Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 38 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-05 16:25
ajaxestria schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Ik weet niet welke maat je zoekt?
De Cannondale Topstone 1 heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.
En maat L voor 15:00 besteld, morgen in huis.
Helaas, Mantel werkt niet met Lease a bike. Locale dealer gevraagd of hij hem in wil kopen, maar dat schijnt onmogelijk te zijn in combinatie Mantel/Cannondale.

Dit is toch lastiger dan ik dacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 16:09
Jerry33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Helaas, Mantel werkt niet met Lease a bike. Locale dealer gevraagd of hij hem in wil kopen, maar dat schijnt onmogelijk te zijn in combinatie Mantel/Cannondale.

Leasing voor Belgie of Nederland? Je zal enkel kunnen fiets aankopen bij dealers die aangesloten zijn bij Lease-a-bike, te vinden onder "dealers".

https://www.lease-a-bike.be/
https://www.lease-a-bike.nl/fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:09
Jerry33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Kijk anders hier, daar hebben ze altijd voorraad en werken wel met Lease a Bike -> https://allizi.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:40
ElGreco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:16:
Dit zijn de R500 velgen van DT en zijn niet dicht gelast. Kwalitatief prima maar zijn van de onderste klasse. Lak krast relatief makkelijk en inderdaad, het kan voorkomen dat de naad lucht en latex lekt.
Dit is een geval beetje pech hebben want meestal gaat het goed.
Probeer een 2e laag tape en anders opnieuw tapen waarbij je een eerst een smal stuk tape overdwars plaatst over de naad en daarna pas de "echte" tape op de normale wijze erop legt.
Nu nog een stuk tape overdwars leggen gaat niet werken, deze gaat los laten door de latex.
Dank voor de tip, ik heb alles even gedemonteerd en hij blijkt toch niet luchtdicht te zijn bij een spaakgat. Ik vermoed dat ik dat wel eens veroorzaakt kan hebben met de bandenlichter.

Alles schoongemaakt, ontvet en voor de zekerheid dat overdwarse tape bij de lasnaad geplaatst. Daarna tweede laag velglint en nu kijken of dat dicht blijft.

Foto's onderstaand voor wie het tubeless verhaal ook nieuw is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4rerUp_P-FSiR-2wFbtGf6_ReU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zXCG6uLIGpfawDRWIF7O3cmi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBH0Dqx1VX_YOd5b9wcgFO6ERo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vzCPL0jGR5t2uTJbmcvccK1m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVeiRRTAp2OCOMtRcTtuiPVErFQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WRNRJtMv9q60Z8b1ly0p32sf.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:39
ajaxestria schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Ik vind de Canon overigens ook erg mooi.
Zou die bovenaan de lijst zetten als ik jou was ;)
Poooeeehh Topstone 2 ongeveer 1,5 maanden geleden gekocht…. Dat zijn dure weken geweest :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:15
[quote]Jerry33 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:35:
[/quote]

Dat is inderdaad een nette deal. Toevallig ga ik er vrijdag eentje mee halen met een fietsmaatje. Het wordt zijn eerste fiets. Ben ook wel benieuwd naar de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-06 11:31
HBSVDK schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:26:
Bekende had een fiets op voorraad bij 12go besteld en toch duurt het 'ineens' 2 maanden. Qua looks zou ik niet twijfelen en direct voor de canyon gaan.
Ja let op met 12GoBiking. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Fiets 'direct leverbaar' dus besteld én betaald. Paar dagen later een mailtje dat het nog 2-3 maanden duurt. Uiteindelijk hebben ze meer dan een week op 3.000 van mijn euro's gezeten, en duurde het 4-5 mailtjes voordat ze überhaupt de bestelling wilden annuleren. Vond het niet heel netjes.

Later nog eens een elektrische fiets proberen te kopen, maar de verkoper werd helemaal verontwaardigd en boos toen bleek dat het via het fietsplan moest.

Onlangs hebben ze me tot 2x toe de verkeerde band gestuurd en geprobeerd vol te houden dat het de juiste was.

Ik heb het idee dat het een verkooptechniek is bij 12Go om wat extra omzet te pakken door dit soort praktijken in de hoop dat klanten het te veel moeite vinden om er tegenin te gaan. De klantenservice lost het altijd erg netjes op uiteindelijk, maar voor mij genoeg alternatieven om deze zaak voortaan links te laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 19:28
scraemus schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Ik heb al jaren 2 Crankbrothers Speedier Lever dingen rond slingeren in zadeltasjes O-) soortgelijk iets en al jaren tevreden mee _/-\o_
Die heb ik ook, en gebruik ik vaak om de band er af te halen.
Het erop krijgen..het "haakje" is niet breed genoeg voor mijn (carbon) velg. De Tire-Monkey past wel. Laatst op aanbeveling van @ElGreco aangeschaft..en nog nooit zo snel m'n bandje erop gekregen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 14:44
McMiGHtY schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Die heb ik ook, en gebruik ik vaak om de band er af te halen.
Het erop krijgen..het "haakje" is niet breed genoeg voor mijn (carbon) velg. De Tire-Monkey past wel. Laatst op aanbeveling van @ElGreco aangeschaft..en nog nooit zo snel m'n bandje erop gekregen.
Tot nu toe red ik mij nog prima om het bandje er met de hand op te leggen, dus daar gebruik ik de tool ook niet voor (en ook met de Speedier Lever nog steeds kans om de binnenband te knijpen met alle gevolgen van dien tijdens oppompen)

[ Voor 23% gewijzigd door scraemus op 03-08-2023 16:18 ]

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:44

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, wel paar keer zoiets gereden in die regio. Ligt wat dichter bij "geschikt voor de racefiets", beetje afhankelijk van je smaak qua gravel, van mij mag het tegenwoordig wel wat ruiger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
Tijdens de 2018 editie gereden. Op basis van mijn gemiddelde durf ik idd wel te zeggen dat het niet al te heftig gravel was. Ik meen wel de nodige zandwegen, maar toen waren die hard. Zal nu ook wel niet mul zijn 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn stuurlint is inmiddels op... het standaard-stuurlint dat Lauf erop had gedaan beviel eigenlijk wel, was een beetje rubberachtig, niet erg dik. Heeft iemand nog tips voor prettig stuurlint (ik heb ontwikkelingen op het gebied van stuurlint totaal niet bijgehouden...)? (het lauf lint lijkt in bepaalde opzichten denk ik op het BBB-stuurlint dat eerder in dit topic werd gelinkt)

[ Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 06-08-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

klaaas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Tijdens de 2018 editie gereden. Op basis van mijn gemiddelde durf ik idd wel te zeggen dat het niet al te heftig gravel was. Ik meen wel de nodige zandwegen, maar toen waren die hard. Zal nu ook wel niet mul zijn 8)
Ik heb hem vorig jaar gereden met 1 maat van me; alleen dan de 110 variant. Groot deel is hetzelfde.
Hele mooie route; zoals @Klaas aangeeft: Inderdaad veel goedlopend gravel en zand. Aan het einde een mooi toetje op de Lochemse berg! :9

