Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 39 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb tot nu toe 1 PlugPlug route gedaan en vond het erg tof. In de omgeving van Mons/Bergen heeft hij heel wat ''gravel'' gevonden wat voor mij vrij onbekend was. Helaas was ik er wel in het brandnetelseizoen, maar heb mij erg goed vermaakt.

Komend weekend doen we zijn 130k route door de Hoge Venen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Begint toch al wel knap donker in het bos te worden na 9 uur ‘s avonds. Zeker als je lek rijdt en nog 2,5 Km terug moet lopen naar het huisje. Het was een harde bonk en toen pssssst.

Rij nog ouderwets met binnenbanden en heb de as voor de trainer er per abuis in laten zitten |:( , dus kan helaas niet het wiel eruit halen want niet het juiste gereedschap bij me.

Thuis maar even kijken en dan gelijk de boel maar eens tubeless maken denk ik. Geen idee of dat me gisteren gered zou hebben, maar was het sowieso al van plan.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:25
een fietsgerelateerde vraag: wie heeft er een opvouwbare fietsdrager en welke? (ja ik weet dat die ook op het dak of in de auto kan, maar daar ben ik nu even niet naar op zoek ;-) )

Ik heb weinig plek, dus een opvouwbare zou nog wel een optie zijn. Nu moet ik er ook nog een eindje mee lopen, dus lichtgewicht zou ook nog fijn zijn. Vind ik de Uebler i21: opvouwbaar, licht (13 kg)..perfect dus. Tot je de reviews lees en er heel veel klachten zijn met de robuustheid van met name de verlichting. Voor die prijs verwacht ik toch wel dat het een beetje kwaliteit is . Dus maar weer terug zoeken. Al het andere is toch wel zwaarder: Pro-User Diamant SG2, Thule Easyfold XT2, Epsos..

Wat zijn hier de ervaringen? Zit er aan te denken om na mijn vakantie toch maar eens een trekhaak te laten monteren en dan dus een drager te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-08-2023 14:36 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb een Pro-User Diamant TG en ben daar erg blij mee. Met extra goot zodat ik ook 3de fiets mee kan nemen maar wel compact blijft.

Wiebelt altijd een beetje als je door achteruitkijkspiegel kijkt maar daar ontkom je niet aan. Zo’n trekhaakkogel is gewoon niet echt gemaakt voor dit soort belasting.

Verder is het een degelijk ding.

Ook gekeken naar de Thule en vond de meerprijs het niet waard en de optie tot 3de fiets van de Pro-User heel handig.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 24-08-2023 14:50 ]

• Hopjesvla79
Sethro schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:48:
Ik heb een Pro-User Diamant TG en ben daar erg blij mee. Met extra goot zodat ik ook 3de fiets mee kan nemen maar wel compact blijft.

Wiebelt altijd een beetje als je door achteruitkijkspiegel kijkt maar daar ontkom je niet aan. Zo’n trekhaakkogel is gewoon niet echt gemaakt voor dit soort belasting.

Verder is het een degelijk ding.

Ook gekeken naar de Thule en vond de meerprijs het niet waard en de optie tot 3de fiets van de Pro-User heel handig.
maar deze is niet opvouwbaar, of wel? Ik zoek specifiek naar een opvouwbare voor maximale plaatsbepaling. (met opvouwbaar bedoel ik dus ook dat je de lampen op de een of andere manier opvouwt)

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-08-2023 14:52 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Hopjesvla79 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

maar deze is niet opvouwbaar, of wel? Ik zoek specifiek naar een opvouwbare voor maximale plaatsbepaling. (met opvouwbaar bedoel ik dus ook dat je de lampen op de een of andere manier opvouwt)
Helemaal opvouwbaar. Zijkanten klappen naar boven net als bij de SG2 alleen werkt net iets anders / met minder handelingen.

In dit filmpje en foto’s kun je het zien: https://fietsendrager-meg.../pro-user-diamant-tg.html

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 24-08-2023 14:55 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Hopjesvla79 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:34:
een fietsgerelateerde vraag: wie heeft er een opvouwbare fietsdrager en welke? (ja ik weet dat die ook op het dak of in de auto kan, maar daar ben ik nu even niet naar op zoek ;-) )

Ik heb weinig plek, dus een opvouwbare zou nog wel een optie zijn. Nu moet ik er ook nog een eindje mee lopen, dus lichtgewicht zou ook nog fijn zijn. Vind ik de Uebler i21: opvouwbaar, licht (13 kg)..perfect dus. Tot je de reviews lees en er heel veel klachten zijn met de robuustheid van met name de verlichting. Voor die prijs verwacht ik toch wel dat het een beetje kwaliteit is . Dus maar weer terug zoeken. Al het andere is toch wel zwaarder: Pro-User Diamant SG2, Thule Easyfold XT2, Epsos..

Wat zijn hier de ervaringen? Zit er aan te denken om na mijn vakantie toch maar eens een trekhaak te laten monteren en dan dus een drager te halen.
Ik zit toevallig net ook te zoeken. Mijn oog gaat momenteel uit naar de Thule Epos;

https://www.velozine.nl/r...vervoer-zonder-zwabberen/

Wat een geweldig ding :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Hopjesvla79
Sethro schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Helemaal opvouwbaar. Zijkanten klappen naar boven net als bij de SG2 alleen werkt net iets anders / met minder handelingen.

In dit filmpje en foto’s kun je het zien: https://fietsendrager-meg.../pro-user-diamant-tg.html
check!

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79
TommyGun schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

Ik zit toevallig net ook te zoeken. Mijn oog gaat momenteel uit naar de Thule Epos;

https://www.velozine.nl/r...vervoer-zonder-zwabberen/

Wat een geweldig ding :)
idd..maar wat een prijs ..

Hi Ha Hopjesvla

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ja, dat wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Thule heeft echt wel meerwaarde alleen ik vond die te beperkt voor het gigantische prijsverschil.

Voor 1 Epos koop je bijna 3 TGs.

Als je gewoon beste wilt of dagelijks gebruikt snap ik het wel. In praktijk gebruik ik die drager vaker dan ik vooraf had bedacht maar verder dan 20x jaar zal ik niet komen.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:20
[...]

Zoek vooral even op fietsendrager in het wielren topic, is vaak genoeg voorbij gekomen daar.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 13:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAVjN4ublrWU8Fq4yekKbZZiiss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mTTDbLBZeFqdLKYwmbvU36nB.jpg?f=user_large

Hapro x-fold II, vond ik de fijnste toen ik in de lente keek naar wat anders. Thule epos is vast beter nu, maar deze was destijds 340 euro en kon lange wielbasis aan van moderne mountainbikes. Was op de oude twinny load een fiets bijna verloren op de snelweg (hing er nog 45º scheef aan, crank schoot onder de klem uit).

Met gravelbikes ook handig dat er genoeg plek tussen fietsen is zodat de snelsluiters niet krassen op het andere frame.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
@Hopjesvla79 is het een optie om de drager op te hangen in de garage als ruimte de reden is om een klapbare drager te kopen?

Zelf onlangs een Thule (uit mijn hoofd: 938) gekocht, bewust niet opvouwbaar, met name vanwege de robuustheid (en de meerprijs voegde hier niets aan toe).

Pakweg jaar of 5 een Hapro gehad, was hier altijd erg over te spreken maar de kwaliteit (en afwerking) van de huidige generatie viel me zo tegen… dat het heel snel een Thule is geworden. Kost een bak geld zo’n “stomme” drager, maar de kwaliteit en gebruiksgemak is wel echt top! En uiteindelijk, moeten ze onze tweewielers wel veilig en wel op locatie brengen :)

Nog iemand die mee doet aan de 11 stuwmerentocht a.s. zaterdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:50

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik heb een wat oudere Movanext van Marktplaats gehaald voor €100, maar daar heb ik veel geluk mee gehad. Vanaf €200 zijn ze makkelijker te vinden.
Weegt ca. 15 kg, is opklapbaar en kan tot 60 kg hebben.
Voldoet volgens mij aan al jouw eisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coHMyXaXC3E5SnVlGU4ccHnkFfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RR60jFB3C2a4nKxUi3zMGNRt.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook info en reviews bij Kieskeurig.

[ Voor 4% gewijzigd door magic_nl op 24-08-2023 19:18 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Hopjesvla79
RR46 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:12:
@Hopjesvla79 is het een optie om de drager op te hangen in de garage als ruimte de reden is om een klapbare drager te kopen?

...
daar hangt de gravelbike al ;)

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79
cedrix5 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:03:
[Afbeelding]

Hapro x-fold II, vond ik de fijnste toen ik in de lente keek naar wat anders. Thule epos is vast beter nu, maar deze was destijds 340 euro en kon lange wielbasis aan van moderne mountainbikes. Was op de oude twinny load een fiets bijna verloren op de snelweg (hing er nog 45º scheef aan, crank schoot onder de klem uit).

Met gravelbikes ook handig dat er genoeg plek tussen fietsen is zodat de snelsluiters niet krassen op het andere frame.
mooi ding, maar dik 19 kilo..ik snap dat ze er wieltjes onder hebben gedaan ;) (werkt dat ook een beetje of is het meer een gimmick?)

Hi Ha Hopjesvla

• RR46
Geen wand meer vrij? ;-)

Tip: kijk ook even in het mtb forum (nu) en zoals hierboven ook al werd geopperd; wielrentopic is deze vraag ook al veelvuldig voorbij gekomen dus wellicht staat hier ook nog iets van inspiratie.

