Wat een mooie kleuren leveren ze daar op zeg! Jammer dat de meesten weer voor zwart gaan tegenwoordig.begintmeta schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:14:
Pfff, mijn fiets is aan het piepen geslagen, denk achternaaf of heel misschien de derailleurwieltjes.... binnenkort de boel maar eens smeren.
En ik ben een beetje te geïnteresseerd geworden in een TIME ADHX-frame... maar ik kan een tweede fiets (soort all-road-opbouw) met zo'n prijs echt niet verantwoorden...
Ik quote Ron (die je op filmpje 1 ziet) even z'n reactie op mensen die dit ook vroegen bij mijn instagram post :magic_nl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Wat kost zoiets inclusief aanbrengen?
Zelf doen zie ik niet zo zitten.
Hangt er dus vanaf waar een winkel zit bij jou die dit kan doen.Hydro Coating begint bij €110,00 tot 140,00, Graphene 140,00 tot 180,00 polijsten vanaf 35,00 pre wash ook vanaf 35,00 diep reinigen van de ketting plus aanbrengen lube&protect €20,00. De reden waarom dit nog niet op de website staat is omdat dit adviesprijzen zijn en sommige service centers er vanaf wijken. Maar ik zal er eens over nadenken hoe ik dat beter kan communiceren op de website.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 22-02-2023 13:57 ]
Op zich vind ik mijn huidige fiets nog steeds prettig (behalve af en toe een geluidje)... en met mooie wielen en groepset eraan wordt een ADHX me toch wat duur, ik wil eigenlijk geen ouwe vent op een te dure fiets zijn (zoals ik ze vroeger zelf altijd zag...)GerbenBK schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:31:
[...]
Verkoop dat piepende barrel en ga voor die Time!
Ja, de transparant-geelbruin/groen/blauwe zijn IMHO erg mooi... Ik zou barnsteen of forest kiezen...RobNemoo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:13:
...
Wat een mooie kleuren leveren ze daar op zeg! Jammer dat de meesten weer voor zwart gaan tegenwoordig.
Zal er toch nog maar eens na denken of ik ergens een loophole kan vinden waardoor ik me kan toestaan er een te kopen.
Deze dus:
https://www.decathlon.nl/...-van-fietsen/_/R-p-120530

Hi Ha Hopjesvla
Dan is er iets mis met je kettingslijtagemeter hoor.Hopjesvla79 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:50:
even een dingetje.. ik heb zo'n kettinslijtagemetertje van de Decathlon. Staan netjes de 0,75 en 1% slijtage op en dat werkt zo te zien prima. Aan de andere zijde staat een 0,5% markering (denk ik..) Maar die zakt tot nu toe bij elke ketting er gewoon door, vandaag nog bij 2 gloednieuwe (Shimano)kettingen getest... Wat is het nut daarvan, of is dit voor een speciaal type ketting?
Deze dus:
[Afbeelding]
Een 11 of 12 speedketting vervang je bij 0,5% (of althans, dat is het advies
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
zou het daar mee te maken hebben, dat de nieuwe ketting 9/10 speed is?Galois schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Dan is er iets mis met je kettingslijtagemeter hoor.
Een 11 of 12 speedketting vervang je bij 0,5% (of althans, dat is het advies).
Hi Ha Hopjesvla
Dat zou niet moeten volgens mij. Het enige waar die kettingen in verschillen is de breedte, niet de afstand tussen de rollers.Hopjesvla79 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:04:
[...]
zou het daar mee te maken hebben, dat de nieuwe ketting 9/10 speed is?
Het komt vrij nauw met die kettingslijtagemeters. Ik heb uiteindelijk eentje van ParkTool gekocht, die gaf toch echt wat anders aan dan de el-cheapo van AliExpress.
Hi Ha Hopjesvla
Zeker die van de Decathlon terug brengen, laatst gaf die bij mij ook een versleten ketting aan na veel te weinig kilometers (~3000km, 105 11sp, racefiets). Van de ParkTool mocht ik nog ff door.Hopjesvla79 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:27:
ik denk dat ik idd maar eens eentje van Parktool ga halen. Mocht die kloppen dan kan die van de Decathlon terug (dat is dan wel het voordeel, daar doen ze nooit moeilijk)
Ik gebruik de grizl als slechtweer racefiets (en ook voor woon werk)
Permanent voorzien van spatborden.
En voor bagage zet ik er soms mijn tailfin op.
Thru-axles die je niet makkelijk losmaakt en je wiel gestolen wordtDDX schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:56:
Wat bedoel je met vaste thru axle ?
Ik gebruik de grizl als slechtweer racefiets (en ook voor woon werk)
Permanent voorzien van spatborden.
En voor bagage zet ik er soms mijn tailfin op.
Heb je de orginele Canyon spatborden set? Daar past geen normaal bikerack omheen he?
Tailfin is me dan weer en te dure oplossing, zeker als ik de fiets ergens onbewaakt neer zet.
Meet je hem toevallig over een (gebruikte) quick link? Die slijten in de regel sneller dan gewone kettingschakels.Hopjesvla79 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:50:
even een dingetje.. ik heb zo'n kettinslijtagemetertje van de Decathlon. Staan netjes de 0,75 en 1% slijtage op en dat werkt zo te zien prima. Aan de andere zijde staat een 0,5% markering (denk ik..) Maar die zakt tot nu toe bij elke ketting er gewoon door, vandaag nog bij 2 gloednieuwe (Shimano)kettingen getest... Wat is het nut daarvan, of is dit voor een speciaal type ketting?
Deze dus:
[Afbeelding]
Goedkoop gereedschap is eigenlijk altijd zonde van je geld, moeite, grondstoffen en ergernis.Tom-Z schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:18:
[...]
Dat zou niet moeten volgens mij. Het enige waar die kettingen in verschillen is de breedte, niet de afstand tussen de rollers.
