Maar kreeg je hem ook weer uit de Suzuki Zwift?Yakolev schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:13:
Ik kreeg die van mij volledig in mijn Suzuki Swift zonder de wielen er af te halen (de Thru-Axle was zo hard aangedraaid dat het me niet lukte die los te draaien met mijn multitool)
Was extreem trots.
Volgens mij heb ik wel een foto hoe die uit de Zwift kwam

Iemand toevallig ervaring met trekking banden in vergelijking met gravel banden? Afgelopen 2 jaar de vakanties op WTB Byways gedaan, prima band maar vorig jaar toch een paar keer lek gereden en die zijn nu ook versleten.
Zit nu te twijfelen om een echte trekking band (Schwalbe Marathons oid) of toch weer een gravelband te pakken. Laatste keer dat ik een stevige anti lek band (Michelin Protek) op een fiets had gemonteerd viel dat gigantisch tegen qua rijgedrag en rolweerstand dus ben een beetje huiverig om de Schwalbes te bestellen. qua ondergrond zal het vooral verhard zijn. Huidige geplande route heeft iets van 10-20% onverhard.

Iemand toevallig ervaring met trekking banden in vergelijking met gravel banden? Afgelopen 2 jaar de vakanties op WTB Byways gedaan, prima band maar vorig jaar toch een paar keer lek gereden en die zijn nu ook versleten.
Zit nu te twijfelen om een echte trekking band (Schwalbe Marathons oid) of toch weer een gravelband te pakken. Laatste keer dat ik een stevige anti lek band (Michelin Protek) op een fiets had gemonteerd viel dat gigantisch tegen qua rijgedrag en rolweerstand dus ben een beetje huiverig om de Schwalbes te bestellen. qua ondergrond zal het vooral verhard zijn. Huidige geplande route heeft iets van 10-20% onverhard.
[ Voor 6% gewijzigd door GWBoes op 22-03-2023 10:48 ]
Reed je de WTB's tubeless?GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
Hij wil.
Achterin is echt een no go voor mij
Zelfs in mijn 5 serie Touring 
Gewoon op de trekhaak of niet
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Tot de eerste keer lek wel, sealant hield het gat niet dicht boven de 1,5bar (wat te weinig is met bagage). Daarna de rest van de trip op binnenbandjes verder.
op de trekhaak is toch niet aero! Hoe kun je dan ooit met goed fatsoen 250 kmu rijden...TommyGun schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:27:
Achterin is echt een no go voor mijZelfs in mijn 5 serie Touring

GerbenBK schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:41:
[...]
op de trekhaak is toch niet aero! Hoe kun je dan ooit met goed fatsoen 250 kmu rijden...
:strip_exif()/f/image/tKRlJpmJ0DIYwydGgN6KRni1.jpg?f=fotoalbum_large)
In Kenia samen gefietst met Duitsers op gravelbikes waar Schwalbe marathon op lag. Wij reden toen op RH Fleecer ridge en (ikzelf) op Mezcal 2,6". Grote verschil denk ik is dat die banden gemaakt zijn om met binnenbanden toch lekbestendig te zijn. Dan zijn ze stug, rollen ze traag en hebben ze minder grip.GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
Volgens mij heb ik wel een foto hoe die uit de Zwift kwam![]()
[Afbeelding]
Gravelbanden zijn soepeler en lekbestendig door de tubeless opstelling (soepel geeft sneller stootlekken enzo).
Als je tubeless gaat zou ik gewoon een goede gravelband kopen. WTB ben ik geen fan van, fietsmaat had ook die byways en daar regelmatig doorns uit gehaald (ook eens geplugd). Schwalbe is goed vind ik of (nog mijn voorkeur) de nieuwe mezcal in 44mm. De fleecer ridges waren zelfs in endurance casing ook niet heel lekbestendig, maar leken wel lekker te rollen met toch ruig profiel voor grip.
(lekbestendigheid claim is dan puur subjectief naar hoeveelheid acacia doorns in zijn banden zaten tegenover mijn mezcals, hij heeft ook sealant moeten bijvullen om het dicht te houden halverwege onze trip)
Best kans dan dat de sealant de volgende lekken wel gedicht had als de eerste keer was gelukt of gerepareerd. Mijn voorkeur zou iig uitgaan naar een tubeless gravelband. Ik doe geen vakantietochten op de fiets, maar wel woon-werk verkeer op de gravelfiets en ik rijd eigenlijk nooit meer lek.GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Tot de eerste keer lek wel, sealant hield het gat niet dicht boven de 1,5bar (wat te weinig is met bagage). Daarna de rest van de trip op binnenbandjes verder.
Volgens BRR zouden de huidige Marathons ongeveer net zo weinig rolweerstand moeten hebben als gravelbanden, maar mijn ervaring is dat ze in ieder geval heel anders aanvoelen. Stuk minder soepel en daardoor minder comfortabel. De rolweerstand mag in theorie dan laag zijn, zo voelt het voor mij niet echt.
Hij wil.
Ik rij al jaren met Schwalbe Marathon op mijn woonwerk fiets, de huidige banden hebben er nu ruim 4000km op zitten en nog geen lek gereden. Ook met de vorige set niet, maar geen idee hoeveel kilometers die gelopen hebben, maar daar ben ik mee naar Lourdes gefietst zonder ook maar 1 lek. Mijn routes zijn wel volledig verhard, maar wel slechte stukken.GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
[Afbeelding]
Bij mij wordt de bekleding van de Bentley vies.TommyGun schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:27:
Achterin is echt een no go voor mijZelfs in mijn 5 serie Touring
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Het was puur om aan te geven dat de ruimte geen probleem is, maar mooi altijd die afgunstmhr-zip schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Bij mij wordt de bekleding van de Bentley vies.
nvm
[ Voor 97% gewijzigd door GoEV6 op 22-03-2023 14:20 ]
ik flikker em gewoon achterin zonder iets met het zadel of wielen te doen. Volvo V40 uit 2004 (station ding), zitten overal al butsen in, gebruik hem ook wel eens als fietsenrek. Heerlijk zo'n oudere auto.
In een panda? Dan is alleen voorwiel zelfs genoeg!ElGreco schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:08:
[...]
Als je zowel het voor- en achterwiel er uit haalt, past ieder fiets zelfs in een Panda.
Of wil je de fiets in een stuk in de auto rijden?
Jij hebt framemaat SCranzai schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:49:
[...]
In een panda? Dan is alleen voorwiel zelfs genoeg!
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb net de Grizl CF SL 7 eTap besteld bij Canyon. Levering ergens in mei. Gelijk pedalen en nog wat accessoires erbij. Leuk vooruitzicht om in het voorjaar te starten met gravellen 
Dank voor de hulp/tips.
Dank voor de hulp/tips.
GerbenBK schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:08:
[...]
Maar kreeg je hem ook weer uit de Suzuki Zwift?