Edit: deze post in MTB forum doelde ik op:

[ Voor 14% gewijzigd door RR46 op 25-08-2023 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
RR46 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Geen wand meer vrij? ;-)

Tip: kijk ook even in het mtb forum (nu) en zoals hierboven ook al werd geopperd; wielrentopic is deze vraag ook al veelvuldig voorbij gekomen dus wellicht staat hier ook nog iets van inspiratie.
nee, klinkt voor jou misschien vreemd maar soms hebben mensen gewoon kleine schuurtjes.. Er is een reden dat ik specifiek naar een opvouwbare op zoek ben he, niet omdat ik origami zo leuk vind

[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-08-2023 20:32 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 21:32
Spinder Explorer+ of Spinder TX2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 13:55
Hopjesvla79 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

mooi ding, maar dik 19 kilo..ik snap dat ze er wieltjes onder hebben gedaan ;) (werkt dat ook een beetje of is het meer een gimmick?)
Op gladde ondergrond doen ze het prima, trottoir ook. De gravel in de tuin niet. Maar het gewicht boeit me niet zoveel, deze draagt al veel makkelijker dan de oude twinnyload (die had echt een gekke vorm en was ook zwaar). Het belangrijkste voor mij was dat de kofferbak open kan nu zonder fietsen eraf te halen en dat het stevig staat zonder krassen van ene fiets op de andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
[...]

Ik was laatst ook op zoek naar een inklapbare.
Getwijfeld tussen thule en pro diamant. Voor de pro diamant gegaan en blij mee. (Ik mailde een online shop die ze verkoopt en hier in de buurt zit. Die gaven aan dat ze nog een demo versie hadden incl garantie etc maar voor een leuker prijsje).
Hij is wat aan de zware kant maar ik wilde er niet de hoofdprijs voor betalen en dan was dit voor mij de beste optie en bevalt prima.
En is best handig te dragen, past makkelijk ook in mijn kofferbak en idd neerklapbaar 👍🏻

[ Voor 5% gewijzigd door rinslll op 24-08-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:38
Ik heb een Thule easyfold voor 3 fietsen. Erg tevreden mee. Iets meer dan 800 euro, maar hopelijk kan ik er lang meedoen.
Ook nog even naar de EPOS gekeken alleen die was aanzienlijk duurder, wel mooi hoe ze de bevestiging van de fietsen geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:10
Thule Easyfold XT3 dus voor 3 fietsen. Voor 500 euro op marktplaats, ding was bijna zo goed als nieuw!
Op marktplaats genoeg te vinden voor redelijk prijs tov helemaal nieuw!

[ Voor 26% gewijzigd door loyske op 25-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
loyske schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:56:
Thule Easyfold XT3 dus voor 3 fietsen. Voor 500 euro op marktplaats, ding was bijna zo goed als nieuw!
Op marktplaats genoeg te vinden voor redelijk prijs tov helemaal nieuw!
klopt, er staat genoeg. Nu nog even een keuze maken voor welke :) Oh ja, en een trekhaak laten installeren... maar eerst nog even op vakantie.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:18
Hier ook thule easyfold gebruiker, leen hem van mijn ouders. Ik vind het opklapbare geniaal en het trekhaak mechanisme erg makkelijk. Neemt weinig ruimte in de schuur in en ook op bestemming haal je hem er in 2 minuten vanaf en berg je hem op.

Wat wel altijd even stoeien is, is de armen om het frame vast te zetten. Afhankelijk van de fiets is dat even passen en meten dat ze niet tegen het frame van de eerste fiets komen.

Geen ervaringen met andere dragers maar ik kan deze dus zeker aanraden. Op marktplaats is nu misschien een goede tijd (na de vakantieperiode) om er een te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
GertJan2012 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:54:
Tja andere bikefitter zou een optie kunnen zijn, maar ik had/heb een goed gevoel bij deze omdat die ultimate perfect rijdt. Het lastige van die Grail is natuurlijk dat er (o.a. vanwege het dubbele stuur) weinig af te stellen valt. Alleen de zadelhoogte én de setback. Meer niet. Wat ook nog even door m’n gedachten schoot is het feit dat m’n handen beter in de shifters van m’n Ultimate (Shimano) liggen dan bij de Grail (Sram).
Wel benieuwd, fiets al nagemeten? Waren de proefritten overigens op gravel of op de weg? Het kan ook zijn dat je last krijgt van de nieuwe ondergrond en dat je daaraan moet wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
een fietsgerelateerde vraag: wie heeft er een opvouwbare fietsdrager en welke?

Vind ik de Uebler i21: opvouwbaar, licht (13 kg)..perfect dus. Tot je de reviews lees en er heel veel klachten zijn met de robuustheid van met name de verlichting. Voor die prijs verwacht ik toch wel dat het een beetje kwaliteit is .

Wordt een beetje 'het grote fietsendrager-topic' zo: maar ik heb de Uebler i21. De problemen die in die reviews genoemd worden herken ik niet. Tuurlijk, je moet niet leunen op de verlichting, maarja, het is ook in te klappen en daardoor vrij compact en niet bedoeld om je fiets op te zetten.
Ook die kabel is bij mij geen probleem: nee, je moet 'm niet ergens tussen klemmen, maar dat geldt voor elke drager.

Ik heb wel 1 keer een beugel dolgedraaid, maar dat was mijn eigen domme schuld omdat ik 'm gewoon veel te vast had gedraaid (op een carbonframe :o ) (en dat moet je dus niet doen, gewoon vastdraaien, die fiets dondert er echt niet zo maar af.) Ik doe er wel altijd een stuk buisisolatie uit de bouwmarkt bij tussen.

Edit: @Hopjesvla79 ik zie net dat ik de voorloper van de i21 heb, de X21 S.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:53:
Heb tot nu toe 1 PlugPlug route gedaan en vond het erg tof. In de omgeving van Mons/Bergen heeft hij heel wat ''gravel'' gevonden wat voor mij vrij onbekend was. Helaas was ik er wel in het brandnetelseizoen, maar heb mij erg goed vermaakt.

Komend weekend doen we zijn 130k route door de Hoge Venen.
Genoten van de route. Er is wat mij betreft in de Benelux geen plek beter om te gravellen dan de Hoge Venen. Heb alweer ontzettend veel zin in Dirty Boar 9 September.

De Eifel, Ardennen en de Hoge Venen op een uurtje met de auto ga ik missen. ;(

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:27
Aan de Franse taal heb ik op zich al een hekel, maar aan gebieden waar mensen net doen alsof ze niks anders spreken nog meer O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Laatst online: 09:49
Ik zit met een klein dilemma en vind het leuk om andersmans invalshoeken/meningen erover te horen.

Aanleiding: Ik wil volgende zomer voor het eerst bikepacken door de Eurovelo 1 route van NL naar Noorwegen (noordkaap) te gaan fietsen. Ik wil hier ong. 2 maanden de tijd voor nemen; de route zal ruim 4000+km zijn en ik hoop gemiddeld tussen de 80-100km per dag af te leggen met hier en daar rustdagen. Deze route zal niet/nauwelijks gravel bevatten, maar ook lang niet overal het perfecte asfalt wat we hier in NL kennen.

Tegelijkertijd wil ik mijn huidige endurance racer (Giant Defy 2018 shimano 105) voor de zomer 2024 gaan upgraden naar een (semi)topmodel en met de Giant deze winter op indoor gaan trainen om meer en vooral meer dagen achter elkaar in het zadel te kunnen zitten zonder pijn en om nog fitter te worden.

(mijn baseline: ik vind de snelheid van wielrennen leuk, maar heb geen aspiraties om nu en in de (nabije) toekomst met FTP-trainingen etc aan de slag te gaan. Ik probeer gemiddeld 2x per week te fietsen en 150-200km routes te rijden. M'n gemiddelde is dan 24-26km/u en momenteel voel ik me daar 't best bij.)

Dilemma: Wat is (naar je mening) het meest geschikte type fiets om een dergelijke tocht mee aan te vangen? Kan mijn volgende endurance fiets (kwa geometrie lijkt bijv. de Canyon Endurace mij goed te liggen) óók de bikepackingfiets worden (twee vliegen in 1 klap), of is een échte gravelfiets kwa comfort en mogelijkheden meer aan te raden? Een touringfiets sluit ik op voorhand uit, omdat dit niet mijn stijl is.

Met extra comfort t.a.v. een gravelfiets doel ik dan op de veelal bredere banden van >40-45mm en een GRX-groepset, soms extra flex in het frame/zadelpen/stuur, met mogelijkheden denk ik aan extra montagepunten op de top -en downtube en montagepunten voor spatborden bijv. Het extra comfort in geometrie tussen endurance en gravel lijkt best mee te vallen als ik stack/reach etc met elkaar vergelijk.

Echter, de nieuwste endurance modellen bieden toch ook veelal tire clearance tot 35mm, is dit niet ook al behoorlijk comfortabel?
En spatborden, is dat echt nodig? Ik denk zelf aan een setup met een Tailfin Aeropack (evt. met extra zijtassen achter), een framebag, een toptube -en stuurroltas. De tailfintas zal opspattend water tegen m'n bibshorts al tegenhouden, dan hou je het water tegen je benen/schoenen nog over, heeft men hier ervaring mee?

In één keer 2 nieuwe fietsen aanschaffen wordt mij wat te gortig. De racer-upgrade zou nog wel uit te stellen zijn; de reis in 2024 echter niet. Verder beschouw ik mezelf (tot nu toe) niet als een gravelfietser. De keuze voor zo'n type fiets zou in de eerste plaats nu dus puur met het oog op de bikepack-reis zijn. De eventuele passie voor het gravel zou ik daarna nog verder kunnen ontwikkelen natuurlijk, maar het wielrennen staat in principe nu voorop.

Samenvattend: Hoe kijkt men aan tegen bikepacken (op overwegend asfaltwegen) met een nieuw (semi)topmodel endurance racer (zonde?) en is een dergelijk model daar voldoende geschikt voor, of is een echte gravelfiets met bredere banden (en sws goedkoper) nog meer comfortabel en geschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 21:34
r0g3r schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:55:
Ik zit met een klein dilemma en vind het leuk om andersmans invalshoeken/meningen erover te horen.

