RobertAxleProjectscubamichel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:23:
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een Canyon Grizl CF SL 8 waar een set DT Swiss G1800 Spline db wielen in zitten met een Canyon GP0197-01 Thru axle 100x12 M12x1 steekas.
Als ik deze fiets op mijn Thule dakdrager wil meenemen dan kan ik de steekas niet vastzetten omdat deze bij het ronddraaien tegen de dakdrager aankomt. En dan kun je maar een heel kleine slag maken en dus zeer lastig vast te zetten.
Dus ik dacht ik koop ff een andere steekas 100x12 M12x1 waar geen hendel aanzit maar die je met een inbus sleuteltje kunt vastzetten. Maar DT Swiss heeft zoiets niet (of ik kijk echt niet goed). Maar ook van andere merken kan ik niet de juiste vinden.
Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en zo'n steekas heeft kunnen vinden?
Dtswiss heeft toch ook steekassen met afneembare hendels ?
En anders idd robertaxle of wolftooth.
En anders idd robertaxle of wolftooth.
[ Voor 40% gewijzigd door DDX op 02-06-2023 15:25 ]
Ik kan daar bij DT Swiss toch echt geen 12x100 met draad M12x1 vinden. Wel M12x1,5.DDX schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:24:
Dtswiss heeft toch ook steekassen met afneembare hendels ?
Ik zie alleen langere varianten met M12x1 of ik moet op de verkeerde plek kijken...
Nog meer deelnemers aan Rebound?
Ik ga morgen onderstaande route doen.
https://www.komoot.nl/tour/1135155771?ref=itd
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Check! Geen route gepland, dus ga morgenvroeg gewoon op pad en dan maar zien hoever en hoelang.magic_nl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:22:
*onzin
[ Voor 98% gewijzigd door ElGreco op 02-06-2023 20:00 ]
Wel ff iets verder fietsen he, originele idee was 160km of 320km.magic_nl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:22:
Voor de commercie hebben ze op strava nu challenge ervan gemaakt met opties vanaf 40km

Ga jij morgen dan wel dirty worden in Kansas dan?DDX schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Wel ff iets verder fietsen he, originele idee was 160km of 320km.
Voor de commercie hebben ze op strava nu challenge ervan gemaakt met opties vanaf 40km
Blijft eigenlijk een raadsel waarom ze die naam zo dom hebben veranderd.
[ Voor 10% gewijzigd door HBSVDK op 02-06-2023 20:08 ]
Zie hem zo snel ook niet nee, leuk 300 verschillende maten voor steekassen...scubamichel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:42:
[...]
Ik kan daar bij DT Swiss toch echt geen 12x100 met draad M12x1 vinden. Wel M12x1,5.
Ik zie alleen langere varianten met M12x1 of ik moet op de verkeerde plek kijken...
Ik weet ook niet echt wat er achter de naam zit.HBSVDK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:08:
[...]
Ga jij morgen dan wel dirty worden in Kansas dan?
Dirty Kanzelled was wat dat betreft grappigere naam.
https://cyclingmagazine.c...%20as%20Unbound%20Gravel.HBSVDK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:08:
[...]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik heb afgelopen zondag weer lek gereden. Ik wil deze gelegenheid eigenlijk aangrijpen om in ieder geval de achterband tubeless te maken. Maar hoeveel latex heb ik nodig? Hoe kan ik dit bepalen? Ik heb dus Schwalbe one bite 40mm banden en fulcrum rapid red db900 wielen. Voor nu zijn de banden nog prima, dus wil ze eigenlijk niet vervangen. Anders hangen ze ook maar ongebruikt in de schuur. Kan ik ze beter nog even oprijden en dan voortaan een betere band kiezen.
60ml zegt Google. (Probeer het ook eens. Echt handig.)
Hij wil.
Mantel geeft aan dat je voor een mtb-band 60ml nodig hebt. Maar dat het per band kan verschillen. Lees ook dat een andere site 30ml aanraadt. Daarom mijn vraag, want ben benieuwd wat jullie ervaring is. Ik ben echt helemaal nieuw met tubeless, maar wil het dus wel eens proberen.klaaas schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:00:
60ml zegt Google. (Probeer het ook eens. Echt handig.)
Chatgpt geeft trouwens aan dat ik tussen de 60 en 90ml nodig heb afhankelijk van mijn wensen. Ik moet vooral kijken wat de fabrikant aanraadt. Maar op de productpagina van stans latex bij bike24 staat niks. Alleen een filmpje waarin ze het niet aangeven.
Dus ja, een beetje onduidelijk welke bron ik moet volgen.
[ Voor 26% gewijzigd door hoi1234 op 02-06-2023 22:11 ]
Beter iets aan de ruime kant dan … , 60ml doorstaat in de regel.
Ivm andere verplichtingen morgen (die ik notabene zelf gepland heb lang geleden), vandaag Rebound gedaan, gewoon omdat het kan.
200km gravel icm 2800 hm, geen Strava badge maar goed afgezien (en genoten) 😎.
Ivm andere verplichtingen morgen (die ik notabene zelf gepland heb lang geleden), vandaag Rebound gedaan, gewoon omdat het kan.
200km gravel icm 2800 hm, geen Strava badge maar goed afgezien (en genoten) 😎.
Stan's heeft ook zelf een website hè
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die je op basis van ervaring kunnen vertellen hoeveel sealant goed is. Ik rijd zelf eigenlijk nooit lek en heb dan ook geen idee of de hoeveelheid sealant die ik gebruik voldoende is. Als je wel lek rijdt zijn er 2 mogelijkheden:
Allereerst kan de sealant het lek dan dichten. Dan weet je dat je in ieder geval genoeg had. Wat je niet weet is of je eventueel ook met minder had toe gekund.
Andere optie is dat de sealant het lek niet dicht. Je kunt daar echter niet zomaar uit concluderen dat je te weinig sealant gebruikt. Het kan ook zijn dat je gat te groot is, je sealant verouderd is of dat je met een dermate hoge druk reed dat dichten met sealant sowieso lastig was.
Dus als de fabrikant van jouw sealant een richtlijn aangeeft zou ik daar maar mee starten.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die je op basis van ervaring kunnen vertellen hoeveel sealant goed is. Ik rijd zelf eigenlijk nooit lek en heb dan ook geen idee of de hoeveelheid sealant die ik gebruik voldoende is. Als je wel lek rijdt zijn er 2 mogelijkheden:
Allereerst kan de sealant het lek dan dichten. Dan weet je dat je in ieder geval genoeg had. Wat je niet weet is of je eventueel ook met minder had toe gekund.