Suzuki Zwift: Is dat als je m binnen zet en er mee gaat rijden op een rollerbank ofzo?GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
[Afbeelding]
Ik rij op de vakantietandem met Marathon Supreme. Bevallen goed qua rolweerstand en weggedrag. Ook wel eens met Marathon Almotion gereden, maar dat reed veel zwaarder, en het profiel daarvan hebben wij niet nodig, Supreme is voor onverhard/gravel ook prima. Lekrijden is 1 keer gebeurd door een doorn, maarja, die gaan uiteindelijk ook overal doorheen.Iemand toevallig ervaring met trekking banden in vergelijking met gravel banden? Afgelopen 2 jaar de vakanties op WTB Byways gedaan, prima band maar vorig jaar toch een paar keer lek gereden en die zijn nu ook versleten.
(enige probleem dat ik met de supreme vouwvariant heb gehad is dat de wang gescheurd is bij het achterwiel, maar dat had waarschijnlijk met de combinatie van tandem en een slechte vouw te maken)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Curry of Kelp?GoEV6 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:30:
Heb net de Grizl CF SL 7 eTap besteld bij Canyon. Levering ergens in mei. Gelijk pedalen en nog wat accessoires erbij. Leuk vooruitzicht om in het voorjaar te starten met gravellen
Dank voor de hulp/tips.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Lekkere upgrade gedaan voor de Rose Backroad: FFWD Drift Classified wielset!
Van het weekend monteren en hopelijk zondag tijd voor het eerste ritje
Van het weekend monteren en hopelijk zondag tijd voor het eerste ritje
Zeker Hambini filmpje niet gezien dat je het nog aangeschaft hebt
https://www.hambini.com/c...system-technical-details/
Dit vooral :
Dit vooral :
The net result is an efficiency of around 96% (optimistic guess for the classified hub) and a total deficit of 4% vs a 2X conventional setup in low gears (93.1% vs 97%). Many people familiar with epicyclic gearboxes think that is an optimistic amount and suggest the efficiency of the gearbox alone would be around 90%. That would equate to a 2X drivetrain at around 97% efficiency and the classified system at around 87% system efficiency.
[ Voor 79% gewijzigd door DDX op 23-03-2023 19:35 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rHoeRaVaxk1MmurgRjsUFfPi.jpg?f=user_large)
Een jaar geleden het eerste ritje gemaakt. Inmiddels bijna 4000km verder.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik rij al bijna 2 jaar met een classified systeem en zou het zo weer kopenDDX schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:34:
Zeker Hambini filmpje niet gezien dat je het nog aangeschaft hebt![]()
Dit vooral :
[...]
Schakelt zeer goed en snel (ook de cassette is erg goed). Het systeem werkt compleet geïntegreerd samen met Di2. Ik rij voornamelijk gewoon op het "grote" blad op asfalt en gravel. Alleen op singletracks gooi ik hem direct op het "kleine" blad.
Zal best iets minder efficiënt zijn op het kleine verzet, maar ik merk er weinig van
Alleen de Rose Thirty Light wielset is niet echt een duurzame keus (kwam standaard op dit model). Na 1,5 jaar bijstellen en proberen de hoop opgegeven. Op mijn vorige fiets zat een FFWD wielset en daar had ik veel plezier van, dus hoop nu hetzelfde
En ja zowel de wielen als de hub zijn overpriced, maar ik hou wel van iets proberen en vind daarvoor iets meer betalen niet zo erg.
Mooie prestatie. Hoe plan je je routes?magic_nl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:02:
[Afbeelding]
Kan het niet zo goed zien op de foto, maar zijn het nog de originele bites?magic_nl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:02:
[Afbeelding]
Deze foto is van een jaar geleden.yeehaw schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:09:
[...]
Kan het niet zo goed zien op de foto, maar zijn het nog de originele bites?
Toen lagen er Continental Terratrails op.
In de winter heb ik er Ultrabites opgelegd vanwege de grip in modder.
Binnenkort komen de zomerbanden er weer op.
Ik heb ongeveer 2500 met de zomerbanden er opzitten en de andere 1500 met de winterbanden.
Systeemspecificaties
Ik plan m’n routes met Komoot, maar leen er daar ook vaak van anderen. O.a. Gravelritten.nl en Björnrides.cc
Systeemspecificaties
Dank. Komoot kende ik al en met de 2 andere sites heb ik weer een aantal mooie routes kunnen toevoegen aan het lijstje.magic_nl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Ik plan m’n routes met Komoot, maar leen er daar ook vaak van anderen. O.a. Gravelritten.nl en Björnrides.cc
Zijn er nog grote verschillen tussen de navigatie van bijvoorbeeld Garmin en Wahoo gelet op de meegeleverde kaarten en gebruiksgemak? Ik lees veel over de Element V2 en de 530/830.
Het hangt er van af wie het antwoord gaat geven denk ik.GoEV6 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:58:
[...]
Zijn er nog grote verschillen tussen de navigatie van bijvoorbeeld Garmin en Wahoo gelet op de meegeleverde kaarten en gebruiksgemak? Ik lees veel over de Element V2 en de 530/830.
Zelf heb ik totaal geen ervaring met Wahoo.
Destijds heb ik gekozen voor Garmin omdat ik al wat ervaring had met dat ecosysteem door de Forerunner en Vivoactive horloges. En wat (naar later bleek erg handig) ik ook niet onbelangrijk vind is niet afhankelijk zijn van clouddiensten. Garmin heeft een keer een week ofzo storing gehad, maar via USB kon ik toch m'n fietscomputer gebruiken.
Ik fiets met een Edge 530, want de POI-navigatie en touch van de 830 heb ik niet nodig.
Is Garmin makkelijk? Nee, het heeft als je er aan begint wel een leercurve. Er zijn ontzetten veel instellingen, en ik denk dat ik momenteel 30% van de mogelijkheden gebruik. Betekent niet dat ik de overige 70% mis, weet alleen niet wat ik ermee kan.
De integratie tussen Garmin, Strava, Komoot etc. is goed. Maar dat zal bij Wahoo niet anders zijn.
Kaarten zijn van Garmin prima en worden volgens mij jaarlijks bijgewerkt.
Er bestaat ook de optie om zelf kaarten toe te voegen/vervangen, maar daar waag ik me niet aan.
Systeemspecificaties
Het grote fietscomputer topicGoEV6 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:58:
[...]
Dank. Komoot kende ik al en met de 2 andere sites heb ik weer een aantal mooie routes kunnen toevoegen aan het lijstje.
(in het kort, een garmin is wat flexibeler, custom data fields via een soort app store etc, wahoo is wat makkelijker in te stellen via de app, zeker met een 530 zonder touch is dat een gedoe via de knopjes (maar als het goed is doe je dat 1 keer goed) Verder zijn ze functioneel gewoon aan elkaar gewaagd en is het meer een persoonlijke voorkeur).
