Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 40 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03

Kluus

Gang is alles

@supersoco80 kwaliteit van de lagers misschien. Sowieso zit er en die topstone denk ik een OSBB of niet? Wat voor lagers zitten er dan in? Als jouw andere fietsen bijvoorbeeld Shimano Bottom Brackets (die er niet zijn in OSBB) hebben kan daar alweer een stuk minder vocht en troep van binnenuit bij de lagers komen omdat die aan de binnenkant volledig in een cup zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 29-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
supersoco80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Dat is wel het gat dat ik bedoel. Ik snap dat er afwatering nodig is, alleen komt er nu erg veel vuil via dat gat naar binnen, ik vermoed dat dat de reden is waarom mijn fiets trapassen eet, ik kan me in ieder geval geen andere reden voorstellen waarom ik maar 1000km met een trapas doe (op alleen die fiets)
Slechte afdichting van de lagers
Matige kwaliteit lagers
BB gaten van het frame niet rond en/of niet loodrecht tegenover elkaar gesitueerd waardoor je crankstel as de lagers ongelijk belast
Verkeerde montage
Afspuiten met veel water.

Dat zijn eerder redenen dat een BB de geest geeft dan het afwateringsgaatje aan de onderkant.

[ Voor 39% gewijzigd door ElGreco op 29-08-2023 17:19 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-06 10:07
ElGreco schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Slechte afdichting van de lagers
Matige kwaliteit lagers
BB gaten van het frame niet rond en/of niet loodrecht tegenover elkaar gesitueerd waardoor je crankstel as de lagers ongelijk belast
Verkeerde montage
Afspuiten met veel water.

Dat zijn eerder redenen dat een BB de geest geeft dan het afwateringsgaatje aan de onderkant.
De trapas is net als de crank/bladen van FSA. Gezien de reputatie/reviews van alles waar FSA op staat durf ik wel te gokken op de eerste of tweede reden die je noemt (of een combinatie) hoewel ik een frameprobleem gezien de remnokken ook niet uit durf te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-10-2023
Checkmate schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:41:
Maat M - Ekar is besteld hoor! Dank voor jullie tips. :9
Volgens handleiding moet je het schroefdraad van je voorwiel invetten met 'pedaalvet' wat niet meegeleverd is (genoemen ze ook specifiek). Wel meegeleverd is 'assembly paste', dus technisch gezien kun je je voorwiel niet monteren. Beetje vreemd. Ik moet sowieso nog mijn pedalen binnen krijgen. Wat voor vet/pasta kan ik hier het beste voor gebruiken?

Voorrem piept wanneer het wiel ronddraait. Moet ik daar iets mee?

En de handvatten zitten scheef gemonteerd? Zie rode lijn, ze wijzen beide naar rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD6Nwe_lx8xRu8RVIXOKrTi83lM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmYGVDlnZJkEbrksbHkQPT7t.jpg?f=fotoalbum_medium

Canyon zou volgens hun website telefonisch bereikbaar moeten zijn. Maar helaas zijn ze volgens het automatische bandje niet bereikbaar. Scheelt dat het vandaag regent... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:54
Checkmate schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Volgens handleiding moet je het schroefdraad van je voorwiel invetten met 'pedaalvet' wat niet meegeleverd is (genoemen ze ook specifiek). Wel meegeleverd is 'assembly paste', dus technisch gezien kun je je voorwiel niet monteren. Beetje vreemd. Ik moet sowieso nog mijn pedalen binnen krijgen. Wat voor vet/pasta kan ik hier het beste voor gebruiken?

En de handvatten zitten scheef gemonteerd? Zie rode lijn, ze wijzen beide naar rechts.
[Afbeelding]

Canyon zou volgens hun website telefonisch bereikbaar moeten zijn. Maar helaas zijn ze volgens het automatische bandje niet bereikbaar. Scheelt dat het vandaag regent... :P
Je weet dat je een Canyon gekocht heb hé? Het lijkt allemaal leuk, en als je heel handig bent is dat het ook. Maar nu het even niet recht staat, en op je assembly paste staat geen pedaalvet wordt het allemaal wel lastig.

Ik zou even een Canyon friendly LBS op duikelen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate
mhr-zip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Je weet dat je een Canyon gekocht heb hé? Het lijkt allemaal leuk, en als je heel handig bent is dat het ook. Maar nu het even niet recht staat, en op je assembly paste staat geen pedaalvet wordt het allemaal wel lastig.

Ik zou even een Canyon friendly LBS op duikelen.
Daar ben ik me van bewust ja. Begrijp de verschillen tussen online- en winkelverkoop (zit zelf ook in de branche). Moet ik het dan niet melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 19:28
cedrix5 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:10:
Ik denk dat het officieel verboden is, maar bivakkeren is gedoogd. Het helpt als je geen tent op zet. Als ze geen regel hebben zoals in Nederland dat je er niet mag zijn na zonsondergang kan je altijd aanhalen dat je kort uitrust en niet kampeert.

Zo doe ik het:
[Afbeelding]
Zou je ons kunnen vertellen hoe je slaap opstelling eruit ziet? (merk/type/ervaring ermee?)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:37
cedrix5 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:10:
Ik denk dat het officieel verboden is, maar bivakkeren is gedoogd. Het helpt als je geen tent op zet. Als ze geen regel hebben zoals in Nederland dat je er niet mag zijn na zonsondergang kan je altijd aanhalen dat je kort uitrust en niet kampeert.

Zo doe ik het:
[Afbeelding]
Herkenbaar. Zo heb ik ook geslapen de dag voor de fiets 11-stedentocht. Start was in Bolsward, dus toen via de site van vogelkijkhutten even gekeken waar ik kon slapen. Ideaal! _/-\o_

Maar ik heb 2 jaar geleden ook onder een aanhanger geslapen (ging regenen toen ik buiten Harlingen bij de dijk reed). Dus het is niet altijd een romantische plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 13:55
McMiGHtY schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Zou je ons kunnen vertellen hoe je slaap opstelling eruit ziet? (merk/type/ervaring ermee?)
Matje:
Vroeger: Thermarest uberlite half length, ging snel lek, elke 2 uur bijblazen in Slovenië, niet doen
Nu: sea to summit utlralite large, perfect
Halve lengte matje ging prima voor mij in de zomer, maar ik wilde wel iets breed genoeg zodat mijn armen er ook op passen. Dat was niet zo met de allerkleinste.
In de kou Thermarest xtherm, topmatje, heb het al 5 jaar ofzo, ook gebruikt voor alpinisme en Canada.

Slaapzak:
3 stuks van cumulus verschillende temperaturen, topmerk, Toray is prima stof maar ik zou een grote rits nemen. Panyam winter serie heeft de goede rits, xlite heeft toch iets dat vaak vastloopt. Ze doen ook volledig custom als je wil.

Bivakzak/tent:
Decathlon 900 tunneltent 2p. 1,8kg, iets meer plek, evt voor samen met vriendin, dan is het wel krap.
OR Helium bivy, werkt top zolang het niet regent, gebruik ik voor overnighters of plekken met veel shelters/accomodatie.
Als je genoeg geld hebt koop je misschien beter een dure 1p tent, je hebt veel keus vanaf 600-700gram, zelfs dubbelwandig. De decathlon tenten zijn top voor prijs/kwaliteit

Verder:
opblaaskussen alpkit, essentieel voor mij, ook om te kunnen lezen in comfort savonds.
Soto windmaster stove, gaat enkel mee op lange trips waar niet altijd goed eten te koop is met 900ml alpkit titanium pot. Maakt dan oatmeal, pasta, vanalles. Is goede maat voor 1 persoon, krap met 2, dan voeg je nog klein potje toe voor saus of dergelijke.
In derdewereldlanden wil je zo'n UV steripen, maat had een mee in Afrika. Mijn systeem zijn een paar katadyn forte pilletjes. Ultralicht en werkt top maar smaakt naar zwembad.

[ Voor 5% gewijzigd door cedrix5 op 30-08-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:00
Checkmate schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]

Customer support schijnt in een verhuizing te zitten en vanuit huis te werken waar ze niet op ingesteld zijn. Via de mail kreeg ik na twee dagen reactie en verwijzen ze je naar een LBS dichtbij waar ze mee samenwerken. Die fixt alle problemen en de factuur gaat naar canyon. Dat is wel netjes geregeld.

Maar in dit geval, de steekas zit al in de voorvork en is al ingevet toch? En de shifter zat bij mij ook niet recht, zelf de rubber kraag opklappen en shifter losmaken met imbus en rechtgezet. Je kan er dus op wachten maar als je de fiets al grotendeels zelf in elkaar zet is die shifter ook niet zoveel werk.