Het komt vrij nauw met die kettingslijtagemeters. Ik heb uiteindelijk eentje van ParkTool gekocht, die gaf toch echt wat anders aan dan de el-cheapo van AliExpress.
zo ver ik weet niet, als dat zou zijn dan moet het op 3 verschillende kettingen gebeurt zijn (waarvan 2 gloednieuw), lijkt me sterk. De nieuwe meter komt vandaag aan, ben benieuwd. Normaal ben ik ook wel van iets meer uitgeven voor gereedschap, maar Decathlon heeft het in het algemeen best goed voor elkaar, en zo'n meter is ook weer niet zo ingewikkeld om te maken (mits de maten natuurlijk kloppen...), vandaar dus de Decathlon (en reviews in het algemeen waren goed). We gaan het zien..DieAnder schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Meet je hem toevallig over een (gebruikte) quick link? Die slijten in de regel sneller dan gewone kettingschakels.
Hi Ha Hopjesvla
en inderdaad..de ParkTool doet het beter. Gelukkig, hoeven de gloednieuwe (en gebruikte) kettingen nog niet vervangen te worden...(tenminste..als deze wel kloptHopjesvla79 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:40:
[...]
zo ver ik weet niet, als dat zou zijn dan moet het op 3 verschillende kettingen gebeurt zijn (waarvan 2 gloednieuw), lijkt me sterk. De nieuwe meter komt vandaag aan, ben benieuwd. Normaal ben ik ook wel van iets meer uitgeven voor gereedschap, maar Decathlon heeft het in het algemeen best goed voor elkaar, en zo'n meter is ook weer niet zo ingewikkeld om te maken (mits de maten natuurlijk kloppen...), vandaar dus de Decathlon (en reviews in het algemeen waren goed). We gaan het zien..
Hi Ha Hopjesvla
https://robertaxleproject.com/hexlox-compatible-thru-axle/loyske schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:59:
[...]
Thru-axles die je niet makkelijk losmaakt en je wiel gestolen wordt
Grizl (de carbon iig) heeft geen mounts voor racks oid.Heb je de orginele Canyon spatborden set? Daar past geen normaal bikerack omheen he?
Tailfin is me dan weer en te dure oplossing, zeker als ik de fiets ergens onbewaakt neer zet.
Vandaag een handtekening onder een Superior X-ROAD gravel comp gezet! De On-One mag het veld ruimen.dnhelle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:42:
[...]
Geschreven in '21. We zijn nu ettelijke duizenden km's verder en deze fiets draait alweer 6 jaar mee. Upgradepad ligt niet meer in bereik: de standaarden zijn voor wat mij betreft zodanig dat ik qua wensen niet uitkom. Daarnaast zijn de QR's en de beperkte keuze in banden (max 32mm) geen optie.
Kortom: tips nodig. Ik wil deze op de trainer zetten en rond gaan kijken voor een nieuwe. Mag secondhand! 2x11 voldoet. (geen 12!) Carbon frame sowieso. Ik greep laatst net naast een 2x11 Ultegra RX Topstone carbon met dito wielen. Inzetbereik max. 40/44mm banden, maar moet met een setje banden ook road-fahig zijn. Budget? 2,5Keur.
Interesse in een maat 54 carbon instap gravelbike? 1x10 afgemonteerd met een beestachtig trackrecord in stevigheid en inzet? Wil je kijken of gravel/cross wat voor je is? Voor een superzacht prijsje doe ik hem van de hand. DM me bij interesse. (Omgeving Limburg)
Welke? De FreeRanger of het kippetje?dnhelle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:33:
[...]
Vandaag een handtekening onder een Superior X-ROAD gravel comp gezet! De On-One mag het veld ruimen.
Interesse in een maat 54 carbon instap gravelbike? 1x10 afgemonteerd met een beestachtig trackrecord in stevigheid en inzet? Wil je kijken of gravel/cross wat voor je is? Voor een superzacht prijsje doe ik hem van de hand. DM me bij interesse. (Omgeving Limburg)
Dat ligt aan de berijder, toch? #slowchatElGreco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:53:
Ah een cyclocrosser. Ik dacht direct aan een gravelmonster.
Intussen alvast aangemeld voor de LtD gravelride en de limburg200 gaat er dit jaar ook aan. Andere uitjes die op de '23 bucketlist moeten?
Grenspalen Xtreme weekend.dnhelle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:54:
[...]
Dat ligt aan de berijder, toch? #slowchat
Intussen alvast aangemeld voor de LtD gravelride en de limburg200 gaat er dit jaar ook aan. Andere uitjes die op de '23 bucketlist moeten?
En de Green Divide rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 24-02-2023 20:01 ]
Pathfinder Girodnhelle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:54:
[...]
Graveller Drenthe en/of Veluwe, mits nog niet uitverkocht.dnhelle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:54:
[...]
Omgeving is echt stukken mooier en leuker dan Zuid-Limburg. (en dat zeg ik als Zuid-Limburger)
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 25-02-2023 12:57 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Had de naaf een beetje gedemonteerd, en ik denk dat ik weet at het piepen veroorzaakte, een of andere ring/spacer die kennelijk op de as wreef... IMHO een beetje een vreemde constructie, die ik ook niet kan terugvinden op de afbeelding die ik op de site heb gevonden:begintmeta schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:14:
Pfff, mijn fiets is aan het piepen geslagen, denk achternaaf of heel misschien de derailleurwieltjes.... binnenkort de boel maar eens smeren.
...

De spacer/ring zat tussen het lager bij de freehub. Misschien had ik even een fototje moeten maken en een vraag sturen naar e*thirteen... zal ik de volgende keer als ik de boel uit elkaar heb maar doen. Morgen proberen of het invetten ervan het piepje heeft laten verdwijnen. (en mocht ik een ADHX gaan kopen, wielen met betere naven erop)
Route zag ik langskomen bij Niki Terpstra vandeweek, lekker veel onverhard.
In begin nog wat regen en zelfs beetje natte sneeuw achtig iets wat naar beneden kwam.
Maar ook veel zon

https://www.strava.com/activities/8620930760
Na het smeren inderdaad geen piepje meer gehoord vandaag. (behalve van mezelf, want mijn conditie is abominabel)begintmeta schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:20:
[...]
Had de naaf een beetje gedemonteerd, en ik denk dat ik weet at het piepen veroorzaakte, een of andere ring/spacer die kennelijk op de as wreef... ...
Is deze ook te doen voor normale mensen binnen een dag, of moet ik even wachten tot het hoogzomer is?DDX schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:38:
Vandaag lekker onverhard rondje op de Veluwe.
In begin nog wat regen en zelfs beetje natte sneeuw achtig iets wat naar beneden kwam.
