Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 34 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
@Hopjesvla79 Houding kan natuurlijk. Ik had er misschien bij moeten vertellen dat het vooral mijn linkerhand/arm/schouder is die pijnlijk wordt. Rechts eigenlijk helemaal niet. Ik ben linkshandig, dus je zou verwachten dat links sterker is/meer kan hebben. Het enige verschil qua 'ergonomie' met rechts is dat ik met de rechterhand schakelen moet, hierdoor is de vorm van het handvat wat anders, ligging van de hand etc.

Ik merk wel dat ik actief moet letten op mijn algehele houding op de fiets, ik ga ongemerkt gespannen op de fiets zitten, handvaten fijn knijpen, schouders op slot, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 12-05-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een Trek Disctrict 3 is een flatbar, heb je ook bij een racefiets stuur hetzelfde probleem?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 22:05
FastFred schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:34:
Ik ben linkshandig, dus je zou verwachten dat links sterker is/meer kan hebben.
Ja en nee. Je doet met links ook veel meer handelingen. Dus hebt je links ook een grotere kans op een latente RSI. Ik denk niet dat het aan de fiets of aan de houding of de ergonomie van je stuur ligt. Hoe dan ook krijgt je polsgewricht en de daarmee samenhangende spieren tijdens het fietsen een flinke portie schokken en stress te verwerken. Een gezond persoon zal daar weinig tot niets van merken. Maar ben je op een of ander manier "gepredisponeerd" dan kan je zomaar, na een niet al te lange fietstocht, klachten krijgen. Op hobbelpaden veel meer dan op glad asfalt.

Zelf heb ik met het klimmen der jaren steeds meer last van dit verschijnsel. Het is een minpunt in het fietsplezier. Maar ik vind het fietsen te mooi om het op te geven. Ik heb op al mijn fietsen een triathlon opzetstuur laten zetten. Velen zullen dat geen gezicht vinden :) Maar het is heerlijk om af en toe van houding te kunnen veranderen. En het betekent een enorme verbetering van mijn actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Yakolev schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:03:
Een Trek Disctrict 3 is een flatbar, heb je ook bij een racefiets stuur hetzelfde probleem?
Zit gewoon het standaard stuur nog op wel met een stuurpen die kantelbaar/verhoogbaar is. Die staat nu nagenoeg in de hoogste stand. is mijn enige fiets en ik heb nog geen ander stuur geprobeerd. Bij aanschaf gaf de FM wel als optie om het stuur iets in te korten maar weet niet of dat hiervoor zin heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 12-05-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:44
Volgende week zit ik voor een cursus een dagje op de Veluwe. Prefect moment om de nieuwe gravelfiets uit te testen. Zijn er nog locals met goede tips? Heb een route gemaakt, maar misschien zijn er wel hele mooie stukken die ik over hebt geslagen en nog kan toevoegen!

https://www.komoot.com/nl...mk3uSRkx7YHCFR56g&ref=wtd

[ Voor 14% gewijzigd door MochiGohan op 12-05-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:37
FastFred schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Zit gewoon het standaard stuur nog op wel met een stuurpen die kantelbaar/verhoogbaar is. Die staat nu nagenoeg in de hoogste stand. is mijn enige fiets en ik heb nog geen ander stuur geprobeerd. Bij aanschaf gaf de FM wel als optie om het stuur iets in te korten maar weet niet of dat hiervoor zin heeft.
het is volgens mij niet een geheel recht stuur, of wel? Zit er een 'knik' ter hoogte van de handvaten? Dan lijkt het namelijk op het stuur wat ik op mijn Cannondale Tesoro (al een oudje van 10 jaar, de Tesoro Neo, inmiddels e-bike..lijkt wel een volledig recht stuur te hebben) commuter heb. En daar krijg ik ook altijd last van mijn polsen, juist door die knik. Was het een volledig recht, a la MTB, stuur geweest dan zou ik er geen last van hebben, maar nu worden mijn handen/polsen in een beetje vreemde hoek geduwd met als gevolg tintelingen etc na lange ritjes. Misschien dat dat dus ook bij jou speelt .

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-05-2023 15:42 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Wat zijn de opties voor een 'opzetstuur' als je te horen hebt gekregen op de racefiets/gravelbike rechter op te moeten zitten?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:39:
[...]

het is volgens mij niet een geheel recht stuur, of wel? Zit er een 'knik' ter hoogte van de handvaten? Dan lijkt het namelijk op het stuur wat ik op mijn Cannondale Tesoro (al een oudje van 10 jaar, de Tesoro Neo, inmiddels e-bike..lijkt wel een volledig recht stuur te hebben) commuter heb. En daar krijg ik ook altijd last van mijn polsen, juist door die knik. Was het een volledig recht, a la MTB, stuur geweest dan zou ik er geen last van hebben, maar nu worden mijn handen/polsen in een beetje vreemde hoek geduwd met als gevolg tintelingen etc na lange ritjes. Misschien dat dat dus ook bij jou speelt .
Stuur is idd niet geheel recht, de knik zit wat meer richting het midden dan echt tegen de handvaten aan. Maakt een geheel recht stuur zoveel verschil?

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 12-05-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
FastFred schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Stuur is idd niet geheel recht, de knik zit wat meer richting het midden dan echt tegen de handvaten aan. Maakt een geheel recht stuur zoveel verschil?
dat klinkt idd als min of meer hetzelfde stuur. Geen idee of dat bij jou de oorzaak van je klachten is, maar op een volledig recht stuur heb ik ze ieg niet (op mijn gravel/race stuur ook niet).

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 12-05-2023 16:41 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 09:30
magic_nl schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:43:
Wat zijn de opties voor een 'opzetstuur' als je te horen hebt gekregen op de racefiets/gravelbike rechter op te moeten zitten?
Je kunt iets doen met de stuurpen/stem (korter of iets met een hoek erin zoals voor MTB. Of een gravelstuur met verhoging erin. Kortere stem geeft wel ander stuurgedrag, dus daar moet je rekening mee houden.

Maar wie riep dat, de bikefitter? Die moet ook de bovenstaande opties kunnen regelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 09:30
FastFred schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Een plaatje is handig, bedoel je een knik in de hoogte of in de lengterichting? Als je je polsen overstrekt door bijvoorbeeld een te lange zit, kan je daar last van krijgen. Ook hier kan een bikefit helpen, kost wel iets maar klachtenvrij fietsen de komende jaren is ook wat waard! Kan in kleine verschillen zitten zoals zadel halve cm hoger/lager, schoenplaatjes afstellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Je kunt iets doen met de stuurpen/stem (korter of iets met een hoek erin zoals voor MTB. Of een gravelstuur met verhoging erin. Kortere stem geeft wel ander stuurgedrag, dus daar moet je rekening mee houden.