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 24-03-2023 09:10 ]
@DjVe Ik heb die Rose Thirty Light wielset ook in mijn Rose Backroad gravelbike, welke klachten had je er precies mee?
mountainbiker
Het achterwiel heeft behoorlijk op zn donder gehad (veel MTB werk mee gedaan) en ik merk dat deze onvoorspelbaar voelt in bochten. Wat het exact is, durf niet zeggen. Ik denk dat ik ze nu even op de schap leg en ze nog wel eens na laat lopen. Dan kan kan ik ze gebruiken voor de wat ruigere ritjes (zitten ook al vol met krassen). Sowieso is de laklaag echt bijzonder slecht op deze velgen. Moeilijk schoon te krijgen en krast erg snel.mountainbiker schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:19:
@DjVe Ik heb die Rose Thirty Light wielset ook in mijn Rose Backroad gravelbike, welke klachten had je er precies mee?
Laatst was WTSHNN, nu begreep ik dat daar stukken inzitten die normaal gesproken gesloten/verboden zijn. Komoot wijst er een paar aan, maar als ik die over Google Maps haal dan lijkt dat allemaal wel te kunnen/mogen.
Iemand deze gereden die me zo kan zeggen welk(e) stuk(ken) normaal gesproken VERBOTEN zijn?
Iemand deze gereden die me zo kan zeggen welk(e) stuk(ken) normaal gesproken VERBOTEN zijn?
Beginnende rijder hier. Ik heb in december een canyon grizl gekocht. Sindsdien heb ik ongeveer 800km gefietst, circa 50% off road.
Vandaag is de fiets voor het eerst voor een beurtje gegaan, daar viel de monteur op dat de ketting al bijna versleten is (0,5) en dat zowel de ketting als de cassette binnenkort vervangen moetem worden. Waarom de ketting en cassette zo snel slijten, kon hij mij niet vertellen.
Ik maak de ketting, cassette en voorbladen na elke rit grondig schoon met muc off chain degreaser en een borstel. Daarna smeer ik de ketting met allweather lube van cyclon.
Heeft iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan worden? En kan iemand bevestigen of de cassette inderdaad bijna versleten is?
Vandaag is de fiets voor het eerst voor een beurtje gegaan, daar viel de monteur op dat de ketting al bijna versleten is (0,5) en dat zowel de ketting als de cassette binnenkort vervangen moetem worden. Waarom de ketting en cassette zo snel slijten, kon hij mij niet vertellen.
Ik maak de ketting, cassette en voorbladen na elke rit grondig schoon met muc off chain degreaser en een borstel. Daarna smeer ik de ketting met allweather lube van cyclon.
Heeft iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan worden? En kan iemand bevestigen of de cassette inderdaad bijna versleten is?
:strip_exif()/f/image/HPK2k35qv2D8N5KfncaG15gn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Agillian op 24-03-2023 18:11 ]
Ik ben geen expert, maar als leek zien zowel cassette als ketting er nog prima uit.Agillian schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:09:
Beginnende rijder hier. Ik heb in december een canyon grizl gekocht. Sindsdien heb ik ongeveer 800km gefietst, circa 50% off road.
[Afbeelding]
Systeemspecificaties
Een cassette zie je zoiezo slecht en een ketting tja op een foto...
Er is eigenlijk maar 1 manier; opmeten met ketting tooltje. (of echt meten, maar met tooltje is makkelijker)
En als je veel in modder rijd kan het snel slijten.
Maar als je op tijd je ketting vervangt gaat je cassette wel paar kettingen mee.
Afhankelij kvan of het 11s of 12s is, bij 11s vervangen als tooltje met .75 erin valt bij 12 is .5 aan te raden (en heb je ook nieuwere tool nodig)
Mijn 'record' (als in snel) is volgens mij 1500km met 1 ketting ofzo.
Er is eigenlijk maar 1 manier; opmeten met ketting tooltje. (of echt meten, maar met tooltje is makkelijker)
Maar als je op tijd je ketting vervangt gaat je cassette wel paar kettingen mee.
Afhankelij kvan of het 11s of 12s is, bij 11s vervangen als tooltje met .75 erin valt bij 12 is .5 aan te raden (en heb je ook nieuwere tool nodig)
[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 24-03-2023 19:47 ]
Ik heb een paar 10 jaar oude Shimano SH-M77 SPD schoenen, die exemplaren met klittenband.
Wat zijn de ervaringen hier?
Is upgraden naar een nieuwer type zoals de XC502 of XC702 met BOA’s de moeite?
lijkt me vooral een geval van zelf passen om te ervaren of het een upgrade voor je is.RobbieT schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:10:
Ik heb een paar 10 jaar oude Shimano SH-M77 SPD schoenen, die exemplaren met klittenband.
Maar ben zelf over gegaan naar Shimano RX800 ( zilver-camo
Hi Ha Hopjesvla
misschien gebruikt die fietsenmaker wel het tooltje van de Decathlon...DDX schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:46:
Een cassette zie je zoiezo slecht en een ketting tja op een foto...
Hi Ha Hopjesvla
Als dit je eerste ketting is (de grizl dus nieuw gekocht) moet je enkel de ketting vervangen. Cassette kan je makkelijk 3 kettingen mee doen zolang je maar vervangt voor ze te ver uitrekken. Ik zit ook op 1ste cassette, 3de ketting op mijn Grizl.Agillian schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:09:
Snelheid van sleet is afhankelijk van waar je rijdt en ook je smeermiddel. zerofrictioncycling heeft vanalles getest, hotmelt wax was het beste, gevolgd door wax en dan normale lubes. Die laatste is ook nog verschil tussen, muc-off was bv veel slechter dan concurrenten.
[ Voor 15% gewijzigd door cedrix5 op 25-03-2023 08:43 ]
Hier groot fan van squirt voor het smeren van de ketting
Ik ook totdat het regent, in nat en offroad gaat het na 50km snel moeilijk met squirt. Heb het wel op mijn commuter zitten
Die heb ik ook al maar als het niet kan drogen is het idee van wax wel weer wat minder aantrekkelijk vind ik.DDX schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:05:
Op zo'n moment ben ik fan van klein flesje squirt.
(Ik gebruik hele jaar door squirt.)
Maar misschien moet ik het nog eens proberen.
Net na de buien Bakelse bos gereden, goede 50km als retourtje maar wel ideale mtb route voor de gravelbike. Strakker krijg je ze niet, was ook geen plas op te vinden. Langs het kanaal wel modder maar heeft ook zen charme, moet dringend eens van die mudhugger flappen kopen ter verlenging van de grizl spatborden.
Om makkelijker duurvermogen te trainen en het fietsen leuk te houden heb ik voor naast de Trailbike MTB een Gravelbike gekocht. Veel zoekertjes op marktplaats later kwam deze Megamo Jakar 30 langs GRX afgemonteerd met hydraulische schijfremmen en voor een schappelijke prijs.
De verkoper had hem impulsief in Frankrijk gekocht maar kreeg thuis toch op zijn kop van de vriendin dat hij nu toch echt teveel fietsen had dus deze is on opgebouwd nieuw in de doos op marktplaats gegaan.