Maar ook veel zon
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prima te doen, ik starte vrij laat (10u) omdat er 's ochtends nog wat regen langskwam.McMiGHtY schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:06:
[...]
Is deze ook te doen voor normale mensen binnen een dag, of moet ik even wachten tot het hoogzomer is?
En ik was ruim voor zonsondergang weer binnen.
(En normaal heb je wel wat minder wind op de veluwe)
Ik vind het wel veel moeite voor die ene boom. 😉McMiGHtY schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:06:
[...]
Is deze ook te doen voor normale mensen binnen een dag, of moet ik even wachten tot het hoogzomer is?
Hij wil.
Gisteren heerlijk vier uurtjes in het zonnetje op de Veluwe buiten gespeeld.
It's about the journey, not about the destinationklaaas schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:08:
[...]
Ik vind het wel veel moeite voor die ene boom. 😉
Heb je voor het deel bij de Posbank geen vignet nodig?DDX schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:38:
Vandaag lekker onverhard rondje op de Veluwe.
Hij wil.
Ja klopt, dat stukje MTB route daar is met vignet. Dat kan je overigens makkelijk skippen door vanaf de Beekhuizenseweg linksaf de Burgermeester Bloemersweg op te draaien en op de weg te blijven. Na de Lange Juffer zit nog een klein stukje natuurmonumenten volgens mij (Imboschweg, Ringallee), maar dat is heel kort, die zou ik gewoon erin laten.klaaas schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:26:
[...]
Heb je voor het deel bij de Posbank geen vignet nodig?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Wel minst leuke stuk (soms iets te spannend met boomstronken in afdaling) wat mij betreft.
Ik heb ook gewoon dat vignet, ik steun NM graag.
Geen hele spannende specs, maar er zit wel een dropperpost gemonteerd. Ik kom niet van het mountainbiken, dus heel erg benieuwd hoe het werkt en wat voor nut het heeft.
:strip_exif()/f/image/weC0BsgN7QP513pejCGEkDUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fSYjydsEHByQxZGIIlieQU34.jpg?f=fotoalbum_large)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Zo'n dropper is ideaal als je je fiets rechtop in je kofferbak wilt vervoerenYakolev schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:50:
Geen hele spannende specs, maar er zit wel een dropperpost gemonteerd. Ik kom niet van het mountainbiken, dus heel erg benieuwd hoe het werkt en wat voor nut het heeft.
Dat is pas informatie waar ik wat mee kan!ElGreco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Zo'n dropper is ideaal als je je fiets recht op in je kofferbak wilt vervoeren
Hij wil.
Vond het opzich wel meevallen, ben wel op de blauwe route gebleven.MrAngry schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:48:
Ja, daarom stelde ik ook eerst voor dat te skippen, dat geskipte stuk is echt wel technisch mtb werk. Ook langs de Bloemersweg is het kruipdoor sluipdoor door het bos en ben ik al eens afgestapt op de gravelbike omdat ik het gewoon niet leuk meer vond. Er ligt daar ook nog weleens een mtbér met een gebroken bot naast de trail.
Ik heb ook gewoon dat vignet, ik steun NM graag.
1 keer voetjes aan de grond in afdaling.
Geen hele gekke dingen zoals op Schoorl wel bij afdaling van de Nok.
Maar volgens mij is mtb route deel nog best wat km's, al weet ik niet precies wat grens van het gebied is.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 27-02-2023 14:09 ]
Ha cool! Bij het oude zwembad van Sittard. Leuke fotolocatie. Mooie fiets, gefeliciteerd.Yakolev schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:50:
Mijn Giant Revolt Advanced Pro 1 is al 2 weken binnen. Nog niet de kans gehad om ermee te fietsen (het is mij te modderig), maar wat heb ik zin om er op te fietsen. Vooralsnog blijf ik gewoon mijn gekitte Rondo gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja klopt, het vignet is voor de MTB route op het terrein van natuurmonumenten (Nationaal park Veluwezoom). Het terrein ten noorwesten van de Ringallee (De Loenermark) is van Gelders Landschap en daar mag je overal fietsen, mtb route of niet, maakt niet uit. Voor de MTB route op dat stuk heb je dus geen vignet nodig (en is ook best saai op de MTB, met hier en daar een uitdagender stukje), dit is daarentegen wmb het mooiste stuk gravel in Nederland. Ten noorden van de Groenendaalseweg (De Vijverberg) is het weer van NM, maar dan zonder vignet. Het is nogal ingewikkeld in dit gebied, maar je kan aan het begin van elk pad een bord vinden met van wie het is en soms wat je er (niet) mag, vaak incompleet: De derde landeigenaar is staatsbosbeheer, die laten gewoon in het midden of je er mag fietsen of niet, dat is volstrekt onduidelijk, dus iedereen doet het maar gewoon.DDX schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:08:
[...]
Maar volgens mij is mtb route deel nog best wat km's, al weet ik niet precies wat grens van het gebied is.
[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 27-02-2023 14:54 ]
Op de mtb is het ook meer voor naar beneden hoor, je -kan- het zadel ook verlagen bij vlakke technische stukken, maar vaak is dat niet de moeite.klaaas schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:52:
Een dropper gebruik je op een MTB om je fiets makkelijker los van je lichaam onder je te kunnen bewegen op technische stukken. Dat is dan zowel links-rechts al voor-achter. Op een gravelbike zullen de meeste hem daarvoor niet veel gebruiken. Hij komt daar echter wel van pas bij steile(re) afdalingen die je staand op de pedalen neemt. Je kunt dan je lichaam wat makkelijker verplaatsen zonder dat je zadel in de weg zit. Dat zal dan met name voor-achter zijn.