Maar wie riep dat, de bikefitter? Die moet ook de bovenstaande opties kunnen regelen toch?
De oedeemtherapeut van mijn vrouw, omdat haar rechterarm eigenlijk helemaal niet meer belast mag worden.

Maar ik ga de opties ook met mijn lbs bespreken. En anders heeft die een bikefitter die ook fysiotherapeut is.

[ Voor 11% gewijzigd door magic_nl op 12-05-2023 22:07 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
MochiGohan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:44:
Volgende week zit ik voor een cursus een dagje op de Veluwe. Prefect moment om de nieuwe gravelfiets uit te testen. Zijn er nog locals met goede tips? Heb een route gemaakt, maar misschien zijn er wel hele mooie stukken die ik over hebt geslagen en nog kan toevoegen!

Wellicht ter inspiratie even spieken bij de routes van Erwin Sikkens.

Komoot

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:47
Ochtendritje, zuid Zweden, op een Cube, met spatborden en standaard :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlHHTlSnQiEZ8xZrq0vmxLWjy5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhM0msiRlbGaJmaFB1iYBaqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix8e9vyMyGOH62QAkDl4PKFoMzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytj9D3VLc0FhIn5wywjqH90g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Laatst online: 15-09 16:38
Vandaag weer een mooi ritje, met mooi weer gefietst op de Veluwe samen met mevr. Stillekracht. Rustig aangedaan ivm inspanningen gisteren (verhuizing) en wat bijbehorende spierpijn. De warmte was wel weer ff wennen.

Gestart bij een parkeerplaats op de Poolseweg, vlak bij het Rode Koper. Ik kan uit ervaring vertellen dat het daar meer dan goed nassen is. Ook zeer gastvrij. Wel een bolle portefeuille meenemen, zeker als je liefhebber bent van alcoholische versnaperingen (daar hebben wij gelukkig geen last van).

Na de overtollige regen van deze week was het zand in de route (circa 8,5km) goed te fietsen. Op sommige plekken mooie modderpoelen dwars over de weg. Meestal kan je er met strak sturen net links of rechts langs.

We kwamen een fotogenieke boom tegen die we op 15 april jl. als silouet hadden gefotografeerd. Het beeld was ietsjes veranderd :)

Na de praatjes de plaatjes.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZJ0m4gNBYlO_KRRliXCnnRsABs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkmXtsizQAOgxumJxW4STcVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A64lSj8LQHgp663iq8y7I1bNVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQD1gjE6Eqqm6LQX7lfC1yCR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efOAk5BbWC27DKwK-phNkXfORfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVCBrJzu65DwTPQlYg4lwIN0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDqieeo1hHZBIxm-VzTSZ44BCjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrtrC12bFVJ2WgyuGgdGRJMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BMtonD1FMjBJqdeADHax_uOM_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a6ePX0T6SmhKRZjFq2oFjN2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

MochiGohan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:44:

Ik kom eerlijk gezegd niet vaak richting Kroondomein, maar rond Kootwijk is het in deze tijd van het jaar al heel erg mul (vind ik persoonlijk niks aan).

Ik blijf altijd wat lager, dus Rheden (Posbank), Loenermark, Deelerwoud, of anders meer richting Ede (Ginkelse Heide, Planken Wambuis, bijv).

Maar idd, check Alfred Bollen, Erwin Sikkens en Gijs Bruinsma op Komoot voor inspiratie :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
TommyGun schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Ik kom eerlijk gezegd niet vaak richting Kroondomein, maar rond Kootwijk is het in deze tijd van het jaar al heel erg mul (vind ik persoonlijk niks aan). Ik blijf altijd wat lager, dus Rheden (Posbank), Loenermark, Deelerwoud, of anders meer richting Ede (Ginkelse Heide, Planken Wambuis, bijv).

Maar idd, check Alfred Bollen, Erwin Sikkens en Gijs Bruinsma op Komoot voor inspiratie :)
Goeie toevoeging. De routes van Graveller zijn ook goed trouwens.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
[...]

Ik kom eerlijk gezegd niet vaak richting Kroondomein, maar rond Kootwijk is het in deze tijd van het jaar al heel erg mul (vind ik persoonlijk niks aan).

Ik blijf altijd wat lager, dus Rheden (Posbank), Loenermark, Deelerwoud, of anders meer richting Ede (Ginkelse Heide, Planken Wambuis, bijv).

Het gaat op dit moment nog wel met het mulle zand. Ben dit jaar nog niet over mijn stuur gekukeld. Was vorig jaar wel anders. Zolang het maar af en toe regent is het goed te doen. Als het wat langer dan een aantal dagen echt droog is (met zon en wind) dan wordt het wat uitdagender.

Met zand helpt een bredere (voor)band. Ik rij op dit moment met 50mm. Daarnaast altijd zorgen dat je rechtuit blijft sturen en met je lichaam balans blijft zoeken. Zodra je stuur iets omgaat, graaf je je in. Ook belangrijk is om altijd aandrijving te blijven houden. Voel je hem vastkomen....GAS!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
[...]

Kroondomeinen is niet te vergelijken met Kootwijk. De gravelpaden zijn daar van het type Loenermark, dus eigenlijk het hele jaar door prima te doen. (Natuurlijk kun je er ook zand opzoeken, maar dat hoeft niet)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

klaaas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:26:
[...]

Kroondomeinen is niet te vergelijken met Kootwijk. De gravelpaden zijn daar van het type Loenermark, dus eigenlijk het hele jaar door prima te doen. (Natuurlijk kun je er ook zand opzoeken, maar dat hoeft niet)
Goed om te weten, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
TommyGun schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Goed om te weten, bedankt!
Zeker leuk om ook eens mee te pikken. Rondje Ginkelse Heide, Planken Wambuis, Deelerwoud, Loenermark, Kroondomeinen, Kootwijk is echt een aarader!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Er zijn hier meer bezitters van een Canyon Grail AL 7 eTap net als mij.

Voor de tweede keer in korte tijd (vorige was februari) heb ik problemen met de achterrem.
Die loopt aan, met als gevolg dat bij de pad aan de buitenkant de voering eraf is.
Aan die kant gaat de zuiger ook niet goed naar binnen.

Ik vroeg me af of er meer zijn met hetzelfde probleem als mij.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Laatst online: 07:44
[...]