Aanleiding: Ik wil volgende zomer voor het eerst bikepacken door de Eurovelo 1 route van NL naar Noorwegen (noordkaap) te gaan fietsen. Ik wil hier ong. 2 maanden de tijd voor nemen; de route zal ruim 4000+km zijn en ik hoop gemiddeld tussen de 80-100km per dag af te leggen met hier en daar rustdagen. Deze route zal niet/nauwelijks gravel bevatten, maar ook lang niet overal het perfecte asfalt wat we hier in NL kennen.

Tegelijkertijd wil ik mijn huidige endurance racer (Giant Defy 2018 shimano 105) voor de zomer 2024 gaan upgraden naar een (semi)topmodel en met de Giant deze winter op indoor gaan trainen om meer en vooral meer dagen achter elkaar in het zadel te kunnen zitten zonder pijn en om nog fitter te worden.

(mijn baseline: ik vind de snelheid van wielrennen leuk, maar heb geen aspiraties om nu en in de (nabije) toekomst met FTP-trainingen etc aan de slag te gaan. Ik probeer gemiddeld 2x per week te fietsen en 150-200km routes te rijden. M'n gemiddelde is dan 24-26km/u en momenteel voel ik me daar 't best bij.)

Dilemma: Wat is (naar je mening) het meest geschikte type fiets om een dergelijke tocht mee aan te vangen? Kan mijn volgende endurance fiets (kwa geometrie lijkt bijv. de Canyon Endurace mij goed te liggen) óók de bikepackingfiets worden (twee vliegen in 1 klap), of is een échte gravelfiets kwa comfort en mogelijkheden meer aan te raden? Een touringfiets sluit ik op voorhand uit, omdat dit niet mijn stijl is.

Met extra comfort t.a.v. een gravelfiets doel ik dan op de veelal bredere banden van >40-45mm en een GRX-groepset, soms extra flex in het frame/zadelpen/stuur, met mogelijkheden denk ik aan extra montagepunten op de top -en downtube en montagepunten voor spatborden bijv. Het extra comfort in geometrie tussen endurance en gravel lijkt best mee te vallen als ik stack/reach etc met elkaar vergelijk.

Echter, de nieuwste endurance modellen bieden toch ook veelal tire clearance tot 35mm, is dit niet ook al behoorlijk comfortabel?
En spatborden, is dat echt nodig? Ik denk zelf aan een setup met een Tailfin Aeropack (evt. met extra zijtassen achter), een framebag, een toptube -en stuurroltas. De tailfintas zal opspattend water tegen m'n bibshorts al tegenhouden, dan hou je het water tegen je benen/schoenen nog over, heeft men hier ervaring mee?

In één keer 2 nieuwe fietsen aanschaffen wordt mij wat te gortig. De racer-upgrade zou nog wel uit te stellen zijn; de reis in 2024 echter niet. Verder beschouw ik mezelf (tot nu toe) niet als een gravelfietser. De keuze voor zo'n type fiets zou in de eerste plaats nu dus puur met het oog op de bikepack-reis zijn. De eventuele passie voor het gravel zou ik daarna nog verder kunnen ontwikkelen natuurlijk, maar het wielrennen staat in principe nu voorop.

Samenvattend: Hoe kijkt men aan tegen bikepacken (op overwegend asfaltwegen) met een nieuw (semi)topmodel endurance racer (zonde?) en is een dergelijk model daar voldoende geschikt voor, of is een echte gravelfiets met bredere banden (en sws goedkoper) nog meer comfortabel en geschikt.
Wat een leuke plan!

Ervaring met de tailfin en spatborden hier. Een tailfin is geen spatbord. Als je zo lang op pad gaat wil je gewoon full length mudguards. Helemaal tot aan je bb en bij het voorwiel het liefst zo lang mogelijk (voor je schoenen en kettingblad) en ook aan de voorkant uitstekend.
Een fiets met montage punten voor full length spatborden zou mijn voorkeur hebben. Voor de tailfin heb je geen montageogen nodig. Voor zo'n lange reis is een tailfin ideaal omdat je bagage gewoon vast zit.
Een andere optie zou de Quick rack van Ortlieb kunnen zijn maar deze heeft wel montageogen nodig.
Vwb de tailfin: de tas bovenop die je van het rekje kunt los halen, is makkelijker om mee te nemen naar je kame, kan je rekje op de fiets blijven zitten. En neem dan ook direct de extended versie van de aansluiting op jouw zadelpen zodat je de tas bovenop maximaal kunt benutten. Ook komen de zijtassen dan iets meer naar achter wat iets meer ruimte geeft aan je hielen.
Vwb banden. Iets van 34-35 geeft genoeg comfort als je niet keihard offroad gaat en rollen makkelijker dan 40-45 gravel banden.
En denk goed na over jouw verlichting en het opladen van apparatuur onderweg.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:40
+1 voor full length spatborden. Droge(re) voeten en niet te veel water en dus zand op je voorbladen, ketting en derrie is zeker op zo'n lange tocht wat waard. Ik fiets al vele jaren woon-werk en dat doe ik vooral op een fiets met volle spatborden. In de zomer ook wel eens op de wielrenfiets en als ik dan verrast wordt door een bui of natte weg merk ik altijd meteen verschil in hoe vuil en krakend zo'n aandrijving dan al snel wordt. Dan moet je dus ook op de lange tocht je aandrijving kunnen schoonmaken en opnieuw smeren.
Alsook de natte voeten. Daar heb ik met de spatborden geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:02
Ik heb ook een Canyon Endurance met 35 semi slicks en ik moet zeggen dat dat erg comfortabel rijdt op zowel asfalt maar ook gravel en bospaden. Voor mij de perfecte combi voor allround terrein en langere ritten. Ik zou niet dikker hoeven, maar ik kan gemakkelijk wat dikker. Tot 38 mm gaat makkelijker.

Ik kan weinig zeggen over bikepacking behalve dat ik dit jaar een eerste trip wil maken. Ik lees daarom even mee, met name qua tassen.

Overigens kunnen op de Endurance ook mudguards. Van SKS volgens mij, misschien zijn er wel meer merken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:31
Gisteren de 11 Stuwmeren tocht gereden van Bam Tankink.
Super mooi, soms iets te spannend in afdalingen maar heb mezelf maar uitgeleefd op de klimmetjes :)
Iets met teveel nadenken en dan maar wat rustiger of soms zelf even afstappen.
Dit keer kopgroep dus maar laten gaan, zoiezo niet handig parcours om in groepje te rijden.

https://www.strava.com/activities/9725893318

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CaKG_kRLVYBD7gLMzYvpGWfbSKMXiNNveg5jITkn1gM-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/eEDLyTBA9PMZqXKLM_CM_cx91zZGJCpMMTK5yAM6QHQ-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/cGO5CkbizRZCCDvJ5OZt2bloKVCgnrCg8OaA6bBaP7A-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/xn_Vs8Gpt4hcDedy8FmlImLLSqmNdUX0grI2pmao9KM-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/7ynQxfeas0BDeliYE7ptAqDjhsGE8Q7Cc_dF2Ecl5hc-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CiNHsH_l6Vhd5yYdZ1r1mXBVblecNimYkH39UtoZyiM-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/FWcuGRCz5VTi0-a5pCl_UfYZUiGROcpm3BjJmDecEs8-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/nm5fFwFDI0TwILTb9kgnqAI16IrnGIo7WuLHJNq2VAQ-1152x2048.jpg

Wel maf probleem met voorrem, kan de remgreep zo ongeveer tegen stuur aan trekken.
Had ik ook al met Grenspalen Xtreme weekend.
Daarna gebleed en nergens meer last van. (kwamen paar belletjes lucht uit shifter)
Maar gisteren na 50km was het probleem weer terug.
Iets met stuiteren en dat er dan ergens remvloeistof ontsnap ofzo.
Geen idee alleen waar, bij shifters lijkt alles droog en bij remklauw voelde het ook niet vochtig.
Iemand nog hints ?
Zal het iig weer bleeden, maar ritjes op weg of grindpaden bleef het vorige keer gewoon ok...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:30
Deze route zal niet/nauwelijks gravel bevatten.
Ik heb vorig jaar (grotendeels) de noordzee route (1) van Oslo tot Bergen gefietst. Daar zit zeker wel veel Gravel in. Niet meer dan 50% maar ik zou dat echt niet op een racefiets willen doen, waren zelfs momenten dat de 40mm semislicks op de gravelbike niet toereikend waren, maar dat was te overzien.

Ik zou iig kiezen voor een (sportievere) gravelbike waar je eventueel een ander wielsetje bij neemt voor de smalle banden dan ertegenaan te lopen dat je net niet breed genoege banden kan monteren. Zoveel verschillen gravelbikes niet eens van endurance fietsen, mijn gravelbike is zelfs langer en lager dan m'n racefiets.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
GWBoes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Ik heb vorig jaar (grotendeels) de noordzee route (1) van Oslo tot Bergen gefietst. Daar zit zeker wel veel Gravel in. Niet meer dan 50% maar ik zou dat echt niet op een racefiets willen doen, waren zelfs momenten dat de 40mm semislicks op de gravelbike niet toereikend waren, maar dat was te overzien.