Wel slordig dat het zo aankomt natuurlijk en dat support niet gewoon bereikbaar is. Ik vond de afstelling van de voorderailleur ook niet helemaal precies.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
Advies gevraagd. Volgende week zaterdag ga ik mijn eerste Gravel ‘race’ rijden:

https://www.cycloworld.cc...s/gravel-by-the-sea/27196

In Zeeland dus, 145km. Parcours worst pas op 5 sept vrijgegeven.

Iemand advies voor een goede bandenkeuze voor Zeeuws gravel (en klei?). Ik heb nu Vittoria Terreno Dry 35mm erop liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 13:30
@Checkmate zou niet weten waarom het ander vet zou moeten zijn. Beide exact dezelfde functie: voorkomen dat het vast gaat zitten en/of vreten bij demontage. Ik gebruik op elk soort schroefdraad iig hetzelfde vet (tenzij er schroefdraadborging op moet) .
De andere 2 punten zijn redelijk makkelijk op te lossen, remmen opnieuw centreren en shifters los maken en goed zetten. Maar wel een beetje een geval van: als je het moet vragen hoe, moet je het dan zelf wel willen doen?

Flickr - Strava

• mhr-zip
Requiem19 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:09:

Iemand advies voor een goede bandenkeuze voor Zeeuws gravel (en klei?). Ik heb nu Vittoria Terreno Dry 35mm erop liggen.
Voordat iemand mij tagt. Ik weet het niet :*)

Je kan kijken op Komoot en https://gravelmap.com/#_=10.86/51.4941/3.7965
Stukjes die ik wel weet zijn meestal niet zo spannend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 09:29
GWBoes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:11:
Maar wel een beetje een geval van: als je het moet vragen hoe, moet je het dan zelf wel willen doen?
Precies @Checkmate Als je al onbekend bent met hoe je dit soort eenvoudige handelingen moet uitvoeren, waarom heb je dan een Canyon gekocht?
Een beetje vet is 1 van de basis items die iedereen die wel eens wat aan zijn fiets sleutelt sowieso in huis heeft. Ik zou voor zuurvrije vaseline gaan voor je trapassen.

[ Voor 3% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 31-08-2023 14:29 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• DDX
  • Registratie: April 2001
Requiem19 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:09:

Mijn ervaring met Gravel in Zeeland is in Zeeuws Vlaanderen en daar is het gewoon grind/groffe stenen ed.
En kasseien.

Maargoed ze kunnen natuurlijk ook weilanden in het parcours hebben opgenomen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
DDX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Mijn ervaring met Gravel in Zeeland is in Zeeuws Vlaanderen en daar is het gewoon grind/groffe stenen ed.
En kasseien.

Maargoed ze kunnen natuurlijk ook weilanden in het parcours hebben opgenomen ?
Ja inderdaad, we weten helaas pas op 5 september wat het echte parcours wordt en daarmee ook of er weilanden of bijvoorbeeld stukjes strand zijn opgenomen in de route.

Het enige dat de organisatie tot nu toe heeft verteld over de route is:
De routes zijn gevarieerd en grotendeels onverhard en toegankelijk voor fietsers en mtb’ers.
Ik houd het voorlopig maar op de Vittoria Terreno Dry's voorlopig, die lijken me wel redelijk all-round?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-06 06:38
@Requiem19 op de insta stories heb ik ook zandpad (nog geen strand) en paden langs weiland gezien. Als het droog is moet het wel lukken vermoed ik. Gaat het regenen dan zal de modder erg drassig worden...

• Requiem19
DialOut schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:23:
@Requiem19 op de insta stories heb ik ook zandpad (nog geen strand) en paden langs weiland gezien. Als het droog is moet het wel lukken vermoed ik. Gaat het regenen dan zal de modder erg drassig worden...
Gelijk even instagram volgen, goeie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
magic_nl schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Achter richting BB heb ik geen oplossing voor.
Maar voor spatlappen (voor en achter) had @DDX volgens mij een hele goede Engelse site. Kon hem zo snel niet vinden in de search.

Edit: Al gevonden met Google: https://rawmudflap.uk/
Dit dus :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-8-tb3pAirxakeN-vJ6sZz_LPuGp-A_hAFh5QgU31Ww-1152x2048.jpg

Scheelt echt veel met rotzooi wat je anders over je schoenen/onderbenen en crank/ketting krijgt.

Achter kan je ook verlengen maar minder nuttig. (meeste regenritjes rijd ik toch niet met iemand in mijn wiel)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:44

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb ook goede ervaringen met Fahrer LATZ, zijn van zacht materiaal en in veel verschillende lengtes/breedtes te krijgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Checkmate
mhr-zip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
GWBoes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:11:
@Checkmate Maar wel een beetje een geval van: als je het moet vragen hoe, moet je het dan zelf wel willen doen?
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
Precies @Checkmate Als je al onbekend bent met hoe je dit soort eenvoudige handelingen moet uitvoeren, waarom heb je dan een Canyon gekocht?
Ik ben wel een beetje getriggered door jullie reacties. Vinden jullie dit nou gepast en behulpzaam? Hoe hebben jullie je kennis opgedaan? Ook door het te leren van anderen of door het zelf te doen verwacht ik.

Het maakt mijn inziens niet uit of ik nou een Canyon of een ander merk had gekocht. Iemand met weinig kennis stelt nou eenmaal vragen, Als ik dezelfde vraag had gesteld over laten we zeggen een Specialized, hadden jullie dan ook zo gereageerd?

@f4stf0rw4rd Allereerst een soort sneer geven over "eenvoudige handelingen" en vervolgens met een Referral link aankomen zetten? Jij durft.

@GWBoes Bedankt voor je reactie, komt genuanceerder over.

Ik heb voor Canyon gekozen omdat ik daar een proefrit op heb gemaakt en dat beviel. Daarnaast zowel prijs en techniek interessant. Ik wil de techniek begrijpen en uiteindelijk zelf leren het onderhoud te doen. Daar hoop ik van te profiteren wanneer ik in de toekomst door Noorwegen ga fietsen en ik mogelijk een "eenvoudige handeling" moet uitvoeren wanneer er niemand in de buurt is.

Om een vergelijkbare reden heb ik een Prusa 3d mk3s+ zelf in elkaar gezet terwijl ik daar nog geen kennis van had. Had ik dan een kant-en-klare printer moeten kopen? Of wat als iemand in het huishoudtopic een vraag stelt over waarmee ze het beste hun WC kunnen schoonmaken, vraag je dan ook "waarom heb je een huis gekocht?" of "zou je dit wel zelf doen?".

Ter info: het stuur heb ik inmiddels aan kunnen passen, maar de voorrem loopt nog steeds licht aan na wat proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
Was ook zeker niet beledigend bedoeld ;) . We kunnen niet via internet zonder je te kennen je technische vaardigheden inschatten. Meer een waarschuwing aangezien je shifters en je remmen toch je belangrijkste contactpunten en veiligheidssystemen van je fiets zijn. Als je daar iets echt fout doet (klem te strak draaien waardoor de shifter spontaan afbreekt bv.) kost het je een paar tanden of erger.

Als ik op internet opzoek hoe een muur te stucen, het vervolgens probeer en er 1 dikke bende van maak is er geen lichamelijke schade.(dit is in geen geval gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen :+ )

Flickr - Strava

• Checkmate
GWBoes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:00:
Was ook zeker niet beledigend bedoeld ;) . We kunnen niet via internet zonder je te kennen je technische vaardigheden inschatten. Meer een waarschuwing aangezien je shifters en je remmen toch je belangrijkste contactpunten en veiligheidssystemen van je fiets zijn. Als je daar iets echt fout doet (klem te strak draaien waardoor de shifter spontaan afbreekt bv.) kost het je een paar tanden of erger.

Als ik op internet opzoek hoe een muur te stucen, het vervolgens probeer en er 1 dikke bende van maak is er geen lichamelijke schade.(dit is in geen geval gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen :+ )
Jouw reactie vatte ik ook niet zo op. Wat betreft voorbeelden over dingen zelf doen. Mee eens, maar ik kan ook wel dingen bedenken die wel voor lichamelijk schade kunnen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 09:29
Checkmate schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

[...]

@f4stf0rw4rd Allereerst een soort sneer geven over "eenvoudige handelingen" en vervolgens met een Referral link aankomen zetten? Jij durft.
Misschien heb ik het wat scherp neergezet, maar was zeker niet bedoeld als sneer. Ik was, en ben, gewoon enigszins verbaasd dat je zonder ervaring met onderhoud aan een fiets een Canyon gekocht hebt. Vind het wel gedurfd in ieder geval :)

Ik heb het mijzelf vooral met behulp van youtube eigen gemaakt op mijn oude bij de LBS gekochte fietsen. En zeker ook nog wel eens bij de LBS aangeklopt als ik er niet meer uit kwam :o . Heb wel een LBS die me dan tips gaf of zelfs liet zien hoe het wel moest. Uiteindelijk de overstap gemaakt naar Canyon (mtb en gravel bike) vanwege prijs kwaliteit en doe vrijwel al het onderhoud zelf. Enige wat ik eigenlijk nog laat doen zijn de balhoofdlagers omdat ik daar geen gereedschap voor heb. Dus Youtube je suf en succes met sleutelen.

