groepen.
Even los van elektronische groepen (waar ik zelf overigens de afgelopen 2 jaar geen enkel probleem mee heb gehad) was de 'vernieuwing' dat er een schijfrem kwam tov de velgrem.

Als je dan toch voor schijfremmen wil gaan heb je met de mechanische variant toch eigenlijk veel van de nadelen te pakken (zwaarder qua gewicht, mogelijkheid tot aanlopen, versleten kabels) en juist minder de voordelen (beter moduleren, meer remkracht bij minder input, minder onderhoud). Het enige dat dan wellicht verbeterd is, zijn de prestaties in slecht weer. Of zie ik iets over het hoofd? Het lijkt me dat alleen de prijs tov hydraulisch objectief de doorslag kan geven.

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 21-07-2023 15:53 . Reden: typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Pagina: 1 ... 36 ... 85 Laatste