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

begintmeta schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:50:
Mijn stuurlint is inmiddels op... het standaard-stuurlint dat Lauf erop had gedaan beviel eigenlijk wel, was een beetje rubberachtig, niet erg dik. Heeft iemand nog tips voor prettig stuurlint (ik heb ontwikkelingen op het gebied van stuurlint totaal niet bijgehouden...)? (het lauf lint lijkt in bepaalde opzichten denk ik op het BBB-stuurlint dat eerder in dit topic werd gelinkt)
Tijdje terug het lint van mijn Canyon door deze vervangen. Erg comfortabel.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

ElGreco schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:16:
Dit zijn de R500 velgen van DT en zijn niet dicht gelast. Kwalitatief prima maar zijn van de onderste klasse. Lak krast relatief makkelijk en inderdaad, het kan voorkomen dat de naad lucht en latex lekt.
Herkenbaar. M.n. het achterwiel heeft bij mij ondertussen flink wat steenslag schade opgelopen.
Zijn er tips om dat een beetje te herstellen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
klaaas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Vandaag gedaan.
Wel iets ingekort gezien het weer.
Vanaf Laren vrij veel weg vond ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
magic_nl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Herkenbaar. M.n. het achterwiel heeft bij mij ondertussen flink wat steenslag schade opgelopen.
Zijn er tips om dat een beetje te herstellen?
Het is de moeite niet. Gewoon af raggen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

ElGreco schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Het is de moeite niet. Gewoon af raggen.
En dan sparen voor de GRC 1400?
Of een ander mooi carbon setje.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Het rijdt er niet minder op met een paar krassen erop

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:40
magic_nl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

En dan sparen voor de GRC 1400?
Of een ander mooi carbon setje.
Zijn er hier eigenlijk ervaringen met carbon wielsets op de gravelfiets?

Ik kan me voorstellen dat de voordelen van de weg niet altijd opgaan bij gravel (gewicht en aero).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn fiets kwam standaard met plasticcarbonwielen (ethirteen XCX Race Carbon Gravel). Mij bevallen ze prima, ze zijn nogal licht, maar hoeveel dat nu voor mij uitmaakt weet ik niet bij gebrek aan zwaardere wielen (op dezelfde fiets). Aero zijn ze sowieso niet, maar dat maakt me niet uit. Ze zijn lateraal misschien iets te flexibel naar mijn smaak.

De (aluminium) naven van deze wielset zijn dan overigens weer matig IMHO... (de velgen worden ook los verkocht). De velgen combineren heel prettig met de TUFO Thundero banden in een tubeless setup in ieder geval (er zaten ook prettige ventielen bij), eigenlijk geen luchtverlies en net niet te strak om nog met de hand erop en eraf te doen.

Wat nou echt een inherent voordeel zou zijn weet ik niet, hier en daar wordt ook geclaimd dat carbonwielen comfortabeler kunnen zijn, maar ik denk dat dat eigenlijk primair afhankelijk is van het velgontwerp, en pas secundair van eventuele unieke eigenschappen van het materiaal (en daarnaast natuurlijk met een veel kleinere invloed dan bijvoorbeeld de banden(druk) etc)..

[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 07-08-2023 21:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
begintmeta schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:22:
Mijn fiets kwam standaard met plasticcarbonwielen (ethirteen XCX Race Carbon Gravel). Mij bevallen ze prima, ze zijn nogal licht, maar hoeveel dat nu voor mij uitmaakt weet ik niet bij gebrek aan zwaardere wielen (op dezelfde fiets). Aero zijn ze sowieso niet, maar dat maakt me niet uit. Ze zijn lateraal misschien iets te flexibel naar mijn smaak.

De (aluminium) naven van deze wielset zijn dan overigens weer matig IMHO... (de velgen worden ook los verkocht). De velgen combineren heel prettig met de TUFO Thundero banden in een tubeless setup in ieder geval (er zaten ook prettige ventielen bij), eigenlijk geen luchtverlies en net niet te strak om nog met de hand erop en eraf te doen.

Wat nou echt een inherent voordeel zou zijn weet ik niet, hier en daar wordt ook geclaimd dat carbonwielen comfortabeler kunnen zijn, maar ik denk dat dat eigenlijk primair afhankelijk is van het velgontwerp, en pas secundair van eventuele unieke eigenschappen van het materiaal (en daarnaast natuurlijk met een veel kleinere invloed dan bijvoorbeeld de banden(druk) etc)..
Carbon wielen die lateraal slap aanvoelen is een teken van matige bouw of niet correct gespecced wielen voor het beoogde gebruik. Een carbon velg is per definitie behoorlijk stijf uit zichzelf.
Comfort haal je niet uit de velg (weinig), vooral uit de banden en druk. Na de banden de bouw (type, aantal en patroon van de spaken).

Aero op een gravel fiets is een beetje kansloos. Grootste voordeel van carbon is dat je een behoorlijk brede (intern) velg kunt gebruiken met een laag gewicht. Hierdoor trekt de boel iets vinniger aan (al kun je met een logge band veel verpesten) en worden vooral de brede banden beter ondersteund, vooral in de bochten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 13:30
Kiwi_Kevin schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de voordelen van de weg niet altijd opgaan bij gravel (gewicht en aero).
Ik rij normaal met veel te hoge carbon wielen op de gravelbike. gemaakt onder het mom van: ik wil wat bijzonders en ziet er vast tof uit. Nou, dat is het wel, maar je verliest veel op gebied van comfort en je wint er erg weinig mee. Door de dikke banden die er op zitten is het aero voordeel gering. :9
Zit er aan te denken nog een lage set te bouwen en deze met wat smalle banden voor alleen verhard. Dat wordt dan ook wel carbon want op de mtb bevalt dat goed.

Flickr - Strava

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Kiwi_Kevin schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Ziet er gewoon dik uit 8)
Voor mezelf heb ik naar het antwoord toe gerekend door te stellen dat de gravelfiets tevens de winterfiets is. De wegtrainingen met slecht weer doe ik op de gravelfiets. (aero voordelen worden teniet gedaan door spatborden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Roskabouter schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Ziet er gewoon dik uit 8)
Voor mezelf heb ik naar het antwoord toe gerekend door te stellen dat de gravelfiets tevens de winterfiets is. De wegtrainingen met slecht weer doe ik op de gravelfiets. (aero voordelen worden teniet gedaan door spatborden)
Tip: pas dan wel op met wind. Ik heb het vorige maand nog een ongelukkige cocktail zien voltrekken van een goed getrainde wielrenner, hoge velgen en flinke windvlagen. Die gast werd onderuitgeblazen en dat eindigde in ambulancewerk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:13
Gisteren 80Km in de Achterhoek gefietst met mevrouw Stillekracht. Alle credits voor de route voor outdoorachterhoek: https://outdoorachterhoek.nl/Oude-IJsseltocht
Een aanrader!

Ik blijf het coulissen landschap prachtig vinden. Route is nagenoeg geheel onverhard. Je komt geen auto, maar ook amper fietsers tegen. Wel soms E-fietsers, maar geen gravellaars. Na de vele regen was de route zeer goed te rijden. Na lange droogte zullen er wat lastigere zandstroken inzitten. Op een plaats een blokje moeten omrijden ivm een grote blubber partij.
Geen technische uitdagingen, maar gewoon lekker onverhard fietsen in een mooie, rustige omgeving.

