Bedankt!
https://www.bikeexchange....1P2QdKEAsYBCABEgLGefD_BwE
Gooi 38mm gravelbanden onder deze fiets en je hebt vrijwel hetzelfde voor €400 minder.tdb29 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:04:
Ik ben aan het rondkijken naar een "beginner" gravelbike. Hierbij valt mijn oog op de Bergamont Grandurance 4. Prijs-kwaliteit een goede keuze (zie specificaties hieronder)? Of toch andere tips voor een "beginner" gravelbike?
Bedankt!
Zo heb ik het ook gedaan.
:strip_exif()/f/image/kUfOlhhO6lV3JV1JGdSrUEnt.jpg?f=fotoalbum_large)
De Cube Nuroad Pro is ook een leuke keuze. Heb je ook nog een specifieke gravel groepset met 2x10 ipv de 2x9 op de Bergamont.tdb29 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:04:
Ik ben aan het rondkijken naar een "beginner" gravelbike. Hierbij valt mijn oog op de Bergamont Grandurance 4. Prijs-kwaliteit een goede keuze (zie specificaties hieronder)? Of toch andere tips voor een "beginner" gravelbike?
Bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door Sakke1994 op 26-04-2022 14:20 ]
Verder rijd ik nu ook tubeless, maar weet nog niet zo 123 of ik daar verschil merk.
Staan nu wat lange ritten op de planning (100km+) voor de gravel, alles zodat ik klaar ben voor Dirtyboar in September.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Hoeveel heb je je bandendruk laten zakken?Yakolev schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:50:
Verder rijd ik nu ook tubeless, maar weet nog niet zo 123 of ik daar verschil merk.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb vorig jaar een instap gravelaar gekocht (cube nuroad pro) en dat is een prima fiets. Maar ik heb ook een wat luxere road bike en ik merk dat ik best snel op een punt gekomen ben waar ik me stoor aan de eigenschappen van een instap model (zwaar, mechanische schijfrem, schakelt net niet zo lekker etc.) waardoor ik nu alweer aan het kijken ben naar een volgende gravelaar.tdb29 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:04:
Bedankt!
Kortom, instap gravelaar zijn prima, je kunt er bergen plezier aan beleven. Maar heb je ook al andere fietsen en ben je daardoor gewend aan wat luxe dan zou je misschien al wat verder moeten kijken. Of nu proberen iets 2e hands te scoren en er zelf bredere bandjes op leggen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Mechanische schijfremmen t.o.v. hydraulische is idd een behoorlijk verschil. Dat is m.i. ook echt wel een nadeel van de instappers die hierboven genoemd werden. Het verschil tussen biba en tubeless is veel minder direct merkbaar. Wat had je precies voor verschil verwacht?Yakolev schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:50:
Heeft wat langer geduurd dan gedacht, maar mijn mechanische schijfremmen zijn nu vervangen door hydraulische schijfremmen op mijn Rondo Ruut AL2 (nu is het meer een AL1 geworden). Wat een wereld van verschil, ik merkte vandaag dat ik al veel zekerder van afdalingen durfde af te dalen.
Staan nu wat lange ritten op de planning (100km+) voor de gravel, alles zodat ik klaar ben voor Dirtyboar in September.
Hij wil.
Tubeless merk ik wel op zand bv, of dat het minder lek gaat. (Al is dat geen goede vergelijking, racefiets vs gravel). Mijn rove st heeft nog tubes op de bredere 650b wielset, daar lijkt het alsof je wel harder trapt dan op de grizl. Alleen kan ook aan de banden liggen (maxxis rambler 50c vs wtb venture 650x47)
[ Voor 37% gewijzigd door cedrix5 op 28-04-2022 15:36 ]
Hij wil.
Hij wil.
Ik heb de keuze uit een racefiets helm van Decathlon. Prima ding in fel gele kleur.
Maar voor de MTB heb ik een Lazer Chiru MIPS.
Die helm gebruik ik dus op de MTB, maar ook voor woon-werkverkeer.
Afgelopen dagen ben ik met de gravelbike op pad geweest en heb ik ook de Lazer gebruikt omdat die mij veiliger lijkt. Waar ik vooraf dacht me te gaan storen aan de zonneklep, blijkt dat helemaal niet zo te zijn.
Wat vinden jullie? Kan een MTB helm op de gravelbike?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Absoluut niet.magic_nl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:03:
Helmen vraagje…
Ik heb de keuze uit een racefiets helm van Decathlon. Prima ding in fel gele kleur.
Maar voor de MTB heb ik een Lazer Chiru MIPS.
Die helm gebruik ik dus op de MTB, maar ook voor woon-werkverkeer.
Afgelopen dagen ben ik met de gravelbike op pad geweest en heb ik ook de Lazer gebruikt omdat die mij veiliger lijkt. Waar ik vooraf dacht me te gaan storen aan de zonneklep, blijkt dat helemaal niet zo te zijn.
Regel 35
Als je genoeg schijt hebt, kan alles.magic_nl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:03:
Kan een MTB helm op de gravelbike?
Nee. Tenzij.magic_nl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:03:
Hij wil.
