Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 33 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:31
durian schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:18:
Beetje off-topic, maar waarom heeft eigenlijk (bijna) niemand spatborden op z'n fiets?
Ik rijd in de winter wel met spatborden. Maar ze gaan er af als het beter weer wordt omdat ze soms rammelen, minder mooi staan en ze zorgen voor minder vrije ruimte om de band.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-07 12:39
Beetje off-topic, maar waarom heeft eigenlijk (bijna) niemand spatborden op z'n fiets?
In het regenseizoen gaan ze er regelmatig op, hoezo?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:22
McMiGHtY schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:54:
[...]

In het regenseizoen gaan ze er regelmatig op, hoezo?
M.a.w. gans het jaar :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Bij mij zitten ze vast op de gravelding en komen er niet vanaf. Kan ik op een natte zomer dag ook gewoon fietsen. Boeie.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-07 21:20
Plint schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:56:
[...]

Ik gebruik deze meestal voor een indicatie.
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Op een gegeven moment weet je het wel natuurlijk :)
Thanks, ik heb deze gravelbike:

https://www.findabike.co.uk/bike/cube-nuroad-race-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:35
klaaas schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:57:
[...]

Ik rijd in de winter wel met spatborden. Maar ze gaan er af als het beter weer wordt omdat ze soms rammelen, minder mooi staan en ze zorgen voor minder vrije ruimte om de band.
Ha, ja, dat rammelen kan ik het wel mee eens zijn :-) Vrije ruimte om de band heb ik nooit iets van gemerkt eigenlijk, dat dat te weinig ofzo zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@durian : ik had 44mm bandjes in mijn spatborden gepropt en dan hoor je wel eens dat er wat tussen komt 😄

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:34
Waarom wel? Na mijn ritten is mijn kleding sowieso wel toe aan een wasbeurt. En daarnaast vind ik het minder mooi. Rammelen hoor ik over het algemeen niet doordat ik meestal met muziek fiets.

Alleen op een mountainbike is het nog erger als je met spatborden fietst >:)

[ Voor 9% gewijzigd door wisselwerking op 27-04-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Morgen mag de fiets met spatborden weer naar buiten...
Gewoon permanent voorzien van spatborden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb zo'n plastic Win Wing van Ass Savers, werkt zeer goed. Haal je er ook binnen 15 seconden eraf en zet je net zo snel op de fiets.

Zal het dadelijk ook nodig hebben.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Werkt redelijk bedoel je, meer dan beetje zadel/kont beschermen doet het niet.
Een tailfin monteren werkt al beter.

Voordeel van echte spatborden is dat je voeten/onderbenen geen vuil van voorwiel over zich heen krijgen.
En je fietst gaat ook wat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:24
DDX schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:00:
Werkt redelijk bedoe je, meer dan beetje zadel/kont beschermen doet het niet.
Een tailfin monteren werkt al beter.

Voordeel van echte spatborden is dat je voeten/onderbenen geen vuil van voorwiel over zich heen krijgen.
En je fietst gaat ook wat langer mee.
Een tailfin monteren tegen de regen lijkt me nogal overkill...Als je niet per se dagelijks moet fietsen werkt zo'n ass saver prima. Bij een dagelijks gebruikte commuter snap ik (semi-)permanente spatborden wel.

Ik probeer in de regen fietsen zoveel mogelijk te vermijden. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 19:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Nieuwe zomerbanden gemonteerd. Vorig jaar was ik al niet erg te spreken over de banden (Continental Terratrail) waarmee mijn fiets geleverd was. Het eerste ritje dit jaar bevestigde dat nogmaals. In de winter naar alle tevredenheid gereden met @schwalbetires G-one Ultrabites. Net als in het verleden op de MTB met de SmartSams. Dus nu ook gekeken in het assortiment van Schwalbe. Twijfelde tussen de G-one allround, Overland en G-one R. Die laatste heb ik al het langste op het oog, dus die zijn het geworden. Meestal zijn ze erg duur, maar ik heb ze voor een leuke prijs kunnen kopen. Op naar veel zonnige kilometers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vKKBycFoNhEdEgnHlXHJ4hhvpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH1i2sSfKXgCKjG2Ih5kDDSN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ATOubYOjyC8BuP2-lrbygpvc7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7oEoCIKILmn9emyolKzTQwo.jpg?f=fotoalbum_large

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20
Anders gezegd: waarom post bijna niemand foto's van zijn fiets terwijl hij spatborden gemonteerd heeft.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

mhr-zip schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:16:
[...]

Anders gezegd: waarom post bijna niemand foto's van zijn fiets terwijl hij spatborden gemonteerd heeft.
Da’s geen probleem. Herfst/winter setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpC1ubwEfbdzIz1cObnoInhKzBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR5iFwn9VCsq5eGDLxmnqIhS.jpg?f=fotoalbum_large

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZmw4HI5VADF3lsl7XQkrrR7tS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CrmoX23Hg6nST98FJzQ1AZS.jpg?f=fotoalbum_large

Die Canyon spatborden zijn ook gewoon heel goed. (moet wel nog even mudflaps toevoegen)
Heb op mijn kona rove commuter jaarrond bluemels style gemonteerd, maar zit toch net wat minder dan canyon. Afstellen is ook onhandig met de ijzerzaag.

[ Voor 3% gewijzigd door cedrix5 op 29-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
mhr-zip schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:16:
[...]

U vraagt, wij draaien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmDIF5llhXlCdDMtnY6lJTgCdH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajc2mh5c2NIeq78SICc14DAE.jpg?f=fotoalbum_large

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Blijf spatborden ontiegelijk lelijk vinden op zo'n sportfiets :+
Kijk, als je hem gebruikt voor woon-werk prima, maar als je gaat sporten zweet je toch ook al flink, zooi gaat toch de wasmachine in..en voor die fiets, tja, had het maar geen fiets moeten worden.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-07 21:13

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@magic_nl super bandjes, rij er ook al flink wat km's op. Kun je zelfs in het nattere terrein ook nog zeer goed mee uit de voeten. En ze rollen lekker vlot op asfalt 👌

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Only schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:16:
Blijf spatborden ontiegelijk lelijk vinden op zo'n sportfiets :+
Kijk, als je hem gebruikt voor woon-werk prima, maar als je gaat sporten zweet je toch ook al flink, zooi gaat toch de wasmachine in..en voor die fiets, tja, had het maar geen fiets moeten worden.
Ik vind het toch fijn om droge voeten/benen/rug te hebben als het niet regent maar de wegen zeiknat zijn. Een droge broek zit ook lekkerder en krijg je het minder snel koud.
Het gaat niet zozeer om dat het schoon blijft maar hoe sneller nat hoe sneller koud hoe sneller ik er klaar mee ben.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:33
Erg blij met mijn Cube. Wat een verschil met een racefiets van 10 jaar oud. Heerlijk weg van de weg over de heide, door het bos enz. Ben nog niet helemaal blij met het tasje. Mijn knie komt er zo nu en dan langs. Denk dat ik toch voor een zadelvast ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pgp8_0Qpr76dTre_ucVgxDmbVZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmpihFHAUOS42tbqjZBvb8A1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:53:
... mavic allroad pro carbon-set ...
De wielen en de 15mm as zijn inmiddels binnen, Lijken prima wielen, voor zover je dat kan zeggen op basis van hoe ze eruitzien & aanvoelen.

Nu is het dus zaak om passende banden te vinden. Mij leek op zich de 35mm-versie van de Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore de interessantste keuze, maar geen idee wanneer die dan beschikbaar zullen zijn. Misschien dan eerst 34mm Vittoria Corsa N.EXT TLR monteren... heeft iemand road (inclusief eventueel gravelroad)-ervaring met die banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07 23:16
Ik heb vandaag voor de 2e keer in korte tijd een geknapte spaak in mijn achterwiel. Iemand een idee aar dat aan kan liggen?
De lokale fietsenboer vond het vreemd, kwam hem niet bekend voor...

Spaak knapte eruit op een stuk asfalt, dat is helemaal het vreemde...

[ Voor 16% gewijzigd door B-Force op 29-04-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
B-Force schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:40:
Ik heb vandaag voor de 2e keer in korte tijd een geknapte spaak in mijn achterwiel. Iemand een idee aar dat aan kan liggen?
De lokale fietsenboer vond het vreemd, kwam hem niet bekend voor...

Spaak knapte eruit op een stuk asfalt, dat is helemaal het vreemde...
Het komt mij vreemd over dat de lokale fietsenboer dit niet bekend voor komt. Heeft hij toevallig ook de eerste spaakbreuk verholpen?

Als er een tweede spaak breekt in hetzelfde wiel is de enige echte oplossing het wiel compleet te laten herspaken. Als je het nu alleen maar laat bijlappen zal de volgende spaak spoedig volgen. Zeker bij een wiel waar al twee geknapt zijn.

Ondergrond heeft er niets mee te maken. Als een spaak op is, gaat ie knappen.

De vraag is natuurlijk ook past het wiel bij jou. Hoe zwaar ben je, hoeveel km's rijd je per jaar, welk wiel is het etc.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07 23:16
ElGreco schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:01:
[...]

Het komt mij vreemd over dat de lokale fietsenboer dit niet bekend voor komt. Heeft hij toevallig ook de eerste spaakbreuk verholpen?

Als er een tweede spaak breekt in hetzelfde wiel is de enige echte oplossing het wiel compleet te laten herspaken. Als je het nu alleen maar laat bijlappen zal de volgende spaak spoedig volgen. Zeker bij een wiel waar al twee geknapt zijn.

Ondergrond heeft er niets mee te maken. Als een spaak op is, gaat ie knappen.