Het was best wel warm (29 graden). Wat opvalt is de koelte van de bossen. Zodra je maar het dichte bos inrijdt is het enkele graden comfortabeler. Meer bomen in de steden is een antwoord op de extreme hittestress.

Na de praatjes de plaatjes...

De eigenaar van deze fiets zal weinig uit de wind kunnen rijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLnqfFqPG4DkjMQWTqgj13zNix0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDzXqYH8gVKrm6MvkQPZdDcr.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie lunchplaats. Je kan daar de stilte nog horen. Natuurlijk gefaciliteerd door een van de vele bankjes die je aantreft in de Achterhoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkcAoZ55ZZJi-hLAaFyNohVj8Ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1ONrFoYzuqNYw0SIrKcfPFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJRMO7RthaCpXJUX9wpJ-fYbj58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15TxpWcSqUGrXkyTZAODjBVa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DMTse2zqQ410_tmEgjDHknpRts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRGTewkrMxxHIVa7TYpfRtMd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03
Over Achterhoek gesproken: ik wist het niet (en dan woon ik dus al heel wat jaren in de buurt...) maar je mag in juli en augustus gratis je fiets meenemen in de treinen van Breng en Arriva en de rest van het jaar is het in het weekend gratis. Alleen voor de Arriva trein vanaf Arnhem richting Winterswijk. Afgelopen vrijdag donderdag de Montferland route gedaan, maar om niet meteen de 100km aan te tikken met heen en weer fietsen heb ik dus een stukje de trein genomen naar de start. Ideaal.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
[achtergrond] Ik heb een paar maanden geleden in Engeland een Bianchi Zurigo D2 op de kop getikt, omdat ik daar met regelmaat ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlwEkeAhnXgDys4Ji4pWinzLjrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC5AwmVZVfRWHW9SNOpsLKNq.jpg?f=fotoalbum_tile

Een 'gravel'bike met cyclocross achtergrond. Zeer levendig, uitnodigend... Niet bijzonder luxe uitgevoerd, zeker niet bijzonder licht... Wel heel erg leuk... En dat vind ik dan belangrijker ;-)
Vreet de Engelse wegen die veel weg hebben van Emmentaler kaas met liefde op... precies wat ik zocht voor daar.

[op zoek naar]
Wat ik nu gebruik voor mijn dagelijkse fietsgebruik loopt op zijn einde... dus ik zoek iets wat wel best degelijk is, maar tevens nog leuk is om te fietsen... En dan is voor mij een traditionele rechtopzitter stadsfiets echt helemaal niet... Dus mijn gedachte was om iets in de richting gravelbike te gebruiken... Spatbordje er op, tassendrager er op... Wordt het te zwaar: aanhanger erbij. (Ik heb al jaren geen auto meer, en ook zeker geen plannen voor een auto...) Gaan met de banaan. Zeker, heel ongebruikelijk... maar het leuke met het aangename combineren lijkt me prima.

Ik belande 2 weken terug ongepland bij Mantel in Den Bosch, en heb daar het nodige aan gravel fietsen door de zaak gejaagd.
(lijstje puur op geheugen, hoop dat ik ze me allemaal okay herinner)
Cannondale Topstone, Trek checkpoint? Nee - voor mij erg mak.
Koga ??, Scott speedster? Redelijk okay
Bulls Grinder, Giant Revolt advanced? Leuk: levendig enzo.

[overweging]
Dus ik ben gister bij Broekhuis voorheen Kroone Liefting binnengelopen, en heb mijn ideeen bij een van de medewerkers voorgelegd.
Cube Nuroad, Giant Revolt (de alu) en Giant Contend AR daar door de zaak gejaagd.
De Revolt voelde iets te twitchy - meer dan de duurdere carbon broer. Maar de Content AR lijkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCZxYV191m0D_hFAxYVw7dOYLMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytMZ6mjfWaJbZg8O9VYMTVvW.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze dus, met op de achtergrond nog net een stukje van de Revolt.

Dus ik overweeg de Giant Content AR1, wat meer een racefiets crossover is, maar er kan 38mm in... en volgens de eerste de beste Youtuber lukt 42 ook. Clearance met een flink groot opgeblazen 32mm (Giant roept 34mm, door de heel brede velg) lijkt in elk geval enorm.
Spatbord moet wel lukken, Giant's eigen 45mm spatboard is officieel geschikt... Maar een rack wordt lastiger. Compatibiliteitslijst van Giant is minimaal... en documentatie van Giant in het algemeen is op zijn best knudde,,,

Verkoper heeft serieus moeite gedaan, en we denken dat er wel iets zal lukken, Tubus vega bijvoorbeeld. Maar dat ding kost wel krankjorum voor wat het is. Giant's eigen kost veel minder en is MIK compatible... wat wellicht interessant is... de tubus is voor geen enkel 'systeem.

Heeft er nog iemand ideeën of hopelijk zelf ervaringen om te bekijken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb zelf een Contend AR2 en vind het een topding. Zitten nu 38mm Vredestein Aventura’s op en kan inderdaad nog wel een paar mm breder. Lekker vlotte fiets voor op de weg en jaag hem ook wel eens over een mtb trail. Maar ziet verder voornamelijk gravel en brede bospaden.

[ Voor 11% gewijzigd door pjlgt op 13-08-2023 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:40
Qua rack en spatbord achter kun je eens kijken of Ortlieb Quick Rack (of de Light versie, die is nog wat minimalistischer gebouwd) en bijbehorend spatbord op je fiets passen. Die overweeg ik zelf ook en lees goeie verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:23
Linkser schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Poooeeehh Topstone 2 ongeveer 1,5 maanden geleden gekocht…. Dat zijn dure weken geweest :|
Ik ben wel benieuwd wat dan zo kostbaar was. Ik heb er ook een sinds een week en op een lekke band na nog geen issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
Danjel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat dan zo kostbaar was. Ik heb er ook een sinds een week en op een lekke band na nog geen issues.
Hij is nu 500 euro goedkoper dan toen ik hem kocht in de winkel, dat is wat zonde... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
@RobNemoo De quickrack lijkt me al een mooiere optie dan de Tubus. Tubus is en domweg duurder dan de Ortlieb, en heeft en geen MIK én geen QL3.1 (Beter mee verlegen dan om verlegen... QL3.1 is mooi, maar de tassen zijn dan weer wel veel duurder dan QL2.1... elegantie moet wat kosten of zo)

Wat betreft spatbord... de Ortlieb lijkt én geen set, én geen volledige achter... dat is niet ideaal ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26
RobNemoo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:32:
Qua rack en spatbord achter kun je eens kijken of Ortlieb Quick Rack (of de Light versie, die is nog wat minimalistischer gebouwd) en bijbehorend spatbord op je fiets passen. Die overweeg ik zelf ook en lees goeie verhalen.
Ik heb de combo Quick Rack + spatbord. Zeer tevreden over. Stabiel als een huis, relatief goed qua gewicht en met een goede tas er op meer dan genoeg pakruimte. Met staand klimmen merk je wel dat je zwaartepunt anders ligt, maar geen gezwiep zoals bij de seatpost tassen.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als September prima weer heeft, dan wil graag de Reservoir Loop proberen (400km/7000hm door de Eifel en Hoge Venen) op 3 (mogelijk 4) dagen. Nu zie ik op Booking dat vrijwel alle hotels zijn uitverkocht daar.