Lijkt me echt super leuk zo'n fietsweekend maar gaat me helaas niet lukken.klaaas schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:03:
Mochten er nog mensen zijn die zich afvragen of de Veluwe inderdaad alleen geschikt is voor MTB's (not) of die gewoon zin hebben om een weekend lang lekker te gravellen op de Veluwe: ik begreep van de heren van Koerspret dat hun 1e Gravelpret weekend (6-8 mei) nog niet vol zit. Voor alle 3 de dagen is er keuze uit een lange(re) en korte(re) route. Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat de routes erg leuk zijn, met een mix van gravel, bospaden, asfalt en een paar stukken singletrack. Van harte aanbevolen! link met info
Hoop dat het toch een succes wordt en het in de herhaling komt.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een fiets met een derailleur. In eerste instantie kwam ik uit op een Canyon Grizl. De levertijd was me alleen te lang.
Gisteren toch nog maar een keer naar LBS geweest om te kijken wat ze daar hadden staan. Met de gedachte dat het niets zou worden, echter bleek die gedachte onjuist. Aankomende dinsdag kan ik de fiets ophalen:
https://www.cannondale.co...topstone-alloy/topstone-1
Eind juni staat er een bikefitting gepland. Maar eerst dinsdagavond fietsen 😁
Bedankt voor jullie advies omtrent mijn eerder gestelde vragen!
Van donderdag 5 mei t/m zondag 8 mei is de tweede editie van rondje wielercafés!
Dit is een kleinschalig initiatief van https://www.wielercafes.nl/. Op deze dagen is het mogelijk om op 5 startpunten door heel het land te starten met een tourtocht van ongeveer 80 of 120km. Tevens is er ook vanaf ieder startpunt een gravelroute te rijden.
</spam>
Die heb ik ook in een kleur die een heel stuk minder tof is dan de oranje versie! Ik vind het een heerlijke fiets!Ysili schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:27:
Na het nodige zoekwerk bleek het onmogelijk om een gravel bike met riem i.c.m. Rohloff of Pinion voor max €3500 te vinden. En dan waren de levertijden ook nog eens erg lang.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een fiets met een derailleur. In eerste instantie kwam ik uit op een Canyon Grizl. De levertijd was me alleen te lang.
Gisteren toch nog maar een keer naar LBS geweest om te kijken wat ze daar hadden staan. Met de gedachte dat het niets zou worden, echter bleek die gedachte onjuist. Aankomende dinsdag kan ik de fiets ophalen:
https://www.cannondale.co...topstone-alloy/topstone-1
Eind juni staat er een bikefitting gepland. Maar eerst dinsdagavond fietsen 😁
Bedankt voor jullie advies omtrent mijn eerder gestelde vragen!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik ben ook erg blij met de kleur. Maar uiteindelijk draait hem om hoe die fietst! Leuk om te horen dat hij jou bevalt.Nutterd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:49:
[...]
Die heb ik ook in een kleur die een heel stuk minder tof is dan de oranje versie! Ik vind het een heerlijke fiets!
Zojuist al een aantal accessoires aangeschaft bij de Decathlon. 2 korte fietsbroeken, 2 shirts, 2 800ml bidons + houders, 1x handschoenen en 1x ondersoort voor pakweg €120,- .... Daar kocht ik vroeger 1 mooie Castelli fietsbroek van. Ben benieuwd hoelang het spul meegaat eerdere aankopen waren positief.
Wat denken jullie van deze gravelbike? Is dit een aanrader? Of is dit eerder MTB met een koersfietsstuur? Ook nog comfortabel op asfalt?
Verder qua onderdelen (groepset, remmen, ...) OK?
Op een fiets met die prijs zou ik eerder een betere groupset zoals Rival xplr verwachten.tdb29 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:08:
BMC URS one V2 https://www.mantel.com/be/bmc-unrestricted-one-urs-v2
Wat denken jullie van deze gravelbike? Is dit een aanrader? Of is dit eerder MTB met een koersfietsstuur? Ook nog comfortabel op asfalt?
Volgens 12gobiking is dit een beginnersgroep, en dat past m.i. niet bij het merk BMC.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dat is natuurlijk nogal afhankelijk van wat je precies zoekt maar ik zou zeggen vergelijk de specs eens met de https://www.mantel.com/be/cube-nuroad-c62-protdb29 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:08:
[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 02-05-2022 11:02 ]
Afmontage is idd een beetje zo zo. Maar het is een veel uniekere en mooiere fiets dan een Cube imho, daar betaal je ook deels voor.
BMC is wel heel vet als je duurder gaat en hun ‘full suspension’ frame koopt met een betere groep, zo’n combinatie van licht/comfortabel is niet makkelijk te vinden.
Ik heb zelf een Grizl cf sl 6 met GRX 400 voor 1800 euro gekocht, fietst top met 50mm banden. Als je iets sneller wil en niks ruig buiten Nederland doet (NL gravel is makkelijk) kan een Grail ook heel leuk zijn.
:strip_exif()/f/image/mPbujoSISsg6wp65Rgi0LXqe.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren rondje Coo/haute fagnes, vriendin op mijn andere fiets, Kona Rove ST met 35mm banden. Ging best goed, wel aanpoten en doortrappen op de rotsige klimmetjes. In Juni doe ik mee met de bikepacker ginds van DirtyBoar, Hoge Venen heeft echt prachtige stroken grind.
Ik heb mijn oude racefiets nog op de Kickr staan, en dacht als ik die nu eens verkoop en een instap (Alu?) gravel bike koop. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden en zo ook een beetje af te wisselen. Goedkeuring van de baas is er al
Nu kan ik bij deze fiets gaan kijken. Ziet er op het oog keurig uit, maar is dat ook jullie mening? Ik weet dat er concessies zijn gedaan met een mix van 105/tiagra, maar verder?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
€ 1.100 voor een 2e hands ALU frame lijkt me nogal aan de prijs. Maar ik weet niet wat ie nieuw gekost heeft.aerofreak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:15:
Vraagje aan de gravellers hier.
