Een lederen zadel zie je niet veel meer.
Ik heb mijn oude B17 nog liggen waar ik 35 jaar geleden lange afstanden op fietste (Eurodax, vanaf 200Km)
Mag ik je vragen wat je motivatie is om een lederen zadel te gebruiken? (wellicht haal je mij over om hem op mijn gravel bike te monteren)
Ik denk dat beide opties prima kunnen. Ofwel een racefiets met voldoende ruimte voor bredere banden of een gravelbike met daarin racebanden. Waarbij ik persoonlijk wel voor een 2x setup zou gaan (veel gravelbikes hebben 1x setup).
Dit inderdaad.wisselwerking schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat beide opties prima kunnen. Ofwel een racefiets met voldoende ruimte voor bredere banden of een gravelbike met daarin racebanden. Waarbij ik persoonlijk wel voor een 2x setup zou gaan (veel gravelbikes hebben 1x setup).
@Rudolf Juist een gravelbike biedt mogelijk voordelen met nokjes voor bevestiging van tassen en dergelijke, tenzij vakantie alleen meenemen is en niet een fietsvakantie.
Dat je er dan een wielset voor op de weg in steekt, helemaal prima toch? Je keek bij Canyon, dan komt een Grizl bijv. wel in aanmerking. Maar er is veel meer (en leukers) dan Canyon
Zelf heb ik ook een gravelbike met een aparte wielset voor de weg. Wisselen kost je maximaal drie minuten.
[ Voor 11% gewijzigd door MaSw85 op 07-03-2023 12:05 ]
Functioneel gezien kun je met een gravelfiets ook prima lange rondjes op de weg fietsen. De geo van veel gravelfietsen komt aardig overeen met die van endurance wegfietsen, dus dat mag op zich ook geen verrassing zijn.
Nadeel van een wegfiets t.o.v. een gravelfiets is dat je met een allroad wegfiets vaak aan een maximale bandendikte van 35 of 38mm vast zit. Op zich kun je daar heel veel mee, maar mocht je in de toekomst dikkere banden willen dan kan dat niet. Met een gravelfiets kun je daarentegen wel altijd met dunne banden fietsen. Enige nadeel dat ik daarbij ondervonden heb is dat het er niet uit ziet. Dat kun je ondervangen door dikke slicks om je wielen te leggen, maar dat moet dan wel passen bij je manier van fietsen op de weg.
In z’n algemeenheid zou ik de keuze voor een allroad fiets vs gravelfiets af laten hangen van het primaire gebruik. Zoek je vooral een wegfiets die je ook kunt inzetten voor af en toe een (georganiseerde) graveltocht en kun je op voorhand een beetje inschatten over wat voor paden je gaat fietsen, dan zou ik voor een allroad fiets gaan. Wil je daarentegen lekker de bossen op eigen houtje ontdekken (zonder vooraf te weten wat je tegenkomt) of wil je wellicht gaan bikepacken, dan ligt een gravelfiets meer voor dehand.
Hij wil.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ja, ging wel goed, al zit deze fiets ook wel aan de ruige kant van het gravelsegment. Alleen mijn Garmin wilde een noodsignaal uitzenden nadat ik wat te ruig over een sprong + remkuilen ging ergens.DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:35:
@MartijnGizmo ook de afdaling van de Nok gedaan ?
Vind dat maar spannend op de gravelbike, ik sla dat stuk altijd over 😂
Ooit eens een B17 op een fiets gemonteerd toen ik niet lekker kon zitten op het Selle-zadel dat erop zat. Paar honderd kilometer ingezeten, en daarna nooit meer ergens last van gehad. Dat exemplaar zit nu op mijn tracklocross fixie, met zo'n 15.000 km denk ik (paar keer verwisseld tussen fietsen). Af en toe even opspannen en wat vet erop, maar doet het nog steeds prima.Stillekracht schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:40:
@MartijnGizmo Stoere fietsen! Die fixie is erg mooi, maar kan ook aan het totale plaatje van de foto liggen.
Een lederen zadel zie je niet veel meer.
Ik heb mijn oude B17 nog liggen waar ik 35 jaar geleden lange afstanden op fietste (Eurodax, vanaf 200Km)
Mag ik je vragen wat je motivatie is om een lederen zadel te gebruiken? (wellicht haal je mij over om hem op mijn gravel bike te monteren)
Alleen op de eerdere iteratie van deze gravelfiets (m'n Straggler dus) zat ik wat te prutsen met zadelhoek, eigenlijk te ver voorover voor een B17. Die vervangen voor een Brooks Swift, die je dus ook hier op de foto's ziet, en sindsdien ook helemaal prima. Op de gravelfixie uit de quote zit een vrij smalle Swallow, daar zit ik nog een stuk meer voorover, maar ook daar zit ik lekker op.
Uiteindelijk is het ook wel een soort gewoonte, en als je veel fietst wordt ook je zitvlees wat vergevingsgezinder (mits juiste zadelbreedte), wil eigenlijk wel weer eens wat anders proberen. Heb het idee dat de B17 op m'n MTB niet het eeuwige leven gaat hebben, daar rij ik toch het ruigst mee, dus wil daar misschien een keer iets van Ergon proberen.
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je zoekt. Een 40mm band voelt wel wezenlijk anders dan een 'normale' raceband. Als je houdt van het lichte, wendbare gevoel van een racefiets is dat mogelijk niet wat je leuk vind. En voor snellere groepsritjes weet ik ook niet of je er heel blij van wordt. Maar voor langere (solo)ritjes waarbij (het gevoel van) snelheid niet het belangrijkste is: helemaal eens!MartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:
Het voordeel van smalle banden wordt denk ik ook wel enigszins overschat voor recreatief gebruik, met 40mm kun je prima lange asfaltritten toen als je een beetje een vlotte gravelband kiest (lekker nerden op https://www.bicyclerollingresistance.com).
Hij wil.
Op mijn strandracer met 55mm banden en <1bar merk je dat je bochten anders neemt (/moet nemen) dan op een racefiets.
De fiets wilt (deels door geometry) graag rechtdoor zegmaar.
Onverhard door duinen rijd ik ook anders dan met m'n gravelbike (met 40mm banden met nopjes)
Maar je kan prima snelheid maken.
Met nopppenbanden merk je wel extra weestand.
[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 07-03-2023 12:36 ]
Hij wil.
Merk ik zelfs met 32mm (schwalbe pro one) banden die ik op slechtweer fiets heb zitten. (canyon grizl)
Met name het gevoel is volgens mij ook weer afhankelijk van de geo van de fiets en de bandenmaat waar deze op ontwikkeld is. Wel enorm lastig te beoordelen en/of vergelijken, zeker als het ook nog weer smaakgevoelig is.klaaas schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:42:
Ik vind dikkere banden vooral wat slomer / gemoedelijker aanvoelen. Ws door het extra gewicht en het grotere contactoppervlak met de grond voelt het allemaal wat minder vinnig. Snelheid maken (en houden) is niet het probleem idd.
Maar zo'n scenario als dat Rudolf voor ogen heeft, kun je denk ik prima afdekken met een gravelfiets. Van de andere kant, de snelle boys bij het WK Gravel rijden allemaal op een racefiets, dus misschien dat het genre 'gravel' gewoon wat te breed en vaag is.
Niet helemaal mee eens, ik rijd op de 1 van de snelste (zo niet de snelste/minste weerstand) 40mm banden (Challenge Strada Bianca Pro HTLR 40) en in de zomer ga ik denk ik voor de weg wielset naar iets van 28/30mm. Ik zou dan van 13,1 naar 9,3 watt gaan met vergelijkbare relatieve bandenspanning. Klinkt niet heel veel maar mooi meegenomen, vind ik. Voor een echte gravelrit pak ik dan wel weer iets van 40+ mm en nopjes aan de zijkant.MartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:
Het voordeel van smalle banden wordt denk ik ook wel enigszins overschat voor recreatief gebruik, met 40mm kun je prima lange asfaltritten toen als je een beetje een vlotte gravelband kiest (lekker nerden op https://www.bicyclerollingresistance.com).