Nu zag ik gisteren in mijn rit door de Eifel heel veel schuilhutten staan, en daar mag je ook overnachten. Heeft iemand daar ervaring mee en hoe vond men dat?(wat neem je bijvoorbeeld allemaal mee?)

Route:
https://www.komoot.com/co...e-eifel-de-reservoir-loop

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Yakolev schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:44:
Als September prima weer heeft, dan wil graag de Reservoir Loop proberen (400km/7000hm door de Eifel en Hoge Venen) op 3 (mogelijk 4) dagen. Nu zie ik op Booking dat vrijwel alle hotels zijn uitverkocht daar.

Nu zag ik gisteren in mijn rit door de Eifel heel veel schuilhutten staan, en daar mag je ook overnachten. Heeft iemand daar ervaring mee en hoe vond men dat?(wat neem je bijvoorbeeld allemaal mee?)

Route:
https://www.komoot.com/co...e-eifel-de-reservoir-loop
Misschien kan dit filmpje als inspiratie dienen , hier slaapt hij ook in een aantal van die schuilhutten. Mijn ding zou het niet zijn (geef mij maar een lekker bed) maar avontuurlijk is het wel :)
YouTube: Moet ik hier gaan slapen?! - Een groot klein Bikepackavontuur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 13:55
Ik denk dat het officieel verboden is, maar bivakkeren is gedoogd. Het helpt als je geen tent op zet. Als ze geen regel hebben zoals in Nederland dat je er niet mag zijn na zonsondergang kan je altijd aanhalen dat je kort uitrust en niet kampeert.

Zo doe ik het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM7eS8NnAe5tXeNPhImq6jStV6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JewX4C1cNBPIBFGXKtNZwNud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Thanks!

Dus bivvy en slaapzak mee, of zou het ook te doen zijn zonder bivvy? Ik heb het wel, maar is toch extra ruimte in de Tailfin.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
Hoe gaat dat bivakkeren met wild? Met name in de eifel kan ik me voorstellen dat het niet onoverkomelijk is…

En doe je een of ander “slot” aan/om de fiets en/of waardevollen spullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Normaal heb ik wel een klein slotje mee, was nu de sleutel vergeten.
Wild is meestal schuw genoeg, ik heb al tussen olifanten en buffels geslapen. In de herfst zou ik wel opletten met zwijnen misschien maar die kunnen ook ruiken, is vooral tijdens fietsen zelf dat je ze niet mag opschrikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Laatst online: 13:55
RR46 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:21:
Hoe gaat dat bivakkeren met wild? Met name in de eifel kan ik me voorstellen dat het niet onoverkomelijk is…

En doe je een of ander “slot” aan/om de fiets en/of waardevollen spullen?
Wat wij meestal doen is ergens richting einde van de dag op de kaart kijken: Meestal zijn de dalen bewoond dus plannen we nog 1 klim om adv van de contouren op de kaart langs wat potentiële plaatsen te rijden. In OSMand kan je filteren op shelter dat kan wel eens nuttig zijn voor het vinden potentiële plaatsen. Meestal gaan we eerst koken ed en zetten we de slaapspullen pas op tegen de tijd dat het donker wordt. Meestal zien we niemand of iemand die de hond uit laat. Daar zeggen we vriendelijk gedag. Hier nog geen problemen mee gehad. Alleen in Engeland waar we minder offroad gingen en moeite hadden om geschikte plaatsen te vinden.
Wij doen het eigenlijk altijd zonder te vragen en laten niks achter. Ik ben wel benieuwd heeft iemand hier eigenlijk ervaring met gewoon vragen bij boederijen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
yozgoesdigital schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Wat wij meestal doen is ergens richting einde van de dag op de kaart kijken: Meestal zijn de dalen bewoond dus plannen we nog 1 klim om adv van de contouren op de kaart langs wat potentiële plaatsen te rijden. In OSMand kan je filteren op shelter dat kan wel eens nuttig zijn voor het vinden potentiële plaatsen. Meestal gaan we eerst koken ed en zetten we de slaapspullen pas op tegen de tijd dat het donker wordt. Meestal zien we niemand of iemand die de hond uit laat. Daar zeggen we vriendelijk gedag. Hier nog geen problemen mee gehad. Alleen in Engeland waar we minder offroad gingen en moeite hadden om geschikte plaatsen te vinden.
Wij doen het eigenlijk altijd zonder te vragen en laten niks achter. Ik ben wel benieuwd heeft iemand hier eigenlijk ervaring met gewoon vragen bij boederijen oid?
In Kenia was wildkamperen afgeraden en vroegen we soms gewoon bij mensen of we in hun tuintje konden staan. Dat vonden ze geweldig. (sowieso waren blanken na die afwezigheid in coronatijd een attractie daar, tot vermoeiens toe soms, vooral bij kinderen) In Europa nog niet gedaan, ook een keer gezocht in Zwitsers dorp naar een 'schlafen in stro' boerderij maar tevergeefs. Bewoners konden toen niet helpen, toen ook gewoon weer omhoog gereden en in een haarspeldbocht van de weg gestaan vrij onzichtbaar. Ik slaap meestal juist hoog (slaapzak is daar ook op berekend). Minder mensen, minder muggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-10-2023
Vandaag proefgereden op:
Grizl maat M - carbon - 1by - shimano - 11 speed
Grizl maat M - carbon - 2by - shimano - elektronische shifters

Bij het Shimano EC in valkenburg. Mooi rondje gehad van zo'n 55 km.

Mijn lengte 183cm. Nu kijk ik op de website van canyon en vul de framemaat configurator in. Bij binnenbeenlengte komt volgens de meetmethode 78cm uit (als ik heel erg mijn best doe misschien 80cm). Maar in elk geval krijg ik maat S als suggestie. Nu twijfel ik over welke framemaat ik nou moet hebben. Hoe kan ik hier het beste uitsluitsel over krijgen?

Verder wil ik graag een aluminium frame ivm prijs, duurzaamheid en extra bevestigingspunten voor eventueel tassen achter.

Dan zit ik alleen nog te twijfelen tussen de 1by of 2by. Waarbij de 1by Ekar op voorraad is en 13 speed, waardoor ik hoop dat ik hier net meer uit kan halen dan de 1by - 11 speed. Ik merkte wel dat op de plattere stukken ik meer mogelijkheden/snelheid had met de 2by, dus vandaar de twijfel. Echter heb ik de Ekar niet getest, dus weet niet wat ik daarvan kan verwachten. Wel lees ik dat het wat 'exotischer' is en mogelijk daardoor lastiger verkrijgbaar bij reparaties? (als ik op vakantie in het buitenland pech heb, ben ik dan de sjaak?) En duurder, maar wat is dan het verschil tussen laten zeggen Shimano?

Nog tips of suggesties om mij wel of niet over de streep te trekken?