Ik denk niet dat het inzet bereik van de dropper anders is bij een MTB of gravelfiets, het is meer dat een gravel fiets ansicht anders wordt ingezet
Het gaat er eigenlijk om, als je veel moet trappen, dan kan je je zadel beter omhoog laten, anders verlies je meer snelheid dan dat je goed maakt met het voordeel van je techniek/grip met de dropper omlaag. Naar beneden hoef je in principe niet te trappen, dus dan heb je altijd voordeel met je dropper
Als je er 1x aan gewend bent dan is het op vlakke stukken ook erg fijn, maar idd is naar beneden wel het meest voor de hand liggende gebruik. Alleen doe je dat met een MTB m.i. om wat andere redenen dan bij een gravelfiets. Bij een MTB leg je in een slingerende afdaling je fiets van het ene op het andere oor en absorbeer je verticale verschillen met je benen. Ik heb geen dropper op mijn gravelfiets, maar ik rijd geregeld stukken singletrack waar ik op de MTB mijn dropper gebruik. Op de gravelfiets rijd ik die simpelweg anders mede omdat je de grip niet hebt om de bochten zo lomp in te sturen. Een dropper zou wat mij betreft dan vooral prettig zijn om in een minder OTB-houding te zitten.Prulleman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
[...]
Op de mtb is het ook meer voor naar beneden hoor, je -kan- het zadel ook verlagen bij vlakke technische stukken, maar vaak is dat niet de moeite.
Hij wil.
Inderdaad, ik gebruik de dropper ook regelmatig op technische vlakke stukjes. Het hangt ook wel van je routes af denk ik. Als het allemaal diepe kom bochten zijn op een flow track waarin je gewoon door kan trappen en recht op je fiets kan blijven zitten is het misschien minder nuttig dan een wat meer natuurlijke route met scherpe vlakke bochtjes waar je de fiets echt door wil duwen en je zwaartepunt centraal wil houden.klaaas schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Als je er 1x aan gewend bent dan is het op vlakke stukken ook erg fijn, maar idd is naar beneden wel het meest voor de hand liggende gebruik. Alleen doe je dat met een MTB m.i. om wat andere redenen dan bij een gravelfiets. Bij een MTB leg je in een slingerende afdaling je fiets van het ene op het andere oor en absorbeer je verticale verschillen met je benen. Ik heb geen dropper op mijn gravelfiets, maar ik rijd geregeld stukken singletrack waar ik op de MTB mijn dropper gebruik. Op de gravelfiets rijd ik die simpelweg anders mede omdat je de grip niet hebt om de bochten zo lomp in te sturen. Een dropper zou wat mij betreft dan vooral prettig zijn om in een minder OTB-houding te zitten.
Ik heb wel een beetje een haat-liefde verhouding met de dropper omdat er op den duur best wat speling op komt. In het bos merk je daar helemaal niets van maar langere stukken over asfalt (en dat doe ik nog wel eens naar en van verder weg gelegen routes) irriteer ik me daar wel eens aan. Dat zou op een gravelbike nog meer spelen denk ik... Al zijn droppers met wat minder travel hier volgens mij ook minder gevoelig voor (op mijn mtb heb ik 180mm).
Tja ik heb dat vignet van Natuurmonumenten maar gekocht, gewoon geen zin in gezeur maar het is wel lekker onduidelijk.MrAngry schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:49:
[...]
Ja klopt, het vignet is voor de MTB route op het terrein van natuurmonumenten (Nationaal park Veluwezoom). Het terrein ten noorwesten van de Ringallee (De Loenermark) is van Gelders Landschap en daar mag je overal fietsen, mtb route of niet, maakt niet uit. Voor de MTB route op dat stuk heb je dus geen vignet nodig (en is ook best saai op de MTB, met hier en daar een uitdagender stukje), dit is daarentegen wmb het mooiste stuk gravel in Nederland. Ten noorden van de Groenendaalseweg (De Vijverberg) is het weer van NM, maar dan zonder vignet. Het is nogal ingewikkeld in dit gebied, maar je kan aan het begin van elk pad een bord vinden met van wie het is en soms wat je er (niet) mag, vaak incompleet: De derde landeigenaar is staatsbosbeheer, die laten gewoon in het midden of je er mag fietsen of niet, dat is volstrekt onduidelijk, dus iedereen doet het maar gewoon.
En om nou voor ieder bordje te stoppen.
Hi Ha Hopjesvla
Gaat in mijn geval om de AL versie en daar zijn wel oplossingen om racks te monteren, ook aan de mountsDDX schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:01:
[...]
https://robertaxleproject.com/hexlox-compatible-thru-axle/
[...]
Grizl (de carbon iig) heeft geen mounts voor racks oid.
Ben vanochtend gebeld, na ruim een jaar is ie dan toch echt binnen.wwdtourkane schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:37:
[...]
Dat valt mij dan nog mee kwa levertijd, voor als je nu zou bestellen.
Ik wacht al een hele tijd op mijn Nuroad Race, aan de ene kant vraag me dan ook af hoeveel Cube er vorig jaar heeft uitgeleverd.
Het laatste wat ik gehoord heb is week 16, ik ben benieuwd. Vorige datum was eind december en daarvoor januari 2023.
Vrijdag of zaterdag maar even ophalen.
https://landvangrindenzand.nl/routes/glamour-gravel/
Vrij saai en heel erg makkelijk (hoewel dat ook van te voren werd gezegd). Ik zou het niet aanraden. Wellicht wel leuk om op de racefiets te doen.
Die is gemaakt met/voor de Ridley Grifn.Yakolev schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:47:
Vanmiddag deze gedaan: Glamour Gravel (van de maker van de Limburg Divide)
https://landvangrindenzand.nl/routes/glamour-gravel/
Vrij saai en heel erg makkelijk (hoewel dat ook van te voren werd gezegd). Ik zou het niet aanraden. Wellicht wel leuk om op de racefiets te doen.
En als je kijkt naar de andere routes op die site is dit in alle opzichten een beginnersroute.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Wat is er moeilijker aan die andere routes dan? Behalve afstand en hm?magic_nl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:19:
[...]
Die is gemaakt met/voor de Ridley Grifn.
En als je kijkt naar de andere routes op die site is dit in alle opzichten een beginnersroute.
Hij wil.
Klopt, maar omdat ik nog nooit in het gebied heb gefietst hoopte ik op enigszins mooie landschappen. Helaas was het gewoon ronduit saai.magic_nl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:19:
[...]
Die is gemaakt met/voor de Ridley Grifn.
De Forest Highways (130km) route heb ik al met de Bockerijders event gedaan, die was opzicht best prima. Zaterdag wil ik nog de laatste gravelroute op de site proberen, de Maharishi Gravel. (105km)
Sowieso veel meer offroad, dat was met Glamour Gravel ongeveer 40% van de hele route. Bij de anderen is het volgens mij hoger dan 80%.klaaas schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:01:
[...]
