Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 30 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

TheTinusNL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:16:
[...]

Ik vind het juist wel logisch om zulke slick-loopvlak banden te vergelijken met asfaltbanden.
Waarom worden er anders gravelbanden zonder profiel of met weinig profiel op het loopvlak uitgebracht? Dat doe je niet om de gravelprestaties (maarja "wat is gravel?") te verbeteren, dan zou je er juist meer profiel op leggen. Evenzo voor ondergrond losser/ruiger/natter/uitdagender dan gravel.
Met zo'n vlak loopvlak moet het doel toch zijn om iets van een asfaltband te imiteren en dan vind ik vergelijkingen met asfaltbanden gepast.
Ik heb semi-slick's van Maxxis (Receptor) onder mijn gravelaar liggen maar ik ga ze vervangen zodra ik iets goeds gevonden heb (650x47B).

Op harde ondergrond zijn ze top, zeker op asfalt, maar als het ook maar een beetje nat/modderig wordt glij je constant weg aan de voorkant en gaat de achterkant slippen (bij klimmen met name).

Een maatje van me heeft ook dergelijke banden en is er op dat gebied ook niet te spreken over. Het geeft geen vertrouwen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Daar ik dit jaar ook weer Duchenne Heroes fiets moet ik wel wat fatsoenlijks hebben. Dus tips zijn welkom :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33
Voor 650b heb ik lang gereden met Rocket Ron en Racing Ralph combi.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
Bij mijn Aventura's beginnen de kleine nopjes in het midden aardig te slijten. Ik heb de laatste tijd ook het gevoel dat ik de zijnopjes meer voel bij het insturen op asfalt. Vind ik niet echt prettig. Als iemand tips heeft voor een soortgelijke band, waarbij je dat gevoel niet hebt houd ik me aanbevolen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

DDX schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:38:
Voor 650b heb ik lang gereden met Rocket Ron en Racing Ralph combi.
Ik zat net naar deze te kijken;
https://www.velozine.nl/r...aventura_650b_gravelband/
https://road.cc/content/r...entura-gravel-tyre-293251 (gaat weliswaar om de 700x38)

Lekker breed ook (heb nu 47mm), maar twijfel of ik ze dan voor én achter wil of een combi maak met iets anders.

EDIT; @klaaas jij hebt deze dus?

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 13-03-2023 11:03 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
@TommyGun Yes. In 700x44. Prima allroundbandje, maar niet specifiek een uitblinker in natte omstandigheden.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Morrar schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:15:
Petten, daar kom ik vandaan. Wel hoop veranderd daar aan de kust, maar zeker ook opgeknapt.

Dan in de categorie "Tubeless ken nie lek", hier kwam ik vandaag mee thuis:

[Afbeelding]

Gelukkig dus gehouden, maar toen ik de schroef eruit haalde was het wel afgelopen met de band. Nu weet ik eigenlijk niet zo wat ik hier mee moet:

1. Binnenbandje steken. Maar ja... Dan is ie dus niet meer tubeless.

2. Plakken. Ik heb alleen plakkers voor binnenbanden en geen idee of die ook werken voor buitenbanden?

3. Plugjes kopen. Ik vind die krengen best prijzig en volgens mij ook niet bedoeld als permanente oplossing? Aan de andere kant misschien goed om te hebben voor onderweg, dus de investering wel waard.

4. Nieuwe band. Aangezien er krap 500 km op zit, vind ik dit wel een beetje verspilling...

Iemand tips?
Zoals al werd aangegeven, er zijn speciale plakkers voor aan de binnenkant van de band. Zo doe ik dat ook met MTB banden die er net op liggen, maar toch een groot gat krijgen die niet meer dicht wil gaan met de latex.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

MartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:24:

[...]

Nou had ik van een eerder experiment met een andere fiets nog een setje Schwalbe G-One Speed in 29x2.35 liggen, wat één van de strandbanden bij uitstek is. Die leken me ook wel op deze fiets passen, dus uitgelezen kans om ze eens te proberen!

[Afbeelding]

Testrit viel wat tegen, rollen lekker snel, maar stuurgedrag is erg onvoorspelbaar. Lijken eerst de bocht in te willen vallen, om dan juist wat weerstand te geven en vervolgens bij meer stuurhoek weer verder erin te willen vallen. :? Ik vermoed een combinatie van velgbreedte (25mm intern) en head angle, je ziet ook dat de echte strandracefietsen een hele lange toptube en relatief korte vork hebben.

[...]

Banden mogen er nu weer af, beetje meer grip en wat normaler stuurgedrag vind ik toch ook wel fijn. :P Ben niet persé fan van gumwall, maar oogt op deze fiets wel beetje saai met alles zwart, dus voor de zomer een set Continental Raceking Bernstein in 29x2.2 besteld.
Continentals bleven maar opschuiven qua levertijd, dus voor Schwalbe Thunder Burt gegaan. In navolging van het rare stuurgedrag: ligt toch echt aan de opbouw van de G-One Speed's, hiermee weer normaal stuurgedrag (en geen Bambi op ijs bij beetje modder). Rollen voor mij snel genoeg, gisteren testrondje van 55km met 2/3 asfalt, 1/3 modderige gravel, beetje hoogtemeters en veel wind met 30,9 gemiddeld afgeklokt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52744504951_bb784a3b04_c.jpg

Hier zie je ook meteen de werking van Asssavers, de Win Wing houdt alles boven de toptube schoon, de Mudder Mini houdt meer tegen voor je balhoofd dan voor de berijder. :)
TheTinusNL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:16:
[...]

Ik vind het juist wel logisch om zulke slick-loopvlak banden te vergelijken met asfaltbanden.
Waarom worden er anders gravelbanden zonder profiel of met weinig profiel op het loopvlak uitgebracht? Dat doe je niet om de gravelprestaties (maarja "wat is gravel?") te verbeteren, dan zou je er juist meer profiel op leggen. Evenzo voor ondergrond losser/ruiger/natter/uitdagender dan gravel.
Met zo'n vlak loopvlak moet het doel toch zijn om iets van een asfaltband te imiteren en dan vind ik vergelijkingen met asfaltbanden gepast.

Dat is wat de Terreno Dry zo heerlijk veelzijdig maakt voor mij (77kg + 11kg fiets + kleding/bidons etc., doe 90% voor de voorband): op >4 bar is het een "ok" asfaltband (droog/nat), op 2.5 bar een goede gravelband (droog of beetje nat), op 2.0 bar nog een degelijke CX-/bosfiets-band (droog) en <2 bar bij droogte prima voor MTB-trails van makkelijke moeilijkheidsgraad voor Nederlandse begrippen (denk o.a. Zeist/Austerlitz).
Maar juist vanwege het vlakke loopvlak had ik meer dan "ok" verwacht op asfalt.

Daarom vind ik het ook jammer dat de Zero zo'n enorm dik loopvlak heeft in het midden. In het algemeen jammer dat er zo weinig dunne, meer-asfalt georiënteerde gravelbanden zijn die hard opgepompt soepel over het asfalt rollen met hun vlakke loopvlak, maar met wat minder druk extra offroad-grip van het zij-profiel geven. Zo'n band lijkt mij ideaal voor het "gravel" dat wij hier in NL hebben, of in ieder geval wat ik associeer met de Utrechtse Heuvelrug.
Profiel speelt in mijn beleving vooral een rol zodra het modderig wordt. Net als bij autobanden is profiel ook deels optisch/marketing en wordt veel van de grip ook uit karkas en rubbersamenstelling gehaald. Merkte ik bijvoorbeeld toen ik een rondje MTB-route Schoorl op G-One Speed (in 700x60) deed en nergens echt problemen had met grip qua klimmen etc. Alleen remmen op stijle afdaling wordt wat pittiger zonder profiel.