Van het weekend opgebouwd maar door het klote weer van de afgelopen dagen nog geen echte proefrit gemaakt. Vandaag toch maar gebruik gemaakt van de zonnestralen en eer eerste rondje in omgeving Arnhem oost gemaakt.
:strip_exif()/f/image/fG0NQtrROSyp3mfP3T7z3MrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d6sTmXdQj7ge57URpUPX6day.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuseer de foute action pedaaltjes en amateur tape job op het stuur er zijn al nieuwe pedalen onderweg
De verkoper had hem impulsief in Frankrijk gekocht maar kreeg thuis toch op zijn kop van de vriendin dat hij nu toch echt teveel fietsen had dus deze is on opgebouwd nieuw in de doos op marktplaats gegaan.
Van het weekend opgebouwd maar door het klote weer van de afgelopen dagen nog geen echte proefrit gemaakt. Vandaag toch maar gebruik gemaakt van de zonnestralen en eer eerste rondje in omgeving Arnhem oost gemaakt.
:strip_exif()/f/image/fG0NQtrROSyp3mfP3T7z3MrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d6sTmXdQj7ge57URpUPX6day.jpg?f=fotoalbum_large)
Excuseer de foute action pedaaltjes en amateur tape job op het stuur er zijn al nieuwe pedalen onderweg
[ Voor 3% gewijzigd door Mjelnir op 27-03-2023 14:38 ]
Pff, het tikje is weer terug...
Het is bij stevig trappen vrij consistent aanwezig. Telkens een tikje als het rechter predaal bij ongeveer 5u is. Staan of zitten maakt niet uit, noch of de schoen wel of niet ingeklikt is. Ik heb tandwielbouten en pedalen weer stevig vastgemaakt (maar dat zaten ze al), dat verhelpt het niet. Bracket lijkt ook goed vast te zitten. (Maar goed ik zal het allemaal nog eens demonteren en weer monteren) Ik had gezien dat een scheefstand van de derailleur eventueel ook zoiets kan veroorzaken, maar ik heb geen richt-tool. Misschien dan ook maar eens na laten kijken.
Heeft nog iemand iedeeen?
Het is bij stevig trappen vrij consistent aanwezig. Telkens een tikje als het rechter predaal bij ongeveer 5u is. Staan of zitten maakt niet uit, noch of de schoen wel of niet ingeklikt is. Ik heb tandwielbouten en pedalen weer stevig vastgemaakt (maar dat zaten ze al), dat verhelpt het niet. Bracket lijkt ook goed vast te zitten. (Maar goed ik zal het allemaal nog eens demonteren en weer monteren) Ik had gezien dat een scheefstand van de derailleur eventueel ook zoiets kan veroorzaken, maar ik heb geen richt-tool. Misschien dan ook maar eens na laten kijken.
Bottom bracket versleten? Kan ook zonder zijwaartse speling het geval zijn.
Hij wil.
Bij mij was op een Canyon grizl na 5000km het bb versleten, zelfde symptomen. Canyon wilde het niet oppakken als garantie en mijn fietsenmaker vond de token ninja lite die erin zat 'brol'. Omdat ik niet durfde zelf te gaan pressfitten heeft hij het vervangen. Koste me 60 euro + tientje voor fixen ander klein euvel. Sindsdien geen klachten, zit nu de normale shimano pressfit bb in.begintmeta schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:15:
Maandag goed weer + een dagje op vakantie in Amersfoort.
Heeft iemand aanraders voor een leuke gravelride? Afstand mag 150 km of meer zijn.
Al even op Komoot gekeken, maar ik kan niet kiezen
Heeft iemand aanraders voor een leuke gravelride? Afstand mag 150 km of meer zijn.
@klaaas @cedrix5 , ik zal me dan maar eens wat beter op de bb gaan richten... Zou wel snel zijn, maar een BSA SRAM dub is ook niet zo duur...
[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 30-03-2023 21:03 ]
BSA is ook makkelijk zelf te doen, dus als na vervanging je tik niet weg is kan je bb er in ieder geval weer even tegen 😄
Hoeveel km had je er mee gereden?
Hoeveel km had je er mee gereden?
[ Voor 12% gewijzigd door klaaas op 30-03-2023 21:07 ]
Hij wil.
Grappig, ik heb hetzelfde, maar dan op circa 7 uur. Toevallig een Sensa Romagna GRX met circa 8300km (ook door een baggerbos) op de teller?begintmeta schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:15:
Zo af en toe haal ik de boel uit elkaar, schoonmaken, opnieuw insmeren en vastzetten met momentsleutel en dan is het weer een tijdje weg, maar op een gegeven moment komt het weer terug.
Met name de trapas (BB-RS500), crank (4iiii 105 powermeter) en pedalen (PD-ME700) opnieuw doen lijkt het probleem weer tijdelijk op te lossen.
Nu snap ik dat door prutweer fietsen niet bevorderlijk is... maar de laatste tijd ben ik iedere 2-3 weken wel opnieuw aan het smeren en dat lijkt mij ook niet de bedoeling?
Informaticus of vakkundig Googler?
Op een gegeven moment gaat het niet meer weg en vervang je alsnog je bb 😄
Hij wil.
Mijn fiets maakt bij de BB al zoveel geluid soms (het is dan ook vast gekit, maar volgens mij alweer deels los), dan ik het eigenlijk al niet meer bewust hoor.
Iemand trouwens een aanrader waar je een lang weekend goed kunt gravellen ergens in Europa? Hoor dat Granada echt top is, maar misschien iets anders?
Iemand trouwens een aanrader waar je een lang weekend goed kunt gravellen ergens in Europa? Hoor dat Granada echt top is, maar misschien iets anders?
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Zie: https://gathering.tweaker...ilter_keywords%5D=oberhofYakolev schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:01:
Mijn fiets maakt bij de BB al zoveel geluid soms (het is dan ook vast gekit, maar volgens mij alweer deels los), dan ik het eigenlijk al niet meer bewust hoor.
Oberhof is voor de meeste Nederlanders een onbekend (winter)sport gebied. Je kan daar goed los gaan op de gravelbike.
De Eifel en het Zwarte Woud kan je ook in verdwalen.
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/161287835CedricD schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:51:
Backroads misschien een optie?
