Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 37 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Stillekracht schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:09:
Het wiel een tijdje vlak leggen, bijvoorbeeld op een emmer. Daarna omdraaien en hetzelfde doen. Uiteindelijk moet hij wel afdichten.
Dit lukte helaas niet. Uiteindelijk geprobeerd z'n tire boot te plakken. Deze wilde helaas niet hechten. Nu maar z'n plug erin geschoten. Morgen weet ik meer...

Overigens zat er ook maar heel weinig latexmelk in de band. Zou dit ook een reden kunnen zijn dat het lek niet wilde dichten? Wat is te weinig en hoe weet je dat je moet bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:24

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

hoi1234 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:34:
[...]

Dit lukte helaas niet. Uiteindelijk geprobeerd z'n tire boot te plakken. Deze wilde helaas niet hechten. Nu maar z'n plug erin geschoten. Morgen weet ik meer...

Overigens zat er ook maar heel weinig latexmelk in de band. Zou dit ook een reden kunnen zijn dat het lek niet wilde dichten? Wat is te weinig en hoe weet je dat je moet bijvullen?
Maar dan zat er ergens een gat?
Dat werd uit het eerdere bericht niet duidelijk.

Latex moet je eens in de drie maanden of na een lek bijvullen. 60-80ml is afdoende.
Evt. Kun je via het ventiel met bijv. Een dunne saté prikker peilen. Als je weet hoe hoog het moet staan weet je gelijk of je moet bijvullen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
hoi1234 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:34:
[...]

Wilde je hem weer tubeless maken met die tire boot?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
magic_nl schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Maar dan zat er ergens een gat?
Dat werd uit het eerdere bericht niet duidelijk.

Latex moet je eens in de drie maanden of na een lek bijvullen. 60-80ml is afdoende.
Evt. Kun je via het ventiel met bijv. Een dunne saté prikker peilen. Als je weet hoe hoog het moet staan weet je gelijk of je moet bijvullen.
Maar letterlijk na ieder lek bijvullen? En zo ja hoeveel? Lijkt me niet nodig om dan ook 60-80ml te gebruiken? Immers zal er altijd een beetje achter blijven.

Voor de goede orde: Ik heb de wielen een maand geleden tubeless gemaakt. Heb in die tijd wel veel lek gereden.
mhr-zip schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:38:
[...]

Wilde je hem weer tubeless maken met die tire boot?
Ja? Is dat niet de bedoeling dan? Bij mijn voorband lijkt het wel te werken. Verschil is dat ik alles goed schoongemaakt heb en gewoon ruim lijm heb gesmeerd en alles goed heb laten drogen. Bij de achterband was ik denk ik gewoon te snel.

[ Voor 30% gewijzigd door hoi1234 op 22-07-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:57:

Ja? Is dat niet de bedoeling dan? Bij mijn voorband lijkt het wel te werken. Verschil is dat ik alles goed schoongemaakt heb en gewoon ruim lijm heb gesmeerd en alles goed heb laten drogen. Bij de achterband was ik denk ik gewoon te snel.
Lijm op een Tireboot 8)7

Dit staat er op de website:
A super-strong pressure-sensitive adhesive assures the boot stays in place in any bicycle tire that utilizes an inner tube, whether road or mountain, high or low pressure.

[...]

Not recommended for tubeless tire systems
In mijn ogen zijn ze alleen voor noodreparatie, wanneer je een scheur in je buitenband hebt (die niet met een plug is te repareren) en een nood binnenband door je buitenband heen komt. Wanneer je een biba plaatst is het natuurlijk (tijdelijk) geen tubeless meer.

Als je je tubeless buitenband wil plakken kan je bijvoorbeeld deze gebruiken: https://www.bike-componen...beless-Repair-Kit-p11562/
Gaatjes die geseald zijn met sealant kunnen weer open gaan, dan moet je even een plakker aan de binnenkant doen, dan is het "heel vaak lek rijden" misschien wel over. Of je hebt hele slechte buitenbanden.

Als ik kijk hoeveel problemen jij hebt met tubeless, weet je zeker dat je niet beter gewoon met binnen banden kan gaan rijden?

Edit: een klein stukje schuurpapier in je "the pack"/zadeltasje kan helpen je buitenband even op te ruwen, zodat een Tireboot beter blijft plakken. Maar in principe zou die tussen je binnen en buitenband vast moeten blijven zitten (je kan immer ook gelverpakking of briefje van 10 gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 22-07-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
En in aanvulling op @mhr-zip : als je in een maand tijd veel lek rijdt, heb je dan zulke slechte banden of doe je gekke dingen met je fiets? Lijkt me niet een normale hoeveelheid pech...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
klaaas schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:56:
En in aanvulling op @mhr-zip : als je in een maand tijd veel lek rijdt, heb je dan zulke slechte banden of doe je gekke dingen met je fiets? Lijkt me niet een normale hoeveelheid pech...
Ik heb gewoon de schwalbe G-One RS die me hier aangeraden zijn. Zoals ook hier aangeraden bij Hopmans Bikegigant gekocht.

Ik heb de laatste tijd wel een aantal TooGoodToGo-pakketen opgehaald met de gravelbike. Dan rijd ik altijd zo direct mogelijk, waardoor ik de grotere wegen neem. Misschien dat op deze wegen gewoon meer rotzooi ligt? En tijdens mijn fietsvakantie (Sauerland) heb ik over flink wat paden met grote losse steden gereden. Wel rijd ik op 4 bar. Ja, dat is te hoog. Ik ga ook op een lagere druk rijden voortaan.

Ik heb het idee dat het vaak oude lekkages zijn. Ik weet dit niet 100% zeker. Daarnet heb ik nog het lek in de voorband gerepareerd (tireboot werkt inderdaad niet) met een plug en daar zat allerlei sileconenachtig spul omheen. Ook lijkt het gewoon telkens op dezelfde plek eruit te spuiten.

Ik zou dus niet zo zeer de band verdenken. (Dan zou je lekkages op verschillende plekken verwachten). Ik zou eerder ofwel mijn routes ofwel de sealant verdenken. Ik gebruik trouwens stans noTubes sealant. Gekocht bij bike24 (misschien oude verpakking, zou dat kunnen?). Net ook weer, het duurde echt even voor ik het hoorde sissen. Ik denk dus dat het lek wel gedicht was, maar uiteindelijk toch weer open kon gaan.

Maar goed ik hoor graag andere meningen. Ik ben nieuw met dat hele tubeless gebeuren. De reden dat ik hier kom is om te checken of ik geen logische stappen vergeet. 3 jaar terug of zo kreeg ik ook een zeer goede tip toen ik telkens lek reed om te kijken aan welke kant het lek zat. Zo kwam ik er toen achter dat mijn velglint stuk was. Daar had ik toen totaal niet aan gedacht, terwijl het wel een logische stap is om dat te checken.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 23-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:10
@hoi1234 je bandendruk is wel heel hoog. Ik weeg 95 en rij 2 a 2,5 bar (40mm banden) velen vinde dat al hoog qua druk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
@hoi1234 : als het misschien steeds hetzelfde gat is zou ik dat eerst eens goed uitzoeken. De hoge druk waarmee je rijdt kan er mede de oorzaak van zijn dat de sealant niet goed zijn werk doet. Dus: gat op zoeken en verhelpen. Eventueel markeren met een marker zodat je makkelijk kunt zien of het om hetzelfde gat gaat of een nieuw lek.

En dan gewoon weer gaan fietsen met lagere druk. Van 4 naar 2 bar is 1 van de eenvoudigste klusjes aan de fiets 😉

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 14:09

ken-dj

Life is short break the rules

Knip

[ Voor 99% gewijzigd door ken-dj op 01-09-2023 21:14 ]

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06 09:05
ken-dj schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:25:
Hoi, Ik wil volgend jaar mee doen aan een triathlon, ben nog geen ervaren fietser.

Ben alleen in dubio tussen twee soort fietsen

Gravel

https://www.decathlon.nl/...5/_/R-p-337677?mc=8733355

Race

https://www.decathlon.nl/...344419?mc=8785117&c=BLAUW

Heb ook gekeken bij Canyon en Giant hier zijn de instap modellen of uitverkocht of pre-orders die ook al zijn uitverkocht.

Op marktplaats/FB heb je in frame maat XL, ook weinig keuze en ik vind garantie wel prettig als beginner.
Tja. Doe je 1x een triatlon en voor de rest gewoon wat fietsen gemixt tussen onverhard (want je woont in een perfect gebied hiervoor toevallig?!) Dan kun je best een gravelbike overwegen. Met de goede maat banden ga je daar echt niet zoveel trager op. Blijf je alleen maar op het asfalt zou ik een racefiets doen. Ga je hardcore Triathlonnen wil je op termijn vast een triatlon fiets.
Zolang je geen 200cm+ bent zou ik weg blijven van XL fietsen. Er is een reden dat ze zoveel op marktplaats staan: bijna niemand koopt ze want ze zijn voor bijna iedereen veel te groot.
Koop een fiets in je maat. Ik denk dat dit het beste advies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

hoi1234 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Maar letterlijk na ieder lek bijvullen? En zo ja hoeveel? Lijkt me niet nodig om dan ook 60-80ml te gebruiken? Immers zal er altijd een beetje achter blijven.