En ik had geen idee dat het referral link was. Was voor mij een kwestie van Google -> eerste link klikken en die copy/paste doen in het bericht. Heb het even aangepast. Ik werd er in ieder geval niet wijzer van qua $ :o

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:02

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:43:
Ik zoek nog steeds een spatbordje voor aan de voorkant...

SKS Speedrocker gaat 'm niet worden; wielbreedte in mm: 23-42 mm - de mijne zijn 50 mm...

Ik heb achter een SKS S BLADE FIXED, geweldig ding, maar ik kan niks vinden voor de voorzijde.
Iemand nog tips? De SKS Mud X waarmee ik nu fiets is niet geweldig...

EDIT; ik ga de Mudhugger Gravelhugger eens proberen.
Gebruik nu een tijdje de Mudhugger Gravelhugger, maar zijn ook net te smal eigenlijk.
Blijft maar een paar mm over ten aanzien van de band waardoor vuil snel ophoopt.

Dus nog steeds op zoek :/

Of het past niet tussen de voorvork of het is te smal voor de banden 8)7

Wellicht iets dat enkel naar 'achter' uitsteekt (dus richting crank)? Bijv de Zefal Shield G50

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 31-08-2023 15:04 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco

Ter info: het stuur heb ik inmiddels aan kunnen passen, maar de voorrem loopt nog steeds licht aan na wat proberen.
Ik heb even niet meegelezen. Heb je SRAM of Shimano?
En loopt de schijf continu aan of tikt deze ergens per omwenteling?

En over het commentaar op Canyon en jouw keuze:
Vroegah toen alles betah was, werd je de deur gewezen bij een lokale FM als je met je gloednieuwe Canyon aankwam met problemen terwijl je twee linker handen had (kennisgebrek of aangeboren onhandigheid, is nu om het even). Veel mensen gingen voor de Canyons vanwege de prijs en later was het huilen en schelden op Canyon. Dit is iets te vaak in verschillende fora gebeurd in het verleden. Ik denk dat de reactie daar een beetje van komt.

Voor technische kennis kun je ook een blik werpen op het forum van fiets.nl. Daar lopen meerdere lieden rond met heel veel technische kennis en er is ook een Canyon specifieke topic waar veel vragen en kennis worden gedeeld. (of krijg ik nu een ban omdat ik een ander forum plug?).

Maar wees voorbereid. Ook daar worden Canyon kopers liefkozend gebashd om vervolgens goed geholpen te worden. Er is gewoon een aangeboren haat jegens Canyon bij velen. Terwijl we stiekem diep van binnen denken potverdorrie die Canyon is best wel gaaf.

En ja, als je een Spesh had gekocht was je ook afgezeken omdat deze veel te duur zou zijn geweest. Dat zijn nou eenmaal de running jokes op deze merken.

www.vanspeykwheels.nl

• Checkmate
ElGreco schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb even niet meegelezen. Heb je SRAM of Shimano?
En loopt de schijf continnu aan of tikt deze ergens per omwenteling?

En over het commentaar op Canyon en jouw keuze:
Vroegah toen alles betah was, werd je de deur gewezen bij een lokale FM als je met je gloednieuwe Canyon aankwam met problemen terwijl je twee linker handen had (kennisgebrek of aangeboren onhandigheid, is nu om het even). Veel mensen gingen voor de Canyons vanwege de prijs en later was het huilen en schelden op Canyon. Dit is iets te vaak in verschillende fora gebeurd in het verleden. Ik denk dat de reactie daar een beetje van komt.

Voor technische kennis kun je ook een blik werpen op het forum van fiets.nl. Daar lopen meerdere lieden rond met heel veel technische kennis en er is ook een Canyon specifieke topic waar veel vragen en kennis worden gedeeld. (of krijg ik nu een ban omdat ik een ander forum plug?).

Maar wees voorbereid. Ook daar worden Canyon kopers liefkozend gebashd om vervolgens goed geholpen te worden. Er is gewoon een aangeboren haat wegens Canyon bij velen. Terwijl we stiekem diep van binnen denken potverdorrie die Canyon is best wel gaaf.

En ja, als je een Spesh had gekocht was je ook afgezeken omdat deze veel te duur zou zijn geweest. Dat zijn nou eenmaal de running jokes op deze merken.
Dank voor je inhoudelijke reactie!
Campagnolo Ekar.

Per omwenteling. Eerst zowel vooruit als achteruit. Na mijn aanpassing alleen wanneer het wiel achteruit draait. Het lijkt hier op: YouTube: How to stop disc brake rub: Pro tips to avoid nasty scrapes and squeals
Maar mij lijkt een kromme disc onwaarschijnlijk en visueel kan ik het ook niet zien. Ik ga iig niet aan de disc lopen klooien, dus wacht nu maar even op reactie van Canyon zodat ik bij een servicepunt kan worden geholpen.

Ik was gisteren ook in een fietsenzaak om te vragen of ze openstonden voor onderhoud. Ik was voorbereid op een negatieve houding t.o.v. online gekochte fiets. Vervolgens kreeg ik een begrijpbaar maar wel een te negatief relaas over hoe ze naar de situatie keken. Daardoor en ook mede door reacties hier voelt het bijna alsof ik een slechte aankoop heb gedaan. Gevolg is wel dat ik geen klant bij die zaak ga worden.

Nu kan ik dit allemaal wel relativeren en zoek ik andere partijen die er positiever en welwillender tegenover staan. Maar mijn eerste ervaring had ik liever anders gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:15
Checkmate schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

Ik was gisteren ook in een fietsenzaak om te vragen of ze openstonden voor onderhoud. Ik was voorbereid op een negatieve houding t.o.v. online gekochte fiets. Vervolgens kreeg ik een begrijpbaar maar wel een te negatief relaas over hoe ze naar de situatie keken. Daardoor en ook mede door reacties hier voelt het bijna alsof ik een slechte aankoop heb gedaan. Gevolg is wel dat ik geen klant bij die zaak ga worden.

Nu kan ik dit allemaal wel relativeren en zoek ik andere partijen die er positiever en welwillender tegenover staan. Maar mijn eerste ervaring had ik liever anders gezien.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat 'begrijpbare' relaas. Anders dan dat Canyon retailers buitenspel zet, kan ik namelijk niets verzinnen. Al vind ik dat nog een slecht argument, maar goed. Als je vak fietsenmaker is, is het volgens mij nog altijd het idee dat je fietsen maakt en daarvoor een vergoeding vraagt. Tenzij je het tering drukt hebt, zie ik geen reden om klanten te weigeren.

Ik heb overigens ook een Canyon, net als heel veel anderen die ik onderweg tegenkom. Ik zou je geen zorgen maken. Al die renners hebben ook ergens een adresje voor onderhoud gevonden. Al is het nu wel zuur dat je niet vooruit kunt. Hopelijk is het snel gefixt.

• Checkmate
Casual Ruud schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat 'begrijpbare' relaas. Anders dan dat Canyon retailers buitenspel zet, kan ik namelijk niets verzinnen. Al vind ik dat nog een slecht argument, maar goed. Als je vak fietsenmaker is, is het volgens mij nog altijd het idee dat je fietsen maakt en daarvoor een vergoeding vraagt. Tenzij je het tering drukt hebt, zie ik geen reden om klanten te weigeren.

Ik heb overigens ook een Canyon, net als heel veel anderen die ik onderweg tegenkom. Ik zou je geen zorgen maken. Al die renners hebben ook ergens een adresje voor onderhoud gevonden. Al is het nu wel zuur dat je niet vooruit kunt. Hopelijk is het snel gefixt.
Als consument koop ik over het algemeen graag zo lokaal en duurzaam mogelijk. Zo groeit je omgeving mee in plaats van grote dozenschuivers zoals Amazon en Bol. In dit geval koop ik direct bij de bron, dus geen 'onnodige' marges voor dealers wat de prijs drukt, maar daarentegen dus nu in mijn geval een wat ongelukkigere service.
Vanuit dat oogpunt kan ik wel begrip opbrengen vanuit traditionelere winkels die het kaas van hun brood gegeten zien worden door online concurrentie. In plaats van een mooie winkel met werkplaats worden ze door deze keuzes bijna veroordeeld tot een bestaan van slechts werkplaats waarbij ze zelf geen of minder invloed hebben over de kwaliteit (van online fietsen) waarmee ze moeten werken.
Aan de andere kant vind ik dat weer te conservatief en mogen die winkels wat meer met de tijd mee gaan. Er wordt immers veel meer online gekocht en het zou ze juist sieren om hier flexibel mee om te gaan.