Ik heb mijn oude racefiets nog op de Kickr staan, en dacht als ik die nu eens verkoop en een instap (Alu?) gravel bike koop. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden en zo ook een beetje af te wisselen. Goedkeuring van de baas is er al![]()
Nu kan ik bij deze fiets gaan kijken. Ziet er op het oog keurig uit, maar is dat ook jullie mening? Ik weet dat er concessies zijn gedaan met een mix van 105/tiagra, maar verder?
Voor rond de € 1.550 heb je al een vergelijkbare nieuwe: https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-ex
levertijd is wel een dingetje...

Afmontage is vrij matig voor die prijs. Ik zou € 300 meer uitgeven en een Grizl kopen.tdb29 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:08:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Foto's van het hoogste punt in België en bovenlangs het Zwarte Woud.
![]() | ![]() | ![]() |
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Heb zelf de BMC URS 2021, heerlijke fiets. Heb de URS naast mijn MTB, asfalt is goed zat te doen. Lang niet zo saai als op een MTB maar heb verder geen vergelijken wbt een racefiets.tdb29 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:08:
Moet wel zeggen dat ik asfalt sowieso saai vind en het liefst druk verkeer vermijd en in de bossen fiets. De padden hier zijn van zand, met wortels of vol met kuilen, vandaar een wat avontuurlijkere gravelbike.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Er is echt niks mis met een URS.
Probleem is bij de goedkopere modellen wel een premium prijs betaalt, maar de afmontage er relatief slecht vanaf komt.
Beetje of je een BMW koopt met 0.8 motor uit een Hyundai Pony.
Kan je beter een meer uitgebalanceerde VW/Toyota/Opel kopen.
Hyundai Pony. Jemig. Als je die kent moet je wel echt oud zijn.mhr-zip schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:26:
[...]
Er is echt niks mis met een URS.
Probleem is bij de goedkopere modellen wel een premium prijs betaalt, maar de afmontage er relatief slecht vanaf komt.
Beetje of je een BMW koopt met 0.8 motor uit een Hyundai Pony.
Kan je beter een meer uitgebalanceerde VW/Toyota/Opel kopen.
Dat vind ik dus ook het leuke aan gravelen: Aan de ene kant lekker 30+ kunnen scheuren over brede grindpaden en aan de andere kant af en toe de uitdaging vinden in de technische singletracks.Ysili schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:34:
Zojuist de eerste mini testrit gedaan. Wat gaat dat hard in het bos, dat haalde ik met MTB vroeger niet. Snelheid is wel weg als het technischer wordt, maar die afwisseling is juist leuk.
https://www.pwn.nl/noordhollands-duinreservaat
Op de onverharde paden mag je daar tot 10:30 fietsen.
Op de stranden van gemeente Bergen mag je tot 10:00 uur fietsen.
Denk dat ik zo’n (ongeveerde) anywhere wil gaan kopen, M of L zou allebei passend te maken zijn… denk dat ik de L ga nemen. Geometrie is wat minder extreem “anders” (tov wielrenfietsen) de hierboven genoemde BMC URS, maar toch behoorlijk anders dan de wegfiets en stads fiets die ik nu gebruik… dus even goed bekijken.begintmeta schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:47:
@Irby & @Appie , dank jullie voor het delen van de ervaring. Ik moet zeggen dat zo'n Lauf True Grit best een mooi "pakket" lijkt, ook met Ekar... maar ik moet dan toch spul voor een ander verzet gaan kopen (ik zou eerder voor 40 voor en 10-44 achter gaan), banden vervangen zal er misschien ook nog van komen (maar heb totaal geen idee van gravelbanden, dus die Maxxis Ramblers zal ik dan toch eerst maar gebruiken (al denk ik dat ik eigenlijk een nog wat meer asfaltbanden-gebruiker zal zijn)).
Zal er even over nadenken, vooral ook of ik een nieuwe fiets kan verantwoorden(of ik het ding ook echt zal gaan gebruiken), en zal ook nog even blijven twijfelen tussen zo'n verende vork of gewoon een ongeveerde...
Ik ontken niks.ElGreco schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:14:
[...]
Hyundai Pony. Jemig. Als je die kent moet je wel echt oud zijn.
Tegenwoordig maakt Hyundai prima auto's, dus een huidig model zou niet eerlijk zijn.
Een extra wielset komt er sowieso en ik heb voor weinig een setje WTB Riddlers 45mm op de kop getikt, maar ik wil ook eens wat gaan testen met een Redshift verende stuurpen. Alleen zijn mijn remleidingen en DI2 kabels semi geïntegreerd (ze komen onder het stuur bij elkaar en gaan dan de stuurpen in). Nu kan ik gaan beunen door een spacer met een Dremel te bewerken zodat er 3 leidingen door kunnen, maar er is één model van de Backroad die een normale stuurpen heeft met een conische spacer (die geschikt is voor interne bekabeling).

Iemand een idee waar ik zoiets kan krijgen? Uiteraard heb ik Rose ook al gemaild, maar nog geen antwoord gekregen
[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 03-05-2022 14:06 ]
Hoe staan jullie tegenover een gravelbike als je 90/95 procent op asfalt rijd?
Ik twijfel namelijk erg tussen een revolt advanced 0 welke ik al heb bereden en erg bevalt, maar steeds meer mensen wijzen mij ook op een Giant defy , welke moeilijk te verkrijgen is en ik dus niet op heb gereden.