Hoezo ziet dat er niet uit dan? Als de banden bij je interne breedte van je velgen passen is er niks mis mee toch? Veel gravel fietsen zijn enorm dichtbij endurance fietsen en bij endurance (denk Parijs-Roubaix) rijd geen 1 team met meer dan 30mm banden, veel op 28mm. Als amateur zou ik sws niet meer met 23 mm banden gaan rijden, dat is niet meer van deze tijd.klaaas schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:10:
[...]
. Enige nadeel dat ik daarbij ondervonden heb is dat het er niet uit ziet. Dat kun je ondervangen door dikke slicks om je wielen te leggen, maar dat moet dan wel passen bij je manier van fietsen op de weg.
Hahaha ok, ja daar stoor ik me totaal niet aan.
Ik fiets nog lekkerder als ik weet dat ik 3,8 watt minder moet trappenMartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:09:
Als 3,8 Watt belangrijk is, zijn je ritten misschien niet recreatief genoeg!Dat is ook waar ik beetje op doelde, soms moet je stoppen met analyseren (ook al zijn we Tweakers) en gewoon lekker een eind gaan fietsen, zeker als je op vakantie bent.
Anderzijds, een Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld zou ik ook nog wel eens willen rijden. Vandaar dat ik dacht aan bijvoorbeeld een Endurace. Ik heb echt niet de illusie dat ik dat in een top tijd ga doen. Finishen is belangrijker.
De ronde van vlaanderen cyclo heb ik 4x gedaan, erg leuk om te doen, wel druk (vooral bij de koppenberg/paterberg waar helaas veel mensen midden op het pad gaan lopen). Vroegah deed ik dit op 25 mm banden en een normale racefiets. Nu heb ik alleen nog een gravelfiets en dan is het met bredere banden (slicks) wel erg relaxed op de kasseien.Rudolf schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:12:
Ik zie het gravelen vooral zoals de beelden van @DDX een paar pagina's terug. Brede, redelijk harde stroken.
Anderzijds, een Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld zou ik ook nog wel eens willen rijden. Vandaar dat ik dacht aan bijvoorbeeld een Endurace. Ik heb echt niet de illusie dat ik dat in een top tijd ga doen. Finishen is belangrijker.
Ik heb wel 3,8 watt over voor betere looksstijnislike schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:
[...]
Hahaha ok, ja daar stoor ik me totaal niet aan.
Hij wil.
Okee ik moet dus even afstappen van de gedachte dat een gravelbike alleen voor het bos is!stijnislike schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:16:
[...]
De ronde van vlaanderen cyclo heb ik 4x gedaan, erg leuk om te doen, wel druk (vooral bij de koppenberg/paterberg waar helaas veel mensen midden op het pad gaan lopen). Vroegah deed ik dit op 25 mm banden en een normale racefiets. Nu heb ik alleen nog een gravelfiets en dan is het met bredere banden (slicks) wel erg relaxed op de kasseien.
Mijn gravel bike ziet vooral asfalt (slecht weer commuter) en slechts soms wat gravel. Het fietst wel iets zwaarder met mijn 40 mm banden met profiel, maar verder gaat het prima op de weg. Geometrie komt aardig overeen met mijn endurance raceframe, alleen een breder stuur met een kleine flare out maakt het meeste verschil (maar dat is natuurlijk wel op te lossen mocht dat een issue zijn, ik vind het prima zo [stiekem vind ik de kleine flare out wel prettig eigenlijk])Rudolf schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Okee ik moet dus even afstappen van de gedachte dat een gravelbike alleen voor het bos is!
Het probleem is dat "gravelbike" een soort containerbegrip is voor alles met bukstuur en nopjes, van snelle racers op 30mm tot Canadese fatbikes met geveerde vork.Rudolf schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Okee ik moet dus even afstappen van de gedachte dat een gravelbike alleen voor het bos is!
Je ziet wel steeds meer dat voor de wegracer plus de term allroad fiets gebruikt wordt. En voor alles met racebocht dat richting MTB gaat kunnen we gewoon de oude term monstercrosser gebruiken. Dan hebben we het iig een beetje afgebakendMartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:01:
[...]
Het probleem is dat "gravelbike" een soort containerbegrip is voor alles met bukstuur en nopjes, van snelle racers op 30mm tot Canadese fatbikes met geveerde vork.
Hij wil.
Full-on racefietsen vergen toch best veel van de berijder, en dienen natuurlijk ook een doel in dat opzicht, namelijk: de snelste zijn. Ik legde dit onlangs nog aan een bekende uit die door de bomen het bos niet meer zag. De charme van fietsen op hetzelfde model (of iig eentje die er optisch op lijkt) als de pro's heeft een bepaalde aantrekkingskracht, ook commercieel gezien. Maar je rijdt ook niet naar je werk met een F1- of WRC-auto.
En dan ondertussen wel een stuurtas monteren. flapperende kleding en niet aero zittenstijnislike schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:11:
[...]
Ik fiets nog lekkerder als ik weet dat ik 3,8 watt minder moet trappen
het helpt ook niet mee dat aan de weg kant de boel ook capabeler wordt om mee te gravelen. Een moderne wegfiets heeft tegenwoordig schijfremmen en clearance voor 32+ mm, met een beetje stuurmanskunst kan je daar dus gewoon een WK gravel mee winnen https://www.bicycling.com...el-gewonnen-op-racefiets/klaaas schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:14:
[...]
Je ziet wel steeds meer dat voor de wegracer plus de term allroad fiets gebruikt wordt. En voor alles met racebocht dat richting MTB gaat kunnen we gewoon de oude term monstercrosser gebruiken. Dan hebben we het iig een beetje afgebakend
op die manier kan je alles met een krom stuur dus een gravel fiets noemen, van een racefiets met andere banden tot een mtb met een krom stuur
[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2023 15:48 ]
Dat is natuurlijk ook wel weer een specifiek voordeel dat pro's hebben: die stemmen de fietskeuze af op het parcours en de omstandigheden. Voor een gewone sterveling is een racer met 32mm slicks niet een heel erg breed inzetbare fiets.Prulleman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:47:
[...]
het helpt ook niet mee dat aan de weg kant de boel ook capabeler wordt om mee te gravelen. Een moderne wegfiets heeft tegenwoordig schijfremmen en clearance voor 32+ mm, met een beetje stuurmanskunst kan je daar dus gewoon een WK gravel mee winnen https://www.bicycling.com...el-gewonnen-op-racefiets/
Hij wil.
Ik kan met mijn trek domane met 30mm bandjes ook prima lekker gravellen, zelfs met 25mm banden gaat dat prima.
Vergeet niet dat met cyclocross max 33mm bandjes mag monteren en dan rijden ze ook gewoon door mul zand etc.
Maar merkte het zondag bij Pathfinder route dat je dan op een gravelparcours ook een vuilnisbelt opgestuurd wordt.
Omhoog had prima gegaan op 25mm bandjes.
Maar naar benden vond ik het zelfs spannend met mijn 40mm banden maar dat komt dan meer door mijn techniek en angst.
Een prof had zichzelf daar gewoon op z'n 25mm bandjes naar beneden gestort zonder te remmen.
[ Voor 40% gewijzigd door DDX op 07-03-2023 16:14 ]
Ja, maar niet op slicks en geen 100km...DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:13:
Hangt er ook vanaf wat voor gravel het is en condities.