Bedankt! d:)b Uit eindelijk last minute een andere route gemaakt op basis van deze https://www.komoot.com/nl-nl/tour/1024338196 van Gijs Bruinsma.

Mooie route, maar af en toe een kleine hartverzakking als er weer een stuk mul zand lag en de fiets een eigen wil kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WddD5DbZ9Qx4DkLbsLz0_cX948M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANHax9HVJunu5IVQb0lQXhiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVkDw-gDM3LIW2yhIJ_IPKkkMS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KH3FbW7kAfh9qBxBuKNORo2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUrvqeYY-O4PNuHgsJRUzjLjCwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCGcO6PWvCWDL2VH6LBVZ4kC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 16:27

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik heb een deuter zadeltas gekocht om af en toe een bikepacktripje te maken. Het eerste ritje heb ik inmiddels gemaakt en de tas is goed bevallen, slingert bijna niet en zit goed aan de fiets vast. Echter is er één enorm min punt, mijn turbodijen komen tegen de klittebandbevesting die om de zadelpen zit. Mijn fietsbroeken zijn op deze manier geen lang leven beschoren.

Zijn er hier medefiesers die hetzelfde hebben ervaren met hun tas en heb je ook een oplossing gevonden?

Ik denk er nu aan om de volgende keer ducktape over het klitteband te plakken maar echt goede oplossing op de lange termijn is dat niet.
Of ik zet een bagagedrager op de fiets en ga de voortassen van mijn vakantiefiets gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:45
Duct tape heb ik ook wel eens gebruikt ja, maar echte oplossing is een tailfin tas oid.
Of de bagagedrager oplossing die je dus noemt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik heb ook wat bovengemiddelde bovenbenen. Een goede compressie broek lost het bij mij op. Castelli werkt onvoldoende. Joris Pro van futurumshop.nl doet hé goed. Die houden de hammen wat onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zitpositie/smal zadel helpt ook mee dat je tegen tas aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

magic_nl schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:29:
Er zijn hier meer bezitters van een Canyon Grail AL 7 eTap net als mij.

Voor de tweede keer in korte tijd (vorige was februari) heb ik problemen met de achterrem.
Die loopt aan, met als gevolg dat bij de pad aan de buitenkant de voering eraf is.
Aan die kant gaat de zuiger ook niet goed naar binnen.

Ik vroeg me af of er meer zijn met hetzelfde probleem als mij.
Ik heb weleens van een fietsenmaker gehoord dat er bij canyon nog weleens teveel olie in de leiding zit waardoor de rem te strak is. Zeker als het warmer wordt gaat dan de rem aanlopen
Heb je ook weinig travel in remhendel. Zo ja dan zou je er een beetje olie uit kunnen laten lopen. Rem inknijpen, vulnippel een beetje openzetten en terwijl je in de rem knijpt weer dichtdraaien zodat je geen lucht het systeem intrekt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:27
TommyGun schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Vanaf deze maand is het 'open' las ik, maar ik wil die route zelf fietsen... niet via dat Shimano evenement.

Kan alleen nergens een GPX vinden :?

https://limburg200.com/

EDIT; Ah...

[...]
Lees dat de route gister officieel is geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpVzlZGmxHlUwz7yJNQ59Nvx6vw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FKGxquG5qZ8kfb8QHGARLZmT.jpg?f=user_large

Samen met mevr. Magic_nl de korte 35km route bij de abdijen toertocht op het gemak gedaan. Is wel geen gravelrit, maar de gravelbike doet het ook prima op verhard ondergrond.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sorry, verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door SirLenncelot op 22-05-2023 07:50 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben dit weekend naar het Teutoburgerwoud gefietst en weer terug naar huis. Onderweg flink wat onverhard meegepakt, maar ook heel wat asfalt en soms ook wat klinkers.

Ik rijd altijd op 4 bar, dat vind ik op asfalt prettig rijden. Doe ik dat niet vind ik eigenlijk dat ik te zwaar moet trappen (als je 100+ verhard moet, met hellingen, word je goed moe). Het enige probleem is dat 4 bar in een afdaling met stenen niet zo heel goed werkt. Ook merk ik dat er een gigantische hoogteslag in m'n band zit, als ik met weinig luchtdruk rijdt. Verschrikkelijk irritant. Lijkt net alsof je op een paard zit. Door de band goed op te pompen, gaat de rand overal goed zitten, in plaats van rondom het ventiel in de velg te zitten.

Nu mijn vraag hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie tips om met minder druk in de banden te rijden, maar toch niet te zwaar te moeten trappen/met meer druk te rijden maar toch niet te stuiteren. Ik snap dat bijpompen/luchtdruk verlagen goede opties zijn. Enige probleem: een fietspomp neem je niet zo handig mee. Even luchtdruk verhogen is er dus niet bij. (Nee, met z'n klein handpompje lukt het mij in ieder geval niet). Tenslotte, doe ik iets verkeerd met monteren van de banden of zo? Ik duw de band wel goed naar het midden, maar hoor geen "plop". Ik krijg die hoogteslag er in ieder geval alleen uit met goed hard oppompen.

Ik wil geen discussie starten over hoe hard banden opgepompt dienen te worden. Ik wil puur weten of er een oplossing voor mijn probleem bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
hoi1234 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:28:
Ik ben dit weekend naar het Teutoburgerwoud gefietst en weer terug naar huis. Onderweg flink wat onverhard meegepakt, maar ook heel wat asfalt en soms ook wat klinkers.

Ik rijd altijd op 4 bar, dat vind ik op asfalt prettig rijden. Doe ik dat niet vind ik eigenlijk dat ik te zwaar moet trappen (als je 100+ verhard moet, met hellingen, word je goed moe). Het enige probleem is dat 4 bar in een afdaling met stenen niet zo heel goed werkt. Ook merk ik dat er een gigantische hoogteslag in m'n band zit, als ik met weinig luchtdruk rijdt. Verschrikkelijk irritant. Lijkt net alsof je op een paard zit. Door de band goed op te pompen, gaat de rand overal goed zitten, in plaats van rondom het ventiel in de velg te zitten.

Nu mijn vraag hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie tips om met minder druk in de banden te rijden, maar toch niet te zwaar te moeten trappen/met meer druk te rijden maar toch niet te stuiteren. Ik snap dat bijpompen/luchtdruk verlagen goede opties zijn. Enige probleem: een fietspomp neem je niet zo handig mee. Even luchtdruk verhogen is er dus niet bij. (Nee, met z'n klein handpompje lukt het mij in ieder geval niet). Tenslotte, doe ik iets verkeerd met monteren van de banden of zo? Ik duw de band wel goed naar het midden, maar hoor geen "plop". Ik krijg die hoogteslag er in ieder geval alleen uit met goed hard oppompen.