Rene Herse concentreert zich enorm op soepel (soep0lll), maar dat moet wel bij je gebruik/rijstijl passen. Ik had ooit de Snoqualmie Pass in 700C x 44 onder mijn Straggler, en reed in een snelle offroad-bocht bijna de band van de velg. Flinke burp, maar kon em wel gewoon nog oppompen. 8)7 Hun Fleecer Ridge kan ook overal op hosanna-reviews rekenen, maar in de reacties onder deze test zijn toch wat meer kritische noten te lezen: https://bikepacking.com/g...rse-fleecer-ridge-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:19
klaaas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:04:
@TommyGun Yes. In 700x44. Prima allroundbandje, maar niet specifiek een uitblinker in natte omstandigheden.
Prijs/kwaliteit (meer dan) prima wat mij betreft, heb zelf de 700x38 (al meerdere versleten).

Na hoeveel km's is bij jou het loopvlak nagenoeg weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
RR46 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:17:
[...]

want je fiets nu tubeless en gaat er van uit dat de sealant je onderweg altijd gaat redden? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?

Bij uitstek de perfecte case om thuis, veilig, droog, misschien wel warm, ervaringen op te doen met een plug. Afhankelijk van de leeftijd van je band, de omvang en locatie van het gat, een prima permanente oplossing.
Voor onderweg had ik altijd een binnenbandje mee voor als de sealant het niet hield. Wel moet je dan goed de buitenband nalopen, bijvoorbeeld op oude doorntjes die de sealant wel gedicht kreeg.

Dus tot zover geen plugjes gebruikt, maar inderdaad -- best handig om er thuis wat ervaring mee op te doen. Ook de Tip Top plakkers van @ElGreco zijn inmiddels besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
RR46 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:05:
[...]
Na hoeveel km's is bij jou het loopvlak nagenoeg weg?
Ik heb het niet bijgehouden. Ik schat zo'n 4000km. En nagenoeg is ms nog wat overdreven. Wel duidelijk zichtbaar dat er wat rubber vanaf is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
MartijnGizmo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Continentals bleven maar opschuiven qua levertijd, dus voor Schwalbe Thunder Burt gegaan. In navolging van het rare stuurgedrag: ligt toch echt aan de opbouw van de G-One Speed's, hiermee weer normaal stuurgedrag (en geen Bambi op ijs bij beetje modder). Rollen voor mij snel genoeg, gisteren testrondje van 55km met 2/3 asfalt, 1/3 modderige gravel, beetje hoogtemeters en veel wind met 30,9 gemiddeld afgeklokt.
Vraagje, welke breedte heb genomen en hoe breed vallen deze uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Plugje ook één keer moeten gebruiken, maar gelukkig wel thuis (want ging niet super gemakkelijk). Zit wel een kilometer of 1500 nog in mijn band zonder issues.

Iemand trouwens een leuke route van 130-150k ergens in zuidelijk Nederland? Heb een goede generale nodig voor de Limburg Divide.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 13-03-2023 14:24 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

dt_swiss schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Vraagje, welke breedte heb genomen en hoe breed vallen deze uit?
2.25, precies de beloofde 57mm breed met 25mm interne velgbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 15:11
Voor komend weekend heb ik een gravelroute uitgestippeld met Komoot; begin in Driebergen en eindpunt Lunteren. Ik heb me verdiept in het MTB-vignet voor de Heuvelrug.

Twee korte gravelstroken lopen over een van de MTB-routes waar sowieso een vignet voor verplicht is. Maar alle andere paden van mijn route in die omgeving niet.

Op de website van MTB Utrechtse Heuvelrug staat dat op de 8 routes het vignet verplicht is. Maar geldt dit ook voor de rest van de Heuvelrug? Of enkel en alleen voor de MTB-routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 15-09 08:28
bavara schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:05:
Voor komend weekend heb ik een gravelroute uitgestippeld met Komoot; begin in Driebergen en eindpunt Lunteren. Ik heb me verdiept in het MTB-vignet voor de Heuvelrug.

Twee korte gravelstroken lopen over een van de MTB-routes waar sowieso een vignet voor verplicht is. Maar alle andere paden van mijn route in die omgeving niet.

Op de website van MTB Utrechtse Heuvelrug staat dat op de 8 routes het vignet verplicht is. Maar geldt dit ook voor de rest van de Heuvelrug? Of enkel en alleen voor de MTB-routes?
Alleen op de MTB routes is een vignet verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Het vignet is alleen voor de MTB routes. Daarbuiten mag je gewoon fietsen voor zover fietsen tenminste is toegestaan. Want dat is behoorlijk beperkt op de Heuvelrug. Goed uitkijken dus. Ook niet alle Komoot segmenten zijn legaal! Als je de route deelt zijn er vast wel locals die mee kunnen kijken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bavara
Dank voor de snelle reacties! Komoot gaf al aan dat ik 216m moet lopen (2 stukken) en een segment met mogelijk tijdelijk beperkte toegang.

Dit is de route.

Van stuk na Arnhemse Bovenweg en Grensweg weet ik dat het onderdeel is van de MTB routes.

[ Voor 18% gewijzigd door bavara op 13-03-2023 23:30 . Reden: Linkje stond alleen open voor connecties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
bavara schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:35:
Dank voor de snelle reacties! Komoot gaf al aan dat ik 216m moet lopen (2 stukken) en een segment met mogelijk tijdelijk beperkte toegang.

Dit is de route.

Van stuk na Arnhemse Bovenweg en Grensweg weet ik dat het onderdeel is van de MTB routes.
Het lijkt er op dat je route niet openbaar is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bavara
klaaas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Het lijkt er op dat je route niet openbaar is.
Excuus, stond inderdaad alleen open voor connecties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoe6
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03-2023
klaaas schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:45:
Bij mijn Aventura's beginnen de kleine nopjes in het midden aardig te slijten. Ik heb de laatste tijd ook het gevoel dat ik de zijnopjes meer voel bij het insturen op asfalt. Vind ik niet echt prettig. Als iemand tips heeft voor een soortgelijke band, waarbij je dat gevoel niet hebt houd ik me aanbevolen.
ik kan begrijpen dat dat misschien niet erg comfortabel is.
Ithink Een alternatieve optie kan een band zijn met een gladder oppervlak zonder hobbels of noppen. Er zijn verschillende merken die bandjes aanbieden met een strak, minimalistisch design die wellicht comfortabeler voor je zijn. zoals elke siliconen- of leren band, die meestal flexibeler is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
@zoe6 Verdwaald vanuit het horloge topic?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:48
Even een vraag, halen jullie je frametas eraf bij transport op de fietsendrager?
Normaal haal ik alles weg van de fiets maar de frametas is vervelend om constant eraf en erop te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
GWBoes schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:29:
@zoe6 Verdwaald vanuit het horloge topic?
Of een automatisch gegenereerd ChatGPT antwoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:47
Even een vraagje; Als ik het goed zie heb jij een Rohloff naaf met een standaard 'draai' shift om te schakelen aan het uiteinde van je stuur.
Waarom heb je hiervoor gekozen en niet voor de shifters in je handles?
Nog bepaalde voor/nadelen aan deze constructie?

Zit namelijk zelf ook te denken om een race/gravel stuur op mijn fiets met Rohloff te zetten maar vond een paar jaar geleden dat schakelen met die shifters in de remmen nog niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:33
Koenbr schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Bedankt voor je reactie. Over hoeveel uur rijden heb je het dan? 4?
Ja. Dan kom ik meestal met <10% batterij thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas

Dit is de route.

Ik ben niet zo bekend in dit deel van de UHR, maar ik zie dat je stukjes van 2 MTB-routes meepakt: Zeist en Woudenberg. Daarvoor heb je 2 verschillende vignetten nodig.

Daarnaast heb je een Highlight opgenomen (Valleikanaal naar Eekris) waar je blijkbaar niet mag fietsen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Morrar schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Of een automatisch gegenereerd ChatGPT antwoord :+
zonder al te veel off-topic te gaan, maar dit is sowieso een bot account als je de andere comments leest, haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dit is de route.