Het is een double-edged sword wat mij betreft. Ik werk nu ook bij een kleine fietsfabrikant waarbij waarschijnlijk een keuze gemaakt wordt niet meer met dealers te gaan werken maar alleen direct te verkopen aan de klant. Je haalt de overhead weg, betere marge, en hebt directer en sneller contact met de klant. Maar bij snelle groei en kwaliteitsproblemen kun je hangen (VanMoof).

Zoals je kunt lezen, ik vind het lastig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

[...]

[...]

Ik ben wel een beetje getriggered door jullie reacties. Vinden jullie dit nou gepast en behulpzaam? Hoe hebben jullie je kennis opgedaan? Ook door het te leren van anderen of door het zelf te doen verwacht ik.

Het maakt mijn inziens niet uit of ik nou een Canyon of een ander merk had gekocht. Iemand met weinig kennis stelt nou eenmaal vragen, Als ik dezelfde vraag had gesteld over laten we zeggen een Specialized, hadden jullie dan ook zo gereageerd?

@GWBoes Bedankt voor je reactie, komt genuanceerder over.

Ik heb voor Canyon gekozen omdat ik daar een proefrit op heb gemaakt en dat beviel. Daarnaast zowel prijs en techniek interessant. Ik wil de techniek begrijpen en uiteindelijk zelf leren het onderhoud te doen. Daar hoop ik van te profiteren wanneer ik in de toekomst door Noorwegen ga fietsen en ik mogelijk een "eenvoudige handeling" moet uitvoeren wanneer er niemand in de buurt is.

Om een vergelijkbare reden heb ik een Prusa 3d mk3s+ zelf in elkaar gezet terwijl ik daar nog geen kennis van had. Had ik dan een kant-en-klare printer moeten kopen? Of wat als iemand in het huishoudtopic een vraag stelt over waarmee ze het beste hun WC kunnen schoonmaken, vraag je dan ook "waarom heb je een huis gekocht?" of "zou je dit wel zelf doen?".

Mijn excuses dat je het opvatte als een poging jou te helpen.
Als er iemand is die nog zijn eerste fiets moet aanschaffen, het leest en het mee weegt of een Canyon zijn eerste fiets moet worden is mijn doel bereikt.

Een fiets is geen wasmachine bij bol.com, deze heeft ook speciale kennis en afstelling nodig. Velen hier zijn onbewust bekwaam, waardoor het allemaal heel makkelijk en logisch lijkt.
Nu vind ik het business idee achter Canyon die de middenstand uitschakelt niet eens het probleem.
Wel dat je dan ook nog eens bezuinigd op het goed in elkaar zetten van een fiets, beetje goede QC en een (optioneel) potje pedalenvet kan er echt wel vanaf.
Maar nee, maximale winst voor de aandeelhouder.

En vervolgens kunnen de handige buurmannen, de internet gemeenschappen en de LBS dit allemaal oplossen.

Waar ze wel goed in zijn: PR, influenzers en sponsoring. Om het allemaal nog mooier te laten lijken dan dat het is.

Canyon maakt in mijn ogen geen slechte fietsen, maar ze kunnen echt wel wat meer tijd en geld besteden aan alles nadat je op de bestelknop gedrukt hebt. Want goedkoop zijn ze allang niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:35
Heb vorig jaar een Canyon Grizl gekocht zonder onderhoudskennis :+

Inmiddels flink op zijn donder gegeven en op een lekke band na geen onderhoudt nodig gehad. Ik weet inmiddels wel een stuk meer over de fiets en dat is het mooie met youtube.

Geregeld bij Rideout langs geweest voor oa een bikefit en accesoires, kleren. Ook omdat je in het begin echt niet meer weet wat je nodig hebt en er online echt teveel te bestellen is. Ik herken the attitude jegens canyon in ieder geval niet en weet zeker dat ze daar gewoon proberen te helpen als ik met een probleem kom.

• Checkmate
mhr-zip schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Mijn excuses dat je het opvatte als een poging jou te helpen.
Als er iemand is die nog zijn eerste fiets moet aanschaffen, het leest en het mee weegt of een Canyon zijn eerste fiets moet worden is mijn doel bereikt.

Een fiets is geen wasmachine bij bol.com, deze heeft ook speciale kennis en afstelling nodig. Velen hier zijn onbewust bekwaam, waardoor het allemaal heel makkelijk en logisch lijkt.
Nu vind ik het business idee achter Canyon die de middenstand uitschakelt niet eens het probleem.
Wel dat je dan ook nog eens bezuinigd op het goed in elkaar zetten van een fiets, beetje goede QC en een (optioneel) potje pedalenvet kan er echt wel vanaf.
Maar nee, maximale winst voor de aandeelhouder.

En vervolgens kunnen de handige buurmannen, de internet gemeenschappen en de LBS dit allemaal oplossen.

Waar ze wel goed in zijn: PR, influenzers en sponsoring. Om het allemaal nog mooier te laten lijken dan dat het is.

Canyon maakt in mijn ogen geen slechte fietsen, maar ze kunnen echt wel wat meer tijd en geld besteden aan alles nadat je op de bestelknop gedrukt hebt. Want goedkoop zijn ze allang niet meer.
Ik begrijp hieruit dat je mij niet wilde helpen maar alleen je aversie tegen Canyon kenbaar wilde maken? Reageer dan alsjeblieft niet op mij maar langs mij in het vervolg.

Je vergelijking met een wasmachine begrijp ik niet helemaal. Vergelijk het dan met een motor. Die heb ik ook gehad en die ging keurig voor elk onderhoud naar de dealer. Ik zie niet in waarom dat voor een Canyon als problematisch beschouwd wordt. Ook andere fietsmerken laat je (als je geen kennis of zin hebt in onderhoud) onderhouden bij een werkplaats.
Edit: gaat het je specifiek om een online aankoop van een in jouw ogen complex apparaat die specialistische kennis en afstelling nodig heeft? Volgens mij worden er tijden fietsen online verkocht zonder issues. Het klinkt alsof je hiermee bedoeld dat je fietsen alleen onder begeleiding uit een winkel kan kopen om zeker te zijn van kwaliteit.

Kwaliteitscontrole? Hooguit mijn huidige ervaring dat er wat afstelling vereist is. Geen defect, geen krassen of butsen. Een fiets uit de winkel had deze issues mogelijk niet gehad, maar hoeveel had ik dan extra mogen betalen?

Los daarvan vind het wel interessant. Ik ben dan wel oprecht benieuwd naar merken die volgens jou een vergelijkbare (entry-level?) prijs/kwaliteit-verhouding hebben zonder problemen.

Om het allemaal nog mooier te lijken dan dat het is doet elk merk. Dus daar maak je echt geen punt mee.

In mijn geval ben ik het zeker eens dat de service nu steken laat vallen, maar dat valt ook wel deels binnen mijn verwachtingspatroon van een online aankoop.

[ Voor 6% gewijzigd door Checkmate op 31-08-2023 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Maar je ging zelf ook hele basic vragen stellen.
Shifters die beetje scheef zitten, waarschijnlijk 2 klappen ertegen en ze zitten weer recht. (misschien even inbus iets los draaien, maar kan ook zijn dat ze al iets te los zitten)

En Canyon is allang niet mee zo goedkoop.
Genoeg andere merken die op zelf prijsniveau zitten en vaak kan je dan via bepaalde fietsenmakers ook nog leuke korting krijgen.

Oja ik heb zelf dus ook een Canyon, maar dat is meer omdat die voldeed aan eissen die ik aan frame had.
En bij elkaar was het prima prijs.
Maar ook genoeg nadelen bij Canyon, je zit vast aan afwijkende maat balhoofdlagers. (en ook beperkte keus
voor stuurpen door die afwijkende maat)
En je zit vast aan maat stuurpen/stuur etc die Canyon meelevert, je kan niet zoals bij andere merken/via fietsenmaker bespreken dat je andere maat krijgt.

[ Voor 57% gewijzigd door DDX op 31-08-2023 20:58 ]

• Checkmate
DDX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:55:
Maar je ging zelf ook hele basic vragen stellen.
Shifters die beetje scheef zitten, waarschijnlijk 2 klappen ertegen en ze zitten weer recht. (misschien even inbus iets los draaien, maar kan ook zijn dat ze al iets te los zitten)
Wat probeer je hiermee te zeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Checkmate schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:56:
[...]