Voor de goede orde: Ik heb de wielen een maand geleden tubeless gemaakt. Heb in die tijd wel veel lek gereden.
Bijvullen hangt af van hoeveel latex je denkt dat er ontsnapt is. Als heel je fiets onder zit zou ik zeker bijvullen. De 60-80ml is de hoeveelheid die je in een 40mm gravelband wilt hebben zitten. Kunt altijd even een zijkantje loshalen en kijken hoeveel er in zit. Mijn ervaring is dat het na een lek verstandig is om te controleren. Net als voor vertrek de banden druk.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stillekracht
Gisteren voor de tweede keer met mevr Stillekracht een schitterende route gereden vanuit Aalten (Achterhoek). Thuis in de auto vertrokken met 18 graden. Hoe dichter we bij de start kwamen hoe kouder het werd. Uiteindelijk kwamen we aan met 14 graden en regen. Daar hadden we qua kleding niet op gerekend. Even in het restaurant een bakkie gedaan. Het was droog geworden. Daarna droog en met een heerlijke temperatuur kunnen fietsen.

Ik weet niet zeker meer waar ik de route vandaan heb. Volgens mij van gravelrides.
https://connect.garmin.com/modern/course/167829457

Wat een schitterend en rustig (coulissen) landschap. In de 80Km maar 1 (!) andere sportieve fietser tegen gekomen en een paar auto's. De dag ervoor was er 15mm regen gevallen. De paar zanderige stukken waren nu zeer goed te rijden. Ik rij op 40mm, maar met de condities van gisteren is smaller ook mogelijk.

In de route was een bruggetje verdwenen. Doorgereden en een paar keer links en je zit weer op de route.

Ik moet eerlijk zeggen dat het eigenlijk mooier en veel afwisselender is om te fietsen dan de Veluwe.

Afgesloten met een etentje bij restaurant Het Noorden. Absoluut aan te bevelen. Hier wordt je nog gastvrij ontvangen en zijn de prijzen meer dan redelijk.

Na de praatjes, de plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms7_8AZaQn3XXXIwBE2trvWbWjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3IuV2y5y3kVskz5iLtoosTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRAMFvT79qxVNcis3uLyXL_v6E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YctnOPle4aylrLZESIb6MrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4KkU8xPLqI-j9B_gVr1zaQg2XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZJo9kecQsKnfU3I5DpuZNvo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Banden blijven nu trouwens al 2-3 dagen op spanning. Denk dat de lekkages zijn opgelost dus. Uiteindelijk maar in beide banden een plug geschoten. Blijkbaar was dat een goede actie.

Luchtdruk nu ook verlaagd naar 2 bar. Eerst maar eens kijken of het zo goed gaat en dan misschien nog de luchtdruk verder verlagen.

[ Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 26-07-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sowieso is die sealant ook weer geen wondermiddel dat alle gaten kan dichten. Druk verlagen zal alvast hebben geholpen, anders spuit het er mogelijk uit zonder dat het de kans krijgt te dichten.
Maar heb hier ook een dusdanig gat gehad dat ik van binnenuit een plakker erop heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Stillekracht schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:05:
Gisteren voor de tweede keer met mevr Stillekracht een schitterende route gereden vanuit Aalten (Achterhoek). Thuis in de auto vertrokken met 18 graden. Hoe dichter we bij de start kwamen hoe kouder het werd. Uiteindelijk kwamen we aan met 14 graden en regen. Daar hadden we qua kleding niet op gerekend. Even in het restaurant een bakkie gedaan. Het was droog geworden. Daarna droog en met een heerlijke temperatuur kunnen fietsen.

Ik weet niet zeker meer waar ik de route vandaan heb. Volgens mij van gravelrides.

Wat een schitterend en rustig (coulissen) landschap. In de 80Km maar 1 (!) andere sportieve fietser tegen gekomen en een paar auto's. De dag ervoor was er 15mm regen gevallen. De paar zanderige stukken waren nu zeer goed te rijden. Ik rij op 40mm, maar met de condities van gisteren is smaller ook mogelijk.

In de route was een bruggetje verdwenen. Doorgereden en een paar keer links en je zit weer op de route.

Ik moet eerlijk zeggen dat het eigenlijk mooier en veel afwisselender is om te fietsen dan de Veluwe.

Afgesloten met een etentje bij restaurant Het Noorden. Absoluut aan te bevelen. Hier wordt je nog gastvrij ontvangen en zijn de prijzen meer dan redelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah leuk, die route komt van gravelrides idd.
Had zo mee kunnen fietsen 😃 en vh weekend mistte ik daar ook de brug en plaatste ongeveer dezelfde foto op strava.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hHPG86NUnIOoAl66yX0s4iZtM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdsw0fgaIcer7QwCmkAJUVvS.jpg?f=fotoalbum_large

En het noorden is meer dan prima.

Als jullie nog een keer in de buurt zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rinslll op 26-07-2023 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Nu online

Mocht je nog een keer hier in de buurt willen fietsen, routes vanuit Zeddam of 's-Heerenberg zijn ook mooi.
Je kunt dan goed parkeren (en wat eten of drinken bij Broods in Zeddam) en eventueel ook van daaruit de route oppakken.

Zie dat desbetreffende routes via gravelrides betaald zijn, via outdoorachterhoek kun je ze wel downloaden:
https://outdoorachterhoek.nl/Gravelroutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
rinslll schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Mocht je nog een keer hier in de buurt willen fietsen, routes vanuit Zeddam of 's-Heerenberg zijn ook mooi.
Je kunt dan goed parkeren (en wat eten of drinken bij Broods in Zeddam) en eventueel ook van daaruit de route oppakken.

Zie dat desbetreffende routes via gravelrides betaald zijn, via outdoorachterhoek kun je, ze wel downloaden:
https://outdoorachterhoek.nl/Gravelroutes
Outdoorachterhoek daar had ik de route inderdaad vandaan.

Welke route bedoel je die over Zeddam of 's Heerenberg gaan?
We willen binnenkort daar de buurt verder verkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Nu online
Stillekracht schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Outdoorachterhoek daar had ik de route inderdaad vandaan.

Welke route bedoel je die over Zeddam of 's Heerenberg gaan?
We willen binnenkort daar de buurt verder verkennen.
Deze 2 kun je prima vanuit Broods starten (de GoT SR Achterhoek is daar laatst ook vandaan gestart en was goedgekeurd ;) )
Heb zelf toen de 55km gedaan.
https://outdoorachterhoek.nl/Graveltour-Montferland-55km
https://outdoorachterhoek.nl/Graveltour-Montferland-65km

De Oude IJsseltocht schijnt ook mooi te zijn maar heb hem zelf nog niet gefietst:
https://outdoorachterhoek.nl/Oude-IJsseltocht

Rose bikes in Bocholt (kun je gelijk shoppen ;) ) heeft een tijd terug een graveltocht georganiseerd, zie link; https://www.fietssport.nl/toertochten/54855, heb ik goede verhalen over gehoord
Mocht je interesse hebben dan heb ik de 60km en 105km wel voor je in een gpx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rinslll schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Deze 2 kun je prima vanuit Broods starten (de GoT SR Achterhoek is daar laatst ook vandaan gestart en was goedgekeurd ;) )

De Oude IJsseltocht schijnt ook mooi te zijn maar heb hem zelf nog niet gefietst:

Rose bikes in Bocholt (kun je gelijk shoppen ;) ) heeft een tijd terug een graveltocht georganiseerd, zie link; https://www.fietssport.nl/toertochten/54855, heb ik goede verhalen over gehoord
Broods is top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wij gaan binnen nu en een half jaar verhuizen richting Utrecht (voor werk) vanuit Sittard. Pakken jullie vanuit de Randstad de trein naar de Veluwe, of hoe houden jullie je ritten een beetje uitdagend?

Behalve met de route van de Green Divide en het einde van Flatlands weet ik heel weinig over het gebied qua fietsen. (Gooi / Utrechtse Heuvelrug.. ) Is er een beetje leuk te gravellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 27-07-2023 11:57 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 19:28
rinslll schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Je kunt dan goed parkeren (en wat eten of drinken bij Broods in Zeddam)
Alleen hierom al gewoon die kant op gaan...