Als je een abonnement hebt bij Komoot, zijn de MTB-routes paars gearceerd op de kaart. Kost een paar centen, maar kan de moeite waard zijn als je vaak routes plant en/of mountainbiket. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fU2OU20sTDdPHX99rSEn5Jk4XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdFx1skR92sIG13qz3fmiBMX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook wel eens een route in die regionen gedaan rond deze tijd, rond Scherpenzeel/Renswoude kan het goed modderig zijn op de onverharde wegen.
PaveloW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Even een vraagje; Als ik het goed zie heb jij een Rohloff naaf met een standaard 'draai' shift om te schakelen aan het uiteinde van je stuur.
Waarom heb je hiervoor gekozen en niet voor de shifters in je handles?
Nog bepaalde voor/nadelen aan deze constructie?

Zit namelijk zelf ook te denken om een race/gravel stuur op mijn fiets met Rohloff te zetten maar vond een paar jaar geleden dat schakelen met die shifters in de remmen nog niet ideaal.
Nou, dat laatste dus... :) Paar verschillende "brifters" wel eens gevoeld (ombouw van Cinque en SRAM met Gebla Rohbox), maar werd daar niet enthousiast van qua schakelgevoel. Eerder ook een splitsbaar stuur gehad met de shifter bovenop, maar vond het irritant dat je dan altijd je hand moet verplaatsen nét op het moment dat je ff wil aanzetten voor een klimmetje. Andere oplossing zou nog een Surly Corner Bar (of een Chinese kopie daarvan) kunnen zijn.

Dit is wel specifiek voor mijn toepassing, ik rij bijna altijd met m'n handen in de drops, en heb nog nooit een racefiets met "brifters" gehad, dus ook niet het gevoel dat ik iets mis. Daarentegen heb ik ook nog een MTB met Rohloff, dus de draaishifter voelt voor mij vertrouwd.

Overigens gemonteerd door een stukje van het uiteinde van het stuur af te zagen en er een HubBub Drop Bar Adapter in te monteren. Mocht je dat niet willen, mijn fietsmaatje heeft op zijn Soma Wolverine een Soma Gator stuur, de (lange!) uiteindes daarvan zijn 22,2 mm, zodat alle MTB-spullen erop passen. Andere optie zou nog een Surly Corner Bar (of Chinese kopie daarvan) kunnen zijn.
replica17 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:04:
Even een vraag, halen jullie je frametas eraf bij transport op de fietsendrager?
Normaal haal ik alles weg van de fiets maar de frametas is vervelend om constant eraf en erop te zetten.
Niet altijd (die keren dat ik een frametas gebruik dan), maar vindt het wel irritant dat ie dan het zicht in de binnenspiegel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
MartijnGizmo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:04:
Nou, dat laatste dus... :) Paar verschillende "brifters" wel eens gevoeld (ombouw van Cinque en SRAM met Gebla Rohbox), maar werd daar niet enthousiast van qua schakelgevoel. Eerder ook een splitsbaar stuur gehad met de shifter bovenop, maar vond het irritant dat je dan altijd je hand moet verplaatsen nét op het moment dat je ff wil aanzetten voor een klimmetje. Andere oplossing zou nog een Surly Corner Bar (of een Chinese kopie daarvan) kunnen zijn.

Dit is wel specifiek voor mijn toepassing, ik rij bijna altijd met m'n handen in de drops, en heb nog nooit een racefiets met "brifters" gehad, dus ook niet het gevoel dat ik iets mis. Daarentegen heb ik ook nog een MTB met Rohloff, dus de draaishifter voelt voor mij vertrouwd.

Overigens gemonteerd door een stukje van het uiteinde van het stuur af te zagen en er een HubBub Drop Bar Adapter in te monteren. Mocht je dat niet willen, mijn fietsmaatje heeft op zijn Soma Wolverine een Soma Gator stuur, de (lange!) uiteindes daarvan zijn 22,2 mm, zodat alle MTB-spullen erop passen. Andere optie zou nog een Surly Corner Bar (of Chinese kopie daarvan) kunnen zijn.
Dank voor de info, had die oplossing nog niet eerder gezien, maar met een beetje zoeken op de juiste termen zijn er behoorlijk wat alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
replica17 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:04:
Afgelopen weekend alles erop gelaten, met twee fietsen; frametas, saddlebag, and topframe tas.
Ik was een beetje huiverig maar alles zat er nog op. Nu moet ik zeggen dat ik wel een busje heb en dus alles mooi uit de wind blijft tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PaveloW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Dank voor de info, had die oplossing nog niet eerder gezien, maar met een beetje zoeken op de juiste termen zijn er behoorlijk wat alternatieven.
Ik heb op mijn Santos Race Lite een Gebla Rohbox en schakel dus ook met de shifters. Mij bevalt dat eigenlijk heel goed. Heb proefgereden op een Race Lite met draaishifter, en dat vond ik helemaal niks (omdat ik dan dus altijd handen moet verplaatsen om te schakelen (niet altijd met handen in de drops, wel met de handen altijd bij de shifters)

Je kunt natuurlijk niet in 1 keer veel versnellingen terugschakelen, mijn SRAM double tap shifters kunnen max 2 versnellingen in 1 beweging), maar dat kan bij een 1x12 derailleur ook niet...

Onder full-load schakelen is met een draadshifter wel makkelijker, maar dat mis ik niet. (heb wel een draaishifter op een tourfiets)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
MartijnGizmo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:04:
[...]
Ik heb ook wel eens een route in die regionen gedaan rond deze tijd, rond Scherpenzeel/Renswoude kan het goed modderig zijn op de onverharde wegen.
Zal momenteel wel meevallen. Je kunt altijd pech hebben als een boer net druk aan het werk geweest is op een stuk aangrenzend land, maar in de basis is het momenteel niet erg modderig.

Side-note: bospaden zijn momenteel nog wel eens tricky. Alle boswerkzaamheden moeten voor 15 maart (start broedseizoen) zijn afgerond en er wordt dus flink gebruik gemaakt van sommige beheerswegen. Sommige zandwegen worden ook weer 'vlak' getrokken na afloop. Als dat vers is dan is het aardig trappen op de gravelfiets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Aiolos schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Ik heb op mijn Santos Race Lite een Gebla Rohbox en schakel dus ook met de shifters. Mij bevalt dat eigenlijk heel goed. Heb proefgereden op een Race Lite met draaishifter, en dat vond ik helemaal niks (omdat ik dan dus altijd handen moet verplaatsen om te schakelen (niet altijd met handen in de drops, wel met de handen altijd bij de shifters)

Je kunt natuurlijk niet in 1 keer veel versnellingen terugschakelen, mijn SRAM double tap shifters kunnen max 2 versnellingen in 1 beweging), maar dat kan bij een 1x12 derailleur ook niet...

Onder full-load schakelen is met een draadshifter wel makkelijker, maar dat mis ik niet. (heb wel een draaishifter op een tourfiets)
Ik ga over een tijdje wel weer proefrijden met een race/gravelstuur en shifters, maar wat ik mij van destijds kon herinneren was dat je een behoorlijk grote afstand nodig had om te schakelen, wat mij toen wat tegenviel.

Uiteindelijk voor een gewoon recht stuur gekozen, ook omdat ik (komende van een derailleur) dacht veel voordeel te hebben bij het schakelen over meerdere versnellingen tegelijk. Nu erachter gekomen dat ik toch niet heel veel gebruik tijdens het rijden.

Oplossing van MartijnGizmo nog niet eerder gezien, al heb ik daarbij voor mezelf wat twijfels wat betreft de bekabeling en dan voornamelijk hier in de schuur met andere fietsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PaveloW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Ik ga over een tijdje wel weer proefrijden met een race/gravelstuur en shifters, maar wat ik mij van destijds kon herinneren was dat je een behoorlijk grote afstand nodig had om te schakelen, wat mij toen wat tegenviel.

Uiteindelijk voor een gewoon recht stuur gekozen, ook omdat ik (komende van een derailleur) dacht veel voordeel te hebben bij het schakelen over meerdere versnellingen tegelijk. Nu erachter gekomen dat ik toch niet heel veel gebruik tijdens het rijden.