Ik wil geen discussie starten over hoe hard banden opgepompt dienen te worden. Ik wil puur weten of er een oplossing voor mijn probleem bestaat.
Tubeless

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Zal je op z'n minst moeten zeggen wat voor banden/breedte.
4bar doet ik in 28mm banden, gravel (40mm) net onder de 2bar.

Dat zwaar rijden valt wel mee, is een gevoel. zelfs met 3bar in de 28mm banden ga je niet echt langzamer maar merk je in bochten dat banden wat slap zijn.

En band zetten moet je vaak even wat meer bar erin pompen dus 5 bar erin ofzo en daarna wat lucht eruit.

[ Voor 55% gewijzigd door DDX op 22-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Normaal gesproken gebruik ik de gravelbike voor woonwerk maar afgelopen weekend heb ik 2 keer een stukje gereden in de omgeving van Loenen. Eén keer met mijn dochter van 9 jaar, die wilde met haar MTB in 't bos fietsen. De stukjes met los zand waren voor haar beter te doen, dan merk je wel dat het meer werken is met een gravelbike om door het zand te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYGBqZAEHx6sH_HCKzaAdN67KoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uYq4xJ827LA06nwGMx201SAW.jpg?f=user_large
Met spatbord :+

Dan zijn dit soort stroken beter te doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ2kGvplONpAGvnZFwJTO6NFvQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxTdid6pGQSThz9ev68QiwVx.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
DDX schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:07:
Zal je op z'n minst moeten zeggen wat voor banden/breedte.
4bar doet ik in 28mm banden, gravel (40mm) net onder de 2bar.

Dat zwaar rijden valt wel mee, is een gevoel. zelfs met 3bar in de 28mm banden ga je niet echt langzamer maar merk je in bochten dat banden wat slap zijn.

En band zetten moet je vaak even wat meer bar erin pompen dus 5 bar erin ofzo en daarna wat lucht eruit.
40 mm Schwalbe g-one bite (fabrieksbanden van mijn Stevens prestige).

Als ik het zo lees heb ik twee opties:
1) negeren en aan andere dingen denken
2) tubeless rijden
3) combinatie van 1 en 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Sowieso tubeless.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
4bar is iig veel te veel met 40mm, zelfs met binnenband.
En tubeless zoiezo doen, bij gravellen heb je veel meer kans op stootlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

DDX schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:04:
Duct tape heb ik ook wel eens gebruikt ja, maar echte oplossing is een tailfin tas oid.
Of de bagagedrager oplossing die je dus noemt.
Een taflin is op den duur onvermijdelijk geloof ik :) . Ik probeer het de volgende trip met allen de onderste strap om de zadelpen en een stuk ducktape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ohno_nl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Een taflin is op den duur onvermijdelijk geloof ik :) . Ik probeer het de volgende trip met allen de onderste strap om de zadelpen en een stuk ducktape.
Ik ga die van mij verhuren denk ik, haal ik nog wat van de kosten terug :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
hoi1234 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:08:
[...]

40 mm Schwalbe g-one bite (fabrieksbanden van mijn Stevens prestige).

Als ik het zo lees heb ik twee opties:
1) negeren en aan andere dingen denken
2) tubeless rijden
3) combinatie van 1 en 2.
4) andere banden kiezen als je geregeld 100km verhard doet. (En die dan tubeless op normale druk rijden).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
klaaas schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:18:
[...]

4) andere banden kiezen als je geregeld 100km verhard doet. (En die dan tubeless op normale druk rijden).
Ben ik alleen niks mee op fietsvakantie denk ik? Of bedoel je dat ik ook onverhard op andere banden moet rijden? En dan bedoel je gewoon banden voor een racefiets? Of bedoel je banden voor een toerfiets? En welk voordeel behaal ik daar precies mee? Ik ben momenteel gewoon tevreden met mijn setup voor verhard.

Ik heb de fiets vooral gekocht als racefiets die ook onverhard kan rijden. Ik rij er vooral verhard mee dus. Maar ik wil ook zonder problemen kleine stukjes onverhard mee kunnen pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 23-05-2023 06:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Dan zou ik zeker andere banden monteren, bite is beetje overdreven voor asfalt en wat grind.
De noppen slijten ook vrij rap weg op asfalt, scheelt dat je dan ook weer wat meer een band hebt die op asfalt thuishoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ik heb hier ook de G-one bite op 45 mm (stock Canyon Grizl 7), met tubes. Heb ze op 2,5 bar staan en dan gaat voor mij prima, ook op asfalt. 4 bar is imho wel erg veel..

Maar goed, de echte vraag ging over die hoogteslag, als de band er niet lekker op blijft liggen, kan het dan niet ook aan de velg liggen? Misschien daar eens naar kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Hopjesvla79 op 23-05-2023 08:06 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens mij staat de G-one Bite bekend als een band met redelijk veel rolweerstand. Bij mij is het verschil zo'n twee km per uur t.o.v. 30mm wegbanden als ik rond de 25km per uur fiets. Als ik sneller ga dan dan is dat verschil groter. Wellicht is de G-one RS een mooi compromis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

ElGreco schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Ik ga die van mij verhuren denk ik, haal ik nog wat van de kosten terug :+
Voor je het weet bouw je geen wielen meer maar verhuur je bikepackzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@hoi1234 zodra je de band een keer goed hard oppompt en hij in de randen springt kan je daarna toch de druk weer naar benede brengen? Als je dan nog een hoogteslag hebt is er gewoon iets mis met je (binnen)band en/of velg. Tijdens de vakantie ook 50km met een hobbel gereden omdat ik met de handpomp niet genoeg druk er in kreeg, maar dat verhielp zich uiteindelijk vanzelf.

Ik rij normaal ook met ongeveer 2 bar, 2,5-3 als ik alleen asfalt heb. 4 bar doe ik alleen met volle bepakking (totaalgewicht ca.130kg) maar controleer ik alleen bij vertrek, zal tegen het eind meer richting de 3 gaan.