De vraag is natuurlijk ook past het wiel bij jou. Hoe zwaar ben je, hoeveel km's rijd je per jaar, welk wiel is het etc.
Ik heb er iets meer dan 2000 km opzitten nu, met de standaard wielen van de fiets (Cube Nuroad EX). Dat zou dan toch niet mogen gebeuren?

En compleet herspaken van het wiel bedoel je nu direct? Dus niet een spaak erbij zetten, maar alles opnieuw laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
B-Force schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:35:
[...]

Ik heb er iets meer dan 2000 km opzitten nu, met de standaard wielen van de fiets (Cube Nuroad EX). Dat zou dan toch niet mogen gebeuren?

En compleet herspaken van het wiel bedoel je nu direct? Dus niet een spaak erbij zetten, maar alles opnieuw laten doen?
Je kunt de geknapte spaak laten fixen. Maar vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg) zal de volgende breken.

Alles opnieuw laten herspaken. Als het wiel nog jonger dan 2 jaar is kun je ook kijken of je een nieuw wiel uit garantie kunt krijgen.

2000km zegt niets. Hoe zwaar ben je? En stock wielen staan er nou niet om bekend dat ze lang mee moeten gaan. Niet alles is slecht maar de kans is aanzienlijk bij de standaard wielen dat de boel niet optimaal gemaakt is.

Waar zijn de spaken gebroken? Bij de velg of de naaf? En welk merk/type is het?

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 30-04-2023 00:11 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Blauwe MTB route en stuk geel op Texel gedaan. Zoals hier al eerder geopperd prima te doen op de gravelbike. Zonder handschoenen wel killing voor de handen. Maar goed, die draag ik alleen als het koud is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP0VHKUAlj3kHlCDt_qd1UQmlkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckn5d2DDbDuNaTnASma7RwtR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXQit0v23Q0RNnpOMqppS2-ClHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0tPV431R9DJG0jghJMPEkSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
McMiGHtY schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:50:
...

Laten we hopen dat de volgende gravel wedstrijden in Nederland (De UCI heeft ook een nieuwe cashkoe ontdekt , en Drenthe en Limburg hebben zich al aangemeld om een manche te organiseren) niet door mensen op wegfietsen voorzien van slicks gewonnen worden.
Heeft iemand meegedaan met de UCI Gravel Fondo Limburg vandaag? Ik was helemaal vergeten dat het evenement vandaag was... Maar was niet te missen, ik had de route een paar keer gekruist en kon niet helemaal het rondje fietsen dat ik in mijn hoofd had. Ik zag aardig wat gravelfietsen, meestal wel in een goedweer/simpele-ondergrond-configuratie.

Het weer hier was vandaag ook fantastisch voor de racers, en mij 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heb mij vandaag een paar keer op het parcours begeven, maar geen racers gezien. Zelf heb ik de route van de LtD Gravel Fest van gisteren gedaan.

Best een prima route.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:56

DjVe

Hatsaflats!

pjlgt schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
Blauwe MTB route en stuk geel op Texel gedaan. Zoals hier al eerder geopperd prima te doen op de gravelbike. Zonder handschoenen wel killing voor de handen. Maar goed, die draag ik alleen als het koud is.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een redshift shockstop is het een stuk beter te doen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
DjVe schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:51:
[...]

Met een redshift shockstop is het een stuk beter te doen ;)
Als je allerlei vering achtige dingen toe gaat voegen aan een gravelbike, is het dan gewoon niet beter om een MTB te pakken? Ben gestopt met MTBen omdat ik klaar was met het draaien en keren. Wil gewoon lekker kms maken op verhard en onverhard. Dan is een gravelbike het meest voor de hand liggend. Hoef niet meer wekelijks over een MTB route te jakkeren. Dat dat vandaag wel even zo uitkwam, was bij toeval. En heb me prima vermaakt. En ja op een MTB was het zeker nog leuker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:56

DjVe

Hatsaflats!

pjlgt schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:06:
[...]

Als je allerlei vering achtige dingen toe gaat voegen aan een gravelbike, is het dan gewoon niet beter om een MTB te pakken? Ben gestopt met MTBen omdat ik klaar was met het draaien en keren. Wil gewoon lekker kms maken op verhard en onverhard. Dan is een gravelbike het meest voor de hand liggend. Hoef niet meer wekelijks over een MTB route te jakkeren. Dat dat vandaag wel even zo uitkwam, was bij toeval. En heb me prima vermaakt. En ja op een MTB was het zeker nog leuker geweest.
Een stuurpen met een elastomeer is niet hetzelfde als een verende vork natuurlijk. Mijn fiets is er niet anders van gaan rijden, maar het is op ruw terrein wel een stukje comfortabeler geworden. Op singletrack heb je er weinig aan (het is alleen dus iets comfortabeler).

Als ik daarna het asfalt weer op ga, dan merk ik er verder ook niets aan. Ik vind het een prima stukje kit om mijn fiets echt multi inzetbaar te maken.

Een MTB heb ik ook gehad en vond dat ook leuk, maar vind het rijden naar een route weer minder leuk (te log). Daarnaast zijn veel MTB routes op een gravelbike wel iets uitdagender :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:16
Na veel km’s op mijn tourfiets op onverhard is de kogel door de kerk: ik kom me hier eind juni melden met een Canyon Grail AL met GRX800!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:57

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

(jarig!)
Ja, en nee. Heb voor de winter nu 2x volledige spatborden met spatlappen gemonteerd, en dat scheelt inderdaad echt enorm veel zooi. Maar bij het ruigere werk rammelen ze alle kanten op, met gladdere banden blijft er modder inzitten en takken die door je profiel gepakt worden is helemaal ellende. :)

Heb op mijn nieuwe frame een setje van Asssavers gemonteerd, doet wat de naam zegt, want je voeten/benen zit er alsnog onder, en de voorste houdt meer je balhoofd dan je gezicht schoon als je banden breder zijn dan je downtube.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52744504951_bb784a3b04_c.jpg

Denk dat ik voor komende winter mijn oude frame opbouw tot een soort rando met volledige spatborden, kan ik een beetje kiezen per rit / weertype.
Yakolev schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:43:
Heb mij vandaag een paar keer op het parcours begeven, maar geen racers gezien. Zelf heb ik de route van de LtD Gravel Fest van gisteren gedaan.

Best een prima route.
Ik deed de route zaterdag, tijdens het evenement dus. Ging op paar stukken tegengesteld aan de raceroute van zondag, waar ook al wat profs aan het verkennen waren. Leverde wel interessante situaties op...

Begin dit jaar toch weer eens besloten paar evenementen te doen met mijn fietsmaatje, hoewel ik niet altijd evenveel liefhebber ben van het fenomeen "andere mensen". :+ Tijdje geleden al WTSHNN in Het Gooi, waar ik zelf wekelijks fiets... was mij eigenlijk beetje te massaal.

Had van LtD hogere verwachtingen, andere omgeving en toch wat pittigere route als een soort drempel qua inschrijving. Dus op zaterdagochtend op tijd in de auto en naar Valkenburg gecrosst... gezien de weersvoorspellingen en het terrein toch maar verse TrickStuff-remblokjes in m'n Hope-klauwen gedrukt, en de voorband vervangen voor een tandje ruiger.

Gezelligheid alom bij de start, bakkie koffie erin en samen met m'n maatje op pad. Meteen bij de eerste klim al volop lopende fietsers, begon al aardig. M'n maatje was nog herstellend van griep, dus tempo gekozen dat voor hem beetje vol te houden was, en overal lekker naar boven getokkeld.

Viel me op dat ongeveer 1/3de op een MTB reden, die je dan onderaan een klim enthousiast voorbij kwamen zetten om halverwege weer af te zakken tot minder dan stapvoets. 8)7 Ook tijdens de afdalingen reden er nogal eens wat mensen in de weg, wat me dan vooral van de mensen op een mountainbike een beetje tegenviel. Als hoogtepunt ergens iemand die het een beetje spannend vond en maar met z'n fiets dwars over het pad stond op een snelle afdaling. |:(

Gelukkig trekt het veld altijd redelijk uit elkaar op zo'n rit, en na de voedingsstop (met Limburgse lekkernijen :P ) was het een stuk rustiger overal. Na 85km weer terug voor een tussenstop met hamburger bij het startpunt, maar toen was het voor m'n fietsmaatje wel aardig op. Ik had er nog wel zin in, dus solo de resterende 50km in twee uurtjes weggetrapt.

Al met al leuk evenement en mooie route (voor onze smaak wat te braaf), maar denk dat ik toch liever met minder mensen om me heen fiets. :)

Maar hey, ik kwam wel lachend aan op het eind!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52866806761_c8fd4cd09f_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:57

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

(jarig!)
Ja, en nee. Heb voor de winter nu 2x volledige spatborden met spatlappen gemonteerd, en dat scheelt inderdaad echt enorm veel zooi. Maar bij het ruigere werk rammelen ze alle kanten op, met gladdere banden blijft er modder inzitten en takken die door je profiel gepakt worden is helemaal ellende. :)

Heb op mijn nieuwe frame een setje van Asssavers gemonteerd, doet wat de naam zegt, want je voeten/benen zit er alsnog onder, en de voorste houdt meer je balhoofd dan je gezicht schoon als je banden breder zijn dan je downtube.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52744504951_bb784a3b04_c.jpg

Denk dat ik voor komende winter mijn oude frame opbouw tot een soort rando met volledige spatborden, kan ik een beetje kiezen per rit / weertype.
Yakolev schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:43:

Best een prima route.
Ik deed de route zaterdag, tijdens het evenement dus. Ging op paar stukken tegengesteld aan de raceroute van zondag, waar ook al wat profs aan het verkennen waren. Leverde wel interessante situaties op...