Wat is er moeilijker aan die andere routes dan? Behalve afstand en hm?
Maar de rating 2/5 zouden ze absoluut moeten verlagen naar 1/5.
Die Maharishi gravel is wel een aanrader...zitten ook wel zware stukken in!Yakolev schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:17:
[...]
Klopt, maar omdat ik nog nooit in het gebied heb gefietst hoopte ik op enigszins mooie landschappen. Helaas was het gewoon ronduit saai.
De Forest Highways (130km) route heb ik al met de Bockerijders event gedaan, die was opzicht best prima. Zaterdag wil ik nog de laatste gravelroute op de site proberen, de Maharishi Gravel. (105km)
Veel plezier!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik zou ook verwachten dat Glamour niet alleen op de ondergrond/fietsbaarheid slaat, maar zeker ook op de omgeving. Ik ga ze nog 'ns een keer doen, maar weet nog niet wanneer.Yakolev schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:17:
[...]
Klopt, maar omdat ik nog nooit in het gebied heb gefietst hoopte ik op enigszins mooie landschappen. Helaas was het gewoon ronduit saai.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Hm. Bij de Glamour wordt expliciet vermeld dat er geen MTB delen in zitten. Vandaar dat ik dacht dat de andere wellicht op dat gebied moeilijker waren. Maar ook bij de andere zie je eigenlijk aangegeven dat het allemaal goed begaanbare paden zijn.Yakolev schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:18:
[...]
Sowieso veel meer offroad, dat was met Glamour Gravel ongeveer 40% van de hele route. Bij de anderen is het volgens mij hoger dan 80%.
Maar de rating 2/5 zouden ze absoluut moeten verlagen naar 1/5.
Als het vooral over % gravel, lengte en hm gaat, dan is 'zwaarte' misschien een betere omschrijving dan 'moeilijkheid'. Om nog maar eens taalkundig te mierenneuken
De Maharishi rit leek me op zich nog wel leuk om eens te proberen. Ben benieuwd hoe die bevalt.
[ Voor 6% gewijzigd door klaaas op 02-03-2023 11:18 ]
Hij wil.
Geschikt voor wegfietsers a.k.a. glamourboysmagic_nl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:54:
[...]
Ik zou ook verwachten dat Glamour niet alleen op de ondergrond/fietsbaarheid slaat, maar zeker ook op de omgeving.
Hij wil.
1. Rule of 3.99 gedaan in January (free event, maar met rule of 3 rules - zelfde host)
2. Rule of 3 - May 2023 - https://www.ruleofthree.bike/
:strip_exif()/f/image/IcWGsMSO4WbK4RY5wVcuB4yM.png?f=user_large)
3. 2023 Life Time Unbound - June 2023 - https://www.unboundgravel.com/events-200-2/
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTVQ1pETX4pWL6yNTxrLrXub.png?f=user_large)
4. 2023 LIFE TIME BIG SUGAR CLASSIC October 2023 - https://www.bigsugarclassic.com/gravel/
:fill(white):strip_exif()/f/image/hrmGheE0k9lpd6LTcmvTq1nt.png?f=user_large)
Verder nog wat MTB Enduro races tussendoor en wat lokale ritten, maar een mooie motivatie om te blijven traininen.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
[ Voor 90% gewijzigd door McMiGHtY op 03-03-2023 09:19 ]
Hij wil.
Ben uitgeweken door het gras, maar kan me voorstellen dat iemand anders gewoon vol op zo iemand gebotst was en dan had de fietser het gedaan...
Mensen die voor eigen rechter gaan spelen (en had dan ook nog eens verkeerd hebben)
Op 2 andere plekken mensen die gingen wijzen naar 'fietspad' wat naast onverhard pad lag, maar die doken iig niet voor m'n fiets.
En tig loslopende honden... Volgens mij moet je op merendeel van plekken gewoon verplicht hond aan de lijn.
[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 03-03-2023 11:29 ]
Moet je eens andersom proberen als voetgangers op het fietspad lopen dat naast een nette zandweg ligt...DDX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:28:
Op 2 andere plekken mensen die gingen wijzen naar 'fietspad' wat naast onverhard pad lag, maar die doken iig niet voor m'n fiets.
Hij wil.
Eigenaar kon er wel leuk achteraan schreeuwen vanaf tientallen meters, leuker is om het beessie gewoon bij je te houden.
Maar ook genoeg lieve honden en baasjes die dat wel kunnen
Sindsdien mijd ik in de weekenden met mooi weer de heides in mijn omgeving (Utrechtse Heuvelrug).
Kwestie van tijd voordat ik een keer een hond (of kind) omver rijd en dan is het natuurlijk de fietser op "zijn" fietspad die het gedaan heeft.
Informaticus of vakkundig Googler?
Ik ga die moeite niet meer nemen, zeg soms vriendelijk gedag en door.Yakolev schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:36:
Wat voor verweer hadden ze toen je ze wees dat het wel degelijk voor fietsers was?
McMiGHtY schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:57:
Ruleof3 ziet er uit als een heel tof concept welm en unbound is sowieso wel een ding natuurlijk. Wedstrijd wave?
Rule of 3 is echt geweldig, vorig jaar ook gedaan. Het mooie van de setup is dat je veel verschillende fietsen ziet van gravel naar mtb en dan een paar gekke roadies die met 32's rijden (niet aan te raden, daar de meeste mtb trails blue rated zijn - je verliest teveel tijd).klaaas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:12:
Unbound is natuurlijk een klassieker, maar Rule of 3 ziet er ook heul erg tof uit!
Zelf rij ik met een gravel bike (lauf truegrit, met 45's en een axs dropper) wat mij erg goed bevalt ook op de single track.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Wel fijn dat je de horeca getest had voor onsDDX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:28:
Gisteren in het Gooi leuke ervaring met iemand die dacht dat ik op een wandelpad aan het fietsen was, sprong zo ongeveer voor mijn fiets.
Ben uitgeweken door het gras, maar kan me voorstellen dat iemand anders gewoon vol op zo iemand gebotst was en dan had de fietser het gedaan...
Mensen die voor eigen rechter gaan spelen (en had dan ook nog eens verkeerd hebben)
En tig loslopende honden... Volgens mij moet je op merendeel van plekken gewoon verplicht hond aan de lijn.