Ik zou iig kiezen voor een (sportievere) gravelbike waar je eventueel een ander wielsetje bij neemt voor de smalle banden dan ertegenaan te lopen dat je net niet breed genoege banden kan monteren. Zoveel verschillen gravelbikes niet eens van endurance fietsen, mijn gravelbike is zelfs langer en lager dan m'n racefiets.
Langere reach diepere zit toch? Endurance is toch wat kortere zit en hoge stack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
ElGreco schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:21:
[...] Als je zo lang op pad gaat wil je gewoon full length mudguards.
Ik kom toch ook wel veel ervaren bikepackers op YT tegen die allen zonder spatborden rijden (MatthewNorway bijv. op een Canyon Grail of deze gast die al heel de wereld rond is gegaan)
Welke fiets en spatborden gebruik je zelf icm de Tailfin? En heeft de fiets veel te verduren? Ik ben nogal zuinig op nieuw spul en wil 't frame sws goed intapen op de plekken waar de tassen bevestigd worden.
Vwb de tailfin: de tas bovenop die je van het rekje kunt los halen, is makkelijker om mee te nemen naar je kame, kan je rekje op de fiets blijven zitten.
Dit i.t.t. de Aeropack die vast zit bedoel je? Het plan is om volledig zelfvoorzienend te kamperen, dus de fiets blijft altijd in het zicht en de tas zelf hoeft er dus niet af. Ik denk door deze manier van overnachten dat ik wel wat meer spullen nodig heb, vandaar de eventuele zijtassen achter. (misschien niet meteen die bijhorende 2x 22L maar de kleinere variant, dit moet ik nog uitzoeken).
En neem dan ook direct de extended versie van de aansluiting op jouw zadelpen zodat je de tas bovenop maximaal kunt benutten. Ook komen de zijtassen dan iets meer naar achter wat iets meer ruimte geeft aan je hielen.
Is dit per definitie echt nodig of alleen als je maar net iets meer dan die 10cm vrije zadelpen hebt? Komen je hielen anders standaard tegen de achtertassen aan (bij bijv. de 22L)?
En denk goed na over jouw verlichting en het opladen van apparatuur onderweg.
In Noorwegen is het zomers altijd licht, dus enkel in de tunnels verlichting en op slechte dagen bijv een achterlicht + reflecterend holster/hesje.
Casual Ruud schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:55:Overigens kunnen op de Endurance ook mudguards. Van SKS volgens mij, misschien zijn er wel meer merken.
In reviews over 't 2023 Endurace model hoor/lees ik overal dat er geen bevestigingspunten voor mudguards aanwezig zijn. (dit puntje ligt bij de Britse YT reviewers extra gevoelig ivm hun type weerbeeld :D ) Of hebben die SKS een andere manier van bevestigen, klikken oid?
GWBoes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:08:Ik heb vorig jaar (grotendeels) de noordzee route (1) van Oslo tot Bergen gefietst. Daar zit zeker wel veel Gravel in. Niet meer dan 50% maar ik zou dat echt niet op een racefiets willen doen, waren zelfs momenten dat de 40mm semislicks op de gravelbike niet toereikend waren, maar dat was te overzien.
Tof! Iedereen ervaart gravel ook wel anders denk ik; zo geeft @Casual Ruud bijv net aan dat hij het met 35mm banden goed te doen vindt, zelf pak ik sporadisch met m'n 28mm ook wel eens lichte gravel mee, dan matig ik m'n snelheid wat. Mag ik vragen welke fiets je zelf hebt gebruikt voor die tour + welke setup (qua tassen)?
Ik merk dat ik de keuze wel lastig vind; de wens om m'n racefiets te upgraden bestond al langer dan de bikepack-reis namelijk, en dan neig ik toch naar een oplossing die beide wensen in 1x kan voldoen. Maar een nieuwe gravelfiets waar ik na dit avontuur verder op moet wielrennen heb ik ook zo m'n twijfels bij. Dan misschien toch eenmalig wat rustiger over dat gravelpad met 35mm dan erna voor altijd vastzitten aan een geometrie en/of groepset die nadeliger is bij 't wielrennen + de kosten voor een extra wielset.
Daarbij ook zeker meegenomen het feit dat dit m'n 1e bikepack-reis ooit wordt en ik geen idee heb of het iets is wat mij gaat bevallen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
r0g3r schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:23:
[...]
Is dit per definitie echt nodig of alleen als je maar net iets meer dan die 10cm vrije zadelpen hebt? Komen je hielen anders standaard tegen de achtertassen aan (bij bijv. de 22L)?
Ik zou die extender altijd nemen, ook als je zadel hoger staat.
Je komt makkelijker in de tas/de tas zit niet onder je zadel.

Zal misschien iets minder aero zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
@r0g3r Waarom heb je er twijfels bij om een gravelbike te gebruiken als racefiets? Tochtjes van 200km met 24-26 gemiddeld kun je daar ook prima mee doen. Setje slicks eronder en gaan. Daarbij zijn er gravelbikes die bijna 1:1 de geometrie van een endurance fiets hebben. Er passen dan alleen bredere banden in. What's not to like?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes

Tof! Iedereen ervaart gravel ook wel anders denk ik; zo geeft @Casual Ruud bijv net aan dat hij het met 35mm banden goed te doen vindt, zelf pak ik sporadisch met m'n 28mm ook wel eens lichte gravel mee, dan matig ik m'n snelheid wat. Mag ik vragen welke fiets je zelf hebt gebruikt voor die tour + welke setup (qua tassen)?
Stalen gravelbike met stuurtas (met accessoiretas voorop), frametas, vorktassen, dubbelle panniers op een Tubus rack en tent daarbovenop. Dan nog een toptube tasje voor camera en snackpack voor winegums ed. In deze post staat een foto.
Wel redelijk zware setup, maar als je solo een beetje relaxt wilt kunnen kamperen gaat het hard. Complete packlist wil ik nog een keer maken maar nooit echt aan toe gekomen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Kiwi_Kevin schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:40:
[...]
Langere reach diepere zit toch? Endurance is toch wat kortere zit en hoge stack?
Dat is over het algemeen wel de consensus ja. Ik voel het ook echt als ik wissel tussen fietsen, racefiets voelt haast als een stadsfiets als ik die een tijd niet heb gebruikt :z

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:02
Het zijn deze mudguards. https://www.mantel.com/sk...tm_campaign=product-share

Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet enkel van het bestaan. Ik heb er ooit naar gezocht, maar daarbij is het gebleven. Het lijkt op iedere racefiets te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik vraag me ook af of je met een grail genoeg kwijt kan voor kamperen en of je dan niet beter bij de grizl (of een andere fiets) moet gaan kijken.

Die heeft naar mijn weten wel standaard opties voor een pannier rack achter en fork mounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
DDX schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:08:
Super mooi, soms iets te spannend in afdalingen maar heb mezelf maar uitgeleefd op de klimmetjes :)
Dit keer kopgroep dus maar laten gaan, zoiezo niet handig parcours om in groepje te rijden.

Wat grappig, ik zie dat wij ons op ongeveer 100 meter elkaar hebben misgelopen, terwijl ik met een volledig andere route bezig was.

Jullie route ga ik wel bewaren, dat lijkt me een leuke solo uitdaging ergens volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-06 10:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel maf probleem met voorrem, kan de remgreep zo ongeveer tegen stuur aan trekken.
Had ik ook al met Grenspalen Xtreme weekend.
Daarna gebleed en nergens meer last van. (kwamen paar belletjes lucht uit shifter)
Maar gisteren na 50km was het probleem weer terug.
Iets met stuiteren en dat er dan ergens remvloeistof ontsnap ofzo.
Geen idee alleen waar, bij shifters lijkt alles droog en bij remklauw voelde het ook niet vochtig.
Iemand nog hints ?
Zal het iig weer bleeden, maar ritjes op weg of grindpaden bleef het vorige keer gewoon ok...
Heb je je remvloeistof al eens compleet vervangen? Als daar vocht bijgekomen is (remvloeistof trekt vocht aan) gaat dit bij lang remmen koken en krijg je gasbelletjes en heb je dus alsnog lucht in je remmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Ik kom toch ook wel veel ervaren bikepackers op YT tegen die allen zonder spatborden rijden (MatthewNorway bijv. op een Canyon Grail of deze gast die al heel de wereld rond is gegaan)
Welke fiets en spatborden gebruik je zelf icm de Tailfin? En heeft de fiets veel te verduren? Ik ben nogal zuinig op nieuw spul en wil 't frame sws goed intapen op de plekken waar de tassen bevestigd worden.
[...]

Dit i.t.t. de Aeropack die vast zit bedoel je? Het plan is om volledig zelfvoorzienend te kamperen, dus de fiets blijft altijd in het zicht en de tas zelf hoeft er dus niet af. Ik denk door deze manier van overnachten dat ik wel wat meer spullen nodig heb, vandaar de eventuele zijtassen achter. (misschien niet meteen die bijhorende 2x 22L maar de kleinere variant, dit moet ik nog uitzoeken).

[...]
[...]
In Noorwegen is het zomers altijd licht, dus enkel in de tunnels verlichting en op slechte dagen bijv een achterlicht + reflecterend holster/hesje.

[...]

In reviews over 't 2023 Endurace model hoor/lees ik overal dat er geen bevestigingspunten voor mudguards aanwezig zijn. (dit puntje ligt bij de Britse YT reviewers extra gevoelig ivm hun type weerbeeld :D ) Of hebben die SKS een andere manier van bevestigen, klikken oid?

[...]
[...]
Ik merk dat ik de keuze wel lastig vind; de wens om m'n racefiets te upgraden bestond al langer dan de bikepack-reis namelijk, en dan neig ik toch naar een oplossing die beide wensen in 1x kan voldoen. Maar een nieuwe gravelfiets waar ik na dit avontuur verder op moet wielrennen heb ik ook zo m'n twijfels bij. Dan misschien toch eenmalig wat rustiger over dat gravelpad met 35mm dan erna voor altijd vastzitten aan een geometrie en/of groepset die nadeliger is bij 't wielrennen + de kosten voor een extra wielset.
Daarbij ook zeker meegenomen het feit dat dit m'n 1e bikepack-reis ooit wordt en ik geen idee heb of het iets is wat mij gaat bevallen ;w
De mensen waar jij naar refereert zijn influenzaers en spatborden zijn niet sexy. Als je na 10 minuten fietsen natte en koude voeten hebt en je moet nog de hele dag, bel me. Dan kun je uithuilen.

