[achtergrond] Ik heb een paar maanden geleden in Engeland een
Bianchi Zurigo D2 op de kop getikt, omdat ik daar met regelmaat ben.
Een 'gravel'bike met cyclocross achtergrond. Zeer levendig, uitnodigend... Niet bijzonder luxe uitgevoerd, zeker niet bijzonder licht... Wel heel erg leuk... En dat vind ik dan belangrijker ;-)
Vreet de Engelse wegen die veel weg hebben van Emmentaler kaas met liefde op... precies wat ik zocht voor daar.
[op zoek naar]
Wat ik nu gebruik voor mijn dagelijkse fietsgebruik loopt op zijn einde... dus ik zoek iets wat wel best degelijk is, maar tevens nog leuk is om te fietsen... En dan is voor mij een traditionele rechtopzitter stadsfiets echt helemaal niet... Dus mijn gedachte was om iets in de richting gravelbike te gebruiken... Spatbordje er op, tassendrager er op... Wordt het te zwaar: aanhanger erbij. (Ik heb al jaren geen auto meer, en ook zeker geen plannen voor een auto...) Gaan met de banaan. Zeker, heel ongebruikelijk... maar het leuke met het aangename combineren lijkt me prima.
Ik belande 2 weken terug ongepland bij Mantel in Den Bosch, en heb daar het nodige aan gravel fietsen door de zaak gejaagd.
(lijstje puur op geheugen, hoop dat ik ze me allemaal okay herinner)
Cannondale Topstone, Trek checkpoint? Nee - voor mij erg mak.
Koga ??, Scott speedster? Redelijk okay
Bulls Grinder, Giant Revolt advanced? Leuk: levendig enzo.
[overweging]
Dus ik ben gister bij Broekhuis voorheen Kroone Liefting binnengelopen, en heb mijn ideeen bij een van de medewerkers voorgelegd.
Cube Nuroad, Giant Revolt (de alu) en Giant Contend AR daar door de zaak gejaagd.
De Revolt voelde iets te twitchy - meer dan de duurdere carbon broer. Maar de Content AR lijkt prima.
Deze dus, met op de achtergrond nog net een stukje van de Revolt.
Dus ik overweeg de Giant Content AR1, wat meer een racefiets crossover is, maar er kan 38mm in... en volgens de eerste de beste Youtuber lukt 42 ook. Clearance met een flink groot opgeblazen 32mm (Giant roept 34mm, door de heel brede velg) lijkt in elk geval enorm.
Spatbord moet wel lukken, Giant's eigen 45mm spatboard is officieel geschikt... Maar een rack wordt lastiger. Compatibiliteitslijst van Giant is minimaal... en documentatie van Giant in het algemeen is op zijn best knudde,,,
Verkoper heeft serieus moeite gedaan, en we denken dat er wel iets zal lukken, Tubus vega bijvoorbeeld. Maar dat ding kost wel krankjorum voor wat het is. Giant's eigen kost veel minder en is MIK compatible... wat wellicht interessant is... de tubus is voor geen enkel 'systeem.
Heeft er nog iemand ideeën of hopelijk zelf ervaringen om te bekijken?