Wat probeer je hiermee te zeggen?
Ik probeer je te helpen :o

• Checkmate
Dan kun je beter niet met "maar" beginnen, (alsof je je in de discussie mengt) dat is verwarrend ;).
Zoals eerder gezegd, shifters zijn inmiddels verholpen. Thanks.

Edit: Ik zie inmiddels dat je je er wel in mengt, ook prima en inhoudelijk ook d:)b.

Kun je wat merken opnoemen die in dezelfde range zitten? Puur uit nieuwsgierigheid.

En wat is er mis met vragen stellen? "hele basic vragen" vind ik een beetje denigrerend. Helemaal voor iemand die al ruim 10 jaar de sport beoefend.

[ Voor 33% gewijzigd door Checkmate op 31-08-2023 21:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
Maar dan is het goed 8)
En ja ik meng mij in de discussie.

[ Voor 36% gewijzigd door DDX op 31-08-2023 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]

Ik heb een jaar geleden een Canyon gekocht vooral vanwege de prijs in combinatie met de uitrusting van de fiets. Het enige alternatief voor de Canyon zou een Cube zijn geweest, maar dan had ik een mindere uitrusting voor hetzelfde geld gehad.

Omdat ik geen fietsenmaker ben en wat huiverig voor de assemblage heb ik vooraf met m’n vaste fietsenmaker hierover gesproken.
Uiteindelijk samen met hem de fiets in elkaar gezet. Dat koste wel een uurtarief, maar gaf mij zekerheid.
Daarna is de fiets in onderhoud gegaan bij hem.
Overigens is hij dealer van Scott en Giant, maar heb ik ook al ‘ns een Cube via hem besteld.
Kortom, niet alle fietsenmakers staan negatief tegenover Canyon.

Later kwam ik erachter dat een andere fietsenmaker bij mij Canyon servicepunt was geworden doordat Canyon support mij daar voor een garantie vraag heenstuurde. Die adressen zijn bij Canyon op de site te vinden

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:13
Plint schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:14:
Heb vorig jaar een Canyon Grizl gekocht zonder onderhoudskennis :+

Inmiddels flink op zijn donder gegeven en op een lekke band na geen onderhoudt nodig gehad. Ik weet inmiddels wel een stuk meer over de fiets en dat is het mooie met youtube.

Geregeld bij Rideout langs geweest voor oa een bikefit en accesoires, kleren. Ook omdat je in het begin echt niet meer weet wat je nodig hebt en er online echt teveel te bestellen is. Ik herken the attitude jegens canyon in ieder geval niet en weet zeker dat ze daar gewoon proberen te helpen als ik met een probleem kom.
Dit vindt ik wel bijzonder dat de fiets flink op zijn donder heeft gehad, maar geen onderhoud nodig heeft.

Een fiets heeft zeer frequent onderhoud nodig, al is het maar het schoonmaken van de drivetrain. Het rijdt zoveel prettiger als er niets kraakt of piept en alles soepel loopt. Geen onderhoud resulteert in hoge kosten later en wellicht problemen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Stillekracht schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:10:
[...]

Dit vindt ik wel bijzonder dat de fiets flink op zijn donder heeft gehad, maar geen onderhoud nodig heeft.

Een fiets heeft zeer frequent onderhoud nodig, al is het maar het schoonmaken van de drivetrain. Het rijdt zoveel prettiger als er niets kraakt of piept en alles soepel loopt. Geen onderhoud resulteert in hoge kosten later en wellicht problemen onderweg.
Ik denk dat er wel onderscheid is tussen regulier onderhoud (schoonmaken na een ritje, drivetrain reinigen en waxen, band vervangen etc.) en 'groot' onderhoud (lagers controleren, spaken etc.).
Zelf breng ik m'n fiets minimaal 1x per jaar naar de LBS voor een check-up, want om het aan kilometers te koppelen (dacht ooit aan 1000km, maar dan komt ie er 5x per jaar) was niet handig.

Vergelijk het een beetje met een auto. Daar doe je ook de bandendruk, olie en ruitensproeiervloeistof zelf, maar breng je 'm naar een garage voor het onderhoud aan de airco.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
magic_nl schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat er wel onderscheid is tussen regulier onderhoud (schoonmaken na een ritje, drivetrain reinigen en waxen, band vervangen etc.) en 'groot' onderhoud (lagers controleren, spaken etc.).
Zelf breng ik m'n fiets minimaal 1x per jaar naar de LBS voor een check-up, want om het aan kilometers te koppelen (dacht ooit aan 1000km, maar dan komt ie er 5x per jaar) was niet handig.

Vergelijk het een beetje met een auto. Daar doe je ook de bandendruk, olie en ruitensproeiervloeistof zelf, maar breng je 'm naar een garage voor het onderhoud aan de airco.
Ik was wat kort in mijn reactie maar idd. Al het schoonmaakwerk, wat kleine dingetjes verstellen doe je thuis.
Die dingen die ik afgelopen jaar geleerd heb. Met name het schoonmaken is wel key en ook wel de nodige filmpjes van gekeken.

Begin afgelopen jaar was ik voor een bikefit en had ik naar de staat van de fiets gevraagd i.v.m. een event aanstaande, alles was toen dik in orde.
Voor de winter ben ik van plan om een goede check te laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
DDX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Dit dus :

[Afbeelding]

Scheelt echt veel met rotzooi wat je anders over je schoenen/onderbenen en crank/ketting krijgt.

Achter kan je ook verlengen maar minder nuttig. (meeste regenritjes rijd ik toch niet met iemand in mijn wiel)
Welke maat is dat? Ik heb recent ook besteld en te lui om te meten, had normale lengte met 'wide' breedte volgens mij. Echt nodig zoiets als je je ketting wil sparen van alle troep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
cedrix5 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:18:
[...]

Welke maat is dat? Ik heb recent ook besteld en te lui om te meten, had normale lengte met 'wide' breedte volgens mij. Echt nodig zoiets als je je ketting wil sparen van alle troep.
Long Wide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
https://bikepacking.com/gear/shimano-grx-12-speed-review/

GRX is vanaf nu ook in 12 speed te krijgen.
Ik zou wel graag de 10-45 of 10-51 1-by groep monteren op mijn grizl en de grx 400 daarop overzetten naar mijn race/tour kona. Is wel nog aan de prijs zie ik met complete groepen rond 1400-1500 euro. De 11 speed groepen zijn voor 900 te krijgen, en kun je met een goatlink ook met een 11-51 gebruiken (cotic levert dat OEM op hun cascade bv.). Dus je betaalt nu wel heel veel voor die ene versnelling, maar bij 1by is dat dan wel weer het verschil tussen enorme of net behapbare stappen.

2x 11-40 11 speed overweeg ik ook nog, maar merk eigenlijk dat ik 1x fijner vindt. Zowel mijn kona als mtb hebben 1x11/1x12 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
Voor de 10-45/10-51 moet je dan ook nog een nieuwe body in je wiel. Of nieuwe wielen, dat is ook altijd goed ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja die bodies is niet echt een probleem bij dtswiss, ze slijten ook heb ik geleerd. Fietsenmaker kon de lagers in mijn body niet vervangen (snap niet waarom, is gewoon circlip gemonteerd dacht ik) dus had voor 30 euro een nieuwe body gemonteerd. Microspline zal wel iets duurder zijn.

Ik neig alsnog naar de eveneens nieuwe SRAM apex mechanical groep met eagle en een sunrace 11-50 cassette denk ik. Die is lichter dan de loodzware NX en heeft fijne stapjes + lage versnellingen. (op bike24 kost dat ~1000 euro incl de rival powermeter crank, ook echt een deal voor 260 euro)
Campagnolo ekar met 9-42 en een 34t Ratio ring voor kan ook werken denk ik, heeft ook hele fijne stappen. GRX 12 speed is vrij duur voor wat ze bieden nu lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Tja 30 euro nieuwe body,
Lager zal ook minimaal 10 euro kosten en dan zit je nog met uurloon om die te vervangen.

Dus dan is complete body vervangen sneller/goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja klopt, ik was wel een beetje huiverig dat dit een 'universele' body was ivm de sealing. Maar goed zij verzekerden dat het prima was. Het was namelijk niet exact dezelfde als er op zat, die 3-pawl bodies beginnen ook bij 50 euro in de Duitse webstores.
Fiets doet het wel weer prima de eerste 500km, was echt een drama voor de service met lagers achterin.
Driveside lager in de achterhub vervangen is ook echt een drama, die ring waar je freehub pawls in vastgrijpen is er niet uit te krijgen en lager erdoorheen pressen lukt net wel/net niet. Na poging 1 van de fietsenmaker zat het lager net niet diep genoeg waardoor alles vastliep als je het wiel vast zette met tru axle in de achterbrug. Daarna met wat extra hameren gelukt, maar weet niet hoe het nieuwe lager er nu aan toe is.