Begin dit jaar toch weer eens besloten paar evenementen te doen met mijn fietsmaatje, hoewel ik niet altijd evenveel liefhebber ben van het fenomeen "andere mensen". :+ Tijdje geleden al WTSHNN in Het Gooi, waar ik zelf wekelijks fiets... was mij eigenlijk beetje te massaal.

Had van LtD hogere verwachtingen, andere omgeving en toch wat pittigere route als een soort drempel qua inschrijving. Dus op zaterdagochtend op tijd in de auto en naar Valkenburg gecrosst... gezien de weersvoorspellingen en het terrein toch maar verse TrickStuff-remblokjes in m'n Hope-klauwen gedrukt, en de voorband vervangen voor een tandje ruiger.

Gezelligheid alom bij de start, bakkie koffie erin en samen met m'n maatje op pad. Meteen bij de eerste klim al volop lopende fietsers, begon al aardig. M'n maatje was nog herstellend van griep, dus tempo gekozen dat voor hem beetje vol te houden was, en overal lekker naar boven getokkeld.

Viel me op dat ongeveer 1/3de op een MTB reden, die je dan onderaan een klim enthousiast voorbij kwamen zetten om halverwege weer af te zakken tot minder dan stapvoets. 8)7 Ook tijdens de afdalingen reden er nogal eens wat mensen in de weg, wat me dan vooral van de mensen op een mountainbike een beetje tegenviel. Als hoogtepunt ergens iemand die het een beetje spannend vond en maar met z'n fiets dwars over het pad stond op een snelle afdaling. |:(

Gelukkig trekt het veld altijd redelijk uit elkaar op zo'n rit, en na de voedingsstop (met Limburgse lekkernijen :P ) was het een stuk rustiger overal. Na 85km weer terug voor een tussenstop met hamburger bij het startpunt, maar toen was het voor m'n fietsmaatje wel aardig op. Ik had er nog wel zin in, dus solo de resterende 50km in twee uurtjes weggetrapt.

Al met al leuk evenement en mooie route (voor onze smaak wat te braaf), maar denk dat ik toch liever met minder mensen om me heen fiets. :)

Maar hey, ik kwam wel lachend aan op het eind!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52866806761_c8fd4cd09f_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
@MartijnGizmo

De route had inderdaad stukken pittiger gekund, geen idee waarom ze voor noord Zuid Limburg kozen ipv zuid Zuid Limburg, maar hoogst waarschijnlijk voor de wat mindere rijders.

Zelf fiets ik bijna uitsluitend in de regio, en in tegenstelling tot routes van anderen die ik wel eens probeer had ik nergens dat ik dacht, hier loopt parallel een betere weg. Wat mij betreft een compliment aan de route bouwer. Alleen bij de snelwegoversteek (waar je moest afstappen) net voor de MTB afdaling bij het vliegveld kon het beter.

Heb de route zelf aan 1 stuk gedaan vanaf Sittard (dus begon op het 20k punt), moest wel zeggen dat na 120k in de benen de klim uit Valkenburg wel pittig was.

Misschien dat ik volgend jaar maar mee doe ipv de route de volgende dag te stelen :D. Ik had wel veel beter weer :)

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 03-05-2023 12:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
pina schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:07:
Tot hoeveel bar pomp ik mijn banden best op als ik enkel een asfalt route ga doen? De winkel zei 2.5 bar of is dat te weinig? Want op mijn band zelf staat 3.0-5 bar geschreven...
Misschien heb je hier wat aan: klik
Zitten er altijd op ivm woon-werk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2fiBoukUX-sTtMqRJhK7KQBU7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Flw8oicLc4Rr6AkixDGNRkIv.jpg?f=fotoalbum_large

Tank met tank :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 10:14
Hier ook standaard op de gravel bike spatborden zitten (maar die wordt ook veel gebruikt als slecht weer commuter)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Vanochtend eerste ritje samen met m’n vrouw gemaakt. Heb haar ook enthousiast voor een gravelbike gekregen.
Route gemaakt die 50/50 onverhard/verhard was. Halverwege lekker koffie met appeltaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl8WveYPFjJnwD9eMKBRN_rzVos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Md3yTNx59o0BvC0xwPo2JXEq.jpg?f=user_large

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
En het gekraak van mijn Canyon Grizl CF SL 7 eTap is er terug. Heeft zo'n 80km geduurd, waarvan het laatste ritje van 50km zonder één geluidje. Deze avond vol goesting terug de gravelfiets genomen en na 500m begon ik al lichtjes wat gekraak te horen. Na anderhalve km kon ik het niet meer aanhoren en ben ik terug naar huis gereden. Daar onmiddellijk de zadelpen eruit en van mijn MTB de zadelpen + zadel geleend, carbonpasta op de pen, en raar maar waar... bij de eerste keer trappen: terug gekraak.

Ben nu een beetje ten einde raad, want vorige keer alles goed ingevet wat maar kon ingevet worden, plus de overdaad aan carbon pasta. Geluid komt echt van de zadelbuis of -pen.. want als ik mijn kont oplicht is het gekraak er niet.. zet ik mij terug neer, terug gekraak bij iedere trap (links en rechts).

Fiets gaat ff aan de kant, tot ik tijd heb om naar een Canyon partner te rijden.. die ligt niet in de buurt, dus moet eens kijken wanneer dit gaat lukken.

Tussen mijn vorige rit en vandaag, heb ik niks gedaan aan de fiets... toen thuisgekomen, fiets in de garage gezet, en deze nu gewoon zoals ik hem heb achtergelaten terug genomen. Dus tussentijds is hij niet gewassen en/of andere zaken vervangen of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:36
RigolleM schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:55:
Daar onmiddellijk de zadelpen eruit en van mijn MTB de zadelpen + zadel geleend, carbonpasta op de pen, en raar maar waar... bij de eerste keer trappen: terug gekraak.
Dus eigenlijk zeg je, het ligt niet aan de zadelpen?

Er gaat in dit topic (of ergens in het wielrenforum/mtb forum) een lijstje rond met tips voor kraakjes op te sporen... een soort van stappenplan waar wellicht nog zaken in staan die je overzien hebt?

Heb je ook de trapas al eens verwijderd en nieuw ingevet? Wat zand kan zomaar een kraakje veroorzaken, hiervoor hoef je niet perse je fiets te wassen of wat dan ook.

Zelf moet ik ook de trapas van de gravelbike even opnieuw invetten, bij flink kracht zetten merk ik ook een licht kraakje (en vermoed dat het hier vandaan komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik heb mijn zinnen gezet op een gravelbike voor mijn toekomstige woon-werkverkeer (11 km enkel) en af en toe eens een ritje te maken in het bos.

Met een budget van 2 à 3.000 EUR vraag ik me vooral af of het nut heeft om naar de elektrische varianten te kijken? Trapondersteuning lijkt me niet noodzakelijk als fitte dertiger maar misschien wel wenselijk om dagelijks een beetje fris op het werk te verschijnen. Hoe ervaren jullie dit?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Darks schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:37:
Ik heb mijn zinnen gezet op een gravelbike voor mijn toekomstige woon-werkverkeer (11 km enkel) en af en toe eens een ritje te maken in het bos.

Met een budget van 2 à 3.000 EUR vraag ik me vooral af of het nut heeft om naar de elektrische varianten te kijken? Trapondersteuning lijkt me niet noodzakelijk als fitte dertiger maar misschien wel wenselijk om dagelijks een beetje fris op het werk te verschijnen. Hoe ervaren jullie dit?
Het makkelijkste is gewoon smorgens op je werk douschen vind ik. Van shirt wisselen is ook genoeg vaak maar dan moet je wel rustig rijden. Elektrische fiets zou ik er niet voor overwegen, of het zou een stromer zijn naast een normale gravelbike. Die e-bikes zijn vooral voor minder vlakke landen.
RR46 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Heb je ook de trapas al eens verwijderd en nieuw ingevet? Wat zand kan zomaar een kraakje veroorzaken, hiervoor hoef je niet perse je fiets te wassen of wat dan ook.

Zelf moet ik ook de trapas van de gravelbike even opnieuw invetten, bij flink kracht zetten merk ik ook een licht kraakje (en vermoed dat het hier vandaan komt).
Probleem is dat die trapas pressfit is bij de grizl. Volgens mijn fietsenmaker was de token ook rommel, toen het ging kraken bij mij na 5000km heeft hij er een normale shimano ultegra bb in gezet en kraken was weg.

[ Voor 28% gewijzigd door cedrix5 op 04-05-2023 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

MJV

Electrisch lijkt me echt zonde. 11km is een prima afstand, waar je na korte tijd van gewenning/training je hand niet meer voor omdraait. Als je voor electrisch gaat doet zo'n afstand ineens niks meer voor je conditie/fitheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

1. Heb je nu een fiets?

Als je al een fiets hebt, ga het eerst daar maar eens mee proberen. Bevalt het, koop dat een mooie gravelbike. Cube heeft ook gravelbikes met spatborden en bagagedrager.

2. Fiets je nu naar je werk op die fiets, of ga je een fiets kopen om naar je werk te fietsen?

Ga je speciaal een fiets kopen. Het percentage mensen in mijn omgeving die woon-werk doet op een niet elektrische fiets is heel laag (de freaks hier niet mee gerekend). Ik zie mensen het wel proberen, maar is meestal van korte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Let erop dat als je een klein beetje dit bent de kruissnelheid al snel richting de 30kmh op de teller loopt. Dan doet de ondersteuning al niks meer.. dan zou je er nog enkel profijt van hebben op steile stukken en met harde wind tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
mhr-zip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:46:
[...]