Woon in West-Friesland (Noord-Holland), alles plat. Maar wil hem breed gaan inzetten. Af en toe een rondje s'avonds, toertjes (veluwe, limburg, eifel), bikepacking vakantie Noorwegen etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Checkmate op 16-08-2023 22:59 ]

• klaaas
@Checkmate heb je nu een racefiets oid? Dan zou je de zadelhoogte kunnen opmeten en die vergelijken met de range die Canyon aangeeft. (Ervan uitgaande dat je zadel nu min of meer goed staat).

Hij wil.

• Checkmate
klaaas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:06:
@Checkmate heb je nu een racefiets oid? Dan zou je de zadelhoogte kunnen opmeten en die vergelijken met de range die Canyon aangeeft. (Ervan uitgaande dat je zadel nu min of meer goed staat).
Nee geen racefiets. Mijn Stromer telt niet :+

• GWBoes
Je Stromer kan wel tellen. Zadelhoogte zal toch ongeveer gelijk zijn, kan iets afwijken door een ander soort zadel en positie op de fiets maar het geeft wel een indicatie. Meten van hart trapas tot midden bovenop zadel.

Campagnolo is inderdaad wel een stukje exotischer (en mooier :) ) waardoor ook onderhoud een stukje duurder is, cassette is bijvoorbeeld een keer zo duur. Vervangingsonderdelen kan idd ook een dingetje zijn, maar ik verwacht ook niet dat de meeste fietswinkels zo een GRX derailleur of shifter op de plank hebben liggen. Ik heb zo nog niemand gehoord over de duurzaamheid van Ekar, maar daar is online vast wel wat over te vinden.

1x11 zou ik niet doen, ik zou daar toch wat range en stapjes missen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
Als het een beetje een do-it all moet worden zou ik altijd voor 2x gaan. Ik heb zelf een grail met 2x en ik vind het heerlijk om de twee bladen te hebben.

• klaaas
Als je de Stromer als referentie gebruikt voor de zadelhoogte zou ik wel even (b.v. a.d.h.v. wat YT filmpjes) checken of je zadelhoogte ongeveer goed is.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinslll
In de onderstaande link wellicht wat gravelroute inspiratie voor Limburg en de Eifel:
http://www.fortheloveofgravel.com

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:54
GWBoes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:08:
Je Stromer kan wel tellen. Zadelhoogte zal toch ongeveer gelijk zijn, kan iets afwijken door een ander soort zadel en positie op de fiets maar het geeft wel een indicatie. Meten van hart trapas tot midden bovenop zadel.
Heeft een Stomer geen vering, wat het allemaal een stuk ingewikkelder maakt!?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
mhr-zip schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Heeft een Stomer geen vering
Geen idee. weet dat het een ebike is maar geen idee wat voor één. Als echte gravelaar is het enige elektrische in m'n leven namelijk m'n baardtrimmer :+

Flickr - Strava

• Checkmate_alt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09-2023
mhr-zip schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Heeft een Stomer geen vering, wat het allemaal een stuk ingewikkelder maakt!?
Dat is optioneel.

Mijn Stromer heeft wel een verhoogd stuur omdat ik met het lagere stuur last kreeg van mijn rug. Misschien dat het ook wel lag aan afstelling van het zadel. Ik vind het daarom ook lastig om van mijn Stromer uit te gaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:30

samo

yo/wassup

Ik ben nieuw in dit topic, maar mag me sinds dit weekend eigenaar van een Gravelbike noemen. Ik heb bij de lbs de Cube Nuroad EX gehaald, alu frame,grx afgemonteerd. Vooral bedoeld om ook woon-werkverkeer te kunnen meepakken (25-30km enkele reis) maar ook voor recreatief fietsen. Wel leuk om te merken dat Garmin korte stukjes gravel meepakt als ik een route voorstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLws8U77233gB0g3krcWQ1M7W2A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/AEd4ZojcYzGAkfwsGooqGuiz.png?f=fotoalbum_medium

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Checkmate_alt
Zojuist de volgende reactie ontvangen van Canyon:

De framemaat kunnen wij je wel aanraden met behulp van ons maatsysteem of door ons je lichaamslengte en binnenbeenlengte door te sturen. De zadelhoogte, het aantal spacers dat ideaal is voor jou of de setback van je zadel bijvoorbeeld zijn echter zaken die wij niet voor je kunnen berekenen. Voor een dergelijke fijnafstelling raden we inderdaad een dynamische fietsmeting (of "bikefit") aan bij een gespecialiseerde praktijk.

Als je tussen twee maten zit kan je in principe op beide fietsen uit de voeten, het verschil tussen twee opeenvolgende maten is niet zo heel groot. Normaal gesproken raden we in dergelijke gevallen altijd de kleinere maat aan, omdat die lichter, stijver en wendbaarder is.

Maar de doorslaggevende reden moet zijn wat voor karakter je voorkeur heeft. Ga je voor een kleinere fiets, dan kies je voor een diepere en meer wedstrijdgerichte zitpositie vanwege de lagere balhoofdbuis. Terwijl je bij de grotere optie juist kiest voor een iets minder diepe en meer comfortgerichte houding, vanwege een wat hogere balhoofdbuis.

Lastig. Ik zou juist verwachten dat de kleinere maat comfortabeler zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
nee niet echt. De Stack (hoogte) groeit sneller dan de reach (lengte) van het frame tussen maten. Het zadel komt normaal ook verder achter de trapas te staan bij een langer persoon omdat de zitbuis iets naar achter staat. bij gelijke zadelhoogte wordt bij een Grizl je reach dan maar 5mm langer terwijl de stack een dikke 20mm toeneemt.
Maar als ik de tabellen zo bekijk zou ik echt niet een S nemen met 1.83m. Helemaal als je op de M gewoon goed zat.

Flickr - Strava

• Checkmate_alt
GWBoes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
nee niet echt. De Stack (hoogte) groeit sneller dan de reach (lengte) van het frame tussen maten. Het zadel komt normaal ook verder achter de trapas te staan bij een langer persoon omdat de zitbuis iets naar achter staat. bij gelijke zadelhoogte wordt bij een Grizl je reach dan maar 5mm langer terwijl de stack een dikke 20mm toeneemt.
Maar als ik de tabellen zo bekijk zou ik echt niet een S nemen met 1.83m. Helemaal als je op de M gewoon goed zat.
Wat is 'gewoon goed'. Ik merkte dat ik (1.83m, 78cm) 'platter' zat dan mijn zwager (1.83m, 86cm), die leek een wat relaxtere houding te hebben.
Verder beetje last van mijn schouders en op een gegeven moment een zeurderige onderrug, maar daarintegen ben ik ook niks gewend. Dus hoe beoordeel je of dat 'gewoon goed' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Checkmate_alt schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Wat is 'gewoon goed'. Ik merkte dat ik (1.83m, 78cm) 'platter' zat dan mijn zwager (1.83m, 86cm), die leek een wat relaxtere houding te hebben.
Dat lijkt me gek. Met je kortere benen zou je zadel lager moeten staan en zit je meer rechtop. Zeker als we je relatief lange rug meenemen. Maar wellicht dat je ook hele korte armen hebt?

Ik ben zelf ongeveer even lang en heb ook korte beentjes. Je wilt echt niet op de een S zitten.

Hij wil.