Zie ik iets over het hoofd of maakt het niet zoveel uit ?
Hartelijk dank voor eventuele reacties.
Zie het meer als: ik kan er overal mee fietsen.
Overigens moet ik echt mijn best doen om zeg 20% gravel te krijgen bij een geplande gravelroute vanaf mijn huis. Er is hier best veel geasfalteerd, en anders wordt het meer MTB singletracks.
[ Voor 39% gewijzigd door defusion op 03-05-2022 16:32 ]
Ik pak ook voornamelijk asfalt, dat ligt hier in de buurt het meeste, maar het idee dat ik elk pad kan pakken dat ik wil vind ik wel erg fijn. En aangezien ik toch alleen fiets maakt de snelheid wat minder uit.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je zoveel verhard fietst dan zou ik inderdaad voor een wegfiets gaan waarop je bijvoorbeeld nog 35mm bandjes kwijt kunt. Daarmee kun je ook op veel gravel- en grindpaden terecht mocht je dat toch nog willen opzoeken. Die Defy lijkt me daar prima voor geschikt.Kroetie2970 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:07:
Beste allen,
Ik twijfel namelijk erg tussen een revolt advanced 0 welke ik al heb bereden en erg bevalt, maar steeds meer mensen wijzen mij ook op een Giant defy , welke moeilijk te verkrijgen is en ik dus niet op heb gereden.
Wat ze al zeggen kan prima. Je hebt vaak een wat relaxter geometrie dus zitpositie. Als je er andere banden op legt (25/28/30mm race) dan heb je geen hogere rolweerstand. Mogelijk zit je door de andere zitpositie wat minder 'plat' en heb je iets meer luchtweerstand. Zolang je geen wedstrijden doet lijkt me dat geen enkel probleem.Kroetie2970 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:07:
Beste allen,
Ik heb zelf 42mm slick/Tourbanden van schwalbe erop zitten met een ligstuurtje. Fiets er eigenlijk liever op dan mijn 16 jaar oude racefiets. In de zomer zet ik er dan weer 28mm slicks onder.
Denk dat ik 99÷ asfalt fiets...
[ Voor 4% gewijzigd door HBSVDK op 03-05-2022 16:59 ]
Dat heb ik dus ook. Weinig gravel in de buurt, maar de fiets rijd ook op de weg ook erg lekker. Vandaar de twijfel. Ik zie namelijk ook weinig gravelfietsers op de weg. Geld voor 2 fietsen heb ik er niet voor over..defusion schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:29:
@Kroetie2970 dat doe ik ook. Maar het is ook mijn enige fiets (buiten de dedicated indoor trainer).
Zie het meer als: ik kan er overal mee fietsen.
Overigens moet ik echt mijn best doen om zeg 20% gravel te krijgen bij een geplande gravelroute vanaf mijn huis. Er is hier best veel geasfalteerd, en anders wordt het meer MTB singletracks.
Gravel of Endurance blijft toch wel een moeilijke keuze . Voor mij iig.
Keuzestress😁
haha, je maakt het jezelf te moeilijk. Beiden zullen niet extreem ver uit elkaar liggen. Ga indien mogelijk op beide even proef fietsen en kies. Daarna kan het genieten beginnen en over een jaar of 2 koop je waarschijnlijk toch nog een fiets...zo gaat het meestalKroetie2970 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:01:
[...]
Dat heb ik dus ook. Weinig gravel in de buurt, maar de fiets rijd ook op de weg ook erg lekker. Vandaar de twijfel. Ik zie namelijk ook weinig gravelfietsers op de weg. Geld voor 2 fietsen heb ik er niet voor over..
Keuzestress😁
Ik doe het andersom. Ik heb een wegfiets (endurance) waar ik ook mee gravel. Maar beide kan uiteraard. Voor de meeste fietsers zal het niet zoveel uitmaken.Kroetie2970 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:07:
Beste allen,
Same here, maar dan op een Defy 2 van 2020. Na de zomer een extra setje scoren voor 38mm gravelbandjes en daar mee avonturen. op 32mm kan je heeel veel.wisselwerking schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:06:
[...]
Ik doe het andersom. Ik heb een wegfiets (endurance) waar ik ook mee gravel. Maar beide kan uiteraard. Voor de meeste fietsers zal het niet zoveel uitmaken.
@DetailingBySmotske
Ik heb zowel een endurance racefiets als een gravelbike. De gravelbike mag naar buiten bij slecht weer en is voor mij een commuter met 100% asfalt. Fietst prima, kost alleen iets meer moeite (en er zit breder stuur met kleine flare op en de endurance racer heeft dat niet). Kan inderdaad nog snelheid winnen door andere banden, maar ach dit is ook primaKroetie2970 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:01:
[...]
Dat heb ik dus ook. Weinig gravel in de buurt, maar de fiets rijd ook op de weg ook erg lekker. Vandaar de twijfel. Ik zie namelijk ook weinig gravelfietsers op de weg. Geld voor 2 fietsen heb ik er niet voor over..
Keuzestress😁

Snelheid is niet het belangrijkste voor mij. Ik fiets meestal alleen en soms met een bijna gepensioeneerdescraemus schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:02:
[...]
Ik heb zowel een endurance racefiets als een gravelbike. De gravelbike mag naar buiten bij slecht weer en is voor mij een commuter met 100% asfalt. Fietst prima, kost alleen iets meer moeite (en er zit breder stuur met kleine flare op en de endurance racer heeft dat niet). Kan inderdaad nog snelheid winnen door andere banden, maar ach dit is ook prima
Ik hou hem op een Revolt makkelijk bij. Revolt advanced 0 is van Carbon en niet zwaar.