De Endurace heeft geen montageogen. De Grail dacht ik ook niet? Canyon zet geen montageogen op fietsen die bedoeld zijn om te racen. Misschien zit ik er naast met de Grail hoor.
Je kunt wel spatborden op het frame zetten. Maar als je dat niet correct doet krijg je behoorlijke lak schade. En dit soort spatborden zitten gemiddeld iets minder stevig vast dan normale spatborden. Ook zijn ze meestal niet full length. Ergo, natte voeten. Kom ik weer bij mijn punt hierboven.

Persoonlijk koop ik dingen voor de lange termijn en wil zo flexibel mogelijk zijn. Maar dat is mijn insteek en anderen kijken hier anders naar (ik heb het nu over wel of niet een losse boventas). Ik vind het zelf fijn dat ik de optie heb dat de tas er af kan (ben er eigenlijk gewoon blij mee). Maar dat is mijn mening hé.

Zelfde verhaal ook met de extended bevestiging. Dat is ook mijn mening en ervaring. Extra ruimte bij je voeten is meegenomen maar niet altijd nodig. Hangt ook af van je fiets geo en je schoenmaat. De grootste winst zit hem in de hoogte dat je de tas kunt volstouwen omdat de zadel niet in de weg zit.

Ik rijd zelf op een Sonder Camino AL. Deze is niet te vergelijken met een carbon racer. Hij is gemaakt om te mishandelen. Als ie volgeladen omdondert op zijn zij is dat heel slecht voor mijn ego maar verder zal het wel meevallen.

Mijn keuze zou zijn een racer waar je 38mm in kwijt kunt (effectief, op papier geven ze vaak iets minder aan) waar je ook spatborden op kwijt kunt (full length). Dan kun je effectief banden van 32mm gebruiken (minimaal) wat genoeg is voor de wegen waar jij op gaat fietsen. Later zet je er race bandjes onder en kun je de fiets echt als racer gebruiken met een passende geo maar jouw wensen. En als je niet te ijdel bent ook in de winter droog (van onderen) racen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30
Casual Ruud schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:08:

Ik heb er zelf geen ervaring mee en weet enkel van het bestaan. Ik heb er ooit naar gezocht, maar daarbij is het gebleven. Het lijkt op iedere racefiets te passen.
Die heb ik op de racer gebruikt afgelopen winter. Voldoet op de weg. Ze zijn echter niet robuust genoeg, zitten niet stevig genoeg, bewegen vrij makkelijk bij hobbels. Voor gravel, ruw terrein ongeschikt. Wat ElGreco al zegt. Lopen ook niet ver genoeg door, met name achter richting bottom bracket.

[ Voor 4% gewijzigd door mountainbiker op 28-08-2023 10:35 ]

mountainbiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip

Mja, wat zie je als high-end voor zo'n trip?

Stevig/no nonsens (geen Carbon*)
Geen moderne fratsen (DI2/Sram variant)
Relatief eenvoudig (Geen Ceramic Cage en zulke onzin)
Relatief goedkoop ivm diefstal
Goed stevige set wielen. Voorkeur handgespaakt, en zelf paar reserve spaken mee.
Shimano, want gangbaarder dan Sram
Niet te smalle banden**. Wat we in nederland gravel noemen, is in het buitenland een gewone weg. Wat ze in het buitenland gravel noemen, heb ik een MTB voor nodig.
Comfort boven snelheid/gewicht. Dit betekend ook bijv spatborden.

*Ja tuurlijk is Carbon stevig, maar je fiets valt een keer om op zo'n trip. En je hangt er misschien een kettingslot aan. Dan wil ik niet denken: ow mijn dure fiets.

** Als je genoeg plek heb in je frame kan je onderweg nog besluiten bredere banden te steken, heb je die ruimte niet heb je pech.

Bovenstaande is mijn mening. Tuurlijk kan het ook op een Aethos met Dura Ace. Maar mijn focus zou zijn op het zonder gezeik uitrijden van zo'n trip. Als je bikeback trip van 3 dagen in het water valt is niet zo'n probleem. Als je bij deze trip bijv je Carbon na 3 dagen verrot gaat, valt heel je vakantie van x weken weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:29
ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

De mensen waar jij naar refereert zijn influenzaers en spatborden zijn niet sexy. Als je na 10 minuten fietsen natte en koude voeten hebt en je moet nog de hele dag, bel me. Dan kun je uithuilen.

De Endurace heeft geen montageogen. De Grail dacht ik ook niet? Canyon zet geen montageogen op fietsen die bedoeld zijn om te racen. Misschien zit ik er naast met de Grail hoor.
De Grail AL heeft zeker montage punten. Canyon heeft zelfs een spatbord set er voor. En die staan er best netjes op 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xICDsBhBT1BhfuHPKKQeWElSFMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTDkxx3Y3gtqrXf0123cKL6K.jpg?f=fotoalbum_large

Grail AL Etap lijkt mij een perfecte fiets voor zo'n trip. Alu frame, maar niet te zwaar. Elektronisch schakelen, dus geen gedoen met versnellingskabels onderweg (wel even je ladertje meenemen). Zou alleen de VCLS of andere flexende zadelpen er op zetten voor extra comfort en een ander zadel. Meegeleverde zadel is niet erg best.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Netjes man.

Ik heb gisteren deze gereden; Gravelrides.cc – Offgrid Gravel Series 87 km
https://gravelrides.cc/offgrid-gravel-series

Als ik dit eerder gelezen had, had ik wellicht een andere route gekozen :X
De route is best pittig en technisch lastig met af en toe hele steile afdalingen waar je over heen stuitert op hoge snelheid.

De route van 87 km bevat technische passages, met name in België. De ondergrond is daar een stuk ruwer en daardoor is het een stuk pittiger om daar met je gravelbike te fietsen. Met banden smaller dan 40 mm kun je beter een andere route kiezen
Ik heb weliswaar bredere banden maar die technische afdalingen (klimmen vind ik nog wel oké) zijn niks voor mij. Smal, losse stenen, stuiteren. Wellicht leuk voor de MTB. 1x sloeg m'n stuur volledig om en ging ik er overheen. Doe mij maar de brede(re) paden :P

Wel erg goed voor de HM's, 1400 op 87 km :)

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 28-08-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

De Grail AL heeft zeker montage punten. Canyon heeft zelfs een spatbord set er voor. En die staan er best netjes op 8)

[Afbeelding]

Grail AL Etap lijkt mij een perfecte fiets voor zo'n trip. Alu frame, maar niet te zwaar. Elektronisch schakelen, dus geen gedoen met versnellingskabels onderweg (wel even je ladertje meenemen). Zou alleen de VCLS of andere flexende zadelpen er op zetten voor extra comfort en een ander zadel. Meegeleverde zadel is niet erg best.
En de carbon versie?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:29
Geen idee, die heb ik niet zelf :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:18:De mensen waar jij naar refereert zijn influenzaers en spatborden zijn niet sexy.
Fair point, ik vind het er ook niet uitzien :D
Als je na 10 minuten fietsen natte en koude voeten hebt en je moet nog de hele dag, bel me. Dan kun je uithuilen.
Ik kwam eergister nog in een hoosbui terecht en moest daarna nog 5u fietsen, prettig is anders idd. Maar deze bui kwam onverwacht en ik had verder niks bij me, bij bikepacken kan je nog regenkleding en iets voor over je schoenen aandoen bijv?
De Endurace heeft geen montageogen. De Grail dacht ik ook niet?
Net even opgezocht, de Grail alu én carbon versie hebben ook montagepunten voor spatborden. De Grail CF SL 8 staat ook op m'n shortlist, alleen heb ik nog wel vraagtekens bij de 'dubbeldekker' cockpit en de geometrieberekening, zie verderop in deze post.

Het mooie van de Endurace vond ik nu juist de iets meer rechtop zittende geometrie (hoge stack) maar ook de directe mogelijkheid tot het in de breedte aanpassen van de aero-cockpit. Ik heb al langer het gevoel/idee dat een iets smaller stuur me wat meer comfort in m'n bovenrug/schouderbladen zou kunnen geven namelijk, en als deze afstelling al in de stock afmontage inbegrepen zit is dat mooi meegenomen.

Ik erken nu inmiddels wel het belang van de spatborden en bredere gravelbanden en besef dat ik door de lichte voorkeur naar dit model wat biased was/ben.
Later zet je er race bandjes onder en kun je de fiets echt als racer gebruiken met een passende geo maar jouw wensen.
Maar tegelijkertijd zie ik dit nadien met de Grail niet zo snel voor me (met z'n afwijkende cockpit en grx-groepset).
mhr-zip schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:52:Mja, wat zie je als high-end voor zo'n trip?
Ik neigde langzaam naar de Endurace CF SLX 8 (in m'n dromen zelfs de CFR :> ), totdat ik twijfels over de geschiktheid kreeg en er hier mijn eerdere post aan wijdde
Stevig/no nonsens (geen Carbon*)
Geen moderne fratsen (DI2/Sram variant)
Relatief eenvoudig (Geen Ceramic Cage en zulke onzin)
Relatief goedkoop ivm diefstal
Goed stevige set wielen. Voorkeur handgespaakt, en zelf paar reserve spaken mee.
Shimano, want gangbaarder dan Sram
Niet te smalle banden**. Wat we in nederland gravel noemen, is in het buitenland een gewone weg. Wat ze in het buitenland gravel noemen, heb ik een MTB voor nodig.
Comfort boven snelheid/gewicht. Dit betekend ook bijv spatborden.
Eens met deze punten, maar diefstal wil ik geen argument in een aankoopkeuze laten zijn en elektronisch schakelen en/of carbon zie ik gewoon als de volgende logische stap. Ja alles kan kapot, maar ook dat wil ik liever geen leidend argument laten zijn, bovendien is de route aardig in trek bij fietsers en zijn er voldoende voorzieningen onderweg.