1. Heb je nu een fiets?

Als je al een fiets hebt, ga het eerst daar maar eens mee proberen. Bevalt het, koop dat een mooie gravelbike. Cube heeft ook gravelbikes met spatborden en bagagedrager.

2. Fiets je nu naar je werk op die fiets, of ga je een fiets kopen om naar je werk te fietsen?

Ga je speciaal een fiets kopen. Het percentage mensen in mijn omgeving die woon-werk doet op een niet elektrische fiets is heel laag (de freaks hier niet mee gerekend). Ik zie mensen het wel proberen, maar is meestal van korte duur.
Ik heb nog een oude Canyon Yellowstone mountainbike die staat te stoffen en eigenlijk al jaren niet meer onderhouden is. Maar mits wat oplapwerk kan ik daar een poging mee doen, maar die fiets ga ik niet gebruiken om dagelijks mijn woon-werkverkeer mee te doen.

Ik heb jarenlang te ver van huis gewerkt om met de fiets te kunnen gaan. Vanaf deze zomer kan ik dat wel, door een nieuwe functie op een dichtere locatie. Gezien er een route is door een half natuurgebied/velden loopt is het eigenlijk te mooi om nog met de auto te gaan rijden (om van het financiële nog te zwijgen).

Wat deed ik graag met mijn MTB, vooral eens cross-country door het bos of de velden. Vandaar kom ik nu bij een gravel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Normaliter ben ik niet zo'n fan van elektrisch voor een gravel of racefiets ivm gewicht, maar voor voor praktisch van-a-naar-b is het wel weer erg fijn.

Gezien de focus toch wel op woon-werk lijkt te liggen met af en toe eens een sportief rondje, zou ik zelf toch wel erg naar elektrisch neigen.

Eerlijk gezegd zou ik niet eens voor gravel gaan in zo'n geval, maar iets met meer focus op praktische zaken wat óók capabel is om gewoon door het bos te fietsen. 'fuck gewicht' als je dan toch elektrisch gaat.
Iets in de trant van een canyon pathlite:on of dergelijke hybride. Bijna ieder merk heeft wel zoiets in het gamma.

En dan is het idee dat je er later een lichtgewicht sportfiets bij kunt nemen als je het wel goed wil doen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Kom op, voor 11km ?
Zelfs als je wind tegen hebt ga je er niet langer dan half uurtje over doen.
Kijk als je nou 30km of meer moet doen icm open polder met wind dan snap ik het nog wel soort van.

[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 05-05-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-07 10:02
Of in Zuid-Limburg. ;) Ik rij ook slechts 13km enkele reis, maar geen meter vlak afgezien van een open plateau met altijd wind tegen. Ik wil de fysieke inspanning behouden en daarom niet naar elektrisch, maar zie wel in waarom men er wel voor zou kiezen. Zonder douche op kantoor zou ik ook niet op deze manier gaan fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Inderdaad, juist voor korte afstand; gewoon je normale kleding aan (als dat iig schoon blijft op de route), zonder zweet aan komen, en naar je werkplek toe. Anders ben je meer tijd kwijt aan omkleden/opfrissen dan daadwerkelijk fietsen...

Maar als dat ook lukt zonder motortje (je bent fit genoeg, er is vrijwel nooit wind en het is vlak) is dat natuurlijk ook prima. Of als je er bewust voor kiest er een fitness momentje van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
RR46 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:04:
[...]
Dus eigenlijk zeg je, het ligt niet aan de zadelpen?
Wat ik dus eerst vaststelde klopt dus niet dat het aan die gespleten zadelpen ligt, ook al verdween het kraken na het overvloedig insmeren met carbon pasta. Maar ik blijf er wel bij dat het zadelpen/-buis gerelateerd is, want licht ik mijn kont ff op (= geen gewicht op het zadel), stopt het gekraak onmiddellijk, en mag ik zo hard stampen als ik wil... geen gekraak.
Er gaat in dit topic (of ergens in het wielrenforum/mtb forum) een lijstje rond met tips voor kraakjes op te sporen... een soort van stappenplan waar wellicht nog zaken in staan die je overzien hebt?
Heb al een paar MTB's opgebouwd van frame only naar volledige fiets, dus heb wel een idee waar er vet of carbon pasta moet gesmeerd worden.

De meeste kraakjes haal ik er wel uit, maar deze lijkt nergens op...
Heb de non-drive kant voorzien van een power meter, en bij het hermonteren van de crank heb ik het 'Canyon' vet verwijderd en nieuw montagevet gebruikt, dus ja... die is nog in orde, en nog geen ontvetter in de buurt van mijn drivetrain geweest ;)
Toen het gekraak er ff niet meer was... maakte de fiets nergens nog geluid, ik kon terug de vogeltjes horen fluiten 8)

Neen, ik ga mij nu ff concentreren op de zadelbuis/-pen want ik verdenk de bout waarmee ik de zadelpen vast zet (op 5 Nm), door het uitsluiten van de zadelpen, blijft er niet veel meer over. Zadel of zadelklem is het ook niet, want op die andere zadelpen zat een ander zadel. Vind ik het niet dan zal het voor een Canyon Service Center zijn...

EDIT: voila de originele zadelpen terug gedemonteerd, alles proper gemaakt, terug afgesteld, ingewreven met carbon pasta en de bout met dit vastgezet op 5 Nm:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.werkenmetmerken.nl/img/LOCTITE_243_50_ml1-t-500x333.png

De korte test op straat leverde geen gekraak op, morgen eens wat langer testen...

[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 05-05-2023 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:18

Ik fiets ook 11km enkele reis Woon-Werk en op die afstand kan je naar mijn mening het beste even op je hartslag letten en een paar minuutjes extra de tijd nemen, dan kom je zonder zweten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor 11 km hoef je idd geen E-bike zeg, kom op, we zitten hier toch in een fietstopic.

Maar, als je elke dag wil gaan fietsen, is het wellicht het overwegen waard een fiets te nemen met een dichte kettingkast (of riem). Dus niet direct een gravelbike. Die moet je gewoon ook kopen, maar dan voor ernaast :+

Dichte kettingkast voornamelijk vanwege (het gebrek aan) onderhoud. Als je de afgelopen maanden hebt, tja, dan fiets je gewoon af en toe in de regen, niks ergs aan als je een regenpak hebt, maar wel lekker als je dan thuis gewoon je fiets in de schuur kan pleuren, en geen ketting hoeft af te nemen en te smeren.

Ik fiets al jaren elke dag naar m'n werk (nu 6 km enkel, volgende maand 9), en het belangrijkste: niet teveel kleren aan doen. In de zomer op de fiets een ander shirt aan dan op kantoor, maar verder geen gedoe met douchen. In de winter vooral geen dikke jas aan, van het fietsen wordt je wel warm.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
De meningen verschillen, dat is begrijpelijk. Ik neig momenteel ook iets meer naar niet-elektrisch, omdat ik ook wel op zoek ben naar wat meer variatie in mijn sportactiviteiten (ik ga graag lopen maar ben nogal blessuregevoelig). En ik denk dat ik voor minder dan 2.000 EUR al een mooie fiets kan vinden.

Ik ben altijd tevreden geweest van Canyon. Ik zie dat de Grail erg moeilijk leverbaar is momenteel. Zoals hierboven aangehaald lijkt de Pathlite misschien ook wel een optie.

https://www.canyon.com/nl...sen/pathlite/pathlite-al/

Gezien ik al jaren het fietsen niet meer volg, waar zit het prijsverschil tussen de Pathlite 6 en 7? Of is het gewoon kwestie van een nieuwer model?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gisteren de Veluwe Divide gereden vanaf Nijmegen. De Veluwe blijft toch echt een ontzettend mooi gebied, ik zou het zelfs misschien nog boven Zuid-Limburg verkiezen. De laatste 30km waren wel vrij pittig omdat het bos richting Zwolle nog heel erg vochtig was, echter de rest van de route lag er uitstekend bij.
Een laatste overwinningsrondje gedaan door Zwolle (centrum is mooi hoor!) en de teller kwam uit op 200,1 km.

Helaas door een aanrijding op het spoor heb ik er 4.5 uur erover gedaan om terug naar huis te komen, maar soms gebeurt dat nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:37
voor diegene die niet al het onderhoud zelf doen... brengen jullie steevast elk jaar de fiets naar de fietsenmaker voor een beurt? Heb de mijne nu dik een jaar, 2600 km erop. Ketting is nog prima e.d. dus zit te twijfelen of ik nog even wacht of gewoon preventief even de boel laat afstellen en smeren e.d.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:55:
voor diegene die niet al het onderhoud zelf doen... brengen jullie steevast elk jaar de fiets naar de fietsenmaker voor een beurt? Heb de mijne nu dik een jaar, 2600 km erop. Ketting is nog prima e.d. dus zit te twijfelen of ik nog even wacht of gewoon preventief even de boel laat afstellen en smeren e.d.
2600km wat? Door weer, wind, bagger, zand, zout, sneeuw en bos? Of op mooie droge dagen over asfalt en wat harde gravel? Dat is nogal een verschil.

Ik doe van alles wat zo lang het van bovenaf maar droog is en blijft, dat de grond nat is maakt mij niet uit. Mijn voorjaar-zomer-begin herfst-ketting ging liefst 6300km mee tot 1% slijtage/merkbaar slechter schakelen, de winterketting daarna was al na 1500km op 0.75% en na 2000km echt op. Als jouw ketting nog prima is (hoe heb je dat bepaald?) na 2600km, dan neem ik aan gunstige omstandigheden voor de fiets.
Geen idee wat je dan na 2600km al zou denken te moeten vervangen. Zeker omdat je geen problemen noemt.