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
rinslll schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Komende weken zijn we vrij. We kunnen nog wel een paar keer die richting op. De Montferland 65Km is een beetje kort voor zoveel auto kilometers er naar toe. Maar....daar kan ik zelf wel een lusje aanbreien.

Ik heb wel interesse in de 105Km gpx. Als je die kan verstrekken dan ben ik helemaal happy :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:51
Begin deze week weer terug gekomen van mijn bikepacking/touring avontuur voor dit jaar. Begonnen net onder München, vanaf daar redelijk snel de München-Venetië route opgepakt en die zo goed als gevolgd tot Vittorio Veneto aan de zuidkant van de alpen. Daar naar het oosten getrokken tot vlak aan de Sloveense grens en de Alpe-Adria route in tegengestelde richting gevolgd tot Obervellach. Helaas het originele plan van de grossglockner overfietsen niet kunnen uitvoeren door het weer dus er maar omheen. Na 12 dagen fietsen met 2 rustdagen, 1200km en 13000hm weer terug bij het startpunt.
Ondanks dat ik veel aangegeven fietsroutes heb gevolgd toch veel gravel gehad, voor m'n gevoel 50% maar dat zal wel minder zijn :P . Laatste paar dagen ook regelmatig klimmetjes van ruim boven de 10%, gelukkig was tot 20% nog "enigzins fietsbaar' ondanks het gewicht.
Ook zeer goed te doen met een lichtere setup dan met mijn full on kampeeruitrusting door een overvloed aan hotels, gasthofen ea langs de routes.

1 plaatje dan, langs de gravelweg die loopt tussen Dobbiaco en Cortina over de Cimabanche pas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OuBw_Z88fWmqQplrpMICQyDxLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCYxjXyJiLZNZ5jAz6FXJ8aN.jpg?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
sheepdog schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Ik heb bevestigingspunten op mijn vork, maar heb er nog nooit iets aan durven hangen. Heb echt veel voorbeelden gezien van bikepackers die hun carbon vork op die manier gesloopt hebben. Wel jammer, want ik zou er graag zo'n Ortlieb Fork Pack aan hangen voor extra ruimte.
Nu al 2 vakanties met fork packs gereden met carbon vork en nog geen centje pijn. Ik zorg wel dat ik er niet het zwaarste in heb zitten; slaapzak, matjes, handdoeken, reepjes, etc. Dus voor volume spullen zou ik het best aandurven.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 05:16
Yakolev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:57:
Wij gaan binnen nu en een half jaar verhuizen richting Utrecht (voor werk) vanuit Sittard. Pakken jullie vanuit de Randstad de trein naar de Veluwe, of hoe houden jullie je ritten een beetje uitdagend?

Behalve met de route van de Green Divide en het einde van Flatlands weet ik heel weinig over het gebied qua fietsen. (Gooi / Utrechtse Heuvelrug.. ) Is er een beetje leuk te gravellen?
Volop MTB routes aan de oostkant (vignet nodig, maar betaalbaar) die deels ook met gravel goed te doen zijn, Let de Stigterpad en omgeving Doorn, en kijk op Komoot in de richting van Scherpenzeel/Lunteren. Kan je wel een paar mooie lusjes maken!

Noordelijker (Hoge/Lage Vuursche) ken ik niet goed maar ook voldoende potentie. Ik ga vanuit Den Haag voor gravel soms naar regio Driebergen, niet voor niets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf ! Meteen erg enthousiast! Kun je misschien ook nog ergens de gpx delen? Die kon ik zo snel niet terugvinden in de Garmin link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:48:
[...]

Gaaf ! Meteen erg enthousiast! Kun je misschien ook nog ergens de gpx delen? Die kon ik zo snel niet terugvinden in de Garmin link?
Aan de linkerzijde zie je drie puntjes staan. Als je daarop klikt kan je de gpx of fit downloaden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfmwMCjoxEL9ba460Zh0JYF1uc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QOCEqwYwVxjCjyzEiBIk8jik.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Stillekracht op 28-07-2023 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
bavara schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Volop MTB routes aan de oostkant (vignet nodig, maar betaalbaar) die deels ook met gravel goed te doen zijn, Let de Stigterpad en omgeving Doorn, en kijk op Komoot in de richting van Scherpenzeel/Lunteren. Kan je wel een paar mooie lusjes maken!

Noordelijker (Hoge/Lage Vuursche) ken ik niet goed maar ook voldoende potentie. Ik ga vanuit Den Haag voor gravel soms naar regio Driebergen, niet voor niets…
In toevoeging hier op: Gijs Bruinsma heeft vele routes gemaakt op de Heuvelrug. Het zal allemaal wat minder uitdagend gravel zijn dan in Limburg, maar je kunt er prachtig fietsen. En als je veel kms maakt is de Veluwe ook nog wel aan te rijden :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:00

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Yakolev schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:57:

Ik fiets wekelijks meermaals door het Gooi (woon aan de overkant van het water), en dat verveelt nog steeds niet. Grote voordeel van doordeweeks gaan is dat het dan ook een stuk rustiger is. :)

In het weekend meestal wel gravel of MTB op de Veluwe, maar komt ook wel omdat mijn fietsmaatje in Enschede woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
GWBoes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:16:

Ook zeer goed te doen met een lichtere setup dan met mijn full on kampeeruitrusting door een overvloed aan hotels, gasthofen ea langs de routes.

1 plaatje dan, langs de gravelweg die loopt tussen Dobbiaco en Cortina over de Cimabanche pas.
[Afbeelding]
Ik zag een foto op Strava maar volgens mij had je nog best veel pakruimte en spullen mee voor een lichte setup? Klopt het dat ik Ortlieb, front en back rack zie en dat je ook tentje mee had? Ging dat over de uitdagende gravel cq mountainbike paden of heb je de heftigere paden niet genomen?
Benieuwd welke voorvork je hebt. Die fiets van je ziet er wel wat custom uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
HBSVDK schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Ik zag een foto op Strava maar volgens mij had je nog best veel pakruimte en spullen mee voor een lichte setup? Klopt het dat ik Ortlieb, front en back rack zie en dat je ook tentje mee had? Ging dat over de uitdagende gravel cq mountainbike paden of heb je de heftigere paden niet genomen?
Benieuwd welke voorvork je hebt. Die fiets van je ziet er wel wat custom uit ;)
Ik bedoel ook dat een lichte setup ook wel kan met de hoeveelheid accommodaties die beschikbaar zijn in de omgeving. Mijn setup is alles behalve licht :9 . Beladen ergens tussen de 40-50kg. Beland af en toe wel op wat heftigere paden en dat gaat prima maar ik zoek ze niet op, daar had ik nu ook echt niet de geschikte banden voor (Terreno Zero).
Vork is een Fyxation Sparta. Erg betaalbare vork met draadgaten die in verschillende uitvoeringen te krijgen is (QR, thru axle, recht of tapered).

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Zijn er hier op het forum gravelaars die met een 1X rijden en zo ja, wat zijn de ervaringen en dan met name op het asfalt? Ik ben erg aan het twijfelen over een Canyon Gravelbike. Vorige week een dagje gereden op zowel een Canyon Grizl als een Grail en met name de Grail vond ik super fijn rijden (En ja, ik weet van de geruchten dat er een nieuwe versie komt). De versies met Shimano GRX en 2BY worden echter telkens uitgesteld en ik zou liever vandaag dan morgen willen gaan gravellen. Kijk dus ook met een schuin oog naar deze fiets: https://www.canyon.com/nl...97_pv_rahmenfarbe=YE%2FBK
Ik vraag mij alleen af of je deze fiets ook goed kan gebruiken in het buitenland als alternatief voor de racefiets. Mijn idee van een gravelbike is namelijk dat ik die eerder op vakantie mee zou willen nemen zodat ik dan én op de weg én op gravelpaadjes kan rijden. Mijn vraagtekens zitten hem dan met name in de 1BY. Ga je dan nog wel op de weg lekker kunnen fietsen of zit je al snel aan de max? Ik heb uiteraard al wel wat op internet gezocht, maar kan mijzelf nog niet overtuigen dat ik ook prima zonder 2X kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:41
GWBoes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:16:
Begin deze week weer terug gekomen van mijn bikepacking/touring avontuur voor dit jaar. Begonnen net onder München, vanaf daar redelijk snel de München-Venetië route opgepakt en die zo goed als gevolgd tot Vittorio Veneto aan de zuidkant van de alpen. Daar naar het oosten getrokken tot vlak aan de Sloveense grens en de Alpe-Adria route in tegengestelde richting gevolgd tot Obervellach. Helaas het originele plan van de grossglockner overfietsen niet kunnen uitvoeren door het weer dus er maar omheen. Na 12 dagen fietsen met 2 rustdagen, 1200km en 13000hm weer terug bij het startpunt.
Ondanks dat ik veel aangegeven fietsroutes heb gevolgd toch veel gravel gehad, voor m'n gevoel 50% maar dat zal wel minder zijn :P . Laatste paar dagen ook regelmatig klimmetjes van ruim boven de 10%, gelukkig was tot 20% nog "enigzins fietsbaar' ondanks het gewicht.