Ik kan met mijn trek domane met 30mm bandjes ook prima lekker gravellen, zelfs met 25mm banden gaat dat prima.
Vergeet niet dat met cyclocross max 33mm bandjes mag monteren en dan rijden ze ook gewoon door mul zand etc.
Hij wil.
Denk dat ik afgelopen zondag met met 30mm bandjes erg ver gekomen was, lag nergens echt blubber en mul zand.
Maar blubber en mul zand wordt in Nederland erg snel gezien als gravel...
[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 07-03-2023 16:16 ]
Ja, maar met die 30mm bandjes ben je dan toch beperkter voor wat betreft terrein en omstandigheden? Om over de hobbeltolerantie nog maar niet te spreken.DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Denk dat ik afgelopen zondag met met 30mm bandjes erg ver gekomen was, lag nergens echt blubber en mul zand.
Maar blubber en mul zand wordt in Nederland erg snel gezien als gravel...
Blubber en mul zand zou ik overigens niet aanmerken als gravel, maar het zijn wel omstandigheden die ik op mijn rondjes geregeld tegenkom. Een allround gravelband van pak em beet 40mm is veel breder inzetbaar en heeft voor de gemiddelde amateur amper tot geen nadelen.
Hij wil.
En een prof kiest dan gewoon wat het snelst is.
Bij unbound pakken ze ook gewoon een echte gravelbike met brede banden.
Dan gaan ze ook niet klooien met een racefiets met iets bredere banden.
Net zoals ik in de zomer in Het Gooi ook gewoon een racefiets pak om te 'gravellen'
En op de veluwe lekker m'n strandfiets pak dan om over het mulle zand te drijven.
Hij wil.
Als je het opzoekt zijn er wel stukken waar wat mul zand ligt, maar merendeel is gewoon grind/steentjes waar je met 40km/u overheen kan rijden. En ondertussen de wandelaars/honden ontwijken op een zomerse dagklaaas schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:41:
Geen mul zand in het Gooi? Dan moet ik daar ook maar eens gravellen. Wel gewoon met 45mm. Lekker comfy
In de herfst/winter loop je wel weer risico op blubber.
[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 07-03-2023 16:43 ]
5% verlies door je flapperkleding!!!!!11DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:37:
[...]
En dan ondertussen wel een stuurtas monteren. flapperende kleding en niet aero zitten
https://www.cyclingabout....epacking-bicycle-touring/
Binnenkort ff setje van zulke spatborden fabriceren:

DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:37:
[...]
En dan ondertussen wel een stuurtas monteren. flapperende kleding en niet aero zitten
https://www.tailfin.cc/bl...ing-setup/?v=11aedd0e4327
A Tailfin AeroPack makes you faster! This setup shows a significant 0.5 aeroPOINTs gain compared to riding without an AeroPack (A-1 compared to B-1). Carrying around 14 litres of luggage volume in my case is not only possible without negative aerodynamic influence – no, I even benefit from it!
By far the slowest option is to use a handlebar roller. Compared to the fastest handlebar bag option, the handlebar roll in the test is even huge 3.1 aeroPOINTs slower.
At a set 200 watts, riding at 35 km/h in calm conditions, the difference between the ‘fastest setup (A-3) and ‘slowest’ (A-2) equated to 7 minutes and 31 seconds. So you could save over seven and a half minutes over a 180km course just by swapping from a standard handlebar roll to an aero shaped version. That would be like an extra rest stop for free, every 180km OR the difference between winning and losing
[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 07-03-2023 17:00 ]
Als je al die marginal gains bij elkaar optelt hoef je niet eens meer te trappen!DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:58:
En altijd een tailfin aeropack monteren :
https://www.tailfin.cc/bl...ing-setup/?v=11aedd0e4327
[...]
Ik heb ook heel lang op 23mm bandjes en een jaren '90 frame gefietst. Genoeg gravel mee gedaan en ik ben echt geen held. Uiteindelijk 28mm voor en 25mm achter gemonteerd. Daarmee heeft een vriend van mij nog over puin en kleine keien gefietst. Afhankelijk van de paden die je wil fietsen en je kunde, kun je dus vrij ver komen met een simpele fiets.DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:13:
Hangt er ook vanaf wat voor gravel het is en condities.
Maar merkte het zondag bij Pathfinder route dat je dan op een gravelparcours ook een vuilnisbelt opgestuurd wordt.
Omhoog had prima gegaan op 25mm bandjes.
Maar naar benden vond ik het zelfs spannend met mijn 40mm banden maar dat komt dan meer door mijn techniek en angst.
Een prof had zichzelf daar gewoon op z'n 25mm bandjes naar beneden gestort zonder te remmen.
Foto's anders niets gebeurd:
:strip_exif()/f/image/i0eSQzCifMP491764hiffX3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door dnhelle op 07-03-2023 21:26 ]
Zelf heb ik 50 mm G One Speeds, deze liggen op 20 mm interne breedte R470 velgen. Het gekke stuurgedrag herken ik compleet. Eerst niet willen omgaan, daarna moet je hem soort tegenhouden om te voorkomen dat de bocht nog scherper wordt. Gek, vind ik persoonlijk niet zo prettig aan deze bandjes.MartijnGizmo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:24:
Nou had ik van een eerder experiment met een andere fiets nog een setje Schwalbe G-One Speed in 29x2.35 liggen, wat één van de strandbanden bij uitstek is. Die leken me ook wel op deze fiets passen, dus uitgelezen kans om ze eens te proberen!
Testrit viel wat tegen, rollen lekker snel, maar stuurgedrag is erg onvoorspelbaar. Lijken eerst de bocht in te willen vallen, om dan juist wat weerstand te geven en vervolgens bij meer stuurhoek weer verder erin te willen vallen.Ik vermoed een combinatie van velgbreedte (25mm intern) en head angle, je ziet ook dat de echte strandracefietsen een hele lange toptube en relatief korte vork hebben.
....
Het rare stuurgedrag bleek op singletracks met beetje uitgesleten spoor nog veel erger te zijn, maar na een half uur was ik er wel een beetje aan gewend. Grip van de gladde banden daarentegen wel boven verwachting, bevestigt maar weer eens dat een band optisch toch altijd wat slecht te beoordelen is. Niet alleen de afmeting van de nopjes doet ertoe, maar ook het aantal, om nog maar te zwijgen over karkas en rubbersamenstelling.
Heb je ook andere 50mm banden geprobeerd op deze velgen? Want 20mm intern voor een 50mm band is wel magerdt_swiss schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:46:
[...]
Zelf heb ik 50 mm G One Speeds, deze liggen op 20 mm interne breedte R470 velgen. Het gekke stuurgedrag herken ik compleet. Eerst niet willen omgaan, daarna moet je hem soort tegenhouden om te voorkomen dat de bocht nog scherper wordt. Gek, vind ik persoonlijk niet zo prettig aan deze bandjes.
Ik kan het uiteraard nog proberen op mn 24 mm interne breedte velgen, maar dat zou het verschil niet mogen zijn.
Ja, zoals ik al zei, mix van geo fiets + opbouw van band helpt daar ook niet aan mee. Hier voorbeeld van een 'echte' strandracer, in dit geval Specialized Epic met 26mm kortere vork. Zag ergens dat ze met 34mm intern rijden.dt_swiss schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:46:
[...]
Zelf heb ik 50 mm G One Speeds, deze liggen op 20 mm interne breedte R470 velgen. Het gekke stuurgedrag herken ik compleet. Eerst niet willen omgaan, daarna moet je hem soort tegenhouden om te voorkomen dat de bocht nog scherper wordt. Gek, vind ik persoonlijk niet zo prettig aan deze bandjes.