En "preventief afstellen" of "preventief smeren" na 2600km? :?
Klinkt voor mij als zelf-onderhouder toch vooral als makkelijk slaatje slaan voor de fietsenmaker, zeker het preventieve afstellen.
Enfin, als dat een veilig, fijn en/of rustig fietsgevoel geeft en dus meer fietsplezier oplevert: zeker doen!
Maar of het nodig is ...
Ik heb mijn tractor nu ook dik een jaar en gebruik hem van asfalt tot MTB. In 9000km 2x ketting, 2x remblokjes en 1x achterband vervangen. Eens in de zoveel tijd een goede schoonmaakbeurt en na een vieze rit netjes schoonmaken: ding voelt nog steeds als nieuw.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
TheTinusNL schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:32:
[...]

2600km wat? Door weer, wind, bagger, zand, zout, sneeuw en bos? Of op mooie droge dagen over asfalt en wat harde gravel? Dat is nogal een verschil.

Ik doe van alles wat zo lang het van bovenaf maar droog is en blijft, dat de grond nat is maakt mij niet uit. Mijn voorjaar-zomer-begin herfst-ketting ging liefst 6300km mee tot 1% slijtage/merkbaar slechter schakelen, de winterketting daarna was al na 1500km op 0.75% en na 2000km echt op. Als jouw ketting nog prima is (hoe heb je dat bepaald?) na 2600km, dan neem ik aan gunstige omstandigheden voor de fiets.
Geen idee wat je dan na 2600km al zou denken te moeten vervangen. Zeker omdat je geen problemen noemt.

En "preventief afstellen" of "preventief smeren" na 2600km? :?
Klinkt voor mij als zelf-onderhouder toch vooral als makkelijk slaatje slaan voor de fietsenmaker, zeker het preventieve afstellen.
Enfin, als dat een veilig, fijn en/of rustig fietsgevoel geeft en dus meer fietsplezier oplevert: zeker doen!
Maar of het nodig is ...
Ik heb mijn tractor nu ook dik een jaar en gebruik hem van asfalt tot MTB. In 9000km 2x ketting, 2x remblokjes en 1x achterband vervangen. Eens in de zoveel tijd een goede schoonmaakbeurt en na een vieze rit netjes schoonmaken: ding voelt nog steeds als nieuw.
Wat voor aandrijving heb je dat je gewacht hebt met de ketting wissel totdat deze 1mm gerekt was?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ElGreco schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Wat voor aandrijving heb je dat je gewacht hebt met de ketting wissel totdat deze 1mm gerekt was?
Niets bijzonders: de standaard die geleverd werd op mijn 2022 Sensa Romagna GRX :+
Mechanische RX810 derries met 46x30 en 11-34 op (wat ik denk) een HG-701 ketting, i.c.m. ergens een 13 in een dozijn wet lube en (zeker 's winters) regelmatig ketting schoonmaken en netjes roller-voor-roller smeren.

Ik had natuurlijk op 0.75% al "preventief" ketting #1 kunnen vervangen, maar alles schakelde nog perfect en de kransjes zagen er nog uitstekend (figuurlijk) uit.
Pas toen ik tijdens wat bosritjes/MTB (hier makkelijk Zeist en Austerlitz) ritjes moeite had met schakelen, ging er een nieuwe ketting op, asfalt had nog makkelijk doorgekund.

Tweede ketting ook HG-701, maar dat was dus gauw gedaan in de winter.

De zomerketting #1 ging langer mee dan verwacht, daardoor had ik goede hoop voor de winterketting #2 maar helaas (of misschien beter gezegd: realistisch): kransjes waren nog goed, ketting was gewoon op.
Het prutweer van afgelopen maart reken ik ook tot de winterketting.

Sinds half april weer een nieuwe HG-701, benieuwd hoe ver #3 als zomerketting gaat komen.
Anders maar eens navragen wat Sensa er op had gelegd :+
Visueel hebben mijn asfalt-kransjes 21, 19 en 17 een beetje gebruikssporen, maar haaientandig nog zeker niet, de rest ziet er ook nog prima uit.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
Aiolos schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:16:
Voor 11 km hoef je idd geen E-bike zeg, kom op, we zitten hier toch in een fietstopic.

Maar, als je elke dag wil gaan fietsen, is het wellicht het overwegen waard een fiets te nemen met een dichte kettingkast (of riem). Dus niet direct een gravelbike. Die moet je gewoon ook kopen, maar dan voor ernaast :+

Dichte kettingkast voornamelijk vanwege (het gebrek aan) onderhoud. Als je de afgelopen maanden hebt, tja, dan fiets je gewoon af en toe in de regen, niks ergs aan als je een regenpak hebt, maar wel lekker als je dan thuis gewoon je fiets in de schuur kan pleuren, en geen ketting hoeft af te nemen en te smeren.

Ik fiets al jaren elke dag naar m'n werk (nu 6 km enkel, volgende maand 9), en het belangrijkste: niet teveel kleren aan doen. In de zomer op de fiets een ander shirt aan dan op kantoor, maar verder geen gedoe met douchen. In de winter vooral geen dikke jas aan, van het fietsen wordt je wel warm.
Ik heb de knoop doorgehakt en het is een Canyon Commuter geworden (met riem dus). Inderdaad een degelijke basic fiets waar ik het hele jaar zonder veel zorgen mee naar het werk kan. Je opmerking over onderhoud heeft me wat breder doen nadenken.

Als dat allemaal wat meevalt zit het er later nog wel in dat er een weekendbroertje (lees: gravelbike) komt, dus ik blijf het hier wat volgen. Bedankt voor het advies allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-07 13:46
Darks schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:09:
[...]
Ik heb de knoop doorgehakt en het is een Canyon Commuter geworden (met riem dus). Inderdaad een degelijke basic fiets waar ik het hele jaar zonder veel zorgen mee naar het werk kan. Je opmerking over onderhoud heeft me wat breder doen nadenken.
Ik had en heb de Cube versie met riem en naafversnelling. Mede omdat het onderhoudsarme gebeuren me wel aansprak. Een nieuwe fiets maak ik nog regelmatig schoon en daarna begint die aandacht te verwateren. Dat is de realiteit waar ik mee leven moet. In Nederland fietste ik uitsluitend asfalt. Zo'n 100 km per week gemiddeld. Weer of geen weer. Maar het was lang niet altijd schoon asfalt in onze boerenomgeving. Met regelmaat wordt er flink wat modder op de weg gereden. Het schoonmaken van de weg werd altijd aan moeder natuur overgelaten. Ik heb het niet exact bijgehouden maar ergens tussen de 7000 en de 9000 km was mijn riem zodanig versleten dat ik hem moest vervangen. Ook mijn kettingversies heb ik nooit exact bijgehouden maar ik denk dat die na 10.000 km echt op was. Dan was het niet alleen de ketting maar ook de cassettes vervangen geblazen.

Afhankelijk van het vuil op de weg ontkom je dus niet aan regelmatig schoonmaken. Die claim van "tot 30.000 km" is vooral theoretisch denk ik. Ook vind ik de schakelmogelijkheden van de naaf wat beperkt. In het vlakke Nederland gebruikte ik nooit de drie kleinste versnellingen. Met een flinke wind in de rug wilde ik graag wat hoger opschakelen dan het systeem toeliet. Tegenwoordig woon ik het heuvelland van Monferrato-Piemonte. Nu is op sommige trajecten mijn kleinste verzet net niet klein genoeg.

Met 120 kg ben ik iets te zwaar voor een "echte" gravelbike. Ik heb inmiddels een Orbea Vector Drop besteld. Met ketting en cassettes..... Verder regent het hier de laatste jaren veel te weinig. Pech voor de boeren maar goed voor mijn ketting :)

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 08-05-2023 14:12 . Reden: een nul te weinig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:25
Vraagje voor de Ardennen experts hier. Ik ga komende weekend een weekje die kant op, met name om een aantal tochten op de racefiets te maken. Nu twijfel ik om mijn gravel bike ook mee te nemen. Ik ben echter duingebied gewend, waarbij regen snel wegtrekt. Met de huidige (verwachte) regenval de komende week, is het dan de moeite om deze mee te nemen. Of is het een modder/bagger bende. Het is gebied rond Spa/Stavelot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:01
YLMOSE schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:23:
Vraagje voor de Ardennen experts hier. Ik ga komende weekend een weekje die kant op, met name om een aantal tochten op de racefiets te maken. Nu twijfel ik om mijn gravel bike ook mee te nemen. Ik ben echter duingebied gewend, waarbij regen snel wegtrekt. Met de huidige (verwachte) regenval de komende week, is het dan de moeite om deze mee te nemen. Of is het een modder/bagger bende. Het is gebied rond Spa/Stavelot.
Ben er zelf alleen op de MTB geweest, Maar ook veel gravelbikes gezien rond spa. Als je op gravel stroken blijft is het wel te doen maar het kan extreem modderig worden als je op bospaadjes uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YLMOSE schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:23:
Zoek anders de Dirty Boar routes eens. Meer de Hoge Venen dan de Ardennen, maar je bent er in 20 minuten naartoe gereden vanuit Spa.

Heb er eens gefietst met regen, en het was er heel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:52

TommyGun

Stik er maar in!

Ik zoek nog steeds een spatbordje voor aan de voorkant...

SKS Speedrocker gaat 'm niet worden; wielbreedte in mm: 23-42 mm - de mijne zijn 50 mm...

Ik heb achter een SKS S BLADE FIXED, geweldig ding, maar ik kan niks vinden voor de voorzijde.
Iemand nog tips? De SKS Mud X waarmee ik nu fiets is niet geweldig...

EDIT; ik ga de Mudhugger Gravelhugger eens proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 09-05-2023 11:04 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
@YLMOSE Vorig jaar zat ik ook net boven Spa en met de MTB een bewegwijzerde MTB route gefiets vanaf Malmedy, deze was ook prima te doen op een gravelbike op een paar klimmetjes na waar ik blij was met de 51t achter.