Heb nu ook de tool gehaald van ali om de ratchet ring eruit te halen. Ga eens kijken of dat lukt bij mijn mtb wielset met de nieuwe dt370 hub en dan met goed vet terugplaatsen. Vrees anders dat dat na 3-4 jaar ook niet meer gaat lukken. Had een bankschroef gebroken bij zelf proberen bij de gravel set (met dt swiss originele tool voor 3-pawl).

[ Voor 11% gewijzigd door cedrix5 op 01-09-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Dank voor je inhoudelijke reactie!
Campagnolo Ekar.

Per omwenteling. Eerst zowel vooruit als achteruit. Na mijn aanpassing alleen wanneer het wiel achteruit draait. Het lijkt hier op: YouTube: How to stop disc brake rub: Pro tips to avoid nasty scrapes and squeals
Maar mij lijkt een kromme disc onwaarschijnlijk en visueel kan ik het ook niet zien. Ik ga iig niet aan de disc lopen klooien, dus wacht nu maar even op reactie van Canyon zodat ik bij een servicepunt kan worden geholpen.
Als het niet continu aanloopt maar meer een ping-ping-ping geluid is als het wiel draait, dan is het toch echt een kromme schijf. Ook nieuw uit de doos kunnen zij helaas krom zijn is mijn ervaring. Het hoeft maar een heel klein beetje te zijn en dat zie je niet. Ter referentie, met 0.5mm laterale afwijking kan een schijf aanlopen. Met een meter kun je dat meten en zien, met het blote oog niet. Als je geen apparatuur hebt (welke idioot heeft dat nou >kuch< ) zul je het op gehoor moeten doen en gokken welke kant op je de schijf moet buigen. In hele kleine stapjes.

Is het het achterwiel? Als de schijf heel klein beetje aanloopt zul je dit niet goed kunnen horen door je aandrijving die niet mee draait en je naaf ratelt in zijn vrijloop. Wiel achteruit draaien gaat je aandrijving mee draaien en valt de ratel van je naaf weg. Maar je krijgt bijgeluiden van je aandrijving. Een aanlopende schijf kun je dan beter horen maar je hebt nog steeds bijgeluiden die je niet wilt.
Bij het achterwiel dus even je ketting los zodat het wiel het enige is wat draait, net als voorin.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-06 08:43
Dag Checkmate, ik heb vele jaren op een Canyon gereden, dat was voor mij de aanzet om de Fiets reparatiegids te kopen en naar de cursus fietsreparatie voor beginners te gaan van Futurumshop. Sindsdien nooit meer naar de fietsenmaker hoeven te gaan, alles staat op Youtube als je er niet uitkomt.
Goede keuze dus de Canyon om zelf wat handiger te worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate
ElGreco schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:39:
[...]

Als het niet continu aanloopt maar meer een ping-ping-ping geluid is als het wiel draait, dan is het toch echt een kromme schijf. Ook nieuw uit de doos kunnen zij helaas krom zijn is mijn ervaring. Het hoeft maar een heel klein beetje te zijn en dat zie je niet. Ter referentie, met 0.5mm laterale afwijking kan een schijf aanlopen. Met een meter kun je dat meten en zien, met het blote oog niet. Als je geen apparatuur hebt (welke idioot heeft dat nou >kuch< ) zul je het op gehoor moeten doen en gokken welke kant op je de schijf moet buigen. In hele kleine stapjes.

Is het het achterwiel? Als de schijf heel klein beetje aanloopt zul je dit niet goed kunnen horen door je aandrijving die niet mee draait en je naaf ratelt in zijn vrijloop. Wiel achteruit draaien gaat je aandrijving mee draaien en valt de ratel van je naaf weg. Maar je krijgt bijgeluiden van je aandrijving. Een aanlopende schijf kun je dan beter horen maar je hebt nog steeds bijgeluiden die je niet wilt.
Bij het achterwiel dus even je ketting los zodat het wiel het enige is wat draait, net als voorin.
Ja ping-ping-ping. Betreft voorrem. Zojuist reactie van Canyon ontvangen over het inremmen van de fiets (20km). Zojuist gedaan en nog steeds ping-ping-ping. Zal dit even terugkoppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
Eerste stap die ik dan neem is even de remmen een tandje losser zetten ( die twee inbussen) wiel draaien.. en remmen en vervolgens de remhandel vasthouden en de weer vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
@McMiGHtY eerst zorgen dat de schijf echt recht is (of zoveel mogelijk)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
McMiGHtY schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:17:
Eerste stap die ik dan neem is even de remmen een tandje losser zetten ( die twee inbussen) wiel draaien.. en remmen en vervolgens de remhandel vasthouden en de weer vastdraaien.
Dit werkt voor mij ook meestal.
Ligt ook wel aan de remmen, nieuwe blokjes hebben iets minder clearance. Duurdere remmen met servo wave of de sram equivalent hebben het ook minder snel. De nieuwe grx claimt ook meer pad clearance te geven om dit tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb sinds kort een Bulls Grinder 4 en daarop zit in de voorvork (of stuurpen) een of andere mount (zie foto).
Ik zou hier graag een telefoon op zetten, maar ik weet niet wat voor aansluiting het is.
In de specs staat CSS mount ready.
Ik dacht even dat het om een SP Connect mount ging, maar die is wat ronder.

Weet iemand wat dit is en wat ik moet hebben om hier een telefoon op te zetten (mag met plakker, gaat om een telefoon die ik nu niet gebruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUFPrxgFny-nBFdCWtBv1bZSfuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vrxaqk088rxGMApfQ0xvGug.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
DirtyBird schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:46:

Ik dacht even dat het om een SP Connect mount ging, maar die is wat ronder.
Als ik plaatjes opzoek van een SP Connect mount kom ik toch exact deze tegen (de SPC dan, SPC+ is inderdaad ronder). Heb je het al eens geprobeerd?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:00
Iemand nog tips voor een goede Multitool met kettingpons en valve core tool erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 20:44
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:41:
Iemand nog tips voor een goede Multitool met kettingpons en valve core tool erop?
Heb zelf de Topeak Hexus X gekocht:
https://www.mantel.com/topeak-hexus-x

En ik gebruik al een tijdje de voorganger daarvan. Op zich fijne, stevige tooltjes die redelijk compact opvouwen.

Wel moet ik zeggen dat ik ze weinig onderweg nodig heb gehad, maar de pons gebruik ik ook thuis gewoon voor iedere ketting die ingekort moet worden.

Zitten ook tooltjes op voor ventielkern en om spaken mee aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:02

TommyGun

Stik er maar in!

Hoe weet ik welke spaken in mijn WTB KOM Light i23 27.5" TCS 2.0 passen (als reserve)?

Ja, ooit ga ik de set upgraden :)

[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 06-09-2023 15:57 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:48

DirtyBird

Praktiserend denker

GWBoes schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:01:
[...]

Als ik plaatjes opzoek van een SP Connect mount kom ik toch exact deze tegen (de SPC dan, SPC+ is inderdaad ronder). Heb je het al eens geprobeerd?
Ik had inderdaad niet door dat er spc en spc+ was. Heb een spc sticker besteld en is inderdaad de goede. Ziet er mooi en stevig uit!
De sticker moet nu 2 uur hechten aan de telefoon dus wellicht vanavond even een proefritje maken :p thanks!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Met dit weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
TommyGun schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:
Hoe weet ik welke spaken in mijn WTB KOM Light i23 27.5" TCS 2.0 passen (als reserve)?

Een per kant per wiel er uit halen om te meten of de technische documenten induiken van WTB.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 20:36

MJV

TommyGun schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:

Je hebt de ERD (effective rim diameter) nodig, samen met wat data van de naaf. Die kun je dan invoeren in iets als Spokecalc, en daarmee je spaaklengte(s) berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Op mijn Canyon Grizl zitten de goedkope Canyon Gravel LN Wielen. Echter zou ik graag een wat mooiere ratel vanuit de wielen horen. Ik ben dan ook van plan om de wielnaaf te upgraden met dit setje: https://www.mantel.com/dt-swiss-upgrade-kit-240s-54t-sl De vraag is alleen... hoe weet ik of dit past op mijn wielnaaf? Ik lees her en der dat er op de Grizzl en DT Swiss 350 zat, maar ik kan dat nergens terugvinden (ook niet in de specs bij Canyon) En ja; de plastic schijf zali k nog verwijderen >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeLEmMwucBwuIeXcJBG-sEdZ4Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLTnVFZYE0bNyAHsMyqPfMJP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
GertJan2012 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:55:
Op mijn Canyon Grizl zitten de goedkope Canyon Gravel LN Wielen. Echter zou ik graag een wat mooiere ratel vanuit de wielen horen. Ik ben dan ook van plan om de wielnaaf te upgraden met dit setje: https://www.mantel.com/dt-swiss-upgrade-kit-240s-54t-sl De vraag is alleen... hoe weet ik of dit past op mijn wielnaaf? Ik lees her en der dat er op de Grizzl en DT Swiss 350 zat, maar ik kan dat nergens terugvinden (ook niet in de specs bij Canyon) En ja; de plastic schijf zali k nog verwijderen >:)
[Afbeelding]
Dat past wel maar is 54t niet overdreven? 36t geeft al meer geluid dan wat je nu hebt, heeft minder drag en slijt minder snel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
MJV schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:57:
[...]