[Afbeelding]
Heb je hier meer info over? Linkje naar de route bijvoorbeeld? Ik ben in de fortuinlijke omstandigheid dat ik ineens plannen mag maken voor iets van 8 weken in between jobs en ik zoek mooie plannen.

Ik ben bekend vanuit de wandelscene met Munchen-Venice (tering wat kom je daar veel Duitsers tegen ;-)) maar was me er niet bewust van dat daar ook een gravel variant van is.

[ Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 28-07-2023 22:30 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:20:
Zijn er hier op het forum gravelaars die met een 1X rijden en zo ja, wat zijn de ervaringen en dan met name op het asfalt? Ik ben erg aan het twijfelen over een Canyon Gravelbike. Vorige week een dagje gereden op zowel een Canyon Grizl als een Grail en met name de Grail vond ik super fijn rijden (En ja, ik weet van de geruchten dat er een nieuwe versie komt). De versies met Shimano GRX en 2BY worden echter telkens uitgesteld en ik zou liever vandaag dan morgen willen gaan gravellen. Kijk dus ook met een schuin oog naar deze fiets: https://www.canyon.com/nl...97_pv_rahmenfarbe=YE%2FBK
Ik vraag mij alleen af of je deze fiets ook goed kan gebruiken in het buitenland als alternatief voor de racefiets. Mijn idee van een gravelbike is namelijk dat ik die eerder op vakantie mee zou willen nemen zodat ik dan én op de weg én op gravelpaadjes kan rijden. Mijn vraagtekens zitten hem dan met name in de 1BY. Ga je dan nog wel op de weg lekker kunnen fietsen of zit je al snel aan de max? Ik heb uiteraard al wel wat op internet gezocht, maar kan mijzelf nog niet overtuigen dat ik ook prima zonder 2X kan.
Ik rij nu ruim een jaar op deze Grail.
Daarvoor op een 3x9 racefiets van 20 jaar.
Dus ik kan het m.i. wel enigszins vergelijken.

Voor mij is de Grail een allround fiets die zowel onverhard als verhard prima presteert
Enige wat ik misschien nog wijzig is voor van 40t naar 42t. Maar nodig is dat niet.
Kan ook prima meekomen in groepsritten en hou meestal nog wat versnellingen over.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
magic_nl schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Ik rij nu ruim een jaar op deze Grail.
Daarvoor op een 3x9 racefiets van 20 jaar.
Dus ik kan het m.i. wel enigszins vergelijken.

Voor mij is de Grail een allround fiets die zowel onverhard als verhard prima presteert
Enige wat ik misschien nog wijzig is voor van 40t naar 42t. Maar nodig is dat niet.
Kan ook prima meekomen in groepsritten en hou meestal nog wat versnellingen over.
Dus lekker rond de 30/35 kmh op het asfalt lukt prima? Voor het echte wegfietsen heb ik uiteraard mijn Ultimate staan, maar ik wil ook wel een dagje op asfalt kunnen knallen als ik op vakantie ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:30
In Nederland geen problemen met 1x, ik heb het op m'n gravelbike, strandfiets en slechtweerfiets.
Maar in het buitenland kan het een dingetje zijn als je in de bergen zit, tenzij je een mega casette monteert.

Op gravelbike heb ik een 40 blad icm 11-36 casette.
Strandfiets volgens mij een 42 icm 10-33
En slechtweerfiets een 46 icm 10-36.

Gravelbike heb ik wel dat ik vaak op de 40-11 zit als het wat sneller gaat/wind mee. (boven de 45 ofzo dus)
Maar dat is dus compromis want 40-36 gebruik ik ook nog wel eens.

[ Voor 42% gewijzigd door DDX op 28-07-2023 23:13 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
Sterker nog, zolang je voldoende lage versnellingen hebt voor steile bergen of technische omhooglopende bospaden dan heb je op het asfalt in de bergen minder nadeel van een 1by dan in Nederland. De weg varieert immers veel meer in de bergen waardoor je toch wel blijft schakelen en lager je inde versnellingen komt hoe minder erg/vervelend bij variërende hellingspercentages een net niet optimale cadans is. In Nederland is 10 minuten tegenwind in een of te hoge of te lage cadans echter wel hinderlijk. Maar daar heb je de ultimate al voor.
Ik zou me dus in jouw geval niet direct druk maken.
En anders is het een paar honderd euro voor een 2by swap (nieuwe shifter, rechter cranck met bladen en derailleurtje voor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
Ik rij nu bijna 2 jaar met een Ridley Kanzo Fast met Campagnolo Ekar (38T voor, 9-36 achter met m'n dunne bandjes velgen, 9-42 met de gravelbanden) en ik rij met gemak 35+. Pas boven de 60km/u kan ik niet snel genoeg meer trappen, maximale wat ik gehaald heb al trappend is iets van 65. Comfortabel 50-55 is prima te doen. En dan zou ik nog naar een 44T voorblad kunnen gaan.

Ik rij 50/50 asfalt/gravel, heb er asfalt ritten van 200km+ mee gedaan, maar ook een bikepacking trip dwars door de Vogezen en het Zwarte Woud naar Zwitserland. Dus als je een one-by met veel range en prettige kleine stappen in de zwaardere verzetten zoekt, kijk ook eens naar de Ekar groepset :)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
HBSVDK schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:55:
[...]
En anders is het een paar honderd euro voor een 2by swap (nieuwe shifter, rechter cranck met bladen en derailleurtje voor)
... langere ketting, andere cassette, derailleurkabel door het stuur en frame trekken, stuurlintje, ...
Irby schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 02:25:
Dus als je een one-by met veel range en prettige kleine stappen in de zwaardere verzetten zoekt, kijk ook eens naar de Ekar groepset :)
USP van Ekar is dat het 13 speed is. Oh en dat het geen Shimano of Sram is. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
@GertJan2012 gravelbike kan ik absoluut een 1 x 12 / 1 x 13 aanbevelen. Heb je de mogelijkheid om eens een testrit te maken op een bike met een dergelijke setup? Desnoods een dagje huren? Het schakel gemak zal je snel overtuigen

Rij zelf 1x12 met 40 - 10/44 en dat bevalt me heel goed, gebruik deze fiets naast het gravellen ook regelmatig op het asfalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:40
DieAnder schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:31:
USP van Ekar is dat het 13 speed is. Oh en dat het geen Shimano of Sram is. 8)
Klopt, de kleine verschillen in verzet door die 13 versnellingen (en de configuratie van verzetten) terwijl het dezelfde range heeft als mijn toenmalige racefiets gaven voor mij de doorslag. Ik heb er geen spijt van dat ik daardoor iets langer moest wachten voordat mijn fiets geleverd kon worden omdat Ekar toen net die dag was aangekondigd door Campa en nog niet beschikbaar was voor het normale gepeupel :P

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 14:13
@GertJan2012 Ik rijd ook 1x op zowel de weg als gravel. Heb een wielset met 10-44t voor gravel en 10-33t voor op de weg met een 40t voorblad.

Ook draadloos schakelen. Ik heb laatst weer op mijn oude 2x gereden, maar vind de 1x veel fijner om mee te leven.

Alleen met harde wind in de rug of bergafwaarts zijn soms de versnellingen op, maar dan ga je al tegen de 50km/u.

[ Voor 18% gewijzigd door yeehaw op 29-07-2023 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:00
Ik vond dit fimpje van GCN heel informatief:

Ik heb me ingelezen maar ben voor 2by GRX gegaan omdat die leverbaar was destijds - niet zoveel keuze dus. Geen ervaring met 1by maar ik vind het prettig dat je bij 2by een breder bereik hebt en kleinere schakelstappen. Voordeel van 1by is dan weer dat je niet meer op je voorblad hoeft te schakelen. Uiterlijk heb ik niet overwogen en ten slotte sprak het mechanisch vs electronisch schakelen me wel aan vanuit betrouwbaarheid/opladen. Heb je niemand in je kennissenkring met een 1by die je kunt proberen?

Ik zou meer nadenken over die dubbeldekker cockpit van de Grail CF en het feit dat je dan beperkt bent in het afstellen van je fiets. Je moet dus wel heel zeker weten dat hij je goed past. Ik heb bijvoorbeeld de stuurpen aangepast. Daarnaast zijn niet alle accessoires berekend op het dubbeldekker stuur, denk aan fietscomputers, stuurtassen en bijvoorbeeld een fietslamp.