Andere optie is dat de sealant het lek niet dicht. Je kunt daar echter niet zomaar uit concluderen dat je te weinig sealant gebruikt. Het kan ook zijn dat je gat te groot is, je sealant verouderd is of dat je met een dermate hoge druk reed dat dichten met sealant sowieso lastig was.
Dus als de fabrikant van jouw sealant een richtlijn aangeeft zou ik daar maar mee starten.
Hij wil.
Dat zit er niet in.DDX schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Wel ff iets verder fietsen he, originele idee was 160km of 320km.
Nog niet eens een 100km rit gedaan dit jaar.
De 80km gravel is nu het hoogst haalbare.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Het komt allemaal niet zo precies. Iets meer nu erin betekent dat je het misschien wat later pas weer hoeft bij te vullen, en vice versahoi1234 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Mantel geeft aan dat je voor een mtb-band 60ml nodig hebt. Maar dat het per band kan verschillen. Lees ook dat een andere site 30ml aanraadt. Daarom mijn vraag, want ben benieuwd wat jullie ervaring is. Ik ben echt helemaal nieuw met tubeless, maar wil het dus wel eens proberen.
Chatgpt geeft trouwens aan dat ik tussen de 60 en 90ml nodig heb afhankelijk van mijn wensen. Ik moet vooral kijken wat de fabrikant aanraadt. Maar op de productpagina van stans latex bij bike24 staat niks. Alleen een filmpje waarin ze het niet aangeven.
Dus ja, een beetje onduidelijk welke bron ik moet volgen.
Ik zou er gewoon eens 60 ml in doen.
Ik rij tubeless sinds 2009 op mijn MTB en de laatste jaren deed ik bij nieuwe banden 120ml er in (29" - 2.35) en na een paar maanden maar 90ml erbij. Vaak lek gereden, en zoals hierboven heeft het niet altijd te maken met de hoeveelheid aan melk. Ooit eens op de Roc d'Azur meerdere lekken gehad bij de start, allemaal mooi gedicht door de melk. Ook banden gescheurd op rotsen, dan ben je niks met tubeless.. maar wel opvullen met gras en ducktape erover 
Ik moet mijn gravelfiets nog tubeless maken, en ik ging er 90ml in doen en bijvullen met 60ml... mijn MTB banden 1,5 dikker dan mijn gravelbanden.
Ik moet mijn gravelfiets nog tubeless maken, en ik ging er 90ml in doen en bijvullen met 60ml... mijn MTB banden 1,5 dikker dan mijn gravelbanden.
[ Voor 14% gewijzigd door RigolleM op 03-06-2023 09:00 ]
10 over 6 op de fiets en even voor 10 weer thuis. Rustig rondje van iets meer dan 80Km over van alles en nog wat + een oversteek met een handmatige pont. Voor dit jaar de langste afstand. Dus de Rebound in de tas.
Binnenkort bbq ergens in de Achterhoek en van plan om de dag erna naar huis te fietsen, dus nog een 140+ op de agenda staan. Erg benieuwd hoe ik dat ga verteren.
Binnenkort bbq ergens in de Achterhoek en van plan om de dag erna naar huis te fietsen, dus nog een 140+ op de agenda staan. Erg benieuwd hoe ik dat ga verteren.
Hier ook 10 op 6 op de fiets, maar ik ben net pas terug. Eerst een rondje van 100k door het heuvelland met een vriend van mij (zijn eerste 100k van het jaar) en daarna een rondje van 100k naar het noorden.
Op km 175 ging mijn Wahoo uit en ging niet meer aan (batterij indicatie was 50%). Heel erg vervelend om met telefoon in de hand de resterende 30 kilometer te navigeren. Ik hoop dat dit niet nog eens gebeurd, anders moet ik een alternatief gaan zoeken..
Shimano Rebound doel van 200k gehaald, en dat op een dieet van Macedonisch bier de laatste anderhalve week
Op km 175 ging mijn Wahoo uit en ging niet meer aan (batterij indicatie was 50%). Heel erg vervelend om met telefoon in de hand de resterende 30 kilometer te navigeren. Ik hoop dat dit niet nog eens gebeurd, anders moet ik een alternatief gaan zoeken..
Shimano Rebound doel van 200k gehaald, en dat op een dieet van Macedonisch bier de laatste anderhalve week
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Powerbankje aanschaffen. Kost niks en ook buiten het fietsen om, handig om te hebben.Yakolev schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:10:
Hier ook 10 op 6 op de fiets, maar ik ben net pas terug. Eerst een rondje van 100k door het heuvelland met een vriend van mij (zijn eerste 100k van het jaar) en daarna een rondje van 100k naar het noorden.
Lijkt mij dat je de oplossing meer moet zoeken in je Wahoo (software/accu).Plint schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:25:
[...]
Powerbankje aanschaffen. Kost niks en ook buiten het fietsen om, handig om te hebben.
"The race's controversial name was changed by organizers after complaints from Native American and cycling communities."DDX schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:14:
[...]
Ik weet ook niet echt wat er achter de naam zit.
Dirty Kanzelled was wat dat betreft grappigere naam.
Fotospam
:strip_exif()/f/image/AwFtH7da6RgcGYHPOHy98TaO.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels bijna 1000 km erop zitten met mijn Canyon Grizl 7 AL.
Zadel gewisseld voor dat van m'n mountainbike (die nu duidelijk minder kilometers maakt...), want het standaard zadel is niet comfortabel.
Gisteren gemerkt dat het stuurlint een beetje los begint te raken.
Gelukkig (nog?) geen last gehad van een loszittende crank, hoewel dat bij dit model + Rotorcrank vaak voor schijnt te komen.
:strip_exif()/f/image/AwFtH7da6RgcGYHPOHy98TaO.jpg?f=fotoalbum_large)
Zadel gewisseld voor dat van m'n mountainbike (die nu duidelijk minder kilometers maakt...), want het standaard zadel is niet comfortabel.
Gelukkig (nog?) geen last gehad van een loszittende crank, hoewel dat bij dit model + Rotorcrank vaak voor schijnt te komen.
Powerbank is echt een van mijn goede aankopen. Hoeft ook niet veel te kosten. En je voorkomt er in ieder geval mee, dat je je telefoon uit moet zetten, omdat je anders een lege accu hebt, als je de telefoon nodig hebt. Op lange tochten gaat hij altijd mee.Plint schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:25:
[...]