Oplossing van MartijnGizmo nog niet eerder gezien, al heb ik daarbij voor mezelf wat twijfels wat betreft de bekabeling en dan voornamelijk hier in de schuur met andere fietsen....
Het is wel altijd de afstand vergelijkbaar met van je kleine naar je grote voorblad schakelen ja (en niet een klein tikje om je achterderailleur 1 kleiner te schakelen)

E-shift dan maar? https://www.fietsspecialist.nl/tips-tricks/rohloff-e-14

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:19
Yakolev schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:20:
Iemand trouwens een leuke route van 130-150k ergens in zuidelijk Nederland? Heb een goede generale nodig voor de Limburg Divide.
Niet direct een kant en klare route... voerstreek? Of deze vanaf Zitterd?

Wanneer ga je Limburg Divide doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik ben op zoek naar een nieuw wielsetje voor mijn gravelbike. Iets van DT-Swiss bijvoorbeeld.

Eisen: Disc en, nu komt het, quick release (dus geen steekassen). De eerste is eenvoudig, de tweede vereist tegenwoordig conversie kitjes.

Ik zie door de adaptersets het bos niet meer: kan ik eenvoudig een conversiekit pakken die bij de naaf hoort? Dus eindcaps voor een 350 naaf passen op alle wielen met 350 naven? Iemand ervaring met dit truukje?

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:46
MMUilwijk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:34:
Ik ben op zoek naar een nieuw wielsetje voor mijn gravelbike. Iets van DT-Swiss bijvoorbeeld.

Eisen: Disc en, nu komt het, quick release (dus geen steekassen). De eerste is eenvoudig, de tweede vereist tegenwoordig conversie kitjes.

Ik zie door de adaptersets het bos niet meer: kan ik eenvoudig een conversiekit pakken die bij de naaf hoort? Dus eindcaps voor een 350 naaf passen op alle wielen met 350 naven? Iemand ervaring met dit truukje?
De endcaps voor de DT350 series zijn "universeel" onderling. Je moet wel uitkijken dat je geen conversie set koopt voor een 20mm as (voorwiel) en de juiste endcaps voor je achterwiel (shimano/xdr/campa) maar verder is het vrij simpel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
Ha Allen,

Voor naast de MTB ben ik zoek naar een leuke beginner gravelbike van rond de 1300 euro. Ik zit zelf een beetje te kijken naar de Cube Nuroad pro, Maar misschien zie ik nog andere leuke instappers over het hoofd ik hoor het graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
RR46 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Niet direct een kant en klare route... voerstreek? Of deze vanaf Zitterd?

Wanneer ga je Limburg Divide doen?
Het is me nog altijd te modderig en nat op de hellingen hier, denk dat het fijner fietsen is op de Meinweg en in de Maasduinen. Maar die van bikepacking.com ga ik absoluut doen wanneer het wat warmer is.

Planning staat vooralsnog op 1 April. Zal mijn langste gravelrit worden, maar gezien ik de Flatlands 300 doe moet ik er maar aan moeten geloven.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Voor mijn vrouw zoek ik een gravelbike onder de €1000,-
Ik kom dan al snel bij een Cube Nuroad ws.
Veel meer is er in die prijsklasse niet te vinden.
Bij decathlon vind ik deze:
https://www.decathlon.nl/...335712?mc=8667851&c=BLAUW
Alleen weet ik niet wat ik daarvan moet denken.
Liefst zou ik ergens eerst wat huren, zodat ze het eens kan uitproberen. Maar dan niet in Limburg bij Shimano, maar ergens waar het wat vlakker is.
En ook niet onbelangrijk, het moet een klein maatje zijn. Geschikt voor lengte 1.56m.

Tips voor koop/huur zijn welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door magic_nl op 19-03-2023 17:35 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:26
magic_nl schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:07:
Voor mijn vrouw zoek ik een gravelbike onder de €1000,-
Ik kom dan al snel bij een Cube Nuroad ws.
Veel meer is er in die prijsklasse niet te vinden.
Bij decathlon vind ik deze:
https://www.decathlon.nl/...335712?mc=8667851&c=BLAUW
Alleen weet ik niet wat ik daarvan moet denken.
Liefst zou ik ergens eerst wat huren, zodat ze het eens kan uitproberen. Maar dan niet in Limburg bij Shimano, maar ergens waar het wat vlakker is.
En ook niet onbelangrijk, het moet een klein maatje zijn. Geschikt voor lengte 1.56m.

Tips voor koop/huur zijn welkom.
Voor wat het waard is, ik heb twee grizls gehuurd in Limburg voor mij en mijn vriendin. Ik wilde hem zelf graag proef fietsen en mijn vriendin wilde het graag uitproberen. We hadden een makkelijke route gekregen van het experience center met niet veel hoogtemeters. Maar ze vond het zo leuk dat we ook nog de Cauberg opgefietst zijn samen. Ze had verder geen racefiets ervaring, alleen stadfiets naar kantoor en terug. Had de fiets ook gewoon met platte pedalen voor haar gehuurd.

Daarnaast had ik gelijk ook een huisje gehuurd daar dus kon ik de volgende dag nog even de klimmetjes op terwijl mijn vriendin uitsliep :)

[ Voor 5% gewijzigd door yeehaw op 19-03-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Heb je tweedehands mogelijkheden? Zo ja, zou ik dat even goed in de gaten houden. Vaak komen daar nog wel aardige modellen langs

Andere vraag. Binnenkort wil ik wat in Zuid Limburg rijden op de gravelbike. Hebben jullie tips qua route?
Mag best lang zijn. Ook qua banden zijn tips welkom, is dat echt zo anders dan de UHR en de Kroondomeinden?(lees: haal ik het op mn 40 mm G-One allround + Bite?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Na jaren op een Bulls Harier te hebben gefietst wil ik de overstap maken naar een gravelbike. Doel om meer van de weg zf te fietsen op mooie paden door het bos en over de hei. Ik wil zeker niet richting singletracks gaan. Omdat ik een kilometer of 15 van het bos en de hei woon zal ik dit stuk over de weg moeten fietsen. Heb niet zo veel zin om altijd met de auto naar het startpunt van mijn tocht te rijden.

Er is natuurlijk heel veel keus. Heb al op een aantal modellen van Cube gefietst. Fijne fietsen maar ik vind ze niet zo mooi in de prijsklasse van rond de € 3.000,-.

Wat mij wel aanspreekt zijn de fietsen van Canyon en dan vooral de Grizl CF SL 7 eTap en de (meer all-road) Endurace CF 7 All-Road.

Ik wil een fiets waarbij comfort verreweg bovenaan mijn prioriteit staat. Verder vind ik carbon fijn en beviel tijdens de testritten electronisch schakelen. Beide fietsen voldoen aan deze specificaties.

De Endurance heeft een langere stack en een kortere reach. De Grizl wat dikkere banden (35mm vs 45mm).

Wat is wijsheid? En is de stuurpen van de Grizl makkelijk te vervangen door een kortere variant waardoor de reach afneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
GoEV6 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:04:
Ik wil een fiets waarbij comfort verreweg bovenaan mijn prioriteit staat. (...) De Grizl wat dikkere banden (35mm vs 45mm).
Bij een gravelfiets bepalen de banden in hoge mate het comfort. De zitpositie zou op beide fietsen wel gelijk te trekken moeten zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
klaaas schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Bij een gravelfiets bepalen de banden in hoge mate het comfort. De zitpositie zou op beide fietsen wel gelijk te trekken moeten zijn.
Dus hoe breder de banden hoe meer comfort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
GoEV6 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Dus hoe breder de banden hoe meer comfort?
Bredere banden rijd je op lagere druk en geven daardoor meer comfort. Op de meeste gravelfietsen is dat de enige 'vering' die je hebt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
klaaas schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Bredere banden rijd je op lagere druk en geven daardoor meer comfort. Op de meeste gravelfietsen is dat de enige 'vering' die je hebt.
De Grizl heeft ook nog 'vering' in de zadelstang. Daardoor dus twee +jes voor de Grizl in dit vergelijk?