Je hebt de ERD (effective rim diameter) nodig, samen met wat data van de naaf. Die kun je dan invoeren in iets als Spokecalc, en daarmee je spaaklengte(s) berekenen.
Wat de fabrikanten opgeven is niet de ERD maar de Nipple Seat Diameter. ERD = Nipple Seat Diameter + de hoogte van de nippel kop * 2. De term ERD wordt een beetje verneukeratief verkeerd gebruikt omdat de fabrikanten nooit rekening houden met de nippels. Wat op zich niet gek is aangezien iedereen vrij is om een nippel naar keuze te nemen.

Mensen nemen klakkeloos de ERD opgave over en eindigen met spaken die te kort zijn.

Data van de naaf over kloppen of een naaf opmeten is niet moeilijk maar voor veel mensen abracadabra.

In de manual moeten de lengtes van de spaken staan. En is dat niet zo, mailtje naar WTB.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
ElGreco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:35:
[...]

Dat past wel maar is 54t niet overdreven? 36t geeft al meer geluid dan wat je nu hebt, heeft minder drag en slijt minder snel.
Misschien is dat een mooi alternatief ja. Dan zou ik aan zoiets moeten denken? https://www.bike-discount...36t-for-star-ratchet-hubs
Maakt het dan ook nog uit of je met een Shimano groep of Sram rijdt ? (Ik weet nog weinig van wielen en de onderdelen sorry!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
GertJan2012 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:05:
[...]

Misschien is dat een mooi alternatief ja. Dan zou ik aan zoiets moeten denken? https://www.bike-discount...36t-for-star-ratchet-hubs
Maakt het dan ook nog uit of je met een Shimano groep of Sram rijdt ? (Ik weet nog weinig van wielen en de onderdelen sorry!)
Ja zoiets. Aandrijving maakt niets uit, de internals zijn hetzelfde.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
GertJan2012 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:05:
[...]

Of je stopt het geld in je spaarpotje voor nieuwe wielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Gewoon lekker de 54 bestellen, de drag heb je alleen als je niet trapt (vrijloop) en niet als je aan het trappen bent.
En die slijtage valt wel mee, heb een setje die al 30k erin zit en recent schoongemaat en zie niet echt slijtage oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:33:
Gewoon lekker de 54 bestellen, de drag heb je alleen als je niet trapt (vrijloop) en niet als je aan het trappen bent.
En die slijtage valt wel mee, heb een setje die al 30k erin zit en recent schoongemaat en zie niet echt slijtage oid.
Jij trapt altijd. Wij rusten graag uit als het even kan.

www.vanspeykwheels.nl

• GertJan2012
DieAnder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:48:
[...]

Of je stopt het geld in je spaarpotje voor nieuwe wielen.
En wat zou dan een betaalbare gravelset zijn waar wel een goede ratel in zit ? :) DT Swiss G1800 bijvoorbeeld?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
Zonder ratel is beter. Dan jaag je het wild niet weg.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
klaaas schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:10:
Zonder ratel is beter. Dan jaag je het wild niet weg.
Onyx!!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
De nieuwe g1800 heeft een ratel
Verder gaat die bijna identiek zijn aan jouw setje (wel straightpull)

[ Voor 53% gewijzigd door cedrix5 op 07-09-2023 16:30 ]

• ElGreco
cedrix5 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:28:
De nieuwe g1800 heeft een ratel
Verder gaat die bijna identiek zijn aan jouw setje (wel straightpull)
Wat is een ratel?

[ Voor 86% gewijzigd door ElGreco op 07-09-2023 16:57 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ja ik weet niet hoe zoiets heet in het nederlands, bedoel ratchet ipv freepawl

• Stillekracht
Ik heb Hope RS4 naven. Die maken toch een pleuris herrie!

Durf de benen niet stil te houden, zelfs niet in de bocht

• magic_nl

magic_nl

ElGreco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:10:
[...]

Ja zoiets. Aandrijving maakt niets uit, de internals zijn hetzelfde.
En zijn er misschien ook ervaringen met de Chinese klonen ?

https://a.aliexpress.com/_EJgGSiJ

Systeemspecificaties

• ElGreco
*knip*
Dat is nergens voor nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 07-09-2023 20:20 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik denk dat ik over enkele dagen begin aan het Traversee Massive Vosgene, of de trans vogezen route die op bikepacking.com staat en dan terug door het zwarte woud naar het startpunt. Uiteindelijk is dit dan de hele route: https://ridewithgps.com/routes/31547255?lang=nl

Dit is mijn eerste bikepacking trip langer dan 1 of 2 nachten. Iemand nog tips? Ik ga denk ik voor de credit card variant, dus alleen extra kleren mee in de basis. (Al zit ik ernorm te twijfelen of ik niet voor de vrijheid van een tent moet gaan, maar de extra 5 a 6 kilo staan me wel echt tegen).

e; op een gravelbike uiteraard, 2.0inch banden tubeless, geen vering. 1x 38*42 max

[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 07-09-2023 20:54 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Ziet er uit als een mooi toggie

Tip: je goed boos maken op de zware stukken, maar ik schat in, gezien je nickname, dat je daar een natuurtalent in bent 😉

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
MrAngry schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:20:
Ik denk dat ik over enkele dagen begin aan het Traversee Massive Vosgene, of de trans vogezen route die op bikepacking.com staat en dan terug door het zwarte woud naar het startpunt. Uiteindelijk is dit dan de hele route: https://ridewithgps.com/routes/31547255?lang=nl

Dit is mijn eerste bikepacking trip langer dan 1 of 2 nachten. Iemand nog tips? Ik ga denk ik voor de credit card variant, dus alleen extra kleren mee in de basis. (Al zit ik ernorm te twijfelen of ik niet voor de vrijheid van een tent moet gaan, maar de extra 5 a 6 kilo staan me wel echt tegen).

e; op een gravelbike uiteraard, 2.0inch banden tubeless, geen vering. 1x 38*42 max
Mooi avontuur! lekker wat km en hoogte meters!
Hoelang wil je er over doen?

Ik had een ferrino Sintesi Tent 990gr mee op een 3 daags tochtje. Of doel je dan ook op matje en slaapzak om aan die 5 a 6 kilo te komen? Het kan een stuk lichter wil ik maar zeggen.
Daarbij moet ik wel zeggen dat het geen luxe is qua ruimte, en zou ik persoonlijk nu voor een iets grotere gaan zodat je net je spullen droog kan leggen zonder dat ze het tentdoek aan raken.

Heeft hier iemand toevallig wel eens eens kinderzitje gemonteerd op zijn/haar gravel/mtb bike?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Plint schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:42:
[...]

Mooi avontuur! lekker wat km en hoogte meters!
Hoelang wil je er over doen?

Ik had een ferrino Sintesi Tent 990gr mee op een 3 daags tochtje. Of doel je dan ook op matje en slaapzak om aan die 5 a 6 kilo te komen? Het kan een stuk lichter wil ik maar zeggen.
Denk dat je zo aan die 5-6kg komt als je gaat kamperen. Tent, slaapzak, mat, extra warme kleding, handdoeken en nog wat andere tools die je normaal niet nodig hebt als je elke avond in een pension zit. Helemaal als je het voor het eerst doet en niet direct duur lichtgewicht spul wil kopen.

@MrAngry lijkt een mooie trip! Zwarte woud is sowieso mooi en heerlijk fietsen op de gravelbike.

[ Voor 6% gewijzigd door GWBoes op 08-09-2023 13:23 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
Ja precies en gas, pan, brander, bestek, extra eten, extra water, mok. En mijn tent is 2 kilo. Extra tas(sen) om alles mee te nemen is vaak van zichzelf ook al een kilo.

Toch zit ik erg te twijfelen of ik niet een matje en slaapzak mee neem in in ieder geval in van die schutzhutten te kunnen slapen. Lastig dilemma, ben gewoon bang dat overnachtingen vinden wat tegen kan vallen op de dag zelf.

Aantal dagen nog geen idee, ligt eraan hoe het tempo is. Ik reken met max 100km per dag, maar niet erg als het iets minder is.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:43
Plint schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:42:
[...]