Powerbankje aanschaffen. Kost niks en ook buiten het fietsen om, handig om te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 04-06-2023 13:10 ]
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik gooi hem er maar even in :-) Harde twijfel hier tussen de Canyon Grizl en Grail (Beide CF modellen). De Grizll heb ik al een tijde in pre-order staan en zou , als het goed is, in Juli moeten komen, de Grail CF SL7 is in mijn maat (S) pas in Augustus leverbaar.
Ik ben inmiddels bekend met de verschillen tussen beide fietsen, en heb op beide al een klein rondje gereden en voor mijn gevoel was de Grail wendbaarder, en sneller, en voelde de Grizl wat lomper aan. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die met het zelfde "dilemma" zaten en welke keuze ze uiteindelijk gemaakt hebben.
Ik ben inmiddels bekend met de verschillen tussen beide fietsen, en heb op beide al een klein rondje gereden en voor mijn gevoel was de Grail wendbaarder, en sneller, en voelde de Grizl wat lomper aan. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die met het zelfde "dilemma" zaten en welke keuze ze uiteindelijk gemaakt hebben.
Ik twijfelde ook tussen deze modellen, reden voor mij om toch voor de grizl te gaan was het feit dat er 50 mm banden onder kunnen en dat de grail te dicht bij mijn endurace cf 7 komt.GertJan2012 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:37:
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik gooi hem er maar even in :-) Harde twijfel hier tussen de Canyon Grizl en Grail (Beide CF modellen). De Grizll heb ik al een tijde in pre-order staan en zou , als het goed is, in Juli moeten komen, de Grail CF SL7 is in mijn maat (S) pas in Augustus leverbaar.
Voor mij zou de beslissing vooral afhangen aan welke fietsen ik al heb. Heb je een wegfiets? Neem dan de grizl. Heb je geen wegfiets en rij je veel mix asfalt/lichte gravel -> grail. Ga je veel op (ruig) gravel / lichte mtb / singletrail en bikepacking weer de grizl.
Let ook op dat de grail een "proprietary" cockpit heeft, ik ben er wel van gecharmeerd maar het maakt evt aanpassingen lastiger.
Uiteindelijk heeft de veelzijdigdheid van de grizl gewonnen.
Ik sluit me aan bij @replica17; ik wilde brede banden kwijt kunnen, en wilde ook die cockpit niet. Dat gezegd: de maat van de voorvork is weliswaar niet merkeigen, maar wel ongebruikelijk (1 1/4") - volgensmij gebruikt alleen Giant dat ook.
Brede banden met een reden: ik heb hier veel bos en heuvels in de buurt, en daarom dat ook echt nodig.
Brede banden met een reden: ik heb hier veel bos en heuvels in de buurt, en daarom dat ook echt nodig.
Ik heb voor de weg al een Ultimate. Dus dat zit goed. Maar ik vraag mij af , wanneer je een dagje op de Utrechtse heuvelrug gaat rijden, en je af en toe ook een stuk asfalt moet pakken , je je gaat ergeren aan de wat lompere 45mm banden en de wat lagere snelheid.
De cockpit ben ik bekend mee, en vind ik niet lelijk en vond hem qua rijden prima. Maar snap wel dat je nooit echte aanpassingen kan doen, daar waar dat bij de Grizl wel kan.
De cockpit ben ik bekend mee, en vind ik niet lelijk en vond hem qua rijden prima. Maar snap wel dat je nooit echte aanpassingen kan doen, daar waar dat bij de Grizl wel kan.
Als je al een ultimate hebt zou ik voor een Grizl gaan.
Zelf heb ik een Grail en heb mijn keuze op dezelfde manier gemaakt als @replica17 suggereert. Ik wou een fiets de voldoende vlot was op de tarmac (want ik heb geen wegfiets), maar die me toeliet ook verder te rijden wanneer het wegdek slecht wordt (of stopt).
Zelf heb ik een Grail en heb mijn keuze op dezelfde manier gemaakt als @replica17 suggereert. Ik wou een fiets de voldoende vlot was op de tarmac (want ik heb geen wegfiets), maar die me toeliet ook verder te rijden wanneer het wegdek slecht wordt (of stopt).
Vandaag met vrienden mtb-routes gedaan en was zeer leuk. Enige waar ik enorm last van had zijn de schokken die mijn handen op het stuur absorberen. Een mtb heeft meer vering natuurlijk maar kan een gravelbike met vering mij meer comfort bieden op mtb routes? En kan je dat ook achteraf laten monteren?
Tuurlijk kan dat. Er zijn verende voorvorken te koop voor gravelbikes. Of een mtb variant eronder past durf ik niet te zeggen (ivm band tegen framebuis aan bij te lange veerweg?!). Geometriewise zal het wel niet aan te raden zijn.pina schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:10:
Vandaag met vrienden mtb-routes gedaan en was zeer leuk. Enige waar ik enorm last van had zijn de schokken die mijn handen op het stuur absorberen. Een mtb heeft meer vering natuurlijk maar kan een gravelbike met vering mij meer comfort bieden op mtb routes? En kan je dat ook achteraf laten monteren?
Je kan ook een geveerde stuurpen er op zetten, https://www.rosebikes.nl/...2689435?article_size=90mmpina schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:10:
Ik denk dat je je meer gaat ergeren aan vastzitten vanwege te smalle banden dan ietsje langzamer zijn op de weg. Tevens kan je met bredere banden icm tubeless een heel lage bandendruk rijden, lekker comfortabel. Dat is iets wat je echt niet moet vergeten met lange graveltochten.GertJan2012 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:13:
Ik heb voor de weg al een Ultimate. Dus dat zit goed. Maar ik vraag mij af , wanneer je een dagje op de Utrechtse heuvelrug gaat rijden, en je af en toe ook een stuk asfalt moet pakken , je je gaat ergeren aan de wat lompere 45mm banden en de wat lagere snelheid.
Veel ligt ook aan de banden (/profiel), de stock Schwalbe G-One bite zijn prima op de weg.
