Ik pas wel m'n plannen aan, ja. Maar dat betekent niet direct dat ik niet ga. Meestal ga ik dan op de stadsfiets met een regenpak aan een stukje fietsen.
Soms ga ik ook gewoon een stukje op de racer. Maar dan is het even een ommetje maken. Maximaal 30-40km. Ben je toch even buiten geweest en hoef je ook niet gelijk 8 uur te creperen van de kou.
Zaterdag heb ik het echter anders aangepakt. Omdat ik vanaf Nijmegen naar Renesse (trein van Nijmegen naar Goes en vanaf daar fietsen) wilde, had ik te weinig tijd om met de stadsfiets te rijden. De temperatuur was okay. Mijn insteek was zolang ik maar zou blijven fietsen, dat het wel mee zou vallen met koud krijgen. Uiteindelijk droogt de kleding vanzelf weer. Dus ik heb gewoon m'n zadeltas gevuld met 1 setje kleding voor in de trein (van stilzitten krijg je het koud + minder drogend vermogen in een trein). Uiteindelijk heb ik deze niet nodig gehad.
Ik heb een heftige stortbui van een uur gehad. Had het geluk net op tijd langs een restaurant te rijden. Daar even een pitstop gemaakt toen. Rond 15 uur nog een paar druppels regen (even een ijsje gehaald) en de rest van de dag geweldig weer. Ben zelfs nog een beetje verbrand.
Wat je ook kunt doen is de route iets meer langs dorpen en/of steden leiden. Dan heb je voldoende mogelijkheden om even te schuilen. En in het bos zit je natuurlijk redelijk droog door de bomen.
Moraal van het verhaal. Denk in oplossingen en niet in beperkingen. Dan kun je nog best een hele leuke dag hebben.
Edit:
Een oude vriend van mij zei altijd dat ik me niet over zoveel druk moet maken. Gewoon alles op je af laten komen en dan zie je het dan wel. Denk dat dat ook wel een goede tip is.
Gewoon een rondje fietsen. Je kunt je natuurlijk wel een beetje voorbereiden (droge kleding mee, regenjas/regenbroek mee), maar verder gewoon lekker fietsen. Als je in een stortbui terecht komt even drogen kleding aan en in de trein duiken.
Het is zonde om je te laten beïnvloeden door een idee dat er weleens een plensbui op je zou kunnen vallen. Je weet helemaal niet zeker dat dat gebeurt. En mocht dat gebeuren, komt er vanzelf een oplossing op je pad. En zelfs als je doorweekt naar huis moet fietsen, is dat niet het einde van de wereld.
[
Voor 24% gewijzigd door
hoi1234 op 01-08-2023 09:07
]