Muntje valt toch een beetje naar de Revolt.
Nog maar eens een nachtje wakker liggen en dan de knoop maar doorhakken.
Revolt is al snel te verkrijgen maar dat moet niet de reden zijn.
Pasvorm is m.i. het belangrijkst, en ieder hoofd is anders.
Dat ga ik dan doen, thanksdefusion schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:40:
@jodeltje Zeker passen, gegarandeerd ga je dan met wat anders naar huis dan wanneer je online bestelt.
Pasvorm is m.i. het belangrijkst, en ieder hoofd is anders.
Nou, na een nachtje slapen ben ik er nog niet uit. Ik ga morgen 2 uur rijden naar België en daar een defy pro 1 uitproberen. Ik hoop dat ik dan zeker weet wat te kopen.Kroetie2970 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:12:
[...]
Snelheid is niet het belangrijkste voor mij. Ik fiets meestal alleen en soms met een bijna gepensioeneerde![]()
Ik hou hem op een Revolt makkelijk bij. Revolt advanced 0 is van Carbon en niet zwaar.
Muntje valt toch een beetje naar de Revolt.
Nog maar eens een nachtje wakker liggen en dan de knoop maar doorhakken.
Revolt is al snel te verkrijgen maar dat moet niet de reden zijn.
https://www.komoot.com/co...-dwars-door-noord-brabant
Oeh, dat is een mooi toertje wat eigenlijk vraagt om een bikepacking trip.McMiGHtY schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:38:
NIeuwe Nederlandse Divide Route: (Noord-Brabant)
https://www.komoot.com/co...-dwars-door-noord-brabant
Beter laat dan niet, maar een helm had er direct bij gemoeten.jodeltje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:32:
Ik heb een gravelfiets gekocht, en denk nu na een paar kilometer dat ik toch maar een helm moet gaan kopen.
Zoals met alle accessoires kun je het zo gek maken als je wilt.
Ik raad aan een helm met MIPS (die zijn er al rond €70,-).
Systeemspecificaties
Om mezelf dan maar te quoten: Ik heb met behulp van Rose een compleet nieuwe headset kunnen bestellen met dit specifieke onderdeel. Zojuist ook een Redshift Shockstop 80mm besteld, dus binnenkort maar eens een middagje gaan sleutelenDjVe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:06:
Afgelopen weekend een deel van de MTB route Groesbeek gedaan inclusief het traumapad. Ging eigenlijk best wel lekker (slechts 8 seconde langzamer dan snelste tijd met de MTB), maar je houdt geen handen over na 15 km stuiterenDat komt overigens ook deels door de bandenkeuze (38mm semi-slicks)
Een extra wielset komt er sowieso en ik heb voor weinig een setje WTB Riddlers 45mm op de kop getikt, maar ik wil ook eens wat gaan testen met een Redshift verende stuurpen. Alleen zijn mijn remleidingen en DI2 kabels semi geïntegreerd (ze komen onder het stuur bij elkaar en gaan dan de stuurpen in). Nu kan ik gaan beunen door een spacer met een Dremel te bewerken zodat er 3 leidingen door kunnen, maar er is één model van de Backroad die een normale stuurpen heeft met een conische spacer (die geschikt is voor interne bekabeling).
[Afbeelding]
Iemand een idee waar ik zoiets kan krijgen? Uiteraard heb ik Rose ook al gemaild, maar nog geen antwoord gekregen
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Redshift. Ik pak ook nog wel eens hobbelpaden mee en dan is iets meer demping wel fijn. Al moet ik zeggen dat 50mm banden ook aardig helpenDjVe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:02:
[...]
Om mezelf dan maar te quoten: Ik heb met behulp van Rose een compleet nieuwe headset kunnen bestellen met dit specifieke onderdeel. Zojuist ook een Redshift Shockstop 80mm besteld, dus binnenkort maar eens een middagje gaan sleutelen
Hij wil.
Er passen maximaal 45mm bandjes in mijn frameklaaas schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Redshift. Ik pak ook nog wel eens hobbelpaden mee en dan is iets meer demping wel fijn. Al moet ik zeggen dat 50mm banden ook aardig helpen
Die liggen ook al klaar
Na wikken en wegen de Revolt besteld. Fietst erg relaxed. Bevalt mij beter dan de defy.Kroetie2970 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Nou, na een nachtje slapen ben ik er nog niet uit. Ik ga morgen 2 uur rijden naar België en daar een defy pro 1 uitproberen. Ik hoop dat ik dan zeker weet wat te kopen.
Defy is voor snelheid en Revolt voor comfort is mijn ervaring nu.
Dank allen voor de reacties.
Daar kom je ook een heel eind mee. Ik heb de afgelopen winter rond gereden op 50mm G-One bites en gisteren net een rondje gedaan met een 44mm Vredestein Aventura achter (voorband kreeg ik nog niet luchtdichtDjVe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:12:
[...]
Er passen maximaal 45mm bandjes in mijn frame
Die liggen ook al klaar

Hij wil.