Voor mij zou een Grizl de keus zijn als er al een ultimate in de garage staat.
precies de reden dat ik voor een Grizl Suspension ben gegaan, dat haalt de scherpe kantjes er echt wel af naar mijn idee. Aftermarket is wellicht een verende zadelpen of stuurpen een idee (of een vork maar dat gaat wellicht iets meer in de papieren lopen)pina schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:10:
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb zo'n stuurpen gehad en vond het niks. Bij remmen was er veel brakedive en op asfalt ook niet stijf genoeg. Als je hardere elastomeren erin deed had je weer hetzelfde als zonder vering. Wil wel graag eens de gravelvorken proberen, maar ben dan eerder geneigd gewoon een monstercrosser te kopen met suspension corrected frame voor 100mm xc vork. Salsa cutthroat of cotic cascade bv. Die extra stack is ook fijn als je er mtb routes mee gaat rijden.Hopjesvla79 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:44:
[...]
precies de reden dat ik voor een Grizl Suspension ben gegaan, dat haalt de scherpe kantjes er echt wel af naar mijn idee. Aftermarket is wellicht een verende zadelpen of stuurpen een idee (of een vork maar dat gaat wellicht iets meer in de papieren lopen)
Rij je tubeless? wat je is bandendruk?pina schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:10:
Dit weekend de Rotor crank vervangen door een GRX ivm powermeter, maar moet zeggen dat het allemaal toch net wat rustiger/soepeler werkt nu.CptKemel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:36:
Fotospam
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik me totaal niet erger aan de Grizl AL met 45mm Pirelli Cinturato Gravel H op de weg. Zoveel langzamer dan mijn carbon racefiets is hij niet!GertJan2012 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:13:
Mijn eerste keer MTB-route (Austerlitz/Zeist) meepakken op de gravelbike was ook verschrikkelijk.pina schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:10:
Vandaag met vrienden mtb-routes gedaan en was zeer leuk. Enige waar ik enorm last van had zijn de schokken die mijn handen op het stuur absorberen.
Komt vooral door het krampachtig vasthouden, als je wat losser op de fiets zit, wordt het veel minder, plus je gaat ook soepeler door de bochten, dus je hele lichaam als vering gebruiken.
De reach van de remgrepen maximaliseren kan ook helpen, want je bent toch veel aan het remmen, dan hoeft je hand minder (stuiterende) inspanning te doen.
En in het algemeen... dat went vanzelf
Zodra ik het over veringen op gravelbikes hoor gaan, vraag ik mij altijd af of je dan niet gewoon een MTB zoekt met suspension lockout en een setje gravelbanden...Een mtb heeft meer vering natuurlijk maar kan een gravelbike met vering mij meer comfort bieden op mtb routes? En kan je dat ook achteraf laten monteren?
Informaticus of vakkundig Googler?
Check deze: https://granfondo-cycling.com/the-suspension-guide/pina schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:10:
Hij wil.
Aankomende Grail ziet er ook erg goed uit: https://www.bikeradar.com...nd-2023-new-canyon-grail/GertJan2012 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:37:
Ik ben gisteren voor het eerst op de Veluwe gaan rijden, was echt genieten! Wel enorm stoffig na een paar weken zon, maar op m'n 38mm banden niet heel vaak hoeven afstappen vanwege het zand.
Gisteren deze gereden; https://www.komoot.com/nl-nl/tour/294239304sheepdog schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Ik ben gisteren voor het eerst op de Veluwe gaan rijden, was echt genieten! Wel enorm stoffig na een paar weken zon, maar op m'n 38mm banden niet heel vaak hoeven afstappen vanwege het zand.
Viel me inderdaad ook wel mee qua mul zand niveau "afstappen", maar stoffig was het zeker! Niet normaal

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 05-06-2023 16:08 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Zelf zat ik wel te denken aan wat vering op de fiets. Nu ik langere ritten maak en mijn concentratie in de laatste paar uur altijd wel een beetje verlies rijd ik redelijk vaak zo'n pothole in, dat doet dan best wel pijn. Ook op de afdalingen hier vol boomstronken lijkt me vering best fijn.
Kan me niet voorstellen dat zoiets in de Veluwe echt nodig is, maar hier in Limburg iets meer heb ik zo het idee.
Kan me niet voorstellen dat zoiets in de Veluwe echt nodig is, maar hier in Limburg iets meer heb ik zo het idee.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Afgelopen grotere gravelraces in de US was er een nieuw type grail aanwezig (prototype) kijk bijvoorbeeld naar de fiets van Ockeloen en van de Winnares bij de dames. Hier zou ook 50mm in moeten kunnen en iets meer gebasseerd/gefocussed op "racen". Misschien is nog even wachten een optie?GertJan2012 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:37:
Wat is in jouw ogen een heel lage bandendruk? Ik heb 47mm banden en doe daar 2 bar in. Is dat laag genoeg voor lekker comfortabel op lange graveltochten?replica17 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:01:
[...]
Ik denk dat je je meer gaat ergeren aan vastzitten vanwege te smalle banden dan ietsje langzamer zijn op de weg. Tevens kan je met bredere banden icm tubeless een heel lage bandendruk rijden, lekker comfortabel. Dat is iets wat je echt niet moet vergeten met lange graveltochten.
Hier 40mm banden met 1.5/1.9 bar....M-ThijZ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:29:
[...]
Wat is in jouw ogen een heel lage bandendruk? Ik heb 47mm banden en doe daar 2 bar in. Is dat laag genoeg voor lekker comfortabel op lange graveltochten?
Ik gebruik de silca pro tire pressure calculator, die werkt voor mij goed. https://silca.cc/pages/sppc-formM-ThijZ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:29:
[...]
Wat is in jouw ogen een heel lage bandendruk? Ik heb 47mm banden en doe daar 2 bar in. Is dat laag genoeg voor lekker comfortabel op lange graveltochten?
Afhankelijk van het totale gewicht uiteraard... voor mij met 90 kg totaal gewicht (fiets + ik + accessoires / bidon) en 45 mm banden:
Front: 1.5 BAR
Rear: 1.6 BAR
Met 47 mm zou dat zijn:
Front: 1.4
Rear: 1.45
Ziet er wel echt heel nice uit die nieuwe grailMcMiGHtY schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:17:
[...]
Afgelopen grotere gravelraces in de US was er een nieuw type grail aanwezig (prototype) kijk bijvoorbeeld naar de fiets van Ockeloen en van de Winnares bij de dames. Hier zou ook 50mm in moeten kunnen en iets meer gebasseerd/gefocussed op "racen". Misschien is nog even wachten een optie?
Je was wederom te vroeg!yeehaw schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:21:
[...]
Ziet er wel echt heel nice uit die nieuwe grail
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Had iemand zich al gewaagd aan de Limburg200?
Heb me voor volgende week zaterdag ingeschreven. Wel erg benieuwd hoe ik de route moet voltooien binnen de openingsuren van het Shimano Experience Center. (9:30 - 18:00), of moet ik de volgende dag terugkomen?
Heb me voor volgende week zaterdag ingeschreven. Wel erg benieuwd hoe ik de route moet voltooien binnen de openingsuren van het Shimano Experience Center. (9:30 - 18:00), of moet ik de volgende dag terugkomen?