Dan nog even kort die geometrie. Ik heb de Grail en Endurace hier als voorbeeld naast m'n huidige Giant Defy gezet, maar ik vind de verschillende manieren van stack/reach meten maar verwarrend. Op het plaatje worden ook verschillende plekken op het frame als meetpunten gebruikt, maar uiteindelijk komen ze bij de stack+ en reach+ weer nagenoeg overeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkgO-w05hlBiUXY4_V8DeUf5Y-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzP58gfvCsjSU2424XlbVz4K.png?f=fotoalbum_large

En is mijn Giant-reach dan nu 381mm(basis)+70mm(stuurpen) = 451mm reach+?
Beide Canyons hebben een cockpit die niet in lengte verstelbaar is. De Endurace zou goed overeenkomen maar de Grail is al een cm langer en ik heb bij m'n huidige Giant al het idee dat ik zelfs toch nog iets compacter zou willen zitten.

Nu ik alles de revue laat passeren en voor waarheid aan moet nemen dat dit soort geometrieën als 'een compleet comfortconcept' moeten doorgaan; mijn Giant kwa afmetingen er nauwelijks van verschilt maar ik deze termen niet bepaald aan m'n huidige fiets kan hangen, dan moeten die verschillen dus volledig uit zo'n flexibele VCLS 2.0 zadelpen, schock-absorberende cockpits en de bredere banden komen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
supersoco80 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Heb je je remvloeistof al eens compleet vervangen? Als daar vocht bijgekomen is (remvloeistof trekt vocht aan) gaat dit bij lang remmen koken en krijg je gasbelletjes en heb je dus alsnog lucht in je remmen.
Nee, maar zit er opzich nog niet zo lang in. (als in half jaar ofzo)
Heb ook het idee dat dit probleem (alleen) onstaat als m'n fiets flink loopt te stuiteren.
Dus niet eens dat ik enorm zit te remmen ofzo.

Maargoed volledig vervangen van vloeistof kan ik eens proberen.
Daarna maar even Munnikenwegheen en weer rijden ofzo, geen idee waar ik het anders in Noord-Holland kan nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
DDX schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Nee, maar zit er opzich nog niet zo lang in. (als in half jaar ofzo)
Heb ook het idee dat dit probleem (alleen) onstaat als m'n fiets flink loopt te stuiteren.
Dus niet eens dat ik enorm zit te remmen ofzo.

Maargoed volledig vervangen van vloeistof kan ik eens proberen.
Daarna maar even Munnikenwegheen en weer rijden ofzo, geen idee waar ik het anders in Noord-Holland kan nabootsen.
DOT trekt vocht aan, (shimano) "olie" niet.
lucht inzuigen kan bij beide systemen, maar vaak is er dan iets niet goed.

Ik heb dit op de MTB een paar keer gehad, lang geleden met instap shimano remmen na een modderrit.. bleef problemen houden, bleeden, bijvullen, en ontvetten, blokken werden ook vet, dus ergens een lekkage. Remmen vervangen met XT en nooit problemen gehad tot weer een flinke modderrit. maar dit keer geen lek, maar 1 van de pistons zat redelijk vast. bij het inknijpen van de rem bewoog maar 1 van de 2 zuigers. Op de een of andere manier kan dit ook zorgen voor een andere verdeling van de vloeistof in het systeem, want naast dat de remkracht weg was, trok ik ook de hendel tot aan het stuur.

oplossing was pistons terugduwen en die vast zat weer gangbaar maken (andere kant tegenhouden en in je rem knijpen, vervolgens zo goed mogelijk schoon proberen te maken als ie ver naar buiten staat).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:49

aerofreak

Steve Jobs

r0g3r schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:02:
[...]
Fair point, ik vind het er ook niet uitzien :D
[...]
Ik kwam eergister nog in een hoosbui terecht en moest daarna nog 5u fietsen, prettig is anders idd. Maar deze bui kwam onverwacht en ik had verder niks bij me, bij bikepacken kan je nog regenkleding en iets voor over je schoenen aandoen bijv?
[...]
Net even opgezocht, de Grail alu én carbon versie hebben ook montagepunten voor spatborden. De Grail CF SL 8 staat ook op m'n shortlist, alleen heb ik nog wel vraagtekens bij de 'dubbeldekker' cockpit en de geometrieberekening, zie verderop in deze post.

Het mooie van de Endurace vond ik nu juist de iets meer rechtop zittende geometrie (hoge stack) maar ook de directe mogelijkheid tot het in de breedte aanpassen van de aero-cockpit. Ik heb al langer het gevoel/idee dat een iets smaller stuur me wat meer comfort in m'n bovenrug/schouderbladen zou kunnen geven namelijk, en als deze afstelling al in de stock afmontage inbegrepen zit is dat mooi meegenomen.

Ik erken nu inmiddels wel het belang van de spatborden en bredere gravelbanden en besef dat ik door de lichte voorkeur naar dit model wat biased was/ben.
[...]
Maar tegelijkertijd zie ik dit nadien met de Grail niet zo snel voor me (met z'n afwijkende cockpit en grx-groepset).

[...]
Ik neigde langzaam naar de Endurace CF SLX 8 (in m'n dromen zelfs de CFR :> ), totdat ik twijfels over de geschiktheid kreeg en er hier mijn eerdere post aan wijdde
[...]
Eens met deze punten, maar diefstal wil ik geen argument in een aankoopkeuze laten zijn en elektronisch schakelen en/of carbon zie ik gewoon als de volgende logische stap. Ja alles kan kapot, maar ook dat wil ik liever geen leidend argument laten zijn, bovendien is de route aardig in trek bij fietsers en zijn er voldoende voorzieningen onderweg.

Dan nog even kort die geometrie. Ik heb de Grail en Endurace hier als voorbeeld naast m'n huidige Giant Defy gezet, maar ik vind de verschillende manieren van stack/reach meten maar verwarrend. Op het plaatje worden ook verschillende plekken op het frame als meetpunten gebruikt, maar uiteindelijk komen ze bij de stack+ en reach+ weer nagenoeg overeen?
[Afbeelding]

En is mijn Giant-reach dan nu 381mm(basis)+70mm(stuurpen) = 451mm reach+?
Beide Canyons hebben een cockpit die niet in lengte verstelbaar is. De Endurace zou goed overeenkomen maar de Grail is al een cm langer en ik heb bij m'n huidige Giant al het idee dat ik zelfs toch nog iets compacter zou willen zitten.

Nu ik alles de revue laat passeren en voor waarheid aan moet nemen dat dit soort geometrieën als 'een compleet comfortconcept' moeten doorgaan; mijn Giant kwa afmetingen er nauwelijks van verschilt maar ik deze termen niet bepaald aan m'n huidige fiets kan hangen, dan moeten die verschillen dus volledig uit zo'n flexibele VCLS 2.0 zadelpen, schock-absorberende cockpits en de bredere banden komen begrijp ik?
Fwiw, er schijnt een nieuwe Grail aan te komen, maar wanneer?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
[...]

[Afbeelding]

Hele mooie combinatie, ik heb er geen problemen mee dat anderen spatborden er niet uit vinden zien. Liever droge voeten en aandrijving. Hoewel ik denk dat met dit voorspatbord beide toch gewoon nat worden. Om het helemaal droog te houden zit je nog beter met een spatbord dat verder naar beneden loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
RobNemoo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Hele mooie combinatie, ik heb er geen problemen mee dat anderen spatborden er niet uit vinden zien. Liever droge voeten en aandrijving. Hoewel ik denk dat met dit voorspatbord beide toch gewoon nat worden. Om het helemaal droog te houden zit je nog beter met een spatbord dat verder naar beneden loopt.
Je kan er, zoals ik bij mijn Grizl gedaan heb, nog een spatlap van SKS Spoiler XXL for Bluemels aan vastmaken. En deze dan wat lager hangen zodat je de BB/je voeten ook beschermd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RR46
Zaterdag ook de 11 stuwmeren gereden, ondanks het weer van vrijdag nog verrassend goed te doen. Sommige afdalingen was een mtb geen(!) overbodige luxe geweest, maar absoluut genoten!

Al fietsend door de Eifel kwam ik tot de ontdekking dat ik in het wiel van @DDX reed, hoe toevallig… anderzijds ook niet gek, deze man doorkruist stad en land te fiets :o

@DDX Leuk je ontmoet te hebben enkele keren gedurende de tocht

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
r0g3r schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:02:
Ik weet niet waar dat ‘compleet comfortconcept’ vandaan komt, maar er spelen een paar dingen. Allereerst heeft jouw Defy (net als de Endurace en soortgelijke fietsen) een endurance geometrie. Je zit op zo’n fiets minder diep dan op een ‘echte’ racefiets. Dat an sich is al comfortverhogend voor de gemiddelde amateur. Daarnaast heb je het frame zelf. De mate van comfort kan per frame verschillen. De Defy staat volgens mij niet bekend als een hele soepele fiets wat dat betreft, dus daarin zou je met een andere fiets een verschil kunnen merken. Vervolgens maken de banden een groot verschil. Dezelfde banden in 28mm voelen een stuk minder comfortabel dan in 38mm. En dan is het ene merk / type ook nog eens behoorlijk soepeler / comfortabeler dan andere. Tenslotte kun je je fiets voorzien van allerlei verende onderdelen. Je kunt het wat dat betreft zo gek maken als je wilt. Het totale comfort is logischerwijs een optelsom van al deze onderdelen. Persoonlijk zou ik het met name zoeken in de banden. Soepele banden van enige omvang op de goede druk doen heel veel qua comfort.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
RR46 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:37:
Zaterdag ook de 11 stuwmeren gereden, ondanks het weer van vrijdag nog verrassend goed te doen. Sommige afdalingen was een mtb geen(!) overbodige luxe geweest, maar absoluut genoten!

Al fietsend door de Eifel kwam ik tot de ontdekking dat ik in het wiel van @DDX reed, hoe toevallig… anderzijds ook niet gek, deze man doorkruist stad en land te fiets :o

[Afbeelding]
Is die rode checkpoint toevallig van jou? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met die fiets (betrouwbaarheid en iso-speed systeem)

Ik kan sinds deze week wéér een probleem aan de drama-lijst van mijn Topstone toevoegen: Wéér om de spaak een scheur in de velg (is al een keer onder garantie vervangen voor exact dezelfde reden).