Op de vakantie wielset wel redelijke gladde banden zitten, eerst WTB ByWay en nu Vittoria Terreno zero, voor het extra voordeel op verhard, maar op de onverharde stukken nooit echt grip tekort gehad.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
GWBoes schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:46:
@hoi1234
Op de vakantie wielset wel redelijke gladde banden zitten, eerst WTB ByWay en nu Vittoria Terreno zero, voor het extra voordeel op verhard, maar op de onverharde stukken nooit echt grip tekort gehad.
De grap is natuurlijk dat je, als het droog is, met zo ongeveer alles wel wegkomt op NL gravel. Tenzij je lomphard door de bocht wilt, maar dat zie ik maar weinig asfaltridders doen. Een semi-slick is wat dat betreft dan ook veel logischer als je veel asfalt km maakt.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
klaaas schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:03:
[...]

[...] lomphard door de bocht wilt [...]
That's your middle name

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Remmen is angst

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
GWBoes schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:46:
@hoi1234 zodra je de band een keer goed hard oppompt en hij in de randen springt kan je daarna toch de druk weer naar benede brengen? Als je dan nog een hoogteslag hebt is er gewoon iets mis met je (binnen)band en/of velg. Tijdens de vakantie ook 50km met een hobbel gereden omdat ik met de handpomp niet genoeg druk er in kreeg, maar dat verhielp zich uiteindelijk vanzelf.

Ik rij normaal ook met ongeveer 2 bar, 2,5-3 als ik alleen asfalt heb. 4 bar doe ik alleen met volle bepakking (totaalgewicht ca.130kg) maar controleer ik alleen bij vertrek, zal tegen het eind meer richting de 3 gaan.

Hard oppompen en luchtdruk verlagen heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik dus eens proberen. Als de banden versleten zijn, ga ik op zoek naar een wat meer weggeorienteerde band dan. Die lekker tubeless maken en dan zien wat dat brengt.

Ga deze banden eerst maar eens oprijden. Daarna zie ik het wel. Zal tegen die tijd wel uitzoeken wat goede banden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Of je gaat kijken welke je zou willen hebben en houd de aanbiedingen in de gaten...

"Ik heb de fiets vooral gekocht als racefiets die ook onverhard kan rijden"

Die snap ik niet..dat is toch de omgekeerde wereld wat je nu hebt dan?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:22
McMiGHtY schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:15:
Of je gaat kijken welke je zou willen hebben en houd de aanbiedingen in de gaten...

Had je beter een racefiets gekocht met endurance profiel waar je dikke banden in kwijt kunt. Vriend van mij rijdt met zo'n Trek Domane, en steekt daar 38mm banden op... Rijdt meer in het bos dan op de weg tegenwoordig 8)

Ploppen van de banden kan je ook verhelpen door wat zeepsop te gebruiken op de rand van de band, dan glijdt die beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
RigolleM schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Had je beter een racefiets gekocht met endurance profiel waar je dikke banden in kwijt kunt. Vriend van mij rijdt met zo'n Trek Domane, en steekt daar 38mm banden op... Rijdt meer in het bos dan op de weg tegenwoordig 8)

Ploppen van de banden kan je ook verhelpen door wat zeepsop te gebruiken op de rand van de band, dan glijdt die beter :+
Nou ja, had ook als eis dat ik genoeg mogelijkheden heb voor bikepackingtassen. Fietsen met veel nokjes zijn toch veelal gravelbikes. Ben in ieder geval heel tevreden over mijn fiets. Alleen de banden mogen dus iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:22
hoi1234 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Nou ja, had ook als eis dat ik genoeg mogelijkheden heb voor bikepackingtassen. Fietsen met veel nokjes zijn toch veelal gravelbikes. Ben in ieder geval heel tevreden over mijn fiets. Alleen de banden mogen dus iets beter.
Bikepacking bestaat al langer dan dat er gravelbikes bestaan, dus je zoekt een oplossing voor wat geen probleem is... Ik heb op mijn Grizl ook van die boutjes waar je vanalles kunt aan vastmaken, leuk maar goede velcro werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Yes, deze roadie is om. Ik heb een Domane op de kop getikt met dikke banden en die ga ik ombouwen tot gravelaar. Dus ik heb tips nodig.

Is er consensus over een goede tubeless plug kit? Ervaringen?

En vraag 2, wat is de toegevoegde waarde van een "flare" gravel stuur tov een normaal race stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
Over vraag 2: ik rij technische stukken vaak in de beugel, dat is prettiger met flare want breder. Meer gevoel van controle.

Geen ervaring met 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
Noxa schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:21:

Is er consensus over een goede tubeless plug kit? Ervaringen?
@DDX

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
dynaplug (racer (pro))

Trek Domane is prima fiets, mitst je de rsl versie haalt.
De standaard versie heeft wel hele hoge stack.
Maargoed voor sommige mensen is die stack prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
DDX schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:34:
dynaplug (racer (pro))

De RSL is geschikt voor oa. DDX en Sagan.

De gemiddelde gewone sterveling hier is beter uit met de gewone Domane.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
En toch de domane is wel heel extreem kwa stack als je hem vergelijkt met andere (gravel) fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
DDX schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:34:
dynaplug (racer (pro))

I know. De stack is de reden waarom ik Domane rijd. Ik heb een vrij korte reach een hoge stack. Lange benen een korte armpjes.

Ik ga de Dynaplug eens bekijken. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
McMiGHtY schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:15:

Als de functionaliteit en de geometrie bij hem past en hij er een (wat dikker) setje slicks op zet dan heeft ie toch wat ie wil?
Welk labeltje er in de winkel precies aan die fiets hing maakt daarvoor niet uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:56
Of het marketingpraat is of niet weet ik niet, maar meerdere merken beweren dat het frame steviger is opgebouwd op punten waar meer kracht op komt te staan. Ander punt: een gravelfiets heeft vaak wat meer lakbescherming op het frame zitten, bijvoorbeeld een kap rondom de bottom bracket en de chainstay. Er zit een ander type & grootte schijfrem op. Al zullen beiden voor de gemiddelde recreant afdoende zijn.

Meeste verschillen zijn m.i. marginaal. Mits je de racer niet volledig inzet als do-it-all gravelbike et vice versa.

[ Voor 12% gewijzigd door Koenbr op 28-05-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:56
Koenbr schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:53:
[...]