Onderstaande route heb ik vorig jaar uitgezet en daarna steeds verbeterd. Erg veel afwisseling op de veluwe. Heide, bos, oerbos, weiland etc. Qua zand is hij op dit moment zeer goed te rijden.CedricD schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:51:
Vanuit Amersfoort is het circa 25Km fietsen naar het Speulderbos, waar je deze router kunt oppikken. Er naar toe fietsen is vast ook wel wat moois van te maken.
https://connect.garmin.com/modern/course/126386952
Gooische Strade 200 komt er langs dacht ik..? Stukkie van die route pakken?CedricD schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:51:
Ik denk dat ik een wielset erbij ga nemen, om dan een set "vooral voor op (alle-)wegen" te hebben, en een vooral offroad-georienteerde set. (en ik vrees dat het een stapje is richting extra fiets
)
Mijn actuele set (met tufo thundero 40mm), heeft een interne velgbreedte van 24mm, daar ga ik dan tzt 42-45mm banden met duidelijk profiel en wellicht ook weer wat lekbestendiger dan de thundero's (hoewel die het eigenlijk de laatste tijd prima hebben gedaan (ook al steken de takjes erin (die heb ik maar afgebroken en voorlopig als "natuurlijke plug" laten zitten. (geen drukverlies meer)).
Voor de nieuwe set denk ik aan een interne breedte van 22-23mm, en dan een bandbreedte van 34-37mm. Ook tubeless denk ik maar.
Slicks? Pirelli Cinturato Velo 35mm lijkt wel wat, qua lekbestendigheid... maar uiteindelijk heeft zoiets alleen zin als de banden/wielen echt van elkaar verschillen in veel opzichten...
Ge denk ik maar een BBtje meepakken mocht ik een wielset kopen...

Mijn actuele set (met tufo thundero 40mm), heeft een interne velgbreedte van 24mm, daar ga ik dan tzt 42-45mm banden met duidelijk profiel en wellicht ook weer wat lekbestendiger dan de thundero's (hoewel die het eigenlijk de laatste tijd prima hebben gedaan (ook al steken de takjes erin (die heb ik maar afgebroken en voorlopig als "natuurlijke plug" laten zitten. (geen drukverlies meer)).
Voor de nieuwe set denk ik aan een interne breedte van 22-23mm, en dan een bandbreedte van 34-37mm. Ook tubeless denk ik maar.
Slicks? Pirelli Cinturato Velo 35mm lijkt wel wat, qua lekbestendigheid... maar uiteindelijk heeft zoiets alleen zin als de banden/wielen echt van elkaar verschillen in veel opzichten...
Pff, denk een km of 4500 pas...
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 02-04-2023 16:18 ]
Limburg Divide achter de rug, 207km aan glibberen en glijden in vrij koude temperaturen.
https://www.strava.com/activities/8821200914
Helemaal niet genoten vandaag. Koud, nat, overal heel erg voorzichtig doen vanwege modder, en de gekozen wegen vond ik ook vrij matig. Hielp ook niet dat ik al na 5km op mijn bek ging en de hele rit moest rijden met een schaafwond op mijn arm.
Samenvattende foto:
Helemaal niet genoten vandaag. Koud, nat, overal heel erg voorzichtig doen vanwege modder, en de gekozen wegen vond ik ook vrij matig. Hielp ook niet dat ik al na 5km op mijn bek ging en de hele rit moest rijden met een schaafwond op mijn arm.
Samenvattende foto:
:strip_exif()/f/image/NKJPez9VCBFCt2OSdfPJ6hpB.jpg?f=fotoalbum_large)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Klei grond droogt ook minder goed denk ik. Mijn korte lokale rondje was prima vandaag, 1 keer moeten afstappen (maar was ook wel te rijden denk ik als je genoeg vaart erin zet). Brabants zand doet het best goed in de regen, Veluwe ook wel denk ik.
Klinkt bekend...Yakolev schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:22:
Limburg Divide achter de rug, 207km aan glibberen en glijden in vrij koude temperaturen.
Samenvattende foto:
[Afbeelding]
Vandaag de Volta Limburg Classic Gravel gereden, nouja, de helft, ook vanwege het glijden. Halverwege de wegroute gepakt en nog ff een paar mooie klimmen meegepakt. Wel jammer dat ik de hele dag de zon gemist heb, die in Utrecht gewoon scheen...
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Vwb de Time ADHX. Het is niet goedkoop. Maar als je het in perspectief plaatst en kijkt wat een losse frame kost bij een "gerenommeerde" merk, is die uiteindelijk redelijk geprijsd en je koopt een frame bij een bedrijf dat (nu nog) de frames zelf in Europa maakt met vooruitstrevende technologie.begintmeta schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:16:
Ik denk dat ik een wielset erbij ga nemen, om dan een set "vooral voor op (alle-)wegen" te hebben, en een vooral offroad-georienteerde set. (en ik vrees dat het een stapje is richting extra fiets)
[...]
En het ziet er ook gewoon veel beter uit dan een gemiddelde Spesh oid.
Ik zit ook te twijfelen wat ik met mijn 2 wielsets ga doen. Enerzijds heb ik ook de neiging om redelijk tegengestelde sets te maken, maar ik heb eigenlijk aan een allround bandje voor het gravelwerk wel genoeg (44mm Thundero's liggen klaar). Ik heb de hele winter doorgereden en zelden het gevoel gehad dat ik noppen tekort kwam. Ik pas bij heel slecht weer mijn route toch wel zodanig aan dat ik de echte modder vermijd.begintmeta schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:16:
Ik denk dat ik een wielset erbij ga nemen, om dan een set "vooral voor op (alle-)wegen" te hebben, en een vooral offroad-georienteerde set. (en ik vrees dat het een stapje is richting extra fiets)
[...]
Op de andere set ligt nu een setje 32mm slicks. Dat is in principe prima, maar omdat ik ze erg dunnetjes vind in het frame (en ik toch niet voor de laatste seconde snelheidswinst ga) zou ik daar liefst een 40mm slick opleggen. Maar dat is dan weer niet echt goed te krijgen. De slick-achtige gravelbanden die in 40mm te krijgen zijn hebben allemaal nogal wat nadelen. De Pirelli die jij noemt schijnt trouwens een behoorlijke rolweerstand te hebben. In het lab 2x zo hoog als een GP5000 32mm...
Qua BB: 4500km is niet veel, maar het is ook zeker niet onmogelijk dat je dan aan een nieuwe toe bent. Ik vervang tegenwoordig aan het eind van de winter de nodige slijtage-onderdelen en neem dat direct het BB maar mee. Die €20 komt het ook niet op aan.
Hij wil.
Pirelli P Zero Race nogwat in 35 en 40mm in aantochtklaaas schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:14:
[...]
Ik zit ook te twijfelen wat ik met mijn 2 wielsets ga doen. Enerzijds heb ik ook de neiging om redelijk tegengestelde sets te maken, maar ik heb eigenlijk aan een allround bandje voor het gravelwerk wel genoeg (44mm Thundero's liggen klaar). Ik heb de hele winter doorgereden en zelden het gevoel gehad dat ik noppen tekort kwam. Ik pas bij heel slecht weer mijn route toch wel zodanig aan dat ik de echte modder vermijd.
Op de andere set ligt nu een setje 32mm slicks. Dat is in principe prima, maar omdat ik ze erg dunnetjes vind in het frame (en ik toch niet voor de laatste seconde snelheidswinst ga) zou ik daar liefst een 40mm slick opleggen. Maar dat is dan weer niet echt goed te krijgen. De slick-achtige gravelbanden die in 40mm te krijgen zijn hebben allemaal nogal wat nadelen. De Pirelli die jij noemt schijnt trouwens een behoorlijke rolweerstand te hebben. In het lab 2x zo hoog als een GP5000 32mm...