• Checkmate_alt
klaaas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Dat lijkt me gek. Met je kortere benen zou je zadel lager moeten staan en zit je meer rechtop. Zeker als we je relatief lange rug meenemen. Maar wellicht dat je ook hele korte armen hebt?

Ik ben zelf ongeveer even lang en heb ook korte beentjes. Je wilt echt niet op de een S zitten.
Zadel zat ook lager dan bij mijn zwager. Benen uiteraard niet gestrekt. Voor zover ik weet zijn mijn armen normaal :+ . Toch leek hij echt meer rechtop te zitten dan ik.

Ik wil graag iets kunnen aannemen, maar wel lastig als er verschillende adviezen worden gegeven. Zijn jullie het met Canyon eens dat de M een meer comfortabele houding heeft? Want ik zou absoluut comfort boven sportiviteit verkiezen.

Aanvullend vond ik nog wat informatie over schakelen bij campagnolo, dat dat wat lastiger zou zijn. Zou dat niet gewoon een kwestie van wennen zijn? Of zijn er hier ervaringsdeskundigen die het daar wel mee eens zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Checkmate_alt op 17-08-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 20:36

MJV

Nog een n=1, maar ik zou met 1.83m voor een Grizl maat M gaan. Ik ben ook 1.83 en twijfelde tussen de M en L. Uiteindelijk voor de M gegaan, die zit prima. En nog ruimte over om wat dieper te zitten, dat had ik bij de L niet gehad. S lijkt me klein.
Hmm, binnenbeen lengte niet gezien net, dan is het misschien wel een ander verhaal. Mijn zadelhoogte zit op 77.7cm, dus dat is wel even wat anders.

[ Voor 23% gewijzigd door MJV op 17-08-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Qua Campa: ik heb campa, shimano en sram gereden. Alles went. Wat bij Campa een potentieel puntje van aandacht is, is of je met je duim bij de duimshifter kunt komen als je in de drops rijdt. Verder schakelt het gewoon. Voordeel van Campa: de beste en meest probleemloze remmen.

[ Voor 16% gewijzigd door ElGreco op 17-08-2023 14:29 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Checkmate_alt
Thanks. Meeste stemmen gelden. Maat M dus. En Campagnolo lijkt ook goed te zitten. Over gaan tot bestellen dan maar...?! >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 14:13
Ik zou voor de sram etap 1by gaan, maar ik ben biased omdat ik er 1 heb O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Checkmate_alt
yeehaw schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:05:
Ik zou voor de sram etap 1by gaan, maar ik ben biased omdat ik er 1 heb O+
800 meerprijs... Moet ook nog helm, schoenen, tassen, accessoires.
Plus ik wil aluminium en vind de afhankelijkheid van batterijen niet zo'n fijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 14:13
Ach, anders ben je weer afhankelijk van die metalen schakelkabeltjes die je moet vervangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Checkmate schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:38:
Vandaag proefgereden op:
Grizl maat M - carbon - 1by - shimano - 11 speed
Grizl maat M - carbon - 2by - shimano - elektronische shifters
Ik zou voor ekar gaan, 1by is wel fijn op een gravelfiets vind ik. Heb zelf een GRX400 grizl 2x10 en een rove st met rival 1x11. De rove groepset vind ik fijner, moest ik er meer op fietsen/geld in willen stoppen zie ik me die ook nog ombouwen naar ekar met ratiocomponents kit. De cassettes zijn duur maar verder niet heel veel nadelen, gewoon goed ketting meten en bij tijds wisselen. Dat je op reis geen onderdelen kan krijgen komt misschien iets vaker voor, maar de dingen die realistisch gezien kapot gaan (derailleur hanger, ketting) kan je makkelijk meenemen. Ik heb sowieso al een setje remblokken en dergelijke mee zodat ik niet voor het eerste beste ding moet gaan zoeken naar een fietsenmaker die je alles duur gaat verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Checkmate
Maat M - Ekar is besteld hoor! Dank voor jullie tips. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Ik zou toch voor S gaan }) :+ ;)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
UnderAVoidSky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:42:
Als het een beetje een do-it all moet worden zou ik altijd voor 2x gaan. Ik heb zelf een grail met 2x en ik vind het heerlijk om de twee bladen te hebben.
Ik heb juist een 2x genomen en achteraf wou juist dat ik voor een 1x was gegaan. Zo zie je maar weer :+

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:40
ElGreco schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:28:
Qua Campa: ik heb campa, shimano en sram gereden. Alles went. Wat bij Campa een potentieel puntje van aandacht is, is of je met je duim bij de duimshifter kunt komen als je in de drops rijdt. Verder schakelt het gewoon. Voordeel van Campa: de beste en meest probleemloze remmen.
Campa Ekar heeft een grotere duimshifter dan de andere Campa groepsets. Persoonlijk vind ik het een heerlijk systeem, de derailleur houdt de ketting ook super strak. Enige is dat het afstellen wel nauwkeuriger moet dan met bv een 11 speed derailleur, maar als het eenmaal goed staat blijft het ook goed. Maar, goede keuze @Checkmate :P

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Irby schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:58:
[...]

Enige is dat het afstellen wel nauwkeuriger moet dan met bv een 11 speed derailleur, maar als het eenmaal goed staat blijft het ook goed. Maar, goede keuze @Checkmate :P
Dit geldt uiteraard voor alle 12 speed systemen

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:02

TommyGun

Stik er maar in!

UnderAVoidSky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:42:
Eens, zeker als je fatsoenlijk gaat klimmen ipv die paar honderd hm's die de meeste maken :>

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Eens, zeker als je fatsoenlijk gaat klimmen ipv die paar honderd hm's die de meeste maken :>
Heb ook een 2x en dan van Shimano een Di2. Die kan je zo instellen dat hij "doorschakelt". D.w.z. dat je als het ware 1 cassette hebt. Het systeem schakelt de voorderailleur als een automaat. Je hoeft dus nooit na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:39
TommyGun schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Als je een 2x nodig hebt om te klimmen heb je natuurlijk niets te zoeken op een klim :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

GerbenBK schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Als je een 2x nodig hebt om te klimmen heb je natuurlijk niets te zoeken op een klim :P
Zullen we een rondje Ardennen of Reichswald doen, jij met 1x? :P

Maar goed, ik ben geen topsporter maar daag mezelf wel graag uit (fiets dit jaar ook weer Duchenne Heroes).

Zeker met ritten ala 100km en 2000hm wil je niet met een (te) lage cadans uit de voeten.

[ Voor 28% gewijzigd door TommyGun op 18-08-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Vorig weekend nog gedaan in de Eifel, mijn 1x was meer dan prima :)

Nu ben ik wel een Jan Ulrich qua cadans, maar ik had niet het idee dat het erg laag was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
[...]

Hoeft niks uit te maken. Om Ekar er nog even bij te houden, die heeft met de grootste cassette en kleinste voorblad nog een kortere overbrenging dan een standaard GRX-600 2x setup.
Een lekkere cadans vinden op een langere klim waar je niet in de allerlaagste versnelling zit kan echter wel lastig zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:39
[...]

Maar goed, ik ben geen topsporter maar daag mezelf wel graag uit (fiets dit jaar ook weer Duchenne Heroes).