Nee inderdaad, ik bedoel een bovenbuistas en niet een frametas. Geen probleem!:)
Uiteindelijk toch gekozen voor de Tailfin. Erg fijn tasje die goed blijft zitten op de bovenbuis. De bovenbuis heb ik wel voorzien van tape onder de bevestigingspunten, maar tot nu toe (3 ritjes, totaal uurtje of 8 ) nog geen teken van wrijving gezien.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 22:11
Ik heb vanochtend de 1e rit over de Veluwe gedaan met mijn nieuwe gravelbike: een Giant Revolt Advanced 2 (starry night kleur). Ging super met de tubeless banden door de mooie omgeving!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhHHUQpu-69bovCwly3xJzYR5Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0kHmjooDoCFKwt6bG9vpcNc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtl0QSpKM-7ME2ksMjB_F4RUF8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wxz8nCFRYzN4YWX7JogBazL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc7us5Rx1vPDKhjj3vpTOyKxU3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OieZlZScRDAApVaFkLdeodxR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HbdH8ufSwUH55NCjbb_Dol2YHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15lGMM6s3LneYNiKel1mLBc3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jimmy-time1 op 29-05-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Stelling:

“Onder dezelfde omstandigheden fietsen is een (gemiddelde) gravelbike ongeveer 10% ‘zwaarder fietsen’, dan een (gemiddelde) racefiets.”

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 08:30
Galois schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:51:
Stelling:

“Onder dezelfde omstandigheden fietsen is een (gemiddelde) gravelbike ongeveer 10% ‘zwaarder fietsen’, dan een (gemiddelde) racefiets.”
Ligt voornamelijk aan de banden als je geen monstercross geo hebt (gemiddelde graveler is bijna identiek aan endurance racefiets, zie grizl/endurace geo)
Op Schwalbe RS semislicks is het eerder 5% vind ik. Op iets als Schwalbe ultrabites of pirelli cinturato M akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Galois schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:51:
Stelling:

Niet als je over gravel fietst, dan fietst een gravelbike lichter dan een racefiets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nieuwe stelling :)

“Over asfalt met ‘standaard’ gravelbanden (bv. 40 mm Schwalbe G-one allround) fietst een gravelbike zo’n 10% ‘zwaarder’ dan een racefiets met ‘standaard’ racefietsbanden (bv. 25 mm Schwalbe One).”

*fietsen in dezelfde prijsklasse en met dezelfde leeftijd

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 30-05-2023 12:13 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Zoals die daar staat klopt je stelling.
Alleen g-one allround zijn helemaal geen goede banden.
Challenge strada bianca handmade 40mm, G-one RS en René Herse rollen beter met ruwweg zelfde (of meer want soepeler) grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Rene Herse zijn meestal gewoon slicks dus amper extra weerstand.
Ja op gang komen en als het bochtig is ga je langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Galois schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:11:
Nieuwe stelling :)

“Over asfalt met ‘standaard’ gravelbanden (bv. 40 mm Schwalbe G-one allround) fietst een gravelbike zo’n 10% ‘zwaarder’ dan een racefiets met ‘standaard’ racefietsbanden (bv. 25 mm Schwalbe One).”

*fietsen in dezelfde prijsklasse en met dezelfde leeftijd
Geen idee of het 10% is. Ik kwantificeer het altijd als 'iets zwaarder'. Vanwaar deze stelling(en)?

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
is het niet:
“Over asfalt met ‘standaard’ gravelbanden (bv. 40 mm Schwalbe G-one allround) fietst train je met een gravelbike zo’n 10% ‘zwaarder’ meer dan een racefiets met ‘standaard’ racefietsbanden (bv. 25 mm Schwalbe One).” ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
cedrix5 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:15:
Zoals die daar staat klopt je stelling.
Alleen g-one allround zijn helemaal geen goede banden.
Challenge strada bianca handmade 40mm, G-one RS en René Herse rollen beter met ruwweg zelfde (of meer want soepeler) grip.
Ik gebruik de challenge strada bianchi 40 mm handmade clinchers bijna een jaar en ben er erg tevreden over. Over de weg zijn ze erg snel (qua wegsnelheid zou een 30 mm conti 5000 ietsje sneller rollen volgens bikerollingresistance), in gravel houden ze top hun lijn en grip in de bochten (zonder extreem hangen natuurlijk). Nadeel is dat ze slecht zijn in mul zand zonder iets van noppen en erg glad in modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
stijnislike schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Ik gebruik de challenge strada bianchi 40 mm handmade clinchers bijna een jaar en ben er erg tevreden over. Over de weg zijn ze erg snel (qua wegsnelheid zou een 30 mm conti 5000 ietsje sneller rollen volgens bikerollingresistance), in gravel houden ze top hun lijn en grip in de bochten (zonder extreem hangen natuurlijk). Nadeel is dat ze slecht zijn in mul zand zonder iets van noppen en erg glad in modder.
Ja ik heb de 36mm. Bij mij lekt de lucht er wel snel uit, moet ze elke week oppompen. Prestaties wel top inderdaad. Voor mul zand heb je geen noppen nodig maar meer breedte. Het probleem is dat je erin wegzakt, niet gebrek aan grip waardoor je gaat schuiven. Ik heb nog 50mm maxxis ramblers en die doen het veel beter in zand op mijn andere fiets dan de 45mm g-one ultrabites met meer nop.
De mtb met 2,6" vittoria mezcal is helemaal ideal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
cedrix5 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Ja ik heb de 36mm. Bij mij lekt de lucht er wel snel uit, moet ze elke week oppompen. Prestaties wel top inderdaad. Voor mul zand heb je geen noppen nodig maar meer breedte. Het probleem is dat je erin wegzakt, niet gebrek aan grip waardoor je gaat schuiven. Ik heb nog 50mm maxxis ramblers en die doen het veel beter in zand op mijn andere fiets dan de 45mm g-one ultrabites met meer nop.
De mtb met 2,6" vittoria mezcal is helemaal ideal.
Ja, heb je gelijk in, vriend van mij met mtb rijdt probleemloos van mij weg met mtb banden in mul zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
stijnislike schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Ja, heb je gelijk in, vriend van mij met mtb rijdt probleemloos van mij weg met mtb banden in mul zand.
Dan moet je gewoon 23% harder trappen 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
klaaas schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Dan moet je gewoon 23% harder trappen 8)
Hehe, ja, zoiets ja.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stillekracht
Vorige week met mevr Stillekracht een weekje gefietst vanuit Roetgen. De grens tussen België en Duitsland loopt door Roetgen. 35Km vanaf de NL grens.