Qua BB: 4500km is niet veel, maar het is ook zeker niet onmogelijk dat je dan aan een nieuwe toe bent. Ik vervang tegenwoordig aan het eind van de winter de nodige slijtage-onderdelen en neem dat direct het BB maar mee. Die €20 komt het ook niet op aan.
https://www.bicycling.com...ernieuwt-p-zero-race-tlr/
@Yakolev “gekozen wegen vrij matig…” geen aanrader dan (bij andere omstandigheden)?
Deze route komt letterlijk langs mijn huis zie ik zojuist, diverse wegen/paden rondom onze woonplaats zou ik, voor een gravel route, anders gekozen hebben. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk
Deze route komt letterlijk langs mijn huis zie ik zojuist, diverse wegen/paden rondom onze woonplaats zou ik, voor een gravel route, anders gekozen hebben. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk
Het stuk van Nijmegen tot en met de Meinweg was redelijk standaard, daar kan ik niks negatiefs over zeggen. Echter alles wat daarna kwam vond ik redelijk meh..RR46 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:55:
@Yakolev “gekozen wegen vrij matig…” geen aanrader dan (bij andere omstandigheden)?
Nu weten we allebei dat qua gravel het gebied tussen de Meinweg en Sittard sowieso vrij matig is, maar ze heeft volgens mij alleen wat point en click gedaan op de kaart om onverharde wegen te vinden. Het kwalijkste vond ik het stuk rondom Waldfeucht waar je letterlijk door grasvelden aan het fietsen bent omdat zelfs de tractoren er geeneens meer komen.
Ook het stukje richting Watersley, je hebt in feite 3 manieren om er te komen vanaf het plateau, maar dan kies je de aller steilste afdaling te nemen ipv dat je na 170km een geleidelijke afdaling (even de beentjes rusten) hebt
/f/image/uatP9QgVBVmcXRRBgTGA1Cjb.png?f=fotoalbum_large)
Ook grote vraagtekens bij de afdaling naar Valkenburg, vanaf Schimmert kan je in principe een aantal onverharde wegen kiezen of een paar fijne geasfalteerde wegen (zoals Ravensbos-Beekstraat of de Stoepert), maar dan valt alweer de keuze op de kortere, stijlere Bosstraat.
De rit eindigen met de Geulhemmerberg? Er liggen parallel naast deze klim ook 2 onverharde alternatieven die je had kunnen nemen. Ach, voor de rest een prima route, maar ik heb wel het idee dat het gewoon net wat beter had kunnen zijn.
@Yakolev heeft die Limburg Divide route een vaste rijrichting of kan die in beide richtingen?
Iemand nog de gouden tip mbt slot voor gravel commuter?
Had een Abus kettingslot besteld, maar deze ga ik niet om de zadelpen wikkelen en past helaas niet in het beoogde zadeltasje wat ik hier nog voor had liggen. De fiets wordt dus gebruikt voor woon-werk verkeer, maar wil er uiteraard ook mee fietsen in mijn vrije tijd. Is dan fijn als ik het slot er makkelijk af kan halen.
Nu maar aan het kijken naar een Abus Bordo met houder, dan blijft alleen de houder over op de fiets als ik in het weekend erop uit ga. Nog andere mooie opties?
Had een Abus kettingslot besteld, maar deze ga ik niet om de zadelpen wikkelen en past helaas niet in het beoogde zadeltasje wat ik hier nog voor had liggen. De fiets wordt dus gebruikt voor woon-werk verkeer, maar wil er uiteraard ook mee fietsen in mijn vrije tijd. Is dan fijn als ik het slot er makkelijk af kan halen.
Nu maar aan het kijken naar een Abus Bordo met houder, dan blijft alleen de houder over op de fiets als ik in het weekend erop uit ga. Nog andere mooie opties?
Is het een optie om een goed kettingslot te kopen en deze op je werk te laten? Dan hoef je überhaupt dat ding niet mee te zeulen
Gewoon op slot aan het fietsenrek oid, bedoel ik dan
[ Voor 16% gewijzigd door yeehaw op 04-04-2023 11:23 ]
Zou een optie zijn, maar dan heb ik geen slot als ik even naar de supermarkt oid rijyeehaw schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:23:
Is het een optie om een goed kettingslot te kopen en deze op je werk te laten? Dan hoef je überhaupt dat ding niet mee te zeulenGewoon op slot aan het fietsenrek oid, bedoel ik dan
Maar ik zie net dat een ringslot ook nog zou kunnen met de AXA flexmount.
Heb ik wel altijd een ringslot aan de fiets, maar wel altijd slot bij me en zeer makkelijk in gebruik.
Maar ben er nog niet uit. Die bordo is wat onhandiger in gebruik, maar kan (op de houder na) wel helemaal van de fiets af. Luxe probleem weer dit
Heb je wel al van die slot dingetjes voor je wielen? Anders dan staat je fiets vast maar zijn je wielen weg 
https://hexlox.com/products/thru-axle-lock
https://hexlox.com/products/thru-axle-lock
Oefff! ik wil niet weten hoe je met dit gevoel 207km uitfietst....echt een nette afstand zeg!Yakolev schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:22:
Samenvattende foto:
[Afbeelding]
Afgelopen zondag de Cees Bol classic gefietst, tot dusver mijn langste tocht 107km.
Ook gelijk de laatste training voor mijn nieuwe avontuur aankomend weekend:
The Dales Divide 2023 --> https://dotwatcher.cc/race/dales-divide-2023
Mijn eerste meerdaagse tocht en ook gelijk mijn eerste bikepacking avontuur.
Begin dit jaar begonnen met trainen, 3 x week, vaak in de avond, weer of geen weer.
Dat was echt wennen om ook in de avond in het donker te fietsen, met hagel en wind. Maar een goede voorbereiding op wat er mogelijk komen gaat. Het gaat een fysieke en mentale uitdaging worden voor mij gezien de afstand en het klimmen, als ook in de kou een tentje opzetten.
Het plan is om de tocht in 3 dagen te fietsen, waarbij ik sowieso de shortcut na York neem en uit zal komen 430 km tov de 600km.
Vanavond en morgen de laatste dingen pakken en dan met de boot naar de overkant
Kan zonder problemen in beide richtingen, Met de gebruikelijke windrichtingen is het zelfs bijna aan te raden om het vanuit het zuiden te doen. Qua hoogtemeters sluiten beide richtingen met heuvels af, hoewel die rondom Nijmegen wel iets minder intens zijn, dus ook dat is een voordeel.loyske schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:20:
@Yakolev heeft die Limburg Divide route een vaste rijrichting of kan die in beide richtingen?