EDIT: deze rit deed me ook beseffen dat strandracen echt weer een aparte tak van de sport is. Qua techniek en setup, maar ook parcourskennis maakt zó'n groot verschil. Hoe ligt het strand erbij, hoe hoog is de laatste vloed geweest, heeft het geregend, waar komt de wind vandaan, enz, enz. Heel gaaf, maar alleen goed te doen als je in de buurt woont en veel ervaring hebt!
[ Voor 21% gewijzigd door MartijnGizmo op 08-03-2023 10:58 ]
tot een paar jaar terug reden we met 13C velgen en 23mm bandjes op 9 bar. Gelukkig hoeft dat niet meer, al heeft niet iedereen die memo ontvangen.dt_swiss schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:43:
Dat valt m.i. wel mee hoor. Er zijn legio MTB wielen die nog smaller zijn en met bredere banden rijden. Niet ideaal, maar tot een paar jaar terug was dat de standaard. Zoiets als Mavic Crossride is nog steeds maar 21 mm intern.
Ik kan het uiteraard nog proberen op mn 24 mm interne breedte velgen, maar dat zou het verschil niet mogen zijn.
Ben benieuwd of dat beter gaat met de 24mm velg! Keep us posted. Het kan ook aan de band liggen, daar niet van, maar banden worden tegenwoordig ook ontworpen voor bredere velgen, dan zou het kunnen dat de loopvlak net niet lekker valt op een smallere velg.
In het tijdschrift Fiets (geen idee meer welk nummer), stond een artikel over Wikkit (uit Egmond aan Zee). Het verschil tussen een gravelbike en een strandracer op specifieke delen van de rit was verbluffend aldus de schrijver.MartijnGizmo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:49:
[...]
Ja, zoals ik al zei, mix van geo fiets + opbouw van band helpt daar ook niet aan mee. Hier voorbeeld van een 'echte' strandracer, in dit geval Specialized Epic met 26mm kortere vork. Zag ergens dat ze met 34mm intern rijden.
[Afbeelding]
EDIT: deze rit deed me ook beseffen dat strandracen echt weer een aparte tak van de sport is. Qua techniek en setup, maar ook parcourskennis maakt zó'n groot verschil. Hoe ligt het strand erbij, hoe hoog is de laatste vloed geweest, heeft het geregend, waar komt de wind vandaan, enz, enz. Heel gaaf, maar alleen goed te doen als je in de buurt woont en veel ervaring hebt!
Maar wat je zegt, als je niet dicht bij de kust woont is zo'n strandracer misschien niet ideaal in je schuur. Tenzij je een verzamelaar bent.
Hij wil.
Ik heb altijd het idee dat schrijvers over fietsen op dezelfde bullshit school hebben gezeten als die over wijn.ElGreco schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:13:
[...]
In het tijdschrift Fiets (geen idee meer welk nummer), stond een artikel over Wikkit (uit Egmond aan Zee). Het verschil tussen een gravelbike en een strandracer op specifieke delen van de rit was verbluffend aldus de schrijver.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Hoog aan voorkant en korte stuurpen.
Ik heb een wikkit staan en ja die gaat ook heel goed over de zandgronden op de Veluwe.
Heb er de green divide mee gereden en ook 2 keer de grenspalen xtreme.
Volgens mij heb ik velgen met 24mm interne breedte, volgens Ramses (een van de mannen van Wikkit) is bredere interne breedte niet perse beter.
Met gravelbike het strand op gaan is leuk, maar dan loop je het strand op naar de waterlijn om daar op het harde strand te rijden.
Op goede dagen zou je daar zelfs met je racefiets kunnen rijden, het is soms net asfalt.
Op slechte dagen zak je gewoon weg in het drijfzand.

[ Voor 31% gewijzigd door DDX op 08-03-2023 11:43 ]
In mijn geval ging het om de 2.35 G One Speed (60mm dus) op een 25mm intern. 2.25 Racing Ray / Racing Ralph (57mm) voelen wel prima op dezelfde velgen. Had ook al wat over het vreemde stuurgedrag gelezen bij online reviews over de band, dus zal toch een producteigenschap zijn.ElGreco schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Ben benieuwd of dat beter gaat met de 24mm velg! Keep us posted. Het kan ook aan de band liggen, daar niet van, maar banden worden tegenwoordig ook ontworpen voor bredere velgen, dan zou het kunnen dat de loopvlak net niet lekker valt op een smallere velg.
Hij wil.
Niet als je Wout of Mathieu heet....(of een van de vele andere deelnemers aan het WK in Oostende in 2021).DDX schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:35:
Met gravelbike het strand op gaan is leuk, maar dan loop je het strand op naar de waterlijn om daar op het harde strand te rijden.
[Afbeelding]
[YouTube: Samenvatting WK in Oostende |2021]
[ Voor 33% gewijzigd door GerbenBK op 08-03-2023 13:44 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Iedere trap is raak!MrAngry schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Ik heb altijd het idee dat schrijvers over fietsen op dezelfde bullshit school hebben gezeten als die over wijn.
Super stijf maar toch comfortabel!
Wil bijna vanzelf vooruit!
[ Voor 11% gewijzigd door ElGreco op 08-03-2023 14:00 ]
GerbenBK schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Niet als je Wout of Mathieu heet....(of een van de vele andere deelnemers aan het WK in Oostende in 2021).. Die doen het gewoon op <=33mm.
[YouTube: Samenvatting WK in Oostende |2021]
DDX schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:13:
Qua geometrie lijkt het op een Opoefiets, maar dan met een krom stuur.MartijnGizmo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:50:
Ohja, bij die Wikkit zie je het verschil in geo idd nog beter!
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
https://www.velozine.nl/n...hen-en-west-maas-en-waal/
---
Overigens, belangrijk voor de inwoners van (omgeving) Arnhem;
/f/image/ixKhFL1jZQSHQQYzwU5knh9a.png?f=fotoalbum_large)
Nav;
https://www.gld.nl/nieuws...rmde-natuur-in-gelderland
Nu gaat dat specifiek om mountainbikers maar als het aan de 'eens' partijen ligt gaat het overgrote deel op slot voor alle fietsers.
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 09-03-2023 13:26 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat is behoorlijk overdreven. Als je de toelichting van de 'eens' partijen leest dan zie je dat de meeste stellen dat natuur en recreatie allebei belangrijk zijn, dat er een evenwicht moet zijn tussen beide en dat kwetsbare natuur eventueel beschermd moet kunnen worden door het verbieden / verminderen van recreatie.TommyGun schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:24:
Overigens, belangrijk voor de inwoners van (omgeving) Arnhem;
[Afbeelding]
Nav;
https://www.gld.nl/nieuws...rmde-natuur-in-gelderland
Nu gaat dat specifiek om mountainbikers maar als het aan de 'eens' partijen ligt gaat het overgrote deel op slot voor alle fietsers.
Hij wil.
Niks overdreven aan;klaaas schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:43:
[...]
Dat is behoorlijk overdreven. Als je de toelichting van de 'eens' partijen leest dan zie je dat de meeste stellen dat natuur en recreatie allebei belangrijk zijn, dat er een evenwicht moet zijn tussen beide en dat kwetsbare natuur eventueel beschermd moet kunnen worden door het verbieden / verminderen van recreatie.
https://www.fietssport.nl...t-tegen-sluiting-bospaden
In het plan staat dat bospaden voor ruim 70 procent dichtgaan voor fietsers. En dit geldt niet voor wandelaars en ruiters.
Het betreffende plan: https://arnhem.bestuurlij...34-4dca-866b-04d2753622a6
En recent nog deze propaganda;
https://www.velozine.nl/n...en-fan-van-mountainbiken/
Sowieso, beschermen van natuurgebieden door fietsers te weren maar hordes wandelaars met loslopende honden mogen wel blijven?