Nog meer/andere tips/ervaringen waarmee ik mijn keus beter kan maken?

[ Voor 9% gewijzigd door GoEV6 op 19-03-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
De grizl is echt meer off road, de endurance meer all road. Makkelijk gezegd, wil je alleen schelpenpaden of halve MTB routes?

Natuurlijk wat overdreven, maar dat is bewust.
Zelf heb ik een gravelbike waar 50 mm in kan. Met 25 mm is dat praktisch een racer. Maar er past wel 50 mm in als ik dat wil gebruiken. Zou zelf de Grizl kiezen dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
@GoEV6 Ondanks dat voor jou voorgestelde gebruik een Endurace ideaal is zou ik toch voor de Grizl gaan (of een andere echte gravelbike).
35mm banden is prima voor sintelpaadjes ed (kan ook wel op 25-28mm) maar 40+mm kan ook prima rollen op asfalt met de juiste banden. Ik zou me in ieder geval gigantisch gehandicapt voelen met zo'n all-road fiets.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
GWBoes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:32:
@GoEV6 Ondanks dat voor jou voorgestelde gebruik een Endurace ideaal is zou ik toch voor de Grizl gaan (of een andere echte gravelbike).
35mm banden is prima voor sintelpaadjes ed (kan ook wel op 25-28mm) maar 40+mm kan ook prima rollen op asfalt met de juiste banden. Ik zou me in ieder geval gigantisch gehandicapt voelen met zo'n all-road fiets.
+ er -hoeven- natuurlijk niet altijd 45 banden in de Grizl, maar het -kan- wel (in tegenstelling tot de max opzoeken met een wegfiets).

Maar even los van de banden, voor het beoogde gebruik zou 35 inderdaad voldoende moeten zijn, is de geo van de Grizl ook niet meer geschikt voor offroad? ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zit bv ongeveer 1 graadje verschil in balhoofd, klinkt weinig, maar op de MTB is dat ook wel merkbaar. Ook de wielbasis is wat langer van de grizl. Dit maakt dat de grizl wat rustiger en stabieler aan zal voelen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

dt_swiss schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:24:
Andere vraag. Binnenkort wil ik wat in Zuid Limburg rijden op de gravelbike. Hebben jullie tips qua route?
Mag best lang zijn. Ook qua banden zijn tips welkom, is dat echt zo anders dan de UHR en de Kroondomeinden?(lees: haal ik het op mn 40 mm G-One allround + Bite?)
Ben ondertussen een paar keer met de gravel in Limburg geweest.
Rij zelf op 40mm Ultrabites momenteel, maar heb er ook met 40mm Terratrail gereden.
Je komt in Limburg makkelijk op mountainbike paden. Dat zijn vaak een soort geulen met in het midden grote keien. Zelf hou ik wel van banden met noppen in die omgeving. Geeft het idee van grip als het een keer schuift.
Maar met jouw banden moet dat prima kunnen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

GoEV6 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:04:
Wat mij wel aanspreekt zijn de fietsen van Canyon en dan vooral de Grizl CF SL 7 eTap en de (meer all-road) Endurace CF 7 All-Road.

Ik wil een fiets waarbij comfort verreweg bovenaan mijn prioriteit staat. Verder vind ik carbon fijn en beviel tijdens de testritten electronisch schakelen. Beide fietsen voldoen aan deze specificaties.
Ik heb zelf de derde variant van Canyon, de Grail.
Welliswaar in aluminium, maar ook met elektronisch schakelen.

Ik rij er nu een jaar op en ben er heel tevreden mee.
Maar als ik opnieuw zou moeten kopen zou ik voor de Grizl gaan.
Gewoon omdat al je eenmaal van de verharde weg afgaat geldt hoe breder hoe fijner voor de banden.
Bij mij past er max. 42mm in, maar soms zou ik echt wel breder (47 of 52mm) willen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Eindelijk mijn tubeless plug kit moeten gebruiken. Door onoplettendheid (en vermoeidheid) reed ik de zoveelste pothole in en merkte ik dat mijn band aan het leeglopen was, de sealant lukte het maar niet om het te dichten. Met de Dynaplug set was het eigenlijk gelijk gefixed, stukken beter dan met mijn oude Lezyne setje. Even oppompen nog en klaar!

Begin ondertussen ook best wel goed te worden in routes bouwen op de Meinweg en Brachterwald. Prima rondje van 115km gedaan van het weekend. Zaterdag ook voor het eerst op mijn nieuwe Giant gefietst, even een paar rondjes op de Teverner Heide.

Door Zuid-Limburg kan je trouwens prima fietsen zonder ook maar een enkele MTB pad tegen te komen. Er is heel veel mooie gravel, alleen wordt je vaak onderbroken door een weg of dorp (Zuid-Limburg is natuurlijk gigantisch dichtbevolkt).

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 20-03-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Dank voor de reacties. Ik ben overtuigd om voor een echte gravelbike te gaan. Die all-road valt dan af.

Om het mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik dan nog 2 fietsen over:
Grizl CF SL 7 eTap
-Levering begin mei volgens de site van Canyon
-Redelijk korte reach
-Ik vind deze mooier dan de Cube....

Cube nuroad c:62 sl
-Heb een optie bij een fietsenwinkel en zou daardoor op korte termijn al kunnen fietsen
-Kortere reach
-Kan hem kopen via fietsplan waardoor hij financieel aantrekkelijker is

Dus rationeel zou ik voor de Cube moeten gaan maar vanuit emotie zou ik de Canyon liever willen.

Jullie ervaring/tips met deze merken en mijn afweging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Een fiets waar je blij van wordt als je hem ziet is m.i. heel wat waard (en vaak ook de meerprijs waard omdat je anders uiteindelijk toch een 'mooie' wil).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:12
GoEV6 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:39:
Dank voor de reacties. Ik ben overtuigd om voor een echte gravelbike te gaan. Die all-road valt dan af.

Grizl CF SL 7 eTap
-Redelijk korte reach

-Heb een optie bij een fietsenwinkel en zou daardoor op korte termijn al kunnen fietsen
-Kortere reach

Dus rationeel zou ik voor de Cube moeten gaan maar vanuit emotie zou ik de Canyon liever willen.

waarom zou je de Grizl niet via het fietsenplan kunnen kopen? Bij een deal met de fietsenmaker (de Cube?) is het vaak dat de rekening meteen naar je werkgever gaat. Koop je hem ergens anders dan is het gewoon voorschieten en dan declareren. Tenminste...misschien interessant om uit te zoeken of dat voor jou ook geldt.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Hopjesvla79 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:22:
[...]

waarom zou je de Grizl niet via het fietsenplan kunnen kopen? Bij een deal met de fietsenmaker (de Cube?) is het vaak dat de rekening meteen naar je werkgever gaat. Koop je hem ergens anders dan is het gewoon voorschieten en dan declareren. Tenminste...misschien interessant om uit te zoeken of dat voor jou ook geldt.
We werken met een speciale aanbieder waardoor je alleen bij winkels de fiets kan bestellen via deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
GoEV6 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:45:
[...]

We weken met een speciale aanbieder waardoor je alleen bij winkels de fiets kan bestellen via deze regeling.
ai dat is inderdaad jammer dat je daar dan aan vast zit.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

GoEV6 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:39:

Grizl CF SL 7 eTap
-Redelijk korte reach

-Kortere reach

Grizl of Nuroad...
Dan zou ik het wel weten.
De Grizl kan tot 50mm banden kwijt. Alleen dat zou al een reden zijn.
Bij mij speelt mee dat ik een Cube MTB gehad heb, en die viel qua afwerking tegen.
Maar ook qua materiaal (na een jaar (3000km) trapas moeten vervangen).
Voor mij is Canyon toch meer een sportfiets merk dan Cube.
Bij de events waar ik meefiets zie ik ook maar weinig Cubes.
En als laatste.. Voor wat het waard is. Bij Canyon is de levering gegarandeerd.
Ken genoeg voorbeelden van mensen die een Cube bestelden die 'snel' leverbaar zou zijn.
Vervolgens een jaar aan het wachten en uiteindelijk maar geannuleerd hebben.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
GoEV6 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:45:
[...]