Kan het slot niet in een tas? Ik neem aan dat je sowieso iets van een tas mee neemt naar je werk/de supermarkt? Daar past vast nog een slot in.loyske schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:20:
@Yakolev Dat stuk van jouw screenshot begrijp ik sws niet, is tegen de MTB route in en het minst leuke/mooie pad om op te fietsen (notabene in eigen woonplaats).
Ik ga deze ga skippen. Volgens mij zijn er in de nabije omgeving mooiere routes te doen : )
Ik ga deze ga skippen. Volgens mij zijn er in de nabije omgeving mooiere routes te doen : )
Ik heb gewoon het slot op mijn werk liggen, die hangt daar op zijn plekjeloyske schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:20:

We maken er zelf maar eentje toch!RR46 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:48:
@Yakolev Dat stuk van jouw screenshot begrijp ik sws niet, is tegen de MTB route in en het minst leuke/mooie pad om op te fietsen (notabene in eigen woonplaats).
Ik gebruik al een jaar of 2 de tigr blue mini plus. Licht en makkelijk in je frame te clippen met de houder. Litelok heeft tegenwoordig nog betere die tegen accuslijpschijf kunnen maar is zwaar en als je commuter niet flashy is vast ook wat overkillloyske schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:20:
Ik zit daar ook aan te denken ja! Ga waarschijnlijk nog een Ortlieb quick rack monteren, kan daar het slot aan of in een tas.hoi1234 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:26:
[...]
Kan het slot niet in een tas? Ik neem aan dat je sowieso iets van een tas mee neemt naar je werk/de supermarkt? Daar past vast nog een slot in.
Ringslot is wel makkelijk in gebruik, maar kan niet van de fiets af en vangt misschien weer veel modder (ondanks de spatborden), mocht ik die eens tegenkomen
Probleem is ook een beetje, dat deze Grizl mijn touringfiets met ringslot gaat vervangen voor alle kleine ritjes in de stad etc. Commute is maar 2x per week en niet heel ver
Zou wel oppassen met de fiets in de stad parkeren, Ik denk dat je hem dan heel snel kwijt bent. Voor die reden heb ik zelf een oud barrel als stads/dorpfietsloyske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:37:
[...]
Ik zit daar ook aan te denken ja! Ga waarschijnlijk nog een Ortlieb quick rack monteren, kan daar het slot aan of in een tas.
Ringslot is wel makkelijk in gebruik, maar kan niet van de fiets af en vangt misschien weer veel modder (ondanks de spatborden), mocht ik die eens tegenkomen![]()
Probleem is ook een beetje, dat deze Grizl mijn touringfiets met ringslot gaat vervangen voor alle kleine ritjes in de stad etc. Commute is maar 2x per week en niet heel ver
Misschien al gezien, anders wellicht handig uit een nabij gelegen buren topic hiero: >>>KLIK<<<loyske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:37:
[...]
Ik zit daar ook aan te denken ja! Ga waarschijnlijk nog een Ortlieb quick rack monteren, kan daar het slot aan of in een tas.
@cedrix5 goede tip dat Litelok, wellicht interessant (kon deze nog niet).
Heeft iemand ook nog een tip voor een zèèr compact slot (wat je best over mag flexxen en echt geen ART. 4 label hoeft te hebben oid), maar waardoor je niet in 2 seconden op de fiets springt en weg bent?
Onder het motto van, dan nemen ze eerder een niet afgesloten fiets
Ik heb deze:
https://www.mantel.com/bb...2jMEYu5KPH1gaAs2DEALw_wcB
Kan in je achterzakje en is ook handig om in de trein te zorgen dat je fiets niet omvalt. Het houdt alleen 'opportunity thieves' tegen natuurlijk.
Kan in je achterzakje en is ook handig om in de trein te zorgen dat je fiets niet omvalt. Het houdt alleen 'opportunity thieves' tegen natuurlijk.
Ik heb deze:
https://www.futurumshop.n...nctioneel-slot-rood.phtml
Houd ook alleen een gelegenheidsdief tegen, meer als je op het terras zicht op je fiets hebt dat iemand er niet op kan springen en weg.
https://www.futurumshop.n...nctioneel-slot-rood.phtml
Houd ook alleen een gelegenheidsdief tegen, meer als je op het terras zicht op je fiets hebt dat iemand er niet op kan springen en weg.
Gebruik hetzelfde slot als RobbieT in "laag risico" situaties. Even de winkel in hier in het dorp, op vakantie op de camping tijdens fietsvakantie of op andere rustige locaties.
Elke omgeving waar ik meer dan zo'n slot nodig heb zou ik niet eens met een kostbare fiets willen staan, maakt niet uit wat voor slot er op zit, als ze hem mee willen hebben krijgen ze hem toch wel mee.
Elke omgeving waar ik meer dan zo'n slot nodig heb zou ik niet eens met een kostbare fiets willen staan, maakt niet uit wat voor slot er op zit, als ze hem mee willen hebben krijgen ze hem toch wel mee.
Klopt, maar het is de goedkoopste alu Grizl en heb verzekering afgesloten. Moet dan wel met art2 slot afgesloten zijn aan vast object. In de stad zet ik fietsen altijd waar continu mensen op terras zittenMjelnir schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:50:
[...]
Zou wel oppassen met de fiets in de stad parkeren, Ik denk dat je hem dan heel snel kwijt bent. Voor die reden heb ik zelf een oud barrel als stads/dorpfiets
Ga het zeker niet uitlokken!
De alu Grizl heeft wel een schroefgat boven de thru-axle, dus het Ortlieb rack is geen probleemRR46 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:06:
[...]
Misschien al gezien, anders wellicht handig uit een nabij gelegen buren topic hiero: >>>KLIK<<<
Ik heb deze:RR46 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:06:
[...]
Misschien al gezien, anders wellicht handig uit een nabij gelegen buren topic hiero: >>>KLIK<<<
@cedrix5 goede tip dat Litelok, wellicht interessant (kon deze nog niet).
Heeft iemand ook nog een tip voor een zèèr compact slot (wat je best over mag flexxen en echt geen ART. 4 label hoeft te hebben oid), maar waardoor je niet in 2 seconden op de fiets springt en weg bent?
Onder het motto van, dan nemen ze eerder een niet afgesloten fiets
https://www.futurumshop.n...-rest-105-kabelslot.phtml
Had eerst de Combiflex 65 besteld, maar dat is echt te kort qua kabel. Deze past gewoon in mijn toptube, maar er is ook een versie met een bevestigingsding:
https://www.futurumshop.n...t-105-chr-kabelslot.phtml
En dit zijn de exacte maten (gekregen via Abus zelf) van de verschillende Combiflex modellen:
Combiflex 65 – 72 x 47 x 22mm.
Combiflex 85 – 80 x 50 x 22mm.
Combiflex 105 – 87 x 58 x 23mm.