[ Voor 45% gewijzigd door Yakolev op 06-06-2023 20:00 ]
@Yakolev : afgelopen vrijdag gedaan ;-)
Finishen in 1x binnen deze openingstijden is niet voor vele weggelegd vrees ik… maar ben zelf vanaf huis naar het noordelijkste punt gefietst en daar gestart (en “gefinished”). Net geen 9 uur over gefietst.
Was hier en daar wel even afzien, stukjes hike & bike maar wel vooral genoten!
Finishen in 1x binnen deze openingstijden is niet voor vele weggelegd vrees ik… maar ben zelf vanaf huis naar het noordelijkste punt gefietst en daar gestart (en “gefinished”). Net geen 9 uur over gefietst.
[ Voor 30% gewijzigd door RR46 op 07-06-2023 08:22 ]
ja, stond op 3 bar. Fietsenwinkel zei dat ik hem beter op 2 bar zet.
Had ze ook iets gezegd over die verende stuurpen maar daar hadden ze nog nooit van gehoord en konden zich niet voorstellen dat je daarmee volledige controle hebt over uw stuur als de vering zo hoog is.
Reed LtD afgelopen weekend niet ook met een verende stuurpen, meen dat ik zoiets gehoord heb ergens?
Hij reed een diverge...die hebben al jaren iets met een verende stuurpen
Die je blijkbaar jaarlijks of na 50(!) uur een dure servicebeurt moet geven. Anders gaan ze kapot en dan wordt het nog prijziger. Goede reden om het vooral simpel te houden. En een mtb in de schuur te hebben.McMiGHtY schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:46:
Hij reed een diverge...die hebben al jaren iets met een verende stuurpen
Hij wil.
Dat gaat pittig worden dan, jij bent een wat betere rijder dan ik.RR46 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:26:
@Yakolev : afgelopen vrijdag gedaan ;-)
Denk maar dat ik heel vroeg ga starten, waar moet je eigenlijk als eerste afstempelen als je bij Spaubeek begint?
Francis Cade heeft laatst zo'n ding getest in combinatie met de verende zadelpen, hier zijn mening.pina schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:38:
[...]
ja, stond op 3 bar. Fietsenwinkel zei dat ik hem beter op 2 bar zet.
Had ze ook iets gezegd over die verende stuurpen maar daar hadden ze nog nooit van gehoord en konden zich niet voorstellen dat je daarmee volledige controle hebt over uw stuur als de vering zo hoog is.
500 uurklaaas schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:50:
[...]
Die je blijkbaar jaarlijks of na 50(!) uur een dure servicebeurt moet geven. Anders gaan ze kapot en dan wordt het nog prijziger. Goede reden om het vooral simpel te houden. En een mtb in de schuur te hebben.
Vandaag bikefit gedaan bij lokale bikeshop. In de afgelopen maanden kreeg ik steeds eerder last van pijn buitenkant rechterknie (IT-band). Kon op een gegeven nog geen 10 km fietsen voordat de pijn terugkwam. Naar mijn idee alles al een keer hoger/lager gezet en wilde niet langer ‘aanklooien’ met een blessure.
Zadel staat nu ruim twee cm hoger, stuur vier spacers lager en stuurpen naar 100 mm. Klaarblijkelijk had ik ‘m als een soort stadsfiets ingesteld en zat ik er veel te laag en recht op. 🤭
Zadel staat nu ruim twee cm hoger, stuur vier spacers lager en stuurpen naar 100 mm. Klaarblijkelijk had ik ‘m als een soort stadsfiets ingesteld en zat ik er veel te laag en recht op. 🤭
Twee centimeter!M-ThijZ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:42:

Dat is zo ongeveer de standaard oude-mannen-met-bierbuiken afstelling volgens mij.
Is 100mm stuurpen korter of langer dan wat je had?
Stuurpen is nu langer. Ik had eerst 80 mm.Motorbike33 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:31:
[...]
Twee centimeter!Daar krijg je wel last van ja.
Dat is zo ongeveer de standaard oude-mannen-met-bierbuiken afstelling volgens mij.
Is 100mm stuurpen korter of langer dan wat je had?
Meer geld dan verstand, vanavond uittesten. (ik laat me heel snel beinvloeden door een influencer als Francis Cade (Tailfin, Fidlock, Attacus...)
3D Printed zadel er maar vanaf gehaald. Prima voor korte ritten, maar niet helemaal geschikt voor de lange 5+ uur durende ritten.
3D Printed zadel er maar vanaf gehaald. Prima voor korte ritten, maar niet helemaal geschikt voor de lange 5+ uur durende ritten.
![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 09-06-2023 08:54 ]
Hij heeft ook zo'n schoonmaakmiddel wat die vaak gebruikt btw
Zo'n busje GT85 van 5 euro ging me natuurlijk iets te ver.McMiGHtY schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:55:
Hij heeft ook zo'n schoonmaakmiddel wat die vaak gebruikt btw
Maar even serieus, gravellen en een appartement hebben in een flat zonder wateraansluiting buiten is echt heel kut
[ Voor 20% gewijzigd door Yakolev op 09-06-2023 08:59 ]
Geen wasbox in de buurt? En anders zo'n mobiele Karcher.Yakolev schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]
Zo'n busje GT85 van 5 euro ging me natuurlijk iets te ver.
Maar even serieus, gravellen en een appartement hebben in een flat zonder wateraansluiting buiten is echt heel kut![]()
Of verhuizen (dure hobby dat fietsen).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
I feel your pain!Yakolev schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]
Maar even serieus, gravellen en een appartement hebben in een flat zonder wateraansluiting buiten is echt heel kut![]()
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!Yakolev schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:45:
Meer geld dan verstand, vanavond uittesten. (ik laat me heel snel beinvloeden door een influencer als Francis Cade (Tailfin, Fidlock, Attacus...)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
3 hoog hier, en 5 hoog (dakterras water aanslutiing)Yakolev schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Het valt me eigenijk altijd wel mee dat schoonmaken beneden. Heb er standaard altijd een paar doeken beneden liggen en een borstel om de ergste meuk eraf te halen. Vooral droog maken, en los zand dat anders overal in huis ligt. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet dagelijks in de mud rij.
Ik heb zo'n stuurpen een tijd gehad op mijn 2de fiets maar vond het niet echt meerwaarde. Ofwel te stijf en geen vering ofwel teveel brakedive/beweging bij uit zadel komen.Yakolev schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:45:
Wil graag eens een rockshox rudy op mijn grizl testen, of nog beter een fox tc met 50mm travel, alleen wordt dat weer gedoe met de 1 1/4" stuurbuis.
Welk 3d print zadel had je? Die heb ik zelf nog niet getest maar ben er wel benieuwd naar.