We werken met een speciale aanbieder waardoor je alleen bij winkels de fiets kan bestellen via deze regeling.
Via een BFN achtig constructie een fiets kopen is ruk naar mijn ervaring. 2x gedaan, 2x mis gegaan. Mis gegaan in de zin dat BFN erg ruim de tijd nam om de fietsenwinkel te betalen waardoor ze de order niet plaatsten. Daarnaast kun je ook vaak fluiten naar een eventuele korting als je met het woord "fietsplan" aankomt (omdat zo'n fietsplan bedrijf een aardig stuk winst van de fietsenwinkel af snoept).

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:39
ElGreco schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Via een BFN achtig constructie een fiets kopen is ruk naar mijn ervaring. 2x gedaan, 2x mis gegaan. Mis gegaan in de zin dat BFN erg ruim de tijd nam om de fietsenwinkel te betalen waardoor ze de order niet plaatsten. Daarnaast kun je ook vaak fluiten naar een eventuele korting als je met het woord "fietsplan" aankomt (omdat zo'n fietsplan bedrijf een aardig stuk winst van de fietsenwinkel af snoept).
Hier ook al een keer gedaan en ging prima. Werd snel betaald. Wel ervaring met gebrek aan korting. Ik moet bestellen via FiscFree en die vragen/eisen 150 euro fee van de fietsenmaker.
Daar staat tegenover dat ik vanuit bruto loon kan betalen tot 1500 euro en daar evt nog bovenwettelijk verlof voor kan inzetten. Netto voordeel voor een fiets van ten minste 1500 is, na aftrek van de 150 euro die FM meestal in rekening brengen, ongeveer 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
@GoEV6 Ik heb zelf de Grizl CF SL 7 etap en ben er echt super blij mee. Het is op dit moment mijn enige fiets die ik zowel voor weg als gravel gebruik.

Je kan inderdaad makkelijk de stuurpen vervangen, maar wel handig als je die gelijk meebesteld.

Ik vind dat de verende zadelpen veel comfort toevoegt en er ook voor zorgt dat ik met kleine klimmetjes makkelijker kan aanzetten zonder uit het zadel te komen. Het is wel zo dat het effect afneemt hoe minder je weegt. Gelukkig werkt het bij mij dus erg goed ;)

Ik gebruik de fiets op de weg met een andere wielset met 32mm slicks en een 28-10 cassette en dan presteert hij ook goed. Het zal allicht een beetje langzamer zijn dan een aero model, maar ik race dan ook niet.

Met de 45mm bites die er standaard opzitten is het op de weg wel wat langzamer, mogelijk dat een ander setje banden hier soelaas bied.

Als je er voor gaat, kan je overwegen om de volgende dingen mee te bestellen:

De vaste spatbordenset:

https://www.canyon.com/nl...l-fender-set/9101358.html

En een reserve derailleurhanger:

https://www.canyon.com/nl...r-gp0252-01/10004775.html

Ga je voor die nieuwe blauwe kleur? Ik vind dat echt een mooie ook.

Als je nog vragen hebt moet je het maar laten weten. Ook als je iets meer details wil kan ik nog een foto voor je maken oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
yeehaw schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:03:
@GoEV6 Ik heb zelf de Grizl CF SL 7 etap en ben er echt super blij mee. Het is op dit moment mijn enige fiets die ik zowel voor weg als gravel gebruik.

Je kan inderdaad makkelijk de stuurpen vervangen, maar wel handig als je die gelijk meebesteld.

Ik vind dat de verende zadelpen veel comfort toevoegt en er ook voor zorgt dat ik met kleine klimmetjes makkelijker kan aanzetten zonder uit het zadel te komen. Het is wel zo dat het effect afneemt hoe minder je weegt. Gelukkig werkt het bij mij dus erg goed ;)

Ik gebruik de fiets op de weg met een andere wielset met 32mm slicks en een 28-10 cassette en dan presteert hij ook goed. Het zal allicht een beetje langzamer zijn dan een aero model, maar ik race dan ook niet.

Met de 45mm bites die er standaard opzitten is het op de weg wel wat langzamer, mogelijk dat een ander setje banden hier soelaas bied.

De vaste spatbordenset:

Als je nog vragen hebt moet je het maar laten weten. Ook als je iets meer details wil kan ik nog een foto voor je maken oid.
Dank voor je reactie en uitleg en ervaringen.

Die spatborden zou ik ook later nog kunnen bestellen. Levertijd is nu een week of 8. Hoop dat het weer dan wat beter is waardoor die spatborden pas in het najaar relevant zouden worden.

Yes zou dan inderdaad om de nieuwe blauwe kleur gaan.

Ik heb niet zoveel zin om nog een set velgen en banden aan te schaffen. Lees dat deze banden op de weg het ook prima doen. Ik snap dat er meer weerstand is dan bij banden van bv 30 mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
GoEV6 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Die spatborden zou ik ook later nog kunnen bestellen. Levertijd is nu een week of 8. Hoop dat het weer dan wat beter is waardoor die spatborden pas in het najaar relevant zouden worden.

Ik heb niet zoveel zin om nog een set velgen en banden aan te schaffen. Lees dat deze banden op de weg het ook prima doen. Ik snap dat er meer weerstand is dan bij banden van bv 30 mm.
sowieso de Canyon site elke dag checken dan. Mijn Grizl 7 Suspension zou ook pas veel later op voorraad komen, en ineens was die er gewoon ( de notificatiemail dat er voorraad was kwam trouwens ergens een half jaar later...)

En deze meebestellen:

https://www.canyon.com/nl...ycling-bell/10005999.html Vind hem persoonlijk briljant weggewerkt.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Houd er rekening mee dat gravel banden op asfalt stuk sneller slijten dan in het bos. Je zult dus sneller nieuwe banden nodig hebben dan met een tweede, weg dedicated, wielset.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

[...]

Hou er rekening mee dat er bij Canyon behoorlijk wat verzendkosten bijkomen.
Ik heb ze gelijk met de fiets besteld. Dan betaal je toch al verzendkosten.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
magic_nl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Ik snap hem. Goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Yakolev schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:20:
Begin ondertussen ook best wel goed te worden in routes bouwen op de Meinweg en Brachterwald.
Voel je vrij om ze hier te delen. ;) Lijkt me een leuk gebied om te gravelen.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
magic_nl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Ja irritant als je dan achteraf merkt dat je voor zadelpen andere montage klemmen nodig hebt ivm andere rails.
Los van dat die klemmen 25 euro kosten dan heb je ook nog eens 25 euro verzendkosten.

Voor spatborden wat ik al eens als tip heb gegeven :
https://rawmudflap.uk/

Voor spatbord van canyon eindigt erg hoog nml en krijg je anders alsnog natte voeten, zooi over je crankset/ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ElGreco schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Houd er rekening mee dat gravel banden op asfalt stuk sneller slijten dan in het bos. Je zult dus sneller nieuwe banden nodig hebben dan met een tweede, weg dedicated, wielset.
Ik ga nog eens goed bedenken wat ik wil. Omdat ik niet aan de rand van bos en gravel woon zal ik altijd een stuk over asfalt moeten. Als daardoor de verhouding asfalt/vaste gravel/losse gravel rond de 30/50/20 ligt is het de vraag of 45 mm banden wel de juiste keus zijn. Lastig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Uiteindelijk krijg je verhaal van mountainbikes en mensen overstappen op een gravelbike omdat ze ook lekker op de weg willen fietsen en soms de weg afwillen.
45mm banden met flinke noppen is dan weer meer richting mtb.