Gelukkig is er genoeg verzet van allerlei clubs en verengingen , zoals dit mooie weerwoord van Patrick Jansen
https://www.gld.nl/artike...-door-mountainbike-routes , maar met de linkse politiek in Arnhem weet je het maar nooit. In Nijmegen is dit gerommel al veel langer aan de gang, en nu ook 'hier' helaas.
Om af te sluiten;
"De aankomende verkiezingen hebben direct invloed op jouw hobby."
https://www.fietssport.nl...aar-let-je-als-fietser-op
[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 09-03-2023 15:22 ]
Op dit punt je stem laten bepalen is stemmen tegen bomen en voor koeien.
Door alles op een hoop te gooien gaat er wel de nodige nuance verloren. Je plaatst een (totaal onzinnig) artikel over de hele provincie Gelderland, laat een plaatje zien uit een Kieswijzer (met een belachelijke vraagstelling) en stelt vervolgens dat de 'eens' stemmers het bos grotendeels willen afsluiten voor fietsers. Dat is misleidend en veel te kort door de bocht.TommyGun schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:11:
[...]
Niks overdreven aan;
In het plan staat dat bospaden voor ruim 70 procent dichtgaan voor fietsers. En dit geldt niet voor wandelaars en ruiters.
Sowieso, beschermen van natuurgebieden door fietsers te weren maar hordes wandelaars met loslopende honden mogen wel blijven?
Gelukkig is er genoeg verzet van allerlei clubs en verengingen , zoals dit mooie weerwoord van Patrick Jansen
https://www.gld.nl/artike...-door-mountainbike-routes , maar met de linkse politiek in Arnhem weet je het maar nooit. In Nijmegen is dit gerommel al veel langer aan de gang, en nu ook 'hier' helaas.
Om af te sluiten;
De zonering van de Veluwe is iets waar we mee te dealen hebben en m.i. in de basis geen verkeerde insteek. Wat je in Arnhem ziet is echter dat dat ook verkeerd kan uitpakken in het nadeel van fietsers. Lastig punt daarbij is dat vrije bosfietsers geen echte vertegenwoordiging hadden itt b.v. de MTB-ers. Nu dat wel geregeld is blijkt er ook wel degelijk gesprek mogelijk te zijn. Dat kan verkeerd uitpakken voor fietsers als belangen toch blijken te botsen, maar om dat nou 1 op 1 op het saldo van de 'eens' partijen te schuiven lijkt me niet terecht.
Ik vind het alternatief eerlijk gezegd nog enger. Als er geen oog is voor de balans tussen recreatie en natuur dan weet ik wel wat het onderspit gaat delven. En als 1 van de grootste partijen onomwonden aangeeft dat de Veluwe er vooral is om geld te verdienen, begint het bij mij helemaal te jeuken...
Hij wil.
Voor een weekendweg met maten wil ik graag fietsen om en rond Valkenburg in Limburg.
Nu heeft één van onze groep gewoon een matige conditie en van de gravelbikes bieden ze een elektrische variant aan. Nu zit ik er aan te denken gravelbikes voor de hele groep te huren. Stukje off the beaten path lijkt me heel tof.
Ik denk dat een tochtje van zo'n 70km gaan maken waarvan de balans 35% off road en 65% asfalt zal zijn. Ik heb de mogelijkheden voor gravel rijden nog niet goed genoeg verkend to be honest. Maar is het bijv. beetje te doen de Cauberg te beklimmen? Of kan ik beter racefietsen huren in dat geval?
Thanks!
Ik heb me een paar jaar geleden prima vermaakt met een rit van gravelrides.cc. Zaten wel een paar pittige klimmetjes in en sommige paden waren slecht door de recente overstromingen. Zie nu wel dat je moet betalen om die routes te downloaden.
in het plan van 70% dicht gaat het maar over een klein stukje bos. Dat zou inderdaad jammer zijn voor de nieuw aangelegde MTB route Schaarsbergen (ook te doen met de gravelbike). Natuurlijk is het goed dat er een tegengeluid is, maar het is imho niet het einde van de wereld, er blijft nog genoeg over hier (het is mijn achtertuin).TommyGun schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:11:
[...]
Niks overdreven aan;
Om af te sluiten;
Liever niet natuurlijk, maar ik laat mijn stemkeuze niet alleen van dit standpunt afhangen...
Hi Ha Hopjesvla
Kwestie van tijd tot het breder getrokken wordt dan enkel Schaarsbergen natuurlijk. Na al het gedoe rondom het Rijk van Nijmegen is ook de Achterhoek inmiddels punt van discussie, en wat te denken van de Sallandse Heuvelrug, dus beetje bij beetje... En kijk ook maar naar het autoluw maken van de Posbank - om even een zijstraat te noemen.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:31:
[...]
in het plan van 70% dicht gaat het maar over een klein stukje bos. Dat zou inderdaad jammer zijn voor de nieuw aangelegde MTB route Schaarsbergen (ook te doen met de gravelbike). Natuurlijk is het goed dat er een tegengeluid is, maar het is imho niet het einde van de wereld, er blijft nog genoeg over hier (het is mijn achtertuin).
Liever niet natuurlijk, maar ik laat mijn stemkeuze niet alleen van dit standpunt afhangen...
Ik zeg ook niet dat je alleen naar dit standpunt moet kijken, er spelen uiteraard meer belangrijke dingen.
[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 10-03-2023 09:59 ]
maar als je alleen de 70% zwaar benadrukt maar je vergeet te vermelden dat het over een klein stukje bos gaat is dat natuurlijk maar de helft van het echte verhaal.TommyGun schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Kwestie van tijd tot het breder getrokken wordt dan enkel Schaarsbergen natuurlijk. Na al het gedoe rondom het Rijk van Nijmegen is ook de Achterhoek inmiddels punt van discussie, en wat te denken van de Sallandse Heuvelrug, dus beetje bij beetje... En kijk ook maar naar het autoluw maken van de Posbank - om even een zijstraat te noemen.
Ik zeg ook niet dat je alleen naar dit standpunt moet kijken, er spelen uiteraard meer belangrijke dingen.
Wat betreft Posbank autoluw maken: prima plan. Kom er in de weekenden zo weinig mogelijk vanwege de kermis daarboven. Laat ze lekker parkeren beneden en diegene die niet kunnen/willen lopen kunnen met het treintje/busje naar boven. Maar goed, dan gaan we lichtelijk OT
Hi Ha Hopjesvla
Sinds ik midden op de Posbank op een drukke zaterdagochtend ooit eens bijna omver ben gereden door eenHopjesvla79 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:04:
[...]
maar als je alleen de 70% zwaar benadrukt maar je vergeet te vermelden dat het over een klein stukje bos gaat is dat natuurlijk maar de helft van het echte verhaal.
Wat betreft Posbank autoluw maken: prima plan. Kom er in de weekenden zo weinig mogelijk vanwege de kermis daarboven. Laat ze lekker parkeren beneden en diegene die niet kunnen/willen lopen kunnen met het treintje/busje naar boven. Maar goed, dan gaan we lichtelijk OT
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Het zijn wel verschillende zaken die je nu noemt. Schaarsbergen komt voort uit de zonering van de Veluwe. Die is/wordt door gemeenten uitgewerkt en ik meende dat dat onderhand rond moet zijn. Of dat dus nog breder getrokken gaat worden is maar de vraag. Ik weet dat dezelfde uitwerking van die zonering in andere gemeenten eigenlijk maar weinig invloed heeft op het fietsen.TommyGun schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Kwestie van tijd tot het breder getrokken wordt dan enkel Schaarsbergen natuurlijk. Na al het gedoe rondom het Rijk van Nijmegen is ook de Achterhoek inmiddels punt van discussie, en wat te denken van de Sallandse Heuvelrug, dus beetje bij beetje... En kijk ook maar naar het autoluw maken van de Posbank - om even een zijstraat te noemen.