Wat dat betreft is het mogelijk de moeite waard om te wachten op het nieuwe model - al is levertijd een drama. Alternatief kun je kijken naar de Grizl of de AL grail.

Ten slotte nog een tip als iemand op zoek is naar een Canyon, via deze stock checker zie je precies per model en maat wat er binnenkomt en wanneer het weer verkocht is: https://thebonk.cc/canyon-netherlands-available-gravel-bikes

In combinatie met een tooltje als https://distill.io/ kun je de productpagina van jouw fiets monitoren en een alert krijgen als er weer voorraad is. Dit hoeft niet perse op maandag te zijn bij Canyon, ik kwam hem doordeweeks tegen.

Nog een foto voor de compleetheid (1e rit langs de Boutonne)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOcl7S-KaizAQyeeNe0QwAcsSs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTRE1FehLBFJ2Bn5SEc8K5Gf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Een andere vraag, project tubeless is vandaag gestart. Gaat met de instructiefilmpjes best aardig maar ik krijg het nog niet luchtdicht. Er loopt lucht uit de (las)naad van de velg. Is dat normaal?

Er komt nu latex uit en ik hoop dat het zo dicht maar ik vond het wel een bijzondere plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOr2eNb--bJOpiQ8hQ_eOfL08VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWVApXFHcKY4P7aWWSXbOE7K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
Wel heel merkwaardig (en slecht afgewerkt als ik dat mag zeggen), wat van velgen zijn het?

Weet je zeker dat ze geschikt zijn voor tubeless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 19:28
Wel getaped?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
RR46 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:12:
Wel heel merkwaardig (en slecht afgewerkt als ik dat mag zeggen), wat van velgen zijn het?

Weet je zeker dat ze geschikt zijn voor tubeless?
Dat mag je zeker zeggen hoor 😀 het zijn DT Swiss velgen Gravel LN. Ze zijn tubeless geschikt want op het velglint staat zelfs tubeless prepared. Ik heb dus alleen de tubeless ventielen gemonteerd, banden erop en latex erin. Op druk gebracht en toen flink schudden, draaien, walsen, etc.

Maar uit je reactie begrijp ik dat ze hier niet hoeven te sealen? Ik zal ook even een belletje naar support wagen morgen - de fiets is nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Laat maar... Dacht dat de band überhaupt niet goed op de velg zat.

[ Voor 88% gewijzigd door hoi1234 op 30-07-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Geen nieuwe tape, er zat al tape op die dus tubeless prepared was. Ik dacht mooi, dan kan ik die stap overslaan.

Ik kijk nu even of de latex deze gaatjes dicht. Ze zitten aan beide zijden op de naad van de velg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
De latex zou daar überhaupt niet moeten komen (want tape). Zelfs als de latex de gaatjes dicht is er iets niet helemaal ok.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
Dit zijn de R500 velgen van DT en zijn niet dicht gelast. Kwalitatief prima maar zijn van de onderste klasse. Lak krast relatief makkelijk en inderdaad, het kan voorkomen dat de naad lucht en latex lekt.
Dit is een geval beetje pech hebben want meestal gaat het goed.
Probeer een 2e laag tape en anders opnieuw tapen waarbij je een eerst een smal stuk tape overdwars plaatst over de naad en daarna pas de "echte" tape op de normale wijze erop legt.
Nu nog een stuk tape overdwars leggen gaat niet werken, deze gaat los laten door de latex.

[ Voor 9% gewijzigd door ElGreco op 31-07-2023 09:49 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
ElGreco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:16:
Dit zijn de R500 velgen van DT en zijn niet dicht gelast. Kwalitatief prima maar zijn van de onderste klasse. Lak krast relatief namelijk en inderdaad, het kan voorkomen dat de naad lucht en latex lekt.
Dit is een geval beetje pech hebben want meestal gaat het goed.
Probeer een 2e laag tape en anders opnieuw tapen waarbij je een eerst een smal stuk tape overdwars plaatst over de naad en daarna pas de "echte" tape op de normale wijze erop legt.
Nu nog een stuk tape overdwars leggen gaat niet werken, deze gaat los laten door de latex.
Dank, ga kijken of ik het vanavond kan demonteren. Hoop dat de kliederboel meevalt, kijken of ik nog een spuit kan vinden om de latex eruit te halen. Ik controleer ook nog even of ik niet per ongeluk het velglint heb beschadigd met de bandenlichters. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZt6SDGOVv3qlljnIXi_jNOBieo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bQfFeYAuqqEmxVktYGsMUd1.jpg?f=fotoalbum_large

Nachtje op de zijkant liggen hielp niet, blijft lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:39:
Met mijn 42x10-44 denk ik zelden echt dat ik een andere versnelling nodig heb. Maar vooral met wisselende wind op vlak asfalt komt het wel eens voor dat ik niet mijn optimale trapfrequentie voor het moment kan kiezen (omdat de stappen wat groot zijn). De meeste onverharde klimmetjes kom ik hier rond Zuid Limburg wel op (en verhard tot nu toe altijd), en heuvelaf haal ik tot 75km/u, wat voor mij genoeg is (tot ~55km/u is het ook nog comfortabel trappen).

Achteraf vind ik het toch een beetje jammer dat ik een SRAM Force XPLR habe gekozen inplaats van een Campagnolo Ekar die ik in eerste instantie in mijn hoofd had, (waarbij 12 vs 13 tandwielen overigens maar een beperkte factor is) maar goed het is niet anders. Ik ben nu wel aan het overwegen mijn wegfiets (die ik niet meer gebruik sinds ik mijn gravelbike heb) toch nog te vervangen door een nieuwe wegfiets...
Voor een nieuwe all-road bike overweeg ik nu een 2x12 het sterkst (vanwege de wat kleinere stappen), maar eventueel ook een 1x12 of 1x13 met kleinere stappen (en dan ook een iets lager hoogste verzet). Bijvoorbeeld een ( 13x) 10-36 cassette met een 36 voorblad. (vergelijking). Denk dat de SRAM AXS-optie het beste is voor mij aangezien ik nu al een fiets met SRAM AXS heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Kiwi_Kevin schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:53:
[...]

Ik vond dit fimpje van GCN heel informatief: [YouTube: 1x Vs 2x Groupsets: Which Is Best For Your Gravel Bike?]

Ik heb me ingelezen maar ben voor 2by GRX gegaan omdat die leverbaar was destijds - niet zoveel keuze dus. Geen ervaring met 1by maar ik vind het prettig dat je bij 2by een breder bereik hebt en kleinere schakelstappen. Voordeel van 1by is dan weer dat je niet meer op je voorblad hoeft te schakelen. Uiterlijk heb ik niet overwogen en ten slotte sprak het mechanisch vs electronisch schakelen me wel aan vanuit betrouwbaarheid/opladen. Heb je niemand in je kennissenkring met een 1by die je kunt proberen?

Ik zou meer nadenken over die dubbeldekker cockpit van de Grail CF en het feit dat je dan beperkt bent in het afstellen van je fiets. Je moet dus wel heel zeker weten dat hij je goed past. Ik heb bijvoorbeeld de stuurpen aangepast. Daarnaast zijn niet alle accessoires berekend op het dubbeldekker stuur, denk aan fietscomputers, stuurtassen en bijvoorbeeld een fietslamp.

Wat dat betreft is het mogelijk de moeite waard om te wachten op het nieuwe model - al is levertijd een drama. Alternatief kun je kijken naar de Grizl of de AL grail.

Ten slotte nog een tip als iemand op zoek is naar een Canyon, via deze stock checker zie je precies per model en maat wat er binnenkomt en wanneer het weer verkocht is: https://thebonk.cc/canyon-netherlands-available-gravel-bikes

In combinatie met een tooltje als https://distill.io/ kun je de productpagina van jouw fiets monitoren en een alert krijgen als er weer voorraad is. Dit hoeft niet perse op maandag te zijn bij Canyon, ik kwam hem doordeweeks tegen.

Nog een foto voor de compleetheid (1e rit langs de Boutonne)
[Afbeelding]
Thanks! Die stockchecker is heel erg fijn. En om even antwoord te geven op je vragen...
Een nieuwe model Grail kan ik inderdaad op wachten, echter hangt die al een tijdje in de lucht en die zal qua prijs ook wel weer flink duurder worden.Voordeel is wel dat bij Canyon vaak nieuwe modellen direct bestelbaar/leverbaar zijn. Daarbij, ik vind de huidige grail, met dubbeldekker stuur een erg mooie fiets (weet dat de meningen flink verdeeld zijn).
Het feit dat er qua accessoires niet zoveel op past stoort mij niet zo. Het belangrijkste is dat ik er een wahoo mount op kan zetten, en dat lukt. Verder kun je aan het stuur geen tas hangen, maar her en der aan het frame wel. Voor mij overigens geen absolute must.
Ik heb dus vorige week in Limburg 40/50 km afwisselend op een Grizl en Grail gereden en had op beide fietsen een prima zit. Kortom, de maat daar twijfel ik niet zo aan.
Alleen het 1X verhaal icm het rijden op asfalt het missen van de kleinere stappen tussen de versnellingen houd mij nog een beetje tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Ik controleer ook nog even of ik niet per ongeluk het velglint heb beschadigd met de bandenlichters.
Persoonlijk zou ik mijn bandenkeuze heroverwegen als ik mijn banden er met bandenlichters/knechten op moet leggen. Hoe ga je er onderweg een binnenband in stoppen als je lek rijdt?