Ik ben dan ook steeds serieuzer/intenser aan het kijken naar wat anders (zolang er maar geen Cannondale op staat. Best lastig, het lijkt wel of 1/3e van het aanbod Cannondales zijn in alle winkels). Sowieso geen makkelijke taak met mijn lengte (2.00m). Zo had ik een hele gave Rondo op het oog, maar die zit is wel heel diep met mij lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:19
Casual Ruud schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:08:

Ik heb deze op mijn stads-singlespeed. Waardeloos spul. Zit in no time los als je een hobbel over gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

[...]

[Afbeelding]
Hier ook spatborden op de Grail AL.
Overigens @ElGreco heeft ook de carbon bevestigingspunten. Zijn dezelfde spatborden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpC1ubwEfbdzIz1cObnoInhKzBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR5iFwn9VCsq5eGDLxmnqIhS.jpg?f=fotoalbum_large

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Dat is mooi! Maar ik hang heel graag de ouwe zeur.
Achter spatbord haalt de BB niet en het spatbord voorin loopt niet ver genoeg naar beneden om jouw voeten en de drive train enigszins droog te houden.

* ElGreco rent weg

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

bas-r schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb deze op mijn stads-singlespeed.waardeloos spul. Zit in no time los als je een hobbel over gaat.
Same experience. Heb op mijn stadsfiets uiteindelijk ook originele kunnen plaatsen vanwege genoemde ellende.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:45:
Achter spatbord haalt de BB niet en het spatbord voorin loopt niet ver genoeg naar beneden om jouw voeten en de drive train enigszins droog te houden.

* ElGreco rent weg
Achter richting BB heb ik geen oplossing voor.
Maar voor spatlappen (voor en achter) had @DDX volgens mij een hele goede Engelse site. Kon hem zo snel niet vinden in de search.

Edit: Al gevonden met Google: https://rawmudflap.uk/

[ Voor 6% gewijzigd door magic_nl op 28-08-2023 18:56 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
RR46 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:37:

Mooie fietsen heb je op de foto gezet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24

Ik zou een fiets nemen met montagepunten op de voorvork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Jesse schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Ik zou een fiets nemen met montagepunten op de voorvork.
Door de wijze van reizen (minimalistisch kamperen) en het nadelige effect op het stuurgedrag ben ik niet van plan voortassen aan de vork te bevestigen. Met een achtertas (eventuele achter-zijtassen), frametas, stuurrol + toptube verwacht ik meer dan voldoende opbergruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
supersoco80 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Is die rode checkpoint toevallig van jou? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met die fiets (betrouwbaarheid en iso-speed systeem)

Ik kan sinds deze week wéér een probleem aan de drama-lijst van mijn Topstone toevoegen: Wéér om de spaak een scheur in de velg (is al een keer onder garantie vervangen voor exact dezelfde reden).

Ik ben dan ook steeds serieuzer/intenser aan het kijken naar wat anders (zolang er maar geen Cannondale op staat. Best lastig, het lijkt wel of 1/3e van het aanbod Cannondales zijn in alle winkels). Sowieso geen makkelijke taak met mijn lengte (2.00m). Zo had ik een hele gave Rondo op het oog, maar die zit is wel heel diep met mij lengte.
Wat wil je exact weten? Ik ken je drama-lijst niet (en misschien moet je die ons ook besparen...?), maar de liefde voor Cannondale is groot :+

Garantie? Als het de 2e keer is wat ik uit je bericht op maak, misschien is er dan een andere oorzaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
RR46 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:47:
misschien is er dan een andere oorzaak...
OEM velgsets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
en iemand van 2m die waarschijnlijk geen 75kg weegt.
Maar ik snap @supersoco80 wel, als je een fiets in maat xl koopt verwacht je ook dat er onderdelen opzitten geschikt voor iemand in maatje xl, dat is helaas niet altijd het geval.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
loyske schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

Je kan er, zoals ik bij mijn Grizl gedaan heb, nog een spatlap van SKS Spoiler XXL for Bluemels aan vastmaken. En deze dan wat lager hangen zodat je de BB/je voeten ook beschermd.
Goed plan, dat zou zeker nog helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
r0g3r schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:53:
[...]
Door de wijze van reizen (minimalistisch kamperen) en het nadelige effect op het stuurgedrag ben ik niet van plan voortassen aan de vork te bevestigen. Met een achtertas (eventuele achter-zijtassen), frametas, stuurrol + toptube verwacht ik meer dan voldoende opbergruimte te hebben.
M'n idee is met het oog op mogelijkheden tot gewichtsverdeling (voor/achter) met in het achterhoofd de hoeveelheid bagage die je nodig hebt voor een tocht ruim boven de poolcirkel.

Edit: En natuurlijk de hoog/laag gewichtsverdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 29-08-2023 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
GWBoes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:02:
[...]

en iemand van 2m die waarschijnlijk geen 75kg weegt.
Maar ik snap @supersoco80 wel, als je een fiets in maat xl koopt verwacht je ook dat er onderdelen opzitten geschikt voor iemand in maatje xl, dat is helaas niet altijd het geval.
het lijstje is nu, in 5000 km (even op Strava geheckt):
- 2x wielset
- 4x trapas
- 2x achterwiellagers (excl. de nieuwe lagers die bij de neiuwe wielen kwam)
- 1x voorwiellagers
- 1x balhoofdalgers 9gewoon echt slechte lagers gebruikt èn een slecht ontwerp)
- Remnokken zitten scheef op het frame

Ik ben inderdaad wat groter en zwaarder, maar ik heb de gravelbike hoofdzakelijk op asfalt voor woon-werk gebruikt. In ongeveer dezelfde periode heb ik een Scott Spark mountainbike gekocht, .gebruikt. Die heeft vrijwel uitsluitend mountainbieroutes in alle omstandigheden gezien plus Bikepark Mook, vrij rijden, de Ardennen, Luxemburg en Duitsland. In de bijna 9000km heb ik (naast rembloken en ketting natuurlijk) 1x de (al gebruikte) trapas vervangen. Dat is het.

Ik heb laatst de Scott omgeruild voor een nieuwe Trek Top Fuel waar nu 1400 km op staat zonder 1 probleem. ter vergelijk: in die tijd was de Topstone al aan de tweede trapas en tweede set wielen toe.

Het is letterlijk gewoon een baggerfiets. En het was zeker geen low end fiets toen ik hem kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
@supersoco80 WTB velgen zijn helaas notoire scheurders. Een nieuwe set zal waarschijnlijk hetzelfde probleem vertonen. Kijk of je bij de FM iets anders kunt krijgen dan de Cannondale wielen die bij de fiets horen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
r0g3r schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:53:
[...]
Gemiddeld is hoe lager het gewicht (qua positie) voorin hoe beter. Hoe hoger je tas gemonteerd is, hoe groter het effect zal zijn op het stuurgedrag.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
De FM zegt; geen idee hoeveel km je op die fiets gefiets hebt, succes ermee. En ergens heeft ie daar een punt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:40:
De FM zegt; geen idee hoeveel km je op die fiets gefiets hebt, succes ermee. En ergens heeft ie daar een punt mee.
Het punt waarop jij besloot ergens anders je nieuwe fiets te kopen :+

Qua wielen kan je op marktplaats eens kijken voor een setje DT swiss P1800, die staan er veel op voor relatief weinig. Zijn zwaar maar best degelijk.

Die wielen kan je ook als reserve gebruiken voor je nieuwe fiets, want ik denk dat die er wel gaat komen omdat de liefde met Cannondale voor mijn gevoel echt over is -O-

Edit: je hebt veel valide punten waarom het een slechte fiets is. Maar bij aanschaf van een fiets negeer ik altijd de wielset, die is toch zo vervangen. De meeste OEM sets zijn slecht of bij "geluk" alleen zwaar. En daar maken bijna alle fietsmerken zich schuldig aan.
Dus fietsen afbranden prima, maar afrekenen op een wielset niet zo.

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 29-08-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
mhr-zip schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Het punt waarop jij besloot ergens anders je nieuwe fiets te kopen :+

Qua wielen kan je op marktplaats eens kijken voor een setje DT swiss P1800, die staan er veel op voor relatief weinig. Zijn zwaar maar best degelijk.

Die wielen kan je ook als reserve gebruiken voor je nieuwe fiets, want ik denk dat die er wel gaat komen omdat de liefde met Cannondale voor mijn gevoel echt over is -O-

Edit: je hebt veel valide punten waarom het een slechte fiets is. Maar bij aanschaf van een fiets negeer ik altijd de wielset, die is toch zo vervangen. De meeste OEM sets zijn slecht of bij "geluk" alleen zwaar. En daar maken bijna alle fietsmerken zich schuldig aan.
Dus fietsen afbranden prima, maar afrekenen op een wielset niet zo.
Er zijn dingen die ik (vaak) direct vervang bij een fiets (zadel + banden + handvaten), er zijn upgrades die ik doe na een tijdje als de fiets echt bevalt (wielen en mogelijk groepset na slijtage), maar ik heb die kans helemaal niet gekregen bij deze fiets. Er was continu iets stuk. Ik heb veel te lang doorgefietst met kapotte onderdelen, anders waren de aantallen in dat lijstje nog een stuk hoger geweest. Dan ga ik dus geen geld investeren in een betere wielset.

van mijn Top Fuel wist ik na een paar honderd kilometer wel dat die fiets echt geod bij mij past, daar heb ik inderdaad de (oersterke, maar loodzware) standaardwielen vervangen.