Hij wil.
Tijdelijk voor een jaar, weekend...? Zoveel keuze, maar dit is wel een mooie rond 70km : https://gravelritten.nl/2...elrug-van-gijs-gravelrit/MrAngry schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:01:
Ik woon tijdelijk in Bilthoven. Heeft iemand nog aanraders voor een gravelrondje van ongeveer 70km?
Iemand van jullie ervaring met de volgende computer i.c.m. gravelfietsen?
- Mio Cyclo 210
- Mio Cyclo Discover
- Garmin Explore (origineel)
Mis ik nu nog aanraders? Breadcrump spoor is m.i. niet handig in het bos, dus voorkeur heeft map-navigatie.
Ps; als deze beter in het fietscomputer-topic past dan hoor ik het graag. Mij lijkt de combinatie ervaring gravel+fietscomputers vooral handig.
[ Voor 9% gewijzigd door Koenbr op 10-03-2023 19:39 ]
Routes van Gijs zijn altijd goed.GerbenBK schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:27:
[...]
Tijdelijk voor een jaar, weekend...? Zoveel keuze, maar dit is wel een mooie rond 70km : https://gravelritten.nl/2...elrug-van-gijs-gravelrit/
Wel bijzonder die status die aan het LDS pad wordt toegedicht. Dat is een pad dat je met de racer ook prima kunt pakken. Als dat dan het summum van gravel in NL moet zijn...
Hij wil.
Ik heb zelf een Garmin Edge 830, maar heb wel eens even een Edge Explore geleend. Ik vind het een uitstekend apparaat, snel, en de User interface van Garmin is ook fijn. Hoewel er wel een kleine leercurve is. Enige 'nadeel' is ontbreken barometrische hoogtemeter, en geavanceerde features als Live segments en dergelijke.
Mio zou ik niet zo snel aan beginnen, een bekende had er veel gedoe mee, met name de software en interface met de pc.
[ Voor 43% gewijzigd door MJV op 10-03-2023 20:15 ]
Hij wil.
Ach, het is gewoon een prachtig paadje op welke fiets dan ook. Reed en rijd hem zomers inderdaad nog steeds ook op de racer.klaaas schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:40:
[...]
Routes van Gijs zijn altijd goed.
Wel bijzonder die status die aan het LDS pad wordt toegedicht. Dat is een pad dat je met de racer ook prima kunt pakken. Als dat dan het summum van gravel in NL moet zijn...
Ik ben namelijk opzoek naar nieuwe bandjes, shortlist is de nu Terra Speed/trail van Continental in 45 mm
Edit: ook heel bizar om te zien dat de bite blijkbaar beter rolt dan de allround..
https://www.bicyclerollin...nd-vs-schwalbe-g-one-bite
[ Voor 23% gewijzigd door dt_swiss op 11-03-2023 21:18 ]
Ik ben onderweg op TUFO Thundero, prima IMHO (prettig te rijden, goede prijs) , alleen wat lekgevoelig...dt_swiss schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:51:
Op wat voor banden rijden jullie overigens meestal? De G-one allround's die ik veel zie blijken nogal slecht uit de test van rolling resistance te komen.. https://www.bicyclerollin...s/schwalbe-g-one-allround
Ik ben namelijk opzoek naar nieuwe bandjes, shortlist is de nu Terra Speed/trail van Continental in 45 mm
...
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-03-2023 22:45 ]
In opvolging hierop toch besloten om de montage van de lamp anders aan te pakken.dragonhaertt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Deze lamp heeft inderdaad ook een versie die aan het stuur gemonteerd kan, maar dan had ik een ander beugeltje moeten kopen of het stuur opnieuw moeten wrappen.
Dit leek me dus makkelijker, maar helaas was het minder rigide van verwacht.
Ik ga nog experimenteren met wat dikker aluminium om te kijken of ik de flex er uit kan halen.
Gelukkig heb ik wat ervaring met 3d tekenen en een collega met een 3d printer.
Nu heb ik het dus met een custom beugeltje opgelost. De kabels zaten wel wat in de weg, dus die zijn nu niet heel netjes aan elkaar geknoopt, maar eerst even kijken hoe dit bevalt en hoe stevig het is.
:strip_exif()/f/image/Wdz5E3KdsYvEpxNRZLr9eTiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik gebruik de originele Edge Explore icm de racefiets. Navigatie werkt uitstekend. Nadeel is toch wel de batterijduur. De Garmin 530 gaat wel 3x langer mee, fietskaart heeft hem. Ongeveer 100 km met ingeladen route, snelheid en cadans sensor gekoppeld, dan zit er nog maar een paar procent in.Koenbr schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:38:
Ik zie door de bomen het bos niet meer (voor mijn vriendin). Zij heeft een gravelbike aangeschaft en zal met enige regelmaat solo gaan fietsen (o.a. omdat mijn Orbea Terra nog nog even op zich laat wachten. Ik zoek voor haar een fietscomputer met offroad-kaarten, die niet al te duur is. Bij voorkeur tweedehands en zo rond de 130 euro. Ik gebruik zelf een Edge 530, maar vind dat die behoorlijk wat overkill heeft voor het gebruik van tracks van gps en navigeren.
Iemand van jullie ervaring met de volgende computer i.c.m. gravelfietsen?
- Mio Cyclo 210
- Mio Cyclo Discover
- Garmin Explore (origineel)
Mis ik nu nog aanraders? Breadcrump spoor is m.i. niet handig in het bos, dus voorkeur heeft map-navigatie.
Ps; als deze beter in het fietscomputer-topic past dan hoor ik het graag. Mij lijkt de combinatie ervaring gravel+fietscomputers vooral handig.
Powermeter werkt er niet op.
Die website moet je met een flinke korrel zout nemen. De bites rollen niet slecht maar in de praktijk niet beter dan allrounds. Enige nadeel van de allrounds is dat ze redelijk stug zijn. Bites idem trouwens.dt_swiss schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:51:
Op wat voor banden rijden jullie overigens meestal? De G-one allround's die ik veel zie blijken nogal slecht uit de test van rolling resistance te komen.. https://www.bicyclerollin...s/schwalbe-g-one-allround
Edit: ook heel bizar om te zien dat de bite blijkbaar beter rolt dan de allround..
https://www.bicyclerollin...nd-vs-schwalbe-g-one-bite
Ik heb zelf geen ervaring met de conti's die je noemt, maar de consensus over de speed is wel dat ze snel zijn en slijten.
Hij wil.
Want?klaaas schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:09:
[...]
Die website moet je met een flinke korrel zout nemen.
...
De testomstandigheden worden zwaar gecontroleerd. Is dat representatief voor de buitenwereld? Nee, maar het is wel véél beter dan buiten rondjes doen op vermogen en naar de snelheid kijken: dat hangt van te veel factoren af om een zinnig resultaat te geven. Bijvoorbeeld de videos van GCN...
Is een verschil van x Watt op de website ook precies x Watt verschil buiten? Zeer hoogstwaarschijnlijk niet. Maar het is wel een van de weinige manieren/resultaten waarmee je goed banden kunt vergelijken zonder alles zelf te hoeven kopen en in veel te fluctuerende omstandigheden te vergelijken.
Ik zie door de banden het bos niet meer...
Ik ben er de laatste tijd zelf veel op aan het kijken. Mijn 40mm Vittoria Terreno Dry die werden geleverd op mijn fiets (een gravelbike, mijn enige fiets) beginnen na bijna 8000km misbruik op te raken. Die dingen zijn niet lek te krijgen en zeer multi-inzetbaar, maar op asfalt en hard gravel trap ik mij een ongeluk om vooruit te komen, dus ik zoek wat snellers en die website bevestigt dat het inderdaad langzame banden zijn.