Heeft hier iemand toevallig wel eens eens kinderzitje gemonteerd op zijn/haar gravel/mtb bike?
Euhm ja op mijn Canyon Grizl AL. Het was een goedkoop aldi/lidl stoeltje en de klem heeft helaas deukjes veroorzaakt in mijn zitbuis..... ondanks de stukjes binnenband die ik ertussen had gedaan. We hebben ook een stoeltje van Yepp/Thule en de klem hiervan is veel groter en een kunststof blok met rubberen beugels. Denk dat dit beter gewerkt had dan de smalle stalen klem van dat goedkope stoeltje.
Wees dus voorzichtig hiermee. De Grizl AL is best een tank, maar de zitbuis is dus niet heel dik aluminium.
Oh ja de dochter die in het stoeltje zat, weegt 15kg.

Edit: ging dus om dit stoeltje: link

[ Voor 9% gewijzigd door loyske op 08-09-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
loyske schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:36:
[...]

Euhm ja op mijn Canyon Grizl AL. Het was een goedkoop aldi/lidl stoeltje en de klem heeft helaas deukjes veroorzaakt in mijn zitbuis..... ondanks de stukjes binnenband die ik ertussen had gedaan. We hebben ook een stoeltje van Yepp/Thule en de klem hiervan is veel groter en een kunststof blok met rubberen beugels. Denk dat dit beter gewerkt had dan de smalle stalen klem van dat goedkope stoeltje.
Wees dus voorzichtig hiermee. De Grizl AL is best een tank, maar de zitbuis is dus niet heel dik aluminium.
Oh ja de dochter die in het stoeltje zat, weegt 15kg.

Edit: ging dus om dit stoeltje: link
Dank voor de tips
Ik dacht aan zoiets --> https://www.decathlon.nl/...y5FVG2_VEPeBoCEBAQAvD_BwE

Vond je dochter het leuk door de bossen? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:43
Plint schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:49:
[...]

Dank voor de tips
Ik dacht aan zoiets --> https://www.decathlon.nl/...y5FVG2_VEPeBoCEBAQAvD_BwE

Vond je dochter het leuk door de bossen? :>
Ah een shotgun, was misschien betere optie geweest ja.

Ze vond het zeker leuk, maar hebben alleen wat gravelpaden gehad. Echter de route van komoot in Italie was niet om over naar huis te schrijven haha. Je komt er altijd wel stukken tegen waar misschien eeuwen geleden een pad is geweest en nu dus niet meer te fietsen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Doen er nog mensen mee aan Dirty Boar morgen?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
Nee...maar ik verwacht wel foto's van je als jij meedoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Mijn Cannondale is vrolijk verder gegaan met stukgaan. Sinds het laatste bericht heb ik scheuren in de velg achter gevonden en zij de voorbladn (fsa) iets gaan zwabberen waardoor hij de ketting er af en toe af gooit. Ik ben echt zo ongelooflijk klaar met die k*tfiets.

Met mijn lengte (2m) zijn de keuzes beperkt en best veel gravelbikes hebben dikke minpunten (laag max gewicht (rose), je kan ze nergens testen (canyon), veel proprietaire onderdelen dus geen keus in aftermarket of echt zwakke punten (zadelbuisklem giant) om wat dingen te noemen) Het klinkt misschien wat pietluttig, die opsomming, maar na het eindeloze gezeik met de Cannondale wil ik vooral dat niet: gezeik.

Hoe zijn de ervaringen hier met Kona en de bijhorende service? Het is een wat kleiner merk en er is dus niet veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-06 15:39
supersoco80 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:01:
Mijn Cannondale is vrolijk verder gegaan met stukgaan. Sinds het laatste bericht heb ik scheuren in de velg achter gevonden en zij de voorbladn (fsa) iets gaan zwabberen waardoor hij de ketting er af en toe af gooit. Ik ben echt zo ongelooflijk klaar met die k*tfiets.

Met mijn lengte (2m) zijn de keuzes beperkt en best veel gravelbikes hebben dikke minpunten (laag max gewicht (rose), je kan ze nergens testen (canyon), veel proprietaire onderdelen dus geen keus in aftermarket of echt zwakke punten (zadelbuisklem giant) om wat dingen te noemen) Het klinkt misschien wat pietluttig, die opsomming, maar na het eindeloze gezeik met de Cannondale wil ik vooral dat niet: gezeik.

Hoe zijn de ervaringen hier met Kona en de bijhorende service? Het is een wat kleiner merk en er is dus niet veel over te vinden.
Hoe oud is je Cannondale?
Ik heb levenslange garantie op het frame bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Linkser schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:36:
[...]

Hoe oud is je Cannondale?
Ik heb levenslange garantie op het frame bijvoorbeeld.
2019, iets meer dan 5k op de teller maar, het is me nooit gelukt om er 100km zonder gezeik op te fietsen. Afgezien van de scheve remnokken en het slecht ontworpen balhoofd is het frame 'ok'.

[ Voor 14% gewijzigd door supersoco80 op 09-09-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5

Canyon grail en grizl is te testen in Valkenburg. Die laatste tot 2xl zelfs.
Ik heb een kona rove st, fijne fiets maar als je een stalen koopt zou ik iets kopen met carbon vork (wel fan van stalen frame overigens). Mijn 2019 versie met straight headset 1/8” is moeilijk te upgraden naar carbon.
Service hangt af van waar je de kona koopt. Is waarschijnlijk beter dan Canyon.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DDX
Vandaag de brm200 gravel vanuit Zuidlaren gereden.
Mooie route en lekker veel onverard. (70% volgens de route bouwer)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/XzFC3VEEVbcwru3h792_H3KQorl42_1-r-DX0oyKcAc-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/8C009_Y56moBvp7nMOYHgWKm0-l8zDzkt033r-L4Xzg-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/gwciXhQVhUVGmgEPjjQgW1G2h9HddR9bFz9f5aNeVJ0-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/HXL9GevI9jnrvZ0gtYjyVIsnbGIazNjmDgZAD-wcuMc-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/e33m43EzDwhC_Sf_81X6zqb7w3uGS-POPJKJKc0U1nU-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/je7Tt1O1n2WRwfBvI7pYeS_fZ45bQa8P5AtZbMqKmUM-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/81Nonc1dIVBMXORrK-ugVGNTZ59_SL-ZkAEfJK1L87c-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/tzP2rGkRqVjK0oI4DNgWkG4stHdAqYxoCDgGhPfkjIg-2048x1152.jpg

https://www.strava.com/activities/9814905176

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 09-09-2023 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco

Als je met de stock wielen rijdt, zijn het WTB velgen denk ik, toch?

Kona gebruikt ook WTB velgen. Grote kans dat je op wiel gebied hetzelfde gezeik gaat krijgen.

Ik heb heel veel WTB velgen moeten vervangen, allemaal om dezelfde reden. Scheuren bij de spaakgaten.

FSA is ook een beetje meh in de low end spectrum.

Totaal out of the box denkend.
Stalen frame op maat laten maken met een carbon vork. Alle onderdelen van je Cannondale overzetten, waarbij je nieuwe, passend bij jou wielen neemt plus een knappe crankstel. Een crankstel kun je ook goedkoop scoren op MP, er zijn genoeg mensen die hun nagenoeg nieuwe crankstel verkopen omdat deze voor een powermeter vervangen wordt.

Afhankelijk van welke fietsen/prijsklasse je kijkt zou dit zomaar niet veel schelen in aanschaf.

Wind Cycleworks in Goes is specialist in lange rijders, hij is zelf ook 2m+. Neem eens contact op. Wie weet, is er een match.
https://windcycleworks.nl/

[ Voor 32% gewijzigd door ElGreco op 10-09-2023 12:15 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Voorrem heeft het prima gehouden van de gravelbike afgelopen 2 dagen, afgelopen week keertje gebleed en dit keer wat meer vloeistof (inclusief paar kleine luchtbelletjes) naar buiten laten komen via de remklauw.
Zat dus toch iets van lucht verstopt ergens halverwege ofzo.

Flink lopen stuiteren en lijkt dus goed te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
McMiGHtY schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:55:
Nee...maar ik verwacht wel foto's van je als jij meedoet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUDSwbJg3DaKxdfi8c1itD6x30Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTY7kqKATQUtUfn9j4v8Kcdi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOPh3nI4kMEHhi8I-b0lqur6HU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbenDwPGi9gfMYhPFIGTYjxy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Dirty Boar ervaring :)

Op de Limburg200 na denk ik de moeilijkste rit die ik van het jaar gedaan heb, en dat had 100% met de zon/hitte te maken. Na een paar weken van matig weer was mijn lichaam het in ieder geval niet meer gewend.

Blond bier smaakte wel goed bij de de finish.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Pagina: 1 ... 40 ... 77 Laatste