Bandenlichters zijn vaak ook de easy way out, met wat oefenen* lukt het meestal ook wel zonder.

*Beter oefen je in je warme schuurtje, dan van de winter rond het vriespunt langs de kant van de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
mhr-zip schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Persoonlijk zou ik mijn bandenkeuze heroverwegen als ik mijn banden er met bandenlichters/knechten op moet leggen. Hoe ga je er onderweg een binnenband in stoppen als je lek rijdt?

Bandenlichters zijn vaak ook de easy way out, met wat oefenen* lukt het meestal ook wel zonder.

*Beter oefen je in je warme schuurtje, dan van de winter rond het vriespunt langs de kant van de weg.
Je kunt toch gewoon een banden wipper in je zadeltasje stoppen, naast het binnenbandje, of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:43
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Dank, ga kijken of ik het vanavond kan demonteren. Hoop dat de kliederboel meevalt, kijken of ik nog een spuit kan vinden om de latex eruit te halen. Ik controleer ook nog even of ik niet per ongeluk het velglint heb beschadigd met de bandenlichters. [Afbeelding]

Nachtje op de zijkant liggen hielp niet, blijft lekken.
Had hetzelfde met deze velgen en Pirelli Cinturato Gravel H. Welke latex gebruik je?
Met mijn Stan's latex was het uiteindelijk dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
MrAngry schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Heb je hier meer info over? Linkje naar de route bijvoorbeeld? Ik ben in de fortuinlijke omstandigheid dat ik ineens plannen mag maken voor iets van 8 weken in between jobs en ik zoek mooie plannen.

Ik ben bekend vanuit de wandelscene met Munchen-Venice (tering wat kom je daar veel Duitsers tegen ;-)) maar was me er niet bewust van dat daar ook een gravel variant van is.
Het is niet zozeer een gravelroute, is officieel gewoon een toerfietsroute maar zitten wel flinke stukken gravel in en bij gebrek aan een toerfietstopic leek mij dit het meest passende topic om in te plaatsen :) . Dit is de officiële site van de route maar ik heb hem gewoon in Komoot (premium) overgenomen op mijn totale planning.
En ook hier heel veel Duitsers, tot op het punt dat iedereen denkt dat je een Duitser bent zodra je op de fiets zit. :+

[ Voor 5% gewijzigd door GWBoes op 31-07-2023 12:55 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
mhr-zip schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Inderdaad, onderweg twee bandenlichters mee. Ik weet niet of we dezelfde ervaring hebben, maar net als bij de racefietsbanden zie ik geen mogelijkheid om deze banden er zonder lichters af te krijgen, zo strak zitten ze om de velg. Zijn er andere technieken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
loyske schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Had hetzelfde met deze velgen en Pirelli Cinturato Gravel H. Welke latex gebruik je?
Met mijn Stan's latex was het uiteindelijk dicht.
Het was een kitje van muc-off (ventielen, latex, lint): https://eu.muc-off.com/nl...e-hassle-tubeless-sealant

Inmiddels lijkt het alleen nog te zweten dus ik wacht nog een nachtje en ga een rondje maken morgen om te kijken of het volledig gaat sealen. Canyon gaf overigens het volgende aan:

Bij navraag hebben we deze vraag vaker gehad en contact opgenomen met wielfabrikanten over het 'lekken' op de lasnaad. Zij hebben bevestigd dat het voor kan komen dat de lasnaad geen volledig luchtdichte verbinding vormt. Dit heeft echter geen invloed op de mogelijkheden om de wielen tubeless te maken.

Ze adviseren om het velglint nogmaals na te lopen en latex toe te voegen voor het oppompen van de band. Zoals gezegd komt er bijna niets meer uit, dus morgen nog even aankijken, wellicht doet de sealant zijn werk. Interessante materie dat tubeless, maar ik ben nog niet overtuigd ten opzichte van binnenbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Ik gebruik sinds kort de TireMonkey. Daar heb je maar een van nodig en je ragt de band er zo op en af.

https://www.tru-tension.com/product/tire-monkey-tire-lever/

YouTube: Tyre Monkey - Tyre Lever - How to Video

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Kiwi_Kevin schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Dat mag je zeker zeggen hoor 😀 het zijn DT Swiss velgen Gravel LN. Ze zijn tubeless geschikt want op het velglint staat zelfs tubeless prepared. Ik heb dus alleen de tubeless ventielen gemonteerd, banden erop en latex erin. Op druk gebracht en toen flink schudden, draaien, walsen, etc.

Maar uit je reactie begrijp ik dat ze hier niet hoeven te sealen? Ik zal ook even een belletje naar support wagen morgen - de fiets is nieuw.
Zelde ervaring. Toen ik tubeless ging lekte het ook op de naad. Een extra laag iets bredere tape (wat @elgrecco ook aangaf) loste het probleem op. Wel heb ik slechte ervaringen met Continel banden. Drie keer een scheur in het loopvlak wat latex alleen helaas niet dicht.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Conti's for the win

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Het was een kitje van muc-off (ventielen, latex, lint): https://eu.muc-off.com/nl...e-hassle-tubeless-sealant

Inmiddels lijkt het alleen nog te zweten dus ik wacht nog een nachtje en ga een rondje maken morgen om te kijken of het volledig gaat sealen. Canyon gaf overigens het volgende aan:

Bij navraag hebben we deze vraag vaker gehad en contact opgenomen met wielfabrikanten over het 'lekken' op de lasnaad. Zij hebben bevestigd dat het voor kan komen dat de lasnaad geen volledig luchtdichte verbinding vormt. Dit heeft echter geen invloed op de mogelijkheden om de wielen tubeless te maken.

Ze adviseren om het velglint nogmaals na te lopen en latex toe te voegen voor het oppompen van de band. Zoals gezegd komt er bijna niets meer uit, dus morgen nog even aankijken, wellicht doet de sealant zijn werk. Interessante materie dat tubeless, maar ik ben nog niet overtuigd ten opzichte van binnenbanden.
Wacht maar totdat je een keer lek rijdt en latex, al dan niet met behulp van een plug, het gat dicht en je binnen 2 minuten weer door kan. En soms zie je pas thuis adhv de spetters op je fiets dat je lek had gereden.
Heb je je bandenspanning verlaagd? Want dat is ook een voordeel van tubeless. Lagere spanning, meer comfort.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
ElGreco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Wacht maar totdat je een keer lek rijdt en latex, al dan niet met behulp van een plug, het gat dicht en je binnen 2 minuten weer door kan. En soms zie je pas thuis adhv de spetters op je fiets dat je lek had gereden.
Heb je je bandenspanning verlaagd? Want dat is ook een voordeel van tubeless. Lagere spanning, meer comfort.
Ik ben nog zoekende naar de juiste spanning, ik reed met binnenbanden en 40mm op 4.0 bar. Ik denk dat tubeless op 3.0 wel moet lukken (ik+fiets ca 75 kg). Veel lager zou ook moeten kunnen maar dan ben ik benieuwd hoe de rolweerstand toe gaat nemen.

Btw voor het tubeless maken had ik hoge druk op de band op gezet (4-5bar) maar ik lees ook dat lagere druk juist helpt bij het sealen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Ik ben nog zoekende naar de juiste spanning, ik reed met binnenbanden en 40mm op 4.0 bar. Ik denk dat tubeless op 3.0 wel moet lukken (ik+fiets ca 75 kg). Veel lager zou ook moeten kunnen maar dan ben ik benieuwd hoe de rolweerstand toe gaat nemen.

Btw voor het tubeless maken had ik hoge druk op de band op gezet (4-5bar) maar ik lees ook dat lagere druk juist helpt bij het sealen.
Ik zou eens 2 bar proberen. Dat werd mij ook aangeraden hier. Was even (eerste paar km's) wennen op asfalt, maar onverhard vind ik het zelfs nog een beetje oncomfortabel. Ben trouwens iets zwaarder dan jij. Fiets + ik wegen ongeveer 80kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Ik en fiets samen iets van 82kg. Voor 1.5, achter 2.