Prachtig gebied om te fietsen. Tot een hoogte van pakweg 600m. Geen extreem stijle stukken. Veel echte gravel wegen, maar ook wat uitdagender stukken. Hoe nauwkeurig je je route ook voorbereid.....soms gebeurd het dat je een Abkürzung krijgt wat wel zeer stijl is en eigenlijk voor een gravel fiets onbegaanbaar. De meeste keren hebben we gekozen voor een omweggetje. Een paar keer een vautje door de Abkürzung te nemen. Af en toe knepen we hem wel ff

Op de laatste dag reed ik een bikepacker (gravel) achterop. Begon ik netjes in het Duits tegen hem. Antwoordde hij: "ben je een Nederlander?". Ja, hoezo? Is mijn Duits zo slecht? Nee. maar dan hoef ik niet met hetzelfde accent te gaan antwoorden, maar doen we het gewoon in het Nederlands :)

Uiteindelijke elke dag een uurtje of vier buiten gespeeld. Absoluut voor herhaling vatbaar.

Na de praatjes de plaatjes (met nog wat praatjes tussendoor)

Over pakweg een kilometer overal omgevallen bomen over het riviertje. Storm geweest, of wat anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CedvBcnkcIVvdJDBN-OZl1wkw9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU8wLuEJePxBhNvyagLtfyOB.jpg?f=fotoalbum_large

Bewijs gevonden: een actief Bever peloton is hier actief!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBQ_Lfrw1RaF3V6GgTZN917JvwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRpHbUCvWInJnbCPalb7basT.jpg?f=fotoalbum_large

Een Abkürzung door het gras. Niet zichtbaar op de foto, maar dat ging stijl naar beneden. Het begon wat te jeuken toen ik links en rechts prikkeldraad naast mij had. Je zit er niet op te wachten dat je daar over je stuur gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqSSprtOrducOSmSIWNakCy9Tco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utAcE6WQnkkY445rGThdTn4a.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig werden we goed in de gaten gehouden door de vriendelijke lokale bevolking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aqVXJF1foFmPtYCz4N_2J3E5Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w33SPGif2dh3KIaOSf68IPQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het was een "neem je tijdrit". Af en toe ging het tempo er lekker uit door de omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83gsr8rTlZXUvdwKPKeR-QHA9-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAyyzBr1D1WDKH6Jn9soH54V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

klaaas schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Geen idee of het 10% is. Ik kwantificeer het altijd als 'iets zwaarder'. Vanwaar deze stelling(en)?
Gewoon interessante discussie. Ben wel geïnteresseerd hoe jullie het ervaren. Ik ervaar het namelijk als 'ongeveer 10% zwaarder'. Vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Galois schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Gewoon interessante discussie. Ben wel geïnteresseerd hoe jullie het ervaren. Ik ervaar het namelijk als 'ongeveer 10% zwaarder'. Vandaar...
Een harde (race)band voelt sneller dan een gravelband op lagere druk en diezelfde gravelband voelt door zijn volume en gewicht (met name in de bochten) minder lichtvoetig dan een raceband. Ervaring lijkt me in deze dan ook niet zo'n goede maatstaf. Beter iemand met 2 wielsets en een powermeter zoeken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
Zaterdag wil ik een MTB tocht in Limburg gaan fietsen, eigenlijk op de MTB maar ik weet niet of ik die op tijd terug heb van reparatie. Denken jullie dat de route ook op een gravel bike te doen is (BMC URS) met G-One all round of eventueel WTB Riddler banden?

Het gaat om deze route https://www.limburgsmooiste.nl/routes/2023-mtb-85-km/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Weet iemand of je bij het Shimano Experience Center lang kan parkeren? We gaan de nieuwe gravelroute fietsen maar willen daar 2 dagen over doen, dus de auto laten we daar idealiter 's nachts staan. Op Streetview zie ik wel de nodige ruimte en ook auto's maar via Maps kom ik enkel bij Parkeerplaats Par'course 36400 uit wat er behoorlijk gaar uit ziet (en de reviews over schades en inbraken zijn ook niet mals). Verder is er niets in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 31-05-2023 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:08
Ik was 2 weken geleden mtb-en in die omgeving. Valkenburg is te druk en toeristisch met de nadelen. We zaten in Berg en Terblijt, dat is vlakbij. Ik zou de auto daar ergens in de straten zetten. Is een rustig plaatsje.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:50
GrooV schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:54:
Zaterdag wil ik een MTB tocht in Limburg gaan fietsen, eigenlijk op de MTB maar ik weet niet of ik die op tijd terug heb van reparatie. Denken jullie dat de route ook op een gravel bike te doen is (BMC URS) met G-One all round of eventueel WTB Riddler banden?

Het gaat om deze route https://www.limburgsmooiste.nl/routes/2023-mtb-85-km/
Imstenraderbos en 3 landenpunt zullen het meest uitdagend zijn wat ik zo hèèl snel zie. Gezien het weer van de afgelopen dagen en het vooruitzicht, denk ik prima te doen. Je zult alleen misschien hier en daar je snelheid moeten aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:21
Heeft er iemand ervaringen met een dames gravelbike kopen? Mijn vriendin wilt zelf ook beginnen fietsen na alle mooie foto's die ze altijd te zien krijgt van onze avonturen. Ze heeft nog nooit gefietst en is daarbij ook nog eens aan de kleine kant (1.55m), wat tweedehands er ook niet makkelijker op maakt. Qua budget eerder aan de lage kant, upgraden kan nog altijd als ze de smaak echt te pakken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

rubeuhh schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:01:
Heeft er iemand ervaringen met een dames gravelbike kopen? Mijn vriendin wilt zelf ook beginnen fietsen na alle mooie foto's die ze altijd te zien krijgt van onze avonturen. Ze heeft nog nooit gefietst en is daarbij ook nog eens aan de kleine kant (1.55m), wat tweedehands er ook niet makkelijker op maakt. Qua budget eerder aan de lage kant, upgraden kan nog altijd als ze de smaak echt te pakken heeft.
Canyon maakt ook hele mooie gravelfietsen met 27,5 wielen. En voor mooie concurrerende prijzen... Kijk daar eens naar zou ik zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Laatst online: 07:12
Mijn vriendin heeft een grizl in maat S (1.70m) waar ze erg blij mee is. Als je die in (x)xs zou kopen dan krijg je volgens mij 650b wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Laatst online: 15-09 20:17
Zoiets dan ? Soortgelijk probleem 😎
YouTube: New Bike Day: eine Gravelrunde im Grunewald mit meinen neuen Kinderf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Wij zijn onlangs geslaagd voor een Ridley Kanzo A(lu) in maat XXS bij Wim de Vos in Oosterhout.
Mijn vrouw is 1.56m, dus redelijk vergelijkbaar. Wel een simpele bikefit laten, want Wim is dozenschuiver.
Prijs was best interessant, en een stuk lager dan bij Ridley op de site.
Netjes uitgerust met Apex 1 (11-speed) en 28" wielen.