Ik vind niet onmiddellijk een tabelletje.
Iemand toevallig ervaringen?
Thx
De ene keer dat het voor mij einde rit was, zat er een grote snee in de zijwand van de band. Dacht te groot om nog veilig met een binnenband te kunnen oplossen, maar dat heb ik niet meer geprobeerd. Een plakset voor buitenbanden had ik misschien nog kunnen proberen, maar die had ik niet bij en ik was niet ver van huis/de bewoonde wereld...
BinnenbandjeWafflestomper schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:04:
Ik heb een ook gravel aangeschaft die ik graag tubeless ga gebruiken. Welke spullen heb ik dan allemaal nodig voor onderweg? Banden / velgen zijn tubeless ready en ik heb ook de muc-off kit gekocht om de banden tubeless te maken. Wat ik graag voorkom is een lekke band onderweg ergens in de middle of nowhere ;-)
Spuitje (om je niveau van sealant te controleren)
Dynaplug racer of racer pro
Parktool TB-2
In deze volgorde.
Voorbeeld spuitje:
:strip_exif()/f/image/zTvKYZ8kJBvHnOfqHLcdnj9a.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door mhr-zip op 05-03-2023 22:03 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Niet exact. Wel dat een ‘standaard’ 16 gram patroon mijn 2.25 inch (29’er) MTB band op zo’n 1,5 bar krijgt. Wat voor mij helemaal prima is, aangezien ik tubeless rijd.CedricD schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:35:
Iemand een idee hoeveel druk je uit verschillende co2 (12/16/20/25) patronen kunt halen om een 45mm gravelband op druk te brengen na lekrijden?
Ik vind niet onmiddellijk een tabelletje.
Iemand toevallig ervaringen?
Thx
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Nou, dat was geen understatement uiteindelijk!Nutterd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:03:
[...]
Die Maharishi gravel is wel een aanrader...zitten ook wel zware stukken in!
Veel plezier!
Ik begon de route op het meest zuidelijke punt (normaal begin je in het Noorden), en vanaf daar tot aan Venlo was het eigenlijk echt top. Op een paar kleine technische punten na voelde het eigenlijk ook echt als een snelweg. De terugweg echter was als dag en nacht verschil. Heel veel singletrack, die 7 beklimmingen op een rij, en daarna al die zandstroken. Kwam helemaal uitgeput terug bij de auto aan.
Heel erg top. Nu heb ik de website uitgespeeld.
Er zijn wel meer dingen verplicht, zoals je voertuig (fiets) tot stilstand kunnen brengen, waarover de weg vrij en te overzien is. Als fervent wandelaar en MTB-er zou ik het toejuichen om de gedragsregels voor MTB-ers ook bij gravelfietsers onder de aandacht te brengen in de hoop dat hun gedrag gaat verbeteren.DDX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:28:
Gravelaars hebben al een 'eigen' gedragscode: check hier!Peatsmoke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Er zijn wel meer dingen verplicht, zoals je voertuig (fiets) tot stilstand kunnen brengen, waarover de weg vrij en te overzien is. Als fervent wandelaar en MTB-er zou ik het toejuichen om de gedragsregels voor MTB-ers ook bij gravelfietsers onder de aandacht te brengen in de hoop dat hun gedrag gaat verbeteren.
Hij wil.
Door die loslopende honden overlijden er schapen, herten etc dus niet helemaal vergelijkbaar...Peatsmoke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Er zijn wel meer dingen verplicht, zoals je voertuig (fiets) tot stilstand kunnen brengen, waarover de weg vrij en te overzien is. Als fervent wandelaar en MTB-er zou ik het toejuichen om de gedragsregels voor MTB-ers ook bij gravelfietsers onder de aandacht te brengen in de hoop dat hun gedrag gaat verbeteren.
In mijn beleving wisselt het nogal per situatie, het lieve oude vrouwtje dat verschrikt achter d'r tekkeltje aan rent heb ik wat meer geduld voor dan de boos kijkende boomer die geen enkele moeite doet om z'n hond bij zich te houden.
Dat gezegd hebbende: fietsen is voor mij vooral een stukje ontspanning, dus boos worden heb ik over het algemeen weinig zin in. Maar net als DDX heb ik weinig zin om de discussie aan te gaan, dus zeg ik een keer "hoi" en ga lekker verder met m'n rondje.
In Zuid-Limburg merk je er niets van, maar hier zie je wss alleen de excessen van een paar dagen ergens anders zijn.klaaas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Gravelaars hebben al een 'eigen' gedragscode: check hier!
Volgens mij is er gewoon een bepaalde groep fietsers die zich niet normaal kan gedragen als je ze in een groep laat rijden. Of je ze nou op een wegfiets, gravelfiets of MTB zet maakt geen verschil.Peatsmoke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:53:
[...]
In Zuid-Limburg merk je er niets van, maar hier zie je wss alleen de excessen van een paar dagen ergens anders zijn.
Hij wil.
Dat is ook het punt, alleen zie je dat vaker als mensen in een omgeving zijn waar ze denken anoniem te zijn. Zeker kom ik ook gravelrijders tegen die zich wel netjes aan regels houden.klaaas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:59:
[...]
Volgens mij is er gewoon een bepaalde groep fietsers die zich niet normaal kan gedragen als je ze in een groep laat rijden. Of je ze nou op een wegfiets, gravelfiets of MTB zet maakt geen verschil.
Ik weet niet of dat met anoniem te maken heeft. Ik kom hier in het bos ook aso's tegen. En op basis van hun tenues zijn dat ook geregeld locals.Peatsmoke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:03:
[...]
Dat is ook het punt, alleen zie je dat vaker als mensen in een omgeving zijn waar ze denken anoniem te zijn. Zeker kom ik ook gravelrijders tegen die zich wel netjes aan regels houden.
Hij wil.
+100. Ik vind het echt jammer dat zoiets als een gravelcode nodig is. Als iedereen zich gewoon normaal gedraagt, regelt het zichzelf. Maar goed, volgens mij is voor de meerderheid een gravelcode niet nodig. Voor de lui waar het wel voor nodig is, helpt het toch niet, want die trekken zich nergens wat van aan.klaaas schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:59:
[...]