De standaard banden die canyon op de grizl monteert zijn naar mijn mening niet echt handig als je ook lekker over asfalt wilt fietsen.
Los van feit dat noppen slijten als je op asfalt rijd geven ze ook extra weerstand.
Daarom zie je dus ook veel gravelbanden die op loopvlak juist weinig profiel hebben, dan merk je niet heel veel extra weerstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
Gewoon eerst lekker gaan fietsen met de banden die er op zitten. Als je daar dan wat ervaring mee hebt weet je wellicht ook of je wat anders wilt. Desnoods vraag je het dan hier weer ;)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:39:
Uiteindelijk krijg je verhaal van mountainbikes en mensen overstappen op een gravelbike omdat ze ook lekker op de weg willen fietsen en soms de weg afwillen.

De standaard banden die canyon op de grizl monteert zijn naar mijn mening niet echt handig als je ook lekker over asfalt wilt fietsen.
Los van feit dat noppen slijten als je op asfalt rijd geven ze ook extra weerstand.
Daarom zie je dus ook veel gravelbanden die op loopvlak juist weinig profiel hebben, dan merk je niet heel veel extra weerstand.
ja precies, noppen/loopvlak is belangrijker voor de weerstand, breedte (en dus volume) is belangrijker voor comfort en grip als je het nodig hebt.

Even los van het feit dat je altijd een perfecte band kan vinden voor specifieke omstandigheden (of een combinatie van omstandigheden), denk ik dat je met een brede semi slick de beste compromis hebt. Veel XC mountainbikers rijden ook met semi slicks (thunder burt bv). Dan heb je door de weinig noppen toch vrij weinig rolweerstand op de weg, maar door het grote volume, zal je in het terrein ook zonder noppen nog best wat grip hebben, zeker als je een keer een wortel of steen tegenkomt, zal een brede band met lage druk meer ruimte hebben om om obstakels heen te plooien en op die manier genoeg grip te bieden.
mooi setje zijnoppen en je kan ook nog hard de bocht door.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Voel je vrij om ze hier te delen. ;) Lijkt me een leuk gebied om te gravelen.
Deze was van het weekend, wel enigzins opgeschoond.
https://www.komoot.com/tour/1056243550

Vergelijkbaar met Marahashi Gravel, maar met iets betere gravel en wat minder singletrack. Wel meer asfalt, voornamelijk door het langere stuk door het voormalige munitiedepot van RAF Brüggen. Valt nog veel te ontdekken, dus ik zal later wat andere routes toevoegen in een collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Prulleman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:59:
[...]
mooi setje zijnoppen en je kan ook nog hard de bocht door.
René zegt nope...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
klaaas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:43:
Gewoon eerst lekker gaan fietsen met de banden die er op zitten. Als je daar dan wat ervaring mee hebt weet je wellicht ook of je wat anders wilt. Desnoods vraag je het dan hier weer ;)
precies doe ik ook. Of je laat ze überhaupt gewoon erop zitten en je weet niet beter. Daarbij...extra weerstand is extra training ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zou ze wel even demonteren trouwens om ze tubeless te maken.
Standaard krijg je ze voorzien van binnenbanden geleverd.

Dus ook nog even tubeless ventielen en latex regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
interessant.. maar gaat dat ook op voor nederlands terrein.. (waar je meer over zandpaden/tractorpaden etc zal rijden dan het echte "gravel". Ben het wel eens dat je op kiezelachtig gravel terrein ook met zijnoppen geen grip pakt, maar ga je meer naar zand achtige ondergrond, dan hebben zijnoppen toch echt wel waarde

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Yakolev schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Vergelijkbaar met Marahashi Gravel, maar met iets betere gravel en wat minder singletrack. Wel meer asfalt, voornamelijk door het langere stuk door het voormalige munitiedepot van RAF Brüggen. Valt nog veel te ontdekken, dus ik zal later wat andere routes toevoegen in een collectie.
[OT] munitiedepot heeft de kleine Hopjesvla vroeger nog vaak de RAF militairen over de zeik gekregen door in het bos langs het hek te gaan spelen..kwamen ze weer aan met hun jeep om te kijken wat er aan de hand was. Later nog een keer, toen ze weg waren maar het terrein nog niet opengesteld was, naar binnen 'geknipt' om wat borden te jatten voor op de slaapkamer... ;) [\OT]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Prulleman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:27:
[...]

interessant.. maar gaat dat ook op voor nederlands terrein.. (waar je meer over zandpaden/tractorpaden etc zal rijden dan het echte "gravel". Ben het wel eens dat je op kiezelachtig gravel terrein ook met zijnoppen geen grip pakt, maar ga je meer naar zand achtige ondergrond, dan hebben zijnoppen toch echt wel waarde
Hangt echt van parcours af.
Mijn ervaring met mijn strandfiets met slicks (55mm rene herse) is dat je gewoon prima hard rechtuit kan rammen zonder heel veel extra weerstand.
En ook lomp door de bossen kan rammen en bochten om kan hoeken.
Heb er al 2 keer de grenspalen xtreme mee gereden en ook de flatlands 300.

Maar je stuurt anders dan banden die wel wat nopjes hebben.
Pak een Let de Stigterpad bijvoorbeeld, daar moet ik toch echt anders door de krappe bochtjes gaan om niet de bocht uit te glijden.
Als in als je de bocht te abrupt maakt merk je dat voorwiel weg wilt glijden.
Komt deels ook door grote volume van banden en dat die vervormen/rechtdoor willen.
Als het gewoon brede gravelpaden zijn dan kan je gewoon wat glijden en daarna weer snelheid maken.

Wordt het vochtig dan zijn slick banden helemaal niet handig omdat het dan gewoon te spannend gaat worden of je voorwiel wel de bocht door wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 20-03-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:28:
[...]

[OT] munitiedepot heeft de kleine Hopjesvla vroeger nog vaak de RAF militairen over de zeik gekregen door in het bos langs het hek te gaan spelen..kwamen ze weer aan met hun jeep om te kijken wat er aan de hand was. Later nog een keer, toen ze weg waren maar het terrein nog niet opengesteld was, naar binnen 'geknipt' om wat borden te jatten voor op de slaapkamer... ;) [\OT]
Misschien dat je mijn vader nog gespot hebt, die was daar ook een paar maanden gestationeerd. Zou eigenlijk een gravelweg moeten komen langs alle hangaars. (staan die er nog?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Yakolev schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Misschien dat je mijn vader nog gespot hebt, die was daar ook een paar maanden gestationeerd. Zou eigenlijk een gravelweg moeten komen langs alle hangaars. (staan die er nog?)
ha ha wie weet,. misschien heb ik hem inderdaad gezien op een woensdagmiddag.

Daar ik er niet meer in de buurt woon ben ik er al jaren niet geweest, laatste keer was met een etappe van het Pieterpad, maar dan pak je maar een heel klein stukje. De keer met het borden jatten hadden ze wel al veel ontmanteld, dat zal nu niet anders zijn. Anderzijds hebben we toen ook maar een klein stuk van het immense terrein gezien aangezien we onze fietsen aan de andere kant van het hek hadden laten staan.
Bij de RAF vliegbasis in Elmpt, 10 km verderop, was het trouwens niet veel anders: beetje langs het hek hangen en ze kwamen, niet geheel vreemd natuurlijk, meteen kijken wat je aan het doen was

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Prulleman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Dat soort dingen vraag ik me ook direct af als ik zoiets lees 8)

Mijn gedachten: als je met een niet al te lage bandenspanning rijdt en je band is mooi rond dan klopt het denk ik wel dat de grotere zijnoppen moeilijk in contact komen met de grond. Je legt je gravelfiets niet zo plat in een bocht als een MTB.

In droog zand is het de vraag hoeveel noppen überhaupt toevoegen. We weten dat ze in echt mul zand niets toevoegen iig en voor harder zand is het de vraag of de wrijving van de band zelf niet voldoende is. Als ik zie hoe sommigen met een strandfiets door het bos rammen, ben ik geneigd te zeggen dat de invloed van noppen beperkt is.