Ik heb er zelf een tijdje mee gereden (nu niet meer ivm ander stuur/andere setup), maar het verschil was idd vergelijkbaar met iets bredere banden. Vooral minder microtrillingen over onverharde ondergrond, bij het echt ruige werk weinig verschil.klaaas schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Redshift. Ik pak ook nog wel eens hobbelpaden mee en dan is iets meer demping wel fijn. Al moet ik zeggen dat 50mm banden ook aardig helpen
Als je voor comfort gaat, kun je net zo goed een MTB fully nemen. Of je fietst over de weg.klaaas schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Daar kom je ook een heel eind mee. Ik heb de afgelopen winter rond gereden op 50mm G-One bites en gisteren net een rondje gedaan met een 44mm Vredestein Aventura achter (voorband kreeg ik nog niet luchtdicht). Ik kon duidelijk merken dat de Vredestein soepeler is dan de Schwalbe, dus ik verwacht er qua comfort niet op achteruit te gaan.
Of je blijft gewoon op de bank zittenwisselwerking schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Als je voor comfort gaat, kun je net zo goed een MTB fully nemen. Of je fietst over de weg.
Hij wil.
Ik heb een Canyon Grail AL met DT-Swiss Gravel LN wielen. Dit zijn OEM wielen, dus helaas weinig over te vinden.
Wat ik gevonden heb is dat ze DT370 naven zouden bevatten met 18t ratchet.
Kun jij meer vertellen over deze wielen en met welke in het normale DT assortiment ze te vergelijken zijn?
Systeemspecificaties
Dit zijn de G1800 wielen als het goed is. Naar mijn weten levert Canyon die wielen met ronde spaken ipv de aero spaken van de DT aftermarket wielen.magic_nl schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:51:
Vraagje voor @ElGreco aangezien die heel veel over wielen weet.
Ik heb een Canyon Grail AL met DT-Swiss Gravel LN wielen. Dit zijn OEM wielen, dus helaas weinig over te vinden.
Wat ik gevonden heb is dat ze DT370 naven zouden bevatten met 18t ratchet.
Kun jij meer vertellen over deze wielen en met welke in het normale DT assortiment ze te vergelijken zijn?
Ik weet niet wat je verder nog wilt weten.
Ik had ze niet gematched met de G1800 omdat die het 3pawl systeem heeft.ElGreco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Dit zijn de G1800 wielen als het goed is. Naar mijn weten levert Canyon die wielen met ronde spaken ipv de aero spaken van de DT aftermarket wielen.
Ik weet niet wat je verder nog wilt weten.
Maar ik heb begrepen dat dat eenvoudig uitwisselbaar is.
Wat ik zou willen weten?
- hoe verhoudt de 370 zich tot de 350?
- wat is het voordeel van ratchet?
- en wat zijn de verschillen/voordelen van 18, 36 of 54 voor een recreatieve gravelrijder?
Systeemspecificaties
Ik had de LN aanduiding even over het hoofd gezien. Dat is inderdaad de 370 met een ratchet. De ratchet kun je ook los als een upgrade kit kopen.magic_nl schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:41:
[...]
Ik had ze niet gematched met de G1800 omdat die het 3pawl systeem heeft.
Maar ik heb begrepen dat dat eenvoudig uitwisselbaar is.
Wat ik zou willen weten?
- hoe verhoudt de 370 zich tot de 350?
- wat is het voordeel van ratchet?
- en wat zijn de verschillen/voordelen van 18, 36 of 54 voor een recreatieve gravelrijder?
Bij een ratchet worden de krachten verdeeld over de gehele ring ipv 2/3/4 palletjes (afhankelijk van het model naaf). Theoretisch gaat het langer mee, een palletje of een veertje kan stuk gaan.
Minder tandjes = minder weerstand bij het freewheelen = trager reageren bij het aanzetten
Meer tandjes = meer weerstand bij het freewheelen = sneller reageren.
De 36t is de beste combi vind ik, zeker voor een weg of gravelfiets. Bij MTB wil je wel het liefst veel meer aangrijpingspunten ivm de plotselinge steile stukken.
Donderdag een vriend geïntroduceerd aan het gravelen met mijn 2de fiets, hij heeft mountainbike skills dus dat ging zeker ok. We waren de routes in het Reichswald bij Nijmegen gaan proberen van gravelrides, was zeer geslaagd. Beetje heuvels erin en lekker divers, veel onverhard & in het bos rechttoe rechtaan gemengd met flowy singletrack. Hij heeft tijd terug een bus omgebouwd tot camper, dat is wel winnen om op de parking je douche en keuken te hebben klaarstaan.
Opvallend is wel dat we de hele dag alleen maar elektrische mtb’s tegenkwamen, niemand trapt meer zelf ;’)
Ik maak tegenwoordig de route in bikerouter.de
Als je je route hiermee maakt zie je heel goed wat voor type wegdek er is. Op die wijze kan je heel goed de ergste zandwegen eruit halen. Daarna importeer ik hem in garmin.connect en loop daar de route nog een keer na.
Nogmaals een schitterende route. Ik kwam veel bomen tegen. Verder rust, rust en nog eens rust.
Heel weinig mul zand. Ondanks dat lag ik 1 keer met de beentjes omhoog te spartelen. Niemand heeft het gezien dus het ego is niet beschadigd.
Voor diegene die de route willen rijden: https://connect.garmin.com/modern/course/103861935
Na de praatjes de plaatjes. Ik kwam wel steeds weer dezelfde fiets tegen en......een gevaarlijke Python.