Ik ga er niet meer mee op de trails en door het diepe bos (daar komt een hardtail XC MTB voor), maar enkel nog asfalt en harde onverharde paden.
Twijfel tussen 32mm met slick centre en profiel aan de zijkant, of gewoon een 32mm (of misschien nog breder) volledige slick...
Dat kan veel schelen in rolweerstand. Ik vraag mij af of profiel op de zijkanten nog nuttig is op 32mm?
Sowieso jammer (maar begrijpelijk) dat veel gravelbanden niet zo dun gemaakt worden.
Informaticus of vakkundig Googler?
Bedankt voor je reactie. Over hoeveel uur rijden heb je het dan? 4?routier_lub schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:01:
[...]
Ik gebruik de originele Edge Explore icm de racefiets. Navigatie werkt uitstekend. Nadeel is toch wel de batterijduur. De Garmin 530 gaat wel 3x langer mee, fietskaart heeft hem. Ongeveer 100 km met ingeladen route, snelheid en cadans sensor gekoppeld, dan zit er nog maar een paar procent in.
Powermeter werkt er niet op.
Probleem is dat die resultaten onder gecontroleerde omstandigheden nogal eens worden weersproken door real world resultaten. De Terreno Dry is daar een goed voorbeeld van. Google de reviews en je zult zien dat die eigenlijk altijd wordt aangeprezen als een snelle band. Iets wat ik ook hoor van mensen die ik ken en deze band gebruiken. En zo zijn er wel meer banden waarbij je een zelfde beeld ziet.TheTinusNL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:36:
[...]
Want?
De testomstandigheden worden zwaar gecontroleerd. Is dat representatief voor de buitenwereld? Nee, maar het is wel véél beter dan buiten rondjes doen op vermogen en naar de snelheid kijken: dat hangt van te veel factoren af om een zinnig resultaat te geven.
Als ik een gravelband moet kiezen dan let ik allereerst op het gebruik. Dat bepaalt het profiel en de dikte. Volgende belangrijke factor is hoe een band aanvoelt op de druk waarop ik de band wil rijden, gevolgd door lekbestendigheid. Natuurlijk check ik of een band een beetje lekker rolt, maar dat doe ik op basis van praktijktesten. Ik rijd geen wedstrijden dus ik vind het gevoel van een band belangrijker dan de theoretische rolweerstand.
Voor wat betreft jouw gebruik: gewoon lekker 32mm racebandjes nemen. Profiel heb je op harde ondergrond niet nodig. Mits je het bij droog weer houdt natuurlijk.
Hij wil.
Maar om eerlijk te zijn, als ik op asfalt hard wil gaan, dan pak ik wel gewoon mijn racefiets.
Gisteren een route gedaan die je krijgt als je de Gravelcode ondertekent: Struinen door de Maasduinen. Denk vooral een langere gravelroute (110k) voor de beginnende gravelrijder. Op een strook van 5-10km na was het eigenlijk lekker cruisen, met wel heel veel asfalt ook. Door alle regen van de laatste week was het wel vrij plakkerig allemaal. Veel wandelaars op de route, maar dat was allemaal helemaal prima; Iedereen leek blij dat gisteren het zonnetje scheen.
Gaat best lekker met de langere ritten (nu ik pas eigenlijk weer serieus 2 weken aan het fietsen ben). Ben wel helemaal op na 4 uur fietsen.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 12-03-2023 11:15 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik lees en zie inderdaad veel positiefs over de Vittoria Terreno Dry en in veel punten kan ik mij daar in vinden. Zoals ik zei: multi-inzetbaar en niet lek te krijgen, volgens mij 2 keer in 8000km asfalt/gravel/bos/trail waarvan 1 keer nota bene tussen allemaal echte racerts op een gravelstrookjeklaaas schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:51:
[...]
Probleem is dat die resultaten onder gecontroleerde omstandigheden nogal eens worden weersproken door real world resultaten. De Terreno Dry is daar een goed voorbeeld van. Google de reviews en je zult zien dat die eigenlijk altijd wordt aangeprezen als een snelle band. Iets wat ik ook hoor van mensen die ik ken en deze band gebruiken. En zo zijn er wel meer banden waarbij je een zelfde beeld ziet.
Als ik een gravelband moet kiezen dan let ik allereerst op het gebruik. Dat bepaalt het profiel en de dikte. Volgende belangrijke factor is hoe een band aanvoelt op de druk waarop ik de band wil rijden, gevolgd door lekbestendigheid. Natuurlijk check ik of een band een beetje lekker rolt, maar dat doe ik op basis van praktijktesten. Ik rijd geen wedstrijden dus ik vind het gevoel van een band belangrijker dan de theoretische rolweerstand.
Voor wat betreft jouw gebruik: gewoon lekker 32mm racebandjes nemen. Profiel heb je op harde ondergrond niet nodig. Mits je het bij droog weer houdt natuurlijk.
Maar ik denk dat er een sterke bias zit in de beoordelingen/reviews qua rolweerstand/snelheid.
Ten eerste: de marktinghype rondom het WK "gravel" dat zowel bij de vrouwen als mannen werd gewonnen op de Terreno Dry, in combi 31/33mm als ik het mij goed herinner. (mompelt ook iets over Canyons en MvdP en marketinghype)
Ten tweede: er wordt in reviews vaak vergeleken met andere gravelbanden. Natuurlijk logisch, het is een gravelband, maar met een band die ook wordt gepositioneerd voor asfaltgebruik (in ieder geval indirect door het tread design) is een vergelijking met echte slicks ook van toepassing en die zie ik vaak niet gemaakt worden. In mijn eigen niet-wetenschappelijke-maar-in-de-buurt-komende vergelijking op 200W op verkeersluwe vlakke rondjes met een 8 jaar oude afgeragde 24mm Conti GP op dezelfde fiets en wielen schat ik het verschil al in op 1 km/h op kruissnelheid (28 vs. 29 km/h). Laat staan met een _____ (vul hier ieders favoriete snelle consumentenslick in) vers uit de fabriek.
De Terreno Zero zou dan een betere keuze moeten zijn? Maar daar lees ik dan juist wel weer vaak over dat hij langzaam is. Waarom?
Wat valt op? De Zero heeft een veel dikker loopvlak (#2 van alle geteste banden) dan de Dry, of gravelbanden in het algemeen, en al helemaal vergeleken met echte slicks, en dat bevestigt waarom hij zo langzaam is.
Vittoria gaat hier m.i. de fout in, ze moeten weten dat consumenten die op zoek zijn naar zo'n type band (glad loopvlak, licht profiel op de zijkant) meer interesse hebben in rolweerstand.
Een populaire snelle gravelband is de Tufo Thundero/Speedero, maar die compenseert dat met een iets te dun loopvlak a.k.a. snel lek.
Terra Speeds doen het ook goed en die nieuwe Cinturato's scoren ook sterk in reviews.
Ik vind de Terreno Dry geweldige banden, maar ze misschien een beetje hun doel dat wordt geïmpliceerd met de tread design, net als de Zero's. En laat dat doel (asfalt en harde gravel) nou net zijn waar ik nu het meest naar op zoek ben.
Anyway... ik neig naar "gewoon maar" naar een 32mm GP5000... of dunne Terreno Dry/Zero om maar te kijken waar het schip strandt... maar nu eerst zelf op de fiets stappen in plaats van denken over fietsen
Hij wil.
Overgewaardeerd pad naar mijn mening.GerbenBK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:55:
[...]