2 weken geleden met de gravelbike vanaf La Roche een route uitgezet maar dat was niet een heel groot succes, veel water, modder en slechte paden. Als je een beetje bekend bent kan je vast wel wat moois uitzetten maar op de bonnefooi in Komoot klikken kan heel spannend worden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
Yakolev schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Zoek anders de Dirty Boar routes eens. Meer de Hoge Venen dan de Ardennen, maar je bent er in 20 minuten naartoe gereden vanuit Spa.

Het is idd meer richting Hoge Venen wat ik voor ogen had, deze bijvoorbeeld:
https://www.lecoffeeride.cc/ride/fagnes-groads/

Ik ben er totaal niet bekend, maar dit is dus meer gravel dan modderige paadjes?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:45
@YLMOSE

Ik heb hem even in bikerouter.de geladen. Ik heb hem op het fietsprofiel "Gravel fast" gezet. Hij volgt nagenoeg de hele route goed. (donderblauw is het origineel. Je ziet dat hij op een paar kleine stukjes afwijkt)

De risicovolle stukken zijn de "unclassified" stukken. Totaal 10Km. In de route zijn die stukken oranje in de afbeelding. Je zou deze stukken even via satelliet beelden kunnen bekijken.

De rest ziet er prima uit. Track 1, 2, 3 en meestal 4 zijn goed bereidbaar. Wat dit zijn kan je hier zien: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpjgiN3KpwfbhehFfOpO-uoN-i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNzciTVkHgX7ELBYjuYEMeGG.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, vanaf je bureau kan je je hele rit redelijk beoordelen, ook qua klim percentages.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
Zoals beloofd nog een klein verslagje van mijn kant.

Dales Divide 2023 (7-8-9 April)
Dit was mijn eerste bikepacking avontuur en ook gelijk mijn eerste eerste meerdaagse tocht.
Met 4 man hebben we de boot gepakt vanaf R'dam naar Hull, met de auto naar de westkust Arnside gereden. Ik zou met een maat de 430km versie fietsen en de andere twee de 600km. In principe zouden we allen ons eigen tempo fietsen maar had wel afgesproken om einde dag te checken waar we zijn om eventeel samen een kamp op te zetten.

Dag 1
Vrijdag 7 April 8:00 stonden we op de pier bij Arnside, met een kleine speech ging de bel om 8:30 en begon het event. Vrij koud nog maar het zonnetje scheen. Vlak buiten het dorp begon meteen de eerste klim. Helaas had ik meteen pech en deed mijn SRAM het niet meer.. Het ding had ik voor de trip opgeladen met het idee dat ik in ieder geval geen adapter mee hoefte te nemen. Na wat frutten en kijken wat er mis kon zijn, geen connectie, geen lampje niks, besloten om terug naar het hotel te gaan. De ellende was, dat de auto op 25min fietsen van het hotel geparkeerd stond bij een school (geregeld vanuit het event) en ik wist dat dichtsbijzijnde fietsenmaker ook nog eens 30minuten rijden was. Terwijl ik in de lichtste versnelling bij het hotel probeerde te komen zag het hele event voor mijn neus in rook op gaan...3 maanden trainen in weer en wind..fietsen alsof je ketting eraf lag..niet wetende wat er mis was.
Bij het hotel aankomend zag ik net een dame de auto inladen met een fietsdrager, en gevraagd of ze wellicht naar parkeerplaats zou rijden. Deze dame had net haar vriend afgezet en was echt super enthousiast om mij weer op pad te krijgen. Ze heeft me naar de fietsenmaker gebracht, waar na drie batterijen erachter kwamen dat die van mij toch echt leeg was, gewacht om hem op te laden, en vervolgens mij weer boven op de heuvel weer af te zetten. Mijn HELD! _/-\o_

Het hele grapje koste mij en haar 3,5 uur. Mijn trip kon eindelijk beginnen. Lekker zonnetje erbij en had bedacht om er maar gewoon van te genieten en maar te zien of ik het Uberahaubt nog kon halen in drie dagen.
Het was prachtig weer en prachtig landschap en was echt wel genieten. Waar het de eerste uren nog vrij toegankelijk was en in de bewoonde wereld, werd het naar mate ik verder kwam steeds meer desolaat en wat ruiger. Sowieso waren de honderden gates die open en dicht moetsen wel echt nasty. Wat ik later pas besefte is dat die gates helemaal irritant zijn als je alleen fietst..
In het hoger gelegen gedeelte was het goed nat met kuilen tussen het hoge gras waar je echt niet in wilde vallen :). Het had blijkbaar een maand geregend in de Dales. Veel hike a bike! Richting ende middag kwam ik de eerste achterblijvers tegen, wat toch ergens wel fijn was. Eindelijk mensen! In NL vind ik het altijd heerlijk zonder mensen maar zo alleen door de bergen, geen idee waar je kan eten en of gaat slapen en het gvoel dat je met een event meedoet, was het gezellig.
Even later een andere groep tegengekomen waarmee we in de avond nog een klim hebben gedaan in het pikke donker. Samen kamp opgezet rond een uurtje of 22;00, de volgende km's zouden nog behoorlijk pittig worden in het donker.
93km.

Dag 2
Met een super beroerde nacht, koud, een uil en teveel vogels, geen oordopjes een uurtje of 6:00 alles ingepakt en er alleen vandoor gegaan. Man man, opgaand zonnetje, meertje in de mist, was dit toch wel echt wat ik voor ogen had :)

Vanuit de hoger gelegen gedeeltes kwam ik rond ene uurtje of 10:00 weer een beetje in de bewoonde wereld. Heerlijk ontbijtje gehad. Hier raakte ik aan de praat met een gast met wie ik de volgende 90?km heb gefietst tot vlak voor York. Waar hij een shortcut ging nemen om York te mijden. Later snapetje ik wel waarom, met je ransige kleren door het drukke centrum van York pareren met de fiets. Leuk om te zien maar snel weg daar. Meest ransige pizza gegeten. Daarna zat ik lekker in de flow en was ik vastberaden om tot diep in de nacht door te fietsen zodat ik mijn maat kon opzoeken. Maar rond een uurtje of 22:30 werd ik van de straat geplukt door een vrouw op leeftijd met een oude hond. "Are you going into the mountains"? ehm yes "Are you bloody insane going there by night..." of iets in die trant. Ze was gezellig gek en bood me een bed en douche aan die ik eigenijk niet kon afslaan :O

164km
Wekkertje om 4:00

Dag 3:
De dame had ontbijt in de avond blijkbaar klaargezet, met fruit en alles, bolletjes en koekjes om mee te nemen O+
4:30 zat ik weer op de fiets in het donker. Last van mijn zitvlak en mijn kieëen waren echt al helemaal gaar. Elke keer op en af je fiets stappen was wel een opgave aan het worden. Hier had ik duidelijk nog niet genoeg niet voor gentrained.
Rond 6:00 had ik een lekke band,daar zit je niet op zit te wachten zo vroeg op de dag, maar gelukkig binnen 20min zat ik weer op de fiets. Even later kwam ik bij het knooppunt aan waar de lange en korte route bijelkaar kwamen en waren er weer wat meer mensen. In Northallaton waren veel fietsen aan het ontbijt, goeie koffie en wat brood doet je goed. Deze derde dag kwamen alle mueslierepen en zoetige tjak wel echt mijn neus uit.
Ik wist dat er nog twee zware klimmen zouden komen. En was al een halfuur aan het hike a biken met de climpro feature aan van Garmin. Had al een tijd geen fietsers meer gezien, toen ik het bericht kreeg dat hij niet kon rerouten. Kwam wel eens voor, stukje terug lopen. Al baalde ik wel want het was een behoorlijk helling. Toen ik terug liep zag ik echter geen ander pad die ik kon volgen. Vervolgens kreeg ik het bericht "geen route beschikbaar" geen reerouting mogelijk.. De route opnieuw ingeladen, maar helemaal niks noppes... zelfs na een paar keer geen route te zien, ook niet bij uitzoomen. Pas toen google mpas met de opgeslagen route opende, zag ik dat ik kilometers van de route af zat ten noorde van de berg.waar ik zou moeten zitten. :X :| Mentaal was dit wel een dingetje.. how the hell did that happen?!
Bij deze was ik sowieso gediskwaificeerd. Heb toen bedacht om te kijken of ik een iets makkelijkere route terug zou kunnen nemen naar het Hotel. Dichtbijzijnde asflat weg beneden aan de berg gepakt, om vervolgens weer dezelfde klim over de berg te moeten maken. (leuk hoe je hersenen werken na weinig slaap en vermoeidheid)
Terug op de route in een dorp kwam ik precies de gast tegen warmee ik op dag 2 de 90km mee had gefietst, dat was echt grappig. Hij en twee vriendinnenn hadden al een tijdje de makkelijkere weg terug genomen en ben met hun gaan fietsen (zij gingen nog een dag overnachten). De laatste kilometers zelf een route uitgestippeld waarvan de brug over de snelweg uiteraard was afgesloten :P . Met wat verkeerd fietsen en door weilanden heen kwma ik uiteindelijk rond 20:30 bij de auto om naar het hotel te cruisen en. Grappig om te merken dat je opeens weer energie vindt om die laatste km door te trappen.