Aqua2 go is top (in de zomer douche in de winter afspuiten van modder) of zoals eerder genoemd de opties die hier langs kwamen. Vriendin is voor werk in een studio nu in Duitsland en gebruikt ook een aqua2go voor schoonmaken.Yakolev schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]
Verhuizen naar een rijhuis met schuurtje en tuintje was wel een zegen na lang gewoond te hebben in een loft bovenaan met dakterras. Altijd die fiets via de mezzanine dat terras op krijgen was brak.
[ Voor 29% gewijzigd door cedrix5 op 09-06-2023 09:47 ]
Na 3 Vittoria Terreno Dry 40mm's die het +- 5100, 4200 en 9300km hebben overleefd, waarvan de laatste 2 nu echt op raken, ga ik zoeken naar wat meer asfalt-georienteerde buitenbanden (niet tubeless).
Ik heb de cijfers niet, maar ik schat dat ik +- 75% verhard fiets, 20% harde gravel en de overige 5% wat bos/MTB "omdat het kan".
Dat bos/MTB hoef ik niet meer, maar dat harde gravel wil ik nog wel blijven doen. Daar zijn die 40mm Terreno Dry overkill voor en op asfalt mag het best wat vlotter.
Ik ken er genoeg die zeggen dat dat ook prima op 25mm slicks op 8 bar kan, maar ik heb in mijn frame genoeg ruimte, dus wil ik daar gebruik van maken.
Eerst dacht ik gewoon 32mm GP5000's er in en klaar, maar het lijkt mij zonde van de capaciteit en onnodig riskant van die GP5000's om er ook mee licht te gravellen.
Nu twijfel ik:
Wat zouden jullie als gravellaars in het graveltopic doen?
Ik heb de cijfers niet, maar ik schat dat ik +- 75% verhard fiets, 20% harde gravel en de overige 5% wat bos/MTB "omdat het kan".
Dat bos/MTB hoef ik niet meer, maar dat harde gravel wil ik nog wel blijven doen. Daar zijn die 40mm Terreno Dry overkill voor en op asfalt mag het best wat vlotter.
Ik ken er genoeg die zeggen dat dat ook prima op 25mm slicks op 8 bar kan, maar ik heb in mijn frame genoeg ruimte, dus wil ik daar gebruik van maken.
Eerst dacht ik gewoon 32mm GP5000's er in en klaar, maar het lijkt mij zonde van de capaciteit en onnodig riskant van die GP5000's om er ook mee licht te gravellen.
Nu twijfel ik:
- 32mm "ruige" slicks? Bijv. GP 4 Season of Gator Hardshell
- 28mm goedkope slicks (veelal oude modellen die nog niet in >28mm bestaan)? Bijv. Ultra Sport III of traditionele Grand Prix
- 32-35mm semi-slicks/gravelbanden? Iets van Terreno Zero of GravelKing SS TLC
Informaticus of vakkundig Googler?
Al eens gekeken naar Specialized Pathfinder Pro's? Zouden naar het schijnt toch ook goed moeten bollen op de asfalt.TheTinusNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:30:
Na 3 Vittoria Terreno Dry 40mm's die het +- 5100, 4200 en 9300km hebben overleefd, waarvan de laatste 2 nu echt op raken, ga ik zoeken naar wat meer asfalt-georienteerde buitenbanden (niet tubeless).
Nu twijfel ik:Die paar Watt verschil met een GP5000 neem ik voor lief in ruil voor lekbestendigheid op gravel.
- 28mm goedkope slicks (veelal oude modellen die nog niet in >28mm bestaan)? Bijv. Ultra Sport III of traditionele Grand Prix
Schwalbe G-One RS (https://www.schwalbe.com/nl/gravel-reader/schwalbe-g-one-rs) in 35mm is dan ideaal denk ik.TheTinusNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:30:
Nu twijfel ik:Die paar Watt verschil met een GP5000 neem ik voor lief in ruil voor lekbestendigheid op gravel.
Loopt lekker op asfalt en heeft toch grip in de bochten op wat losser gravel. Ook ideaal op slechte wegen met veel grind in de bochten.
Althans ik rijd met mijn 28mm racebanden prima op hard gravel rechtdoor. Maar als je een bocht om moet dan is het toch billenknijpen soms😅😁
HD4Life @ Full-HD
@TheTinusNL kijk eens bij Rene Herse.
Vandaag dwars door hageland gereden (135km) na gisteren de profs te hebben gezien.
Prachtige rit, mooi parcours met heel veel onverhard en maar paar stukken die echt te waren voor de gravelbike (echt voor mtb weggelegd).
Heel goede bevoorrading, mooi finish terrein. Aanrader voor de Nederlanders ook.
Tevens mijn zwaarste rit ooit volgens intervals.icu
Prachtige rit, mooi parcours met heel veel onverhard en maar paar stukken die echt te waren voor de gravelbike (echt voor mtb weggelegd).
Heel goede bevoorrading, mooi finish terrein. Aanrader voor de Nederlanders ook.
Tevens mijn zwaarste rit ooit volgens intervals.icu
Ik rij al lang tevreden op challenge strada bianca htlr in 36mm. Prima op nette gravel en snel op asfalt. Heb ze op mijn 2de fiets, dat is een gravelbike omgebouwd naar commuter/tourfiets die ook vooral asfalt ziet. Wel de handmade versie kopen, er zijn wat goedkopere opties die veel minder goed zijn.TheTinusNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:30:
Was van plan in het weekend 3x een 100k te doen, maar door een naar hoestje is het maar 1x geworden. Minder kunnen testen dan ik had willen doen.
Rit zelf was een mix van het Zuid-Limburgse heuvelland en de Belgische Hoge Kempen, dus vrij wat diversiteit aan onverharde stukken.
De zadelpen vind ik tot nu toe echt helemaal geweldig, je zakt bij het erop zitten een beetje in (dus iets hoger monteren dan je normaal zou doen), maar het wist echt vrijwel alle grote oneffenheden op de weg weg te filteren. Bij het afdalen merkte ik echt het grootste verschil, ik hoefde veel minder een lijn te kiezen en kon dus minder op de rem dan normaal.
De stuurpen werkt veel subtieler. Pas als je je gewicht op de hoods zet merk je dat het wat meegeeft. Had wel het idee dat de vering toch zijn werk vrij goed deed, want ik heb op geen enkel punt in de rit last gehad van mijn handen toen ik een kuil in reed. Denk echter niet dat een rit van 100k genoeg is om te kijken of ik minder vermoeid ben, dat zal ik dus de komende weken verder uittesten.