Zeker met ritten ala 100km en 2000hm wil je niet met een (te) lage cadans uit de voeten.
Zoals @GWBoes aangeeft is het bereik van een 1x potentieel groot genoeg met een grote cassette of desnoods mullet setup. (Zie ook MTBs die gemaakt zijn om nog veel steilere stukken soepel te kunenn klimmen).

Het gaat er meer om dat je wellicht wat grotere sprongen hebt tussen de tandjes. En daar heb ik in NL meer last van dan in de gebieden die jij noemt. In Toscane met mn 1x l'Eroica van 180km gereden met +/- 3000hm en daar heb ik een 2e voorblad geen moment gemist met een (uit mijn hoofd) lichtste verzet van 42x36. Een 44t cassette kan hier ook nog op en dan moet je echt overal wel boven kunnen komen.

In NL vind ik voor op de weg (of heel licht gravel) een (semi) compact met een 12-25 cassette dan weer heerlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door GerbenBK op 18-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Right, ik snap 'm. Mijn cassette heeft ook maar een bereik van 11-34t (Shimano 105 11spd).

Zou op zich wel groter willen maar geen idee of dat gaat (Kona Rove LTD 2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Hoeveel tanden heb je op je voorblad @TommyGun ? Ik heb een Rove 22 DL met een 40 voor en 11/42 achter. Heb wel een Rival RD? Heb je ook een 105 RD? Dan zou je moeten kunnen opzoeken of die een 40+ tandwiel aankan.

Bevalt mij super, ik had altijd al een beetje ruzie met voor derries.

#edit
Oh ik zie dat die fiets wordt uitgerust met Grx810 RD.
Volgens deze pagina is t34 de max ... Maja of het dan echt niet wil?!

https://bike.shimano.com/...rx-11-speed/RD-RX810.html

[ Voor 27% gewijzigd door dreameater op 18-08-2023 14:56 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Zijn idd mensen die een 11-40 of 11-42 werkend krijgen op 2x grx, al dan niet met een verlenger ala Goatlink.
Ik heb afgelopen vakantie zelf met een 11-36 van Sram gereden met alleen maar een paar draaitjes aan de b schroef.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@dreameater Durf ik zo niet te zeggen, moet ik checken.

Thanks voor de info iig (ook @GWBoes), ga het eens checken / uitzoeken / de LBS vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Aanhakend op vertandingen...

Ik rijd GRX 30-46, wat weerhoudt mij er van om van mijn 30-46 voorbladen de 46 te vervangen door een 48 (zoals van de GRX 31-48), anders dan Shimano die aangeeft dat het niet "kan"?

Ja, dan overschrijd ik dus de capacity van 17 (< 18 = 48 - 30) die Shimano opgeeft, maar ik zie dat bijvoorbeeld een Peak Torque (YouTuber / engineer) ook zonder problemen doen door een 34-52 (18 jump) te gebruiken op een 16-capaciteit voorderailleur (11 speed Dura-Ace Di2). Ik kan de specifieke video niet meer herinneren, maar hij zei dat hij geen problemen ondervindt.

Met oog op betere mechanische efficiëntie en "minder" (langer durend voordat) slijtage dacht ik bij het kijken van die Peak Torque video "zodra mijn 46 versleten is, waarom niet...?".
Misschien de derailleur een paar mm hoger op de zadelbuis?

Of zijn er misschien Tweakers die deze Shimano-illegali al gedaan hebben? 8)

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
TheTinusNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:22:

Ik rijd GRX 30-46, wat weerhoudt mij er van om van mijn 30-46 voorbladen de 46 te vervangen door een 48 (zoals van de GRX 31-48), anders dan Shimano die aangeeft dat het niet "kan"?

Ja, dan overschrijd ik dus de capacity van 17 (< 18 = 48 - 30) die Shimano opgeeft, maar ik zie dat bijvoorbeeld een Peak Torque (YouTuber / engineer) ook zonder problemen doen door een 34-52 (18 jump) te gebruiken op een 16-capaciteit voorderailleur (11 speed Dura-Ace Di2). Ik kan de specifieke video niet meer herinneren, maar hij zei dat hij geen problemen ondervindt.

Met oog op betere mechanische efficiëntie en "minder" (langer durend voordat) slijtage dacht ik bij het kijken van die Peak Torque video "zodra mijn 46 versleten is, waarom niet...?".

Wat ik niet goed snap is dat de fabrikanten die setup niet sowieso zo maken. Al die overlap die je nu hebt met een 2by zou echt wel wat minder kunnen. Laat staan als je je Di2 het voorblad laat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
TheTinusNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:22:

Er is niets of niemand die je tegen zal houden. Fabrikanten geven aan wat gegarandeerd gaat werken en daar zit altijd een bepaalde veiligheidsmarge in. Experimenteren staat je vrij en de praktijk laat zien dat er vaak best veel kan. Je kunt alleen niet bij Shimano aankloppen als het niet blijkt te werken.

Hij wil.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• rinslll
Afgelopen weekend de huttentrektocht van Gijs Bruinsma gedaan in 3 dagen.
Ik heb de route wat aangepast zodat ik vanuit huis kon starten en daar eindigde.
De "Achterhoek" lus heb ik er deels uitgelaten omdat dat "mijn" regio is maar verder volledig de originele route gevolgd.
Originele route is 386 km, de route van mij kwam uit op 360 km.
Ik ben niet van hut naar hut getrokken maar van B&B naar B&B.
Heb geen kleine slaapzak voor op de fiets en vond het wel prettig dat het ontbijt ook geregeld was dus vandaar voor de luxe van B&B's gekozen.
De tocht was afwisselend qua omgeving en ondergronden. Het was geen volledige graveltocht. Mooie stukken bos afgewisseld met rustige wegen achteraf.
De eerste 2 dagen kwam ik amper fietsers tegen.
De 3e dag op de Posbank was het erg druk en iets minder relaxed fietsen.
De 2e dag was het meest afwisselend en mooist, de route ging over de Utrechtse heuvelrug en de Ginkelse heide.

En dan een paar plaatjes bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PykZGXSik7lriPieGin5KEMGPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lfev9tTN52MECSo0RYjoZz6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDAecJYM8v7syjYiDiSdMsJDdg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDRzqVyYwYxW06SOhEJo4Hbj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCt27Umr0c6ecPfvEe6JFqRBKUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGNdQFdgT1735tdOgQli6A4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K_7bZ5bNHYPy9mT8NGLlXK5W2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vx4nqw3ZWJXZkzzIBd0qUZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HkIXYpJmBxG18hcwRw-J-23L00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3Lu8hK1L84U4suBasxTPZfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKuOH2qFDK3CwZt-eh0vrjoH5pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvwjhqPt89LyLpX07058QZkx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
rinslll schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:04:
Afgelopen weekend de huttentrektocht van Gijs Bruinsma gedaan in 3 dagen.
Ik heb de route wat aangepast zodat ik vanuit huis kon starten en daar eindigde.
De "Achterhoek" lus heb ik er deels uitgelaten omdat dat "mijn" regio is maar verder volledig de originele route gevolgd.
Originele route is 386 km, de route van mij kwam uit op 360 km.
Ik ben niet van hut naar hut getrokken maar van B&B naar B&B.
Heb geen kleine slaapzak voor op de fiets en vond het wel prettig dat het ontbijt ook geregeld was dus vandaar voor de luxe van B&B's gekozen.
De tocht was afwisselend qua omgeving en ondergronden. Het was geen volledige graveltocht. Mooie stukken bos afgewisseld met rustige wegen achteraf.
De eerste 2 dagen kwam ik amper fietsers tegen.
De 3e dag op de Posbank was het erg druk en iets minder relaxed fietsen.
De 2e dag was het meest afwisselend en mooist, de route ging over de Utrechtse heuvelrug en de Ginkelse heide.