Volgens mij is er gewoon een bepaalde groep fietsers die zich niet normaal kan gedragen als je ze in een groep laat rijden. Of je ze nou op een wegfiets, gravelfiets of MTB zet maakt geen verschil.
Heel mooi voorbeeld: Tijdens corona ging ik een toertocht fietsen. Eén van de regels was dat je voordat je je neus leegt, even achterom moet kijken, of er niemand fietst. Toen ik dat las dacht ik echt wtf, is dat nou werkelijk nodig om te vermelden? Bedoel corona of geen corona, het blijft goor als iemand achter je, jouw neussappen tegen zich aan krijgt. Lijkt mij dus logisch dat je even achterom kijkt, voordat je je neus leegt. Blijkbaar doet niet iedereen dat. Anders zou het niet nodig zijn dit te vermelden.
hier toegestaan? Anders mod het maar even weg.dnhelle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:33:
[...]
Vandaag een handtekening onder een Superior X-ROAD gravel comp gezet! De On-One mag het veld ruimen.
Interesse in een maat 54 carbon instap gravelbike? 1x10 afgemonteerd met een beestachtig trackrecord in stevigheid en inzet? Wil je kijken of gravel/cross wat voor je is? Voor een superzacht prijsje doe ik hem van de hand. DM me bij interesse. (Omgeving Limburg) VERKOCHT
Het blijft een beauty maar morgen komt zn opvolger!
:strip_exif()/f/image/rpJwmsuq4vRpH62egZSLxZlw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door dnhelle op 17-03-2023 19:22 ]
Vaak gewoon even goedemorgen/middag zeggen en mensen reageren ook meteen wat minder geirriteerd/durven niet meer boos te worden is mijn ervaring.MartijnGizmo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:49:
Dat gezegd hebbende: fietsen is voor mij vooral een stukje ontspanning, dus boos worden heb ik over het algemeen weinig zin in. Maar net als DDX heb ik weinig zin om de discussie aan te gaan, dus zeg ik een keer "hoi" en ga lekker verder met m'n rondje.
Soms kijken ze wel nors zo van dat maak ik zelf wel uit
Even op je flyby kijken of je mij nog tegengekomen benthammy87 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:27:
Heb ik nu gewoon de @DDX gemist gisteren @pathfinder. (Zag een DDX voorbijkomen op Instagram) Vond het aardig frisjes..
Vond het wel meevallen, zelfs iets te warm gekleed, overschoenen had ik zelfs thuis kunnen laten (had wat meer modder verwacht) en regenjas in achterzak laten zitten.
ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets naast mijn mountainbike. Ik heb al jaren een oude Trek Alpha voor op de weg en Zwift, maar die is echt aan vervanging toe. Ik zit eigenlijk te denken aan een all road bike en dan heb ik m.n. de Canyon Endurace op het oog. Ik zou graag wat mooie (georganiseerde) graveltochten willen rijden. Zijn de in Nederland georganiseerde graveltochten te doen met een all road bike? En bijvoorbeeld zoiets als: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/271372170. Of zit je dan al veel op MTB routes?
Waarom dan geen echte gravelbike? Ik vind het ook leuk om lange tochten op de weg te maken. En neem de fiets graag mee op vakantie naar het buitenland. Daar zie ik mezelf niet zo gauw in mijn eentje van de gebaande paden afgaan. Dus in een extra wielsetje voor de weg wil ik wel investeren.
Voor het zwaardere werk heb ik altijd mijn MTB nog en dat zal altijd mijn nummer 1 fiets blijven.
Zelf heb ik een Trek Domane AL5 en die gebruik ik voor de weg, maar ook als gravelbike (35mm bandjes) en dat werkt prima. Twee wielsets is dus zeker handig.
Waarom denk je dat die lange tochten op de weg minder goed gaan met een extra wielsetje in een 'echte' gravelbike?Rudolf schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:26:
Waarom dan geen echte gravelbike? Ik vind het ook leuk om lange tochten op de weg te maken. En neem de fiets graag mee op vakantie naar het buitenland. Daar zie ik mezelf niet zo gauw in mijn eentje van de gebaande paden afgaan. Dus in een extra wielsetje voor de weg wil ik wel investeren.
Hij wil.
Hi Ha Hopjesvla
Dit bleek een goed idee, inmiddels bijna 1500km op gereden, en fiets voldoet heerlijk voor ritten van 50-70km vanuit huis. Wel tweede bidonhouder erop geklust, en het plan is nog steeds om van 700x33 naar 650x47 te gaan. Nieuwe naven heb ik inmiddels binnen, nu nog setje velgen erbij zoeken.MartijnGizmo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:09:
Nou rij ik al jaren m'n trainingsrondje van 30km rondom huis op een fixie, maar onlangs deed ik daarmee ook wat gravel. En dat vond ik leuk. Heel erg leuk!
Dus: tijd voor een gravelfixie!![]()
Surly Steamroller frameset in Banana Candy Yellow gekocht, onderdelen deels overgezet van een andere fiets en setje Challenge Almanzo Pro tubular in 33mm op de velgen gelijmd. Zonder versnellingen uiteraard wat beperkter qua toepassingen, maar Het Gooi is op prima fietsafstand van hier en perfect qua gravel voor deze fiets. Ook weer heerlijk rustig overdag nu de vakanties voorbij zijn, dus gisteren heerlijk rondje van zo'n 70km kunnen doen!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gevolg is wel dat ik nog minder op mijn 'gewone' gravelfiets reed, m'n ouwe trouwe Surly Straggler. Daar begon voor mij het offroad-avontuur mee, en door de jaren heen werd die fiets telkens een tikje ruiger. Dat kwam natuurlijk in een stroomversnelling nadat ik mijn MTB-maatje een gravelfiets aan had gepraat.
Na o.a. een rit bij Bottrop en een mooi avontuur in Zuid-Limburg begon ik toch een beetje de grenzen te vinden van het frame, zeker in vergelijking met zijn Soma Jawbone. Te lage BB, beetje teveel flex in het frame voor mijn gestomp, liever nog iets meer band erop (45 kan net, maar 42 past mooier).