:strip_exif()/f/image/xI2tf24e8YQ3V0IOiaPQ6ubK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6sUhVZlP9CP1l96XgnmtLsYu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sJqP2gpYglcqSJsWpoNomKRa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PjLeXLiNN7D4HoO3B8AexABI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lBGJe8Wjq10GcQMAIrcQmLKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie route en plaatjes maar dat is officieel geen slang dus weinig met Pythons te makenStillekracht schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:44:
Na de praatjes de plaatjes. Ik kwam wel steeds weer dezelfde fiets tegen en......een gevaarlijke Python.

Ik heb er toevallig 1 gezien tijdens een klompenpad bij Staverden. Had er nog nooit van gehoord maar schoonouders wisten het uit te leggen.DjVe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:49:
Het is inderdaad een Hazelworm (een pootloze hagedis). Mooie vondst overigens! Nog nooit tegengekomen in het wild
Regio Staverden is overigens ook een aanrader met de fiets. Gravellen lijk je er ook meer dan prima te kunnen
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Heb je misschien een link of een strava activiteit van deze route? Ik ben benieuwd en overweeg zaterdag in die buurt te gaan rijden.cedrix5 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:45:
...We waren de routes in het Reichswald bij Nijmegen gaan proberen van gravelrides, was zeer geslaagd. Beetje heuvels erin en lekker divers, veel onverhard & in het bos rechttoe rechtaan gemengd met flowy singletrack...
https://www.strava.com/athletes/10490675
https://gravelrides.cc/groesbeek/estorino schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:11:
[...]
Heb je misschien een link of een strava activiteit van deze route? Ik ben benieuwd en overweeg zaterdag in die buurt te gaan rijden.
Hier staan ze, die van 100km + staat op de xl pagina’s van dezelfde website. Ik had de kortste gereden denk ik.
De voorrem met gelijkwaardige kracht maar tot de helft.
Er is zo’n 850km mee gereden.
Tijd voor nieuwe blokken achter?
Systeemspecificaties
In principe zijn hydraulische remklauwen zelf stellend. Oftewel naarmate de blokken slijten, gaan de zuigers steeds een stuk naar buiten staan. Hierdoor blijft de afstand die je hendel moet afleggen gelijk.magic_nl schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:49:
De achterrem van m’n Canyon Grail kan ik tot tegen het stuur trekken.
De voorrem met gelijkwaardige kracht maar tot de helft.
Er is zo’n 850km mee gereden.
Tijd voor nieuwe blokken achter?
Bij mechanische schijfremmen (met een stalen remkabel), moet je wel steeds afstellen.
Vanar dag 1 tot dat ik mijn blokjes achter ging vervangen reageerde mijn hendel exact hetzelfde. Hierdoor had ik niet door dat mijn blokjes bijna tot aan de stalen plaat versleten waren.
Waarschijnlijk is jouw systeem niet goed gevuld en/of zit er lucht in.
Maar kan nooit kwaad om blokjes even eruit te halen om te de staat te bekijken.
Op mijn canyon grizl met BR 400 hydraulische grx remmen is het gevoel in de levers veel zachter en de slag groter.
Ik vind nu eigenlijk de mechanische spyres fijner mits goed afgesteld.
Canyon is nu een jaar oud dus ga eens kijken of ik het gevoel van de hydraulische remmen kan verbeteren na een bleed, heb olie en de kit klaarliggen. Nog iets om op te letten bij bleeden? Heb het nog niet eerder gedaan.
Bij duurdere GRX shifters kan je het aangrijppunt van de rem ook aanpassen volgens mij, ben daar ook wel benieuwd naar of dat misschien een oplossing is, naast de toevoeging van servo wave.
[ Voor 18% gewijzigd door cedrix5 op 17-05-2022 10:11 ]
Dat je echt alle lucht uit de leidingen/reservoir trekt en duwtcedrix5 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:09:
Bij mijn fiets met Tektro spyre remmen en rival1 mechanical is de slag van de hendel veel korter (grijpt sneller aan).
Op mijn canyon grizl met BR 400 hydraulische grx remmen is het gevoel in de levers veel zachter.
Fiets is nu een jaar oud dus ga eens kijken of ik het gevoel van de hydraulische remmen kan verbeteren na een bleed, heb olie en de kit klaarliggen. Nog iets om op te letten bij bleeden? Heb het nog niet eerder gedaan.
Tips? Voor het bleeden checken of je de goede bleedkit hebt. Ik kwam er de eerste keer achter dat de bleedkit voor mijn MTB remmen niet paste...cedrix5 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:09:
Bij mijn 2de fiets met Tektro spyre remmen en rival1 mechanical is de slag van de hendel veel korter (grijpt sneller aan).
Op mijn canyon grizl met BR 400 hydraulische grx remmen is het gevoel in de levers veel zachter en de slag groter.
Canyon is nu een jaar oud dus ga eens kijken of ik het gevoel van de hydraulische remmen kan verbeteren na een bleed, heb olie en de kit klaarliggen. Nog iets om op te letten bij bleeden? Heb het nog niet eerder gedaan.
Bij duurdere GRX shifters kan je het aangrijppunt van de rem ook aanpassen volgens mij, ben daar ook wel benieuwd naar of dat misschien een oplossing is, naast de toevoeging van servo wave.
Hij wil.
Ik heb geen ervaring met Gravel bike, dit zal m'n eerste woorden. Het zal ook m'n standaard fiets worden voor ritjes buiten de stad, die bijna altijd off-road eindigen op gravel, single track en in de toekomst wat milde MTB paden. Ik moet wel redelijk wat asfalt pakken voor dat ik daar aangekomen ben. Ik woon in relatief bergachtig gebied dus bij voorkeur ben ik op zoek naar een 2x set-up. Ik wil 'm ook gebruken voor wat (Credit card) bikepacking.