En dan een paar plaatjes bij het praatje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat was de URL ook alweer van jouw "b&b voor fietsers" review site?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
ElGreco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Wat was de URL ook alweer van jouw "b&b voor fietsers" review site?
Is in ontwikkeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-06 10:07
Vraag: Ik heb een eerste generatie Cannondale Topstone 105 en ben die fiets echt spuug- en spuugzat. Van begin af aan heb ik niets dan ellende met deze fiets (in tegenstelling tot mijn mountainbikes die ik véél intensiever onder véél zwaardere omstandigheden over véél meer kilometers gebruik) en ik ben er gewoon echt klaar mee. Alles waar geen Shimano op staat op die fiets is gewoon waardeloos (en over het algemeen minimaal 1x (tot 4x) vervangen in de 6k kilometers (meeste woon-werk over asfalt) die hij niet in de garage of bij de fietsenmaker heeft gestaan), inclusief het frame.

Het gravelen zelf ben ik nog niet klaar mee, dus ik wil een andere, maar ik heb geen zin meer om er echt veel in te steken. Wat zijn de gravelbikes die aan de speelse kant van het spectrum zitten die zo rond de 2000 te krijgen zijn? (en niet zijn afgemonteerd met FSA-meuk of met lagers zonder fatsoenlijke stofring). Bijkomende uitdaging: Ik ben +/- 2 meter en er mag geen cannondale op het frame staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:21
supersoco80 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:50:
Vraag: Ik heb een eerste generatie Cannondale Topstone 105 en ben die fiets echt spuug- en spuugzat. Van begin af aan heb ik niets dan ellende met deze fiets (in tegenstelling tot mijn mountainbikes die ik véél intensiever onder véél zwaardere omstandigheden over véél meer kilometers gebruik) en ik ben er gewoon echt klaar mee. Alles waar geen Shimano op staat op die fiets is gewoon waardeloos (en over het algemeen minimaal 1x (tot 4x) vervangen in de 6k kilometers (meeste woon-werk over asfalt) die hij niet in de garage of bij de fietsenmaker heeft gestaan), inclusief het frame.

Het gravelen zelf ben ik nog niet klaar mee, dus ik wil een andere, maar ik heb geen zin meer om er echt veel in te steken. Wat zijn de gravelbikes die aan de speelse kant van het spectrum zitten die zo rond de 2000 te krijgen zijn? (en niet zijn afgemonteerd met FSA-meuk of met lagers zonder fatsoenlijke stofring). Bijkomende uitdaging: Ik ben +/- 2 meter en er mag geen cannondale op het frame staan.
Er staat een mooie nukeproof digger te koop in XL op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
supersoco80 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:50:

De Cube Nuroad, Canyon Grail en Canyon Grizl komen alle 3 in aluminium varianten met 1x of 2x voor onder dat budget. De maten van de Canyon's gaan tot XXL, en dat is mij (1.93 meter) ruim te groot.
zie 99spokes.com voor vergelijkingen tussen die (en alle andere) fietsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kamato op 21-08-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Inmiddels mijn nieuwe Grail CF SL uitgepakt en 2x een rondje gereden , maar krijg na het rijden pijn in m’n nek en uiteindelijk hoofdpijn.
Langs de bikefitter geweest en die geeft aan dat de maat goed is en de fiets zo afgesteld staat als dat uit de fitting kwam. Met mijn ultimate nergens last van. Zijn er hier meer mensen die deze klacht herkennen? Als ik dit niet ken oplossen dan moet hij toch terug naar Canyon ben ik bang :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

GertJan2012 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:35:
Inmiddels mijn nieuwe Grail CF SL uitgepakt en 2x een rondje gereden , maar krijg na het rijden pijn in m’n nek en uiteindelijk hoofdpijn.
Langs de bikefitter geweest en die geeft aan dat de maat goed is en de fiets zo afgesteld staat als dat uit de fitting kwam. Met mijn ultimate nergens last van. Zijn er hier meer mensen die deze klacht herkennen? Als ik dit niet ken oplossen dan moet hij toch terug naar Canyon ben ik bang :|
Er zit zo veel verschil tussen bikefitters... Ik zou naar een andere gaan :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
ik vind eerlijk gezegd ook wel dat de bikefitter zich er makkelijk vanaf maakt op deze manier.. Als je niet goed zit, zit je niet goed en dan zal de mijne blijven zoeken tot je wel goed zit. Iedere persoon is anders, en niet alle personen gaan goed zitten met instructies die een programma of opleiding je leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Als je goed zit op de ultimate kan je toch vergelijken ?
Zelfde zadel ?
Achterwiel tegen muur en meten afstand bottombracket naar muur.
Daarna achterkant zadel muur.
En dan kan je setback berekenen.

Daarna punt zadel naar bovenkant shifters en mee je de 'reach' (ja echte reach meet je tot stuur, maar aangezien reach in stuur ook anders kan zijn is meten naar de shifters makkelijkste)

en hoogte stuur meten tov steekas.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 23-08-2023 10:27 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Tja andere bikefitter zou een optie kunnen zijn, maar ik had/heb een goed gevoel bij deze omdat die ultimate perfect rijdt. Het lastige van die Grail is natuurlijk dat er (o.a. vanwege het dubbele stuur) weinig af te stellen valt. Alleen de zadelhoogte én de setback. Meer niet. Wat ook nog even door m’n gedachten schoot is het feit dat m’n handen beter in de shifters van m’n Ultimate (Shimano) liggen dan bij de Grail (Sram).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Begin eerst eens met meten zou ik zeggen.
Als je stuur compleet anders moet zitten om zelfde houding als ultimate te nemen kan je ook naar de grizl kijken.

En ja shifters van shimano en sram verschillen, maar of je dat nou echt gaat merken.
Doe mij persoonlijk maar shimano shifters, iets minder lomp bovenop.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinslll
De gravelroutes van PlugPlug kosten normaal een tientje.
Ik kreeg vandaag mail met een link naar een gravelroute in België die gratis te downloaden is.

Zie hieronder de link voor de liefhebber.
https://www.deparcoursbou...3f8a385&mc_eid=448f5e3fac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 16:09
rinslll schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:15:
De gravelroutes van PlugPlug kosten normaal een tientje.
Ik kreeg vandaag mail met een link naar een gravelroute in België die gratis te downloaden is.

Zie hieronder de link voor de liefhebber.
https://www.deparcoursbou...3f8a385&mc_eid=448f5e3fac
Ook gekregen, is een herwerkte route van 160km als ik mij niet vergis die gratis wordt aangeboden.
Pagina: 1 ... 38 ... 77 Laatste