Maar. De band maakt ook veel uit. Een band met erg soepele wangen heeft iets meer lucht nodig dan een stugge band.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wagen jullie het naar buiten met het weer van de laatste week?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
ElGreco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:45:
Ik gebruik sinds kort de TireMonkey. Daar heb je maar een van nodig en je ragt de band er zo op en af.

https://www.tru-tension.com/product/tire-monkey-tire-lever/

YouTube: Tyre Monkey - Tyre Lever - How to Video
Ik heb al jaren 2 Crankbrothers Speedier Lever dingen rond slingeren in zadeltasjes O-) soortgelijk iets en al jaren tevreden mee _/-\o_

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:13
Yakolev schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:45:
Ja hoor, tussen de buien door, of erna ;)

Hier mijn ritje van zondag...krijg je gelijk een inkijkje in het typische Gooische gravel...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp6CLwM3-ivs_oEEyQX8EyTS1wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stnoXK8ZYfG5DvWh3pnFW54H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door GerbenBK op 01-08-2023 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
Ik pas wel m'n plannen aan, ja. Maar dat betekent niet direct dat ik niet ga. Meestal ga ik dan op de stadsfiets met een regenpak aan een stukje fietsen.

Soms ga ik ook gewoon een stukje op de racer. Maar dan is het even een ommetje maken. Maximaal 30-40km. Ben je toch even buiten geweest en hoef je ook niet gelijk 8 uur te creperen van de kou.

Zaterdag heb ik het echter anders aangepakt. Omdat ik vanaf Nijmegen naar Renesse (trein van Nijmegen naar Goes en vanaf daar fietsen) wilde, had ik te weinig tijd om met de stadsfiets te rijden. De temperatuur was okay. Mijn insteek was zolang ik maar zou blijven fietsen, dat het wel mee zou vallen met koud krijgen. Uiteindelijk droogt de kleding vanzelf weer. Dus ik heb gewoon m'n zadeltas gevuld met 1 setje kleding voor in de trein (van stilzitten krijg je het koud + minder drogend vermogen in een trein). Uiteindelijk heb ik deze niet nodig gehad.

Ik heb een heftige stortbui van een uur gehad. Had het geluk net op tijd langs een restaurant te rijden. Daar even een pitstop gemaakt toen. Rond 15 uur nog een paar druppels regen (even een ijsje gehaald) en de rest van de dag geweldig weer. Ben zelfs nog een beetje verbrand.

Wat je ook kunt doen is de route iets meer langs dorpen en/of steden leiden. Dan heb je voldoende mogelijkheden om even te schuilen. En in het bos zit je natuurlijk redelijk droog door de bomen.

Moraal van het verhaal. Denk in oplossingen en niet in beperkingen. Dan kun je nog best een hele leuke dag hebben.

Edit:
Een oude vriend van mij zei altijd dat ik me niet over zoveel druk moet maken. Gewoon alles op je af laten komen en dan zie je het dan wel. Denk dat dat ook wel een goede tip is.

Gewoon een rondje fietsen. Je kunt je natuurlijk wel een beetje voorbereiden (droge kleding mee, regenjas/regenbroek mee), maar verder gewoon lekker fietsen. Als je in een stortbui terecht komt even drogen kleding aan en in de trein duiken.

Het is zonde om je te laten beïnvloeden door een idee dat er weleens een plensbui op je zou kunnen vallen. Je weet helemaal niet zeker dat dat gebeurt. En mocht dat gebeuren, komt er vanzelf een oplossing op je pad. En zelfs als je doorweekt naar huis moet fietsen, is dat niet het einde van de wereld.

[ Voor 24% gewijzigd door hoi1234 op 01-08-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Tuurlijk! Crossen door de bossen en daarna weer 30 minuten kwijt zijn om je fiets proper te maken... maar oh zo leuk O-)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Bedankt iedereen, ik ben geinspireerd om vanavond ook een paar heuveltjes te pakken.

Wilt iemand trouwens nog een gratis kaartje (of anders de gratis regiobunde op Komootl: Brabant - Antwerpen - Brussel - Limburg) voor Flanders Gravel Limburg,

Ik kan dan niet, en heb al alle regios op het platform. Laat maar weten.

[ Voor 24% gewijzigd door Yakolev op 01-08-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:43
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Zoals al gezegd werd, bij off road zweer ik op tubeless. Op mijn racefiets dan weer niet.
De eerste rit off road op mijn Grizl meteen lek gereden met binnenband (moest hem nog tubeless maken en dacht dat 1 rit wel kon).
Afgelopen weekend zat er een takje van 10cm breed aan mijn voorband vast, bleek een stuk meidoorn en de doorn zat fijn in de band. Takje afgebroken, doorn laten zitten en door. Niks van gemerkt tot op heden 8)
dreameater schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

Tuurlijk! Crossen door de bossen en daarna weer 30 minuten kwijt zijn om je fiets proper te maken... maar oh zo leuk O-)
Of fijn met spatborden rijden ;)
(jaja mijn gravel wordt ook voor de commutes gebruikt)

[ Voor 10% gewijzigd door loyske op 01-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-06 22:04
Dag lieve tweakertjes,

Mijn vrouw heeft een tijd terug het fietsvirus te pakken gekregen. Ze wil erg graag gaan sportfietsen(laatst onze eerste bikepacking tochtje gedaan) maar heeft alleen 1 probleem. Ze heeft een hoofdomtrek van 66/67... (erg veel brein)
We kunnen geen enkele helm vinden die haar past, we hebben al een Giro Syntax XL en verschillende Bontragers geprobeerd. Echter niets past....
Ik zoek me een ongeluk op internet maar ik kan maar niets voor haar vinden en zou wel graag samen met haar willen fietsen (veilig dus)

Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 18:57
bloc79 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:12:
Dag lieve tweakertjes,

Mijn vrouw heeft een tijd terug het fietsvirus te pakken gekregen. Ze wil erg graag gaan sportfietsen(laatst onze eerste bikepacking tochtje gedaan) maar heeft alleen 1 probleem. Ze heeft een hoofdomtrek van 66/67... (erg veel brein)
We kunnen geen enkele helm vinden die haar past, we hebben al een Giro Syntax XL en verschillende Bontragers geprobeerd. Echter niets past....
Ik zoek me een ongeluk op internet maar ik kan maar niets voor haar vinden en zou wel graag samen met haar willen fietsen (veilig dus)

Ik zou even langs een lokale fietsenwinkel gaan waar ze meerdere merken (goede) helmen hebben. En je dan even laten adviseren/meeijken of het inderdaad aan een forse omtrek ligt of dat je toevallig net kleine helmpjes te pakken hebt bijvoorbeeld. lijkt me de snelste keuze route naar een passende helm :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:00

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb ook een grote kop, en goede ervaringen met Giro in XL en XXL... :) Heb voor MTB een POC-helm, maar de gravel-variant daarvan was het net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
scraemus schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Ik heb al jaren 2 Crankbrothers Speedier Lever dingen rond slingeren in zadeltasjes O-) soortgelijk iets en al jaren tevreden mee _/-\o_
Ik heb die crankbrothers dingen ook. Ze kunnen niet tippen aan het gemak van de TireMonkey. En qua installatie, de gleuf van de crankbrothers is niet breed genoeg voor moderne carbon velgen.

Met je hand dwars tegen de velg kun je meer kracht zetten (TireMonkey).

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kiwi_Kevin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Inderdaad, onderweg twee bandenlichters mee. Ik weet niet of we dezelfde ervaring hebben, maar net als bij de racefietsbanden zie ik geen mogelijkheid om deze banden er zonder lichters af te krijgen, zo strak zitten ze om de velg. Zijn er andere technieken? :)
Er afkrijgen, daar zijn bandenlichters voor.

Voor je band er op krijgen, heb ik een andere mening. Maar iedereen mag het best testen of je enige reserve biba heel blijft als je buitenband er op lepelt met een bandenlichter. Liefst rond het vriespunt.

Wat ik altijd doe: buitenband goed inknijpen en midden in je velg drukken en dan band daar in houden en met 2 duimen band er inwringen. Als ik dan stukje overhoud en het past niet. Dan begin ik weer aan het begin, meestal zit hij er bij de 3de keer wel in. Zal eens zoeken voor een filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
mhr-zip schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Er afkrijgen, daar zijn bandenlichters voor.

Voor je band er op krijgen, heb ik een andere mening. Maar iedereen mag het best testen of je enige reserve biba heel blijft als je buitenband er op lepelt met een bandenlichter. Liefst rond het vriespunt.