Een paar alternatieven waar ik naar gekeken heb zijn de Conway GRV 12.0, Cannondale Topstone 4/5, Bombtrack EXT C en Lauf True grit weekend warrior (alhoewel die twee een beetje boven budget gaan + standaard in een 1x set-up komen). Suggesties zijn welkom
‘Gravelbike’ is een spectrum.
In NL valt het allemaal wel mee hoe ruig het wordt, zeker als je geen mtb routes gaat rijden.
Voor Ardennen, bikepacken, Alpen… Zou ik toch zeker zorgen dat je opties open hebt voor bredere banden/relaxter zitten/suspension.
Het is ook afhankelijk van wat je nog meer hebt qua fietsen. Wil je er ook mee op de baan? Dan is een lichte aero geoptimaliseerde racer misschien tof (cervelo aspero/3t exploro). Zeker als je bv. Ook een hardtail hebt.
Voor meer bikepacken met eventueel een racefiets ernaast kan je kijken naar ruigere exemplaren zoals een Sutra ltd (de oude zijn nog wat meer gravel en minder monstercross), salsa fargo, moots baxter…
De Canyon is de perfecte middenweg met veel value for money, daarom is die ook zo vaak uitverkocht.
Eens met @cedrix5. Probeer goed te bedenken waar je hem het meest voor wilt gebruiken en pas daar je keuze op aan. De Grizl is zo gezegd een beetje de Volkswagen Golf, een heel goede middenweg. Andere fietsen neigen meer naar een Alpfa Romeo 8c of juist naar een Range Rover. In principe kunnen ze allemaal hetzelfde (je kunt prima bikepacken met een sportautocedrix5 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:05:
Laug Seigla is een nieuwe die ik persoonlijk nog interessanter vind dan de Canyon grizl, vanwege optie tot 2,2” banden en geometrie. Weet niet hoe die levertijd is momenteel en het is ook sterk afhankelijk van wat je ermee wil doen.
‘Gravelbike’ is een spectrum.
In NL valt het allemaal wel mee hoe ruig het wordt, zeker als je geen mtb routes gaat rijden.
Voor Ardennen, bikepacken, Alpen… Zou ik toch zeker zorgen dat je opties open hebt voor bredere banden/relaxter zitten/suspension.
Het is ook afhankelijk van wat je nog meer hebt qua fietsen. Wil je er ook mee op de baan? Dan is een lichte aero geoptimaliseerde racer misschien tof (cervelo aspero/3t exploro). Zeker als je bv. Ook een hardtail hebt.
Voor meer bikepacken met eventueel een racefiets ernaast kan je kijken naar ruigere exemplaren zoals een Sutra ltd (de oude zijn nog wat meer gravel en minder monstercross), salsa fargo, moots baxter…
De Canyon is de perfecte middenweg met veel value for money, daarom is die ook zo vaak uitverkocht.
Zie trouwens niet zo waarom je juist in een bergachtig gebied een 2x zou willen. Met bijvoorbeeld een 40T voorblad voor en een 10-44 achter moet je overal toch wel omhoog komen. Ik zou eerder denken dat je een 2x kiest voor een zwaarder verzet (alhoewel ik daar zelf ook geen last van heb).
Als je vergelijkt met 1x11 met 10-42/44 verlies je vaak ook wat range vergeleken met grx 2x.
Persoonlijk ben ik ook voorstander van 1x met 10-50 of 10-44 als ik kon kiezen, maar uit budget overwegingen rij ik nu 11-42 1x en grx 400 2x met 11-36 achter. Dat is iets minder fijn maar nog steeds prima.
Ik rij met SRAM AXS dus geen idee van GRX kosten, maar geloof niet dat het bij SRAMveel uit maakt. Misschien dat de achterderailleur duurder is maar je hoeft geen voorderailleur te kopen. Ik heb overigens beiden want ik ben overgestapt van 2x naar 1xcedrix5 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:47:
2x11 heeft nog steeds kleinere stappen en is minder duur dan 1x12.
Als je vergelijkt met 1x11 met 10-42/44 verlies je vaak ook wat range vergeleken met grx 2x.
Persoonlijk ben ik ook voorstander van 1x met 10-50 of 10-44 als ik kon kiezen, maar uit budget overwegingen rij ik nu 11-42 1x en grx 400 2x met 11-36 achter. Dat is iets minder fijn maar nog steeds prima.

Is dus wel een andere prijsklasse.
Hoe los moet een SPD verbinding zitten? Is het normaal om het zo los te kunnen trekken (ook zonder zijwaartse beweging)? zou het lonen om andere pedalen te kopen?
je zou eerst is met de veerspanning kunnen spelen, mogelijk staat deze nu te los wat het lostrekken erg makkelijk maakt.SirLenncelot schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:55:
ik heb op mijn gravel fiets hele goedkope pedalen die flat & spd zijn. Nu is het zo dat ik bij het zetten van wat meer kracht mijn spd systeem zo los trek. Eigenlijk heb ik hier niet eerder over nagedacht omdat het me logisch leek dat het bij SPD makkelijker zou moeten zijn om los te komen bijvoorbeeld op eneven terrein. Maar nu ik de schoen lostrek als ik een heuveltje op trek begin ik wel te twijfelen.
Hoe los moet een SPD verbinding zitten? Is het normaal om het zo los te kunnen trekken (ook zonder zijwaartse beweging)? zou het lonen om andere pedalen te kopen?
Maak van jouw probleem niet mijn probleem