Zadel en stuurpen heb ik ingesteld zoals de handleiding het voorstelde (aan de hand van je gewicht).
Nice thanks voor je eerste ervaringen. Om een beetje een beeld te kunnen vormen, hoe breed zijn je banden bij dergelijke tochten en verschillende ondergronden?Yakolev schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Was van plan in het weekend 3x een 100k te doen, maar door een naar hoestje is het maar 1x geworden. Minder kunnen testen dan ik had willen doen.
Rit zelf was een mix van het Zuid-Limburgse heuvelland en de Belgische Hoge Kempen, dus vrij wat diversiteit aan onverharde stukken.
De zadelpen vind ik tot nu toe echt helemaal geweldig, je zakt bij het erop zitten een beetje in (dus iets hoger monteren dan je normaal zou doen), maar het wist echt vrijwel alle grote oneffenheden op de weg weg te filteren. Bij het afdalen merkte ik echt het grootste verschil, ik hoefde veel minder een lijn te kiezen en kon dus minder op de rem dan normaal.
De stuurpen werkt veel subtieler. Pas als je je gewicht op de hoods zet merk je dat het wat meegeeft. Had wel het idee dat de vering toch zijn werk vrij goed deed, want ik heb op geen enkel punt in de rit last gehad van mijn handen toen ik een kuil in reed. Denk echter niet dat een rit van 100k genoeg is om te kijken of ik minder vermoeid ben, dat zal ik dus de komende weken verder uittesten.
Zadel en stuurpen heb ik ingesteld zoals de handleiding het voorstelde (aan de hand van je gewicht).
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
40mm, maar ik pomp ze redelijk hard op.dreameater schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:53:
[...]
Nice thanks voor je eerste ervaringen. Om een beetje een beeld te kunnen vormen, hoe breed zijn je banden bij dergelijke tochten en verschillende ondergronden?
Ingeschreven voor de Houffa Gravel op 26 augustus. Vroeger jaarlijks de Houffamarathon gereden met de MTB, dus kijk er wel naar uit om terug op bekend terrein te fietsen maar nu met de gravel...
Mocht iemand Flanders Gravel Limburg voor de halve prijs ofzo willen, stuur trouwens een PB. Ik ga dat weekend naar Solar.
Interessant… Nu ook Apex AXS.
Instappen in electronisch wordt zo wel makkelijk.
https://www.sram.com/en/sram/road/series/apex-d1
Instappen in electronisch wordt zo wel makkelijk.
https://www.sram.com/en/sram/road/series/apex-d1
[ Voor 34% gewijzigd door magic_nl op 15-06-2023 17:33 ]
Systeemspecificaties
Ik heb net ook maar de redshift shockstop erop gezet, ik ben vrij rigoureus van een elektrische fiets met voorvering en een mountainbike overgegaan naar een normale fiets zonder vering en een gravelbike..
En daar waren mijn polsen het helaas niet mee eens, elke keer na km of 5 begon de last (op beide fietsen).
En op allebei nu maar een andere stuurpen gezet, op de gewone iets rechterop voor minder druk en op de racer nu de shockstop.
Net ff mini proefrondje van een paar km gedaan en ik ben wel meteen aangenaam verrast, ik merk echt meteen dat alle kleine bultjes in het asfalt vrij fijn gefilterd worden. Moet het nu ook nog zien op de lange afstand, maar begin is hoopgevend
Ook even goed getest op brakediven, maar vond het allemaal wel meevallen tot nu toe. Nu ff afwachten welke elastieken erin blijven als deze zijn ingereden, gok dat ik naar 80 / 90 ga ipv de 70 / 80 die er nu inzitten, merk dat als ik nu voorin op het stuur hang ik ze ong voor de helft induw, dus ingereden verwacht ik ze net te ver.
Als ik het achteraf allemaal geweten had was ik zeker te weten voor een gravelbike gegaan met enige vorm van vering..baal er stiekem wel van dat ik dit nu achteraf moet doen (hoewel ik dit er wel een stuk eleganter vind uitzien).
En daar waren mijn polsen het helaas niet mee eens, elke keer na km of 5 begon de last (op beide fietsen).
En op allebei nu maar een andere stuurpen gezet, op de gewone iets rechterop voor minder druk en op de racer nu de shockstop.
Net ff mini proefrondje van een paar km gedaan en ik ben wel meteen aangenaam verrast, ik merk echt meteen dat alle kleine bultjes in het asfalt vrij fijn gefilterd worden. Moet het nu ook nog zien op de lange afstand, maar begin is hoopgevend
Als ik het achteraf allemaal geweten had was ik zeker te weten voor een gravelbike gegaan met enige vorm van vering..baal er stiekem wel van dat ik dit nu achteraf moet doen (hoewel ik dit er wel een stuk eleganter vind uitzien).
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Vandaag 215km gedaan met het Redshift systeem en wow! Veel is er kapot aan mij op het moment, maar heb alsnog geen pijntjes aan mijn handen/rug/kont. De demping filtert echt bijna alles eruit, ik wil nu al niet meer terug.
Weet iemand of deze tubeless te maken is?
Lijkt mij dat je met lint en ventiel een heel eind komt.
Futurum geeft bij vragen aan van niet.
https://www.futurumshop.n...-zwart-12mm-steekas.phtml
Systeemspecificaties
Edit: niet goed genoeg gelezen…magic_nl schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:40:
Weet iemand of deze tubeless te maken is?
[ Voor 5% gewijzigd door RR46 op 18-06-2023 20:12 ]
Dan vind ik vrij weinig nuttigs over dit type.McMiGHtY schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:38:
En als je googled..?
Zelfs niet bij Shimano zelf.
Systeemspecificaties
Eerste productvraag bij dit wiel op de site van Futurum gaat over tubeless maken.
Spoiler: helpdesk van FS zegt dat het niet kan
Tire|Type Clincher dus niet tubeless te maken op site van Shimano zoals het verschil mij ooit is uitgelegd.magic_nl schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:28:
[...]
Dan vind ik vrij weinig nuttigs over dit type.
Zelfs niet bij Shimano zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door tabaqui op 18-06-2023 21:31 ]
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Ja, maar de mening van één helpdesk zegt niet alles.Swedish_Chef schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:51:
Eerste productvraag bij dit wiel op de site van Futurum gaat over tubeless maken.
Systeemspecificaties
Ik zou t zelf gewoon proberen. Grote kans dat t lukt.
Geen garanties
Geen garanties
Ik ben sinds een paar weken eigenaar van mijn eerste gravel fiets. In eerdere posts zag ik dat mensen geïnteresseerd waren in de rockshocks Rudy vork en heb deze op mijn fiets zitten.