Wat ik altijd doe: buitenband goed inknijpen en midden in je velg drukken en dan band daar in houden en met 2 duimen band er inwringen. Als ik dan stukje overhoud en het past niet. Dan begin ik weer aan het begin, meestal zit hij er bij de 3de keer wel in. Zal eens zoeken voor een filmpje.
Ja eens, lichters alleen voor het eraf halen! Erop gaat prima met de handen. Ik gebruik zelf de truc om de band goed in het midden van de velg te leggen en dan met de band voor je op de grond van boven naar beneden te brengen zodat alle speling richting het laatste open stukje verplaatst. Dan met de duimen over de rand kneden.

Edit: filmpjes zeggen meer dan zoveel woorden 😉 YouTube: How To Fit Any Difficult-To-Fit Bike Tyre

[ Voor 8% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 01-08-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Ja eens, lichters alleen voor het eraf halen! Erop gaat prima met de handen. Ik gebruik zelf de truc om de band goed in het midden van de velg te leggen en dan met de band voor je op de grond van boven naar beneden te brengen zodat alle speling richting het laatste open stukje verplaatst. Dan met de duimen over de rand kneden.
Ja zo bedoelde ik het, misschien leg jij het beter uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
De truck is bij het omleggen is het laatste (lastige) stuk, beetje bij beetje te doen, mm bij mm. De meeste mensen proberen veel te veel ineens. Dan gaat het niet lukken. Tussendoor steeds de band rondom naar de binnenkant van de velg knijpen. Dan krijg je ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door Stillekracht op 01-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Nu online
bloc79 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:12:
Dag lieve tweakertjes,

Giro zat bij mij beduidend minder lekker dan de helm die ik nu heb van MET.
wellicht dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
DDX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:09:
In Nederland geen problemen met 1x, ik heb het op m'n gravelbike, strandfiets en slechtweerfiets.
Maar in het buitenland kan het een dingetje zijn als je in de bergen zit, tenzij je een mega casette monteert.

Op gravelbike heb ik een 40 blad icm 11-36 casette.
Strandfiets volgens mij een 42 icm 10-33
En slechtweerfiets een 46 icm 10-36.

Gravelbike heb ik wel dat ik vaak op de 40-11 zit als het wat sneller gaat/wind mee. (boven de 45 ofzo dus)
Maar dat is dus compromis want 40-36 gebruik ik ook nog wel eens.
Nog even terugkomen hierop, heb nu ook de gravelbike in het buitenland (Frankrijk) getest. En ik hou het bij de 40.
Op afdalingen zit ik snel op de 40-11 maar dan maar uitrollen, maar als er echt steile klimmetjes komen zit ik ook regelmatig op de 40-36.
Maar kan me voorstellen dat een wat minder getrained iemand het wat lastiger heeft dan.
Dus die moet of een enorme casette monteren (erg prijzig) of toch maar een dubbel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Nog even terugkomen hierop, heb nu ook de gravelbike in het buitenland (Frankrijk) getest. En ik hou het bij de 40.
Op afdalingen zit ik snel op de 40-11 maar dan maar uitrollen, maar als er echt steile klimmetjes komen zit ik ook regelmatig op de 40-36.
Maar kan me voorstellen dat een wat minder getrained iemand het wat lastiger heeft dan.
Dus die moet of een enorme casette monteren (erg prijzig) of toch maar een dubbel voor.
Daarom ben ik in Limburg altijd blij met m’n 44-10 cassette. Met 44-40 kom ik meestal wel in 🐌 slakkentempo boven.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DDX
Vandaag stukje 20% onverhard ofzo, ging net met 400w trappen en gelukkig niet wegslippen.

Helaas niet echte gravel routes hier, soms mooi paadje.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/oUPaC2XrPdj66Za0BRHFNOeQJ9zKMfrre0WyaH74GPo-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/B88xZa4lDgB9rXqLk22a0LYZx0alTn6ac5WDri8gkYc-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Z54jBLbYVnHonS7E13wfD_r6MAngPGev6-NsMr5syE0-2048x1152.jpg

Maar als je dan hierop uitkomt :o

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/8LrRZJdb_s2X3aA0aMURcT8pZaibUfn2CDzhZpnTKOU-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/t56hNaIH7tkMFZQPDreoJ7jujmin1vT02X0sVFZ5_gA-2048x1152.jpg

Dan stap ik maar af, weinig zin om weg te glippen over losliggende stenen.

[ Voor 81% gewijzigd door DDX op 01-08-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Zolang het droog is gaat fietsend eroverheen nog prima en het is sneller dan wandelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:35:
Vandaag stukje 20% onverhard ofzo, ging net met 400w trappen en gelukkig niet wegslippen.

Helaas niet echte gravel routes hier, soms mooi paadje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar als je dan hierop uitkomt :o

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan stap ik maar af, weinig zin om weg te glippen over losliggende stenen.
Ik kies ook altijd voor eigen veiligheid.
Liever een stuk hike a bike dan plat op zulke ondergrond.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
magic_nl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Ik kies ook altijd voor eigen veiligheid.
Liever een stuk hike a bike dan plat op zulke ondergrond.
Vaak ben je te bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Zeker waar, maar ik volg altijd waar ik me goed bij voel.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-05 16:25
Fiets

Ik ben op zoek naar een gravelbike met een budget van max € 2.000. Ik wil veel onroad fietsen en af en toe ook ofroad. Ik wil er ook met gewone spijkerbroek op kunnen stappen. Ik lease dan via lease a bike (gaat dat eigenlijk wel met Canyon die alleen direct af fabriek levert?).

Ik wil de fiets uiterlijk eind augustus hebben ivm vakantie naar Bretagne. Onderstaande zijnsnel te leveren en passen in het budget.

Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom? Zien jullie betere alternatieven?

https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=R075_P05

https://www.12gobiking.nl/ridley-kanzo-a-ltd-grx-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Bekende had een fiets op voorraad bij 12go besteld en toch duurt het 'ineens' 2 maanden. Qua looks zou ik niet twijfelen en direct voor de canyon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-05 14:16
Jerry33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:19:
Fiets

Ik ben op zoek naar een gravelbike met een budget van max € 2.000. Ik wil veel onroad fietsen en af en toe ook ofroad. Ik wil er ook met gewone spijkerbroek op kunnen stappen. Ik lease dan via lease a bike (gaat dat eigenlijk wel met Canyon die alleen direct af fabriek levert?).

Ik wil de fiets uiterlijk eind augustus hebben ivm vakantie naar Bretagne. Onderstaande zijnsnel te leveren en passen in het budget.

Ik weet niet welke maat je zoekt?
De Cannondale Topstone 1 heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.
En maat L voor 15:00 besteld, morgen in huis.

Ik vind de Canon overigens ook erg mooi.
Zou die bovenaan de lijst zetten als ik jou was ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ajaxestria op 02-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Canyon kan niet met Lease a Bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
Yakolev schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:29:
Canyon kan niet met Lease a Bike.
Daar was ik al bang voor. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
Ik weet niet welke maat je zoekt?
De Cannondale Topstone 1 heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.
En maat L voor 15:00 besteld, morgen in huis.

Ik vind de Canon overigens ook erg mooi.
Zou die bovenaan de lijst zetten als ik jou was ;)
[/quote]

Die Canyon gaat dus niet lukken via LaB. Cannondale is een mooie optie. Dank je voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Focus Atlas 6.7, Rondo Ruut AL1, of iets nog exotischer?!

Ben zelf niet zo van de hele mainstream merken. (Hoewel ik zelf ook een Giant heb)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
Let op met Focus.

De Atlas serie (check de specs per model voor de zekerheid) gebruikt road boost naven (12x110/12x148). Dat betekent dat je altijd custom wielen (met hogere kosten dan normaal) moet laten bouwen als je iets anders dan de stock wielen wilt.
En over de stock wielen gesproken. WTB velgen sneuvelen bij bosjes (scheurtjes bij spaakgaten). Houd dus rekening met extra kosten op termijn.

Mooie fietsen verder maar helaas weer een "standaard" die leveranciers en andere merken niet met open armen onthalen.

[ Voor 33% gewijzigd door ElGreco op 02-08-2023 14:45 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 16:09
Jerry33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:19:
Fiets

Canyon zal inderdaad niet lukken online, klopt. Werken enkel met O² lease oid.
Al eens gekeken naar Orbea Terra gravelbike?

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/race/terra/
https://www.orbea.com/be-.../terra/cat/terra-h40-2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjzJmNR1JdrLf50ANQQc5SS67TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAUCojKOov4CWOCciGx9pV0R.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By7LmOgIniSrHq61xqJtL5yHUZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F23Vl4U8wUVZdVDt4BdOx54.jpg?f=fotoalbum_large

Bewuste keuze om onder de 2.000€ te blijven? Via leasing is het verschil tussen een fiets van 2.000€ en 3.000€ maandelijks te verwaarlozen, zodat je "beter" meer kan uitgeven aan een fiets zonder opeens geruineerd te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Stancke op 02-08-2023 15:50 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 77 Laatste