184km

Voor de sfeer wat foto's in willekeurig volgorde.
En voor de liefhebber de trackleaders om mijn verhaal te checken http://trackleaders.com/dalesdivide23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QU2VOQ-XIwTCcjNxzK0dJl92kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks9YU2yiDtETs86gT1DNeIDU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3i4X9dKz1hsoiS9k4CMKxCVxNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfA6fzduI0gBvApKGgu2WP2W.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFCtQAJIgNchp1S_OwDTigkWWcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAnppTyEWxdEbj9UiuTGTpe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNlXwWeHKfIu0ugzkM4WOVQLMBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1KTA8tiUxMFn4X0u7I72cSl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggtswE0ZfG7RtO4STXzzdThm2u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSRIEXUcH9AaIpVbPRZ9EzIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efO_Qr_hDnVtjKFmu7x3bmggLzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf27Iru8aCqDPhzhg9VseZ0f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InRrNefovoBUIK84E7P9xo0gY4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYlFwSGkHh2JtMXILxnLEspz.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3qyoKvRmWIhNBMv6Ug8zLmUUg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDO8jjj83V61xUYHtx3GylVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg02xgiKAorDkZBIXwDF7aUCy-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aAXkBihjOicMaQ38J222KPah.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeSg5dt6lqvO4Q3TxiIyfgGPojU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CrYGJkFLdu406rDNNsFAbCD.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDexFSmC5xoFzXeMe3_8pnZ-G7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4VMFdvQGJRCh07UnjFQ7uEv.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhmBk8Nfhhr67r-Xvomi69RvyNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpeI6FQHIOGyA0YuIEikfO3f.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwe76ftEaq6LJAZrs0GW49VuE4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPxwWf7hPZnHqHDy4TkmHfiB.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ijsuuMFTUcobyJ6SoeKg_mKoc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xyw2R9a6mhxwZliwex45spax.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1RM1mN8Hpw8Gu87gjFpipuZaPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qciySySqDf1BOUDFdWuDAW0M.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Yakolev schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Afgelopen vrijdag eentje gereden in de regen, was echt prima. Ondergrond is veel meer gravel/steen dan in NL dus minder last van het water. Ook schuilhutten zat voor bij buien, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Plint schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:10:
[..]
Bij deze was ik sowieso gediskwaificeerd. Heb toen bedacht om te kijken of ik een iets makkelijkere route terug zou kunnen nemen naar het Hotel. Dichtbijzijnde asflat weg beneden aan de berg gepakt, om vervolgens weer dezelfde klim over de berg te moeten maken. (leuk hoe je hersenen werken na weinig slaap en vermoeidheid)
Mooi verhaal en foto's maar die dsq snap ik niet helemaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Je moet volgens de regels altijd het pad volgen, dus als je afwijkt van het pad moet je altijd terug naar plek waar je het pad verlaten had. Dus ook bij een bezoek aan een shop of overnachting.
Maar dat is eigenlijk vooral als je echt voor de tijd mee doet, en dat deed ik sowieso niet.

Als aanvulling op het verhaal;
De batterij van de SRAM was waarschijnlijk gedrained tijdens vervoer, wellicht versnelling altijd ingerdrukt gestaan oid. Goede les om altijd de batterij eruit te halen. En wellicht toch een adaptertje mee om op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:54
Ondertussen blijf ik maar wachten op mijn Cervelo Caledonia (ondertussen al bijna 9 maand) dus uiteraard weer zin in een #newbikeday.

Volgende fietsen staan op mijn shortlist, overkill voor het beschikbare gravel in mijn buurt maar gewoon omdat het kan. Heb wel voorkeur voor de Orbea, al zijn er weinig reviews te vinden van onderstaande fietsen waardoor ik niet echt de sterke/zwakke punten weet van onderstaande kandidaten.

Al gebeld voor de Orbea, levering in oktober. De rest ga ik donderdag gaan bekijken. Levering zal voor alles pas eind dit jaar zijn neem ik aan. Allen ook dezelfde afmontage dus veel maakt het niet uit wat je koopt, zal eerder zijn wie het snelst kan leveren of wie de mooiste kleurtjes heeft in het frame...

* FOCUS ATLAS 8.7 (3.000€)
https://www.focus-bikes.c...43&pim_itemframesizecode=

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUQgC3MUZZcRH6E8tzeJ5mPc_bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCZGpr22QDeYdn28QAnMVTJU.jpg?f=fotoalbum_large

ORBEA TERRA M30 1X (3.099€)
https://www.orbea.com/be-...at/terra-m30-team-1x-2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgx_NYhte3kT6NdlGjKlauPuQJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBIDMN6QnbZqmSKeDOFlgZus.jpg?f=fotoalbum_large

SCOTT ADDICT GRAVEL 30 (3000€)
https://www.scott-sports....30-bike?article=290507049

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWUYWECtjz2ZQvzbgk4GNuwP0WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a9OVdKutMppXSsgzJItQPZtL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Mooi avontuur @Plint ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Stancke schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:05:
Volgende fietsen staan op mijn shortlist,
Weet niet welke maat je wil maar 12gobiking heeft die Scott in 54 en geven aan eind juli te kunnen leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Volgende fietsen staan op mijn shortlist, overkill voor het beschikbare gravel in mijn buurt maar gewoon omdat het kan. Heb wel voorkeur voor de Orbea, al zijn er weinig reviews te vinden van onderstaande fietsen waardoor ik niet echt de sterke/zwakke punten weet van onderstaande kandidaten.
Aandachtspunt bij de Focus is dat er wielen met boost naven in zitten. Dat is niet handig als je eventueel meerdere wielsets wilt gebruiken en opletten bij een eventuele upgrade van de wielen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:52

TommyGun

Stik er maar in!

rinslll schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:18:
[...]

Heb hem ook gefietst, mooie route.
Vond het eerste deel het mooiste dus zou hem andersom fietsen, mooiste voor het laatst ;)

Die Bockerijders heb ik een paar weken geleden opgedeeld in 2 routes en onderste deel wat verlengd (ivm wielervrienden ;) )
Maar ook echt 2 hele mooie routes, super mooie afwisselende omgeving.

Deze wil ik v.d zomer nog doen:
https://limburg200.com/

Gijs Bruinsma heeft op komoot ook veel gravelroutes staan 👍🏻
Vanaf deze maand is het 'open' las ik, maar ik wil die route zelf fietsen... niet via dat Shimano evenement.

Kan alleen nergens een GPX vinden :?

EDIT; Ah...
Meer info over de route en kosten pakket volgt in aanloop naar de lancering van de route in mei.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 10-05-2023 13:37 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 09:43
Ondertussen blijf ik maar wachten op mijn Cervelo Caledonia (ondertussen al bijna 9 maand) dus uiteraard weer zin in een #newbikeday.

Volgende fietsen staan op mijn shortlist,
Kijkende naar je budget, waarom neem je de Grizl CF SL Etap niet mee in je vergelijking?
Deze is lichter, heeft eTap (zelf ook op mijn gravelbike en wil nooit meer anders), en heeft geen geïntegreerde stem/stuur gedoe. Dat ziet er strak uit, maar is qua onderhoud gedoe. De maten S, M en L zijn ook nog vlot leverbaar (in het grijs).

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:36
@TommyGun vanaf 12 mei kan je een ticket kopen.

Gros van de bordjes staat er (al een tijdje), alleen sommige verbindings elementen (nog?) niet.

Staat hier ook op de planning asap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Laatst online: 12:59

Japser

Jeej!

Plint schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:10:

Reisverslag, leuk geschreven, klinkt als een mooi avontuur.
Wel een vraag! Hoe heb je doorgefietst met je fiets als die helemaal smerig en onder de modder zit (als op die foto) ? Heb je bij elke stop eind vd dag ergens een plek gevonden om de fiets af te spoelen en ff de ketting te waxen of kon dat gewoonweg niet? Hoe doe je dat bij dit soort trips?

[ Voor 10% gewijzigd door Japser op 10-05-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Japser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Wel een vraag! Hoe heb je doorgefietst met je fiets als die helemaal smerig en onder de modder zit (als op die foto) ? Heb je bij elke stop eind vd dag ergens een plek gevonden om de fiets af te spoelen en ff de ketting te waxen of kon dat gewoonweg niet? Hoe doe je dat bij dit soort trips?
Zo smerig ziet er m.i. niet uit. Lijkt mij dat ie daar gewoon tegen kan.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
GerbenBK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Weet niet welke maat je wil maar 12gobiking heeft die Scott in 54 en geven aan eind juli te kunnen leveren.
Zie onderstaande
klaaas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Aandachtspunt bij de Focus is dat er wielen met boost naven in zitten. Dat is niet handig als je eventueel meerdere wielsets wilt gebruiken en opletten bij een eventuele upgrade van de wielen.
Goeie opmerking, info die ik alvast niet wist! :)
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Kijkende naar je budget, waarom neem je de Grizl CF SL Etap niet mee in je vergelijking?
Deze is lichter, heeft eTap (zelf ook op mijn gravelbike en wil nooit meer anders), en heeft geen geïntegreerde stem/stuur gedoe. Dat ziet er strak uit, maar is qua onderhoud gedoe. De maten S, M en L zijn ook nog vlot leverbaar (in het grijs).
Goeie opmerking, Canyon/online kopen overweeg ik ook maar ik prefereer een fysieke LBS in mijn buurt. Ik word waarschijnlijk oud maar begin daar precies wel belang aan te hechten O-) Mijn vorige fietsen allen online gekocht maar daarmee moet je niet bij de LBS aankomen. Veel LBS'ers in de buurt (Belgie) willen niet werken aan fietsen die niet bij hen gekocht zijn en daar sta je dan. Basics kan ik zelf maar lagers vervangen ed., hmmm, liever niet.

eTap hoeft voor mij niet daar mijn Caledonia-5 (als deze ooit komt) al eTap is. Dan liever nog old-skool mechanisch schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Dat heb ik letterlijk nog nooit gehad bij een LBS. De Giant Store waar ik mijn Revolt heb gekocht werkt nog met alle plezier aan mijn Rondo.
Een andere LBS in Sittard heeft vaak genoeg aan mijn Van Rysel (Decathlon) en mijn China fiets gezeten.
Geld = Geld toch?