:strip_exif()/f/image/k37btJ89xKHoEI3yHJpJCqxG.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bevindingen toe nu toe met deze vork zijn verassend positief. Het voegt voor mijn gevoel niet heel veel toe aan het totale gewicht van de fiets.
Het zorgt wel voor een hoop meer comfort zeker op stukken met veel wortels waardoor ik ook met een iet wat hogere banden druk kan rijden. En het op de verbindingsstukken op het asfalt ook lekker bolt.
Tot nu toe dus verassend positief!
:strip_exif()/f/image/k37btJ89xKHoEI3yHJpJCqxG.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bevindingen toe nu toe met deze vork zijn verassend positief. Het voegt voor mijn gevoel niet heel veel toe aan het totale gewicht van de fiets.
Het zorgt wel voor een hoop meer comfort zeker op stukken met veel wortels waardoor ik ook met een iet wat hogere banden druk kan rijden. En het op de verbindingsstukken op het asfalt ook lekker bolt.
pas maar op hoor, er zijn er hier die vinden dat je nu beter een mtb had kunnen kopenrickhaha schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:44:
Ik ben sinds een paar weken eigenaar van mijn eerste gravel fiets. In eerdere posts zag ik dat mensen geïnteresseerd waren in de rockshocks Rudy vork en heb deze op mijn fiets zitten.
[Afbeelding]
(heb zelf ook deze vork en ben er ook erg tevreden mee

Hi Ha Hopjesvla
Je had beter een MTB kunnen kopen.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:17:
[...]
pas maar op hoor, er zijn er hier die vinden dat je nu beter een mtb had kunnen kopen![]()
(heb zelf ook deze vork en ben er ook erg tevreden mee)
Hij wil.
Ik wilde net mijn achterband tubeless maken. Aangezien de band toch lek was, vond ik dit een mooie gelegenheid.
Band goed op druk brengen en... Helaas een lekkage. Niet op de wang, maar op het loopvlak. Kapotte band dus. Waarschijnlijk heeft het steentje dat ik in de velg aantrof de band gepenetreerd.
Hamvraag nu, hoe kan ik weer fietsen?
Oude binnenband tegen binnenkant buitenband plakken (eerste poging bleef de binnenband niet plakken), buitenbandplakker plakken, stukje oude buitenband tegen de buitenband, combinatie van een stukje van de oude binnenband en oude buitenband er tegenaan plakken, plugje erin of toch een nieuwe band?
Ik ga 8 juli richting Koblenz fietsen. Dus levensduur is belangrijk. Vind het alleen zonde om een band met genoeg profiel weg te gooien. Ga ik spijt krijgen van de buitenband repareren of is dit een goede optie? En als het een goede optie is, welke reparatiemerhode heeft jullie voorkeur?
Band goed op druk brengen en... Helaas een lekkage. Niet op de wang, maar op het loopvlak. Kapotte band dus. Waarschijnlijk heeft het steentje dat ik in de velg aantrof de band gepenetreerd.
Hamvraag nu, hoe kan ik weer fietsen?
Oude binnenband tegen binnenkant buitenband plakken (eerste poging bleef de binnenband niet plakken), buitenbandplakker plakken, stukje oude buitenband tegen de buitenband, combinatie van een stukje van de oude binnenband en oude buitenband er tegenaan plakken, plugje erin of toch een nieuwe band?
Ik ga 8 juli richting Koblenz fietsen. Dus levensduur is belangrijk. Vind het alleen zonde om een band met genoeg profiel weg te gooien. Ga ik spijt krijgen van de buitenband repareren of is dit een goede optie? En als het een goede optie is, welke reparatiemerhode heeft jullie voorkeur?
[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 23-06-2023 22:12 ]
Gefeliciteerd, mooi ding! En dat een verende voorvork veel comfort geeft geloof ik direct. Mijn gravelaar heeft een stijve vork en het verschil met de XC MTB is groot op hetzelfde baantje...rickhaha schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:44:
[Afbeelding]
Gewicht vond ik niet zo interessant, maar onderhoud wel. Toch weer een flink brokje extra complexiteit op je fiets. Bij mij zit ook geen enkele fietsenmaker die een voorvork wil servicen. Dus dat wordt dan opsturen of zelf doen. Spoiler: het vinden van de juiste washers is een drama
Dus daarom ben ik voor stijve vork gegaan en heb ik de MTB altijd nog als backup. Maar ieder z'n eigen mening en keuze natuurlijk!
@hoi1234 Ik zou waarschijnlijk gewoon een nieuwe buitenband erop gooien. Ben je met 3 a 4 tientjes klaar en heb je tenminste zekerheid... Heb zelf een groot gat van een schroef in m'n tubeless gravelband geplakt met speciale plakkers. Die heeft nog een tijdje na lopen etteren en liep ook af. Dus ja, als je geen gezeik wilt dan zou ik voor je trip een nieuwe pakken. Kun je de oude altijd later nog oprijden.
[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 23-06-2023 23:22 ]
Weet je ook wat een goede band is? Vooral veel asfalt, maar wil ook overweg kunnen met gravelpaden. Het is ook fijn dat je weet dat je hard door bochten met steentjes kunt zonder te glijden.Morrar schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:16:
[...]
Gefeliciteerd, mooi ding! En dat een verende voorvork veel comfort geeft geloof ik direct. Mijn gravelaar heeft een stijve vork en het verschil met de XC MTB is groot op hetzelfde baantje...
Gewicht vond ik niet zo interessant, maar onderhoud wel. Toch weer een flink brokje extra complexiteit op je fiets. Bij mij zit ook geen enkele fietsenmaker die een voorvork wil servicen. Dus dat wordt dan opsturen of zelf doen. Spoiler: het vinden van de juiste washers is een drama
Dus daarom ben ik voor stijve vork gegaan en heb ik de MTB altijd nog als backup. Maar ieder z'n eigen mening en keuze natuurlijk!
@hoi1234 Ik zou waarschijnlijk gewoon een nieuwe buitenband erop gooien. Ben je met 3 a 4 tientjes klaar en heb je tenminste zekerheid... Heb zelf een groot gat van een schroef in m'n tubeless gravelband geplakt met speciale plakkers. Die heeft nog een tijdje na lopen etteren en liep ook af. Dus ja, als je geen gezeik wilt dan zou ik voor je trip een nieuwe pakken. Kun je de oude altijd later nog oprijden.
De g one rs vind ik erg prijzig. Die waren me eerder aangeraden. Maar als dat is wat ik nodig heb. Koop ik ze.
[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 23-06-2023 23:40 ]