Toen kondigde Soma eind vorig jaar ineens de Jawbone aan, en die bleek toch aan veel van mijn wensen te voldoen! 71,5 graden headtube, 72mm BB drop, ruime voor 29x2.25 (of 700x57 zo u wilt) en een mooi systeem met verstelbare dropouts, want ik wilde toch wel graag mijn Rohloff-naaf behouden. Ook een ongekend lange headtube, iets dat je met de voor mijn lengte (1,97m) benodigde framemaat niet vaak ziet. In december hadden ze ook nog eens een mooie kortingsactie, dus rechtstreeks bij Soma in de VS een frame besteld, en vrijwel alle onderdelen overgebouwd.
Als vork gekozen voor een No. 9 MCX van Whisky, kan officieel tot 29x2.1, maar zit ook standaard op de REEB Sam's Pants, die als max 29x2.25 in de boeken staat. Ietsje langer dan Soma adviseert, maar dat komt de geo voor mijn gebruik alleen maar ten goede. De voorste postmount remklauw (Hope RX4+) vervangen door een flatmount +20 en gaan met die banaan! Nou ja... niet als je naaf 15mm steekas heeft, en de vork maar 12mm.
De banden ingepikt van de MTB van m'n vriendin, rollen verbazingwekkend licht voor een MTB-band, maar ik ben dan ook wat ruigere noppen in 2.6 breed gewend. Shifter is de originele twistshifter van Rohloff, gemonteerd op het uiteinde van het stuur. Heb door de jaren heen wat verschillende oplossingen geprobeerd, maar dit werkt voor mij het beste, ik rij denk ik zo'n 95% van de tijd in de drops.
Nou hebben wij de domme traditie dat iedere nieuwe (of vernieuwde) fiets meteen mee moet op een rit van 100km, dus dat moest dan maar.

Ik dacht verwacht dat het rijden op asfalt wat tegen zou vallen, ook qua banden, maar ik rij met deze setup probleemloos snelheden tegen de 30 km/u. In nog geen maand tijd alweer bijna 900 km ermee gereden, voornamelijk op de Veluwe en door Het Gooi, erg blij mee!

Al langere tijd hadden wij het plan om eens een rit door het Noordhollands Duinreservaat (PWN) te combineren met een strandrit, geïnspireerd door de NH100. Alleen is dat een beetje een puzzel als je niet in de buurt woont, want je mag onverhard maar tot 10:30 fietsen en je wilt natuurlijk wel met juiste wind en getij over het strand. Starten kan pas na zonsopkomst en meeste plekken mag je op het strand fietsen van 1 oktober tot eind april.
Nou had ik van een eerder experiment met een andere fiets nog een setje Schwalbe G-One Speed in 29x2.35 liggen, wat één van de strandbanden bij uitstek is. Die leken me ook wel op deze fiets passen, dus uitgelezen kans om ze eens te proberen!

Testrit viel wat tegen, rollen lekker snel, maar stuurgedrag is erg onvoorspelbaar. Lijken eerst de bocht in te willen vallen, om dan juist wat weerstand te geven en vervolgens bij meer stuurhoek weer verder erin te willen vallen.
Maargoed, paar keer op en neer over een lokaal strandje leek dan weer erg goed te gaan, en daar was het me tenslotte om te doen!
Afgelopen week kwam het er eindelijk van, een doordeweekse dag met beetje aardig weer, windkracht 3-4 uit het Noorden en getij dat enigszins gunstig uitkwam. Dus wekker op tijd gezet, om 08:00 gestart in Wijk aan Zee en dat bleek al meteen de moeite waard te zijn.

Het rare stuurgedrag bleek op singletracks met beetje uitgesleten spoor nog veel erger te zijn, maar na een half uur was ik er wel een beetje aan gewend. Grip van de gladde banden daarentegen wel boven verwachting, bevestigt maar weer eens dat een band optisch toch altijd wat slecht te beoordelen is. Niet alleen de afmeting van de nopjes doet ertoe, maar ook het aantal, om nog maar te zwijgen over karkas en rubbersamenstelling.
Goed uitgekomen qua planning, om 10:29 reden we in de buurt van Bergen aan Zee het 'verboden' gebied uit. Vervolgens via fietspaden (ook mooi daar!) de MTB-route van Schoorl opgepikt en anderhalf rondje gedaan. Ook daar overtroffen de G-One's weer ruimschoots mijn verwachtingen qua grip, al had ik wel voor het eerst behoefte aan meer dan 60mm dropper op de afdalingen.
Ergens een hamburger gegeten en verder gefietst richting Petten, waar ik op Komoot een mooi gravelpad had gezien bij de nucleaire dinges. Erg fraai inderdaad, en die mooi op-en-neer gefietst.

Vervolgens bij Bargen een portie poffertje gehad bij een strandtent, en toen was het dan eindelijk tijd voor strandrijden! Flink wat lucht uit de banden gelaten, en toen nog wat extra (rij normaal 1.5 / 1.7 op deze fiets, met Cushcore inserts) en daar gingen we!

Werkelijk waar fantastisch, samen met 30-35 km/u over een enorme vlakte knallen, constant zoeken naar de juiste lijnen en de hardste stukken zand. Hier komen de banden uiteraard echt goed tot hun recht, al moet ik zeggen dat de Schwalbe Thunder Burt van mijn maatje het ook prima deden op lage spanning. Door de lage spanning is de band zo breed dat je zelfs nauwelijks sporen achterlaat in het zand.
Heerlijk rustig op het strand ook, alleen bij Bergen en Egmond wat wandelaars, maar geen probleem met zoveel ruimte om je heen. En de mensen die we dichter passeerden keken vol bewondering, lachten ons toe of riepen enthousiast aanmoedigingen!
Uiteindelijk helemaal doorgereden tot de pier bij Wijk aan Zee, zo'n 28 km over het strand. Wat een toffe ervaring!

Op de terugweg meteen de fiets helemaal schoongemaakt, en thuis ook de ketting nog een keer goed droog gemaakt en ingesmeerd. Ook cleats onder m'n schoenen meteen schoongemaakt, dat zout zit natuurlijk overal.
Banden mogen er nu weer af, beetje meer grip en wat normaler stuurgedrag vind ik toch ook wel fijn.
Weet ik eigenlijk niet. Goede vraag.klaaas schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Waarom denk je dat die lange tochten op de weg minder goed gaan met een extra wielsetje in een 'echte' gravelbike?