De fietsenmaker is alleen Cannondale dealer, dus die ziet mij sowieso niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

het lijstje is nu, in 5000 km (even op Strava geheckt):
- 2x wielset
- 4x trapas
- 2x achterwiellagers (excl. de nieuwe lagers die bij de neiuwe wielen kwam)
- 1x voorwiellagers
- 1x balhoofdalgers 9gewoon echt slechte lagers gebruikt èn een slecht ontwerp)
- Remnokken zitten scheef op het frame

Ik ben inderdaad wat groter en zwaarder, maar ik heb de gravelbike hoofdzakelijk op asfalt voor woon-werk gebruikt. In ongeveer dezelfde periode heb ik een Scott Spark mountainbike gekocht, .gebruikt. Die heeft vrijwel uitsluitend mountainbieroutes in alle omstandigheden gezien plus Bikepark Mook, vrij rijden, de Ardennen, Luxemburg en Duitsland. In de bijna 9000km heb ik (naast rembloken en ketting natuurlijk) 1x de (al gebruikte) trapas vervangen. Dat is het.

Ik heb laatst de Scott omgeruild voor een nieuwe Trek Top Fuel waar nu 1400 km op staat zonder 1 probleem. ter vergelijk: in die tijd was de Topstone al aan de tweede trapas en tweede set wielen toe.

Het is letterlijk gewoon een baggerfiets. En het was zeker geen low end fiets toen ik hem kocht.
Kun je dan middels een uitdraai van Strava de fietsenmaker niet overtuigen dat dit overmatige slijtage is? Zijn er misschien meer mensen met problemen? Je geeft zelf aan dat er baggerlagers en baggerafdichtingen gebruikt worden. Gebruik dit ook als argument dat het niet jouw schuld is.

[ Voor 26% gewijzigd door hoi1234 op 29-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
hoi1234 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Kun je dan middels een uitdraai van Strava de fietsenmaker niet overtuigen dat dit overmatige slijtage is? Zijn er misschien meer mensen met problemen? Je geeft zelf aan dat er baggerlagers en baggerafdichtingen gebruikt worden. Gebruik dit ook als argument dat het niet jouw schuld is.
Dat heb ik gedaan, maar (nog) geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar (nog) geen reactie.
Ik heb 20k met een fiets van een handelaar gereden. Dat is zeg maar het recept voor een fiets met onbekende historie. Achterwiel en volledige aandrijving is na 2,5 jaar vervangen, omdat de lagers helemaal versleten waren en er spaken gebroken waren. Misschien dat het wiel nu nog goed geweest was als ik geen industriezeep en hogedrukreiniger gebruikt had op de cassette. Trapas is na dik 2 jaar vervangen.

Toen ik het voorwiel vorig jaar opende, was alles nog in topconditie. Alleen wat vet en voor de mooi toch wat nieuwe kogeltjes.

Lijkt me dat een nieuwe fiets dus niet zoveel reparaties nodig hoort te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Er zijn dingen die ik (vaak) direct vervang bij een fiets (zadel + banden + handvaten), er zijn upgrades die ik doe na een tijdje als de fiets echt bevalt (wielen en mogelijk groepset na slijtage), maar ik heb die kans helemaal niet gekregen bij deze fiets. Er was continu iets stuk. Ik heb veel te lang doorgefietst met kapotte onderdelen, anders waren de aantallen in dat lijstje nog een stuk hoger geweest. Dan ga ik dus geen geld investeren in een betere wielset.

van mijn Top Fuel wist ik na een paar honderd kilometer wel dat die fiets echt geod bij mij past, daar heb ik inderdaad de (oersterke, maar loodzware) standaardwielen vervangen.

De fietsenmaker is alleen Cannondale dealer, dus die ziet mij sowieso niet meer.
Een investering in een wielset ≠ een investering in je huidige fiets. Want past ook op andere fietsen, en kan je evt op je nieuwe fiets setje brede en smalle banden doen.
Daarnaast kost zo'n set +/- 180 euro op marktplaats, dus als je wilt fietsen lijkt mijn prima te doen.

Ik was er in eerste instantie niet van uitgegaan dat je meerdere fietsen had, vandaar ook die wielset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
mhr-zip schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Een investering in een wielset ≠ een investering in je huidige fiets. Want past ook op andere fietsen, en kan je evt op je nieuwe fiets setje brede en smalle banden doen.
Daarnaast kost zo'n set +/- 180 euro op marktplaats, dus als je wilt fietsen lijkt mijn prima te doen.

Ik was er in eerste instantie niet van uitgegaan dat je meerdere fietsen had, vandaar ook die wielset.
het lastige van een nieuwe/extra wielset is dat je natuurlijk niet vooraf gaat weten of die in een nieuwe fiets ook gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

het lastige van een nieuwe/extra wielset is dat je natuurlijk niet vooraf gaat weten of die in een nieuwe fiets ook gaat passen.
Om welke Topstone gaat het precies?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
mhr-zip schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
*knip*
*knip*
Zulke (smalle) wielen zou ik niet aanraden voor een gravelfiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:45:

* ElGreco rent weg
Dit is het oude model, op mijn Grizl loopt het achterspatbord wel door en zit er geen uitsparing thv de voorderailleur. Voorspatbord kan je dus het genoemde spatlapje van SKS op vastmaken.

Mijn Grizl wordt ook voor de commutes gebruikt, vandaar dat ik het hele jaar met spatborden rij.
Fiets wordt niet voorzichting behandeld en rij de gravel+ routes van Bram Tankink die je soms beter met een MTB kan rijden :P
Spatborden rammelen niet en geven geen krimp. Degelijk spul van Canyon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Zolang je geen Focus gravelbike koopt, gok ik wel dat het gaat passen.

Toch @ElGreco?
Jesse schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Zulke (smalle) wielen zou ik niet aanraden voor een gravelfiets.
Het kan prima, breder is altijd beter. Maar hier kunnen prima* 40mm bandjes in.
Je hebt ook een 1800G(ravel), maar die is weer een stuk duurder.
En het zorgt er voordat je prima weer kan fietsen, en straks maak je er een wegwielsetje van.

Daarnaast wordt de fiets hoofdzakelijk op het asfalt gebruikt voor woon-werk.

*In 2019 kon dit nog prima, maar in 2023 kan het echt niet meer natuurlijk. Breder is beter.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
ElGreco schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Om welke Topstone gaat het precies?
2019 Topstone 105

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Deze Topstone heeft 12x100 en 12x142 steekassen zoals 99.9% van alle disc racers en gravelfietsen op dit moment. Een nieuwe set nu kopen gaat dus mee naar je volgende fiets omdat dat past. Dit puur ter info uiteraard.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Zolang je geen Focus gravelbike koopt, gok ik wel dat het gaat passen.

Toch @ElGreco?

[...]
Check. Focus Atlas. En e-Gravelbikes zijn ook kandidaten voor 12x110 steekas voorin.
De rest gebruikt allemaal gewoon 12x100 en 12x142

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
ElGreco schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Deze Topstone heeft 12x100 en 12x142 steekassen zoals 99.9% van alle disc racers en gravelfietsen op dit moment. Een nieuwe set nu kopen gaat dus mee naar je volgende fiets omdat dat past. Dit puur ter info uiteraard.
top! Dankjewel! Ik had ergens verwacht dat het veel lastiger zou zijn, dus dit valt dan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_B
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 19:31
ElGreco schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Als ik het goed heb heeft deze Topstone Ai offset. Standaard achterwiel gaat zo niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Ronald_B schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Als ik het goed heb heeft deze Topstone Ai offset. Standaard achterwiel gaat zo niet passen.
Niet alle Topstones hebben een AI offset. De alu variant in ieder geval zeker niet.

Vanaf 2022 heeft de carbon versie ook geen AI offset meer.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Ik hoop vooral dat ze dat gat in het frame bij de trapas niet meer hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
ik heb een keer mijn normale achterwiel opnieuw moeten dishen omdat mijn vervangende frame (carbon mtb f-si 2018) wel AI offset had en het orginele (alu mtb f-si 2017) niet.

Dit was geen probleem qua spaaklengte, ik heb meer verhalen gehoord dat het geen probleem was dan wel. uiteraard geen garantie, want als je al aan de limiet zit en je moet nog 6 mm opzij, dan kan het net over de grens gaan..

bij een random velg/naaf combinatie kom ik bv op een spaaklengte (aan 1 kant) van 295.9 met ai en 296.5 met ai offset.

in beide gevallen moet een 296 spaak wel volstaan, het scheelt dus ongeveer 0,6 mm op een spaak.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:21

Kluus

Gang is alles

supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:55:
Ik hoop vooral dat ze dat gat in het frame bij de trapas niet meer hebben.....
Welk gat? Voor het geval je een afwaterings gaatje bedoeld: In alle frames komt water, al is het maar condens, maar als je wel eens in de regen fietst wel meer. Dat gaat allemaal op het diepste punt zitten, wat meestal je bottom bracket is en als dit niet weg kan lopen zal op den duur je trapas lagers onder water te staan waardoor ze juist zullen gaan slijten.

Maw zo'n gaatje (of groter gat met bij voorkeur een afdek kapje) is helemaal niet per se zó slecht. Maar misschien bedoel je iets anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 29-08-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Kluus schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Welk gat? Voor het geval je een afwaterings gaatje bedoeld: In alle frames komt water, al is het maar condens, maar als je wel eens in de regen fietst wel meer. Dat gaat allemaal op het diepste punt zitten, wat meestal je bottom bracket is en als dit niet weg kan lopen zal op den duur je trapas lagers onder water te staan waardoor ze juist zullen gaan slijten.

Maw zo'n gaatje (of groter gat met bij voorkeur een afdek kapje) is helemaal niet per se zó slecht. Maar misschien bedoel je iets anders?
Dat is wel het gat dat ik bedoel. Ik snap dat er afwatering nodig is, alleen komt er nu erg veel vuil via dat gat naar binnen, ik vermoed dat dat de reden is waarom mijn fiets trapassen eet, ik kan me in ieder geval geen andere reden voorstellen waarom ik maar 1000km met een trapas doe (op alleen die fiets)
Pagina: 1 ... 39 ... 77 Laatste