Combiflex 125 – 98 x 64 x 27mm
[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 05-04-2023 14:59 ]
Hi Ha Hopjesvla
En gratis bij futurumshop met punten. Ik gebruik hem vaak als ik op een terras zit. Toch beter dan helemaal niks.yeehaw schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:13:
Ik heb deze:
ik ben na een jaartje op m'n cube nuroad aan het rondkijken voor wat anders. Had deze fiets gekocht omdat hij op voorraad was en ik snel de weg op wilde. Was niet helemaal happy met de afmontage maar wilde fietsen 
Zit nu beetje rond te kijken en mezelf ook af te vragen wat ik qua versnellingen wil. Mijn ritjes afgelopen jaar zijn 60% woon werk en de overige 20% gravel en 20% langere ritten over de weg naar vrienden en familie toe.
Huidige groep is een 2x8 claris...
De bedoeling is hierin dus een flinke upgrade te maken aan alle kanten, alleen vind ik het erg lastig om te bepalen of ik voor een 1x of 2x setup moet gaan. De bedoeling is natuurlijk meer fietsen dan afgelopen jaar en meer gravel + eventueel wat bike packing gaan doen.
gezien mijn gewicht (130+) lijkt me het voordeel van een 2x setup het veel bredere bereik en kleinere stappen in de versnellingen wel prettig of zie ik hier iets over het hoofd?
Zit nu beetje rond te kijken en mezelf ook af te vragen wat ik qua versnellingen wil. Mijn ritjes afgelopen jaar zijn 60% woon werk en de overige 20% gravel en 20% langere ritten over de weg naar vrienden en familie toe.
De bedoeling is hierin dus een flinke upgrade te maken aan alle kanten, alleen vind ik het erg lastig om te bepalen of ik voor een 1x of 2x setup moet gaan. De bedoeling is natuurlijk meer fietsen dan afgelopen jaar en meer gravel + eventueel wat bike packing gaan doen.
gezien mijn gewicht (130+) lijkt me het voordeel van een 2x setup het veel bredere bereik en kleinere stappen in de versnellingen wel prettig of zie ik hier iets over het hoofd?
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Bij heel veel fietsen mag je niet boven de 110 totaal gewicht uitkomen, een Alu topstone zou misschien kunnentabaqui schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
ik ben na een jaartje op m'n cube nuroad aan het rondkijken voor wat anders. Had deze fiets gekocht omdat hij op voorraad was en ik snel de weg op wilde. Was niet helemaal happy met de afmontage maar wilde fietsen
Systeemgewicht van de alu Topstone is inderdaad 150kg @Sjoak . Staat toevallig ook op mijn shortlist. Een Grizl heeft 120kg, Nuroad zelfs maar 115.
@tabaqui Ik zou sowieso voor 2x gaan als je langere ritten op constante snelheid rijdt of langere klimmen. dan zijn die paar extra stapjes wel zo fijn.
Je gewicht is mogelijk wel een dingetje zoals al aangehaald. De meeste fietsen zullen met een stevige wielset en zonder extreem gebruik (full send een mtb parcours rond) niet spontaan kapot gaan maar de stabiliteit wordt wel minder, helemaal als je voor bikepacken ook nog extra gewicht toe gaat voegen.
Je gewicht is mogelijk wel een dingetje zoals al aangehaald. De meeste fietsen zullen met een stevige wielset en zonder extreem gebruik (full send een mtb parcours rond) niet spontaan kapot gaan maar de stabiliteit wordt wel minder, helemaal als je voor bikepacken ook nog extra gewicht toe gaat voegen.
Is een tourfiets dan niet misschien wat beter? Kunnen over het algemeen ook iets meer gewicht aan, en zijn op gravel en weg ook best snel. Voor bikepacking natuurlijk al helemaal geweldig.
Een Trek 920 of een Riverside 920 bijvoorbeeld?
Een Trek 920 of een Riverside 920 bijvoorbeeld?
Is behalve de wielset niet ook de framemaat niet heel erg bepalend voor hoe stevig een fiets is?
Een klein frame zal in verhouding meestal een stuk stijver en steviger zijn dan een groot frame.
Dus je lengte en daarmee framemaat bepaald denk ik ook wel in hoeverre je last met de stabiliteit krijgt.
Een klein frame zal in verhouding meestal een stuk stijver en steviger zijn dan een groot frame.
Dus je lengte en daarmee framemaat bepaald denk ik ook wel in hoeverre je last met de stabiliteit krijgt.
Veel fabrikanten gebruiken dezelfde buizen over de hele maten range. Bij de kleine maten is een fiets dan te stijf, bij een grote maat te slap.RobbieT schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:55:
Is behalve de wielset niet ook de framemaat niet heel erg bepalend voor hoe stevig een fiets is?
Voor zover ik weet is bijvoorbeeld Fairlight een van de weinige fabrikanten van stalen fietsen die ook daadwerkelijk verschillende buizen gebruiken afhankelijk van de maat van de fiets.
Wellicht is dit wat voor je -> https://www.mantel.com/lapierre-crosshill-30#specificationstabaqui schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
Heb niet kunnen vinden of hij ook bij jouw gewicht aansluit.
Hier kan je zien wat 1x (40 voor, 12 speed 10-44) versus 2x (30/46 voor, 11 speed 11-28) aan verschil maakt. Eventueel aan te passen naar de precieze config. https://ritzelrechner.de/...1,24,28,32,38,44&UF2=2215tabaqui schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
Met deze setups zou ik zeggen, bereik maakt vrijwel geen verschil, de stapjes doen er meer toe. (Er zit ook gewoon een flink stuk overlap in.) Ik denk dat je het vooral gaat merken bij wat langer maar flauw klimmen, daarvoor lijken die stappen me wel groot. Zegmaar als je rond of iets onder de 20 km/u komt te fietsen.
Kleine kanttekening: Shimano heeft (nog) geen 12 speed gravel groepset. Enkel 11 speed, dus dan worden de stapjes her en der nog wat groter.Jesse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:37:
[...]
Hier kan je zien wat 1x (40 voor, 12 speed 10-44) versus 2x (30/46 voor, 11 speed 11-28) aan verschil maakt. Eventueel aan te passen naar de precieze config. https://ritzelrechner.de/...1,24,28,32,38,44&UF2=2215
Met deze setups zou ik zeggen, bereik maakt vrijwel geen verschil, de stapjes doen er meer toe. (Er zit ook gewoon een flink stuk overlap in.) Ik denk dat je het vooral gaat merken bij wat langer maar flauw klimmen, daarvoor lijken die stappen me wel groot. Zegmaar als je rond of iets onder de 20 km/u komt te fietsen.
Hij wil.
Schijnt dat hun 12-speed 1x cassette voor GRX ook tot 50/51 gaat zoals mtb. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor dat te koop is want heb ik wel zin in. Al is een 2x optie met lagere versnellingen ook wel welkom. Nu is mijn enige optie T.a. specialites bladen in 44/28. Met 1x kan je je chainring wat aanpassen naargelang de nood om range onderaan/bovenaan te hebben, vind ik wel handig.