[ Voor 16% gewijzigd door magic_nl op 31-05-2023 13:09 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

mountainbiker schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:52:
Ik was 2 weken geleden mtb-en in die omgeving. Valkenburg is te druk en toeristisch met de nadelen. We zaten in Berg en Terblijt, dat is vlakbij. Ik zou de auto daar ergens in de straten zetten. Is een rustig plaatsje.
Gare boel dat Valkenburg ja, maar om nou de auto een kwartier (fietsafstand) verder te zetten is ook zoiets.

Ik ga dat SEC eens mailen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCjDFyQrFjf50D-nSIY0Dht1yqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5HNl6kiAbEztEuJEs2LIUfd.jpg?f=fotoalbum_large

Er passen 33mm banden (terrano dry) in mijn Canyon Ultimate! Dus gisteren voor het eerst geprobeerd een route te maken op Komoot voor een gravel-tocht door de bossen van Nijmegen en Reichswald (Duitsland)

Mijn ervaring met gravelen:

- Ik kom snel uit op MTB-paden in de bossen van Nijmegen, te doen maar niet ideaal
- Er staan paden op Komoot waar je eigenlijk niet mag fietsen ;( stiekem toch gedaan
- Rijd nu met binnenbanden, en kwam uit op een veel te hoge bandendruk
- Er is veel verschil tussen gravel en gravel
- Wat een stof!

Hoe maken jullie je routes? Liefst zou ik alleen gravel categorie 1 / 2 rijden, is dat in te stellen in komoot?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik gebruik daarvoor Bikerouter.de

Je kunt daar een gewenst profiel kiezen. Afhankelijk van het profiel ga je meer of minder over asfalt, MTB parcours etc. Ik kies meestal voor Gravel Fast.

Alternatief is het maken van je route in jouw favoriete programma en hem daarna even importeren en controleren in bikerouter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_S8j8_J4xyKsPIbXmte2z6s57U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6webpY5qGB0ADjOiEHtjPPk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
BraX schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:43:
[Afbeelding]

Er passen 33mm banden (terrano dry) in mijn Canyon Ultimate! Dus gisteren voor het eerst geprobeerd een route te maken op Komoot voor een gravel-tocht door de bossen van Nijmegen en Reichswald (Duitsland)

- Ik kom snel uit op MTB-paden in de bossen van Nijmegen, te doen maar niet ideaal
- Er staan paden op Komoot waar je eigenlijk niet mag fietsen ;( stiekem toch gedaan
- Wat een stof!

Hoe maken jullie je routes? Liefst zou ik alleen gravel categorie 1 / 2 rijden, is dat in te stellen in komoot?
Is niet in te stellen, maar highlights hebben vaak ook tekst en foto's. Daarnaast kan je wellicht nog gravelmap.com gebruiken.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
BraX schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:43:
[Afbeelding]

- Wat een stof!

Mooie fiets!

Ik gebruik voornamelijk routes die door anderen zijn gemaakt zoals deze en deze. Samen iets van 150 routes om te fietsen op je gravelbike :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

Mooie docu met Laurens ten Dam (en Thomas Dekker) voor Unbound 2023

Zelf reis ik morgen naar Emporia voor de race zaterdag.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
GoEV6 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Mooie fiets!

Ik gebruik voornamelijk routes die door anderen zijn gemaakt zoals deze en deze. Samen iets van 150 routes om te fietsen op je gravelbike :)
Nadeel van dit soort grote verzamelingen is dat je geen idee hebt hoe goed de routes werkelijk zijn. Als ik b.v. de gelinkte op Komoot bekijk en ik kijk dan naar de routes in mijn omgeving, dan zitten daar best onlogische stukken in. Hele stukken fietspad b.v. waar prima alternatieven voor zijn. Routes van locals werken dan beter imo. B.v. die van Erwin Sikkens voor de Veluwe en Gijs Bruinsma voor de UHR.

Als het om je eigen omgeving gaat zijn dat soort routes natuurlijk een prima basis om mee te starten. 1 van de charmes van gravelen vind ik dat je vaak allerlei nieuwe paden ontdekt. Als je enigszins beperkt bent door je banden dan zal dat trial & error zijn, tenzij je specifieke routes kunt vinden die je met de racer ook zou kunnen doen. Hierboven genoemde Erwin Sikkes heeft b.v. ook een collectie met gravelritten voor de racefiets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
klaaas schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Nadeel van dit soort grote verzamelingen is dat je geen idee hebt hoe goed de routes werkelijk zijn. Als ik b.v. de gelinkte op Komoot bekijk en ik kijk dan naar de routes in mijn omgeving, dan zitten daar best onlogische stukken in. Hele stukken fietspad b.v. waar prima alternatieven voor zijn. Routes van locals werken dan beter imo. B.v. die van Erwin Sikkens voor de Veluwe en Gijs Bruinsma voor de UHR.

Als het om je eigen omgeving gaat zijn dat soort routes natuurlijk een prima basis om mee te starten. 1 van de charmes van gravelen vind ik dat je vaak allerlei nieuwe paden ontdekt. Als je enigszins beperkt bent door je banden dan zal dat trial & error zijn, tenzij je specifieke routes kunt vinden die je met de racer ook zou kunnen doen. Hierboven genoemde Erwin Sikkes heeft b.v. ook een collectie met gravelritten voor de racefiets.
Ik vind het ook wel lekker om zonder veel voorbereiding een route te fietsen in een voor mij onbekende omgeving. Ik kies een regio waar ik wil starten, zoek er een route bij en gaan. En je kan via Komoot op voorhand natuurlijk al een hoop verkennen en naar eigen wensen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scubamichel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:18
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb een Canyon Grizl CF SL 8 waar een set DT Swiss G1800 Spline db wielen in zitten met een Canyon GP0197-01 Thru axle 100x12 M12x1 steekas.
Als ik deze fiets op mijn Thule dakdrager wil meenemen dan kan ik de steekas niet vastzetten omdat deze bij het ronddraaien tegen de dakdrager aankomt. En dan kun je maar een heel kleine slag maken en dus zeer lastig vast te zetten.
Dus ik dacht ik koop ff een andere steekas 100x12 M12x1 waar geen hendel aanzit maar die je met een inbus sleuteltje kunt vastzetten. Maar DT Swiss heeft zoiets niet (of ik kijk echt niet goed). Maar ook van andere merken kan ik niet de juiste vinden.

Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en zo'n steekas heeft kunnen vinden?
Pagina: 1 ... 34 ... 85 Laatste