Hier wacht ik ook op de Limburg 200K rit, die ga ik ook in Juni rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:33
Stancke schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Zie onderstaande

[...]

Goeie opmerking, info die ik alvast niet wist! :)

[...]

Goeie opmerking, Canyon/online kopen overweeg ik ook maar ik prefereer een fysieke LBS in mijn buurt. Ik word waarschijnlijk oud maar begin daar precies wel belang aan te hechten O-) Mijn vorige fietsen allen online gekocht maar daarmee moet je niet bij de LBS aankomen. Veel LBS'ers in de buurt (Belgie) willen niet werken aan fietsen die niet bij hen gekocht zijn en daar sta je dan. Basics kan ik zelf maar lagers vervangen ed., hmmm, liever niet.

eTap hoeft voor mij niet daar mijn Caledonia-5 (als deze ooit komt) al eTap is. Dan liever nog old-skool mechanisch schakelen.
Ik weet niet waar je woont maar ik heb mijn gravelbike onlangs gekocht bij https://allizi.nl Zit in Bussum. Erg fijne winkel met goed personeel en best veel op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
Ik heb 1 x de ketting geolied. En in principe fiets je op een paar uurtje slaap na, de hele dag. Dus het zou ook niet zoveel zin hebben

Waar ik het meeste last van had, was dat de pedalen vol met modder zaten waardoor ik mijn schoenen niet lekker kon inklikken.
Deze hadden na de bikefitting een maand voor de trip extra plaatjes eronder en klikten sowieso lastiger. Met de honderden gates, waar je soms echt na 300m alweer moest afstappen was dit echt irritant. Dag twee had ik blauwe teen van het duwen en heb ik geen moeite meer gedaan. Later pas zag ik dat er allemaal kleine steentjes en grut tussen het modder zat vast gekoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Yakolev schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:37:
Dat heb ik letterlijk nog nooit gehad bij een LBS. De Giant Store waar ik mijn Revolt heb gekocht werkt nog met alle plezier aan mijn Rondo.
Een andere LBS in Sittard heeft vaak genoeg aan mijn Van Rysel (Decathlon) en mijn China fiets gezeten.
Geld = Geld toch?

Hier wacht ik ook op de Limburg 200K rit, die ga ik ook in Juni rijden.
LBS waar ik mijn Cervelo heb besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PId_xWYFQ61fZmVHDGh4D79eA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWImaGXqDsHBg9DuxzAeM3Mm.jpg?f=fotoalbum_large

Trek Store in mijn buurt hangt hetzelfde blad aan de poort van de werkplaats. In Nederland al gemerkt dat er duidelijk verschil is in mentaliteit, Belgie toch een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
apart hoor die eigen fiets eerst mentaliteit. Een aankoop is eenmalig, onderhoud kan je op termijn meer aan verdienen (goed ok, naar mate de fiets duurder is duurt dat terugverdienen aan service natuurlijk een stuk langer, maar toch.). Ik snap dat je als winkel die verkoop graag ook had gehad, maar een fietsenmaker met brakke/geen service gaat helemaal niets aan mij verdienen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hopjesvla79 op 10-05-2023 16:57 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Stancke schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

LBS waar ik mijn Cervelo heb besteld:

[Afbeelding]

Trek Store in mijn buurt hangt hetzelfde blad aan de poort van de werkplaats. In Nederland al gemerkt dat er duidelijk verschil is in mentaliteit, Belgie toch een ander verhaal ;)
Als je je dit kan veroorloven als LBS dan is het geen probleem toch. Al hang je een boordje op dat je alleen fietsen onderhoud die door elfjes bij maandlicht gemaakt zijn. Ik vind het prima, heb je alleen mij niet als klant.

Het bedrijf dat hier in de buurt CV-ketels onderhoud doet ook alleen onderhoud aan ketels die ze zelf geplaatst hebben, maar die hebben het zo druk dat het ook een soort zelfbescherming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 09:43
Stancke schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:31:
[...]
Veel LBS'ers in de buurt (Belgie) willen niet werken aan fietsen die niet bij hen gekocht zijn en daar sta je dan.
Echt idioot. Waar ik vandaan kom (Apeldoorn) zitten een paar LBS'en met een kwalitatief goede werkplaats, en die accepteren ook gewoon mijn Canyon. Sterker nog, ze promoten zelfs dat ze alle merken servicen. Die snappen wel waar je je omzet haalt in ieder geval ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:57
TommyGun schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Vanaf deze maand is het 'open' las ik, maar ik wil die route zelf fietsen... niet via dat Shimano evenement.

Kan alleen nergens een GPX vinden :?

EDIT; Ah...

[...]
Ah ben benieuwd. Heb me toen vlgs mij gelijk ingeschreven voor updates via de mail.
Maar mooi denk ik om straks een keer bij goed weer een dag voor uit te trekken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mhr-zip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:05:
[...]

Het bedrijf dat hier in de buurt CV-ketels onderhoud doet ook alleen onderhoud aan ketels die ze zelf geplaatst hebben, maar die hebben het zo druk dat het ook een soort zelfbescherming is.
Dat kan ook een slecht teken zijn :X

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

mhr-zip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:05:
[...]
Zo'n bedrijf hebben we hier in de buurt ook, maar dan met witgoed.
Als je belt voor een apparaat dat niet daar gekocht is komen ze wel kijken (tegen voorrijkosten).
Maar meestal wordt de reparatie dan erg duur (speciaal bestellen etc.) en wordt aangeraden om bij hun nieuw te kopen. Dan vervallen de voorrijkosten.

Gelukkig zit tegenwoordig op bijna alles goede garantie vanuit de fabriek.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stancke
Kogel door de kerk, net onderstaande besteld. Nog geswitched naar elektronisch schakelen, Rival eTap zoals op mijn Cervelo (als deze ooit komt). 10% Korting gekregen dus toegezegd. Levering in oktober, benieuwd welke fiets er eerst zal toekomen 😅

https://www.orbea.com/be-...at/terra-m31eteam-1x-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hIy8wPcnqH8_Rvyo5YE3hZkEd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmTZYLHCNgIWWfHOpjak8P5r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
60 euro van Aliexpress, het zit nog best goed ook. Wilde ook even met de 3D print zadel hype mee doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh4vEFNDOMjo2491f8-_KYcKmW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osu1y8viXPoSqSyz02ehMGuh.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, er zit nog na bijna 8000 kilometer nog altijd een waarschuwingsticker op mijn fiets.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 11-05-2023 22:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
Yakolev schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:53:
60 euro van Aliexpress, het zit nog best goed ook. Wilde ook even met de 3D print zadel hype mee doen.

[Afbeelding]

Ja, er zit nog na bijna 8000 kilometer nog altijd een waarschuwingsticker op mijn fiets.
Wat staat er op? Dont use Chinese saddles or you will die?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Yakolev schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:53:

[Afbeelding]

Ik durf de Chinese schroefjes niet eens te gebruiken omdat ik bang ben dat ze niet van goede kwaliteit zijn.
Laat staan dat ik een Chinees zadel zou monteren.

https://nl.aliexpress.com...WSye&gatewayAdapt=glo2nld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bteXDQszCWTS0yjqLeXaXq8a3L0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NoEJBGFettHxyaGHPc4spiXZ.webp?f=user_large

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
Kom mij hier eens melden, ik heb geen gravelbike, overweeg het misschien wel.

Momenteel heb ik een Trek District 3 die ik gebruik voor boodschappen, woon-werk bij mooi weer, of voor de recreatie een rondje van ~35km. Net als een gravelbike zit er geen vering op die fiets. Wat ik merk zeker bij langere ritten is dat handen/polsen/ellebogen soms, maar niet altijd, pijnlijk worden. Oncomfortabel zeg maar, en dan is de lol van de rit er snel af.

Ik pak graag een grindpaadje of bospad en hou van stevig door fietsen. Op verschillende manieren het stuur vast houden. Of ff met 1 hand aan het stuur, maar dat geeft dan weer meer druk op de andere hand aan het stuur.

Hebben jullie hier wel eens last van? Hoe gaan jullie hier mee om? Gewenning is het niet, misschien wat meer (arm)spieren kweken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ja, ik twijfel ook nog enigzins hoe slim het is..

Wel gisteren een rit van 112k gemaakt na het werk en heb tot dusver nog geen klachten. Ben wel bang dat het ooit hilarisch fout gaat en ik dadelijk een carbon splinter in mijn bil heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
FastFred schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:00:
Kom mij hier eens melden, ik heb geen gravelbike, overweeg het misschien wel.

Momenteel heb ik een Trek District 3 die ik gebruik voor boodschappen, woon-werk bij mooi weer, of voor de recreatie een rondje van ~35km. Net als een gravelbike zit er geen vering op die fiets. Wat ik merk zeker bij langere ritten is dat handen/polsen/ellebogen soms, maar niet altijd, pijnlijk worden. Oncomfortabel zeg maar, en dan is de lol van de rit er snel af.

Ik pak graag een grindpaadje of bospad en hou van stevig door fietsen. Op verschillende manieren het stuur vast houden. Of ff met 1 hand aan het stuur, maar dat geeft dan weer meer druk op de andere hand aan het stuur.

Hebben jullie hier wel eens last van? Hoe gaan jullie hier mee om? Gewenning is het niet, misschien wat meer armspieren kweken.
op mijn gravelbike zit gewoon vering hoor, het kan dus wel ;)

Maar goed, heeft het niet met je houding te maken? Misschien daar eens naar (laten) kijken.

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 33 ... 78 Laatste