Ach, het is gewoon een prachtig paadje op welke fiets dan ook. Reed en rijd hem zomers inderdaad nog steeds ook op de racer.
Veel te smal, irritante bochtjes etc.
Stuk bij Petten is een van mijn favorieten.
En op de Veluw of rondom Eindhoven zijn ook veel mooiere paden.
Dan in de categorie "Tubeless ken nie lek", hier kwam ik vandaag mee thuis:
:strip_exif()/f/image/dZhURP4E0uCYJDnbjL6ulPrj.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig dus gehouden, maar toen ik de schroef eruit haalde was het wel afgelopen met de band. Nu weet ik eigenlijk niet zo wat ik hier mee moet:
1. Binnenbandje steken. Maar ja... Dan is ie dus niet meer tubeless.
2. Plakken. Ik heb alleen plakkers voor binnenbanden en geen idee of die ook werken voor buitenbanden?
3. Plugjes kopen. Ik vind die krengen best prijzig en volgens mij ook niet bedoeld als permanente oplossing? Aan de andere kant misschien goed om te hebben voor onderweg, dus de investering wel waard.
4. Nieuwe band. Aangezien er krap 500 km op zit, vind ik dit wel een beetje verspilling...
Iemand tips?
Afgelopen jaar de Terra trail als zomerband gebruikt. Niet aan te raden als je tubeless wilt.dt_swiss schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:51:
Ik heb er drie gehad met een scheur in het loopvlak. Rij ze nog wel op komende zomer , maar dan met binnenbanden.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
TipTop tubeless plakkersMorrar schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:15:
Petten, daar kom ik vandaan. Wel hoop veranderd daar aan de kust, maar zeker ook opgeknapt.
Dan in de categorie "Tubeless ken nie lek", hier kwam ik vandaag mee thuis:
[Afbeelding]
Gelukkig dus gehouden, maar toen ik de schroef eruit haalde was het wel afgelopen met de band. Nu weet ik eigenlijk niet zo wat ik hier mee moet:
1. Binnenbandje steken. Maar ja... Dan is ie dus niet meer tubeless.
2. Plakken. Ik heb alleen plakkers voor binnenbanden en geen idee of die ook werken voor buitenbanden?
3. Plugjes kopen. Ik vind die krengen best prijzig en volgens mij ook niet bedoeld als permanente oplossing? Aan de andere kant misschien goed om te hebben voor onderweg, dus de investering wel waard.
4. Nieuwe band. Aangezien er krap 500 km op zit, vind ik dit wel een beetje verspilling...
Iemand tips?
Ook afgelopen vrijdag met flink natte duinen was het prima te fietsen.
Ik vind het juist wel logisch om zulke slick-loopvlak banden te vergelijken met asfaltbanden.klaaas schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:50:
@TheTinusNL : ik vind het juist niet logisch om gravelbanden die het goed doen op asfalt te vergelijken met pure racebandjes. De enige reden om voor gravelbanden te kiezen is dat je ergens onderweg op je rondje(s) voordeel hebt van het beetje profiel en het extra volume. Als dat niet het geval is, waarom zou je er dan überhaupt voor kiezen om geen racebandjes te gebruiken?
Waarom worden er anders gravelbanden zonder profiel of met weinig profiel op het loopvlak uitgebracht? Dat doe je niet om de gravelprestaties (maarja "wat is gravel?") te verbeteren, dan zou je er juist meer profiel op leggen. Evenzo voor ondergrond losser/ruiger/natter/uitdagender dan gravel.
Met zo'n vlak loopvlak moet het doel toch zijn om iets van een asfaltband te imiteren en dan vind ik vergelijkingen met asfaltbanden gepast.
Dat is wat de Terreno Dry zo heerlijk veelzijdig maakt voor mij (77kg + 11kg fiets + kleding/bidons etc., doe 90% voor de voorband): op >4 bar is het een "ok" asfaltband (droog/nat), op 2.5 bar een goede gravelband (droog of beetje nat), op 2.0 bar nog een degelijke CX-/bosfiets-band (droog) en <2 bar bij droogte prima voor MTB-trails van makkelijke moeilijkheidsgraad voor Nederlandse begrippen (denk o.a. Zeist/Austerlitz).
Maar juist vanwege het vlakke loopvlak had ik meer dan "ok" verwacht op asfalt.
Daarom vind ik het ook jammer dat de Zero zo'n enorm dik loopvlak heeft in het midden. In het algemeen jammer dat er zo weinig dunne, meer-asfalt georiënteerde gravelbanden zijn die hard opgepompt soepel over het asfalt rollen met hun vlakke loopvlak, maar met wat minder druk extra offroad-grip van het zij-profiel geven. Zo'n band lijkt mij ideaal voor het "gravel" dat wij hier in NL hebben, of in ieder geval wat ik associeer met de Utrechtse Heuvelrug.
Maar dat is een nogal specifieke benadering van een allround gravelband. Gravelbanden worden niet ontwikkeld om bij druk x als wegband te functioneren en bij druk y als gravelband. Ze worden ontwikkeld om bij een specifieke druk optimaal te presteren onder specifieke omstandigheden. Als je enkel op de weg wilt fietsen kies je een wegband (met bijbehorende rolweerstand) en wil je MTB trails rijden dan kies je een band met meer noppen (en de daarbij horende rolweerstand).TheTinusNL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Dat is wat de Terreno Dry zo heerlijk veelzijdig maakt voor mij (77kg + 11kg fiets + kleding/bidons etc., doe 90% voor de voorband): op >4 bar is het een "ok" asfaltband (droog/nat), op 2.5 bar een goede gravelband (droog of beetje nat), op 2.0 bar nog een degelijke CX-/bosfiets-band (droog) en <2 bar bij droogte prima voor MTB-trails van makkelijke moeilijkheidsgraad voor Nederlandse begrippen (denk o.a. Zeist/Austerlitz).
Maar juist vanwege het vlakke loopvlak had ik meer dan "ok" verwacht op asfalt.
Gravelbanden met een bijna vlakke middenstrook zijn nog steeds geoptimaliseerd voor een bandendruk die hoort bij gravelgebruik. Ook zie je dat fabrikanten dan bijna unaniem kiezen voor een kleine hoeveelheid profiel. Blijkbaar geeft dat net dat beetje extra grip dat op gravel prettig is. Maar ook zo'n minimale hoeveelheid profiel zorgt al voor een flinke toename van de rolweerstand. Iets soortgelijks zie je bij de dikte van het loopvlak. Bij gravelbanden ligt er meer nadruk op lekbestendigheid en wordt er vaker gekozen voor een dikker loopvlak.
Al met al blijft een gravelband een compromisband. En des te meer allround zo'n band moet zijn des te meer compromissen. Als je dan ook nog verschillende bandenspanningen mee moet gaan wegen wordt dat er vast niet beter op.
Hij wil.
want je fiets nu tubeless en gaat er van uit dat de sealant je onderweg altijd gaat redden? Of heb ik het dan verkeerd begrepen?Morrar schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:15:
...
Iemand tips?
Bij uitstek de perfecte case om thuis, veilig, droog, misschien wel warm, ervaringen op te doen met een plug. Afhankelijk van de leeftijd van je band, de omvang en locatie van het gat, een prima permanente oplossing.
Daarom 'wat is gravel' als dat grind is etc dan is weinig profiel op loopvlak juist ideaal.TheTinusNL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:16:
[...]
Waarom worden er anders gravelbanden zonder profiel of met weinig profiel op het loopvlak uitgebracht? Dat doe je niet om de gravelprestaties (maarja "wat is gravel?") te verbeteren, dan zou je er juist meer profiel op leggen.
Rechtuit gewoon zo min mogelijk weerstand en in de bochten krijg je hulp van kleine nopjes aan zijkant om grip te houden.