Als je het echter wat breder trekt en niet alleen naar de uiterste noppen kijkt, maar ook naar de (vaak wat kleinere) nopjes dichter naar het midden, dan zorgen die m.i. wel voor meer grip onder allerlei omstandigheden. Zeker ook als het natter wordt. René is natuurlijk behoorlijk uitgesproken in zijn meningen en wellicht doelt hij vooral op de noppen die echt ver opzij zitten. In ieder geval is hij wel consequent als je naar zijn aanbod aan banden kijkt: het is of overal nop of nergens nop.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Yakolev schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:12:
[...]

THX! Ik zal ze eens vergelijken. Ik heb op zich niets tegen singletracks, maar op zo'n route kunnen ze net killing zijn. Vooral als je ze wat enthousiast neemt. En mezelf kennende... 8)

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
klaaas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:03:
[...]
In droog zand is het de vraag hoeveel noppen überhaupt toevoegen. We weten dat ze in echt mul zand niets toevoegen iig en voor harder zand is het de vraag of de wrijving van de band zelf niet voldoende is. Als ik zie hoe sommigen met een strandfiets door het bos rammen, ben ik geneigd te zeggen dat de invloed van noppen beperkt is.
In droog zand voegen noppen niets toe nee, niet voor niets dat je op het stand geen noppen wilt.
Noppen graven zich dan in.

Wordt wel oppassen als je stand af komt en beetje zand aan je banden plakt op asfalt wordt het dan heel spannend in de eerste bocht.

De rene herse blogs zijn wel beetje wij van wc eend trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 20-03-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
DDX schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:07:
[...]
De rene herse blogs zijn wel beetje wij van wc eend trouwens.
I know. Zijn verhalen over hun noppenband die net zo weinig rolweerstand heeft als een slick worden echt nergens bevestigd door gebruikers of tests. Maar andere inzichten zijn altijd leuk om kennis van te nemen, toch? En in sommige gevallen maakt hij ook echt wel valide punten.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Hopjesvla79 @Yakolev Geen gebouwen meer, maar je ziet nog steeds goed waar de munitiedepots hebben gestaan. Niet alle paden zijn trouwens publiekelijk toegankelijk. Echt de moeite waard om het in je route op te nemen als je in de buurt bent. Mooi te combineren met Brachterwald, Schwalmbruch en de Meinweg.

Vliegveld Elmpt gaan ze trouwens de komende jaren verbouwen naar bedrijventerrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
DDX schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:39:

Over welke banden op de Grizl heb je het dan?
De Pirelli Cinturato H die op mijn Grizl AL 6 liggen, komen ander toch best goed uit de test, ook op de weg.
Aangezien ik deze ook als commuter ga gebruiken, is dat wel iets wat ik belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Bij mij zaten er standaard Schwalbe g-one bite banden 45mm bij.
Maar nooit mee gereden, direct vervangen voor pro one 32mm.

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 21-03-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
yeehaw schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:03:

De vaste spatbordenset:

Ben opzoek naar de afmetingen van deze fiets om te kijken of hij in mijn auto past. Ik kan op de site van Canyon een hoop vinden maar niet de totale lente en hoogte van de fiets met het zadel omlaag. Misschien een gekke vraag maar wil jij dat voor mij opmeten? Hoop dan dat jouw maat ook XL is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
GoEV6 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Ben opzoek naar de afmetingen van deze fiets om te kijken of hij in mijn auto past. Ik kan op de site van Canyon een hoop vinden maar niet de totale lente en hoogte van de fiets met het zadel omlaag. Misschien een gekke vraag maar wil jij dat voor mij opmeten? Hoop dan dat jouw maat ook XL is :)
Als je zowel het voor- en achterwiel er uit haalt, past ieder fiets zelfs in een Panda.

Of wil je de fiets in een stuk in de auto rijden?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ElGreco schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Als je zowel het voor- en achterwiel er uit haalt, past ieder fiets zelfs in een Panda.

Of wil je de fiets in een stuk in de auto rijden?
Het liefst in een stuk of alleen het voorwiel eruit als dat een beetje makkelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
is wel handig als dat kan :) ik gooi mijn mtb ook in 1 stuk achterin de duster als ik alleen op pad ga. Extra voordeel van een dropper post, kan je zadel omlaag zonder gereedschap of gedoe.

verder haal ik liever een wiel eruit dan dat ik een normale zadelpen omlaag zou zetten.. maar verder past het altijd wel, ik heb ook wel eens een mtb in een 107 gepropt, hoefde maar 1 wiel uit

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 08:30
GoEV6 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Het liefst in een stuk of alleen het voorwiel eruit als dat een beetje makkelijk gaat.
Mijn grizl large past prima in een skoda octavia III in 1 stuk, ook met zadel omhoog maar dan is inladen iets moeilijker. Met voorwiel eruit heb je plek over voor een 3de passagier.
Met spatborden is het minder handig en doe ik de fiets op de trekhaak.

Edit:
Voor lange afstanden en tegen diefstal doe ik de fiets ook graag op de achterbank:
Deze foto is met de mtb maar bij de grizl passen de wielen ook met ritsen dicht :) Moet nog even op zoek naar een grotere tas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWP43m3PmfCut0ThwX-tqFdTk84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm87a3dGBhXEEtnGs7GQhY0P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door cedrix5 op 21-03-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
cedrix5 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Mijn grizl large past prima in een skoda octavia III in 1 stuk, ook met zadel omhoog maar dan is inladen iets moeilijker. Met voorwiel eruit heb je plek over voor een 3de passagier.
Met spatborden is het minder handig en doe ik de fiets op de trekhaak.

Edit:
Voor lange afstanden en tegen diefstal doe ik de fiets ook graag op de achterbank:
Deze foto is met de mtb maar bij de grizl passen de wielen ook met ritsen dicht :) Moet nog even op zoek naar een grotere tas
[Afbeelding]
Daar noem je ook een auto :) Een Octavia heeft een gigantische kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 08:30
GoEV6 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Daar noem je ook een auto :) Een Octavia heeft een gigantische kofferbak.
Klopt maar er is altijd wel een manier te vinden waarop het past. Anders moet je even een gravelbike passen in je auto om te ervaren hoeveel gedoe het is. Dat is ook persoonlijk namelijk, als je het prima vindt om beide wielen eruit te halen kan het vast ook in een smart.

Ik heb mijn Stoic (die nog veel groter is, enkel voorwiel eruit) eens in de toyota yaris van mijn ouders gekregen met 2 mensen erbij na foto's laten nemen van mijn pols in het ziekenhuis (die was nog heel). Dat zat wel heel brak qua beenruimte voorin, maar paste ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
@GoEV6 Ik heb ook een Large en die past met beide wielen erin in mijn kia e-niro. Nu is dat ook een ruime auto :p.

Dus daar heb je wss niet heel veel aan. Hangt ook wel af van hoe hoog je je zadel zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik kreeg die van mij volledig in mijn Suzuki Swift zonder de wielen er af te halen (de Thru-Axle was zo hard aangedraaid dat het me niet lukte die los te draaien met mijn multitool)

Was extreem trots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
yeehaw schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:45:
@GoEV6 Ik heb ook een Large en die past met beide wielen erin in mijn kia e-niro. Nu is dat ook een ruime auto :p.

Dus daar heb je wss niet heel veel aan. Hangt ook wel af van hoe hoog je je zadel zet
Ik heb een EV6 dus daar zou een XL dan wel in moeten passen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Yakolev schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:13:
Ik kreeg die van mij volledig in mijn Suzuki Swift zonder de wielen er af te halen (de Thru-Axle was zo hard aangedraaid dat het me niet lukte die los te draaien met mijn multitool)

Was extreem trots.
Je hebt toch wel fotos gemaakt he, dont leave us hanging here ;)
Pagina: 1 ... 30 ... 85 Laatste